Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Misschien is hij wel de nieuwe Messi en zijn er geen commerciële motieven'

Laatste update:

Ajax deed woensdag een verrassende zet op de transfermarkt. De Amsterdammers presenteerden het jonge Chinese talent Chengkuai Wang, die zich in eerste instantie zal melden bij het beloftenelftal. De grote vraag is echter of Ajax heeft gekeken naar de enorme afzetmarkt in het verre oosten, of dat men daadwerkelijk hoge verwachtingen heeft van de jongeling.

/

Sander Malli, sportmarketeer en eigenaar van SportsGen, probeert daar in gesprek met Ajax Showtime een antwoord op te vinden. “Het potentieel (in China, red.) is gigantisch, alleen de commerciële vertaalslag maken is een behoorlijke uitdaging. Ajax weet ook dat Chinezen eerst naar de Premier League en dan de Primera Division kijken, en dat er na een hele tijd pas Ajax komt”, zegt hij.

Volgens Malli is de aanstelling van Edwin van der Sar als commercieel directeur echter een juiste zet geweest. Hij verwacht dat de oud-doelman, die vanwege zijn tijd in Engeland veel bekendheid geniet in China, heel wat deuren kan openen die normaliter gesloten zouden blijven. Er is echter meer voor nodig om ook daadwerkelijk geld uit de Chinese markt te halen. De komst van Wang kan daar echter een eerste aanzet toe zijn. “Misschien is Wang Shi Jue wel de nieuwe Messi en zijn er geen commerciële motieven achter dit contract.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En als hij toch niet de nieuwe Messi blijkt te zijn, dan heb je altijd nog de commercie. Slimme zet van Ajax, en ook slim dat ze deze markt aanboren. Met zoveel mensen in China zitten er vast een paar talenten tussen.

3 oktober 2013 om 16:49

Volgend seizoen waarschijnlijk het.chineze Huawei als hoofdsponsor van Ajax

1+1

De Chinese. "messi"...

Dus.. nasi?

3 oktober 2013 om 16:27

Nasi is indonesisch/maleisisch wereldburger

3 oktober 2013 om 16:30

You must be fun at parties.. On: slimme zet!

3 oktober 2013 om 16:33

Hahaha. Vond em alsnog komisch.

Maar eerlijk gezegd heeft niemand hier maar t flauwste idee van wie deze Wang is en wat hij kan. Ben benieuwd. Lijkt me een win-win situatie. Sowieso commercieel interessant en misschien een toekomstige speler voor Ajax 1. . .

3 oktober 2013 om 16:41

Sambal bij?

3 oktober 2013 om 17:09

De Chinese Messi lijkt mij eerder Stokki, maar vooruit...

Aangezien niemand hier die jongen heeft zien spelen, is het gewoon afwachten wat het wordt.

3 oktober 2013 om 18:35

Stokki inderdaad. Ze eten daar zonder Messi en Vorki.

3 oktober 2013 om 20:21

Omg LOL
1 iemand maakt een superslechte grap en hij wordt 3 maal overtroffen haha

4 oktober 2013 om 08:45

Hahahaha... Die is leuk )..

Weet iemand wanneer deze man voor het eerst te bewonderen is op de Toekomst?

3 oktober 2013 om 16:11

Volgens mij had ik ergens gelezen in Januari, maar weet het niet zeker

3 oktober 2013 om 17:12

is hij al want over 3 weken willen ze hem ze debuut gunnen in jong ajax

3 oktober 2013 om 18:36

Heeft hij meegedaan aan die talentenjacht? Of hebben ze hem afzonderlijk gescout? Zou geen compliment zijn voor de scouting als hij niet bij de talentenjacht was, want ik mag aannemen dat daar de grootste talenten aan meededen.

3 oktober 2013 om 18:52

Hij is al eerder op de Toekomst geweest, zijn club ging failliet of zo, dus kon Ajax hem transfervrij overnemen en dus was de gok veel minder groot. Zijn EU-salaris zal vast geen probleem zijn, nu hopen dat hij slaagt en vele Chinezen zijn voorbeeld volgens, met als gevolg een stijgende shirtverkoop!

Aziaten verslaan ons (jammer genoeg) langzamerhand toch overal al in, dus ja voetbal komt misschien straks ook wel.
Ze zouden wel niet grote wereldsterren creëren, maar voetbal wordt steeds groter daar steeds meer mensen spelen het en talent wordt dus beter ontwikkeld.
Hopelijk dat Ajax hiermee een goede zet doet.

3 oktober 2013 om 16:12

jij mag me vertellen waar aziaten ons in verslaan
noem wel iets wat niet beinvloed baar is door inwoners aantallen

3 oktober 2013 om 16:16

Ten eerste qua aantal Goede universiteiten, als je het nieuws vanmorgen gevolgd had wist je dit.

Ze lopen al qua technologie voor, en dat zou alleen maar verder uitlopen. Komen steeds meer en meer slimme Aziaten..

on:
Ik hoop inderdaad dat dit iemand is die het niveau Huntelaar/vd Vaart of Heitinga kan bereiken. Als hij die verwachtingen al waarmaakt ben ik dik tevreden.

3 oktober 2013 om 16:28

ik zeg net iets wat niet met inwoners aantallen te maken heeft als je meer mensen hebt heb je ook meer goede universiteiten

ze lopen ook niet voor in techniek of kan je me een voorbeeld geven
want daar lopen we gewoon gelijk in omdat je niet kan zeggen welke uitvinding beter is dan de andere

3 oktober 2013 om 16:39

Wat dacht je van werkethos en discipline?

3 oktober 2013 om 16:41

Haha, wat wil je nou beweren, dat een land als China niet verder is dan Nederland in een hele hoop dingen? De wereldmarkt bijvoorbeeld, China staat bekend als een van, misschien wel, de grootste producenten van de wereld. Daarnaast maken het aantal mensen in een land geen donder uit met betrekking tot goede universiteiten. Denk even na voordat je een post plaatst

3 oktober 2013 om 16:46

@lukio er zijn nu al veel voorbeelden gegeven, die je tevergeefs probeert te ontkrachten.

Oke nog eentje dan: het gemiddelde IQ van een Chinees is maar liefst 5 punten hoger dan de Nederlandse. Tevens hoger dan ieder ander land.

3 oktober 2013 om 16:47

Hij zegt alleen dat Chinezen ons met alles verslaan, vervolgens vind jij dat hij niet over inwonersaantallen mag beginnen. Het feit is gewoon dat ze ons met alles verslaan door de inwonersaantallen, dat gaat uiteindelijk ook met voetbal gebeuren schat ik.

3 oktober 2013 om 16:49

Niet alleen het aantal, maar ook zeker het niveau. In Nederland ligt het niveau echt erbarmelijk laag vergeleken met de goede Aziatische universiteiten.

3 oktober 2013 om 16:58

je mag is stillaan wakker worden hoor. op gebied van infrastructuur, technologie, economie, productie en export en import en nog een heleboel dingen die ik nu misschien vergeet hebben ze ons verslaan. Je mag gerust is vanachter uw pc komen en de wereld wat verkennen. het is niet voor niets dat europese landen hun samenwerkingsakkoorden met china en omstreken willen versterken. China staat gewoon veeeeeeel verder.

3 oktober 2013 om 17:01

@lukio583
Er zijn genoeg landen die meer inwoners hebben dan Nederland, dus die landen hebben dan volgens jou dan ook betere universiteiten dan Nederland?

3 oktober 2013 om 18:01

wij hebben mss 3 goede universiteiten als je dan 1.3 miljard mensen onderwijs wil geven zal je er wat meer nodig hebben he
en export hoe kan dat nou zo zijn he 1.3 miljard mensen meer kunnen fabriceren dan bv 500 europeanen of 300 amerikanen

3 oktober 2013 om 18:03

nee ik zeg dat de kans groter is dat als je meer inwoners hebt dat je dan ook meer universiteiten hebt niet zo raar

3 oktober 2013 om 18:35

Turnen badminton tafeltennis en tegen de zon in kijken

3 oktober 2013 om 20:24

LOL +1

3 oktober 2013 om 16:14

Chinezen zijn totaal geen leiders, misschien zijn het slimmeriken maar de meeste Chinese zijn op het moment robots die niks anders doen dan dat ze wordt opgedragen.

Overigens ben ik gekke henkie die nog in sinterklaas gelooft wanneer dit niet om de commercie gaat.

3 oktober 2013 om 16:24

Chinese mensen stralen geen leiderschap uit, maar ik vind ze heel sneaky (op nog niet eens een verkeerde manier hoe gek dat ook klinkt).
Ze zijn gemiddeld hartstikke slim alleen zijn er ook nog delen van China die erg arm zijn.
Echter heb je ook bijvoorbeeld nog Japan en Zuid-Korea.
En technologie is toch voor een groot deel de toekomst?
1 keer raden welke mensen daar de absolute marktleiders zijn.

3 oktober 2013 om 16:29

Chinezen*

Maar het kan misschien toch ook nog zijn dat het een goede voetballer is? En dat er in China gewoon veel grote talenten rondlopen, kan dat niet? Ik bedoel, 1\7 van de wereldbevolking is Chinees, dus daar moet wel wat rondlopen..

3 oktober 2013 om 16:32

" Chinese zijn totaal geen leiders "

Wat een vreemd statement, China koopt alles wat er te kopen is, havens, wijngaarden, ja zelfs een groot gedeelte van de Amerikaanse staatsschuld, wie denk jij dan wie dat allemaal bedacht heeft? I.p.v. landen te veroveren, kopen ze het nu gewoon, veel goedkoper als oorlog voeren en net zo effectief.

3 oktober 2013 om 16:57

Frank_lfc Door wie worden al die Chinezen bedrijfen geleidt? Wie is de leider van China? Volgens mij zijn er genoeg Chinese leiders.
Natuurlijk is is geen Chinese messi...in een ander artikel wordt hij vooral geprezen om zijn loopvermogen en inzet. Laten we hopen dat het een bruikbare speler is

3 oktober 2013 om 18:40

Nee hoor, die van mij is een stuk groter.

Nou nou iedereen word de nieuwe Messi genoemd een zlatan vind ik ook wel prima.

3 oktober 2013 om 20:10

Op dit moment geef ik de voorkeur aan een Stammetje

Gewoon even laten mee doen tegen een kleine club. Dan heb je zo naam gemaakt in China en ik weet niet hoeveel fans erbij

Daarbij mag je hopen dat Huawei de hoofdsponsor wordt. Dan kan t wel eens leuk worden allemaal.

Dat zou wat zijn zeg, dat Ajax echt het eerste Chinese supertalent in handen krijgt en dat ie hier doorbreekt tot een topvoetballer!
De kans is niet heel groot, maar dromen mag. Zowel voor de club als voor haar supporters!

3 oktober 2013 om 16:17

Denk je werkelijk dat Ajax de eerste is die een Chinees talent binnenhengelt? is wel vaker geprobeerd door veel clubs alleen om de een of andere reden is er nooit een echt Chinees toptalent. Denk dat het nu niet veel anders zal zijn, maar we zullen zien.

3 oktober 2013 om 16:22

Het is vissen in een vijver van 1,6 miljard mensen, zou ajax het dan wel lukken?

3 oktober 2013 om 16:29

Ik zeg toch ook niet dat Ajax de eerste is die een Chinees binnenhaalt? Ik zeg wat anders, lees nog maar een keer dan..

3 oktober 2013 om 16:48

Nee, je reactie komt gewoon zo naïef over alsof Ajax de eerste is die een Chinees talent haalt.

3 oktober 2013 om 17:12

eerste chinese supertalent.. Je leest wat je wilt lezen. Er zijn gewoon geen chinese topvoetballers momenteel

3 oktober 2013 om 16:22

Ik heb liever dat ajax zich echt gaat versterken. Fabeltjes heb je niks aan.

3 oktober 2013 om 17:05

Er loopt loopt namelijk nog een Wang rond in belgie, heeft dit seizoen denk ik getekend voor Club Brugge. Shangyuan Wang is zijn naam misschien wel familie van hem je weet maar nooit!

is natuurlijk gewoon een groot talent maar ajax neemt hem natuurlijk liever dan het zelfde talent uit qatar

3 oktober 2013 om 16:18

Precies!
Hij is van Ajax, dus dan is het bij voorbaat natuurlijk een groot talent!

3 oktober 2013 om 16:23

Fantastisch talent. Heb hem zien spelen op een toernooi in het zuiden van china. Fluwelen techniek. Lichtvoetig. Vastberaden en uniek. Had hem graag samen met fischer en enoh bij groningen gezien

3 oktober 2013 om 17:31

Volgens mij was dat die andere Wang

3 oktober 2013 om 16:37

Een talent uit Qatar zal ook niet verkeerd zijn, kijkend naar sponsormogelijkheden!

3 oktober 2013 om 16:50

Welke consumentenproducten komen uit Qatar dan?
Als ik aan Qatar denk, denk ik meer aan olie. Aan ruwe olie heeft een consument niet veel.

3 oktober 2013 om 17:42

Juist die oliemaatschappijen barsten van het geld, daar kun je wel een lucratieve sponsordeal uitslepen. De connectie is makkelijker te maken als je een Qatarese voetballer in je gelederen hebt.

Ben er zelf trouwens geen voorstander van hoor, reageerde enkel op de reactie van Lukio!

3 oktober 2013 om 18:46

Maar die maatschappijen maken geen consumentenproducten, maar delven van grondstoffen (gazprom doet bijv wel beide). Sponsoring is bedoelt om je als bedrijf te laten zien bij de consument. Een bedrijf dat geen consumentenproduct maakt, zou hierdoor niet snel investeren in sponsoring.

3 oktober 2013 om 19:18

Of eentje uit kazachstan. Dat is een sterk opkomende economie

3 oktober 2013 om 21:58


Tja.. als het dan toch niet uitmaakt of ze kunnen voetballen of niet....

3 oktober 2013 om 23:55

Dan een maatschappij als Qatar Airlines of de Qatar Foundation. Net als Barcelona

4 oktober 2013 om 11:22

Tja.. dan heb je het verschil tussen wereldwijde faam en een club die 6x in het CL speelt. Helaas is Nederland te ver weggezakt om zoiets nog binnen te kunnen slepen.

Ontzettend slim! Talent zal ie vast hebben, maar mocht het er niet uitkomen dan kan dit altijd meewerken met de commerciële belangen van Ajax in China. Er worden mooie stappen gezet!

3 oktober 2013 om 16:19

Als het er Niet uit komt, hoe kan het dan toch meewerken? Sorry, alleen als een speler buitengewone kwaliteiten gaat tonen zal hij interessant zijn voor commerciële doeleinden, anders niet.

En geld uit China halen? Als er iets lastig is dan is dat het wel. Maar wie weet kan de eredivisie wat tv-gelden binnen harken mocht hij een succes worden. Ajax als een op zichzelf staand instituut? Pas als deze jongen international wordt zal hij, en dus ook Ajax, echt interessant worden voor de Chinese markt en is een zomerse trip misschien lucratief...

3 oktober 2013 om 16:25

Aandacht. Ook de komst van Wang heeft nut als je je in de Chinese markt wil mengen. Daarnaast kan Huawei een grote rol van betekenis vormen. Spelers in China zien Wang naar Ajax vertrekken (het Ajax van het tv programma Football Dreams), dus die gaan er weldegelijk over nadenken mochten ze benaderd worden. Alle beetjes helpen en deze jongen is een logisch gevolg als je je naamsbekendheid wil laten groeien. Mocht het talent er niet uitkomen, dan zal Ajax in de tussentijd echt wel weer wat stappen gemaakt hebben.

3 oktober 2013 om 16:46

Huawei, als ze Ajax al willen gebruiken, doen ze dat voornamelijk om naamsbekendheid in Nederland en Europa te vergroten. Niet voor haar eigen markt. Qua naamsbekendheid heeft Ajax ook veel meer aan Van der Sar op dit moment dan een talent. Pas wanneer deze jongen daadwerkelijk prestaties gaat leveren zal hij van toegevoegde waarde worden, daarvoor is er hoogstens een vermelding in de kranten en zullen sommige slimmerds zijn verrichtingen in de gaten houden voor toekomstige acties.

Nee, vele zien alweer de geldkas gevuld worden maar zo werkt dat niet in China. En vergeet vooral niet dat alles wat Chinezen doen, ze puur en alleen uit eigen belang doen!

3 oktober 2013 om 16:54

Tuurlijk gaat een sponsor ook uit eigen belang op een shirt staan. Maar je kan toch niet ontkennen dat je op deze manier wel die Chinese markt binnen moet komen. Dat doe je, met wat je al zei, met Vdsar. Nog een punt om je naamsbekendheid te vergroten. Jij kijkt naar 1 sponsor en kijkt vervolgens niet verder. Je zou toch wel moeten weten dat dit een begin is, wat kan leiden tot meerdere Chinese connecties. Huawei als hoofdsponsor opent deuren. 1. Zoiets gaat niet met een jaar. 2. Ik reken me niet rijk, ik zeg alleen dat het erg slim is om je focus naar China te leggen en te zien wat je eruit kan halen. Ze weten echt wel wat ze doen namelijk . Naast Huawei heeft Ajax namelijk nog een grote Aziatische speler binnengehaald: Cst. Het heeft allemaal met elkaar te maken en het zal zeker nut hebben, het ligt er alleen aan wat de volgende stappen zijn.

3 oktober 2013 om 18:40

Wie bedoel je met 'ze' en weten wat ze doen? Ik ga je nu al zeggen dat ik me broek aan flarden lach als jij denkt dat Van der Sar weet wat hij doet als hij zaken moet doen met Chinezen. Je hebt mazzel dat Ajax geen hoogwaardige technologie heeft anders zou hij al zijn geheimen zomaar prijs kunnen geven. Nee, dit jochie op zichzelf opent geen deuren. Dat doet hij hoogstens als hij mateloos populair wordt door goede prestaties, maar dan vertrekt hij zo weer en verliest Ajax alle aandacht die ze hadden... Kijk naar VVV bijvoorbeeld. Chinezen, die weten pas wat ze doen. Je moet eens weten hoeveel westerse bedrijven ze al compleet uitgekleed hebben. Mooiste voorbeeld is en blijft Motorola, alle technologieën gestolen en Motorola had 0,0 over en werd uiteindelijk opgeslokt door Google, en dat puur en alleen vanwege wat patenten.

Ajax moet alleen puur voor het geld gaan en niet denken dat ze langdurige relaties kunnen onderhouden en daar ook echt van gaan profiteren, dat doen ze namelijk niet. Zakelijk die miljoenen binnen harken, that's it.

3 oktober 2013 om 23:14

Goed, ik ga het 'kort' proberen houden want op deze manier kan ik praten tot ik een ons weeg.

1. ´ze´ staat nooit voor 1 persoon, dus bespaar je je broek. Als je logisch nadenkt begrijp je ook wel dat Ajax hier een team op heeft zitten en dat vdsar het gezicht is.

2. In je laatste alinea zeg je wat ik eigenlijk al een tijdje zeg. Zakelijk miljoenen binnen harken gaat niet zonder samenwerkingsverbanden hé Je kan niet zomaar even China binnenkomen en verwachten dat bedrijven jou miljoenen toegooien. Daar moet wat voor gedaan worden en daar is spelers halen o.a. (!) een onderdeel van. Uiteindelijk gaat het gewoon om het geld en dat je dat in China doet is opzich erg slim. Als je bedrijven (huawei, Cst) voor een bepaalde tijd aan je weet te verbinden, dankzij o.a. spelers in je elftal of televisie programma's of noem maar op, dan is dat perfect voor Ajax.

Dus kort samengevat: Zakelijk die miljoenen binnen harken, that's it.

Dit heeft misschien wel te maken met de nieuwe shirt sponsor wie zal het zeggen anders haal je toch niet zomaar ineens een talent uit China . Nee hier zal wel meer achter zitten .

3 oktober 2013 om 19:23

Ik denk dat ajax binnekort door een chinese miljardair wordt overgenomen. Ik bedoel ajax geeft geen geld uit en spaart(om van de beurs af te komen?) ze beginnen een chinese talentshow (naamsbekendheid?) ze halen chinese spelers (vergroten van de markt) en ze stellen kinsbergen aan. Een man met grote ervaring in fusies en overnames en veel kennissen op de chinese makt. Veel te toevallig allemaal....

Sjonge jonge die leest de fabeltjeskrant even voor. Deze speler wordt puur voor de commercie gehaald.

3 oktober 2013 om 16:20

Tuurlijk, maar dat is natuurlijk lastig om zomaar te zeggen! "ja deze gast is eigenlijk naadje, gekut in de marge is dit. Maar goed hij heeft wel een miljard landgenoten waar we shirtjes aan kunnen verkopen"

3 oktober 2013 om 16:30

Alsof die Chinezen originele shirts gaan kopen van Ajax. De gemiddelde Chinees koopt net zo goed een nepper.

3 oktober 2013 om 16:54

De gemiddelde wel, maar high-end producten zijn hot onder de rijkere Chinezen en die groep begint ook steeds groter te worden. Ik zal het je sterker vertellen, merkproducten zijn soms nog duurder in China dan hier in Nederland...

Maar, zoals al aangegeven, het zal pas interessant worden als deze knaap ook daadwerkelijk door breekt. Daarvoor zet het hoogstens een paar deuren op een kier.

3 oktober 2013 om 17:09

Ja inderdaad,
als pietje puk een 18 jarige talent bij Real Madrid ( basketball club , en niet voetbalclub) in de spaanse competitive, gaan we met z'n allen ook even een Real Madrid Basketball shirt kopen met PUK .

3 oktober 2013 om 19:29

Ja maar puk is een fantastische speler. Gaat de nba nog halen dus ik snap wel dat men enthousiast door hem wordt.

De chinese markt is een moeilijke markt. Voetbal is het daar gewoon niet, tenzij de spelers gekke haarkleuren hebben, adembenemend gechoreograafde actiesenes plastsvinden en het virtueel in een arcadehal is. Ik ben benieuwd hoe deze episode gaat lopen

3 oktober 2013 om 17:02

Sjonge jonge heb jij de artikel gelezen? Van der Sar wordt genoemd in dit stuk maar hij zelf heeft niks gezegd. Eerst lezen dan haat spugen.

Van wat ik van hem heb gehoord is het geen nieuwe Messi, meer een box-to-box speler.. Maar ik begrijp wel wat de man bedoelt, voor hetzelfde geld haal je hier een toekomstig Gouden-Bal winnaar binnen, dat weet je niet. Als hij op termijn belangrijk zou kunnen worden voor Ajax zou ik al erg blij zijn, en als 'ie dan ook nog veel geld oplevert zou 't helemaal geweldig zijn. Maar laten we er niet teveel van verwachten, we weten niets van die jongen.

@lukio583,

Waar Aziaten ons ook in verslaan is mentaliteit. Dat wat wij vaak missen in bv Nederlandse sportploegen.. kijk naar t Nederlands 11tal.. Vaak spelen we een goede wedstrijd (onder v.gaal even niet dan) kon je bv met 2-0 voor te staan..einde wedstrijd? 2-2, of 2-3.. zo vaak meegemaakt..tegen Portugal , Italië ,engeland.. noem t maar op.. we kunnen (bijna) nooit een voorsprong vasthouden en of uitbreiden . Zie jr ook bij Nederlandse voetbal ploegen in internationale toernooien.

Dit is wat wij missen... De sterke mentaliteit om iets vast te houden,door te gaan tot je erbij neer valt, om maar niet af te gaan.. Niet dat van "ohh,komt wel goed of we zijn er al". Nee...winnaars en over mn lijk mentaliteit.
Discipline, en een ijzersterke mentaliteit dus, dat is waar Aziaten beter in zijn, in mijn optiek!

3 oktober 2013 om 21:40

Klopt, Aziatische teams komen hierdoor altijd ver op het WK..

@panerai

Nasi IS (gebakken) rijst... En een wereld gerecht

Toch grappig als men echt denkt ajax door het aantrekken van een zogenaamd chinees ineens bekend wordt in China.
1) niemand kent ajax in China. In China is er geen voetbalcultuur. even voor de duidelijkheid. tot 15-20 jaar geleden was China nog een vrij gesloten land a la Noord Korea. Als de chinezen al voetbal volgen is het pas in de laatste 5-10 jaar. Denk je echt dat china destijds de EC final van 1971 liet zien op de zenders? in 1995 toen ajax wereldfaam genoot was Mogen ze nog net een pingpong wedstrijd uitzenden tussen USA en china ( bij wijze van spreken)..
In de laatste 5-10 jaar heft ajax nou niet bepaald naam gemaakt.
2) Voetbal niet de nr 1 sport in China.
Net zoals Basketball in Nederland.
Als pietje pukker een 18 jarige naar de LA lakers , tja dan besteden wij nederlanders misschien ietsjes meer aandacht aan de Nba. Maar koopt iedereen in LA lakers in Nederland? Natuurlijk niet.
Helaas kan je de eredivisie en ajax helemaal niet vergelijken met wereldnamen/merken als NBA en LA lakers.
beter vergelijkbaar is als JAN Snotaap naar de italiaanse basketball competite gaat en bij de koploper daar ( iemand die mij kan vertellen wat de grootste basketball club in Italie is?) gaat spelen.
Gaat iedereen dan ineens een shirtje ervan kopen? zal elke sponsor meteen er bovenspringen?
zal de NOS meteen alle wedstijden van JAN snotaap op tv laten zien...
nee.. dus waarom denken jullie dat ze dat in china wel doen?
3) Chinezen associeren zich graag met het beste van de wereld te bieden heft. merkkledingen, merktassen merk autos etc.
Waarom zou ook maar een chinees interesse tonen in een talentje die niks gepresteerd heft, bij een voor hun nikszeggende club? Met alle respecht voor ajax, maar ze kunnen meer spelers opnoemen van een gemiddelde premier league club dan van Ajax..

Als je het aan mij vraagt moet Wang echt een groot talent zijn. want commercieel vertegenwoordigt hij absouut geen waarde las je het aan mij vraagt.

denk maar eens na, waarom zou ik als sponsor mijn naam willen verbinden aan een club die niemand kent ( in china) of een speller die niet eens een international is ( wang)

3 oktober 2013 om 21:51

Eindelijk een reactie wat wel ergens op slaat.

Je hebt grotendeels gelijk, maar ik wil toch een kanttekening plaatsen. Die Chinezen zijn gek op volk uit eigen land, net als die gekke Japanners. VVV had met Honda gelijk 100 extra Japanners in het stadion zitten, en ook de aandacht in Japan voor Honda was groot. Hierdoor werd VVV bekend en is er zelfs een fanclub in Japan. Dit zou met deze Chinees ook het geval kunnen zijn, als hij tenminste weet te presteren. Daar heb ik mijn twijfels bij. Chinees is goed, maar alleen op je bord en niet in het veld.

Met 1 Wang per jaar
Is weer een Hollands talent de sigaar.

Maar mocht dit de nieuwe Messi zijn,
dan verzacht dat uiteraard de pijn.

Maar Ajax wilt weer floreren
En is op jacht naar de beste peren.

Maar je weet gemaakt in China
snel vergaat kijkt dat maar na.

Ik wordt een beetje misselijk van die vergelijkingen met messi steeds. Wang blijft gewoon wang punt uit

3 oktober 2013 om 17:54

jullie vatten tegenwoordig alles op als ''arrogantie'' het gaat toch over Ajax? waarom zou die dan de eredivisie moeten zeggen? beetje kinderachtig om altijd die arrogantie erbij te halen.

3 oktober 2013 om 19:17

Nee ik vind het niet raar stel het was over psv gegaan stond het er precies hetzelfde alleen psv ipv ajax, En dan hoor je er niemand over.het gaat gewoon over ajax dus daarom wordt het zo gezegd of genoteerd.

3 oktober 2013 om 21:46

Hoe calimero ben je dan als je daarin arrogantie ziet? Wat hier wordt gezegd, is dat Chinezen zich sterk interesseren voor de groten en dat Ajax's positie in hun wereldbeeld niet relevant is. Er komen dus een hele rits aan competities en teams waar een Chinees eerder aandacht aan zal besteden, voordat we bij Ajax aankomen. En dus niet eerst de PL, dan La Liga en dan Ajax. Dat wordt er totaal niet gezegd. En ik hoor dit niet uit te moeten leggen, dit hoor je gewoon te weten.

Een slimme zet. Als voetbal daar vaak in het nieuws is zeker. In elk land heb je wel een 'voetballers in het buitenland' rubriek. Op Curacao lees je elke week ook iets NAC of FC Groningen door Elson Hooi of Zivkovich (roots in Curacao). Hoe vaker deze jongen zich uiteindelijk in de kijker weet te spelen hoe beter voor de aandacht of aanbod van nieuwe talenten. Hoeveel Chinezen lopen er (in het eerste) rond op de Europese velden? Als Ajax meer en meer wordt genoemd en hij belandt zelfs in het nationale team dan gooit het veel kanalen open.

Heel slim van ajax.

@theroscoe

Net zoals dat je hoort te weten dat voetbal beginnende sport is in Azië, en je opmerking over ver komen van een Aziatisch team op een wk kant noch wal raakt. Kijk naar andere sporten..altijd gedisciplineerd. Met turnen ,atletiek,zwemsport..altijd goede kandidaten.
Als je dus wil neerhalen prima, maar kom met nuttige redeneringen en lul niet.

Mzl

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren