Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB wijst scheidsrechter aan en zorgt voor primeur tijdens bekerfinale

Laatste update:

De bekerfinale tussen PEC Zwolle en Ajax staat aankomende zondag onder leiding van Bas Nijhuis. De scheidsrechter zal worden geassisteerd door Rob van de Ven en Charles Schaap: Berry Simons is in Rotterdam actief als vierde man zijn Ed Janssen en Jochem Kamphuis zijn vijfde en zesde official. Bovendien krijgt Nijhuis ook nog eens hulp van doellijntechnologie.

/

Het is voor het eerst in Nederland dat er bij een wedstrijd een vijfde en zesde official én doellijntechnologie aanwezig zullen zijn, zo maakt de KNVB bekend. De vijfde en zesde official werden eerder dit seizoen ingezet tijdens de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal en in beide halve finales van de KNVB beker; in de Eredivisie wordt sinds 28 september 2013 geëxperimenteerd met de doellijntechnologie.

Nijhuis floot nog nooit eerder een bekerfinale. "Het is fantastisch dat ik tijdens de finale op het veld sta", zegt de arbiter op de website van de KNVB. "Bekerwedstrijden staan bekend als sfeervol en sportief. Naast dat het mijn eerste bekerfinale wordt, is het extra speciaal doordat het de eerste keer in het Nederlandse voetbal is dat de arbitrage met zowel doellijntechnologie als de vijfde en zesde official werkt. Ik kijk erg uit naar aanstaande zondag.”

Bas Nijhuis is een goede scheidsrechter voor de bekerfinale

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Doellijntechnologie en dan ook.nog twee pipo's in het zwart extra lijkt me totaal overbodig. Geef mij maar meer techniek en minder incapabel zwart dat helemaal opgewonden is dat ze erbij.mogen zijn.

15 april 2014 om 12:22

Die twee extra pipo's zullen ook meer moeten letten op strafschoppen of via welk been een bal over de achterlijn gaat. Maar ik ben het met je eens dat sinds die 5e en 6e officiaal zijn ingevoerd, dat ze hen waarde nog niet echt bewezen hebben. Maar misschien dat ze ineens een bepalende strafschop zien die door de scheidsrechter en grensrechter over het hoofd werden gezien.

15 april 2014 om 12:38

Wat doen die 5de en 6de man eigenlijk? En waarom staan ze aan de kant vd grensrechter en niet aan de andere kant?

15 april 2014 om 12:59

Oorspronkelijk is het hun taak om situaties in de 16 te beoordelen die scheids- en grensrechter niet waarnemen, maar vaak komt daar niet veel van terecht.

15 april 2014 om 14:43

Vind het belachelijk dat ze aan dezelfde kant staan als de grensrechter, nu worden duels in de andere kant van de 16 nog steeds niet goed gezien. Ook of een bal over de achterlijn is aan de andere kant is nu nog lastig te beoordelen als er spelers staan want je kijkt ook nog eens tegen beide palen aan. Ga alsjeblieft aan de andere kant staan en overleg goed, dan duurt het maar 5 seconde langer, als de beslissing dan maar correct is.

15 april 2014 om 17:05

Ik denk dat het te maken heeft met de looplijnen van een scheidsrechter. Corigieer me als ik verkeerd zit, maar voor zover ik weet loopt een scheidsrechter altijd diagonaal over het veld aan de kanten waar de grensrechters niet staan. Als de scheids dus (in aanvallend opzicht) links van de 16 staat, staat deze dichterbij de actie in de 16 dan de grens. Hierdoor is de afstand van de grens misschien te veraf om in de 16 goed te kunnen oordelen. Dus vandaar dat deze pipo's aan die kant van de grens staan, om een grensrechter te ontlasten van zijn taak om de 16meter ook nog in de gaten te houden en gewoon te letten op buitenspel en wie de bal het laatst aanraakt.

15 april 2014 om 17:28

Hafctom1993,

Dat is een goeie daar heb je wel een punt, ze zouden eigenlijk aan de andere kant van het doel moeten staan.

Kan je het van beide kanten eventueel goed beoordelen.

Ajax spelers moeten maar goed oefenen met ballen op de paal en lat.

Heb overigens een keer een stukje gezien waar ook doellijn registratie was voor voetbal, daar was de gehele bal op één centimeter na over de doellijn.

De eerst toegekende goal werd alsnog afgekeurd.

Ik snap wel dat ze Nijhuis aanstellen, niet de slechtste van het stel en om nou alle belangrijke wedstrijden aan Kuioers of Blom te geven is ook weer zo wat.

Ik snap alleen niet waarom er ook nog een 5e en 6e man bij is. Doellijn technologie volstaat lijkt me.

15 april 2014 om 12:21

Zicht op situaties in de 16 meter lijkt me.

15 april 2014 om 13:42

Zicht op situaties in de 16.... ahum? de scheids staat normaal gesproken al in de buurt van de 16 als daar actie is.
Vind ze totaal overbodig ze hebben absoluut niet hun meerwaarde bewezen.
Hawk Eye en dergelijke vind ik goed, maar dit... overdreven.

15 april 2014 om 13:51

Ik ben het met je eens dat ze waarde nog niet hebben bewezen als toevoeging, maar als er nou net op het moment dat een bal word uit verdedigd uit de 16 en de scheids en grens gaan met het spel mee en stel dat nou net op het moment dat de scheids en grens omdraaien geeft een aanvaller een verdediger een elleboog dan kan deze 5 of 6de man dat perfect zien.

15 april 2014 om 14:19

Maar de scheidsrechter kan toevallig niet gepositioneerd staan en alleen tegen de rug van de spelers aankijken. Met de 5e en 6e man beschouw je situaties in de 16 vanuit andere perspectieven, wat moet leiden tot een eerlijke wedstrijd. Echter, in de praktijk merk ik weinig van die pipo's langs het veld.

15 april 2014 om 15:03

Zo vaak heb je ze ook niet kunnen zien. Zal mij benieuwen of ze ook daad werkelijk in conclaaf gaan met de scheids voor een situatie in de 16.

15 april 2014 om 12:25

De beste moet gewoon fluiten. En dat is Kuipers. Onbegrijpelijk hoe de zeer matige en veel te autoritaire Nijhuis deze finale krijgt. Kuipers, blom en Vink hebben sowieso een veel beter seizoen gefloten en geven na afloop gewoon fouten toe. Nijhuis is achteraf vooral verontwaardigd en pedant

15 april 2014 om 12:46

Ik verwacht eigenlijk dat Kuipers volgende week 1 van de CL of EL duels zal gaan fluiten en dat de Knvb hierop al heeft ingespeeld.
Ik vind Blom en Vink overigens niet beter of slechter dan Nijhuis. Ieder had wat discutabele beslissingen (maar Kuipers ook).

15 april 2014 om 12:54

Daarnaast is het algemeen bekend dat Nijhuis een Twente supporter is. En ook niet helemaal onpartijdig richting Ajax... bezopen keuze.

15 april 2014 om 13:00

Ja, want door deze aanstelling zal Twente de beker gaan winnen....

15 april 2014 om 15:31

Inderdaad, hij zal dan uiteraard voor PEC gaan fluiten, want PEC en Twente zijn totaal geen rivalen (let op: rivaal is iets anders dan concurrent).

15 april 2014 om 12:25

Ik vind hem wel een van de slechtste. Grote kans dat hij er zijn eigen show van gaat maken. Had liever Makkelie of van Boekel gehad als Blom en Kuipers niet in aanmerking komen.

15 april 2014 om 12:54

Dan voelt de vierde zich niet zo gepasseerd

In het kader van werkverschaffing?? Echt ongelooflijke onzin. 1 scheids, 2 grensrechters en een mannetje langs de lijn die beelden kan terugzien zou al voldoende zijn. Als je hier dan doellijn technologie bij zet, dan ben je klaar.

15 april 2014 om 12:22

Dat mannetje langs de lijn met beelden mag van mij ook wegblijven. Haalt alle emotie uit de sport. Lekker alleen die doellijntechnologie samen met 2 grensrechters en een scheids. Zo worden de belangrijkste beslissingen (goal of geen goal) altijd goed beoordeeld en laat de rest van de beslissingen ruimte over voor menselijke fouten.

15 april 2014 om 12:33

die zou voor mij ook weg mogen, maar naast het functioneren van doellijntech en de evt aanwezigheid van camera's die wedstrijdmomenten registreren, moet er ook iemand zijn die iets met de beelden gaat doen lijkt me. Die dan vanaf de tribune of waar dan ook de informatie verstrekt aan de scheids.

15 april 2014 om 12:37

Ja want emotie bij de labiele supporters is belangrijker dan dat de juiste ploeg met de beker aan de haal gaat. Emotie is een non-argument. Bij andere sporten waar de techniek wel zijn intrede heeft gemaakt in de sport is de sport er ook niet aan onderdoor gegaan, maar verloopt het spel wel eerlijker.

Eerlijker spel zorgt ervoor dat er een hogere kwaliteit wordt geleverd en een hogere kwaliteit zorgt voor een betere ervaring voor het publiek. Je zou zelfs kunnen stellen dat technische hulpmiddelen positief kunnen bijdragen aan de veiligheid.

Te veel van het goede in mijn ogen. Die 5e en 6e man voegen niet veel toe als je ook al doellijntechnoligie hebt. Wat als de 5e man zegt dat het een goal is maar de technologie niet? Of andersom? Dit kan mijns inziens alleen maar mis gaan.

15 april 2014 om 12:31

Ben heel nieuwsgierig hoe je dat in je hoofd had. Dat de 5de man het een goal vind en de technologie niet. De technologie kan het tot op de millimeter nauwkeurig zien.. verwacht je dan een discussie ofzo tussen mens en machine? whahaha

Als de technologie zegt dat het een goal is, dan is het een goal. Daar hoeft deze man dus ook totaal niet meer op te letten. Die kan zich focussen op situaties in de 16. Hoeft helemaal niet meer op het goal te letten.

15 april 2014 om 14:21

Nooit The Terminator gezien? Was er ook een discussie tussen mens en machine.

Van mij mag die 5e en 6e man wel weg, het idee is leuk, maar de uitvoering zeer slecht. Ik kan me niet herinneren dat die lui echt iets aangaven wat de scheids niet zag. Wat ik wel herinner is dat ze met hun neus bovenop een situatie stonden (penalty of bal over de lijn), maar ze niets zeiden terwijl ze het overduidelijk hadden gezien.

15 april 2014 om 14:42

Dat ze hun werk niet goed doen, dat is een tweede.
Maar je het spel is tegenwoordig zo snel en zo kort..
Als grensrechter moet je volledig gefocussed zijn op buitenspel, als scheidsrechter sta je vaak achter de situatie, dus zie je maar 1 kant van het verhaal, de technische hulpmiddelen geven goal of geen goal aan. De 5de en 6de official moeten het andere vlak beoordelen wat de scheidsrechter niet ziet. Achterballen/corners en buitenspel zijn sowieso voor de grensrechter. 5de en 6de official horen te zorgen voor een volledig overzicht op het spel.

Dus ALS ze hun werk goed doen, dan heb je er wel wat aan. Als.

Bas Nijhuis... ongelofelijk dat die vent nog steeds belangrijke wedstrijden krijgt. Hij is een van de slechtste scheidrechters van Nederland, fluit erg warrig en inconsequent. Hij staat alleen zo hoog omdat hij een vriendje van Uilenberg is. Anders kan niet, want zijn niveau is hooguit hoofdklasse, absoluut niet hoger.

Die pipo's bij de achterlijn kun je gewoon weglaten, die hebben nog nooit iets toegevoegd.

Ik heb zo'n 5e en 6e man nog nooit ergens zien ingrijpen, ook niet in de Champions League. Zelfs als het overduidelijk is, helemaal vanuit hun positie, dat de scheidsrechter er naast zit heb ik ze nog niks zien zeggen. Die gasten staan er echt maar voor de lol.

15 april 2014 om 12:34

echt he. Nog nooit gezien dat ze bv een scheidsrechter overrulen wat in sommige situaties heel plausibel zou zijn, al was het alleen al vanwege de kijkhoek die ze hebben.

15 april 2014 om 13:32

Zag laatst een interview met een scheidsrechter en die zei dat ze wel veel beslissingen nemen maar dat het niet opvalt omdat ze dat zeggen door de microfoon. Dus het valt niet op omdat ze niet fysiek iets laten merken.

Daarnaast hebben ze ook die stok daar zit een knop op die een signaal naar de scheidsrechter stuurt. Dat valt ook niet echt op voor het publiek wanneer die gebruikt word.

Misschien slim om ze net als de grensrechters een vlag te geven zodat iedereen duidelijk ziet wat ze aan het doen zijn want nou komen ze inderdaad vrij nutteloos over.

Weet echter niet of het echt zo is of dat de scheidsrechter gewoon zijn collegas verdedigde.

15 april 2014 om 13:39

ja dat kan ook nog natuurlijk. t is op de een of andere manier ook hun houding, de blik in hun ogen op t moment dat ik denk dat ze iets moeten gaan besluiten. De onwetendheid / onzekerheid lijkt er vanaf te stralen.

Maar je kunt idd best gelijk hebben.

15 april 2014 om 13:43

Dat zou inderdaad ook kunnen. Het zou wel een betere oplossing zijn. Want in principe gebruikt de grensrechter op dit moment zijn vlag alleen maar voor het publiek, door het gebruik van microfoons. Dat is ook de reden waarom ze kaarten zo overduidelijk laten zien.
Verder sluit ik me bij de reactie van Yoda op jou aan.

15 april 2014 om 13:45

Volgens mij bij Van der Hoorn toen... maar ik weet het niet zeker(of hij er uberhaupt stond)

Ik las op de KNVB-site dat ze ook nog een astronaut de ruimte insturen om vanuit daar de wedstrijd te monitoren en waar nodig de scheidsrechter te assisteren.

15 april 2014 om 12:35

LOL en die dat dan voor 3-4 stadions tegelijkertijd doet
Met het verzoek of het dak van de Arena en Gelredome open blijven staan,

Ik vind het zo onzinnig dat er een vijfde en zesde official bestaan in het voetbal. 90 minuten lang blind staren naar een lijn om te kijken of er een doelpunt afgekeurd kan worden.

Zou me eerlijk gezegd kapot schamen, door de hurken, doen alsof je heel geconcentreerd kijkt op een lijn..
Kan de lachbuien zien hangen op een feest

15 april 2014 om 13:50

Voor mijn gevoel willen die mensen hun stempel op de wedstrijd drukken dus bij ieder contact(voetbal is een contactsport ja!!!!) wijst hij naar de stip.
Laat de scheids het lekker beoordelen, het is zijn taak om in de buurt van de bal te blijven.

Tijdens corners word altijd vastgehouden dus ik vind het belachelijk als dan de assistent aan de ene kant wel ergens een overtreding in ziet en de 8000ste official aan de andere kant ziet er geen overtreding in waardoor het spel oneerlijk kan zijn.

Waarom niet gewoon Nederlands beste scheidsrechter zetten op zulke belangrijke wedstrijden zetten? Kuipers dus? Waarschijnlijk onder het mom: "andere scheidsrechters ervaring laten opdoen". Dat hoor je niet bij zulke belangrijke wedstrijden te doen.

Kuipers had gemoeten.

15 april 2014 om 12:48

Ik gok omdat Kuipers (waarschijnlijk) volgende week ook Europees zal gaan fluiten..

die grensrechters moeten ook weg.
Met technologie gaan werken die aangeeft of het buitenspel is of niet.
die 5e en 6e man staan er voor jan lul, die trekken hun muil niet open.
Die 4e man, tsja, wat doet die eigenlijk? mag niets zeggen, mag alleen het bord van de wissel omhoog houden. nou poe poe zwaar werk zeg.

15 april 2014 om 12:36

en trainers die buiten het lijntje stappen naar de tribune begeleiden. Niet onderschatten he

als ze nou die 5e en 6e man naast het veld zetten met een schermpje, kunnen ze toch veel beter beslissingen maken?

In de halve finale stond er ook 6 man en die zagen allemaal niets. Al zet je er 30 van die droeftoeters neer, ze durven toch geen beslissingen te nemen.

Geweldig dat we daar al blij mee zijn.
Een 5e en 6e man.
Doellijntechnologie is een stap voorwaarts. De 4e man de wissels tijdens de wedstrijd laten regelen zou ook stap zijn.
Eindelijk af van die achterlijke wissels in de 90e minuut.
Een stadionklok stopzetten zodra het spel stil ligt zo dat je eindelijk eens 90 minuten zuivere speeltijd hebt.
Beelden terug kijken en daar op straffen daar kan je een 5e man voor gebruiken.
Nu blijft het achterhaald en zie je nog steeds dat er veel menselijke fouten gemaakt worden.
En het meest frustrerende is dat het er allemaal al is maar die fossiele jeus de boule vereniging genaamd fifa er niks mee doet.
Evenals de laffe uefa.

15 april 2014 om 14:03

90 minuten zuivere speeltijd, zijn we gek geworden? Nu is de zuivere speeltijd misschien 60-70 minuten. Kijk naar de NBA waar de zuivere speeltijd 48 minuten is, maar waar een wedstrijd 3 keer zo lang duurt. Ik zelf ben voorstander van zuivere speeltijd, maar dan wel 30 minuten per helft, of zoals van Basten al bepleit heeft van 35 minuten. Bijkomend voordeel is dat het niet meer uitmaakt of je 3 minuten lang over de grond ligt te rollen, dit levert namelijk geen tijdswinst meer op en kan enkel nog ingezet worden om mensen kaarten aan te naaien. Dan heb je al een stukje van de onsportiviteit opgelost lijkt mij.
Iets wat het voetbal ook ten goede zou komen als je het mij vraagt is de time-out. Nu zie je coaches bleren over het veld waarbij het effect vaak uitblijft, kan je even snel een minuut een time-out nemen, dan kan je de neuzen weer dezelfde kant op krijgen en kan het spel van beide kanten attractiever worden. Onbeperkt wisselen zoals bij basketbal bijvoorbeeld lijkt mij ook wel wat, maar dat is een utopie en zal wel nooit gebeuren.
Dat videobeelden nog niet aan de orde van de dag zijn is natuurlijk belachelijk. Een vaak gehoord argument is: charme van de sport, voetbal is emotie en een oude traditiesport. Toch raar dat bijvoorbeeld bij Wimbledon, traditie pur sang, het allang doorgedrongen is dat videobeelden de attractiviteit en sportiviteit ten goede komen en dat de meest rijke sport ter wereld constant achter de feiten aan blijft lopen.

Dei doellijn technologie is het enige (technische) materiaal dat moet worden ingevoerd. de rest ben ik absoluut tegen. Met die doellijn technologie hoeven de 5e en 6e man ook geen functie meer.

15 april 2014 om 13:52

Ja ieder contact bestraffen waardoor er geen voetbal meer mogelijk is...(duels)
De een vind het wel een pingel de andere official aan de overkant vind het geen pingel... is ook niet slim vind ik.

15 april 2014 om 14:04

De 5e en 6e man staan er voor alles wat er in de 16 gebeurd, die worden dus niet vervangen met doellijntechnologie.

Ik vind die scheidsrechters op de doellijnen op zich niet eens zo vervelend, zolang ze zich wel actief bemoeien met het spel. Dit is echter bijna nooit het geval, ze staan er altijd gewoon saai bij.

En als ze al een beslissing nemen is het vaak nog onjuist ook..

Ja dat hebben we gezien bij Ado-Utrecht, wat een drama is dat zeg die Nijhuis, vind zichzelf de belangrijkste op het veld

Kan iemand mij zeggen waarom de 5e en 6e man tegenwoordig aan de kant van de grensrechter staan en niet meer aan de andere kant van het goal, zoals het begin? Ik vind het nl nogal onlogisch.

Nog even en er lopen meer officials rondom het veld dan spelers.

Absoluut niet waarom stellen ze geen Belg of Duitser aan hebben niets met eredivisie clubs dus geen lichte voorkeur.
Dan krijg jeen eerlijke wedstrijd

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren