Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Jeugdopleiding Ajax levert meeste Europese spelers op

Laatste update:
/

De jeugdopleiding van Ajax levert de meeste Europese profspelers op. Volgens een Zwitsers onderzoeksbureau, Football Observatory, spelen op dit moment 69 spelers uit de opleiding van de Amsterdammers bij een club die in de hoogste competitie van een Europees land uitkomt.

Ajax scoort daarmee beter dan Partizan Belgrado, dat op een tweede stek staat met 66 spelers. Eerder onderzocht men het aantal spelers dat uiteindelijk één van de vijf Europese topcompetities haalde. Barcelona leidde destijds de dans, voor Olympique Lyon en Real Madrid. Ajax moest genoegen nemen met een 44e plaats.

Volgens de onderzoekers van Football Observatory wijkt Ajax af van het algemene beeld in het Europese voetbal. De regerend landskampioen van Nederland investeert juist in de opleiding, terwijl andere clubs hun geld steeds meer gebruiken om spelers te huren.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
21 januari 2014 om 09:29

Het addertje zit hem in het woord 'spelen'. Ze zitten dan bij 'topclubs' (wat is de definitie van topclub?) maar spelen doen ze daar vrijwel niet. Sneijder en vd Vaart zijn uitzonderingen en sinds kort misschien weer stekelenburg.
Sowieso is het spelen bij een topclub een twijfelachtige graadmeter, want het is tegenwoordig maar net waar je zaakwaarnemer je onder weet te brengen. Of je echt goed genoeg bent voor het niveau telt allang niet meer mee. De rijkste clubs hebben zoveel geld dat ze wel een gokje durven wagen met iemand die eigenlijk (nog) niet goed genoeg is.

21 januari 2014 om 09:59

suc6magnet

het zegt in ieder geval veel, en dit is nog voor de revolutie bij ajax... het toont wel aan dat ajax in nederland sowieso de meest succesvolle jeugdopleiding heeft

van feyenoord en psv speelt er bijna niemand uit de jeugdopleiding wekelijks in topcompetities, daar blijven het eeuwige talenten met heel af en toe een uitzondering

buiten vd Vaart, stekelenburg en sneijder zijn verthongen, vd wiel, de jong zijn ook spelers die momenteel wel veel spelen in topcompetities uit de ajax jeugd

in mindere mate Babel en Emanuelson, Babel speelt veel maar is geen topcompetite

ook dat worden er de komende jaren alleen maar meer

21 januari 2014 om 10:26

Het verschil tussen de kwalitatieve graadmeter (44e plek) en kwantitatieve graadmeter (1e plek) is wel erg groot. Kan je hieruit concluderen dat de kans groot is dat je als talent na de Ajax opleiding niet in 1 van de 5 Europese topcompetities terecht komt maar in de Europese subtop?

21 januari 2014 om 10:56

Die clubs komen uit diezelfde topcompetities dus elk talent wat bij die club doorbreekt of bij een laagvlieger uit diezelfde competitie telt ook mee. Als Ajax bv in de Bundesliga had gezeten hadden ze ook ergens bovenaan gestaan in die ranking.

21 januari 2014 om 11:41

Dat onderzoek is ook al wat ouder, dus misschien zouden ze nu wat hoger staan, maar idd groot verschil

21 januari 2014 om 18:59

@ suc6magnet

Wat een onzin. Emanuelson speelt regelmatig bij AC, net als De Jong. Eriksen bij Tottenham, Vertonghen geldt hetzelfde voor. Vermaelen heeft ook veel gespeeld, ook al is hij nu wat weggezakt. Van der Wiel speelt veel bij Psg, Anita pakt zijn minuten bij Newcastle. Met de drie die jij zelf noemt er bij zitten we dus al weer op 10 spelers in de sterkste competities en dan vergeet ik er vast nog een paar. Alderweireld z'n tijd zal namelijk ook nog wel komen, Heitinga heeft tot aan dit seizoen veel gespeeld etc.

21 januari 2014 om 19:01

@ tendeloo

Nee, de conclusie die je mag trekken is dat de meeste Ajax spelers die niet goed genoeg zijn voor de absolute top alsnog goed terecht komen.

21 januari 2014 om 09:27

Dat over arrogant is zo kinderachtig en achterhaald joh! Leg de ploegen van Ajax en Psv van zondag eens naast elkaar en kijk dan eens wie er arroganter over het veld loopt. OT. Ajax moet er voor zorgen dat ze nog beter worden en meer TOPtalenten afleveren.

21 januari 2014 om 09:32

Arrogantie is zo'n flauwekul en napraterij. PSV had vorig seizoen en heeft dit seizoen pas arrogante mannetjes rondlopen.

21 januari 2014 om 09:14

Je kan er zeker blij van worden en dit is niet wat cruijff zo een zorgen maakt hoor...
Het is talent, maar niet goed genoeg voor Ajax geweest... als die dan ergens anders komen te spelen worden die gewoon meegeteld.
En die zijn voornamelijk van voor de revolutie.
Er zullen er alleen maar meer bijkomen omdat er alleen met de echte talenten verder word gekeken.

21 januari 2014 om 09:18

Ja maar dat we daar zo laag staan heeft natuurlijk er ook mee te maken dat we er zelf niet in spelen. Maar goed doet er verder niet zo veel toe op zich aardige cijfers voor Ajax en hopelijk wordt het alleen maar meer de komende jaren!

Wist volgens mij iedereen al.
Werd paar maanden terug al gezegd door een grote Italiaanse analist.
In ieder geval mooi voor de ajacieden dat het bevestigd is.
Ze doen het erg goed de laatste jaren.

21 januari 2014 om 09:36

Vorig jaar maart door Cies ook al benoemd tot beste ter wereld.

Dit zal weinig mensen verbazen en het lijkt mij ook niet echt nieuws dat Ajax de beste is.
Wordt al jaren geroepen en Ajax blijft voorloper door de goede aanpak van Cruijff en het vele investeren wat we doen in de eigen jeugdopleiding.

Mede door dit soort prijzen en onderzoeken zei ik vorige week dus dat die prijs “beste van Nederland†relatief weinig voorstelt.
Dat is meer een aanmoedigingsprijs om door te gaan denk ik dan.
Het is leuk als je die wint maar zegt weinig tot niets

21 januari 2014 om 18:46

Er is duidelijk een verschil tussen de Beste opleiding en de opleiding die de meeste profs heeft afgeleverd. Ajax heeft de meeste spelers afgeleverd. Niet gek als je ziet dat ze Overal andere Bvo's leegroven. Als je overal de beste jeugd wegkaapt heb je een grote kans dat zij ergens wel een contract kunnen tekenen.

22 januari 2014 om 04:29

Volgens mij heeft Feyenoord de beste jeugdopleiding van Nederland hoor. Teminste, die hebben die prijs gewonnen toch? Dit onderzoek geef alleen maar de hoeveelheid van spelers aan die in het profvoetbal terrecht komen, dat betekend niet meteen automatisch dat je de beste bent.

22 januari 2014 om 09:10

@panerai

Ja klopt, feyenoord heeft die "prijs" in Nederland, dat bedoelde ik ook

Vind niet dat je van beste kan spreken als een onderzoek uitwijst dat ze eigenlijk op plek 44 staan. Hoogste competitie van Europa kan ook Slovenië, Bulgarije en Wit-Rusland zjn, dat zijn stuk mindere landen als Duitsland

21 januari 2014 om 09:06

Het is inderdaad een vertekend beeld en ik zeg dit als Ajax supporter.. Mensen vergeten snel dat er voetballers tussen zitten met alle respect voor deze voetballers als Bonevacia en Gino van Kessel die in slowakije speelt. Zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen van spelers uit Ajax jeugd waar je als jeugdopleiding niet heel trots op hoeft te zijn.

21 januari 2014 om 09:11

Dat was een eerder onderzoek. Nu spelen er schijnbaar 69 spelers uit de Ajax opleiding in Europese topcompetities.

Leuk onderzoek, maar ik zou liever hebben dat de toppers bij Ajax zouden voetballen voor een wat langere tijd. Sinds de invoering van het Bosman arrest en het aanpassen van de buitenlander regel is het niveau in Nederland enorm gedaald. Zonder die gekke regels had Nederland gewoon nog meegedaan en om de zoveel jaar eens een keer een Europese prijs gewonnen...

21 januari 2014 om 09:23

Dat is wel een eerder onderzoek maar niet hetzelfde onderzoek. Dat eerdere onderzoek ging over de top 5 competities. Dit betekent dat Ajax, of eigenlijk heel Nederland, geen exceptioneel talent meer aflevert die direct bij topclubs aan de bak kunnen, of in ieder geval in de top competities.

21 januari 2014 om 09:23

@bekkerz Dat vorige onderzoek was een onderzoek naar de top 5 competities(spanje, Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk) en nou is het een onderzoek naar alle competities uit Europa. Daar valt dus ook de hoogte competitie van bijv Letland en Litouwen onder.

@gaudi Vind niet dat je kan spreken over over eigenlijk op plek 44 omdat het vergelijken van spelers binnen 5 landen gewoon niet eerlijk is. Elke Spanjaard is opgeleid door een Spaanse club en elke Duitser door een Duitse club enz(op enkele uitzonderingen na)

Als je dan bekijkt dat er in die 5 competities al iets van 80 tot 100 clubs spelen(geen zin om t exacte aantal na te kijken) is de 44e plek heel erg hoog voor een club uit een andere competitie.

21 januari 2014 om 09:32

@bekkerz
Er staat 69 op het hoogste niveau. Qua topcompetities juist weer op plaats 44!

21 januari 2014 om 10:24

Beter lezen, 69 spelers in de hoogste competitie.
Niet Europese topcompetitie. Daar staat het slechts 44ste.

Daarnaast is Feyenoord bezig aan een enorme inhaalslag en zijn deze feiten vooral ontstaan door het werk van 10 a 20 jaar geleden. Feyenoord echter is op dit moment toch wel een stukje verder als je ziet wat voor een toptalenten daar vanaf komen. Veltman enzo komen net kijken en ik zag hem tegen PSV weer enorme fouten maken dus weer vooral niet te snel met de stempel toptalent geven.

21 januari 2014 om 10:36

Ja snapt het! Die eerste plaats is enigszins vertekend natuurlijk, maar die 44e plaats is net zo vertekend en bovendien een stuk indrukwekkender dan die 1e plek overall, aangezien zoals jij al aangaf er maar 5 competities meetellen!

21 januari 2014 om 11:36

Hoezo is Feyenoord verder? Dat is namelijk onzin. Je zegt dus feitelijk dat Ajax voor de revolutie geen jeugd opleidde? Das dus onzin, alleen de aanpak is veranderd voor meer effectiviteit. Elk jaar vliegen er spelers uit bij Ajax. Zowel in Nederland als naar het buitenland.

Knap hoor, overigens wel opvallend dat een 'nietszeggende' club als belgrado 2e staat.

Overigens hoeft dit niet te betekenen dat je de 'beste' jeugdopleiding hebt, de helft van die jongens die een Ajax verleden hebben zijn elders opgeleid en later bij Ajax terrecht gekomen. Ik bedoel, een Narsingh bijvoorbeeld speelt nu ook als profvoetballer maar het is echt niet alleen de verdienste van Ajax dat hij het zo 'ver' heeft geschopt. Ajax trekt enorm veel jeugdspelers aan en de helft daar van slaagd elders en niet bij Ajax, is dat allemaal de verdienste van Ajax dan? Daar valt over te discussieren.

Daarnaast valt natuurlijk niet de ontkennen dat Ajax een uitstekend jeugd apparaat heeft met een uitmuntende scouting. Misschien wel de beste ter wereld inderdaad.

21 januari 2014 om 09:23

Belgrado zal de halve Oostblokcompetities wel voorzien van spelers.

In principe wordt er hier ook helemaal niets gezegd over een goede of niet. Ik denk dat we dat pas over 4/5 jaar kunnen zeggen, als het vernieuwde beleid wel of niet geslaagd is.

21 januari 2014 om 09:25

Het geeft mijn inziens vooral aan dat Ajax en Partizan in hun eigen land een erg sterke naam hebben en dat veel jeugdspelers die het niet redden daardoor nog bij de andere ploegen in het land aan de slag kunnen.

'de beste' is in dit soort gevallen altijd een subjectief gegeven. Ik hecht zelf heel wat meer waarde aan het resultaat van het vorige onderzoek. Daarin blijkt dus dat Ajax Europees gezien qua opleiden geen rol speelt.

Volgens vele Ajax supporters hier komt hier binnen enkele jaren grote verandering in door de 'fluwelen' revolutie. Ik help het ze hopen, maar ik moet het eerst nog maar eens zien.

Ik blijf het sowieso bijzonder vinden dat Ajax al heel wat jaren geen fatsoenlijke winger of spits op heeft geleid. Dit terwijl er altijd geschermd wordt dat de gehele jeugd speelt volgens de Ajax filosofie. Met buitenspelers dus.

21 januari 2014 om 09:57

@sammerens

Ajax heeft niet alleen in eigen land een sterke naam, in de rest van Europa en van de wereld staat Ajax als naam nog steeds erg hoog aangeschreven. Al helemaal wat de jeugdopleiding betreft.

Ben het eens met je laatste alinea dat Ajax al tijden geen goede buitenspeler meer heeft opgeleid. Er zijn weinig spelers die op dit moment bij Ajax spelen die een verdediger uit kunnen spelen.

Echter is de fluwelen revolutie een jaar geleden pas ingezet, dus het duurt ook nog wel even voordat we de vruchten er van af plukken. Zoiets heeft tijd nodig.

Verder is het leuk om als Ajacied zoiets te lezen, maar meer ook niet.

21 januari 2014 om 10:04

Dat ging over de 5topcompetities, aangezien, zoals hierboven wordt gezegd, duitse clubs duitsers opleiden en engelse clubs engelsmannen opleiden zullen die ook hoger staan! Logisch! Dat ajax van al die clubs nog mooi op de 44e plaats staat is gewoon knap. Dan kan je zeggen dat ze nog steeds laag staan maar dat likkt me niet meer dan logisch als je een beetje nadenkt gezien de nationaliteiten.

21 januari 2014 om 10:11

@sammerens

Niet helemaal eerlijk aangezien een speler die het bij bijvoorbeeld Lille Schalke of spurs niet red komt dan bij een Rennes Norwich of een nurnberg terecht en die spelen ook in die topcompetitie dus daarom sta je als Klein voetballand nooit hoog als wij als nederland een topcompettie waren geweest had ajax veel hoger gestaan.

21 januari 2014 om 10:27

Ik ben het met jullie eens dat het deels vertekend is. Anderzijds moet je ook niet vergeten dat in de grotere competities het niveau wel hoger ligt en er veel meer spelers van buiten worden aangetrokken.

Het zou wel interessant zijn om een lijstje te krijgen van het vorige onderzoek waarbij alle clubs die in de top 5 competities spelen er uit gefilterd worden.

Andere kanttekening is dat de spelers die de laatste jaren de grootste transfers vanaf Ajax maakten eigenlijk pas later aan zijn getrokken. Vertonghen, Vermaelen, Eriksen en straks spelers als Fischer, Bazoer, en dergelijke. Als die jongens slechts 1 a 2 seizoenen in de jeugd hebben gespeeld nadat ze zijn aangetrokken., in hoeverre kan je ze dan echt aan de jeugdopleiding toeschrijven? Is dat eigenlijk niet meer een sterk staaltje scouting?

Tellen spelers die voor hun 21ste bij 3 verschillende clubs langer dan 3 jaar hebben gespeeld ook bij alle 3 clubs mee in dit onderzoek?

21 januari 2014 om 09:31

Een club die bekend staat om hun uitstekende jeugdopleiding wegzetten als nietszeggend, is wat iedere Psver in de huidige tijd juist niet moet doen. Clubs als Ajax, Partizan, Hajduk Split en nog een heel rijtje pakken het anders aan dan de gemiddelde Europese club en van deze clubs kan PSV nog genoeg leren. Je clubje zal toch uiteindelijk ook meer met de jeugd gaan doen en dat zal resulteren in dat er spelers niet bij PSV slagen, maar wel elders. PSV staat al op een gedeelde 20ste plaats in dit onderzoek (met dit onderzoek bedoel ik het onderzoek van de Cies die al 10 maanden oud is!), maar als ze over een jaar of tien in de top 10 staan, dan ben jij de eerste die hoog van de toren gaat schreeuwen dat de jeugdopleiding van PSV zo goed is. Als je wilt discussiëren over dat Ajax haar jeugdspelers elders vandaan haalt en dat de helft daar niet van slaagt, dan kan ik je nu al melden dat je met feiten alle hoeken van internet krijgt te zien.

Maar een club wegzetten als nietszeggend, terwijl PSV nu hetzelfde beleid probeert in te voeren is echt een schande.

21 januari 2014 om 11:11

waarom denk je dat het tussen aanhalingstrekens staat natuurlijk is belgrado wel een club van betekenis maar relatief gezien komen ze niet in de buurt van Ajax. Daarnaast hebben we het hier niet over psv maar over Ajax. Je hoeft niet elke keer over psv te beginnen omdat ik toevallig een psv supporter ben. Ik heb gewoon een neutrale mening in deze, en zeker als het over buitenlandse clubs gaat.

21 januari 2014 om 11:12

Ik bedoel dus dat ik daar eerder een club als barcelona, bayren of arsenal had verwacht.

Vraag me af of hierbij ook weging is gegeven aan de competitie of club waar de spelers uiteindelijk terechtkomen. Met andere woorden; niet de spreiding in aantallen spelers maar in het rendement (wat voor club/competitie) is ook juist interessant om te kijken.

Overigens is dit niets nieuws, een tijd geleden kwamen er meer van dit soort onderzoeksresultaten naar buiten.

21 januari 2014 om 09:21

Zoals in het artikel is aangegeven is er eerder een onderzoek gedaan naar de herkomst van spelers in de top 5 competities in Europa. Ajax stond daarin slechts 44ste en dus speelt de Ajax opleiding Europees gezien momenteel geen belangrijke rol.

21 januari 2014 om 13:56

En ook deze 44e plek zegt dus niets. Een speler opgeleid in Spanje zal dus ook vaak in de Spaanse competitie blijven. Bij welke club? Tja dat staat er niet bij. Er kan nu dus een club uit een topcompetitie hoger staan dan Ajax terwijl bijv 90% van hun opgeleide spelers in diezelfde topcompetitie bij een degradatie kandidaat voetballen.

21 januari 2014 om 14:03

Absoluut waar dat het een vertekend beeld geeft. Zou ook leuk zijn als je de ranglijst van clubs buiten de top 5 competities zou kunnen bekijken.

Anderzijds is het ook zo dat spelers die echt goed zijn hun heil vaak voor hun 24-25ste al in de grotere competities gaan zoeken.

Daarnaast zijn de top competities natuurlijk beter en zal het algemene niveau hoger moeten liggen. In die competities worden ook veel meer buitenlanders aangetrokken die de matige zelf opgeleide spelers vanzelf naar een lagere competitie dwingen.

Veel van de door Ajax opgeleide spelers reiken dus blijkbaar niet verder dan de enigszins matige Eredivisie. Voor een opleiding die door velen tot de beste ter wereld wordt gerekend blijkt toch maar een relatief klein aantal spelers het tot de top competities te schoppen.

21 januari 2014 om 09:22

Nee, er worden alleen spelers geteld die in de hoogste divisie spelen (dus bijvoorbeeld geen beloftenteam in de Jl). Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen een Wesley Sneijder of een verhuurde Lukoki.

Als je het zo bekijkt is er een geweldige doorstroom van Ajacieden. Knappe prestatie van de jeugdopleiding dat zij zoveel spelers tot op professioneel niveau hebben opgeleid.

Ik dacht dat het niet ging om kwantiteit maar kwaliteit... Ook daar is Ajax redelijk in, maar de beste zou ik niet durven te zeggen

Lekker boeiend dit, zolang er maar spelers doorstromen die het 1e en het Nederlands elftal naar een hoger niveau tillen. Dit mogen 69 spelers zijn, maar ook gewoon 10 spelers die langer behouden kunnen worden en wél doorgaan in de Cl.

Het is wel gewoon zo dat Nederlandse opleidingen (niet alleen Ajax) een perfect milieu bieden om in te ontwikkelen.

Dit was denk ik wel al bekend bij de meeste voetballiefhebbers..

Nu ervoor zorgen dat er de komende tijd ook echte wereldtoppers door gaan breken want dat is alweer even geleden, alhoewel er wel altijd goede spelers vandaan komen. Zie: N. de Jong, Emanuelson, Sneijder, vd Vaart, Vertonghen, Vermaelen, Eriksen etc.

Daar zullen nog een aantal spelers bijkomen bijvoorbeeld: Klaassen, Fisher, Veltman, Denswil, Tete, Kishna, Nouri, Dekker, Cerny en dan zal ik er nog wel een paar vergeten zijn.

Enkel de toekomst zal uitwijzen of de hierboven genoemde spelers ook daadwerkelijk de wereldtop halen maar dat er goede spelers met veel potentie aan zitten te komen dat is zelfs voor een blind persoon te zien.

Dit geldt trouwens even goed voor Feyenoord en Psv; ook bij deze ploegen loopt er genoeg talent rond! Noem een Boetius, Vilhena, Clasie, de Vrij, Martins indi, Kongolo... of Depay, Bakkalli, Maher of Rekik... nee Nederland heeft de komende tijd niets te klagen wat betreft talent! Het land bij uitstek voor jonge talenten!

21 januari 2014 om 09:26

Nederlandse clubs hebben echt veel talent rondlopen en gelukkig gaan ze dat nu inzien. Feyenoord, Ajax, PSV, Twente, Utrecht.. Allemaal veel jonge jeugdspelers die hun kansen krijgen of gaan krijgen. Het beleid is in de hele Eredivisie veranderd sinds clubs het financieel moeilijk kregen. Eigenlijk echt dom dat we niet eerder besefte dat in opleiden onze kracht lag. Deze lijn moeten we doortrekken met z'n allen. Als wij goed blijven opleiden komt er een moment dat wij spelers langer vast kunnen houden. Echter blijf ik het zonde vinden dat Vitesse Labyad haalt die Darri in de weg zit en PSV Ruiz haalt die sowieso onnodig was doordat zij Narsingh al hadden, maar al helemaal omdat de speeltijd van Bakkali en Vloet nu minder zal zijn in de tweede seizoenshelft. Wellicht lijdt Hendrikx er indirect ook onder, want als controleur deed hij het niet onaardig maar daar speelde Park afgelopen weekend... Talenten als Hendrikx, Vloet, Bakkali, Bazoer, Tete, Riedewald, Kongolo.. Talenten verdienen nog sneller meer speeltijd te krijgen.

21 januari 2014 om 09:29

''het land bij uitstek voor jonge talenten!''

Vind je?
Ik vind Spanje toch iets grotere talenten voortbrengen..
Zo zag ik gisteren de top-30 grootste Spaanse talenten op Voetbalzone 'in beeld'.
Deze voetballers zijn stuk voor stuk een pak beter als de namen die jij nou opnoemt.
Dus om nou te spreken van - Het Land bij uitstek..

21 januari 2014 om 10:30

Dat vind ik wel ja. Natuurlijk de Spaanse competitie is van een hoger niveau dan de eredivisie en is Spanje veel groter dan Nederland dus logisch dat daar meerdere talenten/voetballers spelen of vandaan komen. Je moet dit mijn iniens in verhouding zien.

Daarnaast gaat het erom dat jonge talenten aan speeltijd toekomen en dat ze uiteindelijk uitgroeien tot een topspeler. Wat dat betreft lijkt me Nederland het voetballand bij uitstek voor jonge talenten. Spelers worden natuurlijk pas echt beter wanneer ze veel wedstrijden spelen, trainingen zijn natuurlijk ook belangrijk maar wedstrijden spelen is het belangrijkste wat er is voor jonge talenten. Nergens anders krijgen talenten een betere kans daarvoor dan in Nederland en Belgie trouwens ook tegenwoordig; dat werpt zijn vruchten af gezien alle talenten die daar rondlopen of al in een europese top competitie spelen!

Kijk bijvoorbeeld een G. dos Santos van Barcelona, werd gezien als een groot talent was destijds ook beter dan bijvoorbeeld Cristian Eriksen(of werd zo gezien) en ik denk dat de rollen nu zijn omgedraaid. Zo zijn er tal van voorbeelden. Speeltijd is erg belangrijk evenals de begeleiding van een jonge speler. Wat dat betreft heeft een talent in Nederland niets te klagen.

Maar Spanje is inderdaad ook een land die erg veel talent voortbrengt! Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Engeland. Maarja het is natuurlijk ook algemeen bekend dat de opleiding van Barca tot de top van de wereld behoort.

Toch denk ik dat Nederland gezien de speeltijd die talenten krijgen het land bij uitstek is voor jonge talenten waar ik ook Belgie niet onbelicht wil laten omdat ook zij erg goed bezig zijn! Maar goed de jeugdopleiding van Feyenoord en Ajax behoort natuurlijk tot de top van de wereld en zal het een kwestie van tijd zijn voordat daar ook weer echte wereld toppers vandaan komen.

Leuk onderzoekje, maar hier hebben we weinig aan. Spelers als Ebecillio tellen ook mee.. Uiteindelijk gaat het om de topspelers die opgeleid worden en dat kon de afgelopen jaren beter. Gelukkig lijkt dat weer beter te worden met o.a. Veltman, Klaassen, Denswil en Blind. Hopelijk volgt er meer, want uiteindelijk gaat het niet om hoeveel spelers je opleid, maar om hoeveel topspelers je opleid.

Kwantiteit is niet belangrijker dan kwaliteit. In dat opzicht is de opleiding van Ajax Europees gezien dus niet zo heel bijzonder, getuige de 44ste plek in het vorige onderzoek.

Nationaal gezien is Ajax samen met Feyenoord natuurlijk het opleidingsinstituut. Niet vreemd ook, want ze halen geregeld de betere spelers vanuit andere jeugdopleidingen weg. Als je naar de selectie van Jong Ajax op wiki kijkt zie je bijvoorbeeld dat 12 van de 22 spelers van een andere profclub komen.

21 januari 2014 om 09:38

Met spelers als Nigel de Jong, Van der Vaart, Sneijder, Van der Wiel, Anita, Stekelenburg, Emanuelson, Heitinga en in mindere mate Eriksen, Vertonghen, Vermaelen en Alderweireld heeft Ajax toch redelijk wat spelers afgeleverd voor grote clubs in sterke competities. Ja, enkele van die spelers stellen teleur de laatste tijd, maar het zijn niet de mindste. Ajax heeft de afgelopen jaren steeds goed opgeleid. Spelers als Vertonghen en Eriksen hadden naar betere clubs gekund qua niveau, maar het is voor Nederlandse clubs gewoon erg lastig geworden om direct aan de absolute topclubs te verkopen. Kijk naar Suarez en Strootman.. Die waren klaar voor een Europese topclub, maar moesten naar clubs die daar net onder zaten... Eigenlijk belachelijk, maar waar.

21 januari 2014 om 10:12

Ajax levert vanzelfsprekend redelijk wat spelers af aan grote clubs in grote competities. Als men echter schermt met 'de beste jeugdopleiding van de wereld', dan valt het aantal dat het niveau van de Eredivisie ontstijgt en in een grote competitie terecht kan toch best tegen.

Men neemt niet voor niets de 44ste plek in bij het vorige onderzoek naar de top 5 competities, hoewel dat beeld natuurlijk ook enigszins vertekend is.

21 januari 2014 om 10:01

Die 44ste plek is ook niet heel verwonderlijk, aangezien Ajax niet speelt in een van de 5 top competities. Een Lyon bijvoorbeeld wel, en elke talent dat zij dan opstellen is er een dat telt. Voor Ajax geldt dat ze de speler eerst moeten verkopen aan een club uit een top 5 land. Dus nogal een krom onderzoek.

Als je de tekst even goed leest zie je dat dit bericht allerminst positief is.
Het geeft aan dat de spelers van Ajax in de zwakste competities terecht komen.
Dit is het grootste probleem. We pompen geld in de opleiding maar er komt weinig voor terug.
Scouten kunnen we dan weer wel goed

Niets tegen de opleiding. Die is erg goed. Het onderzoek echter niet. Er spelen heel veel spelers uit de Ajax jeugd in de eredivisie. Dat heeft óók te maken met het gebrek aan kwaliteit van de andere Nederlandse jeugdopleidingen.

Ik vind het behoorlijk vertekenend als je de het andere onderzoek erbij haalt. Dan staat Ajax 44e als je kijkt naar spelers vanaf Ajax die in de 5 Europese topcompetities spelen.

Daarnaast is het wel duidelijk dat Ajax er in Europa op dit gebied gewoon goed op staat. Clubs zijn vaak bereidt veel te betalen voor Ajax spelers, maar deze maken het ook vaak waar. Zie nu toch weer Vertonghen, Suarez en Eriksen die een het goed, of zelfs fantastisch (suarez) doen.

21 januari 2014 om 16:42

Dat andere onderzoek hadden ze beter in 2 delen kunne doen: 1 waarin de clubs van de topcompetities worden onderzocht en 1 waarin de clubs buiten de topcompetities worden onderzocht. Als Barcelona een speler opleidt, die tekort komt, kan hij bij vaak alsnog bij een Osasuna terecht. Een Liverpool kan een speler kwijt aan een Stoke City. Ik denk dat als het apart onderzocht wordt, een club als Ajax veel hoger kan komen te staan.

Kan iemand mij wat informeren over de jeugdopleiding van Partizan Belgrado en kent iemand wat talenten daarvan?

21 januari 2014 om 16:44

Kunnen* en -bij. Vz, waarom kan ik mijn reacties niet gewoon editen op mijn mobiel?

Kan die ranglijst van topcompetities niet vinden, maar daar zullen dan Sneijder, v Dijk enz. niet bijgerekend worden terwijl die toch CL spelen/top competities hebben gespeeld jarenlang.

En als op die lijst het verschil net zo klein is als op deze lijst dan zouden ze veel hoger staan.

Opmerkelijk dat Partizan Belgrado 2e staat. Maar zegt niet veel, het gaat natuurlijk welke spelers de top halen zoals Sneijder VDV enzo.

21 januari 2014 om 09:31

En daarin staat Ajax 44e, zoals in de tekst aangegeven.
Een irrelevant onderzoek aangezien het toch om de grote competities moet gaan.
Dat er een Hendrik in de 2e liga van Hongarije speelt interesseert toch niemand?

Het gaat niet alleen om topspelers.. Wat gewoon duidelijk is voor een jonge jongen is dat je meer kans hebt op een profbestaan als je in de ajax jeugd zit, dan bij welke andere club dan ook.
Daarnaast scout ajax dus al vroeg grote talenten. Of zij zich dan doorontwikkelen tot absolute top is een tweede vraag. De vijver met goede voetballers is bij ajax wel het grootst. Als alles dan perfect samenvalt, worden spelers ajax-klaar. Jongens als ebicilio hebben het om de een of andere reden toch net niet gered, maar zijn wel gewoon prof geworden...

21 januari 2014 om 09:44

Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe groot een jeugdopleiding is. Het gaat uiteindelijk om het percentage van een jeugdopleiding wat het haalt.

Weet iemand of dit onderzoek ook ergens beschikbaar is voor het publiek? Ik ben wel benieuwd of ze nog meer variabelen hebben geanalyseerd behalve de hoeveelheid spelers in de hoogste competities. Lijkt me namelijk dat dat niet het enige criterium kan zijn voor de beste jeugdopleiding.

Desondanks een heel groot compliment aan Ajax voor deze prestatie, hoewel ik wel bang ben dat de aftocht van talenten van kleinere jeugdopleidingen naar Ajax nu alleen nog maar groter wordt.

Dit is meer dan terecht. Ajax heeft echt een ongelofelijk goede jeugdopleiding. Ondanks dat mijn club Feyenoord het de laatste jaren qua jeugd goed doet, presteren ze het bij Ajax om deze spelers dusdanig op te leiden dat ze stuk voor stuk naar een grote competitie gaan. Respect voor Ajax! Hopelijk kan Feyenoord dit niveau ooit ook bereiken, waardoor we op de Nederlandse velden steeds meer talenten zien rondlopen.

21 januari 2014 om 10:15

Ik vrees dat je dan niet goed leest. In de tekst staat aangegeven dat Ajax in de ranglijst van opleiders voor de grote 5 competities slechts op een 44ste plek staat.

Wellicht wel interessant om daarvan weer een ranglijst te zien van clubs die zelf niet in een top 5 competitie spelen. Wie weet is plek 44 wel de eerste plek van ploegen buiten die competities.

21 januari 2014 om 10:53

cl heb ermee te maken dat speelt feyenoord niet

een speler uit de jeugd wat op het hoogste niveau speelt verkoop je sneller

wel raak feyenoord de meeste jeugdspeler kwijt die met 14 a 15 jaar weg worden gehaald ,kijk naar rekik bruma enz enz .feyenoord heb alle grote talenten vastgelegd om te voorkomen dat grote clubs dit weer doen

Het ligt er ook aan hoe hoog het niveau van deze spelers is. Partizan Belgrado heeft 66 spelers in de hoogste afdelingen van Europa, maar hoeveel hiervan zijn Europese toppers? Ik denk lang niet zoveel als bij Ajax en Barcelona het geval is.

21 januari 2014 om 13:15

Bij Ajax is dat dus ook niet het geval, getuige de 44ste plek in de ranglijst van de top 5 competities.

Ze leiden dus prima op voor het Eredivisieniveau, echter valt het aantal spelers die het ver schoppen naar de grote competities dus wel wat tegen.

Wat is dit nou weer voor suggestieve titel VZ? Nergens in het onderzoek wordt gezegd dat Ajax de beste jeugdopleiding heeft van Europa, alleen dat het de meeste spelers aflevert in Europa. Dat hoeft niet per se heel goed te zijn. Als je maar genoeg talentjes scout en in je jeugdopleiding opneemt wordt je vanzelf de 'grootste'.

dat krijg je dus als je maar half je werk doet. ajax koopt spelers als ze 17, 18, 19 jaar zijn, laten ze dan 1 of 2 jaar in de eigen jeugd spelen en zegt dan dat het eigen jeugd is. dat is natuurlijk geen eigen jeugd die spelers hebben niks met de jeugdopleiding van ajax te maken. in nederland kijken ze hier wel naar daarom is ajax in nederland al zo'n 7 jaar niet meer uitgeroepen tot de club met de beste jeugdoppeiding want de jeugdopleiding van ajax is dus helemaal niet zo goed. ben benieuwd naar de resultaten van zo'n onderzoek als ze naar de echte jeugd van ajax zouden kijken.

21 januari 2014 om 10:01

Klojo...vrijn veltman boilessen klaassen blind fischer denswil en zelfs moisandrr heeft in de opleiding gezeten! ! Maar voor de rest heb je gelijk, hoor...

21 januari 2014 om 10:02

En s de jong

21 januari 2014 om 10:46

Eigen jeugd is geen breed begrip en niet anders in Amsterdam als in de rest van de wereld. Zelf opgeleid is wel een breed begrip in algemene zin, hier vallen alle spelers onder die een opleiding hebben gevolgd bij Ajax dus ook Andersen en Fischer. Aangezien het gaat om opgeleide spelers is dit geheel in lijn met de bewoordingen gebruikt in dit onderzoek. Hiermee voorkom je meteen een hoop discussie, kortom ik gebruik liever afkomstig van de jeugdopleiding dan eigen jeugd. Dat is ook waar het om gaat, opleiden niet of de jongen geboren en getogen is op het trainingsveld van de toekomst.

Ik vind deze gegevens mooi voor Ajax en voor het Nederlands voetbal.

Ze geven natuurlijk wel een vertekend beeld over hoe goed deze talenten zijn.
''football Observatory, spelen op dit moment 69 spelers uit de opleiding van de Amsterdammers bij een club die in de hoogste competitie van een Europees land uitkomt.''

Dit betekend dat de afgedankte spelers van Ajax die bijvoorbeeld bij RKC spelen of in de eerste competitie van landen als: Albanië, Andorra etc ook meetellen.

Daarnaast zijn dit gegevens van van de laatste +- 25 jaar en zegt het niks over het huidige niveau van de Ajax opleiding. Verder mis ik nog de onderbouwing: Wanneer is een speler door een bepaalde club opgeleid.

Je zou denken dat deze statistiek aangeeft dat er enorm veel top spelers rondlopen die bij Ajax weg komen. Ik zou wel is het lijstje met die namen willen zien. Dan vind je o.a. ook Koppers, Castillion, Jozefzoon, Ozbiliz, Donald etc. Ajax staat overigens ook ingedeeld in lvl 2 en niet op lvl 1, waar dit lijstje te vinden is:
Level 1
1. Barcelona (esp) 61 (16)
2. Real Madrid (esp) 46 (7)
3. Arsenal (eng) 36 (10)
. Bayern München (ger) 36 (7)
. Lyon (fra) 36 (14)
6. Rennes (fra) 35 (10)
7. PSG (fra) 33 (3)
8. Valencia (esp) 30 (5)
9. Manchester United (eng) 29 (9)
. Sochaux (fra) 29 (11)

Zoals meerdere wel aangeven, kwaliteit en kwantiteit, dat is wel een verschil.

21 januari 2014 om 10:24

Klopt.. Ook een teken dat ajax wat aan de kwaliteit moet doen en daar zijn we ook mee bezig. Toch ontbreekt bv. een Sneijder en van der Wiel (frankrijk, Turkije en natuurlijk NL worden niet tot de topcompeties gerekend). Aan de andere kant komen de talenten die het niet halen wel goed terecht, dat is natuurlijk prima als alternatief. Het is alleen teveel middelmaat.

Denk wel dat het huidige elftal ten eerste meer zelf opgeleid spelers heeft en ten tweede ook meer kwaliteit voortbrengt. Klaassen, Veltman en Denswil zijn spelers die recent zijn doorgebroken en het leuk doen. Fischer, Blind, van Rhijn, Boilesen, Vermeer en Siem de Jong hebben ook de potentie om te slagen in een topcompetitie.

Andersen en Ligeon wil ik ook niet afschrijven maar die moeten eerst meer laten zien.

21 januari 2014 om 11:53

Dit is toch gewoon logisch wat je hier typt. Dat Barcelona goed opleid is een feit, maar je moet ook zien, dat de spelers van Barcelona al in de sterkste comp zitten. En zo gaat dat met alle 10 de ploegen die jij er hebt staan. Een jeugd speler van Valencia zal dus eerder in Spanje blijven, terwijl die van Ajax in Nederland blijft. Deze lijst zegt niks en dat Ajax 44e staat zegt ook niks.

Het is mooi dat we zoveel spelers afleveren en dat er veel succesvol zijn, maar het niveau is nog te laag. Dat zie je gewoon aan het feit dat te weinig in de EU topcompetities spelen, nederland zit daar overigens niet bij. Terwijl hier toch ook Koppers, Schilder, Bizot, Kappelhof, Burnet, Goossens, Rosheuvel, Sarpong, Donald, Bonevacia etc. actief zijn. Belangrijke spelers die in Rusland spelen zoals Ozbiliz en Sneijder bij Gala, Maduro bij Paok en van der Wiel (psg) worden dan niet meegeteld.

Ajax wil de kwaliteit ook omhoog brengen en is daar mee bezig. Voor mij gevoel heeft ajax te maken met een stijgende vraag vanuit topcompetities, gezien de interesse in de verschillende spelers. Eriksen, Verthongen en Suarez maken het verschil in engeland (suarez denk ik geen jeugdspeler van ajax overigens) van der Wiel bij PSG en Alderweirld maakt het nog niet helemaal.

21 januari 2014 om 10:49

Punt is wel dat van de namen die jij geslaagd noemt eigenlijk alleen vd Wiel uit de jeugdopleiding komt.

Eriksen, Vertonghen, Fischer en dergelijke hebben niet meer dan 1 of 2 seizoenen in de jeugd gespeeld. Ze vallen uiteindelijk wel onder de 'home grown' regel maar als je reëel bent zijn deze spelers geen resultaat van de jeugdopleiding maar van de scouting.

21 januari 2014 om 11:25

@ Sammerens

Je loopt nogal veel onzin te verkondigen. Al die spelers komen uit de jeugdopleiding, ze hebben immers allemaal in de jeugd gespeeld en zijn vanuit daar doorgestroomd. Dat er verschil zit in de periode doet daar niks vanaf al is het een een jaar of een maand ook dan kom je uit de opleiding. Eigen jeugd zou ik het zeker niet noemen, maar dat is ook niet belangrijk en wordt tevens niet onderzocht in het onderzoek.

Fischer heeft er 1 jaar in gezeten, Eriksen 2 jaar, Verthongen 3-4 jaar idem voor Alderweirld. Eriksen heeft in totaal 5 jaar bij ajax gezet, Verthongen heeft 8 jaar bij ajax gezeten, Alderweirld 7 jaar en Fischer is bezig aan zijn 3de seizoen. Ajax heeft hun opgeleid en dat is bij de een korter als de ander, dat klopt.

Scouting gaat altijd hand in hand met de jeugdopleiding, selectie vormt immers een belangrijk onderdeel van de opleiding. Spelers in de Dtjes moet je ook scouten bijvoorbeeld. Zo kun je ook voor de bovenbouw spelers scouten en selecteren en soms zelfs kopen. Na het kopen kun je gewoon doorgaan met opleiden.

21 januari 2014 om 13:12

Gevoelig snaartje geraakt merk ik. Je kan wel roepen dat ik onzin verkondig, maar we hebben het hier over de jeugdopleiding en niet over aantal jaren bij de club.

In Nederland is de jeugdopleiding tot en met de A junioren. Of je het nu leuk vindt of niet, spelers als Eriksen, Fischer en Vertonghen zijn pas bij de A ingestroomd in de Ajax jeugd en hebben er zodoende 1 of 2 seizoenen gespeeld. Je vindt het klaarblijkelijk niet leuk om te horen, maar het is toch zeker wel een valide punt om te stellen dat deze spelers geen graadmeter zijn voor de jeugdopleiding.

Je hoeft je niet aangevallen te worden want het is geen kritiek. Ik vind het echter wel een nuance.

We vertalen de home-grown regel hier vaak als eigen jeugd. Eigenlijk is dat niet geheel correct te noemen. Door het verschil in interpretatie krijg je makkelijk geïrriteerde en verongelijkte reacties.

Dat Eriksen en co zijn gegroeid bij Ajax zal niemand betwisten, echter dus wel voornamelijk buiten de jeugdopleiding.

Met de ontwikkelingen in de jeugdopleiding op dit moment gaat het nog veel mooier worden. Mochten de toptalenten (en dat zijn er veel) zich zo ontwikkelen zoals het er naar uit gaat zien, dan stijgen we ook met de spelers die de top bereiken. Mooi om zoiets te lezen. Ajax en jeugd..het blijft een geweldige combi.

Een ander staatje uit het onderzoek laat zien dat op level2 niveau Feyenoord 52% zelfopgeleide spelers herbergt en daarmee nummer 3 staat (19e in de totaallijst). Overigens 10e op de totaalranglijst als het gaat om spelers leveren aan topcompetities.

Opvallend is vooral dat als het gaat om zelfopgeleide spelers in het eigen elftal spelend op level1 de top 8 alleen maar uit Spaanse en Franse clubs bestaat. Dan pas volgen Freiburg en Arsenal.

allemaal verledetijd.de bergkampies en de vd vaarts deden het goed .toen had ajax nog een goeie jeugd.maar de laatste paar jaar niet meer,er komen geen sneidertjes of een bergkampie uit de opleiding.als je de laatste 5 jaar bekijk kom er niks door wat grote clubs aantrek.

dit is allemaal ouwe koek

cruijff riep het al eerder onze opleiding staat stil en moeten feyenoord volgen.

21 januari 2014 om 11:13

Cruijff heeft zijn eigen plan gemaakt en zal heus het positieve van Feyenoord gebruiken. Maar het is geen kopie wel op bepaalde vlakken een voorbeeld, het is ajax zijn plan, ajax volgt niet Feyenoord.

Cruijff bedoeld dat Feyenoord de jeugdspelers bv. meer kansen geeft, daar kan ajax een voorbeeld aan nemen bv. Maar het is geen copy paste.

Klaassen schat ik in als een speler die van het niveau Bergkamp kan worden overigens. En ook Fischer/andersen hebben veel potentie. En verdedigend zijn er uitstekende talenten zoals Veltman en Denswil.

ajax staat overal eerste in de jeugdopleiding alleen de b1 b2 en de c's moeten nog ongeveer 15 punten goedmaken op feyenoord maar dan komt het goed

21 januari 2014 om 10:48

je krijgt geen prijs voor de beste jeugdopleiding omdat sommige ploegen uit de jeugd eerste staan.

feyenoord jeugd is meestal de betere in onderlinge duels en net wat iedereen zegt de jeugd van varkenoord zijn een paar stappen verder dan hun leeftijdsgenoten ,maar dan krijgt je niet automatiche de de beste met de jeugdopleiding

het gaat om andere dingen.

de c1 van ajax speelt niet tegen de c1 van feyenoord .alleen de a1 de a2 de b1 en de b2

21 januari 2014 om 11:00

Ik weet niet hoe het bij Feyenoord is maar bij ons in de jeugdopleiding is resultaat niet primair maar secundair van belang, ontwikkeling is primair. Feyenoord wint vaak de onderlinge duels maar Ajax speelt vaak niet in de sterkste opstelling, bewust niet. Een linksback kan zo bv. op rechtsback of zelfs rechtsbuiten staan om aan zijn rechterbeen en aanvallende kwaliteiten te werken.

Een spits kan in de verdediging staan net als een verdediger in de spits. Het is maar net waar de spelers hun individuele kwaliteiten het beste ontwikkelen. Voorbeeld is Bazoer die was bij PSV CV en is nu doorgeschoven naar Vm/am om aan zijn handelingssnelheid en techniek te werken.

Kortom die onderlinge duels in de jeugd zeggen vrij weinig. Die onderlinge duels van ajax 1 en feyenoord 1 versus spelers uit eigen opleiding wel, daar moeten ze er staan en daar is ajax de laatste jaren veel succesvoller.

21 januari 2014 om 15:52

De A1 staat ook niet bovenaan, die moeten eerst nog 2 inhaalwedstrijden winnen zoals vanavond uit naar Az die netjes 4e staan. Dus zoveel teams staan er niet op de eerste plek als ook de b's en de c's geen eerste staan.

Dan staat het er in Rotterdam toch iets beter op. Alleen de A1 staat niet erg hoog maar die zijn wel met een inhaalslag bezig.

grote clubs komen bijna niet meer winkelen want onze competitie is veel minder dan in het buitenland,toen ajax nog spelers verkocht uit eigen jeugd was onze competitie beter dan nu.feyenoord heb echt grote talenten op varkenoord maar grote clubs weten dat de competitie hier minder is .ajax en feyenoord zullen geen grote talenten makkelijk verkopen aan grote clubs

21 januari 2014 om 10:50

Niet? Vorig jaar nog Alderweirld (atletico), Eriksen (tottenham) verkocht ook vertrok Sulejmani naar Benfica. Dat jaar ervoor Verthongen (tottenham), Anita (newcastle),van der Wiel (psg), Ozbiliz (krasdonar), El Hamdaoui (fiorentina) en daarvoor Emanuelson (milan), Suarez (liverpool).

Kortom wat voor de rest van NL geldt, geldt voor Ajax niet. Al mag de kwaliteit absoluut omhoog, daar zijn we ook mee bezig. Dit jaar zal Siem de Jong een stap maken en mogelijk ook Moisande, Vermeer en Blind. Verder is er europese interesse in Boilesen, Klaassen, Fischer, Denswil, Veltman en van Rhijn.

21 januari 2014 om 11:10

Ozbilic mag je hier niet tussen zetten naar mijn mening en Suleimani even min. Dat zijn beide spelers die van de hand gedaan moesten worden en het liefst zo snel mogelijk.

Overigens vergeet je Filip Djuricic, van Ginkel, Buttner Strootman en Mertens maar goed het is je vergeven dat je Ajax gezint was.

21 januari 2014 om 11:18

Als hij Feyenoord nou even niet met Ajax vergelijkt dan was het prima geweest. Ozbiliz doet het anders uistekend in Rusland, zeker geen topcompetitie maar wel een product van ajax dat het goed doet. De reden van verkoop is niet van belang, Sulejmani vertrok ondanks dat hij in het 2de zat toch nog naar Benfica, zegt veel. Is zeker geen zelf opgeleide speler
overigens.

Ik focus even op ajax inderdaad, hij maakte immers het vergelijk tussen ajax en feyenoord, terwijl ajax al wel jaren topspelers aflevert in topcompetities.

22 januari 2014 om 12:26

Dat kan ik zeker niet ontkennen nee, maar dat had ook wel een reden... Dat is dus het gevolg van wanbeleid.

21 januari 2014 om 11:01

Is geen eigen jeugd! Is wel door ajax opgeleid in de jeugdopleiding en daar is het onderzoek op gericht en dat is ook meteen het belangrijkste in onze optiek. Het gaat om de opleiding en niet of een speler er wel of niet geboren en getogen is.

21 januari 2014 om 11:17

Als jullie Locaida ook eigen jeugd noemt die op ze 17e gehaald is, en Fisher op ze 16e....

dat zijn toch geen grote clubs.je vergeet dat de laatste jaren geen speler aan clubs word verkocht eigen talent

ajax loop nog ver achter met hun jeugd op feyenoord .de cruijff methode doen ze al 5 jaar bij feyenoord ajax is dit jaar ermee begonnen.

clubs komen nu minder jeugdspelers weghalen op varkenoord omdat ze een prijs moeten betalen want ze hebben nu al een contract.

als je onderlinge duels ziet tussen de jeugd van ajax en feyenoord zie je een groot verschil hoe ver de jeugd van varkenoord nu al is.de jeugd van feyenoord is heel sterk

21 januari 2014 om 11:10

Leuke opmerking. Waar spelen al die toptalenten van Feyenoord in europa dan? Volgens mij bij Twente, Norwich en Psv. Van Persie speelt bij Man Utd maar is deels opgeleid door Arsenal voordat hij opbloeide. Zo ook met Ake (nog niet doorgebroken), Rekik (niveau Psv), Ebecilio (niet gehaald bij arsenal nu bij Twente) en Bruma (gefaald bij chelsea/hsv en nu bij Psv) die kun je daar zeker niet bij rekenen. Salomon Kalou is de laatste speler die door Feyenoord opgeleid is, daar doorbrak en vanuit Feyenoord naar de EU top ging. De jeugdspelers van Ajax spelen nu bij Psg, Tottenham, Atletico en Milan bijvoorbeeld. Kortom wie loopt er hier achter?

Ajax heeft zijn eigen plan gemaakt, zal vast overeenkomsten hebben maar het is niet gebaseerd op de jeugdopleiding bij Feyenoord. Ajax heeft organisatorisch ook een wat andere organisatie met een technisch hart als centraal orgaan, wij hebben geen hoofd opleidingen bijvoorbeeld. De onderlinge duels zeggen weinig, resultaat is niet belangrijk. Ontwikkeling wel.

21 januari 2014 om 11:11

Lekker belangrijk wie de grootste heeft Croos. Uieindelijk gaat het om de prestaties van je eerste elftal en om je financiele huishouding. Op beide vlakken laat Ajax hierin Feyenoord de hielen zien en dat al decennia lang. Ergens gaat het dus keer op keer fout bij je cluppie. ook dit jaar zie ik ze geen beker winnen of kampioen worden, met of zonder eigen talenten.

21 januari 2014 om 12:17

Ja uhm allemaal heel leuk voor jullie die jeugdelftallen maar waar het uiteindelijk omgaat zie je feyenoord achter Ajax aanlopen en dat al jaren. Maar jij bent er blijkbaar erg blij mee allemaal. Prima

ik weet niet waar ze allemaal de laatste 5 jaar hebben gezeten .maar verlopig kom de jeugd van de toekomst heel veel tekort op dit moment om de jeugd van feyenoord bij te benen

Ligt er ook maar net aan hoe je het bekijkt. Ajax haalt natuurlijk een hele boel van andere Nederlandse (prof)clubs en er komt ook jaarlijks een busje buitenlanders de Arena ingereden met nieuwe jeugdspelers uit allemaal (verre) landen. Onderzoek is puur gericht op spelers die vroeger toevallig een jaartje bij Ajax hebben gezeten. Ben benieuwd naar een onderzoek gericht op wat deze spelers op hebben gebracht voor Ajax.

Leuk statistiekje maar als je heel eerlijk mag zijn lijkt het met duidelijk dat he liever iets minder kwantiteit hebt en iets meer kwaliteit. Volgens de visie van Cruijf is het toch de bedoeling om met eigen jeugd terug naar de top de komen, wat zou betekenen dat je toch liever in dat tweede onderzoek stijgt. Nu wordt er geteld met spelers die we misschien nog nooit van hebben gehoord maar wel een tijdje in de jeugd hebben gespeeld van Ajax en nu voor FC Tjakistan spelen in de bundesliga van Turkmenistan. Natuurlijk overdrijft ik nu maar het lijkt me dat bijvoorbeeld een Dario Cvitanic die nu ergens in Frankrijk rond zwerft ook meegerekend wordt of Ebecilio die waar dan ook speelt.

21 januari 2014 om 11:20

ebecillio lijkt mij ook. Cvitanich niet gezien die gekocht werd en niet opgeleid is..

22 januari 2014 om 12:24

Ja die werd toch al op 16-jarige leefdtijd gekocht? Volgens mij mag je een speler dan, weliswaar deels, zelf opgeleid noemen. Want clubs krijgt opleidingsvergoeding van een getransfeerde speler waar hij van z'n 4e tot z'n 21e heeft gespeeld.

Zal een Castillion bij NEC nu ook mee tellen ? Ajax heeft goede spelers voortgbracht, maar ook veel spelers die zelfs bij kleine clubs nauwelijks toegevoegde waarde hebben. Zo hebben wij bij de graafschap ooit Turpijn, Splinter en Silooy gehad. Geen van deze spelers had een toegevoegde waarde.

21 januari 2014 om 11:42

Ja, net als een Schilder en een Koppers, een Jozefzoon, een Donald. etc etc.

Maar eens kijken of we de 69 kunnen halen?

Heitinga N.de Jong S.de Jong v.d.vaart v.d.wiel W.sneijder Koppers Ozbiliz ebecillio Stekelenburg Klaassen Anita Hoesen Fischer eriksen Veltman Denswil Vertonghen Alderweireld v.rhijn Burnet Kappelhof Donald Sarpong Ligeon Blind Boilesen Riedewald De Sa Lukoki Vermeer emanuelson Jozefzoon Bonevacia R.sneijder Castillon Dijks Schilder

38 zijn dit er al..

22 januari 2014 om 12:30

Goosens, Seedorf, en meer kan ik nu ook even niet toevoegen haha..

22 januari 2014 om 20:39

Zonneveld, speelt die nog?

Die 44e plaats is heus zo slecht nog niet. Immers, in de vijf topcompetities zelf heb je al ongeveer 100 clubs uit de hoogste divisie. Dergelijke spelers blijven natuurlijk graag (en vaak) in eigen land spelen. Zo gaat het hier ook: een speler van PSV of Twente of Ajax wordt vaak genoeg verhuurd of verkocht aan (pak 'm beet) Roda of Groningen. Spelers van de Top-10 uit Spanje kunnen dus vrij eenvoudig in die topcompetitie blijven spelen, zij het bij een iets mindere club. Idem voor de andere topcompetities.

Ik zou de namen van die 43 beste clubs dus wel eens willen zien. Het kan dan best zijn dat Ajax dan alsnog de beste club is uit een niet-topcompetitie. En dan is het ineens toch weer wèl een goede prestatie!

21 januari 2014 om 11:30

Staan ook veel franse clubs bij als Sochaux en Rennes. Zal vast jouw scenario zijn

21 januari 2014 om 12:03

Want de vijf topcompetities zijn: Spanje, Italië, Duitsland, Engeland, en...? Ja...? Nou...?

21 januari 2014 om 14:15

Frankrijk natuurlijk! Wat is je punt?

Het is een mooi gegeven dat Ajax zoveel spelers aflevert. Geeft een indicatie dat je aardig bezig bent, maar vraag me af hoeveel waarde je hieraan moet hechten. Is er ook rekening gehouden met basisspelers of bankzitters etc? Leuk dat je 69 spelers aflevert, maar als er slechts 10 basisspelers aflevert en de rest wissels... ja dan heb je er geen klote aan om het even plat te zeggen.

Off: ik heb het idee dat Ajax bezig is met een gouden generaties , achter de huidige basisspelers, klaar te stomen. Er lopen een aantal schitterende talentjes nu, maar ze moeten nog wel flink doorgroeien.

Als je ieder jaar 5 talentjes koopt en dat ieder jaar volhoudt dan kom je er wel.

21 januari 2014 om 12:43

Inderdaad, gecombineerd met een berg eigen talenten kom je er inderdaad. 30 miljoen netto winst en prima prestaties

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren