Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Het mag wel positiever, AZ is de enige Nederlandse club die Europees actief is'

Laatste update:

AZ won gisteren, zij het met enig fortuin, van Anzhi Makhachkala en heeft daardoor uitstekende papieren om de kwartfinales van de Europa League te bereiken. Toch was de tendens na afloop negatief, vindt Dick Advocaat, die baalt van het feit dat met name het magere spel van zijn ploeg wordt uitgelicht. Van de ervaren coach mag het dan ook wel wat positiever.

/

Advocaat zegt op de website van AZ wel te begrijpen waar de kritiek vandaan komt, maar vraagt ook aandacht voor de uitstekende Europese prestaties van zijn elftal. "AZ is de enige club in Nederland die nog Europees actief is. En we winnen wéér. We doen in maart nog op drie vlakken mee. Een compliment voor de hele club", aldus de oefenmeester, die vervolgens zijn blik verlegt naar de opponent van zondag: FC Twente.

De Enschedeërs beschikken volgens Advocaat over een kwalitatief uitstekend elftal met een paar exceptionele spelers. Wel laat Twente volgens hem teveel punten liggen. "Ik denk dat FC Twente had verwacht dat ze langer zouden meedoen om de titel." De twee ploegen ontmoeting elkaar zondagmiddag om 12.30 uur in de Grolsch Veste.

Wat gaat AZ zondag doen tegen FC Twente?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

AZ is inderdaad een puntenpakker voor Nederland in de Europese toernooien. Het is ook de club die de Europaleague altijd serieus heeft genomen. Daar verdienen ze lof voor.
Maar helaas niet voor het povere spel van gister dat weinig hoop geeft voor een verlenging van het Europese avontuur.

14 maart 2014 om 15:57

Zou het niet weten, vond AZ uiteindelijk beter, als ze volgende week scherp zijn verwacht ik zelfs een zege

14 maart 2014 om 16:45

Eigenlijk interesseert het spel van AZ me geen reet. Als je maar wint en punten pakt, de manier waar op zal me een zorg zijn.

Ajax bijvoorbeeld probeert leuk te voetballen, maar soms vergeten ze waar het om gaat: het resultaat. En dat is helaas toch echt datgene wat telt.

14 maart 2014 om 19:29

Dus jij wil beweren dat AZ niet probeert lek te voetballen?
AZ heeft samen met Ajax het meest aantrekkelijke voetbal als je het mij vraagt

14 maart 2014 om 19:46

Az probeert wel te voetballen maar dat kwam er gisteren alleen het eerste kwartier uit.

16 maart 2014 om 10:29

Klopt, als je tegenstander sterker is als jij zal je je aan moeten passen.
Anders krijg je net zo een wedstrijd en uitslag als Ajax thuis tegen RBS

14 maart 2014 om 16:03

Alles wat voor de 'maar' staat telt mee. Sterker nog, AZ kan alleen nog maar beter spelen en dan is volgende week van alles mogelijk.

14 maart 2014 om 16:09

Eens. En we moeten ook niet voorbij gaan aan het feit dat als AZ volgende week doorgaat dat het de afgelopen 10 jaar zelfs meer punten heeft gepakt dan Ajax in Europees verband. Dit bedoel ik absoluut niet negatief of provocerend, ik bedoel er alleen maar mee aan te geven hoe ontzettend knap dat is van zo'n kleine club. Alleen PSV heeft in dat geval nog meer punten gepakt dan mijn clubbie. Daarom werd ik gister ook een beetje geirriteerd van alle kritiek. Wees verdorie blij dat we punten pakken en bewaar je kritiek voor Feyenoord, FC Utrecht en Vitesse. Die ploegen verdienen de hoon in Europees verband die jaar, niet AZ.

14 maart 2014 om 16:35

De gunfactor mag ook wel aanwezig zijn hier.

Ben benieuwd met welke tactiek AZ daar gaat spelen?
Counteren?
Je wilt natuurlijk ook niet tegen een goal op lopen.

14 maart 2014 om 19:30

Ga er maar va uit dat AZ veel mensen achter de bal zal houden.
Als AZ daar 1 keer wet te scoren moeten zij er 3 maken.

14 maart 2014 om 16:13

Puntenpakker? Elke punt wordt gedeeld door het aantal startende deelnemers in de twee Europese toernooien, dus een overwinning levert maar liefst een zesde punt op!

Sorry voor het cynisme, maar Utrecht, Vitesse en Feyenoord hebben een behoorlijk puntenaantal al voor het siezoen goed en wel begonnen was door de plee gespoeld. Het vervelende is dat AZ, Feyenoord, Vitesse en Heerenveen dit een seizoen eerder deden en dat het karige puntenaantal van de laatste jaren nog jaren meetelt, wat betekent dat we plaatsen zullen gaan zakken op de Uefa landen ranglijst en we spoedig een plaats zullen gaan inleveren en als deze trent voortzet wellicht nog wel meer plaatsen en zelfs de directe Champions League plaatsing.

Ik word daar bijna chagerijnig van, ware het niet dat de zon is gaan schijnen.

@azalkmaar2, ik ga je stoute bewering niet narekenen, maar het enige wat telt zijn de punten van de afgelopen vijf jaar. En daarin staat AZ onder Ajax en Psv. Overigens zijn die punten in de CL wat moeilijker te pakken dan in de EL, ondanks de bonuspunten die in de CL uitgedeeld worden.

14 maart 2014 om 17:44

@ Doncoxxx: dat zakken zal wel meevallen aangezien de landen onder ons ook veel punten verliezen en de directe concurrentie Belgie en Oekraine er uit liggen, kan de voorsprong wellicht nog groter worden. Als AZ doorgaat pakken ze nog een bonuspunt ook.

Waar ik me wel zorgen over maak is als Ajax kampioen wordt en in de bekerfinale komt, dat een club als PEC of NEC mee zal doen aan de EL. Dat kost punten. Nederland kan beter 3/4 goede ploegen afvaardigen dan 6 waarvan 2 te zwak zijn.

Dit seizoen hebben F'nrd, Vitesse en Utrecht gezamenlijk minder punten gepakt dan AZ in zijn eentje. Terwijl 2 van die clubs een stuk grotere begroting hebben.

AZ heeft vorig seizoen de pech gehad te loten tegen de miljonairsploeg Anzhi. Normaliter plaatst AZ zich voor de poule fase. Feyenoord en Vitesse deden het dit seizoen wel erg slecht.

14 maart 2014 om 18:05

@fantje, dat zakken valt niet mee, dat gaat de komende jaren gebeuren, daar zit je helemaal verkeerd. Je moet je wat meer in de materie verdiepen om het te snappen, denk ik. Over 2012-2013 zijn we als 20e geëindigd, over 2013-2014 staan we 18e. Landen als Oostenrijk, Tjechie, Turkije, Zwitserland en Bulgarije, die allemaal meer punten dan ons scoorden de afgelopen twee seizoenen, hebben ook nog allemaal een deelnemer in het toernooi. AZ heeft gisteren zoveel 100 procent kansen tegen gehad, dat het een wonder is als dat in Dagestan ook gaat gebeuren. Ze hadden gisteren al moeten verliezen.

Hoe dan ook, we staan zo hoog door de prestaties van de drie seizoenen ervoor, maar die scores vallen helaas het eerst weg, dus het gemiddelde van Nederland wordt elk jaar lager. Hopelijk niet tot we buiten de top 12 vallen, want dan gaat onze zekere CL plaats eraan.

14 maart 2014 om 20:12

Want ja laten we lekker negatief doen hé? Het is gewoon zo dat AZ de laatste jaren de punten pakt in Europa, respectievelijk Ajax en de andere clubs die meededen zijn kansloos, maar dan ook kansloos afgegaan, maar dat zal dan wel aan de 'makkelijke' loting liggen toch?

On: Super trots, daar in Dagestan alles achter de bal en op de counter, dezelfde tactiek als wat zij hier deden. Of meteen proberen te scoren, ik heb goeie hoop!

14 maart 2014 om 23:58

Als AZ de punten pakte en Ajax niet hoe kan het dan dat Ajax boven AZ staat? En PSV trouwens ook! Gewoon even zoeken UEFA coëfficiënt en alle lolbroeken die zeggen dat AZ meer punten hebben gezegd kunnen niet ontkennen dat ze fout zitten.

On hopen dat AZ nog ver komt en of dat met mooi en lelijk voetbal is zal mij een worst wezen.

15 maart 2014 om 11:50

@john.
Lezen is niet je sterkste punt denk?
Afgelopen 10 jaar wordt er gezegd!, en Ajax heeft alleen de bonuspunten mee anders hadden ze beduidend minder punten gehaald.

14 maart 2014 om 16:29

Tegen deze slechte matige tegenstander? De verhouding na een1-0 thuisoverwinning zonder tegendoelpunten Europees is een prima resultaat. Europees heeft AZ dit seizoen nog niet verloren.

14 maart 2014 om 16:55

Mn post in het andere topic werd verwijderd, maar toen zei ik ook al wat maakt het spel uit? AZ is verdomme de enige die laat zien dat de eredivisie bestaat. De enige club die durft aan te passen aan de tegenstander.

Als je ziet dat Ajax door haar eigen gebrek aan inzicht 2x kansloos is gelaten en volgend seizoen op de exacte zelfde manier eruit zal vliegen. Geloven in eigen filosofie is prima, maar erkennen dat het een keer niet op die manier lukt dat is klasse zijn, iets wat mij enorm bij Ajax irriteerde in de strijd met Red Bull, na de 0-2 moet er een lampje gaan branden maar zelfs na 180 minuten brandde dat lampje niet.

PSV vond ik al helemaal beschamend 0.0 inzet, pure onderschatting en nog steeds levend in de jaren 80 ofzo met het idee dat doen we wel even, dat kost ons nu al zo lang punten voor Nederland dat je eigenlijk gewoon moet zeggen 'schrijf je lekker uit en stuur Spakenburg die kant op'

Feyenoord dat al jaren teerde op 1 tacktiek waar de russen geen enkele moeite mee hadden, waar je ook denk waarom niet iets aanpassen? Krijg dan ook sterk het gevoel dat de hollandse voetbal school slechts 1 ding leert, automatiseren.

Vitesse en Utrecht hoef ik niet eens te noemen, die waren gewoon een schande voor onze competitie. Net als in de recente jaren ADO veel te gemakkelijk er uit vloog.

Mensen moeten eens ophouden met hoe slecht de eredivisie is. Je kan dit 100% de clubs blamen. Plzen is dus echt niet beter dan een subtopper in Nederland, maar die flikt het toch ook? Puur omdat het aan durft te passen aan de tegenstander.dit soort grapjes kosten het Nederlands voetbal zoveel punten en op lange termijn zullen we geen rechtstreekse CL plek meer hebben, enorm spijtig. Het zou dan ook sieren als de traditionele top een bosje bloemen richting Alkmaar sturt, want die beperken de schade die de andere clubs heben geleverd.

14 maart 2014 om 17:58

Den Haag won toen wel drie van de vier wedstrijden. Dus wel wat puntjes, maar punt is terecht.

Offtopic:
Ik snap die onzin ook nooit dat men zegt dat de europa league niets oplevert. Heb hier wel eens gelezen dat je vanaf de voorronde al 150k krijgt voor een overwinning en later wellicht meer. Tel daar een redelijk gevuld stadion bij op van 12k x € 20,- en je hebt samen al 390k voor 1 wedstrijd. Dan tel ik fanartikelen eten en drinken niet eens mee voor de wedstrijd. Kortom gewoon kassa dus en tuurlijk kosten een vlucht voor 40 man en een hotel wat, maar hoeft niet al te gek te zijn.

AZ heeft dit volgens mij wel aardig door. Zowel voor wat de supporters graag willen zien en hoe je goed geld kan verdienen.

Ik als den haag supporter wil niets liever dan europa league. Mooiste wat er is.

Toppie Dick, gefeliciteerd met de overwinning.

Ik ben vol voor AZ in Europa. Ook in de beker trouwens. Een team dat écht wil verdient het ook..

Het is fantastisch dat Az punten pakt voor Nederland op de Uefa coëfficiëntenlijst. Helemaal nu naaste belagers Oekraïne en België met geen enkel team meer vertegenwoordigd zijn. De winst van gisteren is daarom extra prettig. Zelf heb ik alleen de eerste helft gezien van Az en dat viel me niet mee moet ik eerlijk zeggen. Met veel geluk en hang en vliegwerk scoorde Anzi niet. Tweede helft kan ik geen oordeel over geven. Maar de uitwedstrijd zal veel beter moeten willen ze aanspraak maken op de volgende ronde.

Maar nu eerst graag even winnen van Twente...

Gisteren was niet best, mag best gezegd worden. Dat staat los dat we in Nederland nog erg moeten wennen dat we al blij moeten zijn voor elk duel dat we winnen, of het nou van Barcelona of FC Luxemburg is. Maar los daarvan, alle kredieten naar Az....alleen uit moet het wel wat beter om uiteindelijk door te gaan. Ben stiekem erg benieuwd hoe AZ zich tegen Salzburg zal houden.....

14 maart 2014 om 16:27

Ik denk niet dat AZ zich staande zal houden tegen Rbs. Ik hoop dat ze Betis loten. Dat is de enige waar ik ze van zie winnen. Maar toch, knappe prestatie van AZ!

14 maart 2014 om 17:24

Ik heb gisteren Basel tegen Salzburg gekeken en dat niveau was bedroevend. Nu heb ik AZ al heel lang niet meer zien spelen maar als dit niveau nog niet te doen is dan kun je beter thuisblijven.

14 maart 2014 om 20:16

Dat is op papier natuurlijk de mooiste ploeg die we loten kunnen, maar laten we eerlijk zijn. Alle clubs zijn welkom, je komt toch bij de laatste acht áls we doorgaan. Twee jaar terug hebben we Udinese, wat respectievelijk toen gewoon subtopper was in de Serie A thuis heerlijk uitgespeeld en daar volgens mij na 2 á 3 minuten al een rode kaart toch de schade beperkt weten te houden, én als toetje Valencia thuis te pakken genomen.

Ik wil niet zeggen dat wij dat soort wedstrijden wel even winnen, dat is onzin. Maar je bent nooit kansloos

15 maart 2014 om 13:23

AZ-JW

Klopt! Eerst 2-0 thuis gewonnen (falkenburg belangrijke 2-0, Martens 1-0)

Uit binnen 30 seconden al een (naar mijn mening onterechte) rode kaart en een penalty tegen omdat Floro Flores eerder Viergever liep te wurgen dan andersom. Maar goed.

Snel 1-0 en 2-0 achter. Toen wederom Falkenburg met een mooie goal. En door dat uit doelpunt moest Udinese er nog 2 scoren. Maar hebben daarna niet meer gescoord

2-0 / 1-2

Heel leuk, maar zodra er een tegenstander van een beetje niveau komt zullen ze worden afgedroogd.

Ik zat net op internet de wedstrijden van AZ uit 2005 te bekijken. Wat een elftal was dat zeg! In de alkmaarderhout, waar het ultieme voetbalsfeer heerste. Dit jaar zijn we wederom uitstekend bezig. Het zij met een veel minder elftal maar laten we AZ naar de volgende ronde schreeuwen.

14 maart 2014 om 16:15

Wat een top team was dat hè! De opstelling was grotendeels zo:
Af en toe Opdam/mathijsen die wisselden en Sektioui met Meerdink. En Huysegems als frequente invaller. Leuk team! Vooral Perez, Van Galen en Timmer (die alles zo mooi naast keek ipv te duiken) engeltje op de lat/paal.

Timmer
Kromkamp
Jaliens
Opdam/Mathij
De Cler
Lindenbergh
Van Galen
Landzaat
Meerdink
Nelisse
Perez
14 maart 2014 om 16:37

opvallend ook hoe veel Nederlanders er toen nog in het team speelden...

14 maart 2014 om 16:57

Inderdaad, dat was een prachtig team. Toen wonnen ze gewoon ff uit bij villarreal, dat het jaar ervoor nog halve finale cl speelde, en bij Shakhtar donetsk.

az heeft veel mazzel met de tegenstanders die ze krijgen, maar het is ook knap dat ze die gewoon verslaan.
verschil met anzhi uit of thuis zal niet zo groot zijn, dus als az gewoon hun normale niveau haalt zullen ze wel doorgaan, enige tegenstander waarvan ik denk die kunnen ze hebben is real betis als die doorgaan.

14 maart 2014 om 16:10

Die "mazzel" hadden Vitesse en Utrecht ook, we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

14 maart 2014 om 16:18

Petrolul Ploesti (of iets dergelijks) tegen Vitesse, PSV die er in een makkelijke groep uitlag. Utrecht tegen pseudo amateurs. Nou ja. Dat is pas eens dramatisch.

AZ treft met Paok, Shaktar Karagandy, Anzhi clubs die veel meer geld hebben dan AZ hoor.

Anzhi mag dan wel uitgekleed zijn (in vergelijking met de Eto'o Hiddink Boussoufa, Samba, Traore tijden... maar heeft nog steeds een budget van 50 à 60 miljoen euro! Wat meer dan het dubbele van AZ is!

Bukharov verdiend overigens 2.2 miljoen euro per jaar, weliswaar gehuurd maar gaat zo goed als zeker voor hetzelfde salaris ook aan de slag bij Anzhi na dit jaar. Voor 2.2 miljoen kan je de hele aanval van AZ betalen en nog geld over voor 1 à 2 posities.

Dat is het verschil. Vitesse/psv/utrecht verloren van teams met een klein budget, Paok, Shakther karagandy, Paok hebben een veel groter budget en dus normaliter het betere team.

Hoi Dickie, die overwinning is heel leuk als je een teletext supporter bent en dan ziet dat AZ heeft gewonnen. Maar als je van goed voetbal houdt en een Nederlands team volgt omdat ze goede prestaties neer zetten, dan wil ik graag goed voetbal zien. Als dat niet lukt is niet heel erg, maar dan mag daar best kritiek op zijn. Ik kijk voetbal voor het voetbal en niet voor de uitslag.
Succes in Rusland.

14 maart 2014 om 16:20

Zonder geluk vaart niemand wel. Az weet toch maar te winnen, het resultaat telt punt uit. Het kan niet altijd een galavoorstelling zijn. Al helemaal niet in de EL. Men verwacht gewoon teveel...

14 maart 2014 om 17:19

Als je alleen het resultaat vindt tellen dan kan ik je adviseren korfbalsupporter te worden. Winnen bij altijd het EK en WK. Geweldige resultaten!

14 maart 2014 om 20:19

Ja, bizar hé? Het is allemaal negatief. Als je bedenkt dat je respectievelijk Anzhi twee weken na elkaar treft, thuis en in Dagestan. De week erop Ajax op bezoek krijgt, waarbij je ook goed voor de dag moet komen, én dan nog competitie in het weekend moet voetballen kan je toch geen 110% geven als je ook de kans hebt het 1-0 uit te spelen?
Mensen klagen, maar moeten dankbaar zijn voor de 'eer' (punten) die AZ weer binnenhaalt.

14 maart 2014 om 22:48

Uit in Moskou, spelen niet in zuid Rusland vanwege te veel islamitische dreigingen.

Verder klopt het, AZ doet het wederom fenomenaal in Europa, vaak zuinig maar ja, wat moet je van AZ verwachten? Het is de kleinste club van alle nog actieve europese clubs.

14 maart 2014 om 17:26

Als alleen het spel je interesseert adviseer ik je niet meer naar Nederlandse clubs te kijken.

Dickie zegt dat hij nog op 3 vlakken (fronten) mee doet, ik tel er anders maar 2, of mis ik iets?

14 maart 2014 om 16:22

In de race voor europees voetbal is 3, vermoed ik.

14 maart 2014 om 16:22

Europees, beker en play off tickets... Zijn er drie, al kan je de play off tickets in twijfel trekken.

On: Hoe dan ook een zeer goeie prestatie van AZ dat op deze manier veel sympathie werft. Heb de wedstrijd gisteren niet kunnen zien, maar toch mooi dat AZ weer heeft gewonnen.

14 maart 2014 om 16:28

Doelstelling is om Europees voetbal te halen. In dat opzicht doen we nog mee in de competitie. Denk dat je het zo maar meer moet bekijken.
Als je het negatief wil zijn, dan kan je het ook bekijken als dat ze in 3 competities voetballen en dus de meeste wedstrijden moeten spelen.

Iig is het dus erg knap van AZ.

14 maart 2014 om 16:44

Ik dacht dat Dickie misschien het kampioensschap bedoelde als 3e front, maar het zal inderdaad wel de play offs zijn.

Alleen de 1ste helft gekeken en daar kwam AZ verdomd goed weg. Hopen dat de uitwedstrijd niet zo slordig is.

Volgende ronde Betis Sevilla en de halve finale lonkt. Hoe we ook spelen. Als je ook slechte wedstrijden wint ben je een kampioen. Al heb ik me ook wel groen en geel geergerd de eerste helft.
Wat doet Elm nog steeds op het veld. Zet dan Gorter erin als je Overtoom geen kans wilt geven.

Prima prestatie .met een relatief laag budget presteert AZ al jaren zeer goed. Hulde voor de beleidsbepalers in Alkmaar. AZ pakt de punten voor nederland. Ajax, Feyenoord en PSV falen al jaren met veel hogere budgetten.

14 maart 2014 om 16:43

Az doet altijd gerichte aankopen, ze hoeven niet te puzzelen of oplossingen te zoeken voor posities die overbezet zijn. Er zit duidelijk een visie achter, die zorgt voor een gebalanseerde selectie.

14 maart 2014 om 17:31

@ roodgroen

Ajax en PSV staan hoger op de UEFA-coëfficiëntenlijst dan AZ, dus die twee clubs pakken meer punten voor Nederland dan AZ. Mogen Ajax en PSV daarnaast ook eens een mindere periode hebben ? Daarnaast spelen die clubs over het algemeen in de Champions League waar het moeilijker is om punten te pakken dan in de Europa League. Dat doet niets af aan de prestaties van AZ, maar dat gebash op Ajax en PSV vind ik onzin. Volgens mij heeft Nederland al genoeg te danken aan Ajax en Psv, dus mag het ook een keertje dat andere clubs ook eens een serieuze duit in het zakje doen.

14 maart 2014 om 17:59

@ Afca Leeds: AZ doet al 10 jaar goede zaken in Europa, met uitzondering van volgend seizoen. Dat CL moeilijk is daarin heb je gelijk, maar daarvoor krijgt de club bij deelname aan de poule fase CL meteen al 4 bonuspunten, daarvoor hoef je geen wedstrijd te winnen.

Maar ajax in mindere mate maar PSV heeft dit seizoen toch weinig punten gepakt in de EL. En dat mag je toch wel aanrekenen. En Ajax is wel erg makkelijk opzij gezet door RB Salzburg.

Vitesse (en Utrecht in mindere mate) moet zich al helemaal gaan schamen.

15 maart 2014 om 13:20

Deelname CL krijg je al veel bonuspunten, tevens een bonus van pakweg 10 miljoen of meer aan TV rechten en deelname. Zet dat ook even af tegen de 3-5 miljoen dat je (in een heel EL seizoen!) wint. Terwijl die 10-15 miljoen bij CL meteen verkregen wordt.

Geef AZ 15 miljoen en ze kunnen een Toornstra, Ziyech, goede verdediger en een betere keeper halen. Dan is AZ ook meteen een realistischer team om ver te raken in de El/competitie.

Geld bepaald helaas bijna alles in het voetbal. En Ajax/feyenoord/psv hebben traditioneel het meeste geld gehad. Zelfde trend is zichtbaar in het buitenland uiteraard...

Wat is het negatief hier hoor. Het staat 1-0 voor AZ dat is nu alles wat telt.

Milan heeft een tijdje geleden in de CL onverdiend tegen Ajax gewonnen. Denken jullie dat de Italianen darover klagen ? Winst is winst. Op naar Moscow !

14 maart 2014 om 17:41

Juve*

15 maart 2014 om 13:18

Lucas,
Als Ajax fan zou je toch moeten weten dat Ajax tegen Milan speelde en niet Juve

14 maart 2014 om 22:51

Moscow? Als je geen Nederlands of Russische kan...

Tuurlijk, mooi was het niet maar het resultaat was er wel 1-0 en dus geen tegengoal.
Dat laatste is in de Europese competitie heilig wil je verder komen.
AZ heeft aan 1 goal in moscow voldoende.

Dit is het overzicht van het aantal punten dat de Nederlandse clubs afgelopen 10 jaar binnengehaald hebben (winst is 2 punten vanaf groepsfase en 1 punt in voorrondes; gelijkspel is 1 punt vanaf groepsfase en 0,5 punt in voorrondes; 4 bonuspunten voor CL-groepsfase (t/m 2009 3 bonuspunten); 1 bonuspunt voor kwartfinale, halve finale en finale Cl/el):

PSV 136
ajax 107
AZ 103,5
Twente 63,5
Heerenveen 34
Feyenoord 19,5

AZ is dus na PSV en Ajax met afatand al tijden de beste Nederlandse club in Europees verband. Ook in de competitie zitten ze altijd top 4 a 5 en hebben even een dipje gehad omat ze moesten verkopen na de DSB debacle. Nu ook weer in de beker na vorig seizoen deze te hebben gewonnen.
AZ komt in mijn ogen wat respect toe gezien voor eredivisie begrippen deze club toch een behoorlijke inbreng heeft.

15 maart 2014 om 00:12

Je vergelijking klopt niet helemaal, want dat zijn punten die ze individueel gehaald hebben, maar de competitie-bonus mist (je krijgt 0,33x de landcoëfficiënt van dat jaar erbij)

Maar dan nog heb je niet de bijdrage die de club voor het land binnen heeft gehaald, want dan moet je het nog delen door het aantal deelnemers en dat is ook niet elk jaar hetzelfde geweest (dit jaar waren dat er bijvoorbeeld 6, terwijl dat vorig jaar 7 waren).

Maar de algemene trend blijft wel gelijk. AZ doet het Europees heel knap en daar mag de club zeker trots op zijn.

Dat je Feyenoord en Heerenveen mee telt in het lijstje is overigens niet geheel terecht, want Feyenoord heeft niet elk jaar Europees gespeeld en daardoor krijg je een vertekend beeld. Je zou dan de punten ook moeten delen door het aantal seizoenen dat ze Europees speelden.

Overigens: deze punten geven ook nog niet geheel weer hoe elke ploeg heeft bijgedragen aan de huidige positie van Nederland op de coëfficiëntenranglijst, want alleen de laatste 5 jaar tellen mee en jij hebt de laatste 10 jaar opgeschreven.

15 maart 2014 om 13:15

Superghost,

Wat Pinkelman zegt klopt, dat is het aantal punten dat AZ heeft gehaald.

Dat de punten dan uiteindelijk gedeeld worden door het aantal teams wat meedoet, is niet de schuld van AZ dat dat door 5-6 teams gedeeld wordt. Dat een Feyenoord, Vitesse, Utrecht en Ado en vaak ook Twente er al snel uit ligt... tsja dat is hun schuld dan.

Dat AZ veel punten pakt, met een begroting van 25 miljoen is een puike prestatie, waar Ajax en PSV met 50-60 misschien wel 70 miljoen werken ? En dan teams als Twente/vitesse/ ook met een veel hoger budget.

15 maart 2014 om 13:54

Volgens mij mis je nog het gedeelte waarin ik uitleg dat de clubs ook nog een percentage van het landcoëfficiënt erbij krijgen, die heeft hij niet meegeteld.

De begrotingen van Ajax en PSV zijn inderdaad veel hoger (resp. 65 en 63 miljoen) en die van Twente ook nog ruim boven AZ (35 miljoen). Die van Vitesse is niet zo heel veel hoger dan die van AZ (30 miljoen).

Een hele eerlijke vergelijking blijft het overigens niet, omdat je afhankelijk bent van of je een 'geplaatste' status krijgt of niet en bovendien ook afhankelijk bent van de loting. Want laten we eerlijk zijn, AZ heeft dit seizoen ook wel de zwakkere ploegen geloot. Teams als Atromitos, Karagandy, Maccabi Haifa, Slovan Liberec en Anzji (dit seizoen) zijn echt niet beter (de meesten zelfs slechter) dan FC Petrolul en Kuban Krasnodar dat resp. Vitesse en Feyenoord uitschakelde en Ajax had de pech dat het RB Salzburg lootte, de lastigste ploeg die het kon loten (terwijl AZ de makkelijkste kreeg).

Hij berekent overigens daarnaast de punten nog niet correct. Dit laat ik even zien naar aanleiding van de resulaten van vorig seizoen:
volgens zijn puntentelling zou AZ dan 0 punten hebben gehaald (2x verloren tegen Anzji: 0-1 en 0-5) en zou Vitesse er 1,5 moeten hebben gehaald (4-4 gelijkspel en 3-1 winst tegen Plovdiv en 2x 0-2 nederlagen tegen Anzji). In werkelijk haalde AZ 1,5 punt en Vitesse slechts 1. Dit terwijl Vitesse het dus wel beter deed.

De voorrondes berekent hij namelijk verkeerd. Je krijgt namelijk voor de club-coëfficiënten helemaal geen punten voor winst of gelijkspel in de voorrondes, maar alleen punten voor de voorronde waarin je uitgeschakeld word of punten voor het halen van de groepsronde en aangezien AZ een ronde later mocht instromen kreeg het 0,5 punt meer.
Pas in het hoofdtoernooi krijg je punten voor winst of gelijkspel.
(bron: Uefa)

De laatste argumentatie die ik noemde ga je ook niet op in, namelijk dat het een scheve vergelijking is als je bij de ene club de punten uit 10 jaar Europees voetbal optelt, terwijl bij andere clubs er maar uit 1 of 2 jaar Europees voetbal worden opgeteld en dat gelijk wordt gesteld aan die 10 jaar. Zo krijg je namelijk de indruk dat bijvoorbeeld een Vitesse nooit in de buurt van AZ gekomen is, terwijl Vitesse tijdens 1 van die 2 jaar toch echt meer punten haalde dan AZ: vorig seizoen haalde AZ volgens zijn telling namelijk 0 punten (en was de slechtste van Nederland) en Vitesse 1,5
(ik zeg bewust volgens zijn telling, want in wekelijkheid behaalde AZ voor die 2 nederlagen 1,5 punt en Vitesse voor die 1x winst en 1x gelijkspel maar 1,0 )

Op welke drie vlakken doelt hij dan? Hij denkt dat AZ nog kamioen kan worden??

14 maart 2014 om 18:02

Dat is hierboven al aangekaard, maar zover ik weet speelt AZ ook nog in de Nederlandse competitie, dus op 3 fronten moet AZ nog aan de bak. De competitie niet voor het kampioenschap, maar wel voor het behalen van Europees voetbal en een goede positie op de ranglijst (ivm verdeling televisiegelden).

Dan wil ik Advocaat wel gelijk zeggen dat het echt een wonder is dat AZ gister niet met 0-2 verloren heeft. En hij geeft aan dat het 'ook wel wat positiever mag'. Het zal wel aan mij liggen maar het spel van AZ was gister niet best. Nogmaals, Advocaat moet God op z'n bloten knieën danken dat het gister niet 2 tegendoelpunten heeft gekregen, en dat AZ er met een 1-0 winst van af is gekomen.

14 maart 2014 om 20:24

@lars,

Hij bedoelt al dat nutteloze commentaar, winst is winst. Ons voetbal word afgerekend, en oké het was niet best. Maar kijk tegen wie je voetbalt, ze halen niet voor niks de laatste 16. Maar het gaat om de punten, ook ivm de tickets voor Europees voor de aankomende jaren. Hij bedoelt dat AZ te weinig waardering krijgt, in plaats voor dat ze het Europees gewoon onwijs goed doen voor de omvang van de club, al jaren trouwens

15 maart 2014 om 08:00

Daar heb je inderdaad gelijk in. AZ is wat dat betreft wel altijd een stille kracht die altijd in Europa wel z'n punten weet te pakken.

15 maart 2014 om 13:17

Lars,
Het kan niet altijd sprankelend zijn. Ik denk dat jij (en het grootste deel van Nederland) er niet om gemaald had als Ajax op een dergelijke manier van RBS had gewonnen. Zonder geluk vaart niemand wel.

Dat AZ een keer niet knap speelt (maar wel wint!) is opvallend, vaak spelen we juist heel erg leuk.. krijgen we 5-10 kansen in de wedstrijd scoren er maar 1-2 en krijgen dan bij iedere counter een goal tegen en ga je de boot in. Het is een keer is andersom, ben er blij mee, maar het spel is niets om tevreden over te zijn.

De punten zijn binnen en dat is alles wat we er nog vies over maken In het buitenland boeit het spel ook veelal niet.

Nederlandse obsessie dat het spel per se goed moet zijn...

15 maart 2014 om 14:09

Dat is waar wat je zegt. Maar ik baseer dit natuurlijk alleen op wedstrijd van afgelopen donderdag, en de reactie van Adcocaat. Wat er met Ajax gebeurde tegen Salzburg, dat had AZ donderdag ook kunnen overkomen. Maar het is een wonder dat ze er met 1-0 winst van af zijn gekomen.

Neemt niet weg dat ik AZ in de Eredivisie goed vindt voetballen. Ik vind AZ op dit moment zelfs de best voetballende ploeg van Nederland. Alleen jammer dat ze het donderdag zo lieten afweten. Ik hoop ook voor ze dat ze doorgaan naar de kwartfinale, maar dan moet het volgende week donderdag wel ietsje beter..

15 maart 2014 om 19:53

Anzhi zijn niet meer het top team van 1 jaar terug... maar ook niet de club pannenkoeken die de eerste helft in de Russische competitie speelde hè.

In de winter hebben ze Bystrov en Bukharov gehuurd van Zenit.
Smolov van Dinamo Moskou
Bilyaletdinov van Lokomotiv Moskou (ooit bij everton)
En die Aliyev (met de bal op de lat en andere vrije trap) gekocht.

Dat is toch wel een enorme kwaliteitboost die zij hebben ondergaan. Ik wil zelfs zo ver gaan dat deze 5 nieuwe spelers nu al hun beste 5 spelers zijn. Die gaan never nooit laatste worden in Rusland met deze versterking.

Dus zo matig is winnen van Anzhi ook niet en zo dramatisch als Derksen altijd doet bij Rtl7 bij elk Nederlands team''ach de Eredivisie stelt niet voor'' of het nou AZ, Feyenoord of Twente is. Of zelfs Ajax, RBS zouden ze wel even oprollen... Die clubs die volgens de criticasters opgerold moeten worden hebben een budget van 2-3 en soms 4x zo hoog..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren