Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

WK 2022 wordt gespeeld tussen november en januari

Laatste update:

Secretaris-generaal Jerôme Valcke van de FIFA heeft woensdag aan Radio France bevestigd wat iedereen al enkele jaren zag aankomen: het WK 2022 in Qatar wordt niet in de zomer georganiseerd. De wereldvoetbalbond is tot de conclusie gekomen dat het ’s zomers te heet is in het land en dat het, met wat voor maatregelen dan ook, niet haalbaar is om dan veel voetbalwedstrijden te organiseren.

/

Wanneer het WK dan wél gehouden wordt, moet nog blijken: het toernooi is pas over acht jaar. Valcke geeft aan dat hij zich ‘goed kan voorstellen’ dat het WK rond 15 november 2022 van start gaat en niet later zal eindigen dan 15 januari 2023. Van een WK 2022 is in dat geval geen sprake meer. Ook zullen vrijwel alle nationale competities ter wereld aanpassingen moeten doen in hun wedstrijdschema’s.

In februari 2009 moesten de kandidaat-organisatoren voor het WK zich aanmelden bij de FIFA. Australië, Japan, Qatar, Zuid-Korea en de Verenigde Staten besloten hun kandidatuur te stellen. De wereldvoetbalbond koos uiteindelijk voor Qatar, hetgeen tot een storm aan kritiek leidde. De FIFA zou zich hebben verlaten verblinden door geld, in plaats van door sportieve motieven.

Vicevoorzitter Jim Boyce van de FIFA reageert verrast op de uitlatingen van Valcke bij Radio France. Hij zegt niet op de hoogte te zijn van de definitieve beslissing van zijn werkgever. “Zoals het er nu naar uitziet, wordt het WK 2022 gewoon in de zomer gespeeld. Er wordt geen definitieve beslissing verwacht, tot eind 2014 of maart 2015”, zegt Boyce woensdag verbaasd tegen Sky Sports.

De FIFA had nooit voor Qatar moeten kiezen als WK-organisator

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Qua omstandigheden natuurlijk een voordeel.
Maar alle competities zullen overhoop gehaald moeten worden, alleen omdat de Fifa zoveel geld krijgt voor een WK in Qatar te organiseren...

8 januari 2014 om 12:33

Qua weersomstandigheden ja. Verder zijn de omstandigheden ronduit kut. De transferperiode zal moeten worden aangepast tot waarschijnlijk na het WK. Dit heeft als resultaat dat spelers die op het WK goed speelden direct weg zijn en niet het seizoen afmaken. De bondscoaches hebben zo goed als geen voorbereidingstijd, tenzij je de clubcompetities al eind oktober wil laten stoppen. Het is in Nederland steenkoud, dus mochten we ver komen ga ik echt niet weer op het museumplein staan.

Ik zeg: de volgende multimiljardair die er over nadenkt om een voetbalclub te kopen moet maar in plaats daarvan een nieuwe voetbalbond opzetten. Gaat die lekker het WK organiseren en de Champions league, en dan mogen Blatter en consorten van mij lekker naar het bejaardentehuis.

Edit: ik denk er nu pas aan hoe verschrikkelijk veel nadelen er eigenlijk aan kleven...

De reguliere competities zullen langer door moeten gaan waardoor de prijsuitreikingen in de zomer vallen. Schoolgaande kinderen moeten deze missen in verband met vakanties. Dit valt alleen te voorkomen als je vaker doordeweekse wedstrijden gaat spelen, hetgeen slecht is voor de belasting van spelers, maar ook voor de fans die lang niet alles kunnen bijwonen.

Spelers kunnen geblesseerd raken op het WK waardoor de clubs schade oplopen.

Om het even iets breder te maken dan alleen het voetbal gedeelte heb ik deze link:http://www.fnvbouw.nl/nieuws/pages/fnv_4000_d... Er worden, vanwege de slechte werkomstandigheden in Qatar, 4000 (!!!) doden verwacht bij de aanbouw van de WK stadions. Er was hier laatst een stukje op VZ over een gevallen bouwvakker in Brazilie, dit zou ook wel eens wat uitgebreider belicht mogen worden. Ik quote uit het stuk :'de arbeiders krijgen nauwelijks of niet betaald en vaak worden hun paspoorten afgepakt om te voorkomen dat zij vluchten. De werkers in Qatar moeten vaak onder zeer slechte omstandigheden hun werk doen. Ook bij temperaturen boven de 45 of zelfs 50 graden Celsius worden arbeiders gedwongen door te werken.'

Wat een achterlijk idee om hier een WK te organiseren.

8 januari 2014 om 12:52

Het is een WK he. Alle continenten passen zich nu steeds aan de Europese wensen aan. Soms worden ook de competities p die continenten aangepast. Nu is het een keer andersom. Prima. Ben wel benieuwd. Geld is altijd een issue geweest. Kijk maar naar wat er llemaal in Potugal gebeurde.

8 januari 2014 om 13:15

@ Supervo Om alles glad te krijgen zoals het nu loopt, ben je 3 seizoenen bezig 1 er voor jaar van het WK en het jaar erna. Alle landen zijn eraan gewend hoe het nu gaat. Zoals paardenstaart ook meld, moet je dit niet alleen aan het WK denken, maar ook aan het maatschappelijk vlak. Dit is ronduit belachelijk, want let op mijn woorden er worden veel dingen op aangepast en dat is belachelijk, dat een wereldvoetbal bond dit voor mekaar krijgt.

8 januari 2014 om 13:15

om er nog iets aan toe te voegen, wat nou als isreal zich plaatst voor dit wk? dit wk is gedoemd om keihard te falen.

8 januari 2014 om 13:42

Er staat in de constitutie van de Fifa dat alle geplaatste landen moeten worden toegelaten op een WK of EK. Maar voor afzonderlijke competities geldt dat niet. Daarom mag de VAE een Israëliër weigeren, maar niet wanneer hij mee mag doen aan een voetbaltoernooi waar zijn land zich voor kwalificeert.

Dus in principe: Het Israëlisch voetbalteam Moet worden toegelaten, maar grote kans dat de supporters niet mee mogen.

8 januari 2014 om 13:49

De wereldvoetbalbond krijgt alles voor elkaar. Er is namelijk geen zeggenschap te vinden bij landelijke bonden etc. Ik zeg boycotten als Nederland zijnde. Kunnen we ff een seizoen lang met eigen spelers blijven spelen zodat we aan onze eigen competitie kunnen werken enzo. Gewoon even lekker niks met de wereld te maken hebben. We zijn toch financieel te klein en te verstandig om met de rest van de wereld mee te doen.

Lekker boeiend zo'n WK in Qatar? Ik zie niet in waarom dat leuk zou zijn.
Maar het is allemaal nog zo ver weg, er kan nog van alles gebeuren.

8 januari 2014 om 14:08

Dat alle landen eraan zijn gewend vind ik geen argument. Vroeger was men er ook aan gewend dat een WK 8 deelnemers had, later 16, nu 32. Soms moeten veranderingen worden doorgevoerd (of op zijn minst worden geprobeerd) om progressie te boeken of om te perfectioneren. Ik kan allerlei voorbeelden noemen uit de geschiedenis van de mensheid maar laat ik het vooral bij voetbal houden; doellijn technologie??

En wat bedoel je met 'maatschappelijk vlak'? De embarmelijke omstandigheden voor de bouwvakkers? Het maatschappelijke vlak is bijna altijd onderwerp van discusie. Ik herinner me nog dat men in Portugal een gloed nieuw stadion in Braga neerzette terwijl er in de wijde omgeving geen ziekenhuis was te bekennen, terwijl daar enorme vraag naar was. Ook werd er midden in de Algarve een stadion gebouwd zonder dat er een club was die het stadion kan bespelen. Nogal verliesgevend... Wat dat betreft is Qatar niet uniek in zijn soort. Ik ben benieuwd.

8 januari 2014 om 18:59

Die kwalificeren toch niet. Waarom zou je dan erover hebben en probleem aantekenen die biet bestaan momenteel...

8 januari 2014 om 12:35

Welkom bij de grootste blunder van het moderne voetbal.
Eredivisie van september tot oktober, dan dan vervolgens weer van februari tot augustus.

Ik verheug me ook al op de Champions league zonder internationals. Dat gaat heel spannend worden..??

8 januari 2014 om 12:40

Ik wil nog wel verder gaan en dit de grootste blunder in de sportwereld ooit noemen.

Voor mij staat het gelijk om de Winterspelen in februari in Argentinië of Zuid-Afrika te organiseren en er dan achter komen dat het daar zomer is.

8 januari 2014 om 12:40

Dit slaat echt nergens op idd..
Als de competities ook pas eind augustus afgelopen zijn, laat je dan ook pas de transferperiode beginnen? of mogen er opeens transfers aan het einde van het seizoen plaatsvinden?
Als je die datum ook uitstelt moet je eigenlijk ook wel toe gaan staan dat er transfers tot eind oktober mogen plaatsvinden, terwijl iedereen het er nu al over eens is dat eind september al niet eerlijk is...

Als de Fifa maar lekker veel geld verdient, prutsers

8 januari 2014 om 12:50

Ze moeten het gewoon boycotten, de Europese landen dan. Buiten Scandinavie en Rusland speelt iedereen van augustus tot mei. Werkelijk alles moet nu compleet overhoop gegooid worden voor de Fifa en zijn centen. Als de Europese landen het boycotten dan zal het WK niet in Qatar gespeeld worden, dan is het het aanzien niet waard.

8 januari 2014 om 13:53

Ja precies gewoon als Knvb zeggen: doen we niet aan mee. Misschien doen er meer landen mee, misschien ook niet. Wat maakt het uit? we hebben toch onze eigen competitie. Ik denk zelfs dat die veel aantrekkelijker wordt als we de enige zijn.

We moeten wel hypocriet blijven. Mochten we in 2022 een absoluut wereldelftal hebben, dan doen we gewoon mee.

8 januari 2014 om 12:49

Ach, ik ben eigenlijk wel benieuwd. Misschien is het wel heel leuk en blijkt het straks een voordeel om de competities een maandje eerder te laten beginnen / langer door te laten gaan.

Bovendien heet het een WK. Dat houdt dus in dat men zich niet altijd dient aan te passen aan de Europese omstandigheden, maar dat Europa zich ook een keer zal moeten aanpassen aan de rest. Australie was denk ik ook geen pretje geweest overdag.

Geld blijft trouwens altijd een issue. Ik herinner me nog dat men in Portugal een gloed nieuw stadion in Braga neerzette terwijl er in de wijde omgeving geen ziekenhuis was te bekennen terwijl daar enorme vraag naar was. Ook werd er midden in de Algarve een stadion gebouwd zonder dat er een club was die het stadion kan bespelen. Wat dat betreft is Qatarniet uniek in zijn soort. Ik ben benieuwd.

Of topic: het is niet "besloten hun kandidatuur te stellen" maar "zich...". Auch..

8 januari 2014 om 13:13

Eindelijk iemand anders die er ook zo tegenaan kijkt, verfrissend!

8 januari 2014 om 15:17

Ideaal voor de doelstelling van Ajax, overwinteren in de Champions League, September 2 poule wedstrijden, februari/maart de rest van de poule wedstrijden .

Belachelijke beslissing. Dit gaat nergens meer over. De WK finale kijken op kerstavond.

8 januari 2014 om 12:27

Ach in Engeland spelen ze anders elk jaar op boxing day. Heb je liever dat ze in temperaturen van 50 graden spelen?

8 januari 2014 om 12:28

Heb liever dat ze in een compleet ander land spelen...

8 januari 2014 om 12:30

Welk van de andere kandidaat landen dan? Ik snap echt niet waar al die ongenoegen richting Qatar vandaan komt.

8 januari 2014 om 12:33

De Verenigde Staten zijn het snelst groeiende land, wat betreft voetbal. Dus als ze echt iets goeds voor het voetbal hadden willen doen, dan hadden zij daar het WK moeten houden.

Ze hebben al prachtige stadions, uitgekiende infrastructuur, ervaring in het hosten van een WK, een steeds groter wordende achterban en het geld is er ook.

8 januari 2014 om 12:33

Ik snap niet, dat jij dat niet snapt!!!1

8 januari 2014 om 12:34

"de Fifa zou zich hebben verlaten verblinden door geld, in plaats van door sportieve motieven."

Dit is denk ik de reden van het ongenoegen richting Qatar.

8 januari 2014 om 12:36

Blijft een sport waar weinig mensen wat mee hebben daar vergeleken met de traditionele Amerikaanse sporten. Kijk eens in de media enzo (bvb espn), met moeite vind je eens nieuws over soccer. Als meer dan 50 van de ondervraagden daar aangeven geen interesse te hebben om eens een enkele wedstrijd van het aankomende WK te willen zien, is dat ook niet best.

8 januari 2014 om 12:39

@pacomemo, het ongenoegen richting Qatar komt uit het feit dat de keuze voor dit land om het WK te organiseren puur uit geldelijke overwegingen zijn ontstaan. In mijn ogen hoort een WK georganiseerd te worden door een land met een voetbaltraditie, zodat je ook een leuke sfeer hebt ter plekke.

8 januari 2014 om 12:42

Ja, en wat jij nu als eerste zegt blijft een eeuwige vooroordeel. De bezettingsgraad bij de meeste wedstrijden is al hoger dan die van de Eredivisie. En dan spelen ze nog eens in grotere stadions.

Espn heeft juist een van de grootste voetbalsites van de wereld, waar je Europees, Noord-Amerikaans en Zuid-Amerikaans nieuws en video's te vinden is (espnfc.com).

En over welke poll heb jij het? Die poll is mij namelijk niet bekend. Jij leeft met een vooroordeel!

8 januari 2014 om 12:42

Ik wel hoor, hoop dat Israel er niet bij is, zullen anders toch wel uitgesloten worden.

8 januari 2014 om 12:45

Nee hoor. Ik zeg helemaal niet dat de sport zogenaamd opkomende is qua populariteit. Maar als jij beweert dat soccer populairder is dan de Amerikaanse sporten, heb je het mis. Daarom snap ik het hele argumet ook niet dat het zogenaamd in een voetballand georganiseerd moet worden en men dan met Amerika aankomt.

8 januari 2014 om 12:48

Waarom zouden alle landen het niet gewoon boycotten, of in ieder geval de grote landen. Als Duitsland, Engeland en Italie aangeven niet in de winter te willen spelen omdat dan de complete competities overhoop moeten worden gegooid dan zullen ze heel snel met een ander land op de proppen moeten komen om het WK te houden.

8 januari 2014 om 12:49

Dat zeg ik nergens! Ik zeg dat het de snelst groeiende sport is in de US, niet dat het de grootste is.

8 januari 2014 om 12:57

Daarom hoop ik dus juist dat Israël zich wel kwalificeert. Dan zoekt dat stomme Qatar het maar lekker uit.

8 januari 2014 om 12:57

Btw: Kijk op de sites van Espn, Sports Illustrated, Yahoo Sports, enz, enz. Zelfs de college-niveau (ncaa) van American Football is populairder dan het voetbal. Het mag wel een opkomende sport zijn, ik geef alleen aan dat voetbal vergeleken met de amerikaanse sporten helemaal niet zo pupulair is daar.

Edit: waarmee ik aan wil geven dat het gewoon een non-argument is om te zeggen ''doe het in een land met voetbalcultuur/een voetballand' - dat is de VS namelijk helemaal niet.

8 januari 2014 om 13:05

Het wk moet daar sowieso niet gespeeld worden. De aanpassing van de competitie is niet 1 seizoen, maar minimaal 3, wil je de spelers tenminste rust geven!!!! Wanneer zijn we gekwalificeerd? in November jaar ervoor? Als het WK half november begint, stopt de comp half oktober, tenminste winterstop. Wanneer beginnen ze weer? Half Februari? Wanneer moeten de spelers met de kids wat doen? Op deze manier terroriseert de Fifa niet alleen het voetbal, maar ook heel wat gezinnen. Zomerstop zullen ze waarschijnlijk weekje of 2 vrij hebben en in de winterstop hebben veel spelers ook maar weekje of 2 met de kids te doen!!! Dus zouden de scholen haast ook al dingen moeten aanpassen en nog veel meer dingen. Dit is gewoon te krom voor woorden en de Fifa moet gewoon per direct een ander land kiezen!!!!

8 januari 2014 om 13:11

In andere delen van ons wereld zijn de lange (school)vakanties juist tijdens onze winter, wat voor die landen dan weer zomer is... Nogal rare argument dus. De VS, Japan en Korea hebben een WK al georganiseerd. Ook zijn dat niet echt grote voetballanden, vind ik. Dan houdt je Australie (wat mijn eerste keuze had geweest) een Qatar over.

8 januari 2014 om 13:11

Nogmaals, al die dingen die jij opnoemt hebben voor het voetbal een geheel eigen website opgezet. Maar je hebt gelijk, die andere sporten (basketball en football) zijn daar nog altijd grotere sporten, anders was je geen opkomende sport.

Ncaa Basketball en Football zijn sowieso altijd immens populair geweest, omdat daar de sterren van de toekomst spelen. Dat heeft ook geheel te maken met de opzet van de competities van die sporten, waar veel mensen een band hebben met de universiteit waar zij hun opleiding gevolgd hebben. Dus zo vreemd is dat allemaal niet.

Ik zeg alleen, voetbal wordt daar elk jaar weer groter. En het feit dat de bezettingsgraad daar, vergeleken met de Eredivisie, hoger is zegt toch wel genoeg. Helemaal als je nagaat dat clubs in veel grotere stadions spelen dan hier.

espnfc.com
foxsports.com/foxsoccer
mlssoccer.com

En zo zijn er nog genoeg sites van grote zenders, die geheel en alleen op voetbal gericht zijn.

8 januari 2014 om 13:18

Je moet niet iets zomaar veranderen, waar iedereen aan gewend was. De Fifa gaat dingen over de hele wereld bepalen. Europa het noordelijke voetbal gedeelte zal alles aanpassen en het zuidelijk werelddeel zal wel blij zijn, maar moeten ook alles aanpassen, dus dit is ronduit belachelijk en ook dat dit op maatschappelijk vlak veel zal betekenen.

8 januari 2014 om 13:25

Het verschil is denk ik alleen veel groter dan jij denkt. Het is inderdaad een opkomende sport, sowieso de laatste paar jaren neemt de populariteit erg toe. Maar voor elke voetballiefhebber, zijn er 99 die niks met de sport hebben.

Amerika telt 300 miljoen mensen. De bezettingsgraad heeft daar ook mee te maken natuurlijk. Uit een populatie van 300 miljoen is het vullen van stadions makkelijker dan wanneer de populatie 5% zo groot is. Vandaar dat je niet de VS met NL qua voetbal moet vergelijken, maar voetbal met andere sporten in amerika. Pas vanaf dit seizoen is men daar de premier league aan het uitzenden op Nbc. 443,000 gemiddelde kijkers voor de 5 wedstrijden die op de eerste dag werden uitgezonden. Dat is 78% meer dan vorig jaar. Opkomend, fantastisch, zowat exponentiele groei zelfs. Maar 443,000 is natuurlijk helemaal niks voor een land als Amerika. Vorig weekend waren de playoffs in de NFL begonnen, 30.8 miljoen kijkers, gemiddeld per wedstrijd. Dus voetbal heeft nog een hele weg te gaan.

Bron: espn.go.com/nfl/playoffs/2013/story/_/id/10253397/...

8 januari 2014 om 13:31

Gast, ben jij nou gewoon irritant bezig of wat? Elk weldenkend mens weet dat voetbal nog ver achter ligt op andere sporten en dat is ook niet zo gek, de historie van voetbal kennende in Amerika.

Maar nu al gaat er meer geld in om dan de meeste andere landen in Europa en dan nog wil je het blijven vergelijken met andere sporten in dat land. Volgens mij snap je het gewoon niet of wil je het gewoon niet snappen.

Laten we er maar lekker over ophouden, aangezien je zelf al precies aangeeft, wat ik probeer aan te geven met deze zin: "opkomend, fantastisch, zowat exponentiele groei zelfs."

Helemaal omdat niemand beweert dat voetbal groter is dan de andere sporten, jij bent de enige die dat standpunt probeert omver te werpen terwijl niemand het daar over heeft.

8 januari 2014 om 13:36

@ Analyse. Jij zegt zonder onderbouwing dat de bezettingsgraad daar hoger is dan bij ons? Ik geloof het niet en ga dan vervolgens op zoek naar onderzoek. En ja hoor, het is dus gewoon uit de lucht gegrepen van je. Hier de feiten, Braziliaans onderzoek (www. hiervoor, .pdf er achter) pluriconsultoria.com.br/uploads/relatorios/os%2010...
1. Nederland komt na Canada wereldwijd op de 2e plaats met een bezettingsgraad van 93,5%. VS scoort wel hoog met 91,1% maar spelen dus in kleine stadions, wat blijkt uit cijfer 2:
2. Gemiddeld komen er bij de beste 5 clubs van NL 36.316 toeschouwers in Nederland naar de stadions, tegen 31.592 bij de beste 2 clubs van de Verenigde Staten.

Ons land mag dan niet al te groot zijn en onze competitie mag dan jaarlijks zijn beste voetballers kwijtraken, onze clubjes in de steek laten doen we nooit! Met 85,82% staat Nederland in de top-drie landen met de hoogste bezettingsgraden. Met veertien teams in de top-100 clubs met de hoogste bezettingsgraden mogen we dan ook met recht weer eens trots zijn op onze zogenaamde Mickey Mouse competitie!

8 januari 2014 om 13:39

Nee, jij probeert juist aan te geven dat het zó opkomend is dat de Fifa, ''als ze echt iets goeds voor het voetbal hadden willen doen'' het WK in Amerika hadden moeten houden.

8 januari 2014 om 13:40

@myvision

Dat is een onderzoek van nu bijna vier jaar geleden. Dat onderzoek is mij namelijk bekend, ook gemaakt in de tijd dat veel clubs nog gebruik maakten van de faciliteiten van universiteiten. En inmiddels is de competitie ook uitgebreid met nieuwe clubs.

Dus kom met meer accurate cijfers als je echt inhoudelijk wil komen meepraten. Aangezien in de laatste twee jaar het aantal bezoekers in de VS is gestegen en in heel Nederland juist gedaald is.

Special voor jouw, cijfers over het seizoen 2011-2012
Eredivisienetherlands2011–12 totaal bezoekers: 5,978,689
Major League Soccertotaal bezoekers: 6,074,729

En wetende dat er in Amerika steeds meer fans en bezoekers bij komen en in Nederland juist het bezoekers aantal afneemt, zegt volgens mij alweer genoeg over het onderzoek wat jij aanhaalt. Achterhaald en niet meer van toepassing.

@pacomeno

Dat was jij het met mij eens door te stellen dat de groei exponentieel is. Dus waar hebben we het nog over?

8 januari 2014 om 13:46

Sarcastisch bedoeld, was dat. Je begrijpt zelf toch dat 500.000 kijkers helemaal niks voorsteld als er naar hun eigen sport 30 miljoen kijken?

Het gaat mij om het volgende: hou je argumentatie bij het feit dat Amerika een welvarend land is, met zat stadions, prima infrastructuur (al is het een gigantisch land), en in principe een goede veiligheid zodat ze een WK kunnen organiseren. Maar hou eens op met het hele gedoe dat voetbal daar zogenaamd heel populair aan het worden is.

8 januari 2014 om 13:55

@ myvision
Onze bezettingsgraad wordt niet helemaal eerlijk weergegeven. Ajax zet namelijk alle seizoenskaarthouders als present neer, ook al zijn ze dat niet. Hierdoor geeft Ajax (bij wedstrijden tegen laaggeklasseerde clubs meestal) vaak een groter aantal aanwezigen op dan daadwerkelijk aanwezig waren.

8 januari 2014 om 14:02

Alleen al het feit dat ze daar een sport de naar Football noemen terwijl het met de hand gespeeld wordt geeft al aan dat het echt voetbal niet leeft en ook nooit echt zal leven. In de VS houden ze veel meer van show en veel actie in een korte tijd. Voetbal draait echt om het technische gedeelte en daar houden Amerikanen nou eenmaal niet van.

Een WK hoeft van mij dus niet daar heen.

8 januari 2014 om 14:10

@pacomeno,

"pas vanaf dit seizoen is men daar de premier league aan het uitzenden op Nbc."

Niet waar, want op andere zenders was de Premier League allang te zien, net als La Liga, Bundesliga en Serie A. Je moet niet zomaar dingen gaan typen die niet waar zijn.

Ik zou me eens goed verdiepen in de cijfers als ik jou was. Want wat je nu zegt raakt echt kant noch wal.

8 januari 2014 om 14:15

De Premier League in z'n geheel, bedoelde ik daarmee. Niet een handjevol wedstrijden per seizoen zoals voorheen.

Maar je hebt gelijk: laten we hier beter mee ophouden. Jij vind dat voetbal helemaal opkomend is in Amerika en super populair aan het worden is, ik zeg dat, als je kijkt naar de cijfers en de context van de amerikaanse sportwereld, het allemaal wel meevalt.

8 januari 2014 om 14:16

Wat ook meegenomen kan worden is de globale aantrekkingskracht van een WK. Een wk is het grootste of populairste sportevenement ter wereld. De Amerikanen zijn zich daar ook steeds meer bewust van. Met het WK 2010 was dat heel goed te zien. Een kennis van mij die ten tijde van dat evenement in Amerika was vertelde dat dat WK ook ontzettend leefde in Amerika.

Ik vind daarom dat het kijken naar het aantal 'reguliere' voetballiefhebbers in een normaal seizoen, ook al is dat (exponentieel) groeiende toch een ietwat vertekend beeld geeft, want een WK brengt zoveel meer aandacht met zich mee en daarom ook veel meer animo met name van degene die normaal gesproken niks met voetbal hebben.

Persoonlijk vind ik het heel jammer dat het WK niet in de Verenigde Staten wordt gehouden. Ikzelf heb namelijk heel goede herinneringen van het eerste WK dat ik echt goed heb gevolgd, het WK 1994 in de VS.

Een WK in Qatar, tsja daar is alles al over gezegd. Het gaat in ieder geval niet meer afgeblazen worden, zomer of winter. Er is gewoon teveel geld mee gemoeid. Geen land of (wereld)speler die het aan zal durven om het te boycotten.

8 januari 2014 om 14:22

Dat is juist ook een onderdeel van mijn argument. De meeste Amerikanen hebben bij het WK alleen dat Team USA gevoel, niet zozeer een gevoel voor het spel zelf. Zodra Amerika eruit ligt, wordt heel dat toernooi ook gelijk een heel stuk minder gevolgd. Een beetje als met de Olympische spelen, ze zijn gewoon helemaal gek op alles wat patriottisch is.

Amerika is dus ook niet ''perfect''. Nu zeg ik niet dat dat hier beweerd wordt, maar zo zal je bij elke kandidaat wel voor-en tegenargumenten krijgen. In sommige staten is het daar ook heel warm in de zomer, en de afstanden zijn enorm. Je zou toch van oost naar west moeten vliegen, heb je net als in Brazilie nu vliegtijden van 6uur.

Vind het nogsteeds absurd dat dit land het WK heeft gekregen. Zou geen goede voetballer kunnen opnoemen die daar vandaan komt?

8 januari 2014 om 12:27

Het aantal goede voetballers uit een land heeft niks te maken of het een goed of slecht WK land is zoals gebleken is met Brazilië

8 januari 2014 om 12:31

Beter gezegd

Een WK mag niet gehouden worden in een land dat er net 4 jaar achter is dat een bal rond is. Daarbij weet iedereen dat het in de zomer daar bloedverziekend heet is, maar NEUUH de Mafifa moet daar persé naartoe.

Als smoes elk land moet een WK kunnen organiseren(dat klopt), maar dat gebeurt bij de gene met de meeste centjes

8 januari 2014 om 13:05

Ze zijn anders ook degene die de meeste centjes in het toernooi gaan pompen tov de andere landen...

8 januari 2014 om 12:28

Waarom zou er een goede voetballer uit het land, waar het WK wordt georganiseerd, moeten komen? Vreemde manier van denken...

Ik vind het persoonlijk wel goed dat hier een WK wordt georganiseerd alleen vind ik het wel erg jammer dat dit nu in de winter moet worden gehouden. Vooral omdat de organisatie heeft aangegeven dat het makkelijk in de zomer kan worden gehouden...

8 januari 2014 om 12:29

Qatar is helemaal geen voetbal land dus verdient in mijn ogen geen Wk..

8 januari 2014 om 12:31

Dan is het toch juist mooi om daar het voetbal te promoten?

8 januari 2014 om 12:32

Brazilie is wel een voetbal land misschien zelfs het voetbal land maar als je gaat kijken wat daar allemaal misgaat dan verdient Brazilie ook geen WK

8 januari 2014 om 12:34

@onuur

Zoals ze het daar nu doen is niet goed nee, maar ze hebben t wel verdiend om er een te organiseren alleen de manier waarop ze het doen is niet goed.

8 januari 2014 om 12:36

Met die reden zou je ook net zo goed een WK kunnen houden in San Marino

8 januari 2014 om 12:44

San Marino is een klein land met weinig inwoners.
Dat lijkt dus totaal niet op een land als Qatar.

8 januari 2014 om 12:44

Zeker, vooral als je kijkt hoe gewelddadig de 'supporters' daar kunnen

8 januari 2014 om 13:59

Qatar, 2,04 miljoen mensen. Van dit aantal is 14 boeddhistisch (de arbeiders, ik denk dat dat geen voetbalfans zijn). Dan blijft nog zo'n 1,8 miljoen mensen over. Dat noem ik geen grote bevolking. Dat is de bevolking van Groot-Amsterdam bij wijze van spreken (amsterdam, Almere, Purmerend, Zaandam, Diemen)

8 januari 2014 om 14:06

Van de 2 miljoen is 50% gastarbeider. Dusja het wordt gehouden voor 35 oliesjeiks inclusief een paar duizend fans die het kunnen betalen. Maar wie weet wat er in 10 jaar kan gebeuren. Misschien passen ze wel de mensenrechten wetten aan...

Lekker boycotten als Nederland zijnde. Niet naar omkijken en geen aandacht aan besteden. WK 2026 weer een kans.

8 januari 2014 om 14:23

Beetje raar toch? Een land met 2 miljoen inwoners gaan vergelijken met San Marino?
Ik zeg absoluut niet dat het een groot land is qua inwoneraantal. Maar gelukkig is dat ook niet een vereiste om een WK te organiseren. Want anders blijft altijd alles bij het oude.

Ik vind het nogal egoïstisch dat de meeste mensen hier vinden dat het WK niet naar Qatar zou moeten gaan puur en alleen omdat het geen voetbal land is.
Is het niet alleen maar leuk als het voetbal groter wordt in de wereld?
Hoe gaaf zou het zijn als in Europa niet meer de grootste competities zijn? Daardoor zou de concurrentie voor ons alleen maar groter zijn en dus wordt het voetbal leuker en spannender.

8 januari 2014 om 12:28

Van de andere kandidaat-landen wel dan? Dat zijn ook geen voetballanden.

8 januari 2014 om 12:30

In Amerika is er een redelijke competitie en uit Japan komen een paar goede voetballers en in Japan zijn er ook veel voetbalfans (kun je wel zien aan de shirtverkoop van Japanse spelers in Europa)

8 januari 2014 om 12:33

Japan heeft al een WK gehad. Amerika heeft een redelijke competitie? Het zijn vooral de buitenlandse spelers die daarvoor zorgen. Ook neemt dat niet weg dat de NBA, NFL en MLB nog veel populairder zijn dan het zo geheten soccer.

8 januari 2014 om 12:37

Er voetballen inderdaad veel buitenlandse spelers ja, maar in het buitenland spelen ook een aantal goede Amerikaanse spelers.

8 januari 2014 om 12:45

*handjevol goede Amerikaanse spelers

8 januari 2014 om 13:17

Nu noem je allemaal dingen die in het voordeel van de desbetreffende landen spreken. Amerika heeft tenminste een redelijke competitie en steeds meer opkomende fans. Japan heeft tenminste supporters die heel het jaar door met een Messi shirtje voor de tv zitten. Qatar is geen voetballand niemand heeft daar verstand van voetbal ze hebben nog nooit een goede voetbalspeler geproduceerd, het WK valt op de verkeerde datum. De arbeiders vallen daar als rijpe peren dood om het heel realistisch te zeggen. Dus ik vind het ongelofelijk raar Pacomemo dat jij nog de discussie aangaat dat Qatar wel het juiste land is. Ik zie nog liever een WK is Tanzania dan in Qatar.

8 januari 2014 om 13:34

Jij maakt er wel een heel mooi plaatje van. We moeten niet net doen alsof iedereen in Amerika nu op een pleintje aan het voetballen is. Het is opkomend, maar waar eerder 100.000 mensen naar een wedstrijd keken, zijn dat er nu 150.000. Daar heb je wel groei, maar echt een grote sport is het nog altijd niet. Amerika heeft een redelijke competitie, vooral door buitenlanders die er in spelen. Als het allemaal zo mooi was geweest, dan hadden sport1 en foxsports hier wel zitten vechten voor de rechten...

Het WK in Japan/korea was nou ook niet helemaal vlekkeloos, of zijn we nu allemaal vergeten hoe Korea plots in de kwartfinale stond?

Het laatste wat je opnoemt is ronduit schandalig. Dat er doden vallen is uiteraard verschrikkelijk. Maar je weet helemaal niet hoe het daar in elkaar zit. Die arbeiders komen juist naar Qatar omdat ze in hun eigen land (nepal, Bangladesh) helemaal onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken, waar ze nog minder verdienen dan in Qatar.

Ik zeg niet dat Qatar een perfect land is, maar sommigen hier slaan echt door.

8 januari 2014 om 14:11

Dus moeten wij maar op het bloed van die arbeiders gaan voetballen, omdat ze het in hun eigen land nog slechter hebben?

Het is gewoon niet te verdedigen. Alleen al het feit dat er niks met dat rapport van Amnesty gedaan wordt is genoeg reden om dit vanuit alle kanten te wantrouwen.

Al helemaal wanneer je die Blatter met zijn demente gedrag hoort praten. De voetbalwereld zit gewoon tegen een dictatuur aan te kijken... Boycotten dit WK.

8 januari 2014 om 13:21

Dat maakt ook niks uit.. Je moet je zaken op orde hebben op politiek niveau zoals Duitsland altijd had. Dat was tenminste een normaal WK. Brazilië zal waarschijnlijk niet soepel verlopen met protesten op hun politiek. Rusland wat eigenlijk een dictatuur is wordt ook waarschijnlijk gezellig. En dan hebben we nog Qatar die schitterende stadions laat bouwen door mensen in slechte werkomstandigheden en voor weinig geld. What's next in 2026? Welk land wordt dan weer getroffen?

8 januari 2014 om 13:36

Dan kan je het WK uiteindelijk maar in 2 of 3 landen gaan organiseren, als alles al op orde moet zijn en politiek alles vlekkeloos moet zijn,

8 januari 2014 om 13:39

Laatste 3 wk's waren anders al zonder problemen verlopen volgens mij en laten er nou net nog meer landen zijn die zijn zaakjes gewoon op orde hebben..

Bijvoorbeeld Nederland en België! Dat kon prima maar nee er moest perse geld verdient worden. Echt een ontwikkeling voor het voetbal in Qatar is het ook niet want is simpelweg geen groot land.

Je had het nog beter in India kunnen doen. Daar is het voetbal in opkomst en zo'n WK maakt de fanbase daar alleen maar groter en dan kennen ook een sport naast Cricket..

8 januari 2014 om 13:42

Nja, over Zuid-Afrika waren er vooraf ook een hoop vragen of het wel allemaal kon. Iedereen schrijft Qatar af als een schande, ik wil het eerst wel ff zien...

8 januari 2014 om 13:47

Zuid-Afrika was vanwege de criminaliteit wat goed onderhanden was genomen. Hier worden arbeiders onder slechte werkzaamheden neergezet en krijgen ze ook nog slecht betaald. Waarom zou dat moeten in Qatar? The Sky is the limit daar toch?

Jij hebt een bord voor je kop! Mensenrechten worden geschonden. Competities worden overhoop gehaald om een beetje geld te kunnen verdienen. Dat laatste scheelt mij nog niet eens zoveel maar dat eerste wat ik noem is toch het ergste van allemaal? Dat jij niet inziet dat de kritiek van vele mensen hier terecht is..

8 januari 2014 om 13:57

Pff.. Weer zo iemand die het niet snapt. Denk eens na: waarom zitten al die arbeiders in Qatar? In hun eigen land gaat het er namelijk nog slechter aan toe. Nog slechtere omstandigheden, nog minder salaris en al helemaal geen fijn leven. Die jongens uit Nepal en Bangladesh enzo pakken zo'n kans in Qatar, hoe erg het ook is, dus met beide handen aan. Dat er dagelijks ergens anders een fabriek instort, mensen er 20uur achter elkaar werken of per dag nog geen dollar verdienen hebben we maling aan. Maar als er 2 doden vallen bij de bouw van een stadion in Qatar, wat natuurlijk even erg is, spreken we opeens van schande richting de Fifa en Qatar?!

Als die mensenrechten je echt zo dwars zitten, zou je er zelfs positief van moeten opkijken, die gasten zitten in principe namelijk allemaal in Qatar omdat ze daar ''beter'' aan toe zijn dan in hun eigen land.

8 januari 2014 om 14:14

Gozer hou eens op man. Jij bent zoveel onzin aan het uitkramen hier. Dat hele WK in Qatar is een grap.
Er is geen één fatsoenlijk argument voor te verzinnen, de verkiezing van het land is uiterst dubieus en de geboden oplossing voor de temperaturen is geen oplossing.
Die mensen pakken daar hun kans niet, die komen daar terecht uit wanhoop en blijven daar omdat ze geen andere keus hebben. Dat is niet een kans pakken. Qatar en een WK is een schande en een beloning voor het oliegeld dat volgens veel mensen het voetbal aan het verpesten is.

8 januari 2014 om 14:16

Dan verschillen wij toch duidelijk van mening. Jammer dat je niet in staat bent om verder te kijken dan je neus lang is.

8 januari 2014 om 14:26

Wat zit je nou. Ik ben niet degene die met onzin verhalen over arbeiders die hun kans pakken in Qatar aankomt.
Van jou heb ik daarnaast ook nog geen één reden gehoord dat Qatar het WK verdiend of dat het daar gehouden zou moeten worden.

8 januari 2014 om 14:33

Nee, jij wil niet inzien dat velen, waaronder jijzelf, opeens schande ricthing de Fifa en Qatar roept omdat er nu arbeiders doodgaan tijden de bouw van een Wk. Zonder het wk had je je waarschijnlijk niet zo druk gemaakt, vermoed ik. Dan was het namelijk nooit op sites als deze als nieuws gekomen.

Hier heb je alvast 1 argument: Qatar voldeed aan alle FIFA-eisen om een WK te mogen organiseren. Simpel.

8 januari 2014 om 14:57

Pff, ouwe. Wat een drogreden weer.
Ten eerste: ik noem dat nergens als reden om het WK niet in Qatar te organiseren.
Ten tweede: het WK wordt in Qatar gehouden, dat betekent dat we ons wel druk moeten, of mogen maken, om de omstandigheden daar. Het WK is namelijk een internationaal sportevenement waar wij ook aan meedoen. Dat geeft ons ook een indirecte verantwoordelijkheid. Met de omstandigheden in Qatar buiten het WK om hebben wij veel minder te maken. Uiteraard is het dan ook niet goed arbeiders uit te buiten, maar daar kunnen we veel minder aan doen. Met het WK zijn we er bij betrokken en profiteren we ervan.

Om al jou drogredenen af te toppen eindig je met het argument dat Qatar voldeed aan alle Fifa eisen.. Als de Pitcairneilanden morgen voldoen aan de eisen, moet daar dan ook het WK gespeeld worden?

Nog meer onzin argumenten of was dit het wel? Misschien kan je dan eens inhoudelijk reageren op alle bezwaren..

8 januari 2014 om 15:23

@pacomemo Ben jij echt zo'n eng mannetje of doe je alsof. Jij vindt het geen schande dat er doden vallen onder deze werkomstandigheden? En je vindt het geen schande omdat elders in de wereld ook misstanden voorkomen, dus moeten er niet moeilijk doen over Qatar? Sorry dat ik het moet zeggen, maar er zit echt ergens een steekje los. ...

Natuurlijk had Qatar het WK nooit mogen krijgen. Puur en alleen omdat men dat nog nooit van mensenrechten gehoord heeft. Arbeiders worden onder valse voorwendselen naar Qatar gehaald, paspoorten ingenomen, geen salaris... geen kans het land te verlaten. En jij noemt dat eigen keuze?

Ik neem aan dat je op deze manier ook de vrouwenhandel in de prostitutie goed praat? Wat een figuur zeg. ..

8 januari 2014 om 15:31

Ten eerste bewijs je precies mijn punt. Het feit dat er nu incidenten zijn die anders dagelijks al jaren plaatsvinden, maar enkel omdat het hier in combinatie gaat met een WK, maakt het dus ''belangrijker'' dan anders? Je koopt toch ook kleren die in Bangladesh, of welk Aziatisch land het dan ook moge zijn, gemaakt zijn? Dus waarom er wij nu opeens verantwoordelijkheid hebben en anders niet, vind ik nogal een kromme redenering.

Ook zouden we maar eigenlijk ook het toernooi in Brazilie af moeten blazen omdat daar ook doden zijn gevallen, de lokale bevolking in opstand is gekomen mede door het toernooi en zowat de helft van de stadions nog altijd niet af is voor het Wk over 5 maanden? Of hoe kijk je daar dan tegenaan?
Bij elk WK is er wel iets wat niet helemaal vlekkeloos verloopt, en in het geval van Qatar lijkt het net of iedereen (in dit geval jij) dat maar al te graag hardop wil roepen.

De Pitcairneilanden kunnen uiteraard niet aan de FIFA-eisen voldoen, beetje domme opmerking dus. Het ging in dit geval tussen een Amerika, Australie, Qatar, Japan en Zuid Korea. Voor elk land zijn er dingen voor en ook dingen tegen te zeggen.

8 januari 2014 om 15:38

@frank Waar zeg ik dat het niet een schande is dat er dode vallen? Ik vind het een schande om het podium (in dit geval een WK) te misbruiken om dit soort zaken belangrijker te maken dan andere, even erge, gevallen. Alsof het door de Fifa komt dat deze incidenten plaatsvinden?

Ook jij snapt niet dat die arbeiders in hun eigen land het nog minder hebben, elk rijk land/staat in het midden-oosten zit vol met arbeiders. Qatar, Dubai, Abu Dhabi - het zit vol met van die arbeiders. Het lijkt net alsof velen denken dat dit alleen bij de bouw van de stadions voor dit WK gebeurd.

Je haalt opeens vrouwenhandel erbij, heeft hier volgens mij weinig mee te maken...

8 januari 2014 om 16:01

In Brazilië zijn mensen bezweken onder de val van een steiger of instorten van een deel van het bouwwerk. Moeten we de Eredivisie maar afschaffen omdat het bij FC Twente ook een dooie is gevallen? Nee. Het gaat om de manier waarop het gebeurt en dat snap jij totaal niet. Arbeidsomstandigheden en ongelukken zijn twee verschillende factoren. WK van Qatar is 2022 en er zijn al veel doden te betreuren en Brazilie is volgende zomer en er zijn maar 3 mensen overleden door ongelukken. Dat is het verschil wat het juist zo erg maakt dat er een WK gehouden wordt in Qatar.

Mensen hebben geen keus als het gaat om werk als je eenmaal geen werk hebt. Dan grijp je elke kans die er is zonder te weten wat de gevolgen kunnen zijn want ja, er moet geld in het laatje komen..

Ook jouw punt dat het al langer gebeurt betekend niet dat het nog langer moet doorgaan. Nu komt het eindelijk aan het licht en kunnen we er wat aan doen voor die mensen want dit kan gewoon niet!

8 januari 2014 om 16:13

We gaan hier vrees ik niet uitkomen. Ik heb het jaren van dichtbij meegemaakt in Dubai en Oman, daar basseer ik voor een groot deel ook mijn mening op. Jullie zien het anders, en dat respecteer ik, en ik probeer dan ook alleen de andere kant van het verhaal een beetje duidelijk te maken (ook al ben ik kennelijk gelijk een idioot die nergens iets vanaf weet), ik zeg alleen dat vaak dingen namelijk toch iets anders zijn dan dat ze lijken.

8 januari 2014 om 16:37

Laten we eens beginnen waarom dat WK nou gehouden moet worden in Qatar? Ik kan er een noemen: veel geld te behalen voor Fifa. Noem jij de rest eens op..

8 januari 2014 om 16:46

Ik begrijp jou echt niet.
Het is nooit goed te praten dat arbeidsomstandigheden zo slecht zijn. Of je nou gebruik maakt van de resultaten hiervan of niet. Echter, op het moment dat je zelf gebruik maakt van de diensten die voortkomen uit die slechte arbeidsomstandigheden heb je meer verantwoordelijkheid hierover dan wanneer je geen gebruik er van maakt.

Je kan kiezen geen kleding van bepaalde merken te kopen omdat ze die produceren in Bangladesh door kinderen bijvoorbeeld. Op een zelfde manier kan je tegen een WK in Qatar zijn. Door het WK in Qatar te houden maken wij allemaal gebruik straks van arbeid die onder bedenkelijke omstandigheden tot stand is gekomen. Door gebruik te maken van die arbeid doen wij mee in het proces en steunen wij het systeem zoals het daar is. Dan is de Fifa er dus direct bij betrokken. Dat veranderd de zaak. Het maakt de uitbuiting niet erger dan anders, het is altijd erg, maar wij, de Fifa, gaan er opeens in mee doen.

Dat is een moreel bezwaar waar jij geen antwoord op hebt. Jij zegt alleen: het is altijd erg, als het WK er niet was geweest had er geen haan naar gekraaid. Als het WK er niet was geweest was het ook verschrikkelijk geweest maar dan hadden we er zelf in ieder geval niet aan meegedaan! Je ziet hopelijk het verschil.

De arbeidsomstandigheden zijn in Brazilie ook belabberd en de handelswijze van de Fifa rondom Wk's is al jaren een punt van discussie.

De overige keuzes waren ook niet super goed inderdaad. Hoewel bij vele van die landen de arbeidsomstandigheden beter waren geweest. De sportcultuur in al die andere landen is daarnaast vele mate beter dan in Qatar, dat overigens ook maar twee miljoen inwoners heeft.

De gevolgen van het houden van het WK in Qatar is dat de competities omgegooid moeten worden wat vervelende gevolgen kan hebben voor de competities en de supporters. Het is een sprong in het nauw.

De Fifa is een corrupte bende en de keuze voor Qatar raakt kant nog wal. Noch in het algemeen, noch met betrekking tot de andere mogelijkheden. De arbeidsomstandigheden zijn slechts één van de bezwaren, maar er zijn er o zo veel meer. Jij negeert die.

Qatar het voetbal land... Wat een grap.

8 januari 2014 om 16:56

Fifa verdient sowieso aan het WK, ongeacht waar deze gehouden wordt, dat komt gewoon door de manier waarop zo'n toernooi in eklaar zit. Dat er in Qatar meer geld te behalen valt, betwijfel ik niet, immers ben ik ook niet zo naif om te denken dat alles via het boekje gaat...

Maar er zijn best wel een aantal punten op te noemen die in het voordeel van het land spreken:

Engels is inmiddels een voertaal;
De (spel)steden liggen zowat op zee-niveau
Gunstige tijdzone voor zowat iedereen, behalve Azie
Intern korte afstanden tussen (spel)steden
Qua ligging dichtbij Europa en delen van Azie
Constante investeringen in infrastuctuur, ook qua transport

En het feit dat geld helemaal geen issue is, is ook ergens een voordeel. Die sjeiks willen er een groot feest van maken, dus je zal weinig ophef krijgen over een extra zak centen dat nog geinvesteerd moet worden (zie ophef Brazilie). Er is ook geen politiek discussie, zoals hier in Nederland destijds was: ''moet je wel zo'n toernooi willen''. Nogmaals, perfect is het zeker niet allemaal, maar we doen net of het een WK van niks is, ik wil het eerst wel ff zien.

8 januari 2014 om 17:11

Dat zijn inderdaad wel pluspunten.
Een groot deel van het ongenoegen zit waarschijnlijk ook in de dubieuze manier waarop Qatar dit WK heeft gekregen en het corrupte imago van de Fifa en Blatter. Dat daardoor ook nog de competities omgegooid worden werkt dan ook niet mee.

8 januari 2014 om 17:17

Daar heb jij inderdaad gelijk in. Ik vind het vooral niet kunnen dat zo'n heel bid gebaseerd is op de zomer periode, en niet alleen van Qatar, maar alle kandidaten. Nu zouden ze er stuk voor stuk anders uit zien, en dan is climaat niet het enige maar denk ook aan hotel-bezetting (en dus prijzen), enz.

Onder het motto eerst doen (of ontvangen) dan denken is het WK aan Qatar toegewezen.

Het is duidelijk, het voetbal is kapot gemaakt door het geld, en de personen die dat in goede banen zou moeten lijden doen er net zo hard aan mee.

Was natuurlijk te verwachten, want in temperaturen van 50 graden valt voor spelers en toeschouwers weinig te genieten.

Op zich ben ik wel benieuwd hoe een groot toernooi zou zijn als deze niet pas aan het eind van een lange seizoen plaatsvind ivm vermoeide/geblesseerde spelers.

8 januari 2014 om 12:28

Dat is dan ook wel het enige voordeel is denk ik. Dit brengt wel een nadeel mee voor de clubs, die vermoeide spelers terug krijgen. Vooral een nadeel voor de clubs met veel internationals.

8 januari 2014 om 12:30

Ze wouden alles met Airco gaan koelen. Dus de voetballers en de toeschouwers zouden er tijden s de wedstrijden niet zoveel last van hebben.

Buiten de wedstrijden om is het natuurlijk wel warm maar ik denk dat je daar wel mee om kan gaan.

8 januari 2014 om 12:38

Nja ik zou niet in een fanzone gaan zitten met 50 graden hitte, ook al wordt er gezegd dat het met airco wel meevalt.

8 januari 2014 om 12:41

Je hoeft er niet heen als je wilt...

Mijn punt is vooral dat een beetje vertrouwen in de organisatie best wel mag.
Ze zullen het anders gaan organiseren dan dat wij dat waarschijnlijk zouden doen maar dat maakt het niet per definitie slechter.

8 januari 2014 om 13:07

Ik wil alleen zeggen dat het misschien nogal onverantwoordelijk is om duizenden mensen naar zo'n landje te laten afreizen als het daar zo stik-heet is. Sommigen kunnen er nog wel tegen, de meeste europeanen denk ik niet.

Belachelijk, ronduit belachelijk en ik denk ook niet dat mensen/clubs/spelers dit zomaar gaan pikken. Het zou mij niets verbazen dat men het WK toch ergens anders gaat houden, als er nu een aanhoudende storm van kritiek gaat komen.

Het wordt nu buigen of barsten voor de Fifa...

8 januari 2014 om 12:32

Fifa zal zich niet gewonnen geven hoor. Als zij eenmaal iets vinden moet de rest van de wereld zich daar maar naar schikken.

8 januari 2014 om 12:36

De Fifa kan niet tegen een storm aanhoudende kritiek. Dat is al vele malen gebleken.

Hadden ze weer een belachelijk idee of was er weer eens iets vreemd en kwam een er hele lading kritiek, dan veranderden ze gewoon de boel. De Fifa is namelijk echt wel gevoelig voor 'persoonlijke' kritiek. Waarom denk je anders dat ze zo druk zijn met het verdedigen van hun keuze. Als het ze niks had geboeid, dan had je ze niet gehoord.

Ik denk werkelijk niet dat ook maar één club, competitieorganisator akkoord zou gaan met een WK, midden in het seizoen. Dat kan gewoon niet, het levert wereldwijd teveel problemen op.

8 januari 2014 om 12:39

Er is vast een mooie manier om dit goed op te lossen.
Waarschijnlijk wordt de winterstop erg lang en de zomerstop erg kort.
Maakt toch ook niet zoveel uit? Is een keer wat anders, het hoeft niet altijd hetzelfde te zijn om goed te zijn. Misschien bevalt dit wel zo goed dat veel mensen altijd een WK in de winter willen.

8 januari 2014 om 12:47

Een langere winterstop wordt sowieso geboycot door trainers. Dan komen spelers na te lang niets gedaan te hebben terug en moet je nog een half seizoen spelen.

Een WK in de winter is sowieso uitgesloten, dan komen namelijk heel veel ontwikkelde (noordelijke halfrond) niet in aanmerking.

8 januari 2014 om 12:48

Tja, ik weet natuurlijk niet hoe jij het ziet.. maar ik hou toch meer van het kijken van Wk´s met een doorgaans lekker temperatuurtje en een zomersfeer. Ik heb geen zin om dat oranje shirt over een dikke wollen trui aan te trekken

Voor een keertje zou het natuurlijk wel te overleven zijn, maar het punt is dat dit nu "gewoon" even wordt besloten door de Fifa over de rug van alle voetballiefhebbers ter wereld. Zeg nou zelf, dit had echt iedereen al lááááng tevoren zien aankomen. Is de Fifa dan zo dom, of zijn wij dan zo slim?

8 januari 2014 om 12:51

@analyse
Een langere winterstop betekent niet dat er niks gedaan kan worden. Op dit moment hebben we ook een winterstop en toch zijn alle clubs aan het trainen op een trainingskamp. Dat kan dan toch ook? Het is nog gewoon mogelijk om een oefenpotjes te houden met andere teams.

Van die laatste zin kan ik helaas niks maken en dus ook niet op reageren...

8 januari 2014 om 12:55

Van de winterstop is er 1 week waarin er niets gedaan wordt en 2 weken waarin er getraind wordt. Met een langere winterstop heb je dus een langere periode waarin er niks gedaan wordt.

8 januari 2014 om 12:56

@neder85

De Fifa is nou eenmaal de organisatie die dit beslist. En de top die dit beslist wordt ook gekozen door alle voetbalbonden. Dus het is logisch dat zij dit beslissen. Overigens is dit niet even "gewoon" besloten maar hebben ze hier best lang over nagedacht.

Natuurlijk zag je dit al wel aankomen maar persoonlijk vind ik dat het ook gewoon in de zomer kan worden gehouden. Vooral omdat de organisatie zelf zegt dat het wel kan.

Het maakt mij niet zoveel uit wat voor weer het is wanneer het WK er op is. Bedenk wel dat bijvoorbeeld nu Australië het WK lekker in de zomer kan gaan kijken terwijl zij dat tot nu toe altijd in de winter hebben gedaan.

8 januari 2014 om 12:57

@analyse

Het is maar hoe je het als trainer zelf invult

8 januari 2014 om 12:43

Ben ik met je eens. Omdat de Fifa een lekkere zak geld wilde ontvangen -ik denk dat niemand dit meer zal ontkennen- moeten nu vrijwel alle competities over de hele wereld rekening gaan houden met de data van dit WK en de planning omgooien. In andere landen hebben spelers geen winterstop meer om heel even een beetje bij te tanken, maar juist een piekmoment op het midden van de competitie. Wat een complete onzin dit, het maakt me echt kwaad dat ze zoiets bij de hele wereld door de strot kunnen duwen.

Ik vraag me af, hoe zou hier nog iets tegen gedaan kunnen worden? Misschien kunnen we Blatter van de beademing afhalen haha

Dit maakt eens temeer duidelijk dat voor de FIFA geld belangrijker is dan de sport zelf

De volgende stap is de Champions League houden als Europese competitie. Dit is de toekomst van het moderne voetbal en er is niemand die daar iets aan kan doen.

Leuk hoor, een WK midden in het seizoen -_-. Het lijkt mij dat voetballers wel even de tijd nodig hebben om een WK te verwerken. Voor mij als supporter is dat in ieder geval wel zo.

Eerst toekennen en dan pas bepalen of er daar eigenlijk wel gespeeld kan worden. Middelbare school niveau.

Geniaal dit. "jongens, we geven dat WK aan Qatar want die hebben dikke flappen op tafel gelegd."
"maar euhm, tis er wel wat warm hé, zo in de zomer, niet?"
"who cares, gast, da ding is pas over 8 jaar en die flappen liggen er nu."
"ja, maar in het belang van het voetbal..."
"hou u bakkes trut of ge krijgt gene frank."
"ok."
Zoiets als overleg? Kan bijna niet anders.

8 januari 2014 om 12:32

Ik denk niet dat daar Vlaams gesproken wordt.

8 januari 2014 om 13:08

Hahahaha denk t ook niet

Waarom nou net in December, de mooiste voetbalmaand van het jaar?

Dit bevestigt het onvermogen van Fifa. Iedere simpele ziel had kunnen bedenken dat de omstandigheden daar totaal ongeschikt zijn voor een "normaal" Wereldkampioenschap.

En nu moeten alle competities aangepast worden, wat natuurlijk een enorm karwei zal worden. Wat een incompetentie.

En als we nou gewoon eens met z'n allen niet gaan? Of iig top clubs weigeren spelers af te staan??

8 januari 2014 om 12:29

Ik hoop stiekem nog steeds dat alle toplanden dit toernooi gaan boycotten. Als een land weigert kunnen zij hen nog straffen, maar als ze het met z'n allen doen staat de Fifa machteloos.

8 januari 2014 om 12:53

Inderdaad ja... dat zou mij ook top lijken. Gewoon als collectief weigeren en hopen dat de Fifa onder de druk bezwijkt en het alsnog elders organiseert. Met 8 jaar te gaan is dat best te doen.

Maar was het niet zo dat alle voetbalbonden ook een stem hadden hierin? In dat geval is het ook hun eigen domme schuld dat ze erin mee zijn gegaan. Of vergis ik me nu in het stemmen op Blatter en co bij de "FIFA-verkiezingen"?

8 januari 2014 om 13:40

De FA zal hier nooit mee instemmen, en dat is denk ik toch wel een van de bonden met veel macht. De Duitse en Spaanse bond zie ik ook niet snel instemmen, de Italiaanse ook niet, en ik denk dat dat in Europa de belangrijkste bonden zijn.

8 januari 2014 om 18:52

Het comité wat beslist over de toewijzing van een WK of EK bestaat uit 24 leden.
Deze stemmen vervolgens over de toewijzing. Hier zitten dus leden van verschillende landen in, de bonden hebben er verder niks mee te maken.

Ik hoop ook dat de grote landen dit toernooi boycotten. Het toewijzen van het WK aan Qatar is ongelooflijk ondoordacht. De nadelen van dit land wegen lang niet op tegen de voordelen.

Nu maar hopen dat Israël of een ander Joods land zich gaat plaatsen. Eens kijken of zij wel worden geaccepteerd!

8 januari 2014 om 12:30

Een ander Joods land? Welke?

8 januari 2014 om 12:34

De Verenigde Staten telt bijna net zoveel Joden als Israël. Hopen dat er dan ook wat Amerikaanse Joden meegaan

8 januari 2014 om 12:36

Amerika is ook relatief gezien veel groter natuurlijk dus dat kan je niet vergelijken.

Je hebt in Rusland ook veel Orthodoxe Joden maar dat maakt het nog geen Joods land.

8 januari 2014 om 12:37

En met zijn allen Hava Nagila zingen. Ben benieuwd of ze dan ook echt gelukkig worden...

8 januari 2014 om 13:26

Qatar is sowieso een ander land dan de Verenigde Arabische Emiraten. -.-

8 januari 2014 om 13:47

Goed gezien, maar volgens mij zijn ze daar allemaal hetzelfde wat dat betreft.

8 januari 2014 om 14:07

Nee, Qatar is niet een van die landen (ik wist het ook niet hoor). Hier is de link (even de spatie na 'wikipedia' weghalen) van de Visa vereisten voor Israëliërs (qatar is die blindedarm aan Saudi Arabië, niet rood gekleurd, dus toegankelijk met visum voor Israëliërs):

http://en.wikipedia .org/wiki/visa_requirements_for_israeli_citizens

8 januari 2014 om 22:37

Dan is mijn reactie niet relevant. Neemt niet weg dat ik het belachelijk vindt dat Qatar het toernooi heeft gekregen. Het was juist de charme van het EK of WK om lekker buiten te zitten en de wedstrijd te kijken met een lekker koud biertje.

Het lijkt mij maar niks om bij de openhaard naar de finale te kijken. Net alsof je Kerst in juli gaat vieren.

benieuwd hoe de nationale competities dit gaan oplossen

8 januari 2014 om 12:35

Langere winterstop.
Kortere zomerstop.

Problem solved

8 januari 2014 om 12:38

owja nog niet over nagedacht, bedankt voor je reactie

8 januari 2014 om 12:46

En het seizoen erop een kortere voorbereiding? Dit soort planning heeft invloed op 3 seizoenen voetbal.

8 januari 2014 om 12:50

@qooqle
Lost het heel maal niet op, half competitie ineens onderbreken.
Voor een maand, alle spelers uit vorm , sommige spelers weg.

Wat met Europese wedstrijden in November,januari worden ook nog wedstrijden gespeeld voor El,cl...

Je kan Europees seizoen ook moeilijk vroeger laten beginnen met allee voorrondes, die al heel vroeg beginnen...

8 januari 2014 om 13:01

Het daadwerkelijk aantal speelweken veranderd in principe niet dus dan kan je het Europees seizoen daar gewoon op aanpassen lijkt mij.

Spelers uit vorm geloof ik niet in want iedereen roept de hele tijd dat de spelers juist meer rust nodig hebben. Verder kan je gewoon op trainen en vriendschappelijke wedstrijden houden.

Je moet je voorstellen dat de WK in de zomertijden wordt gespeeld, dan heb je een kraanwater nodig die je op je rug moet plakken. Ik vind het zoiezo niet gepast om een WK te organiseren tijdens de winter en dat allemaal om geld!! Money talks.

8 januari 2014 om 12:56

Helemaal met je eens. Alsof die Blatter nog niet genoeg geld binnen heeft geharkt... hij kan straks een platina beademingsapparaat kopen ingelegd met de duurste edelstenen. Alleen op die manier kan hij nog een beetje van z'n knaken genieten. Maar goed "zn kinderen moeten ook leven"

Kom op zeg, op die leeftijd zou je toch denken dat ze wat meer in het belang van het voetbal zelf denken. Helaas...

8 januari 2014 om 13:03

Ja ik bedoel maar, hoe meer geld je heb hoe meer je wilt en Blatter is zo een gevalletje. Ik snap niet waarom een WK in de winter wordt georganiseerd, als het niks te maken heb met geld kies een andere land dan. Dit gaat echt nergens heen.

Kansloze Fifa. Dit was jaren terug al duidelijk en ik mag toch aannemen dat de Wereld Voetbalbond hieraan gedacht heeft en mee bekend is. Simpele lui daar..

Ik begrijp werkelijk waar niet dat Qatar bij hun bid dit niet zelf meteen voorstelde. Ik begrijp niet dat de Fifa niet ingreep toen Qatar het doodleuk in de zomer wilde spelen. Ik begrijp niet dat de meeste stemmen alsnog naar Qatar gingen. Ik begrijp niet dat het zo lang heeft geduurd voordat dit besluit genomen is.

Iemand met een klein beetje boerenverstand had dit in één dag kunnen bedenken, maar een grote organisatie vol met ervaren mensen en dus voldoende kennis doet er enkele jaren over. Hier is ook een (duur) onderzoek aan vooraf gegaan.. Wat een zooitje ongeregeld. Het had zoveel beter, sneller, goedkoper en simpeler gekend. Echter gaat de Fifa voor een ingewikkelde, dure, trage oplossing.

Rare beslissing vind ik, mer kerst voetbal kijken kan wel leuk zijn, maar het is wel een hele verandering.

8 januari 2014 om 12:35

Doen we nu ook! Engeland!

Natuurlijk een terechte keuze dit, maar de keuze voor Qatar is natuurlijk belachelijk. Nu geef je als Fifa dus indirect aan dat je in ieder geval niet een keuze hebt gemaakt uit sportieve overwegingen, iets dat de hoofdoverweging zou moeten zijn.

Dat geld gaat in ieder geval naar het voetbal. Oh nee, de voetbalbestuurders van de Fifa. Hulde!

Blatter zag in eerste instantie alleen euro's en dollars en toen het geld binnen was begonnen ze pas met het realiseren dat het WK niet in de zomer gehouden kan worden.... eerst doen en dan denken... achterlijk zooitje daar bij de Fifa niet geloven.

Qatar... een land met 2 miljoen inwoners de stadions die gebouwd zullen worden zullen na het wk nooit meer volledig benut worden.

Lekker in de winter tutteren met onze auto's houden we de Nederlandse bevolking nog warm ook

8 januari 2014 om 12:43

Of gewoon helemaal nooit zo dom toeteren met jullie auto's, slaat namelijk helemaal nergens op..

Fifa, onnozele, blatter onnozele. Tijd om achter de geraniums te gaan zitten!

8 januari 2014 om 13:30

Toch fijn dat je humor hebt Ignition.

Het zou grappig zijn als het niet zo in-en-in triest was. Wat een wanvertoning. Nouja, positief punt is dat die senielen van de Fifa tenminste nu openlijk erkennen dat ze zich hebben laten leiden door financieel gewin.

Voor alles een eerste keer.

Angst voor het nieuwe is weldegelijk normaal, bij ons voetballiefhebbers. Persoonlijk heb ik ook graag dat het WK in de zomer plaatsvindt, zon schijnt, prachtige grasmatten, vrouwen met minder kleren aan,,....

Welnu, dit zal heel wat gevolgen hebben voor het organisationele aspect voor de voetbalcompetities over de hele wereld. Niet enkel dat, ook zien hoe de Fifa spelers gaat verzekeren die geblesseerd raken op het WK en de rest van het seizoen missen. Er zullen nog heel wat zaken zijn waarover men zal moeten vergaderen en bespreken.

Welnu het WK is naar Qatar gegaan en daar moeten we ons bij neerleggen.

Optimistisch blijven medevoetballiefhebers !

8 januari 2014 om 12:40

in Qatar zal het dan waarschijnlijk nog wel warm genoeg zijn voor de vrouwen om wat minder aan te trekken

8 januari 2014 om 12:45

WK en vrouwen met minder kleren aan?

Weet jij wel heel zeker dat de bal rond is?

8 januari 2014 om 15:01

@ Oleguapa

Zoals je weet is het in de zomer vaak warm in de meeste landen in de wereld, daarom associeerde ik het hiermee .

Neem bv het WK in Brazilë dit jaar.

Ook al is het daar winter , het blijft daar warm genoeg zodat vele mensen nog dan naar het strand gaan, en op andere plaatsen dus ook meer zomerkleren aandoen.

8 januari 2014 om 12:48

Nee man, dat WK moet gewoon naar de VS of Australië toe.

Dat zijn landen waar:

- Het niet zo achterlijk heet is
- Waar in de zomer fatsoenlijk gespeeld kan worden
- Spelers nog een redelijk niveau hebben
- Waar geen arbeidsimmigranten worden uitgebuit
- Waar niet moelijk wordt gedaan over Israel
- Waar je overal alcohol kunt krijgen

Gewoon een grote farce dit!

8 januari 2014 om 13:36

Ik ben het eens dat het WK niet naar Qatar had moeten gaan, maar ik weet niet of je iets weet over het WK '94 in de VS, maar daar was het wél achterlijk heet.
En de spelers in die landen hebben niet echt een redelijk niveau.
En in de VS worden echt wel arbeidsmigranten uitgebuit.
Qatar heeft aangegeven alcohol toe te staan tijdens het Wk.
Je haalt de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar door elkaar wat Israel betreft.

Er zijn dus veel goede argumenten, alleen jij noemt er geen een.

8 januari 2014 om 13:39

Ben het met je eens dat qatar niet een land is waar het WK gehouden moet worden.

Maar je hebt het mis over de hitte in de Vs.
WK 94 waren temperaturen van 40 graden daar kan het ook nog warmer worden.

8 januari 2014 om 15:03

Beste vriend, je moet weten dat de stadions in Zuid-Afrika ook niet allemaal op koosjere manieren zijn ontstaan.desondanks was het wel een geslaagde WK.

8 januari 2014 om 16:23

@ Cd89

Het was in de Verenigde Staten in het Zuiden in 1994 ook heet. Maar in Qatar is het gegarandeerd overal heet in de zomermaanden, zonder uitzonderingen.

Het niveau van die spelers in de VS en Australie is ook een verschil van dag en nacht. In Qatar kunnen ze echt niet voetballen joh, hou toch op. Dat je uberhaupt die vergelijking durft te maken. Ze hebben zich nooit voor een WK geplaatst en zijn altijd het lachertje.

Arbeidsimmirgranten worden ook hier in Nederland uitgebuit, dus ik had het anders moeten zeggen: Waar amper arbeidsimmigranten worden misbruikt. Qatar spant echter wel de kroon met uitbuiting.

Over Alcohol: Qatar staat alleen alcohol toe in de fan zones. In een normaal land kan je het overal krijgen.

En Qatar accepteert normaal gesproken ook niet Israel als een aparte staat, dus de UAE zijn niet de enige die daar moeilijk over doen.

@ Rodeduivels:
Er zijn inderdaad stakingen geweest onder de arbeiders daar die de stadions bouwden. Maar dit komt echt niet in de buurt van het misbruik van wat er in Qatar gebeurt. Ga maar op Youtube kijken en zoek naar "abuse Qatar"

Het is gewoon pure slavernij wat daar gebeurt. De lokale Qatari misbruiken huismeisjes en schoonmakers, dat kan allemaal ongestraft daar omdat ze allemaal de hand boven elkaars hoofd houden.

Het is gewoon een k*t land dat geen WK mag krijgen.

8 januari 2014 om 17:41

Kijk even op deze site, daar blijkt dat Israëliërs Qatar binnen kunnen komen met een visum (je moet even de spatie na 'wikipedia' weg halen:

http://en.wikipedia .org/wiki/visa_requirements_for_israeli_citizensb...
Verder ben je dan ook blijkbaar niet bekend met de uitbuiting van Latijns Amerikanen (veel Mexicanen) in de VS? Dat is zeker niet op kleine schaal.

En qua alcohol; het is toch al heel wat dat Qatar dit doet? Voor hun is dat nu eenmaal taboe. In hun ogen gedogen ze een drug in speciale zones voor de bezoekers. Ik heb nog nooit gehoord dat een land dat deed.

Als clubs slim zijn staan ze gewoon niemand af. Eens kijken hoe de fifa het vind als types als Ronaldo, Messi en Rooney thuis blijven. Of de bonden die gewoon niet hier aan mee doen en een amateur elftal sturen. Er totaal geen kip meer kijkt na het WK of gewoon geen zender meer de rechten koopt.

Het wordt tijd dat landen uit de Fifa stappen en zelf een nieuwe bond oprichten. Een die open en eerlijk is, met integriteit en democratie.

8 januari 2014 om 12:45

Die bond zou vanzelf net zo corrupt worden. Er word veel gedaan en geregeld door de FIFA. Een vervangende organisatie moet dus groot zijn. Een grote organisatie die veel regelt in een branche waar miljarden in om gaan.. Grote belangen staan dan automatisch op het spel, dus zullen er mensen van grote clubs, nationale voetbalbonden en andere voetbal gerelateerde bedrijven/belangengroepen gaan lobbyen. En vervolgens is het heel simpel; waar veel geld, veel belangen, macht en lobbyisten aan de gang zijn ontstaan vanzelf schimmige taferelen. Het is het wiel opnieuw uit proberen te vinden.

8 januari 2014 om 12:46

Idealistisch maar onrealistisch, democratie leidt tot corruptie, uiteindelijk zou je weer hetzelfde krijgen.
De machtshebbers zijn onbetrouwbaar en alleen uit op persoonlijk gewin.

Het WK gaat naar de hoogste bieder, uiteindelijk krijgen we een Europese superleague waarin het grote geld regeert.
In een normale situatie gaat het WK nu naar een ander land omdat Qatar zwaar ongeschikt is, dat de Fifa met de data loopt te schuiven houdt in dat de zak geld te groot is en er veel te veel politiek komt kijken bij die organisatie vol jaknikkers,strebers en corrupte mensen.

Elke voetbalfan zou hier finaal tegen moeten zijn, men is vergeten waar de sport echt om draait. Fuck geld.

8 januari 2014 om 16:21

Is dat niet nu al zo? wanneer was voor het laatst dat niet een team met een miljoenen selectie de champions/europa league won? heel lang geleden inderdaad maarja blatter zag geld en toen kroop hij er meteen op af

Dit is echt een lachertje tijd dat je opstapt ouwe blatter, waarom ook in quatar?

Het gaat nog wel om de eer van je land he dus dat is iets te makkelijk gezegd naar bergijp wat je bedoelt

Dit wordt verreweg de meest slechtste WK ooit. Spelers zullen in dat seizoen nooit hun optimale prestatie kunnen leveren. Hopelijk komt er nog komende jaren een verandering in deze beslissing, want met zulke gedachten zal het niks worden. Dit is dan de laatste grote tegenslag wat die oude knar Blatter heeft kunnen leveren als FIFA-preses.

Ik mag toch hopen dat de clubs een flinke vergoeding krijgen voor dit onnozele besluit. Alle competities dienen dus helemaal overhoop gehaald te worden om de planning juist te krijgen.

Daarnaast worden er nu dus veel wedstrijden in juni, juli en augustus gespeeld in de competitie wat met zich mee brengt dat de stadions een stuk leger zullen zijn (vakantie periodes, veel mensen weg), en er dus minder omzet is voor de clubs. Hoop dat ze flink vergoed worden vanuit de fifa (maar verwacht van niet..).

Zooitje onnozele daar bij de fifa, bah, oprotten allemaal!

Zo'n WK moet gewoon de doofpot in en laat het dan ergens anders organiseren, je weet dat het omtrent belachelijk veel kost om alles om te zetten. Hier lijden veel competities onder en wat verwacht je van de competities die doorlopen straks tot juli of prop alles op door de weekse dagen. Daar zitten veel clubs niet op te wachten, laat staan supporters. Dat gaat uiteindelijk ook geld kosten voor de clubs. Vind dit echt een zeer slechte zaak.

Zie ons al staan in december buiten biertjes drinken en feesten... Belachelijk dit, alle grote clubs zouden hier hard tegen in moeten gaan. Heel Europa moet zn competitie hiervoor aanpassen..

8 januari 2014 om 12:48

Heel Europa? Zo'n beetje heel de wereld. Geen enkele competitie is dit gewend, al zal dit voor sommige landen beter uitkomen.

8 januari 2014 om 13:07

Ach, met die klimaatveranderingen is het tegen die tijd hier hoog zomer en zitten we met een biertje onder een palmboom.

Nu moeten nationale bonden en de Uefa gewoon niet prijs geven en hun competities door laten lopen en eisen dat het WK in Duitsland wordt gehouden. Daar hebben ze het in een half jaar gewoon goed geregeld als het moet. Dan vallen er ook weer minder mensen van stijgers in Qatar.

Gaf het dan verdomme aan een Turkije, Azerbeidjan of Marokko. Qatar, alsjeblieft zeg. Dat land is 1 en al corruptie en heeft niks met voetbal te maken. Verder is de temperatuur natuurlijk veel te hoog. Een Wk in de winter is ook het domste wat ik tot nu toe heb gehoord. Corrupte Fifa en Uefa. Verzieken het voetbal gewoon.

Wat een waardeloze vereniging die Fifa. Kom op man dit heeft iedereen zien aankomen. Ik hoop dat Blatter snel een keer afscheid gaat of moet nemen. Voetbal gaat om geld, maar je blijft van de tradities af! Wk's en Ek's horen in de zomer, kun je dat niet regelen dan ben je niet geschikt om deze toernooien te organiseren

Ik zie de voordelen ook wel... Tenmimste geen schaatsen kijken in de winter....

Belachelijk dit.. Een WK in de winter houden slaat nergens op. Het gaat niet alleen om de spelers en clubs, ook om de supporters. Tijdens het WK hebben veel mensen vrij, in de winter niet. Kinderen moeten gewoon naar school de volgende dag. Ik vind dat het WK dus ook gewoon in de zomerperiode gehouden kan worden. De Fifa had eerder na moeten denken dat dat in Qatar helemaal niet kan.
Het is heel simpel, als je als land niet de omstandigheden hebt voor een WK, dan kan je dat niet organiseren.
Het is toch van de zotte dat alle competities moeten worden aangepast voor een WK. Omdat de Fifa keihard wil cashen...

8 januari 2014 om 12:55

Zal me niks verbazen, dat je dan zo het stadion uitloopt en dat je ernaast een WK allround hebt en iets verder op het WK rugby aan de gang is. Ze hebben het wk wielrennen ook al binnen 2016(alleen geen idee welke maand).

8 januari 2014 om 13:03

Ook over het wk wielrennen zijn al discussies, vanwege de temperatuur. Nou is dat WK makkelijker te verplaatsen omdat het maar een paar dagen is en minder afhankelijk van de rest van het seizoen. Wedstrijden worden in het wielrennen wel vaker verschoven.
Alleen daar zit je met sponsorproblemem.. Beetje flauw als de wereldkampioen van oktober 2015 zijn trui in februari 2016 alweer kwijt is omdat ze dan in qatar kunnen rijden... Daar is niemand gelukkig mee..

Al die bonden kijken volgens mij eerst naar geld en dan pas naar de (on)mogelijkheden..

8 januari 2014 om 13:09

Dat bedoel ik. Maar je moet ook gewoon kijken naar het maatschappelijk vlak met het organiseren van het WK in de winter. Alles moet worden aangepakt. Hele maatschappij gaat anders leven, zoals hieronder een klein beetje verteld door mij, maar das nog maar een puntje van de ijsberg. Kost je gewoon 3 seizoenen minimaal voor je dit allemaal weer op orde hebt en alles loopt zoals nu.

Hier is dus helemaal niet over nagedacht door de Fifa. Moet de hele planning in het noordelijk gedeelte van de Wereld alles omschoppen. 31 juli Ajax - Feyenoord, aantal toeschouwers 30, omdat de rest op vakantie is. Ze moeten hoge compensaties geven, want dit is voor clubs in de eredivisie en andere kleine landen een strop.
Zou betekenen, dat de comp of halverwege een extreem lange winterstop krijgt en de spelers dus in de zomer weekje of zo vrij hebben, om wat met het gezin te kunnen doen. Spelers die niet zijn geselecteerd zijn, kunnen dus alleen in de winter een fatsoenlijke vakantie vieren. 2 weekjes kerst vakantie dus.

De aanpak hiervan zou je dus al in de competities ervoor en erna al moeten aanpassen!!!

Dit waren gewoon wat voorbeeldjes.

De Fifa moet het WK planning niet aanpassen, maar een ander land het laten organiseren, want ze moeten gewoon toegeven, dat ze een fout hebben gemaakt.

Zullen ze in de Premier League blij mee zijn. Daar moet dus de traditie van spelen tijdens kerst en op nieuwjaarsdag de prullenbak in, omdat een stel Fifa bobo's verblind door geld het WK toewijzen aan een land waar het onmogelijk is om in de zomer te voetballen en het dus maar doodleuk naar de winter verplaatsen.

8 januari 2014 om 13:04

Ik denk dat geen enkele competitie hier blij mee zal zijn. Deze worden langdurig onderbroken hierdoor. Maar de Fifa heeft gewoon 'schijt' aan de bonden, zolang er maar geld binnenkomt, hoe meer hoe beter.

8 januari 2014 om 13:08

Nee, dat sowieso natuurlijk. Iedere competitie wordt hier de dupe van en de enige voor wie dit gunstig is, zijn de machtshebbers bij de Fifa zelf.

Hoe wilt men dit gaan oplossen nationaal? Competitie starten pas na het WK voor één jaar gaat sowieso niet werken, want daarna een halfjaar niks en de andere optie vroeg beginnen en dan na het WK verder gaan, is belachelijk. Spelers moeten natuurlijk al voor een bepaalde tijd afreizen naar het WK, vervolgens moeten ze na het WK nog een rustperiode hebben en dan voetballen ze misschien door tot juni allicht om vervolgens weer begin augustus te beginnen met de competitie en er dus amper een voorbereiding is of iets dergelijks.

Het heeft echt alleen maar nadelen voor het voetbal zelf, maar het voetbal zelf is allang niet meer het belangrijkste en dit bewijst dat eens en te meer.

8 januari 2014 om 13:28

In plaats van 1 probleem op te lossen (WK naar ander land) schuift de Fifa hun probleem door naar anderen, waar het niet 1 maar meerdere problemen vormen. Naast de landelijke competities moeten ook alle Europese competities anders ingedeeld worden.

8 januari 2014 om 13:57

Ja, het is gewoon een lachwekkend instituut, maar helaas wel een machtig instituut.

8 januari 2014 om 13:16

Ik ben benieuwd wat de bonden gaan doen, het zou zomaar kunnen dat er een of andere boycot doorgevoerd gaat worden. Een ding is zeker, hier komt vanuit Engeland enorm veel protest voor. Schandalig dat er een paar geldwolven de leiding hebben.

8 januari 2014 om 13:32

Als meerdere landen een boycot doorvoeren heeft de Fifa geen poot meer om op te staan, maar als enkel Engeland dit gaat doen gaat het weinig uithalen.

8 januari 2014 om 13:36

Nou ja, Engeland kan als het ware haar clubs verplichten om door te gaan spelen in deze winter periode waardoor de clubs haar spelers weer gaat verplichten om door te spelen. Zo krijg je wel enorm veel frictie en dergelijke. Maar aangezien dat er in Engeland het grootste gros van de beste spelers op aarde speelt denk ik dat men toch heel wat kan bewerkstelligen.

Daarnaast zijn mannen als Rumminige en Hoeness ook niet de grootste fan van deze gehele procedure. Ik denk dat de Europese top competities tot heel wat in staat zullen zijn.

8 januari 2014 om 13:43

Gewoon allemaal afmelden ja. 'wij komen niet, helaas''

8 januari 2014 om 14:10

@ Allen,

Ik denk niet dat WK 2022 nog doorgaat, er kleven veel te veel nadelen dan voordelen aan.

Ik ga ervan uit dat veel voetbalbonden in Europa gaan boycotten, dit zullen ze nooit goed vinden. Daarnaast hoe wil de Uefa de CL en Europa League organiseren? Alle wedstrijden een maandje (seizoen 2021/2022) eerder spelen? Competitie wordt ook aangepast en ze moeten waarschijnlijk plotseling 3x per week voetballen? Want 2022/2023 begint op half augustus alweer en de spelers moeten ook hun vakantie houden.

Ik denk dat we na het WK een verschrikkelijke slechte wedstrijden te zien krijgen in de competitie, landelijke toernooi en Europese toernooien.

Hoe zit het dan eigelijk met de Champions/Europa League? Zullen die dan in de zomer gespeeld worden ofzo?

Wat een onzin zeg. Sjonge, jonge. Hier heeft toch niemand zin in?

Een WK is best leuk hoor, maar dan wel in de zomer. Tussen half augustus en half mei wil ik gewoon clubvoetbal kijken en hoef ik geen interlands te zien.

Het wordt echt de hoogste tijd dat Blatter en die Arabische vriendjes van hem een andere hobby gaan zoeken.

Wat een onzin zeg. Als ze het dan toch in een arabisch land willen houden, doe het dan ergens waar het niet zo'n open luchtoven is.

Onvoorstelbaar dit! Bij de voorstel van Qatar voor de wk 2022 moesten ze dit toch al weten?? Het feit dat ze er nu achter komen is erger dan het feit dat het van november t/m januari gaat worden. Nu maken ze het nog duidelijker wat het belangrijkste is bij de Fifa: Geld!!! En er bestaat ook nog zoiets als Fifa fairplay echt belachelijk.

Is ook uitermate lekker voor de Afrikaanse landen die deelnemen aan het wk. Kunnen ze terug uit Qatar zo aansluiten bij de ACN die sinds 2013 om de 2 jaar in de oneven jaren wordt gespeeld. Even doortellen ....ja !! ...2023 ! Danku vriendelijk beste meneer S.b. , maar weet u wat : "we draaien de boel wel weer terug naar de even jaren hoewel we dit net een jaar geleden hadden aangepast"

Het is niet dat je het seizoen zelf er last van hebt maar ook het seizoen er na nog last van hebt,
Met name Engeland waar ze gewoon door voetballen in de winterperiode.
Denk dat je dan een competitie start gaat krijgen in juli of zo.

Bij een kampioenschap dus schaatsend door de grachten? Het slaat natuurlijk nergens op dit allemaal, maar daar is iedereen het wel over eens.

Je verziekt wel echt heel de tijdsindeling hiermee, alsof je ineens kerst in de zomer gaat vieren.

8 januari 2014 om 13:12

Nou ja, op het zuidelijk halfrond doen ze dat dus ook. In Australië zitten ze met kerst op het strand.

Vraag me wel af hoe landen uit het zuidelijk halfrond dat elke keer regelen met zo'n WK. Het WK in Brazilië valt in Brazilië bv. in de "winter". Ik geloof ook dat hun nationale competitie van mei tot december loopt.

Iemand die daar iets meer over weet dan ik? Ik volg nl. geen Zuid-Amerikaans voetbal.

8 januari 2014 om 13:21

Is voor iedereen een rare situatie. Tuurlijk zullen ze in Australie blij zijn, dat ze een keer vrij zijn tijdens het WK, maar ze moeten ook alles aanpassen. Voor een WK hebben ze elke 4 jaar al wel een draaiboek en nu niet, dus dat moet ook aangepast worden.

8 januari 2014 om 13:39

Dan doen ze dus gewoon wat ze in die drie andere jaren doen, niet zo moeilijk. =p

8 januari 2014 om 14:57

Was het maar zo simpel he??? Die hebben in de winter ook winterstop slimmerik!!!

Hopelijk wordt er tzt een nieuwe wereldvoetbalbond opgericht waar besloten wordt het WK elders te houden en dan zoals het hoort in de zomer. Dan bouwen ze in Qatar voor Jan Lul die stadions af en die wereldvreemde sjeiks met hun jurken aan hebben dan niks in de gaten en gaan in lege stadions zich afvragen waar iedereen toch blijft.

Dan kunnen wij genieten van een WK in de zomer in een voetballand ipv deze flauwekul.

Tja, dit krijg je ervan al je je laten leiden door hebzucht.
Dit wist iedereen van te voren dat het hierop zou uitlopen en nu zitten er veel landen met de gebakken peren met hun competitie schema's.
De Uefa heeft ook een probleem met de CL en EL en de Africacup kan nu naadloos aansluiten op het WK wat dan net gespeeld is.
Hulde Blatter, het is je weer gelukt!

Dat een van de meest corrupte organisaties ter wereld de baas is over het voetbal. Eigenlijk te bizar voor woorden dat geld ervoor gezorgd heeft dat er een traditie verbroken moet worden.

vond het vanaf het begin al ronduit belachelijk dat ze in eerste instantie akkoord gingen met WK in dat land te houden ..
van te voren hadden ze tochallang kunnen weten dat het klimaat daar onverantwoord is ten opzichte van spelers etc?
nu alles doodleuk achteraf veranderen waardoor veel clubs de pineut door zijn..

goed gedaan Fifa!
enige wat voor hen telt is het geld

Dus zelf de Cl moet plaats maken aangezien er zelfs wedstrijden zijn in december.
Dus vele competities moeten zich aanpassen omdat de Fifa omgekocht is door een stel mongolen die met geld wapperen.
Ik zeg boycotten...alle landen.

Ik hoop dat de fans dit WK grotendeels boycotten. Lijkt me heerlijk, al die mega stadions die half leeg zijn. Dat de Fifa maar ten einde raad besluit om gratis kaartjes gaat uit te delen aan de onderdrukte bouwslaven die 't feest mogelijk gemaakt hebben, zodat ze geen gezichtsverlies lijden met hun lege stoeltjes.

Ik denk dat ik zelf lekker op wintersport ga tijdens het WK =)

Als dit gebeurd zalde premier league de league cup moeten afschaffen. Anders wordt het in korte tijd te veel wedstrijden. Vijd trouwens de keuze op qatar niet zo heel raar. Als je in australie japan,vs of zuid korea in de zomer zit, i ook geen pretje!!

8 januari 2014 om 13:34

Hoezo? Het is gewoon een kwestie van opschuiven. Nu is de zomer vrij om door te spelen in je eigen competitie. Anders was het WK in de zomer. Ik ben altijd al een voorstander geweest om de Europese competities in de winter stil te leggen en in de zomer door te spelen.

Ik hoop op een boycot van de deelnemende landen. Kom op, met Sinterklaas naar, ik zeg maar wat, Qatar-Spanje kijken?

Dan maar een wk zomer niet op de terrasjes of in die speciale kijkhoek op de camping... Bedankt Blatter, tijdens de drukste tijd van het jaar kunnen we straks het wk gaan kijken met een oliebol in de hand en een vuurpijl in de fles. Hopelijk krijgen we dan wel een extra reden om de champagne te ontkurken. Maar liever heb ik een wk in de zomer tijdens de vakantie. Heerlijk in de buitenlucht kijken naar een spannende wk wedstrijd. Tsja.

Dit gaat rechtzaken opleveren. Als het WK ook in de winter had mogen worden gespeeld dan hadden andere landen willen meebieden op het WK. Je kunt niet achteraf de regels aanpassen, zou je verwachten. Dit betekent ook dat landen die mee hebben geboden niet wisten dat dit ook mogelijk was waardoor ze hun eigen kansen anders zouden hebben ingeschat en op een andere manier hadden willen bieden. Kortom, problemen voor de Fifa.

Daarnaast, het WK gaat niet tijdens de Superbowl in de VS worden uitgezonden. Tijdens kerst/ O&N lijkt me ook geen verstandig plan. Het zal dus half november tot half december worden oid.

Alle Europese competities moeten volledig worden omgegooid, misschien wel voor 2-3 seizoenen. Wie zit daar op te wachten?

Sjaaltje, muts en ski-spullen tijdens het WK?

Dit is geeft alleen nog duidelijker aan dat de beslissing om in Qatar te spelen een geld kwestie was. Er zo laat pas achter komen dat het niet handig is om in de zomer te spelen, stadions die nog van de grond moeten worden gebouwd.... Echt een slechte keuze.

Gewoon boycotten als Europese landen en een extra EK met eventueel uitnodigingen richting Zuid-Amerika om mee te doen. Minder deelnemers en beter voetbal. Die Blatter moet eens op z'n nummer gezet worden. Wat heeft Qatar uberhaupt ooit bereikt met voetbal? Land met 1 miljoen inwoners dat het WK organiseert is al belachelijk, en daarvoor ook nog de speelschema's van alle topcompetities verpesten. Eigenlijk zou de Uefa uit de Fifa moeten stappen....

Laten we er gewoon vanuit gaan dat als Blatter weggaat er een man met een voetbalhart komt en dat wk gewoon naar een normaal voetballand gaat.

8 januari 2014 om 15:02

Platini zeker. Die is geen steek beter als de heer Blatter

8 januari 2014 om 15:24

Ik zei toch ook een man met een voetbalhart

8 januari 2014 om 19:48

Jaa ik weet wat je bedoeld maar ik vrees op de een of andere manier dat platini komt als blatter gaat

Geld geld geld .. Maakt het spelletje kapot . Heel erg jammer

Wat een idioten ! Hopelijk gaan alle bonden niet akkoord en gaat de Fifa maffia nat. Een nieuwe bond met een nieuw land als bestemming.eerlijk als voetballiefhebber zouden we dit ook niet moeten accepteren. Ze maken het voetbal kapot

Belachelijk zeg. Hier kleven zoveel nadelen aan. Nu al een mislukt WK.

Ik ben er zo klaar mee met dit gedoe, het is niet meer van deze tijd, of toch wel?!?

Ik zie het probleem niet echt? Als amateurvoetballer speel ik liever door in de zomer met lekker weer en in de winter voor de buis naar het wk kijken. Daarnaast zal het toch maar eenmalig zijn..

Geeft maar aan dat de Fifa alleen maar voor het grote geld ging en geen seconde heeft nagedacht over ook maar iets omtrent het voetbal.

Schijt- en schijtziek wordt ik van die Blatter en z'n Fifa. Hoe corrupt ben je om je in het organiseren van het grootste voetbaltoernooi van de wereld alleen te laten leiden door geld.
Daar kan ik met de pet niet bij....

Geld - Voetbal 1-0.
Klootzakken..

Pff na 2018 mogen we 8 jaar wachten wanneer we nog eens een zomer gaan meemaken met WK voetbal op de tv.

Wat een farce... Hopenlijk valt Blatter nog voor dat WK ergens voor pampus, dan kunnen ze dit corrupte gedoe ook stoppen...

Wat is het probleem precies? Goed toch dat er een alternatief wordt bedacht om het WK in Qatar door te laten gaan? Willen jullie persé dat het in een Europees land plaatsvindt of wat?

8 januari 2014 om 16:55

Ik denk dat mensen het gewoon niet pikken dat er op bedenkelijke wijze een land wordt verkozen, waar nauwelijks een sport/voetbalcultuur heerst, en waar het klimaat ook niet mee werkt. Waarbij het erop lijkt dat Qatar gewoon het meest betaald heeft en de keuze van de Fifa dus vooral geld gericht lijkt. Dat de Fifa andere competities dan gaat omgooien om hun aanvankelijke belabberde keuze te rechtvaardigen zal ook niet in goede aard vallen.

Het lijkt er zo op of de Fifa maar doet wat ze zelf wil. Het hoeft wat mij betreft zeker niet in een Europees land. Zuid Afrika was volgens mij een succes en Brazilie zal vast ook een mooi feest worden. Maar Qatar... Het komt over als een keuze puur voor het geld.

Australië, Mexico, Marokko, lijken mij bijvoorbeeld landen buiten Europa waar een WK beter op z'n plaats zou zijn.

Ik wil wel eens een WK zien in Engeland.hebben met Wembley,old Trafford,stamford Bridge,emirates stadium,anfield,st james park en Etihad Stadium veel en geweldige stadions.bovendien is het volgens mij al lang geleden dat Engeland een WK heeft georganiseerd.en met het organiseren van de Olympische spelen in Londen zijn geen of amper problemen onder vonden.ze hebben in de zomer toen heel goed werk geleverd.

Engeland 2026 misschien dan?

Wat gebeurd er met alle Europese competities dan ?

De VS was echt perfect geweest.

Dat betekent dus dat we in de zomer gaan door voetballen met de nederlandse voetbal competitie en dat veel supporters wedstrijden moeten gaan missen ivm vakantie.

En staan we met zn allen in de vrieskou op een plein oranje toe te juchen (mits we erbij zijn).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren