Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

EC doet naar onderzoek naar illegale staatssteun Barça en Real Madrid

Laatste update:

De Europese Commissie stelt een onderzoek in naar de illegale staatssteun waarvan zeven Spaanse voetbalclubs zouden hebben geprofiteerd. Barcelona en Real Madrid behoren tot de clubs die onderzocht zullen worden. Uiteindelijk zou dit kunnen leiden tot sancties tegen de betrokken clubs.

/

Europees commissaris voor Mededinging Joaquín Almunia heeft woensdag bekendgemaakt dat er formele onderzoeken zijn geopend, meldt het ANP. De EC heeft naar aanleiding van klachten van ‘bezorgde burgers’ actie ondernomen. Als voorbeeld van ongeoorloofde staatssteun worden onder meer belastingvoordelen en het garant staan bij leningen genoemd.

Barça en Real maken al jaren de dienst uit in de Primera División, ook al hebben beide clubs een torenhoge schuld. De laatste keer dat een andere clubs er met de landstitel vandoor ging in de Spaanse competitie was in het seizoen 2003/04; toen werd Valencia kampioen. Daarna werden de titels verdeeld tussen Barcelona (zes) en Real (drie).

Denk je dat Barcelona en Real Madrid bestraft zullen worden?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik hoop echt zo graag dat ze dit niet goed gaan keuren, het kan niet zo zijn dat een staat al jaren lang staatssteun geeft aan voetbalclubs terwijl die clubs miljoenen schulden hebben, dit is oneerlijk tegenover andere clubs en landen, In Nederland doen we alles volgens de EU regels en betalen we veel belasting waar ze in andere alleen maar van ons profiteren, ik ben wel ervan overtuigd dat clubs zoals Barcelona en Real Madrid hun schuld zo kunnen afbetalen want ze hebben echt zoveel geld op het veld lopen.

18 december 2013 om 12:42

een staat of hebben wij nederlanders diezelfde spaanse banken niet gered gewoon schande dat zoiets kan en ik hoop dat er eindelijk opgetreden word tegen dit soort clubs maar ik verwacht het niet zulke grote clubs als barca en madrid ontlopen toch altyd de dans

18 december 2013 om 13:13

Altijd dat gelul over wij Nederlanders hebben de Spaanse banken gered.
Het is makkelijk na praten maar ik heb nog weinig concrete financiele analyses hiervan gezien, laat staan op VZ.

18 december 2013 om 13:33

Wij Duitsers hebben de Spaanse banken gered met wat hulp van noord-europese landen waaronder Nederland dus wat ramonfcu zegt klopt in principe. Ik hoop dat ze Real Madrid en Barcelona keihard zullen aanpakken. Het loopt werkelijk de spuigaten uit daar in Spanje. En maar geld uitgeven, dat is het enige waar ze daar in goed zijn, en hun sinaasappels zijn wel ok maar eigenlijk is het gewoon een opgefleurd derdewereldland net zoals Italië en Griekenland. Ik ben blij dat we Merkel in ieder geval als leider hebben en dat zij de orde een beetje op zaken zet in deze achterlijke landen. Het is ondertussen wel duidelijk dat ze het zelf niet kunnen. Het ergste is nog dat al die werklozen hier naar toe komen en hier de banen inpikken van de jeugd. Hopelijk wordt door de EC duidelijk gemaakt dat zulk soort wanpraktijken niet worden getolereerd. Real Madrid en Barcelona mogen eerst hun schulden eens afbetalen voordat ze weer worden toegelaten tot de competitie. Ik hoop ook dat Barcelona en Real Madrid weer alle CL titels moet inleveren wegens competitievervalsing want dat is wat het is!!

18 december 2013 om 13:41

Alsof jij een concrete financiële analyse zou begrijpen.

18 december 2013 om 13:43

Hoho, laten we eerst eens kijken welke schuld Real Madrid en Barcelona dan hebben. Als zij al staatssteun hebben ontvangen, hebben zij dit dan gedaan willens en wetens, of kregen ze geld toegestopt zonder dat ze weten hoe en wat.

18 december 2013 om 13:58

Waarschijnlijk niet Kamikaasje. Ik ben gelukkig geen fiscalist oid. Daarvoor ben ik niet saai genoeg. Maar ik ga dan ook niet vanalles en nog wat beweren zonder daar zelf eerst eens wat over te lezen zoals zovelen wel doen.

18 december 2013 om 14:24

Tja, alhoewel Spanje ed nodige problemen heeft, en zoals vele landen in Europa bloed aan de handen heeft als het gaat om slavernij en kolonisatie, hebben we geen holocaust op ons geweten. Bottomline, ieder land heeft wel iets.

18 december 2013 om 17:10

@toenie

De holocaust ligt in een ver verleden waar we voor hebben geboet. Dit gebeurt nu en ook hier zal boetedoening voor moeten plaatsvinden!

18 december 2013 om 20:39

helemaal geen gelul wij europa hebben een spaanse bank gered en als dank heeft diezelfde bank bale voor real ff binnengehaald voor zo n 100miljoen

18 december 2013 om 12:52

@ Caribbean

Zo simpel en zo makkelijk, snap je niet dat dit simpelweg een goedhoudertje is voor de bevolking en dat het onderzoek met een sisser af zal gaan lopen? Als Barcelona of Real Madrid als 2 van de grootste clubs ter wereld onrechtmatige zaken zouden doen hadden ze allang terug geroepen geweest door de Fifa/uefa/spanje/europa/belastingdienst.

En het mooiste stukje is, ze gaan onderzoek doen nadat er klachten waren geweest van de bevolking. Dus omdat mensen denken dat het niet klopt gaan ze een grootschalig odnerzoek uit voeren? Er lopen hier op voetbalzone al ongelofelijk veel mensen die geeneens weten waar ze over praten. Als dat de gemiddelde maatstaf is voor het starten van een onderzoek kan je overal wel een onderzoek voor in gaan starten.

Maar om het even duidelijk te maken en een voorbeeld erbij te pakken.

Real Madrid
- Omzet
Sinds 2006 is deze gestegen van +/- 260 miljoen naar de 517 miljoen
- Netto winst
Sinds 2006 heeft Real Madrid al jaarlijks een netto winst weten te realiseren van 22 mil gemiddeld
- aflossing schulden
Real Madrid heeft nog een netto schuld van 90 miljoen euro in de boeken staan. Hier op is de afgelopen jaren gemiddeld 30 miljoen euro afgelost. Gaat Real Madrid in dit tempo door met aflossen is de schuld over 3 jaar volledig weg.

En voordat men begint over het kopen van het trainingscomplex door de gemeente en dergelijke. De gemeente heeft geen cent betaalt aan het complex. Het is overgenomen door 4 grote bedrijven die sinds 2006 dan ook hard aan het bouwen zijn aan hun wolkenkrabbers die hun hoofdkantoren moeten worden.

18 december 2013 om 13:01

De-lano

Bedankt dat je sommige mensen op hun plaats zet met feiten en cijfers, wanneer men zomaar iets roept met als sleutelwoorden 'corrupt' 'schuld' 'bank' 'lening'.



18 december 2013 om 13:05

Mededingingsrecht wordt uiterst serieus genomen. Ik zou niet lichtzinnig doen over dit orgaan en de werkwijze ervan. Er zijn veel grotere bedrijven dan Real Madrid en Barcelona aangepakt.

18 december 2013 om 13:07

http://www.ad.nl/ad/nl/1017/Buitenlands-voetbal/ Schuld-van-Real-Madrid-bedraagt-541-miljoen-euro.d...
Hier wordt toch wat anders beweerd.
Perez schetst wel een schitterend beeld met maar 90 miljoen aan schulden, maar dat is dus alleen aan de banken, de totale schuld zou veel hoger uitvallen

Edit: link

18 december 2013 om 13:09

Delano jij snapt er echt helemaal geen hol van. De staatssteun zit hem hierin niet in de voetbalclub maar in de bank. Immers; als de banken geen staatssteun hadden gekregen had real geen torenhoge schuld kunnen opbouwen. Het maakt in deze geen reet uit of Madrid/ Barça de schulden af kunnen betalen, maar of ze een begunstigde positie hebben t.o.v. Andere voetbalclubs door de EU heen ,door de Staatssteun( wat evident aanwezig is.) de vraag is of het illegaal is of verantwoorde staatssteun. En dan je misvatting over de fifa, die interesseert zich alleen in inkomsten, secundair aan fair play.

18 december 2013 om 13:13

1.winst heb je niet als je schulden hebben.
Het woord winst is pas van toepassing als je zwarte cijfers kan schrijven.
2. 90 miljoen schuld.. dat zegt Perez zelf.
dat is de schuld bij de Spaanse bank.
er zijn meer schulden veel meer.
lees dit artikel maar:
http://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/243561/... en dat artikel is veel geloofwaardiger.
Perez houd graag de wereld voor de gek.
want ook Real koopt spelers op afbetaling.
Dat is heel wat meer
Het is heel raar wij europeanen moeten de spaanse bank omhoog houden terwijl er leningen uitstaan naar Real en Barca.....

18 december 2013 om 13:23

@majstoris, ik ben erg blij dat je deze link hebt geplaatst. Ik ben zelf namelijk ook op het verkeerde been gezet door het verhaal dat er 'maar' 90 mio schuld is. Ik hoorde dat recent nog op een audio van de Financiele Telegraaf. Als de werkelijke schuld 500 mio is en die 90 mio alleen schuld aan banken betreft is hier een grof schandaal gaande. Ik heb me ook laten vertellen dat Spaanse clubs honderden mios aan schulden hebben wegens achterstallige sociale premies en dat zelfs werd overwogen die kwijt te schelden. Grof schandaal waar men zich hopelijk ook over buigt.

18 december 2013 om 13:24

Prachtig stuk De-lano... Zijn dit feiten? of lukraak gebrabbel? Bronvermelding graag... dan kunnen we hier iets mee, nu is het lucht wat je roept.

18 december 2013 om 13:24

Een klacht van inwoner van een van de lidstaten is dan ook gewoon een van de gerechtvaardigde redenen voor een onderzoek, los van het feit dat de ingediende klachten aan tal van strenge voorwaarden moeten voldoen wil de Commissie overgaan tot een serieus onderzoek.
Weet dus waar je het over hebt, voordat je een karikatuur van de werkwijze van deze Commissie maakt.

18 december 2013 om 13:40

@ Arends

Even over je eerste punt. Je kan echt wel winst maken als je schulden hebt. Ook als je dat jaar weer veel hebt geleend. Winst wordt bepaald aan de hand van kosten en opbrengsten. Een lening aflossen wordt niet gezien als kosten. De rente daarover overigens wel.

18 december 2013 om 14:25

@ Majstroris @ Cyprioot

Dat zijn alle kosten inbegrepen!!!! Als je alle kosten van elke club gaat optellen dan kom je bij elke club wel aan zo een bedrag uit. Maar dat wilt niet zeggen dat het daarom dan ook meteen altijd schulden zijn! Zelfs een gezonde club als Bayern of Arsenal komt dan uit op een bedrag tegen de 3 a 400 miljoen. Je moet eerst weten waar over je praat in plaats van zomaar alles te gaan geloven. Natuurlijk dat die kranten alles gaan verdraaien en schrijven dat Real Madrid een schuld heeft van 500 miljoen. Die kranten genieten hier van. Zeker als het over Real Madrid gaat!

Real Madrid heeft dus wel gewoon nog een schuld van rond de 100 miljoen bij de bank. Maar ze moeten daarnaast toch ook hun personeel,spelers en zo voort kunnen betalen of niet soms? 100 miljoen schulden bij de bank, personeel, leden van het bestuur die elk jaarlijks iets tegen een miljoen verdienen (volgens bronnen), spelers lonen, transferbedragen die nog moeten uitbetaald worden bij bijvoorbeeld Tottenham voor Luca Modric en waarschijnlijk Bale, en zo voort en zo voort....

Perez liegt helemaal niet. Maar ja, je hebt hier van die simpele mensen die maar al te graag willen dat clubs als Real en Barca failliet gaan! Het geen wat Real Madrid moet doen is zijn jaarlijkse kosten verlagen! Punt uit!

Zolang dat Real Madrid jaarlijks meer inkomsten heeft dan uitgaven, en ze betalen de schuld intrest bij de bank nettjes af, dan moet jij je vooral geen zorgen maken.

Als het komt op het financieel vlak dan is er geen betere man dan Florentino Perez!

Lees dit maar eens in plaats van al dat copy paste gezever uit de Nederlandse of Belgische kranten:

http://swissramble.blogspot.ca/2011/06/real-madrid...

18 december 2013 om 14:46

@ Mentalist

Natuurlijk heeft Real Madrid een begunstigende positie. En waarom denk je dat ze die verkregen hebben? Omdat ze in het verleden misschien een betrouwbare partner zijn geweest? Omdat ze in het het heden een gigantisch stevige solvabiliteit hebben?

Maar een voorbeeld om te onderstrepen waarom je post nergens op slaat. Laten we uitgaan dat Real Madrid 2 aan rente betaald. Wat belachelijk laag is als rente maar daarom des te meer onderstreept waarom banken graag het geld aan Madrid lenen.

- punt 1: totaalbedrag
Perez komt bij de bank en vraagt om 90 miljoen euro te lenen. Allereerst is dat een heel groot bedrag en heeft Perez een goede onderhandelingspositie. Want als hij geen goede rente krijgt zal hij bij een andere bank langs gaan. Simpelweg de marktwerking tussen vraag en aanbod

- Punt 2: aflossing plus rente
Real Madrid gaat deze 90 miljoen (volgens de cijfers) binnen 4 jaar aflossen. Er is 17,5 miljoen direct aan Tottenham betaald en 75 miljoen aan de Deutsche bank, die tevens geldschieter en deels eigenaar van Tottenham is. Maar dat doet er voor de rest niet toe.

Grofweg over 4 jaar gezien levert dit een bank 5 miljoen euro aan rente op. Een mooie investering dus voor de bank die geld leent aan Madrid. De komende 3 jaar betaald Real Madrid ongeveer 25 miljoen op jaarbasis af aan de Spaanse bank.

- punt 3: garantie van terugbetaling
Perez komt die 90 miljoen lenen voor het aantrekken van Gareth Bale, dus Gareth Bale is allereerste garantie die de bank krijgt. Het onderpand van de lening dus. Betaalt Madrid niet, is de bank eigenaar van Bale

- Punt 4: 2e garantie van terugbetaling
De bank heeft ook een bankgarantie op de inkomsten uit de merchandise van Gareth Bale. Mocht Madrid niet kunnen betalen kan de bank beslag leggen op de merchandise inkomsten die zijn binnen gekomen. Aangezien die voor Bale al op 20 tot 30 miljoen euro voor het eerste jaar word geschat kan je zelf wel rekenen.

- Punt 5: promotie mogelijkheden
Een bank is geliefd onder miljoenen fans ter wereld als ze geld beschikbaar stellen om een speler aan te trekken. De bank kan dus geen stunten met "real madrid rekeningen" en het verkrijgen van een "ondertekende bal" als je een rekening af sluit. Indirect levert het dus ook veel op. Denk aan de ABN Amro met de Ajax rekening etc.

- Punt 6: solvabiliteit
Real Madrid draait al sinds 2006 zwarte cijfers van gemiddeld 20 miljoen euro of hoger. Terwijl de schulden alleen maar afnemen en de omzet groter en groter word. Real Madrid is dus een hele veilige investering gezien de historie van de afgelopen 10 jaar.

Deze 6 punten samen, en er zijn er nog wel meer, geven aan waarom banken zo graag geld lenen aan Real Madrid. Omdat Real Madrid gewoon een fantastisch partner is om mee samen te werken. Er word geld aan verdiend, het levert naamsbekendheid op en de kans op terugbetaling van het geleende geld heeft een dubbele garantie.

Maar in het aller aller aller uiterste geval, stel je voor dat Madrid 10 miljoen per jaar te kort komt. Dan verhogen ze toch de entree tickets met 5 euro per wedstrijd? 80 wedstrijden op jaarbasis, 40 wedstrijden in de thuis haven. 40 wedstrijden met 80.000 toeschouwers die allemaal 5 euro meer betalen.

40 x 80.000 x 5 euro = 16 miljoen euro

18 december 2013 om 14:48

@ Arends

1. Winst maken kan prima als je schulden hebt. Elk groot bedrijf heeft schulden. Heineken, Unilever, Bayern Munchen, Arsenal etc etc etc

2. 90 miljoen schuld, dat zijn de jaarcijfers die officieel gepubliceerd zijn door Real Madrid en daardoor ook aan de Fifa/uefa/belastingdienst/overheid versterkt worden. Sterker nog, ze worden verstrekt aan elke domme niets nut ter wereld.

3. leningen uit staan enzovoorts, als je al begint dat je geen winst kan maken met schulden ga ik er vanuit dat je boekhoudkundige kennis nihil is en dat je economische verstand nog minder is. Dan heeft het helemaal gene nut om het uit te leggen omdat je het niet zou begrijpen.

18 december 2013 om 14:51

@ Simonadebisi

Zijn gewoon de officiele jaarcijfers van Real Madrid die gepubliceerd zijn in de media. Wil je een bron? Typ op google maar in: jaarcijfers Real Madrid

Genoeg gerenommeerde kranten en media die het bericht gemeld hebben.

18 december 2013 om 15:26

Nogmaals Delano.

De solvabiliteit van real madrid is totaal irrelevant voor de europese commissie. Die onderzoek slechts of de staatssteun (belastingvoordelen voor de clubs en leningen) rechtmatig zijn. De inhoud van de lening is daarin minder relevant. Als artikel 117 VWEU niet in acht is genomen, icm rechtspraak van het hof dan zijn de clubs gewoon het haasje. Kijk: Ajax kan ook wel 400 miljoen lenen van een bank die met overheidsgeld overeind wordt gehouden en over 30 jaar uitsmeren, en een waterdicht plan van betaling hebben. Vraag is of dit de interne markt niet verstoort. De financiële huishouding van de clubs heeft er geen flikker mee te maken.

18 december 2013 om 15:34

@simondebisi
Maar om het even duidelijk te maken en een voorbeeld erbij te pakken,dit schrijft hij dus ik neem aan een voorbeeld,dus klakkeloos ergens over genomen.

18 december 2013 om 16:18

@ mentalist

De solvabiliteit van real Madrid heeft er wel degelijk mee te maken. Tenslotte word er ook onderzoek gedaan naar het garant staan van de overheid inzake leningen voor onder andere Real madrid. En wanneer een overheid garant staat ergens voor moet dat wel op basis zijn van behoorlijk betrouwbare cijfers. Anders staat de overheid natuurlijk niet garant voor dingen.

Maar ik moet zeggen dat ik je punt nu wel beter begrijp en ik je ook geloof. Het onderzoek zal voornamelijk gaan om de banken en niet om de club. De reden dat ik zo uitgebreid reageer is omdat jij iets totaal anders neer zet dan andere mensen hier neer zetten. Die roepen maar over schulden, rentes en leningen enzovoorts. Jou punt heeft hier inderdaad weinig mee te maken.

Het enige waar Madrid misschien last van zou krijgen zou belastingvoordelen zijn, alhoewel je dat vrijwel onmogelijk hun schuld kan noemen. En eventueel het garant staan van de overheid bij leningen van Madrid. Wederom kan Real Madrid daar weinig de schuld van krijgen.

Daarom is dit onderzoek naar mijn idee veel meer een wassen neus, tenslotte heeft de belastingdienst en overheid eventuele steun/garantstelling zelf goedgekeurd.

Wel bedankt dat je de moeite neemt om uit te leggen dat je het over iets anders hebt. Ik ga er niet vanuit dat Real Madrid er last van zal krijgen maar ik snap nu wel grotendeels welk punt je wilt maken.

18 december 2013 om 17:50

Delano,

Je bent uitstekend op de hoogte van de jaarcijfers van de clubs, mooi om te zien dat er ook leden die zich inlezen. De gebruikers hier die lullen over schulden, verliezen etc moeten per direct ophouden met typen.

Om het nog even helemaal duidelijk te maken; De europese commissie heeft als primaire taakstelling "het bewaken van de interne markt, die we kennen in de Eu". Het verbod op staatssteun bestaat omdat we een open markt kennen. Als een vleesfabriek in Roemenië ieder jaar 10.000.000 euro bonus krijgt van de Roemeense overheid, is dit niet eerlijk voor alle andere vleesfabrieken, de grenzen zijn immers onbelast open en daardoor heeft de vleesfabriek in Roemenië een oneerlijke positie tegenover alle andere concurrenten, zij kunnen immers hun vlees goedkoper afzetten bij de consument.

Om even de slag te maken naar voetbalclubs. Real Madrid en Barcelona kunnen an sich een prima sluitende huishouding hebben, dat is geen enkel probleem. Het is een logische rekensom dat een club als Real madrid meer kan lenen dan een Feyenoord, Wolfsburg of Palermo. Maar in het kader van de europese wetgeving gelden voetbalclubs ook als ondernemingen. Laten we als voorbeeld nemen dat Real Madrid als 'belastingvoordeeltje' 2% rente kreeg/moest betalen over een lening van de bank, de wettelijk vastgestelde rente staat op 6%, dit zou betekenen dat Real Madrid de overige 4% niet aan de fiscus zou hoeven betalen, Dit zou op 10 miljoen dus 4 ton zijn wat ze belastingtechnisch minder kwijt zijn. Je hoeft geen domoor te zijn om te begrijpen dat dit een oneerlijk voordeel zou zijn tegenover clubs die wel de voorgeschreven 6% over hun leningen betalen.

De commissie gaat dus onderzoeken of Real madrid/ Barcelona op een dusdanige manier geld heeft verkregen, en hierdoor een (bewezen of onbewezen voordeel, dat is niet relevant) meer geld heeft gekregen dan concurrenten (concurrenten zijn alle voetbalclubs binnen de grenzen van de Eu)

Zo'n procedure neemt een aardig tijdje in beslag, en kan tot verschillende conclusies komen. Wel staatssteun maar acceptabel, wel staatssteun maar onacceptabel en geen staatssteun. Als er sprake is van onacceptabele staatssteun dan dienen de voetbalclubs alle 'onrechtmatig' verkregen gelden, terug te keren aan de overheid.

Hoop dat het hele verhaal nu duidelijk is

18 december 2013 om 18:24

@ Mentalist

Merci voor het compliment en de uitleg, ik wil je graag hetzelfde compliment geven. Je verhaal over de vleesfabriek in waardan ook maakt het duidelijker en schetst een duidelijk beeld.

En je voorbeeld van Real madrid is deels helemaal correct maar er zitten nog wel een paar haken en ogen aan. De rente staat inderdaad op 6% en ik noemde een voorbeeld van 2% om een grof laag getal te noemen. En dus is het vooral speculatie op het moment van iedereen.

De kostrente voor een bank in Spanje is 5.4% rente, we kunnen er wel van uit gaan dat Real madrid vanwege hun bedragen etc niet meer dan de kostprijs zullen heoven te betalen. Tevens is deze rente over 2013, in 2012 en 2011 was de kostprijs van de rente voor de bank rond de 4.00% volgens Euribor die het rente percentage berekent. Dus 4% is een redelijke schatting wat Perez bedwongen heeft.

En dan heb ik het natuurlijk nog over de indirecte oplevering die een club als madrid krijgt. Vanwege dat ze vaste goed aflossende klanten zijn en veel promotie kunnen maken voor de bank zal het percentage nog lager liggen. Tenslotte doet Real madrid ook wederdiensten voor de bank. Waardoor je al snel ond er de 4% komt te liggen.

En het verschil tussen het "absurde" 2% aantal en onder de 4% zoals hierboven beschreven is aanwezig maar zal miniem zijn. Daarom is de kans ook groot dat het acceptabel, of zelfs geen staatssteun is.

Tevens hebben alle clubs al in een statement aangegeven dat ze zichzelf totaal niet druk maken en dat er helemaal geen gronden zijn voor het onderzoek dat de EC wilt starten.

18 december 2013 om 20:04

Ben je er van op de hoogte dat Bankia (huisbank Real) in 2011 zeer goedkoop heeft geleend van de ECB met o.a. Kaka en Ronaldo als onderpand? Dan kunnen we toch niet anders concluderen dan dat wij hier indirect aan bijdragen. Die banken zijn namelijk met onze steun op de been gebleven. Lees maar even het interview met interview met dr. Angel Barajas in de Telegraaf van 17-12.

Mooi verhaaltje dus van je maar ze profiteren dus wel degelijk van onze steun en daarom is dit onderzoek zeer terecht.

19 december 2013 om 09:16

Dit onderzoek heeft helemaal niets met schulden te maken. Dit onderzoek gaat hoofdzakelijk hierom. Deze clubs zijn nog verenigingen terwijl de rest van de clubs (in Europa) verplicht NV zijn geworden. Hierdoor hebben deze clubs (sinds 1990) aanzienlijk minder belasting hoeven te betalen. Dit gaat om miljarden wat zij als voordeel hebben gehad ten opzichte van andere clubs. Of het expres is of per ongeluk is niet relevant. Het gaat er om wat ze als voordeel hebben gehad (oneerlijke concurrentie) t.o.v. de andere clubs. Als de commissie zo oordeelt moeten de clubs dit allemaal terugbetalen... De mededingen autoriteit is de organisatie die ook miljardenboetes aan bedrijven als Microsoft oplegt dus ze zullen weinig rekening houden met de statuur van de clubs. Dit is alleen nog niet eerder gedaan omdat een Spanjaard baas was (hij was persoonlijk fan van deze clubs) van deze organisatie en hij dit persoonlijk tegen heeft gehouden. De ombudsman heeft geoordeeld dat dit toch behandeld moet worden en de Spanjaard moet komend jaar het veld ruimen en wordt waarschijnlijk niet weer door een Spanjaard opgevolgd...

Ben zeer benieuwd wat hier uit gaat komen,maar iets zegt me dat het met een sisser afloopt. Lijkt mij sterk dat ze de 2 grootste club's van Spanje (de wereld) ,hiervoor een straf gaan geven.

18 december 2013 om 12:41

Weet het niet hoor, het is natuurlijk ook wel een vreemd idee dat als Europa miljarden in de Spaanse banken steekt om zo Spanje te redden en tegelijkertijd die Spaanse banken miljoenen aan spaanse clubs uitleent die dan weer spelers hebben lopen met een salaris waar ze het hele spaanse probleem kunnen oplossen.

Mocht het zo zijn dat er inderdaad regels zijn omzeild dan wil ik graag zien dat die clubs en de banken geld terug betalen aan de andere Europese burgers

18 december 2013 om 12:53

Heb je het artikel wel gelezen? Elke bank doet een vreugdedansje als real of barca om een lening vraagt. 0% risico over een gigantische lening dus een vaste risicoloze bron van inkomsten.

Het onderzoek gaat over het feit dat de staat gerand staat voor deze leningen en eventuele belastingvoordelen.

18 december 2013 om 12:57

Voetbalclubs risicoloos? Ze zullen niet snel failliet gaan, maar of ze genoeg geld zullen verdienen om het af te betalen lijkt me sterk als je ziet wat voor salarissen en transfers er gemaakt worden!

18 december 2013 om 13:42

Dat zal dat ze een vreugdedansje doen maar als blijkt dat ze de regels hebben omzeild/overtreden dan zal het wel wat minder worden die vreugde. risicoloos is een lening of garantstelling nooit natuurlijk.

Verder blijft het vreemd dat de banken die Europa en dus ook Nederland staande houden clubs als Barca en Real miljoenen lenen (of garantstellen zoals jij het zegt). Als alles binnen de regels is zal dat prima zijn zo niet moeten ze boeten en zwaar ook, zowel de clubs als de banken!!

18 december 2013 om 13:43

Daarentegen moet je kijken naar wat er op het veld staat bijv. Ozil is "maar" voor 50 mil verkocht.

De EC heeft naar aanleiding van klachten van ‘bezorgde burgers’ actie ondernomen.

Veel succes dan. Veel mensen gaan niet verder dan wijzen naar de banken die zoveel geld lenen aan Barcelona en Real Madrid. Als de klachten ook niet veel verder komen dan dat, zeg dan maar hallo tegen een nutteloos, geldverslindende tijdverdrijf.

18 december 2013 om 12:40

Inderdaad, ik mag hopen dat die "bezorgde" burgers dan concrete aanwijzingen hebben van ongeoorloofde staatssteun.

Net zoals velen hier op VZ lijkt de klacht van deze burgers me eerder ingegeven door rancune en onvoldoende kennis van het dossier.

Goed, laat ze maar een onderzoek voeren ; zal het meteen duidelijk zijn hoe de vork aan de steel zit.

18 december 2013 om 12:46

wie zegt dat die burgers onvoldoende kennis van het dossier zouden hebben, misschien zijn het wel mensen die juist wel weten hoe de vork in de steel zit. Misschien zijn het wel mensen die gewoon bezorgd zijn, de Spaanse banken hebben miljoenen/miljarden steun gehad van Europa, en door die banken bestaan Real en Barca zoals ze nu bestaan.

Hoe je het ook went of keert er zijn vele mensen ongerust over deze praktijken en het zal inderdaad goed zijn om alles te weten te krijgen hoe dit werkt en of er geen regels zijn overtreden/omzeild.

ben ieder geval benieuwd naar de uitkomst want dit kan ook een les zijn voor andere clubs in Europa, positief of negatief

18 december 2013 om 12:54

@ Justbecause

Europa en de Uefa hebben al een keer een onderzoek ingesteld naar Real Madrid en kwamen met niets terug. Dit was onder andere met de verkoop van het trainingscomplex aan 4 grote multinationals. Dat is nog geen 10 jaar geleden gebeurt en de resultaten daarvan waren in 2008/2009 nog gepubliceerd. Dacht je nu echt dat er nu wat anders uit gaat komen?

18 december 2013 om 12:54

Ik ben blij dat jij wel precies weet hoe het zit met je rancune. Leg het ons ff uit dan?

18 december 2013 om 13:03

Ik weet niet of de clubs fout zitten of niet, maar een onderzoek ingesteld door de Uefa en de Fifa die grote clubs nodig hebben om hun toernooien gesponsord te krijgen? Ik krijg een beetje het gevoel van de slager die zijn eigen vlees nkeurt.
Eind platini bv bij de Uefa zit heeft Frankrijk en Franse clubs opvallend vaak geluk. (handsbal voor het EK, Franse clubs die ineens in een andere poule indeling komen, het gevalletje met ajax en de el.)
Ik heb geen goed gevoel bij dit soort nonderzoeken.
Als de EC het gaat onderzoeken weet ik ook niet wat het wordt, weet niemand al de uitkomst naar de eventuele illegale steun aan Psv? Daar hor je ook niets meer over.

18 december 2013 om 13:56

De resultaten van dat onderzoek zijn al in 2003 gepubliceerd, toentertijd ook gewoon een terechte beslissing.
We zijn inmiddels een decennium verder.

18 december 2013 om 14:01

@De-lano

Dat was dus een ander onderzoek, als alles goed is dan is dat prima, zo niet dan moeten ze maar op de blaren zitten. Ik vind het begrijpelijk dat er maatschappelijke onrust is, er zijn miljarden van Europa naar de Spaanse banken gegaan, het is dan ook logisch dat ze zeker willen weten dat alles volgens de regels gaat.

Europa die wat voor de burgers wil betekenen. Right..

18 december 2013 om 13:10

Lekker makkelijk vriend.

18 december 2013 om 14:38

Ik moet hem anders toch wel een beetje gelijk geven. Wanneer was het de laatste keer dat Europa !echt! nog iets deed voor zijn burgers?

18 december 2013 om 15:58

Ik denk dat een hoop Europese boeren erg tevreden zijn over de subsidies en protectionistische maatregelen die de EU al jaren heeft.

Falende artsen worden op de zwarte lijst geplaatst zodat ze elders in de EU niet weer aan de slag kunnen.

Bellen in het buitenland is al goedkoper dan enkele jaren geleden maar wordt in de toekomst nog goedkoper door de EU. Dat is niet alleen praktisch voor de vakantieganger maar ook voor de zaken.

Consumenten belangen worden beschermd op Europees niveau, voedselkwaliteit wordt gecontroleerd volgens EU regels, innovatie in energiebronnen wordt op Europees niveau gestimuleerd, de EU geeft subsidies uit aan andere innovatieve bedrijven.

Het zijn slechts enkele (kleine) zaken die de EU regelt.

Omdat het niet direct zichtbaar is op je bankrekening, want ik vermoed dat dat toch het belangrijkst is, betekent het niet dat er niks in het voordeel van de Europese burgers gedaan wordt. Brussel wordt altijd wel als de boeman afgeschilderd, en er klopt een heleboel niet aan, maar het is niet zo zwart-wit als dat Ibrano9 en veel politici beweren. Dat is makkelijk scoren.

Symboolpolitiek jongens, zou er niet teveel van verwachten.

Daar heb je het al, 'bezorgde burgers' willen een onderzoek naar de 'staatssteun van Spanje aan Real Madrid en Barcelona'. Waarschijnlijk een groep werklozen met het IQ van een baksteen die met een blik Schultenbräu boze mailtjes sturen zonder enige kennis van zaken te hebben. Licht overdreven natuurlijk, maar ik ben toch wel benieuwd waar ze dit onderzoek vandaan toveren; als de EC er aan te pas moet komen zal er toch een aanleiding zijn buiten dat stelletje hersenloze klagers.

18 december 2013 om 12:50

Begrijp ik het nu goed dat je mensen als "het IQ van een baksteen" bestempeld, omdat ze geen kennis van zaken hebben. Maar dat jij het zelf eigenlijk ook niet weet...?

18 december 2013 om 12:54

Maoam

Nee, dat begrijp je niet goed..

Hij vraagt zich enkel af waar het 'onderzoek' van de EC vandaan komt, omdat een EC zich er niet mee gaat bemoeien wanneer het enkel klachten betreft van 'bezorgde burgers'.

Als ze elke keer moeten opdraven wanneer er 'bezorgde burgers' aan de bel trekken, trekken ze de volledige kas nog leeg voor alleen onderzoeken..

18 december 2013 om 13:30

zo onderzoek wordt heus niet voor niks opgesteld...

18 december 2013 om 12:53

wie ben jij om die mensen hersenloze klagers te noemen.

woon jij in spanje? weet jij hoe de situatie daar op dit moment is?
duizenden mensen die hun huis kwijtraken, meer dan 50 procent jeugdwerkloosheid. maar nee, voetbal is veel belangrijker natuurlijk

18 december 2013 om 15:37

@consy
Dus niet veel anders als hier en elders in de EU

18 december 2013 om 12:53

Sorry hoor, maar het is toch al jaren bekend dat de Spaanse banken de voetbalclubs geld lenen tegen een abnormaal tarief? En diezelfde banken houden weer het handje op bij de EU. Beetje onnodige opmerking van je. We mogen alleen blij zijn dat er nu naar gekeken wordt!

18 december 2013 om 13:11

Flink overdreven wil ik het zelfs noemen. Ik denk dat je mag verwachten dat een onderzoek niet gestart wordt omdat een aantal mensen klagen zonder enige kennis van zaken of aanwijzingen, dat zou immers slechte bedrijfsvoering zijn. Tevens weet je niet wie er klachten ingediend hebben dus om dat maar af te schuiven op werklozen of mensen met het IQ van een baksteen vind ik nogal ongepast om te roepen. Ik zie veel frustratie die de overhand heeft van realistisch kijken naar de zaak.

18 december 2013 om 13:25

En volgens mij zie ik weinig begrip voor een slechte grap. Kom zeg, er zal absoluut aanleiding zijn geweest om dat onderzoek te starten; dat zeg ik ook in m'n laatste zin. Ben alleen benieuwd wie deze 'bezorgde burgers' zijn waar hier over gesproken wordt.

18 december 2013 om 13:58

Ongeveer 95% van de Europese bevolking. Dankzij ons kunnen Barcelona en Real immers 57 miljoen voor Neymar en 92 miljoen voor Bale aftikken. De doodnormale belastingbetaler dus.

18 december 2013 om 14:16

Smakeloze grap meer, en natuurlijk is daar geen begrip voor.

18 december 2013 om 15:36

“regarding the information published today about the alleged official investigations by the European Commission in relation to certain football entities, the LFP states that:1. At this stage, this National League does not have any official knowledge of the possible opening of a case, by the European Institutions, in relation to the above-mentioned official investigations.2. The LFP would like to publically show its absolute and unconditional support of the clubs and Sads [public Limited Sports Companies] affiliated to it, in general, and to those under investigation in particular. This association expresses its deep conviction that, at all times, their actions have been in line with the acquis communautaire and with the Spanish legislation in force at all times.3. The Lfp, in its capacity as an organiser of professional Spanish football competitions and representative of all the entities that participate in them, is available to the Clubs/affiliated Sads for however many proceedings derived from the above-mentioned investigations may be necessary before the competent authorities.”

Officieel statement van de Spaanse Bond, laat wel zien dat de clubs er weinig zorgen over maken.

Zou heeeeel graag ja invullen in de poll, maar ik denk absoluut dat het met een sisser afloopt. Niet dat ik iets tegen de clubs zelf heb hoor, maar wel tegen het beleid en de achterlijke salarissen en transfersommen die beide betalen!!!!

Ook tekenend hoe de Spaanse overheid zich altijd opstelt als er kritisch naar hun sporters/sportploegen wordt gekeken. Dit nieuwsbericht was enkele dagen geleden al naar buiten gekomen en gelijk de Spaanse Minister met de hakken in het zand om te zeggen dat er absoluut niks aan de hand is in Spanje wat niet door de beugel kan.
Net als de afgelopen jaren in de wielrennerij, waar natuurlijk de grote zaak tegen Fuentes was (niet alleen wielrenners overigens) en waar de Spaanse rechter verbood om na te gaan welke bloedzakken van welke sporters waren vanwege de privacy (terwijl dus al duidelijk was dat degene van wie de bloedzakken waren in overtreding waren).

Heb het gevoel dat de Spaanse regering een soort oude traditie van Brood en Spelen in stand wil houden omdat het economisch zo slecht gaat daar (extreem hoge werkloosheid etc). Dat daardoor de sport in het land nog een soort houvast kan zijn voor de bevolking

Deze ‘bezorgde burgers’ zijn zeker geen voetbalfanaten? Ik heb nog geen Spanjaard ontmoet die klaagt over eventuele staatssteun voor Barca en Real, en al helemaal niets over andere clubs gehoord.

Ik denk dat dit puur een storm in een glas water is en er geen eens een onderzoek gaat komen. En zelfs als deze er wel komt, zullen ze niks vinden..
Mochten de clubs al 'illegale' staatssteun ontvangen, wat normaal gesproken al heel moeilijk te bewijzen is, denken ze dan niet dat alles goed verstopt zit en er dergelijke constructies bedacht worden waardoor alles toch weer legaal is?

Tijdverspilling..

18 december 2013 om 12:51

Kan me voorstellen dat die Spanjaarden zich er niet druk om maken. De Europese Unie betaalt toch wel, dus daar hebben zij geen last van.

18 december 2013 om 12:58

Nee, maar wij wel.
Ik ga mijn bezorgdheid uitten jegens dit soort onderzoeken. Ik hoop dat hier een een onderzoek van komt.

18 december 2013 om 13:07

Ik denk dat Spanjaarden met een hoge werkloosheid of die graag een hypotheek willen afsluiten tegen eenzelfde percentage als Barca en Real dat graag zouden willen anders

18 december 2013 om 13:08

Kunnen ze beter wel doen want niks is gratis, ook het gel van de EU niet.

18 december 2013 om 13:07

Ik weet niet hoe vaakjij in Spanje komt maar ik hoor deze geluiden wel degelijk.
De enigen die hier niet of nauwelijks over beginnen zijn uiteraard de fans van beide clubs.

18 december 2013 om 13:12

@noobistic

Over een heel jaar gezien (365 dagen), ben ik ongeveer 2 maanden (60 dagen) in Spanje, Can Feu om precies te zijn.
Dus ik bevind me niet in verschillende delen van het land nee, desalniettemin hoor ik geen verontrustende geluiden.
Vandaar mijn opmerking.

18 december 2013 om 13:16

Als ik twee maanden per jaar in Amstedam ga zitten zal ik ook weinig klachten horen over, laten we zeggen, werkeloosheid in Limburg. Betekent echter niet dat dit niet speelt..

18 december 2013 om 13:22

@boowl29

Volgens mij mis je de essentie van het bericht en van mijn reactie?

Ik heb het toch niet over werkloosheid? Ik heb het over 'illegale staatssteun'..

18 december 2013 om 14:02

Nee nee, het was slechts een voorbeeld.
Ik wou zeggen, als je twee maanden per jaar in één stad verblijft kan het zijn dat je weinig signalen van onvrede opmerkt in die stad. Dat betekent echter niet dat elders in het land dit niet leeft.

Dus met het voorbeeld van Limburgse werkeloosheid wil ik alleen maar aangeven: ook al hoor je er in A'dam weinig over klagen, in Limburg zal het wel degelijk leven.

Dus als jij zegt ik zit twee maanden per jaar in Can Feu en daar hoor ik geen verontrustende geluiden, kan het best zijn dat elders die geluiden sterker zijn.

18 december 2013 om 14:11

Ooh op die fiets! Haha nee daar heb je gelijk in, ik ben niet de vertegenwoordiger van het volledige Spaanse volk, maar zoals gezegd. Niemand in mijn directe omgeving in Spanje klaagt over eventuele illegale praktijken. De Spaanse burgers hebben meer aan hun hoofd dan dergelijke problemen.

18 december 2013 om 13:12

Jij hebt nog een Spanjaard ontmoet die daarover geklaagd heeft. Lekker representatief zeg.

18 december 2013 om 13:17

JK-Ajax

Uuuh.. Ja? Wat zeg ik hier precies verkeerd?

Ik zeg toch dat Ik(!!) nog geen Spanjaard ontmoet heb, die hierover klaagt. Ik zeg nergens dat er geen Spanjaarden zijn die er klagen?

Gat helemaal niets uit komen ben ik bang. Daar hebben de clubs teveel draagkracht en macht voor denk ik.

En de belgische en nederlandse clubs niet ofzo? Laat mij niet lachen. Heel de uefa is corrupt.

Hier zal wel niets uitkomen. Al is het alleen maar omdat de Spaanse banken teveel verdienen aan die twee clubs. Het is jammer dat Neelie Kroes weg is, want die had dat wel hard aangepakt

Voor alle mensen die gelijk op de bovenste kast zijn geklommen en aan het gooien zijn met winstcijfers. Dit gaat gewoon over oneerlijke voordelen voor deze clubs niet over hun schuld of winst. Kom naar beneden en denk aan je bloeddruk, het komt wel goed allemaal.

"de EC heeft naar aanleiding van klachten van ‘bezorgde burgers’ "

Ja en hebben die burgers dan ook een bewijs? Zo kan elke Europese burger wel klacht in gaan dienen in verband met het rijkelijk geld gesmijt in het hedendaagse voetbal.

Veel reacties halen 2 zaken doorelkaar, nl.:
1 De geinstitutionaliseerde indirecte steun van de Eurolanden (niet:eu, Eu is veel groter). Deze steun houdt grosso modo in: steun aan banken, mede door lage rentes, die eigenlijk nier marktconform zijn, veel lager. Daardoor kunnen de Spaanse banken voor eeg weinig rente geld uitlenen aan oa voetbalclubs. En daardoor kunnen deze grote clubs erg veel schuld op de balans hebben; hun EV in de vorm van dure spelers staat ee tegenover. Fnuikend voor de voerbalclubs in bijv Nederland. (ems= premie op slecht gedrag mijns inziens..)
Over deze hulp gaat het niet. Dat is een politieke kwestie (EMS-fondsen, omvang Eurogebied etc)
2. Staatssteun in de vorm van garantiestellingen, overnames van zaken en rechen (grond) tegen niet marktconforme prijzen. Deze steun wordt onder zocht door het team van de Euricommissaris voor Mededinging. Overigens, ook de Gem Eindhoven wordt onderzocht nav de niet-markconforme overname van grond en de rente op leningen (:huur).
Verder is de Mededinging juist net een van de (weinige) zaken waar de EU goed werk doet, maar wel binnen politieke kaders dus oa van de euro, het eurigebied, rentepolitiek Ecb, steunfondsen als Ems..).
Jammer dat de concurrentievervalsing ad 1 niet onderzocht kan/mag worden!

'schuld van Real Madrid bedraagt 541 miljoen euro'
9-10-13 - 13:49 bron: As

Vorige maand maakte Real Madrid-voorzitter Florentino Pérez met gepaste trots bekend dat de schuld van de Spaanse club 'slechts' 90,6 miljoen euro bedraagt. Maar Carlos Mendoza, voorzitter van de supportersvereniging van de Madrileense waarden (asociación por los Valores del Madridismo), schetst een heel ander beeld.

Het botert als een tijd niet tussen beide heren nadat Mendoza tijdens een algemene vergadering van de aandeelhouders (socio's) kritiek had geuit op het beleid van Perez, die op zijn beurt Mendoza voor schut had gezet. Mendoza maakt zich nu in een interview met de Spaanse krant AS zorgen om de toekomst van 'los Blancos'.

In dat gesprek wil Mendoza vooral de financiële realiteit van Real Madrid's beleid onder Florentino Perez aan het licht brengen. Volgens Mendoza bedraagt de schuld heel wat meer dan de 90 miljoen die Real aan de banken verschuldigd is. Zo zouden er nog vele andere schuldeisers zijn onder andere spelers, andere clubs waaraan Real geld verschuldigd is. In totaal gaat het, volgens Mendoza, om een bedrag van 541 miljoen euro.

Dat is het dubbele van de totale schuld die Perez 'geërfd' heeft van de vroegere voorzitter Lorenzo Sanz. Mendoza is ook niet te spreken over de transfer van Gareth Bale. 'hiervoor heeft Real een buitensporig bedrag neergeteld. Perez weigert zelfs het juiste bedrag aan de socio's mee te delen. Bale is een oplossing op korte termijn. Dat hij dan achteraf ook nog eens zegt dat Bale niet eens zoveel gekost heeft, is gewoon een schande.'

Barça en Real moeten in 2020 belastingschuld hebben afbetaald
23-4-12 - 15:50 bron: Reuters

De Spaanse regering is met de Lfp, de organisatie van de Spaanse voetbalcompetitie, een betalingsregeling overeengekomen om de totale belastingschuld van 750 miljoen euro van de voetbalclubs weg te werken. Alle Spaanse clubs moeten hun schuld voor 2020 hebben afgelost.
De Spaanse staatssecretaris van Sport, Miguel Cardenal, gaf afgelopen vrijdag aan dat de regeling woensdag wordt gepresenteerd. Cardenal: 'de afgelopen weken zijn vertegenwoordigers van de regering en de LFP verschillende keren bij elkaar gekomen en hebben overeenstemming bereikt. We hopen dat dit plan de groeiende belastingschuld een halt toeroept en dat de schuld in enkele jaren zal verdwijnen. Waarschijnlijk zal het probleem in 2020 zijn opgelost.'

De Spaanse overheid voelt vanuit de Europese Unie de nodige druk om iets aan het probleem te doen, zeker nu het ook de eigen begroting op orde moet zien te krijgen.

'bij de LFP was totaal geen weerstand tegen de maatregelen', gaf Cardenal verder aan. 'de competitie is zelf ook niet blij met de huidige situatie. Het beïnvloedt een faire competitie en gaat ten koste van hun reputatie en imago.'

Het afbetalen van de belastingschuld betekent nog niet dat de Spaanse voetbalclubs uit de rode cijfers geraken. Een eerder deze maand gepubliceerd onderzoek van de Universiteit van Barcelona laat zien hoe groot de schuldenlast van twintig voetbalclubs op het hoogste Spaanse niveau is. De clubs uit de Primera Division hadden aan het eind van het vorige seizoen samen een totale schuld van 3,53 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 3,43 miljard euro.

Barcelona en Real Madrid hebben allebei een schuld van zo'n 600 miljoen euro. Atletico Madrid staat voor meer dan 500 miljoen euro in het rood, Valencia bijna 400 miljoen euro.

FC Barcelona dieper in de schuld
27-7-10 - 18:38

Barcelona - FC Barcelona heeft over afgelopen seizoen een groter verlies geleden dan aanvankelijk werd aangenomen. Dat maakte Sandro Rosell, de voorzitter van de Spaanse voetbalclub, bekend.

De inkomsten van Barcelona over het seizoen 2009/2010 bedroegen 408,9 miljoen euro, ten opzichte van 477,9 miljoen aan uitgaven. Joan Laporta, de vorige voorzitter van de Spaanse kampioen, presenteerde in juni nog heel andere cijfers.

,,er is een structureel probleem'', zei Javier Faus, vicevoorzitter van de club. ,,de sportieve topprestaties van de afgelopen jaren zijn niet terug te vinden in de financiële cijfers.''

De schuld van Barcelona zou zijn opgelopen tot 442 miljoen euro. (anp/ak)

Ik hoop het echt. Dat er eens eindelijk iets komt wat lijkt op financial fair play (ook a l komt het nu van de ec). Dat er dan ook maar behoorlijke sancties komen tegen alle clubs wat betrokken zijn!

'het Hooggerechtshof heeft beslist het cassatieverzoek te verwerpen dat Laporta en een deel van zijn bestuur indienden', verduidelijkt het Hooggerechtshof. 'zo bevestigen we het vonnis van de provinciale rechtbank van Barcelona dat de beschuldigden destijds veroordeelde wegens wanbeleid omdat ze geen bankgaranties konden voorleggen voor een deel van de schulden die tijdens het seizoen 2002-2003 gemaakt werden.'

Bankgarantie
Volgens Laporta waren de schulden in het eerste jaar van zijn mandaat toe te schrijven aan Joan Gaspart, die voor hem op de voorzittersstoel zat, en hoefde er daarvoor dus geen bankgarantie voorgelegd worden. Een Barça-socio diende echter een klacht in en kreeg gelijk, eerst van de provinciale rechtbank en nu ook van het Hooggerechtshof. Zij oordeelden dat het bestuur-Laporta verantwoordelijk is voor 63,831 miljoen euro aan schulden.

Ex-Barça-voorzitter Laporta veroordeeld voor wanbeleid
12-2-13 - 15:46 bron: Afp

De Spanjaard Joan Laporta, tussen 2003 en 2010 voorzitter van FC Barcelona, en zeven van zijn toenmalige bestuursleden, zijn vandaag door het Spaanse Hooggerechtshof veroordeeld wegens wanbeleid.

Schuldenberg
Toen Joan Laporta FC Barcelona in juni 2010 verliet, liet hij de Catalaanse grootmacht achter met een enorme schuldenberg. Bovendien stonden er in zijn boekhouding talloze dubieuze uitgaven genoteerd. Op sportief vlak kan Laporta echter niets verweten worden. In de zeven jaar dat hij voorzitter was, pakte Barça vier landstitels en wonnen het twee keer de Champions League.

Straf
Laporta en de zeven andere oud-bestuursleden (godall, Ferrer, Castro, Boix, Cubells, Yuste en Perrin) moeten samen een bedrag van 23 miljoen euro ophoesten. Dit komt neer op 2,9 miljoen per persoon.

Financiële zorgen voor FC Barcelona
14-9-11 - 21:15

Op het veld mag FC Barcelona dan bijzonder succesvol zijn, de financiële resultaten van de Catalanen zijn allesbehalve rooskleurig. De clubleiding liet woensdag weten dat de economische situatie bij Barça weliswaar is verbeterd, maar nog altijd penibel is.
Barcelona slaagde er afgelopen seizoen in de schuld terug te brengen van 430 naar 364 miljoen euro.

'dat is niet de schuld die we willen, we zullen 'm verder moeten verlagen, naar een aanvaardbaar niveau', aldus Javier Faus, als vicedirecteur van Barcelona verantwoordelijk voor de financiën. De omzet afgelopen seizoen bedroeg 473 miljoen euro, een record in Spanje volgens Faus.

Toch sloot Barcelona het jaar af met een verlies van ruim 9 miljoen euro, overigens wel minder dan de 24 miljoen waar rekening mee was gehouden.

Voor dit seizoen verwacht Barcelona ruim 20 miljoen euro winst te maken. De clubleiding gaat in de begroting uit van titelprolongatie in de Primera Division en het bereiken van de kwartfinales in de Champions League.

De Catalanen hebben weliswaar een bijzonder lucratieve sponsordeal gesloten met Qatar Sports Investment, maar zijn dit jaar ook weer meer geld kwijt aan salarissen. Faus bekende dat de aanwinsten Alexis Sanchez en Cesc Fabregas meer verdienen dan de spelers die vertrokken zijn.

'maar we blijven proberen onze uitgaven te verminderen.'

Faus kondigde aan dat Barcelona een ledenvergadering gaat beleggen om de reglementen aan te passen. De clubleiding wil onder meer een bedrag afspreken dat Barça maximaal aan schuld mag hebben en bovendien laten vastleggen dat een seizoen niet met verlies mag worden afgesloten.

'dat wordt al van ons verwacht door de Uefa. We willen de club er tegen beschermen dat iemand in de toekomst misschien denkt dat we het jaar wel met verlies kunnen afsluiten', aldus Faus.

Rosell wil na 2016 door als voorzitter Barça

Hij hoopt zijn eerste termijn als voorzitter in 2016 af te sluiten met een schuld die minder dan 200 miljoen euro bedraagt, zo zei Rosell. Nu bedraagt die schuld nog meer dan 300 miljoen euro.

Hoewel zijn ambtstermijn nog 3 jaar doorloopt, heeft Sandro Rosell nu al aangegeven voor een tweede periode als voorzitter van FC Barcelona te gaan.

'ik ben van plan me herkiesbaar te stellen. Ik ga onze leden vragen mij het vertrouwen te geven om de doelen die we onszelf hebben gesteld, te verwezenlijken', zei Rosell donderdag tijdens een ledenvergadering. De 49-jarige Catalaan volgde in 2010 Joan Laporta op als preses van Barcelona.

Rosell sleepte kort na zijn aantreden een bijzonder lucratieve sponsordeal met Qatar Sports Investments binnen, waarvan Barça jaarlijks 30 miljoen euro krijgt. Mede daardoor heeft hij de torenhoge schuld van de Spaanse topclub de laatste al jaren al wat kunnen terugbrengen. Hij hoopt zijn eerste termijn als voorzitter in 2016 af te sluiten met een schuld die minder dan 200 miljoen euro bedraagt, zo zei Rosell. Nu bedraagt die schuld nog meer dan 300 miljoen euro.

'manu en Barça mogelijk uit Champions League geweerd'
21-4-11 - 19:27

Topclubs met torenhoge schulden moeten zich ernstig zorgen maken over hun sportieve toekomt. De Belgische oud-premier Jean-Luc Dehaene, tegenwoordig de nieuwe financiële waakhond van de Europese voetbalunie Uefa, wil eliteclubs als FC Barcelona en Manchester United als straf voor hun enorme schulden de toegang tot de Champions League ontzeggen.
Dat zegt Dehaene in een interview met weekblad Hp/de Tijd. Hij wil de regel over twee jaar laten ingaan. Dehaene, die overigens geen namen van mogelijk clubs in de mond neemt: 'in het algemeen zijn het juist de belangrijkste Europese clubs voor wie alle regels zullen gelden - kleinere clubs hebben wellicht minder moeite met de grens van maximaal 5 miljoen euro verlies.'

Het behoeft echter geen betoog dat de Belg doelt op internationale grootmachten als Manchester United (schuld: 826 miljoen euro volgens Hp/de Tijd), Real Madrid (327 miljoen in het rood) en Barcelona (442 miljoen euro schuld). Ze lijken zich door de plannen van Dehaene voor een strengere regelgeving ernstig zorgen te moeten maken.

Dehaene broeit ook op andere sancties. 'je kunt er ook aan denken dat nieuw gekochte spelers niet mogen meespelen als blijkt dat clubs hun eigenlijk niet konden betalen.'

Ook wil Dehaene transfers zoals van Luis Suárez van Ajax naar Liverpool of van Andy Carroll van Newcastle United naar dezelfde club aan banden leggen. De Engelse club kampt met een schuld van 370 miljoen euro, maar maakte in januari aan Ajax wel ruim twintig miljoen euro over. Carroll kostte liefst veertig miljoen euro.

Jammer dat dit nog niet gedaan is.

EU onderzoekt staatssteun Barcelona en Real Madrid
Gepubliceerd: 18 december 2013 13:05 | Laatst gewijzigd: 18 december 2013 13:17
De Europese Commissie onderzoekt of FC Barcelona, Real Madrid en vijf andere Spaanse clubs illegale staatssteun hebben ontvangen.

Europees Commissaris Joaquin Almunia maakte woensdag bekend dat er formele onderzoeken zijn geopend.

De steun zou bestaan uit belastingvoordelen, leningen en andere vormen van hulp die niet is toegestaan. Real Madrid zou bovendien flink hebben geprofiteerd bij een vastgoedruil met de de Spaanse hoofdstad.

De Europese Commissie handelt na klachten van 'bezorgde burgers' over de teams.

De Spaanse minister van Buitenlandse Zaken Jose Manuel Garcia-Margallo liet aan persbureau Bloomberg weten dat het 'zal strijden om de clubs te beschermen die onderdeel zijn van het merk Spanje'.

Mochten de clubs inderdaad hebben geprofiteerd, dan zou dat uiteindelijk kunnen leiden tot sancties. In ieder geval moeten ze de onterecht verkregen steun terugbetalen.

Brussel opende in maart al een onderzoek naar financiële overheidssteun voor vijf Nederlandse voetbalclubs: Psv, Nec, Willem II, NEC en FC Den Bosch. Dat onderzoek loopt nog, aldus Almunia.

Door: Anp/nusport

Beeld: ANP

Al die schuld die ze hebben en dan steeds een niet contract aanbieden met hoger salaris en dure speler kopen.

Sommige zeggen dat de Spaanse clubs niks doen ? Maar Spanje heeft na Brazilië en Nederland gewoon een dikke plus in Transfergelden dit jaar 127 miljoen is er meer binnengekomen als dat er uitgegeven is dit jaar.

Verder gaat het niet of Barcelona of Real Madrid schulden heeft maar dat ze Leningen hebben gekregen die ten opzichte van andere landen niet in verhouding zijn. Dus de banken zijn onverantwoord bezig. De clubs gaan hier natuurlijk mee akkoord en natuurlijk zullen ze dit ook wel afgedwongen hebben.

Valencia (van de grote clubs) is eigenlijk financieel dood, die club komt er niet meer uit en zal waarschijnlijk wel een suikeroom krijgen of failliet gaan. verder zijn er nog wel meer clubs maar dat is echt in de lagere regionen .

18 december 2013 om 19:16

127 mio transferwinsr betekent nog geen winst he.
Stellen we de schuld van Primera A clubs op 4 miljard. Tegen een marktconforme rente van, zeg, 9%, is dat 360 mio alleen aan renteverplichting per jaar. Stuk minder als transferwinsr- en die transferwinst is eenmalig, de rente elk jaar....
Maar de Eurolanden vonden er iets op: bankgaranties, voor banken. E n dus ook rentegaranties voor de klanten van de banken oneigelijke concurrenrie met de bedrijven in t Noorden. En dan betaalt een RM ineens maar 1.5%.....tja.
Overigens, zie mijn bijdrage hiernoven, gaat de controle daar niet over- helaas.
Die gaat over verkopen van grond onder de prijs, afgeven van dubieuze overheidsgaranties.
Ik zal de Haene een mooi voorstel doen tbv fairplay: de waardering van aangetrokken spelers niet tegen de waardd die een gek ervoor gaf, maar tegen de waarde die de speler had voordat de gek in beeld kwam.
Vb: Bale niet waarderen oo koopprijs van de gek ter hoogte E100 miljoen , maar voor de boekwaarde bij de verkopende club, Tottenham, ik schat ong E12.
En zo voor alle spelers. Het EV op de balans kan dan niet kunstmatig verhoogd worden, wd de hoogte van de schulden vanzelf beperkt wordt!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren