Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax heeft grootste plannen: ‘De beste opleiding ter wereld worden’

Laatste update:

Ajax steekt ongeveer zeven miljoen euro per jaar in de jeugdopleiding. Het liefst zou Wim Jonk, hoofd jeugdopleiding, zien dat de commisarissen dat bedrag verhogen. Volgens de oud-voetballer, lid van het Technisch Hart, moet het besef er zijn dat het loont om in de jeugdopleiding én samenwerkingen als Ajax Cape Town en de amateurclubs te investeren.

“We hebben onderbouwd dat zelfopgeleide jongens een hoger rendement leveren”, verklaart Jonk in De Telegraaf. De financiële middelen zijn aanwezig en Financial Fair Play stimuleert investeringen in opleidingen, zo benadrukt Jonk. “We juichen het toe als het bedrag wordt verhoogd om onze ambitie waar te maken de beste opleiding ter wereld te worden.”

Een betere jeugdopleiding moet resulteren in minder transferactiviteiten en lagere uitgaven op de transfermarkt. Het streven van Ajax is dat voetballers tussen hun achttiende en twintigste in de hoofdmacht debuteren en jaarlijks twee tot drie spelers bij de A-selectie worden ‘afgeleverd’. “Naar buitenlandse pareltjes blijven we zoeken, maar die moeten onze talenten aanvullen en niet blokkeren. Het ideaalbeeld is alleen maar zelfopgeleide spelers op te stellen.”

Ajax heeft al de beste jeugdopleiding ter wereld

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

ze moeten zeker geld in de jeugd stoppen. de jeugd heeft de toekomst!!!

25 april 2014 om 10:21

Alleen worden die (top) talenten vooraf of al snel weggeplukt door buitenlandse clubs... Dus je leid op voor een ander... Maar dat is (voorlopig) het lot van NL clubs...

25 april 2014 om 10:27

Na Barcelona en Dortmund heeft Ajax de beste jeugdopleiding van de wereld.

25 april 2014 om 10:31

Zoveel talenten vertrekken niet vroegtijdig bij Ajax. Degene die wel zijn gegaan hebben allemaal gefaald.

Het streven is nobel en ook logisch. Waarom spelers aantrekken als je op die posities ook opties hebt uit eigen jeugd. Ook het blijven scouten van jeugdige buitenlands talent is logisch. Ik snap niet wat hier nou zo vooruitstrevend aan is.

Wel vind ik dat ze dit niet te ver moeten doorvoeren. Want zo zit je momenteel zonder vleugelaanvallers een spits en een LAM van niveau. Ook is je LB positie zwak bezet.
Dus de balans tussen ervaring, kwaliteit, bezetting en eigen jeugd moet nog wel worden gevonden.

25 april 2014 om 10:34

Qua vleugels ziet het er de komende jaren best aardig uit. Fischer Kishna El Ghazi Dekker Becker Cerny El Idrissi en Dilrosun.

En qua lb krijg je volgend seizoen Boilesen en Dijks/riedewald. Op den duur zal Riedewald wel naar CV schuiven maar in Jong doe hij het op lb ook prima.

25 april 2014 om 10:35

Is dit ergens op gebaseerd? Persoonlijk lijkt mij de opleiding van Fc Porto of Benfica beter. als je ziet wat daar vandaan komt..

25 april 2014 om 10:36

Je bedoelt andersom. Al twee jaar op rij is er uit onderzoek gebleven dat Ajax de meeste spelers levert aan Europese top clubs. @prithwi

25 april 2014 om 10:42

@ Fcb_prithwi . Feyenoord heeft al jaren de beste jeugdopleiding van Nederland, dat is een officieel feit. Hoe kan het dan dat dortmund en ajax de beste opleidingen ter wereld hebben? Eerst Feyenoord maar eens voorbij. :D

25 april 2014 om 10:44

Dijks is nou niet het niveau wat je wilt nastreven en Riedewald is eigenlijk een Cv.

Ze zouden ook wat ervaring kunnen gebruiken daar achterin btw.

Misschien Emanuelson aantrekken?

25 april 2014 om 10:46

@slechtekont

De meeste spelers leveren aan Europese top clubs maakt je niet meteen de beste jeugdopleiding.

25 april 2014 om 10:50

En waar leid je dat uit af?

25 april 2014 om 11:09

@varkenoord,

grappenmaker, de A1 van Ajax stond 2 jaar geleden nog in de finale van de CL. Vorig jaar waren alle 1ste jeugdteams (a1,b1,c1,d1,e1 en F1) kampioen en ook dit jaar gaat de A1 van Ajax weer aan kop!

25 april 2014 om 12:09

Wie heeft de beste opleiding?

De club die er in slaagt ieder jaar 2 talenten te laten doorgroeien die goed genoeg worden voor clubs als Chelsea, Barcelona of Juventus.

Of de club die er in slaagt ieder jaar 10 talenten te produceren die allen eredivisie niet halen maar niet beter worden?

Overal logisch gezien is de 2e club diegene die het best opleid want zij slagen erin veel talenten tot een zeker niveau te brengen. Doch is de eerste opleiding interessanter voor een club want supertalenten zullen meer opbrengen en je ploeg naar een hoger niveau tillen...

Dit maar om aan te geven dat er niet zoiets is als een beste opleiding.

25 april 2014 om 12:20

@varkenoord

Klopt dat ze de Rinus award al jaren winnen. Als je de criteria er dan bij pakt begin ik daar toch zeer mijn vraagtekens bij te zetten want uiteindelijk gaat het erom 1e elftal spelers klaar te stomen en later voor een goed bedrag te verkopen.

Laat dat nou juist geen criteria zijn voor deze award....

25 april 2014 om 12:25

United fan
Ik denk dat je bedoelt dat ze een betere scouting hebben? De meeste grote verkopen die ze doen zijn vaak Zuid-Amerikanen die ze op jonge(re) leeftijd hebben binnengehaald. Niks mis mee! Maar dat is geen jeugdopleiding..

25 april 2014 om 12:57

Het is een feit dat Feyenoord de afgelopen jaren de prijs van beste jeugdopleiding won. Echter wordt er voor mijn gevoel teveel gekeken naar kampioen om niet. Dat moet helemaal niet uitmaken. AJAX B1 is een geweldig team en zou kampioen worden maar spelers als Nouri en van Den Beek zijn al doorgeschoven. Je moet kijken naar halen spelers het eerste, worden ze daarna verkocht, worden ze echt beter. De B en de C lichting bij Ajax is geweldig. De C lichting van Feyenoord is minder. Niemand zit bij het Nederlands elftal onder 15. Denk dat de prijs de komende jaren vaker naar Ajax zal gaan

25 april 2014 om 13:03

dat zijn geen jeugdspelers
Dat zijn allemaal spelers die uit Zuid-Amerika worden gehaald voor een redelijk laag bedrag

25 april 2014 om 13:10

@skes14 leuk dat jeugdteams kampioen worden. Maar noem jij nu eens een talent de laatste jaren die nu voir een Europese topclub speelt?? Niemand dus.
En dan krijg je ook nog de eeuwige discussie. ..wat is eigen jeugd? Speler zoals bazoer weghalen bij psv en als hij doorbreekt. ..vol trots roepen. .dit is er weer eentje uitde eigen jeugd. Tja lijkt me niet wel...
Eigen jeugd is n speler die van zijn 12e voor de club voetbalt en bij dieclub debuteert ;-)

25 april 2014 om 14:30

Of we kunnen er gewoon trots op zijn met zn alle dat we 2 clubs hebben in nederland die een wereldtop opleiding hebben. Dat slappe wellus nietus gedrag is gewoon sneu.

25 april 2014 om 15:24

Dat is zeker niet waar, de jeugd opleiding van az werd kort geleden gekozen als best jeugdopleiding en die staat vooral met zijn jeugdteams boven aan. Daarna kwam feyenoord en dan pas ajax.

Over ajax wordt altijd wel gezegd dat ze leuk de beste zijn maar de jeugd verslapt daar helaas wel.

25 april 2014 om 15:33

@skes14 Bij deze wil ik je feliciteren. Ik bepaal niet wie de beste jeugdopleiding van Nederland heeft daar zijn andere organen voor, het is gewoon een feit. Dit is dus vrij nutteloos om over te discussiëren.

@nafets1 Daar heb je wel degelijk een punt. Dit is natuurlijke wel een heel andere discussie. Je kan ook de meest winstgevende jeugdopleiding een prijs geven, echter zegt winstgevendheid vrijwel niets over kwaliteit.

25 april 2014 om 16:36

@skes14
Kan het mis hebben, maar vorig jaar heeft Az de meeste kampioenschappen van de jeugdteams binnen gehaald!!

25 april 2014 om 17:18

Varkenoord. Dromen zijn bedrog. Niet alles geloven wat er wordt gezegd.
Jullie hebben inderdaad een uitstekende Nederlandse jeugdopleiding. Maar er moet toch echt nadruk gelegd worden op het woord Nederlands. Want jullie leiden gewoon degelijk op voor de Nederlandse top/subtop. Buiten de grenzen van de eredivisie houdt het snel op. Het verste dat je dan komt is bij een speler als Fer.

Bij Ajax gaat er ieder jaar wel een speler voor +10m de deur uit naar een Europese (sub)topclub. De laatste van Feyenoord, die het ook gehaald heeft, is geloof ik van Persie. Misschien heb ik er een of twee van daarna over het hoofd gezien. Mijn excuses bij voorbaat.

Ajax kan een speler, die dit jaar om verschillende redden een miserable seizoen achter de rug heeft (fischer) nog altijd voor 15M slijten. Bij Feyenoord zullen ze zelfs hun beste speler never nooit voor dat bedrag kunnen verkopen.

Dus blijf je maar lekker met het Nederlands niveau bemoeien. Ajax houdt zich intussen bezig met de Europese (sub)top.

25 april 2014 om 17:23

Fr12jules.
Het is maar waar je blij mee bent. Jullie met het spelers opleiden voor de (sub)top van de eredivisie. Ajax voor de (sub)top van Europa.
Je zult toch echt wel uit een ander vaatje moeten gaan tappen als je financieel mee wil gaan doen met Ajax. Dus ik zou snel gaan evalueren wat er moet veranderen bij Feyenoord (al is er gelukkig voor jullie al wat verandering gaande) want anders wordt het verschil alleen maar groter.
Dan lijkt het mij alleen maar nog beschamender als je wil pronken dat je de beste jeugdopleiding hebt. In effect haal je er geen rendement uit.

25 april 2014 om 17:26

Groot gelijk Fside99.
Maar Ajax is wel de beste van de twee.

25 april 2014 om 17:31

Varkenoord.
Wat is dat nou een rare opmerking? winstgevende opleiding zegt niets over kwaliteit????? dus als Ajax geen kwaliteit afleverde zouden ze elk jaar toch minstens een speler voor + 10M kunnen verkopen?
je mag van mij gerust de prijs beste Nederlandse opleiding hebben hoor. Ik ben veel meer tevreden met het voortvloeiende rendement bij Ajax. Maar ga niet zo dom lopen verkondigen dat winstgevenheid niets met kwaliteit te maken heeft, want dan kunnen normale mensen echt niet mee serieus met jou discussieren.

25 april 2014 om 19:28

Reageer eens volwassen.

Geweldig streven. Mooi om te zien dat Ajax zoveel in haar opleiding stopt en wellicht bereid is om een nog hoger bedrag te investeren. Droom meteen weer van het elftal van 1995...zou toch mooi zijn als we op een gegeven moment met 11 eigen jeugdspelers op het veld staan. Misschien iets te veel van het goede, maar dromen mag altijd..

25 april 2014 om 09:44

En dat er dan ook prijzen worden gepakt.

25 april 2014 om 10:32

Dat is natuurlijk het doel, opleiding verbeteren, betere spelers door laten stromen en een hoger niveau halen.

Overigens zit Ajax in mijn ogen nog steeds in de overgangsfase, het is nu wel drie en een half jaar geleden maar de echte omkeer is nog niet zo lang bezig. En dan is het geluk van Ajax dat de rest van de teams de competitie gespelen waar Ajax maximaal van profiteert. Ik denk dat het de komende jaren alleen maar beter kan worden. Als ik zie hoe Meleg Kishna Andersen Bazoer Riedewald Tete enzo het doen in Jong. Toen ik de Future Cup keek was het zelfde verhaal, Nouri staat buiten kijf maar ook Van Beek Cerny waren geweldig, Savastano en van Bladeren speelde ook geweldig en de rest haalde ook een zeer hoog niveau. En dan waren Markus Bay en Dekker nog geblesseerd en zit een speler als El Ghazi bij de A1 waar hij de sterren van de hemel speelt.

Mooie tijden in het verschiet als ik dat zo kan inschatten!

25 april 2014 om 10:49

Ik ben het een groot gedeelye met je eens maar ik Savastano niet zo goed spelen, dat was toch die linksback? Die vond ik dramatisch, een Leyder of Eiting zou ik eerder noemen, Dilrosun, Fosu-mensah en Sidoel ook. het is een hele goede lichting, allen het mist een spits daar Karlsson en Walian heel erg teleurstellen.

25 april 2014 om 13:09

Ik snap je punten alleen vond ik Walian werd echt weinig bespeelbare ballen krijgen! Karlsson vond ik echt om te huilen, die twee goals tegen Corintians waren echt van een waardeloos niveau, 2 keer 1 op 1 ... half lomp door de benen en de andere recht op de keeper en in de kluts de rebound, wordt je niet vrolijk van.

Leyder vond ik wel meevallen, speelde wisselend en de Cv's stonden inderdaad ook wel aardig alleen wel paar foutjes.

Over Savastano, die linksback met die krullen ja, ik vond hem juist wel aardig, verdedigend vrij stabiel, hele wedstrijd op en neer rennen en niet te gekke acties. Hij denderde niet over Cerny of Dilrosun heen wat betekende dat die lekker hun acties konden maken of op Savastano/nouri terug konden leggen.

25 april 2014 om 09:54

Het elftal van 1995 bestond voor de helft uit aankopen: Overmars, Blind, Bogarde, Litmanen, Finidi, Kanu met eigen kweek: De Boertjes, Seedorf, Davids, Kluivert, Reiziger et cetera en met Frank Rijkaard als nestor. En juist die mix moet er opnieuw komen. Zo hadden we die ook met de mix Van der Vaart, sneijder, Heitinga en vd Meyde en dan buitenlandse talenten als Maxwell, Zlatan, Mido, Chivu met daarbij ervaren krachten, waaronder Galasek. Met alleen maar eigen jeugd gaan we het niet redden. Zo'n Poulsen is gewoon heel belangrijk voor de jonkies en eigenlijk heb je er daar nog zeker één van nodig, iemand die al het nodige heeft bereikt en de boel op scherp kan zetten.

25 april 2014 om 10:03

Ik formuleer het verkeerd. Het jonge elftal van 95 met al die talentjes uit eigen jeugd, die uiteindelijk uitgroeide tot wereldspelers. Daar droom ik van. Daarnaast zou ik het super vinden om 11 zelfs opgeleide spelers in de basis te zien spelen. Is niet haalbaar en wellicht niet nodig, maar zou wel lekker zijn! Onze eigen jongens op het veld..lijkt me prachtig!

25 april 2014 om 10:15

De door jou genoemde aankopen zijn de buitenlandse pareltjes welke Jonk noemt. Geen grote investeringen en met beleid aangekocht.

Ajax heeft niet de beste jeugdopleiding ter wereld, echter wel de beste doorstroming omdat spelers snel een kans krijgen en een speler met niveau rap word weggekocht.

25 april 2014 om 09:49

De beste jeugdopleiding is ook de doelstelling. Mocht dat doel gehaald worden ooit, en de doorstroming blijft zoals de huidige doorstroming kan Ajax een mooi elftal opstellen en jaarlijks wat verdienen aan de echte toppers.
Lukt het dan ook nog om de toppers iets langer te behouden kunnen er misschien zelfs successen behaald worden maar dat zal wel bij dromen blijven. Ajax en andere Nederlandse clubs zullen niet op kunnen tegen de voorwaardes die de huidige topclubs hun spelers kunnen voorleggen. Het TV geld wat Barca of Real ontvangt is bijvoorbeeld al meer als de omzet van de meeste (misschien zelfs wel alle?) clubs in Nederland.

Het idee is goed.

echter heb ik mijn twijfels of je een goed team kunt samenstellen van alleen maar eigen jeugd.
Er zal namelijk altijd behoefte zijn aan ervaring in een jong elftal.
Die ervaring zul je waarschijnlijk moeten kopen of erop gokken dat spelers zodra ze tegen de 30 aanlopen terug komen om ervaring in het elftal te krijgen.

Als dat laatste gebeurt heb je inderdaad een elftal wat geheel uit eigen opgeleiden spelers bestaat

25 april 2014 om 09:46

Of je moet een paar spelers zien te behouden. Zoals een Blind of andere echte ajacieden.

25 april 2014 om 09:54

Ik denk dat er inderdaad behoefte zal zijn aan ervaring. De gouden lichting van 95 had ook ervaren spelers erbij lopen.
Het is hopen dat spelers als Vermaelen of Vertongen rond hun 30-32 terug willen keren en dan van achteruit de boel aansturen. Dan kan er een leuke mix ontstaan maar ik zie het zo 1-2-3 niet gebeuren.

25 april 2014 om 10:03

Ik zie spelers als Vertonghen en Eriksen nog wel terugkeren, dat zijn wel echte Ajacieden denk ik. Maar het zijn wel buitenlanders, dus misschien sluiten ze liever af in Denemarken en België..

25 april 2014 om 10:16

Zou geweldig zijn. Ervaren spelers in de as van het veld waar ze verdediging, middenveld en aanval kunnen aansturen. Jonge talenten erbij die bereid zijn om te luisteren en hard te werken voor hun eigen toekomst en je hebt de ideale mix.
Probleem is denk ik wel het salarisplafond. De genoemde spelers verdienen zo veel meer in het buitenland als dat ze bij Ajax zullen krijgen...

Zeer ambitieus en goed dat ze zoveel in de jeugd steken. Maar ik denk dat her nog een hele klus voor Ajax is om de jeugdopleiding van Barcelona voorbij te streven.

25 april 2014 om 10:12

Valt wel mee hoor. Barcelona heeft een paar hele goede lichtingen gehad, praten we over de generaties Xavi-Iniesta. Maar de laatste 7,8 jaar is er naar mijn weten geen enkele speler van enig niveau doorgekomen uit de jeugd..

25 april 2014 om 10:31

Bartra, Montoya, Rafinha, Thiago, toch allemaal spelers van de laatste paar jaar. Klopt, het zijn geen spelers van het niveau iniesta, Xavi, Messi, maar toch zeker doorgebroken. Er staat ook weer een geweldige lichting klaar met Dongou, Adama, Deulofeu, El Haddadi en nog meer spelers.

25 april 2014 om 10:44

Mwah, van de 4 die je opnoemt vind ik dat alleen Thiago idd van hoog niveau is. Die andere drie vind ik niet zo bijzonder, eerlijk gezegd. De spelers die eraan moeten komen, heb ik geen zicht op. Dus daar kan je gelijk in hebben!

25 april 2014 om 11:43

Deulofeu speelt als een drol bij Everton, die is me daar echt tegengevallen. Die andere gasten ken ik ook niet echt.

Wordt maar eerst de beste van Nederland...

25 april 2014 om 09:47

Wie is volgens jouw de beste nu? En op basis van welke criteria?

25 april 2014 om 09:47

*jou

25 april 2014 om 09:50

Jeugdopleiding van het jaar van het Nederlands profvoetbal
Feyenoord (2013)
Feyenoord (2012)
Feyenoord (2011)
Feyenoord (2010)
Sparta Rotterdam (2009)
FC Twente (2008)
PSV (2007)
AFC Ajax (2006)
AFC Ajax (2005)
AFC Ajax (2004)

Volgens mij wordt dit door de Knvb elk jaar bepaald.

25 april 2014 om 09:57

Ajax en Heerenveen hebben veel meer bereikt met jeugdspelers. Feyenoord heeft noodgedwongen jeugdspelers ingepast, de enige die overtuigen zijn Kongolo en De Vrij. De rest valt door de mand. AZ heeft bovendien betere jeugdspelers, maar Dick is geen trainer die de jeugd opstelt.

25 april 2014 om 10:13

Wat van oostveen vindt interesseerd me niet. Ik heb eigen ogen.

25 april 2014 om 10:18

Die statistiek zegt genoeg denk ik. Eveneens staat de 'gouden' lichting van Ajax (B1) 3e achter Feyenoord en PSV.

25 april 2014 om 10:54

Echt hoe ignorant kan je zijn, misschien staat onze B1 wel zo laag omdat de helft bij de A1 speelt, sinds dat nouri en vd beek daar spelen loopt dat veel beter

25 april 2014 om 11:09

Ajax en Heerenveen hebben meer bereikt met jeugdspelers? Kijk even naar het huidige Feyenoord 1 en je weet dat je onzin praat.

25 april 2014 om 17:45

Kijk Badkuip
Hierin verschilt Ajax nu met Feyenoord. Jullie halen allemaal geweldige prijzen met de jeugdopleidingen. Maar wat vloeit er uiteindelijk uit voort? de laatste speler die naar een topploeg vertrok was van Persie. Of je moet Drenthe en die spits die nu bij Twente speelt erbij willen tellen, maar dat zou ik toch maar niet doen als ik jullie was.
Ajax is meer geinteresseerd in de ontwikkeling van de spelers zelfs. Het zal hun een worst zijn welke criteria de Knvb handhaaft als maatstaf voor beste jeugdopleiding prijs. En ik kan het mis hebben hoor maar zover ik weet verkoopt Ajax door hun vizier elk jaar minstens een speler voor meer dan 10M aan de Europese (sub)top. Jullie leveren de laatste tijd jullie topspelers af aan de Nederlandse (sub)top.
Dus hiep, hiep hoeraa. Uitbundig vieren die prijs. Maar soms zijn prijzen winnen verblindend. Misschien vergeet je daardoor wel om te kijken naar dingen die belangrijker en groter zijn dan prijzen op dat niveau.

25 april 2014 om 17:56

010dekuip
Weet je wat ik nou het leukste vindt over jullie verwijzing dat de Knvb, als officieel orgaan, bepaald wat de criteria is voor beste jeugdopleiding.

Dezelfde personen die dit steeds weer keihard lopen te verdedigen, zijn ook de pesonen die zich niet willen houden aan de regelementen van de Fifa over de criteria wie eigen jeugd genoemd mag worden en wie niet.
Het maakt mij verder niet zo uit hoor. Het gaat mij veel meer om het rendement dan de officiele termen. En zolang Ajax het rendement blijft leveren dat het nu doet, dan Mogen jullie van mij alle andere jeugdprijzen winnen en alle Fifa regels aan je laars lappen.

25 april 2014 om 09:48

Dat zijn ze al.

25 april 2014 om 10:05

Fc utrecht heeft ook een goede opleiding.

25 april 2014 om 10:22

Op dit moment zijn Feyenoord, Ajax en Psv, VVV-Venlo, Helmond de beste jeugdopleidingen van Nederland.

9 mei wordt tijdens het trainerscongres bekend wie de beste hiervan is.

25 april 2014 om 17:47

Van mij mag Feyenoord hem weer winnen hoor. Als Ajax maar weer een paar leuke transfers kan maken dit jaar waaraan lekker verdiend wordt om weer te herinvesteren in de jeugdopleiding. Alleen de echte talenten de komende jaren langer behouden natuurlijk.

Als een buitenkansje die nou eenmaal beter is dan een talent zich voordoet, moet je die gewoon halen toch? Zo schiet je jezelf alleen maar in de voet.

25 april 2014 om 09:52

inderdaad man ik als dikke ajax fan vind dat ook

Ze kunnen beter eerst proberen de beste jeugdopleiding van NL te worden. Dat zijn ze ook al een aantal jaren niet meer. De laatste jaren zie ik vooral door de samenwerking met buitenlandse clubs goede spelers doorbreken.

Klaassen is een mooie uitzondering.

Verder is het natuurlijk goed om ambitieus te zijn. Jammer dat buitenlandse clubs zoveel meer mogelijkheden hebben. Neemt niet weg dat de jeugdspelers in NL ook echt de kans te krijgen om in het eerste te spelen.

25 april 2014 om 09:54

En toch bereiken spelers uit onze opleiding het meest. Verthongen: Tottenham. Anita: Newcastle United. Alderweireld: Atletico Madrid. Eriksen: Tottenham. Van der Wiel: Psg. En ga zo maar door. Het zit best goed met de opleiding. Helemaal nu men de visie van Cruijff volgt. Er zit een ontzettend grote lichting toptalenten aan te komen en men wil nog meer investeren. Als concurrent zou ik daar nog zenuwachtiger van worden .

25 april 2014 om 10:11

Waarvan Anita en van der Wiel alleen echt uit de jeugd komen. De rest door samenwerkingen met die clubs, wat ze inderdaad goed hebben gedaan.

Van der Wiel is dan de enige die echt het niveau heeft gehaald dat Ajax nastreeft. Anita pendelt tussn basis en bank in het rechter rijtje van Engeland.

Daarnaast wordt er altijd gesproken over een 'geweldige lichting'. Dat zeggen ze ook bij PSV en Feyenoord. Het is altijd afwachten.

25 april 2014 om 10:29

Ze komen allemaal uit de jeugd. Ze worden opgeleid door ons systeem en worden zo gevormd tot de speler die ze nu zijn. Daar mag Ajax best de credits voor krijgen. Voor deze lichting hadden we Sneijder, Vdv, Heitinga, Stekelenburg, Vermaelen...zo kan ik nog wel even doorgaan. Ajax verkoopt steeds talenten aan topclubs. Onze jongens zijn erg geliefd en dat is te danken aan de prima opleiding die ze gehad hebben. Alle lof voor Ajax hiervoor. Dus van mij mag Feyenoord elk jaar uitgeroepen worden tot beste opleiding vh jaar. Als wij elk jaar weer onze talenten voor veel miljoenen weten te verkopen, ben ik al blij.

25 april 2014 om 11:09

De lichting van van der Vaart, Sneijder, De Jong, Heitinga etc was geweldig, maar helaas alweer 10 jaar geleden.

Ik snap dat de onderscheiding voor jou niet veel uitmaakt, maar ik vind het wel jammer. Vooral omdat je ziet dat de kwaliteit van het NL elftal achteruit holt, omdat er veel goede buitenlanders zijn doorgebroken bij Ajax en geen Nederlanders.

25 april 2014 om 11:16

Emanuelson en Stekelenburg is niet al te lang geleden. Daarnaast hebben we nu met Blind, Veltman, Denswil, van Rhijn, Siem de Jong, Vermeer, Ligeon, Klaassen Nederlandse eigen jeugdspelers in het team. Wie weet waar zij allemaal gaan belanden. Velen van hen worden door topclubs gevolgd. Dus bij Ajax zit het wel goed hoor..ook qua Nederlandse talenten.

Neemt overigens niet weg dat het niveau omlaag gaat. Dat is wel zorgelijk, maar dat is niet alleen bij Ajax het geval. Sterker nog..bij Ajax valt het nog het mee.

25 april 2014 om 13:20

Ajax speelt wel met eigen jeugd, maar de kwaliteit is niet te vergelijken met de lichting van Emanuelson, Stekelenburg, Nigel de Jong, Sneijder etc. Ik zie niemand van hen de top halen, op Klaassen na misschien.

Ik hoop dat ik er naast zit, want je ziet dit duidelijk terug in het Nederlands elftal. Het is tekenend dat er geen enkele Ajax speler een zekerheid is. Cillissen is nog het meest een zekerheid.

Dit hangt ook samen met de kwaliteit van de Eredivisie, want Feyenoord spelers komen ook tekort voor het NL elftal. Maar het zegt wel veel over de weg die afgelegd moet worden om de beste opleiding ter wereld te krijgen.

25 april 2014 om 10:02

Ik ben het met je eens dat ze eerst maar weer eens de beste jeugdopleiding van Nl moeten worden. Het gaat namelijk om kwaliteit en niet om kwantiteit. En met alle respect maar de laatste jaren heeft de opleiding geen kwaliteit geleverd. Feyenoord heeft die slag al eerder, al dan niet noodgedwongen(gebrek aan financiële middelen), gemaakt. (cruijff zou zeggen elk nadeel heeft z'n voordeel). Echter verdient Ajax wel beter aan z'n eigen kweek. Het is goed dat Ajax en Feyenoord zo bezig zijn met de eigen jeugdopleiding, we kunnen namelijk op een andere manier niet opboksen tegen het financiële geweld. Daarnaast moeten we goed blijven scouten en jong talent uit het buitenland snel naar Nl halen.

25 april 2014 om 10:26

@010dekuip: En de beste van NL is natuurlijk ook weer zo'n ruim begrip. De één zegt je bent de beste als je elk jaar 3-5 spelers aflevert aan het eerste elftal en die regelmatig spelen en voor de Nederlandse competitie goed functioneren. De ander vindt weer dat zolang je jaarlijks 1 topper aflevert die het ook in het buitenland kan maken dat je de beste opleiding hebt.

Je ziet gewoon de laatste jaren zoveel vooruitgang komen met de spelers die aansluiten bij het eerste. Je had 4 jaar terug gewoon de jeugd die erin kwam was zoveel minder dan de vaste basisklanten en dat verschil is gewoon minimaal geworden. Waardoor je een mooie brede selectie krijgt. En tuurlijk moet dat 'basis'-niveau nog omhoog van de jeugd wat aansluit maar er zitten wel een aantal potentiele toppers maar goed het is altijd afwachten wat voor stappen ze maken in hun carriere.

Maar het zou wel slim zijn om jaarlijks niet 7 miljoen maar zeg 10 tot 15 miljoen in je jeugdopleiding te steken. Dan kan je echt nog meer stappen maken. En dat zou toch makkelijk moeten kunnen want bv. de investeringen van een Duarte of van der Hoorn kan je dan achterwegen laten en die kan je dan zelf gaan opleiden. En als je het dan goed doet verdien je ook de opleidingskosten van spelers langzaam aan weer terug door ze te verkopen naar het buitenland. En je salariskosten zijn lager want je ziet gewoon dat aangetrokken spelers meer verdienen dan eigen jeugd (wat raar is) dus ik denk dat het gewoon op de lange termijn zeker wel rendabel zal zijn en voor het eerste elftal van Ajax denk ik gewoon de manier op prijzen te pakken.

Overigens is het opleiden nogal overrated. De beste Nederlandse voetballers hebben van nature het aangeboren talent, die leidt je echt niet op. Je kunt hooguit van een matige voetballer een goede maken. Een topper leidt je niet op, die is dat al, hoef je alleen te faciliteren.

25 april 2014 om 09:52

Opleiding is in veel gevallen inderdaad de toppers ontdekken als ze een jaar of 14,15 zijn en ze dan wegplukken bij hun club.

25 april 2014 om 09:57

Klopt! Een goede scouting die in Nederland en wereldwijd de grootste talenten scout is veel goedkoper en effectiever:-)

25 april 2014 om 09:57

Dus als er een kind word hoogbegaafd kind word geboren hoeft hij/zij nooit naar school .
Die komt er dan wel met gewoon tthuis zitten ? Of op de peuterspeelzaal ?

Domme opmerking.

25 april 2014 om 10:48

@albertino Mijn punt is dat je niet van een gemiddeld kind een hoogbegaafd kind maakt!

25 april 2014 om 15:42

Ja, maar dat is het juist, een hoogbegaafd maakt van zichzelf ook geen kernfysicus.
Dus daar is opleiden wel degelijk belangrijk.

25 april 2014 om 10:12

@ flavente , met je opmerking over een topper vergis jij je enorm, talent alleen is niet genoeg, mentaliteit, werklust en begeleiding maken van een goeie voetballer een topper. Het komt echt niet aanwaaien als je talent hebt

25 april 2014 om 10:20

@tommy1981 Klopt, echter is werklust en mentaliteit niet aan te leren, maar zijn karaktereigenschappen. Voor een deel genetisch bepaald en een groot stuk beïnvloed door opvoeding. Vandaar topper leidt je niet op, die word geboren. Een goede begeleiding is wel belangrijk, maar meer ook niet.

25 april 2014 om 10:29

klopt, al denk dat die karaktereigenschappen beter ontwikkeld worden dmv goede begeleiding. Het creeeren van een winnaars mentaliteit, al ben ik met je eens dat dit grotendeels aangeboren word

25 april 2014 om 10:41

@tommie1981 het bewijs is dat er veel talentvolle Marokkaanse voetballers zijn, echter op mentaal gebied niet te veranderen, waardoor het nooit topspelers worden. Ook ajax lukt dit niet, terwijl sommigen zelfs 3e generatie is. Opgesloten in karakter dus.

25 april 2014 om 13:01

je vergeet Kracht,onze talenten uit nederland ontberen fysieke kracht,goede kabouters worden weggeblazen

25 april 2014 om 18:40

Flavente,

Waar heb jij het nou over? Wat een onzin zeg! Ook een talent moet trainen en het e.e.a. leren. Denk je dat alles maar komt aanwaaien als je talent hebt? Leg dan even uit waarom bijv. Affelay, Maher en Drenthe als een verbrand grassprietje spelen? Het waren toch ooit één van de grootste talenten van Nederland?

Hoe duur ze het ook maken en hoezeer ze hun eigen jeugdopleiding ook aanprijzen. De grootste talenten zijn afgelopen jaren in NL uit de Feyenoord jeugd gekomen.

25 april 2014 om 10:01

Welke dan? Noem een recent voorbeeld van een voormalig jeugdspeler van Feyenoord die nu in de (sub)top speelt? Van Ajax: Vertonghen, Eriksen, VD Wiel, Alderweireld, enz.

25 april 2014 om 10:01

De grootste talenten komen niet eens van de topclubs. Zie overmars zelf, stam, litmanen, van nistelrooy, robben, cocu, strootman, depay, huntelaar, gullit, etcetera.

25 april 2014 om 18:06

flavente
Sneijder, van de Vaart, van Persie vergeten??
en als je zover teruggaat als Gullit, dan kun je met Van Basten, Rijkaard, en de gouden Ajax generatie, waarvan een stel uit de eigen jeugd kwam ook genoeg opnoemen die wel uit de eigen jeugd kwamen. Dus ik vindt je argument wel erg kieskeurig.

25 april 2014 om 10:07

En voor hoeveel geld zijn die verkoxjt de laatste jaren. Want daar gaat het toch om he in dit land, iedereen roept maar opleidingsland dit en dat. Maar waar voetballen ze nu dan??? Ja psv en norwich. Nou goed man. En de spelers die nu bij feyenoord voetballen, leuk hoor maar daar win je de oorlog niet mee.

25 april 2014 om 10:32

De grootste talenten van dit moment bij Feyenoord en Ajax zijn denk ik toch Kongolo en Kishna. Nou die spelen beide bij hun club nog dus moeilijk te zeggen wat er van terecht gaat komen.
De andere jeugdspelers bij de clubs spelen ook nog steeds bij hun club en vallen nogal redelijk door de mand en zijn echt nog niet goed genoeg voor de Europese top (en dan noem ik een de Vrij, Martins Indi, Veltman, Denswil, Boilesen, Boetius, Vilhena en Klaassen).

En er zijn veel 'talenten' bij Feyenoord doorgebroken wat ook bij Ajax het geval is maar bij Feyenoord hebben ze er nog geen Europees voetbal mee gehaald (althans geen poulefase) en dat hebben ze bij Ajax al wel verschillende keren dus die lopen kwa ervaring zeker nog wel een stukje voor.

Maar goed het label grootste talent is ook voor ieder anders natuurlijk de één is meer gecharmeerd van die dan van die.

Goed streven. Altijd mikken op het hoogst haalbare.

Laat anderen hierboven maar zeiken. Gezonde ambitie, en nog beleid ook... Dat hebben ze alleen in Amsterdam.... Wees niet jaloers.... Wees blij. Hier profiteert heel NL van.

Het zou geweldig zijn als we de beste opleiding van de wereld zouden worden. Maar dit zal ook van de lichtong afgaan hangen. Sterren kun je vormen, maar ze moeten wel eerst het talent hebben.

Persoonlijk vindt ik het niet zo erg als Ajax ook 16 jarige haalt. Soms is de lichting niet zo heel goed, een paar jongens uit het buitenland halen is dan zeker geen misdaad.

Goed scouten op jonge leeftijd en zelf opleiden is volgens mij de beste instelling voor Ajax. Hopenlijk komen er nog een paar pareltjes uit "De Toekomst"

Hoe zit dat nu dan?
Het lijkt wat tegenstrijdig. Enerzijds lees ik steeds dat ze niet steeds de beste spelers willen verkopen, maar anderszijds willen ze wel elk jaar talenten laten debuteren en 2-3 spelers "afleveren".
Dan vraag ik me af hoe de doorloop of omvang van de selectie gaat worden, want volgens mij gaat dit aardig botsen.

25 april 2014 om 12:07

Nee de beste spelers wil je langer vasthouden. Dit kunnen bijvoorbeeld Veltman en Klaassen zijn. Ipv dat ze op hun 21e weggaan gaan ze op hun 23e weg. De matige spelers die niet genoeg talent laten zien of te lang op hetzelfde niveau blijven rouleer je door en verhuur/verkoop je. Dit zijn bijvoorbeeld Andersen, De Sa, Duarte, van der Hoorn en eerder ebicilio en ozbiliz etc. Voor die jongens wil je dan nieuw talent inpassen.

Risico als je dit doet is dat je van spelers afscheod

25 april 2014 om 12:08

Per ongeluk op send gedrukt en kan niet aanpassen. Maar risico is dat je bepaalde talenten niet genoeg tijd/vertrouwen geeft en dat je laadbloeiers altijd kwijtbent. Voorbeeld is Ozbiliz die het fantastisch doet.

25 april 2014 om 13:13

Thanks voor de verduidelijking. Dat is inderdaad wel een risico, maar daarnaast ook wellicht dat spelers niet lang genoeg kunnen wennen.
Op zich maakt Ajax op deze wijze wel perfect gebruik van de mogelijkheden in de Jupiler league waar ze toch een tijdje kunnen wennen aan enig niveau en professionaliteit.

Het klinkt allemaal geweldig wat men van plan is met de jeugdopleiding. Maar ik voorzie grote problemen als men zich nog alleen maar richt op de jeugdopleiding. Want de laatste jaren is het Ajax publiek nou niet echt verwend met directe versterkingen voor het 1e elftal. En vind ik dat het 1e in het geheel aan kwaliteit ieder jaar aan het inleveren is ondanks de gewonnen NL titels. Gelukkig heeft de rest van de NL clubs in het algemeen ook aan kwaliteit ingeleverd en is de concurrentie binnen NL zeer matig. Maar was niet de doelstelling niet dat men snel weer aansluiting wil zoeken met het buitenland?

In mijn ogen blijft het belangrijkste onderdeel van de club gewoon het 1e elftal. Als het 1e elftal niet goed is dan glij je heel snel naar beneden ondanks een 'fantastische' jeugdopleiding. Het 1e elftal bepaald alles voor ieder voetbalclub en de rest moet daarom ten alle tijden ondergeschikt zijn eraan en dient alleen iets toe te voegen.

En natuurlijk is het mooi dat er zo nu en dan ieder jaar een aantal talenten doorstroomt naar het 1e elftal. Maar was dat al niet het geval? Met jeugd alleen kom je er simpelweg niet bij het hedendaagse voetbal. Of je moet alleen maar supertalenten hebben rondlopen. Maar dat is echt een utopie! Maar bij gewone talenten zie je bij hun ontwikkeling teveel wisselvalligheden en daar moet je gewoon begrip voor hebben. En dan mag je al heel blij zijn als je in je elftal twee supertalenten heb lopen. Een realistische elftal voor Ajax zal dan ook een gebalanceerd team moeten zijn van jeugd in combinatie met ervaring wil je buiten NL enig kans maken.

En wil je serieus genomen worden dan zal je toch ieder jaar voor versterkingen moeten kijken omdat de buitenlandse clubs ieder jaar goede spelers opkoopt en je wel mee moet gaan met de transferwereld wil je niet teveel aan kwaliteit verliezen. Wie weet de selectie zelfs omhoog kan schroeven door slim aan en verkoop beleid.

Ook is NL te klein om te verwachten dat het hier ieder jaar stikt van supertalenten hoe goed je opleiding ook mag zijn. Wij zijn bijvoorbeeld geen Brazilië die een groot speelterrein heeft voor de jeugd scouting voor binnenlands talent.

Bij echte supertalenten hoef je namelijk niet veel aan te slijpen. En een gewone talent zal ondanks een geweldige opleiding nooit een supertalent worden en zal later hooguit een bruikbare speler worden. Ook kent Ajax in NL genoeg concurrentie qua jeugdopleidingen gezien het speelveld waar het zich in begeeft. Want immers de rest van de concurrentie zit ook qua opleiding echt niet stil. En is verschil van de aanpak van opleiding bij voorbaat niet altijd beter of slechter. En de echte talenten komen ondanks welke opleiding dan ook echt wel hogerop!!

25 april 2014 om 11:37

Daar heb je een punt. Ajax moet nog de balans vinden tussen jeugd, ervaring, breedte en kwaliteit moeten vinden. De eigen jeugd is natuurlijk maar één onderdeel van het project. Het eerste elftal moet niet vergeten worden natuurlijk.

Wat directe versterkingen betreft: daar moet je echt het juiste moment voor vinden. Het liefst wanneer er uit de kern niemand weg gaat. Ik denk dat er in voorgaande jaren geen directe versterkingen zijn verkocht omdat er continu sterspelers verkocht werden.
Dit jaar bijvoorbeeld is een goed jaar om gericht kwaliteit in te kopen omdat de kern hoogstwaarschijnlijk bij elkaar blijft. De overbodige spelers gaan weg, er komt jeugd aan én je kan goede spelers inkopen.

Door op de juiste momenten toe te slaan op de transfermarkt, kan je heel ver komen als Ajax zijnde. Komende zomer is een geschikt moment dus zal er volgend seizoen Europees gezien echt wat behaald moeten worden.

25 april 2014 om 12:30

@lennonturbo

Geheel met je eens! Hopelijk ziet de directie van Ajax dat ook in en onderneemt het actie op de transfermarkt. En heeft het intern de juiste mensen zitten die dat kunnen bewerkstelligen en is het hier al een tijd mee bezig.

Qua aankoop van talenten heb ik wel volledig vertrouwen dat zij dat goed hebben gedaan. En geloof ik echt wel dat de investeringen die er tot nu toe zijn gedaan eruit zal komen. En verdient de nog redelijk onervaren directie (o.a. Overmars, Jonk, Bergkamp,van der Sar, etc) het voordeel van de twijfel.

Maar qua aankoop van directe versterkingen ben ik helemaal niet onder de indruk. Het is ook in mijn ogen een raar verhaal dat wanneer jij je sterspelers weggekaapt ziet worden dat men onvoldoende hierop heeft geanticipeerd. Het wegvallen van sterspelers van het team kan je niet niet alleen oplossen met jeugd of met halve aankopen.

Ik ben ook benieuwd wat in hun ogen de kern is voor volgend seizoen waar zij opbouwen? Dat zal alles bepalend gaan worden.

25 april 2014 om 13:44

Ik denk dat de kern voor de komende jaren uit deze spelers zal bestaan:

Cillessen
Van Rhijn
Veltman
Denswil
Boilesen
Klaassen
Blind
Kishna
Fischer

Dan heb je nog spelers als Serero, Moisander en Schone die ook in aanmerking komen. Misschien ook nog Bojan en/of Hoesen, maar daar kan ik niet veel over zeggen omdat het nog allemaal heel vaag is rondom de huidige spitsen.

Directe versterkingen zijn tot nu toe het zwakste punt van ons beleid, maar ik heb er vertrouwen in dat ze na verloop van tijd een paar gerichte aankopen zullen doen die ons team verder zullen helpen. Ik kijk echt uit naar komende zomer om te zien wie er gaan worden binnengehaald.

Wat misschien ook een goed idee is, is dat ze wat minder openlijk moeten zijn over wie ze gaan kopen. Tot nu toe was er iedere keer uitgebreide rumoer in rondom een speler voordat hij werd aangetrokken. Zo'n beetje elke aankoop kon je zien aankomen.

7 miljoen alleen voor de jeugdopleidingen dat is voor veel clubs uit het betaald voetbal hun hele begroting. Hieruit spreekt Ajax de ambitie uit om nog beter te worden en daar mag geld geen rol spelen. Volgens het onderzoekbureau van de Fifa staat Ajax al in de met zijn jeugdopleidingen al in de top van de wereld maar kennelijk is er nog zoveel rek om er nog meer uit te halen. Nou moet ik zeggen dat de jeugdopleidingen in Nederland in het algemeen van een hoog niveau zijn omdat de infrastructuur t.o.v. het buitenland uitstekend is.

Mischien een goed idee om in de toekomst hogere salarisen uit te keren zodat spelers langer zullen blijven. Ze kunnen dat makkelijk doen omdat ze toch geen dure aankopen doen.

Niemand heeft de beste opleiding. Het heeft mijn inziens gewoon te maken met bepaalde omstandigheden in je eerste elftal, de trainer, blessures, geld. Maar meestal leidt je maar een of twee spelers voor je eerste elftal op per jaar. Wie is er bij Feyenoord, barca, Dortmund dit jaar basisspeler geworden? Niemand uit de eigen jeugd.. Volgend jaar geldt dat misschien voor Ajax weer. Je moet mijn inziens zo'n prijs eens in de vijf tot tien jaar uitreiken en kijken wat dit heeft opgeleverd.

25 april 2014 om 11:40

Daar heb je een heel goed punt. Doorbrekende jeugd heeft heel erg te maken met de lichting die je hebt en het moment. Soms is je opleiding heel goed, maar breekt er niemand door in een jaar en breken er het jaar erop ineens twee of drie toptalenten door. Mij lijkt om de vijf jaar geschikt.

25 april 2014 om 12:04

Bij Feyenoord Kongolo. Dortmund zie ik ineens Jolic en Kuch heel veel, geen idee waar die vandaan komen.

Ik had even een vraagje..

Als Ajax dit weekend kampioen word wanneer is het kampioensfeest dan(huldiging)? Zondag meteen of volgende week?

Alvast bedankt!

25 april 2014 om 12:34

Typ in op google: 'huldiging ajax 2014' pff

25 april 2014 om 12:46

Ja maar op de ene site staat 27 april op de andere 3 mei...

25 april 2014 om 16:35

mm oke maar officiele huldiging is deze zondag (als ze minimaal een punt pakken natuurlijk)

Hoezo hebben ineens barca en Dortmund de beste jeugd? Ajax troeft barca al jaren af in jeugdwedstrijden.. Kijk de Next gen... Ajax won met 3-0, een wedstrijd waarin Ajax met 8-0 kon winnen en barca toen nog de aller beste was en vooral onverslaanbaar

25 april 2014 om 18:18

Badhoevedorp.
Dat komt omdat Barcelona dezelfde vizier heeft als Ajax. In die wedstrijd speelden, als ik het me goed herriner, een aantal spelers van een jonger jeugdteam mee Dat doet Ajax nu ook veel meer, waardoor de resultaten misschien niet aansprekend zijn, maar er meer rendement uit de spelers gehaald wordt.
Wij moeten ons niet blind staren op de resultaten bij westrijden in de jeugdopleidingen, hoe verlijdelijk dat ook mag zijn. Ajax B1 speelt normaalgesproken ook niet zo goed als tijdens de Future Cup. Maar omdat ze voor dat tournament, spelers van die leeftijdscategorie, die nu meestal bij de A-jeugd spelen, hebben teruggebracht om met de B1 mee te doen, kun je zien wat dat voor effect heeft op opleiden.

25 april 2014 om 19:41

Net zoiets als de Uefa Youth League u19. Schalke 04 speelde hier tot in de halve finales in mee, waar het werd uitgeschakeld door Barcelona in de halve finale.

Echter deden spelers als Meyer en Goretzka van de 1'e selectie niet mee. En mede door de vele blessures hebben Max, L. Sane en Avdijaj veel minder minuten gemaakt, omdat ze ook op de bank zaten bij het 1'e. Met die wedstrijden kan je niet bepaald goed meten.

Jonk kraamt weer de grootst mogelijke onzin uit. Geen enkele speler uit de eigen jeugd heeft de stap naar het eerste elftal kunnen maken sinds hij verantwoordelijk is voor de jeugdopleiding.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren