Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Van Oostveen krijgt uitleg: 'FIFA vindt loting nu eerlijker'

Laatste update:

De FIFA heeft een ingewikkeld verhaal gemaakt van de pottenindeling voor het WK. Nederland zit voorlopig in pot 4, maar omdat hier nog acht andere Europese landen in zitten, moet er nog een ploeg doorschuiven naar pot 2, waar op het moment nog zeven landen in zitten. Voor de WK-loting van vrijdag zal er eerst een 'kleine loting' zijn, om te bepalen wie er van pot wisselt.

/

De KNVB heeft daar verrast op gereageerd. "Wij gingen ervan uit dat het laagst geklasseerde Europese land, Frankrijk, in pot 2 zou zitten. De FIFA wijkt daarvan af. Wij willen graag weten waarom ze dat gedaan hebben", aldus KNVB-directeur Bert van Oostveen tegen de NOS. Wanneer Nederland in pot 2 terecht komt, dreigt de ploeg in een zwaardere poule terecht te komen.

In pot 2 zitten momenteel de twee Zuid-Amerikaanse landen die punten tekort kwamen voor pot 1 (Chili en Ecuador) en de vijf Afrikaanse deelnemers: Ivoorkust, Ghana, Algerije, Nigeria en Kameroen. In pot 4 zitten naast Nederland en Frankrijk momenteel Italië, Engeland, Portugal, Griekenland, Bosnië-Herzegovina, Kroatië en Rusland.

Update 6 december 13.48 uur - Van Oostveen krijgt uitleg: ‘FIFA vindt loting nu eerlijker’
Directeur Bert van Oostveen van de KNVB had om uitleg gevraagd bij de wereldvoetbalbond FIFA over de pottenindeling voor het WK. Oranje zit voorlopig in pot 4, maar er moet nog een Europees land doorschuiven naar pot 2. Iedereen dacht dat het Frankrijk zou zijn (het laagst geklasseerde land op de ranking), maar de FIFA gaf aan eerst een ‘kleine loting’ te zullen verrichten. Van Oostveen reageerde verrast en vroeg om uitleg, die heeft hij gekregen. “Het verschil in ranking tussen Europese landen is minder groot dan in 2006. Daarom vindt de FIFA een loting nu eerlijker”, schrijft de bestuurder op Twitter.

De FIFA had Frankrijk gewoon in pot 2 moeten plaatsen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Deze wijziging zal de heer Platini toch nooit goedkeuren vanuit de Uefa.....

4 december 2013 om 11:00

Jij snapt het nog niet helemaal volgens mij

4 december 2013 om 11:05

Mervyn, jij snapt het niet helemaal volgens mij. Geeft ook niet, sarcasme is moelijk op te maken uit geschreven tekst. Dit leer je nog wel

on topic
Schandalig, die extra loting. Te absurd voor woorden. Die Fransen maken van alle middelen gebruik om het zichzelf makkelijker te maken....om vervolgens op het toernooi zelf hun eigen glazen in te gooien. Maak me er verder niet druk om, we komen toch niet in pot 2.

4 december 2013 om 11:06

Ik denk dat hij ook sarcastisch was. Ik ben zelf absoluut geen conspiracy denker, maar als dit soort dingetjes in het voordeel van Frankrijk uitpakken zie ik gelijk die rotkop van die corrupte Platini weer voor me. Die heeft gewoon lekker lopen lobbyen bij de Fifa om dit voor elkaar te krijgen

4 december 2013 om 11:17

ja het is niet echt eerlijk als je het zo bekijkt, maar dat vind ik van de hele indeling als ik eerlijk ben.. Waarom zou een Nederland meer recht hebben op pot 4 dan bijvoorbeeld een Ivoorkust? Eigenlijk moeten alle potten ingedeeld worden op sterkte, en niet op locatie.. nu is alleen pot 1 ingedeeld op sterkte (volgens de Fifa ranglijst).. Als je toevallig een heel sterk Afrikaans land zou hebben die 10e staat op wereldranglijst, heeft die dus een veel grotere kans op een moeilijke loting dan een Europees land dat op plek 100 staat.

Snap dat de poules gemixte continenten moeten zijn, maar dat kan je altijd later nog regelen..

4 december 2013 om 11:46

@sbtaan, de Fifa ranglijst is (ook) niet op sterkte gebaseerd, want de formule waarmee die ranglijst wordt samengesteld is broddelwerk, dus daar bereik je je doel om een eerlijkere loting te krijgen ook niet mee. Google maar eens op World Football ELO ratings.

On topic: tja, weinig verrassend dat Frankrijk de boel weer flest, dat is vaker gebeurt sinds de aanstelling van Platini bij de Uefa. Denk aan de handsbal van Henry die ervoor zorgde dat niet Ierland maar Frankrijk naar Zuid Afrika ging. De playoffs voor Brazilië waren ook uiterst dubieus, omdat Frankrijk een buitenspelgoal toegewezen kreeg. En nu de manipulatie van de potten weer, terwijl er van te voren vaststond dat het laagst geklasseerde Europese land in pot 2 zou zitten.

Ik vind het heel erg goed dat de Knvb hiertegen ageert, al zou de Knvb er beter aangedaan hebben dit samen met de andere gedupeerde bonden uit Italië, Engeland, Portugal, Griekenland, Bosnië-Herzegovina, Kroatië en Rusland te doen, want samen staan ze sterker.

4 december 2013 om 13:37

@750draytonpark

Jij snapt het denk ik ook niet. De enige wijziging die er gedaan is, is door de fifa gedaan. Hiervoor was dit er namelijk niet. Daarnaast zegt van oostveen dat ze om opheldering gaan vragen over het waarom hiervan.

Dat betekent dat er geen wijziging vanuit nederland komt. Oftewel arenacum heeft verkeerd/niet gelezen wat er in het bericht staat, maakt een kansloze opmerking daardoor (andere opmerkingen over platini hadden leuk kunnen zijn) en daar zegt mervyn wat van.

Jammer dat jij er nog minder van snapt en daarna iemand probeert te kleineren. Het had sowieso redelijk kinderachtig geweest om zo een opmerking te maken ook al had je gelijk gehad.

On:

Ja tuurlijk het zou te moeilijk worden voor frankrijk anders. Nu gooien ze bosnie in groep 2 waarschijnlijk.

4 december 2013 om 17:27

Nee, 750draytonpark heeft het juist geïnterpreteerd. De meerdere .... had ik er speciaal nog achter gezet maar ook dat schijnt lastig te zijn voor sommige.

4 december 2013 om 17:59

Ja idd, het klopt ook niks van. Uruguay, Colombia, Belgie in de top 8, dikke onzin. Maar goed, als ze toch dat ranglijst gebruiken voor pot 1, waarom trekken ze het dan niet door voor pot 2,3 en 4. Zo had je wat mij betreft het gewoon eerlijk gedaan. Nu is het gewoon krom.

4 december 2013 om 22:18

Veel lobbyen zal hij hebben hoeven doen. De ene vriendendienst is de andere waard dus hij zal misschien nog wel wat van Seppke tegoed gehad hebben.
Vuile stokbroodvreters.

4 december 2013 om 11:04

Nu heeft Van Oostveen kritiek op de Fifa... Dan zal je nu zien dat Oranje in pot 2 komt en weer een poule des doods loodt!

4 december 2013 om 15:24

zullen we het bij loot laten ? geen idee waar je die d vandaag tovert

4 december 2013 om 15:45

Zullen we het bij vandaag laten?

4 december 2013 om 15:45

*Vandaan

6 december 2013 om 13:54

Loaaat goaaaan, je begrijpt toch wat die bedoelt?

6 december 2013 om 14:17

Er is net met man en macht gewerkt om Frankrijk op het WK te krijgen, die gaan echt geen Ware poule krijgen hoor. Wel mooi dat bij de proefloting Brazilië en Frankrijk worden gwtroffen en vanavond beide de meest makkelijke poule hebben.

Lijkt net alsof frankrijk als maar wordt voorgetrokken, ik zou ook verhaal willen hebben, anders kan de indeling van pot 1 ook geloot worden!

Nou meneer Van Oostveen, dat is simpel te verklaren. Frankrijk - Platini - Uefa - Fifa - corrupte zooi.

Duidelijk?

4 december 2013 om 11:08

Jij slaat de spijker op zijn kop Niks aan toe te voegen

4 december 2013 om 12:03

Sommige mensen leven met verstand nog in middeleeuwen. Natuurlijk trekken ze die Fransen niet voor. En stel ze zouden ze voortrekken zoude ze het echt niet openbaarlijk doen.

4 december 2013 om 12:40

Grootste probleem is dat de Fifa regels aanpast nadat de kwalificaties waren afgerond. Daardoor zorg je ervoor dat mensen twijfelen aan de eerlijkheid. Natuurlijk niet zo slim, die regels hadden, voordat de WK kwalificaties waren begonnen, duidelijk moeten zijn.
Het geeft ook weer aan wat voor dictatorschap de Fifa club is, zonder overleg met de deelnemende ploegen veranderen ze weer een regel en er wordt geen kritiek geduld.

Het wordt tijd dat al die bobo's verdwijnen, volledig van het toneel af. Stel oud voetballers aan uit verschillende landen en vorm daarmee een nieuwe Fifa. Met gelijke stem, waarbij je regels opstelt dat je wel rekening blijft houden met de kleine landen in de wereld.

4 december 2013 om 12:55

Youngblood16: blijkbaar ben je inderdaad nog heel jong als je denkt dat de Fifa geen openbaar rare beslissingen maakt. Of je hebt je kop in het zand.

4 december 2013 om 13:39

@youngblood16

En jij denkt zeker ook dat moslims achter 9/11 zaten en dat regeringen naar de belangen van het volk handelen.

Schattig.

6 december 2013 om 22:51

afcasander... ga toch weg man,
Het gaat niet om moslims ook niet bji 9/11 het gaat om terroristen.
Al waren het christenen.
Als jij denkt dat het amerikanen waren die even lekker in hun eigen trots vlogen, en duizenden 'eigen volg' opofferde dan heb je het echt mis.
Ik vind jou reactie misselijkmakend.
Maar ach ga jij dat consipracy gebeuren en illuminati watch onzin maar lekker volgen.
Ik als Nederlander ben ik Amerika op rondreis geweest, ik heb dat gebeuren bewust meegemaakt, het doet mij pijn als mensen zo idioot er over praten.

4 december 2013 om 11:10

Jij snapt het. Het lijkt wel de maffia. Als dit echt gebeurt dan weet iedereen het zeker dat dit niet klopt dus ik denk dat ze het nog wel terug draaien. Hoop dat Nederland beetje geluk heeft met de loting. Maar dat zal wel niet wij zijn Nederland altijd de zwaarste poule van het toernooi.

4 december 2013 om 11:18

Hahaha. Het is helemaal waar ook nog

4 december 2013 om 11:38

Tja, 1+1=2 inderdaad. Aan de andere kant, waren Bertje en zijn mannen niet voor het geld naar Azië gegaan dan zat je nu in pot 1 en had je nergens last van. Eigen schuld.

4 december 2013 om 11:47

@robinhoajx.
Dan was het verhaal van Nederland misschien klaar en hadden wij nergens last van, maar zou Frankrijk nog steeds naar een makkelijkere poule geholpen worden.

4 december 2013 om 11:54

Dat heeft er toch geen hol mee te maken. De Fifa moet gewoon loten zoals ze normaal ook doen, en niet deze rare regeling erbij verzinnen.

En ookal zat je in pot 1, als door deze regeling bijvoorbeeld Italie nog in pot 2 komt, kan het ineens Italie-Nederland-Portugal en nog 1 uit pot 3 worden. Dat moet toch niet kunnen in de poule fase, daarom hoort ook het laagst gekwalificeerde land in pot 2 te komen.

6 december 2013 om 14:35

@ritalin je kan volgens mij alleen met 2 europese landen in 1 groep zitten. Dus een groep met Italie, Nederland en Portugal zal niet gebeuren.

4 december 2013 om 11:43

Inderdaad dat wedit bog toelaten. Boycotten die hap en nieuw fris en jong personeel, die objectief zijn!

6 december 2013 om 15:59

Precies, de verschillen tussen Nederland en België waren ook heel klein, dan moet voor pot 1 ook maar geloot worden? Dat is toch eerlijker? Toch, corrupte bende?

Het wordt tijd dat de Fifa eens geboycot wordt. Wat mij betreft, als Nederland in groep 2 gegooid wordt, direct boycot en niet naar Brazilië gaan. We hebben daar toch niets te zoeken met een dergelijk corrupt bestuur. Waarom hoor ik geen enkel land luid protesteren dat dit gewoon niet kan? Qatar is al een grof schandaal dat enorm stink, nu dit weer...... Internationaal voetbal R.i.p.

Simpel, dan zou Frankrijk meer kans hebben op een zware loting. Als je de FIFA-ranking gebruikt voor de potindeling, dan moet je hem ook hiervoor gebruiken.

Serieus?
Men mag zo maar de bestaande regels aanpassen wanneer het uitkomt?
Ben erg benieuwd hoe je dit wil uitleggen als wereldvoetbal-bond zijnde ...

4 december 2013 om 11:07

Op de site van de nos staat al een audiofragmentje waarin arno vermeulen ingaat op deze kwestie (weet niet of dit voor of nadat de knvb er kritiek op had was opgenomen, maar dat doet er niet erg toe denk)

Die zei onder meer dat Blatter op een vraag van een journalist over deze kwestie als commentaar gaf: Ja we moeten dan toch al loten, dus we dachten met het uitvoerend comité van de fifa, waarom doen we er niet nog een loting voor

Totaal geen argumentatie of achterliggende gedachten dus, maar puur de waan van de dag en de hersenspinsels van voetbaldictator blatter en zijn volgzame vrindjes

4 december 2013 om 11:11

Wat een belachelijk argument. Er is wat anders afgesproken en nu ze zien dat Frankrijk laagst genoteerd staat, worden de regels aangepast?! Het is toch van de zotte dat we dit allemaal maar toelaten. Eerst doellijntechnologie, dan Qatar en nu dit...

4 december 2013 om 11:17

De Fifa is gewoon corrupt. Blatter probeert zijn maatje Platini te helpen, anders komt Frankrijk in een sterke groep terecht, die ze waarschijnlijk niet overleven. Dus proberen ze het te verzieken voor een ander land.

Als de pot indeling gebaseerd is op de FIFA-ranglijst dan moet Frankrijk gewoon in pot 2, maar het is duidelijk dat de enige reden waarom het zogenaamd op de ranglijst gebaseerd is, is dat Zwitserland als groepshoofd kan beginnen. Zo komen Zwitserland en Frankrijk beide in een makkelijke groep.

Dus wat wel geldt voor de Zuid-Amerikaanse landen in pot 2 (ze komen punten voor pot 1) geldt niet voor de Europese landen? Klinkt logisch en precies als de FIFA. Heb er nu al zin in......

Waanzin. Het is duidelijk dat je in pot 4 duidelijk voordeel zit, omdat je dan wat sterke Europese landen ontloopt. De laagst geklasseerde moet gewoon in pot 2. Rare gang van zaken weer, maar bij de Fifa verbaas ik me nergens meer over.

4 december 2013 om 13:46

Let maar op. Als Frankrijk geloot wordt en zij moeten naar pot 2 zegt de Fifa dat het niet goed verlopen is en het opnieuw moet gebeuren of iets dergelijks.

De fifa heeft nergens van 'afgeweken' . Dat het laagst geklasseerde land in pot 2 kwam was nooit meer dan media speculatie.

4 december 2013 om 11:09

Ok als jij het zegt. Maar hoe verklaar je dan dat de keuze op Nederland is gevallen als het om verkassen naar pot 2 gaat? Iene miene mutte?

4 december 2013 om 11:17

Die keuze is helemaal niet gemaakt, er wordt vrijdag eerst Geloot wie van de 9 ploegen uit pot 4 naar pot 2 verhuist!

4 december 2013 om 11:45

Wanneer is de keuze op nederland gekomen dan?
er wordt gewoon tussen 9 landen geloot om wie er naar pot 2 moet.

Er is helemaal niks van een keuze op nederland of iets dergelijks.

Gorandinho, ik ben niet op de hoogte van de regels, maar wat is de regel die hier gehanteerd moet worden?

4 december 2013 om 11:23

Het treurige is dat de Fifa vooraf had duidelijk moeten maken hoe ze de potten gingen indelen. Dat hebben ze altijd afgehouden en nu blijkt waarom. Om Frankrijk een zware loting te besparen, niet anders. Ik kan je nu al vertellen dat Frankrijk en Rusland niet in pot 2 terecht gaan komen. Het zou mij helemaal niets verbazen als Italie en Nederland daar terecht komen.

De Fifa is gewoon een ongelofelijk corrupte organisatie.

Typisch een staaltje van Blatter en wellicht Platini (frankrijk.....). Ik zeg, op de brandstapel met die corrupte eikels!

Dat is toch duidelijk...frankrijk staat als laagste in de groep en plotseling moet er een loting komen. Erg geloofwaardig weer..

De Fifa word al maar vager en vager in z'n besluitvorming.

Corrupte bende. Gewoon boycotten.

4 december 2013 om 11:08

Precies, dan maar geen Wk?!?

4 december 2013 om 11:30

Je zou het toch bijna doen..als meerdere landen meewerken dan. Op Frankrijk na..

4 december 2013 om 11:51

Volgens mij zou je een "eigen" Fifa kunnen beginnen.

Je bent als land zijnde gewoon lid van de Fifa. BEn je niet lid, mag je niet deelnemen aan tournooien e.d.

Als je nou een "eigen" Fifa opricht, is het een kwestie van ledenwerving.
Je kan dan zelf de regels bepalen, zelf de tournooien organiseren etc etc.

4 december 2013 om 12:06

Ja, makkelijk gezegd maar wie betaald dan al het geld? Want dat is toch echt de reden waarom die maffia bende er nog steeds staan. helaas.

4 december 2013 om 12:24

Nou de maffia bende ontvangt een heleboel geld. anders zou het WK van ze lang zal ze leven niet in Qatar zijn straks.

Ik zeg ook niet dat het zo makkelijk gedaan is als dat het gezegd is.
Maar als je landen meer input kan geven, meer drive kan geven en goede redenen kan geven om lid te worden bij jou ipv de fifa.

Natuurlijk is het geen kosteloze onderneming, maar je kan blijven klagen over de fifa, of je accepteert het, of je doet er iets tegen.

Voor ons onmogelijk, maar er zijn ook vast wel mensen op de wereld die er wel iets tegen kunnen doen.

6 december 2013 om 14:34

@costaa sponsoren.

Ondoordachte actie van de Fifa. Hoewel het laag geklasseerde team automatisch naar Pot 2 verplaatsen ook een vreemde oplossing zou zijn. Alsof de Afrikaanse landen vanzelfsprekend minder zijn dan de Europese.

Sowieso raar dat er een indeling op ranglijst is (pot 1) en een indeling op continent (pot 4). Klopt natuurlijk van geen kant, maar dat krijg je met Blatter aan het hoofd.

6 december 2013 om 14:27

Pot 4 is zo ingedeeld om te voorkomen dat er 3 of 4 Europese landen in 1 poule komen. Nu is hier alleen nog kans op als het Europese land uit pot 2 bij een Europees groepshoofd komt.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij doet de Fifa hier helemaal niets verkeerd? Enkel pot 1 wordt op basis van de FIFA-ranking bepaald, de beste 8 van de ranking komen daarin terecht. De andere potten worden niet meer bepaald conform de ranking, maar gewoon conform het continent waar de andere landen van afkomstig zijn. Dit werd volgens mij ook altijd zo gecommuniceerd vanuit de Fifa.

pot 2: rest Zuid-Amerika Afrika
pot 3: Azië Noord-Amerika
pot 4: Europa

Het is nu eenmaal zo dat er, omdat er slechts vier Europese landen reekshoofd zijn en geen vijf, er één Europees land "overschiet". Vandaar deze indeling. Er is dus niks oneerlijks aan in mijn ogen, alleen vind ik het niet logisch. Je kan toch gewoon nu al een loting doen tussen die 9 Europese landen uit pot 4 om te bepalen wie er in pot 2 komt? En dat Europese land uit pot 2 kan dan enkel aan Zuid-Amerikaanse landen uit pot 1 gekoppeld worden, anders zit je met drie Europese landen in een poule. Dat maakt het wel een beetje oneerlijk: als land in pot 1, 2 of 3 weet je nu al welke landen je niet moet scouten op voorhand (nl. de landen uit je eigen pot). Als land uit pot 4 moet je eigenlijk ook de landen uit pot 4 zelf scouten, aangezien je ook nog in pot 2 zou kunnen terechtkomen. Maar dat is al vrij ver gezocht.

4 december 2013 om 11:18

"tijdens de voorgaande WK-lotingen werd de samenstelling van de volledig Europese pot eveneens bepaald op basis van de FIFA-ranglijst. Daardoor leek Frankrijk, in oktober de laagst geklasseerde Europese WK-ganger, veroordeeld tot Pot 2, waarin verder twee Zuid-Amerikaanse en vijf Afrikaanse zitten."

Bron: Vi.

Er was dus inderdaad geen echte regel, maar tot nu toe werd het altijd zo gedaan.

4 december 2013 om 12:47

Er is inderdaad geen echte regel. Tot voor oktober dit jaar of zo was er nog niet eens beslist op basis van wat de Fifa de reekshoofden voor het WK ging aanduiden (FIFA-ranking, eerdere toernooien...). Dus op zich doet de Fifa eigenlijk niets verkeerd. Al is het natuurlijk belachelijk dat er per toernooi andere criteria gebruikt worden, zo toon je jezelf niet bepaald transparant als officiële instantie.

6 december 2013 om 15:23

de fifa doet wel iets verkeerd...namelijk geen duidelijke regels maken.
Aan het begin van de kwalificatie cyclus moet gewoon alles duidelijk op papier staan, zodat je in een later stadium geen keuzes meer hoeft te maken, waarbij het zou kunnen lijken dat je een land bevoordeeld.
Als je dat gewoon doet is er nooit een probleem.

En laatst verkondigde de Knvb nog dat het allemaal niet uitmaakt in welke pot Nederland terecht komt, om hun eigen onwetendheid te verbergen wat betreft het verliezen van onze geplaatste status door die vriendschappelijke wedstrijden in Azië.

4 december 2013 om 11:33

Knvb vraagt zich gewoon af waarom er wordt afgeweken van de normale gang van zaken. Hele normale vraag. Ook al maakt de loting je niks uit.

4 december 2013 om 11:53

De enige reden waarom ze zich dit afvragen is omdat er nu een kans bestaat dat Nederland een zwaardere loting krijgt.

4 december 2013 om 13:03

Wat is daar mis mee dan? Op basis van de gang van zaken in het verleden hebben ze gelijk en is het terecht.

het slaat nergens op hoe dit weer tot stand komt, maar puur kijkend naar de loting hóeft het niet veel uit te maken, ook al zou NL in pot 2 komen.

Vanuit pot 2 heb je nog steeds kans om van de zuid-amerikaanse landen 2 gunstigere (colombia, uruguay) te loten of 2 ongunstigere landen (brazilie/argentinie) en daarbij een griekenland uit pot 4. Al is de kans wel erg groot dat je een groot land uit pot 4 erbij pakt en een kans van 50% op brazilie/argentinie

Als NL 'gewoon' in pot 4 blijft. Zijn er 4 landen die vrij gunstig zijn uit pot 1 (zwitserland, belgie, uruguay en colombia) en uit pot 2 en 3 kan je bijna alle landen prima loten. Hooguit ivoorkust en japan zijn écht gevaarlijke tegenstanders. Maar ook daarvan moet Nederland op volle sterkte van kunnen winnen

Hoop zelf erg dat we bij zwitserland of belgie komen, niet alleen omdat die gunstiger lijken, maar ook om duidelijk te laten zien dat wij boven deze landen horen in de wereldranking (en dat ook bijna altijd staan op net dat ene meetmoment tijdens de wk-potindeling na)

Ik snap de commotie wel, maar er staat duidelijk in het artikel dat de Knvb 'ervan was gegaan dat Frankrijk in pot 2 zou komen'. Is er ergens duidelijk door de Fifa kenbaar gemaakt dat het laagst geklasseerde land in pot 2 zou komen? Ging in de voorgaande jaren het laagst geklasseerde land ook in de minder gunstige pot?

Het zijn slechts aannames van de media en sportbestuurders, nergens is volgens mij nadrukkelijk aangegeven dat het zo zou lopen. Misschien niet de meest eerlijke manier, want het lijkt er wel op dat Frankrijk een beetje wordt voorgetrokken. Los daarvan heeft de Knvb geen poot om op te staan.

Frankrijk wordt inderdaad wel erg vaak voorgetrokken, de handsbal tegen Ierland, het buitenspeldoelpunt tegen Oekraïne, noem het allemaal maar op.
Frankrijk was het vorige WK met afstand het slechtst georganiseerde land ter wereld, maar ook nu zijn ze er gewoon weer bij.
Het was ook een wonder dat ze in de finale kwamen tegen Italië, ze werden pas weer op hun plaats gezet toen ze het EK daarop tegen Nederland moesten spelen.

Ik ging op wat Franse fora's rondkijken wat hun mening over de loting is.

Zelfs de Fransen lachen om de Fifa en vertellen dat het een corrupt zooitje (wel in hun voordeel) is.
De laatste twee eindrondes hadden ze er niet bij moeten zijn, maar ze worden twee keer gered door de Fifa..

4 december 2013 om 11:34

Kan je in een privébericht een linkje sturen? Ben wel erg benieuwd wat er allemaal gezegd wordt.

in een artikel van 17 oktober op vz (http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=198785) laat de knvb het volgende weten:

"voor nederland waren de oefenwedstrijden in azië vooral goed voor de portemonnee van de knvb. "maar er wordt gekeken naar sportieve en soms ook strategische uitgangspunten", laat de bond in een reactie weten. "dat de ranking nu voor nederland zo dreigt uit te pakken, dat nederland geen groepshoofd is bij het aanstaande wk, is een feit. dat neemt niet weg dat in welke poule je ook terecht komt, je wedstrijden moet winnen om verder te komen."

nu loopt de knvb te janken over deze nieuwe regel over "pot 2". terwijl ze eerder haar standpunt verdedigd m.b.t. het mislopen van het groepshoofd zijn. dit mislopen als groepshoofd wat volledig aan de knvb te wijten is.
een stelletje sukkels zijn het in zeist....

Fifa is corruptie. Is slecht voor de financiën als een groot land als Frankrijk moeilijk loot en er snel uit gaat. Daarom loten ze nu een klein team in pot twee. Ik gok Bosnië.

Er is een uitvoerend comité bij betrokken. die zullen toch niet allemaal Frans (corrupt) zijn?
Ik vind die Blatter maar een rare aparte man maar hij beslist toch niet alles in zijn eentje?
Er zitten toch wel meerdere nationaliteiten in het bestuur?

4 december 2013 om 11:32

Die hele ranking slaat als een tang op een varken! Nederland heeft de afgelopen 10 jaar bijna alles gewonnen en was dichtbij een wereldtitel. Belgie deed nergens aan mee maar wordt groepshoofd op basis van een paar gewonnen potjes. De dag na de playoffs gooien ze alles weer door elkaar en staat België weer onder ons. De fifa en uefa zijn al jaren zo corrupt als de mafia maar geen enkele vooraanstaande bond neemt stappen omdat in elke bond net zulke enge machtswellustelingen zitten als bij de fifa en uefa. Voetbal is een puur op macht en geld beluste commercie geworden!!!

Reactie van de Fifa:

Beste Bert,

We hebben dit gedaan omdat Michel het graag wilde.

En nou niet meer zeuren, anders bedenken we een constructie waardoor jullie in pot 3 komen.

Groetjes,
Sepp

4 december 2013 om 13:22

PS: wij blijven jullie net zolang op deze manier behandelen als dat jullie PSV zo structureel blijven benadelen.
Groetjes, Sepp.

4 december 2013 om 14:05

Tsja als je zo gaat beginnen: Psv moet toch iemand de schuld geven voor de slechte resultaten. En nee, dan niet bestuur of spelers, maar de Knvb. Lekker naar Zeist wijzen terwijl je zelf belabberd speelt. Helemaal gelijk!

nmisschien moeten we het hele wk maar op de schop zetten. gewoon van te voren de kwartfinales maar inplannen, en zo naar een finale brazilie - duitsland (of een ander belangrijk land) gaan
die hele fifa is een grote corrupte bende, volgens mij is de loting al lang bepaald

Geniaal om nu kritiek te hebben.. Ik ga een site zoeken waar ik kan wedden dat Nederland in pot 2 komt..

Het wordt ook met de dag gekker. Het meest gekke is dat er blijkbaar niets aan te doen is... Of niemand wil het.

Ik vermoed dat de Fifa weer eens te druk bezig was met het tellen van de steekpenningen en manieren te bedenken om kritiek op mensrechtenschendingen rondom Wk's in de kiem te smoren. En toen bleek plots dat ze hun primaire taak vergeten waren.

Als ik deze uitkomst bekijk moet ik constateren dat de oplossing voornamelijk in het voordeel van Frankrijk is. Zou misschien Platini een (niet geheel) vrijblijvend advies hebben gegeven ?

Het valt me overigens nog mee dat de procedure niet is om ieder land in pot 4 een gesloten envelop in te leveren, dan bepaald de Fifa commissie afhankelijk van de inhoud van de gesloten envelop wie in pot 2 terecht komt. Ongetwijfeld dat onze Knvb er dan een keurige brief in zal doen met goede argumenten waarom Nederland in pot 4 hoort, terwijl landen als Rusland en Italië de envelop volproppen met bankbiljetten en mooie vooruitzichten wanneer hun land in pot 4 blijft.

Waarom maken ze niet gewoon een lijst van de huidige Fifa rankinglijst en delen ze die zo in 4 groepen in, van hoogst naar laagst geklasseerd.

Lotingen zijn ook al van te voren al bekend. zie vorig jaar cl achtste finales deden ze de dag ervoor testlotingen en die waren identiek aan de officiele. Is allemaal doorgestoken kaart

Ongelofelijk elke keer als je denkt dat ze het niet erger kunnen maken komen ze hier mee. Die hele pot indeling is toch beoordeeld op punten. Hoe in godsnaam kan je dan een groep maken met 1 land teveel en dan gaan loten.

Het land dat het laagst geklasseerd is moet dan gewoon naar en andere pot. Gaan we anders Nederland ook in de beste pot gooien dan zeggen er moet geloot worden. NEE dat gebeurd niet.

Doodziek word je er van. Stoppen met de onzin dat Fifa heet.

ik ben eigelijk tegen dat hele potten systeem… waarom niet gewoon een open loting? allemaal in 1 pot en loten maar… waarom moeten de sterke landen weer beschermd worden? die zijn toch al sterk… het is toch juist mooi om een poule te hebben met spanje, argentinie, barzilie en duitsland? laat ze dan maar uitvechten wie er door gaat… met dat potten systeem heeft een kleiner land nooit de kans om eens door te gaan doordat ze gelukkig waren bij de loting..

Eest in de kwalificatie worden kleine landen al bij zeker 2 sterke landen gezet en weet je eigelijk al wie er door zal gaan.. en wie naar de playoffs zal gaan.. hebben we 1 echte verrassing gezien? misschien ijsland.. maar dat was het dan...

Vervolgens op het wk worden de zelfde spelletjes weer gespeeld.. de sterke landen worden weer voorgetrokken zodat ze niet bij elkaar in de poule komen.. zo kan je na de loting al de eerste ronde van de knock-out fase gaan invullen..

eigelijk is er geen moer meer aan.. let maar op.. halve finale: duitsland, brazilie, argentinie en spanje.. misschien dat je een van deze landen kan vervangen door urugay of nederland mochten de eerste 4 ergens een slechte dag hebben gehad of de laatste 2 een erg goede…

Maar goed.. het WK gaat er niet om welk land het beste is op het toernooi natuurlijk.. het gaat er vooral om waar de meeste mensen naar kijken en dus hoeveel er verdiend kan worden met de reclame inkomsten tijdens de laatste rondes…

het is toch ook vreemd dat er tijdens al deze toernooien nooit eens een echte verassing is geweest? Maar dus ook eigelijk weer niet aangezien ze de boel zo sturen dat het allemaal goed gaat komen voor de inkomsten van de Fifa…

In mijn ogen heel erg jammer… denk je eens in wereldkampioen Ivoorkust, japan of belgie… zou toch prachtig zijn?

6 december 2013 om 14:20

Daar is de kwalificatie toch voor pik, zodat de landen zich omhoog kunnen werken op de ranglijst waarop de poulefase word gebaseerd.

Bovendien is het ook een financieel spelletje. Grote voetballanden trekt het meeste publiek en ook de meeste kijkers.

En op jou manier krijg je dus allemaal zwakkere landen in de kwart- en halve finale, waarin die landen compleet afgemaakt worden door een veel sterker land. Is toch geen hol aan voor beide partijen?

Ik geef toe, als landen laag staan op de ranglijst is het moeilijk om omhoog te werken en dus een keer een positieve loting te krijgen. Maar met een beetje mazzel en een goeie lichting kan het snel gaan, kijk maar naar Belgie.

Alle voetbalbonden moeten zich distantieren van de Fifa en zelf een nieuwe bond opstarten. De Fifa is corrupt tot aan het bot. De verkiezingen voor 2 Wk's tegelijk voor Rusland en Qatar was echt schandalig. En ze komen er nog mee weg ook.

Alle landen zouden op het WK in Brazilie tijdens alle wedstrijden gewoon niks moeten doen. Gewoon lekker met zn 22en op het veld gaan zitten.

Belachelijk! Als je in pot 2 word geplaatst heb je gewoon een zwaardere loting. Degene die zich als slechtste heeft geplaatst in de Europese poule gaat daar maar in, volkomen logisch want ze mogen blij zijn dat ze zich hebben mogen kwalificeren. Frankrijk hoort dus in pot 2!! Corrupte rot Fifa! Het geluk van Nederland (en Ajax) met lotingen kennende zijn wij het uiteraard die naar pot 2 moeten. Maar toch: WK pouls zijn minder sterk als EK pouls, dus Nederland moet daar wel doorheen zien te komen.

Die Blatter lacht zich helemaal dood en komt overal mee weg. Bizar als je doodleuk als argumentatie gebruikt dat je toch al aan het loten bent.

Dat er nooit eens een boycot komt om die enge fossielen een halt toe te roepen. Blatter en Platini hebben het weer mooi voor elkaar, Frankrijk wordt weer gematst. Een walgelijk land.

4 december 2013 om 13:19

Kunnen we meteen een boycot tegen de Kvnb instellen en tegen Fox Sports.
Die zenden Jong Ajax al uit als ze naar Bobbejaanland op uitstapje gaan

4 december 2013 om 13:31

Daarom hebben ze ook nauwelijks abonnees...

4 december 2013 om 13:23

Platiwél

Ik vindt eerlijk gezegd die hele continenten pot indeling al niets.
Maak gewoon alle potten op uit de ranking van de Fifa wereldranglijst.
Dan heb je tenminste nog iets aan die ranglijst.

En dan heb je ook niet het gezeur van Japan mag niet bij China in de poule ofzo gewoon op basis van ranking en dan zie je wel welke landen bij elkaar komen. En als je dan een poule krijgt met 4 Europese landen so be it.

Maar dit met die kleine loting slaat gewoon nergens op ze hadden gewoon uit die pot4 de laagst geklasseerde moeten verhuizen. Of moeten loten uit de teams die er via een extra knock-out wedstrijd bijgekomen zijn. Stel je voor dat Nederland na een geweldige kwalificatie reeks 'beloont' wordt met wederom een poule des doods :s
Ben erg benieuwd wie er heen gaat want ook al gaat Nederland niet naar pot2 heb je alsnog een kans op een zware poule als bv. Portugal naar pot2 moet.

Gaat een interessante loting worden aanstaande vrijdag.

Beetje hypocriet van de knvb deze verontwaardiging. Zelf halen zo ook zo'n fratsen uit. Ik kan me nog een dubbele bekerfinale herinneren en recent de situatie met Kramer van ado. Dus dat ze eerst zelf maar eens open en duidelijk zijn.

En de Knvb snapt dit werkelijk waar niet ? De Fifa doet exact wat de Knvb met PSV doet op dit moment: Regels inconsequent toepassen in het nadeel van.
Maar nou hebben ze er zelf eens een keer mee te maken en dan kan dat natuurljik niet.
Hypocriete voetbalbond !
Net goed, ik hoop dat van Gaal met zijn Ajax-kliekje Kluivert en Blind geen punt haalt in Brazilië.

4 december 2013 om 14:08

Wow..het zit je echt heel diep! Psv wordt benadeeld? Dat verklaard de 10e plaats volgens jou? Ook nog even Ajax ertegenaan gooien....toe maar! Gooi alles er maar uit. Even die frustratie van de afgelopen maanden van je af typen.

4 december 2013 om 16:56

Je valt in herhaling Arie

4 december 2013 om 17:15

En jij bent niet in staat er normaal op te reageren. Zegt alweer genoeg over jou.

4 december 2013 om 22:16

Jouw volwassen reactie maakt ook veel duidelijk.
Als je oud genoeg bent mag je misschien een keertje van je ouders naar een stadion toe. Dan wens ik je veel plezier toe.

Laten we dan ook maar landen van pot 4 en pot 1 gaan loten....?
Misschien maakt Frankrijk dan zelfs nog kans op groepshoofd!

Nou verschijnen er jaarlijks boeken zoals "voetbalmysteries" en "voetbalmaffia", maar eigenlijk zit iedereen toch alleen maar te wachten op een boek waarin die boef van een Platini ontmaskert wordt.

Echt weer ongelofelijk dit......zomaar een voorloting uit de hoge hoed.....misselijkmakend omdat iedereen wel weet waarom en hoe dit zomaar kan.

Alles zal ooit wel een keer naar boven komen, ooit ooit..........

Dat er ophef over is, is terecht..

Logisch zou zijn dat ze het laagst geplaatste land op de ranking in die pot gooit en klaar. En dan ga je gewoon beginnen met de loting voor het Wk.. Maar dat ze nu eerst gaan loten wie van pot 4 naar pot 2 gaat is belachelijk.

Ik zie dat Frankrijk hier zo'n beetje wordt "aangevallen".. Die mogen natuurlijk van geluk spreken dat ze de laatste paar eindtoernooien erbij zijn. Maar is het wel terecht om nu naar Frankrijk te wijzen?

Kan iemand mij vertellen naar welke "klassering" er wordt gekeken? De Fifa ranglijst? Want daarop staat Rusland als laagste geklasseerd. Net onder Bosnië en vlak daarboven staat Frankrijk. Of wordt er dan ook gekeken naar welke landen lid zijn van de EU want ik snap het niet helemaal?

6 december 2013 om 13:58

Pot 1 wordt op de ranking ingedeeld, dus de eerste 8 (of 1e 7 en het gastland) zitten in pot 1. Daarna wordt het op continent ingedeeld. Pot 2 is Z-Amerika en Afrika, Pot 3 is Noord- en Mid Amerika en Azië australië en pot 4 is Europa.
Wat nu echter het probleem is, is dat er buiten pot 1 nog 9 Europese landen zijn, waardoor ze niet allemaal in pot 4 passen en er dus een bij pot 2 gevoegd moet worden.

6 december 2013 om 14:21

Dat is wel duidelijk, maar welke landen vallen onder Europese landen? Land binnen de unie of gewoon landen van het continent Europa?

Want Rusland zit ook in pot 4 en die staan op de Fifa ranking het laagste.. Maar iedereen heeft het over Frankrijk.

6 december 2013 om 14:44

Van het hele continent. Op het moment dat de potten ingedeeld werden stond Rusland nog boven Frankrijk op de ranking. Sindsdien is Frankrijk 2 plaatsen gestegen en Rusland 3 plaatsen gezakt. Vandaar dat Frankrijk er nu boven staat, maar het gaat om de ranking die voor die van dit moment kwam.

Ik gok op Bosnie in pot 2......
Nb wat moet geuren is cit:
- pottensysteem afschaffen
-Blatter en consorten naar waar ze thuishoren: terug naar de Middeleeuwen en het liefst het Galgenveld buiten het dorp. God, wat mis ik die tijd waarin dd corrupte zooi elke zaterdag opgehangen werd, volksvermaak destijds t/m 17e eeuw.

De loting is al fraude gevoelig , warme en koude balletjes , ik heb er ook geen vertrouwen in er zit een naar luchtje aan

Meest logische zou idd zijn frankrijk naar pot 2. Hier zal de fifa wel zn redenen voor hebben. Acj. Iedereen weet toch dat de fifa corrupt is als wat met platini. Toevallig een fransman??

Wat een giller. En ze komen er weer mee weg! En dan te bedenken dat Blatter en Platini nu een champagnefles open maken en gieren van het lachen om deze uitleg.

@ Arie Vink: Dat klopt het is ongelofelijk wat daar allemaal gebeurd. Er zijn vooraf regels op gemaakt om de loting op te hangen aan de wereldranglijst. Maar als het de heren niet goed uitkomt wordt er maar weer vanaf geweken. Ga je nog zien ook krijgen die Fransen een lekkere makkelijke poule!

Wat een onzin redenering zeg.
Dus als er in een competitie meerdere ploegen dicht tegen elkaar eindigen gaan we ook maar loten wie er Europees mag voetballen?
Als je de potten indeeld op basis van de ranking houd je er dan ook aan!

Het is gewoon een grote grap. Niet te geloven

“het verschil in ranking tussen Europese landen is minder groot dan in 2006. Daarom vindt de Fifa een loting nu eerlijker"

Lol, nou laten we dan ook maar direct voor pot 1 loten want afgezien van Spanje en Duitsland staat daar ook alles op een kluitje. Sterker nog Portugal en Italie zijn bijoorbeeld in de tussentijd al Zwitserland en Belgie voorbij gegaan en Belgie is zelfs ingehaald door 3 landen uit pot 4.

Verder is het onzin dat alles zo dicht bij elkaar zit, Bosnie en Frankrijk zitten inderdaad dichtbij elkaar maar daarna is er een levensgroot gat naar het volgende Europese land...

Misschien is het een idee voor de fifa om de volgend keer ook maar te loten voor de potindeling. De verschillen zijn tegenwoordig namelijk zo klein....

dit is echt de grootste bull**** wat ik ooit gehoord heb.. "vind het eerlijker" kom op man.. wat een subjectieve corrupte zooi is het daar zeg!

De verschillen tussen de landen in pot 1 en pot 4 zijn ook klein in de Fifa ranking.
Daar dan ook maar loten?

Edit:
Om het nog eens te onderstrepen:

Nederland had moment van indeling 266 punten meer dan Frankrijk en maar 39 punten minder dan nummer 5
België.
Kom op zeg!

En de kritische Van Oostveen zei natuurlijk meteen 'om Frankrijk nog meer te matsen zeker'. Oh nee, die slappeling vond dat vast weer een plausibele uitleg en wilde zijn rol als marionet van de Fifa niet op het spel zetten. Wat een lachwekkende organisatie en wat een walgelijk land dat Frankrijk.

Wat een corrupt zooitje zeg! Beslissen ze even een week voor de WK loting om de regels te wijzigen. Nee, dit is niet eerlijker, dit is gewoon omdat Frankrijk anders in pot 2 komt. Als het Bosnië, Kroatië, Portugal of Nederland was geweest had de Fifa helemaal niets gedaan. Ik ben absoluut geen complotdenker, maar dit stinkt. Hoop (en verwacht) dat Frankrijk er weer snel uit vliegt met dat ongemotiveerde zooitje van ze!

Hoe kan een instantie als de Fifa nou met zo'n kul argument wegkomen? Ongelooflijk.. Ik zie hem alweer aankomen hoor, Nederland gaat naar pot 2. Maar wat hoop ik toch dat het Frankrijk wordt.

als dit 'eerlijker' is, dan moet Nederland per direct naar pot 1, want het is ook belachelijk oneerlijk dat als je je als eerste land plaatst, met het hoogste doelsaldo, ongeslagen en met maar 1 gelijkspel kunt zakken op de FIFA-ranking en daardoor een zwaardere loting kan krijgen.

6 december 2013 om 14:13

+ Nog verliezend finalist is.

“het verschil in ranking tussen Europese landen is minder groot dan in 2006. Daarom vindt de Fifa een loting nu eerlijker”.....

Hahahaha.. ik dacht even dat het al 1 april was maar, wat is dit toch een onzin.

Of het verschil nu 1 punt of 100 punten is. Je staat nou eenmaal laatste op de ranking. Hadden ze dan maar een betere moeten presteren in hun kwalificatie/play-off/vriendschappelijke wedstrijden.

De landen moeten er gewoon zelf voor zorgen dat ze niet in die situatie terecht komen om eventueel al laagst geklaseerde land te eindigen en zo in die pot 2 te komen.

Als er in een competitie 1 punt verschil is tussen de 1e en 2e plaats of sterker op basis van doelpunten worden bepaalde wie kampioen wordt omdat 2 teams op een gelijk aantal punten staan. Dan wordt daar toch ook niet over geloot of een of andere kampioenschapswedstrijd gespeeld die het bepaald.

Belachelijk en daar komt de Fifa gewoon makkelijk mee weg.

Lekker goed beargumenteert: "het is nu eerlijker". Als je gewoon aan de originele lotingsprocedure, zonder die belachelijke voorloting, is het proces nog eerlijker. Fifa is gewoon een organisatie die niet meer serieus te nemen is. Ergste is ook nog dat dit soort flauwekul ook nog getolereerd wordt door de landelijke voetbalbonden.

De meeste mensen denken dat Frankrijk (via Platini) achter deze lastminute wijziging zit, maar zelf denk ik dat de Brazilianen hierom hebben gevraagd. Frankrijk is de angstgegner van Brazilie op Wk's. Na 1958 hebben ze alle duels met Frankrijk op een WK verloren... (1986, 1998 en 2006)
En daarbij zijn de Brazilianen erg bijgelovig als het op voetbal aankomt.
Met Frankrijk in pot 2 had Brazilie 25% kans om ze te loten, nu een stuk minder.

6 december 2013 om 16:09

Daar zou je maar zo een punt kunnen hebben. Platini en die secondant van Blatter zijn dan wel Frans maar voor de rest kan ik me een grote Franse invloed nauwelijks voorstellen. Dat land is politiek en economisch echt niet (meer) toonaangevend en heeft maar een magere voetbaltraditie ondanks de successen in de periodes Platini en Zidane. Op clubniveau nooit leading geweest.

En van Oostveen heeft zich weer eens laten naaien door de Fifa. Misschien moet er toch eens een ander bestuur komen dan deze dwazen . En Frankrijk ( Platini ) maar lachen om onze onnozelheid.

Fifa en eerlijker in 1 zin ,allemaal 1 pot nat.

Meneer Blatler kan zwetse wat hij wil dit is gedaan voor zijn vriendje Platini ( Frankrijk ) te bevoordelen want dan had je ook kunnen loten op Brazilië en Spanje na wie groepshoofd wordt
Het wordt tijd voor een andere wind
Blatler en Platini moeten weg

Komen die Fransen er weer mooi mee weg..wat een afschuwelijke gang van zaken daar bij de Fifa

Platini's invloed om ervoor te zorgen dat Frankrijk niet in een vreselijk zware poule terecht komt. Het verbaast me niet eens meer.. Ik hoop echt gruwelijk dat Frankrijk geloot wordt, maar dat is zo goed als onmogelijk.

Tsja...wat een slecht argument weer. Een uitzondering op de regel maken...om het 'eerlijker' te maken. Het zal wel toeval zijn dat er slechts 1 land een voordeel bij kan/gaat hebben: Frankrijk...rara...

Het ligt er altijd zo dik bovenop bij de Fifa en Uefa. En dan komen ze met een antwoord op de vragen en dan is het weer zo'n nietszeggend antwoord zonder argument. En iedereen pikt het maar. Zolang iedereen het pikt gaat deze corrupte maffiaorganisaties gewoon zo verder.

De Fifa zet hiermee het gehele rankingsysteem overboord. Schaf dan meteen de verdeling in diverse potten af.

Eerlijker? tegenover wie?
Kan alleen Fankrijk,platini en Blatter bedenken..

6 december 2013 om 15:02

Eerlijker voor Frankrijk, Platini vind het niet leuk als Frankrijk er al de eerste ronde uit ligt.

Dit is toch niet eerlijk. Het alles te maken met het feit dat als de vorige procedure gehandhaafd zou worden dat Frankrijk een zware loting zou krijgen. En dat vindt Platini niet leuk. Vandaar deze opzet. Met Servië en Montenegro heb ik er niemand over gehoord. Dan was het toen toch ook 'eerlijker' geweest.

Die enge betweter van een Van Praag moet zich doodschamen dat hij bij de vorige verkiezing op Blatter heeft gestemd als voorzitter van de Fifa. Ik weet niet of Van Oostveen daar mede schuldig aan is trouwens. Van Praag, wel op een boot zitten tijdens de Gay pride, maar wel steunen dat een WK in Rusland wordt gehouden waar je als homo in elkaar geramd wordt. Om over Qatar niet maar te beginnen. Bah, Van Praag is de Nederlandse Platini. Een speler die het halve veld van de Heizel juichend overstak terwijl er 40 doden in de catacomben van het stadion lagen waarvan hij wist! Omdat de Belgische politie de spelers van beide teams (juventus en Liverpool) had gevraagd om ondanks de tragiek de wedstrijd te beginnen uit angst voor meer rellen als de wedstrijd gestaakt zou worden. Beiden zijn slaven van Blatter de zonnekoning, want zij willen die functie. Want net als bij alle andere dictaturen uit de geschiedenis wordt de opvolger altijd hoogstpersoonlijk door de zittende leider geselecteerd. Verkiezingen en lotingen zijn allemaal onderdeel van een rookgordijn om , ons, de werkelijke voetballiefhebbers, koest te houden zodat zij door kunnen gaan met hun onmetelijke diepe zakken te vullen ten koste van arme drommels uit Zuid-Afrika, Brazilie, Rusland en Qatar die sterven onder de druk stadions in een record tempo uit de grond te stouwen. De Fifa en Eufa zijn fascitische, dictatoriale ondernemingen die tientallen miljarden winst maken zonder gecontroleerd te worden door bijvoorbeeld de VN. Against Modern Football!

Het is echt niet te geloven wat er weer gebeurd ze bedoelen eigenlijk het is fijner voor frankrijk als ze niet een te moeilijke poule krijgen.

De europese landen worden gemeten met 2 maten blijkbaar, en alles in het voordeel van de grote baas..(voor degene die het nog niet snappen, ik bedoel dus Platini).

Maar als dit echt de reden is, dan zouden ze ook de groepshoofden op eenzelfde manier moeten bekijken. De europese landen staan ook daar extreem dicht bij elkaar, (nog dichter dan bij pot 4).
Tussen zwitserland, italie en Nederland zitten volgens mij maar 3 punten of zo.
Waarom wordt daar dan ook geen loting over gedaan.
Het geeft het falen van het systeem genaamd fifa en zijdelings uefa aan.

Bobo-cultuur en geld bepaald hoofdzakelijk de resultaten van dit soort zaken.

6 december 2013 om 15:20

Precies de reactie die ik ook wilde typen

Enorm met 2 maten meten dit, maar wie had ook anders verwacht van de fifa...
Ik heb even niet paraat hoe groot het gat is tussen de laagste landen uit Europa (frankrijk en kroatie meen ik ergens gelezen te hebben?) en ook de andere landen die 'laag' staan?

Maar het gat in de top van het klassement is hoe dan ook kleiner.... en bizar dat ze er dan geen rekening mee houden dat net zwitserland en belgie 1 week in die ranking boven landen als Nederland en Italie staan

bizar dat blijkbaar alle nationale voetbalbonden zo geïndoctrineerd zijn dat ze deze hele bende maar blijven steunen.
Als je de filmpjes van de nos omtrent de lotingen door de jaren heen ziet, zie je al vanaf jaren '80 blatter zitten. Het is toch voor geen enkele organisatie gezond als er één persoon zo lang in de top van de organisatie zit (nog los van de manier hóe die het organiseert.....)

Frankrijk word hiermee bevoordeeld dus en dat komt door het gesprek tussen
blattler en platini, die hebben dit onderling ff geregeld zodat frankrijk vermoedelijk een
zware loting kan ontlopen,

ben benieuwd in welke poule frankrijk word geplaatst nou, zal vast 1 van de makkelijkste poules worden.

gewoon te schandalig voor woorden alleen al het onderonsje tussen blatler en platini, dat ruikt gewoon weer naar coruptie en doofpotafaires dus

Ongelofelijk dat dit gewoon geaccepteerd wordt door de nationale bonden. Het verschil tussen sommige Europese landen in pot 1 en 4 zijn nog kleiner, maar daar wordt het rankingsysteem wel gewoon gebruikt.

Jezus wat belachelijk zeg dit. Kut corrupte fifa joh. Echt niet te geloven dat dit allemaal gewoon nog kan zo..

Het voetbal begint op deze manier steeds meer op het Eurovisie Songfestival te lijken...

Ze hadden voor deze leugen best een beter argument kunnen bedenken. Zoals deze die ik net bedenk:

"als Frankrijk in pot 2 zou worden geplaatst, zouden er op voorhand al vier combinaties afvallen. Frankrijk zou namelijk niet met Duitsland, Zwitserland, Belgie en Spanje in de groep kunnen komen. Zo veel uitsluitingen vooraf vinden we bij een loting te veel, dus vandaar deze oplossing. Alles is nu nog mogelijk."

Alsjeblieft Fifa.

pffff..... de ploegen staan dicht bij elkaar, wat een kul reden.

Dus nu zou Frankrijk in pot 2 kunnen komen en dan moet er maar een ander systeem komen. Wanneer gaan die Blatter en Platini daar eens weg. Hoe duidelijk wil je het hebben dat ze Frankrijk willen helpen.

Echt ongelooflijk dit, Nederland teken aub protest aan!
Eerst maakt de Fifa officiele regels maar wanneer deze opeens niet goed voor Frankrijk uitkomen worden ze aangepast!

Redelijk logische verklaring. In ieder geval logischer dan een bekerfinale over twee wedstrijden. Of een al bestrafte speler nogmaals bestraffen voor dezelde overtreding.
Grappig om te zien hoe sommigen hun mening 180 graden draaien.

6 december 2013 om 15:20

t gaat erom dat de regels worden aangepast op het moment dat je al weet wie er voordeel bij heeft.
Je moet gewoon voordat de wk kwalificatiecyclus begint alle regels duidelijk op papier hebben staan, dan krijg je nooit gezeur omdat iedereen van tevoren wist waar ie aan toe was.

Nu lijkt het zo (is het zo) dat frankrijk moedwillig bevoordeeld wordt. Dat kan nooit de bedoeling zijn

is het nou zo moeilijk om voordat de wk kwalificatie wedstrijden beginnen alle regels duidelijk op papier te zetten en deze tussen door niet meer te veranderen. Dan is het sowieso eerlijk, weet iedereen waar ie aan toe is. Kom je dan door omstandigheden in een moelijke groep...heb je pech...dat kan altijd gebeuren.
Hier krijg je alleen maar gezeur mee.

Hier de lijst van 17 oktober, de lijst waarop de hele potindeling is gebaseerd (trouwens ook opvallend hoe hoog álle europese landen staan)

1 Spain 1513
2 Germany 1311
3 Argentina 1266
4 Colombia 1178
5 Belgium 1175
6 Uruguay 1164
7 Switzerland 1138
8 Netherlands 1136
8 Italy 1136
10 England 1080
11 Brazil 1078
12 Chile 1051
13 Usa 1040
14 Portugal 1036
15 Greece 983
16 Bosnia-Herzegovina 925
17 Côte d'ivoire 917
18 Croatia 901
19 Russia 874
20 Ukraine 871
21 France 870

Gat tussen groepshoofd Zwitserland en NL én Italie is maar 2 punten, gat tussen Frankrijk en Rusland is 4 punten (en naar kroatie nog veel meer)

Het is gewoon genant hoe ze elke regel maar aanpassen zoals het hen aanstaat. Zo kan je achteraf bij elke beslissing wel een plausibele verklaring geven die precies handig uitkomt

Als de fifa het gat te klein vindt, hadden ze ook nooit zwitserland groepshoofd moeten maken. Nu wordt er tussen 9 europese landen geloot, met een kans van 1/9 dat je mogelijk een zwaardere poule krijgt doordat je in pot 2 komt.

Terwijl zwitserland met maar 2 punten meer zwaar is gematst doordat ze nu in pot 1 zitten en hoogstwaarschijnlijk zwakkere teams treffen uit pot 2 en 3

In de fifa-ranking vóór deze stond zwitserland btw slechts 14e:s

"van Oostveen krijgt uitleg" moet natuurlijk zijn "van Oostveen krijgt slap excuus".
Triest dat er zon corrupt stelletje aan de macht is bij de grootste entertainmentindustrie van de wereld.
De grote nationale voetbalbonden zouden zich eens samen moeten pakken en laten merken het hier niet eens mee te zijn.

Of het wordt Zwitserland, Algerije, Iran & Nederland of........
Brazilie, Nederland, VS & Portugal.

Ik zeg situatie 2 is een stuk aantrekkelijker.

En daar neemt v Oostveen genoegen mee?
Nou dan gaan we bij de eredivisie ook maar loten he wie er mee mag doen aan de Chamions League. Want 'de verschillen zijn zo kleinnnnnnnn......'
En dat hele Knvb zooitje zot nu weer op onze kosten in Rio beetje vakantie te vieren.aanwezogheid van v Praag en consorten is totaal onnodig daar. Alles is te volgen via de tv.
Hopeljjk verbrandt die Platini zn handen aan een voorverwarmd balletje!

Haahaahaaha het verschil tussen NED en Frankrijk bedroeg op dat moment 266,04, terwijl het verschil tussen NED en de #2 van de wereld Duitsland was 174,89 en met Zwitserland(groepshoofd) 2 punten. Dus waarom kijken we alleen "onderin" naar de kleine punt verschillen maar bovenin niet? Ik zeg gastland en misschien de huidige wereldkampioen als groepshoofd. De rest mooie de loting in. Dat is pas eerlijk.

Jammer dat van Oostveen geen kloten heeft. Wat nu eerlijker. De verschillen tussen Zwitserland en Nederland waren ook erg klein. Waarom Zwitserland dan in pot 1 en niet in pot 4?
Onze kleine kale van Praag heeft ook bruine armen van het kietelen van Platini. Het gaat er toch gewoon om dat Frankrijk geholpen werd. We hebben nu handballen gezien en twee buitenspel goals waarvan de laatste in de barrage tegen de Oekraïne maar ongeveer een meter of 5 en nog moeten ze verder geholpen worden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren