Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax ‘beste clubteam ooit’: ‘Zeer vereerd, maar ook wel een beetje terecht’

Laatste update:

Het gezaghebbende voetbalmagazine FourFourTwo heeft het Ajax van de periode 1965 tot 1973 uitgeroepen tot beste clubteam ooit. De Amsterdammers bleven AC Milan 1987-1991 (met Marco van Basten, Ruud Gullit en Frank Rijkaard) en Real Madrid 1955-1960 (Ferenc Puskás) voor in de verkiezing. ‘Mister Ajax’ Sjaak Swart, die in die jaren deel uitmaakte van de selectie, is trots.

/

“Ik voel me zeer vereerd, maar aan de andere kant is het ook wel een beetje terecht natuurlijk. Mooi hè, zo'n klein landje”, zegt Swart in gesprek met het Algemeen Dagblad. “Oppermachtig waren we in die tijd. Zeiden we voor de wedstrijd: ‘Kom jongens, we maken er even drie, dan kunnen we het daarna rustig aan doen’. Dan gebeurde het gewoon.”

Ajax had in die jaren veel te danken aan Johan Cruijff, een van de beste spelers aller tijden. “Ajax had alles en meer”, aldus FourFourTwo. “Het totaalvoetbal veranderde de wereld en de spelers hadden iets weg van rocksterren. Hun vernieuwende 4-3-3-formatie is nog altijd een van de belangrijkste systemen en ze wonnen drie keer op rij de Europa Cup I.”

Ben je het eens met de uitslag van de verkiezing?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is natuurlijk altijd moeilijk vergelijken, maar er bestaat geen twijfel over het feit dat het Ajax van begin jaren 1970 één van de beste clubteams ooit is. Mooi om die waardering zoveel jaar later nog steeds te zien.

11 oktober 2013 om 13:34

Klopt, ik vind het barca van 2008 tm 2011 ook een van de beste ooit

11 oktober 2013 om 13:53

Of wat dacht je van het AC Milan met Gullit, Rijkaard en Van Basten, ?
En daar liepen ook nog spelers zoals Donandoni, Baresi, Costacurta en Maldini.
Maar inderdaad lastig te vergelijken. Ajax uit begin 70 behoort in ieder geval tot de beste teams die gespeeld hebben met 3 Europacups 1 op rij. Dit kunstje is direct daarna overigens herhaald door Bayern Munchen met Beckenbauer en co. Dit team zou ook hoog in deze lijst moeten staan

11 oktober 2013 om 14:11

Ik snap ook echt niet dat het PSV van 1985-1989 niet in de top 20 staat. Ik snap ook wel dat het geen top positie zal krijgen maar in ieder geval wel een plek bij de beste 20.

11 oktober 2013 om 14:20

Kun je een link sturen van het artikel?

11 oktober 2013 om 14:32

Staat niet online, staat in het magazine. Kan je kopen bij de grotere boekhandels.

11 oktober 2013 om 14:55

Arsenal van 2002-2004 was beter dan Barcelona swaggerbokoe.

11 oktober 2013 om 15:12

Hahahah @ jackie

11 oktober 2013 om 15:38

Dat is zonder twijfel juist @jack2406. de invincibles, toen wonnen ze 132 wedstrijden op rij.
Prachtige wedstrijden heb ik toen gezien, met spelers als henry, pires, v. hooijdonk en zidane hadden ze een wereldelftal.

11 oktober 2013 om 15:46

Huh wacht arsenal met zidane en v. Hooijdonk nog nooit gehoord

V. Hooijdonk heeft nooit gespeeld voor arsenal en zidane ook niet.

Denk dat je Bergkamp, veira bedoeld

11 oktober 2013 om 15:46

@javier040

Ik snap heel goed dat Psv niet in de top 20 staat. Het voetbal was nou niet spectaculair van Psv...de finale al helemaal niet...al was het wel spannend...maar dar zijn er volgens mij legio van.

11 oktober 2013 om 15:56

De finale is een moment opname geweest, die 4 jaren hebben ze de Nederlandse eredivisie gedomineerd met spelers als Gullit, Koeman, Vanenburg etc. Aangezien voor die tijd periode Dynamo Kiev erin staat die toen niks won vind ik dat PSV die plek verdiend. Overigens speelde ze toen schitterend aanvallend voetbal. Dat dat er in de finale niet uit kwam heeft geen invloed op de geleverde prestaties van dat Psv.

11 oktober 2013 om 16:14

Jack2406 je snapt niks van voetbal, je bent fan van Az..

11 oktober 2013 om 16:23

Maldini was nog geen topspeler in de jaren 80 he dus die hoort niet echt in dat rijtje thuis

11 oktober 2013 om 17:08

Lol, v Hooijdonk en Zidane hebben nooit voor Arsenal gespeeld, maar ze waren die periode wel geweldig!

On:
Knap hoor voor zo'n kikkerlandje en de zeer slechte prestaties van de Nederlandse clubs anno nu, dat Ajax destijds Europa domineerden met 4 Europa Cup 1 finales.

Absoluut met Fourfourtwo eens overigens over Ajax en Real Madrid, maar het Barça van Cruijff en Guardiola behoren toch ook in de top 3 mijn inziens

11 oktober 2013 om 17:24

Ze waren 49 wedstrijden ongeslagen voor ze met 2-0 verloren van Manchester United, ook speelden van Hooijdonk en Zidane nooit voor Arsenal. Sterker nog, van Hooijdonk won in het jaar waar jij onder andere naar verwijst de Uefa Cup met Feyenoord. Jij snapt er niet veel van...

11 oktober 2013 om 23:16

@jackslager

Ze verloren 132 duels niet... ze wonnen niet 132 keer....
''onverslaanbare'' dus gelijk spelen telt ook hè.

12 oktober 2013 om 00:24

Maldini speelde al op het EK van 88, won de Scudetto in 88, en won in 89 en 90 de Europa Cup / CL, dus waarom zou hij niet in dat rijtje thuishoren. En Costacurta wel??

11 oktober 2013 om 13:35

Zo moeilijk is het niet om te vergelijken hoor, als je maar niet vergeet het in perspectief te blijven zien, dus niet denken wat zou dit team nu presteren, maar gewoon in verhouding blijven kijken.

Is natuurlijk een terechte keuze, was echt briljant en geweldig om naar te kijken, heerlijk elftal.

Vergane glorietijden helaas..

11 oktober 2013 om 13:33

Beter dan geen glorie..

11 oktober 2013 om 17:38

Ik vind ook dat iedereen hier in dit land, gewoon trots op mag zijn. En al helemaal alle ajaxcieden idd!

11 oktober 2013 om 13:34

Jammer ja maar je hebt het wel tenminste gehad en ook het succes van de jaren 90 wat nog redelijk "recent" is.

Ajax is en blijft qua naam één van de grote namen in het voetbalwereldje met de bijbehorende prijzen/successen. Dat Ajax nu niet meer relevant is ligt aan veel (externe: $$$$$$) factoren.

11 oktober 2013 om 13:40

Ik word er wel eens moe van om elke x naar het geld te wijzen, het geld is altijd véél minder geweest, ik denk dat de verhoudingen niet eens zo gek veel gewijzigd zijn.
Toen Ajax een begroting had van 10 miljoen, had Real ook al een begroting van 60 miljoen.

11 oktober 2013 om 13:45

Als jij egt denkt dat het verschil tussen ajax en real nog steeds 50mljn is dan kom je echt uit een ei. want wat je zegt is onzin en iedereen weer dat het verschil groter is geworden.

11 oktober 2013 om 13:49

Als jij denkt dat verhoudingen het gat van 50mil betekent kom je echt uit een ei.

Ajax heeft nu toch wat 100mil omzet? Real 500/600mil?

Is het inverhouding toch gewoon hetzelfde gebleven?

11 oktober 2013 om 13:50

@wandering

Geld is één factor maar wel een erg belangrijke. Het gaat niet enkel om het budget waarmee je werkt maar ook hoe de competitie er financieel voor staat, de regels die van toepassing zijn in verschillende landen en dan is het belangrijkste hoe rijk is je eigenaar.

De Nederlandse competitie zou een mooier zijn moest iedere club gezond zijn (wat merendeel wel is) en een budget van 20-40 miljoen zou hebben. Clubs die naar de PL promoveren krijgen bv. al een gigantische bonus van 20 miljoen pond, elke club die in de PL speelt krijgt daarnaast nog eens televisiegelden wat makkelijk kan oplopen tot 40 miljoen pond voor een club dat elk jaar 10de wordt.

Dan heb je ook nog eens het feit dat Nederlandse clubs niet zoveel geld (kunnen) lenen zoals bv. dat wel het geval was zoals in Spanje.

En de eredivisie is een competitie geworden waar topclubs jonge talentvolle en goedkope krachten kunnen halen, enkel en alleen opleiden dus.

11 oktober 2013 om 13:50

Hij bedoeld natuurlijk 6 keer zo groot, het is tegenwoordig weliswaar nog groter (9 keer geloof ik), maar dat er meer mogelijk zou moeten zijn dan nu gehaald wordt blijft wat mij aangaat een feit.

11 oktober 2013 om 13:50

Of de relatieve verhoudingen veel gewijzigd zijn weet ik niet, maar waarom moet daarnaar gekeken worden en niet naar de absolute verschillen?

Daarnaast het gaat natuurlijk niet alleen om Real Madrid, maar ook om de Engelse middenmoot en subtop, die verschillen zijn veranderd denk ik zo...

11 oktober 2013 om 13:56

Ooit gehoord van het Bosman-arrest? De verhoudingen zijn sindsdien volledig uit hun verband gerukt.

11 oktober 2013 om 13:58

@ none

Heb het ff opgezocht, de omzet van Ajax is 105 miljoen, die van Real 514 miljoen euro

@ Royzog
Sir Lucious heeft het hier al goed beantwoord

11 oktober 2013 om 14:11

Royzog == Ei
hahaha

11 oktober 2013 om 14:25

@ Wandering

De verhoudingen tussen Ajax en de rest van de topclubs zullen weinig verschillend zijn qua percentages. Dat blijkt ook wel uit cijfers dat het nog steeds ongeveer klopt. Het gaat om het geld van de mindere clubs die juist ongelofelijk gegroeid zijn.

Ajax - Barcelona - Milan - Madrid etc is allemaal in vergelijking hetzelfde gebleven. En op basis daarvan zouden Ajax/psv/feyenoord nog wat kunnen doen in Europa. Maar het gaat juist om de clubs die uit de verhouding zijn gestapt en daarmee de natuurlijke balans in de war hebben gegooid.

Als je ziet dat de promovendus in Engeland 75 miljoen aan tv gelden krijgt op jaar basis. Dat is maar 30 miljoen minder dan de gehele omzet die Ajax op jaarbasis genereert. Deze verhouding is onder andere al scheef getrokken.

Dat clubs als Chelsea, City, Psg, Monaco, Anzhi er binnen 5 jaar 300 miljoen tot 1 miljard er tegen aan gooien. Door die clubs is de natuurlijke balans verstoord. Die clubs hebben namelijk geen natuurlijk balans. Geen fanbase om op terug te vallen, geen merchandise etc etc.

11 oktober 2013 om 14:37

@ De-lano

Als je ziet dat de promovendus in Engeland 75 miljoen aan tv gelden krijgt op jaar basis. Dat is maar 30 miljoen minder dan de gehele omzet die Ajax op jaarbasis genereert. Deze verhouding is onder andere al scheef getrokken.

Dan lijkt mij deze vraag toch wel gerechtvaardigd: Wanneer speelde een promovendus als Norwich, Qpr, Cardiff etc voor het laatst CL of zelfs EL, dat nu Swansea in de EL speelt maakt nog niet dat zij dit structureel gaan doen.

Natuurlijk heeft geld een grote invloed, ik wil dit ook zeker niet bagatelliseren, maar we moeten niet met zijn allen net gaan doen of het nieuw is.

11 oktober 2013 om 15:28

Dat komt doordat de Premier League overal ter wereld gekeken word, ik denk niet dat ze aan de andere kant van de wereld zitten te wachten op een wedstrijdje tussen Aj*x en RKC of iets dergelijks.

11 oktober 2013 om 15:38

Zo dat is nog eens nieuws.
Maar ja weer een paar bejaarden blij.

11 oktober 2013 om 16:04

@wandering

Het is niet alleen het geld nee. Globalisering van de wereld speelt misschien zelfs een grotere rol. In de jaren 60/70 was je sneller geneigd om in eigen land te blijven spelen, een stap naar het buitenland was vele malen groter: dat deed je toen niet zomaar. Nu is die harde grens vervaagd, spelers gaan op jongere leeftijd weg, het is allemaal makkelijker om in een ander land te leven.

11 oktober 2013 om 14:26

@ Saintluis

Helaas wel aan de andere kant is het nog steeds iets om trots op te zijn, Als Ajacied prijs ik mij geukkig dat ik de glorie jaren in de jaren negentig heb mee gemaakt.

11 oktober 2013 om 15:37

Niet zo melancholisch vriend, zelfs de titel van vorig seizoen is feitelijk gezien 'historie'
Daar bogen wij supporters toch op? Elke wedstrijd is pas gewonnen NA het fluitsignaal, dus in principe gaat het altijd om het verleden...

Vind ik oook, ik herinner me die tijden nog goed, wat speelde ajax toen goed. Hopelijk kunnen die tijden ooit nog terugkomen

11 oktober 2013 om 13:52

Ik ben het helemaal met je eens, het Ajax van toen heeft het voetbal voor altijd veranderd. Helaas heeft het geld van nu dat ook waardoor ik de kans klein acht dat die tijden nog ooit terugkomen voor een Nederlandse club.

11 oktober 2013 om 13:29

Als er financieel niets veranderd en ondanks het FFP lijkt het daar niet op, gaat ook Ajax geen rol van betekenis meer spelen. Al hoop ik dat ik ongelijk heb. Ik zie alleen niet waarom Ajax daar meer kans op heeft dan Psv. Die zijn ook goed bezig met de organisatie momenteel. Maar verder dan de Europese subtop zie ik ze niet komen om over de andere Nederlandse clubs nog maar te zwijgen.

Het Ajax van de jaren '70 was nog eens een heersende partij.

11 oktober 2013 om 13:36

Zonder een club discussie op te willen starten is het logisch dat Ajax daar meer kans op heeft. Het merk Ajax is veel meer waard en Ajax heeft een veel grotere achterban zowel in Nederland als in het buitenland. Alleen deze 2 facetten al zou er theoretisch voor moeten zorgen dat Ajax een grotere inkomstenstroom zou kunnen genereren. Bij een optimaal beleid zou PSV dat niet kunnen evenaren.

Dit zal wel verzanden in een draadje waarin mensen op hun achterste poten gaan staan om hún favoriete clubteam(pje) te pluggen, dus ik zal vast een aanzet geven:

Het FC Utrecht waar Stijn Vreven in rondliep was wel écht een enorm klasbakkenteam. Misschien wel de beste ooit.

11 oktober 2013 om 13:31

Dat ben ik niet met je eens.

11 oktober 2013 om 13:46

Vergeet niet het Groningen van Martin Drenth, het RKC van Leon Hutten, Het Willem II van Mariono Bombarda en natuurlijk zonder enige twijfel: Het PSV van Manolevje!

11 oktober 2013 om 14:41

Het De Graafschap van Eric Viscaal en Ali Ibrahim. Beter heb ik het nog nooit gezien.

11 oktober 2013 om 15:14

Het Heracles van Volkert Felten

11 oktober 2013 om 16:11

Sparta met Sjaak Polak , en niet te vergeten Feyenoord met Jhon van Beukering.

11 oktober 2013 om 19:48

Wat een namen passeren hier de revue.
Het FC Utrecht van Stijn Vreven
het Groningen van Martin Drenth,
het RKC van Leon Hutten,
Het Willem II van Mariono Bombarda
Het De Graafschap van Eric Viscaal en Ali Ibrahim
Het Heracles van Volkert Felten

Hoe heet die blonde pitbull van Roda JC ook alweer?

Volkert Felten die niet op zondag wenste te spelen en dus bij Heracles bleef.

Dit zou pas een leuke topic zijn heren van Vz!!
Prachtig.
Wat een tijden

Vergeet de gebroeders de Nooijer van Sparta niet.

12 oktober 2013 om 18:14

jaan de graaf bij az die ook niet op zondag wou spelen daarom ajax afwees kijk maar op uitzending gemist andere sport de bekerstunt van ijsselmeervogels daar slaan ze ook maar paar clubs af

Fantastisch! Wat een eer .

Was ook een mooie tijd toen. We waren fantastisch in die tijd. Hopen dat we dat opnieuw beleven. Toch wel mooi ook al ben je geen ajaxsupportee

11 oktober 2013 om 13:36

klopt je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd
mss winnen we in 10 jaar wel weer een europeese beker
haat het als mensen denken te weten dat een nederlandse club nooit meer wat gaat winnen

“oppermachtig waren we in die tijd. Zeiden we voor de wedstrijd: ‘kom jongens, we maken er even drie, dan kunnen we het daarna rustig aan doen’. Dan gebeurde het gewoon.”
.
Geniaal, wat een elftal was dat zeg... puur genot.

11 oktober 2013 om 14:55

Ere wie ere toekomt. Een meer dan terechte uitslag. Maar dat geeft ook meteen aan hoe goed Feyenoord in de boven beschreven tijdsperiode was met kampioenschappen in 1965/1969/1971 en dus eigenlijk het Nederlands voetbal in zijn algeheel. Blijft toch zonde dat we toen niet een keer wereldkampioen zijn geworden.

Ajax had zelfs nog een mooie periode in de jaren '90 met een ijzersterk grotendeels zelfopgeleide selectie aangevuld door goede scouting. En daardoor moet het toch mogelijk zijn dat, ondanks de grote financiële verschillen, een Nederlandse club weer eens gaat meetellen en is het te hopen dat er ergens toplichtingen in de jeugdopleidingen zit die niet wordt weggekocht.

Mooie uitverkiezing, echter is het Barca van Pep en het Bayern van Heynckes ook goed genoeg voor de top 3...

11 oktober 2013 om 13:35

nah kom op zeg. Het Bayern van Heynckes... met alle respect voor hun prestaties van vorig jaar, maar dat gaat me echt wat te snel.

Vind de top drie wel mooi zo eigenlijk.

11 oktober 2013 om 13:49

indd... dan voeg de Galacticos met Zidane etc. ook maar meteen toe! Of het Barca van coach Cruijffie dan? Ik moet nu stoppen want anders noem ik je nog 20 elftallen op die beter waren dan Bayern van vorig jaar!

11 oktober 2013 om 13:53

Nee tuurlijk niet. Bayern Munchen is alleen vorig jaar dominant geweest tot nu toe. Alle andere ploegen waren oppermachtig gedurende een langere periode. Het Barcelona van 2006-2011 is ook zo'n ploeg die over een lange periode toonaangevend is geweest.

11 oktober 2013 om 14:03

Sorry hoor maar de galacticos mogen hier echt niet bij. Allemaal grote namen maar komen qua prijzen of spel hier niet bij in de buurt. ook dat cruijff bij barca speelde hoort hier niet. Was succesvol in spanje maar speelde europees geen rol van betekenis. Dan eerder nog het barca dat cruijff trainde. Andere die eerder bij het lijstje zouden kunnen zijn het bayern van beckenbauer, benfica eind jaren 50 of het liverpool wat een aantal jaar domineerde.

11 oktober 2013 om 14:05

Ook mis ik trouwens di stefano bij het real madrid waar puskas wel staat. Was minstens even belangrijk

11 oktober 2013 om 14:06

Het is niet mogelijk, maar zet die teams maar eens tegen elkaar... Daar mik ik op, ik denk dat Bayern Munchen van vorig een van de sterkste elftallen ooit was...

11 oktober 2013 om 15:14

Tja zo kunnen we nog wel even doorgaan. Tuurlijk zijn teams van nu sterker dan toen, dat snapt iedereen wel. Je moet het daarom in verhouding zien, en niet met elkaar gaan vergelijken maar met de teams van toen. Dus meer in welke mate ze domineerde en hoe ze het voetbal hebben vernieuwd/verbeterd.
En ik zeg niet dat dit bayern niet ooit bij de beste teams zou kunnen gaan behoren, maar daar is het nu nog wat te vroeg voor.

11 oktober 2013 om 15:43

Nonsens, de waan van de dag regeert weer. Bayern wint 1 x de CL en is meteen een van de beste teams ooit? Bij lange na niet. Het Bayern uit de jaren 70 was sowieso veel machtiger dan dit Bayern. Kijk eens verder dan je neus lang is joh, wat is dit voor reactie...

11 oktober 2013 om 16:34

Haha, ik wilde zelf ook reageren, gelukkig was je mij voor.

Het Bayern van Kaiser Franz was geniaal. 3x achter elkaar de Europa Cup gewonnen. Dat was ook een geweldig team met spelers als Sepp Maier en Der Bomber. Mid jaren 70'', dat waren de echte glorietijden van Bayern. In mijn ogen zelfs beter dan het Ajax van Cruijff. Maar dat is persoonlijk.

Het Bayern van nu is goed, maar die mogen bij lange (nog) niet aan dit imposante rijtje toegevoegd worden. 3 finales in 4 jaar is uitstekend. Waren ze allemaal gewonnen, dan was het een ander verhaal geweest.

11 oktober 2013 om 21:31

Eigenlijk was het Bayern van mid jaren 70 niet meer zo goed, al wonnen ze nog twee keer de EC I. In het seizoen naar het wk werden ze tiende in de Bundesliga, vervolgens derde. De beste jaren waren eigenlijk van 71/72 tot 73/74, toen ze drie keer op rij kampioen werden met resp. 101 (o.a. 11-1 tegen Borussia Dortmund), 93 en 95 goals.

Zijn ze t barca van guardiola soms vergeten???

11 oktober 2013 om 13:35

Hebben die ook 3x op rij de CL toen gewonnen?
Ik was er niet bij in die tijd dus weet niet hoe het Ajax was maar ik denk dat zo'n blad het Barca van deze tijd echt niet vergeten is hoor.

11 oktober 2013 om 13:35

Laat me raden, jij bent 12 en geen enkel benul van de historie?

11 oktober 2013 om 13:38

dat is nu ook een hype geworden indd ze wonnen veel
maar over 10 jaar hebben we weer een hele goede speler en dan zeggen we weer dat die de beste ooit is
we zien ook dat barca zonder messi veel minder is

11 oktober 2013 om 14:24

Je bedoeld het Barcelona dat zonder Messi momenteel gewoon aan het winnen is?

11 oktober 2013 om 15:23

Dikke overwinning op Bayern zonder Messi, 7-0 ofzo toch? Oow wacht, het was omgekeerd. Barcelona werd even ingemaakt met 7-0 door Bayern, ze wisten niet eens meer hoe dat voetbal werkte tegen Bayern.

11 oktober 2013 om 15:54

ooo dat barca dat net van celtic won dit jaar en vorig jaar zonder messi verloren ze
en in de competitie van spanje is de onderste helft ook niet veel
6 ploegen zijn nog van een redelijk niveau
ja dat barca bedoel ik

alleen jammer dat je nu niks aan zo'n verkiezing hebt.
Had Ajax de lijn in 95" moeten doortrekken. Ajax's laatste kunststukje.......

11 oktober 2013 om 13:59

95 was een doorgetrokken lijn van 86 ongeveer, waarin Cruijff een jeugdopleiding neergezet had waarmee veel successen behaald werden.
Toen de jeugd er eenmaal stond ging Ajax gekke dingen doen en vloog al het geld er in no time doorheen, via allerlei boekhoudkundige truukjes lijkt de schade op papier nog mee te vallen (via de beurs kregen ze 100m+ extra e.d., in die tijd zeer veel geld), in werkelijkheid echter zal het jaren duren voordat Ajax écht financieel gezond is (met stadium, zonder op de beurs te zitten, goed elftal op het veld, noem het allemaal maar op).

11 oktober 2013 om 14:01

Niet helemaal waar, toen konden we de spelers langer behouden. Als we het team van rond 2002-2003 langer bij elkaar konden houden dat we ook ver in Europa kwamen. Helaas is het lastiger om de goede spelers te behouden.

On.
Mooie erkenning, maar lastig om echt te zeggen wat het beste team ooit is. Qua speelstijl heeft het Ajax van toen heel veel betekend voor het voetbal.

Ik kan daar wel mee leven alleen toen mocht je maar 2 buitenlanders opstellen dus eigenlijk is het natuurlijk razend knap nu hebben alle topteams bijna allemaal meer buitenlanders dan spelers uit eigen land .

c63amg:

en barca was destijds geen reet waard, toen JC daar kwam stond barca 13e of zo.
en het gaat ook niet om die periode

11 oktober 2013 om 13:37

Nog erger..hij heeft het over het Barca van een paar jaar geleden onder leiding van Guardiola.....

11 oktober 2013 om 13:44

Hij doelt natuurlijk op het Barca dat onder leiding stond van Pep, niet het team waarbij Pep zelf speelde!

Barcelona van 2006, 2009, 2011 zal op een vierde plek komen.

11 oktober 2013 om 13:51

2006 en 2011.... wereld van verschil vriend!

11 oktober 2013 om 13:58

1965 en 1973 niet, makker?

We hebben het hier toch over een clubteam, niet over een elftal met 11 dezelfde spelers.

Het gaat erom of een clubteam over een bepaalde periode constant de beste is geweest. Of daar spelers vertrokken of gekocht zijn is totaal niet relevant!

11 oktober 2013 om 14:04

Zeg G... noem het dan Barca 2006-2011, dan zou ik zeggen alla hij heb het over de hegemonie. Wanneer je jaartallen noemt betekend dat voglens mij of het team of de speelstijl... beidde wereld van verschil tussen 2006 en 2011!!!
Daarbij heb ik mijn mening niet gegeven over 1965-1973 simpel weg omdat ik die niet heb zien spelen...

11 oktober 2013 om 14:23

Neef, ik noem het zo aangezien ze in die jaartallen de CL hebben gewonnen. Had inderdaad ook 2006 - 2011 kunnen zeggen.

11 oktober 2013 om 15:41

Barca 2006 is een heel ander team dan Barca 2009 en al helemaal dan Barca 2011. Er zijn maar 3 spelers die in alle 3 in de basis stonden: Puyol, Valdes en Xavi. Dit team moet je eigenlijk opdelen in de periode Rijkaard en Guardiola. Dit is het basisteam in 2006 finale:

Víctor Valdés
Oleguer
Rafael Márquez
Carles Puyol
Giovanni van Bronckhorst
Edmílson
Deco
Mark van Bommel
Giuly
Samuel Eto'o
Ronaldinho

Dit de finale in 2009:

Víctor Valdés
Carles Puyol
Yaya Touré
Gerard Piqué
Sylvinho
Sergio Busquets
Xavi
Andrés Iniesta
Lionel Messi
Samuel Eto'o
Thierry Henry

Dit 2011:

Víctor Valdés
Daniel Alves
Javier Mascherano
Gerard Piqué
Éric Abidal
Sergio Busquets
Xavi
Andrés Iniesta
David Villa
Lionel Messi
Pedro

11 oktober 2013 om 16:07

Het Ajax van 1965 is ook een heel ander team dan het Ajax van 1973.

De enige spelers die in beide elftallen stonden zijn: Piet Keizer, Wim Suurbier, Barry Hulshoff en Cruijff.

Dus ik snap je punt niet helemaal?

11 oktober 2013 om 18:54

2006-2011 is 5 jaar
1965 - 1973 is 9 jaar,

is ook een behoorlijk verschil & had Ajax 2 meer spelers die in beide elftallen stonden..!!

Ajax heeft 50% van zijn verleden aan Cruijff te danken.
Zou nu nooit meer kunnen.
Maar of Ajax echt het beste of mooiste clubteam is daar zijn de meningen wel over verdeelt denk ik

11 oktober 2013 om 13:39

Cruijff deed het niet alleen..hij was alleen de sterspeler. Hoe goed je ook bent op dat moment, zonder een goed team was dit nooit gebeurd. 50% van het verleden vind ik dan ook overdreven en een tikkeltje beledigend.

11 oktober 2013 om 13:41

barca heeft nu de laatste jaren alles aan messi te danken speelde messi bij bayern dan waren die niet te stoppen
ieder top team heeft 1 wereld topper nodig en als die weg is dan is het ook minder
napoli heeft ook veel aan maradonna te danken zo kan ik wel ff door gaan

11 oktober 2013 om 15:20

@lukio
Helemaal mee eens.
Cruijff was destijds 50% van de kwaliteit van Ajax, Net als Messi is voor Barca
Net als Marradonna was voor Argentinië .
Ajax heeft zijn hoofdprijzen uit de jaren 70 en zijn glorie voor 50% aan Cruijff te danken.
Daarmee heeft Ajax ook de kas kunnen vullen en nog steeds plukken ze daar de vruchten van.
Zonder Cruijff als speler had Ajax nooit de club geworden die het nu is.
Sorry @arie Vink,je zal het niet met me eens zijn,maar zo zie ik het

11 oktober 2013 om 15:57

maar ja zonder cruijff had je natuurlijk nog wel hele goede spelers hoor
maar dan hadden ze waarschijnlijk net de cl finales niet gewonnen

12 oktober 2013 om 09:17

@lukio
Cruijff heeft als speler noog CL. Gespeeld ,dat hete destijds europacup1.
En zonder Cruijff hadden ze mijn inziens 50% minder gepresteerd.
Cruijff was nu eenmaal de de beste speler en ook de architect op het veld.
Ik weet nog goed dat Cruijff in 1973 voor een record bedrag van Ajax nar Barca verhuisde,
In 1983 speelde hij weer bij Ajax,maar kwam in conflict met het bestuur. Daarom stapte Cruijff over als speler naar aartsrivaal Feyenoord.
Prompt werd Feyenoord meteen kampioen, at dus het verschil aangeeft van een team met Cruijff of zonder Cruijff.

12 oktober 2013 om 22:15

ik weet dat het toen de europacup1 heete maar die tellen we nu mee als Cl
door te zeggen dat real er bv 9 heeft
en natuurlijk is er een verschil van een team met of zonder cruijff
maar dat betekend niet dat ajax in de 70er jaren ook zonder cruijff geweldig was geweest
wel minder maar nog steeds geweldig

11 oktober 2013 om 17:25

Nee. Het totaalvoetbal was een idee van Michels. Daar had Cruijff weinig mee van doen.

Mooie tijden waren dat ja. Jammer dat die helaas niet meer terug zullen komen.

Het huidige beleid van Ajax zal daar ook zeker niet aan bijdragen. Vooral middelmaat loopt er nu rond in de selectie, een enkeling daargelaten.

Het wachten is op het moment dat er weer een top-lichting doorkomt, maar die zie ik er nu nog niet aankomen als ik kijk naar de B- en A-jeugd. Zitten absoluut goede talenten in, maar het is nog geen topmateriaal.

Het beleid ziet er op papier goed uit, maar in de praktijk zal het verdomd lastig zijn.

Het fc Barcelona onder trainer guardiola blijft natuurlijk het beste clubteam ooit maar omdat merendeel van de selectie er nog speelt is het zeker nog wachten op de toekomst voordat zij die een krijgen

11 oktober 2013 om 13:37

Kun je niet lezen wat er staat. Je opmerking slaat dus echt helemaal nergens op.

11 oktober 2013 om 13:47

Dan is dan jammer voor het fc barcelona onder trainer guardiola, want bij Bayern gaat het minstens zoveel succes opleveren.

11 oktober 2013 om 13:55

Dat slaat nergens op, als zij de beste waren rond 2009 zouden ze heus wel deze verkiezing hebben gewonnen. En waar is de glorie nu dan als het grootste deel er nog speelt? Vorig seizoen 1 van de 4 mogelijke prijzen gewonnen (primera Division)

Swart raaskalt wel meer. Zegt veel over zijn relativeringsvermogen dat hij dat natuurlijk vindt.
In elke periode heb je wel een beste wereldteam, echter kan je nooit over aller tijden spreken.
Tel je een periode van 2 jaar bijvoorbeeld en dan enkele seizoenen geleden zou het Barcelona zijn.

11 oktober 2013 om 13:52

Het scheelt dat Swart Ajax niet heeft uitgeroepen, maar het gezaghebbende voetbalmagazine Fourfourtwo. Heb jij het artikel wel gelezen? Of is je aversie zo groot dat je direct de neiging kreeg om negatief te brallen?

11 oktober 2013 om 13:56

Als je nou eens zou lezen zou je lezen dat het niet swart is die dit zegt. Maar dat dit is bepaald door een van de meest gerenommeerde voetbalbladen ooit. Ont: mooi om dit te lezen, wist niet dat het Ajax uit die tijd nog zo belangrijk word gezien.

Hetgene waarvoor je moet zorgen zodat we ooit weer zo'n generatie hebben is de huidige jeugd te stimuleren om te gaan pingelen en priegelen om alles met een bal te kunnen. Destijds kwamen al die voetballers uit gezinnen die vlak na de 2e wereldoorlog geen ene stuiver hadden en elk jochie voor en na schooltijd aan het voetballen waren omdat er niks anders was. Dan leer je het wel.

Het is ook niet voor niks dat er zoveel allochtone voetballers in het betaald voetbal verschijnen. Die komen allemaal uit families die het ook niet al te breed hebben en waarvan alle kinderen dus de hele dag op straat aan het voetballen zijn. De kinderen uit gezinnen die het gewoon goed hebben zitten de hele dag achter de Xbox of PS3 en daar heb je dus geen zak aan.

Daar ligt denk ik de sleutel. Er moet iets geniaals verzonnen worden om de jeugd weer massaal aan het voetballen te krijgen. Maar dus ook de hele dag dat het ook echt leuk is. Dat je je spelcomputers laat voor wat het is.

11 oktober 2013 om 13:43

Inderdaad. Niet dat ik profvoetballer ben geworden, maar in de jaren '80 voetbalden we nog elke dag op straat en op veldjes. Van na schooltijd totdat je moeder je naar binnen riep. Nu gaan de meeste ventjes alleen nog naar de voetbaltraining en zitten ze de rest van de dag te computeren etc. Schiet niet op.

11 oktober 2013 om 13:44

is ook overdreven als of kinderen alleen nog binnen zaten
ik ben nu 16 en heb altijd met vrienden iedere dag buiten gevoetbald en op school ook iedere pause
bij VI hoor je dat vaak maar dat is onzin kinderen spelen nog steeds evenveel buiten
er zijn natuurlijk uitzondering maar vroeger had je vast ook mensen die alleen binne zaten

11 oktober 2013 om 14:00

Ok, sorry.
Ik dacht het echt, maar misschien word ik een ouwe lul die te vaak "vroeger was alles beter" gaat zeggen...

11 oktober 2013 om 14:36

Het is ook zo. Het zal best dat er tegenwoordig nog genoeg kinderen buiten met een bal bezig zijn, maar vroeger was iedereen de hele dag buiten.

Cijfers over te dikke kinderen en blessures wijzen dit ook uit.

Dit kun je zelfs verder doortrekken. Kinderen waren vroeger veel fitter omdat ze overal naartoe fietsten en renden. Tegenwoordig wordt 80% van de kinderen overal met de auto naartoe gebracht.

Wat een onzin psv ontbreekt ze ware tog egt wel de beste club in de jare 90

11 oktober 2013 om 13:50

Je naam zegt het al je bent een echte sjonnie.

11 oktober 2013 om 13:51

Vervelend hé...ajax wordt door een magazine op 1 gezet en weer staat je cluppie er niet bij. Het is volkomen terecht dat het Ajax uit de jaren 70 in de top 3 beland. Op de eerste plaats? Dat denk ik ook wel, maar daar valt altijd over te discussieren. Psv heeft daar tegenover nooit zo gepresteerd als Ajax in Europa. 3 keer op rij...dat doet geen Nederlandse club ze na..

11 oktober 2013 om 14:40

Een plek op bij de eerste twintig voor het PSV van 85-89 is anders gewoon op zijn plek. Neemt niet weg dat Ajax de verdiende winnaar is.

11 oktober 2013 om 14:42

Dat is een ander verhaal!

11 oktober 2013 om 13:54

Want in de jaren 90 hebben ze bereikt? de johan cruijff schaal, beker en kampioen een aantal keer? Zeker beter dan de bovengenoemde clubs die in hun tijd zo ongeveer onaantastbaar waren.

11 oktober 2013 om 15:44

Ik ben PSV-er en PSV hoorde in de jaren 90 nog iets bij de beste 10 teams uit dat decenium, laat staan bij de beste ooit. Geen enkel PSV team mag ook maar de veters strikken van dat team

11 oktober 2013 om 15:54

Klasse opmerking. Ajax was in de mid jaren 90 natuurlijk ook ongenaakbaar. Zeker zoals ze Real in eigen huis wegspeelden, zal nog lang herinnerd worden...en niet alleen door Ajacieden

De zoveelste uitspatting van de 'vroeger was alles beter'-mensen die het voetbal van 2013 denken te kunnen vergelijken met het trage, semi-professionele voetbal van de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Laat de herinnering voor wat het is, de tijd heeft niet stilgestaan en de hele wereld is veel verder dan 40 jaar terug. Dat geldt dus ook voor het voetbal.

"maar aan de andere kant is het ook wel een beetje terecht natuurlijk. "

Kijk, je bent een Amsterdammer of niet hé XD!

ajax van 1965 tot 1973 dat snap ik wel periode van 8 jaar lang,... en ze rekenen AC Milan van 1987 tot 1991... waarom niet tot 1995??? milan heeft in die periode 5 keer in de finale gespeeld en 3 keer gewonen.. als je vergelijkt kwa periode dan moet je het ook eerlijk doen

11 oktober 2013 om 14:40

Kan jij het voetbal van Milan nog herinneren dan?

11 oktober 2013 om 16:03

ik kijk voetbal ongetwijfeld langer dan jou, en jah ik kijk naar AC Milan sinds 1989.. wat wil je hier mee zeggen???

11 oktober 2013 om 16:41

Dat Milan niet bepaald een soort voetbal speelde wat is blijven hangen in het geheugen van voetballiefhebbers. Ajax speelde gewoon een stijl wat harten heeft veroverd. Milan niet. Tenminste niet op die wijze. Het had populaire spelers natuurlijk dat wel.

En ja wat Curly zegt hieronder daar had ik nog niet eens bij stil gestaan.

Daarnaast heeft Ajax ook nog een CL finale verloren in 69. Dus ja ze hebben er wel 4 gespeeld maar de impact was gewoon groter.

11 oktober 2013 om 15:32

Dat is redelijk simpel: Ajax was van 1965-1973 redelijk hetzelfde team met veel dezelfde spelers. Het team van Milan is te delen in twee periodes. Zo had je de periode tot 1991 waar spelers als van Basten, Gullit en Ancellotti speelde. In de periode van 1991-1996 waren het spelers als Boban, Savicevic, Weah en Desailly. In beide periodes speelden eigenlijk alleen Baresi, Maldini, Costacurta, Tassoti en Donadoni.

Je kunt een beetje hetzelfde stellen over Barca in de tijd van 2006 - 2011. Het basisteam in de CL finale was een heel ander team dan het team wat in 2008 en al helemaal dat in 2011. De enige spelers die alle 3 de finales gespeelt hebben zijn Valdes, Puyol en Xavi. Deze spelers stonden er nog meer in de basis: Oleguer, Marquez, van Bronckhorst, Deco, Edmilson, van Bommel, Giuly, Eto'o en Ronaldinho...

"het gezaghebbende voetbalmagazine fourfourtwo",

Ik hoor er nu voor het eerst van.

En lekker belangrijk die verkiezing zeg....kom op zeg, je kan het voetbal van vroeger, toen ze allemaal nog op zo'n veld als dat van ado speelde toch onmogelijk vergelijken met het huidige voetbal waarin kunstgras en sportpsychologen centraler staan dan een leren bal en zwart/witte voetbal-kicksen.

Overigens vind ik persoonlijk het barca van een paar jaar terug beter met zijn tiki-taka voetbal.

Hoelang regeert en domineerd spanje al op de diverse eindtoernooien, dat komt ook ergens vandaan toch?

11 oktober 2013 om 13:54

Dat jij er voor het eerst van hoort... zegt meer over jou dan over het magazine! Vraag anders je vriend Google in het vervolg even voor wat uitleg....

11 oktober 2013 om 14:03

Wauw, vanwaar deze sneer kerel?

Ik ben gewoon niet zo van de magazines en heb hier dan ook werkelijkwaar nog nooit van gehoord.
Ben dan ook wel benieuwd wat dat over mij zegt?

Google is overigens niet terug te vinden op mijn lijst met vrienden , maar dat geheel ter zake.

11 oktober 2013 om 14:09

Ach kan altijd dat je er niet van gehoord hebt, helaas heb je ook nog nooit van de uitspraak "google is your friend" gehoord...

11 oktober 2013 om 17:32

Het is ook een nietszeggend medium. Ik ken het sinds een week ofzo.

Als de bakker op de hoek een lijstje maakt, mag ouwe Sjakie er volgende week weer op reageren.

Het is natuurlijk lastig om teams uit verschillende tijdperken met elkaar te vergelijken. Feit is wel dat Ajax in de begin jaren 70 een nieuwe manier van voetballen heeft uitgevonden. Het totaal voetbal was nieuw en innovatief, tegenstanders wisten niet hoe ze er mee om moesten gaan. Dit werd een zeer succesvolle formule die nog steeds de blauwdruk is voor vele teams momenteel. De dominantie van Ajax kwam eigenlijk perfect tot uiting toen de onlangs overleden Gerrie Muhren in Bernabeu de gelegenheid kreeg om een balletje hoog te houden op de helft van de tegenstander. Het ging er niet zozeer om dat hij dat kon maar het ging erom dat Real (voor Ajax heerser van Europa) dat toeliet. Buiten het introduceren van het totaalvoetbal beschikte Ajax over wellicht één van de beste selecties ooit met o.a. Cruijff, Keijzer, Swart, Muhren, Neeskens, Hulshoff, Vasovic, Stuy etc.

11 oktober 2013 om 14:09

Tsja, hoe voetbalde ze eigenlijk vóór die tijd? Schoten ze alles uit? Geen keeper op doel?

11 oktober 2013 om 14:21

gemiddeld was de opstelling 4 1 5. Ajax heeft eigenlijk een dynamisch middenveld uitgevonden.

11 oktober 2013 om 14:41

Klopt, laats nog een oud kranteknippsel gelezen waarin werd verteld dat Ajax met 433 kwam omdat Feyenoord in die periode oppermachtig was en Ajax dus deze manier van spelen heeft verzonnen....heerlijk die geschiedenis, jammer dat Nederlandse clubs nooit meer aan de Europese top zullen komen.

11 oktober 2013 om 14:45

Moeilijk hè om ook maar één intelligente opmerking te maken op VZ!

Ze zijn het team van Bayern München (periode midden jaren 70) vergeten.

11 oktober 2013 om 13:55

Tis een Engels magazine... dus vergeten? Denk het niet!

11 oktober 2013 om 13:56

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!!

11 oktober 2013 om 13:58

Nee hoor, helemaal niet vergeten. Die staat op plek 9

11 oktober 2013 om 13:58

In vergelijking met het Ajax van 69-74 stelde Bayern niets voor. Het gaat ook om het soort voetbal wat de clubs speelden.

11 oktober 2013 om 14:05

@rico

Ja ik zag het net pas.

@alderweireld3

Bayern speelde ook wel goed voetbal lijkt me, anders win je de Europacup 1 ook niet 3 keer achter elkaar.

11 oktober 2013 om 14:40

@ niekhengelo

Ik denk dat Alderweireld3 meer doelt op de revolutie die Ajax terweeg bracht in de voetbalwereld. Bayern zal heus wel goed gespeeld hebben maar ze hebben geen nieuwe manier van spelen uitgevonden.

11 oktober 2013 om 14:56

Nieuwe dingen zoals opkomende backs en buitenspelval kwam van Cruijff, natuurlijk heeft Ajax toen gevoetbald op een manier die niemand kende.
Neemt niet weg dat het van Bayern ook knap is.

Het ajax van van gaal was ook wel oppermachtig. Het moest gestopt worden door een stijf van de doping staande juventus. Eigenlijk verdiend ajax een 5e cl titel.

11 oktober 2013 om 14:42

@ thegamer01

Tijdens dat schandaal in Italie heeft de Eufa nog aan Ajax voorgesteld om die Chamions League titel alsnog aan Ajax te geven. Het toenmalige bestuur heeft dat afgewezen omdat zij op die manier niet de beker wilde winnen, persoonlijk had ik er geen problemen mee gehad als die titel toen alsnog zou worden bijgeschreven.

Wel erg mooi hoe hier weer frustrerend op gereageerd wordt. Jongens jongens..het is een magazine die Ajax op 1 zet. Leuk! En een eer voor ons Ajacieden en toch ook voor de Nederlandse voetbalhistorie. Laat je toch niet zo kennen. Dat is alleen maar voer voor mensen zoals ik .

Als je de beelden ziet moet je wel lachen. In verhouding was ajax een sensatie, maar qua tempo niet vergelijkbaar met de laatste 20 jaar.

En dan hier, de volledige lijst:

20. Nottingham Forest (1977 – 1980) Star Players: Shilton, Robertson, Woodcock

19. Budapest Honved (1950 – 1955) Star Players: Puskas, Czibor, Kocsis, Boszik

18. Borussia M’gladbach (1970 – 1979) Star Players: Berti Vogts, Heynckes, Gunter Netzer, Wimmer,

17. Preston North End (1888 – 1889) Star Players: Howarth, John Goodall, Trainer, Fred Dewhurst,

16. Boca Juniors (1998 – 2003) Star Players: Riquelme, Schelotto, Ibarra, Nicolas Burdisso, Palermo,

15. Dynamo Kiev (1985 – 1987) Star Players: Oleg Blokhin, Igor Belanov, Kuznetsov,

14. Juventus (1980 – 1986) Star Players: Rossi, Michel Platini, Liam Brady, Gentile, Dino Zoff, Tardelli,

13. Independiente (1971 – 1975) Star Players: Daniel Bertoni, Ricardo Bochini, Raimondo, Miguel Lopez,

12. Manchester United (1995 – 2001) Star Players: Peter Schmeichel, Roy Keane, David Beckham, Paul Scholes, Ryan Giggs, Dwight Yorke, Andy Cole.

11. Celtic (1965 – 1974) Star Players: Jimmy Johnstone, Bobby Lennox, Bertie Auld, Chalmers, Wallace,

10. Torino (1945 – 1949) Star Players: Giuseppe Grezar, Guglielmo Gabetto, Mario Rigamonti, Virgilio Maroso, V Mazzola, Ezio Loik,

9. Bayern Munich (1967 – 1976) Star Players: Maier, Beckenbauer, Paul Breitner, Uli Hoeness, Gerg Muller, Rummenigger,

8. Benfica (1959 – 1968) Star Players: Eusebio, Costa Pereira, Joaquim Santana, Jose Aguas, Coluna,

7. Santos (1955 – 1968) Star Players: Pele, Carlos Alberto, Zito, Coutinho, Pepe, Mengalvio

6. Inter Milan (1962 – 1967) Star Players: Armando Picchi, Luis Suarez, Jair, Sandro Mazzola, Tarcisio Burgnich,

5. Liverpool (1975 – 1984) Star Players: Ian Rush, Kenny Dalglish, Kevin Keegan, Alan Hansen, Graeme Souness,

4. Barcelona (2008 – 2011) Star Players: Lionel Messi, David Villa, Xavi, Andres Iniesta, Carles Puyol, Gerard Pique, Victor Valdes

3. Real Madrid (1955 – 1960) Star Players: Ferenc Puskas, Paco Gento, Alfredo Di Stefano, Raymond Kopa,

2. AC Milan (1987 – 1991) Star Players: Ruud Gullit, Marco Van Basten, Frank Rijkaard, Carlo Ancelotti, Tassotti, Franco Baresi, Costacurta, Roberto Donadoni, Paolo Maldini,

1. Ajax (1965 – 1973) Star Players: Johan Cruyff, Johan Neeskens, Arie Haan, Gerrie Muhren, Velibor Vasovic, Heinz Stuy

Dank u wel !

11 oktober 2013 om 14:05

Daarbij vermeld dat iedere club maar één keer in het rijtje voor mocht komen in de klassering. Eervolle vermeldingen waren o.a. voor het Ajax van de jaren 90.

11 oktober 2013 om 14:47

Vooral het Preston North End had een onvergetelijk team. Kan het me nog goed herinneren.

Wel vreemd dat het blad dat four four two heet een team tot beste uitroept die het 4-4-3 zo'n beetje heeft uitgevonden

11 oktober 2013 om 16:01

@ Bago

Nu begrijp ik waarom het Ajax zo onaantastbaar was in die periode, ze speelde 4-4-3. Ik heb gelijk een stuk minder waardering voor ze gekregen. Elk team kan zo wedstrijden domineren, met een extra man op het veld.

ON: Overigens naar mijn mening volledig terecht (in ieder geval sinds de jaren 60, voor die tijd heb ik geen kennis van), samen met het Barca van de voorgaande jaren hebben zij het voetbal echt gedomineerd met een eigen manier van spelen.

11 oktober 2013 om 16:14

@dvv20. Haha, scherp 4-3-3 bedoelde ik natuurlijk. Ik zal mijn fout wel even laten staan. Anders is je reactie niet grappig meer.

11 oktober 2013 om 14:19

Bedankt, vroeg me al af waar het Liverpool zou staan met King Kenny. 5e is een mooie plek en zeker terecht. Ook zeker geen schande als je kijkt welke vier erboven staan. Allemaal fantastische teams.

11 oktober 2013 om 14:44

Belachelijk dat het Dynamo Kiev van 85-87 erin staat en het PSV van 85-89 niet. Geld trouwens ook voor Independiente en Boca Juniors.

11 oktober 2013 om 15:06

Het Feyenoord van 1965 - 1975 was nog beter dan het Psv van 85-89. Alleen Ajax domineerde die periode nog meer, waardoor Ajax wel terecht (op 1) in deze lijst voorkomt en Feyenoord niet.

11 oktober 2013 om 15:53

Nee, sorry. PSV domineerde die jaren door 4 keer kampioen te worden de Europacup 1 te winnen en 2 keer de Nederlandse beker. En aangezien Dynamo Kiev er in staat voor die tijd periode vind ik PSV bij de lijst horen omdat ze toen simpelweg gewoon veel beter en meer prijzen hebben gepakt.

Naar mijn mening hoort Barca niet bij het beste team ooit. Zonder Messi is het namelijk vrij pover en dan zijn er genoeg andere teams die betere spelers hebben lopen op die posities. Messi daarintegen is wel de beste voetballer ooit

11 oktober 2013 om 14:40

Ja, want Xavi, Iniesta en Busquets zijn zeker koekebakkers. Wat een redenatie. Dan hoort Ajax uit de 70's er ook niet in thuis, want die waren zonder Cruijff ook 2 klassen minder.

11 oktober 2013 om 16:00

Ajax zonder Cruijff is anders dan Barca zonder Messi. Barca is veel afhankelijker van Messi dan Ajax van Cruijff. Daarom staan ze ook niet op de eerste plaats.

11 oktober 2013 om 17:41

Wat weet jij daar nou van? Hoe oud ben je eigenlijk? Ajax was in die tijd zeer afhankelijk van Cruijff, de rest stelde niet zoveel voor jongen.

Snap donders goed dat Ajax dit is geworden. Hebben voor het Nederlands elftal al het totaal voetbal uitgevonden. Alleen heeft Nederland de buitenspel val hier bij gevoegd. Wat misschien wel vergeten word door velen hier, is dat het huidige Barcelona een moderne versie is van Ajax begin jaren 70. Het Ajax van de jaren 70 zie je nu nog steeds terug, waar ook ter wereld.

11 oktober 2013 om 14:46

Ja joh, tuurlijk. Ajax als de Adam en Eva van het moderne voetbal. Barca een moderne versie.....je hebt wel humor. Je vergeet trouwens de grondlegger van dit alles te benoemen, de uitvinder van het totaal voetbal en de totale mens: Louis van Gaal

11 oktober 2013 om 17:11

ga je eerst inlezen, voor je zo'n commentaar geeft.

Lijkt mij weer een vrij dubieuze lijst als er zelfs teams opstaan die nooit een europese beker hebben gewonnen/geprolongeerd.

Ben net iets te jong om dat Ajax meegemaakt te hebben. De resultaten waren in ieder geval prima. Die van Real madrid in de periode 56-60 waren nog beter. Munchen deed het ook 3x vanaf 74.

Wat ik gezien heb in de laatste 35 jaar, vind ik Barcelona van het beste clubteam. Beter zag ik niemand voetballen. Ook AC Milan niet, dat ik bovendien verdenk van omkoping, bijv. in de CL finale tegen Steaua.

Overigens is de invloed van Cruijff na het vertrek van Rijkaard nihil en verdienen met name de financieel experts binnen de club en de bankdirecteuren de credits voor de successen. Anders waren spelers als Messi, Xavi, Iniesta e.a. al lang vertrokken naar Chelsea, City of PSG en speelde Barca met hun jeugd in de El.

11 oktober 2013 om 14:17

Je vergeet even voor het gemak dat guardiola cruijff als zijn grote leermeester heeft uitgeroepen.

11 oktober 2013 om 14:23

Voor de nederlandse media wel ja. Maar zonder Messi was Guardiola maar een doorsnee concierge, zo zei Guardiola zelf meerdere malen.

11 oktober 2013 om 14:35

Guardiola heeft het meerdere malen verkondigd. Ook niet zo gek want hij was de aanvoerder van het dream team van barca toen cruijff er trainer was.

Wel grappig barca was nooit zo goed geworden zonder cruijff en het voetbal van barca is geinspireerd door het ajax van de jaren 70.

Ik vind het altijd grappig als mensen gaan lopen roepen wat zij het beste team ooit vinden. Ik zou dat dus echt niet weten omdat 90% van al het voetbal zich voor mijn geboorde nog heeft afgespeeld. Ik heb echt geen idee of Barcelona beter is als Ajax van de jaren 70 of het Real van dat en dat jaar. En dan gaan mensen erover in discussie dat dit team of dat team beter is. Maar we mogen er in ieder geval toch wel trots op zijn ook een klein beetje als niet Ajacieden. Dat er toch een Nederlandse club op een staat

Op 2 dus ac milan dat twee ex ajacieden had ook wel leuk feitje.

Het grappige is dat Ajax 433 ging spelen vooral door feyenoord, ze hadden een extra middenvelder nodig omdat Feyenoord in die periode oppermachtig was. Leuk die geschiedenis, helaas zie ik het niet meer gebeuren dat een Nederlands team zo machtig word in Europa.

Is het vandaag de ajax smeer stroop an men reet dag of zo??
Je staat op met het bericht dat iedereen ze gaat kopieren om vervolgens dit nietszeggend bericht te zien .
Wat moeten we ermee?

11 oktober 2013 om 14:39

Waarom lees je het dan als je er toch niks mee kan?

11 oktober 2013 om 14:41

Ajax wordt uitgeroepen door het Fourfourtwo magazine en het AD besteed hier aandacht aan. Moet VZ zoiets dan maar laten??? Het gaat wel over een Nederlandse club. Snap dat dat erg vervelend voor je is..het gaat namelijk niet over psv . Maar als het wel over psv ging, dan had je dat maar wat graag op VZ teruggezien. Zet je frustratie opzij. Als je er echt niet tegenkan: Reageer dan niet.

11 oktober 2013 om 14:42

Je neemt anders wel de moeite om te reageren op "nietszeggende" berichten...nee sterker nog, je hebt de nietszeggende berichten gewoon gelezen...

Waarmee kunnen we je vanavond naar bed sturen?

Dat de goal van Linskens tegen Real in 1988 de gruwelijk beste goal aller tijden was?

11 oktober 2013 om 14:54

Hier wordt een Nederlandse club verkozen tot beste team ooit en dat heeft volgens jou geen nieuwswaarde?

Wat dan wel? Dat bericht dat PSV op de blote knietjes Barcelona smeekte om aub een benefietwedstrijd te spelen ter ere van hun 100 jarig jubileum, maar dat Barcelona nee zei??

1965 ?? Ajax begon toch echt pas sinds 69 goed te worden ?

De naam van dat blad kunnen ze nu wel wijzigen in Fourthreethree. 4-4-2. Dan komen de driehoekjes minder uit en worden de afstanden tussen de linies te groot.

ik zal wel alle VZ lezers over me heen krijgen maar voor mij is het beste Club team het elftal van Celtic uit 1967 dat de Europa Cup 1 won en wel om de volgende reden:
Het team bestond uit alleen maar Schotse spelers die allemaal binnen een straal van 50 km van Parkhead (celticpark) opgroeiden.
Ajax en de andere teams in dit lijstje hadden buitenlanders nodig of erin om succes te bereiken (niet dat daar iets mis mee is natuurlijk)

11 oktober 2013 om 15:02

Beetje vreemde reden dat ze daarom de beste waren aller tijden niet waar ? Het maakt echt geen reet uit waar de beste spelers vandaan komen.

11 oktober 2013 om 15:05

Behalve dat dat een zeer knappe prestatie is, is het natuurlijk geen vereiste om als beste clubteam aller tijden bestempeld te worden. Afkomst staat natuurlijk los van de voetballende kwaliteiten van een elftal.

Een terechte uitslag wegens het baanbrekende concept, Ajax ging waar geen club eerder ging en heeft de basis gelegd voor moderne strategieen, zoals Inter dat heeft gedaan voor het Catenaccio en Barca voor het tiki-taka

11 oktober 2013 om 15:09

Ajax speelde een jaar met een buitenlander. En betreft het aantal kilometers van Amsterdam, dan zal dik binnen de 50 zitten.

Dat het Ajax van begin jaren 70 de lijst aanvoert is natuurlijk mooi. Maar in het geval van dit Ajax gaat het denk ik nog niet eens zo zeer over de prijzen die het wist te behalen of hoe goed ze wel niet waren....maar ik denk dat de uitverkiezing ook mede te danken is aan de vernieuwing die Cruijff en Michels in werking hebben gesteld. Voetbal veranderde o.a. door de inbreng van nieuwe ideeën en spelopvattingen die tot daarvoor vrijwel nooit voorkwamen.

Dan hebben we het over druk naar voren zetten bij balverlies gelijk al door de aanvallers. Dat aanvallers mee gingen verdedigen en verdedigers mee gingen aanvallen. De buitenspelval..... eigenlijk alle zaken die uiteindelijk leidden tot het vermaarde totaalvoetbal van Oranje in 1974. En de oorsprong daarvan ligt hem bij het Ajax van Cruijff en Michels. Die startte zo rond 1965 en vonde perfectie in het winnen van 3 cups op rij, nadat de eerste finale in 1969 nog verloren ging tegen ik dacht Milan.

En dat die verandering van destijds als revolutionair werd gezien klopt en het vormt in vele gevallen overal nog steeds als basis van waaruit gespeeld wordt. Ja ook door teams als Barça. En Barçelona is in de uitvoering misschien zelfs beter, maar uiteindelijk blijft het een copie van wat destijds werd geïnroduceerd. En derhalve kan je stellen, dat dat misschien wel het beste team ooit was.....ookal zijn latere teams misschien wel succesvoller geweest sportief gezien. Ajax bracht het spel op een hoger plan...iets waarop nog steeds vandaag de dag op voortgeborduurd wordt.

11 oktober 2013 om 18:44

Met je eens dat het Ajax van toen revolutionair was en daarom ook waarschijnlijk op nummer 1 staat in dit lijstje.
Niet mee eens dat Ajax daarom ook het beste team is. Immers, clubs als Barcelona die op dat spel hebben verder geborduurd en het spel hebben verbeterd zijn naar mijn mening daarom ook een beter team.
Sowieso is het voetbal vandaag de dag kwalitatief al vele malen beter, dan het voetbal in de jaren zeventig. Zo'n lijstjes zijn altijd wel leuk, maar veel waarde moet men er niet aan hechten. Net zoiets als dat Bohemian Rapsody jaar in jaar uit op 1 staat in de radio2 top2000. Ergens wel logisch, maar ook zeker discutabel.

11 oktober 2013 om 19:17

Idd niet discutabel..??

Terecht, niet alleen vanwege de prijzen maar vooral om het spel en de uitstraling.

Ajax zoveel buitenlanders? Hoe kom je daarbij?

Met alle respect voor dit team wat zeker een wereld team was.maar er is toch totaal geen methode om dit aan te tonen.

Je kunt toch nooit een team uit de jaren 70 vergelijken met een team uit bijvoorbeeld de jaren 90 of van deze tijd. Dit is het zelfde als dat je nooit kunt zeggen dat Maradona beter was dan Messi of andersom. 2 totaal verschillende tijden waarin het voetbal er heel anders uit zag.

Goed voor de arrogantie en nu het vertalen op het veld met de spelers van nu

11 oktober 2013 om 16:00

18 augustus jl. hebben ze al gewonnen.

11 oktober 2013 om 18:26

Was een zeer matige 020 overwinning weinig herkenbaar uit de jaren die in het artikel worden genoemd.

vreemd dat het barca van de laatste jaren er niet bij staat, of het komt omdat het nog grotendeels actief is met dezelfde selectie. En natuurlijk de nostalgie die komt kijken bij teams van vroeger.

Dit maakt me erg trots.
Prachtig om te lezen dat we in het buitenland ook nog meetellen histroisch gezien dan.

Leuk voor Ajax maar je koopt er natuurlijk niets voor. Anno 2013 is Ajax afgezakt naar de subtop van Europa. Deze glorietijd komt nooit meer terug, helaas.

11 oktober 2013 om 16:49

Tja, het gaat er tegenwoordig om wie het meeste geld heeft. En die clubs steken zich dan ook nog in de schulden (honderden miljoenen schuld...schandalig).

Het echte voetbal was tientallen jaren geleden. En dan ben ik erg trots dat Ajax uitgeroepen is tot beste clubteam ooit. Kunnen we mooi in onze zak steken.

11 oktober 2013 om 17:50

Onzin...met net zo veel argumenten als dat het inhoudelijk iets toevoegt. Ongelofelijk hoeveel treurige figuren een andere club helemaal niets gunnen of kunnen toedichten. Ajax gaat echt wel weer een keer Europees iets leuks uithalen. Of dat tot winst van de CL leidt is natuurlijk afwachten.

Beste clubteam ooit is een beetje rare titel, voetbal ging toen minder snel.
Er waren later zat teams die echt wel beter waren
Maar gezien de revolutionaire vernieuwingen verdiend Ajax dit wel
Eigenlijk is het moderne voetbal toen bij Ajax begonnen, zij bedachten het
Ik denk niet dat andere teams ooit zoveel invloed hebben gehad, andere spelsystemen zijn allemaal achterhaald

11 oktober 2013 om 20:05

nee er zijn daarna geen teams gekomen die beter waren. het baltempo lag toen veel hoger dan nu. Nu wordt er heel hard gehold ...ronaldo , Bale ...en lijkt het dus snel te gaan.

Als het team goed staat en de bal gaat van voet naar voet dan hoef je niet zoveel te lopen.

Het lijkt sneller en beter nu door het gehol en door veel beter gebruik van de cameras die destijds statisch en verder van het veld geplaatst waren

Real Madrid , Benfica, Ajax, AC Milan en Barcelona zijn ongetwijfeld de 5 beste clubteams ooit geweest en Ajax met Cruijff/keizer zou Barcelona met Messi hebben verslagen. ER zijn 3 aspecten in het Ajax spel van toen dat het Barcelona van Messi niet beheerst: het gebruik van de wisselpas, de buitenspelval en de tempoversnelling waarbij een heel elftal over de linies van de tegenstander heen dendert. Nadat Cruijff naar Barcelona vertrok hebben we de tempoversnelling in het internationale voetbal nooit meer gezien , behalve in 1974 met Oranje dat hoofdzakelijk uit Ajacieden bestond.

Ik heb soms sterk het gevoel dat Sjaak Swart voor Ajax is vinden jullie niet?

Volgens het lijstje van Dr. Vogel was Hazerswoudse Boys 1954-1967 het beste clubteam everrrr.

Gree de Bruin vindt dit volkomen terecht, zo laat hij weten aan Het Hazerswouds Weekblad.

Wat een heerlijk artikel dit. Het doet me echt weer mijmeren naar al die mooie wedstrijden en zeker niet alleen van Ajax. Ik weet nog die wedstrijd van AC Milan tegen Real Madrid, waarin Real dacht eindelijk de cup met de grote oren te gaan winnen. Ze waren al jaren de absolute favoriet, maar verloren van Psv in de halve finale. Nu hadden ze afgerekend met Psv in de kwartfinale en troffen ze het AC Milan van Gullit, Rijkaard en Van Basten. Volgens mij mochten er toen nog maximaal 3 buitenlanders in het veld staan van 1 club. Real werd in San Siro werkelijk helemaal zoek gespeeld en AC Milan was de nieuwe heerser over Europa. De Finale was trouwens ook een afstraffing. Uit mijn hoofd 4-0 tegen Steaua Boekarest, wat het jaar erop (?) met 5-1 klop kreeg in Eindhoven.

Of die wedstrijd van FC Porto tegen Bayern München, toen ze met 2-1 (?) wonnen dankzij een hakje van ik meen Madjer. Och heerlijk. Zo zijn er nog wel tal van geweldige Europese wedstrijden en teams die in mijn herinnering gegrift staan. Echt leuk om weer aan terug te denken.

Toch even relativeren
Voetbal International heeft 140.000 abonnees

Het ' gezaghebbende ' fourfourtwo heeft ook kroatische, turkse en zweedse uitgaven, totaal in vijftien landen
Ze verkopen maar liefst 90.000 bladen, zo gezaghebbend is het dus ook weer niet

Grappig dat een blad genaamd four four two een team op 1 zet dat de grondlegger is voor het klassieke 4-3-3

Briljant team in die tijd, maar ik vind dat het Feyenoord uit de periode 1965 tot en met 1974 toch minimaal een eervolle vermelding had verdiend. In die 10 jaar werden zij 4 keer landskampioen (1965, 1969, 1971 en 1974) en werd het 6 keer 2e, won het de Europacup I (1970) en Uefa Cup (1974), de Wereldbeker voor clubteams (1970) en twee Knvb bekers (1965 en 1969) met spelers als Coen Moulijn, Willem van Hanegem, Rinus Israel, Wim Jansen, Ove Kindvall en Eddy PG.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren