Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Ik nam vorige week een overdosis en toen probeerde ik mij op te hangen'

Laatste update:

Dean Windass beëindigde vorig jaar op 42-jarige leeftijd zijn actieve loopbaan. Het liefst was de oud-aanvaller nog doorgegaan. In een interview in The People geeft Windass toe dat hij vorige week tot tweemaal toe heeft geprobeerd om zelfmoord te plegen. Groot-Britannië werd eind vorig jaar opgeschrikt door de zelfmoord van Gary Speed, oud-voetballer en bondscoach van Wales.

/

Windass speelde zevenhonderd duels voor onder meer Middlesbrough en Hull City en schoot de laatstgenoemde club in 2007/08 naar de Premier League. Daarna was hij actief als televisiecommentator. "Ik heb na mijn beslissing om te stoppen elke dag gehuild. Iedereen denkt dat voetballers over van alles kunnen beschikken, maar ik zat in een gat en ik wist eerlijk gezegd niet hoe ik eruit moest komen."

"Een week geleden vond ik het wel genoeg geweest", geeft Windass toe. "Ik nam een overdosis en toen dat niet lukte probeerde ik mij op te hangen. Ik voelde me zo alleen en had het gevoel dat ik nergens voor leefde. Ik wil nu verder met mijn leven en dat is de reden waarom ik hier openlijk over praat. Ik heb het imago van een grote en sterke man die wel tegen een stootje kan, maar ik kom er eerlijk voor uit dat ik na een reeks van tegenslagen heb geprobeerd een einde aan mijn leven te maken."

Windass doet zondag een oproep aan de Engelse spelersvakbond (PFA) om gestopte voetballers te helpen. "Ik weet dat ik stom ben geweest, maar ik kon er niet meer tegen. Ik had het gevoel dat ik mislukt was. Voetballers zijn niet de slimste personen en we beoefenen deze sport maar een beperkt deel van ons leven. Er zijn honderden oud-voetballers met dezelfde problemen. Je hebt geen reden om 's ochtends op te staan. De PFA of de regering moet ons helpen."

Week 2 was goed voor twee minuten vol adembenemende hoogstandjes: het tiki-taka van Villarreal en de hakbal van Mesut Özil zijn slechts twee voorbeelden.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Jammer dat hij zich probeert op te hangen, maar zo n persoon moet je goed in de gaten houden je weet maar nooit straks overleeft hij het niet!!

Vind trouwens raar dat zo n iemand die alles wel wil doen voor voetbal zich zelf van het leven wil beroven , en zo n mooi leven heeft geleid (mijn mening)

15 januari 2012 om 10:14

Op zich is het heel logisch. De mannen hebben alles en alles wordt voor ze geregeld. Het is een soort van routine.
Na hun carrière valt dit weg, zeker als spelers geen trainer/coach oid willen worden en eigenlijk niets hebben als maatschappelijk werk. Dan heb je dus een leuk zakcentje verdiend, maar niets voor daarna. Dat is voor een tijdje leuk, maar als al je vrienden werken en je dus eigenlijk nergens meer bijhoort, is het logisch dat ze in zo een gat vallen. Zeker als je niet behoort tot de echte rich and the famous.

15 januari 2012 om 10:20

"straks overleeft hij het niet!!"
Ik denk ook dat het de bedoeling is van zelfmoord. Om het niet te overleven. Waarom moeten ze hem in de gaten houden. Als hij er een eind aan wilt maken, wie zijn de andere dan om hem tegen te houden?

Het is natuurlijk wel treurig. Maar als je voetballer bent, dan hoeft je niet altijd een mooi leven te hebben. Er kunnen genoeg oorzaken meespelen. Als iemand een goede ban heeft op kantoor, en veel geld verdient dan hoeft je ook niet gelukkig te zijn

15 januari 2012 om 11:10

Nee, de bedoeling van zelfmoord is om in de aandacht te komen voor een laatste keer om te laten zien dat ze écht hulp nodig hebben maar die soms gewoon niet krijgen. Erg treurig maar vaak wel de waarheid..

15 januari 2012 om 11:31

Ik weet niet of je het beseft, maar van alle mensen die een zelfmoordpoging ondernemen, wil maar een klein deel echt dood.
De meeste willen niet op dezelfde wijze verder leven en zien dit, door gebrek aan hulp, als hun enige uitweg, maar het liefst zouden ze gewoon "hun leven beteren"

15 januari 2012 om 15:52

Gazhim3lv en Maom hebben natuurlijk gelijk, maar ik heb wel ongeveer 3 minuten in een deuk gelegen om de zinsconstructie van Coolhoij. Die eerste zin is zo stuitend dom dat ik me nog steeds afvraag of het bedoeld is of niet.

En dan heet de betreffende voetballer ook nog eens ''windass'', en dan is mijn portie flauw humor van de dag wel weer mooi geweest.

Inhoudelijk: bijzonder om 2 zelfmoordpogingen in 1 week te doen, en de volgende week de zin in het leven te hervinden. het is hem gegund, beter maakt hij er iets van. Er niet zijn is ook maar zo makkelijk

Wow, heftig dit. Ik denk dat hij gelijk heeft, er zijn volgens mij nog veel meer voetballers die dit ook hebben. Ik schrik hier een beetje van want dat hij hier een week later al zo openbarig over praat is ronduit knap. Meestal krijg je deze verhalen 10 jaar later pas tr horen. Sterkte man!

Zo..dat is niet mis..
Maar ik vraag me echt af wat ze precies bedoelen met ..." maar ik zat in een gat en ik wist eerlijk gezegd niet hoe ik eruit moest komen.".. Ik weet het ongeveer wel, maar ik zou het wel zeker wilen weten.
is het de aandacht van media en supporters.. of wordt het voetballen zo gemist.. of is het financieel.., dat ze hun levensstijl niet meer kunnen bekostigen.???
in een gat vallen is zo algemeen.., ben echt heel benieuwd?

15 januari 2012 om 11:45

Dat gat noem je een depressie ,je word wakker en je krijgt dat een gevoel van nutteloos te zijn ,eerst is het doelloos ,dan nutteloos,dan waar leef ik voor,dan waarom leef ik eigenlijk ,dat speelt dan allemaal in je kop ,dat gat is een neerwaartse spiraal met als bodem de dood.je kan het je ook niet voorstellen als je het nooit hebt meegemaakt ,het is erg heftig ,en je bent er ook blind voor de gevolgen ,en sommigen besseffen dat zich net op tijd ,veel ook helaas niet.

Je mist pas echt iets als je het kwijt bent . Dat kan van alles zijn ,of een combinatie dat is echt iets heel persoonlijks.

So, dat is wel heftig.
En dat hij het een week erna al toegeeft, dat is helemaal bijzonder. Dat doet bijna niemand die zoiets heeft geprobeerd.

De spelers zouden eens een stuk minder salaris moeten krijgen. Dan zijn ze na hun voetbalcarriere min of meer verplicht om te werken. Dan komen ze ook niet in zo'n zwart/leeg gat terecht.
Dat zou misschien een goede oplossing voor dit probleem zijn.

15 januari 2012 om 10:42

Inderdaad, maar ik denk alleen niet dat ze dan aan een goede baan kunnen komen als je het mij vraagt.

15 januari 2012 om 10:42

Ik denk dat als de spelers mogen kiezen ze niet voor een lager salaris kiezen maar voor betere begeleiding na hun carrière... Geef ze eens ongelijk.

Een lager salaris lijkt mij niet de oplossing.

15 januari 2012 om 13:24

Ik bedoel dat als je verplicht bent om te werken om rond te kunnen komen, je minder tijd hebt om je te vervelen zeg maar. Je hebt een doel en dat is geld verdienen om rond te kunnen komen. Mensen die geen geld hoeven te verdienen hebben dus een doel minder in het leven. Ze moeten dus een nieuw doel in het leven gaan vinden.
Mensen met minder inkomen zijn in dat opzicht vaak gelukkiger. Mensen in armere landen zijn ook minder vaak depressief, omdat ze daar de tijd niet voor hebben.
Mensen met veel geld en tijd kunnen meer nadenken en depressief worden. Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb.

15 januari 2012 om 13:33

Maar dan kan je ze toch ook gewoon uitleggen dat ze minder depressief worden als ze gaan werken, daar heeft het salaris toch niet speciaal voor omlaag.

Kan je hem ongelijk geven? Voetballers komen van de ene op de andere dag in de spotlights te staan, hebben geld en roem, zitten in een voetbalcirkel van trainingen, persconferenties, wedstrijden, ... En dan plots val je in een diep gat.
Hopelijk luisteren alle voetbalbonden naar deze wijze raad, mensen gaan soms vergeten dat voetballers ook maar gewone aardlingen zijn.

15 januari 2012 om 10:43

Hij geeft ook aan dat hij zich helemaal alleen voelt, dat zullen vast niet alle oud-voetballers hebben, maar het is inderdaad wel belangrijk dat er meer voor oud-voetballers gezorgd moet worden.

15 januari 2012 om 11:07

Zeker, maar je kan je daarnaast ook alleen voelen in een volgepropt stadion. Die eenzaamheid kan zich ook vertalen in een gevoel van nutteloosheid die hij heeft door zijn pensioen. Hij speelde dan misschien niet bij de allergrootste ploegen, maar als voetballer geraak je helemaal uit een vaste routine die je 20 tot 25 jaar hebt vastgehouden. En dan van de ene op de andere dag daar uit vallen, is voor sommige mannen enorm zwaar om te verteren, zelf al heb je je hele familie en vrienden rond je.

Natuurlijk zoals je zelf zegt is het niet voor alle voetballers zo, maar een betere omkadering kan nooit slecht zijn.

15 januari 2012 om 12:06

Als ik straks over 34 jaar stop met werken heb ik ongeveer 45 jaar in een vaste routine gezeten die ineens wordt stopgezet. Denk je dat er voor 'gewone' mensen zoals jij en ik een natraject bestaat waar je het pensioen-leven ingemasseerd wordt? Nope.

Een Zelfmoordpoging is altijd erg, maar ik vind het ver gaan om van de regering te eisen dat er voor je wordt gezorgd terwijl je in 10 jaar tijd (waarschijnlijk) minstens 3 miljoen hebt verdient. Iedereen hoort over zijn eigen toekomst na te denken, je kan niet alles op de overheid afschuiven. Zeker voor jongens die door een spelletje te spelen rijk zijn geworden vind ik het behoorlijk laf.

15 januari 2012 om 10:35

Dus als je veel geld hebt verdiend moet je je maar niet aanstellen? Wat een trieste opmeting zeg.
Iedereen kan wel eens een hele moeilijke tijd hebben, en om dan te zeggen dat we hem niet mogen helpen...

15 januari 2012 om 10:46

Er zijn heel veel problemen overal fiorenoord, je kan niet iedereen helpen, je moet prioriteiten stellen als overheid. Maar de vraag is hoe zouden ze hem kunnen helpen?

15 januari 2012 om 21:14

Hij mag zich best aanstellen, maar er zijn veel meer mensen zoals hij, die in de put zitten. In een tijd van crisis vind ik dat overheden dan andere prioriteiten moeten stellen, voornamelijk bij mensen die zelf geen goede zorg kunnen veroorloven. Zijn klacht; dat de regering jongens als hij, na hun carrière niet opvangt vind ik dus erg egocentristisch.

15 januari 2012 om 11:10

Hij heeft het dan ook niet over de overheid, maar over de spelersvakbond.
De spelersvakbond kan daar zeker een rol in spelen. De clubs ook door bvb te zorgen dat de spelers ook een goede schoolopleiding krijgen als ze nog geen 18 zijn.

Gaat natuurlijk niet over geld zoiets, maar over aandacht
Hij komt ook redelijk Borderline over, door al een week later over zijn eigen zelfmoordpoging te spreken. Hoe dan ook, natuurlijk kan het een probleem zijn. Zijn mensen als ieder ander. Zijn waarschijnlijk diegene die zonder voetbal allang in een gat waren gevallen.

Jammer, dat hij dit vorige week heeft geprobeerd, maar dit is natuurlijk een schreeuw om hulp en aandacht. Niet om het 1 of ander, maar hij raakt er zijn dichts bijzijnde omgeving er het met meest mee. Nu kan hij wel zielig doen en klinkt het allemaal heftig, maar als je dit naar buiten brengt ben je wel een mislukkeling eerste klas. Ga praten met iemand.

"de PFA of de regering moet ons helpen."


Zie geen rol voor de regering hierin. Maar iets voor de bond of spelersvakbond

15 januari 2012 om 11:40

ik denk dat hij het ook bedoelt vooor mensen buiten het voetbal die ook zelfmoord proberen te plegen en dat er vanuit de regering dan iets moet komen voor alle mensen die dit geprobeerd hebben en waar het is mislukt

15 januari 2012 om 16:48

"er zijn honderden oud-voetballers met dezelfde problemen. Je hebt geen reden om 's ochtends op te staan. De PFA of de regering moet ons helpen."

Ik denk toch echt dat hij voetballers bedoelt.... Hij praat namelijk over ons... Het vallen in een zwart gat is voornamelijk iets wat je ziet bij topsporters. Daarom goed dat er aandacht is van de clubs en bonds (ondanks dat er ook genoeg een goede zakcentje verdienen).

15 januari 2012 om 21:46

je hebt gelijk had er over heen gelezen denk

Hopelijk krijgt deze man de juiste hulp, want dat er iets mis is in zijn bovenkamer is wel duidelijk. Duizenden voetballers die ermee zijn gestopt, zullen de periode erna een bepaalde leegte ervaren, maar zullen nooit zo handelen. Laat staan een week na een zelfmoordpoging zo naar buiten treden.. Hier speelt veel meer.


Verschrikkelijk als je dit leest
Je hoort het steeds vaker...
Wel vaak spelers uit Engeland of uit de Engelse competitie.
Paul Gascoigne, David Moyes (die 2 al onder hun carrière), Garry Speed en nu dus Dean Windass, verschrikkelijk!

Hij heeft begeleiding nodig.
Dat hij geen andere uitweg zag wil nog niet zeggen dat er ook geen uitwegen zijn.
Met de juiste begeleiding zal hij weer in het normale leven instromen en weer een doel hebben om voor te gaan.
Hij heeft gewoon hulp nodig.

Tsja, lullig voor die gast, maar als je zo aan routine hangt dat het wegvallen ervan genoeg is om je aan te zetten tot zelfmoord dan had je al eerder aan de bel moeten trekken. Dan was er daarvoor dus al wat mis, en om een week na twee zelfmoordpogingen zo in de openbaarheid te komen neigt wel naar een syndroom of twee...

Er zitten er inderdaad een hele boel tussen daar in Engeland met het verstand van een pepernoot (o.a. Gazza, maar types als Windass , Terry en Rooney zullen ook geen 90+ scoren op een Iq-test) die zonder het voetbal al lang en breed in de penarie hadden gezeten. Dat ze na hun carrière in een zwart gat vallen, tsja, als je een beetje verstand hebt zie je toch wel wanneer je contract bijna afloopt dat je daarna iets zult moeten verzinnen, of niet? Desnoods ga je lijnen trekken bij de plaatselijke rugbyclub, ga je als vrijwilliger iets voor de maatschappij terug doen, koop een bouwval en restaureer die, weet ik veel, geld zat, keuze zat.

Dat er eerst vijftien van die onderontwikkelden voor een trein moeten springen voordat de FA inziet dat ze misschien wat aan een natraject -het lijkt wel alsof ze een vliegramp overleefd hebben ipv stoppen met profvoetbal- is jammer, maar Jeez, mannen, pak je bij je ballen en ga wat doen...

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de spelersvakbond niet op de een of andere manier informeert over 'wat te doen na je pensioen' ofzo. Ik denk dat het feit dat Windass geen woorden van meer dan anderhalve lettergreep kan lezen bijgedragen heeft aan dit probleem.

15 januari 2012 om 12:15

@ Achates1 Ik vind dit een erg kortzichtige reactie, maar dat is mijn bescheiden mening.

Ik vind het van veel lef getuigen dat hij om hulp vraagt in deze situatie. Als profvoetballer wordt je enkele (tientallen) jaren geleefd en kan me goed voorstellen dat Windass in een groot gat valt na een lange voetbalcarriere.

Het feit dat zelfdoding onder voetballers vaker voorkomt zegt al genoeg over de druk waaronder deze gasten moeten presteren. Onderschat de macht van de tabloits en het publiek niet!.

wat een prachtige teksten van Windass. kippenvel.
eerlijk gezegd hij hij hier een punt. om gestopte voetballers te helpen. ze hebben veel geld. en hoeven niks te doen op een dag. alleen dingen die ze willen doen.

dit raakt me wel zeg.

Erg heftig dit, dit wens je niemand toe. Hopelijk weet hij zijn leven weer op de raiks te krijgen want zelfmoordpogingen zijn nooit leuk.

Schrikbarend natuurlijk. Dit wens je niemand toe, om na te denken tot die stap. Ik heb hier zo mijn eigen persoonlijke ervaringen mee in mijn prive-kring dus het is altijd even schrikken.

Overigens vind ik het wel een beetje ongepast om dit in de media te roepen. Het was nota bene vorige week dat hij het heeft geprobeerd ( over na heeft gedacht ). Ik mag natuurlijk geen dingen zelf invullen maar ik zou er persoonlijk mee wachtten mocht je dit uitbrengen in de media. Of mijn keuze zal zijn, helemaal niet uitbrengen in de media.

Het bekende zwarte gat na het voetbal. Jarenlang ben je het middelpunt, verdien je bakken met geld en wil iedereen je vriend zijn. En dan is het ineens over.. Dan kun je je inderdaad behoorlijk waardeloos gaan voelen. Misschien ligt hier een rol voor de clubs en spelersvakbonden om oud-spelers beter te gaan begeleiden.

Heftig, dit verwachtte ik niet, ik dacht dat spelers lekker zouden genieten van al dat geld dat ze hebben verdiend tijdens hun loopbaan. Lekker naar een warm land trekken en van je leven genieten.

Ik begrijp ook niet waarom mensen dit überhaupt doen, mooie carrière gehad/ bakken met geld verdiend, maar dan toch ongelukkig zijn. Waanzin!

15 januari 2012 om 15:09

Dat is helemaal niet zo onbegrijpelijk hoor. Als voetballen is wat je het liefste doet, waar je voor leeft, als je daar 20 jaar lang dag in dag uit mee bezig bent geweest, als daar je geluk en je verdriet lag, dan moet het heel lastig zijn als dat in één klap over is.

Zo heb ik bijvoorbeeld vorig jaar een reis rond de wereld gemaakt, en kan ik me nog steeds wel eens rot voelen dat ik nu weer 'vast zit' in het koude Nederland. Als je een heel fijn leven hebt gehad, en het wordt een periode minder, dan is het bijna onvermijdelijk dat je je rot gaat voelen. En veel geld hebben heeft daar weinig mee te maken, geloof mij maar.

Voetballers zijn vaak niet de slimste, dat wordt ook totaal niet gevraagd. Het us geen beroep waar dat gevraagd wordt, nou is het ontbreken ervan opzich geen probleem. Echter denk ik dat voetballers door de drukte hun capaciteiten onbenut laten. Daarnaast zijn het verwende jongetjes die veel te veel verdienen, maak daar een einde aan en ga gewoon voetballen naast je werk of opleiding. Kortom maak een einde aan de full prof. Geld is niet alles blijkt maar weer eens.

15 januari 2012 om 13:26

Je krijgt het niet meer voor elkaar om die lonen te verlagen of ze naast het voetbal nog te laten werken.
Het zijn inderdaad verwende jochies die veels te veel verdienen/krijgen en zouden tijdens hun actieve loopbaan al voorbereid moeten worden op dat leven na het voetbal.
Ik geloof best dat het leven een stuk minder aangenaam is na je carriere, ook omdat je niet meer geleefd wordt. Eerst word je op handen gedragen en dan staan ze niet meer te wachten op je. Dat kan tegenvallen en je het idee geven dat je niet veel meer voorstelt. Je staat weer met beide benen op de grond en dat is niet leuk.
Dat is de keerzijde van het prof bestaan en dus zouden ze eerder gewezen moeten worden op die problemen!
Hopelijk vindt die speler nog zijn geluk

@ necbemmel

Dat kun je prima voor elkaar krijgen. Het is in jouw geval het ene gat met het andere vullen. Pak de problemen eens in de kern aan. Wie gaat het betalen, de burgers die minder te besteden hebben?

zo zie je maar weer alleen geld hebben en een goede baan betekent niet per definitie dat je gelukkig bent!!

geld alleen maakt je niet gelukkig

Dat is toch wel heel heftig.
Hopen dat die jongen weer zichzelf op de rails krijgt!

Vind dat die spelersmakelaars zich hier over zouden moeten ontfermen, dan hebben ze iig nog een beetje toegevoegde waarde in de voetballerij. Zij zijn tog deels verantwoordelijk voor de loopbaan van hun klant, dus ook na het voetbal.

Slecht gelukt dus !
Wie zich tot 2 keer toe probeert van het leven te beroven,doet serieus iets mis............

Lijkt me aan de overheid om de voetbalbonden hiertoe te dwingen.
'eind vorig jaar...' Gary Speed was eind 2010 toch? Of ben ik in de war.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren