Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Financieel geplaagd Sparta stapt met tegenzin over op kunstgras

Laatste update:

Sparta Rotterdam gaat zijn thuiswedstrijden op kunstgras afwerken. De eerstedivisionist was eigenlijk liever niet overgestapt, maar kampt met een begrotingstekort van 2,5 miljoen euro. Omdat een kunstgrasmat financieel aantrekkelijker is, wordt het veld op Het Kasteel vervangen.

Rob Westerhof, voorzitter van de Stichting Sparta 1888, beseft dat dit voor de traditieclub een grote stap is: "Kunstgras in het Sparta Stadion heeft bij weinig Spartanen de voorkeur", zegt hij op de website van de club. "Er zijn echter veel noodzakelijke bezuinigingen en beslissingen afhankelijk van de aanleg van een kunstgrasveld. De belangrijkste factor is het in stand kunnen houden van de Regionale Jeugdopleiding van Sparta maar in alle geledingen van de club zijn kostenbesparingen voorzien."

"Naast het financiële aspect op het gebied van bezuinigingen helpt de keuze voor het op dit moment beste kunstgrasveld van Nederland ook bij de exploitatie van het Sparta Stadion en de meeropbrengsten door middel van commerciële en maatschappelijke activiteiten. Het is tevens van belang om te vermelden dat dit een keuze is voor de komende vijf jaar. Uiteraard evalueren we deze situatie uitgebreid de komende jaren", aldus Westerhof.

Technisch directeur Leo Beenhakker legt uit dat er ook op sportief gebied het een en ander zal veranderen. "Ik ben als traditionele voetbalman natuurlijk altijd een voorstander van echt gras, maar gezien de financiële situatie bij Sparta begrijp ik deze beslissing. Het heeft ook voordelen dat we nu op Het Kasteel een veld hebben dat 1.500 uur belasting per jaar kan verdragen in plaats van de huidige 75 uur. Zo kunnen we de thuiswedstrijden van Jong Sparta weer spelen op Het Kasteel en kan de A-selectie dagelijks in het stadion trainen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nederland wordt echt het grootste kunstgrasland zo he?

15 april 2014 om 18:22

Komt doordat er veel producenten zijn in nl
Lobby

Er zijn altijd veel tegenstanders van kunstgras, persoonlijk vind ik kunstgras prettiger spelen dan normaal gras en als je kijkt dat traditionele clubs als Sparta het al financieel zwaar krijgen is het voor dergelijke clubs ook gewoon beter om kunstgras te gebruiken. Competitievervalsing vind ik eigenlijk wat overdreven, vaak valt het in de praktijk wel mee dat clubs met kunstgras thuis veel meer punten pakken en daarbij is het natuurlijk zo dat clubs over het algemeen meer punten voor het eigen publiek halen. Daarnaast kan je bij normaal gras ook wel/niet groeien of het langer/korter laten groeien, dus dat zou dan ook "competitievervalsing" zijn.

15 april 2014 om 13:13

Kunstgras voetbalt prima, zolang het van te voren maar nat gemaakt is.

15 april 2014 om 13:26

Daarbij komt nog dat de kwaliteit van het kunstgras ontzettend voor uit aan het gaan is. De nieuwste techniek die ze aan het testen zijn is een combinatie van echt gras met kunststof vezels er tussen. Bedrijven als Ten Cate steken ontzettend veel geld in dergelijk onderzoek en ik verwacht dan ook dat we binnen enkele jaren kunstgras van top kwaliteit hebben.

15 april 2014 om 13:35

Probleem is echter dat je voor goed kunstgras ook flink in de buidel moet tasten. En laat dat nou vaak het probleem zijn bij de clubs die hiervoor kiezen...

15 april 2014 om 15:13

Als je gaat vergelijken tussen of eenmalig een bedrag uit te geven aan kunstgras en dan 20 X zo vaak kan belasten of gewoon gras wat onderhouden moet worden en daar naast bij andere verenigingen moeten trainen en daar geld voor moeten betalen is de keuze snel gemaakt.

15 april 2014 om 16:04

Kunstgras vergt veel meer van je lichaam waarbij je veel voorzichtiger voetbalt omdat blessures op de loer liggen. Hierdoor spelen we fysiek Nog minder een rol in Europa, omdat juist dat fysieke aspect steeds belangrijker Is geworden. Slechte zaak. In de zomer Is kunstgras helemaal een drama. Droog, warm, stug...

15 april 2014 om 17:16

Mijn plaatselijke voetbalclub maakt ook gebruik van kunstgras en ik merk het probleem van blessures niet echt. Ik val juist liever op kunstgras dan op echt gras en op kunstgras heb je ook geen last van kuilen en putjes. In de zomer kan je natuurlijk nog altijd sprayen met water om het kunstgras flexibel te houden.

15 april 2014 om 15:30

Dat Sparta het financieel zwaar heeft komt puur door mismanagement.

Pff neeee!! Ik was er al bang voor... en eigenlijk wist ik dit al een tijdje. Je hoopt er nog op dat het allemaal niet doorgaat maar helaas dus wel. Zo zonde! Er gaat niks boven echt gras

15 april 2014 om 13:22

Ik denk wel dat Sparta hier zijn voordeel uit kan gaan halen qua voetbal. Over het algemeen lopen daar goede technische voetballers rond en wanneer de bal dan iets sneller gaat lopen zal dat in het voordeel zijn van die voetballers. Bij mijn eigen club merk ik ook dat het voor de balcirculatie beter is op kunstgras te spelen dan op gewoon gras.

15 april 2014 om 13:36

Inderdaad, potjes op kunstgras zijn niet om aan te zien voor het publiek. Meer een schaakpartij dan een echte pot voetbal. Alle eredivisie clubs met kunstgras mogen van mij eruit.
Kunstgras op het kasteel dood en doodzonde.

15 april 2014 om 15:27

Ik weet niet onder welke steen je hebt geleefd, maar Heracles Almelo speelt al enkele jaren aanvallend en opportunistisch voetbal, maar speelt toch echt op kunstgras.

En als je kijkt naar wat nu de meest aanvallende (en misschien wel leukste) wedstrijd was die tot nu toe is gespeeld in de Eredivisie dit seizoen, dan was dat Cambuur-Vitesse van afgelopen weekend: wederom kunstgras.

Je kletst dus echt onzin.

15 april 2014 om 15:43

Inderdaad, ik vind PEC Zwolle ook verzorgd voetbal spelen op hun kunstgras en zeker niet onaantrekkelijk om naar te kijken.

15 april 2014 om 16:04

Heb niet gehad over de opvatting van de speelstijl van welke club dan ook. En inderdaad hoe Heracles ook speelt ik zal nooit voor een lekker potje daar gaan zitten. Al komt Ajax, Feyenoord of Psv op bezoek het zal er nooit los gaan. Er is geen echte strijdt op het veld.

Daarnaast hebben clubs die er voor kiezen thuis enorm voordeel aan de ondergrond. Het speelt toch anders.

Iedereen mag het er zijne van vinden ik kijk 100x liever naar een mooie (engelse) pot op schitterend gras dan naar een gezapig potje op kunstgras.

Kijk nou naar Rusland daar wordt zelfs Champions league op kunstgras gespeeld. Mij geeft het altijd het gevoel alsof ze een oefenwedstrijd aan het spelen zijn ook al wordt het 4-3.

15 april 2014 om 16:23

Je praat nu gewoon pure onzin en zegt iets anders om het recht te praten. Passie wordt niet bepaald door het veld maar merendeels door de spelers. Jij zegt dat het bij voorbaat al niet om aan te gluren is. Dus als Bayern München een halve finale tegen Madrid op kunstgras zou spelen is het al per definitie kut?

Als je nu zegt dat de sfeer en het geluid anders is op kunstgras zou ik zeggen: oké. Maar nu praat je onzin en ga je over op andere onderwerpen om het te proberen recht te praten.

15 april 2014 om 16:46

Ik heb niks om recht te praten hoor. Jouw mening, mijn mening.

En inderdaad een Champions league halve finale, schitterend affiche Real Madrid Bayer Munchen zou per definitie kut zijn op kunstgras. Zou veel minder glans aan de wedstrijd geven.

Enige waar ik nou nooit op ben gekomen is de verandering van het ''geluid'' maar daar erger jij je dan misschien aan.

15 april 2014 om 16:56

Misschien ligt dat dan aan het gebrek van het bezoeken van wedstrijden op kunstgras. Anders had je geweten dat het geluid van het spelen op kunstgras veel doffer klinkt dan op normaal gras. Althans bij mijn club dan. Iets waar ik me overigens niet aan stoor...

15 april 2014 om 17:08

Kijk kleine voorkeur dus, als je naar je favoriete club kijkt zal je je aan het kunstgras misschien minder storen. Maar ok inderdaad ik bekijk het alleen op tv en dan vindt ik veel minder om aan te zien dan op een mooie echte grasmat.

We hebben onze werkdag weer gevuld. tijd om er de brui aan te geven vandaag.

15 april 2014 om 17:11

Inderdaad, morgen weer nieuwe discussies! Fijne avond!

Ik vind die kunstgrasvelden echt vreselijk. Het speelt anders gewoon dan gewoon gras. Ik vind dat elke club in staat moet zijn om een goede grasmat te beheren. Kwestie van geld en aandacht. Wie daar niet aan kan voldoen heeft niets te zoeken in het profvoetbal, vind ik. Huntelaar zei het een paar weken geleden al in de VI. Een competitie met een aantal kunstgrasvelden wordt door Europa bij voorbaat niet serieus genomen. QPR wilde in de jaren 90 (misschien al eerder) overgaan op kunstgras en daar worden in Engeland nog steeds grappen over gemaakt.

15 april 2014 om 13:25

Ja leuk en aardig maar dan waren er dus alleen al in dit seizoen meer dan vijf profclubs ten onder gegaan omdat ze vanwege het veld niet konden spelen. En dan maken mensen zich druk wat de rest van Europa daarvan vind? Als je bakken met geld hebt kun een gewoon veld met gemak onderhouden maar langzaamaan raakt overal het geld op. Laten we die clubs dan gewoon niet meer meedoen het jaar daarna?

15 april 2014 om 13:34

Als je als voetbalclub geen veld kunt onderhouden, ben je wat mij betreft niet topsportwaardig...
Ook de amateurs hier op de hoek hebben een prachtig veld. En daar wordt heel wat meer op gespeeld en getraind dan op een stadionveld.

15 april 2014 om 13:41

Kunstgras is een regelrechte aanfluiting voor het voetbal. Voetbal hoort op gras gespeeld te worden. Indien een club niet in staat is om een degelijke grasmat te onderhouden dan hebben zij wat mij betreft geen bestaansrecht als voetbalclub, helemaal als BVO zijnde. De meningen hierover zijn natuurlijk verdeeld, maar iemand wat zegt dat hij kunstgras prefereert boven echt gras, kan ik niet serieus nemen.

15 april 2014 om 14:05

Welle club dan?

Ik vind persoonlijk kunstgras fijner spelen dan echt gras.

15 april 2014 om 17:14

Ik heb hetzelfde
En bij onze club wilt iedereen op het kunstgras dus misschien iets voor de volgende generatie

Ik vind die hele commotie over kunstgras wel heel overdreven.
Het is beter te onderhouden, goedkoper te onderhouden en is bijna altijd goed bespeelbaar (behalve bij heracles toen)
Daarnaast worden bijna alle jeugdwedstrijden op kunstgras gespeeld en trainen de meeste A-Selecties van clubs ook gewoon op kunstgras.

15 april 2014 om 13:31

Beter te onderhouden, goedkoper, altijd bespeelbaar...
Misschien dat we straks maar op beton gaan spelen? Is nog goedkoper, beter te onderhouden en altijd bespeelbaar.

Voetballen doe je op gras, niet op kunststof.
Laat Sparta nu maar snel uit die nacompetitie donderen.

15 april 2014 om 13:34

Spijker op zijn kop! Het is idd jammer dat er altijd naar geld moet worden gekeken ipv naar het echte voetbal gevoel. Zelfs Sparta nota bene!! 1888!! De eerte club van Nederland verkoopt stukje van zijn ziel heir!

Weer een mooie club dat het voetbal gevoel verloochend. Echt gras is het gewoon! Kunnen ze bij Sparta ook geen aktie ondernemen zoals ons Kowet heeft gedaan?? Alles word nep.

15 april 2014 om 13:31

Ja dat zal inderdaad handig zijn om te doen zo'n actie. Het geld is toch gewoon op? Anders verkopen we gewoon de vijf beste spelers zodat we het echte gras kunnen behouden. Jij snapt het helemaal!

15 april 2014 om 13:35

hahaha mmmm. Niet zo cynisch he

Verschrikkelijk om die club zo te zien. Een selectie met het karakter van een omgewaaid tuinhek, de plaats op de ranglijst brengt het schaamrood op de kaken en financieel is het ook een puinzooi!
Ik ben een Feyenoordfan en Feyenoordfans hebben het lijden tot een kunst verheven, maar een Spartaan heeft pas echt te lijden!

Wat een verschrikking weer....wat dien we on zelf toch aan in dit land. We zijn al een klein voetballand en we sluiten ons compleet af van de rest van de wereld....knvb doe eens wat aan regelgeving of creëer een andere divisie voor kunstgras voetbal.

15 april 2014 om 14:02

Precies volgens mij zijn we hier helaas echt toonaangevend wat betreft die kansloze kunstgrasvelden. Is er iemand hier die mij een club in het buitenland kan noemen die op een kunstgras veld speelt?

15 april 2014 om 14:21

Volgens mij alleen enkele Russische clubs maar dat komt door de soms bizarre weersomstandigheden daar. Zonde echt waar dood zonde!

15 april 2014 om 17:49

Ja in Rusland zijn er een paar maar dat is inderdaad omdat er anders in hele maanden onmogelijk gevoetbald kan worden. Ook in scandinavie gebeurt het maar ook om die reden. In Nederland is dat geen reden en kun je een prima mat neerleggen die wellicht wat meer kost maar dan heb je wel een eerlijke competitie, het is ook raar dat je kunt kiezen hier. Het is toch ook verplicht om verlichting in je stadion te hebben, de Knvb zou gewoon clubs moeten verplichten om gras te hebben. Straks heeft 80% van de clubs kunstgras en spelen we internationaal en gaan we compleet voor schut....hey de bal tipt anders....he die buitenlanders maken wel slidings....mag niet! Oh ja, mag wel....alleen in Nederland niet....wat een soft voetbal land creeren wij....en de Knvb......die zla er wle geld voor krijgen van de kunstgras maffia.

15 april 2014 om 23:57

Daarnaast wil in dat geval geen buitenlandse club nog een Nederlander hebben, omdat ze alleen op plastic kunnen spelen...

Wat ontzettend jammer dat een traditie club als Sparta overgaat op kunstgras.. Dit moet Sparta mensen als Hugo Borst en Jules Deelder pijn doen dat kan niet anders..

Hoe mooie clubs kapot worden gemaakt door incapabele bestuurders...

In 1 woord: jammer

Cultclub status definitief weg. Laat maar lekker in de 1e divisie blijven dat Sparta.

Nergens ter wereld is de lobby voor kunstgras zo groot als in Nederland. Echt pijnlijk om te zien dat een traditieclub over stapt op kunstgras.

Sparta, leuk stadion.
Maar verder, een bagger selectie, bagger beleid, bagger trainer. en nu komt er dus ook een bagger veld.

Die zien we voorlopig niet meer terug in de eredivisie.

Noem me ouderwets maar er gaat niets boven de lucht van een vers gemaaid veldje. Plus de charme van een polletje hier en daar en de modder aan je broekje maken het voor mij onvervangbaar.

15 april 2014 om 15:26

Hier nog iemand hoor, niks mooier dan op een ochtend in het weekend in een duel met een goed gemikte slidingtackle de dauw van het gras glijden. Opspattend water, wat kluitjes modder. En dan de geur, heerlijk.

15 april 2014 om 15:31

Precies kan ik me helemaal in vinden!

15 april 2014 om 17:51

Ja maar buiten nostalgie....gras voetbalt ook beter als het goed wordt onderhouden. Niet voor niets staan Zwolle, Den Haag, Heracles en Cambuur onderaan de lijst met goede grasmatten volgens de aanvoerders van alle betaalde clubs....bovenaan staan clubs als; AZ, Feyenoord en Ajax....juist....met gras, zelfs spelers van kunstgrasvelden vinden een goed onderhouden grasmat vele malen beter en leuker.

100% tegen kunstgras in betaalde voetbal!

De zoveelste club die zich laat ompraten om op kunstgras te gaan spelen. Wat een waardeloos beleid wordt er in Nederland gevoerd. Toont maar weer eens aan hoe ver het voetbal in Nederland is afgezakt.
Nooit gedacht dat een traditionele club als Sparta overstag gaat. Ben blij dat Beenhakker weg is bij Feyenoord, je moet er toch niet aan denken kunstgras in de Kuip.

Kunstgras op Het Kasteel. Dat kun je niet menen. Straks gaan ze in de verbouwde Kuip ook nog kunstgras aanleggen.

Met al die kunstgrasvelden zakken we internationaal steeds verder weg, niemand zal de Nederlandse competitie nog serieus nemen.

15 april 2014 om 15:46

Ja ik denk inderdaad dat dat allemaal door het kunstgras komt dat wij wegzakken... Pfff open je ogen eens jongen, dat komt door geld. Of beter gezegd het gebrek daaraan.

Aaiii,

Was er vrijdag nog, wat een prachtige grasmat ligt er in dit stadion zeg !!

Zonde echt waar een genot om hierop te mogen spelen.

Slechte keuze (maar financieel begrijpelijk)

Kunstgras is niet de juiste spelling
Het is kutgras

15 april 2014 om 15:36

Het is niet eens gras. Gewoon op plastic voetballen, dat is het. Alles is nep aan het worden. Het publiek moet handjes klappen en potverdiejandorie zeggen ipv de gebruikte scheldwoorden. Het voetbal wordt zo een sport in de marge.

wat een drogreden om uit financieel oogpunt over te stappen. Zo kan iedereen beter een plastic veld aan leggen. Je moet je financiele plaatje gewoon zo voor elkaar krijgen dat je niet een kunstveld hoeft te hebben zo is het toch 100 jaar gegaan. NL voetbal gaat er aan man neem een voorbeeld aan Engeland waar het in de hoogste divisie niet mag!!!!!!!!

Uitsluitend voor trainingen, daar kan ik nog inkomen

En wat denk je om het niveau omhoog te krijgen, Je denkt wel 2x na voordat je in ons kutland wil voetballen

Financiel reden is een drogreden
1 speler of te dure gast minder in je organisatie en je kunt op gewoon gras blijven spelen, bij clubs in regio genoeg kunstgrasvelden. Voor trainingen en andere elftallen. Allen 1 pf 2 wedstrijden in stadion spelen
Kijk bijv naar Gae, supporters hebben hier uit liefde voor club en echt gras geldingezameld en zodoende de club geholpen in Syrië tegen kutgras.
Sparta neem te makkelijk de verkeerde weg. Het kan echt anders als je maar de echte wil hebt

Net als in premier league gewoon niet toestaan. Als clubs geen geld meer hebben moeten ze maar stoppen. Ja ook Sparta. In verleden behaalde resultaten geven geen garantie en een geschiedenis boek kun je niet eten

Het zou verboden moeten worden, een plastic veld.

15 april 2014 om 18:22

Zo is het maar ner

Als sparta wil overleven, de hele club oppakken en verkassen naar het westland of b driehoek, op spangen en rotterdam is geen achterban, geld en rotterdam is toch feyenoord

In Leeuwarden hebben we eerst een matige kunstgrasmat gehad. Daarna is men overgestapt op echt gras, dat op een gegeven moment stukgespeeld was, wat het spel niet ten goede kwam. Op dit moment ligt er een goede kunstgrasmat. Spelers hebben weinig blessures en er wordt goed combinatievoetbal op gespeeld. Als alle clubs op kunstgras (van een goede kwaliteit uiteraard) zouden spelen, worden alle wedstrijden onder dezelfde condities gespeeld en is er geen competitievervalsing door dramatische natuurgrasvelden. De competitie wordt dan juist eerlijker.
Mensen die zwijmelen van natuurlijk gras mogen dat natuurlijk doen (ieder heeft zijn persoonlijke voorkeur), maar wat mij betreft leven die in de prehistorie en gaan ze niet met hun tijd mee.

Altijd leuk die zogenaamde voordelen van kunstgras als je moet kiezen tussen een:

A: perfecte grasmat of
B: de allernieuwste kunstgrasmat

Wat zou je dan kiezen??

Kunstgras zal echt gras nooit evenaren, nooit het blijft nep naar mijn mening en is overal neer te leggen mits je gezond verstand en energie in steekt.

Het kan niet zo zijn zoals bij Sparta dat je tonnen verbrast in middelmatige spelers en dan zegt dat je geen geld meer hebt voor een goeie grasmat.. Gewoon wanbeleid dus...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren