Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Dan krijg je wat Bayern overkwam en wat Ajax tegen PEC gebeurde’

Laatste update:

Bayern München werd afgelopen week in de halve finale van de Champions League uitgeschakeld door Real Madrid en had weinig in te brengen tegen de Spanjaarden. Volgens Johan Cruijff betekent dat echter niet dat de wijze waarop trainer Josep Guardiola zijn ploeg laat voetballen achterhaald is. De Nederlander ziet overeenkomsten tussen Guardiola’s Bayern en het huidige Ajax.

/

“Voordat iedereen gaat roepen dat hun speelstijl niet meer van deze tijd is, heeft de uitschakeling van Bayern door Real extra duidelijk gemaakt hoe moeilijk de uitvoering is”, schrijft de oud-topvoetballer in zijn column in De Telegraaf. “Alles moet kloppen. De aansluiting, het jagen, de balsnelheid en de omschakeling. Zodra er een tandje lager wordt gespeeld, dan loopt het niet”, weet Cruijff.

“Het is het mooiste systeem wat er is, maar ook het moeilijkste”, doelt de 48-voudig Oranje-international op de ruimte die wordt weggegeven achter de defensie. “Op welk niveau je ook speelt, alles moet kloppen. Zo niet, dan krijg je wat Bayern tegen Real Madrid overkwam en wat Ajax tegen PEC Zwolle voor z’n kiezen kreeg”, verwijst Cruijff naar de Nederlandse bekerfinale, waarin PEC met 5-1 zegevierde.

Ben je het met Johan Cruijff eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

From Sergiño, to you | PSV
20 hints ??#voetbal
Reacties

Ik vind het een beetje slap om deze twee wedstrijden met elkaar te vergelijken, het spelbeeld was toch wel wat anders naar mijn idee.

5 mei 2014 om 11:53

Ajacieden doen ook altijd weer hun best om zich te scharen met de wereldtop. Lachwekkend hoe Ajax vergeleken wordt met misschien wel het beste elftal van dit moment. Bayern overkomt het één keer tegen een ander wereldtopteam. Ajax overkomt het tegen een team dat vorig jaar nog Jupiler league speelde. En ook is het ze al vaker overkomen (salzburg anyone?).

De enigen die Ajax ook met dit soort teams vergelijken zijn de Ajacieden zelf. Of wannabe Ajacied Aad De Mos. Samen met de Telegraaf die vakkundig een Ajacied weer tot speler van het jaar heeft gebombardeerd (hoe kan Pelle het nu nog niet zijn?), heeft dit nu alweer mijn ochtend gemaakt.

5 mei 2014 om 12:10

Idd juist geschreven, dat ze zich gaan vergelijken met de wedstrijd madrid-bayern, gewoon lachwekkend, ajax is en blijft gewoon een zeer zwakke ploeg in zeer zwakke competitie, dat ze uberhaubt nog cl aspiratie hebben, cruijff zegt dit ook alleen maar om zijn eigen mislukte beleid nog goed te praten, want is in 4 jaar alleen nog maarczwakker geworden.., en dat zegt nogmals genoeg over de gehele eredivisie..

5 mei 2014 om 13:13

Hahhaa altijd doe je zoveel moeite om maar je zegje te doen als het om Ajax gaat.

Hij vergelijkt Ajax niet eens met Bayern. Hij vergelijkt de speelstijl. Wereldtop? Waar lees je dat? Niemand die het daar over heeft.
En je hebt het over dat het Ajax vaker is overkomen, ja Bayern niet dan?
Madrid uit en thuis + City remember???
Maar ja alsof dat boeit, denk jij nou serieus dat JC niet ziet dat het beter moet bij Ajax?
Achter de schermen zijn ze heus wel bezig.
Pelle??? Je bedoelt Immers aangezien hij de nr 2 is. Maar ja blijkbaar focus jij je alleen maar op de nr 1 Ajacied Blind. Wen er maar aan want nr 1 bij Ajacieden ga je vaak genoeg zien.

@bugohorst.

Wij zijn inderdaad zeer zwak. Des te knapper de prestatie. En lachwekkend dat je het hebt over een zogenaamde mislukte beleid op de korte termijn. Zegt meer dan genoeg over je eigen visie. Maar ja jij mag zo denken, in de tussentijd wordt Ajax alleen maar groter en groter en groter :D

5 mei 2014 om 13:17

Ga toch weg man met je Pelle.
Alleen niet Feyenoorders vinden Pelle zogenaamd de beste.
1 Feyenoorder stak er dit seizoen met kop en schouders bovenuit en dat was Clasie!
Immers heeft zich trouwens het meest ontwikkeld.
Blind speelt bij de kampioen en heeft gewoon terecht gewonnen, als je Blind bent voor hetgeen wat hij heeft gepresteerd dan heb je er simpelweg geen kijk op.

5 mei 2014 om 15:07

@gio69
Ben ik volkomen mee eens, maar je moet ook weten dat er Ajacieden zijn die niet alles door een Ajax-brilletje zien.

5 mei 2014 om 13:47

Straks zegt tie ook nog dat blind en alaba op elkaar lijken qua speel stijl en dat sightorson even goed is als mandzukic en dat cillesen betere reflexen heeft dan neuer

Vind het een vreemde vergelijking van Cruijff. Het kwaliteitsverschil van Ajax en PEC is een stuk groter dan het kwaliteitsverschil van Bayern en Real. Hij heeft opzich wel gelijk in wat hij zegt maar ik vind de vergelijking Ajax - PEC en Bayern - Real nogal vreemd.

5 mei 2014 om 10:03

Inderdaad. Madrid en Munchen schat je toch wel redelijk gelijkwaardig in terwijl toch wel duidelijk is gebleken dat PEC veel sterker is dan Ajax.

5 mei 2014 om 10:23

@ Wondersloff, mooi!
Het wachten is op iemand die daar serieus op in gaat.

5 mei 2014 om 12:21

Waarop ik eigenlijk reageer is die misplaaste arrogantie van ene Kerzoep die 'even' vergeten is dat PEC nog niet zolang geleden Ajax volledig heeft afgedroogd. Daarbij merk ik ook nog op dat kampioen Ajax een schokkend laag aantal punten heeft behaald voor een kampioen en dat er nauwelijks sprake is van kwaliteitsverschil tussen de eerste tien van Nederland.

5 mei 2014 om 13:46

Het is geen arrogantie hoor, ik ben ook geen Ajax fan haha. Je hebt gelijk, Ajax is helemaal afgedroogd door PEC in de bekerfinale maar over het algemeen is het kwaliteitsverschil tussen Ajax en PEC groter dan het kwaliteitsverschil tussen Bayern en Real. Nogmaals, mijn eerste reactie was helemaal niet arrogant bedoeld en ik ben geen Ajax supporter. Ik wilde gewoon duiddlijk maken dat ik het een beetje een kromme vergelijking vond van Cruijff.

En je moet Messi in je team hebben en technisch zeer begaafde middenvelders zoals: Xavi, Iniesta en ga zo maar door. Bayern had afgelopen week Götze in de spits moeten zetten. Lekker weg laten lopen bij die twee houthakkers en de combinatie zoeken. Ze maakten het Real wel erg makkelijk. Ajax daar in tegen heeft een middenveld wat dit voetbal gewoon niet ten uitvoering kan brengen. Veel te laag tempo, te weinig technische bagage kortom niet de spelers voor dit systeem. Ajax heeft veel wedstrijden gedomineerd, maar was alles behalve attractief en efficiënt. Dit lijkt me voor Ajax een punt ter verbetering. Laten ze eens beginnen met Rafael van der Vaart teug te halen.

Is het niet verstandiger dat ook Cruijff een tijdje rust neemt. Vroeger kon je uit zijn wartaal nog wel eens wat wijsheden distilleren, maar dat stadium is hij ook al voorbij. De overeenkomst tussen PEC en Madrid is wel duidelijk. Dat heeft uitgebreid in de kranten gestaan. Maar die tussen Ajax en Munchen?

5 mei 2014 om 10:06

Het gaat niet om de grote van de clubs of het kwaliteitsverschil tussen beide ploegen, maar om dat het vergelijkbaar spel van Ajax en Bayern München pak slaag kreeg omdat het niet goed werd uitgevoerd.

5 mei 2014 om 12:21

Ik geniet altijd van de columns van Cruijff. Som ben ik het eens en soms niet maar deze man heeft een prachtige visie op het spelletje. Dat jij geen wijsheden kan vinden in zijn teksten zegt misschien meer over jou dan over Cruijff. Deze vergelijking betreft ook niet de clubs maar het speltype. Lijkt me logisch

5 mei 2014 om 12:23

Laat ik nu het gevoel hebben dat het meer zegt over Cruijff dan over mij!! Als ik er al geen wijsheden in kan ontdekken.....

6 mei 2014 om 16:26

haha wondersloff, dat kan ook. Je gevoel laat je niet in de steek

Een systeem met zoveel haken en ogen is mijn inziens geen goed systeem. Een goed systeem is makkelijker uitvoerbaar. Uiteindelijk gaat het erom dat je wint. Je wint niet met dit systeem wanneer het niet precies op het juiste tempo wordt uitgevoerd en het spel veranderd dan van iets dat attractief voetbal zou moeten zijn in saai en inspiratieloos heen en weer getik. Nadeel van dit systeem is ook dat wanneer het niet loopt (wat heel snel gebeurd) men niet alleen de tegenstander heeft, maar ook nog tegen zichzelf speelt. Men weet namelijk waar het aan ligt, wat er beter moet, maar op de een of andere manier is dat niet zo makkelijk te verwezenlijken.

Maakt niet uit welke speeltstijl je speelt, het gaat altijd weleens fout. Dat heet gewoon vorm. Maar ik heb het idee dat de speelstijl van Guardiola makkelijk te bespelen is als je weet hoe. Het barca van vorig jaar werd afgemaakt door Bayern omdat Heynckes wist hoe het te bespelen. Real maak Bayern af omdat Ancelotti weet hoe het te bespelen. Omdat bayern en barca zo goed zijn winnen ze meestal wel. Maar tegen de ultieme counterploeg als Real Madrid is die stijl denk ik te moeilijk. keiharde sterke verdedigers (ramos, Pepe, Varane) en pijlsnelle doelpuntenmakers (cr, Bale, Di Maria) en Pep zijn speelstijl is relatief makkelijk te omzeilen.

Onzin. Johan zegt maar wat. Is hij wel 100%, hij vergelijkt Ajax met Bayern hahah

Ik vind dat pec die speeltijd goed uitvoerde hoor?

Heb toch twee heel andere wedstrijden gezien, in de bekerfinale was het vooral Ajax wat verdedigend alles fout deed waarvan PEC optimaal profiteerde, alles was raak.

Madrid was gewoon veruit beter dan Bayern op alle vlakken.

Cruijff heeft natuurlijk wel gelijk dat de uitvoering van het spel dat Guardiola in gedachte heeft echt niet simpel is, alles moet kloppen wil het goed gaan zeker tegen een topteam als Real. Bedoel met een te korte pass lijd je een counter in waardoor je met die hoge lijn altijd een enorm probleem hebt, zeker als je backs hebt die bijna op de buitenspelers positie staan.

5 mei 2014 om 10:26

PEC speelde gewoon goed waardoor alles fout ging bij Ajax. Ajax was zo van de leg dat niets meer lukte. Dan groeit het zelfvertrouwen van PEC waardoor je een wedstrijd krijgt zoals we die gezien hebben. Zelfde verhaal als met die 10-0 van PSV tegen Feyenoord of de 4-0 van PSV tegen Ajax. Als het dan een keer niet meer lukt dan lukt ook helemaal niks meer.

5 mei 2014 om 10:49

PEC speelde goed maar is totaal in het zadel geholpen door gestuntel van Ajax, alles werd ingeleverd bij Pec.

Daarna toen ze eenmaal de flow kregen lukte alles bij PEC dat klopt maar in eerste instantie was het toch Ajax dat het zichzelf lastig maakte.

Bij Bayern tegen Real was het gewoon Madrid wat oppermachtig was en totaal wist hoe Bayern te bespelen, echte fouten hebben ze niet per se gemaakt, misschien het tweede doelpunten van Ramos, dat je hem niet zo vrij mag laten weer.

5 mei 2014 om 13:10

@V-watcher: Foute analyse, alles werd ingeleverd bij PEC omdat PEC pressie voetbal speelde waarbij ajax vroeg onder druk werd gezet. Ajax kon hier niet mee om gaan. Graag even je ajax bril afdoen, dit gebeurde namelijk al een keer eerder dit seizoen, in de Arena won ajax met meer geluk dan wijsheid

5 mei 2014 om 15:31

Wat zuid3 al zegt, je levert in door de hoge pressie die er gespeeld wordt. De tegenstander fouten laten maken is ook onderdeel van goed spel jezelf. Hoge druk kan Ajax niet mee omgaan, dat hebben we dit seizoen vaker gezien.

De speelstijl van Real Madrid, Dortmund vorig jaar, PEC in de finale, Salzburg tegen Ajax, Athletico tegen Barcelona, etc. dat is de speelstijl van de moderne tijd. Spelen op balbezit is niet heilig zoals Cruijff altijd maar probeert te beweren. Een systeem met vlijmscherpe counters, harde duels, de tegenstanders geen ruimte geven en een compacte organisatie is volgens mij de meest effectieve. Daar draait het uiteindelijk om.

5 mei 2014 om 12:36

Eens! Een speelstijl waarbij uit een stabiele organisatie word gevoetbald, weinig risico word weggegeven en bij balverlies van de tegenstanders genoeg counter kansen voorbij komen. Het nadeel is alleen dat het niet door moet slaan naar de nog defensievere variant a la Chelsea.

Naar mijn mening is dit ook de zwakte van 'de Ajax Filosofie'. De 4-3-3 met 70 balbezit is ingehaald qua efficiency door een systeem dat vanuit het balveroveren in 5-10 seconden bij de goal van de tegenstander is. Ben benieuwd wat Cruijff en de Boer hiervan vinden...

Mijn mening is dat een Ajax of een Bayern dit in ieder geval OOK moet kunnen beheersen. Domineren is niet altijd een uitkomst.

5 mei 2014 om 15:30

De truc is om telkens snel om te schakelen bij balverlies van de tegenpartij. Je probeert te profiteren van de organisatie die bij de tegenpartij even weg is. Door te trainen op zo snel mogelijk bij het andere doelgebied te zijn creëer je de meeste ruimte voor jezelf.

6 mei 2014 om 00:54

Heb je gelijk in, je moet spelers hebben die scherpe dieptepassen geven, en niet spelers die 1 a 2 seconden (te lang) twijfelen. Dan is het moment weg. Dit gebeurt veel te veel in de eredivisie, maar ja, daarom zijn ze waarschijnlijk ook nog niet weggekocht...

Toch zou een club als Ajax hier beter op kunnen trainen of anders door selecteren wanneer spelers dit niet schijnen te kunnen.

In dit voorbeeld ben ik zeker een voorstander om Ziyech in te passen in het middenveld van Ajax en kijken of een Serero of Klaassen met deze concurrentie om kan gaan.

Wat een onzin zeg, dus Ajax moet het spelletje perfect spelen anders kan t zelfs verliezen van een Zwolle. Behoorlijk kwetsbaar dan.vervolgens wat een vergelijking Ajax is gewoon aan zijn stand verplicht om te winnen van Zwolle,ongeacht hoe ze spelen,bayern verliest van Real Madrid komop zeg.dat kan gebeuren. Ipv excuses te bedenken zou hij gewoon 1x een compliment kunnen uitdelen aan Real
Madrid en gewoon eerlijk toegeven dat Ajax gewoon zwaar gefaald heeft tegen Zwolle.ongeacht de spelwijze. Bayern vergelijken met Ajax ook zoiets.

5 mei 2014 om 12:16

Bayern speelt het Barcelonavoetbal van Guardiola. Guardiola heeft zijn successen bij Barca bereikt op basis van het elftal van Rijkaard. Rijkaard komt uit de leerschool van Cruijff. Cruijff heeft Ajax samen met Michels zijn identiteit gegeven waar Ajax heden ten dage nog om bekendstaat.

Met andere woorden...zoals Bayern dit seizoen soms fantastisch uitvoerde is indirect te refereren aan Ajax. Dus Bayern vergelijken met Ajax is vrij logisch.

Het systeem moet je niet heilig verklaren. Het hedendaagse voetbal vereist dat je meerdere systemen kan spelen. Als het niet loopt, moet je plan B kunnen spelen. De fout die Ajax, Bayern en Barca (cruijfiaans voetbal) maken is dat ze het systeem heilig verklaren.

Real kan 2 systemen spelen: Dominant voetbal en counter voetbal.

5 mei 2014 om 11:34

Ajax is vooral dominant, omdat ploegen niet willen voetballen tegen hun. Countervoetbal is dan totaal geen optie voor Ajax. Voor mooi en snel voetbal heb je twee voetballende ploegen nodig, en Ajax treft veel te vaak antivoetballende ploegen.

Bayern/Barca tikken alleen de bal rond op de tegenstanders helft en doen verder vrij weinig. Ajax speelt meer achterin rond ook veel op de eigen helft. Cruijf heeft een bril nodig, maarja als je nie kijkt dan zie je niks he.

Kan deze man eindelijk een keer zijn momd houden? Cruijff heeft al genoeg schade aangericht aan het Nederlandse voetbal met zijn belabberde mentaliteit en insteek. De bal moeten hebben omdat je niet kunt verdedigen.

Wie bepaald wat de mooiste tactiek is en waarom zou je een tactiek willen spelen die qua uitvoering het moeilijkst is?

5 mei 2014 om 12:13

Cruijff is verpersoonlijking van het Nederlands clubsucces in de jaren '70 en '90 en het recente succes met de nationale ploeg sinds de jaren '70. Cruijff is de reden dat een Ajax uitschieters maakt tegen absolute topclubs in het hedendaagse voetbal, daar waar Ajax het geld niet heeft.

Wie ben jij om daar zo'n respectloze reactie op te plaatsen?

5 mei 2014 om 17:18

Dat hij in de jaren 70' zo belangrijk is geweest (zal ik zeker niet ontkennen), betekent toch niet dat hij nu altijd gelijk heeft.

6 mei 2014 om 14:58

Nee, maar hij heeft het wel

Als je niet begrijpt wat Cruijff bedoelt, begrijp je het topvoetbal niet. De top moet altijd winnen, de top moet altijd het gehele seizoen geconcentreerd zijn. Dat het verschil tussen de absolute top en alles wat er onder zit. Aangezien een subtopper soms een lange tijd een uitschieter naar boven maakt maar niet hoeft, het team er voor heeft of de mentaliteit heeft, zoals Vitesse, zullen ze aan het einde van het seizoen toch niet meedoen om de prijzen aangezien ze het niet kunnen volhouden. Dat is wat De Boer altijd zegt, dat is wat Cruijff nu zegt.

Aangezien Ajax al jaren de absolute top in Nederland blijkt en ook bewijst dat Ajax aan het einde van het seizoen de overwinning altijd uitbouwt/veilig stelt is het een prima vergelijking van Cruijff. Mensen moeten hier eens leren wat nuanceren is.

Leuke is... Dat Bayern vorig jaar Barca uitschakelde wat Real dit jaar met Bayern deed. Dus misschien is het toch achterhaald of ze weten hoe ze tegen het tikki takki voetbal
moeten spelen

6 mei 2014 om 00:58

Het zal vast niet de bedoeling zijn, maar het lijkt er toch op dat Guardiola de spelers heeft afgeleerd om via weinig schijven voor het doel van de tegenstander te komen. Sinds Guardiola er is gekomen wordt dit veel minder direct/over veel meer schijven a la tikkitakka gedaan. Soms prachtig maar vaak niet efficient.

Dominantie boven efficiency prefereren lijkt mij..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren