Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Boer veegt kritiek op spel Janssen van tafel: 'Hij is zo belangrijk'

Laatste update:

Frank de Boer kan niets met de kritische geluiden over Theo Janssen. De zomeraanwinst van Ajax wordt in de nationale media enkele weken na de start van de competitie al bekritiseerd vanwege zijn bescheiden rol op het veld, maar volgens de trainer van Ajax is dit niet correct. De Boer laat weten dat de mooie passes en ragfijne voorzetten slechts een bijkomend voordeel zijn.

/

“Er wordt verwacht dat Theo met passes strooit, vrije trappen neemt of wat dan ook”, zo laat De Boer er in gesprek met de NOS geen misverstand over bestaan. “Je ziet heel vaak dat mensen van de buitenkant niet tevreden zijn omdat ze meer verwachten van Theo.” Maar de oefenmeester legt de nadruk op een ander aspect van het spel van Janssen. “Hij is zo'n belangrijke schakel dat de tegenstander normaal een mannetje opoffert en dan maakt hij ruimte voor andere spelers.”

“Dat ziet Theo gewoon heel goed”, zo vervolgt de voormalig international van Oranje. “Als hij het zelf niet kan maken, probeert hij ruimte te creëren voor andere spelers en dat is een heel belangrijk iets, denk ik.” Janssen zit wegens knieklachten niet bij de wedstrijdselectie van het Nederlands elftal voor het duel met San Marino van vrijdag; wel nam hij maandagavond de Gouden Schoen voor beste speler van de Eredivisie in ontvangst.

Theo Janssen speelt goed bij Ajax

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Maak hem nog belangerijker en zet hem in de punt naar voren.

31 augustus 2011 om 11:22

Precies, en gebruik Anita als verdedigende middenvelder.

Volgens mij als Erikssen en Janssen elkaar goed aanvoelen en goed met elkaar om kan gaan, denk ik dat Ajax een machtig koppel heeft.

31 augustus 2011 om 14:54

Ik ben het met je eens, maar als Bulykin ook nog komt wordt Siem de Jong helemaal overbodig. Anita kan ook op andere posities uit de voeten.

31 augustus 2011 om 23:16

Bulykin staat er als het ff niet anders kann

31 augustus 2011 om 11:24

Precies, met zijn kwaliteiten moet je hem gewoon aanvallender gebruiken.
Zonde op dit moment. Daarbij vind ik dat je een speler als anita altijd moet opstellen, zeker als je hem tegen Vitesse zag. Dit is alleen maar mogelijk, met vd wiel en boilesen op de backs, in een verdedigende rol op het middenveld. Daar waar Janssen nu speelt. Jammer voor De Jong, maar die moet voorlopig opgeofferd wordden.

31 augustus 2011 om 11:25

Theo neemt veel te veel ruimte in beslag om hem naast Eriksen en Siem in de punt te zetten. Ik bedoel niet dat hij veel ruimte nodig heeft om de bal aan te nemen maar eerder dat het bereik van zijn positionering teveel ruimte in beslag zou nemen voor Eriksen om nog vrijuit aan te vallen. Ze zouden elkaar in de weg gaan lopen. Hetzelfde als dat we vroeger meemaakte met RvV en Wesley. Beide spelers hadden zo'n groot bereik op het veld dat ze hun creativiteit niet vol op konden benutten.
Laat theo maar gewoon staan waar hij staat, als FdB Siem eruit gooit voor Serrero dan zal ons middenveld optimaal gaan renderen, je zou dan tijdens de wedstrijd Serrero en Theo van positie kunnen laten wisselen.

31 augustus 2011 om 11:57

@ricking08:

Serero is een pure aanvallende middenvelder. Bovendien is De Jong als allround middenvelder met veel loopvermogen een belangrijke schakel op het middenveld in verdedigend en aanvallend opzicht.

31 augustus 2011 om 12:16

Daarom stel ik voor dat je wanneer Theo in dat geval aan zou vallen Sererro terug zou laten vallen om even de positie over te nemen. In dat geval benut je Theo op 2 fronten, controlerend en aanvallend. Ik ben zelf gewoon niet zon grote fan van Siem...

31 augustus 2011 om 12:21

Serero tijdens de wedstrijd met Janssen van plaats laten wisselen? Zie je het voor je, die dreumus als Cvm? Serero is een leuke speler met een goede techniek, hoge handelingssnelheid en veel potentie, maar niet te gebruiken als CVM wat mij betreft.

Ik snap De Boer heel goed, hij wil Siem niet opofferen aangezien hij zeer bepalend was tijdens de kampioenswedstrijd en ook in de beker tegen Feyenoord het seizoen ervoor, maar Janssen en Eriksen als aanvallende middenvelders en Anita als CVM lijkt mij een heerlijk middenveld!

31 augustus 2011 om 12:25

Wanneer Serrero op de plaats van Theo speelt is dat wanneer theo de bal heeft. Deze zal de bal afleggen of voor eigen succes gaan waardoor de kans op een plotselinge overname (waarbij serrero in de problemen zou komen) niet erg groot is. Wanneer Theo klaar is met aanvallen zal deze gewoon weer terug zakken.

31 augustus 2011 om 12:56

Onverstandig rik, ik ben wel blij dat je de positiewisselingen ziet, maar serero is absoluut geen verdedigende middenvelder. Siem de jong kan dat echter wel, dat is het mooie aan siem, die past tactisch juist erg goed bij ajax op dit moment.

Dus stel je schuift janssen door, dan kun je siem even met de punt naar achter laten spelen of stel je gaat met de punt naar voren spelen, laat je janssen staan en schuif je siem de jong naar de VM positie.

31 augustus 2011 om 14:23

Wellicht is hij verdedigend niet beter dan siem maar Serrero kan wel degelijk een bal afpakken. Het moment dat er van Serrero gevragd wordt om als VM te opereren is wanneer Theo de bal heeft, dat betekend dat bij een eventueel balverlies er snel omgeschakeld moet worden en zsm gestoord moet worden zodat de linies terug in positie kunnen komen. Serrero is sneller dan Siem, kan direct pressen naar voren en kan een bal afpakken. Ik denk dan ook dat meer niet echt nodig is bij de omschakeling in zon situatie.
Jullie hebben volkomen gelijk als jullie zeggen dat siem verdedigend beter is dan Serrero maar ik denk dat juist dat het probleem bij siem is op het middenveld. Siem speelt niet vrij omdat hij weet dat verdedigen bij zijn taken hoort en het dus bij het overnemen van Theo hij niet te ver van theo af mag staan. Dit remt hem af in zijn aanvallende kwaliteiten en daarom rendeert hij niet de afgelopen wedstrijden. Toen met pantelic voor hem rendeerde hij wel goed omdat om hem heen verdedigend ingestelde spelers rondliepen (gabri, enoh etc) en hij dus niet achterom hoefde te kijken.
Vandaar mijn keuze voor serrero. Laat hem maar een paar keer per wedstrijd van positie wisselen als dat betekend dat theo zowel zijn verdedigende als aanvallende impulsen kan geven. Theo is in mijn ogen dan weer zo goed dat balverlies of een mislukte pass bij hem niet zo sel zal gebeuren en dus Serrero ook niet zo in de problemen zal komen. Als laatste nog denk ik ook dat Serrero aanvallend meer kan brengen dan siem. Maar goed, ik denk wel dat FdB het nog een paar wedstrijden zal aankijke maar dat ook hij dan zal gaan zoeken naar een oplossing voor de niet in vorm zijnde Siem.

31 augustus 2011 om 11:55

Dus hoe verder naar voren je speelt hoe belangrijker je bent? Wat een vreemde manier van redeneren.

31 augustus 2011 om 12:12

Nee, maar bij janssen is dit wel het geval, een aanvallend in gestelde middenvelder die een heerlijke pass kan geven.
Kijk bij twente vorig jaar, de koning op het middenveld en had de hele regie in handen

31 augustus 2011 om 12:32

Janssen heeft niet altijd aanvallend op het middenveld gespeeld. Hij speelt nu op een positie waar hij eerder en vaker aan de bal komt en dus gebruik kan maken van zijn heerlijke pass.

31 augustus 2011 om 12:57

Juist murki, helemaal eens.

31 augustus 2011 om 12:01

als je het systeem om, moet gooien (met de punt naar voren gaan spelen) om janssen beter tot zijn recht te laten komen, gaat dat zonder meer ten kosten van eriksen. en die wil je ook optimaal benutten lijkt me. dus geef de boer hiermee wat meer tijd. janssen is al belangrijk, maar kennelijk duurt het nog even voordat jij dat ook inziet.

31 augustus 2011 om 12:15

Ik zie het in dat hij belangrijk is, maar hij kan veel belangrijker worden als je hem samen met eriksen meer naar voren laat voetballen en anita als verdedigende middenvelder gaat gebruikem.
Een beetje hoe het nederlands elftal speelt alleen dan aanvallender, een verdedigende middenvelder (anita) dan 2 wat aanvallender aan de vlanken, dicht bij elkaar geknepen, eriksen en janssen, en voorin gewoon de vaste 3.
Je moet ervan uit gaan dat iedereen blijft en dus een fantastische verdediging heb, dan kan je wat meer aanvallend spel spelen, over het algemeen zijn we beter dan de andere clubs en dus kan dit geloof me.

31 augustus 2011 om 12:24

dat is dus hoe de boer ajax nu ook al laat spelen, alleen met janssen op de plek waar jij anita wilt zien. dit heet met de punt naar achteren.

ik vind de balans nu prima, janssen rendeert goed, alleen de jong moet even groeien in zijn rol of eerder vervangen worden door serero.

31 augustus 2011 om 12:53

Nee juist niet, laat het zo staan. Nu dekken tegenstanders ver van de goal af om janssen af te stoppen, wat krijg je dan? Ruimte, zo niet dan heeft janssen alle vrijheid. Ten tweede, janssen komt ook wel op de 10 positie te spelen naast eriksen, het mooie van de jong is dat je hem ook als VM kan laten inzakken, om vervolgens janssen en eriksen op 10 te zetten. Dat kun je ieder moment van de wedstrijd omzetten, dat maakt het onvoorspelbaar en dus gevaarlijk.

Niet voor niets scoorde janssen tegen Vvv, op dat moment wisselde ajax kort van positie. Je kan ook in de 10 positie komen dan er al gaan staan, dat is echt veel gevaarlijker, ik hoop dat ajacieden eens gaan inzien dat janssen weliswaar af en toe teruggetrokken speelt, maar ook vaak inschuift. Als je de wisselwerking met eriksen en de jong nog verder perfectioneert is het haast niet te verdedigen, want eriksen laat je ook niet lopen en ook de jong kan een goeie steekbal geven.

31 augustus 2011 om 14:25

Ik ben het idd met je eens wat betreft je inbreng met het verder naar voren verdedigen van de tegenstander...maar daar maken we niet veel gebruik van behalve de kant van Eriksen en Derek. Op de andere flank staan Greg en Miralem goed te ballen maar de wisselwerking tussen deze twee en Siem stokt vooralsnog.

31 augustus 2011 om 14:35

Het kan beter, maar ik vind van der wiel en sulejmani samen wel gevaarlijk, van der wiel heeft al behoorlijk wat assist. Siem blijf ik een speler vinden die erg goed in dit systeem past, ook omdat hij wat met voorzetten vanaf de zijkant kan. Natuurlijk kan hij nog beter, maar hij valt helemaal niet op, meer een stille kracht in dit ajax. Natuurlijk ook omdat janssen en eriksen heel erg dwingend kunnen spelen.

Neemt niet weg dat je ook serero/lodeiro kan brengen als de wedstrijd vraagt om individuele klasse, of anita als je wat verdedigender wilt gaan spelen en in een extreem geval zelfs enoh. De wisselwerking naar voren wordt dan wel minder, het wordt statischer.

31 augustus 2011 om 23:08

hij laat inderdaad weinig van zich horen in het veld.
hij moet inderdaad wat aanvallender spelen. met de punt na voren ja.
het is niet de bedoeling dat je hij bij Vermeer een bal op komt halen en door tikt aan Vertonghen!

Hij zal vast zijn aandeel hebben met ruimtes maken of te sluiten, maar veel mensen willen de Janssen van vorig jaar zien, toen hij geweldig speelde op een wat aanvallender ingestelde positie. Hij scoorde meer, gaf meer beslissende passjes en kwam meer in de picture te staan.

Ik ben benieuwd hoe ze in de Champions League gaan spelen, gaan ze met een breker spelen op het middenveld of alleen met Janssen ?

31 augustus 2011 om 12:01

Ajax heeft met Janssen een middenveld met meer gewicht (letterlijk en figuurlijk) en dat gaat ze in de topwedstrijden helpen.

Ik vind het onrealistsich dat mensen van Janssen verwachten dat hij hetzelfde speelt als vorig jaar:
a) had hij een superjaar vorig jaar qua doelpunten en assists, dat heeft hij nooit eerder gedaan en zal hij nooit meer doen
b) Theo is een gast die altijd op het randje geleefd heeft, dit soort spelers takelen na hun 30ste sneller af, dus dat moet je incalculeren.

Dus ja hij voegt wat toe wat betreft spelinzicht en gogme (volgens mij datgene wat ajax miste vorig jaar) Maar NEE hij gaat nooit hetzelfde brengen als hij vorig jaar bracht bij Twente. Dus stop ook om hem zo te beoordelen.

31 augustus 2011 om 12:05

Ik beoordeel hem niet, ik zeg alleen wat de meerderheid denkt en wat de reden is waarom hij minder in de picture komt te staan.

Denk jij persoonlijk dat Janssen verdedigend voldoende is om het in de Champions League uit te houden. Dat ben ik me al tijden af aan het vragen.

31 augustus 2011 om 13:37

goeie kans dat de boer tegen echt zware tegenstanders kiest voor de punt naar voren met eriksen, en anita naast janssen.

Ik geef hem wel gelijk, ondanks dat ik hem ook liever aanvallender zie..
Vind wel dat theo de corners gewoon in de 16 moet schieten en niet van die korte corners..

Theo speelt prima bij Ajax, mensen zijn van hem gewend dat hij het absolute middelpunt op het veld was. Bij Ajax heb je nou eenmaal meer grote namen lopen die aandacht opeisen.
Als Theo gewoon deze vorm houdt zit hij binnen no-time gewoon weer bij de selectie van oranje.
Met alle respect maar als ik zou moeten kiezen tussen Stijn Schaars of Theo Janssen dan zou ik het wel weten.

Ik vind Theo ook niet heel slecht spelen moet ik zeggen. Waar; hij is niet zo beslissend als vorig jaar maar ik vind hem tot noch toe het vrij aardig doen.

Hij creëert zoals Frank al zegt veel ruimte op het middenveld voor zijn medespelers en is daarnaast ook erg druk bezig met hun coachen.

Ik zou hem ook liever op De Jong zijn plek zien, maar het draait zo ook niet heel erg slecht.

31 augustus 2011 om 11:26

Hoezo is hij niet zo beslissend als vorig jaar. Vorig jaar mocht hij de penalty's nemen en ook alle vrije trappen. Daardoor onder andere heeft hij veel doelpunten gemaakt, Maar Theo had vorig jaar bijna geen assists hoor (zeker voor iemand die alle vrije trappen etc neemt). Hij stond in ieder geval niet in de top 10 met meeste assists.

De man is heel belangrijk door zijn spel, maar (qua statistieken) niet zo bepalend als iedereen hier voor doet komen. Laat hem lekker spelen en hij is belangrijk genoeg. De Boer heeft helemaal gelijk.

31 augustus 2011 om 11:42

Hij maakte gewoon op belangrijke moment de doelpunten bij Twente. Dan hoef je geen assists te leveren, dan ben je gewoon bepalend.
Tegen VVV zit Ajax in moeilijkheden, Janssen schuift wat verder op en ramt gelijk de aansluitingstreffer tegen de touwen. Dat is bepalend zijn.
Ik begrijp dan ook niet dat de Boer een middenvelder met zoveel gevaar bij de goal van de tegenstander controlerend op het middenveld zet, terwijl bal afpakken toch niet echt zijn sterke punt is.
Ik ben er ook voor om Siem de Jong op te offeren voor Anita. Waarbij Anita dan de controleur wordt (voetballend veel sterker dan Enoh, controlerend veel sterker dan Janssen). Op die manier krijg je Janssen dichterbij de goal van de tegenstander, waar hij dan het voorschil kan maken voor Ajax in wedstrijden waar ze het moeilijk hebben.

Dat mag dan allemaal wel belangrijk zijn, maar door hem verdedigend te posteren haal je wel de angel van theo eruit namelijk het feit dat hij op doel kan knallen....

Imo zou hij gewoon op de plek van siem de jong moeten spelen en zou anita de rol van verdedigende middenvelder op zich moeten nemen.... Tot nu toe voegt Siem namelijk niks toe, maar krijgt de voorkeur boven Anita alleen op basis van zijn lengte en niet zijn spel

31 augustus 2011 om 11:28

Zullen we aan het eind van het seizoen daar nog over terug komen, laat de Boer nu maar doen, dan komt het heus wel goed, ik heb 100% vertrouwen dat hij het goed ziet.

31 augustus 2011 om 11:33

Dan wordt het een hele andere discussie... ik zeg tot nu toe voegt Siem niets toe.. dat wil niet zeggen dat hij later in het seizoen niet degelijk kan spelen...

Imo heeft Siem nu zijn basisplaats te danken vanwege het feit dat hij het vorige jaar leuk deed in de spits, niet vanwege zijn kwaliteiten als middenvelder....

Maar goed aan het eind van het seizoen zullen we nogmaals de balans opmaken...

Het hangt ervanaf welke kant je met hem op wilt. Wil je de ideen van de boer, Controlerende middenvelder. Wil je hem op goal zien schieten, veel passes geven en voorzetten geven, aanvallende middenvelder.

dit lijkt me de meest ideale opstellling. Helaas zal de Jong zich moeten opofferen en als 2de spits gaan voetballen.. En je backs kan je altijd nog aanpassen op de tegenstander.. Zoals de Boer dat had moeten doen tegen Vvv..

Vermeer
vd Wiel
Alderweireld
Vertonghen
Boilesen
Anita
Erikssen
Janssen
Sulejmani
Sightorsson
Boerrighter

Het is ook niet zo dat hij vorig jaar maar even elke bal erin knale. Er zit wel wat in de woorden van De Boer.

Theo kan inderdaad gevaarlijker zijn als hij dichter bij de 16 speelt.
Echter zal hij op die positie minder controlerend kunnen spelen , omdat het daar in deze opstelling veel drukker is.
Echter zou hij wel wat vaker kunnen inschuiven om gevaarlijker te worden, aangezien de Jong en Eriksen regelmatig naar de zijkanten schuiven.

Maar een variant met Eriksen en Janssen aanvallend en bijvoorbeeld Anita verdedigend zou ook wel goed werken denk ik.
Moet zeggen dat de Jong bij mij nog wel aardig wat krediet heeft, gezien zijn spel vorig jaar. Echter zou ik hem graag nog gevaarlijker zien worden, want ik vind dat hij op dit moment te weinig rendement heeft.

Ach, cocu was ook zeer belangrijk en viel voor de toeschouwers niet op. maar je kon pas merken hoe goed hij was, als hij een keer niet meedeed. Dit geld nu denk ik ook wel voor Theo. Een ander beter laten voetballen is een niet te onderschatten kwaliteit!

Siem de Jong valt mij juist tegen dit seizoen en wellicht kunnen ze daarme wat doen??

Frank de Boer moet gewoon vasthouden aan zijn plan. Tegen Nederlandse clubs zou Janssen idd wel aanvallender kunnen staan en beslissender kunnen zijn, maar het hogere doel is natuurlijk overwinteren in de Champions League. Hiervoor heb je wel een ingespeeld team nodig. Dus lekker laten staan zo.

Als Janssen naar voren gaat spelen, zal dat ten koste gaan van de Jong. Zelf vind ik de Jong iets te kort komen. Maar een goede verdedigende middenvelder heeft Ajax niet. Anita is zeer redelijk, maar Enoh komt veel te kort. Ik denk dus dat de opstelling die de Boer kiest de beste is.

31 augustus 2011 om 11:58

Maar vind je het nu echt nodig om een zeer goede verdedigende middenvelder te hebben in de Eredivisie? Tegen Twente of PSV kan ik het begrijpen, maar met alle respect tegen de rest is Anita een meer dan gekwalificeerde verdedigende optie, dan kan Theo naast Christian als aanvallende middenvelder fungeren.

31 augustus 2011 om 11:59

Anita is een van de beste verdedigende middenvelders van Nederland, waar heb je het over? Uitstekende balafpakker en een uitstekende opbouwer.

Heel Nederland ziet dat Theo vrij matig uit de verf komt bij Ajax, maar Frank komt ons wel even uitleggen hoe belangrijk hij al is geweest tegen De Graafschap en Vitesse.

Ben benieuwd hoelang Frank dit vol zal houden, hij doet het inderdaad niet verkeerd op deze plek.
Maar hij zal toch zelf ook wel begrijpen dat Theo het met de punt naar voren veel beter zal doen.
Samen met Eriksen en Anita heb je wel een erg goed middenveld, in Europa hoef je niet zo te spelen.
Maar in de eredivisie ben je het haast aan de naam Ajax verplicht.

En hij zou nog veel belangrijker kunnen zijn als linker aanvallende middenvelder naast Eriksen en met Anita erachter. Ik weet zeker dat hij dan weer kan uitblinken zoals hij bij Twente deed en nog belangrijker kan worden. Op deze positie word er geen optimaal gebruik gemaakt van zijn kwaliteiten.

Als controlerende middenvelder is Theo nu eenmaal geen topper. En dat is ook de reden dat hij kritiek krijgt op zijn spel bij Ajax en dat er in Oranje voor echte controleurs als Strootman wordt gekozen. Allemaal goed te verklaren.

Hou toch op Frank, hij speelt in een verkeerde rol bij Ajax, dat is iedereen wel duidelijk. Links als aanvallende middenvelder dat is de plek waar je hem neer moet zetten.

Hij valt totaal niet op, komt snelheid tekort en op deze manier buit je zijn kwaliteiten totaal niet uit.

Frank, steek je kop nog verder in het zand, wat zijn trainers toch ontzettend eigenwijs.

31 augustus 2011 om 13:03

Maar in die positie KAN hij ook inschuiven. Ik denk dat iedereen aan het eind van het seizoen misschien pas snapt waarom het middenveld van ajax zo gevaarlijk is. Het kan rouleren, voor je het weet, schakelt ajax over naar 3-4-3 met een doorgeschoven verthongen. Janssen inschuiven, de jong inzakken en je staat zoals jij zegt met janssen als linker aanvallende middenvelder naast eriksen en staat weer 4-3-3 met de punt naar achteren, zakt janssen in met de punt naar voren en is eriksen weer de enige AM. Is niet zo moeilijk hoor, hij staat niet 'vast'.

Wat zal die dikke spijt hebben. Van wervelende twenteuitblinker en oranjeklant in een sprankelend twente tot saaie ajax-waterdrager en thuisbluiver tijdens interlands. En dat voor een paar centen meer.

31 augustus 2011 om 20:24

hij spijt hebben?! neejoh hij is alleen maar blij met zijn transver naar ajax!!!!
en dat jij hem ziet als saaie ajax-waterdrager ligt meer aan jouw dan aan hem!!! en dat hij nu een keer thuis blijft tijdens een interland ligt aan zijn knie dus daar kan hij niks aan doen!!
jammer dat mensen niet zien hoe belangrijk hij is voor ajax alleen in een andere rol dan bij twente omdat wij voor de aanvallende positie al eriksen hebben en zoiemand heeft twente niet dus gaan we nu ook zeuren dat jansen bij twente nu minder presteerd dan Theo in zijn twente tijd?!!

Op zich heb je wel gelijk. Maar ook uitwedstrijden tegen AZ, Groningen, Utrecht en Feyenoord zijn lastig.
Geldt ook voor alle Europese wedstrijden.
Ik vind ten alle tijden dat Ajax in een vaste opstelling moet spelen. En alleen bij schorsingen en blessures moet veranderen. Dan moet de uitgangspositie toch de sterkste opstelling zijn.

En murki...ik vind Anita ook wel goed, maar hij komt tegen echt goede tegenstanders toch vaak te kort.

Door Janssen gaat Erikssen gewoon steeds slechter spelen....

Iedereen roept dat anita dan achter erikssen/janssen moet gaan spelen...maar dat kan anita helemaal niet...tegen matige clubjes gaat het nog, maar die jongen komt gewoon letterlijk en figuurlijk tekort......

Het zal er dan optisch minder gevaarlijk uitzien bij Theo op deze positie. Maar noem mij nog twee verdedigende middenvelders die binnen 4 wedstrijden 2 goals hebben gemaakt. Geen slecht rendement toch. Maar gun Theo nog even de tijd om zich aan te passen op deze positie en over een wedstrijd of 10 mogen we de tussenbalans eens op gaan maken. Verder is de man die de assist geeft op de assist gever natuurlijk net zo belangrijk, alleen niet in statistieken terug te vinden.

Ik denk dat we er pas in de winterstop een oordeel over kunnen geven. Dan heeft hij meer wedtrijden gespeeld in dit systeem en hebben we ook de Cl-wedstrijden kunnen zien. Ik denk dat hij inderdaad erg belangrijk is, zowel verdedigend als offensief. Maar een voordeel van hem, net als van De Jong en Anita is dat je met hem kunt schakelen zonder te wisselen. En dat is in een wedstrijd van onschatbare waarde.

eigelyk is janssen gewoon een onnodige aankoop, je had al en goed midddeveld en janssen was niet nodig

Wat sund dat we nooit meer kunnen genieten van de strakke voorzetten zoals tegen Rubin Kazan of de stiftgoal tegen mijn club. Deze diamant van de eredivisie wordt elke week verder in de rots gestopt waar die vandaag kwam.

Het draait bij Ajax niet alleen om Theo Janssen

Ze hebben een toptalent als Eriksen die elke eredivisie club
graag heeft.
Daarnaast hebben ze met siem de jong een goede aanvallende middenvelder
die bij de spitsen kan komen en de ruimtes moet bespelen

Alle drie de middenvelders moeten onderling de ruimtes optimaal bespelen.
Ze hebben in dat opzicht geen vaste plek tijdens het spelen.
Dan kan het voorkomen dat Janssen ook linkshalf komt te staan.
een verdediger inschuift en Eriksen dichter bij de spitsen staat

Als ze dat doen kunnen ook de verdedigers beter hun momenten kiezen.
wanneer er ingeschoven kan worden.

Veel wordt hier afgekeken bij barcelona zoals twente dat ook doet.
Er is nu alleen kritiek omdat men vergeijkt met vorig jaar hoe janssen
bij twente speelde terwijl die zelf aangeeft dat ie het jaar daarvoor
onder mclaren nog beter speelde.

Ze moeten het vertrouwen krijgen.
Janssen is niet belangrijker dan Eriksen.
Eriksen is nu ook belangrijk met al ze assist
en die begint nu ook te scoren
wat maakt het dan nog uit of eriksen de goal maakt geplaatst
of janssen met een hard geplaatst schot.

Ze willen dat het als elftal op die manier staat.
Het is daarbij niet relevant of janssen dan op de plek
staat waar die zelf vaker voor de goal komt.

31 augustus 2011 om 13:08

Inderdaad tektek! Het middenveld en het systeem is gewoon fenominaal, er haast niet op in te stellen voor tegenstanders, als je wilt kun je zelfs janssen even centraal in de verdediging zetten als verthongen inschuift.

Het zo ontzettend dynamisch het hele elftal, wat ook nog kan is dat sigi zich even uit laat zakken en dat de jong de spits positie inneemt.

31 augustus 2011 om 13:20

Precies het is in het klein ook een kopie van barcelona met mindere spelers welliswaar dan die van Barca, bedoel sigi is geen messi, maar dat maakt niet uit.
Als de intentie maar goed is.

Er is een filmpje op youtube van ene youtube uploader ''allas'' van barcelona tegen villareal. Daarin zie je hoe geweldig het team van barcelona ''samenspeelt''
en onderling de posities van elkaar overneemt. Heel mooi om de individuele
looplijnen van de spelers onderling te zien. Het optimaal bespelen van de ruimtes.

Het kost gewoon tijd om dit
er in te slijpen bij Ajax en vele zullen ook zeggen dat dit niet haalbaar is.

31 augustus 2011 om 13:35

Ik zou eerder zeggen het is mogelijk en ajax heeft de spelers voor een dynamisch middenveld eigenlijk moet ik zeggen 'team'. Inderdaad de intentie en tactiek is er, alleen nog oefenen en de techniek verfijnen en de individuele actie want daarin is barca veel verder.

Ik vind het echt waardeloos hoe De Boer over Janssen denkt. Janssen als controleur werkt enigszins als hij ook echt de opbouw moet verzorgen, maar dat is bij Ajax helemaal niet nodig! Want Vertonghen en Alderweireld zijn juist geweldige opbouwende verdedigers die ook een hele goede lange bal hebben, waarom zou je daar vlak voor nog iemand met een goede pass nodig hebben... Zet gewoon een goede ballenafpakker neer (anita) en Janssen in een gevaarlijkere aanvallende rol met Eriksen. Iedereen pleit hiervoor, maar De Boer is blijkbaar blind ofzo.

31 augustus 2011 om 13:14

De vraag is eerder, waarom niet? Nou omdat je dan simpel verthongen en alderweirld moet dekken en je hebt de angel uit ajax, nu niet meer want je hebt ook nog janssen. Je kunt geen ajax speler meer vrij laten staan, tenzij je 1 op 1 gaat spelen dan gaan we de snelheid en acties van eriksen of sulejmani benutten. Zetten we lodeiro of serero erin met een goeie individuele actie en maken we op die manier het verschil.

En daarnaast is janssen geen vaste controleur, ik denk dat inschuivende controleur een betere benaming is. En waar komt hij dan te spelen? Jawel op de 10 positie en wat doet de jong dan? Die zakt in (kan ook eriksen zijn). Anita kan minder in de 10 positie spelen (wel een goeie optie) en daarom is de jong handiger, bovendien kan de jong meer met voorzetten van de zijkant als hij inschuift.

31 augustus 2011 om 13:18

Is er een team dat in de Arena met 2 spitsen speelt dan? Zo ja, dan kan je toch opbouwen via de backs en heb je een man meer situatie in de as van het veld.

31 augustus 2011 om 13:22

En jij denkt dat tegenstanders Alderweireld en Vertonghen afdekken
Dat zou dus betekenen dat ze 1 op 1 spelen, omdat de 10 dan door moet schuiven op een van de centrale verdedigers en dan iedereen dus door moet schuiven, anders tik je het heel simpel uit. En als de tegenstander dus 1 op 1 gaat spelen, moet Ajax dan makkelijk kunnen uitspelen met de aanwezige kwaliteiten voorin en daarachter.
En alsof Anita niet gewoon een bal kan verleggen. Misschien is Anita zelfs nog wat wendbaarder dan Janssen, dus dan heb je genoeg aan een speler die je kan inspelen en zich open kan draaien en gewoon een simpele vervolg pass geeft.

Vertonghen en Alderweireld kunnen ook goed inschuiven en met Anita heb je dan een speler die als een van die 2 opkomt er dan achter aanbiedt om een optie terug te hebben en counters eruit te halen (precies zoals bij Barcelona Busquets speelt als controleur speelt, dat werkt ook geweldig).

En nu hebben we het alleen over balbezit: niet balbezit is Anita natuurlijk veel beter in de duels. Janssen is gewoon verdedigend zwak, waarom laat je hem dan veel verdedigende taken uitvoeren, heeft hij alleen maar minder kracht voor zijn aanvallende werk.

31 augustus 2011 om 13:24

Opbouwen doe je nooit via de backs zegt ene cruijff

Dat was toen ook het kritiek op het nederlands elftal destijds

die met dat blok voor de verdediging spelen
waardoor de opbouw door de centrale verdedigers
er niet uitkomt.

Dat zal nu bij ajax niet anders zijn denk ik.

31 augustus 2011 om 13:31

In prinicipe niet, maar je CV kan doordekken op eriksen en een middenvelder kan doorschuiven op de centrale verdediging, als de tegenstander dan 4-3-3 speelt kun je de backs ook dicht zetten. En dus 1 op 1 komen te staan, echter dat is niet erg verstandig.

Dan moet je dus gebruik maken van snelheid en acties van spelers als sulejmani of eriksen. Dat zeg ik dus ook Fr_jurre.

Conclusie tenzij een tegenstander 1 op 1 gaat spelen kun je niet alle spelers van ajax dekken, maar je kan er ook geen een vrij laten want ze kunnen allemaal voetballen. En dat is erg gevaarlijk. Ga je wel 1 op 1 spelen heeft ajax de individuele klasse om het verschil te maken, kortom wat doe je eraan? Ik kan me niks bedenken.

Anita is een goeie optie maar kan minder goed in de 10 positie schuiven, dat maakt het middenveld statischer. In vergelijk met de jong. Het ligt er maar net aan wat de tegenstander doet, voordeel blijft dat je bij voorzetten twee goeie koppers hebt (de jong en sigi), want de jong is een meester in het 'komen' in de 16 en is goed in de lucht.

31 augustus 2011 om 15:10

@ tektek

In essentie heeft Cruijff gelijk (zoals altijd), maar wanneer een tegenstander zo dom besluit te zijn om beide centrale verdedigers te dekken is de opbouw via de backs geen mankement meer omdat er dan altijd iemand vrij staat op het middenveld. Dan krijg je alsnog de ideale opbouw die Cruijff voor ogen heeft, enkel met gebruik van een tussenstation.

31 augustus 2011 om 14:30

De boer kiest ergens anders voor en probeert dat eerst
er zijn meerdere variaties mogelijk het systeem moet nog de tijd krijgen.

Elk nadeel heeft zijn voordeel en het is keuzes maken.
Het is niet per definitie zo dat als Janssen linkshalf staat
heel ajax dan beter is. het gaat om heel het elftal.
en niet waar janssen komt te spelen.
Onder mclaren maaktte janssen zijn beste seizoen door zegt hij zelf.
terwijl vorig jaar toen ie meer scoorde iedereen het blijkbaar ziet
en dan er wel een prijs voor krijgt op het voetballer van het jaar gala.

Gewoon lekker zo doorgaan. Janssen is nooit echt de uitblinker, maar als je ziet dat hij per wedstrijd toch een paar geweldige (en belangrijke) ballen geeft en zelf ook (voor een verdedigende middenvelder) vaak scoort heb je niks te klagen.

Ik denk ( zeker tegen mindere tegenstanders) dat je het eens moet proberen met Serero, Eriksen en Janssen vanaf de start. Siem de Jong is makkelijk te dekken, maar als je ook Serero erbij zet moet de tegenstander in ieder geval al Janssen, Eriksen, Serero, Kollbein, Boerrigter en Sulejmani dekken. En dan vergeten we nog de opkomende verdedigers. Op die manier word Janssen ook meer vrijgelaten en kan hij belangrijker zijn.

Eigenlijk gaat dit allemaal om Eriksen.

Kijk, Frank de Boer doet nu gewoon met Eriksen wat Cruijff ooit met Bergkamp deed: hem niet gelijk in de nummer 10 positie drukken maar heb van de zijkanten de ruimte laten geven om op te kunnen stomen.
Het gaat dan ten kosten van Theo's aanvallende kwaliteiten, maar het onderstreept zijn ragfijne lange afstands-pass en vermogen om ruimte te creëren.

Tevens zorgt het voor meer dynamiek op het middenveld door de lopende mensen waardoor er dus sneller gevoetbald kan worden.

Ik zie veel liever Janssen in een iets meer aanvallende rol. Zeker tegen de sterkere tegenstanders denk ik dat je één echte verdedigende middenvelder moet hebben. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Anita. Spijtig voor De Jong maar ik vind hem absoluut niet tot zijn recht komen op het middenveld. Hij moet dan het veld ruimen voor Anita.

Op die manier verander je je systeem niet en bovendien komt Theo iets meer in een positie terecht waar hij gevaarlijk kan zijn. Zeker als Vertonghen speelt, heb je hem niet nodig om van achteruit die lange crossbal te geven. Dat kunnen zowel Jan als Toby uitstekend waardoor Janssen een beetje overbodig is als hij met de punt naar achter staat.

Ik ben benieuwd hoe De Boer hem op zal stellen in de Champions League en tegen de lastige tegenstanders in de competitie. Naar mijn mening red je het dan niet met een middenveld van De Jong, Janssen en Eriksen.

Eindelijk heb ik iemand die vrije trappen kan nemen bij fifa als ik ajax ben :P

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren