Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

KNVB zet streep door amateurduels na tragische dood grensrechter

Laatste update:

De KNVB heeft besloten om voor aankomend weekend alle wedstrijden in het amateurvoetbal af te gelasten. De voetbalbond heeft dat dinsdag bekendgemaakt in een statement, die werd uitgegeven na de tragische dood van Richard Nieuwenhuizen. De grensrechter van SC Buitenboys werd zondag mishandeld door drie spelers van de B1 van Nieuw Sloten en overleefde die aanval niet.

De KNVB liet maandag al weten dat het 'op een waardige manier wil stil staan bij deze gebeurtenis' en heeft een dag later besloten om alle duels op de amateurvelden niet door te laten gaan. De wedstrijden in de Eredivisie gaan wel gewoon door, maar bij alle duels zal voorafgaand een minuut stilte gehouden worden. De teams en arbitrage zullen rouwbanden dragen.

De politie heeft drie jongens uit Amsterdam van vijftien en zestien jaar aangehouden en zij worden verdacht van doodslag, mishandeling of openlijke geweldpleging. Donderdag bepaalt de rechter-commissaris of het voorarrest wordt verlengd. FIFA-baas Joseph Blatter heeft KNVB-voorzitter Michael van Praag geschreven en zijn medeleven overgebracht, meldt de FIFA.

Directeur betaald voetbal Bert van Oostveen laat weten geschokt te zijn door de gebeurtenissen "Het is onvoorstelbaar dat zoiets op een voetbalveld plaatsvindt. Dit zijn de vrijwilligers waar onze sport op bouwt, waar we niet zonder kunnen. Zonder respect, geen voetbal. Het is daarom dat we in het betaald voetbal ook stil willen staan bij deze verschrikkelijke situatie. Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden van Richard Nieuwenhuizen.â€

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Drastisch besluit, maar wel een goede. Het is een goede zaak dat hier bij stil wordt gestaan. Geweld hoort niet in het voetbal en we moeten er met z'n allen voor gaan zorgen dat het ook weggaat. Zo'n actie is voor de meeste mensen een mooi stukje bewustwording van hoe we in Nederland eigenlijk allemaal met elkaar omgaan op een voetbalveld.

4 december 2012 om 19:12

Uiteraard is een drastisch besluit nodig, maar ik denk niet dat veel amateur voetballers blij mee zijn... Het had mij toepasselijker geleken als er zowel in het betaald als onbetaald voetbal een minuut stilte zou worden gehouden + strenge maatregelen van de knvb (sowieso de daders levenslang schorsen en de regels scherper en strenger maken voor geweld op en rondom voetbalwedstrijden) + en zware straf van justitie tegen deze achterlijke straatschoffies (ervan uitgaande dat ze in dit land toch wel weer weg komen met een paar uurtjes prikken).

4 december 2012 om 19:36

Door de amateurs zelf kan de KNVB hem niet levenslang schorsen. Ze hebben dit in ik dacht 2009 besloten. De maximale schorsing bedraagt drie jaar.

Daarnaast had ik ook meer gezien in een minuut stilte voor elke wedstrijd. Dan is iedereen even met de gedachte bij deze beste man, terwijl ze nu gewoon gaan genieten van hun weekend als ze hem niet gekend hebben.

4 december 2012 om 23:35

Dat hoorde ik vandaag ook inderdaad. Belachelijk dat de maximale schorsing 3 jaar is. Toen ik zelf in de B-jeugd speelde kwam de tegenstander ons na de wedstrijd opzoeken in het kleedlokaal. Een van hun sloeg toen met een bezem op de rug van een teamgenoot van me en werd toen voor het even geschorst. Dit soort straffen moet de knvb gewoon blijven doorvoeren.

Gemengde gevoelens hierover. Prima dat er een pittig statement gemaakt wordt, ik denk dat dit wel even wat mensen wakker zal schudden. Maar je brengt zo wel honderden clubs die hier helemaal niets mee te maken hebben in de problemen, afgelopen maand zijn bij enkele clubs hier in de omgeving al meerdere wedstrijden afgelast door de weersomstandigheden. Wanneer moeten al die wedstrijden ingehaald gaan worden?

4 december 2012 om 15:56

Daar zal best een oplossing voor verzonnen kunnen worden...er zijn ook strengere winters geweest. De dood kan echter niet teruggedraaid worden, dus ik vind het een meer dan logisch besluit om de mensen wakker te schudden van dit probleem.

4 december 2012 om 19:06

Gewoon die club ook meteen opdoeken. Dan laat je pas zien dat je alss knvb een zero tolerance beleid hanteert. En ga niet zeggen dat het dan verpest word voor de andere die wel normaal doen bij die club die hebben dan maar dikke vette pech.

4 december 2012 om 19:41

Dat slaat gewoon nergens op wat je nu zegt. Ondanks dat je het niet wil, ga ik er toch mee aankomen. Wat kunnen de spelers uit overige teams hier dan precies aan doen? Dat je alleen het betreffende elftal volledig opdoekt kan ik volkomen begrijpen, maar dan zijn ook spelertjes van 6-10 de dupe bijvoorbeeld, terwijl sommige nog niet eens begrijpen wat voetbal geweld is.

Er moet gewoon een enorme boete - voor amateurclubs gezien - komen en de betreffende spelers moeten een maximale gevangenisstraf krijgen. De kans is groot dat ze via het volwassenrecht berecht zullen worden, dus dit zal dan ook gebeuren. Daar bovenop moeten ze de maximale knvb-schorsing leggen van drie jaar, maar wel pas als ze vrij komen.

5 december 2012 om 12:34

smk88 deze club heeft al meerdere voorvallen gehad , waarbij zeer agressief gedrag werd vertoond dus ja op bokken die hele klote club ! als je kickboks training geeft aan voetballers dan ben je niet goed bezig lijkt mij? en dan lees je ook nog eens dat die gasten na het voorval het clubgebouw verlaten met de woorden prettige dag he grens met een brede smile op hun smoel ! waarbij de leiding ook niet ingrijpt omdat ze dat zelf niet eens meer durven ja op doeken zeg ik dan die hele verrotte club !

4 december 2012 om 16:02

Jij gaat je druk maken om wanneer die wedstrijden ingehaald moeten worden???? Niet te geloven zeg!

4 december 2012 om 16:06

Uiteraard is het tragisch en zeer, zeer triest wat er is gebeurd. Maar het leven staat nu niet opeens stil, het is dus logisch dat mensen vooruit denken. Heel kort na de aanslagen van 9/11 werd er al gesproken over de wederopbouw.

4 december 2012 om 16:14

@ajaxdude:
Uiteraard is het verschrikkelijk wat er gebeurd is. En ik ben het er helemaal mee eens dat daar een pittig statement op mag volgen. Ik vind het alleen vrij drastisch dat alle circa 1 miljoen leden van de Knvb daar door gedupeerd moeten worden, zeker omdat je er uiteindelijk heel weinig mee bereikt. Bij alle wedstrijden een minuut stilte en rouwbanden zou een veel betere oplossing zijn geweest.

4 december 2012 om 16:17

Ja, vind jij dat?
Die minuut stilte en rouwbanden helpen wel?? Dat is een oplossing? Hoe vaak hebben we dat soort schijnoplossingen nou wel niet gehad?
Het gaat om meer dan alleen deze situatie..het gaat natuurlijk om de verloedering van het voetbal. Elke week lijkt het erger en erger te worden.
Dit is 1 van de vele "incidenten" die elke week plaats vinden.

Scheidrechters/assistenten worden steeds vaker bedreigd, bespuugd, uitgescholden, fysiek aangepakt.
Rot op met die minuut stiltes en stille tochten..dat helpt totaal niks.

4 december 2012 om 16:29

Dit helpt net zo weinig. Met alle respect hoor, maar ik ga nu op zaterdag 'gewoon' wat anders doen en ik ben vast niet de enige. De hele dag gaat het hier op het werk over die hufterige, laffe streek.

Wat wel zou helpen is die gasten ongenadig hard straffen, maar dat zal wel weer uitblijven.

4 december 2012 om 16:54

Tuurlijk gaat niet iedereen nu op zaterdag/zondag er de hele tijd bij stil staan en hun leven omgooien.
En tuurlijk moeten die gasten hard worden aangepakt en hard gestraft.
Dit soort dingen lopen ook uit de hand juist omdat er niet hard genoeg wordt gestraft in Nederland.
Omdat ze vaak wegkomen met lullig taakstraffen of voorwaardelijke straffen terwijl iemand anders nu dood is.
Geen wonder dat steeds minder mensen respect hebben voor agenten etc.
Vroeger keek je wel uit.
Zit soms me op te vreten als ik naar zo'n programma op tv kijk als iemand van de weg wordt geplukt en een bekeuring krijgt.
Hoe ze dan die agenten bedreigen en voor lamlul uitmaken..en dat zo'n agent dan een beetje ja knikt en zegt, volgende keer niet weer doen..ja meneer.

Daar gaat het fout, dat ze dat pikken, daar niks aan doen. Nederland is zo verschrikkelijk slap wat dat aangaat..en daar gaat het fout inderdaad.
Waarom heeft iedereen wel respect voor de Spaanse politie of in Italie.
Daar kijk je wel uit voor je dat soort dingen tegen die agenten zegt en wordt je gelijk meegenomen.
Aanpakken.
Maar wij zijn gewoon een slap volkje die dit soort dingen laten gebeuren.

Maar ontopic..nee, het helpt niet, maar laat iedereen maar even op een andere manier achter zijn oren krabben en er goed over nadenken.

4 december 2012 om 17:30

@ Paddestoel

Sorry hoor, maar je hele politieke betoog over de relatie tussen crimineel gedrag en de strafmaat en je aangedragen oplossing past meer in de Spits of de Metro dan op een voetbalforum.

4 december 2012 om 18:09

@paddepoel
Nee, natuurlijk gaan een minuut stilte en rouwbanden niet helpen. Maar het schrappen van een hele competitieronde wel dan? Het zijn allebei symbolische acties, statements, zonder concreet resultaat. Dan zou ik zeggen: kies voor de minst onpraktische van de twee.

Ik vind het besluit helemaal niets, wat los je er mee op?

Beter neemt de Knvb concrete acties tegen dit soort geweldsmisdrijven in plaats van dit soort statements te maken. Dat is allemaal leuk en aardig maar er moet gehandeld worden. Harder aanpakken, overal. Had al veel eerder moeten gebeuren.

Niet dat je daardoor dit soort incidenten structureel uit de weg gaat, maar hopelijk kun je ze zo wel drastisch verminderen. Je hoort het helaas te veel, ook voor dit incident, maar dan zonder dodelijke afloop.

4 december 2012 om 15:50

Je lost er niets mee op, maar je geeft even aan waar het uiteindelijk om gaat. Ik vind het een goed besluit. Heel Nederland moet hier gewoon even bij stilstaan. Dit is gewoon een verschrikkelijke gebeurtenis.

4 december 2012 om 15:51

De Knvb wil hier ook niks mee oplossen, enkel de getroffen clubs een toereiking doen heb ik het idee. En wat dacht je van de vrijwilligers die hierdoor alleen maar angstiger worden om op het veld te staan. Laat die mensen een weekend goed nadenken wat ze willen. Laat iedereen tot bezinning komen. Een hoop clubs hebben al leden bij elkaar geroepen om hiervoor te praten. Concrete maatregelen komen later pas en kunnen niet over 1 nacht ijs genomen worden.

4 december 2012 om 16:12

Dit lost ook niks op maar je laat zo wel je medeleven zien. Dit zal helaas nog vaker gebeuren, het is toch te triest voor woorden dat je niet even lekker kan vlaggen bij je zoontje en dat dit gebeurt.. Mijn vader is ook vlagger voor zijn team, moet er niet aan denken dat hem dit gebeurt, hij is wel is verrot gescholden, maar daar bleef het ook bij gelukkig. Heel erg voor de nabestaanden en hoop echt van harte dat de daders een forse straf krijgen, eigenlijk is elke straf te matig voor deze gruwelijke daad

4 december 2012 om 16:18

Medeleven zien, ze kunnen beter op een andere manier dat laten zien. Ga bij die mensen langs, doe iets persoonlijks. Dat algehele afgelasten daar zou ik persoonlijk vrij weinig waarde aan hechten als slachtoffer zijnde.

Je kunt er ook op andere manieren bij stilstaan, met rouwbanden of een minuut stilte. Komt in ieder geval niet het hele speelschema in de war of dat je allerlei inhaalwedstrijden krijgt. Ook niet heel wenselijk.

Het hele amateurvoetbal wordt nu gestraft voor het gedrag van drie randdebielen.

Minuut stilte bij amateurwedstrijden was beter geweest. Nu blijft iedereen in zijn bed liggen en lijkt het net een algehele afgelasting ivm sneeuw ofzo. Sta je er dus veel minder direct bij stil.

4 december 2012 om 16:21

Totaal niet..die minuut stiltes hebben totaal niks. Minuutje stilte, en we gaan weer verder.
Dat helpt pas echt niks..schijnoplossingen zijn dat..even interessant doen, maar helpt geen ene drol.
Nu kan iedereen zichzelf eens goed achter de oren krabben, er ff bij stil staan

4 december 2012 om 16:44

Laten we het hopen.

Godver, ik heb familieweekend. Nu heb ik helemaal geen excuus meer.

Nee, even serieus. Wat is nou precies het statement wat gemaakt wordt? Dat nu alle amateurvoetballers de sjaak zijn door die drie idioten? Hier word ik niet vrolijk van, en die idioten zullen hier helemaal niet warm of koud van worden. Die lachen zich waarschijnlijk tien slagen in de rondte als ze zien wat een invloed hun actie gehad heeft.

4 december 2012 om 15:55

Want 4 jaar in de gevangenis (nog te weinig, maar dat is de max voor minderjarigen geloof ik) is natuurlijk een schijntje voor een jochie van 15. Doet ze niks natuurlijk. Ja die jongens lachen zich kapot. En voor de duidelijkheid, van mij mogen ze 30 jaar de gevangenis in, maar stellen dat het ze niks doet is overdreven.

4 december 2012 om 16:00

Die 4 jaar (als ze dat al krijgen, het zal wel weer niet aantoonbaar zijn wie de fatale trap uitgedeeld heeft, bla bla bla etc etc.) hebben toch niks met deze maatregel te maken? Hier heb je die gasten niet mee, en wat nou precies het nut is van deze actie begrijp ik niet.

4 december 2012 om 16:09

Het geeft de clubs, en dan met name de vrijwilligers, de ruimte om stil te staan bij deze gebeurtenis. Het doet jou misschien helemaal niks om zaterdag weer op het veld te staan, maar er zijn genoeg mensen die dat niet zien zitten. Wat denk je van andere vrijwillige scheidsrechters. Ik heb al genoeg verhalen voorbij zien en horen komen van mensen die ook met geweld te maken hebben gehad. Bij hun liep het uiteindelijk goed af, maar bij deze man niet. Dit heeft veel meer impact dan jij je kan voorstellen zo te zien.

Daarbij reageerde ik vooral op je laatste zin. Alsof het ze überhaupt iets interesseert wat de knvb beslist als ze straks terecht staan voor doodslag onder andere.

4 december 2012 om 20:33

Net was Bram Moskovisch bij 538, die vertelde dat het of doodslag is of mishandeling met de dood tot gevolg, wss wordt het het eerste, maar de maximum straf voor jeugdigen isv2 jaar jeugddetentie evt met jeugdtbs, Of ze moeten volgens het volwassenenrecht veroordeeld worden, maar of dat gaat lukken met 15 jarigen

6 december 2012 om 12:03

Heb dat ook begrepen. Ik doelde op een wetsvoorstel waarvan ik dacht dat hij al geïmplementeerd was, waarbij die maximumstraf naar 4 jaar gaat. Dat is die dus niet waardoor ze inderdaad maximaal 2 jaar krijgen mits berecht als minderjarigen.

Onnodig besluit, de oplossing zit hem in andere dingen.
Het probleem ligt ook niet bij het voetbal. Al je na het incident kijkt is het veel meer het terugkerende en steeds erger wordende sociaal cultureel en maatschappelijk probleem. Allochtonen kinderen die op zo'n jonge leeftijd al zulke misdaden plegen zie je niet alleen op de sportvelden terug , maar ook op de scholen en in de weekenden in de horeca gelegenheden etc.
Dit probleem is veel breder dan intolerantie op de sportvelden.

4 december 2012 om 16:06

Hiermee sla je de spijker op z'n kop. Een weekend zonder voetbal, voor veel jongens en meisjes maar ook mannen en vrouwen een flinke streep door de rekening. Die worden nu gestraft door het vreselijke gedrag van drie individuen maar zo rolt dat bij de Knvb en met name ook in Nederland. Een minuut stilte op alle amateurvelden had ik veel meer op zijn plaats gevonden.

4 december 2012 om 16:26

Ben het met je eens dat dit probleem breder is. Ik denk alleen ook dat dit probleem niet alleen allochtone jongeren betreft. Dit heeft uit te staan met een breder probleem.

Ik krijg het gevoel (dus het is geen wetenschap) dat dit te maken heeft hoe mensen met elkaar om gaan. Hoe reageer ik op "onrecht" en hoe ver ben ik bereid om te gaan om dit "onrecht" tegen te gaan. En wanneer iemand een fout maakt die mij benadeelt. Hoe ga ik hier mee om? We zijn (in mijn ogen) respectloos, egoïstisch, agressief en afwijzend richting elkaar geworden. Ik zou zeggen trek dit niet alleen breed. Maar laten we ook naar onszelf kijken.

Voor mij was dit ook weer een moment om weer bij stil te staan hoe ik met andere mensen om ga, en hoe ik graag met andere mensen om zou willen gaan. Want deze agressie krijg je ook als je eens bij een uitclub moet vlaggen en ze zijn het niet met je eens. Laten we daar niet onze ogen voor sluiten!

Deze beslissing heeft twee kanten.

Ik keur de gebeurtenis natuurlijk regelrecht af en ik vind het triest en gruwelijk wat zich heeft plaatsgevonden. Daarom is het goed om er bij stil te staan. Echter, niet iedereen zal er nu zaterdag bij stil staan wat er is gebeurd en gewoon wat anders gaan doen in plaats van voetbal. Ik denk dat een minuut ( of twee minuten ) stilte beter zou zijn geweest, omdat iedereen op de voetbalvelden er dan ook bij stil zal staan.

Het probleem ligt zeker niet bij het voetbal maar bij de maatschappij.
Maar door de jaren heen is het bij het amateur voetbal echt veel erger geworden.

Zelfs in de vijfde klasse is het dramatisch wat ik wekelijks meemaak.
Verschillende wedstrijden zijn al gestaakt geweest en wat gebeurd er vervolgens? Helemaal niets.

Of de Knvb doet er niets mee of niemand durft er melding van te maken omdat men bedreigd wordt.

Vorige week nog een scheidsrechter in zijn gezicht gespuugt en uitgescholden met allerlei nare ziektes.
En dat terwijl het team met 4-1 voor stond.

Bovendien zijn het altijd dezelfde teams.

Er is hier volgens mij maar 1 oplossing mogelijk: SV Nieuw Sloten opheffen. Een duidelijker signaal kan er niet afgegeven worden. Natuurlijk dupeer je hier ook toegewijde mensen met goede bedoelingen mee. Maar SV Nieuw Sloten is al vaker in opspraak geweest betreft dit soort excessen en uitspattingen. Nieuwe regelgeving maken, elke overtreder in het amateurvoetbal gerelateerd aan vechten, geweld, bedreiging etc. voor het leven schorsen voor de Knvb. Geen lid meer van een voetbalclub, geen club in stadion bezoeken, geen wedstrijden van Nederlands elftal bezoeken. Of dit uitvoerbaar is weet ik niet, maar wat mij betreft de enige juiste oplossing.

4 december 2012 om 16:17

Er zijn genoeg voetbalclubs in Nederland die er gekleurd opstaan bij de knvb. Er zou gewoon moeten 'three strikes out-principe' moeten gelden. Als je vereniging zich schuldig maakt aan meerdere excessen dan heb je het niet onder controle en heeft je vereniging geen bestaansrecht.

4 december 2012 om 17:11

Precies en elke amateurvoetballer die zich schuldig maakt aan dit soort geweld, bedreiging etc. zonder enige waarschuwing royeren voor het leven zoals boven beschreven. Zero tolerance.

Niet meer dan logisch.

Hiermee zet je alle amateurvoetballers aan het denken. Wat is er nou precies gebeurd en waarom? Het is goed om hierbij stil te staan en ik vind dat verenigingen veel harder moeten optreden tegen eigen spelers die in de fout gaan. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat het zo mis kan gaan.

Dit probleem is niet alleen van dit weekend en ook niet alleen van voetbal. Dit is een van de vele trieste praktijk voorbeelden van de verloedering van onze maatschappij. Dit gedrag komt elk weekend voor op sportvelden, op straat, op scholen en in gezinnen.

Als je als Knvb hierbij wilt stilstaan dan begrijp ik dat heel goed. Maar las dan ook de wedstrijden af in de Eredivisie omdat je op deze manier het geld laat regeren boven het sociale en maatschappelijke belang en daarmee precies aangeeft dat geld gaat boven in dit geval een mensenleven gaat. Een slecht voorbeeld dus.

Daarnaast zouden ze spelers als Strootman aan moeten pakken. Want hij is een van de spelers die altijd en overal als een hersenloze en volstrekt idiote op opstootjes en scheidsrechters afvliegt bij een in zijn ogen verkeerde beslissing. Juist dit soort spelers dienen een voorbeeld functie en daar moeten ze hem keihard bewust van maken.

Tsja.. ik weet niet echt wat je hier mee opschiet. Maar het is ook niet slecht. Je zou ook bij iedere wedstrijd, vooral bij jeugdwedstrijden, 1 minuut stilte kunnen houden, maar om nou 1 minuut stil te staan bij een temperatuur rond het vriespunt lijkt me ook niks voor jochies van twaalf.
Ze kunnen beter in het onderwijs er een uur bij stilstaan ofzo.

Ik snap het statement wel maar niet de manier waarop ze deze duidelijk willen maken. Woorden schieten te kort na zo een incident, maar de KNVB moet dit niet pikken en zich uit het veld laten slaan. Dit zijn momenten waarop je moet laten zien dat de KNVB sterk is en zich niet door dit soort mafkezen uit het veld laat slaan. Ik denk dat je met een minuut stilte bij elke wedstrijd veel meer bereikt dan dit. Mensen plannen wel iets anders in op hun zaterdag of zondag en staan er dan totaal niet bij stil...

Het beste is gewoon om in Elke wedstrijd een minuut stilte te houden want nu zijn alle voetballiefhebbers gestraft door het gedrag van 3 tering kneuzen.
Sorry voor het taalgebruik maar die 3 jongens mogen van mij de doodstraf krijgen.
Om respect te tonen is dit een goeie beslissing.

Ik vind het goed besluit maar ik vind een minuut stilte een evengoed besluit. Als ik zondag op dat veld sta met mijn teamgenoten en de tegenstander en een minuut stil ben kan ik nadenken en is het toch wel een heftiger en nu ga ik op zondag langer in bed liggen en droom ik er niet over en zal ik wel ff denken oja het voetbal is afgelast omdat...
Ik vind het heel erg wat er is gebeurd, maar hoe hard het ook is het leven gaat door en ik voel me niet de dupe van die gasten die het hebben gedaan maar ik schaam me kapot dat dit soort dingen in nederland gebeurd en nog wel eens in de wereld waar ik elke dag mee bezig.

Ik ben het niet eens met de beslissing van de Knvb. Waarom moet ik, en met mij vele duizenden keurige spelertjes, spelers en speelsters, de dupe worden van een paar malloten die hun agressie niet kunnen bedwingen? Beter gaan we met z'n allen op zoek naar de oorzaak van dit probleem. Frank de Boer begon gisteren al over de opvoeding van dit soort gasten. Daar zit de oorzaak en daar moet verbetering in komen.

Stel je voor, die gasten hadden vorige week zaterdag niet de grensrechter doodgeschopt, maar 's avonds iemand in het uitgaansleven. Hadden we dan komend weekend alle cafe's in Nederland maar moeten sluiten? Ik vind van niet, dit is een incident op zich en de oorzaak ligt niet in het algemeen bij amateur voetballend Nederland.

4 december 2012 om 17:16

Wat zeur je nou man. Er is iemand dood en jij klaagt dat je een weekje niet kan voetballen. Doe normaal.

4 december 2012 om 17:20

Dus? Vorige week is er ook een jongen op het station doodgeschoten door de politie. heel het weekend maar geen treinen laten rijden?

Snap ze punt wel, je gaat gekken niet pakken door een wedstrijdje niet te voetballen. Of denk je dat die mensen die een zieke geest hebben nu stilstaan bij de dood, en bij de minst geringste x dat een scheids/grens hun benadeeld zich wel inhouden. Koek-koek als het eens zo zijn was het mooi, maar zo werkt het niet.

Het zat er een keer aan te komen dat dit ging gebeuren. Je wordt neergestoken op klaarlichte dag omdat je iemand aanspreekt dat hij zijn hond uitlaat op een plek waar kinderen spelen gewoon omdat die niet lekker in ze vel zat, dat soort dingen.

Het is diep en diep triest dat wel maar het probleem zit hem in de zieke geest van mensen, en die is helaas niet te beinvloeden met een wedstrijd aflassen.

4 december 2012 om 17:49

Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat ie loopt te zeuren op z'n voetbalwedstrijdje in het weekend.

En het probleem ligt niet bij de zieke geest. Het probleem ligt bij ons, dat wij dit tolereren. Wij hebben hier last van. Wij willen hier niet mee geconfronteerd worden. Wij moeten hier iets aan doen. En met wij, bedoel ik de maatschappij.

6 december 2012 om 09:34

Ja, ik baal er inderdaad van dat ik aanstaande zaterdag niet kan voetballen. Eerlijk verhaal en daar schaam ik me heus niet voor.

Lees de krant maar, elke dag gaan er mensen dood door geweld, dat wilt toch niet zeggen dat ik mijn hobby daardoor niet kan uitoefenen? Ik vind het verschrikkelijk wat er is gebeurt, maar ik kan me hier moeilijk verantwoordelijk voor voelen. En ik vraag me ook af of je de hele maatschappij (of voetballend Nederland) hierop moet aanspreken.

Het lijkt me ook duidelijk dat er simpelweg veel problemen zijn met Marokkaanse jongeren, dit is hier een voorbeeld van.

Hier moet gewoon eens goed tegen opgetreden worden. Het liefst zie je ze zoveel mogelijk celstraf krijgen net zoals elke andere idioot die het ook maar waagt een scheidsrechter verrot te schelden. Die mensen staan gewoon uit vrije wil een wedstrijd te vlaggen of fluiten. En het enige wat ze over zich heen krijgen is verbaal en fysiek geweld. En waarom om een potje voetbal kom op zeg natuurlijk als dit in de Eredivisie gebeurd is het net zo erg. Maar dit gaat helemaal nergens op er staat geen druk op die mensen die dit doen niks. Een scheidsrechter molesteren omdat die verkeerd fluit in de 5de klasse amateur voetbal . Is het nou zo moeilijk om gewoon tegen een bal aan te schoppen en als je verliest ach het kan gebeuren.

Hoop ook dat deze mensen die dit gedaan hebben nou eens lekker levenslang krijgen. En gewoon even de rest van hun leven boette voor dat idiote gedoe van ze. Want wat is er mis met je als je met 5 man een grensrechter in elkaar schopt gadverdamme. Maar ja tot dat je er achter komt dat je in Nederland woont en ze binnen half jaar weer buiten staan omdat ze probleempjes hebben kunnen ze niet te lang opgesloten worden. Goede actie van de Knvb dit maar vind dat er weleens wat meer en harder opgetreden mag worden in zijn algemeen door dit soort maloten

Slaat ook nergens op om het te verwijten aan een slechte opvoeding zoals sommige mensen doen, mijn broertje heeft ook al eens iemand tijdens het uitgaan een klap gegeven waardoor die jongen ze kaak brak.
Maar mij zul je nooit iemand een klap zien geven. Terwijl ik toch echt dezelfde ouders heb.

Sommige mensen zijn zo en die groep sommige wordt helaas steeds groter, is niets aan te doen. Je bent compleet machteloos in deze.
Hogere straffen? Heeft dat ooit iemand afgeschikt? nee, natuurlijk niet. Dit is zijn momenten dat zo iemand geen controle meer heeft over het geen wat die doet. Die denkt heus niet op zo moment ik kom hier niet met een jaar cel mee weg, maar moet 20 jaar zitten dus laat ik het dan maar niet doen.

Het probleem zit hem psychisch en daar is helaas tot nu toe te weinig aan te doen.

4 december 2012 om 17:21

Wat een vreselijk manke vergelijking. We hebben het hier over een team wat eerder al betrokken is geweest bij vergelijkbare, minder ernstige, incidenten. Er is hier niet 1 tik uitgedeeld. De kereltjes hebben meerdere malen met kicksen tegen het hoofd van een liggend persoon aangetrapt.

Straf deze jongens inderdaad maar keihard en misschien zelfs een mega-schade vergoeding, welke gezien de financiele verantwoordelijkheid bij de ouders terecht komt.

4 december 2012 om 18:42

Kromme vergelijking? Gast, er worden per jaar tientallen mensen in het uitgaansleven in elkaar gerost.

4 december 2012 om 19:03

Ja heb je gelijk in, maar hoevaak wordt er iemand doodgeschop/geslagen? Als iemand daar ook overlijdt worden die mensen ook gewoon hard aangepakt. En dat moet nu ook gewoon gebeuren.

En een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus hard aanpakken die gasten. Zeker met een kromme rechtssysteem in Nederland waarbij ze over 3 jaar weer vrij zijn.

4 december 2012 om 21:56

Vergelijking weekendje niet voetballen met je amateurelftal of al het treinverkeer stoppen/uitgaansleven platleggen vind ik een kromme vergelijking ja.

Ikzelf vind dat dit niet de juiste manier is om dit op te lossen. Op deze manier ontneem je dit weekend iedereen het spelletje wat ze zo leuk vinden en daarnaast vervaagt de aandacht natuurlijk ook gewoon. Ik denk dat het beter is om er gewoon bij stil te staan, elke wedstrijd vanaf de Fjes tot aan de Eredivisie. Dan dringt het ook veel meer door bij de kinderen die de toekomst vormen en zo ervoor te zorgen dat de kans dat dit in de toekomst weer eens gebeurt verkleind. Zo zien de kinderen ook meteen wat voor consequenties het kan hebben als je dit soort gekke dingen doet.

4 december 2012 om 20:41

Klopt wel, met een minuut stilte denk je erover na. Met af lasten niet, dan ga je wat doen met je kinderen, of je bent op stap geweest en je ligt nog lazerus in bed, sta je ervoor niet bij stil.
Al met al vind ik dit een maatregel die weinig invloed zal hebben op het gedrag van mensen, misschien in de komende weken, daarna vervaagt alles en kun je wachten op de volgende.

Het is uiterst tragisch wat er die dag zich heeft afgespeeld, maar waar ik toch ook nog over geschokt ben is dat de B1 van Nieuw Sloten al bekend stond als 'heethoofden'; scheids bedreigen, coach tegenpartij bedreigen, en zelfs een ouder die ze zoon het veld afsleurd om hem een vuistslag te geven omdat zijn zoon aan het zeuren was....en wat de Knvb als grootste straf gaf was een boete.

Kortom dit is al een team met een niet al te goede reputatie, hoe kan de Knvb dit dan gewoon afdoen met een geldboete?! misschien had het anders voorkomen kunnen worden.

Had zelf graag gevoetbald zaterdag, maar ben het absoluut 100% eens met het besluit van de Knvb. Een zeer passend nationaal eerbetoon aan deze man. Als het aan mij ligt gaan ze die jongens gewoon vervolgen zodra ze 18 zijn, laat ze maar lekker de bak indraaien want alleen met een schorsing van de voetbalclub is dit echt niet afgedaan. En volgens nu.nl zijn ze ook al aangeklacht voor doodslag, minachting, openbare geweldpleging en nog iets waar ik nu niet op kan komen.

4 december 2012 om 19:41

Helaas zijn ze nog niet aangeklaagd, dat volgt morgen: de tekst op Nu.nl luidt: "de drie voetballers uit Amsterdam die maandag werden aangehouden wegens mishandeling van een grensrechter, worden nu verdacht van doodslag, mishandeling of openlijke geweldpleging.

Een belangrijk woordje hierin is "of" dus in het het meeste erge geval worden ze aangeklaagd voor openlijke geweldpleging....

4 december 2012 om 19:49

Volgens mij heb ik net ergens gelezen dat ze maximaal 2 jaar krijgen en volgens mij ook nog voorwaardelijk. Kon het zo snel niet terugvinden wat er precies op nu.nl stond, maar wat jij zei heb ik inderdaad gelezen.

Goede zet. Iedereen moet nu maar eens goed gaan beseffen dat een scheidsrechters of grensrechts het vrijwel altijd goed bedoelt en ook gewoon zijn hobby aan het uitoefenen is. Alle amateurs die het zogenaamd beter weten, doen dat niet. Anders had je niet op dat niveau gespeeld of moet je zelf de fluit in handen pakken of gaan vlaggen. Laat maar zien dat je het dan beter weet.

Zelf voetbal ik niet meer, maar na de wedstrijd ging ik altijd even langs de scheidsrechter of grensrechter als het kon bedankte hen voor de wedstrijd. Had soms wel eens een meningsverschilletje maar dat moet je na de wedstrijd meteen van je afgooien.

Die 3 jongens zouden ze gewoon TBS moeten geven en dan daar lekker laten zitten. Dit kan je niet met een gezond verstand doen. En als ze spijt hebben, jammer. Had je even eerder moeten bedenken.

Wat er gebeurd is verschrikkelijk en nog erger het is geen incident meer. Het gebeurd te vaak! Echter of het zin heeft om het amateurvoetbal af te lasten en het betaalde niet vind ik krom. Juist het betaalde voetbal heeft een voorbeeld functie en daarin wordt keer op keer laten zien hoe het niet moet. De Knvb slaat hier dus de plank mis, ongetwijfeld is hier de commercie die een rol speelt.

Afin het amateurvoetbal gaat niet door het is een statement, maar hoe hard komt die aan? De doelgroep waaarom het gaat, blijft gewooon in zijn bed liggen. Boeiehhh.... Het was juist beter geweest als alle wedstrijden gewoon waren door gegaan en dat voor elke wedstrijd door de arbitrage of bestuur een statement wordt afgegeven een woordje met inhoud. die aanzet tot denken. Dat kan van de allerkleinste tot de allergrootste. Ik denk dat daarmee meer bereikt wordt. Want over andere halve week staat dit alweer te ver achter ons.

Los van wel of niet doorspelen dit weekend ben ik van mening dat dit soort uitwassen veel harder moet worden aangepakt. Ook de bescherming van de arbitrage. Zelfs video opnames van risico wedstrijden zouden moeten kunnen. Dit ter bescherming van spelers én arbitrage.

Zero tolerance wat mij betreft! Zowel door de Knvb als clubs, schreeuwen, schelden, fysiek contact tussen scheids en speler: schorsing!

Dit is uit respect voor de betrokkenen, de amateurs en reaguurders die hier moeilijk over gaan doen zijn in mijn ogen respectloos!!

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren