Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

AZ zal bloeien en nooit vergaan

Laatste update:

Het is 19 oktober in het jaar 2009 als DSB Bank, de toenmalige hoofdsponsor van AZ, failliet wordt verklaard. AZ raakt buiten haar grootste inkomen ook haar suikeroom en jarenlange voorzitter Dirk Scheringa kwijt. Voetbalminnend Nederland schrijft AZ af als Nederlandse topclub en voorziet de Alkmaarse club een zware periode waarin de club volgens velen zal afglijden naar de kelder van de Eredivisie. De fans zien het onheil richting Alkmaar komen en vrezen voor een leegte als zij zonder hun passie verder moeten leven. Nu inmiddels bijna vijf jaar later kunnen we stellen dat AZ enkel nog zal bloeien.

/

Ik weet het nog goed, iedere morgen bij het opstaan even snel op Teletekst kijken of een groot bedrijf als Gazprom of Qatar Airways mijn club al had overgenomen zodat we weer spoedig nieuwe spelers konden halen. Ontzettend veel namen passeerden de revue maar echt concreet leek het nooit te worden. Het was een verschrikkelijke periode waarin de toekomst van de club aan een zijden draadje hing. Bij één verkeerde beweging stonden de curatoren klaar om het draadje door te knippen met een schaar die vast nog wel te vinden was op het kantoor van voormalig voorzitter Scheringa.

Over het feit dat AZ niets zou zijn geweest zonder het geld van Dirk Scheringa heb ik zo mijn bedenkingen. AZ heeft nooit veel geld uitgegeven aan dure spelers en deed ook geen ongeoorloofde investeringen op andere aspecten. AZ haalde ook in het tijdperk waarin de club de ambities had om kampioen van Nederland te worden relatief onbekende spelers. Een Niklas Moisander van FC Zwolle zou toch niets toevoegen aan het niveau dat AZ graag wilde nastreven en wat moet die club nou weer met een keeper uit Argentinië? klonk het uit verschillende kelen. AZ bood niet op spelers als Carlos Tévez of Dimitar Berbatov, dus het feit dat de situatie bij AZ wordt vergeleken met de suikerooms van Manchester City en Chelsea is een indianenverhaal. Mensen oordelen zonder de situatie in beeld te hebben.

AZ heeft in de afgelopen jaren laten zien op eigen benen te kunnen staan, en daarbij een voorbeeld te zijn voor het Nederlandse voetbal. AZ heeft aangetoond met minimale middelen en een budget waar je niet heel erg warm van wordt optimaal te presteren. Na het faillissement van DSB Bank in 2009 heeft AZ twee maal de kwartfinales van de Europa League weten te halen, terwijl Ajax al vroegtijdig werd uitgeschakeld door een 'clubje uit Oostenrijk'. De Alkmaarse club heeft laten zien dat je ook zonder grote mond je doelen kunt nastreven en dat maakt de supporters aan het thuisfront aanzienlijk trots.

Grote namen
Het feit dat AZ altijd grote namen als trainer weet te strikken zit hem in diezelfde ambitie en uitstraling van de club. Een lijstje met namen als Co Adriaanse, Louis van Gaal, Ronald Koeman, Gert-Jan Verbeek, Dick Advocaat en Marco van Basten spreekt natuurlijk boekdelen. Met zulke namen hoor je eigenlijk niet op de zevende stek in de Eredivisie thuis. Toon Gerbrands heeft van AZ een absoluut voorbeeld gemaakt, en niet alleen voor Nederland.

Natuurlijk, het perspectief is niet zo rooskleurig als wanneer het in 2009 allemaal anders was gelopen met DSB. Dan hadden we waarschijnlijk een paar huldigingen meer kunnen vieren en konden er nu meer mensen in het stadion. We moeten ook niet vergeten dat AZ vorig jaar een paar speelronden voor het einde nog de veertiende plaats op de ranglijst bezat maar dat zijn ‘incidenten’. AZ heeft laten zien weer terug te zijn aan het front, en ik ben van mening dat AZ, zonder europees voetbal, volgend jaar in staat is om weer mee te doen om de nationale prijzen. Niemand kan er nog onderuit, AZ zal bloeien en nooit vergaan.

AZ

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heel leuk artikel.
Maar zonder Scheringa was AZ lang failliet geweest.
Volgens ingewijde heeft hij in totaal 128 miljoen euro in de club gepompt.
Het kampioensjaar een begroting van 50 miljoen en daarmee kampioen worden was een groot succes.
De huidige begroting van 28 miljoen zal niet genoeg zijn om zich te kunnen meten met de grote drie.
Door een smalle selectie te houden weet AZ zijn begroting goed sluitend te houden en door mensen als Gerbrands is de club kunnen blijven bestaan en nu weer gezond.

29 april 2014 om 20:09

128 miljoen, gedeeld door 16 (1993-2009) is ongeveer 8 miljoen euro per jaar.

Daarbij heeft hij in De Hout de begroting jarenlang met een 2-3-4 miljoen gedicht zodat er gewerkt kon worden met een begroting van 10-12 miljoen. (en je dus spelers als Mathijsen, Landzaat en Jaliens transfervrij aankon trekken).

Daarnaast de bouw van het Dsb/afas stadion, dat kostte ook vele tientallen miljoenen, die zijn ook inclusief die 128 miljoen.

Persoonlijk vind ik niet dat je het moet zien als ''zonder Scheringa was AZ allang failliet'' nee zonder Scheringa waren we gewoon een club van het niveau Heracles of Zwolle geweest. Leuk meedoen in het rechter rijtje van de Eredivisie tussen positie 12-15 met af en toe een uitschieter naar boven. Maar failliet? Dat lijkt me niet. Maar inderdaad niet zo groot als het fundament we nu hebben om een subtopper te zijn.

1 mei 2014 om 20:38

Toen Scheringa instapte was AZ bijna failliet.
Dus zonder hem had AZ niet meer bestaan

1 mei 2014 om 22:18

Omdat de begroting te hoog was ingeschaald in vergelijking met de inkomsten.
AZ speelde voordat Scheringa instapte in de subtop Eerste divisie, Scheringa kon ook daadwerkelijk dat dichten en extra bijvullen.

We hadden dan misschien middenmoot Jupiler geweest. En heel misschien ooit promoveren en dan weer terug à la Volendam en Vvv.

Maar gelukkig liep het niet zo hè?

30 april 2014 om 10:29

Die begroting van 50 miljoen was de begroting na het kampioensjaar, dit was slechts eenmalig vanwege de inkomsten uit de CL. Dat werd ook al meteen gezegd tijdens de presentatie van die begroting. AZ was trouwens niet failliet geweest maar was waarschijnlijk nooit uit de eerstedivisie gekomen.

AZ kan nu weer investeren en ook mensen halen voor de breedte. Het is niet zo dat we zomaar even kampioen worden, dat zou natuurlijk belachelijk zijn. Maar met een paar gerichtte aankopen kunnen we wel weer iets meer aansluiten richting Feyenoord en Twente.

30 april 2014 om 22:50

scheringa had door dat een goede trainer het verschil zou gaan maken.
Toen van hanegem binnengehaald en meteen kampioen in de eerste divisie en het jaar erop in het linkerrijtje. vandaaruit is er met een goede visie doorgebouwd naar het kampioenschap zonder teveel stomme uitgaven.
Vergeet ook niet dat e gemeente/overstad het nieuwe stadion nog een jaar of 5 heeft tegengehouden wat dus ook geld heeft gekost.
Daarnaast pompte hij er id veel geld in, maar hij was ook hoofdsponser en shirtsponser en daar moet je ook voor betalen!

Mooi stuk. Al ben ik natuurlijk ook rood-wit gekleurd. Maar ik zag zo snel geen leesfouten.
Wel weinig nieuwe dingen moet ik zeggen.

Ja, ik denk dat we nu de opwaartse lijn weer te pakken hebben. De belangrijkste spelers (gudelj, Ortiz, Gouweleeuw, Jóhannsson) blijven waarschijnlijk wel. En daarnaast is er geld voor versterkingen, door de inkomsten van Martens en de Europa League van afgelopen seizoen. Dan hoeft er niet eens extreem verkocht te worden. Zelf hoop ik, bij verkoop van Beerens, op de komst van én Kostic én Hupperts. Dan heb je met Rosheuvel en Lewis daarbij een aantal goeie vleugelspitsen.

Dat is ook mogelijk, als je er voor kiest om minder te investeren in het middenveld, aangezien daar een paar talenten doorbreken (haye en Van Overeem).
En als je er voor kiest om het mogelijke vertrek van Viergever ook intern op te lossen (poulsen en Haps als linksbacks en Wuytens en Hoedt als Lcv).

Dan ziet het er al weer heel aardig uit voor volgend seizoen.

30 april 2014 om 23:24

Zou inderdaad mooi zijn als jullie Hupperts en Kostic kunnen halen. Dan samen met , Berghuis en Jóhannsson heb je een prima voorhoede. Met Roshuivel, Lewis, van Overeem en Haye ook goede reserves. Al zou ik dan naast Beerens en Gudmondsson ook Avdic, Overtoom en Babalj weg doen en een spits en misschien een winger erbij halen. Misschien in Scandiavië iets leuks halen. Gudelj, Elm, Henriksen en Ortiz op het middenveld. Johansson, Gouweleeuw, Lam, Poulsen, Haps, Hoedt en dan nog een of twee vervaren verdedigers erbij, Marcellis, Reijnen en Gorter weg en dan een goede doelman als Esteban weg gaat.

1 mei 2014 om 00:16

Nou.. Babalj is natuurlijk één groot raadsel. Die jongen kan misschien wel fantastisch voetballen. Niemand heeft hem nog op eredivisie-niveau gezien. Ik zou hem wel graag eens aan het werk zien. Ben benieuwd wat 'ie kan. Maar bij AZ zullen ze het wel weten. Als 'ie niet goed is, dan zie ik net als jij ook graag een goede concurrent voor Jóhannsson komen.

Elm mag van mij zo snel mogelijk weg. Maarja, dan moet er natuurlijk wel interesse zijn.

Voor de rest, mee eens

1 mei 2014 om 20:00

Ik neem aan dat Babalj er vast niks van kan. Als je Avdic al niet van de bank kan spelen moet het haast wel zo zijn dat Babalj een Australians football speler is en ggeen voetballer. Ik zou dan nog eerder Boymans een tweede kans geven. Maar bbeter nog doe je zowel Avdic als Babalj als Boymans weg. Boymans moet lekker bij Willem II blijven. Babalj terug naar Australië en Avdic naar Zweden. Beter kan je dan een echte concurrent voor Jóhannsson halen. Misschien Veldwijk van Excelsior of een buitenlandse optie. Ik vind Andrej Kramaric een goede optie. In die categorie zou ik het zoeken. Op de vleugels nog Kusk erbij en je zou echt een geweldige voorhoede hebben. Zes spelers voor vier posities met Haye, Lewis en van Overeem daarachter. Rosheuvel lijkt me ook meer een counter speler, die zou dan ook weg mogen. Gudelj, Henriksen en Ortiz op het middenveld waar in noodgevallen Gouweleeuw ook kan spelen. Achterin Johansson, Gouweleeuw, Wuytens en Poulsen met Aankoop, Lam, Aankoop, Haps en Hoedt als reserves. Forren van Molde lijkt me een goede aankoop en Dijkuizen van Roda.

Ruiter, De Winter; Joahnsson, Dijkhuizen, Lam, Gouweleeuw, Wuytens, Forren, Hoedt, Poulsen; Gudelj, Henriksen, Ortiz, Haye; Hupperts, van Overeem, Kusk, Berghuis, Kostic; Jóhannsson, Kramaric

goed artikel!

over de toekomst van az twijfel ik nog een beetje. ze willen veel te veel talenten kopen en ook veel goedkope spelers halen. als az de top 4 wilt bereiken moeten er meer kwaliteit in het elftal komen. doordat beerens, gudmundsson, viergever en esteban weg gaan moeten er spelers komen. de begroting moet meer om hoog gaan.

29 april 2014 om 19:40

Klopt, de begroting zal omhoog moeten.
Cruciaal is dat er dan een grote sponsor moet komen.
Afas is te klein

29 april 2014 om 19:47

Aan de sponsor kan het inderdaad ook deels liggen alleen heeft az nog een contract met afas tot 2017. Ik vind dat az momenteel teveel op zijn geld zit en spelers moet gaan halen zoals ziyech, basacikoglu, hupperts, lachman.

29 april 2014 om 20:06

Steward.

De begroting zal de komende jaren niet erg omhoog gaan hoor, een stadion, waar er bij ons 17.000 in gaan bij goede tijden, anders iets van 16000 is de voornaamste inkomstenbron van een club samen met FOX tv gelden.

Fox levert +/- 5 miljoen euro op, en seizoenkaarten ongeveer rond de 4 à 5 miljoen.
Vergelijk dat eens met een Feyenoord die er pak en beet 40000 (laten we de overige 10 voor vrije verkoop buiten beschouwing als voorbeeld) al 10 miljoen euro ophaalt bij 250 per seizoenskaart.

Heel veel extra ruimte hebben we momenteel niet om te groeien, het stadion gaat niet heel veel groter worden (kost ook vele miljoenen, duurt lang dat je break-even loopt) het aantal sponsors bij AZ is behoorlijk, daar is nog iets van ruimte van verbetering maar dan praat je over tonnen en niet over 5 miljoen extra.

Fox gelden zal AZ ook nauwelijks gaan stijgen de komende jaren, ligt allemaal vast op basis van de 10 jaars ranking en de kans is eerder groter dat we van plek 5 à 6 op die ranking af gaan glijden dan dat we een Ajax, Psv, Feyenoord, Twente in gaan halen. Nog 2-3x 10de worden zoals 2 jaar terug en dit jaar 8ste is funest voor die ranking.

@azalkmaar123
Op ons geld zitten? Wees blij dat we financieel gezond zijn. Geen/weinig schulden meer, een sluitende begroting. We schijnen na Maher en Altidore nog iets van 10 miljoen euro op de bank te hebben staan. Dat klinkt als heel veel maar als je daar tegenslagen van moet opvangen valt dat wel weer heel erg mee. Dat lijkt meer op geld voor een trainingscomplex, investeringen in de organisatie en als backup/buffer voor slechte tijden.... en slechte tijden in de zin van, ze kopen nog een keer een type Gudelj (2.5 à 3 miljoen euro) en die breekt ze been en einde carriere... of wat voor scenario dan ook. Nou dan zit je met een forse strop. En hoe meer je investeert (ziyechs, kostics en weet ik, hoe groter dat risico is)

29 april 2014 om 20:51

lachman komt in de zomer al bij ons. Ziyech en hupperts zouden echte versterkingen zijn, ziyech zou een grotere club wel aankunnen (ajax, fey, twente, psv). Al bedoel ik dat niet lullig naar az want denk dat jullie mee kunnen doen om plek 5.

Goed geschreven. Er was wel nog ruimte om nog dieper op de materie in te gaan, de situatie met het stadion, de afhandeling van de aandelen en dat AZ al bijna een jaar ''gezond'' is en sinds een paar maanden ook in categorie 3 van de Knvb zit.

Maar een beknopte samenvatting is het zeker, een goede ook. Vooral de vergelijking dat Niklas Moisander van Zwolle kwam.... uit de breiden met een transfervrije Swerts, Van der Velden (toch vaste wissel in het kampioensjaar) van Dordrecht en een Romero en Moreno gescout in Zuid Amerika voor een paar ton.

Alleen Hamdaoui, Dembele en Pelle hebben fors geld gekost. 5, 4 en 6 miljoen naar verluid. Maar goed, als je ziet dat een Castaignos of een Tadic ook dergelijke bedragen gekost hebben... heb ik liever een Hamdaoui hoe die in dat kampioensjaar was dan een Castaignos nu, maar dat is misschien grotendeels op basis van sentiment. Hamdaoui voegde enorm veel toe aan het spel van AZ en zijn +/- 25 goals ook.

1 mei 2014 om 00:21

El Hamdaoi is overgenomen voor 7.8 miljoen en Dembele voor ongeveer 6,5 miljoen. Jammer dat Willem II destijds zo slecht beleid heeft gevoerd anders waren we nu al lang weer een stabiele subtopper.

1 mei 2014 om 09:59

inderdaad. AZ had heel willem2 leeggeroofd. eerst de technische mannen als Martin van Geel en Co Adriaanse vervolgens ook een klein legertje aan spelers.
Adil Ramzi, Denny Landzaat, Joris Mathijsen, Danny Mathijssen, Kew Jaliens, , Moussa Dembélé, Kemy Agustien, Mounir el Hamdaoui. om er even een paar te noemen
AZ werd toen ook gekscherend Willem 1 genoemd. Kan mij heel goed voorstellen at de suporters in tilburg niet zo blij waren.

1 mei 2014 om 10:26

De meeste spelers en/of Van Geel/adriaanse hadden aflopende contracten hoor.
In Alkmaar doen verhalen de rondte dat Dembele rond de 4 gekost heeft en Hamdaoui 5.

Waarom zou AZ in godsnaam 7.8 miljoen betalen voor een speler van Willem 2? die flopte in Engeland? En een zware knieblessure heeft gehad?

Rationeel denken is ook te bizar voor woorden.

Dembele en Hamdaoui waren wel top aankopen, Mathijsen is een van de duurst doorverkochte speler (7 miljoen naar HSV voor een verdediger is best veel afkomstig van AZ) Landzaat, Mathijsen, Jalienst etc. stuurden AZ wel omhoog, maar ze kregen net als Adriaanse/van Geel nou eenmaal veel meer salaris, dan is de keuze niet zo simpel... maar zo werkt niet alleen het voetbal, maar de hele wereld. Het draait allemaal grotendeels om geld En echte clubmensen waren het dus blijkbaar ook niet.

Maar als jij zegt dat az wel zo door moet gaan, wordt het nooit wat met az. Mensen gaan stoppen met seizoenskaarten want voor wie ga je op dit moment naar het stadion? De kans Dat iemand zijn been breekt is erg klein en tenslotte zijn veel dingen in de voetbalwereld risicos.

1 mei 2014 om 10:30

Nee kom laten we onze financiele positie te grabbel gooien om jou 1 of 2 seizoenen te vermaken?

Je kan beter de weg van geleidelijkheid kiezen en op die manier ieder jaar 1 à 2 aankopen zoals Gudelj of Gouweleeuw doen, die tekenen dan een contract van 4 à 5 jaar. Dan heb je over 1 à 2 jaar toch wel 6-7 Eredivisie toppers lopen of een zak met geld als een van hun eerder weggaat.

Wanneer je nu (bij wijze van) een type Kostic, Ziyech, Finnboggason en Toornstra allemaal gaat kopen... wat als je dan geen kampioen wordt? Dik in de schulden raken? Door forse transfersommen.... en salarissen...en natuurlijk kapitaal vernietiging van huidige spelers die in waarde verminderen en dus afgeschreven moeten worden. En gemiste kansen met een talentvolle jeugd, waar potentieel miljoenen liggen met een Overeem, Haye, Hoedt etc.

Kortom, je moet verder denken dan alleen benen breken. Nu AZ financieel gezond is kunnen we op onze strepen gaan staan (zie Maher en Altidore) en krijg je 8 en 10 miljoen voor spelers. Terwijl een Hamdaoui, door de grote schuld voor 5-6 miljoen wegging omdat AZ nou eenmaal bijna alles aanmoest pakken.....zelfde met Dembele, Romero, Moreno en nog 2 elftallen van spelers.

Voorbeeld los van het voetbal, wanneer jij een auto hebt met een waarde van 10.000 maar je hebt een schuld van 100.000 en de koper weet dat, dan biedt die gewoon 5.000 en moet je het bijna wel accepteren, ook al weet je dat het veel te weinig is, je moet toch je (korte termijn) rekeningen betalen. Die situatie wilt AZ voorkomen.

Ik geloof erin dat de weg van de geleidelijkheid het beste werkt!

AZ zie ik de komende seizoenen wel weer aanhaken, volkomen met de schrijver eens!

1 mei 2014 om 22:21

De as staat tenminste mooi voor volgend jaar, zoiets:
Met 3 nieuwe aankopen en een bank met:

De Winter, Hoedt, Lam, Haps, Henriksen, Overeem, Haye, Babalj en/of Avdic (of Boymans of een nieuwe als er 2-3 weggaan) dan heb je toch wel weer een sterk team als de 3 aankopen een verbetering zijn t.o.v. Elm, Esteban en Beerens... met name bij Esteban en Elm kan je al snel een verbetering zijn, Beerens wordt lastig... Hupperts is niet beter... Kostic is gelijk maar te duur neem ik aan.

Kopen
Mattias Joha
Gouweleeuw
Wuytens
Poulsen
Gudelj
Ortiz
Kopen
Berghuis
Aron Johanso
Kopen

Leuk stukje! Ik heb altijd het gevoel dat veel mensen neerkijken op AZ dus ik vind het altijd mooi als er ook eens positieve stukjes te lezen zijn over de club. Ik ben eerlijk gezegd niet eens zo heel lang fan van AZ.
Ergens rond de tijd van Co Adriaanse begon de club me als jonge tiener op te vallen. Het mooiste voetbal wat ik tot op heden had en heb gezien. Zelfs het voetbal in het kampioensjaar haalde het daar niet bij. Wat een schoonheid.
Maar goed we werden kampioen. We, want voor het eerst voelde ik me verbonden met een club. Dit was mijn club geworden. Deze trots en vreugde voel je niet zomaar.
En de jaren erna wist ik dat ik geen successupporter was. DSB ging failliet en we zakten langzaam weer weg uit de top. Met vorig jaar toch wel als diepte punt. Wat heb ik me zitten ergeren af en toe. Soms vroeg ik me af waarom het me nog boeide. Maar ik wist en weet dat ik AZ gewoon niet meer los kan laten. Ik was niet alleen voetballiefhebber meer maar AZ liefhebber. Soms met tegenzin.

Ook dit jaar was het af en toe weer eens niet om aan te zien. Maar de sympathieke uitstraling van de club en het gedegen beleid geeft me vertrouwen. We zijn op de weg terug. AZ is een voorbeeld in goed en rustig beleid. En ondanks het constante snijden in de selectie blijven we het nationaal en internationaal heel aardig doen. Ondanks al het doemdenken van vele media. Ik ben daarom ook dit seizoen weer hartstikke trots op mijn club!
Als we zo kunnen presteren onder zulke omstandigheden hoe zal het ons vanaf nu dan wel niet vergaan? We kunnen inderdaad nu echt weer gaan bloeien.

1 mei 2014 om 22:25

Prachtig was die tijd onder koning Co hè? Mensen kijken mij vandaag de dag nog steeds raar aan als ik zeg dat de periode (met name seizoen 2004-2005 met de dramatisch dag 05-05-05) de mooiste/beste voetballende periode van AZ vindt. Veelal gaan mensen ervan uit het kampioenschap... maar hoe mooi dat team was... met 10 Nederlanders en 1 Deen (perez) de harten van de voetbal fans veroveren!

De opstelling voor de mensen die deze periode niet goed herinneren, of natuurlijk geen AZ fan zijn/az toen niet volgde: ''de kerstboom formatie'' gekozen, maar Meerdink was veel meer naar voren... dus meer 4-2-4 met super aanvallende backs Kromkamp & De Cler.

Timmer
Kromkamp
Jaliens/Opda
Mathijsen
De Cler
Meerdink/Sek
Landzaat
Lindenbergh
Van galen
Perez
Nelissen

Welnee AZ doet voorlopig niet meer mee voor de prijzen. AZ is een leuke subtopper dat is het en kan het iedereen moeilijk maken. AZ is niet de enige club die aan het opbouwen is.

1 mei 2014 om 22:25

Ik herinner mij een Knvb beker winst voor AZ vorig jaar. Dat s nog steeds een prijs gezien het een leuke beker, beste Europese ticket oplevert en natuurlijk veel positieve aandacht. En een klein beetje prijzengeld maar vooral aandacht/prestige!

2 mei 2014 om 10:41

Ja ok de KNVB-beker dan. Ik vind AZ wel een leuke club hoor daar niet van maar je kan wel merken dat het stukje is geschreven door een AZ fan. En niet zo'n beetje ook.

2 mei 2014 om 11:20

@ansjo

"maar je kan wel merken dat het stukje is geschreven door een AZ fan. En niet zo'n beetje ook. "

Leg dat eens uit dan, want ik vind niets raar aan dit stukje?

1 mei 2014 om 22:25

Ik herinner mij een Knvb beker winst voor AZ vorig jaar. Dat s nog steeds een prijs gezien het een leuke beker, beste Europese ticket oplevert en natuurlijk veel positieve aandacht. En een klein beetje prijzengeld maar vooral aandacht/prestige!

Je kan wel iets meer uitdiepen volgende CE, maar zo heb je wel een mooi verslag geleverd van de afgelopen vijf jaar. Onze trots zal bloeien en nooit vergaan!

Jammer dat je Ajax nodig heb om een ongeloofwaardig punt te maken. Het spel in de 2 de ronde tegen anzhi was niet om aan te zien. Hadden jullie RB Salzburgs geloot, had het ook einde EL geweest!

30 april 2014 om 16:04

10 man van Basel hebben de red bulls uitgeschakeld. Doe aub niet zo raar.

30 april 2014 om 16:18

En Basel tikt vervolgens Valencia thuis van de mat. Az heeft geluk met de loting na de groepsfase. Van Anzi en liberec had Ajax ook wel gewonnen. Durf je te beweren dat AZ het wel had gered tegen RB of Basel?

30 april 2014 om 16:23

az werd eerste in de poule, als ajax nou iets beter had gepresteerd in hun poule hadden ze ook mindere tegenstanders kunnen loten. in dit geval dan cl

30 april 2014 om 16:52

Kijk even naar de poultjes en denk dan nog even een keer na.

2 mei 2014 om 10:43

Ja Basel en Salzburg zijn toevallig 2 ploegen die het heel goed doen de laatste jaren. Zijn gewoon 2 sterke ploegen. Omdat Basel van Salzburg wint wilt nog niet gelijk betekenen dat Salzburg daardoor niets voorstelt.

2 mei 2014 om 20:43

en AZ verloor thuis maar 1-0 van een team dat Juventus uitschakelt....

Zo kan je bezig blijven Ansjo met het zoeken van wedstrijden/resultaten die net uitkomen...

Dat AZ-Benfica van AZ nog best knap was. Maar 0-0 uit tegen Anzhi (toen/nu laatste) komt dan weer niet uit.

Net als je Red Bull goed vond, waren ze dramatisch tegen Basel. Omdat Basel niet naief wilde voetballen maar net als Red Bull de beuk erin gooide had Red Bull het ineens niet zo supermakkelijk fysiek gezien... (tegen Ajax was het een lachertje hoe ze overlopen werden, maar zo speelt niemand in Nederland dus was ajax niet gewend)

30 april 2014 om 16:12

Om even mijn mening te onderbouwen :

Redbull won 6 wedstrijden op rij in de groepsfase. Werd lachend kampioen in de eigen competitie. Heeft spelers die een toptransfer gaan maken naar een topcompetitie en een trainer die in de top van Duitsland aan de slag gaat.

Dus dat clubje uit Oostenrijk heeft een prima seizoen. Veel beter dan dat clubje uit Alkmaar!


1 mei 2014 om 13:44

Niks troll aan. Punt is dat hij in zijn CE niet zo demigrerend moet doen over de uitschakeling van Ajax. AZ had ook kansloos geweest.

1 mei 2014 om 16:37

Er word alleen gezegd dat jullie compleet kansloos van het matje af werden getikt. wil je dit ontkennen ofzo?

1 mei 2014 om 18:04

Het gaat om de demigrerende toon. Die had de CE schrijver mogen weg laten. Hij wil daarmee een sneer geven naar Ajax. Moet hij niet doen. Gewoon lekker over AZ schrijven.

1 mei 2014 om 20:54

Die denigrerende toon horen wij als AZ fans al jaren van ajax fans. Verder heeft de schrijver gewoon gelijk, want jullie werden gewoon kansloos weggevaagd.

2 mei 2014 om 11:26

Ik snap wel wat Skopuh bedoeld. In plaats van Ajax te benoemen, had er ook gezegt kunnen worden dat Feyenoord, Utrecht, Vitesse van semi amateurs konden winnen, en PSV niet verder dan de poulfase kwamen. Van de Nederlandse teams heeft Ajax het namelijk na AZ wel het beste gedaan afgelopen seizoen op Europees nivo.

2 mei 2014 om 20:45

En dat AZ Anzhi uitschakelt met een budget van 80-90 miljoen euro wordt ook lacherig gedaan omdat ze laatste staan. En bovenaan in de EL poule eindigen werd ook afgedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was voor een clubje met een budget van 25 miljoen euro waarbij de meeste spelers het AZ shirt niet eens waard zijn (elm, Reijnen etc.) volgend jaar is AZ weer sterker, de beste blijven waarschijnlijk en de knuppels gaan weg.

8 mei 2014 om 22:17

Anzhi heeft geen budget van 80/90 miljoen. Misschien is het in het verleden zo geweest, maar toen AZ tegen ze moest ballen was de eigenaar al gestopt met het er inpompen van miljoenen. Ze hebben dus een zeker niet rijker Anzhi verslagen, dat laatste stond in de Russische competitie. Geen wereldprestatie dus.

12 mei 2014 om 22:42

@ziekte, nu sla je de plank toch wel een beetje mis. De eigenaar was gestopt met geld erin pompen en moest daarom een hoop verkopen. Ze konden door al die verkopen nog wel aankopen doen, maar met het oog op de toekomst heeft Kerimov daar van afgezien. Wel heeft Anzhi zich in de winter toen enorm goed versterkt met onder andere Bukharov, Bilyaletdinov, Aliiev en Smolov. Dat waren, Bilyaletdinov daargelaten, ook de smaakmakers tegen AZ.

Na de winterstop hebben ze ook wat extra punten gepakt in de competitie en zo mank waren ze dus ook weer niet na de onderbreking. Verder waren de wedstrijden tegen AZ pas de 2e en 3e(of 4e) officiële wedstrijden na de winterstop, vanwege de lange onderbreking in Rusland. Het ritme ontbrak dus nog. '

Kort samengevat: een kulargument van jouw kant.

30 april 2014 om 23:18

In de tweede ronde speelde ze tegen Slovan Liberec. In de derde ronde speelde AZ tegen Anzhi, toen was Ajax al roemloos uitgeschakeld. Maar goed, ipv kritiek hebben over de Europese prestaties van AZ kan Ajax beter zelf eens presteren.

1 mei 2014 om 13:38

Gewonnen tegen Barca, 2x gelijk tegen milan en winst tegen Celtic. Dat noem ik gepresteerd tegen topclu bs. Zie ik AZ niet doen.

1 mei 2014 om 20:06

Je kan het wel van alles noemen, dat maakt de prestatie er niet beter op. Inde poulefase CL in een poule met Celtic en een matig Milan derde worden om vervolgend twee keer negentig voetballes krijgen van een middelmatige alpenploeg is ronduit teleurstellend.

AZ doet een begroting dat ongeveer een derde is als dat van Ajax stukken beter door de kwartfinales te halen. Dat zijn prestaties die tellen, die door Europa heen gaan.

1 mei 2014 om 20:55

Twee keer gewonnen, in 8 wedstrijden. Dat is gewoon slecht, klaar. En dan mag het wel tegen Barcelona zijn, maar daar krijg je evenveel punten voor als tegen Celtic.

2 mei 2014 om 20:48

Dit Milan zou AZ niet wegblazen. Wij zouden ook niet winnen van Milan....

Milan met een budget van 200? 250 miljoen?
Ajax een budget van 60-70 miljoen? Dan is het niet gek dat je:
1) Kampioen wordt als je het hoogste budget hebt (salaris, jeugdopleiding en transfersommen kan je het aan besteden etc.)
2) Dus CL speelt en dus weer meer geld hebt en dus meer kans maakt tegen een Milan in crisis.

De situatie is niet te vergelijken... 70 miljoen van Ajax (of meer) tegen net aan 25 miljoen van Az... voornamelijk in de breedte te zien... waar Ajax een Bojan of Sighthosrson of De Jong (mits fit) in de basis of bank heeft... moet AZ het met een Avdic doen. Achterin een Van De hoorn van 4 miljoen op de bank... AZ Reijnen...

Het hoogste budget betekent dat je goede salarissen kan bieden wat neerkomt dat spelers niet snel verkassen...en dat je makkelijk transfersommen op tafel legt van een miljoen of 4 en een dure Bojan kan huren etc. Ajax geeft al veel minder uit dan voorheen, maar nog steeds meer dan een Feyenoord, AZ etc.

Ik vrees voor een zwarte periode als er niet snel een zwaargewicht word gecontracteerd ter aanvulling van Stewart. Heb die Amerikaan niet zo hoog zitten op technisch gebied

Leg even de poultjes naast elkaar leggen.

Ajax : Barcelona , Celtic en AC Milan.

Nu jij weer.

30 april 2014 om 22:46

dit was het jaar voor de amsterdammers om door te gaan aangezien ze celtic in hun ogen makkelijk kunnen hebben en ac het slechtste elftal in 20 jaar heeft. ook barca is minder dan voorheen. dus waar wil je precies heen met deze opmerking?

1 mei 2014 om 13:40

Was een reactie op Alkmaartje. Soms plaats phone het als een nieuw bericht en klopt de context dus niet.

2 mei 2014 om 10:45

Sorry hoor, maar Barca is zelfs in een wat mindere vorm nog steeds Europese top. AC Milan is niet zo goed meer als voorheen, maar nog steeds hebben ze een elftal dat over iedere club uit de Eredivisie heen zou moeten walsen. Jij probeert het gewoon te bagatelliseren, dus waar wil jij heen met die opmerking?

2 mei 2014 om 11:01

@gulio
Jij bevestigt wat ik zeg. nederlandse clubs hebben geen moer te zoeken in de CL. alleen hebben ze dat in amsterdam niet door en lopen elk jaar te piepen over de loting.....

Bedankt voor jullie suggesties en feedback. Zal er proberen de volgende keer zeker rekening mee te houden.

1 mei 2014 om 11:00

Prima Ce.

Alleen inhoudelijk meer de verwachting van de fan dan dat er uitgegaan wordt van degelijk beleid.
De grote vraag is wat gaat het beleid de komende tijd brengen? Toon Gerbands stapt op en zal zijn opvolger net zo'n visie hebben en daar naar handelen? Of komt de opvolger met korte termijn oplossingen en wordt de glijvlucht naar beneden uiteindelijk weer ingezet?

Tevens wil ik je er op wijzen dat het jezelf van sterren voorzien niet erg handig is, laat aan de anderen de be-oordeling over je Ce over. Een soort van ongeschreven regel.
Normaal zou ik 4 sterren geven, maar wil ook niet kinderachtig je be-oordeling omlaag trekken.

2 mei 2014 om 12:37

@ Araman, Toon Gebrands is heel belangrijk geweest voor AZ, maar hij was het boegbeeld als bestuurder van AZ, achter de schermen zitten een groep van Commissarissen en ondernemers die actief meedenken echter niet op de voorgrond wensen te staan. Deze groep is minstens net zo belangrijk voor AZ als Gebrands dat is.

AZ kennende komen ze met een gedegen opvolger voor Gerbrands, in de wandelgangen wordt de naam van Alberda genoemd.... sportman, bestuurder, netwerker, ervaren...

2 mei 2014 om 14:22

Met zo'n opvolger kan je wel aankomen ja.

Verder ben ik niet bekend met de directie van AZ , maar het klinkt iig goed voor de club.

Leuk stukje, leest lekker weg, maar ik vind het nog net iets te kort en te droog. Het één slaat terug op het ander, want als lezer wil ik graag de pijn en verdriet horen die je als AZ-supporter op dat moment voelde toen Scheringa vertrok. De onzekerheid, de leegte noem het maar op. Ik wil het leed er vanaf zien druipen om het tegeneffect nog meer kracht te geven. Dat ik het als lezer je ga gunnen om je ploeg er weer bovenop te zien komen. Daarvoor gebruikte je een te grote ''tijdgat'' tussen het moment dat AZ een zwarte periode lijkt te ondergaan en alles opeens weer rooskleurig lijkt te zijn. Wat voelde je precies toen je het nieuws over Scheringa hoorde? Aan welke momenten was echt te zien dat AZ er weer bovenop zou komen? Was er een directe aanleiding voor het schrijven van deze column? Allemaal vragen waar ik als lezer mee zit. Je intentie is goed en nogmaals ik heb mij redelijk vermaakt, maar het heeft mij niet behaagd. Alsnog 4 mooie sterren, ook omdat dit je eerste column is als clubexpert

2 mei 2014 om 12:38

Goede kritiek op het artikel, daar kan de auteur wat mee. Dit in tegenstelling tot redelijk wat inhoudsloze opmerkingen hierboven.

2 mei 2014 om 21:22

En ik sluit me bij broersebroeder aan, die heeft ongeveer hetzelfde als kritiek als ik heb

Het is vooral mooi dat AZ nu zonder suikeroom ook blijkt te kunnen presteren. Hiervoor waren de twee beste periodes van de club altijd met hulp van een rijke geldschieter. Ik merk nu dat de club ontzettend leeft in de regio. Eerlijk zou het ook gek zijn mocht er in Noord-Holland buiten Ajax geen Eredivisie club zijn. Alleen al in Alkmaar en omgeving wonen 300.000 mensen, daar hoort een Eredivisie club. Los van dat de geschiedenis van AZ natuurlijk ook behoorlijk is. Na de top drie zijn AZ en Twente de beste clubs van Nederland, historisch gezien.

Ik hoop vooral dat AZ over langer termijn het goed blijft doen. Niet in paniek raken als het een jaartje minder gaat en financieel gezond blijven. Op termijn met het nieuwe jeugdcomplex kunnen ze weer een stapje zetten. Hopelijk blijft men structureel meedoen om Europees voetbal, zo nu en dan ver komen in de beker of Europa en spelers goedkoop halen, danwel zelf opleiden, en voor een mooie som verkopen. Misschien dat op termijn het stadion vergroot en vooral verbeterd kan worden. Een stadion met 25000 man moet haalbaar zijn. En dan gewoon een vaste subtopper met uitschieters naar boven worden.

Je stukje over AZ in Europa is een soort sneer naar Ajax, en laat zien dat je vind dat AZ het goed doet. Maar je verteld daar niet bij dat AZ steeds ver onder Ajax staat. Dus je deelt een soort sneer uit weergeven uit één perspectief. En dat is erg misleidend. Wel zeg in het slot dat AZ bijna 14 eindigde maar dan denk je helemaal niet aan die sneer. Dus vind die sneer heel onnodig en misplaatst. Verder vind ik het een goed stuk, 4 sterren geef ik je als ik weer op de PC ben.

2 mei 2014 om 10:42

Inderdaad, beetje een onnodige sneer in de richting van Ajax en gewoon een zwak argument. Had dan PSV als voorbeeld gebruikt, want die doen het gezien de beschikbare middelen al jaren dramatisch in Nederland en Europa. Maar goed, het geeft wel weer aan dat andere supporters toch nog altijd druk 'bezig' zijn met Ajax.

2 mei 2014 om 11:05

en het gaat ook meer om de zin die erna in het stuk staat

Quote
De Alkmaarse club heeft laten zien dat je ook zonder grote mond je doelen kunt nastreven en dat maakt de supporters aan het thuisfront aanzienlijk trots.

2 mei 2014 om 12:49

@ Ajaxcunian, het is inderdaad een sneer, maar dat heeft grotendeels te maken met de sentiment die leeft in Alkmaar en omstreken, de verhouding AZ-Ajax supporter is iets van 40%-40% de rest voor Feyenoord en andere clubs. Waarbij vanuit de Ajax supporters dikwijls zeer denigrerend over AZ wordt gedaan, dit terwijl AZ met de beperkte middelen het al jaren heel goed doet. Ik geef toe het is niet altijd hoesana in Alkmaar. Maar AZ presteert bij momenten wel bovenverwachting, winst in de Knvb beker, 3x halve finale beker op een rij, aantal keer kwartfinale in Europa, een jeugdopleiding die kwalitatief de hoogste beoordeling krijgt van de Knvb. En dat allemaal met een budget die in de regel een derde is van Ajax. En toch lopen de ajax supporters in deze regio te trollen en te zuigen. Een groep 'ajacieden' AZ supporters staan op te wachten waar het materiaal van de supportersvereniging wordt vervaardigd. Dat je als supporter dan eens sneer teruggeeft vind ik dan ook niet ongepast.

3 mei 2014 om 21:52

Ik vind die sneer niet zo zeer erg, maar gewoon onnodig en misplaatst. Gebruik het dan op een andere wijze.

Als AZ telkens ver doorgaat in de EL of CL kunnen zij zeker bloeien met al dat geld dat ze krijgen

Een goed geschreven, en wellicht niet geheel objectief en dat hoeft naar mijn inziens ook niet.

Echter AZ heeft wel degelijk met geld gesmeten, Pelle, El Hamdaoui, Dembele hebben AZ grote bedragen gekost, maar gelukkig ook weer opgeleverd. Maar het heeft maar een haar gescheeld of AZ had ene Alves van Heerenveen aangekocht voor 16 miljoen, en een enorm salaris, was die aankoop doorgegaan was AZ waarschijnlijk failliet geweest na het wegvallen van Dsb/scheringa.

Echter dat is toen niet doorgegaan en dat blijkt dus een zegen gewest te zijn.

Ik mis in het artikel toch wel de min of meer gedwongen verkopen van Romero, Moreno, El Hamdaoui en Moisander, Wernbloom en Rasmus Elm. Spelers die in het DSB tijdperk zijn gekocht en verkocht moesten worden om AZ op de been te houden, niet alleen om de transfer waarde maar ook om het salarishuis weer enigzins in balans te brengen, de verkoop van Martens afgelopen winter is dan ook het laatste 'stukje Dsb' nawee.

Ook heeft AZ de mazzel gehad dat een aantal ondernemers uit de regio zich als redders van AZ hebben opgeworpen, die door goed te onderhandelen met de curatoren over de club én het stadion, maar ook de zekerheidstelling van de ondernemers het voortbestaan van AZ hebben veiliggesteld.

Maar nogmaals een goed artikel, die laat zien dat we trots mogen zijn op een club als AZ.

4 sterren!

Op zich een goed artikel, maar die sneer naar Ajax vind ik nogal onnodig. Dat je het vanuit een AZ-bril beschrijft is helemaal niet erg, maar die sneer vind ik toch een minpuntje.

Met iets meer geluk (ik weet het, je koopt er niets voor) had Ajax in de afgelopen vier jaar een paar keer de knock-out fase van de CL gehaald.

Ik vind AZ symphatiek maar vrees nu toch een afzink naar linkerrijtje.
omdat.
- stadion te klein is voor inkomsten die bij subtopper horen
- Gerbrands is weg; iemand die er voor zorgt dat topcoaches zich aan AZ wilden binden
- Stewart is een beperkte Td; van Basten vindt ik ook geen top : verbeek, van gaal maakten spelers beter dat moet ik nu nog zien gebeuren.

8 mei 2014 om 11:11

Zolang AZ in het linkerrijtje meedoet vind ik het prima, afgelopen jaar was he voetbal misschien niet goed, maar kwarfinale EL, halve finale beker en nu in de play offs voor de EL ddoet AZ het prima, Sterward is ook niet mijn favoriet maar heeft ook goede dingen gedaan, Aaron Johannsson, Gudelj, Gouweleeuw, terug keer van Poulsen, aantrekken van Altidore was puur de verdienste van hem.

Wat betreft Gerbrands, hij is het uithangbord van bestuur van AZ, achter de schermen kent az veel meer prima bestuursleden, die liever niet op de voorgrond treden.

Tot slot het stadion, te klein? Nee hoor, het stadion zit daardoor goed gevuld. Door het faillisement van dsb heeft az het stadion voor een schijntje over kunnen nemen. Waardoor er juist geld overblijft voor spelers, kijk maar naar twente die door het dure stadion nu in de problemen is gekomen.

Laar AZ maar lekker schuiven, er zit een gedegen beleid achter, AZ hoeft niets te verkopen, en ze hebben geld op de bank voor versterkingen, zoveel clubs zijn er niet in Nederland die dat na kunnen zeggen.

Alex Pastoor als assistent van marco van Basten, die twee gaan elkaar uitstekend aanvullen.
Ik denk dat AZ langzaam weer naar de positie kruipt waar het in het verleden altijd heeft gestaan, namelijk samen met Twente net tegen de top aan schurken. Echter wel met een gezond beleid en niet boven de stand leven wat helaas wel is gebeurd met Twente en Psv.

Je geeft aan dat AZ nooit op dure spelers heeft geboden, maar het is bekend dat zij bijna rond waren met Alves voor 15,16 miljoen. Wellicht dat het een uitzondering is, maar dat viel ook samen met de hoogtij dagen van AZ. Verder heb je gelijk. AZ kan vanuit deze basis alleen maar verder groeien. Daarnaast vind ik het elk jaar weer geweldig hoe ver ze telkens in toernooien kunnen komen, terwijl het in de eredivisie vaak wisselvallig is. Ik denk wel dat van Basten wat progressie kan boeken en AZ wat constanter kan maken in de eredivisie.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren