Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Veroordeling voor relschoppers Ajax zal heel erg moeilijk worden'

Laatste update:

Ajax is op zoek naar de raddraaiers die zondag vuurwerk op het veld gooiden, maar het zal heel lastig worden om de daders te vinden, laat staan veroordeeld te krijgen. Dat zegt Theo de Roos, emeritus-hoogleraar strafrecht, tegen het ANP. Omdat de fans die het vuurwerk gooiden zichzelf onherkenbaar maakten, zal een veroordeling wegens vandalisme er volgens hem niet in zitten.

/

De supporters die zondag aanwezig waren in De Kuip hadden weliswaar een vaste plaats op hun kaartje staan, maar De Roos weet dat niet iedereen op zijn eigen plek gaat zitten. "De stoel kan persoonsgebonden zijn, maar de kaart kun je wellicht weggeven, of je ruilt tijdens de wedstrijd van plaats", zegt hij. "Als de kaartbezitter wordt gevraagd of hij daar zondag tijdens de bekerfinale was en hij zegt nee, zit je al. Bewijs het tegendeel maar eens."

De politiekorpsen van Rotterdam en Amsterdam bundelen de krachten om de Ajax-supporters die vernielingen hebben aangericht op te sporen. Er werd niet alleen vuurwerk op het veld gegooid: ook werden er stoeltjes, toiletten en meer vernield. De totale kosten om alles te reparen bedraagt ongeveer 60.000 euro. Feyenoord zal de rekening doorsturen naar de KNVB, die de rekening op zijn beurt ongetwijfeld door zal sturen naar Ajax.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Jammer, ze moeten die gasten eens gaan aanpakken die het voor de normale supporters volledig verpesten en daarnaast onze club onnodige schade aandoen.

23 april 2014 om 20:15

Je kunt je beter afvragen hoe het kan dat er vuurwerk zomaar mee naar binnen kan. Daarnaast vraag ik mij echt af of het ook zo groot nieuws zou zijn geweest als de scheids de wedstrijd niet tijdelijk had gestaakt. Want waarom zijn die mensen niet meteen gepakt. Pas bij de tweede keer werd het spel pas gestaakt. Dan ga je als beveiliging toch meteen op af, maar blijkbaar zagen zei de ernst van de situatie niet.

23 april 2014 om 20:43

Jij wilt zeggen dat een beveiliger zomaar even het vak in kan lopen, de dader in de kraag kan vatten en meenemen zonder enig protest?

23 april 2014 om 23:03

Als de veiligheid in dit soort landen zo geroemd wordt, dan hoor je er ook voor te zorgen dat de beveiligers dat gewoon (kunnen) doen. En anders neem je maar meer beveiligers aan en geef je ze wapens oid.

23 april 2014 om 23:07

Maar dit soort mensen moeten zich natuurlijk ook gewoon gedragen.

Helaas zullen deze jongens niet veroordeelt worden. Op camera beelden niet te herkennen en onderling zullen ze elkaar echt niet gaan verklikken.

Een dergelijke regel als geen capuchons op of geen shawls voor de mond is ook niet realistisch. Als het regent en het steenkoud is zit ik ook met deze attributen op mijn hoofd..

23 april 2014 om 19:47

Die regel is juist zeer realistisch, want volgens mij is er al een wet in Nederland die stelt dat je identificeerbaar moet zijn in openbare ruimten (en daar vallen stadions ook onder), dus je gezicht verbergen zou op basis daarvan al verboden zijn.

23 april 2014 om 20:43

Dus volgens jou mogen o.a fans van Oranje niet op de tribune zitten met een leeuwentooi en een geschminkt gezicht? Ben je ook niet echt identificeerbaar lijkt mij..

23 april 2014 om 23:05

Dat is anders. Gewoon geen bivakmutsen, capuchons etc. Behalve als het slecht weer is.

24 april 2014 om 00:50

Ik denk dat Superghost het verbod op het dragen van gelaatsbedekkende kleding bedoeld, welke overigens helemaal niet zegt dat mensen identificeerbaar moeten zijn in openbare ruimtes.

Hierin is het bedekken van je gezicht niet zozeer strafbaar, wat een beetje vreemd zou zijn (mijn handen voor mijn gezicht houden strafbaar?), het resultaat is alsnog dat mensen identificeerbaar zijn maar dit is geen genoemde eis in de wet.

Hier draait het om het dragen van een gelaatsbedekkend kledingstuk in enkele aangegeven ruimtes (waaronder ook stadions).

Capuchons zijn van zichzelf niet gezichtsbedekkend, sjaals ook niet. De combinatie hiervan is gezichtsbedekkend en in hartje zomer zou het strafbaar kunnen zijn (echt voorbeeld heb ik nog niet gezien). 's Winters zou het ter berscherming kunnen zijn en daarom niet strafbaar.

Een bivakmuts is een gezichtsbedekkend kledingstuk en mag daarom in het algemeen ook niet in voor publiek toegankelijke ruimtes gedragen worden, maar ook hier geldt dat je bij extreme kou toch gewoon een bivakmuts mag dragen in openbare ruimtes.

Dus jaaaaa, de Ajax supporters met bivakmutsen waren strafbaar bezig. Maarja, aan wie deel je nu de straf uit?

24 april 2014 om 01:49

Dat verbod bedoelde ik ja. Dat je identificeerbaar bent staat wellicht niet in de wettekst, maar dat was wel de argumentatie achter die wet natuurlijk.

Overigens is een bivakmuts geloof ik per definitie verboden, ook in de wintermaanden. Hetzelfde geldt voor vizierhelmen.

Deze wet wordt volgens mij niet echt duidelijk nageleefd, maar meer als stok achter de deur gebruikt om mensen die zich zo opstellen en zich ook verdacht gedragen op te kunnen pakken.

Wellicht zou men in de stadions deze wet ook eens moeten gebruiken om mensen die zich onherkenbaar maken gewoon het stadion uit te gooien, ook al zouden ze (nog) niks hebben gedaan. Er is geen enkele reden om je gezicht zodanig te bedekken dat je onherkenbaar bent. Als het koud is (wat nu echt niet het geval was) hoef je natuurlijk je sjawl niet zo hoog op te trekken dat alleen je ogen nog zichtbaar zijn. Bovendien gebruik je dan een sjaal die je ook warm houdt en niet een dun lapje stof (dat werkt niet zo goed).

23 april 2014 om 20:24

Iedereen die met een bivakmuts in een stadion komt mag wat mij betreft al opgepakt worden.
Zo koud was het toch niet?

23 april 2014 om 21:06

Het hele vak 410 niet meer toelaten

24 april 2014 om 00:53

Oppakken misschien niet, maar toegang ontzeggen of bivakmuts afnemen lijken me genoeg.

Ik neem toch aan dat die mensen niet met capuchon op en sjaal voor hun gezicht het stadion binnenkwamen. Dat zullen ze op een gegeven moment toch hebben gedaan en dan kijk je toch wie er gegooid heeft en zoek je ze op andere camerabeelden. Ik snap dat het lastig is, maar het is echt niet onmogelijk lijkt me.

23 april 2014 om 19:27

Precies, trouwens als iemand anders in mijn auto een paar keer door rood rijdt omdat we autootje geruild hebben krijg toch ik de bonnen binnen. Het maakt dan niets uit als ik zeg dat ik het niet was die erin reed. Mischien zoiets maar invoeren dan? Met betrekking op de plaatsen en de kaarten? Dan moet je maar niet van plek ruilen.

23 april 2014 om 19:36

Ja oké maar als een doorgesnoven hooligan met capuchon en al op jouw plekje staat te schreeuwen en boos te doen, dan ga je toch echt niet zeggen van "He dat is mijn plekje als jij iets fout doet krijg ik de schuld" Anders wordt jouw plekje op een brancard denk ik..

Ik hoorde een hoop nieuws over een crimineel genaamd polletje. Dat de wedstrijd opgehouden moest worden omdat hij er nog niet was

23 april 2014 om 19:38

Klopt. Hij is een zware crimineel (betrokken bij vierdubbele moord) en heeft vijftien jaar gezeten en nu wordt hij ervan verdacht ajaxcieden af te persen en te bedreigen omdat hij een kopstuk wilt zijn van de harde kern. Zijn bus zou verlaat zijn en dus hebben ze 'besloten' dat de wedstrijd tijdelijk gestaakt moest worden en dat is ze gelukt

23 april 2014 om 20:19

En dit soort info gaat jij hier neerzetten...........
Ik hoop voor je dat de politie vam Rotterdam en Amsterdam meelezen, jij schijnt er meer van op de hoogte te zijn.

23 april 2014 om 20:44

Decorner, dit nieuws over 'polletje' verschijnt al de gehele dag op nieuws sites waaronder ook de Telegraaf.

23 april 2014 om 20:51

Heb ik nog niks van meegekregen vandaag.
Ik kruip einde van middag/begin van de avond pas achter het internet.

23 april 2014 om 21:09

Staat in alle kranten

23 april 2014 om 21:10

Zelfs de politie is bang voor hem

23 april 2014 om 23:02

Kom ik toch nog even terug op mijn opmerking over sluipschutters, zie onder.

23 april 2014 om 21:08

Ja die polletje moeten ze maar eens aanpakken

Ik kan me niet voorstellen dat die jongens voor, tijdens en na de wedstrijd met bivakmutsen, zonnebrillen en capuchons hebben gezeten dus ze moeten te pakken zijn. Indien dit wel het geval was, dan vraag ik me af wie dit soort volk toelaat, want ik zou het op voorhand al niet vertrouwen.

24 april 2014 om 01:00

Het was lekker weer, iedereen met een zonnebril oppakken kan lastig worden. Zelfde geldt voor capuchons.
De bivakmutsen zullen wel snel weggegooid zijn. Die pak je niet meer tenzij op videobeelden te zien is we de bivakmutsen opgezet hebben, en deze personen ook het vuurwerk gegooid hebben.

24 april 2014 om 10:36

Lekker weer zeg je, daar ga je al. Die zonnebril is dan gerechtvaardigd, maar waarom heb je dan ook nog een capuchon op je hoofd als het lekker weer is? Zoals ik al zei: ik kan me niet voorstellen dat ze zo binnen zijn gekomen en dat er geen enkel moment is dat ze zichtbaar in beeld zijn gekomen. In de huidige tijd kan dat gewoon niet, of de Amsterdam Arena is ontzettend ouderwets. Misschien is het niet genoeg om ze te verblijden met een extra veroordeling op hun strafblad, maar de club zelf kan in ieder geval wel actie ondernemen door hen geen seizoenskaarten meer te verstrekken en een stadionverbod te geven voor de Amsterdam Arena. Voor hen is dat de grootst mogelijke straf.

Nogmaals, die supportersgroepen moeten zichzelf zuiveren van dit soort malloten. De politie, de club.. Iedereen staat machteloos. Het is aan die groepen zelf om duidelijk te maken dat dit niet geaccepteerd kan worden en maatregelen te treffen. Zij zullen ongetwijfeld weten wie de daders zijn en zij zijn in staat hiertegen op te treden. Niemand anders.. (helaas)

23 april 2014 om 19:31

De Politie staat machteloos. Ja in Nederland wel ja dat is hun aard. Als de inbrekers net weg zijn dan zegt de politie die is aangekomen met duidelijk overgewicht: "meneer U denkt toch niet dat ik over een hek ga klimmen?" Maar die groepen zelf kom nou op joh. Die gaan er toch niets aan doen. Geloof je dat nu zelf. En waarom moeten Criminelen zelf politietje spelen als de politie en het OM zelf niets kan. Dat vind ik lachwekkend. Lamme handjes beleid noem ik dat.

23 april 2014 om 19:33

@de toekomst, de reden dat het grootste gedeelte van de supporters op die vakken gaan zitten is omdat ze het stoer vinden dat ze bij die malloten horen. Het werkt dus omgekeerd. Die malloten zuiveren zichzelf van de supporters die tegen hun in durven te gaan.

Daarom moet je gewoon de hele supportersvereniging ervoor verantwoordelijk stellen. Zal de onderlinge controle ook versterken. Jammer dan, als je er lid van bent maar niks hebt gedaan. Dat is het risico als je lid wordt van een groep fanatieke voetbalfans.

Deze gasten zullen niet wakker liggen van politie ed.
Enige wat helpt is dat ze door mensen van supportersgroepen zelf worden aangesproken op hun gedrag.
Het liefst door de kopstukken .
Pas dan zal men dit gedrag na verloop van tijd veranderen.
Ik hoop echt dat het zondag een feestje wordt en dat ze laten zien dat het ook anders kan.

" Er werd niet alleen vuurwerk op het veld gegooid: ook werden er stoeltjes, toiletten en meer vernield. De totale kosten om alles te reparen bedraagt ongeveer 60.000 euro. "

Er wordt even voor 60.000 euro aan schade aangericht door een aantal mensen die door twee controles moeten en overal worden gefilmd en de politie kan er helemaal niets aan doen.
Tja dan zou ik me ook slap lachen als ik bij dat groepje zat. Je kunt de politie gewoon alles maken want het zijn sukkels. Ja toch.

Als je echt wilt kun je ze wel te pakken krijgen. Meeste supporters weten ook wel wie het zijn, dus zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Maar wil of dùrf je het wel echt....en daar wringt volgens mij de schoen. Met alle technologie en het tijdens de wedstrijd in te kunnen zetten van recherche, bestaat er een hoge pakkans. Maar net als met de bankencrisis: wie zijn daarvoor uiteindelijk opgepakt (een nog veel zwaardere maatschappij ontwrichtende misdaad)? Juist ja, niemand, maar zodra je te snel of door rood licht rijdt, geen autogordel om hebt, geen achterlicht op de fiets, fout parkeert: minstens honderd Euro per geval. Dan weet je direct waar de prioriteit ligt, dus niet de gevaarlijke plekken, maar lekker de meestentijds normaal doende burger pakken en bestraffen. Welkom in Nederland!

23 april 2014 om 19:48

Ja juist daarom zijn ze ook niet bang voor de politie.
Die staat liever langs de weg te flitsen dan iets nuttigs te doen

Wat een onwaarheden zeg. Eerst het zogenaamde fouilleren. Ik was erbij en kan je zeggen dat ik zowel bij de Arena als bij de Kuip niet ben gefouilleerd. En dat geldt ook voor de mensen met wie ik was.
Daarnaast kregen we helemaal geen plekken op naam. Er stond een man met een stapel kaarten en die gaf je er gewoon één. Daar was totaal geen controle op. Dus op die manier ga je die gasten niet pakken. Het is of op camera beelden en anders op iemand die verteld wie het was en anders vind je ze nooit! Het blijft gewoon schandalig!

Ik stel voor dat we vanaf nu sluipschutters inzetten!
Heel relaxed positioneren die gasten en zij kunnen feiloos zien wie er dat soort achterlijk gedrag vetoont.
En dan kunnen ze serieus super snelrecht toepassen en die gasten eens en voor altijd uitschakelen.
Capuchon of niet doet er dan niet meer toe.....

23 april 2014 om 20:45

Verder alles goed?

23 april 2014 om 23:00

Yep prima!
Je vindt het te ver gaan?
Ik feitelijk ook, maar ze gedragen zich als beesten. Vadaar ook zo'n behandeling was mijn gedachte.

23 april 2014 om 23:27

Op die dakrrand van de kuip kan je mooi liggen lijkt me

Gewoon verbieden dat ze zich onherkenbaar maken, bij een tankstation moet je ook je helm afzetten!
Ze moeten maar eens wat harder gaan optreden in dit land, altijd dat gezeik over privacy, hou er eens mee op, aanpakken die handel!

24 april 2014 om 00:57

Dit is al verboden (zie verbod op het dragen van gelaatsbedekkende kleding).

Het hele gebeuren is echt te triest voor woorden. Snap ook totaal niet dat er Ajacieden zijn die deze gasten steunen/voor hen opkomen.

Snap ook totaal niet hun egoïsme, dat ze denken dat ze kunnen doen en laten wat ze willen en de rest het maar moet slikken. Ajax zou de F-side én 410 gewoon totaal op moeten heffen/verbannen. Moeten ze maar niet denken dat zij de enige supporters zijn om het vervolgens voor het merendeel te verpesten.

Wat ik ook niet snap, is dat niet van elke bezoeker een foto wordt gemaakt bij het enteren van het stadion. Dit kan volautomatisch wanneer iemand zijn/haar seizoenskaart scant. Dan heb je van elke bezoeker een foto en hebben sjaaltjes, capuchons etc ook 0.0% waarde meer.

23 april 2014 om 20:56

compleet met je eens goos. Ik las ook dat er een groep ajax supporters de bus niet in wilde. Snap niet dat ze die gasten hun gegevens niet opgenomen hebben. bij dat soort acties vind ik dat die gasten ook gewoon geroyeerd worden.

Gewoon de naam van het kaartje beboeten. Hun probleem of diegene er wel of niet zat. Moet je OF je kaartje maar niet doorverkopen OF van plaats wisselen. En anders horen we graag wie de dader was.

24 april 2014 om 01:02

Oke, we gaan je verhaal eens een beetje vorm geven.
Stel voor jij (sm1thers) koopt kaartjes voor een voetbalwedstrijd. Om de een of andere reden kun jij niet naar de wedstrijd gaan en je geeft deze kaartjes aan je neefje. Deze gaat met zijn vriendje naar de wedstrijd en ziet bij aankomst, dat zijn stoeltje is bezet door een of andere zure vent die je al agressief aankijkt als je alleen al naar hem kijkt. Om geen problemen te maken gaat je neefje ergens anders zitten. De zure vent die op je stoeltje zit, komt niet voor het voetballen maar om wat problemen te maken.
Stewards noteren het vak, rij en stoelnummer van deze onruststoker en paar dagen/weken later krijg jij een brief thuis dat je je mag melden op het bureau.
Hoe zou je dat vinden?

24 april 2014 om 09:30

Dan mag mijn neefje zich melden. En dan mag hij uitleggen waarom hij die zure vent op zijn plek liet staan. Laat hem dan zich lekker melden bij de stewards. Dat doe je in een vliegtuig toch ook?

24 april 2014 om 10:50

hahah alsof jij iets zou durven te zeggen tegen die ''zure vent'' komop zeg doe niet zo dom...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren