Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Voorzitter Espanyol dreigt met staking: ‘Dit is oneerlijk en frauduleus’

Laatste update:
/

Hoewel Atlético Madrid nu tweede staat, maken normaal gesproken Barcelona en Real Madrid de dienst uit in de Primera División. Die twee ploegen zijn doorgaans oppermachtig in de eigen la Liga en dat stuit Joan Collet tegen de borst. De president van Espanyol meent dat er van een eerlijke competitie geen sprake is en dreigt zelfs met een staking.

Collet pleit voor een ‘eerlijkere’ verdeling van de televisierechten. Momenteel strijken Barcelona en Real bijna de helft (ongeveer 320 miljoen euro) van de gelden op. “De Spaanse competitie is niet eerlijk en frauduleus”, zegt de voorzitter van los Periquitos tegen Barcelona Tribune. “Alle andere clubs zien nu alleen maar donker aan het einde van de tunnel. Als een competitie zo voorspelbaar is, dan mag je het geen competitie noemen. De televisiegelden moeten hier op de manier van de Premier League verdeeld worden.”

“In dat geval krijgen Real en Barcelona allebei al zestig miljoen minder”, rekent Collet voor. “We moeten ons professionele voetbal anders inrichten, want de kleinere clubs voelen zich gedupeerd. Bondsvoorzitter Javier Thebes zegt dat wij moeten genieten van spelers van Lionel Messi en Cristiano Ronaldo, maar dat is het probleem niet. Het probleem is dat we maar twee teams hebben. Misschien is een staking de oplossing, van ongeveer twee weken. Dan worden de politici tenminste wakker.”

Ben jij het met Joan Collet eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja, Ik ben het met Joan Collet eens.

7 oktober 2013 om 20:09

Oké, dan weet ik dat.

7 oktober 2013 om 20:16

Leg eens uit. Het is business, geen vriendenpartijtje. Real en Barcelona zijn gewoon meer waard en moeten ook zoveel krijgen. Of vind dat Elche en Barcelona evenveel moeten krijgen? Er zijn gewoon veel minder mensen die naar Elche vs Real Betis willen kijken. Wake up

7 oktober 2013 om 20:29

Nee. Een standaard bedrag voor alle clubs en premies voor de plaatsing in het klassement is meer dan voldoende denk ik zo.

7 oktober 2013 om 20:30

De voorzitter van Espanyol zegt ook niet dat Elche evenveel moet verdienen als Barca. Hij zegt dat het eerlijker moet worden, dus niet de helft voor Real en Barca maar wat minder voor die 2.

7 oktober 2013 om 20:31

Ja, maar zonder tegenstand is de titel van Barcelona toch geen fluit meer waard?

Uiteindelijk wil je als voetbalfan toch met name spannende wedstrijden en een spannende competitie zien. Dat kan niet als twee clubs de helft van het geld opstrijken.

7 oktober 2013 om 21:10

Juist. Als voetbalfan. Maar je weet wel dat voetbal business is? Of ken je de Fifa en de Uefa ook nog niet? Tuurlijk ik wil ook een spannende competitie, maar je moet ook realistisch zijn.

7 oktober 2013 om 21:35

Nee, jouw opmerking is realistisch. Als de competitie zo voorspelbaar blijft kijkt over een paar jaar geen kip meer naar de Spaanse competitie. En lopen sponsoren vanzelf weg. .

8 oktober 2013 om 00:49

Ik zou juist heel graag Elche-Betis willen kijken.
Maar goed ik begrijp je wel. Die competitie gaat een diepe val maken nu, en zullen later sterk terug komen. Ook met de toeschouwers aantallen valt het tegen. De Spaanse economie heeft het zwaar. Hier moeten ze met elkaar uit komen.
Qua voetbal geniet ik er wel van. Ook van kleine clubs. Ik zie soms geweldige dingen.

7 oktober 2013 om 21:01

Ik niet, hij spreekt zichzelf tegen. Athletico staat nu toch boven Madrid?

8 oktober 2013 om 07:59

Hij spreekt zichzelf niet tegen. Het kan dit seizoen misschien wel zo zijn, maar de televisierechten blijven oneerlijk.

Het lijkt me raar dat Real de helft van alle televisiegelden opstrijkt.. Collet verwijst naar hoe het in de premier league geregeld is, kan iemand mij misschien uitleggen hoe dit daar gaat?

7 oktober 2013 om 19:59

"het lijkt me raar dat Real de helft van alle televisiegelden opstrijkt."

Vooral de schuld niet alleen in de schoenen van Real steken zou ik zeggen. Barca krijgt de andere helft. En de overschot (wat je overschot kan noemen) word verdeeld tussen de andere 18 ploegen.

7 oktober 2013 om 20:00

Nee, Real krijgt 25 procent, net als Barcelona. De andere 18 clubs moeten het met de andere 50 procent doen. In Engeland is dat veel eerlijker verdeeld, Iedereen krijgt daar een basisbedrag van 31 miljoen, de rest is gebaseerd op onder andere positie in eindklassering en hoe vaak er live wedstrijden uitgezonden worden. De nummer 1 krijgt zo'n 60 miljoen, de nummer 20 zo'n 40 miljoen. Alle bedragen hier in Ponden.

7 oktober 2013 om 20:05

@ stravven

Het enigste nadeel voor de Engelse competitie is dat er nu maar 30% Engelse spelers spelen.

7 oktober 2013 om 20:20

Bedankt voor je heldere uitleg, dit klinkt inderdaad mij ook als een eerlijkere verdeling in de oren moet ik zeggen

7 oktober 2013 om 20:38

Dat ligt niet aan de tv-gelden maar aan de jeugdopleidingen en de regelgeving eromheen. In Nederland, Duitsland en Spanje mogen jeugdspelers veel meer trainingsuren maken en Engelse clubs mogen maar in een beperkt gebied scouten.

7 oktober 2013 om 20:02

Volgens mij is het daar het totaal inkomen van televisiegelden verdeeld over het aantal clubs. Om de competitie eerlijker te maken hebben de kleine clubs evenveel televisiegeld als de grote, ook al zullen er veel meer buitenlandse fans naar de grotere clubs kijken.

In Spanje kijken ze meer naar de status van de club en hoeveel kijkers dat trekt. Mocht dat zo blijven dan zal uiteindelijk ook Atletico afhaken in de titelstrijd (nu nog soort van outsider) en op 40 punten van Real en Barca eindigen.

Ik hoop heel erg dat ze het systeem gaan veranderen en dat we niet nog meer topclubs zien afglijden (villareal, Deportivo, Valencia, Sevilla).

Edit: stravven is me voor en heeft gelijk, zo is de verdeling.

7 oktober 2013 om 20:05

Real Madrid E N Barcelona krijgen ongeveer de helft van de televisiegelden. Niet Real Madrid alleen krijgt de helft. Dit zijn de cijfers over het seizoen 2011-2012.

Real Madrid, 140 miljoen
Barcelona, 140 miljoen
Valencia, 48 miljoen
Atlético Madrid, 46 miljoen
Sevilla, 31 miljone
Real Betis, 29 miljoen
Villareal, 28 miljoen
Getafe, 18 miljoen
Athletic Bilbao, 17 miljoen
Espanyol, 17 miljoen
Real Sociedad, 15 miljoen
Real Zaragoza, 15 miljoen
Granada, 14 miljoen
Levante, 14 miljoen
Malaga, 14 miljoen
Real Mallorca, 14 miljoen
Osasuna, 14 miljoen
Rayo Vallecano, 14 miljoen
Sporting Gijon, 14 miljoen
Racing Santander, 13 miljoen

Bij het systeem in Engeland krijgt elk club sowieso een bepaald bedrag. Ik gebruik even de cijfers over het seizoen 2011-2012. Elke club kreeg sowieso 32,6 miljoen televisiegelden (13,8 miljoen pond 'equal share' en 18,8 miljoen pond 'overseas Tv'.

Dan had je nog 'facility free'. Facility Fee wordt bepaald door het aantal keren dat de club live verschijnt op tv. Het verschil tussen de hoogste (manchester United, 13.4 miljoen pond) en de laagste (10 andere clubs, 5.8 miljoen pond) is 'maar' 7,6 miljoen pond.

Dan heb je nog 'merit payement'. Dat wordt bepaald door op de hoeveelste plaats je uiteindelijk eindigt. Het verschil tussen de hoogste (manchester City, 15,1 miljoen pond) en de laagste (wolves, 0,7 miljoen pond) is 14,4 miljoen pond.

Dit systeem is veel eerlijker en zorgt voor veel minder grotere verschillen. City als hoogste krijg in totaal 60,7 miljoen pond en Wolves als laagste toch nog 39,1 miljoen pond. Ze kregen nog zoveel door de equal shares en overseas TV, daar krijgen alle clubs gewoon gelijke bedragen.

7 oktober 2013 om 20:11

Wow! Of je bent zo blind of je kunt echt niet lezen...

Overigens vind ik als Real-fan deze regeling belachelijk. Als je pleit voor een eerlijke competitie dan is er werkelijk waar geen 1 argument die pleit voor deze regeling.

7 oktober 2013 om 20:19

Het spijt me onwijs ik lees over een woord heen, net als vele anderen die ik hier op mij zie reageren. Attent dat je me hier op vriendelijke wijze op wijst

Als dit waar is wat Joan zegt dan ben ik het zeker met hem eens.
De helft van de tv rechten en de andere helft moet door de resterende clubs verdeeld worden dan klopt er idd iets niet.
Ben reuze benieuwd hoe Barcalona en Real Madrid hier op reageren.

7 oktober 2013 om 19:58

Real Madrid en Barcelona vinden het wel best zo.

7 oktober 2013 om 21:06

Die zullen zeggen dat niemand naar Elche - Espanyol gaat kijken (bijvoorbeeld). Internationaal gezien leveren Madrid en Barcelona gewoon het meeste geld op, als die niet hadden bestaan zou er minder geld binnenkomen.

7 oktober 2013 om 23:27

Maar als hun zoveel geld blijven krijgen maken die andere clubs uiteraard steeds minder kans.
Het mag ook wel iet evenrediger verdeeld worden.

7 oktober 2013 om 23:41

Madrid en Barcelona zijn afhankelijk van de TV inkomsten. Zonder die inkomsten kunnen ze niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Dat willem ze natuurlijk allemaal voorkomen, dus gaat er geen eerlijkere verdeling komen.

Het klopt helemaal wat hij zegt, met uitzondering van Atletico Madrid dit jaar is de spaanse competitie vreselijk saai geworden. 2 ploegen maken al jarenlang de dienst uit. Hoe ze dat doen? de beste spelers kopen met schulden van zo'n 300 a 400 miljoen euro. Dat is toch verschrikkelijk als je bedenkt dat Veendam failliet is gegaan aan een tekort van 300.000 euro? laat Barca en Real eerst de schulden maar eens wegwerken voor ze weer spelers mogen kopen!

7 oktober 2013 om 19:59

Je snapt toch ook wel dat je een club als Veendam absoluut niet met Barcelona en Real Madrid kunt vergelijken? Daarbij heeft elke club schulden dus, het zou onzin zijn dat je geen spelers mag kopen als je schulden hebt.

7 oktober 2013 om 20:40

Dus als jij een hypotheek hebt mag je geen boodschappen meer doen? Logisch...

7 oktober 2013 om 21:59

Ik bedoel alleen maar dat als je 300 a 400 miljoen schuld je het gewoon niet kan maken ff 58 miljoen euro uit te geven. Stel je hebt een hypotheek van 400.000 euro, dan koop je toch ook geen auto voor 70.000?

7 oktober 2013 om 22:07

Jawel. Je kan de auto van 700.000 kopen als jij je hypotheek aflost en er rente voor betaalt. En zo gaat dat ook met Real en Barca

8 oktober 2013 om 20:59

Leuk dat er dan nu op vz een bericht staat dat Real Madrid een schuld heeft van 541 miljoen euro

7 oktober 2013 om 22:08

Deze cijfers zijn totaal niet relevant als je weet dat Real Madrid een omzet heeft van een 0,5 mld en Veendam al blij mocht zijn met een kleine 2 miljoen.

7 oktober 2013 om 22:27

Wat stravven zegt... Zolang je netjes je schuld aflost, is er niks aan de hand. En aangezien Real en Barca (en alle andere top clubs) dat netjes doen, mogen zij doen en laten wat ze willen.

ON: Een eerlijkere verdeling zou de Primera Division zeker goed doen! Ik betwijfel echter of dit op korte termijn (binnen 5 jaar) gaat gebeuren..

Akkoord!
Hoewel het de laatste 2 jaren al spannender is met Atleti die het zo goed doet, wil ik meer teams zien meestrijden

Het is inderdaad belachelijk dat Real en Barca de helft van de televisie inkomsten krijgen. Ze zijn inderdaad de twee besten teams en zorgen dat de competitie bekendheid heeft, maar dat is natuurlijk ook niet zo raar als je allebei veel meer geld krijgt dan de rest. Het moet eerlijker.

Helemaal mee eens. Zo maakt het de competitie veel aantrekkelijker. Hoewel hij gewoon leuk is, er zal geen ander team komen wat verrassend kampioen wordt of iets dergelijks. Ze kunnen gewoonweg niets tegen Barca en Real inbrengen. De strijd om plaats 4 is wel spannend, maar zo hoort het gewoon niet te zijn.

7 oktober 2013 om 20:01

Als Atletico meer geld krijgt dan kunnen ze het Barca en Real nog moeilijker maken. Nu moeten ze het doen met veel minder kapitaal en ze doen het niet slecht. Met meer geld kunnen ze ook een goede bank krijgen waardoor ze het een seizoen lang kunnen volhouden. Nu doen ze het goed, maar tegen einde van seizoen is iedereen moe en gaan ze punten verliezen hierdoor.

7 oktober 2013 om 20:28

Ook volgens de Engelse regeling zou Atletico niet meer geld krijgen. Eerder minder. Iedereen zal iets meer dan 30 miljoen vangen gok ik zo.

7 oktober 2013 om 20:35

@ diegopeladona

Klopt, daar heb ik geen rekening mee gehouden. Het zal vooral de clubs aan de 'rechter' kant die meer geld zouden krijgen.

Naar mijn mening, wordt het in NL redelijk verdeeld, als dit ook in Spanje zou zijn, dan hebben er minder clubs problemen om salarissen te betalen, maar ook daar zie je externe financierders.
Het hart van de clubs gaat verloren in deze ratrace.

Ben het er ook wel mee eens,maar denk dat een staking niet veel gaat helpen. Als Barca of Real zou zeggen van wij gaan staken,dan geef ik dat meer kans.

Helemaal met hem eens. Met wat meer geld kunnen zze aardige versterkingen kopen.

Klopt wat hij zegt. Het is gewoon belachelijk dat twee ploegen de helft ontvangen. Maar ik denk niet dat dit iets gaan uitmaken. Ik denk dat Real en Barca te veel pull hebben voor een eerlijke verdeling.

Ik zeg doen!! Hoe meer Spaanse ploegen hier tegen op gaan hoe beter voor de Spaanse league. Het kan niet zijn dat een hele league maar eigenlijk draait om 2 ploegen. Spanje heeft te veel kwaliteit om tot de 2de Schotse league bezien te worden. Met alle respect naar de schotse League. Atletico Madrid tel ik er niet echt bij. Hoe goed ze nu ook bezig zijn. Als de andere Spaanse ploegen gaan staken dan kunnen Real en Barca en niets tegen doen en zullen ze wel moeten verdelen.

Die man heeft gelijk.

Spaanse competitie wordt elk jaar saaier omdat er maar 2 clubs meedoen

Laat clubs als Real en Barca maar eens geld terugbetalen aan de banken, zodat Europa wat minder hoeft bij te springen, verder zou dat een betere verdeling geven in concurrentie.

7 oktober 2013 om 20:07

Je denkt dat Real en Barca de banken niet terug betalen?

7 oktober 2013 om 20:10

Djeezus heb je weer zo een Europa ridder. Sjonge, jonge dat is precies een nieuwe rage aan het worden. Maak je maar geen zorgen. Real en Barca zijn hun schulden netjes aan het afbetalen.

Maar bijna iedereen buiten spanje die naar spaanse voetbal kijkt is voor barcelona en / of real madrid. En de mensen die in spanje kijken, zijn zeker ook veel mensen die voor die 2 clubs kijken. Lijkt me wel logisch dat die het meeste krijgen

7 oktober 2013 om 20:17

De Spaanse competitie is niet pas in 2008 begonnen e.

Van twee kanten kan een compleet logisch verhaal komen.

Real Madrid en Barcelona brengen waarschijnlijk ook veruit het meeste geld in het laatje, dus die verdienen ook veruit het meest. Echter doen die andere clubs ook mee en is het gat nu groot geworden..

Real Madrid en Barcelona gaan hier echter nooit meer afstand van nemen. Zij zullen nog eerder een nieuwe competitie proberen op te starten met grote clubs uit andere landen dan dat zij een groot deel van de TV- gelden afstaat aan andere clubs in de competitie.

Competitie wordt aantrekkelijker voor buitenland, wat op langer termijn ook meer geld oplevert. Kleinere Spaanse clubs hoeven zo niet direct in paniek te raken om de financiële situatie voor het seizoen en hoeven zo geen leningen af te sluiten zodat de competitie in zijn geheel gezonder en dus ook minder frauderisico is. Ik zie alleen maar voordelen

ik vindt het best maar vindt dat de kampioen wel net wat meer moet verdienen en ik denk dat het beeld in de liga dan als nog hetzelfde blijft omdat barca gwm teveel wedstrijden in een heel seizoen wint al heeft real een heel goed seizoen laten hun wel ergens punten liggen veel meer dan barca dat doet denk dat als je barca gwn in de pl zet wordt het ook gwn een saaie comp

Je moet niet staken, alle clubs moeten hun B of C elftal opstellen als ze tegen Barca of Real moeten. Tegen elkaar gewoon met het eerste elftal, maar tegen Barca of Real het C team opstellen.

Dan is het gauw gebeurd (niemand wil dan immers nog kijken).

Real en Barca kunnen beter zelf het initiatief nemen voor een betere verdeling. Ik kijk al jaren geen Spaanse competitie meer omdat een Valencia, Athletico Madrid of Deportivo la Coruña geen schijn van kans meer hebben in de Spaanse comp.. verliezen altijd van het geld.... Erg voorspelbaar. ..

Dit zou ook gewoon veel logischer zijn. Het is natuulijk zo dat de kijkcijfers vooral bepaald worden door Barcelona en Madrid, maar voordat de competitie begint weet je al uit welke clubs de top twee zal bestaan.

barca en real zouden inderdaad wat moeten inleveren aangezien de hele competitie daar beter van word.
maar het is wel een feit dat 80-70 % alleen maar kijkt voor barca of real.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren