Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Nederlands elftal zakt op FIFA-ranglijst, vrije val België

Laatste update:

Het Nederlands elftal is een plaats gezakt op de wereldranglijst van de wereldvoetbalbond FIFA. Het elftal van bondscoach Louis van Gaal staat nu negende, zo meldt de bond via de officiële kanalen. De daling van Oranje komt door de opmars van Portugal, dat dankzij de dubbele overwinning op Zweden in de play-offs voor het WK liefst negen plekken steeg. De top vier van de ranglijst bleef onveranderd.

/

Spanje is nog altijd de lijstaanvoerder, voor Duitsland, Argentinië en Colombia. Portugal werkte zich op tot plek vijf. België en Engeland zijn de grootste dalers in de top. Beide landen verloren op eigen bodem hun laatste twee oefenwedstrijden. De Belgen daalden van vijf naar elf en Engeland ging van tien naar dertien.

Alle landen in de top twintig van de FIFA-ranglijst hebben een ticket voor het WK in Brazilië weten te veroveren, met uitzondering van Oekraïne. Dat land staat achttiende en het verloor in de play-offs van Frankrijk, dat nog altijd een plekje lager staat.

De top tien:
1. Spanje (-)
2. Duitsland (-)
3. Argentinië (-)
4. Colombia (-)
5. Portugal (+9)
6. Uruguay (-)
7. Italië (+1)
8. Zwitserland (-1)
9. Nederland (-1)
10. Brazilië (+1)

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat oefenduels zoveel verschil kan maken. Ipv dat je gaat experimenteren, moet je dus eigelijk gewoon je sterkste team op stellen om ervoor te zorgen dat je niet daalt op de lijst?

28 november 2013 om 11:56

De bedenker van dit (punten)systeem moet wel een genie geweest zijn!

28 november 2013 om 12:01

of dronken.

28 november 2013 om 12:12

Brazilië is, in mijn optiek, het voorbeeld om te kunnen concluderen dat deze hele lijst helemaal niets zegt over de sterkte van de landen.

Op de tiende(!) plaats? Lachwekkend!

28 november 2013 om 12:27

Helemaal als de nummer acht Zwitserland is! Colombia heb ik ook nooit helemaal begrepen, sterke kwalificatiereeks of niet.

28 november 2013 om 12:29

De lacht zich een hoedje met zijn crack pijp in z,n mond.
Raar systeem Maar ja de FIFA is toch sowieso een idioot iets opdoeken die hap.


Ik hoop dat er een x een rijke gek opstaat en die zijn eigen competitie maakt een CL wk en Ek net als bij het boxen verschillende bonden zijn .

28 november 2013 om 12:30

@kebm: Brazilië heeft dan ook twee jaar lang alleen oefenwedstrijden gespeeld, die leveren veel minder punten op.

28 november 2013 om 13:27

Therock..

Nee, want Brazilië heeft ook de confederations cup gespeeld en gewonnen, zonder ook maar één duel te verliezen.

Daarnaast hebben ze -op Zwitserland na (1-0)- geen wedstrijd verloren in twee jaar tijd. Dan is het vreemd dat ze 10de staan aangezien sommige oefenwedstrijden juist heel veel punten opleveren, zo blijkt.

Het is gewoon een raar systeem waar niemand de vinger op kan leggen..

28 november 2013 om 14:06

Kebm: "...aangezien sommige oefenwedstrijden juist heel veel punten opleveren, zo blijkt."

Zo blijkt waaruit? Uit het feit dat er amper iets is veranderd in de top 10, juist door die oefenwedstrijden? Uit het feit dat Portugal grootste stijger is, omdat ze twee extra officiële duels hebben gespeeld, die meer punten opleveren (en dus terecht is dat ze als enige zo veel stijgen)?

Uit het feit dat Brazilië 10de staat, blijkt Juist dat twee jaar lang oefenwedstrijden (en een paar Conf Cup duels) spelen niet zo veel oplevert

Dat deze lijst raar, opmerkelijk of wat dan ook is, spreek ik zeker niet tegen. Enige logica is er wel in te vinden, maar het kan veel en veel beter. Het probleem is dat er op basis van deze onlogische lijst wordt bepaald wie in welke pot komt op het WK.

28 november 2013 om 15:35

Dat is met elk land zo die een groot toernooi organiseert had Nederland ook in 2000.
Ben wel met je eens dat het een hele gekke lijst is en diegene die dat heeft uitgevonden zit nu waarschijnlijk nog in een gesticht vast.

28 november 2013 om 15:52

Het is natuurlijk oneerlijk om veel punten te geven tijdens de confederations cup, die wedstrijden worden maar door een handvol landen gespeeld. Terwijl de rest thuis moet toekijken.

28 november 2013 om 16:29

idd, en hetzelfde voor die play-offs.... portugal stijgt nu enorm omdat ze 2 extra officiele wedstrijden hebben gespeeld... maar hun eindigen 2e in de poule waar wij bijv 1e zijn geeindigd.. en hun stijgen door deze 2 overwinningen na plek 5.. terwijl zweden niet eens super hoog stond.

28 november 2013 om 20:06

Dat Brazilie zo laag staat is toch vrij logisch?
Ze hebben geen kwalificatie wedstrijden hoeven speler. Ze hebben inplaats daarvan geoefend tegen landen die lager op de ranglijst staan dan de landen die ze bij een kwalificatie tegenwaren gekomen.

En deze oefen wedstrijden hebben ze nog geeneens allemaal gewonnen.

Het is vrij normaal dat een geplaatst land (wat dus geen kwalificatie speelt) vrij flink zakt op de ranglijst.

De Fifa ranglijst en waarop deze gebaseerd is is vrij logisch en zit goed in elkaar.

De Confed cup die je noemt , ja daar hebben ze het goed gedaan maar het probleem van Brazilie is dat ze dit jaar een zeer hoog aantal wedstrijden gespeeld hebben. En daarvan hebben ze toch 2x verloren en 4x gelijk gespeeld. En enkele landen waarvan ze wonnen staan nu eenmaal niet echt hoog.

28 november 2013 om 20:10

Waarom is het zo raar dat Zwitserland 8e is?
Ze wonnen een kwalificatie groep waarin hun vooraf op papier niet de sterkste waren. Ze hebben dus ploegen verslagen die sterker dan hun waren.
Tevens hebben ze geoefend tegen sterkere ploegen en gewonnen.

28 november 2013 om 12:04

Ja Nederland natuurlijk 2x gelijk gespeeld in 2 oefenduels en Portugal 2x gewonnen van Zweden. Ik vind het maar raar.

Je kan dan nog beter geen officiele oefenduel inplannen.

28 november 2013 om 12:03

Al win je oefenduels, dan kan je nog zakken... Dit punten systeem is nog krommer dan krom.

Nederland was na de oefencampagne in Azië gezakt in punten, terwijl er wedstrijden gewonnen werden.

28 november 2013 om 12:18

Tom, wat een onzinnige argumentatie. Als je de oefenduels wint kan je natuurlijk nog steeds dalen, omdat andere punten vervallen van langer geleden. Als je toen won van Brazilië en Engeland en nu van Nieuw-Zeeland en Noord-Korea, ga je uiteraard omlaag qua aantal punten.

28 november 2013 om 12:18

wel logisch toch dat je tegen een indonesie minder punten krijgt dan een wedstrijd tegen een pakweg italie?
ii staan de belgjes weer onder ons, waar ze ook horen

28 november 2013 om 12:20

Omdat het over 5(?) jaar gaat. Als ze 5 jaar geleden dus meer punten pakten dan nu, is de daling toch logisch? Het systeem is niet krommer dan krom, maar jouw kennis van het systeem is gewoon niet uitgebreid genoeg.

28 november 2013 om 12:27

Dat is helemaal geen onzinnige argumentatie, want je snap best wat hij bedoeld. Stel je speelt alleen maar tegen zeer laag gekwalificeerde landen en wint alles dan nog kan je dalen op de ranglijst (zelfs als je dezelfde punten in het verleden hebt als diegene die je inhaalt) Het is dus een redelijk krom systeem. Dan kan je zeggen dan speel je toch tegen betere landen?
Nou nee daar ben ik zeker geen voorstander van. Oefenduels moeten er zijn om te oefenen dingen uit te proberen. Dus de winst is niet de hoogste prioriteit! Daarnaast mochten ze dit ''kromme'' systeem aanhouden zul je zien dat laaggeplaatste landen niet zo makkelijk meer kunnen spelen tegen hoger geplaatste landen aangezien die hun ranking hoog willen houden. Het is nu nog niet zover maar een logisch gevolg.

28 november 2013 om 12:57

@wkt_nl
Het is geen onzinnige argumentatie. Het is bij de Fifa lijst zo dat je, ook al win je een oefenwedstrijd, nog steeds kan zakken in het aantal punten. Dit staat los van de resultaten uit het verleden.

28 november 2013 om 15:31

@tomreniers Dat is toch logisch!

Stel je voor: Jij staat 8e en ik 9e, met 1 punt minder dan jij. Jij wint vervolgens van Lapland en ik van Duitsland. Daardoor krijg ik meer punten dan jij en zul jij een plek dalen op de ranglijst! Je daalt dus ondanks dat je wint!

28 november 2013 om 15:32

Het heeft overigens wél met het verleden te maken, want als jij van Brazilië had gewonnen 5 jaar terug, had je veel punten ontvangen die wedstrijd. Zodra die vervalt omdat je van Lapland wint, waarvoor je veel minder punten krijgt, zul je ondanks de winst, gemiddeld minder punten hebben.

28 november 2013 om 15:40

Verklaar jij dan maar is hoe het komt dat Spanje al zolang op 1staat en die speelt echt niet tegen sterke tegenstanders.

28 november 2013 om 15:47

Moet ik serieus verklaren waarom Spanje al zolang eerste staat?? Misschien omdat ze de afgelopen 3 grotere toernooien eerste zijn geworden!!!
2x Europees kampioen, 1 keer wereldkampioen,

Tjonge jonge.

28 november 2013 om 16:31

het is wel degelijk krom.. je krijgt bijv voor een confed cup redelijke punten, maar daar doen maar een paar landen aan mee.. die worden dus bevooroordeeld door dat toernooi.. evenals Portugal nu omdat ze 2e zijn geworden in de poule..

28 november 2013 om 17:04

Klopt helemaal. Wel grappig dat jij ongeveer de enige bent die dit ontdekt heeft.

28 november 2013 om 18:09

@t.alavez, oefenduels kan je toch nog steeds gebruiken om dingen uit te proberen? Die rank boeit verder geen pepernoot. Of je nou in pot 1 of 2 of 3 of 4 zit, je zal toch gewoon moeten presteren op een WK of EK.

28 november 2013 om 20:08

Komt nog bij dat er per jaar een wegings factor is.
Wedstrijden van 4 jaar geleden tellen wel mee voor de ranglijst maar minder zwaar dan wedstrijden van afgelopen jaar.

Dus gewonnen wedstrijden worden elk jaar minder waard totdat ze vervallen.

28 november 2013 om 13:36

Ik denk wel dat deze rangschikking realistischer is dan de vorige....

Vreemd dat Portugal door 2 maal van Zweden te winnen zo veel plaatsen kan stijgen. Ik schat Zweden nou niet bijzonder hoog in.

28 november 2013 om 11:55

Heb je compleet gelijk in. Het rare is ook nog dat Portugal play-offs moest pakken, terwijl wij gewoon netjes eerste geworden waren?

28 november 2013 om 11:55

Portugal is geen winnaar van de poule geworden (volgens mij was dat Rusland) en toch is staat Portugal hoger....rusland is dan toch beter?

Nee omdat Portugal 2 play-off wedstrijden moest spelen om uberhaupt naar het wk te mogen, verdienen ze nog even dubbele punten....ze zouden minpunten moeten krijgen omdat ze deze play-offs moeten spelen en uiteindelijk als 24-32e land het wk halen.

Hahahahaha wat een belachelijk systeem is het toch en Belgie zakt nu eindelijk? terecht zo goed hebben ze ook weer niet gepresteerd. Dit systeem is gewoon een dikke vette faal!!!!

28 november 2013 om 12:12

Hoort een playoff niet bij een kwalificatie dan. Laten we daarbij ook meenemen dat Portugal in een zware poule zat waar dat voor Nederland gemakkelijk was met als sterkste land na hun Turkije.

Ik vind het wel terecht ook al is het een raar systeem.

Brazilië die bijvoorbeeld 10de staat alleen omdat ze geen kwalificatie hoefden te spelen.

28 november 2013 om 12:19

Bovendien stond nederland voordat de wk-kwalificatie wedstrijden begonnen erg hoog op de ranglijst. Zorgt voor veel minder punten bij elke wedstrijd

28 november 2013 om 12:23

Schei uit man. Roemenie en hongarije zijn normaal gesproken erg lastige ploegen. Ook turkije is lastig.

De lijst is zo krom als wat. Zwitserland in de top tien? Brazilië die alleen maar oefenwedstrijden kon spelen staat tiende terwijl ze de confederation cup gewonnen hebben. Volsterkt idioot dit.

28 november 2013 om 12:30

Een Play-off wedstrijd betekend dus dat een ploeg die zich nog niet gekwalificeerd heeft, twee extra wedstrijden krijgt om hoger in de ranking te komen! Haha, ronduit belachelijk en een erg slecht doordacht systeem..

28 november 2013 om 12:41

Hoezo? Op dezelfde dagen werd vriendschappelijk gespeeld waar je de tegenstanders voor het oprapen hebt en waar je ook punte mee scoort.

28 november 2013 om 13:46

Israël is inderdaad een bijzonder zware tegenstander, net als Azerbeidzjan, Noord-Ierland en Luxemburg. Rusland is niet veel beter dan Roemenië of Turkije in vorm..

En dan is Belgie groepshoofd, te lachwekkend dit systeem

28 november 2013 om 12:05

Waar wil je de WK indeling dan op baseren? Kom maar met een beter alternatief dan?

28 november 2013 om 12:09

Op de prestaties verworven op eindtoernooien en in kwalificatiewedstrijden van de 2 afgelopen Wk's en WK kwalificatieduels. Zo heeft presteren op een prestigieus toernooi in de toekomst ook nog meer waarde.

28 november 2013 om 12:14

Oftewel, meer punten toekennen aan kwalificaties voor en prestaties op eindtoernooien, minder punten voor oefenwedstrijden en play-offs.

Hoe kun je in godsnaam zoveel op een ranglijst klimmen zoals Portugal nu? Nota bene een play-off nodig gehad om zich te kwalificeren.

28 november 2013 om 12:21

Dus jij wilt alleen de resultaten uit de Wk's meenemen, en niet die van de Ek's en oefenduels etc.?

Hoe krijg je dan een reëel beeld van de prestaties van een land?
Je kijkt hierbij in jouw situatie naar een handjevol wedstrijden. Ook neem je resultaten mee van ruim 4 jaar geleden. In die vier jaar kan heel veel veranderen (kijk maar naar België bijvoorbeeld).
Daarnaast hebben ze op andere continenten een heel andere kwalificatiecyclus dan hier in Europa. Hier speel je een wedstrijdje of 10 als kwalificatie, en zit je over een hele hoop verschillende poules verdeeld. Daarentegen spelen de landen in Z-Amerika veel meer kwalificatiewedstrijden en zitten ze in één (toch?) poule ingedeeld.

Nee op de manier zoals het nu gaat worden de kwaliteiten van een land veel beter weergegeven. Ik zal niet zeggen dat het een perfecte manier is, absoluut niet zelfs, maar naar mijn inziens wel de minst slechte manier.

28 november 2013 om 12:22

Gnabry, dat gebeurt in dit systeem ook al.

28 november 2013 om 12:35

Ze zouden de play-offs in ieder geval sowieso niet meer mee moeten tellen en eerste in de WK kwalificatierondes een bonus moeten geven. Ze zouden misschien in plaats van oefenduels 3 wedstrijden per jaar voor je ranking kunnen spelen. Oefenduels moeten er zijn om te oefenen en niet om perse te winnen, maar goed dat is mijn mening.. Anders krijg je dadelijk dat alleen maar hoog geklasseerde landen tegen elkaar willen spelen om meer punten te krijgen. Waar uiteindelijk de lager geklasseerde landen het moeten laten afweten. Dat zou zonde zijn in mijn ogen, want een oefenduel tegen een Andorra kan net zo nuttig zijn als tegen een Duitsland in mijn ogen.

28 november 2013 om 12:35

Alleen baseren op de prestaties in de kwalificaties. Lijkt me niet zo moeilijk toch? Groepshoofden van de kwalificatierondes zijn de beste ploegen dan schijnbaar.

28 november 2013 om 12:36

Ja inderdaad of een bonussysteem voor de groepshoofden van de kwalificaties. En de play-offs sowieso niet meerekenen!

28 november 2013 om 12:37

Wat is er mis met Portugal op de 5e plaats?
Waren zij niet half finalist op de laatste grote tournooi? verloren van de latere winnaar Spanje.
Dat is zon beetje de plaats waar ze wel thuishoren. (brasilie hoort er ook bij)
Want sterker dan Portugal zijn alleen: Spa-Duits-Brasilie. Italie en Argentinie zijn gelijkwaardig.
Of vind je dat Nederland boven Portugal hoort?
Laten we erop houden dat Portugal voor de play offs ten onrechte gezakt was naar een te lage plaats.
Ik krijg namelijk altijd de s.....t ervan als ik telkens landen als Engeland en Nederland boven Portugal zie op de Fifa ranglijst. De vraag is dan: hoe vaak moet Portugal deze landen op een grote tournooi kloppen om boven hen te blijven? Een paar maanden na een grote tournooi staan zij er weer daarboven.
Wie zegt dat de resultaten in een kwalificatie tournooi meetbaar zijn?
Hoe kun je dat meten of Roemenie sterker is dan bv Israel?
Uiteindelijk worden prijzen pas aan het einde uitgereikt: Brasil 2014.

28 november 2013 om 12:45

Viswinkel, hoe doe je dat dan met andere continenten?
Je hebt dan hier al 8 Europese groepswinnaars, die zouden volgens jouw stelling allemaal groepshoofd op het WK worden? Knap, met maar 8 WK poules en nog 6 andere continenten.

Daarnaast spelen ze op andere continenten op een andere manier de kwalificatie, zoals in Zuid Amerika met maar één grote poule. Mag dan alleen Argentinië groepshoofd zijn? (terwijl de nummers 2 en drie waarschijnlijk ook gewoon beter zijn dan veel Europese landen).

Nee, zo simpel is het niet man

28 november 2013 om 12:58

Ach het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn, het gaat erom wat je presteert op een eindronde van de EK of een WK, en daar zouden punten op gebaseerd moeten zijn, niks geen oefenpotjes of poulewedstrijden er naar toe. Dat zou voor een hoop mensen beter te begrijpen zijn. Dan zit belachelijke gedoe waarmee volop gefraudeerd wordt......!!!!!

28 november 2013 om 13:10

Afcajanw,

Denk je niet dat er in vier jaar tijd veel kan veranderen? Als je de beste 8 van het WK in 2010 zou nemen als groepshoofd voor dit WK, dan krijg je de volgende groepshoofden:

- Spanje
- Nederland
- Uruguay
- Duitsland
- Paraguay
- Argentinië
- Brazilië
- Ghana

Wil je zeggen dat Ghana en Paraguay terechte groepshoofden zouden zijn voor het komende WK? Allereerst doet Paraguay niet eens mee en Ghana is zeker niet beter dan ook maar één van de groepshoofden die er nu aangewezen zijn.

28 november 2013 om 15:50

Dus wanneer een land groepshoofd wordt in een heel makkelijke poule, zou je volgens jou bonuspunten moeten krijgen? Waarom? Omdat je van de zwakkere broeders weet te winnen? Daarom krijg je bonuspunten wanneer je van goede tegenstanders wint (top 15 landen).

28 november 2013 om 16:36

niet alleen na het vorige wk kijken.. natuurlijk wel meerdere eindtoernooien anders krijg je nog zo een kromme lijst.. het ek en de Copa mogen daar ook absoluut in meegenomen worden en de Afrika cup en die andere natuurlijk ook.. dit is toch te belachelijk voor woorden?? Belgie en zwitserland groepshoofd? dat kun je op geen enkele manier verantwoorden.. nja op deze onzinnige lijst natuurlijk, maar waarin heeft belgie bijv beter gepresteerd de laatste 5jaar als nederland?? ze hebben notabene al jaren geen toernooi meer gespeeld..

28 november 2013 om 12:29

mkel045

België is groepshoofd omdat België het gewoon verdiend heeft. Punt uit!

28 november 2013 om 13:39

volgens mij heeft Belgie in de laatste 20 jaar precies 1 maal boven Nederland gestaan en laten ze nu net op basis van die ranglijst de groepshoofden aanwijzen.
Ja dan heb je het echt verdiend.
Not

En op deze onzin wordt de poule-indeling gebaseerd.

28 november 2013 om 11:57

Tja...je gaat er van huilen en lachen, tegelijk.

28 november 2013 om 12:07

Vertel maar hoe je dan de poule indeling wilt gaan maken?

28 november 2013 om 12:33

Op basis van serieuze wedstrijden? Lekker geregeld als je al zoveel kan stijgen na een play-off duel. Rusland was eerste in de poule, maar nog staat Portugal hoger? Zou toch nooit moeten kunnen? Dan zou Japan nu ookal in de top 10 moeten staan. Die hebben de 2 oefenwedstrijden het meeste indruk gemaakt.

Degene die de ranking regelt is niet helemaal honderd geloof ik.

28 november 2013 om 12:48

Maak dat eens meetbaar dan, Ritalin?
Welke wedstrijden wil je meetellen en welke niet? Leg het mij maar uit dan.

28 november 2013 om 13:51

Heel veel kan er ook niet veranderen aan het systeem. Maar volgens mij worden er gewoon te veel punten gegeven voor bepaalde wedstrijden. Kwalificatie wedstrijden moeten gewoon meer meetellen voor de ranking, want dat een Belgie bijvoorbeeld na 2 slechte oefenpotjes zoveel kan dalen gaat natuurlijk nergens over. Dat had Spanje na het verlies van Zuid-Afrika zeker ook een paar plaatsen moeten dalen. En die play-off duels moeten ze sowieso niet meetellen.

28 november 2013 om 13:58

Je reageert echt overal op, waarom snap ik niet zo goed. Werk je bij de Fifa?

Het vorige WK wordt bijvoorbeeld niet mee genomen. Dat hoort er sowieso bij. Je kunt het bijvoorbeeld op basis van alléén de laatste Wk"s doen (2006 en 2010). Scheve gezichten krijg je altijd wel maar het mag niet zo veranderlijk zijn als de ranking.

28 november 2013 om 14:32

Nee ik werk niet bij de Fifa, maar ik vind het te makkelijk van mensen die roepen van "slecht systeem, hoe kan je hier een poule indeling op baseren?"

Wat mij betreft prima dat iemand het systeem slecht vind (ik vind het zelf ook geen waterdicht systeem), maar kom dan met een beter alternatief. Daar zit het hele probleem, want dat is er bijna niet.

Overigens wordt het WK 2010 wel meegenomen (al krijg je maar een klein percentage van het aantal punten dat daar behaald is). Daarnaast, in 4 jaar kan veel veranderen (kijk naar België), en in 8 jaar dus al helemaal.
Het probleem is, dat een dergelijk systeem EN actueel moet zijn (spelertjes kunnen in 2 jaar ineens uitgroeien tot wereldspelers), EN er moet rekening gehouden worden met de soort wedstrijden die er gespeeld worden (oefenduels, kwalificatie etc.)
.

28 november 2013 om 14:34

WK en EK kwalificatiewedstrijden en WK en EK wedstrijden. Oefentripjes in Azië maken echt geen hout uit voor een groepsindeling. Ik denk dat het meetellen van niet vriendschappelijke wedstrijden een iets realistischer beeld geeft van het kunnen van een ploeg.

28 november 2013 om 15:02

Daar ben ik het ook absoluut mee eens, alleen zit je dan met het probleem dat niet ieder land evenveel wedstrijden speelt (en dus de landen die meer wedstrijden spelen, meer punten kunnen halen). Hier in Europa speel je 10 kwalificatiewedstrijden (de poule van Spanje maar 8 trouwens), terwijl ze er in Zuid Amerika veel meer spelen. Op veel momenten dat hier oefenwedstrijden gespeeld worden, worden er in Zuid Amerika kwalificatieduels gespeeld.

Ik ben het er absoluut mee eens dat oefenduels niet zouden moeten gelden voor de stand, maar zie dit maar eens op een volledig eerlijke manier te organiseren, dat kan gewoonweg niet.

28 november 2013 om 16:37

ik vind dat er gerekend moet worden op basis van prestatie's op toernooien.. zo word je wel heel erg benadeeld door een loting bij een kwalificatiepoule.. nederland wint meer dan belgie maar zakt terwijl belgie enorm veel stijgt..

28 november 2013 om 17:07

@oxxis he is natuurlijk wel raar dat je zoals Portugal je niet ineens kwalificeert, vervolgens playoffs moet spelen, end aar dan veel punten voor krijgt.... Terwijl teams die rechtstreeks kwalificeren dit niet hebben...

Zie daar de reden dat het raar is om de WK loting te baseren op de Fifa ranglijst.

28 november 2013 om 12:08

Dus waarop moeten we het dan baseren?

28 november 2013 om 12:17

Ieder land moet gewoon even veel punten kunnen verdienen in iedere officielle wedstrijd. Verlies, winst of gelijk...of het nu tegen Andorra is of tegen Engeland.

Je kan dan zien hoeveel (procentueel) een land heeft gescoord. Bijv. tijdens het wk kwallificatie heeft een land 6 keer gewonnen, 3 keer gelijk en een keer verlies.
Helaas ben je nu afhankelijk tegen welk land je speelt. Bijv. Belgie heeft nu een goede ploeg, maar omdat ze laag stonden op de ranglijst scoren ze ineens extra veel punten tegen ploegen die hoog staan op de ranglijst....terwijl die ploegen misschien niet eens meer een goed team hebben. Dit is gewoon krom en niet eerlijk.

Op het moment dat een land extra play-off wedstrijden moet spelen en dus meer punten kan verdienen dan een land dat zich direct plaatst moet hier ook iets op bedacht worden. Want dan kunnen de nr/s 2 van de kwalificatiepoules dus hoger op de ranglijst staan dan de nr/s 1 van die poule.....ook weer krom en niet eerlijk.

28 november 2013 om 12:18

Ik zou de loting baseren op de prestaties van de afgelopen 4 wk's eventueel met de punten die je haalt in de kwalificatiereeks. Of een mix, wat overigens niet makkelijk is denk ik (fifa stand + afgelopen wk's).

28 november 2013 om 12:25

toss,

Op jouw manier krijg je nog veel schevere verhoudingen. Stel, je zit in een makkelijke poule (zoals Nederland zat), dan krijg je het veel meer punten dan bijvoorbeeld Spanje in hun poule, terwijl Spanje toch echt een paar klassen beter is.
Daarnaast hanteren ze niet op elk continent dezelfde manier van kwalificeren. In Zuid Amerika heb je bijvoorbeeld maar één grote poule. Wat doe je daarmee dan?

28 november 2013 om 12:27

Jellesinnema,

Dus je wilt de prestaties van 16 (!!!) jaar geleden mee gaan tellen? Nee dat wordt lekker realistisch zeker?

29 november 2013 om 00:59

Ik denk dat dit wel meevalt. Nederland kan ook zelf een mindere periode hebben en dan hebben ze het tegen iedere tegenstander lastig. Daarnaast zijn de poules altijd redelijk gelijkwaardig verdeeld met af en toe een uitzondering.

Het is in ieder geval niet zo scheef als het systeem dat nu gehanteerd wordt.

heeft die nog invloed op de poule groepen?? qua poule leider? aangezien belgië niet meer bij de top nog wat staat en portugal wel

28 november 2013 om 12:02

Nope. De groepshoofden waren op de Fifa-ranking na de kwalificatiewedstrijden gebaseerd.

Halen we een goed resultaat tegen 'topland' Colombia, hebben we er niets aan....

28 november 2013 om 12:35

Precies. Op basis van het spelbeeld zou Nederland wel wat meer punten verdienen dan Colombia ookal was het een gelijkspel.

28 november 2013 om 20:11

Een goed resultaat?
Winst is een goed resultaat. Gelijkspel is iets waarmee je niet echt veel opschiet.

Wordt op basis van deze lijst dan de groepen ingedeeld? Of gebeurd dat op basis van de vorige lijst? Maakt een groot verschil voor Belgie.

28 november 2013 om 11:58

Pot indelingen zijn gebaseerd op vorige ranking

28 november 2013 om 13:48

Dank je!
Gelukkig voor Belgie dan!

Deze tussenstand zegt nu eigenlijk helemaal niets. De indeling in potten is al gemaakt en op het WK worden de echte punten gepakt.

Dit systeem is echt scheef. Klopt gewoon niet.

28 november 2013 om 11:59

Correct. Deze lijst is een grote onzin.

ah deze topic zal weer een heerlijke Nederland - belgie discussie geven.
Dat is mooi want dat omhoogevallen gedrag van die belgen is hopelijk weinig meer over na die laatste 2 pak slagen. Ze voetballen nog steeds schijterig met al hun talenten (want die hebben ze wel degelijk). Alleen denken ze klein en dat zal nog wel ff zo blijven want dat is hun inborst.

28 november 2013 om 13:00

Ik heb nog geen enkel commentaar gelezen dat de vergelijking maakt tussen België en Nederland (tot mijn grote verrassing). De eerste die erover begint ben jij....
En toch maar weer provoceren. "het omhooggevalen gedracht van die belgen"??? Kan jij mij voorbeelden geven? Ik denk niet dat hier 1 belg is die zegt dat wij een wereldteam hebben?
Het is de media, en dan vooral de buitenlandse, die er zo'n hype van maakt. Daar kunnen wij Niet AAN Doen! En stop nu aub met het haten en de negativiteit met alles dat met België te maken heeft.
Ik word er sch*tziek van!

28 november 2013 om 13:15

Ik denk niet dat hier 1 belg is die zegt dat wij een wereldteam hebben?

Dan heb jij de laatste weken toen belgie op fifa ranglijst boven Nederland kwam de commentaren duidelijk niet gelezen. Dat op zich geeft niet maar ga mij niet zeggen dat er geen belg was die niet meteen heel hoog van de toren blies. Want toen waren de belgen niet van de lucht die iets riepen van wat voor wereldteam de belgen hebben. En nogmaals . De belgen hebben een aardig team en eindelijk gaan ze weer een keer naar een eindtoernooi. Maar ik heb naar die belgen waarvan ik wel de commentaren van heb gelezen nu toch iets van een lange neus.

28 november 2013 om 12:32

??????????/
waar in mijn betoog suggereer ik dit dan.
Zulke posten werken erg bevestigend voor de vooroordelen die er over belgen bestaan.
Een discussie is goed en zelfs wel leuk maar dan moet je wel ingaan op wat de ander ook echt zegt of schrijft. Niet op wat jij denkt dat ze zeggen of schrijven. want dat heeft geen enkele zin.

En de wedstrijd van Spanje tegen Zuid-Afrika wordt uiteraard niet meegerekend..

28 november 2013 om 13:54

Eindelijk. Ik hoopte al dat iemand dit ook zag. Heel zuur voor Serero en co inderdaad die heel wat plaatsen zouden hebben gestegen.

Nou, ik heb het idee dat steeds meer mensen mijn mening delen dat deze lijst echt nergens op slaat.
Zit absoluut geen logica in. Tel gewoon de reguliere wedstrijden, dus de vastgestelde kwalificatie wedstrijden en de wedstrijden op een wk.

Daarnaast kan je een lijst vaststellen voor europa op basis van EK en kwalificatie hiervoor. Dit kan je ook doen voor de andere werelddelen.

Dit is de enige wijze waarop je een reeel beeld kan krijgen. Als je de kwalificatie in zuid amerika speelt, dan kan je veel sneller punten vergaren dan in europa. Nederlands plaatst zich ongeslagen, maar die zakt. Portugal wordt 2de en stijgt, omdat het extra wedstrijden nodig heeft om zich te plaatsen.

Begrijp echt niks van de toegevoegde waarde van deze lijst.

Ze denken ook nooit goed na over een goed puntensysteem. Net zoals bij voorrondes EL en CL. Clubs krijgen daar ook al punten, terwijl ze het toernooi nog niet eens gehaald hebben. Daar profiteren ze flink van op ranglijsten.

28 november 2013 om 12:30

Voor directe kwalificatie voor een EL of CL krijg je ook gewoon punten hoor.

Allemaal leuk en aardig, maar wat doet Zwitserland in de top 10?

zwitserland boven brazilië?
ja man, denk het ook...

Die lijst neemt niemand echt al te serieus denk ik. Na het WK zullen we pas zien wie de echte toppers zijn en wie niet.


Na grondig de puntentelling systeem te hebben doorgrond ben ik tot de conclussie gekomen dat het wel degelijk klopt en zelfs logisch is.

Tijdens deze voorgaande "zinloze" discussies hebben enkele reageerders getracht het uit te leggen wat doorgaands door de klagers genegeerd word en gewoon doorgaan met het spuien van zinnen waaruit blijkt geeen inzicht of oogkleppen te hebben.

Wat verstandig wijs en slim is, is om eerst de spelregels omtrent de puntentelling te leren, rekensommen te maken en tot begrip te komen wat betreft het puntentelling systeem.

Bij de Fifa lopen zaken zo en dan niet zoals het zou moeten, maar ze zijn ook weer niet zo achterlijk een crooked puntensysteem neer te zetten.

Als dat zo was waren er heel wat internationale voetbalinstanties in opstand gekomen omdat zij belangen hebben, groter dan de zogenaamde "voetbalkenners".
Het probleem nu is dat het hier in Nederland bij de zogenaamde "voetbalkenners" niet klopt, wat het dus een nationaal probleem maakt, sterker nog een micro nationaal probleem.

Nogmaals: Dat men zich niet verdiept in het punten systeem wil niet zeggen dat het niet klopt!!!

28 november 2013 om 12:41

Leuk en aardig, maar ik snap werkelijk niet waarom vriendschappelijke/oefenduels duels uberhaupt meetellen in de puntentelling. Heel merkwaardig natuurlijk.

In mijn ogen zou alleen de kwalificatie en vooral de eindronde moeten tellen, waarbij een eindronde een stuk zwaarder weegt en een WK zwaarder weegt dan, EK of ander continentaal kampioenschap.

Ha, die Belgen zijn tenminste verdwenen, waren namelijk allemaal een beetje uit de hoogte geschoten vind ik zo.

engeland zou de hoogste niveeau compititie zijn (premiere league) maar als land staan ze niet eens in top 10 ..drama

raar, frankrijk heeft oekraine uitgeschakeld voor het WK en alsnog is oekraine 2 plekken gestegen en staan ze boven Frankrijk, Spanje verliest van Zuid Afrika die heel laag staat en alsnog staan ze 1 ste,je verwacht dat spanje dan veel punten aftrek krijgt

Dus Portugal wordt min of meer beloond omdat ze kwalificatiewedstrijden moesten spelen? Wat raar

Dus dan neem ik aan dat Italie ipv Belgie groepshoofd is op het WK.

Jammer dat het zo verloopt. De Fifa laat steeds meer zien wat voor een domme organisatie het is.

Dit puntensysteem is zo scheef als wat...

Mensen toch, Hoewel ik het ook een raar meet systeem vind van de Fifa, Wat Portugal Rusland betreft, Rusland is wel poel winaar geworden met een punt meer dan Portugal, Portugal heeft maar een pot verloren en Rusland 2 (noord Ierland en tegen Portugal in Portugal) Portugal heeft alleen veel Potten gelijk gespeeld. Vaak het probleem bij Portugal tijdens Kwalificaties.

Maar ja, zodra Portugal ergens staat begint 75% van voetbal (kennend?) Nederland gelijk te blaaten maar hebben vaak totaal geen sjoegen van heo de vork werkelijk in de steel zit.

Vond het ook erg leuk tijdens vorige kwalificatie voor de EK, "wat slecht hebben ze van Denemerken verloren" (een wedstrijd) werd er geroepen, maar Raad eens wie ook van Denenmarken heeft verloren? En toen was het echt menens in de poul fase en daar heeft Portugal Denenmarken anders wel netjes opzij gezet.

Is ook altijd leuk als je op het gesprek ingaat. Als je vraagt wat ze bv. slecht vonden aan het Spel van Portugal moet 70% van de haters ineens toegeven dat ze het eigenlijk niet gezien hebben en alleen maar de Haat media na blaaten. Zucht!

Nederland hoort niet eens in top10

Gelukkig de Belgjes staan ook weer met beide beentjes op de grond

Vroeger nam niemand deze lijst serieus. nu gaat het elke week over de Fifa ranking.
Toch klopt de lijst min of meer. je zal toch moeten meten aan de hand van recente resultaten wil je een ranking kunnen maken.
Iedereen weet dat Brazilie beter is dan de ranking doet vermoeden, maar als je geen resultaten boekt wat moet je dan? Zwtiserland hoort er niet in thuis,maar als ze winnen moet dit gewoon berekend worden.
Anders krijg je een soort jury die maar gaat oordelen op basis van voorkeur. meten blijft weten en de eerlijkste methode.

Die lijst slaat natuurlijk nergens op, als een land zoals Zwitserland 8e staat, kun je het niet serieus nemen.

Hoe is het afgelopen met Spanje die van zuid-Afrika verloor? Tellen die punten nou wel of niet mee voor de Afrikanen?

Heel 2013 ongeslagen en dan zakken we op de ranglijst. Geef mijn portie maar aan fikkie.... Oranje staat er gewoon goed op en er komt giga-veel talent aan.

De nieuwe bondscoach moet zeker vier jaar tekenen want er komen weer mooie tijden aan.

De World Football ELO Ratings zijn wellicht een getrouwere weergave van en thermometer voor de vigerende verhoudingen. Die systematiek kent andere soortelijke gewichten toe aan wedstrijden. Het voert te ver om dat hier uit de doeken te doen.

http://en.wikipedia.org/wiki/world_football_elo_ra...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren