Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Pelé: ‘Beslis eerst maar eens wie de beste van Argentinië is’

Laatste update:

Pelé en Diego Maradona liggen al jaren met elkaar in de clinch wie nou precies de beste speler aller tijden was. Normaal gesproken is het Maradona die in de media uithaalt naar Pelé, maar woensdag is het andersom. De Braziliaan zegt het echter met een knipoog.

/

Maradona zei onlangs dat Pelé eraan gewend is geraakt dat hij in alles wat hij doet de op een-na-beste is. “Maradona houdt van mij”, tekent A Bola op uit de mond van de levende legende uit Brazilië. “De Argentijnen houden er altijd van om vergelijkingen te maken. Argentinië heeft geweldige spelers voortgebracht: Alfredo Di Stéfano, Omar Sívori, Lionel Messi en Maradona…”

“Ik zeg altijd tegen mijn Argentijnse vrienden: ‘Beslis eerst maar eens wie de beste is van Argentinië, dan zien we daarna wel wie de beste van de wereld is’”, aldus een lachende Pelé, die zich ook nog uitlaat over Neymar. Volgens de voetballegende is het een goede zaak dat zijn landgenoot naar Barcelona is gegaan. “Zo doet hij veel belangrijke ervaring op”, aldus Pelé.

Kiezen maar:

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
6 februari 2014 om 15:34

Pele heeft vele tientallen wedstrijden tegen de Europese topploegen van die tijd gespeeld (oa Benfica, Real, Barcelona, AC Milan, Inter Milan, Stade Reims, Frankfurt etc). In die tijd gingen de grote Zuid Amerikaanse teams zoals Santos, Botafogo, Penarol op rondreis door Europa zodra de competitie was afgelopen in Brazilië. Hier speelden ze dan in een maand 10-20 wedstrijden over het hele continent. Heel vaak wonnen de Zuid Amerikaanse teams deze wedstrijden. Ook was er jaarlijks een wedstrijd om de wereldbeker tussen de winnaar van de Europacup en van de Copa Libertadores. Van de eerste 15 edities (1960-1974, de tijd van Pele) won 9 keer de Zuid Amerikaanse. Hieruit kon je concluderen dat in tegenstelling tot nu de Braziliaanse, Argentijnse en Uruguayaanse competities op zijn minst vergelijkbaar en misschien zelfs sterker waren dan de Europese. Het argument dat een Pele nooit in Europa heeft gevoetbald is dus niet relevant. Verdiep je eerst eens in de tijd.. Al ben ik het met je eens dat Maradona Technisch completer was dan Pele, maar Pele was mentaal en fysiek beter. Al speelde ze ook op andere posities: Maradona was een nummer 10 die ook heel goed kon passen (misschien zelfs beter dan een Pirlo of Xavi) en Pele speelde wat meer in een Messi rol

6 februari 2014 om 15:37

Ronaldinho hoort zeker in de top 5. Hij is niet voor niets de beste speler van de laatste 10 jaar. Daarbij komt kijken dat hij het voetbal verandert heeft. Elke topvoetballer probeert hem na te doen.

6 februari 2014 om 15:04

Santos wat toentertijd inderdaad een erg sterk team. Maar je had maar een stuk of 4 grote, goede teams. De rest stelde bar weinig voor.

Dat Europese clubs rond de jaren '60 minder waren dan de Braziliaanse clubs heeft maar één reden. Er had net 5 jaar lang een oorlog gewoed, waardoor spelers en clubs op het vaste land net opgekrabbeld waren in die periode.
Spelers van 25 jaar oud, hadden voor hun 15e levensjaar nog nooit op voetbal gezeten. Dan is er op een WK inderdaad erg weinig tegenstand en is het niet heel raar dat een land als Brazilië toen drie keer wereldkampioen kon worden.

6 februari 2014 om 15:28

Eindelijk iemand die mij begrijpt. Ik haal dit punt ook altijd aan wanneer ik het over Pelé heb. Het is natuurlijk achterlijk dat mensen hem niet goed vinden omdat hij niet in Europa heeft gespeeld.. In zijn tijd was de Braziliaanse competitie verreweg de sterkste van de wereld, als je zag hoeveel clubs absolute topspelers hadden dat was echt niet normaal

6 februari 2014 om 15:47

Je weet dat er pas de laatste jaren jeugdopleidingen in Brazilië zijn (een jaar of 10-20)? In die tijd speelde de spelers gewoon op straat vaak tot een jaar of 16. Garrincha was bijvoorbeeld pas 19 toen hij voor het eerst bij een club kwam (hiervoor speelde hij alleen in het team van de fabriek waarin hij werkte).

In Brazilië had je ook veel meer grote teams in die tijd. Santos had eigenlijk alleen Pele. De overige internationals speelden bij andere teams. Botafogo, Flamengo, Cruzeiro, Corentians, Flamengo, Vasco da Gama, Palmeiras en Sao Paolo waren bijvoorbeeld ook grote teams. Tussen 1958 en 1970 wat eigenlijk het grootste gedeelte van Pele's carriere beslaat wonnen 6! verschillende teams de belangrijkste competitie daar

6 februari 2014 om 14:34

Het enige waar pele om bewonderd wordt zijn z'n doelpunten, had hij die niet gemaakt was het gewoon een aardige speler meer niet.
Maradona daarentegen nam het hele team op sleeptouw, besliste in z'n eentje wedstrijden, scoorde veel en niet te vergeten de solo's die hij wekelijks maakte met een panna hier en daar.

6 februari 2014 om 15:51

Vergeten dat hij op 17 jarige leeftijd het WK won?

Verder is dit gewoon een meningsvraag de een zegt Pelé de ander Marodonna. En sommige zullen Cruijff noemen en ga zo maar door, een discussie die nooit ten einde zal komen

6 februari 2014 om 16:15

Ronaldo won ook op zijn 17de het WK, al speelde hij niet veel mee geloof ik. Hoeveel wedstrijden speelde Pele op dat Wk?

Cruijff wordt buiten Nederland door niemand genoemd als de beste aller tijden. Cruijff zal wel in de top 10 komen met onder andere Pele, Maradona, Di Stefano, Puskas, Messi, C. Ronaldo en Sjaak Polak.

6 februari 2014 om 16:35

Alleen de eerste 2 wedstrijden niet (oostenrijk en Engeland). Hierna kwamen Pele en Garrincha er in en toen wonnen ze alle wedstrijden. Pele scoorde 2 keer in de finale, 2 keer halve finale en 1 keer kwartfinale (het enige doelpunt in de wedstrijd). Toen had je ook nog geen wisselspelers dus je stond of in de basis of je speelde niet. Ronaldo heeft in 1994 geen enkele minuut gespeeld btw

6 februari 2014 om 16:36

what.....tha.....f*ck praat je allemaal?
Pele alleen bewonderd door zijn...DOELPUNTEN?
door zulke mensen, zonder voetbal verstand, is de hele voetbalwereld naar de kloten.
zelfs in Argentinië krijg je problemen als jij zoiets over pele zegt.

6 februari 2014 om 17:20

Je kan het met Ronaldo en Messi vergelijken, als Ronaldo niet zoveel scoort is het gewoon een aardige voetballer meer niet.
En dat zeg ik als Madridista.

"zelfs in Argentinie krijg je problemen als jij zoiets over pele zegt.: ?

Argentijnen hebben een bloedhekel aan Brazilianen en helemaal aan Pelé.
Maradona is in Argentinie een god met een eigen kerk
Ik denk dat het juist andersom is, als je in Argentinie het over Pelé hebt dan villen ze je levend.

En dan heb je het over voetbal verstand.

6 februari 2014 om 17:59

@Fc.Rdam

Pélé heeft niet alleen in 1200 wedstrijden meer dan 1000 keer gescoord maar had ook een gemiddelde van 2,4 assists per wedstrijd, wat raar genoeg niet duidelijk wordt vermeld bij de bizarre statistieken van Pélé.

Pélé was geem spits. Pélé was de 'valse spits' waar de tactiek van zowel Cruyff en Guardiola op gebaseerd is.

Cruyff was geïnspireerd door Pélé. Ook in deze tijd noemt hij nog altijd Pélé duidelijk de beste.

En dat was Pélé. O Rei de Porte, O Rei de Futebol.

6 februari 2014 om 18:03

uhmm???
Met messi-ronaldo vergelijken? probeer je nu aan te geven dat Pele net als RONALDO was?
stop maar aub, stop maar.

Ik zei alleen dat om te laten zien hoe groot je onzin was...maar dat had je blijkbaar niet door want iedereen kent de rivaliteit tussen beide landen.

6 februari 2014 om 19:41

als je niet normaal kan reageren doe het dan ook niet.
Je bent alleen maar uit om te trollen.
En met trollen zoals jij verspil ik mijn tijd niet dus was ook gelijk mijn laatste reactie jegens jou.

6 februari 2014 om 23:14

hoe wil je dn dat ik reageer? Stop dan met onzin te praten.
Ga eerst op onderzoek ofzow. er is genoeg op internet te vinden.
Je doet pele veel te kort om te beweren dat hij een soort ronaldo was-_-'

Ik vind niet dat pubers tot jong volwassenen hier een oordeel over mogen vellen.
We kennen alleen de verhalen en wat leuke oude tv-beelden. Het ligt er gewoon net aan van wie je het hebt gehoord ( iemand die gek is op Maradona zal het wel verbloemen, en andersom ).
Voor mij is Nigel de Jong de beste speler aller tijden, einde discussie.

6 februari 2014 om 15:19

Ik heb Maradona mee gemaakt en ik heb tot nu toe niemand zo goed zien spelen. Messi komt redelijk in de buurt, maar die kan nooit doen wat Don Diego met Napoli heeft gedaan, dat kan niemand denk ik.

6 februari 2014 om 15:38

het enige wat ik over 50 jaar van De Jong kan herinneren is die karate trap. maakt niet uit, ik zou er trots op zijn.

Wat is die pelle een walgelijke man, beetje narcistisch of wat? constant lees ik over hem dat die zichzelf de beste vind en dit en dat. Rare uispraken als Neymar is al evengoed als messi en ronaldo en ga zo maar door. Puur om een beetje in de media te blijven krijg ik het gevoel. Neem deze man al een tijdje niet meer serieus

6 februari 2014 om 14:34

Wat een raare reactie van je, Maradona is precies hetzelfde, ik lees alleen maar dingen over maradona waarbij hij zegt dat hij de beste is.

6 februari 2014 om 15:34

Haha Pelle?
Je bedoelt Pelé.
Maar je hebt gewoon groot gelijk.

6 februari 2014 om 15:50

Inderdaad, sommige denkt even 1, 2 3 dat Neymar even goed/beter gaat worden dan Messi en Ronaldo. Ik moet het nog maar zien hoor, natuurlijk Neymar is een groot talent maar zowel Messi als Ronaldo waren beter op hun 21ste dan Neymar. Plus er zijn ook zat andere talenten die evenveel/meer potentie hebben, denk maar aan Götze, Hazard, Pogba en Isco. Niets te nadelen van Neymar hoor, want voetballen kan hij zeker wel.

Pelé natuurlijk.
Maradona, is een achterbakse vos. drugs, gek, vechter.
Nee, geef mij maar Pelé.

6 februari 2014 om 14:19

En ondanks dat hij niet voor zijn sport leefde toch een van de beste ooit, terwijl Pele er wel voor leefde. Wat zegt dat dan weer he?

6 februari 2014 om 14:47

@stravven

Dat zegt dus helemaal niets.

6 februari 2014 om 14:59

Dat zegt dat als Diego er voor leefde, dat ie nog veel beter kon worden.

6 februari 2014 om 15:10

Eeeeuh. Dat zegt niets???

6 februari 2014 om 18:04

@Stravvan.

Maradonna komt op geen enkele manier in de buurt van Pélé. Zijn dribbel was heerlijk maar zelfs ook al leefde hij voor de sport.

Qua doelpunten, assists, prijzen en impact op zelfs de gehele wereld(Pélé werd door heel de wereld geadoreerd en zelfs de Europeanen eisten Pélé elke vakantie naar Europa te halen om hun te entertainen.

pele kon er niks van, heeft zich nooit in europa bewezen

6 februari 2014 om 14:17

Destijds waren ook de Wk's doorslaggevend.

6 februari 2014 om 14:23

Destijds deden maar ook maar 16 landen mee aan het WK! Daarnaast is nog nooit een land wereldkampioen geworden dankzij 1 speler.

6 februari 2014 om 14:29

Wk's waarin vooral loodgieters, bakkers, houthakkers en metselaars mee deden. Kortom een WK van amateur niveau. Voetbal was vroeger niks vergeleken met het voetbal van de moderne tijd.

6 februari 2014 om 14:31

niet door maar 1 speler, maar een extreem goede speler kan wel net het verschil maken tijden het WK winnen, of stranden in de kwartfinale of halve finale.

Neem Ronaldo in 2002. Scoorde in alle groepswedstrijden tegen China, Costa Rica(2x) en Turkije.

In de achtste finale tegen Belgie.
in de halve finale tegen Turkije maakte hij het enige doelpunt
En in de finale tegen Duitsland 2-0 scoorde hij beide goals.

Dan heb je toch aardig je stempel weten te drukken. Natuurlijk moeten de andere 10 niet het niveau Bovenberg en Breuer zijn.

Maar zonder Ronaldo hadden ze het niet gered daar.

6 februari 2014 om 14:35

@damsco93 Klopt, in Nederland stond toentertijd elke voetballer 40 uur in de week in een of ander sigarenwinkeltje te werken. En wanneer ze op zondagmiddag een match wonnen, kregen ze als beloning een reep chocolade van de plaatselijke kruidenier, die tevens een sandwichbord voor de ingang van het stadion had neergezet.

Hoe wil je die mensen nou in godsnaam vergelijken met de topsporters van tegenwoordig. Die in windtunnels vrijetappen oefenen. Trainen met hoogspringers om hun timing te verbeteren. En speciale machines hebben om de coördinatie te verbeteren op het veld!

Ik denk dat wanneer je het team van Pelé toen tegen het Bayern München van nu zou kunnen laten spelen, het in de dubbele cijfers zou lopen.

7 februari 2014 om 09:45

Haha ja! laat je daar messi of ronaldo op los dan scoren die niet 1000 maar 8000 goals. Maar goed hoe dan ook Maradona heeft zich op meerdere fronten bewezen en is in mijn ogen de Beste voetballer ooit!

6 februari 2014 om 14:30

Niet in Europa spelen en toch 3 Wk's winnen. Wat zegt dat dan over het niveau van Europa in die tijd ? Al die Brazilianen speelden in Brazilië toen.
Het voetbal in Europa van toen is niet hetzelfde als dat van nu. Dat is dus eigenlijk echt geen goed argument wat je zegt.

Verder kan ik niet door mijn leeftijd zeggen wie dat beter was, maar het is toch duidelijk dat als je je gezond verstand gebruikt dat he tniveau van Europa echt niet zoveel beter was als Brazilianen die in Brazilië speelden in de tijd van Pelé 3x de Wereldbeker winnen en tussentijds nog een halve finale speelde, een halve finale die verloren gingen doordat de Engelsen Pelé kapotgeschopt hadden heb ik mij door vele oudere mensen laten vertellen.

6 februari 2014 om 14:46

Klopt ik heb het zelf ook niet meegemaakt maar alle grote namen van Brazilie speelde bijna hun hele hele carriere in Brazilie. ook Santos domineerde in die tijd en won alle prijzen ook tegen europese teams. Nu is europa ook beter maar nog kunnen niet alle topclubs uit europa winnen van het club uit zuid amerika

6 februari 2014 om 14:54

Tussentijds halve finale? In welk jaar was dat dan? Kampioen in '58, '62 en '70.
In '66 is Brazilië in de eerste ronde uitgeschakeld na verliespartijen tegen Hongarije en Portugal.

Daarnaast scoorde hij in '62 en '66 slechts 1 keer op elk toernooi. In '70 scoorde hij vier keer en in '58 scoorde hij 6 keer. Dat valt al met al ook wel een beetje tegen.

De eerste twee kampioenschappen waren met name dankzij Vavá en Garrincha en de derde dankzij Jairzinho.

7 februari 2014 om 01:20

Haha. Een Wikipedia supporter. ...

7 februari 2014 om 10:27

Ow, hier is een supporter die nog alles tot in detail weet van 50 jaar geleden, zelf al leefde hij toen nog niet.

Ik durf te wedden dat jij zonder Wikipedia niet eens de topscorers met aantallen van afgelopen EK kunt noemen. Dus, ik ben een Wikipedia supporter ja...

Ik weet wel dat zelfs in Brazilië Garrincha door de meerderheid als belangrijker wordt gezien dan Pelé!

Geef mij maar Maradona. Ik heb hem in zijn laatste jaren mogen zien spelen, fenomenaal.

De twee die, wat mij betreft, daarop volgen zijn Zidane en Ronaldinho.

6 februari 2014 om 14:20

Cruijff gemist?

6 februari 2014 om 14:25

Heeft allemaal met smaak te maken, waarom kiezen!?

6 februari 2014 om 14:34

Nooit zien spelen.

Ik heb het nu puur over de spelers die ik heb mogen zien spelen.
Ik ga mijn mening niet baseren over al hun uitgezochte hoogtepunten.

Leeftijd 22 jaar....... Hoe kan jij in godsnaam weten dat Pele verreweg de beste speler is??? Op wat zwart wit beelden en een paar bewegende kleuren beelden heb je Pele nog nooit zien voetballen!

Jammer voor beide mannen maar Cruijff was de beste, die man heeft het hedendaagse voetbal uitgevonden.

7 februari 2014 om 01:22

Ja. Maar niet als speler, maar als trainer. .. als speler komt hij niet in de buurt van deze 2 mannen ....

7 februari 2014 om 10:30

haha, een videobanden supporter....

6 februari 2014 om 14:20

Ja jongen... die 1000 goals van Pelé gaat hij nooit halen. Dat zijn pas statistieken....

6 februari 2014 om 14:21

Haha Braziliaanse competitie

6 februari 2014 om 14:25

Haha Pele deed het op Wk's ook.

6 februari 2014 om 14:27

davytjuh, vergeet de wk's niet he en dan nog als het de braziliaanse competitie is weet jij hoe het destijds was misschien waren ze wel fisieker sterker dan nu klein kindje

6 februari 2014 om 14:47

Ga eerst normaal Nederlands leren voordat je mij een kindje noemt.

6 februari 2014 om 14:51

De Braziliaanse competitie was vroeger vele male sterker. Fysiek en technisch zag het er prima uit.

Wil je zeggen dat Pele niet mee kan met de Europese top? Hij is niet voor niks de voetballer van de eeuw geworden... Dat kun je niet als je in een matige competitie speelt en slecht ben...

6 februari 2014 om 15:16

En de cl dan? Dat is hoger niveau dan waarop Maradona en Pele ooit hun beste niveau hebben gehaald.
Ja cl niveau is hoger dan het wk.

6 februari 2014 om 15:38

Belangrijker misschien maar niet beter, clubs zijn gewoon beter op elkaar ingespeeld dan landen. Daarom zijn de beste clubs beter dus cl wk. Dat jij spelers in 2003 beter vond dat kan, ik vind het nostalgisch gedoe grotendeels.

6 februari 2014 om 15:53

Ja klopt, jouw mening respecteer ik ook meer dan iemand die iets klakkeloos overnemen van ouders of van wat er gezegd wordt.
Altijd onderzoeken, is onzinnig als iemand van 16 nu gaat lopen zeggen dat Cruijff beter was dan Maradona.
Eigenlijk zou je alleen mogen oordelen op wat je gezien hebt zelf.
Een filmpje op youtube is niet genoeg, je moet dan alle wedstrijden bekijken maar ook onderzoeken hoe dingen gezien werden toen.

6 februari 2014 om 16:21

@bassieforajax

romario heeft ook meer dan 1000 doelpunten gemaakt!!!

En voor mij is Diego de betere van de 2. puur omdat ik die in het echt heb zien spelen en mij liet genieten. Maar mijn persoonlijke favoriet aller tijden is Van Basten. Wauw die gast was voor zijn klote blessures echt geniaal.

6 februari 2014 om 18:13

@Catalonia.

Oh ja? Zie jij Bayern zo van Brazilië winnen? Of City van Argenitinië, of Real van Duitsland.

Bullshit. Alleen al de steun en de eemsgezindheid van een gehele natie en immense druk zorgt al voor een veel hoger niveau.

Vraag maar aan profvoetballers wat ze liever winnen en waar het niveau het hoogste ligt.

Want laten we eerlijk zijn, de sfeer is mooi, maar ook de CL heeft vaak belachlijk slechte wedstrijden ondanks het niveau van de ploegen.

De CL boven het WK laat me niet lachen.

Pelé completer sportiever meer wereldtitels en voorbeeld voor de jeugd.
Maradona behendiger onsportief (hand van god) geen voorbeeld voor jeugd (snuiven en zuipen) en maar één wereldtitel. Lijkt me logisch

6 februari 2014 om 14:28

Als we naar jouw rijtje kijken moet Cruijff dus maar een koekenbakker zijn geweest, want die is nooit wereldkampioen geworden.

In een teamsport zegt het helemaal niets of je 1 of 3 keer wereldkampioen bent geweest. Bale zal nooit wereldkampioen worden, terwijl die flapdrol van een rechtsback van PSV met een beetje geluk best als wereldkampioen terug zou kunnen komen volgens jaar. Is hij dan een betere voetballer omdat hij een WK heeft gewonnen?

6 februari 2014 om 15:29

Gaat erom of je een dragende speler bent geweest tijdens het WK. Ik heb het hier ook over de vergelijking tussen deze twee heren. Volgens mij bedoel je de linksback van psv. Je behoort tot de echte elite als je ook nog een WK of EK wint. Dat jij zegt dat Johan een koekjes bakt is jou interpretatie. Je maakt je eigen wending aan het verhaal. Crepe

Ik kan niet oordelen over spelers die ik niet heb zien spelen. De beste spelers die ik ooit gezien heb zijn Messi, Ronaldinho, Zidane en Ronaldo.

nou pele heeft iets van 1200 goals gemaakt dat is gewoon niet normaal en ook nog 2 wk gewonnen

6 februari 2014 om 15:17

Allemaal verzonnen cijfers, net als die 1000 van Romario, het werkelijke getal ligt veel lager, oefenwedstrijden tellen niet, anders staat gerd muller trouwens op 1400.

6 februari 2014 om 15:40

Ja braziliaanse competitieis een ranp qua statistieken en structuur, volgens mij bestaat de top 5 uit Romario, Muller, Pele, Puskas en Eusebio.
Ik kijk het straks wel even na als ik achter de laptop zit.

6 februari 2014 om 18:18

@Catalonia.

Die 'oefenwedstrijden' die jij noemt warem grotendeels de bijna 150 oefenwedstrijden in de tocht in Europa.

Daar speelden ze tegen het grote Real, Benfica, Inter, Nottingham etc oftewel de sterkste ploegen van die tijd.

Santos, die maar 3 internationals had, won vrijwel alles dankzij Pélé.

Pélé gaf ook gemiddeld 2,4 assists per wedstrijd maar daar klopt ook niks van.

Want heel Brazilië kon niet schrijven, lezen en denken.

Lul nou gewoon geen. De statistieken van Pélé zijn door Europese instanties nagekeken.

6 februari 2014 om 20:49

Tja ik vertrouw die statistieken gewoon niet, ik geloof best dat Santos de sterkste ploeg ter wereld was maar het zegt niets over hoe dat niveau is tov nu natuurlijk.
Wat wel helpt misschien is kijken wat voor uitslagen er waren en hoeveel andere spelers scoorden.
Stel elke wedstrijd eindigde in 9-3 of volop spelers scoorden.
Assists zijn natuurlijk ook maar een gok want dat wordt pas sinds kort bijgehouden echt, gewoon onderdeel van de Pele is de beste ooit propaganda.

Als voorbeeld, men haalt vaak aan hoe geweldig Puskas is toch? Met zijn zieke statistieken, kijk je echter naar de uitslagen in Hongarije toen dan zie je dat er veel meer gescoord werd per wedstrijd en spelers Als Daek (en nog een andere wiens naam mij momenteel ontschiet) ook zoveel scoorden en soms zelfs meer. Dat zegt wel veel over hoe hoog we die prestaties moeten inschatten toch?

Wat is knapper volgens jou? een speler die er 30 inschiet in la liga nu bv of een Signori of Batistuta die er 20/25 inschieten midden jaren 90 in de zware serie A?

Google trouwens maar eens op top 5 things Pele doesnt want you to know, is ook wel informatief, ik heb overigens niks tegen Pele hoor maar ik vind die overschatting van helden uit het verleden op basis van 'hearsay' irritant.

Waarom kiezen? Koester al deze fenomenen gewoon! Allemaal uniek in hun soort en daarm zijn/waren ze zo goed. Dat eeuwige vergelijken, wat schiet je er mee op? Heeft met smaak te maken en laat dat nou juist enorm verschillen bij mensen. Hoe ga je ook in hemelsnaam bepalen wie de beste is, wat zijn de criteria? Nomaals, waarom!?

Pelé moet eens een keer accepteren dat Maradona de beste is die het voetbal heeft voortgebracht.
Maradona is niet voor niks door het volk gekozen als beste ooit.
Maar meneer Edson Arantes do Nacimento kan het weer niet laten......

6 februari 2014 om 14:30

Maar hoezo beste ooit? Hoe kan je een beste speler ooit kiezen? Je weet niet wat er in de toekomst komt?

En daar komt bij dat je het voetbal van toen totaal niet kan vergelijkenmet het voetbal van nu!!!!

Zoals Deeveedee wijs zegt; koester ze en ga geen keuzes maken wie de beste is (geweest). Totaal
niet meetbaar namelijk!!

6 februari 2014 om 14:41

Hoe zal ik het zeggen.
Kijk naar Messi en je ziet Maradona, de enige die in de buurt komt.
En hoezo kan je het niet vergelijken?
Als Maradona momenteel een speler was had hij al 10 gouden ballen gewonnen.
Omdat de beelden een beetje oud lijken wil niet zeggen dat het voetbal van toen niks voorstelde.

Is het zelfde met zwart-wit televisie, omdat de films in zwart-wit wil waren wil nog niet zeggen dat de wereld ook zwart-wit was.

6 februari 2014 om 16:08

Haha.... ik zeg toch ook niet dat het niets voorstelde. Ik zeg dat het alleen niet met elkaar te vergelijken is! En omdat het niet vergelijkbaar is kan je de spelers van toen en nu niet vergelijken.

Het spel is nu veel sneller, de spelers van nu spelen veel meer wedstrijden, de spelers van nu hebben te maken met andere materialen (ballen, tenue's enz), de trainings intensiteit is geoptimaliseerd, enz enz.

En was de wereld vroeger niet zwart wit????

6 februari 2014 om 14:48

Daarom is Pele zeker door de Fifa uitgekozen tot werelds beste ooit. Pele was gewoon beter dan Maradona en zo zijn meer Brazilianse spelers beter geweest dan Maradona

6 februari 2014 om 15:18

Je zegt het goed, door de Fifa gekozen.
Geholpen door zijn corrupte maatjes zoals Blatter terwijl Maradona door het volk is gekozen.

En voor de rest neem ik het je niet kwalijk aangezien je weinig verstand hebt van het spelletje.

6 februari 2014 om 15:19

Maradona werd gekozen door de fans, iedereen weet dat Diego meer talent had in zijn linkerbeen dan Pele in heel zijn lijf. Dat hij fifa's golden boy is en zo gekozen wordt doet daar niks aan af.

toen pele voetbalde wist de wereld nog niet eens dat de bal rond was en dat pele scoorde was omdat zijn tegenstanders boerenzonen waren die elke dag het land deden ploegen in de tijd van maradonna was het voetballen en geen boeren in het veld de tijd van pele mag je niet mee tellen na mijn mening

Mensen waarom doen jullie allemaal zo moeilijk? Het is heel simpel: Maradona is de beste allertijden. Hij heeft in zijn eentje Napoli aan landstitels geholpen, hij heeft in zijn eentje Argentinie de wereldtitel bezorgd. Hoewel zijn medespelers bijna niks waard waren, heeft hij toch waar hij voor uitkwam aan titels geholpen. Dat is ongelofelijk gewoon. Voor mij is Maradona de beste allertijden, daarna als tweede komt Ronaldinho. De rest vind ik niet zo interessant.

Veel zeggen hier dat Pele zich nooit heeft bewezen maar in zijn tijd was de competitie in Brazilie gewoon de sterker dan in Europa Santos domineerde de wereld de man heeft meer dan 1000 doelpunten gemaakt daarnaast heeft hij 3 wk gewonnen alleen omdat hij nooit in europa speelde kon hij geen kans maken op de goudenbal gelukkig heeft de fifa dat nu recht gezet.

Ik heb zo nooit live zien voetballen..dus lekker belangrijk.. je kunt je beter richten op het heden.. messi,ronaldo,bale,reus en noem maar op.. Pele en Maradonna zullen er toch nooit uitkomen..waren ooit 2 grote voetballers.. en nu dan.. ?

Eindelijk eens een niet te arrogante uitspraak van Pele. De laaste tijd moest ik me een beetje ergeren aan hem.

Maar hij heeft wel gelijk, laat ze het eerst daar uitvechten en dan met hem vergelijken.

Hoe kan je Pelé in vredesnaam de beste ooit vinden? Het enige dat hij gedaan heeft is goals maken in de Braziliaanse competitie, het is een schande dat hij zichzelf ziet als de beste. Maradona heeft het tenminste in Europa laten zien.

6 februari 2014 om 15:26

Brazilië was toen de hemel van het clubvoetbal.

Waarom niet, levert altijd leuke discussies op.

Beste spelers van Argentinië zijn natuurlijk Maradona en Messi, van Brazilië Pelé, Ronaldo en Romario en van Nederland Cruijff, van Basten, Gullit en Bergkamp.

Andere grootheden genoeg, Beckenbauer, Zidane, Puskas, Eusebio, C. Ronaldo, Zlatan, Platini, Hagi, Beckam, Garrincha, Cantona, Robben, Maldini, Xavi, Iniesta etc.

De beste spelers ter wereld -ooit- wat mij betreft; Lionel Messi en Cruijff.

6 februari 2014 om 15:26

ik nam je heel serieus, totdat robben in de lijst voorkwam.

6 februari 2014 om 15:40

Bedankt voor het compliment.

Robben - gezien in deze tijdslijn- is zeker een van de beste voetballers ter wereld, mits fit uiteraard.

6 februari 2014 om 16:09

van deze tijd ja, maar hij zal nooit in de buurt komen van de klasse van Zidane, Messi, Ronaldo en zo.

6 februari 2014 om 15:38

En dan vergeet je Ronaldinho en Romario nog

6 februari 2014 om 15:42

Romario noem ik al als een der beste van Brazilie.. en idd Ronaldinho kan ook in dat rijtje, maar ik ben geen vergeten, ik heb ze niet allemaal genoemd.

6 februari 2014 om 15:46

Inderdaad sorry las erover heen

Messi is de beste ooit, simpelweg omdat voetbal nu op het hoogste niveau zit en hij er qua niveau ver bovenuit steekt tov de rest. Enige die vergelijkbaar is qua talent is maradona en die was niet zo consistent.

Pele was een geweldige voetballer, maar wat is het een irritant mannetje, altijd maar dit soort opmerkingen omdat hij bang is zijn status van beste aller tijden zal verliezen.

"normaal gesproken is het Maradona die in de media uithaalt naar Pelé, maar woensdag is het andersom."

Meneer Pelé is altijd de eerste die roept wanneer het over een goede voetballer gaat: "leuke speler, maar ik was beter." Ik heb hem nooit zien voetballen, dus kan moeilijk oordelen, maar het is wel echt Minstens even vaak dat Pelé over Maradona begint.

Pele was een scoring machine maar zeker niet de beste aller tijden. Ik schat Maradona zeker hoger in en er zijn ook nog eens andere spelers die ik beter dan Pele vond.

toch leuk die haat als het om Brazilianen gaat blijkbaar kunnen de meeste gewoon er niet tegen dat brazilie gewoon het beste voetbal land is en altijd werelds beste spelers levert

6 februari 2014 om 15:42

Hoezo? Ik vind Brazilie ook het beste voetballand, alleen is Pele verschrikkelijk overschat.

Pele is de beste aller tijden!!! 3 wk's gewonnen, altijd beslissend in de finale. Het feit dat hij nooit in Europa heeft gespeeld is omwille hij op een gegeven moment als een braziliaans monument werd beschouwd en niet buiten Brazilië mocht spelen.

Mijn voorkeur: 1. Pele 2. Maradonna 3. Messi 4. Ronaldo (brazilie) 5 Eusobio

1. Ronaldhino
2. Maradonna
3. Messi
4. Ronaldo
5. Zidane.
6.pelle.
10. Davids , (idool)

Zo zie ik het. Mijn tijd is Ronaldhino. wat hij liet zien was een genot om naar te kijken.
Daarvoor kwam je naar de stadion , al zijn hoogstandjes en inzicht was geweldig. ook nog een geweldige trap techniek . hij had alles. (

6 februari 2014 om 15:57

Inderdaad, het was fenomenaal wat hij met de bal kon. Totaal geen woorden voor, gewoon niet normaal. Ook nog zulke acties uitvoeren op een hoge sprint snelheid, dat kan alleen hij. Zo'n speler gaan we helaas nooit meer meemaken denk ik

Zullen wij het over ca 40 jaar ook discussie hebben, maar dan over messi-ronaldo

De tijd van van Pele was voetbal niet zoals nu .! Het nivo ligt veel hoger.
Als je de beelden kijk van pele zie hoeveel ruimte werd weg gegeven.

tacktieks is het nu veel hoger. Daarom kon Pele profiteren van het feit dat voetbal nog in zijn evolutie zat.
Nu zijn de ruimtes zo klein en snelheid veel hoger.

Daarom is pele niet mijn beste speler.

mijnheer pele. je kan niet tippen aan Ronaldo El Fenomeno! R9
de beste aanvaller allertijden Ronaldo!

Ik heb anders best wel wat giftige uitspraken van Maradona de revue zien passeren over Pele (iemand die naar het gekkenhuis moet en zo, ik zou zeggen: kijk eens in de spiegel Diego).

Verder kan je zo'n vraag "wie is de beste" toch nooit beantwoorden. Andere omstandigheden, andere tijden, andere spelers. Jimi Hendrix is volgens velen ook de beste gitarist allertijden, maar ik heb er sindsdien toch al veel gitaristen covers van zien spelen. Zijn dat dan ook allemaal de beste gitaristen aller tijden?

Het gaat meestal toch over dat je als speler in een bepaalde periode een stempel drukt op het internationale voetbal en er om wat voor reden dan ook het "gezicht" van wordt, zoals nu met Messi en Ronaldo gebeurt (maar vroeger met Beckham en Zidane, en daarvoor nog met Maradona en Pele).

Hoe kun je nou zeggen dat de een beter was dan de ander. Al helemaal niet als je ze nooit hebt zien voetballen. Iedereen heeft zijn of haar favoriet, vaak ingegeven door de club waar ze voor spelen.
Bij Barcelona vinden ze Messi de beste, in Madrid C. Ronaldo, bij Ajax zullen ze zeggen Cruijff, terwijl bij Roma ze waarschijnlijk Totti zullen noemen. Het is allemaal zo betrekkelijk en statistieken zeggen ook niet alles. Want wie weet hoe Maradonna zijn statistieken geweest waren als hij in het Barcelona van 5 jaar terug had gespeeld?!? ( en ook nog met het materiaal (bal, schoenen) van nu, want dat was vroeger ook heel anders)

Ondanks dat ik mijn voorkeur heb voor bepaalde spelers, kan/kon ik erg genieten van de meeste anderen. Op Pelé na heb ik de meesten gelukkig ook echt op het veld zien staan. Allemaal hebben ze hun eigen kwaliteiten en aantrekkingskracht. Maradonna die zo'n beetje in zijn eentje wedstrijden besliste. Cruijff die zo goed was dat hij een zeer matig Feyenoord met twee vingers in z'n neus kampioen maakte. Romario die overal en altijd scoorde, maar verder echt helemaal niets deed.
Ronaldinho die meer trucs kon dan wie dan ook. Bergkamp die zo'n ongelofelijke balcontrole had, dat het soms wel kunst leek. Ronaldo die altijd een extra versnelling had en daardoor ongelofelijk vaak 1 op 1 met de keeper kwam te staan. Zo kan ik nog drie dagen door gaan en dat maakt voetbal nou zo leuk voor me.

Pelé kan zich beter niet verlagen naar niveau Maradona, echt nergens voor nodig zulke uitspraken. Wie beter is kun je urenlang over discussiëren, maar feit is wel dat Pele's carrière veel indrukwekkender was met 3x Wk winst en heel wat meer goals dan Maradona. Ik zie hier ook veel mensen roepen dat Pelé nooit in Europa heeft gevoetbald, maar dat hoefde niet omdat de beste Braziliaanse spelers toen in eigen speelden. Stel eens voor dat Neymar, Alves, Kaka, Robinho, Luiz, Ramires, Oscar, Hulk, T.silva enz allemaal in Brazilië spelen, dan heb je een supercompetitie. Zo was het dus ook in de 60s en 70s.

Pele heeft een punt maar ik denk dat Maradonna ook in zijn eigen land als beste wordt gezien. Hij heeft zijn stijl voetbal neergelegd in Argentinië en Messi heeft altijd op hem willen lijken. Messi is ook de enige speler die bewust met zn hand heeft gescoord. Dat zijn allemaal moves van Maradonna.
Ook al wint messi 10 x de goudenbal. Maradonna zal altijd meer worden besproken.

Spelers uit verschillende tijdperken kun je niet vergelijken. Derhalve kun je stellen wie de beste speler aller tijden is. Echter kun je wel beoordelen puur op basis van kwaliteit. En dan steekt Messi er met kop en schouders boven uit.

Garrincha is beter dan Pelé.

Maradona de aller beste ooit

in mijn ogen is Paolo Maldini de allergrootste! Als Die Hard-juventus fan klinkt het misschien niet logisch! Kijk naar zijn statistieken en palmares in clubverband en niemand kan daar in het moderne voetbal aan tippen! Prof van 84' tot 09'. 25jaar lang! Maradona vernoemde hem in een interview als sterkste tegenstander in zijn carriere, ronaldo( de echte) verwees naar hem en nesta als sterkste tegenstander. En dan heeft hij ook nog tegen de huidige vedettes lionel en cristiano gespeeld. Als de discussie van allergrootste speler weer op komt zetten, is er maar 1 naam in mijn gedachten. Speelde meer dan 1000wedstrijden op het hoogste niveau, won 5x de CL. verloor ook 3finales. Hij speelde mee in de sterkste elftallen van italie, (van 90-94-98-02) die nooit een wereldtitel konden winnen ondanks het aanwezige supertalent van Baggio, vieri, albertini, baresi, donadoni, zola etc.. Hij heeft zich in de loop der jaren verbeterd en paste zich als geen andere aan aan de toenemende snelheid en intensie van het voetbal! Doodjammer vond ik het dat hij er in 2006 niet meer bij was op het WK, want als er iemand het verdiende om wereldkampioen te worden, was hij het wel! Het moet voor hem niet gemakkelijk geweest zijn om uit de schaduw van zijn vader Cesare Maldini te treden, aangezien hij de bekende aanvoerder van het grote milan uit de jaren 60 was! messi en ronaldo hebben ook nooit een WK gewonnen, dan verdient Maldini het zeker om ook genoemd te worden in het rijtje der allergrootsten.waarom moeten er altijd alleen maar Aanvallers of Aanvallend ingestelde spelers vermeld worden als deze discussie weer komt aanzetten! Wat ook schandalig is dat deze Halfgod nooit de gouden bal heeft gewonnen, en Matthias Sammer wel. dat begrijp ik nog altijd niet! En om terug te komen op pele en maradona .. pele was absolute wereldtop in een tijd waarin de verdedigers niet wisten hoe ze moesten lopen, maradona was wereldtop van 84 tot 90 (amper 6j) veel te kort om gezien te worden als beste ooit! wat Messi en Cristiano nu laten zien al een jaar 6/7 is ongezien qua aantal goals! En dit in een tijd dat elke modale prof een aardig potje kan voetballen. Elke prof wordt opgeleid aan een harde trainingsmethode. de doorsnee verdediger is snel, stevig, technisch.. iets wat 25j niet denkbaar was (laat staan 50j geleden) dus ik heb enorm veel respect voor de prestaties van deze 2 grote heren en dit in een tijd waarin het absoluut niet evident is om week in, week uit te scoren! PS: Ronaldo(braziliaan) schat ik even hoog in als messi en cristiano, qua techniek, aanvalsdrift en afwerking!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren