Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Feyenoord krijgt uit onverwachte hoek sensationele oplossing De Kuip

Laatste update:
/

Feyenoord en de gemeente Rotterdam hebben vanuit onverwachte hoek een sensationele oplossing aangereikt gekregen voor de problematiek rond het financieren van een renovatie van De Kuip. Er wordt al jaren gepraat en nagedacht over een nieuw onderkomen voor Feyenoord en of daarvoor een verbouwing nodig is of complete nieuwbouw. Nu zou de financiering van de eerder afgeserveerde superKuip rond zijn.

VolkerWessels lanceerde het idee van de superKuip, maar het plan werd al vrij snel van tafel geveegd. De financiering zou niet rond kunnen komen, was de algemene opvatting. De Telegraaf schrijft zaterdag echter dat de financiering zonder enige hulp van de gemeente Rotterdam rond is. De ochtendkrant baseert zich op welingelichte bronnen. Het gaat om een bedrag van liefst 265 miljoen euro.

Feyenoord kan nu weer nadenken over het betrekken van een compleet nieuw stadion. De beide andere initiatieven, dat van bouwbedrijf BAM en van Red de Kuip, hadden ieder hulp van de gemeente Rotterdam nodig.

Moet Feyenoord voor het plan van VolkerWessels gaan?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zou top zijn! Echte inhaalslag maak je niet met een gerenoveerd stadion!

19 april 2014 om 09:29

Inderdaad. Wel schandalig zeg wat voor broddelwerk de trojka heeft afgeleverd als dit waar is (en daar ga ik wel van uit want financieringen liegen niet). Dit legt een bom onder het hele proces en het is goed dat die bom nu is gebarsten anders waren we de komende jaar geketend geweest aan een minder plan.

19 april 2014 om 10:18

Volkerwessel komt zelf opeens met een goedkoper plan dat tevens zonder gemeente garantstelling kan daar kan het driemanschap niks aan doen.

De trojka is ingesteld door Feyenoord zelf. Vervolgens komt de trojka met een advies waar Gudde en Van Merwijk het niet mee eens zijn en zegt Gudde "ja ze hebben wellicht niet alle financiële inzichten zoals wij die hebben". Das bizar want Gudde moet zorgen dat de mede door hem ingestelde trojka overal inzicht in moet krijgen. Maar de enige die altijd alle informatie krijgen zijn VW want die moeten kosten wat het kost winnen. Ga me inmiddels afvragen of er ergens eigenbelang zit voor mensen binnen Feyenoord.

Als laatste poging om hun eigen hachje te redden heeft Gudde nu de hulp gevraagd van zijn huisvriend Telegraaf journalist Van der Kraan. Die vervolgens precies het verhaaltje schrijft wat het bestuur al twee jaar bezigt maar wat onder meer door de trojka is afgeschoten.

Wel merkwaardig dat VW het eerst voor 400mio kon doen en nu opeens voor 260mio. Die gasten hebben Feyenoord proberen op te lichten.

De soap gaat in ieder geval nog wel even verder.

19 april 2014 om 10:21

Orgullo heb jij gisteren het interview van Van Sluis gezien? Begrijp niet echt wat jij bedoel heb het idee dat het trojka wel goed werk levert er zit zelfs een lid bij die voorstander was van de HNS maar die na een financieel report toch van mening veranderde omdat bleek dat de HNS de ondergang van Feyenoord had kunnen betekenen. Verder had vw hun financiële plaatje bij het nieuwe plan niet op orde en daarom werden hun direct eruit gegooid. Het plam van BAM is trouwend 235m dus dat jik zegt dat het niet meer dan 200m mag kosten is onzin

19 april 2014 om 10:48

als je gisteren f c rijnmond heb gezien kom je met een renovatie boven ajax uit volgens de verkenners

19 april 2014 om 11:10

Mensen die hier ja hebben gestemd zijn gigantische sukkels. Dat zijn geen feyenoorders en hebben de plannen totaal niet gevolgd. Nieuwbouw zal de doodsteek zijn voor feyenoord mensen. Gudde en Van Merwijk denken puur in eigenbelang. Deze mensen moeten snel weg bij de club.
Dit stadion kost veel te veel geld en elke keer komen er andere 'feiten' over dit nieuwe stadion. Eerst koste het 380 mil met 160 mil garant stelling. Toen 260 mil met garant stelling. Nu ineens is het een garant stelling niet meer nodig.
Plus heel De Kuip wordt gesloopt in dit plan. Nee mensen dit stadion kan en mag nooit komen echt niet.
Iedereen die hier op ja heeft gestemd SCHAAM je dood!!!

19 april 2014 om 12:12

Ik ben een echte Feyenoorder en ik zeg weg met dat oude stadion. Het was mooi en moet vervangen aan alles komt een eind. Maak een paar mooie foto's en neerhalen die boel. Zo kan je later altijd nog zeggen "gelukkig hebben we de foto's nog.
We moeten nu maar eens stoppen met dat gejank om die oude kuip.
Met nieuwbouw kunnen we kunnen we echt vooruit. Dan komen er meer mensen op af met echt geld. Ik zou wel eens een Feyenoord willen zien dat elk jaar om de echte prijzen mee kan doen.

De Kuip opknappen!!!!!
Iedereen heeft warme gevoelens bij de Kuip en dat moet blijven!
Al genoeg nieuwe, afgrijselijke, foeilelijke stadions zien komen maar niemand die zo over die stadions spreekt dan iedereen over de Kuip.

19 april 2014 om 09:01

@necbemmel Er is al eerder aangetoond dat het renoveren van de Kuip Feijenoord financieel niet zo heel veel brengt. Wanneer Feijenoord echt stappen wil maken is dit een veel betere oplossing wanneer tenminste de kosten van deze financiering niet idioot zijn.

Verder stel je dat er al voldoende nieuwe lelijke stadions zijn bijgekomen. Ben eigenlijk wel benieuwd welke je dan bedoeld in Nederland.

19 april 2014 om 09:04

Waarschijnlijk bedoeld hij alle redelijk nieuwe stadions van de afgelopen 15 jaar of zo.. Euroborg, Kyocera stadion, De Arena, stadion van AZ (sorry, ben de naam even kwijt) enzo. Enzo.

19 april 2014 om 09:27

Het blijft lastig. Van Sluis was gisteren bij FC Rijnmond. Van Sluis: Het was nog maar de vraag of Feyenoord HNS had overleefd. Van Sluis: Wij gaan over het budget van Ajax heen.

Toch vind ik het allemaal nog steeds erg onduidelijk.

19 april 2014 om 09:31

@de toekomst Ja dan blijf je dus gewoon in het verleden hangen. Voor jou als Ajax fan kan ik me nog voorstellen dat je met weemoed terug denkt aan de Meer (als je dat al meegemaakt hebt). Alhoewel de Arena niet echt geweldig is moet ik wel zeggen dat het veel minder slecht is dan velen willen doen geloven. De sfeer is ook behoorlijk verbeterd. Als Twente fan kan ik je zeggen dat er maar heel weinig mensen terug verlangen naar het Diekman. De Grolsch Veste toont aan dat er ook gewoon hele goede nieuwe stadions gebouwd kunnen worden. Datzelfde is wat mij betreft ook van toepassing op de Euroborg. Het Afas stadion heeft helaas geen tribunes tot aan het veld en dat vind ik altijd jammer. Verder wel een mooi stadion alleen word de sfeer verpest door die debiele klappertjes. Dus ik zie niet in waarom er niet gewoon een fantastisch nieuw stadion gebouwd kan worden in Rotterdam. Maar ik zie in een andere post van je dat je dat ook vind.

19 april 2014 om 09:35

@ rbn. Van Sluis heeft ronduit broddelwerk afgeleverd. Onder zijn leiding moest er gekeken worden naar zachte indicatoren (sfeer, draagvlak) meer dan naar hoeveel het de club opleverde. Dit zorgde voor een investeringsmaximum van 200 miljoen, waar VW dus buitenvalt. Maar goed, mijn vermoedens worden bevestigd door financiele partijen die hier wel objectief in staan.

Cijfers liegen nooit. Nieuwbouw blijft het beste.

19 april 2014 om 09:58

Orgulo, ken je feiten man. De indicatoren waren ook financiële haalbaarheid alles werd meegenomen. VW en Feyenoord directie spelen al vanaf het moment dat ze weten een nieuw stadion te willen onder 1 hoedje. Gudde die stiekem extra informatie geeft zodat ze een voorsprong op de concurent hebben snoepreisjes naar venetie. En na een haalbaarheids onderzoek blijkt ook nog eens dat de HNS hoogstwaarschijnlijk onze ondergang had geweest. De belangen bii Gudde en kornuiten en VW zijn niet de belangene van Feyenoord maar van zich zelf. Het vertrouwen is compleet weg en ik zou bijna eisen dat Gudde en de rest opstapt na deze schandalige uitkomst!!!

19 april 2014 om 10:13

Justbecause. Ken jouw feiten. Kijk de persco van 2 april nog even terug. Van Sluis heeft daar zelf kenbaar gemaakt dat zachte indicatoren en een absurd investeringsmaximum werden meegewogen. Dat moet gewoon niet meetellen als je voor het allerhoogste gaat met Feyenoord.

Goed, hoe je ook over de banden tussen Feyenoord en VW denkt (ik vind ook dat ze die te nadrukkelijk hebben gecommuniceerd), Gudde wordt nu wel in zijn gelijk gesteld over zijn voorkeur voor nieuwbouw. Banken en financiele instellingen hebben geen enkel belang bij zaken rooskleuriger voor te doen.

19 april 2014 om 10:16

Ik vind het raar dat het nu opeens wel zonder garantstelling kan.

19 april 2014 om 10:35

Gisteren werd duidelijk gezegd dat ze alles hebben meegenomen harde en zachte indicatoren. Het plan van vw was gewoon finacieel niet haalbaar. En deze plannen die boven de 200m zijn dat wel.

Het financiële onderzoek wat ze hebben laten doen op HNS gaf aan dat feyenoord waarschijnlijk failliet had gegaan. Dat is een hele grote beschuldiging en zeg je niet zomaar. Vw, gudde en kornuiten zijn echt te ver gegaan met wat ze hebbem gedaan!! Je moet draagvlak hebben voor dit project en ik heb zo'n gevoel dat het draagvlak van vw totaal is verdwenen bij een overgroot deel van het legioen grote groepen hoor je al over het aftreden van directie.

Kijk ik ben heel makkelijk ik wil wat het beste is voor feyenoord maar het moet ook finacieel haalbaar zijn en als aantoonbaar is dat een nieuw stadion beter is dan moet dat. Maar dit gaat nergens over het lijkt of gudde en de rest geen belang hebben bij feyenoord maar alleen eigenbelang. Dat hebben ze zelfs verziekt

19 april 2014 om 09:02

Die warme gevoelens leven denk ik vooral bij de oudere supporters, als je een nieuwe Kuip hebt dan praat men daar weer over en kan men daar gevoel bij krijgen. Uiteindelijk draait het om het elftal en de prestaties.

Bovendien is het financiële plaatje gewoon het belangrijkste. Als voetbalclub moet je gewoon het maximaal haalbare aan inkomsten zien te krijgen, als dat met een nieuw stadion is, dan is dat niet anders.

En een nieuw stadion staat niet per se gelijk aan een lelijk stadion, het is maar wat je er van maakt.

19 april 2014 om 09:59

Je weet nog helemaal niet hoe het nieuwe stadion eruit komt te zien. Veel mensen zouden eens met een wat openere blik moeten kijken.

Los van onze club, is het natuurlijk schitterend dat Nederland er weer een hypermodern en groot stadion bij krijgt. Meer internationale finales, goed voor de stad Rotterdam. Hoe je het went of keert Feyenoord betekend heel veel voor Rotterdam en veel andere Nederlanders. Vanuit de gemeente zou ook weleens wat meer committent en waardering mogen klinken. Helemaal niet in een directe financiële vorm maar ik heb het nu het idee gehad dat de club en de gemeente-ambtenaren de laatste jaren meer tegenover elkaar gestaan hebben dan zij aan zij.

Laten we hopen dat het stadion een stadion word waar we met zijn allen trots op mogen zijn.

19 april 2014 om 10:23

Vind je het heel gek dat de gemeente en Feyenoord tegenover elkaar staan dan?

De manier van communiceren van Gudde maar met name Van Merwijk was schandalig.

19 april 2014 om 12:14

Ik zie dat jij voor NEC bent.
Dus jij komt sowieso hooguit maar 1 keer per jaar
Weg met die ouwe boel. Hoop dat dit verhaal waar is.

19 april 2014 om 13:35

Mooi toch dat er vele niet-Feyenoorders zijn met warme gevoelens voor de Kuip?
Sterker nog ik denk dat de meeste Ajacieden (waaronder ik) De Kuip een heerlijk stadion vinden. Reeël gesproken zal er drastisch wat moeten gebeuren, maar op basis van sentiment is het gewoon jammer als De Kuip er niet meer zou zijn.

Ik beb voorstander van nieuwbouw, omdat dit meer mogelijkheden biedt voor Feyenoord om door te groeien en die investering langer meegaat. Echter betwijfel ik of een compleet nieuw stadion van 265 miljoen euro niet iets is als "goedkoop is duur koop". Het is een prikkie, bijna te mooi om waar te zijn, dus ik vraag me echt af of dit niet te mooi is om waar te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een hypermodern, gloednieuw, groot stadion zo weinig kan kosten. Dan moet alles heel scherp berekend zijn en is waarschijnlijk niet voor de beste kwaliteit gekozen..

19 april 2014 om 09:18

Aangezien Het Amsterdam Arena (maar) 202 miljoen heeft gekost kunnen we dit niet bepaald goedkoop noemen, toch?

Het Allianz Arena koste zo'n 340 miljoen dat noemen ze een stukje architectonisch kunstwerk!
Dus met de 265 miljoen die ze in de Kuip hebben te besteden kan de plank naar mijn denken nauwelijks worden mis geslagen. Zowel met het oog op het voetbal net als met de toekomst voor komende evenementen.

Gelukkig weten we allemaal dat de Telegraaf een notoire roddelblad is en er alleen maar wilde speculaties de kop op doen zonder dat er een duidelijke indicatie word gegeven waar het geld vandaan komt vind ik dit verhaal een zeer klein waarheid-gehalte hebben?!
Maar ik kan daar natuurlijk zo maar naast zitten ik werk niet voor de krant.

Wel zou dit het Nederlandse voetbal en vooral Feyenoord weer een stuk populairder maken en ook aantrekkelijker maken voor Cl. Finales Euc. Finales enz.
Dus vingers gekruist

X

19 april 2014 om 09:31

Ga er maar vanuit dat met het Programma van Eisen van Feyenoord er nog een dak op moet komen en VW dus uiteindelijk op de 320 uitkomt. Precies het oude bedrag van HNS (zonder infra). Nu hebben al twee keer financiers uitgerekend dat nieuwbouw meer oplevert. Trojka, trek je conclusies.

19 april 2014 om 10:03

Niewbouw zoals hns het ons voor schotelde had onze ondergang betekend!!!! Financiële experts hebben dat aangetoond!!! Het trojka heeft maar 1 belang en dat is feyenoord vw en gudde en kornuiten hebben ook maar 1 belang maar dat is hun eigen belang

19 april 2014 om 10:16

Waarom wilden er dan 6 banken en 2 accountantskantoren aan meehelpen en beoordeelden ze het als financieel goed. Niet van Sluis zo klakkeloos napraten, die man is minder capabel dan je denkt. Cijfers liegen nooit.

19 april 2014 om 10:40

Als cijfers niet liegen dan liegt Van Sluis ook niet. En als hoe kan ik mensen vertrouwe die vanaf minuut 1 al stiekem dingen doen om hun zin door te drijven (Gudde Van Merwijk en VW)

19 april 2014 om 11:01

Tja, ik ben ook niet helemaal blij met hoe dik bovenop die relatie er lag, maar er wordt nu wel aangekaart waarom. De keuze voor nieuwbouw is gewoon gerechtvaardigd.

19 april 2014 om 11:14

We zijn het er wel over eens dat ze (feyenoord en vw) dit niet netjes doen allemaal ook het feit dat de huisvriwndd5 van Gudde dit stuk in de telegraaf zet geeft mij een hele vreemde bijsmaak. En dit is bij vele onder ons dat stuk wat erik1908 op fr12 zetten geeft wel aan wat er speelt. Hie goed het plan van vw nu ook is het draagvlak zal nooit goed kunnen zijn na al dat gelieg en bedrog. Als.ze het beste voor feyenoord willen stapt de directie van Feyenoord en De Kuip op en zal er opnieuw naar gekeken moeten worden met een nieuw bestuur.

Je kan toch niet ontkennen dat het best schandalig is dat cijfers nu aantonen dat feyenoord waarschijnlijk die 10m extra per jaar nooit had kunnen betalen en ze waarschijnlijk failliet hadden kunnen gaan met HNS. Nu ineens gaat het wel lukken?? Ik en vele met mij vertouwen deze mannen niet meer en zal daarom nooit voor hun plannen kunnen zijn. Mocht dit plan toch doorgaan hoop ik echt dat je gelijk heb want ook ik wil het beste voor feyenoord

19 april 2014 om 13:29

@ Orgullo

Cijfers liegen nooit ? Ja, de ware cijfers maar hoevaak hebben we bij clubs, overheden, banken en het bedrijfsleven niet gezien dat men de "ware" cijfers achter hielden. Dus om er maar vanuit te gaan dat cijfers nooit liegen is wel heel naief. Hoe je het het ook went of keert is het opmerkelijk dat het nu opeens schijntte kunnen zonder een garant stelling van de gemeente, wat dat betreft kan ik het me voorstellen dat "justbecause" en "rbn" een beetje sceptisch zijn en eerst willen afwachten waarop deze berichtgeving is gebasseerd.

19 april 2014 om 14:34

Afceleeds,

Ook rdk en bam konden het zonder garant stelling alleen zou de begroting en spelersbudget niet zo groot zijn, ook het dak wat men er op wil hebben draagt daar aan bij. Het komt er gewoon op neer dat een groot deel van het legioen deze mensen van vw en het bestuur van feyenoord en de kuip niet meer vertrouwd.

19 april 2014 om 16:07

Het komt op mij trouwens over alsof Feyenoord dit juist helemaal niet meer in de hand heeft. De discussie hierover is zo groots en publiekelijk.. De belangen van verschillende betrokken partijen zijn zo groot en uiteenlopend..

In een normaal proces was dit heel anders aangepakt. Feyenoord had zelf de mogelijkheden onderzocht omtrent innovatie & uitbreiding of nieuwbouw. Zelf de mogelijkheden onderzocht over haar financieringsplan en vervolgens de gemeente Rotterdam gevraagd of en in hoeverre zij een mogelijk plan willen ondersteunen op financieel gebied. Als dit allemaal in kaart gebracht was had Feyenoord, aan de hand hiervan, over kunnen gaan op het benaderen van architecten en bouwbedrijven..

Het lijkt mij dat Feyenoord de controle helemaal kwijt is.. Normaal gesproken wordt van tevoren helemaal besproken welke stap, wanneer, onder welke omstandigheden etc. etc. gezet wordt. Nu loopt al een hele lange tijd alles door elkaar.. De supporters, bouwbedrijven en architecten, de gemeente, Feyenoord zelf.. Alles is door elkaar heen aan het schreeuwen om zijn eigen belang te verdedigen of erdoor te drukken.

19 april 2014 om 22:17

@De Toekomst

Feyenoord kan er niks aan doen dat de Telegraaf dit opeens vandaag meldt. Van Sluis gaf al aan niks te weten en dat er nog 2 plannen over zijn. Definitieve datum is 1 mei.

19 april 2014 om 10:11

Tsja, dit soort projecten kunnen altijd mooigerekend worden. Er zijn veel voorbeelden van grote projecten waar de daadwerkelijke kosten de geraamde kosten ver overstijgen. Zie bijvoorbeeld de HSL of de Betuwelijn. In vergelijking met andere stadions is 265 miljoen wel mogelijk. De Arena auf Schalke kostte toendertijds 400 miljoen D-Mark. Tel je hierbij de inflatie op dan zit je ook aan 265 miljoen euro.

19 april 2014 om 12:57

Helemaal mee eens. Sinds een flink aantal jaren is er al bezig geweest en continue is het niet gelukt om een capabel plan neer te zetten dat gedragen wordt door verschillende partijen (gemeente, supporters, andere stakeholders). Tot 2 maal aan toe het plan wijzigen en opeens is de pot met goud gevonden. Ik blijf sceptisch.

Nadat de gemeente besloot geen garantie voor 165 M te geven is er onafhankelijk door een verkenningsploeg gekeken welke van de 7 plannen het beste is voor Feyenoord. Daar kwam de superkuip niet uit. En nu zou het opeens wel kunnen. Het is vrij duidelijk dat v Merwijk en Gudde niet staan te springen om een plan uit te voeren wat door hunzelf is afgeschreven maar door vele andere partijen niet zo slecht blijkt te zijn.

Zeer benieuwd hoe de verkenners en andere mensen binnen Feyenoord hierop reageren.

19 april 2014 om 16:10

Het ergste is dat niemand de leiding meer lijkt te hebben in dit project.. Ik ben heel benieuwd hoe, welke en wanneer de oplossing bekent wordt.. Ik ben bang dat het nog een hele tijd kan duren.

Hou nou iedereen zijn mond over een nieuw stadion de kuip kan je niet vervangen dan haal je zoiets moois weg de kuip is gwn het mooiste stadion van nl met de grootste geschiedenis en een fantastische sfeer

19 april 2014 om 09:29

Ja Sven, belangrijke beslissingen moet je niet nemen in de emotie. De Kuip Is fantastisch, maar gedateerd. Als je Feyenoord ooit nog kampioen wil zien worden, Is een nieuwe Kuip noodzakelijk. Zonder nieuwe Kuip geen kampioenschappen meer... En dan heb je een fantastische geschiedenis, maar geen toekomst. Kies maar

19 april 2014 om 09:31

Ben jij voor de Kuip, of ben jij voor Feyenoord Sven?

19 april 2014 om 12:18

Sfeer wordt door ons gemaakt niet door dat stalen geraamte

19 april 2014 om 13:02

Daar ben ik het tot op hoogte mee eens. Welk stadion beeft nog letterlijk op zijn grondvesten? Een stadion zorgt tevens voor akoestiek. Een stadion is bepalend voor de sfeer die je als supportersgroep maakt.

Ik zie veel mensen tegen een nieuw stadion. Waar heb ik dit vaker gehoord? Groningen met hun Euroborg, NEC lang geleden met de Goffert. NAC met het rat verlegh stadion. Ajax met de Arena. Zo kan ik nog wel even door gaan met noemen. Één ding is echter zeker: veranderingen doen pijn maar zijn af en toe nodig.

Feyenoord moet gwn nog een derde ring erop maken (een grote) en eenstaan tribune achter de goals maken en de busiines en alles verbeteren

19 april 2014 om 10:11

Wat een simpele reactie. "Een derde ring, een staantribune en meer business en alles..." kan de huidige fundering het houden om een extra ring erop te plaatsen? Kan het qua constructie ook? En jij vind dat de kuip dan nog wel hetzelfde is... ? Een staantribune, houdt de huidige constructie dat? Meer business... waar dan als je niks verandert? Business op de derde ring waar je dan een verrekijker nodig hebt? Zoals hierboven al werd gesteld ben je voor feyenoord of de kuip.

19 april 2014 om 12:06

Jij begrijpt er werkelijk helemaal niks van. Echt helemaal niks!
En helaas zijn het mensen zoals jij die Feyenoord beletten stappen vooruit te maken...

Kom, laten we een pol gaan maken.........

Een sjeik of een Rus?

On: Ik zou toch voor renoveren gaan. Absoluut het mooiste voetbalstadion van Nederland en dat krijg je met een nieuwe kuip zomaar niet even terug.

Ik hoop dat Feyenoord een weloverwogen keuze maakt en daarbij vooral luistert naar de achterban. Bij dit soort megaprojecten komen meestal ook mega-ego's kijken die allemaal gestreeld moeten worden. Die bobo's die nu beslissen zitten dan over 10 jaar lekker op een tropisch eiland en mogen de supporters van Feyenoord het doen met een oerlelijk stadion.

19 april 2014 om 09:08

Ja, misschien wordt het nieuwe stadion oerlelijk, maar het vergroot wel de mogelijkheden van Feyenoord om op sportief gebied te groeien. Dus, willen Feyenoorders over 10 jaar hun ogen uitkijken wat stadion betreft of willen Feyenoorders de kans vergroten over 10 jaar nog steeds bij de Nederlandse topclubs te horen? De andere clubs zitten niet stil hoor...

19 april 2014 om 09:29

Natuurlijk is het financieel belangrijk, maar dan moet het nog wel bij de club passen. Ik kan wel janken als bam het wordt, wat een oerlelijk ding. Dat past niet bij de club en niet bij de stad. Dan nog liever red de kuip, en nóg liever VW.

19 april 2014 om 10:13

Het moet een plan zijn wat financieel haalbaar is en feyenoord verder helpt ook in de toekomst. Het HNS blijkt een heel slecht plan te zijn geweest en onderzoek heeft nu aangetoond dat dit waarschijnlijk de ondergang had betekend voor feyenoord. Renovatie is het plan wat het beste is op dit moment het spelers budget word direct verdubbeld en later waarschijnlijk zelfs verdrievoudigd. De totale begroting zou naar 110m gaan met nog genoeg groei mogelijkheden.

Het vreemde is dat VW nu ineens de financiering rond zou hebben. Ik vertrouw deze club niet meer na alles wat gebeurd is de kans bestaat dat het legioen ook nog eens het aftreden van Gudde en kornuiten gaat eisen, er is gisteren tijdens een interview met Van Sluis aardig wat naar boven gekomen.

19 april 2014 om 13:01

Precies. Het hele gekke van het verhaal is dat nu opeens een financiering wel mogelijk is. Dat binnen een tijdbestek van 3/4 weken (?).

Kom op zeg, ze hebben jaren de tijd gehad om iets nuttigs te doen aan nieuwbouw of renovatie. Dan is het nu opeens wel rond.

Echt een brevet van onvermogen dit. Als er vanaf het begin beter was gecommuniceerd had men misschien nog wel begrip voor de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn. Het wordt inderdaad lastig werken als je eigen plan wordt afgewezen door mensen die je zelf aan hebt gesteld (correct me if I'm wrong). En zoals van Sluis aangaf gister, verwacht hij dat er een beslissing komt die gedragen en gesteund wordt door mensen binnen Feyenoord (dus ook v Merwijk en Gudde). Dan kan het toch niet zo zijn dat een dag later dit nieuwsbericht binnenkomt??

19 april 2014 om 13:40

Ik vind dat gedrocht van RDK echt helemaal niets, zo zie je maar het blijft een kwestie van smaak. Je kan toch nooit iedereen tevreden houden dus moet je dat ook niet proberen. De beslissing moet uiteindelijk zijn wat het beste is voor Feyenoord en niet of het wel bij bepaalde mensen in de smaak valt. Mocht blijken dat dat onding van RDK het beste is voor Feyenoord, doe het dan ik zal geen wedstrijd minder gaan kijken omdat ze in een stadion spelen wat niet mijn keuze is.

19 april 2014 om 16:09

@tornado Ik ben het helemaal met je eens dat je nooit een stadion kunt bouwen wat iedereen mooi vind. Maar dat BAM ding heeft niet eens meer met smaak te maken. Dat ziet er gewoon echt niet uit, zoveel wit en zoveel glas, dat is toch geen stadion? Dat is een winkelcentrum of bedrijfspand.

Ik vind ook dat gekozen moet worden wat het beste is voor Feyenoord, maar bij mij is het uiterlijk van een stadion daar onderdeel van. Ik vind dat je niet alleen naar cijfers moet kijken, maar ook naar de uitstraling van zo'n gebouw.

19 april 2014 om 16:19

Uitstraling is zeker belangrijk, maar uiteindelijk is dit gewoon een investering van een bedrijf en gaat het erom wat het meeste op gaat leveren.

Zelf denk ik dat het misschien een goed plan is om bepaalde delen van het nieuwe of gerenoveerde stadion in te laten vullen door te supportersgroepen. Supporters hoeven vaak niet het duurste of beste, maar iets met karakter.

En nu geef ik een heel, heel erg simpel voorbeeld en het kan veel beter, maar als Feyenoord een goedkope witte muur neemt en supporters de kans geeft om daar iets moois van te maken dan komt Feyenoord er goedkoop vanaf en krijgen supporters de kans het stadion van identiteit te voorzien door middel van een mooie beschildering of zo..

Hoe dan ook, het is een mooie soap als je van soaps houdt, maar alle trammelant helpt geen enkele betrokken partij. Het is zaak zo snel mogelijk een oplossing te vinden.

19 april 2014 om 12:21

Daar ben ik het volledig mee eens. maar wel in een nieuw stadion. Maar geef de supporters een stem over bepaalde zaken. Dan gaan ze vanzelf allemaal om.

Ik krijg behoorlijk jeuk van de naam Superkuip. Ook het nieuwe stadion, nieuw of vernieuwd, moet gewoon de Kuip of Stadion Feyenoord heten. Qua model het liefst RdK of VW. BAM is van binnen wel mooi, maar van buiten heeft het niet veel meer van de kuip weg.

19 april 2014 om 09:43

superkuip lijkt me gewoon een werktitel, als alle voorstellen de kuip heten is het lastig onderscheiden.

Waar ik jeuk van krijg is het design van BAM. Als dit het uiteindelijke design wordt vind ik dat werkelijk schandalig. Lijkt met een winkelcentrum.

Hoe kan die Trojka VW zo makkelijk negeren? Dat moeten gewoon hele vieze politieke spelletjes zijn, want bam en rdk hebben nu ineens weer de gemeente weer nodig en vw niet eens. Dat is toch raar?

19 april 2014 om 13:07

Klopt inderdaad wat je zegt. Al is het in zekere zin appels met peren vergelijken. Het plan waar RDK mee aankwam was een minimalistischere versie van het plan wat er nu ligt (geen dak, 63K toeschouwers) en met dat plan was het niet nodig om hulp van de gemeente te hebben. De gemeente had toen overigens aangegeven dat het bereid was om te investeren in iets wat van maatschappelijk belang was, alleen 165 M was te gortig.

Nadat HNS afgewezen was, zijn de verkenners met scherpere en nieuwe eisen gekomen. Daarin zit een dak, meer toeschouwers 70k. Dit zorgt ervoor dat er steun nodig is van de gemeente. Dit in de vorm van 35 M aandelenkapitaal of 70 M garantstelling (zoals van Sluis gister aangaf). Dit is aanzienlijk minder exorbitant gedrag dan 165m en aangezien op dit moment de gemeente nauw betrokken bij de uitwerking van de plannen is, is het veel aannemelijker dat dit wel gesteund wordt en het andere plan, waar er gewoon iets door de strot geduwd wordt, niet.

Overigens vind ik het nog veel vreemder waar deze financiering opeens vandaan komt. Perfecte timing zo een dag na FC Rijnmond. Als het om zulke bedragen gaat, gaat het echt niet over 1 nacht ijs. Dit roept bij mij veel vragen op.

En inderdaad over het uiterlijk valt te twisten. Zelf vind ik RDK mooier dan BAM aangezien het meer lijkt op de originele kuip. Van binnen vind ik beide stadions gelijkwaardig,

19 april 2014 om 10:15

De naam zal dan waarschijnlijk niet Superkuip worden, maar je moet er wel ernstig rekening mee houden dat de naam voor een paar miljoen per jaar verkocht zal gaan worden.

19 april 2014 om 12:23

Ja maar het is ook bekent dat Rotterdammer aan elk groot gebouw een eigen bijnaam geven. MAW ze kunnen de naam natuurlijk een commerciele lading geven maar Rotterdammer maken hun eigen naam, gelukkig.

19 april 2014 om 10:41

Naam is niet de issue, de volksmond zal het uiteindelijk toch wel winnen tegen de commercie, mocht het niet uit te spreken zijn of gewoon echt raar in de mond klinken, denk ik. We noemen de Kuip toch ook niet bij de officiële naam Stadion Feijenoord?!

19 april 2014 om 12:17

Ik vind Stadion Feijenoord juist wel wat hebben; dekt compleet de lading. Beter dan nonsens namen als Arena of Veste. Daarom ook zo´n hekel aan Superkuip, is net zo erg..

19 april 2014 om 12:29

ik heb nog nooit in 15 jaar dat ik naar Feyenoord ga, gesproken over "ik ga naar Stadion Feijenoord", wel "ik ga naar De Kuip"

En ook al heet het, weet ik veel, "the Shell dome", ik denk dat dat toch niet wordt opgepakt door de supporters, zo zitten Rotterdammers niet in elkaar. Zwart-wit gesproken he

19 april 2014 om 12:43

Tja, De Kuip is dan ook een schitterende bijnaam. Ik hoop dat het nieuwe stadion deze naam eer kan blijven aandoen. Het BAM ontwerp heeft er van de buitenkant niet zoveel meer van weg.

Renoveer De Kuip en stop de rest van €265 miljoen in de selectie. Zorg dat er een
goede en sterke selectie op het veld staat. Dan speelt Feyenoord elk seizoen CL, stroomt het geld ook binnen.

19 april 2014 om 09:53

Tja zo werkt het natuurlijk niet. Dat geld is een investering die je met een goed stadion met grote zekerheid terug gaat verdienen. Dat is met geld in een selectie nou niet echt een zekerheid (zie de jaren van Feyenoord en andere clubs hiervoor) en zal daar natuurlijk dan ook niet voor vrij worden gemaakt

19 april 2014 om 11:12

Haha, die 265 miljoen is een investering van investeerders, die dan waarschijnlijk ook geld verdienen aan de nieuwbouw. Bij een renovatie zullen ze veel minder of helemaal niet investeren en dan klopt je verhaal nog niet.

Mijn vermoedens worden bevestigd. Nieuwbouw houdt gewoon als enige geen rekening met de beperkingen van de huidige Kuip. Wel echt een gotspe die trojka, wat een broddelwerk hebben zij afgeleverd zeg.

Ik zeg het met pijn in mijn voetbal hart maar een nieuw stadion met bijbehorende facaliteiten is een must om met de grote jongens mee te gaan. Helaas gaan ook wij een keer de heilige grond van WHL verlaten.

Ik wacht nog maar even op een bevestiging vanuit een andere krant of van van Geel bijvoorbeeld. De Telegraaf heeft het namelijk nog niet bij het beste eind gehad omtrend de nieuwe kuip.

Wil Feyenoord echt iets dan is een nieuw stadion natuurlijk altijd de beste optie. Groot modern stadion met veel ruimte voor skyboxen en faciliteiten voor fans. Denk ook bijv aan gevarieerde cateringpunten verzorgd door Rotterdams eigen restaurateurs (gezien in Brooklyn, nieuwe stadion Barclays Centre waar allerlei lokale restaurateurs uit de wijk de catering verzorgen). En ook meteen mooi modern ingerichte seats met goede wifi en een mobiel laadpunt.
Mee met de tijd...

Mocht dit waar zijn dan is dat natuurlijk geweldig nieuws! Voorlopig juich ik nog niet te vroeg, maar nogmaals, ik zou hier blij van worden. Ondanks dat ik de Kuip niet weg wil moet men realiseren dat dit toch het beste is voor Feyenoord.

En de soap gaat maar door. Hebben we net gestemd, komt de verliezer weer met aan gepaste plannen aan. Kon dat niet eerder? Je kunt er op wachten dat de anderen ook weer met aanpassingen komen.
Aan het eind hebben een winnaar wat niet te realiseren blijkt.

Maar wat is nu precies de "sensationele oplossing" uit "onverwachte hoek"? In dit bericht staat helemaal niets hierover, er staat alleen dat de financiering rond is....

19 april 2014 om 10:44

Nee, het sensationele is dat Volkerwessel waren afgehaakt vanwege de hoge kosten, waar de Gemeente aan moest mee betalen. Nu hebben ze blijkbaar een nog onbekende financier gevonden, die het financiële gat wil opvullen. Nu zijn er dus weer drie opties voor de Kuip ipv twee. Het sensationele is dat het om tientallen miljoenen euro gaat.

19 april 2014 om 11:48

Waarom wil die nieuwe financier niet in het plan van de Bam of red de kuip investeren?het terug verdien model voor HNS is beter voor de financierders. Dus is er minder voor Feyenoord.

19 april 2014 om 12:26

Omdat Volkerwessels de financier heeft gevonden en de andere niet. Het is één en al politiek ook in de wereld van de projectontwikkelaars.
Het is niet voor niets een prijsvraag en doordat VW met dit komt, is de lans groter voor hun dat zij de opdracht krijgen, want in die andere twee zit wel overheidsgeld/garantie in. Dat is concurrentie, elkaar met ideeën de wind af steken.

20 april 2014 om 09:05

Die financierders hebben denk ik echt wel bij de BAM gekeken. Het zijn de voorwaarden die hun hebben doen besluiten om voor VW te kiezen.
Levert dit meer of minder op voor de financierders?

Hoeveel mensen kunnen erin als het Nieuwbouw word en als het renoveren word ?

19 april 2014 om 13:47

Renovatie is 70 000 mensen waaronder 7,500 business seats. Geloof dat het 63K voor super Kuip is

19 april 2014 om 21:19

Oke en nieuwbouw ?
Want 9 van 10 keer had je meer kwijt gekunnen.

op rijnmond werd gisteren gezegd bij een renovatie kom je in de buurt bij ajax en ga je er zelf overheen volgens de verkenners

19 april 2014 om 11:16

Maar ook Ajax kijkt verder en dat zal dan op lange termijn zijn als de huidige situatie van Ajax zo blijft, maar niet wanneer de begroting van Ajax groeit.

Ik hoop dat dit plan doorgang vind want ik vind het veruit het mooiste. Qua financiering heb ik geen idee of dit allemaal lukt maar in de tekst hierboven staat dus dat het blijkbaar allemaal kan. Eerst zien dan geloven. Ik hoop niet dat het plan van BAM doorgang vind, wat een afschuwelijk lelijk ding is dat en past totaal niet bij Feyenoord.

19 april 2014 om 11:46

Helemaal mee eens. RdK heeft mijn sympathie, maar als ze het goed willen doen is VW het beste plan. Het enige plan waar parkeerplaatsen in verwerkt lijken (lijkt me toch ook niet onbelangrijk, maar daar hoor je niets over). Als ze maar niet gaan zeuren dat er geen dak op zit bij het VW plan.

2016: Renovatie Kuip afgewezen, nieuwe Kuip prioriteit.
2017: Nieuwe Kuip gaat toch niet door.
2018: Verbouwing Kuip blijkt toch beste optie.

En zo gaan we nog jaren verder. Voer toch gewoon 1 richting en blijf dat doen ipv iedere x weer andere ideeën.

Bam en RDK geven behoorlijk af op VW waar VW weer afgeeft op Bam en Rdk. Al deze berichten neem ik dan ook niet serieus omdat deze partijene allen handelen puur uit eigen belang. Afgaande op de second opinion die destijds was gedaan door drie verschillende partijen kan Feyenoord de grootste stap maken met nieuwbouw.
De afweging moet dus zijn willen wij inleveren op fincieel gebied om zodoende de Kuip in stand te houden of moeten we vol voor het sportieve succes gaan en dus afscheid nemen van de huidige kuip.
Al de roddelverhalen van Feyenoord gaat failliet gaat als ze een bepaald project kiezen komt mij erg ongeloofwaardig over. Er zijn genoeg partijen geweest die hebben aangetoond dat alle plannen haalbaar zijn van VW, Bam en Rdk.
De huidige adviseurs neem ik dan weer niet serieus puur omdat ze eerst stadions afschrijven en daarna pas gaan kijken wat het verdienmodel is. hetgeen in mijn ogen als eerste bekeken had moeten worden.

Als Feyenoord ooit nog Europese successen wilt behalen, lijk mij een nieuwe stadion toch de beste optie. Ondanks dat de Kuip natuurlijk niet weg te denken is bij Feyenoord. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld Bayern Munchen, hebben sinds het nieuwe stadion enorme stappen gemaakt en kijk waar zij nu staan. Financieel meer dan gezond en één van de beste clubs van Europa.

Beetje laat dit, ze hebben al jaren de tijd gehad om alles rond te krijgen. Komt puntje bij paaltje vragen ze teveel steun van de gemeente. En nu, een dag nadat er duidelijk is geworden dat zelfs voorstanders van HNS ook overtuigd zijn van vernieuwbouw, is er opeens een bron van inkomsten gevonden.

Ik neem het met een korrel zout. Sinds 2007 bezig zijn met een nieuw stadion, amper draagvlak gecreerd en tot tweemaal toe afgewezen worden. En nu is het opeens rond. Wie of wat is deze investeringsbron? Iemand die vast zijn geld erin steekt om er ook wat uit te halen.

Ik snap er niets van. Wat is dan nu de oplossing? Waar komt die 265 miljoen euro vandaan? Kan iemand mij even duidelijkheid verschaffen?

19 april 2014 om 13:36

Nee, het is afwachten tot er een officieel bericht komt vanuit Feyenoord. Ik vermoed dat er een inversteerder/investeringcompanie achter zit.

Ik verwacht overigens niet dat dit plan het uiteindelijk gaat worden. Die 265 miljoen was toch voor het instapmodel van VW met 63000 plaatsen, zonder volledig dak? Niet dat dat dak van mij hoeft, maar voor andere exploitatie (concerten) zou het wel aantrekkelijker zijn. VW lijkt wel een parkeergarage in het plan te hebben, wat ik bij de andere twee plannen niet gezien heb.

19 april 2014 om 16:10

Correctie: 265 is volgens de plannen inclusief het afsluiten van het dak. 240 is de prijs voor het basismodel. Uitbreiding naar 70000 plaatsen kost wel extra.

ik zeg: "red de Superkuip"!

19 april 2014 om 16:10

haha idd. Wat het ook wordt, red ons in ieder geval van dat BAM gedrocht.

19 april 2014 om 18:33

"red Feyenoord" "red de Superkuip". Zeg eens eerlijk, waar had Feyenoord gestaan zonder de "vrienden van Feyenoord" en/of die renteloze leningen?

Velen denken hier altijd maar zo makkelijk over die investeringen en die renteloze leningen van die "vrienden van Feyenoord", maar zonder hen had Feyenoord wel heel ergens anders gestaan.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren