Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Zonder aankopen is de Europese top niet meer haalbaar voor Ajax’

Laatste update:

Ajax behoorde halverwege de jaren negentig tot de top van Europa. In 1994/95 won de club uit Amsterdam de Champions League en een seizoen later bleek Juventus te sterk in de eindstrijd. Sindsdien smacht Ajax naar nog meer succes over de landsgrenzen, maar zonder resultaat. Uri Coronel, voormalig bestuurder van de hoofstedelingen, denkt niet dat Ajax terugkeert aan de top.

“Zonder aankopen is de Europese top niet meer haalbaar voor Ajax”, verzekert Coronel zaterdag tegen RTV Noord-Holland. Ajax streeft ernaar om met zelf opgeleide spelers minimaal te overwinteren in de Champions League, maar dat is voorlopig nog niet gelukt. Coronel denkt dat Ajax daar sowieso nooit in zal slagen, als men op dezelfde manier doorgaat.

“Toen we de laatste keer de Champions League wonnen deden we dat met Finidi George en Marc Overmars op de vleugels, die waren aangekocht”, geeft Coronel als voorbeeld. Het team van Louis van Gaal baarde toentertijd opzien in Europa en dat leidde tot een ware exodus van spelers. Ook het Nederlands elftal bestond destijds voor een groot deel uit spelers van Ajax.

‘Zonder aankopen is de Europese top niet meer haalbaar voor Ajax’

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Kan deze verrader niet een keer zijn waffel houden? Totaal niet serieus te nemen. Eerst een vernietigend rapport maken en eenmaal zelf op het pluche zijn eigen rapport negeren. Geen recht van spreken meer

19 april 2014 om 11:55

Het is wel de waarheid. Als je met dit materiaal het al lastig genoeg hebt bij een club als FC Groningen..dan hoe denk je de CL ermee te gaan winnen?

19 april 2014 om 12:02

Ben het er niet mee eens. De utopie om weer tot de Europese top te behoren leeft te veel en is niet realistisch. Veel geld uit geven aan middelmatige voetballers is een les die ze nu wel geleerd hebben. Gewoon door gaan zoals het nu gaat. Al die jonge gasten tekenen nu bij in de hoop dat ze langer bij elkaar blijven. Dan kan er iets moois ontstaan!

19 april 2014 om 12:12

Ik zie Ajax sowieso niet meer in de subtop of top van Europa. Simpel omdat topspelers/toptalenten niet naar de Eredivisie willen komen. Ook betalen Nederlandse clubs veel en veel minder dan buitenlandse competities. En al heeft Ajax een toptalent dan is die na een seizoen al weer weggekocht voor een laag bedrag. Het is ook te zien aan alles dat Ajacieden steeds roepen dat ze willen overwinteren in de CL maar het al bijna 10 jaar niet meer gelukt is. Ajax moet gewoon realistisch blijven.

19 april 2014 om 12:19

Wat een onzin kraamt die Coronel uit, zeg..
Finidi en Overmars kwalificeren als het soort aankopen dat ons verder bracht..
Niemand had ooit van Finidi gehoord, en Overmars was net droog achter de oren.. Goede scouting geweest, dat wel!

De kracht van het Ajax van 95 was juist dat v. Gaal de boel vanaf de bodem heeft opgebouwd, precies wat ze nu ook aan het doen zijn in Amsterdam

De enige "grote"aankoop was Rijkaard, die voor een prikkie terug naar Ajax mocht van Milan

19 april 2014 om 13:06

@ Bobby. R

Hoezo heeft hij gelijk ? Deze smerige verader heeft helemaal geen gelijk omdat hij een half verhaal vertelt. Het beleid is om eerst in de opleiding te kijken, maar onderdeel van het plan is ook om gerichte aankopen te doen. Aankopen die ook echt wat toevoegen en niet spelers kopen om het kopen.

19 april 2014 om 14:22

Europese top is niet haalbaar.
Waarom?
-beste talenten worden al weggekocht voordat ze in ajax1 spelen of na een jaar in ajax 1.
-topspelers aantrekken lukt niet...ze komen niet of zijn onbetaalbaar.
Tuurlijk kan je n keer overwinteren in de cl...als je n makkelijke poule treft en je zelf een degelijk team hebt....maar dat zal niet jaarlijks gebeuren. ..en dat betekent dat je niet tot de top zal behoren.

19 april 2014 om 14:31

@siem63.

Zo???? Finidi was anders ontzettend goed bezig toen.
Mede dankzij hem was er destijds succes. Marc deed het ook prima. En wat maakt het uit of ze goed gescout waren of niet? Betekent dat ze geen aankopen waren? Farfan werd ook gescout door PSV en werd bestempeld als een topaankoop en terecht! Rijkaard was overigens onmisbaar.
Hij heeft gewoon gelijk, zonder gerichte aankopen lukt het nooit. De gedachte alleen al dat sommige serieus denken aan Europees succes met spelers als Denswil en Van Rhijn. Lachwekkend gewoon.

19 april 2014 om 14:34

@afca_leeds.

Schattig hoor maar je weet dat je jezelf voor de gek houdt.
Het klinkt allemaal zo mooi op papier maar in praktijk is het onzin.
Verklaar het aantrekken van Duarte en vd hoorn dan? Zijn dat gerichte aankopen? Sana vast en zeker ook of niet soms?
Wat betreft het opleiden, zeer goed bezig Ajax houwe zo, maar het aankoopbeleid is om te huilen!
Aankopen voor Ajax 1 tenminste, aankopen/scouten voor de jeugd doen ze uitstekend.

19 april 2014 om 15:23

@lee112

Je leest het niet goed.
Beide jongens hebben het natuurlijk buitengewoon gedaan, maar kwamen destijds bij Ajax als relatief onbekend. Coronel refereert aan hen alszijnde aankopen die ajax nu niet meer kan doen.
Is gewoon een onzin verhaal

19 april 2014 om 16:30

Lanvin, wat probeer je hiermee te bereiken. Lekker weer je dagelijkse portie genoegdoening? zielig hoor.
Natuurlijk zal Ajax niet meer bij de top of subtop van Europa behoren. Daar hebben we jou niet voor nodig om dit te bevestigen.

Wat wel het doel van Ajax is om de beste lichting mogelijk te ontwikkelen en daarmee af en toe gewoon een leuk succesjaar te boeken. Standaard bij de subtop horen is niet realistisch omdat we binnen de kortste tijd leeggeplunderd worden door die (sub)top. Hopelijk zijn de contracten van de spelers dan wel dusdaning opgesteld, dat we voor dit soort spelers meteen +15m en voor de echte uitschieter rond de 30M kunnen verdienen. Als dat lukt, dan kunnen we, als team spelende in een competitie met zielige tegenstanders als Lanvin zijn team, ons gewoon heel gelukkig prijzen. Als de rest van de eredivisie nou ook eens een hoger nivea gaat halen, dan kan Ajax zich eindelijk weer gaan ontwikkelen tot Europese subtop. But it takes two or more to tango.

19 april 2014 om 23:44

@siem

oo op zo een manier. Mijn excuses. Dan hr heb je gelijk. Is inderdaad dan onzin.

19 april 2014 om 12:00

Hij heeft wel gelijk hoor, ondanks de meeste Ajacieden hem niet meer mogen. Er is geld, maar je moet wel de juiste speler ervoor betalen, anders is het weg gegooid geld (zoals Sulejmani).

Talentjes Cerny, Walian, Nouri.. ect. komen eraan!

19 april 2014 om 13:00

Sulejmani nu geef je ook een voorbeeld...

Voor dat geld kon je 3 talenten halen, Ajax moet gewoon eigen jeugd blijven opleiden. Voor de posities wat schaars is moet je een eventuele aankoop/versterking halen (vd Hoorn maar dat ging fout).

Deze man moet is een hobby zoeken en niet zo graag in de spotlights willen staan

19 april 2014 om 16:40

Onzin vd.vaart,
Bijna iedereen stond te juichen bij Ajax toen we Sulejmani haalden. Ja, het bedrag dat we ervoor uitgaven was bedenkelijk. Maar de speler zelf was voor bijna 100% van de Ajax fans een schot in de roos toen dat bekent werd gemaakt. Achteraf is het een heel ander verhaal.
Spelers van andere clubs halen is altijd een gok. Spelers waarnaar wij streven, zijn meestal niet meer betaalbaar. En dat geld voor transferbedrag zowel als salaris, tenzij wij onze financiele huishouding, zoals die nu opgezet is, op de schop gooien. Maar met de inkomsten, zoals die in eredivisie, kan het niet anders. Als je ziet dat Ajax qua TV inkomsten grootverdiener is met 8M en dat vergelijkt met wat een club uit de onderste regionen van de PL ontvangt. Jammer en zielig maar waar.

Greenberry heeft gewoon gelijk. Zelf blijven opleiden op een zo hoog mogelijk niveau en hopen dat je met een bepaalde aankoop precies de juiste versterking hebt gehaald dat alle puntjes op de i vallen.

19 april 2014 om 12:44

Hij heeft helemaal gelijk.
Ajax heeft gekozen voor een nieuw beleid en hiermee sluiten ze grote aankopen uit.
Ze hadden Fingogasson afgelopen zomer kunnen halen voor 9 miljoen,maar door het huidige beleid is dit niet mogelijk.
Maar dan hadden ze wel zichzelf kunnen handhaven in de CL en had deze spits zich al terug verdient.
Zo zijn er meer spelers die Ajax aan zou kunnen kopen voor bedragen rond de 10 miljoen, jonge spelers waar nog progressie in zit.
Maar ja, het lijkt er op dat cash management boven sportief management staat.
Een bewuste keus van het huidige bestuur.

19 april 2014 om 13:29

Kijk eens verder dan alleen cijfertjes! Een spits moet hij het huidige spelletje passen dan moet je niet kijken naar hoeveel doelpunten hij bij een ander team scoort.

19 april 2014 om 14:32

Om die rede heeft Ajax destijds Huntelaar ook bij Ajax gehaald bij Heerenveen
Elham en Siggi bij Az
Zlatan bij Malmö
Suarez bij Groningen
Arveladze bij Trabzonspore
Enz.

19 april 2014 om 16:45

En voor de juiste speler is Ajax nog altijd bereid om wat geld op de tafel te leggen. Voor van Ginkel wilde Ajax best wel wat geld uitgeven. Alleen werkte Chelsea tegen, waardoor zo'n jongen nu (ook door die blessure natuurlijk) niet de ontwikkeling geniet die er in potentie was voor hem. Had hoogstwaarschijnlijk op het WK gespeeld anders. Ook al moet ook blijken dat hij zou passen in het Ajax system en dat het niet weer een Sulej fiasco zou worden. Je weet het maar nooit.

Je kan nooit 11 topspelers opleiden. Dit komt nooit goed je moet ook slim aankopen. En dan niet uit de eredivisie.

19 april 2014 om 11:58

In 95 lukte dat anders aardig. Veel eigen jeugd gecombineerd met goedkoop gekochte en briljant gescoute spelers. Ik zou niet weten waarom zoiets als incident niet nog eens kan.

19 april 2014 om 12:07

Tijden veranderen

19 april 2014 om 12:45

In die tijd mocht een club maar 3 buitenlandse spelers opstellen, sinds die regel weg is, is er veel verandert.

19 april 2014 om 13:03

Dat is dus onzin. Tegenwoordig zouden die zelf opgeleide spelers als Davids en Seedorf allang aan grote competities verkocht zijn voordat ze uberhaupt met Ajax in de CL kwamen.
Daarom heeft dat zelf opleiden ook totaal geen zin om daarmee nog eens de top te halen. Naiviteit van Cruyff en co en alle Ajacieden trappen ook nog in die onzin.

19 april 2014 om 13:20

Toen Seedorf vertrok was hij ook pas een jaar of 19, dus dat is ook een drogreden van je.
Alles moet op zijn plaats vallen, een paar goed gescoutte spelers, veel eigen jeugd die de wil heeft om niet gelijk te vertrekken na 3 wedstrijden in de basis.
Een of twee topfitte veteranen, die transfervrij komen voor een laatste kunstje en een topcoach.
Dat is de enige mogelijkheid om ver te komen in Europa en als club gezond te blijven.
Of natuurlijk je ziel aan de duivel uit het (midden)oosten verkopen.....een horrorscenario waarvan ik hoop dat Ajax het zover nooit laat komen.

19 april 2014 om 14:34

@aran
Ik weet nog dat in 2005 Arveladze gratis naar Ajax kon.
Men vond hem te oud en vervolgens scoorde hij bij AZ dat jaar 22 keer.
Hoezo verkeerde inschatting??

19 april 2014 om 14:34

Nee hoor, dat is helemaal geen drogreden. Toen Sedorf vertrok speelde hij drie seizoenen bij Ajax, grotendeels als basisspeler. Dat deed hij echter omringd door écht grote spelers die al langer een stabiele kern vormden voor dat Ajax. Frank de Boer, Danny Blind, Edgar Davids, speelden al vier jaar samen in dat team. Litmanen, Ronald de Boer, van der Sar en Marc Overmars kwamen tegelijkertijd bij de selectie als Seedorf...
Dat is een heel andere situatie dan nu, waar spelers ook op hun negentiende na drie seizoenen vertrekken, maar in die drie seizoenen moeten ze niet leren van de stabiele en kwalitatief goede kern om zich heen, maar moeten ze ook de kar al helemaal zelf trekken. Geen enkele aankoop of zelf opgeleide speler kan in die situatie écht het verschil maken en Ajax weer naar de top stuwen...

19 april 2014 om 14:40

De enige mogelijkheid om ver te komen in Europa is door te investeren in goede spelers en niet zozeer talenten. We waren telkens close, maar op het moment dat het moet falen we.
Alsof onze talenten Europees meekunnen.... valt allemaal reuze mee hoor.
ijk hoe we in NL al geilen op afgedankte talenten van Barca. Voor ons zijn ze geweldig, voor de top zijn ze meer om de selectie op te vullen.
Trouwens vind ik het beleid van Ajax prima, maar ja ik lieg niet tegen mezelf door zogenaamd te denken dat we Europees ooit meekunnen. Aub zeg lijkt me sterk.

19 april 2014 om 16:57

Ceesjelok
Onzin, haast niemand kende Seedorf en Davids voor 1995. Die jongens waren 16 - 19 jaar oud. Je herinnert je niet alles in de juiste volgorde.
Kunnen we dezelfde successen als weleer behalen. Die kans is inderdaad nog veel kleiner als in de jaren 90. Maar het is wel de enige manier om zo veel mogelijk te bereiken zonder dat je financieel een groot risico gaat lopen.

Dus ik vindt jou eerder naiief klinken dan voetbalvakmensen als Cruyff en kompanen. Het heeft zeker wel zin, zeker als je dat combineert met de juiste contractlengte en de juiste voetbalcultuur (lees: spelers die niet meteen na gering success naar het buitenland willen vertrekken).
Of dat een CL beker oplevert heb ik, en ik denk dat ik nu voor haast alle Ajacieden kan spreken, een hard hoofd, maar de wonderen zijn de wereld nogg niet uit. Maar sinds Porto zijn het alleen maar voetbalgrootmachten die de CL hebben gewonnen, dus wij weten echt wel waar ons plekje is in de hierachie.

Helemaal waar, bovendien is het voor de topclubs in Nederland ook niet mogelijk om te concurreren met de salarissen in de topcompetities. Je lijkt wel gek als je in de Eredivisie gaat spelen terwijl je het vijfvoudige kan verdienen in Duitsland.

19 april 2014 om 11:57

Bij Borussia Dortmund is het salarisplafond volgens mij 1.5 miljoen euro, of dat was wat de grootverdiener verdient, dus daar zal het niet helemaal aan liggen.

Spelers willen een uitdaging, en dat gaat niet als er geen 1 topclub door de CL-groepsfase komt, dan gaan ze maar kiezen voor een wat mindere club in een betere competitie.

19 april 2014 om 12:03

Ja net zoals Lewandowski opeens van 1,5 miljoen naar 4 miljoen ging dit jaar? Onzin. Dortmund heeft wel een uitstekend beleid, daar niet van. Maar voor Nederlandse clubs is het aantrekken van grote talenten de enige optie om ver te komen.

19 april 2014 om 17:02

Dortmund is in mijn ogen een uitstekend voorbeeld van hoe het ook kan.
Het voordeel van Dortmund is dat de spelers ervaring opdoen in een competitie die veel sterker is dan in hier. Daardoor worden de spelers sneller sterker.
Kijk nu naar Ajax. Ondanks dat we niet hebben uitgeblonken in Europa, hebben de spelers toch best wel veel ervaring opgedaan in die wedstrijden. Dat heeft de club waarschijnlijk ook geholpen in de eredivisie en is dat misschien ook wel het verschil gebleken tussen het landskampioenschap of een andere positive op de ranglijst.

Ik ben het gedeeltelijk met hem eens, alleen moet Ajax zich niet gaan richten op de Europese top, maar op de Europese subtop, met hier en daar een uitschieter naar boven, zoals PSV in het seizoen 2004/2005.

Bepaalde spelers moeten gehaald worden, zodat de talenten zien naar welk niveau zij zich kunnen optrekken. Het team heeft ervaring nodig, maar ook op de juiste plaatsen.
Wat concurrentie voor bijvoorbeeld Fischer en Van Rhijn zou helemaal niet verkeerd zijn.

En Ajax zal heus wel kunnen overwinteren met alleen zelf opgeleide spelers, maar wil je het structureel en in ieder geval bij de Europese subtop behoren, dan moeten zij (naar mijn mening) wel wat aankopen gaan doen soms. En dan niet ie rare aankopen à la Sana. Goedkoop is duurkoop.

En nee, ik ga niet over wat zelf opgeleid is en wat niet, het boeit me niet, als Nederlandse teams maar is gaan presteren in Europa.

Klopt natuurlijk wat hij zegt... In nederland is Ajax superieur, maar daarbuiten is Ajax ook zeer armoedig... Geeft niks is ook logisch als je na de financiele mogelijkheden kijkt over de landsgrenzen...

19 april 2014 om 12:53

Wil je het woord superieur even nuanceren. Volgens mij ben je pas superieur als je iedereen elke week van de mat speelt en met 10 punten verschil kampioen wordt. Heb ik dit jaar niet gezien. Maak er maar redelijk degelijk van, dan kom je beter in de buurt, al gaat dat ook wat ver. En idd in het buitenland is het ook naadje pet...net als de rest.

19 april 2014 om 14:17

Hoeveel meer landstitels heeft Ajax dan psv en de rest...? Aardig superieur lijkt me. Net zo superieur als dat jullie dachten te zijn in het begin van het seizoen..eigenlijk mag geeneen psver een mening geven over het beleid van een andere club. Ze moeten maar eerst even in de spiegel kijken.

19 april 2014 om 14:36

@zen
Wat zegt historie???
Behaalde rendement geven geen garantie voor de toekomst.
E als je verre weg de grootste begroting heb mag je ook de meeste titels hebben lijkt me.

19 april 2014 om 17:09

Naregenkomt
Superieur is misschien wel een sterk woord, omdat je als je aan superieur denkt, je aan een team denkt dat er op los scoort.
Maar toch moet je de sterkte van Ajax ook weer niet onderschatten. En dan denk ik niet aan het vloeiende aanvalsspel dat we bij Ajax eigenlijk graag willen zien. Ik denk dan aan de hoge ondergrens die we hebben als het op resultaat aankomt. Dat is ook een onderdeel van kwaliteit.
PSV is hier ook een voorbeeld van in het verleden. Kan me niet echt meer herrineren welke jaargangen dat waren, maar er was een periode dat PSV lelijk voetbal speelde, maar wel bijn altijd wonnen. Die haden toen ook een heel hoge ondergrens.

22 april 2014 om 10:00

Ik geef geen mening over Psv, dat maak jij er weer van. Ik reageer gewoon op een bericht. Als ik een afbeelding van Goofy als profielfoto genomen had, had jij waarschijnlijk niet gereageerd.

Met aankopen ook niet...
Spelers van het niveau Marc Overmars en Finidy George destijds zijn al lang niet meer haalbaar voor Ajax en áls ze al gekocht kunnen worden zijn ze al weer weg voordat ze echt tot bloei gekomen zijn. Alleen door héél langzaam maar zeker structureel de organisatie naar een hoger plan te brengen kan er aansluiting gezocht worden. (daarnaast zal er meer financieel evenwicht in het Europese voetbal moeten komen, maar daar heeft Ajax zelf geen invloed op...)

19 april 2014 om 12:00

Als willem2 morgen een type Overmars weet op te stellen is ajax overmorgen de grootste kandidaat om hem te halen. Het is gelukkig nog steeds zo dat het overgrote deel van de jonge talenten snapt dat je jezelf eerst in de top van Nederland moet bewijzen.

19 april 2014 om 12:30

En als je even verder leest schrijf ik ook dat áls ze al in staat zijn een speler van dat niveau aan te trekken, deze speler veel sneller verkocht is dat in de tijd van Overmars... Overmars speelde vijf seizoenen bij Ajax, haalde in zijn eerste seizoen direct de gouden schoen op en speelde daarna in twee CL finales. Denk je nu echt dat een speler van dat kaliber tegenwoordig vijf jaar bij Ajax zou blijven? 90% kans dat hij na zijn eerste seizoen al weggekocht zou zijn en met hem een belangrijk deel van de basis van dat team.

19 april 2014 om 14:38

Willem 2 weet ook hoe de markt is.
Ajax koopt geen speler hoger als 6 miljoen.
Als een tweede Overmars opstapt zal Willem2 meer als 6 miljoen willen hebben.
Zie bijvoorbeeld Honda van VVV destijds.

19 april 2014 om 12:15

Waar heb jij het over man? Duidelijk eind jaren '90 geboren? Dat is natuurlijk altijd haalbaar. Je moet het halen van Overmars en George zien als het halen van Suarez door Ajax.

Mensen gaan nu denken dat George en Overmars al namen waren toen ze bij Ajax kwamen maar dat is de reinste onzin. Het zijn namen geworden dóór Ajax. Dat doet Ajax. Dat ís Ajax. Kan me kapot ergeren aan zulke reacties.

19 april 2014 om 12:49

Goh... wat kan jij leuk boos doen en claimen dat mensen niet nadenken, maar misschien moet jij er eerst zelf eens mee beginnen...
Als je écht geloofd dat de situatie waarin Ajax op dit moment zit ook maar in de verste verte lijkt op het Ajax waar Overmars binnenkwam dan ben je zo ongelofelijk naïef dat ik het me bijna niet kan voorstellen.
Het Ajax waar Overmars binnen kwam was net UEFA-cup winnaar geworden, met een team waarin bijvoorbeeld Frank de Boer, Dennis Bergkamp, Edgar Davids en Danny Blind al zaten. Spelers van absoluut wereldniveau waarvan een (groot) deel nog jaren zouden blijven. Dat is even anders binnenkomen dan nu bij een Ajax waarvan de grootste spelers al jaren lang zijn weggekocht.
Alleen door de combinatie van al die goede spelers, deels opgeleid en deels gekocht, waarvan een belangrijk (en kwalitatief heel sterk deel) over langere tijd samen bleef spelen is het mogelijk geworden om als club successen te boeken (vier spelers die de finale in 1995/'96 speelden zaten ook bij de selectie in 1991/'92, nog eens vijf werden een jaar later aan de selectie toegevoegd).
Als jij denkt dat dit scenario zich kan herhalen, dat Ajax een uitstekende kern lang genoeg bijeen kan houden om goede aankopen tot volle wasdom te laten komen en als team succesvol te kunnen zijn, dan ben jij degene die onzin uitkraamt.
Om nog even terug te komen op jouw Suarez voorbeeld, dat is misschien juist wel de beste illustratie van mijn punt.... een speler die Ajax koopt en bij Ajax uitstekend speelt, maar pas ná zijn transfer naar Liverpool écht een wereldspeler werd... Overmars wás al een wereldspeler voor hij vertrok...

Zolamg ajax structureel ruim 8 miljoen per jaar in jeugdspelers investeerd moet er toch wat doorbreken. Kan je ze langer dan een paar jaar houden dan kunnen we praten.

Alleen de tijd is sindsdien flink veranderd coronel.
Ook ajax kan de bedragen van tegenwoordig niet meer ophoesten die clubs vragen voor hun beste spelers. Als je alleen al kijkt naar binnelandse transfer waardes, min 10 mil voor finnbogasson, spelers als een bony, maher, van ginkel zijn onbetaalbaar. En tegenwoordig dat clubs door een rijke rus of sjeik overgenomen worden en er vervolgens voor 500 miljoen geïnvesteerd word kan geen enkele nederlandse club meer tegen op. Als je ziet dat eriksen, verthongen ajax verlaten voor clubs als de spurs zie je hoe het nederlandse voetbal achteruit gaat. 15 jaar geleden zou geen enkele topspeler ajax verlaten voor de subtop in engeland. Maar door de huidige situatie in de BPL gaan ze zelfs graag naar clubs als everton of stoke city. Het geld is er vele malen beter en de competitie is er 10x beter. Dat ze bij ajax, psv, feyenoord, twente champions league en voor het kampioenschap kunnen spelen geeft tegenwoordig geen doorslag meer. Erg triest.

De rest was wel eigen opleiding. Hoor hem alleen over 2 spelers.
Neem hem trouwens sowieso niet serieus!!

19 april 2014 om 12:18

Blind, Litmanen, Bogarde, Kanu kwamen ook niet uit de Ajax opleiding hoor.

Kijk maar eens naar de afgelopen tien jaar waar aankopen ons hebben gebracht. Nu is de kunst om alleen aankopen te doen als het echt nodig is. Komende zomer is er een goede mogelijkheid om gericht in te kopen.

Ja dat soort vleugelspelers zie je nu niet meer. King assist Finidi, gewoon 25 assists per seizoen. Litmanen op 10, harde werker en ook nog topscorer worden.
Ajax zal altijd ervaring moeten kopen. Zonder Poulsen en Mosainder blijft er alleen jong ajax over

Overmars en Finidi waren wel aankopen, maar geen hele grote. Die vielen in de categorie onder 5 miljoen gulden. Te vergelijken nu met de categorie tot 3/4 miljoen euro. Was ook een kwestie van geluk (finidi) en goede scouting.
Dat kan nu ook gewoon weer gebeuren, zo een situatie. Als de beste eigen spelers nog een paar jaar blijven en je doet een paar gerichte aankopen (komt ook geluk bij kijken, behalve kunde), heb je weer een topelftal wat ook Europees weer ver kan komen.

Coronel lult in zijn eigen straatje, die hoopt in zijn hart dat dit project van Cruijff c.s. mislukt. Zo simpel is het!
Hij hangt de Ajacied uit, maar al die jaren hebben hij en zijn maatjes alleen maar hun zakken lopen vullen op allerlei slinkse manieren!

Ik denk dat geen 1 nederlandse club nog ooit de europese top zal halen, of je het nou met eigen jeugd probeert of met aankopen...

19 april 2014 om 14:06

Das gewoon onzin wat je zeg want als Nederland weer goed gaat scouten. Na goeien voetballers en het mooiste voorbeeld is by jou eigen club Pieter visser of hoe die ook heet die heeft gomes en Alex gescout julie kwamen ver in het miljoenen bal door die 2

19 april 2014 om 14:43

Is het jou ook opgevallen dat vrijwel geen enkele Nederlandse club meer Zuid Amerikaanse spelers binnenhaalt? Goed scouten klinkt zo makkelijk en lukt prima als voetbal in het echt op Footbal Manager zou lijken, maar dat is niet zo.
Spelers willen in de eerste plaats niet meer naar Nederland komen als er ook optie zijn in Portugal, Spanje, Italië, Rusland, Oekraïne, Engeland, Duitsland en ga zo maar door... Daarnaast zitten steeds meer spelers al van heel jong gevangen in netwerken van zaakwaarnemers en bevriende clubs. Los van Vitesse (de Chelsea connectie) en Twente (doyen) blijven de Nederlandse clubs (wat mij betreft terecht) ver weg bij dit soort netwerken, maar dat betekend dat ze buiten de boot vallen bij al die spelers, spelers die vroeger wel haalbaar waren.
Het heeft dus niets met scouten te maken, het heeft ermee te maken dat het voetbal zich heeft ontwikkeld in het voordeel van een paar clubs en een paar hele rijke mensen en dat Nederlandse clubs het nakijken hebben. Zo lang wij allemaal braaf blijven wachten op die goede lichting, of die superaankoop, of die megascout blijven we blind voor wat er écht gebeurd.

19 april 2014 om 14:56

@ Antonius, ik ben het slechts deels met je eens. Het is onzin dat goede spelers niet meer gescout kunnen worden door de grote boze wereld buiten Nederland. Er zullen geen Romario's of Ronaldo's naar Nederland komen, maar scouten op een trede lager is zeker haalbaar. Het verwachtingspatroon van Europese top moet dan tegelijkertijd natuurlijk dalen tot Europese subtop. Zolang clubs in omringende landen in beduidend slechtere competities ons op scoutingsgebied aftroeven (neem bijvoorbeeld een Rbs) dan mag je toch stellen dat we in Nederland achterlopen. Natuurlijk heeft RBS een hoger budget dan de meeste clubs in Nederland, maar voor Ajax is dit een goede graadmeter.

Verder mag met goed scouten ook gekeken worden naar de aankopen die wél gedaan worden. Hoe kan Ajax nou ruim 6.5 miljoen uitgeven aan Duarte en vd Hoorn? Dat is toch ook een falend aankoopbeleid? En ook deze spelers zijn gescout.

19 april 2014 om 15:14

Natuurlijk kan het altijd beter... en natuurlijk zijn er nog mogelijkheden. Maar het is juist heel veelzeggend dat je RBS als voorbeeld gebruikt. Dat ís juist één van de netwerken die het voetbal steeds meer domineren. Met verbonden clubs in Duitsland, Amerika, Ghana en Brazilië (en plannen voor verdere uitbreiding) is het Red Bull project misschien juist wel het uithangbord voor het nieuwe voetbal. Vooral omdat het ook nog eens een hiërarchisch opgezet project is, het uiteindelijke doel is voetballers klaarstomen voor een club in Engeland of Duitsland die de CL zou moeten kunnen winnen.

Dat Ajax dit in zeker zin ook doet met Cape Town is waar, maar de omvang van de projecten en de financiële ondersteuning ervan zijn onvergelijkbaar.

19 april 2014 om 15:26

Dat netwerk staat pas net. Van de spelers van RBS kwam voorlopig alleen Ramalho daar vandaan. Dat het netwerk zich hoogst waarschijnlijk wel zal uitbetalen, is een zorg voor later. Op dit moment staan Rbl, RBB en Rbas nog in de kinderschoenen, en is NYR eerder een leuk toevluchtsoord voor vergane glorie (Wright-Philips, Henry, Cahill) dan een toegevoegde waarde voor Rbs.
Spelers als Mané, Kampl, Soriano en Berisha zijn gewoon heel sterk gescout. Dat Ajax miljoenen neertelt voor middelmaat is van de zotte. Nogmaals, dat is gewoon het falen van scouting, dat heeft niks met suikerooms in het buitenland te maken.

19 april 2014 om 16:16

Het heeft heel veel met scouten te make Pieter visser heeft tegen psv gezecht die en die spellers zijn heel goed en psv heeft die gehaalt daar door is psv kampioen geworden want zonder Alex en gomes was psv nooit zo vaak agter elkaar kampioen geworden

19 april 2014 om 19:06

Klopt maar toen stond er een heel goed team op het veld, niet alleen gomes en alex. park, cocu, van bommel farfan hadden toen allemaal een top jaar. zelfs lucius heeft een paar fantastische wedstrijden gevoetbalt. Met geluk hebben ze toen de halve finale bereikt want als je eerlijk bent was lyon in de kwart finale gewoon beter. Alleen denk ik dat het verschil tussen nederlands teams en de europese top sindsdien alleen maar groter is geworden. De kans dat zoiets weer lukt voor welk nederlands team dan ook acht ik zeer klein.

Wat een drogredenering van iemand die graag zijn gelijk wil halen. Een Lasse Schøne is ook op zijn 25e binnengekomen, Zivkovix is gekocht, een Ziyech wordt misschien gehaald.

En kom alsjeblieft niet met "de namen" Overmars en Finidi want die werden pas bekend dóór Ajax, zoals dat al decennia werkt.

Nee, ga alsjeblieft zo door op deze manier Ajax. Dat Ajax afgelopen jaren de poulefase niet overleefde heeft te maken met zulke kleine details en een dosis pech waardoor ik de keer dat het wel gebeurd steeds dichter bij zie komen!

19 april 2014 om 12:20

Precies. Als Ajax nou was weggespeeld in middelmatige poules dan is er nog iets voor te zeggen. Maar Ajax heeft in zeer zware poules prima weerstand geboden en miste gewoon net dat stukje geluk.

Ik word hier altijd zo simpel van. Logische uitspraken verkopen alsof hij het zelf verzonnen heeft om te scoren.

Wat ajax nu doet is niet anders dan in 94. Dat elftal bestond ook voor een groot deel uit jong eigen talent, aangevuld met enkele aankopen en een enkele routinier.

Een ivermars wrrd gekocht van willem ii en bleek een schot in de roos. Dat gebeurt soms. Zelfde geldt voor finidi george. Als totale onbekende gehaald en bleek een gouden aankoop. Wat is het verschil met nu dan? Ajax koopt ook nu een onbekende als Serero en een duarte van een heracles. Voor hetzelfde heldt ontwikkelden zij zich net zo als een george of overmars. Dat soort dingen is puur koffiedik kijken en weet je niet van te voren. Ajax had toen de mazzel dat ze net wel beet hadden met twee topaankopen, nu wat minder.

Maar wie weet kopen ze komende zomer mer Zivkovic de nieuwe kluivert die over drie jaar ajax de cl-titel schenkt en groeit andersen als aankoop uit tot de nieuwe litmanen die de ene na de andere goal maakt in de CL... Misschien wel of misschien niet...

19 april 2014 om 12:30

Precies! Uit zulke ongegronde en waardeloze uitspraken van Coronel kan je toch concluderen dat Cruijf gelijk had met zijn uitspraken dat er mensen zaten zonder voetbalverstand. Coronel is er zo'n eentje. En terwijl je de hand van Cruijff al terugziet in wedstrijden als tegen Barcelona, probeert die eikel van een Coronel alsnog zijn gelijk te halen.

Onverbeterlijk.

19 april 2014 om 13:04

Haha de hand van Cruijff? Net als tegen Cambuur, of is dat opeens de hand van Coronel? Denk dat geluk een grotere rol speelt dan 'de hand van Cruijff'. Wat een onzin. Goede pot tegen Barca, zeker. Helaas werden ze in Barcelona compleet scheel getikt en kregen ze ook een pak slaag van Celtic. Of vergeten we dat even?

19 april 2014 om 14:02

Vergeten we dat even? Barcelona was toen absolute Europese top en ik zeg niet dat Ajax dat nu is. Maar de hand van Cruijf=de Boer=eigen voetbal durven te spelen tegen absolute topclubs.

En omdat je Celtic verliest door een strafschop betekent het niet dat je helemaal weggespeeld bent. Ajax had Milan moeten verslaan en dus gewoon doorgekund afgelopen seizoen in een redelijk zware poule dus zo slecht is het allemaal niet.

19 april 2014 om 15:03

Toen? Het is pak en beet vijf maand geleden. Barcelona is een top ploeg, absoluut, maar het is ook een ploeg dat kwetsbaarder is dan ooit daarvoor. Ajax heeft een goede pot gespeeld en verdient gewonnen. Het is helaas incidenteel. PSV heeft ook gewonnen van Napoli.. So What?! PSV is nog steeds een hopeloos zooitje.

Wat is 'eigen' voetbal? Wat een onzin begrip. Gemankeerd balletjes in de ploeg houden en hopen dat er iets gebeurt? Tegen Barca was Ajax volgens mij vooral aan het tegenhouden dus ik hoop niet dat dat 'eigen' voetbal is. Daarnaast speelt Ajax in de eredivisie ook zeker geen 'totaalvoetbal' zoals dat in de jaren '70 zo mooi werd genoemd. Ze spelen regelmatig ver onder de maat en totaal niet aantrekkelijk. Als het een beetje tegenzit worden ze zelfs dol getikt door een Cambuur of Zwolle. Het is dat de rest nog zieliger is dat Ajax nog nipt kan winnen. Acht jaar geleden had Ajax met dit spel in het rechter rijtje gestaan.

Celtic heeft met een stel halve amateurs het Ajax ontzettend lastig gemaakt. Ze spelen in een competitie waar de topklasse niet veel voor onder doet. Zo'n ploeg moet Ajax met 3-0 naar huis sturen. ACM staat hopeloos 8e in de Serie A. Een team met vooral veel middelmaat en duikers. Ajax liet zich compleet foppen door deze twee matige ploegen. Echter hebben ze beiden een grote naam, dus zijn het in de ogen van de gemiddelde Ajacied topploegen. Wakker worden....!

Ajax is goed op weg, hebben een bak geld en een handje vol aardige spelers. In Nederland hebben we het geluk dat de faciliteiten goed zijn en er veel vakkennis is waardoor we de mogelijkheid hebben spelers op te leiden. Helaas kunnen wij (lees: Nederland/eredivisie) geen hoge lonen uitbetalen en hebben wij ook geen dikke sponsoren achter ons staan waardoor wij nooit meer tot de top gaan behoren. Subtop met clubs als Marseille, Sevilla of Everton is onze absolute top. Wanneer een speler eindelijk 'goed' begint te worden, wordt hij weggekocht door een subtopper, zodat we overnieuw kunnen beginnen.

Jonge Nederlandse talenten kiezen snel voor de jeugd van grotere Europese clubs of de miljoenen uit het oosten, waardoor wij wekelijks naar het gestuntel van bijvoorbeeld Veltman en Bruma mogen kijken. Grote talenten uit Zuid Amerika, Oost Europa of Afrika komen niet meer naar Nederland, maar gaan liever naar middenmoters in Engeland, Duitsland, Portugal of Spanje en wij mogen het doen het overige. De Scandinavische voetballers moeten wij ons momenteel op richten; al is die markt over vijf jaar ook overgenomen door Duitse en Britse clubs.

We mogen blij zijn met een clubje in de CL, waar we collectief hopen op een stuntje tegen een Europese topclub, zodat iedereen weer overtuigd is van onze wederopstanding. Om vervolgens weer een pak slaag te krijgen van een club waar we de naam niet eens van kunnen uitspreken. Helaas..

19 april 2014 om 13:20

Erg jammer dat de grote talenten niet willen komen. Zelf een Neymar had een jaar of ander half geleden nog heel veel kunnen leren in Nederland. IK snap dat een dik contract heel erg aantrekkelijk is. Maar hoe bijvoorbeeld Suarez zijn carrière uitstippelt lijkt mij beter voor een voetballer dan wat heel talenten nu aan het doen zijn.

19 april 2014 om 13:48

Is het ook, maar dat gebeurd niet. Een club als Nurnberg, Sunderland, Parma of Benfica betalen een veelvoud van wat wij kunnen betalen, waar ze ook basis spelen. Wij krijgen de mindere talenten die zo nu en dan uitgroeien tot een redelijk goede speler (Of in Suarez geval, absolute wereldtop). De andere 90procent haalt het niet of komt terecht bij een middenmoter in Belgie of Nederland.

20 april 2014 om 01:32

Zo is het. Al is de bak geld van Ajax een heel klein bakje internationaal gezien. Willen ze 1 echt goede speler aantrekken, is direct dat bakje leeg.

Van welke topclubs waren overmars en finidi aangekocht? Ajax zou wel een topspeler in het team moeten hebben die het algehele team een boost kan geven. Maarja dat is voor nederlandse maatstaven onhaalbaar vandaar dat ajax op andere geledingen het niveau omhoog probeert te krikken. Coronel kan wel dingen roepen maar je de jaren 90 niet met nu vergelijken. Toen waren er geen oliesjeiks en was er minder gezeik vanwege het bosman-arrest.

Het is hopen dat clubs als Feyenoord, Psv, Twente, AZ, Vitesse en daar net onder clubs als Heerenveen en Groningen ook een wat hoger niveau kunnen halen zodat de hele eredivisie wat aantrekkelijker wordt. Zo kan Ajax dan nog het meeste geld hebben etc.
Als de Eredivisie niet beter gaat worden willen die betere spelers van andere competities misschien wel voor de club Ajax naar Nederland komen maar de Naam van de competitie is toch wel een tegenvaller dan.

Ik ben daarom ook wel een voorstander van de Bene Liga. Lijkt mij het niveau van de competitie ook wat op te krikken.

19 april 2014 om 14:01

Ik ben daar eerlijk gezegd geen voorstander van. Net of de betere spelers dan ineens wel naar 'onze' competitie willen komen. Ik denk dat het voor de eredivisie beter is als meer teams zoals Vitesse worden overgenomen door een rijke eigenaar. Alleen zo kunnen er betere spelers komen en zo gaat het niveau omhoog.

Nutteloos interview, dadelijk ga je me nog uitleggen waarom een vierkante voetbal niet gaat werken.
1. Het is geen 1995 meer.
2. Nederlandse clubs kunnen geen 100 miljoen uitgeven om hun favoriete speler te halen.

Daar stopt het al.
Dat iemand zich überhaupt de tijd neemt om deze onzin op te schrijven en dan te verspreiden doet me wel een beetje pijn.

19 april 2014 om 16:20

Das echt onzin wat je zeg kijk na Salzburg en Basel die hebben allen 2 un even veel te besteden aan spellers zo als psv en ajax Basel wint van Chelsea en Manchester

Je hoeft niet per definitie Ajax te benoemen wat niet meer de Europese top zal halen, geen enkele Nederlandse eredivisie club zal dit nog halen, dit zijn open deuren in trappen. Begrotingen in Spanje, Engeland, Italië, Duitsland, Rusland, Oekraïne, en ga zo nog maar door... kan Nederland helemaal niet meer in mee en in de EL worden we al voorbij gegaan door B landen. Met een beetje mazzel (gunstige loting) kan een Nederlandse club in CL de groepsfase overleven, Ajax heeft de afgelopen seizoenen echt wel goeie wedstrijden in de CL gespeeld. Het enig haalbare is een kwartfinale halve finale EL zelfs de finale hierin is niet meer haalbaar, keiharde feiten.

jaap de groot (verreweg de beste sport/voetbal journalist van nl) slaat vandaag in zijn wekelijkse colomn de spijker (en jokkebrok coronel) op zijn porum:

"inmiddels zit frank de boer het langst op zijn plek, wat veel zegt over de situatie binnen ajax. sinds johan cruijff met gestrekt been het establishment tackelde, vormen de oud-ajacieden een pact waar de alsmaar loerende oppositie geen barst in heeft kunnen slaan.

de rollen binnen de arena zijn dan ook duidelijk. de zaken worden door de zakenmensen gedaan en het voetbal door de voetballers. het lijkt zo simpel als wat, maar in de oerconservatieve nederlandse sportwereld vallen dit soort muntjes niet snel. met alle gevolgen van dien."

jaap sluit zijn column af met:
"bestuurders die zich met technische zaken bemoeien; het blijft linke soep.'

kortom: uri zou je ajb je mond willen houden, jij (en je collega zakkenvullers van praag, heinrichs, van os, van eijden etc) hebt met de arena, het nieuwe logo, de beursgang, de crisis en alle verloren miljoenen ajax bijna kapot gemaakt. nu loop je alleen maar huilie huilie te doen.
je bent destijds ook bedreigd door supporters, dat was weliswaar een brug te ver, maar ik kan me de woede van de supporters goed begrijpen. jij bent en was een verschrikking uri, en nu probeer je weer een voet tussen de deur te krijgen en onrust te zaaien.... moeimaker! wegwezen jij plucheplakker

Ook met aankopen is de top niet meer haalbaar, welke voetballer nou met een beetje niveau wil in de eredivisie spelen? Vergeet nou die top van europa en probeer eens rol van betekenis te spelen in de EL, en zelfs dat lijkt me lastig als ik kijk naar welke clubs dit jaar in de half finales staan.

Ipv een koopteam te zijn lijkt het me inderdaad dat je gerichte aankopen moet doen om een stap hogerop te komen. De vergelijking met 20 jaar geleden gaat natuurlijk niet helemaal op vanwege alle investeerders en het Bosman arrest.

Dit zorgt ervoor dat er spelers zullen gekocht moeten worden voor de plekken waar het nodig is. Gezien de financien van Ajax zou dat zeker moeten kunnen.

Ach je zal toch die ervaring extern moeten halen want zelfopgeleide spelers vertrekken op een gegeven moment. Ieder Nederlands team die Europees gepresteerd heeft had een mooie mix aan grote zelfopgeleide talenten en externe aanvulling met ervaring.

Het is onvoorstelbaar dat mensen dit halve verhaal over het beleid van deze padjakker als "waarheid" beschouwen. Hij vertelt immers maar een half verhaal. Ja, het beleid is o.a. dat men eerst in de opleiding kijkt, maar ook dat als Ajax spelers aankoopt dat het gerichte aankopen zijn die ook echt wat toevoegen. Dus geen middelmaalt meer halen om het kopen. We zijn het wel gewend dat deze padjakker steeds maar halve verhalen/waarheden verteld, maar opmerkelijk genoeg zijn er toch nog mensen die erin trappen.

19 april 2014 om 14:27

Voorlopig koopt Ajax nog wel veels te veel pure middelmaat. Spelers waar miljoenen voor wordt betaald (duarte, vd Hoorn) vallen zwaar tegen. Er worden spelers gekocht die totaal niks toevoegen (sana, Hoesen) en er wordt grof geld betaald voor spelers waar men nog maar moet hopen dat het talent er ooit uit zal komen (andersen). Het beleid is mooi op papier, maar wat betreft het gericht aankopen doen faalt het nog zwaar. De scouting laat het wat mij betreft écht nog zwaar afweten.

Een snelle rekensom leert ons dat deze aankopen ongeveer 9 miljoen euro hebben gekost en Ajax voorlopig geen steek verder hebben gebracht. Als we het dan toch over gerichte aankopen hebben, denk ik dat je deze 9 miljoen toch echt vele malen beter had kunnen gebruiken. En nee, dat is geen achteraf praat. Genoeg mensen riepen al voor het kopen van Sana, vd Hoorn en Duarte dat het niks zou opleveren. En nu zie je het enkel terug in de praktijk.

Het heeft te maken met vraag en aanbod. Als je ziet wat voor grote bedragen de Portugese topclubs vragen, stel ik me de vraag waarom Nederland met name de topclubs dat niet kunnen. Zet in de contracten hoge clausules. Maar net zoals in Belgie is men te braaf vind ik..

Hij heeft gewoon gelijk, accepteer nou maar gewoon dat de Eredivisie niets meer voorstelt en we nooit aan kunnen sluiten bij de top. 1. we hebben veel minder te besteden. 2. het niveau ligt gewoon laag in Nederland, goede spelers gaan sneller weg. 3. toptalenten gaan sneller naar een buitenlandse topclub, waardoor er minder groot talent in Nederland blijft. Die drie factoren spelen ontzettend mee en zorgen ervoor dat wij nooit meer bij de top aan kunnen sluiten.

En met (aan) kopen boort ajax zijn eigen beleid de grond in........dus wat word het.

wat is er mis met aankopen! en tegelijkertijd ook eigen jeugd opleiden en kansen geven.
alleen aankopen doen die beter zijn dan jou eigen spelers en of echte goede talenten kopen in combi met eigen jeugd is toch geen probleem?

waarom is het hier in nl de 1 of de ander!. een combi. van beide kan toch ook goed werken.
je moet idd geen 2de/3de rangs buitenlanders halen die even slecht zijn als jou eigen jeugd en of eigen nationaliteiten spelers.

idd voorrang aan eigen nationaliteiten en eigen jeugd spelers met aankopen die beter zijn dan jou eigen selectie is niks mis mee!.

Klopt als een bus wat Coronel oppert. Maar kwaliteit kost geld en daar willen ze in Amsterdam niet (meer) van af. Men is compleet naar de andere kant doorgeslagen. Ben benieuwd hoe lang de supporters nog tevreden zijn te houden met het Ajax van nu. Potentie: ja, maar dan wel over een paar jaar. Je moet nu met een goede scouting, misschien nu nog onbekend, een drietal spelers halen die het huidige Ajax direct een kwaliteitsimpuls geven. Daar kunnen de jongens met groetpotentie zich aan op trekken, maar ja, die scouting is nou net de achilleshiel van Ajax: ondermaats. Dus zowel het 1 (niets uitgeven) dan het andere (wel uitgeven) levert geen winst op. Dan maar weer op titeljacht volgend seizoen...

We heeft het over de top?

Ajax wordt de laatste 15 jaar uitgeschakeld door clubs van het derde niveau ( europese mddelmaat). Dat mag je dus structureel noemen. Ajax is nu europese degradatiekandidaat. Er moet heel wat gebeuren om aan te haken bij de middenmoot, laat staan subtop.

De top is voor altijd uit zicht.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren