Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax onderhandelt met multinational: ‘Ik weet met wie ze in gesprek zijn’

Laatste update:

Ajax is op zoek naar een nieuwe shirtsponsor. Het contract met Aegon loopt af en maandag deed het gerucht de ronde dat KLM de nieuwe sponsor van de Amsterdamse club zou worden. Dat ontkent sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake in een interview met Metro.

/

“Ik weet namelijk met wie de club wél in gesprek is”, aldus Van den Wall Bake. De regerend landskampioen is een beursgenoteerd bedrijf en dat verplicht de club om direct op dergelijke berichten te reageren. Van den Wall Bake wil echter niet verklappen met wie Ajax om de tafel zit. “Maar denk aan een multinational uit de top 50. Nee, niet Shell. Maar er zijn er meer natuurlijk: Randstad, DSM, AkzoNobel. Maar die drie zijn het ook niet.”

De deal met Aegon levert Ajax tussen de tien tot twaalf miljoen euro op, per jaar. Het is niet bekend of Ajax met de komst van de nieuwe hoofdsponsor meer geld zal opstrijken. Het verzekeringsbedrijf verdwijnt in het nieuwe seizoen dus van het shirt van Ajax, maar blijft nog wel twee jaar als partner aan de club verbonden. Aegon is sinds 2008 de shirtsponsor van Ajax, maar wilde na enkele jaren al graag van de deal af.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zou al een hele prestatie zijn als Ajax er niet op achteruit gaat.

27 augustus 2013 om 11:15

Dat kan je waarschijnlijk wel uit je hoofd zetten..

27 augustus 2013 om 13:20

Dat zegt hij toch eigenlijk al? Wat is je toevoeging met je bericht?

27 augustus 2013 om 14:09

Verklaar je nader? Wat roepen kunnen we allemaal wel.

27 augustus 2013 om 14:19

Merknaam, omzet, bedrijfswaarde, winsten, prestaties, merkwaarde, naamsbekendheid en de merkidentificatie is gestegen ten opzichte van het Aegon contract.

Daarbij is het toekomst perspectief nog beter dan toen én is Ajax erin geslaagd de Chinese markt voor zich te winnen (iets waar vele bedrijven van dromen).
Dus het zou niet meer dan logisch zijn dat Ajax meer geld gaat krijgen Viswinkel.

En kom niet aan met "crisis", bedrijven die in aanmerking komen voor een merksponsoring als Ajax hebben vaak miljarden omzetten en gebruiken Ajax vooral om weer nieuwere markten aan te boren, zoals nu bijvoorbeeld goed met china kan.

27 augustus 2013 om 16:13

Leuk dat je het allemaal zo positief in ziet. Maar denken dat Ajax er niet op achteruit zal gaan is louter gebaseerd op wishful thinking en het kijken door een roze bril. Niet op de werkelijkheid.

27 augustus 2013 om 16:54

We kunnen erover blijven praten maar we zullen het allemaal zien.

Ik zeg trouwens niet dát ze meer krijgen, ga er op basis van de marketing feiten normaliter alleen wel van uit.

Maar nogmaals we zullen zien

27 augustus 2013 om 19:37

We zullen zien inderdaad. Ik denk het niet. Het vorige contract was afgesloten in tijd van absolute hoogconjunctuur. Daar is op dit moment nou niet bepaald sprake van.

27 augustus 2013 om 21:28

Hoogconjunctuur?
Dat is ook zwaar overdreven.
Het ging wel erg goed met Aegon... woekerpolisje hier woekerpolisje daar.
Dan nog zou zo'n hoog contract best weer mogelijk zijn, misschien niet 10, maar bijvoorbeeld 9 of 8 miljoen met hogere bonussen.
Minder dan 8 gaat het sowieso niet worden, dan zegt Ajax gewoon nee.

Ik weet met wie ze praten, maar ik zeg het lekker niet.. puhh.
Lijkt wel een klein kind, maar ook te begrijpen aangezien hij waarschijnlijk vertrouwd word(mede door zijn bijdrage aan de Aegon deal)

27 augustus 2013 om 14:11

Als dat lukt is het inderdaad knap. Maar tegelijk: waarom ook niet?
Ajax is er sportief en qua sfeer sinds die Aegon deal weldegelijk flink op vooruit gegaan, de waarde van het bedrijf en het merk Ajax is ook flink gestegen. Dus het zou eigenlijk niet meer dan logisch zijn.

De economische malaise is voor een groot deel achter ons dus waarom niet?
Zeker als het een buitenlands bedrijf aangaat zoals Unibet, Emirates, Etihad, Gazprom of Bwin (zijn allemaal voorbij gekomen). Maar aangezien je uit zijn woorden op kan maken dat het een multinational is uit de top 50 van Nederland moet je daar niet zoeken denk ik.

Essent, Unive, Eneco, Ing, zijn o.a. al actief in de sport.
Amsterdamse bedrijven uit de top 50 zijn onder andere:

- KLM (die schijnt het dus niet te zijn)
- Heineken (cool maar zal wel niet ivm Champions League)
- Ahold (sterk maar hebben weinig aan internationale sponsoring)
- ABN Amro (binnenkort weer zelfstandig en Ajax verleden)
- T.n.t. (zullen leuke woordgrappen op komen)
- Delta Lloyd (net zoiets als Aegon)
- Elsevier (kunnen mooi wat Ajax bladen ontwikkelen dan haha)

En verder zijn er natuurlijk nog grote bedrijven als Unilever (geld genoeg voor het sponsor schap), Bam, de NAM (of Gasterra) of bijvoorbeeld Argos (ook flink wat muntjes en al actief in de sportmarketing).
Dat zijn allemaal mooie namen natuurlijk, maar we zullen af moeten wachten.
Royal Dutch Shell is natuurlijk een hele grote maar die wilde niet. Zelf zou ik dan van de Nederlandse potentiele graag Heineken zien (zal wel niet), KLM (gaat helaas niet door), Ahold (sterk), Argos (sterk) of ABN Amro (nostalgie) zien.

Ik vertrouw hierin helemaal op Ajax.
Komt vast wel goed allemaal!

27 augustus 2013 om 15:52

Argos sponsort ook al een wielerploeg dus die zal het denk ik niet worden. Ahold heeft zoals je al zei weinig aan internationale sponsoring. ABN Amro zou kunnen maar het zou ook zomaar een gokbedrijf kunnen worden als de wet dit toelaat. Een Aziatisch bedrijf zou ook mooi zijn omdat die waarschijnlijk wel goed kunnen betalen.

27 augustus 2013 om 18:45

Er gaat ook een wielerploeg stoppen(sponsor) weet de naam alleen niet meer.

28 augustus 2013 om 09:58

Geloof mij, ik zit in die handel.
Argos zou het wel heel interessant vinden, met het oog op China.

En ik denk dat het voor Ajax ook een hele goede sterke partner kan zijn!

28 augustus 2013 om 15:26

verwijder maar

Ik las laatst iets over dat misschien Unibet nieuwe sponsor zou worden van Ajax, of waren dat weer geruchten?

27 augustus 2013 om 10:19

waren wel geruchten, maar wel geruchten met een sterke waarheidsgrens... de wetgeving moet eerst worden aangepakt, en als een en ander wat meer wordt opengesteld knallen de unibets, bet8 en weet ik welke er nog meer zijn, via de sportzenders de huiskamer in
(maarja... monopolie van de staatsgokkat toto and friends)

27 augustus 2013 om 10:19

Unibet? Dat lijkt me toch sterk. Volgens mij mogen gok instanties niet als shirtsponsor in Nederland.

27 augustus 2013 om 12:04

Dit gaat veranderen of is al veranderd, er was namelijk ook al sprake van Bwin een tijdje terug.

27 augustus 2013 om 10:20

In Nederland mag er geen gok/alcohol op het shirt

27 augustus 2013 om 12:40

Dat heb je fout, je moet wel even je kennis bijwerken, want in 2014 is dat wel mogelijk, althans gok, ik weet niet of dit voor alcohol geldt.

27 augustus 2013 om 18:31

Dat lijkt me sterk, want VVV speelde in het verleden al met Flamingo Casino op de shirts, en FC Zwolle en Helmond Sport met Flash Casino.

27 augustus 2013 om 10:20

Unibet is volgens mij geen beursgenoteerd bedrijf...

27 augustus 2013 om 10:33

Ik hoop dat het Fly Emirates is. Staat ook niet verkeerd op de shirts

27 augustus 2013 om 10:34

En er komen bakken met geld binnen dan.

27 augustus 2013 om 10:39

Inderdaad, en daar doe je het uiteindelijk toch voor

27 augustus 2013 om 12:20

Fly Emirates en dan ook nog eens tenues van Nike zou het compleet maken.

27 augustus 2013 om 12:41

Emirates heeft nog geen club in NL, dus zo gek zou ik dat niet vinden. Heb de afgelopen tijd 4x met Emirates gevlogen en het is echt een klasseproduct. Zou een goede partner zijn!

27 augustus 2013 om 13:15

Meneer Ermotje is sarcastisch bezig. Maar ben bang dat ik je inderdaad ook moet teleurstellen. Want kijk maar om je heen, sponsors als Fly Emirates en Erimates Airways gaan alleen in zee met de absolute topclubs. We zullen dus genoegen nemen met sponsors die veel minder vermogen hebben. Ik hoop in ieder geval niet op een Unibet ofzo, Ajax zal dan zonder sponsor spelen op FIFA 15 :P

27 augustus 2013 om 20:28

Fly emirates zal t nooit worden aangezien Ajax als joden club te boek staat!

27 augustus 2013 om 20:28

Fly emirates zal t nooit worden aangezien Ajax als joden club te boek staat!

27 augustus 2013 om 10:51

Tot nu toe is er niemand van Ajax die tot nu toe een tipje van de sluier opgelicht heeft. Dus alles wat ons wijs gemaakt wordt zijn gewoon geruchten en die worden door de media verspreidt wanneer ergens in Amsterdam in de nabijheid van de Arena een topman gesignaleerd wordt.

27 augustus 2013 om 20:26

Ik denk niet dat unibet t zal worden.. want bij gok bedrijven is vaak dat je een min. vast bedrag krijgt en bonussen aan de hand van gok activiteiten dus daar heeft Ajax nix aan.. hoopte tog wel op klm is mooie sponser! Ben heel erg benieuwd wie t word

Gewoon Mercedes Benz! Dan hebben we 4 sterren op de borst!

27 augustus 2013 om 10:23

Van den Wall Bake suggereert dat het een bedrijf uit de Nederlandse top 50 van multinationals moet zijn, in de wereldlijst staat Randstad bijvoorbeeld niet. Dus dan zou Mercedes Benz afvallen.

[edit: typo]

27 augustus 2013 om 12:01

Dan zou ik die lijst maar is opnieuw bekijken Randstad staat er wel degelijk in namelijk.

27 augustus 2013 om 12:26

Met een omzet van rond de 15-20 miljard? Daarmee kom je by far niet in de wereld top-50

27 augustus 2013 om 18:49

Waar lees jij 'wereld top-50'? Kan toch nederlandse top 50 multinationals zijn... Randstad staat daar zeker in!

27 augustus 2013 om 10:35

Uberhaupt.. een Duits bedrijf op de borst.. daar zullen wat oude Ajacieden niet blij van worden vermoed ik zo. Al is dat waarschijnlijk geen argument dat veel uitgesproken zal worden.

27 augustus 2013 om 10:47

Dan zouden ze ook maar weg moeten gaan bij Adidas... want dat is ook Duits.

27 augustus 2013 om 10:50

En Mercedes is momenteel ook al de autosponsor...

27 augustus 2013 om 10:51

klopt, dat bedacht ik me ook meteen. Maar dat staat toch minder frontaal op de borst en is profileert zich minder als Duits (mercedes is toch een van de paradepaardjes van de Duitse degelijkheid, in autoland een belangrijk sentiment).

Maar het is geen sterk argument, slechts een bijwerking. Hoef er gelukkig ook niet te serieus op in te gaan want Mercedes valt sowieso af.

Ik denk dat het Ahold is. Als hieronder aangegeven. Pure speculatie overigens.

27 augustus 2013 om 11:00

Met adidas zijn veel supporters ook niet blij.
Die lelijke strepen op het shirt.
Liever nike.

27 augustus 2013 om 11:18

Adidas geeft vast meer keuzevrijheid in model en vorm van de kleding. Nike geeft dat niet, Twente moet ook een vast shirt/model uitkiezen, kleur kan nog een beetje veranderd worden.
Kansje dat Ajax dan in hetzelfde model rondloopt als Twente komende jaren.

27 augustus 2013 om 11:36

Vind dat persoonlijk helemaal niks. Nu heb je een dertien in een dozijn shirt Bij Adidas zitten er echter wel die vervloekte strepen op, waardoor het echt 'klassieke shirt' is verpest. Het is bijna kiezen tussen twee kwaden.

27 augustus 2013 om 12:14

Hummel, Masita en Dunlop zijn ook aardige merkjes haha

27 augustus 2013 om 13:53

Onzin, zie PSV als voorbeeld. Toonaangevende clubs in europa krijgen hier gewoon zeggenschap in. Clubs als Twente, Vitesse, De graafschap etc. hebben minder in te brengen.

Persoonlijk zou ik ook wel eens een Ajax-shirt zien van Nike, maar dat zal er de aankomende tijd niet inzitten.

27 augustus 2013 om 16:15

Ga weg man Roosjustin. Manchester City moest zelfs kiezen uit standaard modellen. Wat denk je? Voor Ajax maken ze een uitzondering?

haha goeie grap wel.

27 augustus 2013 om 13:40

Dat is met Heineken ook het geval en die is Nederlands

€10.000.000 per jaar dat ga je niet snel meer ophalen aan sponsorgeld. Tenzij de online gokmarkt open gaat in Nederland en we zo een bedrijf op het shirt van Ajax krijgen.

27 augustus 2013 om 10:25

Van de andere kant, op een jaarlijkse omzet van 46,5 miljard euro wat een bedrijf als Unilever behaalt is 10 miljoen weer een schijntje...

27 augustus 2013 om 11:41

Beetje vreemd waarom je naar de omzet kijkt. Je kan torenhoge omzetten hebben, als je echter nog meer kosten hebt draai je verlies. Zat voorbeelden waar dat het geval is. Heb je ook naar de winst van Unilever gekeken?

27 augustus 2013 om 21:33

Ik weet dat omzet geen winst is, maar vaak is het wel als je een mega omzet hebt, dat je ook wel aardig wat winst hebt.
Beetje open deuren intrappen mijn reactie, maar moest het even kwijt

Zal nog lastig zat worden om in deze tijden een sponsor te vinden die hetzelfde bedrag per jaar op tafel gaat leggen, laat staan meer. Ik denk dat ze over een jaar of twee een grotere kans op een goede deal hebben, ook omdat dan gokbedrijven waarschijnlijk mogen sponsoren.

Wel grappig. Aegon wilde er graag vanaf toen Ajax zo slecht in het nieuws was met Cruijf en de rechtzaken. Vraag me af of ze nu toch bedenkingen hebben nu Ajax wat dat betreft wel weer goed staat en al 3 jaar kampioen i geworden en CL speelt. Mooie mogelijkheid voor Ajax om eens te kijken wat die gokbedrijven willen uitgeven hiervoor.

27 augustus 2013 om 10:28

Klopt helemaal niks van. Aegon vroeg in die tijd slechts om met elkaar tot een oplossing te komen, zodat de rust terugkeerde. Vorig jaar werd bekend dat ze van het contract af wilden, maar dat is omdat ze het sponsorbedrag in deze tijd te hoog achtten.

27 augustus 2013 om 10:33

heb ik ook gehoord van iemand die in de skybox van agean zat daar was overleg over dat ze ervan af wilden

27 augustus 2013 om 10:48

Dat is echt onzin, Aegon heeft het contract afgesloten vlak voor de crisis. Ze hebben zojuist 1/3 van de banen moeten schrappen. Dan kan je het niet maken tegenover die mensen om wel 10 miljoen in een voetbalclub te steken elk jaar.

27 augustus 2013 om 10:50

Ik heb trouwens ook gehoord dat Aegon teleurgesteld is over de invulling van het contract. Ze wilden veel meer richting Azië.

27 augustus 2013 om 18:53

Nee brazilie waar aegon mongeral zit, de Braziliaanse tak! Ajax moest zowat verplicht naar brazilie toe afgelopen 2 jaar!

Voor de liefhebbers staat de top 50 die Van den Wall Bake noemt hier: http://www.recruit2.com/nl/nieuws/50-grootste-bedr...
En om dan maar meteen wat interessante opties te noemen:
Heineken, Unilever, Ahold...
Of toch Blokker? Staat in de top 50....

27 augustus 2013 om 10:33

Heineken is toch drank? Ik las hierboven net, bij de reacties, dat dat niet mocht ......

27 augustus 2013 om 10:37

Voor drank mag reclame worden gemaakt (kijk maar naar de reclame's op televisie), voor gokken mag dit alleen door bedrijven die toegelaten zijn op de Nederlandse gokmarkt. Hierin heeft Holland Casino het monopolie, de andere bedrijven mogen niet in Nederland actief zijn (wat via internet dan wel weer gemakkelijk omzeild kan worden). Dat neemt niet weg dat deze bedrijven in Nederland geen reclame mogen maken voor hun diensten.

Als het om een Nederlandse multinational gaat zal het misschien wel eens om Unilever of Heineken kunnen gaan. Al acht ik die kans klein, hebben niet echt een club als Ajax nodig om bekend te worden. Dat zijn wel twee bedrijven die de financiële mogelijkheden hebben om sponsor te kunnen worden.

Ben benieuwd

27 augustus 2013 om 10:28

Het is wat je zelf al zegt, een bedrijf als Unilever heeft echt Ajax niet nodig voor bekendheid. Natuurlijk gold dat ook ten dele voor ABN Amro en Aegon maar ik betwijfel of Unilever erg geinteresseerd is. Omdat hij spreekt over de top 50 denk ik dat het een bedrijf uit de AMX is, waarom zou die anders niet gewoon zeggen een bedrijf uit de top 25 (aex)? Ik gok op Delta Lloyd, Ziggo of Bam.

27 augustus 2013 om 10:34

Bam lijkt me ook niet verstandig, heeft het de laatste paar jaren erg zwaar. Delta Lloyd zou nog wel kunnen denk ik. Misschien Imtech? Ik zag dit jaar al een aantal keer reclameborden in de Allianz Arena langskomen waar zij op stonden. Wellicht geïnteresseerd in wat meer naamsbekendheid in Nederland, aangezien de winsten hier teruglopen.

27 augustus 2013 om 10:36

Ik betwijfel inderdaad of het Unilever zal zijn, niet omdat ze Ajax niet nodig zouden hebben, maar omdat ze het merk Unilever niet 'branden', maar in plaats daarvan individuele merken als Unox en Ben & Jerry's.

Zelf neig ik naar Heineken, omdat het zo goed bij elkaar past of naar Kpn. Bij KPN zou het als publiciteitsstunt na de overname gebruikt kunnen worden.

27 augustus 2013 om 10:48

Ook vraag ik me af of Unilever als Rotterdams bedrijf, met het hoofdkantoor 300 meter naast de kuip een Amsterdamse Voetbalclub zal gaan sponseren.. Lijkt me niet de meest handige actie.

27 augustus 2013 om 11:14

Verbeter me als ik ernaast zit maar shirtsponsors zijn vrijwel altijd merken die bekendheid nastreven onder consumenten. Ahold, unilever, akzo nobel, dsm etc. lijken me daarom heel erg stug. Je kan je wel voorstellen dat Unilever het Ajax shirt zou gebruiken om een van hun merken te promoten. Maar b2b heb je volgens mij weinig aan shirtsponsoring van een voetbalclub.

27 augustus 2013 om 11:30

Heb je opzich gelijk in, maar Unilever is ook al een tijdje bezig om onder iedere reclame een Utje te zetten, om de mensen meer bekend te maken met het merk unilever.. dus wat dat betreft zou het zo maar kunnen.

27 augustus 2013 om 16:19

Als BAM het zwaar heeft, waarom kom je dan aanzetten met Imtech? Die gaan zelf ook niet echt bepaald lekker. Het is inderdaad vaak wel een consumentenbedrijf, dus dan zijn Delta Lloyd en Ziggo realistische opties. Ik zie echt niet in waarom Heineken Ajax zou gaan sponsoren. Heineken is een van de bekendste biermerken ter wereld, die sponsoren de CL, die hoeven Ajax niet als sponsor.

27 augustus 2013 om 18:58

Het hoofdkantoor van philips staat nu in Amsterdam, Aegon in Den Haag... Het kan allemaal! Een bedrijf hecht daar geen of nauwelijks waarde aan tenzij de 'echte baas' dat absoluut niet wilt. Maar bedrijven willen investeren in naamsbekendheid en groei en uiteindelijk een grotere afzetmarkt... Dus dan zou dat best kunnen!

27 augustus 2013 om 10:33

Een sponsor doet het niet altijd om bekend te worden hoor. Soms willen ze er een signaal mee afgeven zoals Rabobank dat deed met wielrennen. Door sponsor te zijn wilde ze laten zien dat ze ook sportieve ambities hadden. Zoiets zou een Unilever ook kunnen doen. Heineken sponsort al de Champions League dus die hoeven het niet zo nodig.

Op internet circuleren veel geruchten over Vodafone. Zou een mooie sponsor zijn, ook omdat ze een rood logo hebben.! Al ben ik benieuwd hoe ze dat logo op het Ajax shirt willen krijgen.

27 augustus 2013 om 10:26

Als we Van den Wall Bake mogen geloven zou het om een Nederlands bedrijf gaan. En hij is meestal wel goed geïnformeerd.

27 augustus 2013 om 10:29

met een witte omlijning van het shirt blijven ze af in elk geval

27 augustus 2013 om 11:24

Ben bang dat de man met de portemonnee bepaalt...

Voetbal is ondertussen niet meer voor de supporters en draait puur om winst maken

27 augustus 2013 om 10:51

Vodafone logo in het wit. Net zoals ze op de United shirts hebben gestaan

10,000,000 lijkt voor ons heel erg veel maar vergeet niet dat voor dat bedrag erg veel mogelijk is gemaakt voor Aegon. De afgelopen zomers was Ajax elk jaar in Brazilië en dit was een wens van Aegon om ook in die landen meer bekendheid te krijgen. Aegon is als merk veel bekender geworden en daarnaast zijn er ook miljoenen shirtjes verkocht over de hele wereld waar Aegon niet alleen nu maar ook de komende jaren nog de naamsbekendheid aan zou over houden

Nou, gaan we verder met het lijstje. Ing, Reed Elsevier, Unilever, Ahold (geen gekke keuze?), Wolters Kluwer?

ING zal wel te dicht bij het Nederlands elftal staan en zich niet in clubs willen mengen, Reedelsevier lijkt me ook niet erg geinteresseerd in de shirtsponsering, Unilever is geen duidelijk merk voor op de borst lijkt me.
Ahold zou ik begrijpen omdat ze in Amsterdam op elke hoek een AH hebben, dat zou het merk misschien nog sterker koppelen aan Amsterdam (of is dat marketingtechnisch juist een nadeel..?).

Wie zit er genoeg in de marketing om keuzes toe te lichten hier?

Misschien KPN als stunt van hun nieuwe eigenaar?

27 augustus 2013 om 10:33

ING denk ik inderdaad niet, Reed Elsevier en Wolteres Kluwer zijn denk ik te klein om het sponsorbedrag waar Ajax aan denkt te kunnen verantwoorden. (reed Elsevier heeft een omzet van 6,9 miljard en Wolters Kluwer van 3,3 miljard)
Ik denk dat er moet worden gedacht aan bedrijven met een omzet van 10 miljard of meer, waarbij alleen de top 15 van de Nederlandse multinationals over blijft:

Dit is de top 16, met tussen haakjes de omzet in miljarden euro's
1. Royal Dutch Shell (347.339)
2. Unilever (46.467)
3. Lyondellbasell (36.588)
4. Koninklijke Ahold (30.271)
5. Aegon (20.992)
6. ING Groep (18.829)
7. Achmea (18.802)
8. Shv (17.362)
9. Heineken (17.123)
10. Randstad (17.086)
11. Akzo Nobel (15.697)
12. Rabobank (13.378)
13. Koninklijke KPN (13.163)
14. Argos Groep (10.237)
15. Frieslandcampina (9.646)
16 Koninklijke DSM (9.131)

Uit dit lijstje vallen Shell, Randstad, Akzo Nobel en DSM dus al af.

27 augustus 2013 om 10:41

Mijn gevoel zegt sterk Ahold. Met Achmea heb je weer een verzekeraar, vind ik niet logisch klinken dat een verzekeraar weer in de dure sportmarketing stapt. Heineken mag niet, Rabobank is de boerenbank en zal zich nooit zo willen profileren (?), Argos heeft zijn succesvolle wielerploeg waar ze gewend zijn aan veel goedkopere exposure...

Ahold als premium merk bij Ajax, ik zou het een logische combo vinden.

27 augustus 2013 om 10:51

Delstorm,

De omzet lijkt mij maar deels relevant. eerder de winst. Kan een bedrijf moeiteloos 10 miljoen per jaar investeren?
Daarnaast moet de potentiele sponsor belang hebben bij naamsbekendheid bij particulieren. Ahold, Akzo Nobel, Unilever en Friesland Campina zal waarschijnlijk niet op de shirts komen als holding, dan worden het eerder de submerken daarvan, de merken die Jan en alleman in de winkel zien staan.

edit: Om dan nog wat verder te denken, betwijfel ik of banken instappen. De link Ajax-ABN Amro is nog te vers, wat niet echt handig is voor een bank.

Ik verwacht eerder een KPN of Ziggo. Of de Telegraaf (al komen zij wel in een spagaat wanneer zij ook (kritisch) nieuws moeten brengen over ajax).

27 augustus 2013 om 10:54

@afcfokke:

Ik ben het grotendeels met je eens, maar waarom mag Heineken niet?

Daarnaast zitten er nog wel wat meer bedrijven tussen die niet voor de hand liggen, Lyondellbasell komt uit Rotterdam, ING sponsort het Nederlands elftal al, SHV maakt ook geen reclame als bedrijf, maar met de bedrijven die er onder vallen (de bekendste is het bergbedrijf Mammoet)

En zo valt er over de meeste bedrijven wel iets te zeggen... Het blijft koffiedik kijken

[edit: toegevoegd dat dit een reactie op Afcfokke is]

27 augustus 2013 om 10:58

@villain: dat ben ik niet met je eens. Een investering in marketing levert (althans, is de bedoeling) een verhoging in naamsbekendheid met zich mee, wat op zijn beurt een verhoogde verkoop met zich meebrengt. Wanneer je een omzet van 10 miljard hebt, levert eenzelfde marketingactiviteit dus 10x zoveel op als wanneer je een omzet van 1 miljard hebt.

27 augustus 2013 om 11:01

6.9 miljard euro omzet en dan zijn ze volgens jou nog altijd te klein om 10 miljoen euro op tafel te kunnen/willen leggen? Dat geloof ik niet. Omzet zegt natuurlijk niet alles maar waarschijnlijk maken ze genoeg winst en zijn ze liquide als de de pest. In 2007 (ik vind niets recenter) hadden ze nog een winst van 1 miljard euro.

Ik hoop trouwens echt dat het "achmea" niet wordt, wat een lelijke naam.

27 augustus 2013 om 11:05

@ delstorm

Heineken met een submerk mag natuurlijk wel, maar ik zou niet zo direct weten wat. Wat ik hoor van mensen van Heineken is dat ze gericht zijn op Azie (aanschaf Tiger) en Afrika (grootste winstmarge). Hoe gebruik je Ajax dan?

27 augustus 2013 om 11:15

Delstorm

" Wanneer je een omzet van 10 miljard hebt, levert eenzelfde marketingactiviteit dus 10x zoveel op als wanneer je een omzet van 1 miljard hebt."

Toevallig uit 1 of ander theorieboekje voor je opleiding?

27 augustus 2013 om 11:24

@ villain

op zich is het toch logisch dat je bereik groter is..? ik ga hier niet uit van aannames, alleen van de logica dat met een grotere omzet je haast wel een groter bereik moet hebben.

27 augustus 2013 om 11:35

of een duurder product.

De stelling dat een hogere uitgave aan marketing een hogere naamsbekendheid oplevert kan ik deels ook nog wel volgen. Dat dit leidt tot een hogere verkoop gaat mij iets te makkelijk. Veel hangt dan af van je doelgroep en je communicatiemiddel. Een naam op een voetbalshirt is bijvoorbeeld niet interessant wanneer de voetbalkijker niet jouw doelgroep is. Om stomme voorbeelden te geven: Shimano gaat niet sponsoren in de voetballerij. De verkoop van vliegtuigen (airbus) zal ook niet stijgen wanneer ze op het shirt van een voetbalclub staan.

27 augustus 2013 om 21:37

bedoel je niet miljoenen euro's.
Of heeft RDS 347 biljoen omzet?
Als het in miljoenen is zou het 347 miljard zijn.

27 augustus 2013 om 21:39

Wat heeft Ahold daar aan?
Zouden er dan allemaal logo's van AH, Gall en Gall, Etos op komen te staan.
De naam Ahold Europe, die is toch al bekend zat bij de doelgroep?

27 augustus 2013 om 10:40

Ik ben geen marketingspecialist maar de meeste multinationals zijn heel huiverig om zich aan een club als Ajax te verbinden, dat betekent namelijk dat ze de andere helft van Nederland tegen zich in het harnas zullen jagen.

De bedragen die Aegon betaald heeft zullen waarschijnlijk niet meer binnen worden gehaald, de voornaamste reden dat Aegon van het shirtsponsorschap af wil is omdat het onvoldoende opbrengt. Nederlandse bedrijven als Randstad en Philips kiezen voor de F1 waar een sponsor meer exposure krijgt voor in verhouding minder geld. ING en Rabobank sponsoren alleen nog algemene doelen zoals sportbonden, Vodafone heeft haar sponsorbudget de afgelopen jaren flink teruggeschroefd en voor de meeste buitenlandse multinationals biedt Ajax onvoldoende exposure.

Voor Ajax wordt het een lastig verhaal, de beste kans is nog een multinational die al Amsterdamse roots heeft (heineken/amstel bijvoorbeeld met een alcoholvrij bier) of ABN Amro hoewel die kans minimaal is aangezien het een staatsbedrijf betreft.

27 augustus 2013 om 10:44

ik denk precies hetzelfde. Vanuit dezelfde redenering kom ik bij Ahold uit. Premium, Amsterdams (sort of).

Heineken heeft zijn groeimarkt met Tiger in Azie en pakt haar winst op dit moment in Afrika. In Europa is niks meer te halen voor Heineken. Jammer want dat is natuurlijk de enige echte Amsterdamse mondiaal erkende glorie. Maar goed, dan zou je nog met de alcohol zitten ook.

27 augustus 2013 om 10:57

Riche, dat is op zich waar. Wie Ajax sponsort krijgt er minstens zoveel anti-Ajax als Ajax-supporters bij. Een belangrijk verschil is wel dat deze multinationals vaak hun belangen in het buitenland willen vertegenwoordigen door een voetbalclub te sponsoren. (zoals Aegon in Brazilië) Daarbij speelt het probleem wat je noemt niet.

27 augustus 2013 om 11:43

@riche

Met de insteek dat een grote sponsor huiverig is om zich te binden aan Ajax, doordat de helft van Nederland zich dan tegen dit bedrijf keert, is natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Dat zou namelijk betekenen dat iedere andere sponsor van een andere Nederlandse club, bijvoorbeeld de sponsor van FC Twente, zich gelijk onpopulair maakt bij ruim 9 miljoen ''supporters'' van Ajax, Feyenoord en PSV (exclusief de supporters van alle andere clubs). Dat wil dus zeggen dat je als sponsor je beter kan binden aan Ajax, dan aan welke andere Nederlandse club dan ook, aangezien je dan de club support met de meeste voorstanders en de minste tegenstanders. Zo werkt het dus allemaal niet en het gaat met name bij Ajax, een totaal onvergelijkbare situatie met 90% van alle profclubs in Nederland, om buitenlandse belangen en niet om binnenlandse belangen van een nietszeggend landje als Nederland.

Daarnaast geef je aan dat de voornaamste reden voor Aegon om te stoppen is dat de deal onvoldoende zou opbrengen voor de sponsor. Los van het feit dat sponsoring zelden tot nooit met harde feiten kan onderbouwd worden of het wel iets heeft opgeleverd, is de voornaamste reden voor Aegon om te stoppen als sponsor de internationale crisis. Ik mag toch wel aannemen dat je weet dat er überhaupt een crisis is?

Ajax zal weer de best betalende sponsor van Nederland gaan krijgen, maar het is even afwachten wie dat gaat worden. Met uitspraken als ''ik weet het wel, maar ik zeg lekker niets'' kunnen we toch niets mee en hij lijkt gewoon een erg ruime gok te nemen door te stellen dat het één van de 50 grootste bedrijven is uit Nederland. Nou, nou... wat een gewaagde gok zeg.

27 augustus 2013 om 11:53

@delstorm

Ik denk niet dat het helemaal zo werkt. Of denk je werkelijk dat iedereen die niet voor Ajax is per definitie geen ABN-AMRO rekening heeft of wil? Dat is een relatief klein en kortzichtig groepje die dat uit principe niet doen.

Albert Heijn lijkt mij sterk omdat dat een sterk lokaal gericht merk is en ik verwacht dat een nieuwe sponsor juist wil gaan profiteren van de internationale mogelijkheden van Ajax, die nu eventjes ver weg lijken maar veel dichterbij zijn dan menigeen denkt. De KLM zou perfect in dit plaatje passen, maar dat blijkt een loos gerucht te zijn.

27 augustus 2013 om 12:35

@justr

Dat is absoluut geen onzin. Een club als Ajax of Feyenoord wekt in grote delen van Nederland meer weerstand op dan een club als Groningen of Twente of zelfs Psv.

Er is geen Feyenoord supporter die een rekening afsloot bij ABN Amro, of een verzekering afsluit bij Aegon, omgekeerd zullen er ook weinig Ajacieden zijn die hetzelfde deden bij Asr. Sponsoren houden wel degelijk rekening met dit soort sentimenten.

Wanneer je denkt dat de marketeers van Aegon niet redelijk nauwkeurig kunnen berekenen wat de sponsoring van Ajax heeft opgeleverd onderschat je ze echt. Er is geen enkele multinational die miljoenen aan marketingbudget gaat investeren zonder met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te weten wat elke Euro die geïnvesteerd wordt opbrengt.

1 Ding is zeker, de nieuwe hoofdsponsor zal bij lange na niet het bedrag betalen dat Aegon nu elk jaar overmaakt.

27 augustus 2013 om 14:15

Klopt helemaal, daar vrees ik dus ook voor. Ik ken gewoon echt mensen die de ABN negeerde puur vanwege het feit dat ze hoofdsponsor van Ajax waren. Dat soort type consumenten zijn er dus ook.

27 augustus 2013 om 14:30

@riche, absoluut onzin !
Ik ben een Ajax supporter, maar heb al jaren een hypotheek bij ASR , rijd een Opel Insignia station , bij de kinderen staat een Philips tv op de kamer en zo kan ik nog wel even door gaan.
Er is een heel klein groepje supporters die dit mee laat spelen in een aankoop.
Dit zal het groepje mensen zijn , die bijvoorbeeld al beginnen te schelden tegen mijn zoontje als hij zijn Ajax shirt draagt , of schuimbekkend op de tribune loopt te schreeuwen dat de moeder van een tegenstander een hoer is en wat voor ziektes je wekelijks hoort !.
Mafkezen noem ik dat !

27 augustus 2013 om 14:57

@scuba5

Omdat jij je toevallig niets van dat soort sentimenten aantrekt is het natuurlijk geen onzin. Misschien ben je wel de uitzondering die de regel bevestigd?

Voor marketeers speelt dit wel degelijk een rol tenzij het merk zo groot en algemeen is (opel is in dat geval een goed voorbeeld) dat het risico minimaal wordt.

27 augustus 2013 om 17:41

@riche

Vraag me af welke regel hij bevestigd? Leuk gezegde, maar in dit geval niet relevant

Voor marketeers van multinationals speelt dit natuurlijk geen rol. Die malen er echt niet om of die, als je er al zoveel kan vinden, 50.000 Feyenoord supporters en die 30.000 PSV supporters hun product om die reden niet willen of dreigen niet te kopen. Als je dat afweegt tegen het publiek dat je ermee bereikt, kijkcijfers van Ajax in de Eredivisie, in de Champions League, shirtverkoop, trainingskampen, etc etc. Dan zijn die 80 á 100.000 supporters, en nogmaals ik betwijfel of je er zoveel zal vinden, echt helemaal niets.

Ik weiger gewoon te geloven dat, als straks bijvoorbeeld Ahold op het Ajax shirt staat, een rotterdammer geen AH, etos of gallengall meer binnen stapt. Zou helemaal leuk worden als het Unilever wordt. Dan wordt het voor die bewuste supporters bijna een fulltime baan om erop te letten dat ze geen Unilever product in huis halen.

edit: spelfout

27 augustus 2013 om 19:37

Riche, ik vind je vaak toevoegend commentaar geven bij voetbal gelateerde items maar nu praat je echt volstrekte onzin.

Ten eerste is negatieve publiciteit ook goed voor bedrijven. Er zijn veel bedrijven die expres irritante reclames maken omdat alleen de naam maar moet blijven hangen bij mensen zodat het in de winkel of elders opmerken en kopen. Daarbij zijn het misschien 100.000 mensen die principieel niet een rekening bij bijvoorbeeld ABN zouden openen op een bevolking van 16mln. Dan ben je trouwens ook wel een knuppel en met het IQ van een hamster. Ik ben ook fanatiek Ajax supporter maar denk je nu echt dat ik geen Philips ga kopen of een product van ASR af zou nemen. Daar geeft een normaal denkend mens toch geen reet om op een paar stakkers daar gelaten.

27 augustus 2013 om 21:44

Jup, maar Vodafone stapt uit de Formule 1, was toch hoofdsponsor van Mercedes.
Denk dat het hun ook zeker 6 miljoen per jaar heeft gekost (de F1)

Naast een hoofdsponsor is Ajax ook goed bezig met het binnenhalen van kleinere sponsoren, wat uiteindelijk ook goed is, Gazprom heeft ook een skybox in de Arena.
Natuurlijk CST tyes wat denk ik ook wel minimaal een miljoentje per jaar is.
Zodoende kan je toch een minder bedrag uit hoofdsponsoring opvangen.
Fox betaald ook meer, salarishuis is omlaag gegaan.
Al met al ziet het er goed uit, ongeacht de hoogte van het toekomstige bedrag.

28 augustus 2013 om 16:39

Hoofdsponsor van een Formule 1 team voor 6 miljoen? Maak daar maar 75 miljoen (dollar) van. Voor 6 miljoen krijg je in de Formule 1 een klein stickertje ergens op de auto.

Wat Ajax betreft: zoveel halen ze helemaal niet op aan sponsoring, trek Adidas en Aegon er vanaf en ze houden nog niet de helft over van wat een club als Twente binnenhaalt aan sponsors. Een sponsor als CST staat niet eens vermeld bij de subsponsoren, en dat zijn bedrijven die voor ongeveer drie ton per jaar sponsoren, CST zal dus zeker geen miljoen aan sponsoring meebrengen, nog geen fractie daarvan.

27 augustus 2013 om 19:00

Ahold heeft flink moeten snijden dus dat zal t ook niet worden zeker omdat een jaar of 2 geleden er nog mensen weg moesten (o.a AH) . Schat ahold dus niet erg hoog in.

Misschien Twinlife

Hopelijk is het wel een sponsor met enkel witte letters/logo. Ik zag al een paar voorbeelden zoals Rabobank etc. op het Ajax shirt, maar allemaal kleuren op het mooie rood en wit ziet er echt niet uit. Tuurlijk is geld wat er betaald word heel belangrijk, maar persoonlijk gaat het mij toch echt om het shirt.

27 augustus 2013 om 10:31

hahah Twinlife zou wel geniaal zijn. Maar is dat beursgenoteerd dan..?

27 augustus 2013 om 10:36

Haha nee vast niet

27 augustus 2013 om 11:13

Ik denk dat je je daar -gelukkig- geen zorgen over hoeft te maken. De logo's van Abn, Aegon en TDK zijn oorspronkelijk ook niet wit dus dat passen ze wel aan. Anders is het ook inderdaad echt geen gezicht.

Ik las pas ergens dat Vodafone ook een kandidaat zou zijn. Groot internationaal bedrijf dat met het rode logo ook mooi op het shirt zou passen. Is ook niet onbelangrijk.

Gewoon Philips!

On; er zijn een aantal bedrijven zoals DSM, BAM, KLM in de top 50 van multinationals, daarnaast ook Akzo Nobel. Ben benieuwd welke sponsor er komt, was wel gewend aan Aegon.

27 augustus 2013 om 10:44

BAM zou het niet worden daar worden er weer een aantal ontslagen. Dus die hebben het geld hard nodig.

Rabobank is niet zo gek, die hebben na het opdoeken van de wielerploeg geld over.

27 augustus 2013 om 10:40

Rabobank richt zich tegenwoordig met name op breedte sport, zoals het amateur voetbal, etc., minder op één professionele organizatie.

27 augustus 2013 om 10:40

Rabobank is geen beursgenoteerd en ook geen landelijk bedrijf, het zijn 140 lokale ondernemingen. Zo is Rabobank Alkmaar bijvoorbeeld een grote sponsor van AZ en Rabobank Velsen van Telstar. Rabobank Amsterdam zit volledig in hockey en paardrijden nadat het wielrennen is afgestoten dus die zie ik het niet worden. Het geld is daar ook helemaal niet beschikbaar, de naamsbekendheid is al 100 en je kunt het echt niet maken om honderden mensen te ontslaan en dan 10 miljoen in het voetbal te stoppen.

ik denk dat het ahold gaat worden

27 augustus 2013 om 10:47

ik ook. Meest logische keuze in mijn redenering. Maar ik ben zeker geen specialist.

Ik neem aan dat het om een multinational gaat die veel zaken doet in 'groei-markten' zoals China, Brazilie, India en Rusland. Een club zoals Ajax (ook bijv. Psv, maar die hebben Philips) kan zo'n bedrijf helpen met naamsbekendheid, reclame, locale joint-ventures, etc..

Het was Aegon daar ook om te doen; om die reden is Ajax ook een paar keer naar Brazilie gegaan (en China was gepland, maar op het laatste moment afgeblazen).

Ik denk dat het wellicht om Unilever, ING (genoemd door diverse mensen hierboven) of Heineken kan gaan.

27 augustus 2013 om 10:49

@ Wan Bo

Ik weet zeker dat het unilever niet zal zijn. Is een Rotterdams bedrijf van origine, met het hoofdkantoor in Rotterdam zuid.. Lijkt me niet de meest slimme actie om dan een voetbalclub uit amsterdam te gaan sponseren.

Als het Ziggo of Vodafone wordt dan zie ik me toch genoodzaakt om mijn contracten daar op te zeggen

De echte top heeft geen naamsbekendheid meer nodig en zal het normaiiter niet worden. Ik vraag me af wie er in deze tijd nog zo gek is om meer dan 10 miljoen voor sponsoring te betalen.

Wanneer loopt het contract met Adidas eigenlijk af? Hopelijk stapt Ajax dan eindelijk over op Nike, en dan zijn we ook gelijk van die lelijke witte strepen af op het shirt.

27 augustus 2013 om 10:47

Het contract met adidas loopt tot 2019 en ging in op 1 juli 2009 voor een bedrag van 70 miljoen. Er is ook nog sprake van een bonusschema. Bij extra geleverde sportieve prestaties kan het bedrag hoger worden en worst per jaar bekeken.

27 augustus 2013 om 11:04

Daar hoop ik al jaren op enkel heeft Adidas gigantisch veel geld geïnvesteerd, zoals dat trainingscomplex op de toekomst.

27 augustus 2013 om 11:19

Ja ik dus ook, maar het is nog altijd beter dan Umbro

27 augustus 2013 om 19:05

Nee geen nike! Geen variatie en te streng qua eisen. Adidas is prima! In 06/07 had adidas een perfect thuisshirt met abn! Dunnere rode baan en geen adidas strepen, voor de variatie denk ik dat adidas misschien weer eens de strepen weg laat of ze in de kleur van het shirt doet. Al die ophef over een paar streepjes

28 augustus 2013 om 10:07

Nee Adidas is lekker gevarieerd.

28 augustus 2013 om 12:06

Ja, ik bedoel de designs.
Het printje wit-rood-wit blijft hetzelfde...dat is namelijk Ajax.
Het uitshirt en het design(bedoel hoe het geweven is)
Veel meer keuze en vrijheid in design.
Nike heeft vaste kleuren en designs.

Ik zie in de reacties alleen speculaties over Nederlandse bedrijven. Maar ik lees nergens in het artikel terug dat hij hint naar een Nederlands bedrijf.

Stuntje van de rabobank ,die zijn toch uit de wielersport dus zoeken ze nu misschien wat groots in de eredivisie !

Het wordt Heineken, die nemen ook het biercontract over van de Arena. Ook amsterdams georienteerd.

27 augustus 2013 om 10:59

Volgensmij worden de amsterdamse wallen hoofdaponsor

27 augustus 2013 om 11:51

Krijg je dan ook korting met je seizoenskaart? Dan zal ajax vast en zeker meer seizoenskaarten verkopen!

28 augustus 2013 om 14:35

Als het de prestaties bevoordeeld haha.
Daar zullen ze wel vrouwen en vriendinnen voor hebben.

27 augustus 2013 om 19:08

Volgens mij had ajax jupiler al als sponsor tijdens wedstrijden? Daarnaast zit grolsch er ook voorlopig omdat die geinvesteerd hebben in de bouw van de arena!(ja tukkers!)

"ik weet het wel lekker puh". Goede indruk wekt meneer de deskundige hier. Wat wil hij nu duidelijk maken, dat hij ergens binnen Ajax een vriendje heeft die hem info doorspeelt?

Het gaat gewoon Fox Sports worden. Volgens de "deskundigen" zoals Van Hanegem is deze zender zo pro-Ajax, dus waarom niet?

Nee, zonder gekheid. Ajax is blijkbaar nu druk in gesprek, dus we zullen deze week of wellicht volgende week al te horen krijgen met wie Ajax in zee zal gaan.

27 augustus 2013 om 11:20

En Feyenoord gaat dan in zee met de Jl

Heineken zal het echt niet worden,...de Reclamecode (artikel 28) verbiedt in Nederland een individuele sporter of sportploeg reclame te maken voor alcoholhoudende dranken.... een Malt merk o.i.d. van Heineken zou weer wel mogen.... Banken en verzekeraars zullen het ook niet worden omdat Aegon nog verbonden blijft en ze het vast niet goed vinden wanneer ze onder een concurrent staan,... Ahold zou kunnen (ah).... Zat zelf nog te denken dat het misschien geen KLM zal zijn wat op de borst komt,..maar misschien wel Transavia.com (dan liegt er niemand maar zijn de geruchten van KLM niet toevallig)

27 augustus 2013 om 11:22

Dan toch veel liever Klm! Transavia is de lowcost van KLM-AF, en daarom misschien als naam niet bekend genoeg. Overigens zou alleen de ster van Heineken wel erg vet zijn als shirtsponsor. Maar helaas.

27 augustus 2013 om 11:30

KLM zou inderdaad een veel mooiere naam en vorm zijn,..ben ik helemaal met je eens.
dat transavia niet bekend genoeg zou zijn is misschien juist wel de reden om het wat meer op de voorgrond te zetten. De ster zou inderdaad grafisch geweldig zijn....maar ik vrees dat de RCC dat niet ziet zitten. Amstel 0.0 zou nog kunnen!

27 augustus 2013 om 14:09

In dat opzicht zou het zeker kunnen, dat klopt. Maar als bekendste club van NL loop je toch liever met de nationale airline op je buik? En andersom natuurlijk. Dat hoop ik dan maar Zou wel zeer mooie promo zijn voor Transavia, hoewel ik dan ernstig hoop dat ze het logo gebruiken en niet de url!

Wat ik gister las op een Ajax site was Huawei. Opzich erg logisch. Ajax wil meer naamsbekendheid in China en ziet in dat daar erg veel kansen liggen. Erg slim van ze! Huawei is daar toch een van de grootste merken op het gebied van mobieltjes. Zou mooi zijn!

27 augustus 2013 om 11:36

Staat het in de top 50? Hoe dan ook, zou dat zeer aantrekkelijk zijn, want de markt in het oosten is zo ontzettend groot, China alleen al, ongekend hoeveel geld daar door heen gaat.

Als het ook echt een bedrijf uit de top 50 is, heb ik stiekem de hoop dat het budget nog hoger wordt dan wat Aegon over had. Enig minpunt, ik vond de shirtjes met Aegon erop altijd erg mooi. Ahold zou ik ook niet erg vinden, lijkt op Aegon qua naam, niet veel verschil .

27 augustus 2013 om 11:41

Wie zegt dat ze alleen met een bedrijf uit die top 50 aan het praten zijn. Huawei wil dolgraag doorbreken in Europa (iets wat ze in NL al aardig aan het doen zijn) en willen daar vast wel wat voor investeren, lijkt me. Voor Ajax lijkt me dit dan ook de beste optie. Helemaal gezien hun activiteiten in China.

27 augustus 2013 om 11:49

Nou het staat in de tektst Arie, "maar denk aan een multinational uit de top 50". Misschien zijn er meer gegadigden, zoals als jij bedoelt, maar een multinational uit de top 50, kom maar op, hopelijk leggen ze een leuk bedrag neer!

27 augustus 2013 om 12:11

Ja, dat zeg ik ook. Wie zegt dat ze alleen (!) met een bedrijf uit de top 50 praten. Er kunnen meerdere bedrijven interesse hebben. Ik hoop op Huawei!

27 augustus 2013 om 12:07

Dat zou voor beide partijen een briljante zet zijn. Huawei gaat wel een goed bedrag neertellen voor het huidige Ajax met internationale uitstraling en Ajax gaat enorm profiteren van de naamsbekendheid van Huawei in met name China, waar Ajax ook met 'voetbal Idols' aan de weg aan het timmeren is.

27 augustus 2013 om 15:32

Dit zal mij helemaal niets verbazen!
Gezien de ambities van het merk, het feit dat ze consumentenproducten maken, en de omvang van het bedrijf, past het prima!

Top 50 is echt geen vereiste. Kijk ook bijvoorbeeld naar xximo. Relatief klein, maar weten wel prima te betalen!

27 augustus 2013 om 19:11

Huaweibis de grootste telecom aanbieder in azie ofzo dus geld zat, maar in de top 50 vd wereld? Nee denk het niet, en volgens mij heeft bake het over een nederlandse multi! Dus die valt denk ik af!

Ahold lijkt me lastig, is niet echt een merknaam en als je aan de weg wil timmeren in bijvoorbeeld china en zuid amerika moet je wel met een merknaam komen. KLM sluit hij uit maar misschien is dat om zand in de ogen te strooien. Ethihad, Quatar airways, turkish airlines en Emirates. zijn allemaal voorbeelden van maatschappijen die succes boeken dmv shirtsponsoring. Dus Ik vlak KLM nog niet uit. Zeker omdat deze in Zuid-Amerika nog niet echt veel bestemmingen heeft.

Wellicht Kpn, Ahold of misschien toch Klm?

27 augustus 2013 om 11:53

KPN zal het niet zijn. Die zitten momenteel vol in de overname perikelen en lijkt me niet dat ze dan momenteel in deze gesprekken zitten.

27 augustus 2013 om 12:07

Dat leid juist een beetje de aandacht af van het feit dat ons grootste telecom bedrijf nu in mexicaanse handen is.

28 augustus 2013 om 15:32

Ja, maar die Carlos Vela...de mexicaanse man die KPN overneemt zit daar niet mee in zijn maag.
Die zegt tegen een paar van zijn vele adviseurs 'zoek een club ' en komen zo misschien uit bij Ajax.
Hij is de rijkste man op aarde!

Is het nieuwe seizoen 2013-2014 of 2014-2015

27 augustus 2013 om 11:23

Volgend seizoen, het contract met Aegon stopt in juni 2014 geloof ik. Dus het gaat over 14-15.

Voor Heineken lijkt het me niet een erg strategische actie om Ajax te gaan sponsoren, aangezien ze al de Champions League doen. Naamsbekendheid onder het voetbalpubliek is er dus al ruimschoots en het merk komt zat voorbij in stadions. Unilever is Rotterdams en heeft er geen belang bij hun bedrijfsnaam op een shirt te hebben staan.

Ahold zou Ajax kunnen gebruiken voor meer naamsbekendheid in het buitenland (cl/ EL) gezien hun expansie. Ook Kpn, Jumbo en Rabobank lijken me reële opties.

27 augustus 2013 om 11:59

Jumbo, nee man. Wat moeten die met internationale sponsoring? Daarnaast denk ik niet dat banken in deze tijd van crisis het kunnen maken om zulke kostbare sponsor overeenkomsten te sluiten.
Ik zie Gazprom of Asml ook als grote kanshebbers.

27 augustus 2013 om 15:30

Ik denk het eigenlijk niet..
Sponsoren doe je om consumenten voor je te winnen. Asml en Gazprom leveren niet direct aan de gemiddelde voetbalkijker, waardoor sponsoring jammer geld zou zijn (tuuriljk zijn er uitzonderingen die hier anders naar kijken).

Ik verwacht dat het toch een merk is die met dezelfde naam aan de consument levert
Dus ook geen Unilever, Ahold of Akzo, evt wel een merknaam van Unilever, Ahold of Akzo.

Gerucht gaat dat Ajax al bijna helemaal rond is met KLM dus die zal het wel zijn.

27 augustus 2013 om 11:56

Het zal niet gek zijn omdat de Leo van Wijk (jeugd vriend van Johan Cruijff en lid van de raad commissarissen bij Ajax) ook in de raad van commissarissen zit van KLM-Air France.
Daar zijn de geruchten ook hoofdzakelijk op gebaseerd denk ik.

27 augustus 2013 om 19:13

Klopt en waar rook is, is vuur. Dus het kan best zo zijn dat dit gewoon ontkennen is voor de primeur, ik bedoel maar, het moet toch ergens vandaag komen?! Misschien willen ze fly emirates achterna!

Ik weet ook al wie het is..

Maakt niet uit wie het wordt. Maar Ajax moet geld gaan investeren. Maher laten lopen was grote misser; Ajax mist hem en PSV is een stuk sterker. Ajax moet gewoon gaan shoppen bij PSV en Feyenoord. Zeker bij Feyenoord zijn nog wel enkele jongeren ontevreden. Maar Ajax kan ook niet alleen op Scandinavië vertrouwen. Servië, Zuid-Amerika daar zijn ook nog wel grote talenten te halen.
Niks doen, zoals nu is sowieso fout

27 augustus 2013 om 12:14

Waar heb je het over....dit staat even los van het transferbeleid van Ajax. Iets waar ik gewoon vertrouwen in heb. Niet teveel uitgeven en investeren in de toekomst. Dat is een visie waar je trots op mag zijn ipv met miljoenen strooien en hopen dat je kampioen wordt...

27 augustus 2013 om 19:32

Ja maar van dit spelersmateriaal word je ook niet vrolijk. Ajax heeft geld zat (na zoveel jaar Cl). Fischer is hopeloos uit vorm en Bojan kan er geen pepernoot van. Dus dan had je als Ajax zijnde Assaidi kunnen huren en nog een goede buitespeler kunnen kopen. Want dit elftal stelt bizar weinig voor.

Jumbo zou wel mooi zijn. Zien we Frank de Boer in een reclame: Hallo Jumbo!

Maar het zal denk ik wel Ahold worden.

ik heb gisteren ergens gehoord dat het KLM zal gaan worden, maar zolang dit niet bevestigd wordt blijft het gissen. hopen dat ze genoeg geld mee brengen

Ik denk dat Argos of KLM wel kandidaten kunnen zijn.
Ahold denk ik niet en Heineken (wat ik wel de mooiste optie zou vinden) lijkt me ook niet de shirt sponsering van Ajax nodig te hebben omdat die al met de CL enzo verbonden is wat meer exposure wereldwijd zal opleveren dan shirt sponser van Ajax.

Jumbo lijkt me ook niet dat ze aan zoiets zullen beginnen omdat die ook alleemaal maar in Nederland zitten dacht ik?

We zullen het zien wie het wordt zolang de naam maar met witte letters geplaatst wordt op de borst en niet dat ze er een wit vlak op plakken met daarin het logo ofzo want dat ziet er echt niet uit. Het moet wel mooi ogen bij het shirt.

Ahold vind ik een een vrij logische keuze als zij plannen hebben in Azie. Aangezien ajax daar in met name China ook veel bezig is zou dit voor Ahold mooi uitkomen.

Het schijnt toch echt Popla te zijn waarmee onderhandelt wordt. Alleen Mark Overmars wil liever Tempo zal binnenkort wel bekend worden. Dit is dus bedoeld als grapje. De top 50 is groot dus gissen. Zal gerust wel een groot concern zijn.

Het word KLM VODAFONE BWIN OF GAZPROM!

27 augustus 2013 om 14:43

Bwin kun je alvast wegstrepen want dat is volgens de wetgeving niet toegestaan.

27 augustus 2013 om 19:16

Lees nou even het nieuws!!! De staat wilt gokken(internet) uit de private sector halen en het legaliseren! Dus zou het vanaf volgend jaar best eens kunnen!

27 augustus 2013 om 21:06

Excuses meneertje ND. Dat is mij helaas ontgaan.

27 augustus 2013 om 21:45

Het is je vergeven Vosje

27 augustus 2013 om 16:04

Ik hoop toch echt Huawei!

Schindler liften misschien?

27 augustus 2013 om 21:46

Is dit een misselijke grap of ben je serieus?
Heb er nog nooit van gehoord en weet me goed niet of ze uberhaupt in de top 100, laat staan 50 staan.
Of doel je op Oscar Schindler?

Philips word het opeens phillips

Apple misschien? Worden alle Apple fanboys en girls ook seizoenkaarthouders van Ajax. Gewoon omdat het van Apple is. Kun je meteen een twee keer zo grote Arena neerzetten.

27 augustus 2013 om 21:48

Ik ben apple fanboy en zit er al...
Zou wel grappig staan, een grote appel op het shirt.

Lekker Heerlijk en helder: 'heineken' komt u er maar in...

Kan iemand mij een link voorleggen omtrent gok sponsoring op de Nederlandse velden?
Kan mij namelijk herinneren dat het Maagdelijk wit afgelopen seizoen zonder sponsor liep in de Amsterdam Arena.

Ik verwacht dat het stiekem toch KLM gaat worden of anders Vodafone.

27 augustus 2013 om 21:50

He winston, ik denk het ook.
Dat zijn de 2 meest voorkomende namen.
Beide zouden niet misstaan, Vodafone stapt uit de F1, en KLM wilt misschien ook net zoals Emirates beginnen met shirtsponsoring.
Emirates is ook al ruim 5 a 6 jaar enorm bekent dus voor dat hoeven ze niet meer te sponsoren en toch doen ze het.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren