Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FIFA maakt ingewikkeld verhaal van pottenindeling

Laatste update:

Het Nederlands elftal weet nog niet precies wie het vrijdag wel en niet kan loten voor de groepsfase van het WK. De ploeg van Louis van Gaal zit momenteel in pot 4, maar daar zitten ook nog acht andere Europese landen in. Voor de loting van vrijdagmiddag zal er eerst een 'kleine loting' zijn, om te bepalen welk land uit pot 4 doorschuift naar pot 2, zodat alle potten acht landen hebben.

/

In pot 2 zitten nu nog zeven landen, de vijf Afrikaanse deelnemers (Algerije, Kameroen, Ivoorkust, Ghana en Nigeria) en de Zuid-Amerikaanse landen Chili en Ecuador. De vier andere deelnemers uit Zuid-Amerika (gastland Brazilië, Argentinië, Colombia en Uruguay) zitten in pot 1, net als Spanje, Duitsland, België en Zwitserland.

De resterende Europese landen zitten in pot 4 en dat zijn naast Nederland ook Italië, Rusland, Bosnië-Herzegovina, Engeland, Kroatië, Portugal, Griekenland en Frankrijk. Een van deze landen zal dus nog opschuiven naar pot 2. In pot 3 tot slot zitten de Aziatische landen Iran, Zuid-Korea, Japan en Australië. Ook de vier deelnemers uit Noord- en Midden-Amerika (de Verenigde Staten, Costa Rica, Honduras en Mexico) zitten in deze pot.

De Europese deelnemer die naar pot 2 opschuift zal direct aan een Zuid-Amerikaanse ploeg uit pot 1 gekoppeld worden. Daarmee moet voorkomen worden dat er meer dan twee Europese landen in een poule komen te zitten. De loting voor de groepsfase van het WK is vrijdagmiddag om 17.00 uur; het WK wordt gespeeld van 12 juni tot 13 juli.

De (voorlopige) potindeling:

Pot 1: Brazilië, Argentinië, Colombia, Uruguay, België, Duitsland, Spanje, Zwitserland

Pot 2: Algerije, Kameroen, Ivoorkust, Ghana, Nigeria, Chili, Ecuador

Pot 3: Australië, Iran, Japan, Zuid-Korea, Costa Rica, Honduras, Mexico, Verenigde Staten

Pot 4: Bosnië-Herzegovina, Kroatië, Engeland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Portugal en Rusland.

Hoop je dat Nederland opschuift naar Pot 2?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dus waar we eerst dachten dat we Portugal, Frankrijk etc zouden ontlopen is er nu nog een mogelijkheid ze alsnog te treffen??

3 december 2013 om 17:30

wat maakt het uit je moet iedereen kunnen treffen wil je wereld kampioen worden

3 december 2013 om 17:33

Wereldkampioen worden we toch niet, maar ik wil wel zo ver mogelijk komen

3 december 2013 om 17:41

Dat vind ik zo'n onzin uitspraak... Als een andere underdog één van de sterkste landen verslaat kan je juist met geluk tegen relatief zwakkere teams komen en alsnog kampioen worden.

3 december 2013 om 17:44

Een echte kenner weet toch dat de wereldkampioen altijd een beetje mazzel heeft bij de loting? Zonder geluk vaart niemand wel!

3 december 2013 om 18:49

Wanneer is Nederland weggetikt dor Denemarken idioot ?? Volgens mij was Nederland tegen Denemarken veel sterker !!!

3 december 2013 om 18:54

@jellybean, de kans is groter om te winnen als je 5x een makkelijke tegenstander hebt en 2x een moeilijke dan 7 moeilijke

3 december 2013 om 19:01

Belgie zal in dat geval al 3 punten verliezen tegen Japan. Aangezien die een sterker bleken.

3 december 2013 om 19:02

en Weeeeeeer gaat het trieste gefrustreerde Belgje die zich Taartmeester noemt provoceren, niks beters te doen stumpertje?

3 december 2013 om 19:14

Wie noemt zichzelf in godsnaam Taartmeester. Dan moet je een Belg zijn.
Nou taarten gooier wanneer is Nederland weg getikt door Denemarken?
Wanneer door Estland?

3 december 2013 om 19:17

Ik geloof dat er bij de Belgen niet 1 speler in de selectie zit met ervaring op een eindronde, dat wordt bij de zuiderburen dan helemaal tranen met tuiten taartmeester..

3 december 2013 om 19:25

Hoe vaak stond België de afgelopen 20 jaar op een eindronde pannekoek? Hoop zo dat we die Belgen loten, wordt een heerlijke wedstrijd waarin ervaring uiteindelijk wint!

3 december 2013 om 19:34

Haaha als we zo gaan redeneren... Nederland deed het met een B elftal beter tegen dezelfde landen als waar de Belgen tegen speelden. En dat is een stuk recenter dan dat EK waar de Belgen niet eens goed genoeg voor waren

3 december 2013 om 20:16

Nou belgie heeft dan wel een prachtige team. Keeper en verdedigers zijn van top niveau terwijl wij moeten doen met spelers uit "Eredivisie". Wij moeten het hebben van Robben en Robin. Zei hebben wel veel meer (potentiële) toppers

3 december 2013 om 23:00

Laat taartmeester lekker blij zijn, die belgen zijn er ook is weer is bij. Hij weet van domheid niet wat ie moet doen

3 december 2013 om 17:30

ja dan moet je wel dubbel pech hebben het beste voor nederland is om in pot 4 te blijven en hopen op zwitserland als groepshoofd (kan niet meer als je in pot 2 komt )
dan wordt je wel 1e

3 december 2013 om 17:31

Zit alweer uit te kijken naar een poultje Nederland, Mexico, Brazilië, Portugal ja

4 december 2013 om 15:15

Denk dat Nederland, Mexico, Brazilie en Italie het gaat worden. Gezellig

3 december 2013 om 18:10

Dit heeft Frankrijk even mooi geregeld, dat land zou in pot 2 zitten. Er gebeuren rare dingen omtrend dat land. 4 jaar geleden de bewuste handsbal van Henry die iedereen had gezien, deze editie het buitenspeldoelpunt en nu weer het gesjoemel met de potindeling. Er waren duidelijke afspraken gemaakt, het laagst geklasseerde land zou in pot 2 terechtkomen. Waarom zijn die regels er wanneer er vanaf geweken kan worden?

3 december 2013 om 18:18

Zou dat iets te maken kunnen hebben met Platini?..of is er een andere reden voor?

3 december 2013 om 20:13

Volgens Blatter was het een beslissing van het executive comitee van de Fifa. Verder wou hij het er niet over hebben.....echt corrupt zooitje daar.

3 december 2013 om 22:06

We weten allemaal hoe het zit, maar toch doen we er niets aan.

4 december 2013 om 03:25

En niet te vergeten het EK van 2016 waarbij hij er openlijk voor het kwam gerrommeld te hebben onder tafel. Zijn statement tegenover Turkije (dat een stem tekort kwam om te winnen) was: ''Hadden jullie maar een UEFA voorzitter af moeten leveren. Ik beloof hierbij dat het EK van 2020 wel koste wat het kost naar Turkije zal gaan.'' Vervolgens werd Ä°stanbul eerst onder druk gezet om zich niet meer kandidaat te stellen voor de Olympische Spelen 2020, want Frankrijk was mede kandidaat. Vervolgens werd het EK over heel Europa uitgesmeerd. Corrupter dan Platini heb ik ze dan ook nog niet aangetroffen!

4 december 2013 om 15:21

Tsja het is en het blijft een Fransman. Die staan in de wereld nou eenmaal te boek als arrogant. Hij trekt zich Niets aan van wat anderen vinden en doet lekker waar die zelf zin in heeft.

off: Het zou mij niets verbazen als er nog een ander konijn uit de hoge hoed getoverd gaat worden voor de EK in 2024. Wedstrijden in het Midden Oosten. (want Qatar heeft dan toch mooie stadions) of verre Oosten. (die betalen ook veel) Het is eigenlijk te gek voor woorden.

Principes van de Fifa en Uefa.
1. Is er geld te verdienen?
2. is het land veilig?
3. Is het land geschikt? (politieke situatie)
4. Heeft het een voetbalcultuur?

3 december 2013 om 20:48

Portugal (want de sponsoren willen CR zoveel mogelijk helpen ver te laten komen) gaat naar pot 2, let maar op. Corrupte bende..

On: NL gaat een dramatisch WK tegemoet, daar ben ik van overtuigd. Ik heb er wel zin in, ook in de loting, maar NL wordt drama.

dan moet je dus hopen dat griekenland in pot 2 word geloot anders heb je straks nog een verschikkelijke groep

3 december 2013 om 18:50

Inderdaad. Hoop dat we weer een keer een makkelijke groep loten.

3 december 2013 om 18:51

Griekenland maakt heel Europa kapot met hun gênante financiële huishouding. Aan het niveau van je opmerking valt overigens op te maken dat je hier hoogstwaarschijnlijk niet eens van op de hoogte bent.

3 december 2013 om 21:41

Wat heeft de financiële huishouding direct voor invloed op de prestaties van een nationaal elftal dan precies?

Het is niet gunstig dus om in pot 2 terecht te komen... Laat dat Griekeland maar zijn!

Dat dus niet gunstig zijn om in pot 2 te komen. Dan kunnen we ineens tegen Portugal, Frankrijk of Engeland uitkomen... Vreemde constructie hoor.

3 december 2013 om 17:47

engeland en frankrijkj rol je met 2 vingers in de neus op als nederland zijnde

3 december 2013 om 19:44

Ehm juist!
Ik vindt Frankrijk echt niet minder dan nederland.
Ook Engeland is een stug team, wel licht heb je daar wel meer kans tegen dan Frankrijk

Huh??? Waar slaat dit nou op? Is de ranking nu plots niet meer van belang?

Het kan toch heel simpel;

'onze' pot zit qua ranking net boven de 'afrikaanse' pot. Gewoon degene met de laagste ranking uit de Europese pot in de Afrikaanse pot zetten en klaar is kees.

3 december 2013 om 17:33

Frankrijk laagst gerankt. Dus nee dan niet. In ieder ander geval wel.

3 december 2013 om 17:35

Er zijn 9 Europese landen in pot 4...

3 december 2013 om 17:44

Ja ja begrijp ik. Maar dan moet er toch eentje van de Europese pot (pot 4) naar de Afrikaanse pot (pot 2)?

Fifa: "we gaan een loting houden" = random = oneerlijk

Ik: "verplaats degene met de laagste ranking" = gebaseerd op statistiek (net als de rest van de loting) = eerlijk

3 december 2013 om 21:06

Ongelofelijk hè. Ik geloofde er eerst niet echt in dat al die vriendjespolitiek wedstrijden of lotingen kunnen beïnvloeden, maar het begint er toch steeds meer op te lijken. Omdat anders landen die goede connecties hebben met de hoge bazen zouden worden benadeeld, wordt er een alternatief bedacht waardoor de kans op deze benadeelde positie verkleind wordt voor dat land. Misselijkmakend dit soort achterbaks gedrag.

4 december 2013 om 01:41

De uitkomst van de loting is al bekend, ze moeten er alleen nog even een show met ballen om heen bouwen.

3 december 2013 om 17:55

Net of het laagste gerankte team per definitie ook het minste land is, dat zou betekenen aan de hand van de ranking die de Fifa hanteert dat dat Frankrijk moet zijn.

Nou dat is toch nog steeds een heel sterk team wat je het liefst ontloopt, op basis van de huidige ranking zou het Rusland zijn, dat zou opzich niet heel ongunstig zijn want die schat ik het zwakst in.

3 december 2013 om 18:05

Ja maar gaat dat niet op voor de gehele indeling van de potten?

Ik vind het hele FIFA-ranking systeem nou ook geen daverend succes, maar als je er eenmaal voor kiest om er mee te werken, wees dan wel consequent en pas het voor de gehele loting toe.

3 december 2013 om 18:11

De Fifa moet in dit geval ook rekening houden met wat de landen willen, Frankrijk komt niet graag in die tweede pot terecht en de andere landen ontlopen ook liever de Fransen.

Dat is wel een probleem dus dan kan je beter loten zodat er achteraf niets gezegd kan worden.

3 december 2013 om 18:17

Ja maar, Nederland komt ook niet graag in die tweede pot terecht (net als alle landen uit pot 4 lijkt mij).

Zou Nederland dan niet meer recht van spreken moeten hebben omdat zij hoger in de FIFA-ranking staan?

3 december 2013 om 20:06

Zo werkt het niet, de landen die financieel het meest leveren hebben de meeste macht binnen de Fifa, Nederland is het braafste jongetje van de klas dus die zal niks krijgen.

3 december 2013 om 19:31

Ja inderdaad. Ik heb al een aantal keer gelezen dat Frankrijk naar pot 2 zou gaan en opeens moet er geloot worden. Wat een onzin

4 december 2013 om 11:57

Dat is dus Frankrijk.
Platini Fransman, vriendje van Blatter.
En ineens is die ranking plots niet van belang.

Je kan volgens mij beter opschuiven naar Pot 2 en dan uit pot 4 Italië en Portugal ontlopen. De rest zijn allemaal stuk voor stuk zwakker. Die Afrikaanse teams spelen vaak de lange bal en dan krijgt onze verdediging het heel zwaar.

Ideaal is een poule als deze: Zwitserland, Nederland, Honduras en Engeland. Niet te sterk, maar ook niet zo zwak dat de concentratie laag is.

3 december 2013 om 17:36

dat kan niet als nederland naar pot 2 gaat worden ze gekoppeld aan brazilie uruguay of colombia of argentinie , je mag met maar max 2 ploegen uit europa in een poule
dus beter blijven we in pot 4 lange ballen kan iedereen gaan spelen als je gewoon minder bent win je ook met lange ballen niet

het beste is dus
zwitseland , algerije , iran , nederland

3 december 2013 om 18:38

Blijf algerije maar onderschatten

3 december 2013 om 18:54

Waarom zou algerije overschat moeten worden
Met alle respect voor algerije ...daar hoor je als nederland gewoon van te winnen

3 december 2013 om 19:48

Denk dat vele het normaal zouden vinden als Nederland - Algerije, winst voor Nederland opleverd, zou bijna een verplichte 3 punten moeten zijn.

3 december 2013 om 20:45

Bedankt! Dat wist ik niet, onzinnig dat dat niet mag. Europa is gewoon het beste vertegenwoordigd op elk WK, dan kan je toch wel 1 poule hebben met 3 Europese landen..

Maargoed, dan kan je inderdaad beter niet in pot 2 komen. Dan is jou poule inderdaad het beste wat Nederland kan overkomen.

Helaas zal het wel iets worden als: Brazilië, Ivoorkust, Japan en Nederland..

Edit: Zie het nu in het artikel staan, had er reclame voor zitten.

4 december 2013 om 08:26

Ja, maar waarom zou je een poule met drie Europese landen doen als dat niet nodig is?

hoezo hier een loting voor dan? Waarom niet op fifa ranking? degene met de laagste ranking naar pot 2 lijkt me wel zo eerlijk

Alles om Frankrijk te beschermen, het land met de laagste ranking uit pot vier. Wat is de Fifa toch een heerlijke transparante organisatie!

Even geheel ter zijde, maar waarom wordt hier eigenlijk niet de meest nieuwe ranglijst gebruikt?

3 december 2013 om 17:56

Omdat ze volgens mij de ranking na de kwalificatie hebben genomen. Portugal-Zweden enz zijn daarvoor niet meer van belang. Maar anders had een Nederland oefenpotten tegen Spanje, Colombia, Duitsland kunnen spelen zodat ze meer punten zouden hebben om alsnog bij de eerste 8 te komen. Nu is het eerlijker omdat iedereen gewoon na de kwalificatie zijn plaatsje heeft. Als het niet zo zit moet iemand mij verbeteren

3 december 2013 om 18:16

Klopt al gooi je het woord 'eerlijk' natuurlijk over de boeg als je op een heel laat moment laat weten wanneer en waarop de loting plaatst vind.

Nederland heeft bijvoorbeeld aan promotie gedaan in Azië en daar 2x gewonnen, als ze die wedstrijden gewoon niet hadden gespeeld waren ze Zwitserland voorgebleven op de ranking. Oftewel die hele ranking slaat nergens op.

Als je het eerlijk wilt doen moet je oefenduels lekker schrappen van die ranking, zowieso is het idioot dat een oefenduel invloed heeft. Zolang dat niet gebeurd heeft die hele ranking niks met eerlijkheid te maken.

3 december 2013 om 18:53

Dat is onzin Freshzone. Je krijgt geen punten minder door meer wedstrijden te spelen. Nederland had moeten oefenen tegen landen die hoger op de ranglijst waren of moeten winnen van Duitsland of Italie ofzo. Zwitserland heeft oefenwedstrijden gespeeld tegen hogere teams(en gewonnen) maar Nederland ging puur voor de euro's naar Azië en krijgt nu de deksel op de neus.

Daarbij hebben die oefenduels helemaal niet zoveel invloed(relatief weinig zelfs). Kwalificatie duels hebben veel meer invloed alleen zat Nederland in een makkelijke poule waardoor ze niet zoveel konden verzamelen. Maar als Nederland gewoon van Duitsland en Italië etc had gewonnen hadden ze gewoon in pot 1 gezeten. Beide teams zonder oefenduels had Zwitserland ook hoger gestaan.

Als ze het niet zouden baseren op de ranking zou elk land gewoon elke keer oefenen tegen vet slechte tegenstanders en daardoor heel veel wedstrijden winnen en sowieso in pot 1 komen. Juist goed dat ze het aantal punten wat je krijgt baseren op tegen hoe goede teams je speelt.

4 december 2013 om 01:53

De oefen duels van, en tegen Brazilië niet laten tellen en een overwinning op Andorra wel? De kwalificatie poule van Nederland bevatte geen ploeg uit de top 30. En als we tegen een top 30 land oefenden, konden we er thuis niet van winnen.

4 december 2013 om 09:58

@martijnr12: En dat is alsnog niet eerlijker want Nederland heeft doordat het zo hoog stond slechtere tegenstanders gekregen in hun kwalificatie en de kans op veel punten scoren dan ook moeilijker is. En een team wat minder hoog stond haalt dus veel meer punten op.

Maar goed als de Fifa een poule des doods wilt voorkomen moeten ze gewoon Bosnie naar pot 2 doen.

Ik zie het anders wel weer gebeuren dat Nederland naar pot 2 gaat en dan Brazilie, Portugal en Japan gaat loten en dan heb je ook meteen een hele goede start van het tournooi.

Wanneer gooien ze gewoon eens iedereen in een bak en gaan ze 1 voor 1 de poules indelen met wie ze loten. Dan kan het wel eens gebeuren dat je 4 topteams in 1 poule hebt en 4 zwakke in 1 poule maar dan heb je echt een eerlijke loting gehad en hoef je niet zo moeilijk te doen over ingewikkelde berekeningen om een ranking te bepalen en een pot in te delen. Om dan achteraf weer iets aan te moeten passen omdat er in een pot teveel landen uit Europa zitten.

Ze zouden gewoon het laagst geklasseerde land moeten doen. Zoals men vaker doet dat het laagst geklasseerde land afvalt of doorschuift. Zeker gezien de zwakte van pot 2.

Dus dat zou betekenen dat Frankrijk dan,,, WAT wacht zei ik daar Frankrijk. Frankrijk? We gaan Frankrijk niet in pot 2 zetten. Wat zal Michel (platini) daar wel niet van denken.

Nee weet je wat we doen een voorloting. Niemand is daarbij en dan koppelen we het ook meteen aan een Zuid Amerikaans land alvast. Zodat als de cameras aangaan men denkt, heee ze hebben al geloot. Ja veel beter!

3 december 2013 om 18:09

Rusland staat op de Fifa ranglijst lager dan Frankrijk (22e, Frankrijk staat 19e). Eigenlijk zou Rusland dus doorgeschoven moeten worden naar pot 2, en dus niet zoals jij zegt Frankrijk. Neemt niet weg dat ik deze voorloting ook heel raar vind

Edit: Rusland staat zelfs 22e, die zouden eigenlijk doorgeschoven moeten worden!

3 december 2013 om 18:54

@ Jorge,
Ik denk niet dat dit wordt gedaan om Frankrijk te beschermen, maar eerder het thuisland Brazilië.
Frankrijk in pot 2 zou Brasil, Argentina, Uruguay of Colombia. Dat is 25% kans voor Brazilië om Frankrijk te treffen. Dan heb je in pot 4 o.a. Italië, Portugal, Nederland die je kunt treffen (net als Engeland, Kroatië of Rusland wat wel mindere tegenstanders zijn maar zeker niet onderschat mogen worden). Als je dan topfavoriet Mexico of Japan uit pot 3 loot dan zou het risico bestaan dat Bazilië een pot loot als deze:
Brazilië
Frankrijk
Japan/mexico
Portugal/italië/nederland

Dat zou het echt geen zekerheid zijn dat Brazilië door zou gaan omdat elk van deze landen in staat is om hen op een goede dag te verslaan.

Ik denk dat deze "grap" door Blatter en consorten is besloten om het thuisland in bescherming te nemen.

Spannend, dit wordt echt een top WK dat zegt mijn gevoel. Nederland gaat ons wel verassen denk ik. Mijn top 4= Brazilië, Duitsland, Argentinië, Spanje!

Nee niet naar pot 1, hoop dat we in 4 blijven een loting met zwitserland, algerije en honduras zie ik wel zit en ik wil geen brazilie, japan portugal ofzo

3 december 2013 om 19:50

Je kan ook niet naar pot 1, gaat om pot 2 (continent Afrika)

Pot 2 zou dus heel ongunstig zijn dan heb je 50% kans op Argentinië of Brazilië.

Ik zou bijna gaan denken dat de Fifa enige invloed wil hebben op de potindeling via deze manier...

Dit zou misschien wel het einde kunnen betekenen voor Oranje op het WK.

Stel Nederland moet naar pot 2, dan kunnen we ons opmaken voor een nieuwe EK 2012 scenario met 2 toplanden in de poule. Dat wordt dan wel erg zwaar, te zwaar denk ik.

Hopenlijk kan Griekeland of Kroatië naar pot 2 gaan, gunstiger voor Nederland.

Aan de andere kant zou je dit heel simpel kunnen oplossen, gewoon het laagst geklasseerde land uit de pot gooien. Maar kijk eens welk land dat is.

3 december 2013 om 17:39

Brazilie, Italie en Japan zou dus mogelijk zijn. Belachelijk dat Frankrijk wederom gematst wordt. Schandalige organisaties die fifa en uefa

3 december 2013 om 18:58

Als jij het EK 2012 noemt, noem ik het EK 2008. Het is koffiedik kijken.

Ik 'gun' het die grieken wel om in pot 2 te komen. Wij kunnen beter lekker blijven zitten in pot 4. De landen in pot 2 en 3 stellen allemaal niks voor. Dan hebben we zowieso een gunstige loting. Krijg daarbij als groepshoofd Zwitserland, Columbia en je zit al in de volgende ronde. Als je in pot 2 beland kan het helemaal mis gaan Spanje Nederland, Japan, Frankrijk

3 december 2013 om 17:40

Klopt niet wat jij zegt kunnen geen 3 europese landen in één poule. Eerst even het hele stuk lezen voor je reageerd Deveste!!

3 december 2013 om 17:50

Wanneer je in pot 4 landen als Duitsland, Mexico & Chili treft, wordt het ook gewoon een hele zware dobber.

Kom je in pot 2 en je treft Zwitserland, Costa Rica en Griekenland dan heb je een hele eenvoudige poule. Het maakt dus niet zoveel uit in welke pot je terecht komt, je moet gewoon een dosis geluk hebben dat je geen 2 toppers in je poule krijgt.

Ik hoop dat we een pot krijgen met Belgie/uruguay met daarnaast nog Australie. Dat zijn nog teams met een nederlands tintje.

3 december 2013 om 18:21

"Eenvoudig". Beide landen hebben beter gespeeld op het vorig ek.

3 december 2013 om 19:18

Ik zou het leuk vinden als Frankrijk alsnog doorschuift naar pot 2, haha.

Flink nadeel dus als je uitgeloot wordt om van pot 4 naar pot 2 te gaan.

Veel grotere kans op een heel zware loting. Vind het dan ook raar dat dit op loting moet gaan, waar is die fifaranking dan voir? Gewoon de laagst geplaatste land naar pot 2 sturen, het is lullig, maar dan tenminste niet volledig aan lot/geluk onderhevig.

Kans is 1 op 9 dat we naar Pot 2 moeten. Niet zo heel groot dus. Laten we hopen dat degene die 1 bal uit de 9 trekt een ander land eruit kiest dan is deze gehele discussie niet nodig geweest

3 december 2013 om 18:58

Je dacht toch niet dat de Fifa de loting laat aankomen op kansberekeningen.

3 december 2013 om 19:43

@setto

Nee natuurlijk niet maar de kans dat wij in Pot 2 komen is gewoon 1 op 9. Als alles eerlijk verloopt natuurlijk waar ik als normaal mens wel vanuit ga!

3 december 2013 om 19:55

De Fifa heeft zoveel dubieuze beslissingen genomen dat iets eerlijk laten verlopen helaas niet meer tot de mogelijkheden behoort. Maar ik bewonder je idealisme.

3 december 2013 om 19:59

Zoals ik in een ander bericht al heb getypt Setto, waarom zou er dan nooit een ex-speler die altijd de loting verrichten één keer dit aan de pers hebben verteld.

Er zijn genoeg spelers die laterna in conflict zijn gekomen met de Fifa en waarvan er niet ëén over de loting naar buiten getreden is.
Denk bijvoorbeeld aan Engelse spelers waarbij Engeland al 2x het WK door de neus is geboord. Als het echt zo oneerlijk ging zal er echt wel een Engelse speler zijn die uit de school klapt over de lottingen. Denk bijvoorbeeld aan Beckham Ambassadeur voor het Engelse WK-bid en bij elke loting betrokken!!

3 december 2013 om 20:10

De ex-spelers waar jij het over hebt hebben al hun rijkdom, faam en financieel lucratieve deals te danken aan die wereld. Dat de rug toekeren gebeurt niet snel. Het zal je verbazen hoe hypocriet en/of onverschillig mensen kunnen zijn, zolang ze er zelf maar baat bij hebben. Daarom hoor je ook niet over de omgekochte officials, die hechtten teveel waarde aan hun envelopjes om uit de school te klappen.

4 december 2013 om 02:03

Er zijn landen waar de nationale loterij live op televisie en met notarissen, een grote truc was. Het zag er ontzettend eerlijk uit, maar de uitkomst was (als het goed ging) bekend.

3 december 2013 om 21:14

Plus als je niet in pot 2 komt nog de kans 1 op 8 dat je in de poel komt met het andere europese land in pot 2...

Zolang Portugal of Nederland maar niet in pot 2 komt.
Voor de rest van de landen in pot 4 ben ik niet bang, die kunnen we hebben

Op zich is dit wel logisch, evenals het laagst geklasseerde land nemen. Hoe dank ook had dit dus gewoon voor de kwalificatie bekend gemaakt moeten worden, ze wisten toen ook al dat er 13 Europese verdeeld moesten worden over 4 groepen.

Ziet er zo wel goed uit dus, treffen we dus een A-land (spanje, Duistland etc). En 2 zwakke landen Afrika/azië, nou er gaan 2 door dus ik vind het een gunstig bericht.

3 december 2013 om 18:04

Of je komt in pot 2, je loot Brazilië en krijgt Japan en Italië er voor de gein bij.

Waar ik op hoop, zit niet te wachten op rukpotjes tegen Zwitserland en Honduras etc

lekker man, voor Nederland altijd goed om bij potential champions ingedeeld te worden, werkt het beste, iedereen lekker gemotiveerd

Ik ben er egt van overtuigd dat een sterke poule ons alleen maar goed zal dan, daar zijn we in NL altijd nog goed in, toppers spelen tegen grote tegenstanders, dat ligt ons

die kleintjes daar moeten we voor oppassen

3 december 2013 om 18:15

Het vorige EK liep het helaas wat anders. Ik zie ook liever gewoon een wat makkelijkere poule. Zoals in Zuid-Afrika vier jaar geleden, met 1 topteam er dan nog bij. Colombia, Uruguay ofso.

Wat een ingewikkeld verhaal joh. Waarom moesten ze het perse zo moeilijk doen. Er zijn makkelijkere opties dan dit. Schuif gewoon de hoogste Europees land op het Fifa ranglijst naar pot 2. Waarom persé loting?

Maar vooralsnog, mocht Nederland naar pot 2 gaan zie ik dus de kans dat Nederland waarschijnlijk Brazilië zal treffen. Ik heb liever Brazilië met Neymar dan een Argentinië met Messi. Maar goed, om wereldkampioen te worden moet je natuurlijk in staat zijn om van alle landen te winnen.

Blijf maar gewoon lekker in pot 4 en dan gewoon Zwitserland, Algerije en Iran loten.

3 december 2013 om 18:21

Algerije gaat gewoon winnen van nederland blijf ze maar onderschatten.

3 december 2013 om 18:49

Ik snap dat je door een Algerijnse bril kijkt maar kom op, Nederland is veel sterker dan Algerije. Wie hebben zij op Feghouli na? Bougherra? Nee die gaan er in de groepsfase uit. Zonder twijfel.

3 december 2013 om 19:43

Haha ja joh dat weet ik ook wel, maar ik moet toch me landje een beetje representen.

Jammer dat Frankrijk niet gewoon in pot 2 is gezet. Nu is de kans toch iets kleiner dat ze tegen een ander Europees land moeten. Uit Pot 4 zijn Griekenland, Bosnië en Kroatië de minderen, de rest is allemaal minstens even goed of zelfs beter dan de landen in pot 2.

Een mooie gunstige loting voor Oranje:
- Zwitserland;
- Algerije;
- Costa Rica;
- Nederland.

Iets minder gunstig:
- Brazilië;
- Nederland;
- V.s. (of Japan);
- Italië.

Maakt toch wel een hoop verschil in de kansen om door te komen.

3 december 2013 om 18:40

Alle landen uit Pot 4 zijn beter dan die uit Pot 2.

Ik hoop op dit:
Belgie/zwitserland/spanje
Algerije/kameroen
Honduras
Nederland

Nederland komt gewoon in pot 2 let maar op en dan worden ze gelijk aan Brazilie gekoppeld, omdat zij revanche willen nemen op Nederland door ze al in de eerste ronde te wippen. Wel een leuke openingswedstrijd wellicht van het WK Brazilie-Nederland.

Nederland komt met Spanje, Rusland en Japan in de poule, mark my words

Fifa heeft vandaag een proefloting gehouden en het land wat in pot 2 kwam is Griekenland. Trouwens Nederland werd gekoppeld in een groep met Duitsland, Chili en Australie. Griekenland met Ghana Japan en Uruguay. Volgens mij had Nederland dan beter in pot 2 kunnen zitten dan in pot 4.

3 december 2013 om 18:37

Jajoh? En de kans vergroten dat je naast een sterk land uit pot 1, ook nog Engeland, Frankrijk, Italie, Portugal of Rusland loot? Lekker is dat.

En in dat geval vergeet je hoe sterk Japan en Uruguay wel niet zijn. Zit ik liever bij Duitsland Chili en Australie, dan moet 2e worden te doen zijn.

3 december 2013 om 18:56

Oh ja joh? Heb je Nederland zien voetballen de laatste tijd? Ik denk dat iedere deelnemen zowat op dit WK gelijkwaardig of beter is als Nederland.

3 december 2013 om 19:22

Eh ja? Als beste land de kwalificatie doorlopen? De laatste tijd alleen een slechte helft gespeeld tegen Japan, daarentegen was de wedstrijd tegen Colombia weer heel goed.

Snap negatieve lui zoals jou niet helemaal, lijkt nooit goed te zijn. Wees een beetje positief over je vaderland pik.

En ik doelde op het feit dat ik liever bij Chili, Australie, Duitsland zit dan Japan Uruguay en Ghana. Snap niet helemaal hoe je daar het oneens over kan zijn.

3 december 2013 om 21:17

Je heb gelijk landen als Australië, Iran, Zuid-Korea, Costa Rica, Honduras, Mexico, Verenigde Staten, Algarije, Kameroen, Ecuador, Zwitserland en Belgie rollen ons zo op In Honduras lopen wel 11 Robbens en Van Persies rond heb ik gehoord.

3 december 2013 om 21:17

Als Griekenland in pot 2 kwam kon het Ghana helemaal niet loten want die zit ook al in pot 2.

Dan zul je zien dat Nederland weer de pech heeft dat ze in pot 2 terecht komen. Ben benieuwd naar de loting er zullen wel geweldige groepen komen met mooie ploegen, al hoop ik dit keer dat Nederland een wat makkelijkere poule heeft.

wat is die van gaal toch een schijterd pot 4 is een uitdaging voor hem even zien wat hij tegen top landen kan doen wat van marwijk niet is gelukt in het ek

Fifa doet graag ingewikkeld om te proberen slim en doordacht over te komen. In werkelijkheid doen ze het omdat Blatter een beetje sloom van begrip is

Waarom maakt de Fifa niet gewoon bekend, hoe ze bedacht hebben dat de poules eruit gaan zien. Ipv een zgn. loting te houden terwijl ze al precies weten wat het resultaat zal zijn.

Al die balletjes zijn vast gechipt en dan verhit je gewoon elke keer van afstand het balletje wat er gepakt moet worden, en zo wordt elke keer precies het land getrokken wat de fifa voor ogen heeft. En dan lijkt het eerlijk, maar ondertussen is het volledig geregisseerd.

Het enige wat het resultaat nog kan bederven is dat het balletje per ongeluk te heet wordt om vast te pakken, zodat er nood gedwongen een verkeerd balletje gepakt wordt.

Maar ik geloof werkelijk geen seconde dat de loting eerlijk zal zijn.

3 december 2013 om 19:52

@ Grunninger

Haha jij denk wel echt in complot theorieën als dat echt zo was waarom zou er dan nooit een voetballer die later na een conflict krijgt met de Fifa vertellen dat er vals wordt gelood

Bijvoorbeeld Engeland dat steeds het Wk door de sneus geboord ziet worden er zijn genoeg oud spelers van Engeland die de loting hebben verzorgd in het verleden denk maar aan Beckham. Waarou zou er nooit 1 speler iets van openbaar hebben gemaakt. Ze worden niet betaald door de Fifa dus het heeft niet eens gevolgen voor de EX-Speler.

Mensen als Snowden, Julian Assange, verschillende wielrenners zijn toch ook allang met geheimen naar buiten getreden dan had 1 ex-voetballer die gepikeerd is dit ook allang gedaan!!

Als Nederland in pot 2 komt is de kans zeer groot dat ze op papier een moeilijke poule krijgen, met minimaal 2 andere sterke landen. Daarom hoop ik dat Nederland in pot 4 blijft, omdat de kans groter is om 2 'minder sterke ploegen' te loten.

Als je in pot 2 komt krijg je echt een monstergroep!

Zullen wij dan wel weer in pot 2 komen.

Hoop het echter niet, want heb liever een Europese tegenstander (op Duitsland na).

3 december 2013 om 18:41

Dan komt er toch sowieso nog een land bij uit pot 4, die zijn allemaal Europees.

3 december 2013 om 18:55

Ik heb het over als Nederland in Pot 4 blijft , dat we dan een Europees land uit pot 1 loten (op Duitsland na) en dan moeten we wel de groep overleven.

Laten we dan maar hopen op Iran Algarije en Belgie oid. Dan word het een eitje.

3 december 2013 om 19:56

@ taartmeester

Nederland had makkelijk met 3-0 kunnen winnen van Denemarken als je het spelbeeld zag.
Zegt dus helemaal niks.

3 december 2013 om 18:51

Hahahaha doe niet zo zielig man. Met sterspeler Feghouli lol. Minstens 5-0 voor Nederland tegen jullie.

3 december 2013 om 18:57

Dat is gewoon realistisch hoor.
Dan eindigt Nederland gewoon als 1e.

3 december 2013 om 18:57

Dat is gewoon realistisch hoor.
Dan eindigt Nederland gewoon als 1e.

Gelukkig is het extra ingewikkeld. Dan weten we zeker dat er niet gesjoemeld wordt.

Ridicuul en schandalig. Je reglement wijzigen op zo'n cruciaal moment en dan als antwoord op een vraag door over simpelweg te zegen: ja dat hebben we gewoon beslist. Dit maakt Fifa nog dat kleine beetje meer ongeloofwaardig.

3 december 2013 om 19:22

Want ze stonden er al zo goed op.

Ach die FIFA is gewoon een grote teringzooi met idioten die niet weten waar ze mee bezig zijn. Het klopt voor geen meter wat daar allemaal gebeurt. De gouden bal, de FIFA-ranglijst, en nu dit weer. Ik zie wel wie we loten. Die pot-indeling hoeft van mij ook niet, er is ten eerste geen touw aan vast te knopen, en ten tweede geloof ik niet in de eerlijkheid hiervan. Laat ze maar lekker wat in elkaar flansen, die koekenbakkers.

wtf is dit dat tripje naar Azie en niet scoren tegen Portugal en Italie kan nog eens negatieve gevolgen hebben...... dan krijgen we straks een poule met Spanje Frankrijk Japan en Nederland

3 december 2013 om 19:57

Spanje, Frankrijk, Nederland kan sowieso niet, er mogen geen 3 Europese landen in een groep

Ze maken er een potje van!

3 december 2013 om 19:28

jazeker

België zal wel in de groep des doods terechtkomen.
Ik verwacht:

België
Nigeria
Mexico
Nederland of Italië

Denk dat Blatter wat vriendjes een goede loting moet bezorgen...we zullen wel de moeilijkste poule krijgen. Brazilië de makkelijkste.

3 december 2013 om 19:56

Zwitserland niet te vergeten, Blatter houdt van Zwitserland.

3 december 2013 om 20:26

De Zwitsers hebben al hun cadeautjes gekregen (blatter is zelf een Zwitser) met hun indeling als groepshoofd.

3 december 2013 om 19:58

Dat is iets te kort door de bocht. Bovendien heb ik niet het idee dat Blatter en Platini goede vriendjes zijn hoor...

3 december 2013 om 20:13

@ J.mou

Vrienden zijn ze niet, maar misschien ken je de uitdrukking over de ene hand die de andere wast.

Ik hoop op België, Kameroen en Verenigde Staten.

Als Nederland naar pot 2 gaat dan hoop ik op België, Verenigde Staten en Italië.

3 december 2013 om 19:55

Nog 1 x, Als Nederland in Pot 2 komt kan met Geen Europees groepshoofd loten. Dus Belgie en Italie is uitgesloten.

Kunnen geen 3 europese landen in 1 pot komen!

3 december 2013 om 21:26

O ja, dat klopt. Dat was ik in mijn hoop even vergeten. Ze zijn natuurlijk bang dat de sterke Europese landen elkaar uitschakelen en het toernooi commerciële waarde verliest. Oh heerlijke Fifa.

Wat mij betreft gooien ze alle landen in één pot en gaan ze gewoon loten. Prima. Hoe mooi zou een pot met Nederland, België, Duitsland en Italië zijn.

Ah joh, die loting is altijd bagger, vorige wk moest duitsland en brazilie zo loten dat ze pas in de finale elkaar tegen konden komen, dus niks loten, die plaatsen we gewoon.
En nog meer van die onzin. Ik zeg, alles in een pot en gewoon lootjes trekken, maar ja dat wil de maffia niet.

België, Algarije, Iran en Nederland.
hahaha easy peasy groepshoofd. 9 punten 100+ doelsaldo. Lekkûh!

Ja ja wat een gesjoemel weer.Frankrijk krijgt t weer voor elkaar hoor.Platini's invloed zeker.Frankrijk zou in pot 2 zitten.

3 december 2013 om 19:57

Ze hadden al zoveel moeten sjoemelen om Frankrijk naar het WK te krijgen, je dacht toch niet dat ze het nu door een loting in de soep lieten lopen.

Om te winnen moet je in de finale komen en winnen en dan maakt zou een poule indeling helemaal niet belangrijk moeten zijn.
maar om toch een poule indeling te maken zou ik zeggen
brazilie
japan
portugal
nederland

Geen groepshoofd kan een dure grap worden. Vrijdag kan NL bij de loting zo goed als uitgeschakeld zijn.

3 december 2013 om 20:14

Vind het mooi hoe je 'zo goed als' er nog tussenzit, alsof er toch nog een kleine kans is.
Beetje gezond optimisme zou je niet misstaan.

Toch handig zo'n Fifa ranking, ze gebruiken hem alleenvoor pot 1, leg het mij maar uit!

Haha dit gaat toch nergens meer over. Frankrijk is het 'slechtste' land van pot 4 dus die zouden in pot 2 komen. Maar dat is zeer ongunstig voor Frankrijk, dus veranderd Platini dat ff met zn vriendjes bij de fifa. Corrupte zooi daar

Beter blijven we gewoon in pot 4 zodat we België of Zwitserland uit pot 1 kunnen loten. Lachwekkend natuurlijk dat deze landen straks groepshoofd zijn.

Ik vind dit helemaal geen ingewikkeld verhaal, in tegendeel het is zo duidelijk als wat en ook nog eens zeer logisch. Het valt me overigens wel op dat er ongelofelijk veel Europese teams meedoen in verhouding. Dat heeft natuurlijk meerdere redenen, die ik zelf ook wel kan bedenken. Maar toch...

Zeker ongunstig als nederland naar pot 2 gaat.

Dat Zwitserland in pot 1 zit is echt hilarisch. Zij en de Belgen zouden het meest gunstig zijn uit pot 1, al is Belgie wel sterker dan Zwitserland. Verder Zou Algarije en Costa Rica wel leuk zijn

ligt het aan mij of lijkt pot 4 op het eerste zicht sterker dan 2 en 3 samen?

3 december 2013 om 21:37

Dat ligt niet aan jou. Dat is zo inderdaad. Hopelijk blijven we gewoon in pot 4

Poule des doods, bring it on. Wat maakt het ingodsnaam uit met welke drie anderen je in een poule zit.

Met andere woorden: De groep met het europesche land uit pot 2 is bij voorbaat al de groep des doods.

3 december 2013 om 21:57

Dat kan nog meevallen. Kan bv zoiets worden:

Uruguay
Nederland
Iran
Kroatië

of

Colombia
Griekenland
Honduras
Bosnië

3 december 2013 om 22:57

Hoezo noem je Bosnië uit pot 4? Is een van de sterkste

4 december 2013 om 07:55

Pot 4 schat ik redelijk evenwaardig in maar bovenstaande potindeling is geen goep des doods. 2 mooie groepen als je het mij vraagt.

Ik zie zelfs met de meest zware poule indeling zeker mogelijkheden voor Nederland. Hopelijk blijven we in pot 4. In pot 2 zitten minder sterke tegenstanders dan pot 4

Één ding staat als een paal boven water: Frankrijk blijft lekker in pot 4 zitten. Dat balletje zal voor de loting wel een kwartiertje in de vriezer worden gelegd.

zou wel grappig zijn als NL alsnog naar die andere pot gaat hahaha

Gunsitgste Loting zou zijn!!!

Zwitserland
Algerije
Australie
Nederland

Mijn voorkeur is direct tegen een sterk z- Amerikaans land en het liefste de eerste wedstrijd meteen volgas.
En dan 2 mindere ploegen zo is de kans op een sterk ZA land in de 2 ronde kleiner.

Snap niet dat iedereen zich zo druk maakt om de potindeling. Als je ervoor gaat om wereldkampioen te worden, moet je van iedereen kunnen en willen winnen, of het nou een poule met Brazilië, Portugal & Mexico of een poule met Zwitserland, Algerije & Honduras is.

Brazilië Portugal Nederland en Italië. Zou geweldig zijn.

Brazilië Portugal Nederland en Italië. Zou geweldig zijn.

Waarom maken we geen plaatsing's lijst zo als voor het tennis. Weet iedereen waar die aan toe is. Groep's hoofd zijn en aan gepaste pot indelingen om dan te gaan loten. Wat een waanzin.

Platini heeft Frankrijk toch maar weer mooi uit pot twee gehouden.

Ik durf te wedden dat de landen van Blatter en Platini, Zwitserland en Frankrijk een makkelijk loting krijgen.

Tis absoluut niet te hopen dat je in pot 2 terechtkomt. Krijg je naast zeker een Zuid Amerikaans topland nog een zwaar Europees land voor de kiezen plus het feit dat je niet een op papier makkelijker Afrikaans land kan loten.
Tis ook absoluut niet te snappen dat de gehele loting plaastvind op basis van een achterhaald Fifa ranking van vorige maand, en dat voor het wel/niet in pot 2 komen geloot moet worden. Waarom hier dan ook niet de Fifa ranking hanteren en gewoon het laagste Europese land in pot 2?
Nederland staat op de huidige ranking hoger dan Belgie en Zwitserland uit pot 1 en staat het hoogst genoteerd van alle Europese landen uit pot 4, maar kan straks zwaar de pineut zijn!!
Brazilie
Nederland
Portugal
Mexico
Dag WK. En kom dan aub niet aanzetten met "je moet van iedereen winnen". Zonder geluk lukt het ook nooit en dat wordt je door de Fifa nu al haast ontnomen!!

Mijn eerste gedachte was: 'waarom niet gewoon het laagst gerankte land uit pot 4 (waarschijnlijk Bosnie) naar pot 2'

Nu lees ik echter dat Frankrijk het laagst gerankte land uit pot 4 is. Dat verklaart een hoop.

Ik snap niet dat alle andere landen behalve Frankrijk uit pot 4 nu al protesteren tegen deze onzin. Gewoon het laagst gerankte land. Daar is die ranking toch voor? Het zou je nu overkomen dat we toch weer in zo'n loodzware poule terecht komen. Dat zou echt weerzinwekkend zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren