Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: 'Gierig' Ajax gaat na 'een goed gesprek' alsnog overstag

Laatste update:

Mocht Ajax zondag in de thuiswedstrijd tegen Willem II kampioen van Nederland worden, dan zal het direct na afloop gehuldigd worden op een plein naast de Amsterdam ArenA. De club en supportersvereniging hoopten eigenlijk op een feest op 6 mei, maar Eberhard van der Laan heeft besloten om de eventuele huldiging een dag eerder te laten plaatsvinden. De burgemeester van Amsterdam baalt overigens wel van de financiële bijdrage die Ajax levert.

/

Ajax wil slechts een ton meebetalen aan het feest, dat het drievoudige kost. Dat meldt Het Parool. Dat ergert Van der Laan omdat 'een kampioenschap betekent dat Ajax deelneemt aan de Champions League, hetgeen direct vele miljoenen oplevert'. De burgemeester besluit echter luchtig: "Vanzelfsprekend blijf ik als altijd bereid mij te laten uitfluiten", zegt Van der Laan.

Ajax wilde het kampioensfeest eigenlijk op 6 mei vieren, omdat er wordt gevreesd dat het plein direct na de wedstrijd helemaal vol zal staan. Supporters die in het stadion zitten zouden daarom genoegen moeten nemen met een plek achterin. Volgens Het Parool worden er dit jaar echter plekken vooraan vrijgehouden voor de fans die de kampioenswedstrijd bezoeken.

De kans dat Ajax zondag kampioen wordt, is groot. Willem II is de hekkensluiter van de ranglijst en Ajax verloor dit seizoen nog geen enkel punt tegen een Brabantse ploeg. Uit de vorige zeven confrontaties met clubs uit Noord-Brabant haalde Ajax 21 van de 21 punten. De doelcijfers: 21 goals voor en vijf tegen, zo meldt NUsport.

Update 3 mei 20.23 uur - 'Gierig' Ajax gaat na 'een goed gesprek' toch overstag
Na een goed gesprek met burgemeester Eberhard van der Laan is Ajax-directeur Jeroen Slop overstag gegaan: lijstaanvoerder Ajax zal anderhalve ton meebetalen aan de huldiging van zondag, mocht de club dan kampioen worden, zo meldt het ANP. In eerste instantie wilde Ajax niet verder gaan dan 100.000 euro. Ook de gemeente betaalt 150.000 euro.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tsja, aan de ene kant krijgt een stad als Amsterdam ook verschrikkelijk veel extra aandacht als daar Champions League wordt gespeeld. Een stad profiteerd ook van een goed presterende club.... Aan de andere kant is het natuurlijk wel een feestje van Ajax (daar heeft de rest van de stad vrij weinig mee te maken).

Kip <---> Ei

3 mei 2013 om 10:57

Hoe krijgt de stad Amsterdam veel aandacht bij een wedstrijdje CL? Anders dan extra kosten voor politie-inzet, beveiliging, schoonmaakkosten en de hele rotzooi er omheen kan ik mij niet bedenken.

3 mei 2013 om 11:01

Ajax maakt reclame voor de stad Amsterdam.. ze krijgen extra internationale aandacht door het voetbal, dus het heeft echt wel waarde!

3 mei 2013 om 11:02

Nee? Je snapt niet dat als een club als Ajax tegen Real Madrid speelt, Manchester City en Dortmund, ze niet meer aandacht krijgen van de supporters die er heen gaan? Het geld dat ze uitgeven in de kroeg en aan hotels en zo de naamsbekendheid vergroten..

3 mei 2013 om 11:10

Ach kom op man. Hoe wil jij die naamsbekendheid kwantificeren dan? Altijd makkelijk praten dat het zoveel voordelen heeft omdat het stadion even in beeld is. Niemand weet wat het de stad op de lange termijn oplevert. Wat ze wel weten is hoeveel extra kosten de stad moet maken aan politie-inzet, beveiliging, schoonmaak enzovoorts. Om over de secundaire kosten nog maar te zwijgen, politie die zich niet bezig kan houden met hun kerntaken, verkeersopstoppingen etc.

3 mei 2013 om 11:13

Als Amsterdam niet gebaat is bij een europese wedstrijd, waarom melden ze zich dan vrijwillig aan voor het regelen van een Europa League Finale.

is toch gewoon puur voor aanzien, de Finale in Amsterdam.

komen er 40000 buitenlandse supporters, die allemaal blijven slapen, allemaal eten, allemaal drinken.

Dat levert toch gewoon geld op.. En overwerk op de wallen.

3 mei 2013 om 11:16

Het geld dat voetbalsupporters uitgeven valt echt volledig in het niet met de kosten die er gemaakt moeten worden mbt beveiliging en logistiek; die zijn echt vele, vele malen groter. Ajax kost A'dam ronduit vele malen meer dan het oplevert. Niet te vergelijken met zaken zoals de diverse musea, de grachten en de Wallen. En of ze nou zo blij zijn met het vergroten van de naamsbekendheid als er voor de zoveelste keer beelden van rellen op de Wallen op het nieuws verschijnen... ik betwijfel het!

3 mei 2013 om 11:16

Een finale is toch totaal niet vergelijkbaar met een groepswedstrijd. Ik zeg ook niet dat dit geen positieve reclame kan zijn voor een stad als Amsterdam. Maar zoals nu door vele supporters wordt geinsinueerd dat er louter positieve effecten aan elke voetbalwedstrijd kleven is ook wat te optimistisch en totaal niet de realiteit.

3 mei 2013 om 11:17

Nou, het levert toerisme op van de uitsupporters. Die geven geld uit in restaurants, hotels, souvenirshops, vervoer en op de wallen. Daarnaast levert succes uitstraling op of dat nu gaat om de voetbalclub, een kroning in je stad of een succesvol evenement als de gay pride of sail.

Verder is het wat lastig te definiëren want ik denk nl. dat de stad Amsterdam in Europa toch bekend genoeg is als toeristische trekpleister.. De invloed van PSV of Twente op respectievelijk Eindhoven en Enschede is groter dan voor Ajax of Feyenoord op Amsterdam en Rotterdam..

Weet iemand of de kroegen rondom de Arena de wedstrijd live uitzenden? Jawel toch?

3 mei 2013 om 11:22

@ Shorty84
Als je appels met peren gaat vergelijken dan kan ik ook zeggen dat een Suzuki Swift even snel is als een Ferrari.

40.000 buitenlandse supporters voor een EL finale is even wat anders als 1000 man die een wedstrijdje komen bezoeken. Daarnaast is de EL finale in het weekend en een CL wedstrijd is op dinsdag of woensdag. Mensen hebben dan veel minder tijd om de stad te verkennen en geld uit te geven.

Ontopic:
Schandalige actie van Ajax. Ik zou als ik Van der Laan was een minimale bijdrage van 50% van de kosten eisen en anders komt er geen huldiging. Eens zien hoe snel die tweede ton er dan bij komt.

3 mei 2013 om 11:24

Als je dat echt wil weten raad ik je het onderzoek van professor Chadwick aan. Dat is dan misschien uitgevoerd in 2009, maar nog steeds wel van toepassing. Een stad profiteerd simpelweg door een verbeterd imago, wat meer toeristen aantrekt, en tijdens de wedstrijden profiteer je van 'dagjesmensen' die de hele dag in de stad verblijven tijdens een wedstrijd. Hotels, musea, kroegen....

3 mei 2013 om 11:28

@viswinkel

Een mooi voorbeeld, Heerenveen is een zeer bekende stad in Friesland waar veel bedrijven zich graag vestigen. Toch wonen daar maar 43.000 mensen. De bekendheid is volledig te danken aan het schaatsen en het voetbal.

Kosten van politie? Volgens mij betalen de supporters toch gewoon belasting waarvan de politie inzet betaald wordt. Hetzelfde voor de schoonmaakkosten etcetera. En wat denk je dat het lokale parkeertarief van tien euro per wedstrijd oplevert? En de BTW op de kaartjes?

Maar tenslotte levert Ajax nog het meeste op voor al die honderduizenden Amsterdamse Ajax supporters die apetrots zijn op hun club.

3 mei 2013 om 11:48

Ik woon in de buurt van Heerenveen en er wonen nog geen eens 30.000 mensen in dat dorp. Voetbal heeft bij Heerenveen vast een grote bijdrage geleverd aan de bekendheid van deze plaats. De bekendheid die Ajax echter genereerd voor Amsterdam valt (relatief gezien) in het niets met de bijdrage van SC Heerenveen voor Heerenveen. Deze twee clubs en steden zijn dan ook niet echt te vergelijken. Amsterdam is sowieso al een populaire bestemming voor toeristen, in tegenstellig tot Heerenveen.
Supporters betalen inderdaad belasting voor politie-inzet, maar je snapt zelf ook wel dat die kosten daar nooit van gedekt kunnen worden. Anders had ook niemand er ooit een probleem van gemaakt.
Klopt vast en zeker dat de lokale horeca profiteert van alle bezoekende ajax-supporters, maar daar schiet de gemeente weinig mee op. Als Ajax dan ook nog te schraal is om zelf een duit in het zakje te doen om een feest te organiseren valt me dat wel heel erg tegen.

3 mei 2013 om 12:18

Ach, er is altijd die discussie dat voetbal zoveel geld kost aan bijvoorbeeld de inzet aan politie. Dat zijn allemaal voetbalhaters die het liefste zien dat het hele voetbal wordt opgedoekt omdat er zoveel kosten zijn. Natuurlijk zijn er veel kosten, maar de opbrengsten die het betaald voetbal met zich meebrengen zijn vele malen hoger. Denk alleen al aan wat de voetballers aan belasting moeten betalen (gemiddeld eredivisieloon is bruto ongeveer 3 ton, reken daar 40% belasting over en vermenigvuldig dit met het aantal clubs en het aantal spelers: met 18 spelers per club kom je alleen al op een opbrengst van bijna 40 miljoen!) Reken daarbij de opbrengsten van de extra BTW op consumptieprijzen en toegangskaarten, salarissen van trainers en de rest van de staf en dan kun je zien dat het voetbal gewoon veel geld opbrengt. Ik denk dat de opbrengst stukken hoger is dan de uitgaven.

Als je de kosten wilt doorberekenen aan de clubs vind ik prima, maar dan moet je de belastingen op bijvoorbeeld de salarissen ook niet gaan heffen. Anders in je wel, maar geef je niets terug en dat is een beetje krom. Als de voetbal een totaal afhankelijke markt was zonder bemoeienis van de overheid zullen de clubs zich prima redden.

3 mei 2013 om 12:28

Amsterdam verdient er alleen maar aan uit heel Nederland komen supporters tot diep in de nacht feesten. En ze moeten toch echt eten en drinken.
Als er 100 Duizend man zijn die allemaal 5 of 10€ uitgeven dan maak je een omzet van een miljoen en dit is heel mager gerekend aan gezien een biertje in Amsterdam al 5 of 6€ kost en niemand maar 1 drinkt ga je ver over de miljoen omzet heen maar Ajax had wel wat meer kunnen mee betalen.

3 mei 2013 om 12:38

Ben het met je eens ajax wil toch een feestje vieren kunnen ze daar ook wel wat meer geld in investeren!

Ik denk daarnaast wel dat Amsterdam profiteert van de naam ajax in de wereld! Als je moet kiezen om als uitsupporter naar Amsterdam te gaan of Enschede zal er toch sneller worden gekozen om een wedstrijd in Amsterdam mee te pakken. El finale ben ik het dan wel mee eens dat dit meer opleverd dan een thuiswedstrijd van ajax in de cl. Als is de finale van de el ook gewoon op een woensdag en niet in het weekend zoals jij zegt! Maar hier zullen gewoon meer buitenlandse supporters op afkomen.

3 mei 2013 om 12:51

@viswinkel

Een kaartje CL kost tussen de 50 en de 100 euro. Dat betekend dus dat er minimaal een half miljoen euro aan BTW wordt verdiend. En dan hebben we het nog geeneens over al die andere belastingen zoals loonbelasting, parkeerbelasting, winst belasting etcetera

De kosten van een complete inhuldiging zijn 4 ton. Een CL wedstrijd is veel goedkoper qua politie inzet. Dus ja, een CL wedstrijd levert de overheid meer geld op dan het ze kost.

3 mei 2013 om 13:16

Buitenlandse topsporters betalen hier niet zoveel belasting, ik meende iets van 30% ipv 50% zoals gebruikelijk is als je zoveel verdiend.

Daarbij snap ik niet dat Ajax niet wat meer bij betaald. Ze verdienen er zelf toch ook bakken met geld mee? Sluit wat deals met Heineken of weet ik veel wat en zet er wat tapvaten neer.

Ik vind het prima dat Ajax wat geld krijgt van de gemeente, maar het moet niet zo zijn dat 75% door de gemeente betaald wordt en 25% door ajax. Het lijkt me dat het eerder andersom moet zijn.

En al het gelul dat Ajax goed is voor Amsterdam etc, ja dat is heel mooi. Maar het is dat Ajax ook gevestigd ligt in Amsterdam, anders waren zij ook nooit zo groot geworden. Dus wellicht wordt het eens een x tijd dat Ajax wat Meer terug geeft aan de gemeente.
De Arena werd zo even gebouwd, natuurlijk betaald Ajax daar weer huur voor en wordt er daar ook weer aan verdiend. Maar ik denk niet dat andere clubs dat bij hun gemeente zo 1 2 3 er door gedrukt krijgen. Logisch ook, want Ajax is natuurlijk ook een grotere club dan de rest.

Maar zoals ik het hier lees wordt er wel heel eenzijdig tegen aan gekeken. Als je de bekerfinale al om moet gegooid worden omdat de supporters van Ajax en Feyenoord niet normaal kunnen doen ( enig idee hoeveel geld dat kost? ), als er al straffen uitgedeeld moeten worden dat er geen uit supporters mee mogen etc etc. Enig idee hoeveel geld dat allemaal kost?
De stad weer compleet afgezet om te controleren of er geen uitsupporers komen etc etc.

Uiteraard hoort dat er eenmaal bij zullen velen dan weer zeggen, prima, dat vind ik ook wel een beetje. Maar als je de grootste bent laat dat dan ook duidelijk zien en betaal je eigen kosten eens.

En nee, dit geldt niet alleen voor Ajax, dit geldt voor alle voetbalclubs. Als je miljoenen aan je spelers kan uitgeven, kan je ook wel eens wat meer geven aan je supporters. Want als je het heel erg zwart op wit bekijkt, is ajax op dit moment gewoon heel Gierig naar haar eigen supporters toe.

3 mei 2013 om 13:35

@keepertoob

Ajax betaald veel meer belasting. Buiten de loonbelasting betalen ze ook crisisheffing. Verder betaald Ajax winstbelasting en zit er gewoon BTW op de kaartjes.

Alleen al aan de loonbelasting en crisisheffing op de kampioensbonus van de spelers en staf levert de overheid miljoenen op!

Verder betaald Ajax zelf haar feestje in de Arena direct na afloop van de wedstrijd. En dat feestje is helemaal gratis voor de trouwe supporters, dus niets gierigheid.

3 mei 2013 om 14:34

@ Viswinkel,

Volgens onderzoeken draagt een club als PSV heel veel bij aan de economie van Eindhoven. Er zijn ooit wel eens cijfers genoemd tussen de 5 en 10%. Wat tamelijk hoog is maar zelfs 1% is al gigantisch. Waardoor het bedrag dat Amsterdam moet betalen allang betaald is door opbrengsten uit Ajax.

Te beginnen met het stadion zelf, daar hangt allemaal sponsoring, merchandise etc. Waar een percentage van naar de gemeente gaat als mede eigenaar van de Arena.

Het complete economische plein dat is opgezet rond de Arena is daar gekomen door de Arena en Ajax. Denk alleen maar aan winkels zoals Mediamarkt. Enzovoorts. Tevens bied de Arena ook parkeerplekken voor Villa Arena en andersom. Zodat er een groot winkelcentrum gebouwd kon worden.

Ook alle parkeerplaatsen waar voor betaald moet worden stromen voor een groot deel naar de gemeente toe. 50.000 mensen, ongeveer 5.000 tot 10.000 auto's keer 20 tot 25 wedstrijden op jaarbasis is minimaal 100.000 auto's die komen parkeren voor een euro of 5 of meer.

Dan praat je verder over locale Horeca die ongelofelijk groeit en bloeit bij de Arena. kleine ondernemers in de omgeving, hotels en naamsbekendheid.

Om natuurlijk nog maar te gaan zwijgen over de salarissen van spelers die ze weer uit geven in Amsterdam of omgeving. De belastingen die ze betalen aan Amsterdam en omgeving etc etc.

De gemeentes worden rijker van clubs dan clubs van Gemeentes.
(Ik had een flauwe grap over PSV maar die zal ik achterwege laten)

4 mei 2013 om 00:45

Vergeet dan even niet de omzet die het de amsterdamse middenstand oplevert. Dat levert behoorlijk wat belastingcentjes op voor de gemeente amsterdam. Een huldiging wordt normaal gezien oom door de gemeente aangeboden.

3 mei 2013 om 12:07

Eberhard, rug recht houden! Zat burgers die geld harder nodig hebben om te leven.

Ajax kost de stad meer geld, dan het oplevert. Wat denken jullie van alle politie dat telkens moet worden ingezet, dingen die gesloopt worden en hersteld moeten worden en ga zo maar door.

1 ton Ajax tegen 4 ton voor de belastingbetaler en dat gaat alleen maar om het het huldigen. Randzaken vallen hier buiten zoals hierboven genoemd. Dus de totaal komt het voor Eberhard op een nog grotere kostenpost te staan. Er moeten in deze tijd keuzes gemaakt worden.

3 mei 2013 om 12:38

Ik snap je punt maar als vergelijking; ik heb helemaal niets met het koningshuis waarbij ik als belastingbetaler ook heb bijgedragen. Het is geven en nemen.

3 mei 2013 om 13:05

Jullie vergeten ook even de 5 ton schade en daardoor vertraging de vorige keer aan de renovatie stedelijk museum. En de gemeenschap maar betalen. Dus voor de stad is het meer geven, dan nemen.

Koningshuis is een ander verhaal. Levert de stad wel weer veel aanzien op in de wereld en door tv rechten, uitgaves mensen enzo levert de stad weer iets terug. Dat doet een huldiging niet.

Dus P-plaats is goed genoeg daarvoor.

3 mei 2013 om 13:38

Hoe kom je erbij dat Ajax meer kost dan het oplevert?

Alleen al aan loonbelasting en crisisheffing op de kampioenspremies ontvangt de overheid vele miljoenen euros. Ja inderdaad je leest het goed, Miljoenen euros.

3 mei 2013 om 13:50

Mag ik jouw berekening zien? Ajax levert ook veel geld op, ik kom er vaak speciaal naar toe voor vanuit het oosten van het land. Ga dr een lekker hapje eten en een biertje doen

3 mei 2013 om 14:00

Nogmaals je hebt zeker in punt. Alleen ben ik benieuwd waar je dit bedragen vandaan haalt met betrekking tot Ajax en het koningshuis. De vernielingen zijn nooit goed en de P plaats vind ik prima. Van der Laan moet alleen niet gaan zeuren over de financiën aan Ajax zijde aangezien de zgn abdicatie qua politiemacht alleen al zeer veel geld heeft gekost.

3 mei 2013 om 14:43

Hoe komt het dat veel mensen ineens vinden dat het betalen van inkomstenbelasting e.d. ze het recht geeft op extra privileges. Tegenover die inkomsten van de staat staan nu eenmaal veel uitgaven. En daar hoort geen feestje van een voetbalclub bij.

3 mei 2013 om 15:25

Heb je een zekerheid dat er geen vernielingen in de stad waren geweest zonder huldiging? Dat is allemaal niet te voorzien. Je maakt de fout door getallen 'uit de lucht' te grijpen en daarmee te schermen als feiten.

3 mei 2013 om 15:49

Dat is jouw mening. Ik vind dat de gelden verkregen door de Nederlandse staat transparant moeten zijn en breed gedragen zoals onze minister president dat noemt. Wie ben jij om te bepalen dat dat er niet bij hoort?

3 mei 2013 om 17:19

@prince P

Extra privileges? Een gemeente huldiging wordt altijd betaald door de gemeente. Of denk je dat de schaatsers na een OS zelf hun huldigingen betaald hebben? Denk je dat de zwemsters zelf hun huldiging betaald hebben?

4 mei 2013 om 16:10

@speedyafc

Die schaatser vertegenwoordigen ons land, net als het hele koninginnedag gebeuren ons land vertegenwoordigt, dit geldt niet voor Ajax.

3 mei 2013 om 13:54

Het internationale imago van Amsterdam stad als een huis. En dit imago heeft niets met voetbal te maken

4 mei 2013 om 09:12

Inderdaad, als 1 stad in Nederland (en misschien wel wereldwijd) het niet van voetbal moet hebben, is het Amsterdam. Drie van de bekendste musea ter wereld aan 1 plein, de grachten, de wallen... In het buitenland stuk voor stuk bekender dan Ajax.

Daarnaast geeft de gemiddelde kunstliefhebber ook nog eens veel meer geld uit als toerist dan een voetballiefhebber.

3 mei 2013 om 16:03

Door de rellen krijgen ze extra aandacht. Volgens mij is er altijd wel iets aan de hand als Ajax in de CL moet spelen. Fijne supporters van de club uit Amsterdam


Laat het een mooi feessie worden.
(vorig jaar liepen er trouwens Psv'ers rond in Ajaxshirt, ja echt waar) Puur en alleen voor het feessie.

3 mei 2013 om 10:55

Zijn dat Psv'ers? Of gewoon mensen uit de omgeving Eindhoven?

Ik kan me niet voorstellen dat een Psv'er in een Ajax shirt gaat rondlopen voor een feestje... die paar uur zuipen kun je ook ergens anders doen. Scheelt je ook weer een hele trip naar Amsterdam.

3 mei 2013 om 10:58

Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat psv'ers in Ajax shirts rondlopen.

3 mei 2013 om 10:59

Nee niet uit de omgeving van Eindhoven. Uit het noorden die een hekel heeft aan Ajax en echt voor PSV is. Ja ik kan het ook niet geloven.. maar toch echt gezien.

3 mei 2013 om 11:09

Tja, die lopen er bij kampioensfeesten van PSV ook rond, mensen die normaal voor Ajax zijn maar als PSV kampioen is staan ze gewoon mee te feesten. Vooral uit de omgeving Eindhoven.

Maar om dat nou fans te noemen...

3 mei 2013 om 11:11

Een hekel hebben aan Ajax en dan het kampioensfeest van Ajax meevieren. Is die jongen onder behandeling bij een psycholoog of wat? Verkeerde medicijnen geslikt? Heel apart, lijkt me de allerlaatste plaats op aarde waar je wilt zijn, het kampioensfeest van je rivaal.

3 mei 2013 om 11:57

ciaorobert,

Hoe zie je aan iemand uit het noorden met een Ajax shirt aan dat het eigenlijk een Psv'er is?

3 mei 2013 om 12:35

@oiramor,

Misschien omdat ik het weet ? Omdat ik die mensen ken?

3 mei 2013 om 13:14

ciaorobert, Ciao!!
Ik ben zelf een Psv-er uit het Noorden en op het moment dat iemand in een ajax shirt naar Amsterdam komt, om feest te vieren na het behalen van het kampioenschap, is het simpelweg geen Psv-er...
Dan kan hij nog zo hard verkondigen dat PSV zijn club is, maar als hij in Amsterdam loopt met Ajax shirt, dan is en kan dat niet zo zijn.
Apart ook dat jij het alsnog blijft geloven, dat die man voor PSV is.

Had je wel wat hoger ingeschat

3 mei 2013 om 11:00

Als er Psv'ers in een Ajax-shirt hebben gelopen, zijn het geen echte Psv'ers. Ik wil nog niet dood gevonden worden in een shirt van Psv.

On-topic: Ik vind het erg vreemd dat de gemeente wilt dat Ajax voor het grootste deel van de kosten opdraait, terwijl Ajax niets over de huldiging te zeggen heeft. Als Ajax echt 4 ton moet betalen, moeten ze gewoon eisen dat de huldiging op het Museumplein komt. En nu moeten mensen niet gaan zeiken over dat het twee jaar geleden uit de hand liep, want 1 dat waren slechts enkele personen; 2 de gemeente rekende op 50.000 supporters, dit terwijl er uiteindelijk 100.000+ op kwamen dagen. Hierdoor werd het erg druk en dan ontstaan er spanningen. Nu komen er waarschijnlijk minder mensen op af en er passen makkelijk 75.000 man op het museumplein, dus met een goede voorbereiding moet dat kunnen.

3 mei 2013 om 11:07

Tja Ajax moet misschien ook wel weer de crisisheffing betalen die eigenlijk maar eenmalig zou zijn.
Dus waarom hier niet een slaatje uit slaan?
50/50 zou netter zijn.
Als supporter van Ajax vind ik het echter goed van Ajax, we mogen het niet op het museumplein of Leidse vieren, geen schermen in de binnenstad.
Dan maar zo.
Je wordt als 'supporter' al behandeld als crimineel.

De kans dat Ajax zondag kampioen wordt, is groot. Willem II is de hekkensluiter van de ranglijst en Ajax verloor dit seizoen nog geen enkel punt tegen een Brabantse ploeg. Uit de vorige zeven confrontaties met clubs uit Noord-brabant haalde Ajax 21 van de 21 punten. De doelcijfers: 21 goals voor en vijf tegen, zo meldt Nusport.

Ja, het ligt idd aan het feit dat de club uit Brabant komt dat Ajax een goede kans heeft. Heeft verder niks te maken met het feit dat Willem II dit seizoen er helemaal niks van bakt...

Snap niet helemaal waarom er zo moeilijk gedaan word.
Gewoon 50/50. Ajax om het simpele feit dat het hun feest en daarnaast idd genoeg geld binnenkrijgt door het kampioenschap. Amsterdam omdat die ook heel veel profijt heeft van een club als Ajax.

3 mei 2013 om 13:11

@sjoerd1987

Waarom zou Ajax moeten betalen voor de huldiging van de gemeente?

Sterker nog, de burgemeester wil twee uur na de wedstrijd een huldiging hebben in zuid-oost om te voorkomen dat er supporters het kampioenschap gaan vieren in de binnenstad en zich mengen met de 5 mei vierders.

Ajax viert haar feestje direct na afloop in de Arena en betaald daar alle kosten gewoon helemaal zelf.

En dat hele Koningsfeest dan? Wat heeft dat wel niet gekost en daar betaald de gemeenschap ook voor. Als het om Ajax gaat maakt hij gele rare keuzes. Hij moet beseffen dat Ajax he veel voor de stad doet. Bezoekers uit binnen en buitenland, die het hele jaar komen.

3 mei 2013 om 11:02

Dat betaald zich alleen dit jaar al terug. Check eens hoeveel pers erbij betrokken was en in hoeveel landen Amsterdam weer onder aandacht is gebracht. Bovenop het rijksmuseum en van Gogh.... tja. Goede marketing en naar verhouding een kleine investering. De gemeente Amsterdam moet er voor de inwoners zijn (zoals ik) en in de tweede plaats voor Ajax.

3 mei 2013 om 13:42

@fcexclusief

Ajax betaald het kampioenschap ook direct terug en met dikke winst.

Er worden miljoenen euros afgedragen aan extra loonheffingen en crisisheffingen op de kampioenpremies. Inderdaad, miljoenen euros.

Al die miljoenen gaan naar de centrale schatkist van de overheid. Vanuit die schatkist ontvangt Amsterdam jaarlijks miljarden.

3 mei 2013 om 11:07

Wat is dat nou weer voor rare vergelijking? Het koningsfeest is iets waar de hele wereld naar kijkt, waar ongelofelijk veel aandacht voor was/is. Je had je als land compleet voor lul gezet als dat niet fantastisch geregeld was.

3 mei 2013 om 15:26

@stefandefree

En toevallig wordt Ajax op 5 mei kampioen. Toevallig heb je in de binnenstad overal optredens op diverse podia, overal bier- en eettentjes etcetera. Uiteraard betaald de gemeente alle 5 mei kosten helemaal zelf.

Zie je het voor je, tienduizenden Ajax supporters die naar het behalen van de titel verder gaan feesten in de binnenstad waar volop bier en drukte is? De burgemeester ziet dat scenario niet zitten en daarom geeft de gemeente een huldiging, twee uur na de wedstrijd. En of Ajax dan maar eventjes wil bijpassen.

3 mei 2013 om 15:51

@ Speedy A F C

Vind jij dat onlogisch dan?

3 mei 2013 om 17:30

Het gaat er toch niet om of ik het logisch vind of niet? Het gaat erom dat de gemeente een huldiging organiseert waarmee ze wil voorkomen dat uitgelaten, aangeschoten voetbalfans op bevrijdingsdag in het centrum zijn. Het zogenaamde "feestje" is dus een ordemaatregel van de burgemeester. Toch niet meer dan normaal dat hij dan ook zelf de rekening betaald?

3 mei 2013 om 17:59

Daar gaat het inderdaad niet om, maar ik kreeg de indruk dat je er nogal geirriteerd over was, dus vraag ik me af of je het onlogisch vindt. Ik vind dat, ook al is het inderdaad min of meer een 'ordemaatregel' van de burgemeester zelf, dat het feestje van Ajax blijft. Geld kost het sowieso, dus vind ik het vreemd dat je dan maar minder meebetaalt als de tijd of locatie je niet bevalt.

4 mei 2013 om 16:15

@speedyafc

Niet meer dan normaal dat de gemeente zelf deze ordemaatregel betaalt? Dat meen je toch niet serieus?

Als de gemeente die maatregel niet neemt en er wordt (weer) gereld en vernield, reken maar dat Ajax daar verantwoordelijk voor wordt gehouden. Daarom zouden ze eigenlijk alles moeten betalen, omdat Ajax verantwoordelijk is voor hun supporters.

Vreemd, maar als nog een hectiek maken van iets wat er niet is. 2 jaar terug op het Museum plein was er maar een klein groepje van 10 man die gek deed tegenover een groep van 80.000.

3 mei 2013 om 11:04

10 man? Op jullie eigen site staat een artikel waarin staat dat meer dan 200 supporters de boel hebben verbouwd in het Stedelijk Museum. Dat is nog exclusief de 'fans' die het Van Gogh museum hebben 'gerenoveerd' Alles bij elkaar alleen daar al voor zo'n 5ton aan schade veroorzaakt. Snap het hartstikke goed dat de burgemeester die opgefokte lui liever niet direct in de stad heeft staan schreeuwen en slopen.

3 mei 2013 om 11:11

Dat is niet waar, er klommen mensen in de stijgers en dagen van die gebouwen om het museum plein dat doen...in de stijgers stond.
hierdoor is er schade ontstaan.... maar neem het die mensen eens kwalijk?!

En er waren inderdaad maar iets van 20 man die aan het knokken waren.
niet 200 zoals jij noemt.
20 man op ongeveer 100.000 want dat was de laatst bekende schatting, is niet veel...een lager gemiddelde dan op een normale stapavond.
Er zijn alleen beelden op TV geweest van ME die fans voor de uitgang van de spelersbus op het musemplein weg jagen.

3 mei 2013 om 11:21

Ja dat neem ik die mensen kwalijk. Waarom in die steigers klimmen? In die steigers klimmen maakt me dan op zich niet eens zoveel uit, maar wel als ze dan voor meer dan 4 ton aan schade veroorzaken.
Geen idee hoeveel mensen er aan het vechten waren misschien 20 misschien 200. Maakt me ook niets uit dat die gasten elkaar zo graag de schedels inslaan. Ik had het over de kosten voor de stad Amsterdam, niet over hoeveel strijders daar bezig gingen.

3 mei 2013 om 12:07

Je weet wel heel negatief en ongenuanceerd over ajacieden, Ajax en amsterdam te schrijven. Opgefokte lui, hahaha, je bent er zelf niet eens bijgeweest. Eerst zeg je 200 en vervolgens geen idee of het er 200 waren. Nog lachwakkender is dat je het ze kwalijk neemt? Wat neem jij ze kwalijk en vervolgens maakt het je eigenlijk niets uit. Dat er zoveel op viswinkel gereageerd is mij een raadsel, daarom bij deze mijn laatste. Mijn beoordeling over de laatste 2 kampioensfeesten: fantastische feestdagen met wildvreemde ajacieden feest gevierd en niks maar dan ook niks van gezeik gezien!

4 mei 2013 om 16:17

@aeicaptain

Misschien moet je zijn reactie eens wat beter doorlezen, je praat namelijk een hoop onzin.

@ndisdenaam

"maar neem het die mensen eens kwalijk?!"

Dat meen je toch niet hè? Je moet wel flink achterlijk zijn wil je dat goed praten en de schuld afschuiven.

van der Laan moet eens kappen met zijn gebiets bij Ajax. Welke club in Nederland moet wel meebetalen aan een huldiging? AZ en Twente hoefde dat zeker niet naar mijn weten.
Wordt tijd voor een nieuwe burgemeester die wel een voetbalhart heeft.
Nog cynisch zeiken over het uitfluiten ook!!! Dat wordt elke burgemeester meneer Eberhard

3 mei 2013 om 11:09

van der Laan zit wel al jaren bij Ajax op de tribune hoor..

3 mei 2013 om 11:13

Mag een beetje zelfspot tegenwoordig ook al niet meer?

Ik ben Ajacied en Amsterdammer in hart en nieren, maar ik heb alle begrip voor het feit dat die huldiging bij de Arena plaatsvind.

Een huldiging houden in het centrum tussen de monumentale panden met al het volk wat erop komt is gewoon niet te doen. Dat de mensen die de vernielingen aanrichten wellicht pure hooligans zijn en geen Ajax-fans, is verder niet relevant.

Das inderdaad niet erg veel wat de club bijdraagt.
Je zou juist verwachten dat de club ajax de supporters wil trakteren op een spetterend feest wat verdient is omdat het kampioenschap behaald is, zeker gezien de miljoenen die binnenkomen via startgelden champions leugue zou je een iets grotere bijdrage verwachten.
Alles wat de gemeente bijdraagt zijn indirecte gelden die betaald worden door de burgers, dus ook de niet voetballiefhebbers van de stad amsterdam.
Aan de andere kant zou je als stad amsterdam trots moeten zijn op de club ajax die 1 van de uithangborden is van de stad en dus wel een feest van de gemeente zou mogen krijgen.

3 mei 2013 om 11:07

Maar dat is inherent aan overheidsbeleid. Ik ben ook niet echt een fan van het Rijksmuseum of van het straaljagervliegen op koninginnedag, maar daar betaal ik ook aan mee. Zolang het beleid zich gewoon richt op de verschillende interesses heeft iedereen als het goed is iets.

3 mei 2013 om 13:45

@tinus45

De supporters krijgen ook, zoals bij elk kampioenschap, een spetterend feest in de Arena. Helemaal betaald door Ajax zelf. Was verleden jaar prachtig, zal dit jaar niet anders zijn.

Overigens betaald Ajax miljoenen euros aan extra loonbelasting en crisisheffing over de kampioenspremies. Die gaan allemaal naar de schatkist. Ajax levert juist geld op, ook voor niet voetballiefhebbers.

Ergens is het wel terecht dat Ajax hier gewoon het merendeel van moet gaan ophoesten. Als Amsterdammer vind ik dat het geld van de gemeente beter besteedt kan worden op andere plekken en voorzieningen. Veiligheid en criminaliteit bijvoorbeeld.

3 mei 2013 om 11:10

Ik neem aan dat de kosten hier ook betrekking hebben op de veiligheid? Het merendeel van de kosten zal voor de inzet van politie zijn.

3 mei 2013 om 13:53

Pfff, wat denk jij nou, grapjas. Alle randzaken komen er nog eens bij. Dus elke politieagent, Me-er, gesloopte bushok en andere fratsen. Tel maar op. Dus zo'n feestje kost de stad heel erg veel geld. Zeker in deze tijd is niet alles mogelijk.

5 ton schade van het stedelijk museum vergeten? Betaalde de stad/belastingbetaler dus voor jullie.

3 mei 2013 om 15:29

En Ajax betaald weer miljoenen aan extra belasting over de kampioenspremies. Wordt opgebracht door de fans en sponsers. Tel maar op, dan zie je dat Ajax geld opbrengt. De overheid verdiend aan Ajax, ook na aftrek van alle kosten.

4 mei 2013 om 16:19

@speedyafc

Die extra belastingen hebben hier totaal niets mee te maken. Die betalen ze sowieso als ze kampioen worden, daar verandert een feestje met alle bijbehorende lasten niets aan en kun je dus ook niet als argument gebruiken.

Is het niet zo dat de stad Amsterdam Ajax een huldiging aanbiedt?

Als de afspraak staat dat ze het gezamelijk doen dan heeft ie wel een punt.

Aan de andere kant zorgt die CL deelname er wel voor dat bezoekers tijdens die CL dagen gezamelijk flink wat geld uitgeven, wat weer goed is voor de stad Amsterdam

4 mei 2013 om 16:20

Je moet er rekening mee houden dat de gemeente hiermee inspeelt op het destructieve karakter van een deel van de Ajax supporters en het feit dat het op 5 mei is en de stad daardoor dus druk is.

Dit zou eigenlijk gewoon een cadeau moeten zijn van de stad Amsterdam aan de club Ajax.

3 mei 2013 om 11:05

Want? Geeft Ajax ook dergelijke cadeaus aan de gemeente, wanneer zij iets te vieren hebben?
Over wat jaartjes Amsterdam 750 jaar, ben benieuwd met welk bedrag Ajax dan komt.

3 mei 2013 om 11:14

Ajax wordt kampioen, wordt gehuldigd door de gemeente Amsterdam. Is het ook logisch dat gemeente Amsterdam dit betaald. Als Ajax nou gehuldigd zou worden op een plaats en tijd en al van hun eigen keuze dan zou het al een ander verhaal zijn. Ze worden nu weer verbannen naar een park en dan gaan de gemeente vervolgens ook nog zaniken dat ze niet genoeg bijdrage aan hun eigen huldiging.

Jouw vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Tenzij je bedoelt dat Ajax de stad Amsterdam gaat huldigen, omdat ze wederom een geweldige prestatie hebben neergezet.

Zou 50-50 ook logischer vinden.
Die ene ton steekt wat magertjes af bij de paar ton per speler als kampioensbonus.
Met andere woorden, wel geld voor spelers, maar niet voor de supporters. Maar wanneer je weet dat de gemeente toch wel bijspringt, wordt het voor Ajax wel makkelijk nee verkopen.

3 mei 2013 om 13:19

De trouwe supporters krijgen een gratis feestje aangeboden in de Arena helemaal betaald door Ajax, direct na afloop van de wedstrijd. Was verleden jaar echt prachtig gedaan, heb ervan genoten.

Hier gaat het om de gemeente huldiging, aangeboden door de gemeente aan Ajax.

3 mei 2013 om 14:46

Aangeboden door de gemeente...
Heeft de gemeente een keuze in deze? Wanneer er buiten het stadion helemaal niets georganiseerd zou worden, zouden jullie dat ook OK vinden? Zo'n huldiging moet wel plaats vinden en de gemeente Amsterdam is zo vriendelijk om daar een paar ton voor uit te geven.

3 mei 2013 om 15:01

Natuurlijk vind ik dat goed. Het is op 5 mei heel gezellig in de binnenstad. Eerst een paar biertjes in het stadion bij de huldiging en dan lekker naar het Museumplein voor ons eigen feestje. Overal in de binnenstad spelen bandjes, overal bier- en eettentjes.

Oh wacht, dat wil de burgemeester helemaal niet, die wil de Ajax supporters absoluut niet gemixed hebben met de bevrijdings-festivalgangers. Daarom geeft hij een huldiging twee uur na de wedstrijd achter het stadion. Zodat de trouwe supporters niet naar de binnenstad gaan maar in zuid-oost blijven.

Is eerlijk gezegd niets vriendelijks aan, het is gewoon eigenbelang.

3 mei 2013 om 21:24

Ik durf te stellen dat niet elke Ajax supporter tevreden is met alleen een feestje in het stadion. Met name diegenen, die daar niet bij kunnen zijn. Dat is voor mij zo zeker, dat ik het als feit durf te omschrijven.

3 mei 2013 om 21:28

De club Ajax is verstandig, allebei de helft.

Van mij mag vd Laan opstappen hoor, ik heb hem nog nooit iets goed horen zeggen over Ajax en de gemeente Amsterdam heeft de afgelopen jaren geld zat verspilt, alhoewel slechts voor een klein deel van hem.
Daarnaast denk ik niet dat een dergelijk feest 500.000 euro hoeft te kosten, tuurlijk er moet een podium komen en wat stroom is ook wel handig, maar als je dat van koningendag had laten staan hadden de fans van Ajax echt wel tevreden geweest. Van mij hoeft het allemaal geen half miljoen te kosten.

3 mei 2013 om 11:06

En de politie komt die dag voor niets werken, denk je?

4 mei 2013 om 00:04

Willen ze weer 12000 man in zetten? Net als op Koninginnedag? Slaat toch nergens op, er was bij wijze van spreke meer politie dan gewone mensen.
Wat mij aangaat blijft een ton meer dan genoeg.

3 mei 2013 om 12:44

None.....als je niet eens weet wat er allemaal bij komt kijken......zeg dan niks joh!

4 mei 2013 om 00:05

Je ziet het toch? Hoeft echt geen 5 ton te kosten.

Het is een Volksfeest. En aangezien het volk belasting betaald voor oa politieinzet, dient de staat, en dit geval de Gemeente Amsterdam dat te betalen. Koning W hoefde de inzet van politie etc op QD toch ook niet te betalen? Ajax zal het podium en het entertainment wel betalen, de Gemeente de rest. Simpel verhaal...

3 mei 2013 om 11:09

Niet iedereen houdt van voetbal... Ik vermoed dat 90% van de Amsterdammers er niet bij zullen zijn. En een evenement als een kroning kan je moeilijk in eenzelfde categorie plaatsen als een feestje voor een sportevenement.
Voor een dancefeest moet de organisatie, dus indirect de bezoekers, de kosten voor politie-inzet betalen.

3 mei 2013 om 11:16

Niet iedereen houdt van Koninginnedag, niet iedereen houdt van manifestaties etc... Maar het is de staat verplicht om grote evenementen in goede banen te leidden, dus ook een kampioenshuldiging. Voetbal is volksport nummer 1, dus ook hier moet de staat betalen...

3 mei 2013 om 11:38

Dat klopt, maar Koninginnedag is echt een volksfeest. Daar is geen specifieke organisator. Wanneer Ajax een feest wil gegen, vind ik het niet vreemd dat zij daaraan meebetalen.
Voetbal is volkssport 1, maar bij deze huldiging is misschien een half procent van de bevolking aanwezig. Bij een competitieronde gaat tussen de 1 en 2% van de bevolking naar een stadion (betaald voetbal). De overige 98 a 99% betaalt hieraan mee.

3 mei 2013 om 12:58

@prince P

Ajax betaald zelf de beveiliging in het stadion, net zoals dat bij een dancefeest ook gebeurt. Ook het kampioensfeestje in de Arena wordt volledig door Ajax betaald.

Hier gaat het om de inhuldiging van de gemeente. Heel veel gemeentes huldigen hun sporters als ze een grote prijs winnen.

Oh en wat betreft politieinzet bij een reguliere wedstrijd, die kost geen geld. Binnen de Arena betaald Ajax de kosten. Buiten worden de kosten ruimschoots gedekt door de extra parkeeropbrengsten. En dan hebben we het nog geeneens over de Btw, Winstbelasting, loonbelasting etcetera.

Oh en vergeet de extra loonheffing en extra crisis heffing over de kampioenspremies niet. Dat levert de overheid miljoenen op.

3 mei 2013 om 14:37

Tja, met Btw, loonheffingen en parkeren kan ik alle uitgaven wel rechtpraten. We verschillen van mening, geen probleem.

3 mei 2013 om 15:07

@prince P

Nee dat kan je niet. Ik toon je aan dat de titel van Ajax veel meer oplevert aan inkomsten voor de overheid dan aan kosten. Is geen kwestie van een mening, het is gewoon een feit.

Ik neem dat je wel weet dat je bij Ajax tien euro aan parkeerbelasting per wedstrijd betaald?

3 mei 2013 om 21:20

Als we een stelling poneren en dit zelf als feit betitelen, houdt het op.
En ja, met die inkomstenbelasting en BTW kan ik heel veel goedpraten. Dat is een feit, dus geen discussie meer nodig.

Als al die ajaxieden het dan toch over staatssteun hebben, dan past deze er ook wel tussen lijkt me zo.

3 mei 2013 om 12:55

@jokerr

Ajax viert haar feestje in de Arena. Dit is de inhuldiging in de stad, georganiseerd door de gemeente. Heel veel gemeentes huldigen hun sporters naar het behalen van een grote prijs.

Tja, het is misschien wel gierig, maar ze hadden niks hoeven betalen, dus het is een begin. Daarbij gaan voetbalclubs toch sowieso meebetalen aan politiekosten in de toekomst? Dan zou het een beetje dubbelop zijn. Daarnaast vind ik het wel een lastig geval omdat de gemeente alle beslissingen mag nemen (qua datum en plek) en Ajax eigenlijk alleen maar mag meebetalen.

Niet helemaal onbelangrijk - waar komen die 4 ton aan kosten vandaan? Schoonmaken? Opzetten? Politieinzet? Crowd Control?

Amsterdam heeft net miljoenen uitgetrokken voor een kroning en ik geloof niet dat er van de koninklijke familie ook een bijdrage is gevraagd. Daarbij zullen de Ajax fans het kampioenschap toch wel gaan vieren, en juist vanwege de veiligheid kan je ze beter in 1 plek bij elkaar hebben. Na een paar pilletjes kan de schade namelijk heel wat hoger oplopen dan 4 ton als mensen los rondlopen in de stad.

Enfin, men doet graag moeilijk!

3 mei 2013 om 11:13

Ja maar die kroning levert de stad keiharde knaken op. Afgelopen dinsdag was Nederland 1 eigenlijk de hele dag 1 grote reclamespot voor Amsterdam. Daar kan geen enkele city marketing/reclamecampagne tegenop.

3 mei 2013 om 12:30

@ Scotsman

Dat klopt maar een kampioens huldiging levert ook het nodige op, daar zal het lokale bedrijfsleven ook van profiteren. Wellicht zelfs wel meer dan met een kroning omdat dan alle winkels dicht zijn. Huldigingen leveren dus ook keiharde knaken op net zoals Europese supporters die de stad in het kader voor een wedstrijd bezoeken. Daarom is het ook zo onbegrijpelijk van der Laan er wel iets voor voelt om Europse uitsupporters te weigeren. Zoals ik ook in een andere bijdrage al zei ben ik heel nieuwschierig hoeveel Ajax nou werkelijk opbrengt aan inkomsten voor de gemeente omdat te kunnen vergelijken met de daadwerkelijke gemaakte kosten.

3 mei 2013 om 12:59

Dat is echt totaal niet met elkaar te vergelijken. Het kampioensfeest van Ajax wordt alleen door Ajax-supporters bezocht (en helaas een paar hooligans waarschijnlijk). nDe beelden van die kroning zijn alleen al in Nederland de hele dag door 8 miljoen mensen gezien. Zelfs in Duitsland hebben 4 miljoen mensen daar de hele dag naar gekeken. Die beelden gaan de gondganse wereld over. Dat is echt pure reclame voor de stad. Reken er maar op dat alle reisbureaus hierdoor extra boekingen richting Amsterdam krijgen. Dus meer reizigers over Schiphol, meer taxiritten, meer hotelovernachtingen, noem maar op. Zo'n kroning levert de stad veel meer geld en positieve aandacht op dan een kampioensfeest van Ajax, die helaas door de geschiedenis nota bene op een parkeerterrein moet plaats vinden. Hoe is dat goed nieuws/positieve aandacht voor je stad???

3 mei 2013 om 13:23

@ Scotsman

Ik zeg niet dat het geen exposure oplevert maar ik denk dat het moeilijk is om te meten hoeveel de stad verdiend aan die exposure in het buitenland. Als Ajax goed Europees presteert gaan die beelden ook de hele wereld over. Daarvan weet je in ieder geval zeker dat er elk jaar duizenden supporters naar Amsterdam reizen voor de wedstrijden tegen Ajax of tegen andere Nederlandse clubs en dat zij ook hun geld grotendeels in Amsterdam uit geven.

Volgens mij kan je die waarde beter in kaart brengen dan de waarde van de kroning waarvan je nog maar moet afwachten of dat daadwerkelijk zo verzilverd word. Grote sport tournooien leveren ook veel geld en exposure op maar zodra het tournooi over is word er weinig tot niets meer aan verdiend. Dus ik weet niet zo zeker of de "kroning" nog wel zoveel geld oplevert nu het voorbij is. Terwijl het bezoeken van Amsterdam door Europese supporters een jaarlijks terugkerend feit is.

Prima uitspraak van Van der Laan. Als ajax een kampioensfeest wilt, moeten ze daar zelf voor betalen. Als ze daar niet veel geld aan willen uitgeven en 75% willen halen bij de gemeente, moet je ook niet raar opkijken als ze nee zeggen.

3 mei 2013 om 13:03

Wie betaalt, bepaalt. Dus als de Gemeente Amsterdam wilt dat Ajax zelf de huldiging betaald, moeten ze ook inspraak hebben over de plek van de huldiging. Nu hebben ze daar niks over te zeggen dus betalen ze ook niet. Dat lijkt me duidelijk.

3 mei 2013 om 13:26

Wat is dat voor een onzin? Ajax zou gewoon zelf de huldiging moeten betalen en dit dan doen op een plaats waar het uitkomt, als dit niet kan waar Ajax het graag wilt hebben ze pech.

3 mei 2013 om 14:06

Klopt niet. Ook al organiseer je een evenement wat je helemaal zelf betaald, betekend dat nog niet dat je zelf mag bepalen waar je dat doet(vergunning). In principe heeft de gemeente de locatie aangewezen (wat mij heel normaal lijkt) en zal daarnaast ook wel een duit in het zakje doen. Wat kun je nog meer van de gemeente vragen? Daarnaast lijkt het me qua veiligheid een stuk beter als het bij de arena gebeurt aangezien er daar makkelijke uitvalswegen en overzicht is. Zo'n kampioensfeest in de binnenstad kan alleen maar slecht aflopen. Het is net als fietsen in je woonkamer. Je kan geen kant op. Bij de arena is veel meer ruimte en daarnaast is het vorig jaar toch prima verlopen. Snap je reactie wel dat als je betaald dat je het dan voor het zeggen hebt, maar in ons bureaucratisch landje werkt dat nu eenmaal niet zo.

3 mei 2013 om 15:19

@numbernine

He gaat erom wanneer de huldiging plaats vind. Normaliter is het een dag later echter de burgemeester wil geen Ajax supporters hebben op de bevrijdings-festivals in de binnenstad. Vandaar de gemeente een huldiging heeft georganiseerd twee uur na de wedstrijd, zo denkt hij de supporters in zuid-oost te kunnen houden. De gemeente bepaald niet alleen de plek waar de huldiging is, ook het tijdstip wordt door de gemeente bepaald.

3 mei 2013 om 22:07

Kevink,

De huldiging is altijd een "geschenk" van de Gemeente aan de club, zoals de Gemeente Amsterdam dat ook voor het Nederlands Elftal heeft gedaan. Dat Ajax eraan meebetaald is dan ook een goed gebaar van Ajax naar de Gemeente toe.

Dus het is een grote onzin wat jij aan het verkondigen bent dat Ajax zijn eigen "geschenk" zelf helemaal moet betalen.

3 mei 2013 om 13:26

Veiligheid is een taak van de overheid. Als mijn heer Van der Laan dit niet kan regelen, prima!
Maar schaf dan ook de belastingen af, die dit mogelijk maken. Eigenlijk geeft mijnheer Van der Laan aan dat hij incompetent is om zijn taken economisch uit te voeren.

3 mei 2013 om 21:01

Veiligheid is een taak van de burgermeester van de desbetreffende gemeente. Is gewoon een portefuillekwestie.

Van der Laan staat toch een beetje met de rug tegen de muur. Geen feest is ongenode fans die gaan rellen. En dat kost de gemeente Amsterdam veel meer dan een goed geregeld feestje. Dus dit is volkomen logisch.

Wat een lachwekkende laatste alinea..

De kans dat Ajax zondag kampioen wordt, is groot. Willem II is de hekkensluiter van de ranglijst en Ajax verloor dit seizoen nog geen enkel punt tegen een Brabantse ploeg. Uit de vorige zeven confrontaties met clubs uit Noord-brabant haalde Ajax 21 van de 21 punten. De doelcijfers: 21 goals voor en vijf tegen, zo meldt Nusport.

De heer van der Laan vergeet volgens mij ook hoeveel geld en positieve exposure Ajax de stad opleverd (iets wat vaak gezegd word door de burgermeester). Daarnaast betaald Ajax volgens mij al genoeg aan (lokale)belastingen met als klap op de vuurpijl die nieuwe crisis tax (ook al gaat die naar het rijk). Volgens mij besteed Ajax ook veel geld aan de veiligheid in en rondom het stadion. Het is eigenlijk typisch Nederlandse politiek, steeds meer betalen maar geen inspraak of iet dergelijks er voor terug krijgen. Daarmee doel ik dus op het "take it or leave it" aanbood om de huldiging te organiseren tussen de kantoor gebouwen.

Maar dit is weer typisch iets van deze kwal, die er ook voorstander van is om geen Europese uitsupporters meer toe te laten tijdens Europa Cup avonden. Een idioot idee wat sancties op kan leveren van de Uefa en waardoor het lokale bedrijfsleven ook inkomsten zal mis lopen.politici pronken graag met het voetbal terwijl ze wel steeds meer maatregelen nemen waardoor de sfeer in stadions minder word. Daarnaast ziet men het voetbal volgens mij ook als een gigantische "cash cow" waar men ongegeneerd denkt uit te kunnen roven. Want je kan er donder op zeggen als de gemeente meer van Ajax vraagt dat uiteindelijk wij de supporters dat weer mogen betalen. Want Ajax zal net zoals elk ander bedrijf die kosten weer door berekenen naar de klant, in dit geval de supporters.

Uiteraard kijk ik nu door een gekleurde bril want niemand kan 100 procent objectief zijn, maar de burgermeester is zo ie zo een ramp voor de stad. Dat hij zijn hele leven lang Ajacied schijnt te zijn is leuk, maar denkt hij nou echt dat hij daardoor op enig begrip hoeft te rekenen ? Zeg niet dat hij daar niet op rekenend anders zou het geen enkele meerwaarde hebben omdat te vermelden. Als hij ook daadwerkelijk in het verleden de burgermeester van Amsterdam heeft uitgefloten zal hij juist moeten weten dat hij op weinig mededogen hoeft te rekenen. Hopelijk krijgt Ajax maar ook de stad Amsterdam een betere burgervader in de toekomst.

Ik zou weleens de cijfers willen zien hoeveel Ajax nou echt opleverd voor de stad Amsterdam en hoe dat echt in verhouding staat tot het geld wat de gemeente bijvoorbeeld kwijt is aan het handhaven van de openbare orde. Ik ben geneigd om te denken dat Ajax de stad meer oplevert dan dat het de stad kost.

Echt belachelijk hoe de gemeente amsterdam Ajax laat vallen. Ze weten kennelijk niet hoe belangrijk Ajax voor de stad is. Dat mag best een keer beloond worden. Ajax geeft Amsterdam een extra aanzien. Moet je nagaan hoeveel toeristen er naar Amsterdam zijn gekomen in het verleden voor Ajax. Dat heeft ze heel wat opgeleverd.

3 mei 2013 om 22:28

En nog steeds. Afgelopen jaren weer zat Europese duels thuis afgewerkt. Ajax geeft Amsterdam meer aanzien. Wereldwijd. Daar mag Amsterdam inderdaad wat voor terug doen.

Het is te snappen dat zon niet nog eens zoveel politie moet gaan opstellen, maar dan zullen ze toch moeten zorgen dat de supporters die in de arena zijn, vooraan komen te staan.
Twee rije hekken zetten zodat die vooraan staan en de rest die willen komen kijken dan bij de tweede hek. Tevens, ligt er toch aan wat er ooit is afgesproken, hoeveel ajax zelf bij betaald. En waarom zouden ze tevens mee moeten betalen voor de andere activiteiten, waarom de poliet er moet zijn.

3 mei 2013 om 21:56

Lees de tekst (nogmaals) even door. Vooral het stukje over wat Het Parool meldt.

Tja, ik zou ook niet veel meer gaan betalen wanneer ik het feestje niet mag houden wanneer ik als feestvarken en mijn gasten het op een hele andere dag willen hebben.

Ja hoor, daar gaan we weer, kritiek op iets van Ajax en de Ajax supporters staan weer op hun tenen met de haren overeind, want dit mag natuurlijk niet, alles wat Ajax is dat is heilig.

Als eerste, laten we een droom uit de wereld helpen. Als jij zegt in het buitenland, welk land dan ook, je komt uit Nederland zullen 99 van de 100 mensen altijd "amsterdam" zeggen, maar niet om Ajax, nee weet zeker dat het grootste gedeelte van de mensen in het buitenland nog niet eens weten dat Ajax in Amsterdam voetbalt, nee Amsterdam staat bekend om de Wallen, en de koffieshops, dat is de koppeling die een buitenlander maakt aan de naam Amsterdam. Want ik zie echt niet alle toeristen om het Ajax stadion staan zoals dat bijvoorbeeld in Barcelona gebeurd, toeristen komen niet naar de stad voor Ajax, toeristen komen voor andere redenen naar Amsterdam. Laten we eens zeggen er komen elke keer 3000 man naar Amsterdam als Supporter van de tegenpartij, dat aantal is zelfs zwaar overdreven, laten we ze zeggen 20 wedstrijden in totaal, dan kom je op 60000 man uit, yep die leveren zoveel op voor Amsterdam. Op een willekeurige dag zijn er meer toeristen in Amsterdam dan het totale aantal wat Ajax haalt.

En vergeet niet dan 9 van de 10 keer het een verplichte combi is naar de Arena, aangezien er altijd wel wat is met Ajax, eigen vervoer zit er zelden tot nooit bij, dus niet echt supporters die zich in de stad gaan indrinken.

Ten tweede, moeten velen eens die Ajax bril afzetten, als Frank een klein kind op straat zou aanrijden, er zijn beelden van, Frank is stomdronken dan zijn er hier nog mensen die roepen dat het niet waar is, het de schuld van het kind is enz. Amsterdam moet gewoon de rekening presenteren bij Ajax. Bewijst maar weer eens dat 99 van de 100 Ajax supporters hier verblind zijn door liefde, geen kritiek accepteren en in hun eigen leefwereldje leven.

Anders gooi het er maar op dat de gemeente Amsterdam jaloers is op Ajax, of even een Calimero plaatje erbij, dat gebeurd altijd met kritiek op Ajax.

3 mei 2013 om 13:21

@forzasittard, Vriend, het zit wel diep, he? Dit feestje wordt door de gemeente Amsterdam aan Ajax aangeboden. Sinds wanneer moet iemand meebetalen aan een feestje wat door anderen wordt aangeboden? De gemeente kan het ook aan Ajax overlaten, dan gaat Ajax de Arena huren en wordt het binnen gedaan.

Laat die gasten lekker zelf betalen... zij willen feest, dus moeten ze ook zelf betalen... en zeker in deze tijden.. en anders toch lekker niet...dan maar in het stadion, kunnen ze alles zelf regelen.

3 mei 2013 om 14:24

@FC Polska

Ajax geeft het kampioensfeest ook in de Arena. Direct na afloop van de wedstrijd. En Ajax betaald alle kosten daarvan ook gewoon zelf. Het gaat hier om de gemeente huldiging.

Daarnaast geeft Ajax een kampieoenspremie aan de spelers. Hierover betaald Ajax ook loonbelasting en crisisheffing. Wist je dat Ajax over de kampioenspremies miljoenen euros aan extra belasting betaald?

En waar gaan de drankomzet en het de omzet van vervoer en eten dan heen? Het is gewoon een groot evenment maar ik denk dat Ajax liever zelf de kosten betaald maar dan ook de omzet van het feest op strijkt.

als ik het goed begrijp moet Ajax dus meebetalen aan iets wat ze door de gemeente Amsterdam aangeboden wordt ?
Hoeveel heeft het koningshuis moeten meebetalen aan die poppenkast van afgelopen dinsdag ?
Alleen de beveiligingskosten op de dag zelf waren al 29 miljoen .
Misschien wil Ajax wel wat meer betalen als hij belooft om zich niet te vertonen.
Dat zou een grote opluchting zijn voor de supporters.

3 mei 2013 om 12:41

Fluitconcert wordt dit jaar oorverdovend voor onze Eberhard

Die Eberhard van der Laan is een voorzichtige, misschien wel te voorzichtige, burgervader. Zelfs bij de inhuldiging wilde hij de Koning niet aan wal laten om Armin van Buren een hand te geven. Dat zou veel te gevaarlijk zijn. Juist, juist. Als de politie vier keer gecheckt is, erg gevaarlijk!?

Ik mis de periodes onder Cohen en andere burgemeesters.

Wat betreft de kosten voor politie. Dat ze daar überhaupt moeilijk om doen. Kijk naar het aantal supporters wat naar Amsterdam trekt. De winst die ze maken met hotels, restaurants en de binnenstad met de kroegbezoekers.

Voorgaande jaren kostte zo'n huldiging maximaal 2 ton en nu het buiten de stad op een parkeerterrein naast de Arena georganiseerd wordt kost het opeens 4 ton? Terwijl dat veiliger is en dus minder politie nodig is. Vreemd.

Edit:

Volgens een nota van Benw in 2011 is dit uitgegeven aan huldigingen in de voorgaande 15 jaar:

1998 € 61.865

2002 €280.970 (twee huldigingen)

2004 €93.813

2006 €45.554

2007 €90.000

2008 €78.744

2010 €200.000 (twee huldigingen, waarvan er één niet doorging)

Dit maakt die 4 ton nog gekker. Helemaal wanneer je bedenkt dat die huldigingen op het Leidsche en Museumplein plaatsvonden.

Achja het blijft natuurlijk heel erg gezellig, zo'n huldiging op een parkeerterrein naast de snelweg Ajax moet niet doen alsof ze de motor achter Amsterdam zijn, want die paar europese wedstrijden die ze spelen dragen echt niet bij aan de naamsbekendheid van deze wereldberoemde stad. Dat argument is dus al van de baan. Wil ajax een feestje geven voor hun huldiging, moeten ze het gewoon 50/50 met de gemeente doen, simpel zat

3 mei 2013 om 13:26

Ajax geeft haar feestje in de Arena, direct na afloop van de wedstrijd. Ajax betaald hiervan alle kosten helemaal zelf.

De burgemeester wil graag twee uur na de wedstrijd op het parkeerterrein Ajax huldigen om zo ervoor te zorgen dat het voetbalpubliek gescheiden blijft van de 5-mei drukte in de binnenstad. Vandaar de gemeente een huldiging organiseerd in zuid-oost.

4 mei 2013 om 09:40

Mag ik hopen ja, dat ze feestjes in hun eigen stadion zelf betalen. Waarom wordt er overigens niet gehuldigd in het stadion, is dat geen optie?

4 mei 2013 om 10:38

De spelers worden gehuldigd in het stadion, direct na de wedstrijd. Uiteraard zou er ook een tweede huldiging in het stadion gedaan kunnen worden, echter in dat geval zal die niet op 5 mei plaats kunnen vinden. Dat zou betekenen dat de meeste fans het kampioenschap zondagmiddag in het centrum tijdens de 5 mei festivals zouden vieren en dat wil de burgemeester nou net voorkomen.

Hoe kortzinnig kun je als burgemeester zijn. Ajax krijgt al twee jaar een crisisheffing van twee tot drie miljoen euro belast. Veiligheid is een taak van de overheid, waar burgers en ondernemers al genoeg belasting voor betalen. Het is de taak van de overheid om die relschoppers zo te straffen, dat je in de toekomst niet zoveel ME en politie nodig hebt. Maar nee hoor, die relschoppers lopen binnen enkele uren weer vrij op straat.
Jammer, dat hij alleen de negatieve economische aspecten ziet, en de positieve economische aspecten bewust niet noemt.

Gaat Eberhart nu klagen over de ene ton die Ajax wil bijdragen aan de huldiging?.

Kom op zeg!. Ik weet wel zeker, dat dit binnend e begroting van het politieapparaat in Amsterdam afgedekt is.... daar houdt men, als het klopt ten minste, rekening met dit soort van speciale uitgaven, onverwachte uitgaven.

Maar dan nog.... Ajax betaalt ook gewoon belasting èn mag dan net als iedere andere belastingbetalende persoon of instelling er ook wel wat voor terug verwachten. En ik hoor Van der Laan al helemaal niet over, waar ook andere clubs last van hebben overigens, dat Ajax door de extra heffing op de toptarieven tussen de 4 en 5 miljoen aan extra belasting moet afdragen........ maar hij weet wel te refereren aan de miljoenen van de Cl.

Dat is dus bewust populistisch gebruik maken van wat je uitkomt en niet gebruiken datgeen wat je niet uitkomt....

Wanneer je kijkt naar bijvoorbeeld het aantal aangiftes landelijk bij de politie, dan zijn dat er ook al meer dan 100.000. Daar zijn mensen bij bezig in de opmaak, de verwerking en uiteindelijk afhandeling ervan. Als je daar het aantal manuren tegenover stelt en het uitrekent kost dat alleen al 1 a 2 miljard. En omdat dat best veel is gaan we toch ook niet stellen dat we dan maar na de aangifte de persoon die die kwam doen een factuur sturen met de gemaakte kosten?. Dan vinden we het ook normaal dat dat bekostigd wordt vanuit de belastingcentjes???. Immers we betalen toch allemaal belasting??. Ook en voetbalclub betaalt belasting en mag daar dus het één en ander voor terugverwachten......
Naast natuurlijk het overgrote deel aan terechte keren dat men politie belt en dat men uitrukt, komt het ook vaak genoeg nog voor dat men 'voor niets' uitrukt. Dat kan je ook kwalificeren als verspilling, maar gaan we dan de beller ook maar na die tijd een factuur sturen?.
De komende maanden heb je landelijk gezien weer de talloze ambachtelijke markten, de zogenaamde braderieën, waar ook meer inzet van politie voor nodig is..... gaan we de organisatoren dan ook facturen sturen?.

Ik bedoel.....zo kan je wel doorgaan daar waar het politieinzet betreft...... maar als je het voetbal in Nederland zo benadert (en ik dacht ook de grotere dance-feesten), dan moet je eigenlijk alle evenementen op dezelfde manier benaderen. Het zijn allemaal dingen dan die bepalen hoeveel inzet je daadwerkelijk nodig hebt en dan is het altijd boven de inzet van een standaard genomen dag.....

Dit zou eigenlijk helemaal niet moeten gebeuren, dit is natuurlijk de reinste geld verspilling als dit vanuit de gemeente zou moeten komen. Eerst al dat achterlijke koninginnedag waar veel te veel geld in gestoken wordt, en dan ook nog eens 3 ton steken in een voetbalclub? Bij PSV wordt er gezeken over staatssteun wanneer PSV geld nodig heeft om leningen te herstructureren, nu mag er dan bij Ajax wel 3x zo hard gezeken worden als ze 3 ton aan staatssteun krijgen om een of ander kleuterfeestje te organiseren voor een groep mensen waarvan 3/4 stijf aan de drugs zit.

3 mei 2013 om 13:49

Ajax betaald haar feest in de Arena helemaal zelf. Gaat geen cent subsidie naar toe. Ajax betaald ook nog eens miljoenen aan extra loonheffingen en crisisheffingen over de kampioenspremies. Gaat allemaal naar de overheid.

Het gaat hier om een gemeente huldiging. Georganiseerd door de gemeente zelf.

3 mei 2013 om 20:32

En? De gemeente zou dit toch nooit mogen organiseren, dat is al te gek voor woorden. En dan wilt Ajax er ook nog eens eisen er aan gaan stellen?

3 mei 2013 om 23:35

De gemeente wil niet dat feestvierende Ajax supporters na de wedstrijd de binnenstad ingaan waar op dat moment de bevrijdingsfestivals in volle gang zijn. Vandaar dat de gemeente een alternatief feestje organiseert twee uur na de wedstrijd, zo houdt ze de voetbalsupporters gescheiden van de 5 mei-gangers.

Ajax stelt helemaal geen eisen, Ajax wil niet de volle rekening betalen voor een feestje wat zij zelf niet organiseert. Ajax geeft haar feest in de Arena, direct na afloop van de wedstrijd.

3 mei 2013 om 21:42

Kevink,

Zorg nou maar eerst ervoor dat je weet welke kosten door de Gemeente Amterdam betaald gaan worden en welke kosten voor Ajax zijn voordat je weer onzinnige uitspraken gaat doen?

De aanhang bang dat ze achteraan komen te staan bij de huldiging? Ze zien de huldiging toch al in het stadion? En anderzijds, wat moeten anderen daar? Laat Ajax eerst maar eens winnen van Willem II, als Ajax punten verspeelt is er helemaal niks te doen De wedstrijd en de schaaluitreiking zijn alleen in het stadion en op tv te zien aangezien men dat buiten op de schermen niet zal vertonen, en de huldiging is gewoon live op AT5 te zien.

Je geeft ons ook niet wat we willen waarom moeten wij jou het wel geven? Hou op man.

Van der Laan is zelf ook 'gierig' hij vergeet zeker dat Ajax voor elke wedstrijd +- 400.000 euro huur betaald aan de Gemeente Ajax is top reclame voor de stad rondom de Arena zitten ook nog eens tientallen ondernemers die volkomen afhankelijk zijn van Ajax zo'n beetje de halve stad profiteert mee van Ajax van kroeg tot aan openbaar vervoer DUS JA !!! Fluit M Lekker UIT DIE ZAK Hooi

3 mei 2013 om 20:30

Dat zijn allemaal geen redenen waarom Ajax niet mee zou moeten betalen, eigenlijk zou het volledig vanuit Ajax betaald moeten worden. Waarom moet de gemeente hier in hemelsnaam voor op draaien?

3 mei 2013 om 21:09

Onzin, de overheid hoeft niet hier voor op te draaien. Echt belachelijk!!! Jan de Burger is de klos voor het feestje van Ajax, hoe dol kan je het maken????

3 mei 2013 om 23:39

Zonder Ajax heeft Jan's buurman geen brood op tafel de gemeente en de stad verdienen jaarlijks miljoenen aan Ajax bovendien bied de gemeente de huldiging aan om vervolgens een rekening op tafel te leggen dat is belachelijk imo

Belachelijk dat seizoenkaarthouders straks achteraan op het plein staan. Zorg voor een andere ingang, lees stadionbezoekers van max. 20.000 man. Want namelijk niet iedere stadionbezoeker gaat naar de huldiging en klaar. Jammer, komt de sfeer niet ten goede.

3 mei 2013 om 15:44

Misschien moet je de tekst even lezen:

Ajax wilde het kampioensfeest eigenlijk op 6 mei vieren, omdat er wordt gevreesd dat het plein direct na de wedstrijd helemaal vol zal staan. Supporters die in het stadion zitten zouden daarom genoegen moeten nemen met een plek achterin. Volgens Het Parool worden er dit jaar echter plekken vooraan vrijgehouden voor de fans die de kampioenswedstrijd bezoeken.

3 mei 2013 om 15:51

Die heb ik gelezen hoor, maar het lijkt me toch niet zo lastig om een vak voorraan vrij te laten.

3 mei 2013 om 21:33

Veeveevee,

"volgens Het Parool worden er dit jaar echter plekken vooraan vrijgehouden voor de fans die de kampioenswedstrijd bezoeken."

Blijkbaar heb je dit stukje tekst gemist.

Ajax moet eens nadenken in welke tijd we op dit moment leven. Het aantal mensen in de ww en bijstand groeit met de dag. De gemeente kost dit handen vol geld en wil Ajax, die zogenaamde club van het volk, niet eens een eigen feestje betalen. Schandalig. Voetbalclubs denken allemaal dat de overheid, dus de mensen,, allemaal filantropisch zijn.

3 mei 2013 om 20:58

Ajax mag ook de locatie niet zelf bepalen. Wie betaalt bepaald was het dacht ik altijd.

Als ze gewoon 50 50 doen lykt my t beste

Terecht dat de gemeente Amsterdam dit heeft afgedwongen. Ajax moet niet moeilijk doen over 50/50, dat is een prima deal voor de club.

Belachelijk dat de gemeente moet opdraaien voor de kosten!!! Laat Ajax, inclusief de kosten van politieinzet, kosten van het straatmeubilair en winkelruiten e.d. wat ze slopen, alles zelf betalen!
Hier hoeft de overheid toch niet voor op te draaien??? Volgend jaar spelen ze weer Champions League en komt er weer genoeg binnen. Echt belachelijk dat Jan de Burger hier voor moet opdraaien.

3 mei 2013 om 21:27

Openbare order handhaven is gewoon een taak van de overheid hoor.

3 mei 2013 om 21:33

Natuurlijk..... Openbare orde omdat een voetbalclub een feestje viert??? Echt van de zotte dat de overheid dit nog betaalt, hier komt gelukkig ook een einde aan!

3 mei 2013 om 21:39

Ja laten we zo min mogelijk leven zodat de kosten (lees:werkgelegenheid) voor politie en veiligheid altijd tot een minimum beperkt blijven. Lekker thuis blijven, gordijnen dicht en na sesamstraat snel tandjes poetsen en naar bed.

4 mei 2013 om 10:13

Wij moeten die kosten die ze daar voor het feestje van Ajax maken betalen, onzin dat een ander hier voor moet opdraaien!

3 mei 2013 om 21:53

Een voetbalclub heeft niet de plicht om openbare orde te handhaven, simpelweg omdat een voetbalclub geen autoriteit is. Uiteraard hebben ze stewards die de boel in de gaten houden, maar meer kunnen ze niet doen.dat iemand zich misdraagt is daarnaast een maatschappelijk probleem, dat je niet kan afschuiven op bijvoorbeeld een voetbalclub. Dat zou belachelijk zijn, en de politie overigens totaal overbodig maken. Maar meestal worden de kosten wel verhaald op de raddraaiers, en dat is ook het eerlijkst. Laat de aanstichter betalen.

4 mei 2013 om 10:44

@schaars71

Jan de Burger draait hier niet voor op. Doordat Ajax kampioen wordt en de CL speelt, betaald Ajax een bonus aan haar selectie en de staf. Over die bonus betaald Ajax gewoon loonbelasting en crisisheffing. Dit levert de Nederlandse overheid miljoenen op. Net zoals elke CL wedstrijd veel geld opbrengt voor de overheid, kaartjes kosten dan ergens tussen de 50 tot 100 euro, minimaal een halve ton aan BTW wordt er door de overheid verdiend.

Overigens houdt Ajax haar huldiging direct na afloop van de wedstrijd in het stadion waarvan alle kosten inclusief de inzet van stewards e.d. volledig door Ajax betaald worden.

Ajax wordt zo vaak kampioen, dus waarom elk jaar huldigen? Laat ze dat geld liever stoppen in mooie projecten om een aantal verpauperde delen van de stad op te knappen.

3 mei 2013 om 21:41

Helaas heeft niemand een belang bij het opknappen van verpauperde delen van de stad, behalve de mensen die er leven maar dat zijn slechts nummertjes. Het huldigen daarentegen levert een hoop blije zieltjes op zodat niemand hoeft op te letten op wat er echt fout gaat.

Wie heeft eigenlijk de huldiging van het Nederlands Elftal betaald?

En nu gaat de Gemeente Amsterdam zeiken om een paar centen? Is de schatkist leeg ofzo?

4 mei 2013 om 10:14

Het is crisis, ze zijn al mazzel dat de gemeente nog wat betaald!

4 mei 2013 om 10:57

Mazzel dat de Gemeente hun eigen cadeau die ze aan Ajax geven betalen? Ben jij dan altijd gewend dat als jij een feestje viert dat je ook nog eens de cadeaus moet betalen?

Je moet even weten dat de feest in de Arena voor rekening van Ajax is en het "cadeau" (huldiging) dat de Gemeente aan Ajax geeft, gezamelijke kosten zijn.

Ach mensen zoveel belastinggeld wordt aan dingen uitgegeven die de moeite niet waard zijn..dan kan een huldiginkje ook nog wel bij. Bovendien is Ajax kampioen, kan je toch niet maken om als stad zijnde niks te organiseren voor de Amsterdammers. Staat wel heel gierig of niet? Bovendien hebben ze het prima opgelost helft Ajax helft Amsterdam.

Gewoon betalen een tonnetje meer of minder moet men niet om zeuren, gemeente heeft geld zat. Alleen aan parkeergeld en vergunningen halen ze een fortuin binnen laat staan al die grond op de zuidas.

4 mei 2013 om 00:09

@zinedine

Eigenlijk is het een beetje hetzelfde als ik voor jou een feestje organiseer ter ere van iets..maakt niet uit, maar ik organiseer het om je te huldigen, maar ik stuur je wel de rekening ervan.... dat is raar!.

De stad huldigt Ajax. De stad. En dan moet een ander dus de rekening betalen???.

Gek in de ene stad betaald de gemeente 30 miljoen teveel voor de grond van de club omdat het een goede ambassadeur van de stad zou zijn en het economisch veel in het laatje brengt ! In onze stad worden miljoenen betaald voor de kroning en moeten wij 150000 mee betalen voor Amsterdam promotie!
En volgend jaar en het jaar daarop moeten we dat weer!

Laten we stellen, dat de huldiging 100.000 euro kost.
Laten we voor het gemak ook stellen dat de beveiligingen voor standaard wedstrijden ook 100.000 euro per keer kosten. Ik denk dat het eerder minder is gemiddeld genomen kijkende naar de cijfers die Doncoxx produceert in zijn post om 13:06.

Dan speel je als Ajax 17 keer thuis voor de competitie, speel je pak 'm beet 4-5 duels in de Knvb-beker (en dan ga ik ervan uit dat we ze thuis spelen, wat dus niet het geval is). Dan speel je, in de CL 3 keer thuis en laten we dan bij overwinteren ook royaal zijn en 2 rondes spelen en dus 2 thuisduels spelen. Dat zijn dan ruim genomen 27 thuisduels. Tel er voor het gemak 1 a 2 huldigingen bij en dan zou je dus 29x 100.000 euro...... uitkomen op 2,9 miljoen......

Als je alleen al nagaat, dat naast de reguliere belastingheffing (die al miljoenen bedraagt), Ajax kwa crisisheffing (de extra 16 heffing) alleen al tussen de 4 en 5 miljoen moet aftikken aan de belastingdienst........ waar hebben we het dan over???

Als je dan de kosten van alleen al de politieinzet afzet tegen alleen de extra crisisheffing dan verdient het Rijk er al op (tussen de 1,3 miljoen en 2,3 miljoen). Dan profiteert dus de maatschappij van de afdrachten van Ajax (zal bij andere clubs ook wel zijn dus).

Dus...... voor de mensen, die het schandalig vinden dat Ajax niet of nauwelijks wil meebetalen aan de politieinzet....... pleit er dan voor dat Ajax helemaal geen belasting hoeft te betalen (en andere clubs ook) èn dan bekostigt men die extra kosten zelf wel..... zal men wellicht per saldo ook voordeliger uitzijn. En zelfs al zouden de kosten zelfs het dubbele bedragen van wat ik hierboven schets.....dan nog is de gemeenschap per saldo beter af, want Ajax draagt op jaarbasis wel meer dan 6 miljoen aan belasting af (zeker als je de extra crisisheffing erbij betrekt).

4 mei 2013 om 00:15

Het zou ook een beetje raar zijn als iedereen moet betalen voor inzet van de politie. Straks belt men 112 om een inbraak te melden en vervolgens zegt een vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn dat deze melding 50 euro kost.

Nee zonder gekheid. Ajax is gewoon een voetbalclub dat een potje wilt gaan voetballen en als de Gemeente Amsterdam denkt aan een hoge risico voor rellen dan hoort de Gemeente ervoor te zorgen dat er agenten worden ingezet. Een club is immers verantwoordelijk wat in hun stadion of op eigen grond (voor Psv, erfpachtgrond) gebeurt en niet in de stad.

ik hoo dat er geen relle komen want galatasaray word zondag ook kampioen als ze winnen dan gaan de turkse supporters ook naar amsterdam vieren ben benieuwd denk dat amsterdam zondag een chaos word

Gefeliciteerd hoor met een begroting van 62 miljoen tot de laatste dag in spanning zitten of een ploeg met een begroting van 38 miljoen boven je eindigt net als afgelopen seizoen. Topbeleid idd

Die schandvlek van afgelopen seizoen heeft Az toch al rechtgezet dit jaar

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren