Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Dat anti-SC Heerenveen-gevoel is een beetje calimerogedrag'

Laatste update:

De sympathie die SC Cambuur dit seizoen verwierf, is door de gebeurtenissen in het begin van deze week als sneeuw voor de zon verdwenen. Dwight Lodeweges maakte bekend dat hij aan het einde van het seizoen naar sc Heerenveen zal vertrekken en dat viel niet goed bij een deel van de fans. Zij probeerden de training van Cambuur te verstoren en joegen Lodeweges weg.

/

De coach diende dinsdagavond zijn ontslag in en droeg zijn taken over aan assistent Henk de Jong. Algemeen directeur Gerard van den Belt kookt van binnen: "Zo blijven wij altijd klein", moppert hij in De Telegraaf. "Dat anti-SC Heerenveen-gevoel is een beetje calimerogedrag. Wij moeten stoppen die focus op Heerenveen te leggen en ons zo klein te voelen ten opzichte van die club."

"Die heel diepe emotie, daar moeten wij vanaf", vindt Van den Belt, die zegt dat Lodeweges interim-coach De Jong achter de schermen nog even bijstaat, in ieder geval tot de wedstrijd tegen NEC van aankomend weekend. Hij zal de lopende zaken overdragen en vervolgens afscheid nemen. Zonder Lodeweges verloor Cambuur woensdag met 1-0 van FC Utrecht.

Begrijp jij de woede van de Cambuur-fans?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tuurlijk begrijp ik die emoties van de Cambuur-fans, maar je eigen stadion vernielen, je trainer wegjagen en uitschelden voor nsb'er en verrader kan gewoon niet. Cambuur moet het accepteren dat sc Heerenveen een stap hogerop is voor Lodeweges!

3 april 2014 om 07:52

Waren alleen jongens van 14 tot 17 jaar die geen werk hebben en toch niks te doen hadden! Die weten niet eens hoe het vroeger ging!

Hopelijk blijven we er gewoon in en nemen we inderdaad een sportieve wraak volgend seizoen.

3 april 2014 om 09:02

Ik hoop echt dat Cambuur erin blijft, alleen al voor de Friese Derby en de supporters.

3 april 2014 om 10:09

Waar staat DKV eigenlijk voor?

3 april 2014 om 10:13

Dertig Kilometer Verderop

3 april 2014 om 12:25

Torbro, hoe kom jij er bij dat het jongens van 14-17 jaar waren? Want dat is dus echt niet het geval.

3 april 2014 om 13:49

Heerenveen is gewoon 2/3stappen hoger dan cambuur .dus die trainer heeft gewoon gelijk om over te stappen.en wat mijn betreft sv 10 jaar voor die gasten meer dan terecht

Zo ga je van meest sympatieke club naar meest verrachte club in 1 week tijd. Zouden die leeghoofden dat niet doorgehad hebben? Dag imago... Dag goede naam!!!

3 april 2014 om 08:22

Dat ligt toch echt aan jullie zelf, dit is altijd al de cultuur bij Cambuur geweest. Bij uitwedstrijden in de JL ging het er ook wel eens lekker tekeer. Maakt mij niet uit, ik vond het altijd wel wat hebben maar ik vraag me af waar die sympathie voorheen dan vandaan kwam?

3 april 2014 om 10:31

Kleine club met een klein sfeervol stadion, dat met veel jonge jongens aanvallend en attractief voetbal op de mat legt. Dat zie je niet vaak bij een promovendus.

3 april 2014 om 11:37

Klopt, maar dat is toch nog steeds zo? Problemen met een groepje supporters heeft Cambuur altijd al gehad.

3 april 2014 om 08:22

Dat is net zo kortzichtig van de mensen die nu slecht over cambuur denken. Het is wekelijks uitverkocht en de club is veel meer dan een paar hooligans die het stadion bestormen.

Het waait net zo hard weer over als we de laatste paar wedstrijden weer winnen met leuk voetbal!

Die beleving van de supporters was ook de reden van de sympatie van veel mensen. Liever een dode club dan een satelietclub van dkv. En dkv staat er ook niet goed op de laatste tijd.

3 april 2014 om 09:45

Misschien handig als je de gewone clubnaam even noemt in plaats van dit kinderachtige gedoe.

3 april 2014 om 09:57

In welk opzicht staat Heerenveen er niet goed op de laatste tijd? Ik heb nou geen rarigheid van deze supporters groep gezien.

3 april 2014 om 10:15

Bestuur is daar ook met de dood bedreigd hoor. Alleen daar weet men dat wel te relativeren tot 1 onverlaat. die dat doet. En als we het over cambuur hebben weet men het niet te relativeren. Google maar is op heerenveen, bestuur , bedreigingen.

3 april 2014 om 11:04

Henkrepel, je weet denk ik zelf ook wel hoe dat komt. Of het daarom terecht is dat het bij Hveen niet uitvergroot wordt is een tweede punt maar de harde kern van Cambuur is net even wat groter en berucher dan die van Hveen, om het maar voorzichtig uit te drukken.

Dat is ook precies de reden waarom ik me verbaas over deze rivaliteit. Ok, op sportief gebied is Hveen jullie de baas, maar in en buiten het stadion worden jullie serieus genomen en zij niet. Toen psv het jarenlang beter deed dan wij konden de meesten hier nog steeds lachen om de kneuterigheid van de gemiddelde psv supporter én het gemiddelde harde kern lid.

Kortom, om je succestrainer op deze manier weg te laten gaan naar een (in mijn ogen) niet gevreesde rivaal is gewoon zielig. Maar leg het me vooral uit, ik ben geen Fries.

3 april 2014 om 12:08

Henkrepel, omdat je zelf niet in staat bent om na te denken, zal ik je hier even bij helpen. Het bestuur van Heerenveen werd bedreigd door een brief van een zogenaamde Knokploeg Heerenveen. Nieuw Noord en Feanfan weten hier niets van af, ik ken niemand in mijn Heerenveen kring die er iets van af weet en er is niemand naar het huis van Veenstra of Hansma geweest of ramen in te gooien, kinderen te bedreigen of wat dan ook. Dit is dus een vage bedreiging en totaal niet relevant voor de media.

Bij Cambuur staan 100 tot 200 idioten voor de deur. De steward voor de hoofdingang werd weggeduwd en de idioten stormen als een stel losgekomen apen naar binnen. Zelfde verhaal met het hek dat de toegang tot het stadion belemmerde, waar meerdere malen tegen aan werd gebeukt.

Nou wil ik best de vraag stellen of je het verschil nu ziet en begrijpt, maar ik mag toch hopen dat dit niet nodig is. Derksen zei het gister ook nog eens: ''de Heerenveen supporters hebben voorbeeldig gehandeld in die situatie. Het bestuur is met overleg en ludieke acties duidelijk gemaakt dat het zo niet verder kan. Tegenwoordig noemt men het bioscooppubliek, maar die supporters doen gewoon normaal.''

3 april 2014 om 12:42

Dat een idioot een brief stuurt, dat kan je moeilijk de hele supporters schare aanrekenen. Niemand van de supporters in Heerenveen die er ook maar enig begrip voor op kan brengen.
Het zijn geen 200 supporters die dat hebben gedaan en dan gesteund door velen van hun achterban. Het kwalijke van de Cambuur supporters club is dat ik veel begrip hoorde, terwijl ze wisten hoe het uit de hand kan lopen.
Het protest van de supporters schare tegen het bestuur was toen een zeer net maar duidelijk protest.

3 april 2014 om 15:49

Ik kan me ook nog steeds niet voorstellen dat een Feanfan die brief heeft gestuurd.

Met zulke supporters blijft het natuurlijk een kleine club. Zonde, want op zich blijft Cambuur een sympathieke club met een leuk elftal. Maar een trainer wegjagen die een heel begrijpelijke carrièrestap maakt, dat slaat natuurlijk nergens op.

Een verstandige algemeen directeur zo klinkt het....

Niet alleen het anti Heerenveen maar ook het hele anti Friesland is natuurlijk belachelijk. Wie dat bedacht heeft. Als je je niet kunt identificeren met Friesland dan zoek je toch een club buiten de provincie uit om te supporten. Leeuwarden blijft de hoofdstad van onze mooie provincie.

Misschien zal dat ook wel voortkomen uit de haat naar Heerenveen omdat juist onze club met bijv onze vlag de Friese trots laat zien.

3 april 2014 om 09:05

Helemaal mee eens. Cambuur is jaloers dat wij wel al die jaren in de Eredivisie speelden en zij niet.

Dat anti-Fryslân gedoe is nog wel het minste, zoals je al zei Leeuwarden is de hoofdstad van de provincie Fryslân. Misschien kunnen ze er niet tegen dat Heerenveen voetballend Fryslân 'op de kaart heeft gezet'

3 april 2014 om 09:54

Ook mee eens. Ongeveer hetzelfde is het geval in Limburg. Waar ik vaak MVV-fans heb zien schreeuwen dat zij niet bij Limburg horen terwijl ze nota bene de hoofdstad zijn. Verder natuurlijk een ontzettend kinderachtige reactie van die paar leeghoofden van Cambuur die de trainer weg hebben gejaagd.

3 april 2014 om 11:30

Waarom noem je ze nu Cambuur en in een voorgaande post Dkv?

3 april 2014 om 10:07

Als hij echt zo verstandig was dan had hij zijn team gewoon verboden te spelen gisterenavond. Je speelt voor je supporters en sponsoren. Als 1 groep zich zodanig misdraagt dan kom je toch gewoon niet meer inactie. Ik vind dat je dit als club gewoon niet moet pikken. Nu blijkt wel dat die gatsen de baas zijn en niet deze algemeen directeur.

3 april 2014 om 10:11

De feiten. Ik kom al 47 jaar bij Cambuur, dus mag je er vanuit gaan dat ik er iets van weet. Vroeger werd het Friese volkslied alleen gespeeld bij de derby tussen Heerenveen en Cambuur. Zowel in Heerenveen als Leeuwarden. Dat hoorde er gewoon bij. Na dat de clubs in verschillende divisies speelden heeft Heerenveen het volkslied geannexeerd en gemaakt tot clublied. Tevens hebben zij zich gepromoot als DE Friese club. Als uiting daarvan heeft Heerenveen het voor elkaar gekregen dat de Knvb het goed vindt dat het Friese volkslied bij alle thuiswedstrijden gespeeld wordt. Dat verbaast mij. De enige wedstrijd waarbij het Friese volkslied thuishoort is de Friese derby. Bij andere wedstrijden hoort het niet thuis en zou het m.i. verboden moeten worden. Je speelt toch ook niet de Brabansonne (zo heet het geloof ik) voor een wedstrijd in Brabant?
In reactie hierop kwam de MI-side met Anti-Fries. Dat slaat ook nergens op, al vond ik de Nederlandse vlaggen tijdens de wedstrijd Heerenveen-Cambuur best ludiek. Veel Cambuursupporters spreken Fries. De eerste oefenwedstrijd voor het nieuwe seizoen is altijd bij het gezellige DTD (De Trye Doarpen, schrijf ik het goed?). Dan wordt voornamelijk Fries gesproken. Ik heb jaren gestaan en gezeten op de Zuidtribune tussen gezellig Fries sprekende mensen van Dtd. Hoezo anti-Fries?
Ik ben pro-Fries - al spreek ik het niet goed uit als Liwadder die inmiddels 100 km verderop woont. Ik ben niet anti-Heerenveen, maar heb wel een hekel aan de arrogantie van Heerenveensupporters die denken dat Friesland alleen van hen is.
Mijn laatste twee ervaringen in Heerenveen waren waren helaas negatief. In het oude Abe Lenstra stadion betaalde ik voor een zitplaats bij de derby en werd ik in de modder gezet tussen de tribune en het hek om het veld. In het nieuwe stadion ging ik met een Heerenveensupporter mee voor een leuke wedstrijd, maar werd bedreigd door bepaalde Heerenveensupporters. Het beeld dat mensen van een club hebben is veel genuanceerder dan mensen beweren.
Heerenveen is niet de perfecte club. Cambuur is niet (ineens) de club met allemaal tokkies. Beide clubs hebben recht van bestaan en moeten elkaar respecteren.

3 april 2014 om 13:49

@cambuur1960
De feiten, ik kom misschien iets minder lang bij Heerenveen maar toch een dikke 30 jaar en ik kan rustig zeggen dat ik ook het 1 en ander heb gezien.
Voordat überhaupt het Friese volkslied gespeeld werd was er altijd al een duidelijk anti-friesland sentiment bij veel Cambuur supporters. Het heeft niks mee met het gebruik van het volkslied te maken dat Cambuur zich zo anti-Fries gedraagt, ik heb het altijd gezien als iets typisch Leeuwarders. Dat Heerenveen het volkslied en de vlag gebruikt, niemand houd Cambuur tegen om iets dergelijks te doen. Niemand in Heerenveen die zogenaamd iets opeist en het is geen clublied.
Het grootste probleem is dat de club Cambuur op een gegeven moment elke afkeer ondersteunde en daarmee voedde men de supporters.
Daarnaast is er altijd buiten het voetbal een sentiment geweest vanuit de dorpen dat Leeuwarden niet bij Friesland hoort en andersom. (stad vs platteland en dit soort onzin)
Jij schuift het mij te makkelijk af op een paar tradities welke Heerenveen heeft geïntroduceerd. Het gebruik van die tradities was gewoon een erg slimme zet van de club.

De fanatieke aanhang was er al voor die tijd. Toen we nog in de eerste divisie speelden was het allemaal nog wat fanatieker en ik kan je vertellen dat wij als oud-noord Heerenveen supporters complete lieverdjes waren bij de harde kern van Cambuur, daar zaten complete dwazen tussen.
Nou vindt ik niet dat ik die tijd kan vergelijken met nu, ik heb het idee dat er nu meer fatsoen is en bij Heerenveen is de mentaliteit gewijzigd.

Ik ben het inderdaad ook niet eens met dat plots alle Cambuur supporters tokkies zijn, echter is er nog wel een fanatieke groep die de grenzen iets te graag opzoekt.
En dat beschadigd de club alleen maar.

4 april 2014 om 08:37

De Trije Doarpen - DTD

3 april 2014 om 10:24

Heel Nederland vind dat friese volkslied belachelijk of moeten ze bij Feyenoord Twente Of welke club dan ook eerst het volkslied van de provincie stad of club spelen.volgends mijn heeft iedere fries in zijn id kaart of paspoort staan dat die nederlandse natonaliteit heeft.tuurlijk mag je trots zijn waar je vandaan kom of voor welke club je bent maar je bent en blijft een hollander en daarna pas een fries.

3 april 2014 om 11:14

Heel Nederland vindt het belachelijk? Ben wel benieuwd naar dat onderzoekje. Ik hoor namelijk ook vaak mensen die het wel mooi vinden. Tuurlijk ben ik gewoon Nederlander(geen Hollander zoals jij stelt), maar in tegenstelling tot in vele andere provincies, voelt een groot deel hier trots voor de eigen provincie. Dat heeft Riemer ooit slim weten te gebruiken door het Frysk Folkslied te spelen. Zo creëer je een gevoel van saamhorigheid. Marketingtechnisch ook slim. Dat de Knvb het heeft geaccepteerd is niet de schuld van Heerenveen.

Cambuur1960 heeft een keurig stukje, maar vergeet wel dat de strijd tussen Leeuwarden en de rest van Friesland al veel langer speelt. In een ver verleden(16e eeuw) wilde Leeuwarden niet meer echt Fries zijn en werd het Fries in de ban gedaan. Dit met het oog op handelsbetrekkingen met de rest van Nederland. Geen hele vreemde keuze, maar het is wel een verklaring voor de wederzijdse sentimenten en de speciale status van Leeuwarden binnen Friesland.

3 april 2014 om 11:18

Dat mag jij prima vinden, maar zo ervaren veel Friezen het niet. Ik ben eerst Fries en daarna pas Nederlander. Dat wil niet zeggen dat ik mij verheven voel boven iemand uit de andere provincies. Ik ben gewoon trots vanwege mijn afkomst uit Friesland.

3 april 2014 om 11:29

veel Nederlanders vergeten dat Friesland (destijds het Friese Rijk of Magna Frisia) er al 1000 jaar eerder was dan Nederland. Misschien dat mensen dan snappen dat we trots zijn op onze roots, onze taal en "ons land". Dit land dat al zolang bestaat.

3 april 2014 om 11:35

@frisianreds
Ik kom uit het omgeving Amsterdam woon in de omgeving van Zwolle heb familie in de omgeving van Roermond en Sittard moet ik je nog meer vertellen.nou ben ik benieuwd hoevaak jij dat dan hoort want ik hoor het heel weinig.

3 april 2014 om 11:50

@ 18-3-1900

Spreek even lekker voor jezelf wil je, ik ben geen Fries maar ik vind het wel wat hebben hoor dat Friese chauvinisme.

3 april 2014 om 12:11

Prima 18-3-1900, dan zet je de tv uit, kom je niet naar het stadion en krijg je het ook niet mee. Groeten thuis!

Ps. laat mensen met idealen in hun waarde, zoals je dit zelf ook zou willen.

3 april 2014 om 12:53

Neem je eens de moeite om onderstaand filmpje eens te bekijken:

http://www.youtube.com/watch?v=ee_iupineuc

We zijn geen Hollanders, maar Nederlanders. Zal me ook nooit Hollander noemen. Tevens ben ik ook eerst Maastrichtenaar dan dat ik Limburger ben. Eerder chauvinisme dat ik ook terugzie in de Leeuwardenaren. Het verhaal van Cambuur1960, kun je ook kopiëren naar Limburg.
Velen snappen de frustraties niet onderling. Velen vinden de rivaliteit maar overdreven.
Iedere derby kun je vergelijken met een Feyenoord - Ajax. Alleen dan in kleinere vorm, maar de rivaliteit tussen beide kampen is soms zo groot, ook omdat ze al verschillende jaren niet meer tegen elkaar hebben gespeeld.
Vele mensen hebben ernaar uitgekeken om na zoveel jaar weer tegen het SC Heerenveen te spelen en te bewijzen dat niet zij maar SC Cambuur de club van Friesland is. Dat hun succes-coach op het einde van het seizoen naar de aartsrivaal gaat, kan best veel emoties losmaken. Deze zijn niet allemaal goed te praten.
Denk ook niet dat vele Ajax-supporters blij zouden zijn als Frank de Boer volgend seizoen coach van Feyenoord zou worden. Denk dat je dan ook dezelfde taffarelen kunt verwachten.

Soms is het zich verplaatsen in de schoenen van iemand anders een zeer lastige opgave.

3 april 2014 om 13:09

@afca_leeds

Ik spreek voor meer mensen.

@bubbe
Ben vaker daar geweest dan jij denkt 7jaar in Rohel gewoont ik en veel meer mensen vinden het belachelijk.

Ik vind het prachtig dat iedereen zich hier zo druk om maakt ik ga weer werken fijne dag.

3 april 2014 om 17:18

@ 18-3-1900

Ik weet gerust wel dat er meer Nederlanders zijn die zo denken, maar in eerste instantie claimde jij namens ons allen te spreken, ik ben ook Nederlandse en namens mij spreek je niet. Ik zal ook even uitleggen waarom ik dat Friese chauvinisme wel mooi vind.

Veel Nederlanders zeggen trots te zijn om Nederlander te zijn terwijl ze weinig tot niks weten over de vaderlandse helden/geschiedenis. Bij de Friezen krijg ik de indruk wel dat zij het een en ander meekrijgen over (friese) helden/gebeurtenissen die veel in het verleden betekend hebben voor de provincie en/of voor Nederland.

Oh en Hollanders bestaan niet meer, wij zijn Nederlanders en geen Hollanders, ook al weet ik dat men in de "volksmond" graag de benaming "hollanders" nog gebruikt.

3 april 2014 om 17:24

Het punt is dat het compleet niet te vergelijken is met een stap van Ajax maar Feyenoord, dat is een (dikke) stap achteruit. Het heeft meer weg als situaties waarbij de Schilderswijk tokkies allemaal over elkaar heenvallen als iemand van ADO naar Ajax gaat. Ik bedoel, rivaliteit is leuk, maar als je niet inziet wat voor een stap iemand dan maakt en hij zo'n niet kan laten liggen, dan heb je weinig inlevingsvermogen.

4 april 2014 om 12:17

en ik ben ten eerste een Leeuwarder/liwwadder en dan Nederlander.
Ik zou me schamen om fries te zijn.

Zonde het had zo een jaar mooi kunnen zijn/worden voor Cambuur mét Lodeweges, want wat hij heeft neergezet bij Cambuur is echt een grootse prestatie!

Weer zo'n bestuurder die emotie uit het voetbal wil halen. Cambuur is nu eenmaal een club waar een ouderwetse voetbalcultuur heerst waar emotie soms de overhand krijgt. Als je dat niet bevalt dan moet je voor een andere club gaan werken, voordat Van den Belt van Zwolle naar Cambuur ging wist hij al wat voor een club Cambuur was.

3 april 2014 om 08:32

hij wil de emotie niet uit het voetbal halen, hij wil achterlijk gedrag uit het voetbal halen.
Als jij dat niet snapt ga je maar lekker buiten aan het hek staan rammelen.

Negatieve emotie in het voetbal hoort te zijn: uitfluiten, hij is een hondel*l zingen, kapot zijn bij verlies, slecht slapen na degradatie.

Maar je gaat geen mensen bedreigen, je gaat niet het veld of stadion bestormen, je gaat niet vechten met supporters van de tegenstanders. Dat heeft allemaal niks met emotie te maken. Dat is gewoon rel schoppen en daarvoor moet je bestraft worden.

3 april 2014 om 08:53

"die heel diepe emotie, daar moeten wij vanaf"

Juist die diepe emotie maakt wedstrijden als Cambuur - Heerenveen of PEC - GAE tot de mooiste van de voetballerij. Straks zitten we opgescheept met derby's die leven als FC Volendam - Telstar.

"als jij dat niet snapt ga je maar lekker buiten aan het hek staan rammelen."

Dus er zijn maar twee opties? Snappen wat jij bedoeld of bij het hek staan? Dan zijn we snel uitgepraat

3 april 2014 om 09:19

Er is een tussenweg tussen derby's met emotie en je trainer behandelen als Anton Mussert.

3 april 2014 om 09:31

Als iemand zn emoties niet onder controle heef,t controlen de emoties die persoon. Dat levert altijd gevaarlijke situaties op. In dit geval gaat het ook weer tenkoste van een mens. De trainer leverde gewoon goed werk en moet nu geforceerd weg omdat een stel idioten het niet kan verkroppen dat hij volgend jaar ergens anders trainen gaat geven.

Dat gaat toch veel te ver en heeft niks meer met gezonde emoties te maken.

3 april 2014 om 12:13

calhoun84,

Gefeliciteerd. Je hebt geen ene reet begrepen van de boodschap die deze directeur meegeeft.

Waar er eerst sympathie was voor het clubje dat uit de jupiler league zich dapper probeerde te handhaven met aantrekkelijk voetbal, daar denkt men nu. Dat is die club met die supporters die hun club te kakken zetten en de realiteitszin volledig kwijt zijn. Omdat een trainer naar de concurrent gaat ? Hoe naief zijn ze daar. Dan moet je geen betaald voetbal gaan spelen. Daar gebeuren zulke zaken elke dag. Wake up Leeuwarden !! Grote jongens worden en een goede vervanger regelen aan het einde van het seizoen. En misschien moet je weleens naar je buren kijken. Dat lijkt me wel een fatsoenlijke club.by the way: Marco Van Basten is nog vrij voor volgend seizoen. Of mag die ook niet komen ?

3 april 2014 om 10:32

Je eigen bestuur met de dood bedreigen en ze weerzienwekkende k***honden noemen noem ik nou niet bepaald fatsoenlijk..

3 april 2014 om 11:22

Och och, elke keer het briefje van 1 zwakzinnige aanhalen om te bewijzen dat het aan de andere kant ook gebeurt. Ook in Heerenveen was het crisis. De supporters hier hebben informatiebijeenkomsten en discussieavonden georganiseerd en hebben uiteindelijk de Veenstra-kliek eruit gekregen. Dit had natuurlijk ook gekund door middel van een bestorming van het stadion, maar dan wordt er bij Heerenveen blijkbaar iets langer nagedacht.

3 april 2014 om 12:08

Een briefje dat geschreven is door notabene Cambuur aanhangers. Daar ga je met je argumenten.

3 april 2014 om 15:58

Dat zit er wel in, een Feanfan heeft het in ieder geval niet geschreven.

4 april 2014 om 12:20

Nee, wat dat zijn allemaal schatjes.
Schijnheilig gedoe daar in dkv ook altijd.

Van der Belt, laat dat Calimerogedrag maar.
Zo'n situatie komt nooit weer voor, dat een trainer voor een kritische fase na de aartsrivaal gaat.

Dus dat Calimerogedrag waar je ook praat was er ook toen we van Sep 2013-maart 2014 al dat sympathie aan het vergaren waren.

Dat mensen nu ineens geen sympathie meer voor ons hebben is jammer, maar ook kortzichtig van hun. Kijk eens verder dan je neus lang is. Als je vindt dat de club zich niet had moet laten leiden door een klein deel van de supporters, dan moet je zelf daar ook niet door laten leiden.. En in eens over vergaande sympathie te praten.

3 april 2014 om 17:29

Het vergaan van die sympathie komt nog niet eens perse door die 200 doorgesnoven gappies bij het stadion, maar meer door de mate manier waarop medesupporters het blijkbaar nodig vinden om dat allemaal weer recht te lullen. Als mijn medesupporters weer eens de boel af hebben zitten breken schaam ik me dood als ik erbij was, straks gaan mensen me er nog mee associëren.

Ik ben er als cambuursupporter wel ziek van. Ik ben blij dat Lodeweges weg is. Maar ik ben niet voor het bestormen van het stadion. Snap goddomme eens dat dat twee losstaande zaken zijn man.

3 april 2014 om 09:10

Tuurlijk, ik denk dat iedereen met Heerenveen of Cambuur hart snapt dat Lodeweges het stil had moeten houden tot na het seizoen. Zover ik weet was dat de bedoeling van Heerenveen maar wilde Cambuur dat niet.

Ook ben ik het met je eens dat het 2 losstaande zaken zijn maar het is oorzaakgevolg. Dat bestormen van het stadion is het gevolg van Lodeweges naar Heerenveen.

3 april 2014 om 09:19

Blij dat hij weg is? Man, deze trainer heeft het toch steengoed gedaan met deze selectie?

3 april 2014 om 09:48

Hij heeft het prima gedaan. Maar ik ben cambuur supporter en deze overstap kan je in mijn ogen niet maken. Dat Lodeweges er anders over denkt is natuurlijk zijn goedrecht.

3 april 2014 om 09:52

Ik vind het eerder zielige rivaliteit dan gezonde rivaliteit maar dat zal wel aan mij liggen. Dit gebeurd nog niet eens bij topclubs met 20 x zoveel supporters maar bij 2 clubs uit Friesland loopt alles uit de hand omdat 1 trainer de overstap maakt. Ongelofelijk vind ik dat.

3 april 2014 om 10:04

@henkrepel
Maar waarom kan hij die overstap niet maken, wat geeft supporters het recht om te bepalen wat Lodeweges met zijn carrière doet?
Als Heerenveen supporter snap ik de emoties tot op zekere hoogte, maar kom op het zou een mooie boel worden als we als supporters gaan bepalen waar trainers en spelers naar toe gaan.
Jij bekijkt het als supporter maar voor hen is het werk, dat is toch wel een groot verschil. Als iemand zich dan kan verbeteren door naar de rivaal te gaan dan is dat lullig voor de supporters maar die moeten het maar slikken.

Denk je echt dat die trainers en spelers zich wat aan willen trekken van onze rivaliteit? (Op de echte club mensen na dan)
Supporters moeten dat in gedachten houden.

3 april 2014 om 10:11

Ik snap hem wel. Maar ja ik ben nou eenmaal geen aanhanger van Heerenveen, en dus ben ik ook geen aanhanger van de trainer van ze.

3 april 2014 om 10:37

Ik ben het met je eens, Henk. Niet Cambuursupporters kunnen dat gewoon niet snappen. Je stapt niet over naar Heerenveen. Dat is not-done. Neemt niet weg dat ik het heus wel kan begrijpen. Hoe je het ook wendt of keert, het is een positieverbetering, met name financieel. Maar hoe zeer ik het ook betreur dat dit wel is gebeurt, die bestorming is beneden alle peil. Die gekken halen onze club door het slijk. En dat doet pijn.

3 april 2014 om 11:28

Hij kan het niet maken, maar al die anderen wel? Zowel Sandor van der Heide als Henk de Jong hebben een Heerenveen-verleden. Dan kan het opeens wel? En zo zijn er ook nog tig spelers met een Heerenveenachtergrond. Vaak ook spelers die inzagen dat de jeugd van Cambuur te zwak was, de overstap maakten en uiteindelijk met hangende pootjes terugkwamen. Zonder problemen.

Nu gaat het om een man die, behalve 1 jaarcontract, niks met je club heeft, en dan is de wereld te klein.

Ze leren het nooit daar in leeuwarden , ze voetbalden goed, maar de rest maakt alles weer stuk, wordt tijd dat ze inzien dat dit niet kan

Het bestormen van het stadion en bedreigen van de staf is natuurlijk niet goed te praten, maar ik snap wel dat de supporters hem niet meer als trainer willen nadat hij bekend had gemaakt dat hij naar de aartsrivaal zou gaan.

Dat Calimerogedrag noemen vind ik eigenlijk wel denigrerend naar de supporters. Zoiets heet rivaliteit en dat moet je, helemaal als buitenstaander, niet onderschatten.

Dat anti-Heerenveen sentiment hoeft niet meteen te betekenen dat men een schijthekel heeft aan die club. Juist in wedstrijden als Cambuur-Heerenveen en in mijn geval Groningen-Heerenveen komt dat 'anti-gevoel' omhoog, maar tuurlijk kun je blijven erkennen dat Heerenveen ook gewoon een mooie club is. Je blijft natuurlijk wel rivaal van elkaar en om dan zo'n overstap te maken is een beetje een stoot onder de gordel voor de achterban.

Wat ik wel opvallend vind is dat 'anti-Fries' gedoe bij Cambuur. Hier heb ik werkelijk nooit wat van gesnapt. Ik ken een paar Cambuur-supporters maar die zijn zo Fries als het maar kan. 1 + 1 is hier in ieder geval geen 2..

3 april 2014 om 09:47

Ik merk wel dat de haat van Groningen en Cambuur richting Heerenveen groter is dat andersom. Waarom eigenlijk?

3 april 2014 om 09:50

Omdat Heerenveen met het Friese imago het beeld schetst dat als je in Friesland woont dat je dan een supporter bent van Heerenveen.

3 april 2014 om 09:59

Heerenveen heeft de grootste achterban en een groter 'verzorgingsgebied' dan Cambuur, dat is nou eenmaal zo. Die extreme haat begrijp ik nooit, je kan toch gewoon accepteren dat er mensen fan zijn van een andere club.

En de haat van Groningen dan?

3 april 2014 om 10:09

Maar dat mag je toch vinden? Je lijkt wel een jehova man. Ik ben cambuur supporter en niet Heerenveen supporter. Steek dan niet een voetje tussen de deur om toch nog even te vertellen over jou overtuiging.

3 april 2014 om 10:46

Ik heb geen idee eigenlijk. Ik denk misschien ook wel door de sportieve prestaties. Het is gewoon geen geheim dat Heerenveen sportief eigenlijk meestal de meerdere is van Groningen, vooral qua ranglijst. Misschien jaloezie? Ik heb zelf overigens niks tegen op Heerenveen hoor. Woon zelf ook in Friesland en kan het prima vinden met Heerenveen supporters, alleen ben ik in hun ogen supporter van de 'verkeerde' kleuren.

Feit is wel dat men eerder haat wat boven je staat dan wat onder je staat, dus misschien dat daar de uitleg in ligt. Overigens ben ik het wel eens met henkrepel over het geval Cambuur-Heerenveen. Veel mensen denken bij Friesland meteen aan Heerenveen en niet aan Cambuur, iets wat ook gecreëerd wordt door de supporters van Heerenveen.

3 april 2014 om 10:54

Sjonniex, je bent duidelijk geen supporter van Groningen als ik je zo hoor... Heerenveen is altijd al een rivaal van ons geweest en als je de redenen al niet eens weet...

3 april 2014 om 11:01

Tuurlijk wel, maar die rivaliteit hoeft niet te betekenen dat ik een schijthekel heb aan Heerenveen. Voor wedstrijden tussen beide clubs heb ik dat het meeste en de rest van het seizoen maakt het mij vrij weinig uit of Heerenveen wint of verliest. Ik hoop dat we boven ze eindigen maar de harde realiteit is gewoon dat dat meestal niet gebeurt. Heerenveen heeft de laatste jaren gewoon kwalitatief een sterker elftal gehad dan wij helaas. En ik ontken de rivaliteit totaal niet, die voel ik zelf ook wel. Maar ik ken geen haat, absoluut niet. Waarom zou ik een club moeten haten? We moeten ook niet gaan overdrijven vind ik. In Nederland slaan we elkaar (over het algemeen) godzijdank niet de hersens in als je voor de 'verkeerde' club bent.

Tsjah, voor de meeste Heerenveenfans kwam dit gedrag van de Cambuurfans echt niet onverwacht. Wij weten wel dat er daar een grote groep op de tribunes zit die compleet losgeslagen is en de club vrijwel in zijn greep houdt. De bange reacties van Henk de Jong waren veel zeggen wat dat betreft: "cambuur he..."

3 april 2014 om 09:52

Henk de Jong is denk ik ook wel blij dat ie via cambuur carriere maakt als trainer. Dat is ook cambuur. Dwight is door cambuur bij de amateurs weggeplukt, dat is ook cambuur he?

3 april 2014 om 09:53

Lodeweges en de jong hebben ook een en ander aan cambuur te danken. Maar goed iedereen vind dat je maar ordinair mag graaien tegenwoordig.

3 april 2014 om 10:03

Haha Graaien? Die man gaat naar een club met een 3x zo groot stadion, een begroting die 5x zo groot is. Hij gaat 4x zoveel verdienen als bij Cambuur. Ik snap best dat ze bij Cambuur Heerenveen niet mogen, maar als je dit niet wilt inzien als stap omhoog, dan ben je dom.

En Lodeweges is geen Cambuur clubman, hij heeft er 9 maanden gewerkt. Als een clubman nou vertrok dan kon ik het nog enigszins begrijpen.

3 april 2014 om 10:08

Tuurlijk geld is het allerbelangrijkste. Kijk maar naar vitesse wat je krijgt als alles om geld gaat.

3 april 2014 om 10:21

Dus los van het geld zie jij geen enkel verschil qua omvang van de club tussen Cambuur en Heerenveen. Bijzonder.

3 april 2014 om 10:52

Lol. Jij trekt een conclusie die je niet kunt maken op basis van mijn reacties.

Dat calimerogedrag is er al zolang. Sla maar eens een willekeurig interview er op na van de afgelopen jaren over Cambuur. 9 van de 10x ging het stuk niet over Cambuur zelf, maar over het afgeven tegen Heerenveen. Deze Vd Belt slaat de spijker op zijn kop, het zit diepgeworteld in het Cambuur Dna. Maar dat is ook wel een beetje de schuld van de club zelf. Bestuurders en spelers blijven de aanhang maar voeden met populistische teksten tegen Heerenveen. Als ze zich nu gewoon bezig gaan houden met hun eigen club en Heerenveen niet 'zo groot' maken in Leeuwarden, dan verdwijnt een groot gedeelte van het Calimero gedrag wel. Tuurlijk hou je dan wel de rivaliteit, maar de scherpe kantjes gaan er dan wat af.

Maar eerlijk gezegd zie ik dat er niet van komen, zeker niet in de komende jaren. En dat stelletje halve garen wat aan de poort stond te rammelen is het grootste probleem van de club. Want door dat stelletje is Cambuur niet intressant voor grotere sponsoren. Die sponsoren geen club waar altijd wat gebeurt.

3 april 2014 om 09:55

Cambuur is aan het professionaliseren. Deze fouten komen door gebrek aan ervaring.. De.organisatie zal steeds beter worden.

Ben blij dat de algemeen directeur dit zo stellig afkeurt, want het is natuurlijk belachelijk hoe de trainer daar weg moest gaan. Bij die interim-trainer kwam 't een beetje zo op me over van: "ja, ik vind het belachelijk wat er gebeurd is, maar ik snap het wel en we hadden het verwacht".

3 april 2014 om 12:16

De afzender van dat bericht is zo vaag dat het net zo goed een Cambuur supporters als een Heerenveen supporter kan zijn. Totaal niet serieus te nemen.

Overigens wel hilarisch dat jij (henkrepel) alleen maar naar Heerenveen loopt te wijzen hier. Direct een mooi voorbeeld voor de uitspraken van Vd Belt.

Dat Anti Heerenveen gedoe wordt net zo goed gevoed door Heerenveen zelf. Ik kom daar ook wel eens een wedstrijd bezoeken. En dat piepkleine deel, in dat verder muisstille stadion, wat wanhopig probeert om er nog iets van wat op een voetbalsfeer lijkt in te brengen,zingt 46 keer per wedstrijd dat als je niet springt je voor Cambuur bent.
Een als je als club jezelf de zgn.friese cultuur toeeigent, moet je er toch niet gek van opkijken, dat aanhangers van de rivaliserende club zich daar van afkeren.

Ik zeg eerlijk ik snap zowiezo niet dat Sc cambuur zoveel haat heeft naar herenveen vindt ze allebei een zeer matige ploeg hebben die eigelijk nooit om prijzen spelen Cambuur doet het gewoon top dit seizoen als je kijkt naar de verwachtingen misschien zelfs beter dan Herenveen ook al staan ze onder hun!

Ik snap niet waar ineens al die hypocrieten vandaan komen die zich ineens afgeven op Cambuur en alles wat ermee te maken heeft. Dat een groepje supporters rare dingen doet hoeft niet te zeggen dat de gehele club en de supporters hierachter staan. Net of er niks bij jullie clubjes gebeurd beste fans van andere clubs. Lekker je uitstorten op een klein clubje maar zelf boetes krijgen om geweld in b.v. Glasgow (ajax), de spelersbus opwachten met een groepje (psv), het bestuur bestormen zodat de politie wapens moet trekken (feyenoord) en ga zo maar door. Iedere club heeft rotte appels en die zullen er ook altijd blijven. Maar ga eens niet zo hypocriet doen en met zijn allen een club naar de afgrond in willen praten want begin dan eens bij je eigen club!

Ach met een beetje geluk speelt cambuur over twee seizoenen weer Jupiler League en horen we er de komende 10 jaar niks meer van.
Maar goed ik denk dat iedereen die geen cambuur clubman is liever bij Heerenveen zou werken als ze de kans zouden hebben. Doet pijn hè om altijd in de schaduw te staan?

voetbal is emotie zowel in als buiten het veld
na de bekendmaking van de overstap door Cambuur zelf welke ik zeer onoverwogen vind van zowel het bestuur van cambuur en lodeweges zelf is de emotie losgebarsten bij een kleine groep van de cambuuraanhang.
Na die emotie uitbarsting zegt Dhr.van den Belt zelf dat te verwachten was.
vraag mij dus werkelijk af wie er nu calimero gedrag heeft vertoont.

Ik ben geboren in Heerenveen en heb daar 21 jaar gewoont en de rivaliteit tegen Cambuur is altijd al zo hevig geweest, vooral onder jongeren. In mijn ogen gaat het ook gewoon om "bragging rights" Het is altijd fijn als je de rivaal hebt verslagen en je de "trots van het noorden" bent voor een seizoen. Ik heb me er nooit verder in verdiept aangezien mijn familie uit Rotterdam komt en ik dus Feyenoord support.

Heb aan beide clubs geen hekel ,maar Cambuur spreekt mij als Groninger meer aan. Misschien meer het gevoel van volksclub. Maar 4 keer per jaar hoop ik toch echt dat we van die Friezen winnen ! Dan is er op die dag geen sympathie voor die clubs.....daarna is het altijd afwachten of je een leuke dag op het werk hebt of je collega.... . Haat is heel wat anders...daar zijn andere clubs voor

Ik wordt er nu ook wel een beetje moe van eerlijk gezegd. Het is natuurlijk heel makkelijk om die dwazen over 1 kam te scheren. Laten we nu gewoon doorgaan met het gene wat telt

Gemiddeld 9800 supporters in leeuwarden dit seizoen en van de week waren ongeveer 100 individuen debet aan ongeregeldheden. Maar toch zijn alle cambuur supporters ineens fout. Ik snap de rekensom schijnbaar niet. Elke ub heeft te maken met fanatieke supporters en helaas ban je dit soort excessen niet uit.

Dat anti-friese gevoel stamt al af van de Cammingha's.
Al veel langer voordat dkv een beetje begon te voetballen.
In Leeuwarden zit dat anti-friese gevoel in het bloed.
Is niet uit te leggen.
En als die van de Belt het over calimerogedrag heeft, dan mag hij ook wel achter Lodeweges aan.
Over calimerogedrag gesproken: welk dorp noemt zich sportstad???

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren