Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Van Gaal vindt Oranje voorspelbaar en kiest Feyenoord-systeem’

Laatste update:

Volgens De Telegraaf-journalist Valentijn Driessen neigt bondscoach Louis van Gaal naar een aanpassing van het systeem dat Nederland speelt. Van Gaals vertrouwen in een 4-3-3 formatie zou tanende zijn en daarom overweegt hij om te schakelen naar 5-3-2 met aanvallend ingestelde vleugelverdedigers. In de huidige speelstijl vindt de bondscoach Oranje te voorspelbaar en niet goed genoeg spelen.

/

In wedstrijden tegen landen uit de mondiale top 25 boekte Nederland geen overwinningen. Bovendien kwamen Robin van Persie, Arjen Robben en Wesley Sneijder daarin te matig uit de verf. Een tactische omzetting zou wat dat aangaat voor verbetering moeten zorgen. Ook het wegvallen van Kevin Strootman heeft Van Gaal extra reden geven om te denken aan een verandering van het spelsysteem op het WK.

De 5-3-2 tactiek met aanvallende backs heeft Van Gaal afgekeken van Ronald Koeman. Die introduceerde die spelwijze zo’n twee maanden geleden in de ontmoeting met FC Groningen. Feyenoord was in Euroborg nauwelijks op fouten te betrappen en won met 0-2 in het Philips Stadion: Ruben Schaken en Stefan de Vrij scoorden voor Feyenoord. Daarna bleef de tactiek goed werken. Van Gaal zag dat met eigen ogen tijdens PSV-Feyenoord (0-2).

5-3-2 met aanvallende backs past beter bij dit Nederland

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
5 mei 2014 om 11:37

Ik denk eigenlijk dat dit waar is! Het hoeft niet per se 5-3-2 te worden maar ik doel op het feit dat van gaal iets onverwachts gaat doen! Ik hoop dat hij een zeer succesvolle en tactische zet gaat doen op het wk!

5 mei 2014 om 11:39

Lijkt me een best goed idee.
Maar dat doet Van Gaal toch nooit.

Jasper
Douglas
Vlaar
Van DIjk
Van der Wiel
Fer
Nigel
Kongolo
Sneijder
Robben
RVP
5 mei 2014 om 11:46

Aub dan wel 1 cv die voetballend wat meer brengt en mobieler is. Op het WK gaat Nederland veel teams tegen krijgen die met kleine, wendbare aanvallers gaan spelen. Met Vlaar, van Dijk en ook nog eens Douglas is het dan vragen om problemen.

5 mei 2014 om 11:48

Dat doet van Gaal nooit en dat is ook niet verstandig. Hoewel Kongolo goed is op de back, is hij nog beter op CV. Hij en de Vrij kennen het systeem goed en hebben beiden al maanden geen fout meer gemaakt.
Verder kijken naar vorm tussen Janmaat en Wiel en Blind enclasie. Fer speelt als een natte krant.

Cilessen
De Vrij
Vlaar
Kongolo
Janmaat/Wiel
De Jong
Clasie/Blind
Emanuelson
Sneijder
Robben
Persie
5 mei 2014 om 11:57

Dat is een hele goede opstelling van je, Dennis__ajax.
In het hart van de defensie heb je dan met Douglas, Vlaar en Van Dijk drie slopers achterin staan. Ik was Douglas alweer helemaal vergeten. Betwijfel echter wel of van Gaal het ziet zitten in Douglas en van Dijk, maar als ik het zo op "papier" zie, is dat wel de sterkst mogelijke achterhoede die we hebben.

5 mei 2014 om 12:05

Depay laten spelen, dat moet het onverwachtse zijn. 5-3-2 is leuk maar waar moet Memphis spelen dan? Vind dat hij absoluut moet spelen anders is Robben de enige creatieve speler en dan wordt het niks. Persie presteert ook alleen met veel beweging en creativiteit om zich heen.

En om nou dit van Feyenoord over te nemen als 'de tactiek'?! PSV had 0,0 inzet die wedstrijd en Feyenoord kreeg de wedstrijd grotendeels cadeau.

5 mei 2014 om 12:26

Inderdaad, Depay kan wedstrijden beslissen met zijn poeiers en vrije trappen. Als hij de kans krijgt kan het nog wel eens de wk-sensatie worden.

5 mei 2014 om 13:30

Waarom val je daar nou overheen? Het is voor nu wel de feyenoord tactiek. 8 Wedstrijden zo gespeeld, 7 gewonnen. Niemand die deze tactiek verder hanteert. Oh maar om het comfortabeler te maken voor je; de Koeman tactiek. Mag je er zelfs 'Erwin' voor denken.

5 mei 2014 om 14:29

@KurtZouma

Douglas doet het hartstikke goed bij Dinamo Moskou! Speelt achterin bijna wekelijks, staan geloof ik 4e in de competitie! En hebben dit seizoen een stuk minder goals tegen in vergelijking met de afgelopen paar jaar hiervoor. Zou voor mij een aanwinst voor Oranje zijn

5 mei 2014 om 19:27

@Pieterpost.

Feyenoord heeft daarna nog 5 x in die opstelling gespeeld en alle 6 de keren de volle buit gepakt, niet alleen tegen PSV.

Lijkt mij een beetje laat om nu nog van systeem te gaan veranderen, maar dat is wel weer typisch iets voor Van Gaal.

5 mei 2014 om 11:19

Waarom, er zijn toch nog geen enkele vastigheden in het elftal? Hij heeft het gehele jaar dingen verandert en omgegooid. Vind niet dat er al een soort vaste basis was of een systeem. De discussie punt naar voren of naar achteren is ook al eens aan de orde geweest. Van Gaal had nog nul zekerheden ingebouwd als je het mij vraagt.

Ik zou het systeem wel interessant vinden en als volgt invullen. Niet geheel zoals de opstelling weergeeft, maar je begrijpt waarschijnlijk wat ik bedoel. Heitinga en Blind/kongolo centraal achterin erbij en dan met diepgaande backs als Janmaat en Van der Wiel. Toch onze beste flankspelers als je het mij vraagt. Fer en De Jong om Sneijder de compenseren en Robben en Van Persie als topaanvallers.

Cillessen
Van der Wiel
Vlaar
Janmaat
Heitinga
Blind
De Jong
Sneijder
Fer
Robben
V. Persie
5 mei 2014 om 11:28

Je heb volgens mij echt geen enkele inzicht van voetbal. Wie linksback? Heitinga? Alsjeblieft zeg, eerste ronde met 10-0 verliezen ofzo?

5 mei 2014 om 11:46

Kom jij eens met een opstelling dan , ben benieuwd tot wat voor genialiteit jij komt. Zeker half Feyenoord opstellen, dan kunnen we net zo goed niet op komen dagen en het WK schriftelijk afdoen.

5 mei 2014 om 11:49

Mocht Van Gaal afwijken van het 4-3-3 systeem, wat ik hem niet heel snel zie doen. Dan lijkt me dit een prima opstelling.

Cilissen
De Vrij
Vlaar
Indi
Janmaat
Fer
Blind
Kongolo
Sneijder
Van Persie
Robben
5 mei 2014 om 11:57

Geen De Jong?!

Dat is zo onderhand je beste middenvelder die al jaren op topniveau presteert en in het Nederlands elftal nooit heeft verzaakt. En waarom Janmaat verkiezen boven Van der Wiel. Dat begrijp ik echt niet.

5 mei 2014 om 12:00

Nou eerlijkheid gebied, zijn reactie is niet heel subtiel, maar hij heeft wel een punt. Met deze 5 achterin kan je beter thuis blijven.

Naar mijn idee moet er achterin geen twijfel zijn, geen rare fratsen, gewoon sterke centrale verdedigers die de klappen van de zweep kennen. De Vrij, Veltman etc laat ik daarom buiten beschouwing in deze.
De opstelling is niet mogelijk hier te maken, dus staan de 2 backs op de half posities in het plaatje. Ik kies voor Fer op plek middenveld omdat deze speler de meeste kracht en meeste loopvermogen heeft van de groep. Daarom mijn voorkeur voor hem boven blind en clasie bijv. Links en rechtsback wiel en emanuelson. Vd Wiel omdat die inmiddels met zijn ervaring net even de voorkeur krijgt, Emanuelson omdat hij aanvallend de beste back is die italie gewend is. Die weet wat die kan verwachten van zuid amerikaanse ploegen. Sneijder Van Persie en Robben lijken me duidelijk waarom.

Cillessen
Van Dijk
Vlaar
BMI
vd Wiel
De Jong
Fer
Emanuelson
Sneijder
Robben
V Persie
5 mei 2014 om 12:12

Je kunt dan ook eerder voor Douglas of Heitinga kiezen. Hebben ook meer ervaring dan Martins Indi en vind ik ook net wat stabieler. Alle drie spelen ze hun wedstrijden op niveau dus dat is geen argument, al laten Heitinga en Douglas het wel in een (veel) sterkere competitie zien.

Op zich maakt het ook geen reet uit wie je opstelt of in welk systeem je speelt. De kans dat je met dit materiaal door zal gaan is uiterst klein. Er zijn te weinig zekerheden in gebouwd en Van Gaal weet nog steeds niet wat hij wil. Zit maar te kloten met Sneijder en Van der Vaart, zijn systeem al eens eerder aangepast en er is nog helemaal geen vast team voor ogen. Alles moet nu nog ingevuld worden.

5 mei 2014 om 12:20

Dit zou mijn opstelling zijn:

Krul, Janmaat, De Vrij(in de vorm vd afgelopen weken), Van Dijk, Kongolo, Emanuelson, N. De Jong, Fer, Sneijder, Van Persie, Robben.

5 mei 2014 om 12:24

@marc:

Temparementvol gelijk beginnen te schelden en doen??

Heitinga is de grootste grap! Die heeft er niks bij te zoeken kwam altijd te kort en nu al helemaal!

Fer doet iedereen hier alsof hij geweldig is. Maar bij Norwich worden ze gek van hem, en speelt hij helemaal niet zo geweldig! Lekker Blind/clasie daar neer zetten!

Krul
van Dijk
Vlaar
Indi
Wiel/Janmaat
Blind/Clasie
de Jong
Kongolo
Snijder
Robben
RVP
5 mei 2014 om 12:26

Fer speelt momenteel beneden niveau,waarom geen de Guzman op de plaats van Blind/clasie of Fer

5 mei 2014 om 12:32

Waarom niet zoiets? Een stevig blok met Van der Wiel, Vlaar, Van Dijk en Janmaat achterin, 2 a 3 technisch vaardige balbehandelaars en balafpakkers als Clasie, Sneijder en De Jong op het middenvelder en met Robben zijn snelheid en Van Persie's geslepenheid in de punt. En dan met Kongolo als het ultieme mes tussen verdediging en aanval van Oranje. Lijkt me een uitstekend systeem en elfal waar je Spanje, Chili en Australie mee kan bestrijden!

5 mei 2014 om 12:52

Ik bedenk me net dat ik De Jong vergeten ben, deze zou ik op de plek van Fer zetten. Waarom Janmaat ipv Van der Wiel. Ik denk dat Van Gaal namelijk een voorkeur heeft voor Janmaat. Waarom staat bij jou Janmaat in godsnaam op links? Moet hij naar binnen trekken? Dan haal je de angel toch behoorlijk uit het systeem. En daarnaast Heitinga is toch wel international af.

5 mei 2014 om 13:35

Weinig systemen hebben ze hier op Vz...

Cillessen
van Dijk
Vlaar
BMI
Janmaat
de Jong
Sneijder
Blind
Robben
v Persie
Depay
5 mei 2014 om 18:59

Prima met Janmaat og VD Wiel en Emanuelson of Pieters ook aanvallend op de andere kant.
Achterin Vlaar, van Dijk en vul die andere cv zelf maar in ?

en waar speelt robben dan in deze opstelling? rond de spits?

5 mei 2014 om 11:17

ja ik neem aan als 1 van de 2 spitsen maar met een vrije rol. Kan bij een opkomende back zich naar de rand van 16 laten zakken, en bij een aanval vanuit de as juist weer de flanken opzoeken.

5 mei 2014 om 11:17

Chili speelt op een soortgelijke manier met Vargas en Alexis in de spits, wanneer de "backs" niet diep staan wijken Alexis en Vargas uit naar de flanken en dan kan Vidal(die staat op 10) zich in de 16 melden zodat ze bezetting voor het doel hebben.

Edit;

Ter verduidelijking, Chili speelt 3-4-1-2

5 mei 2014 om 12:14

Een 3-4-1-2 systeem is bijna hetzelfde als het Feyenoord systeem, 5-2-1-2. Het wordt alleen anders op papier gezet. Het enige verschil bij Chili zou dan zijn dat de backs/vleugelmiddenvelders nog hoger staan.

5 mei 2014 om 11:20

We hebben het over Van Gaal, het zou me niet verbazen als hij Robben linksback zet . Maar met Van Persie in de spits lijkt mij t meest logisch, zoals ze bij Feyenoord deden met Schaken en Pelle/Te Vrede

5 mei 2014 om 11:30

Ik denk dat je met huntelaar in de punt en van persie eromheen toch beter is. Robben aanvallende middenvelder.

5 mei 2014 om 11:42

voor 532 moeten de 2 spitsen alleen wel de flanken moeten kunnen opzoeken als een aanvallende middenvelder de 16 opzoekt. Aan een pure afmaker als huntelaar heb je denk ik minder dan een robben en van persie op die posities, die heel vertrouwd zijn met een zwervende rol.

we hebben al verdedigers te korten nu moet je 3 centrale verdedigers opstellen?

naja als het dan toch zo moet

Vd wiel Douglas van dijk vlaar blind
Robben de jong de guzman
Huntelaar van persie

5 mei 2014 om 11:19

Nee joh. Die vleugelverdedigers hoeven geen echte verdedigers te zijn he.

5 mei 2014 om 11:30

Ik denk dat hij dan ook Kongolo uit de hoge hoed tovert, aangezien die dat systeem heel goed beheerst.

5 mei 2014 om 11:40

Het Feyenoord systeem spelen zonder Feyenoorders in de verdediging. Vlaar, Kongolo en de vrij lijken mij gezien het selectiebeleid van Van gaal logischer. Janmaat op rechter flank en het liefst emannuelson of willems op links

5 mei 2014 om 11:47

Van der Wiel is toch op alle fronten beter dan Janmaat, snap niet dat wij zo'n speler uit de Eredivisie verkiezen boven de rechtsback van een internationaal topteam.

5 mei 2014 om 11:55

Van der Wiel is niet op alle flanken beter. Janmaat heeft meer drive, een betere mentaliteit en is verdedigend sterker. vd Wiel heeft de beste verdedigers ter wereld naast zich staan, dan kan je je een foutje permitteren. Bij Janmaat is dat sneller een goal tegen. Aanvallend is Janmaat, zeker in 3-5-2 een beter optie. Hij gaat namelijk vaak de combinatie aan met de spitsen, waardoor een van hen kan uitwijken naar de flank. Zo krijg je onvoorspelbaar positievoetbal. Want van dat voorzetje wat we al 30 jaar proberen komt niet meer zoveel.
Van der Wiel is aanvallend gezien iets beter dan Janmaat, maar verdedigend iets minder. Het hangt er een beetje om wie er beter is. Is meer een kwestie van voorkeur. Daarnaast kan van der Wiel heel ver terugvallen qua niveau, dat hebben we bij Janmaat nog niet gezien.

5 mei 2014 om 12:07

Duidelijk iemand die hem niet meer heeft gevolgd in Frankrijk. Had het moeilijk in zijn eerste jaar bij PSG maar heeft nu ex-aanvoerder Jallet uit de basis verdreven en speelt de sterren van de hemel. Geeft veel assist en is erg degelijk. In dertig wedstrijden 9 assist gegeven dit jaar. En dat in de Champions League en de Ligue 1. Stond ook in het elftal van het jaar 2013 van L'equipe afgelopen december.

Vergelijk dat met Janmaat die in 30 wedstrijden 2 goals heeft gemaakt en 5 assist heeft geven dit jaar. En dat in de Eredivisie. Vind ik een significant verschil als je het mij vraagt. Natuurlijk de beste rechtsback ín Nederland maar niet ván Nederland wat mij betreft.

Vind Van der Wiel verdedigend ook beter dan Janmaat. Die stempel dat hij zwak zou zijn op dat gebied vind ik ook onterecht. Heeft een geweldige sliding en is sneller en wendbaarder dan Janmaat.

5 mei 2014 om 12:14

Janmaat heeft wel meer body en power dan Van der Wiel en is er niet vies van om 90 minuten lang heen en weer te rennen. Zijn uithoudingsvermogen is fenomenaal. Hij kan zich ook helemaal in zijn tegenstander vastbijten.of hij voetballend beter is, daar valt over te discussiëren. Maar als jij een 5-3-2 opstelling wilt gaan spelen heb je spelers nodig die continu kunnen blijven gaan. We kijken nu niet naar statistieken, assists en goals zijn aardig, maar de taak van de back is en blijft natuurlijk verdedigen.

5 mei 2014 om 12:16

Ik vind Van der Wiel minstens net zo fit als Janmaat. Denk dat dit elkaar niet zo veel uit zal maken. Beide spelen hele seizoenen en kunnen negentig minuten langs die lijn blijven razen. Van nature allebei hele fitte spelers.

En in een 5-3-2 opstelling is het aanvallende aspect belangrijker dan het verdedigende aspect. Dus dat is wel degelijk een pré voor Van der Wiel.

5 mei 2014 om 12:20

Ligt er natuurlijk wel aan tegen welk land je speelt, denk dat het eerder de omschakeling betreft.

5 mei 2014 om 12:32

Ik heb hem wel gevolgd maar ben het niet met je eens marc overmars. Is iets heel anders. Jouw mening is niet meteen een feit. Erg vervelend dat je jezelf boven anderen plaatst. In het 5-3-2 systeem heb ik een voorkeur voor Janmaat en ik heb aangegeven waarom. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar daar blijft het ook bij. Die arrogante houding is vrij storend.

5 mei 2014 om 12:59

@marc Overmars: Jij begrijpt er niet veel van he? Als je nu je ajax brilletje even afdoet zie je in Janmaat een verdediger die qua techniek en snelheid niets verschilt en vd Wiel, maar wel veel meer inzet en drive heeft. Vd Wiel is een mooi weer voetballer. Janmaat zou het bij PSG niets minder doen, denk zelfs beter. Trouwens, in 2010 had vd Wiel evenmin internationale ervaring en deed het toen best aardig, dus dat argument gaat niet op.

5 mei 2014 om 13:08

Op basis van afgelopen seizoen verdiend Gregory van der Wiel een basisplaats. Niet alleen omdat hij in een hogere competitie (ligue 1 en Champions League) heeft gespeeld maar ook omdat de statistieken in zijn voordeel zijn.

Janmaat:

30 wedstrijden, 2 goals, 5 assists, 81% passing en 0.9 duels gewonnen per wedstrijd. 7,22 rating volgens (whoscored)

van der Wiel:

30 wedstrijden, 0 goals, 8 assists, 89,3% passing en 1,2 gewonnen duels. 7,26 rating.

Van der Wiel was dus bij 8 goals betrokken waar Janmaat het met 7 goals moet stellen. Daarnaast heeft van der Wiel meer intercepties en tackles dan Janmaat. Verdedigend dus stabieler. Overigens gaat het om 59 (van der Wiel) en 43 (janmaat) intercepties. Qua tackles is het om het even. (77 voor Greg en 76 voor Janmaat).

Al met al is van der Wiel beter. Al zou een basisplaats voor Janmaat ook rechtvaardig zijn.

5 mei 2014 om 16:28

Nee ik vind serieus dat jullie er geen pepernoot van begrijpen. Snap er werkelijk waar helemaal niets van als mensen met droge ogen beweren dat Janmaat beter is dan Van der Wiel. Dat werkt op de lachspieren hoor.

Janmaat heeft alleen in in de Eredivisie wat leuke potjes laten zien. Van der Wiel op het hoogste niveau. Een WK en EK achter de naam, sterk gespeeld in de Champions League en in de Ligue 1. Dan is er wat mij betreft geen discussie over mogelijk wie beter is. Echt nog geen nanoseconde. PSG is een internationaal topteam terwijl Feyenoord Europees vrijwel niets voorstelt de laatste jaren.

Dat inzet gedoe vind ik ook zo'n onzin. Hoe weet jij nu of Van der Wiel zich niet in zet of zijn best niet doet. Waar blijkt dat dan uit. Dat is allemaal subjectief. Alles waar ik mee kom dat is objectief. Alle statistieken wijzen namelijk uit dat Van der Wiel beter is en het zijn feiten dat hij op het hoogste niveau al meer heeft laten zien. Zie ook de prima post van Tomas. die het met cijfers weet te onderbouwen.

5 mei 2014 om 18:12

Die statistieken zijn allemaal leuk en aardig, maar ik kijk puur naar het systeem waarin van Gaal mogelijk zou willen spelen. Dan heb je in mijn ogen meer aan een Janmaat dan aan Van der Wiel. Zoals ik al zei heeft Janmaat veel meer body en meer power dan van der Wiel. Ik denk dat we met deze tactiek veel meer body nodig hebben, omdat we niet continu aan het aanvallen zijn. Jij zegt dat Janmaat wat leuke potjes heeft gespeeld in de Eredivisie, maak er maar van dat hij een van de belangrijkste spelers is van het team, die bijna wekelijks uitblinkt en al een heel seizoen lang zeer constant speelt. Het is niet voor niks dat er een hoop clubs op hem azen. Hij is een jaartje jonger dan van der Wiel en speelt volgend jaar zo goed als zeker ook op hetzelfde niveau, want daar hoort hij thuis. Dat hij nu nog in de Eredivisie speelt, wilt niet zeggen dat hij slechter is, ongeacht de tegenstand die hij krijgt.

5 mei 2014 om 21:19

Kijk dan ook in welk team Janmaat speelt en in welk team Vd Wiel. Volgens mij is het niveau, op de top na, in Frankrijk niet veel hoger dan in NL. Vd Wiel heeft wel Zlatan als spits, die van elke zondagspass nog een goal maakt. Daarnaast heeft hij de beste verdediging ter wereld naast zich staan. Dat is wel even wat anders dan de Vrij, Kongolo en Pellè. Dat jij zo kortzichtig bent dat je maar één mening accepteert zegt meer over jou dan over ons.

En laat Janmaat nou net ingespeeld zijn op De Vrij en laat hem de laatste interlands voor Oranje hebben gespeeld...

5 mei 2014 om 22:59

doordat het niveau van de competities verschilt kun je de stats ook niet vergelijken, maar daarom is het nog veelzeggender dat vd wiel betere stats heeft en daarom des te meer dat vdwiel in de basis moet.

Ik zou dit zeer zeker toejuichen! Daar hebben we op het moment veel meer de spelers voor en je hebt wat meer zekerheid! Voorin Robben en van Persie in een vrije rol en het wordt genieten geblazen, denk ik. Ik zou dit zeker uitproberen!

In mijn opstelling staan van der Wiel en Kongolo als rechts en linksbuiten, maar ze moeten dan de hele flank bestrijken. Zoals de laatste weken bij Feijenoord en er al jaren bij Juventus wordt gedaan.

Cillessen
Veltman
Vlaar
Martens Indi
De Jong
Blind
Van der Wiel
Sneijder
Kongolo
Robben
van Persie
5 mei 2014 om 11:20

Kongolo lijkt me nog iets te onervaren voor het WK, heeft niet eens een seizoen erop zitten.
Jammer dat Büttner niet speelt, want die zou echt ideaal zijn voor dit systeem. Van Aanhoolt past er ook mooi in, al betwijfel ik of die het niveau heeft. Willems had ook wel gekunt, maar die gaat sowieso niet mee helaas. Wat denk jij? Zou van Aanholt het aankunnen?

5 mei 2014 om 11:28

Van Aanholt kan het denk wel aan. Agressief in de aanval, en slim in de verdediging. Het is inderdaad jammer dat Büttner niet speelt. Pieters is ook nog een optie!

5 mei 2014 om 11:31

Kongolo is inderdaad erg jong, maar ik vind hem nu al zo overtuigend spelen en heb niet het idee dat hij ergens snel onder de indruk van is. Hij is sterk, snel, kan verdedigen en is aanvallend ook redelijk sterk. Willems stond ook in de basis op het Ek2012 en viel daar als één van de weinige niet door de mand. Met van Aanholt weet ik het niet helemaal zeker. Ik vind hem snel en erg dreigend, maar verdedigend niet erg sterk. Al is het in dit systeem niet heel belangrijk om echt te kunnen verdedigen. Persoonlijk zou ik voor Kongolo gaan, maar van Aanholt zeker de kans op de oefenstage geven.

5 mei 2014 om 11:40

Misschien is Emmanuelson wel een optie voor de linkerkant? Van Aanholt kan het misschien wel maar wat Ajax3stars al zegt verdedigend niet erg sterk. Al is dit van Emmanuelson ook wel een zwak punt.

5 mei 2014 om 11:48

Al is het wel zo dat Emanuelson zich wat dat betreft wel wat verbeterd heeft en wekelijks speelt in de serie A bij een topclub als AC Milaan. Ik zou Emanuelson in dit systeem waarschijnlijk wel uitnodigen voor de oefenstage.

5 mei 2014 om 16:29

Emanuelson speelt niet wekelijks, zit steeds vaker op de bank. Die Kevin Constant (kan er ook niets van) speelt de laatste tijd. Maar los daarvan vind ik het nog steeds een speler die mee naar het WK zou moeten.

5 mei 2014 om 23:02

ik denk dat we niet moeten balen van willems. Van aanholt verdient een kans bij de stages, heeft helaas nog play offs met vitesse, maar hij moet toch wel een serieuze optie zijn.

5 mei 2014 om 11:43

Kongolo heeft er pas een half jaar Eredivisie opzitten, het WK komt voor hem nog veel te vroeg.

Als je Emanuelson op de plek van Kongolo zet heb je eigenlijk een uitstekende opstelling.

5 mei 2014 om 11:48

Lekker belangrijk hoe oud iemand is of welke ervaring hij heeft. Jij zou Mathijssen dus ook boven Kongolo verkiezen vanwege zijn leeftijd. Bullshit, de beste horen te spelen. Goed genoeg is oud genoeg.

5 mei 2014 om 11:52

Ik had als reactie op Kongolo: Kongolo is inderdaad erg jong, maar ik vind hem nu al zo overtuigend spelen en heb niet het idee dat hij ergens snel onder de indruk van is. Hij is sterk, snel, kan verdedigen en is aanvallend ook redelijk sterk. Willems stond ook in de basis op het Ek2012 en viel daar als één van de weinige niet door de mand.

Maar Urby kan daar ook zeer zeker uit de voeten. Speelt veel bij Milaan en voegt aanvallend zeker meer toe dan Kongolo en is verdedigend wel sterker dan vroeger. Is ook een prima optie!

5 mei 2014 om 11:56

adzevedo, maar Veltman kan wel blijven staan? Weliswaar stuk ouder dan Kongolo, maar niet zo veel meer wedstrijden gespeeld.

5 mei 2014 om 12:11

@marc_overmars

Ervaring is heel erg belangrijk, zeker op een WK. Nee, ik verkies geen Mathijsen boven Kongolo, totaal ander type speler wat zeker een mindere invulling van de linksback positie oplevert.

@baardgrasmus

Veltman heeft het dubbele aantal duels van Kongolo, plus al internationale ervaring. Daarnaast een andere positie, dus moeilijk vergelijkbaar. Maar ik ben er niet rouwig om als Van Gaal kiest voor Vlaar - Van Dijk - Indi als centrum hoor. Kan ik prima mee leven.

5 mei 2014 om 12:14

Kwaliteit is het belangrijkste. En ervaring iets waardoor je meer kwaliteit kunt hebben, maar is geen voorwaarde om beter te zijn dan een ander. Anderzijds kan onbevangenheid ook een wapen zijn. Ik vind ervaring overschat eerlijk gezegd. Maar dat is mijn mening.

5 mei 2014 om 11:44

Goede opstelling, maar ik betwijfel of van Gaal Sneijder zo belangrijk wil maken. En eigenlijk kan hij het ook niet maken dat wanneer hij voor twee spitsen kiest niet voor Huntelaar te kiezen.

5 mei 2014 om 11:50

Dat is eigenlijk wel een luxeprobleem. Maar ik denk dat van Gaal liever Robben een vrije rol geeft om van Persie heen, dan dat hij Huntelaar er naast zet. Dat is ook voor de tegenpartij een stuk lastiger te bespelen.

5 mei 2014 om 11:57

Sorry, ik heb helemaal niet op Sneijder gereageerd. Ik snap niet dat van Gaal zo moeilijk doet over Sneijder. Draait in Turkije een meer dan behoorlijk seizoen, is fit en vaak belangrijk. Maakt een fittere indruk en draait een beter seizoen dan van der Vaart. Klaassen is op die plek ook een optie, maar dat is wel erg snel. In mijn ogen kan je op de '10' positie spelen met Sneijder, van der Vaart, Klaassen enaffelay. Dan zou ik ten aller tijden voor Sneijder kiezen. Het zou jammer zijn als Louis niet voor Sneijder kiest.

5 mei 2014 om 12:17

Ik ben het ook met je eens, zat alleen te denken met de kwalificatie reeks in mijn hoofdt wat van Gaal met Sneijder van plan is.
Hoop dat het waar is wat men zegt en dat van Gaal Sneijder op deze manier messcherp op het WK krijgt.

Ik denk ook dat je met twee snelle spitsen rvp en Robben een betere kans op resultaat hebt. Maar dan kun je Huntelaar beter helemaal niet meenemen, heeft bewezen dat hij zich niet heel erg goed kan schikken in een reserve rol. Of van Gaal moet vooraf in een gesprek met Huntelaar aangeven wat en hoe hij zijn rol wil zien.

5 mei 2014 om 12:23

Maar dat heeft van Gaal al gedaan. Huntelaar heeft aangegeven dat van Gaal erg duidelijk was wat zijn rol in dit Oranje is. Huntelaar is trouwens ook niet gek. Iedereen heeft van Gaal en van Persie samen wedstrijden zien bezoeken.

Wat Sneijder betreft hoop ik ook dat van Gaal Sneijder op deze manier wilt prikkelen. We zullen het zien. Ik krijg steeds meer zin in het WK!

Van Dijk Vlaar Veltman in het centrum zou wel kunnen
Janmaat en Emanuelson heel de rechter en linkerflank laten bestrijken
N. De Jong en Fer op het middenveld met Robben ervoor in een vrije rol en van Persie en Huntelaar/Lens in de spits zou miss nog wel goed werken ook!

5 mei 2014 om 11:20

Nooo geen Veltman! Of wil je graag na de groepsfase al naar huis?

3-5-2 is een goede formatie denk ik!
Jammer dat we twee goede rechtsbacks hebben met vd Wiel en Janmaat, terwijl we op de linksback dramatische spelers hebben...

5 mei 2014 om 11:32

Ben t eens met je opstelling, zou alleen de vrij ipv veltman zetten. De vrij speelt voortreffelijk de laatste maanden.

5 mei 2014 om 13:58

ja kan ook maar ik dacht misschien iemand die goed kan opbouwen en Vlaar en Van dijk voor de duels

Handig om een paar weken voor het weken van tactiek te veranderen.... Ik geloof er ook niets van.

En wie gaat hij dan meenemen als offensieve linksback? Alle spelers die dat kunnen in mijn ogen (van Aanholt, Butner en misschien Kongolo) hebben 0 minuten achter hun naam staan...

5 mei 2014 om 11:18

Emanuelson kan dat zeker weten ook.

5 mei 2014 om 11:25

emanuelson zou daar idd goed voor zijn, maar ik geloof dat hij dit hele seizoen bij milan, wanneer hij speelde, op 10 stond toch?

5 mei 2014 om 11:31

Sinds seedorf stond hij steeds op linksback. Alleen de laatste paar weken speelt hij niet meer. Toch de beste optie samen met Pieters denk ik.

5 mei 2014 om 11:34

Ja ben zeker een groot voorstander van Emanuelson. Speelt op een aardig niveau en doet het gewoon degelijk. Probleem is wel dat van Gaal hem volgens mij totaal niet ziet staan.

Cilissen
V.d Wiel van Dijk. Vlaar. BMI Emanuelson
de Jong Blind
Robben v Persie
Huntelaar

Sterk verdedigend blok met aanvallers die uit het niets een goal kunnen maken. Lekker op de counter spelen en hopen op geniale momentjes voorin.

5 mei 2014 om 11:40

Ik zou voor Blind nog De Guzman opstellen, dan zit er nog net wel even wat meer voetbal in. Ook ben ik zelf meer voorstander van Krul op doel, maar verder zou ik ook met die spelers spelen.

5 mei 2014 om 11:48

De Guzman is de laatste keer niet geselecteerd en zal waarschijnlijk niet eens mee op trainingskamp gaan. Geen optie meer voor Van Gaal.

5 mei 2014 om 11:57

Hij heeft de laatste maanden altijd op hoog niveau gepresteerd, ik zou hem niet uitsluiten. Zeker niet nu Strootman er niet meer bij is in vergelijking met vorige keer. Trainingskampje deze week is ook (vrijwel) alleen voor spelers uit de Eredivisie, elke andere competitie loopt nog gewoon.

Dit bewijst maar weer eens dat Koeman gekozen had moeten worden als bondscoach. Tactisch enorm sterk en bovendien erg gedreven. Nu krijgen we eerst een coach die alles al gedaan heeft, weinig gemotiveerd zal zijn en zelf niet eens echt de trainingen zal leiden vanwege zijn fysieke gesteldheid. Daaropvolgend mogen we gaan genieten van scholletje die ontzettend weinig ervaring heeft als hoofdcoach.
Echt een knap staaltje wanbeleid in Zeist.

5 mei 2014 om 11:32

Ja want Juventus en Chili spelen niet al lang in dit systeem. Kom op zeg, Koeman heeft dit niet zelf bedacht ofzo, deze formatie is al jaren oud

5 mei 2014 om 12:29

Dat maakt niet uit. Hij is degene die het in Nederland geintroduceerd heeft en dat gedurfd heeft. Misschien wordt het wel een enorm succes voor Oranje met dit systeem en winnen we het WK gewoon!

5 mei 2014 om 12:30

En trouwens, dit systeem is toch anders, want Juventus speelt met de punt naar achteren op het middenveld en Feyenoord met de punt naar voren. Is wel degelijk een groot verschil.

5 mei 2014 om 13:38

Juventus speelt niet met een punt, maar met twee dynamische middenvelders om een statische Pirlo heen. Als je dat zo nodig in termen van ruimtelijke figuren wilt uitdrukken kan je het het best een kruis noemen, waar Pirlo in het midden staat en de dynamische CMs de uiteinden vormen.

Vidal----------------------Pogba/Marchisio
-------------Pirlo-------------------
Vidal---------------------Pogba/Marchisio

Daarnaast spelen Argentinië van de vorige eeuw en Chili ook in dit systeem, en is nergens gezegd dat Louis ook met de punt naar voren wil gaan spelen.

5 mei 2014 om 14:49

Volgens mij speelt juve met een driemans achterhoede en speelt lichtsteiner als een soort van rechtshalf met de drie door jou genoemde spelers.

Het zou niet onlogisch zijn om wat zekerheid in de bouwen met zo'n zwakke verdediging. Bovendien zullen veel ploegen het lastig vinden om tegen een elftal met zo'n systeem te spelen. Probleem is wel dat je dan minimaal 5 en eigenlijk 6 centrale verdedigers mee moet nemen, terwijl we in Louis zijn gekozen spelersgroep niet eens 2 goede hebben...

De backs worden meer gebruikt als middenvelders, in feite speel je 3-5-2 in aanvallend opzicht.

5 mei 2014 om 11:29

Het vergt wel veel van je backs, omdat ze door hun taak 90 minuten lang betrokken zijn met het spel. Vraag me af of we twee spelers hebben die dat aan zouden kunnen.

5 mei 2014 om 11:44

Janmaat moet dat wel aan kunnen. loopt bij Feyenoord ook constant heen en weer.

5 mei 2014 om 11:45

ik denk dat van der wiel en janmaat het beiden wel kunnen dus rechtsback zitten we redelijk
maar links back weet ik het echt niet

5 mei 2014 om 11:49

Zet Janmaat dan op links.

5 mei 2014 om 12:19

Eén ding weet ik wel. Als van Gaal op deze manier wilt spelen dan moet hij sowieso niet Blind op de linksback zetten. Die kan dat niet belopen. Ik zou een keuze maken tussen Kongolo, Emanuelson, Büttner (pieters?). Vervolgens kijken welke van deze 3 het meest fitst en meest constant speelt.

ik ben benieuwd hoe hij dit il gaan invullen.
robben en v persie voorin?
middenveld met sneijder fer en vd vaart ?

Vind het wel grappig dat het nu aan Koeman toegeschreven wordt, terwijl Conti dit systeem al jaren toepast, aanvallend 3-5-2 verdedigend 5-3-2

Althans dat is zoals ik het zie, als er een vaste Juve volger is die dit kan bevestigen of ontkennen dan lees ik dat graag.

5 mei 2014 om 11:22

Conti? Argentinië speelde al in de vorige eeuw zo, dat heeft Conti ook niet bedacht... Koeman wordt genoemd omdat het een Nederlandse coach is bij een Nederlandse club natuurlijk en iedereen dit heeft meegekregen, waar veel mensen het buitenlands voetbal niet echt volgen.

5 mei 2014 om 11:27

Aha, dank je Lovrefc dat wist ik dus niet, maar vind het altijd zo grappig dat het aan een Nederlander toegeschreven moet worden, thats all.
Als ze bijvoorbeeld hadden geschreven het oude Argentinië systeem, dat in Nederland alleen door Feyenoord wordt toegepast, net zo duidelijk, beetje eerlijker.

5 mei 2014 om 11:25

Het is ook niet zozeer een nieuw systeem, maar wel afwijkend voor de ¨nederlandse standaard¨, oftewel 4-3-3. Voor dat laatste systeem heb je ook zeer goede vleugelspelers nodig. Robben gaat juist vaak naar binnen.

5 mei 2014 om 11:40

Er staat nergens dat Koeman dit systeem heeft uitgevonden of zo, maar het was wel opvallend dat hij dit systeem als Nederlandse coach in Nederland, waar 4-3-3 zo'n beetje de standaard is, ging toepassen. Ook heeft dit veel aandacht gekregen in de media. Om die reden is het logisch dat je nu aan Feyenoord refereert in plaats van aan weet-ik-veel-welke club die deze tactiek nog meer gebruikt.

Overigens was Franz Beckenbauer (West-Duitsland) in 1986 de eerste samen met Carlos Billardo van Argentinië die 3-5-2 gingen spelen :-)

5 mei 2014 om 11:47

Citaat
De 5-3-2 tactiek met aanvallende backs heeft Van Gaal afgekeken van Ronald Koeman. Die introduceerde die spelwijze zo’n drie weken geleden in de ontmoeting met Psv
einde citaat

Als er staat introduceerde, wat betekent iets nieuws brengen, dan ga ik er vanuit dat dit ook zo bedoeld wordt. Er staat niet dan Koeman het in Nederland introduceerde, maar het staat er als algemeenheid.

5 mei 2014 om 11:57

Tsja, er staat 'introduceerde in de ontmoeting met Psv'. Dat hoeft nog steeds niet te betekenen dat Koeman dit systeem bedacht heeft. En als lezer moet je dat ook wel begrijpen, want 3-5-2 wordt door zoveel clubs gespeeld. Liverpool speelde er ook mee dit seizoen.

5 mei 2014 om 12:02

Kijk, hier een stukje over 3-5-2 bij Liverpool, daar gebruikten ze ook het woordje introduced:

The Uruguayan has changed Liverpool's tactics. Not directly -- Brendan Rodgers has done that -- but the availability of a unique player has made Liverpool unconventional. The 3-5-2 formation that was introduced when Suarez made his comeback at Old Trafford renders them the anomaly in a league where a back four is almost mandatory. In an age when strike partnerships are rare, it also allows Rodgers to twin Suarez with Daniel Sturridge.

nou ben benieuwd wie die gaat selecteren allemaal, wacht met smart af. Maakt niks uit wat voor systeem, als die ons maar verder dan de eerste ronde brengt.

5 mei 2014 om 12:11

Zolang Nederland maar niet al te ver komt.... anders missen de Feyemoord internationals de voorronde cl :/

Tegen Groningen werd het geïntroduceerd maar dat terzijde.. Denk dat het wel kan werken, met vd wiel/janmaat die goed de flank kunnen bespelen en aan de andere kant een emanuelson of blind. Nigel de Jong voor de verdediging.

Heb daar meer vertrouwen in dat het 4-3-3 systeem.

hunterlaar vpersie

sneijder de jong klaassen

emanuelson vd wiel
mr m indi van dijk de vrij
cilissen


zoeiets????

5 mei 2014 om 11:21

haal maar weg deze

Lijkt me dan dat het zoiets wordt, al is van Dijk op mijn hoop gebaseerd dat hij dr gewoon bij moet komen. Zou met Vlaar voor Nederlandse begrippen een goed centraal duo zijn.

Cillesen
Van Der Wiel
Vlaar
Blind
Van Dijk
Veltman
Robben
De Jong
Sneijder
van Persie
Huntelaar
5 mei 2014 om 11:56

Ik geloof niet dat hij met Huntelaar, van Persie en Robben, Sneijder gaat spelen. Aangezien van Persie en Robben 100% zeker basis zijn en Sneijder bij uitstek de creatieve middenvelder is bij een counterteam verwacht ik dat Huntelaar gewoon op de bank belandt. Ik denk dat hij zeker met een lopende middenvelder als Fer, Klaassen, Wijnaldum gaat spelen.

Van der Wiel en Janmaat zijn perfect voor zo'n rol, terwijl Blind, van Aanholt, Willems ook beter renderen als ze niet als pure back hoeven te spelen. Emanuelson zou dan ook weer in beeld kunnen komen.

Cillissen
van Dijk
Vlaar
Martins Indi
vd Wiel/Jan
de Jong
Wijnaldum
Blind
Sneijder
Robben
van Persie
5 mei 2014 om 12:13

Nee, ik zie Wijnaldum niet mee gaan! Hij is bijna het hele seizoen geblesseerd geweest en heeft maar een klein aantal wedstrijden gespeeld waarvan er nog een paar invalbeurten zijn!

5 mei 2014 om 12:24

@ Polop

Dit gaf ik ook al op een eerder bericht aan. Blind aan de linkerkant is geen optie. Die jongen moet nu de hele linkerkant in z'n eentje gaan bestrijken, zowel aanvallend als verdedigend. Ik zou de keuze maken tussen Kongolo, Emanuelson, Büttner en misschien Pieters. Verder snap ik niet wat Wijnaldum daar doet, ik zou daar Fer of de Guzman zetten. Op doel zou ik Krul zetten ipv Cillessen.

5 mei 2014 om 13:24

Zoals ik al schrijf zijn Fer, Klaassen, Wijnaldum mogelijkheden. Kortom types die afstanden kunnen overbruggen. De Guzman vind ik meer pure voetballer dan box-to-box speler.
Pieters is (een stuk) minder aanvallend ingesteld dan Blind. Waarom je hem wel een optie vindt en Blind niet is mij dan ook een raadsel. Indien Sneijder in een vrije rol op het middenveld speelt zou hij ook meer van links komen. Aangezien we daarom aan die kant verdedigend kwetsbaarder zijn zou Blind wat mij betreft prima zijn.

5 mei 2014 om 23:49

Als Van Gaal inderdaad besluit om in een 3-5-2 formatie te gaan spelen (ik geloof het niet) dan zal hij toch wel zo verstandig zijn om Blind niet als linksback c.q. linkshalf te gaan gebruiken ?!? Blind is een uitstekende speler, maar dat kan hij absoluut niet belopen ...

Als voor een 3-5-2 formatie wordt gekozen heb je spelers nodig met veel loopvermogen. Ik zou het dan zó doen. Van der Vaart wordt dan een soort van libero. (zie opstelling)

Cillessen
Vlaar
v.d. Vaart
Kongolo
v.d. Wiel
N. de Jong
Fer
Emanuelson
Sneijder
Robben
v. Persie

Krul
Janmaat - Van Dijk - Vlaar - De Vrij/bmi - Emanuelson
De Jong - De Guzman - Sneijder
Robben (meer vrije rol) - Van Persie

Zou je opzich wel een goede opstelling mee kunnen maken.
Cillessen
janmaat--???---vlaar---kongolo--blind
-----robben--------de jong----------fer
------------huntelaar------van persie------

5 mei 2014 om 11:52

Ik zou alleen Blind niet op linksback zetten. Als je gaat spelen met dergelijke vleugelverdedigers, moet je jongens hebben die zowel aanvallend als verdedigend kunnen functioneren. Daley Blind is in mijn ogen geen linksback, en als hij er staat speelt hij altijd zeer verdedigend. Ik zou kiezen voor een back met meer aanvallende inbreng. Misschien een van Aanholt of Kongolo op linksback zetten, in het centrum kiezen voor Martins Indi. Naast Vlaar zou ik gewoon De Vrij zetten, Van Dijk is voor mij ook een optie maar betwijfel of van Gaal het in hem ziet zitten.

5 mei 2014 om 20:49

Ik zou ook graag van Dijk willen zien, echter verwacht ik het niet meer en zal of de Vrij of Veltman op de '???' Positie beginnen. Dit zeg ik op basis van wie ik van Gaal daar heb zien laten spelen en aangezien Bruma niet geselecteerd is valt hij ook af.

5 mei 2014 om 12:38

Van Dijk op de vraagtekens. Blind weghalen van de linksback, die heeft er simpelweg het loopvermogen niet voor. Ook moet je Robben zo snel mogelijk weghalen van die rechtshalf-positie. Daar moet je Sneijder neerzetten, zodat je met de punt naar voren gaat spelen. Robben doorschuiven naar de spitspositie i.p.v. Huntelaar, Robben een vrije rol geven om Van Persie heen.

Ja laten we vooral op de verdediging gaan leunen! Terwijl dat juist onze zwakte is... Een beetje vreemd allemaal. Helemaal omdat er vrij weinig tijd is om het systeem te testen. Misschien een idee om alleen Feyenoorders te laten spelen dan? Die kennen het systeem in ieder geval. Immens naar oranje!!

5 mei 2014 om 11:27

Juist om het argument dat de verdediging onze zwakte is, lijkt het me juist verstandig om een extra man in de verdediging te zetten.

5 mei 2014 om 11:33

Wat wil je dan? Spanje bij de strot pakken? Ik zie het niet gebeuren. We moeten juist realistisch zijn, de tijden van Cruijff en Van Hanegem zijn voorbij, toen Nederland elk team zijn wil op kon leggen en alleen van zichzelf kon verliezen. Dit Oranje is middelmaat, het zal een hels karwei worden om als tweede de groep door te komen. Een tactische omzetting zou misschien wel een meesterzet zijn. Al is de timing nogal ongelukkig, dit had Van Gaal een jaar geleden al aan moeten voelen, nu is het waarschijnlijk te laat en te ongeloofwaardig t.o.v. je spelers en de buitenwacht.

5 mei 2014 om 11:47

Je moet altijd van je sterktes uitgaan vind ik persoonlijk. Onze sterktes liggen vooral voorin. Nederland heeft tot nu toe altijd moeite gehad met landen die pressie zetten op de verdediging. Dus ik zie nu niet in waarom dat nu niet zou zijn. Ik was net wel misschien te kritisch en van mij mag hij het uitproberen, maar dan heeft hij wel andere types centrale verdedigers daarbij nodig.
Plus ik snap niet helemaal waarom hij zo'n verdedigend systeem wel wilt proberen, terwijl hij nooit een verdediging met alleen maar echte verdedigers verdedigers heeft getest. (dus met minder aanvallende backs bijvoorbeeld).

3-5-2 of 5-3-2 is maar net hoe je het invult. Ideale opstelling om Emanuelson te selecteren. Keeper vindt ik erg moeilijk om te kiezen net als de rechter centrale verdediger. Ook de spitspositie is moeilijk omdat Robben geen spits is. Wel kun je makkelijk een aanvallende wissel doorvoeren als je achter staat en iets moet forceren. Dan haal je VD Wiel eruit voor Huntelaar verschuift Robben naar de rechterkant en speelt Emanuelson linksback. Dan speel je weer 4-3-3.

Zoet
De Vrij
Vlaar
Kongolo
VD Wiel
De Jong
De Guzman
Emanuelson
Sneijder
Robben
V. Persie

Zoiets?

Krul
v/d Wiel, van Dijk, Vlaar, Indi, Kongolo
de Jong, Blind
Robben
Huntelaar, van Persie

Achterover leunen en hopen dat Robben vanuit een vrije rol de spitsen kan bereiken? Of wellicht Sneijder ipv Huntelaar voor de opbouw? Vind het idee om te gaan counteren niet zo gek met ons huidige materiaal. Onze verdediging is vrij zwak en in aanvallend opzicht is alle hoop eigenlijk gevestigd op Robben. En die is op z'n best wanneer hij ruimte heeft.. dus ja, achterover leunen en hopen. Gaan we echt geen kampioen mee worden, maar wellicht komen we een eindje.

5 mei 2014 om 11:29

Mee eens, met 4-3-3 speel je Spanje en Chili volledig in de kaart. Laat hun het initiatief maar nemen. Tegen Australie kan je wellicht wat offensiever spelen.

5 mei 2014 om 11:58

Ziet er goed uit, alleen zou ik Kongolo lekker thuislaten. Die jongen heeft een half jaar Eredivisie ervaring, het niveau en ervarings verschil met het WK is zo gigantisch groot : dat moet je niet willen.

Voor de rest is het een kwestie van poppetjes invullen in mijn optiek. Iedereen heeft daar zo zijn eigen voorkeur in. Wel of geen Sneijder, Janmaat of Van der Wiel, ect, ect.

Maar ik denk dat we met 5 - 3 - 2 een selectie krijgen waar veel mensen wel mee kunnen leveren.

Cillessen
Veltman
Vlaar
Indi
Van der Wiel
De Jong
Blind
Emanuelson
Robben
Huntelaar
Van Persie
5 mei 2014 om 12:03

Ik zou eerder Veltman thuis laten, die heeft werkelijk waar (nog) niks te zoeken bij Oranje. Neem dan Van Dijk of De Vrij mee voor die positie, hebben ook veel meer bewezen dan Joel. De rest van de selectie ziet er imo prima uit, Emanuelson op linksback kan ook een verademing zijn!

5 mei 2014 om 12:10

Kongolo is anders veel beter dan Martins Indi, hij heeft trouwens ook veel meer talent.

5 mei 2014 om 12:18

Jij bent ook lekker objectief he, Veltman die er nog lang niet is en de laatste maanden zoveel op zijn tenen moest lopen in de basis, en Kongolo die een half seizoen elke wedstrijd minimaal goed was voor een 7 en waar elke voetbalkenner lyrisch over is die oet dan thuis blijven. heel apart dit
En om eerlijk te zijn, ook al ben ik Feyenoorder maar daar is het me echt niet om te doen want dan krijg je weer zo'n Feyenoord ajax welles nietes verhaal en daar ben ik inmiddels iets te oud (37) voor, Kongolo is gewoon beter dus als er een van de twee mee moet kiest van Gaal denk ik voor Kongolo, we zullen zien.

Van Gaal mag van mijtrouwens Kongolo en Veltman thuis laten en dan van Dijk en Mathijssen die gewoon beresterk speelt en ervaring heeft mee, Kongolo moet alleen mee als hij aantoonbaar beter is als anderen op zijn positie, je kan een jongen ook kapot maken als hij te jong is om voor de leeuwen te gooien, daar is nieman mee gebaat.

5 mei 2014 om 12:20

Dat Kongolo meer talent heeft zal wel, maar op Wk's gaat het om presteren. En daarbij speelt ervaring een cruciale rol. Misschien iets te snel geroepen om Kongolo thuis te laten, want zoveel spelers houden we niet over die de rol van linksback kunnen invullen.

@kurtzouma

Ik vind persoonlijk dat Veltman afgelopen seizoen meer heeft aangetoond bij Oranje te horen dan Stefan de Vrij. Maar eigenlijk voldoen beide spelers niet om mee te gaan als basisspeler naar het WK. Hooguit als reserve. Maar Van Gaal heeft om onduidelijke redenen Van Dijk nog geen enkele keer opgeroepen, ik betwijfel dan ook of hij mee zal gaan. Een defensie van met Van Dijk, Vlaar en Indi kan ik dan ook prima mee leven hoor.

5 mei 2014 om 12:38

De Vrij heeft een ijzersterk 2e seizoenshelft gespeeld dus op basis daarvan moet je hem sowieso meenemen.

Prima, ik zeg doen. Extra verdediger bij NL kan echt geen kwaad.

Cillissen
Vlaar
Mathijsen
BMI
vd Wiel
de Jong
Sneijder
Blind
Robben
Huntelaar
van Persie
6 mei 2014 om 00:00

@wvisser18 : Als Nederland 5-3-2 / 3-5-2 gaat spelen moet je natuurlijk niet Blind als loper op links gebruiken. Blind is een goede voetballer, maar hij mist snelheid én loopvermogen ... Verder zou ik minimaal één voetballende verdediger achterin zetten (bijvoorbeeld Veltman of De Vrij) óf kiezen voor een libero die de opbouw verzorgt. (een speler als Van der Vaart kan hier m.i. prima spelen) Robben zou ik in dit systeem eerder een vrije rol voorin geven, zodat Sneijder verdedigend geen werk hoeft te verrichten. Jouw opstelling is verder prima hoor ... ;-)

6 mei 2014 om 10:20

Blind mist loopvermogen? Snelheid ja, maar loopvermogen absoluut niet. Bovendien, wie zou je daar dan neerzetten? Eens dat er misschien een voetballende verdediger achterin mag, maar ik mag toch aannemen dat als je 5-3-2 or 3-5-2 gaat spelen, je niet gaat proberen van achteruit op te bouwen. Lijkt me sowieso niet verstandig met dit elftal. Met Huntelaar en Van Persie redelijke koppers voorin die een lange bal kunnen controleren.. Robben heeft in dit systeem ook een vrije rol, zoals ie bij Bayern ook vaak overal opduikt (rechts, achter de spitsen/middenveld) etc. Ik mag toch verwachten dat je met 3 centrale verdedigers, 2 backs en Nigel de Jong Sneijder genoeg ontlast van zijn verdedigende taken. Ik ben zelf alleen niet zo'n fan van de Vrij en Veltman is er in mijn ogen nog niet klaar voor. Als alternatief zou je de Vrij voor Mathijsen kunnen brengen inderdaad.

6 mei 2014 om 19:39

Emanuelson zou in mijn optiek de beste speler voor de linkerflank zijn in dit systeem. Heeft een goede voorzet, een goede tackle en is redelijk snel. Blind zou in dat geval de vrije verdediger / libero kunnen worden voor de voetballende inbreng van achteruit. Ik ben wel met je eens dat Huntelaar en Van Persie voorin een goede combinatie zou kunnen zijn, ben alleen bang dat als Robben daar achter gaat spelen dat hij te vaak voor eigen succes gaat en dat Van Persie en -met name- Huntelaar geen fatsoenlijke aanvoer krijgen ...

Welke 3 cv's dan en welke Lvv?

5 mei 2014 om 11:59

3 cv's kiezen uit: Vlaar, de Vrij, BMI, Van Dijk, Veltman, Heitinga.

Lv kiezen uit: Blind, Buttner, Pieters, Emanuelson, Van Aanholt, Kongolo.

Verder nog, Rv kiezen uit: Janmaat, van der Wiel

Middenveld kiezen uit: De Jong, Sneijder, De Guzman, Fer, Van der Vaart, Robben.

Voorin: Van Persie, Huntelaar.

Kan je nog best wat aardigs van maken. Maar niet fantastisch natuurlijk. Ik zie 5-3-2 wel zitten.

Deze aanpassing zou hoop geven. Liefst nog met Douglas erbij maar dat zal ook bij deze opstelling wel niet in het profiel passen. Ik zou van Ginkel ook meenemen. Ideaal met zijn loopvermogen en scorend vermogen en kan over 6 weken wel topfit zijn.

Dit zal dus nooit goed gaan. Het is al moeilijk om 2 goede centrale verdedigers te vinden, maar nu moet er nog 1 bij. Als van Gaal zo gaat spelen kunnen we net zo goed niet gaan

Heel de eredivisie speelt 433. Lijkt me een beetje raar om nu ineens om te switchen naar 352. Feyenoord heeft dat ook maar 2x gedaan. Met 352 kan je wel met van Persie en Huntelaar spelen en wellicht Robben daar achter.

Een maand voor het WK het systeem omgooien...... Hahaha! Nu al zin in om te kijken! Beter dan een goede lachfilm!

Toch wel opvallend dat de meeste mensen het er wel mee eens zijn. Vroeger zou van Gaal compleet verketterd zijn als hij van 4-3-3 zou afwijken en het spel daardoor minder aantrekkelijk zou zijn. Ik denk dat de meeste Nederlanders nu zoiets hebben van: overleven van de eerste ronde is belangrijker dan mooi spel (hoewel dit systeem bij Feijenoord er prima uit zag).

5 mei 2014 om 12:04

Dat, en we hebben gewoon niet de spelers voor 4-3-3. Welke spits, welke buitenspelers? Het middenveld wordt dan ook compleet overlopen. Dus daarom denk ik dat 3-5-2 wel kan werken.

Krul
Wiel-Vlaar-Dijk-Vrij-Ema
De Jong-Guzman
Sneijder
Persie-Robben

6 mei 2014 om 00:13

Het probleem is niet zozeer dat we geen goede spitsen en buitenspelers hebben, want spelers als Robben, Huntelaar, Van Persie en eventueel Boëtius, Kuijt, Lens of Depay zijn prima opties voorin. Het probleem ligt m.i. in het feit dat we weinig middenvelders hebben die verdedigende kwaliteiten bezitten. (m.u.v. Nigel de Jong en eventueel Anita)

We hebben wél veel aanvallende middenvelders, maar die zijn (momenteel) niet van wereldklasse. Denk aan Sneijder, Van der Vaart, De Guzman, Klaassen en Wijnaldum.

Dit i.c.m. het feit dat we ook defensief kwetsbaar zijn (zelfs Vlaar is geen échte topper) doet mensen denken dat we 5-3-2 moeten gaan spelen. Het zou kunnen, maar ik vraag me af of het een goed idee is, omdat slechts weinig spelers bekend zijn met dit systeem. De zogenaamde killers achterin die hier op Voetbalzone veel worden genoemd (van Dijk, Douglas) missen voetballende kwaliteiten, al is dat in een wat verdedigender systeem ook een stuk minder belangrijk natuurlijk.

Robben en Van Persie krijgen in dit systeem wel lekker veel ruimte en vrijheid, dus er valt iets voor te zeggen. Ook Sneijder zou prima in dit systeem passen en zelfs Van der Vaart kan als libero worden ingezet.

Cillessen
Vlaar
v.d. Vaart
Kongolo
v.d. Wiel
N. de Jong
Fer
Emanuelson
Sneijder
Robben
v. Persie

Lijkt me prima zo.
Verdedigend niet al te sterk tot op heden dus aanpassen lijkt me een goed idee.
Ik denk dat je zowel verdedigend/counter opties hebt als aanvallend combinerend met van Persie en Robben voorin en de backs wat hoger opgesteld.

Krul
de Vrij
Vlaar
Snelle CV
van der Wiel
de Guzman
de Jong
van Aanholt
Sneijder
Robben
van Persie
5 mei 2014 om 11:48

ipv de guzman zou je misschien moeten kiezen voor een echte box to box speler. Strootman was perfect geweest, maar misschien is fer dan een optie, al weet ik niet hoe hij het in engeland doet.

5 mei 2014 om 11:51

Zou kunnen natuurlijk, ben wel een voorstander van wat extra kracht op het veld. Al denk ik niet dat er centraal een kilometervreter hoeft te staan, nu de backs extra de diepgang zoeken.

5 mei 2014 om 12:28

@ Fretwork

Je geeft aan in je opstelling 'snelle Cv'. Maak een keuze tussen van Dijk en Douglas. In mijn opstelling zou ik beide centraal zetten. Zo zou mijn opstelling eruit ziet, gebasseerd op het 3-5-2 systeem.

Krul
van Dijk
Douglas
Vlaar
van der Wiel
Nigel de Jon
Fer
Kongolo
Sneijder
Robben
van Persie
5 mei 2014 om 12:48

Ik zou persoonlijk voor Douglas kiezen. Als ze allebei meekunnen is dat natuurlijk ook goed. Heb persoonlijk niet zoveel van van Dijk gezien, maar volgens mij kan hij nog wel redelijk opbouwen.

6 mei 2014 om 00:19

?!?

6 mei 2014 om 00:19

@fretwork : Als snelle en fysiek sterke CV denk ik aan Kongolo (of eventueel Martins Indi)
I.p.v. Van Aanholt zou ik kiezen voor Emanuelson. Die heeft een uitstekende voorzet in huis en een goede tackle. Bovendien kan hij op meerdere posities uit de voeten. Hij heeft ook als voordeel t.o.v. Van Aanholt dat hij meer ervaring heeft op het hoogste niveau.

Verder zou ik Fer, Van Ginkel of Klaassen laten spelen i.p.v. De Guzman. De Guzman is in mijn beleving geen box-to-box speler en hij is genaturaliseerd en ik ben geen voorstander van genaturaliseerde spelers in een nationaal elftal. Om dezelfde reden zie ik Douglas ook liever niet. (hoewel ik De Guzman en -in mindere mate- Douglas prima spelers vind)

Weet iemand op er een persconferentie live op tv komt?

5 mei 2014 om 11:47

nee ben ik ook al een tijdje naar aan het zoeken

5-3-2 zou zomaar eens kunnen werken, het is zeker het proberen waard. Nederland is ook gewoon voorspelbaar op dit moment. Ik heb in de opstelling gekozen voor 3-5-2 maar je moet het zien als 5-3-2 met Kongolo als linksback en Janmaat of van der Wiel op rechts. Waarom Kongolo? Die kan het allemaal en functioneert in dit systeem uitstekend. Of hij er klaar voor is? Geen idee, maar wie moet er anders staan, misschien van Aanholt? Daley Blind is als vleugelverdediger/linksback te verdedigend ingesteld en gaat gewoon niet werken.

Cillessen
De Vrij
Vlaar
Martins Indi
Janmaat/Greg
De Jong
Sneijder/Bli
Kongolo
Depay/Sneijd
Robben
van Persie

Ik denk dat het eigenlijk nog best een goede oplossing kan zijn voor Oranje. Verdedigend ben je dan zeer sollide en gezien de Nederlandse backs vaak ver opkomen kan je dan nog best offensief spelen en veel kansen creeren. En met de snelheid van Robben kan je dan ook goed op de omschakeling spelen. Als je dan bijvoorbeeld Kongolo LB zet, die ook heel snel is denk ik dat je een zeer gevaarlijk team neer kan zetten.

Ik word een beetje gek dat zoveel mensen Van Dijk erin zetten. Ik vraag me af hoeveel mensen zijn wedstrijden in Schotland bekijken. Het is Van Gaal zijn baan om dat te doen en als hij hem dan niet oproept zal dat wel terecht zijn! Er praten te veel mensen mee over Van Dijk of beoordelen hem over de wedstrijden tegen Ajax.

Ik zou gewoon met mijn beste spelers gaan spelen en daar een systeem voor maken. Zoveel hebben we er niet dus zorg dat de beste er allemaal in staan.

Cilissen
Janmaat-De Vrij-Vlaar-BMI-Emanuelson/Blind
De Jong
Sneijder-Robben
Huntelaar-Van Persie

Dan speel je met 5 verdedigers maar toch aanvallend. Verdedigend maakt het niet heel veel uit, zitten qua niveau dicht tegen elkaar aan. De Vrij is goed in vorm, Vlaar en Indi zijn lekker sterk. Emanuelson/blind en Janmaat hebben veel loopvermogen en die gasten daarvoor zijn gewoon van het hoogste niveau dat we hebben. De vleugelverdedigers moeten met pressie naar voren verdedigen wanneer de bal aan hun kant is en een middenvelder opvangen zodat je niet overlopen word.

5 mei 2014 om 12:07

Maar met Sneijder, Robben, Persie, en Huntelaar heb je 4 spelers die niet verdedigen. Dat is te aanvallend denk ik. Dan is er bijna geen middenveld.

Lijkt me een prima optie. Maduro lijkt me wel een speler die goed in de rol als inschuivende CV uit de voeten kan. Iemand een idee of hij nog veel speelt? Is toch een jongen met de juiste leeftijd, groot postuur en aardig wat ervaring in La Liga.

5 mei 2014 om 11:59

Maduro speelt nauwelijks bij Paok(!), dus lijkt me geen optie. Ik zou dan eerder voor een Van Dijk of Douglas gaan.

6 mei 2014 om 00:23

@kurtzouma : Livinglegend noemt Maduro als inschuivende CV. Lijkt me niet dat Douglas en/of Van Dijk deze rol kunnen invullen. Spelers als De Vrij, Blind en Veltman (of eventueel Van der Vaart als libero) zouden dit wél prima kunnen.

6 mei 2014 om 20:26

Ik heb zijn post gelezen, maar voor mij is een speler als Maduro gewoon weg geen optie voor het Nederlands elftal. Die komt veel te kort en speelt in een nietszeggende competitie. Van Dijk kan trouwens prima als inschuivende CV spelen, deed hij ook vaak genoeg bij Groningen. Vlaar en De Vrij kunnen dit trouwens ook prima. Blind, Veltman en zeker van der Vaart zijn absolute lachertjes voor die positie, die moet je niet in het centrum neer zetten. Veltman heeft wel potentie, maar moet eerst een seizoen constant spelen om in aanmerking te komen imo. Blind is geen verdediger om over van der Vaart nog maar te zwijgen...

5-3-2... je zou het ook 3-5-2 kunnen noemen. Dit zou dan mijn opstelling zijn op het Wk.
Met de volgende spelers als reserve: Vorm, Cillesen, van der Wiel, van Dijk, Blind, Rekik, de Guzman, Fer, Wijnaldum, Depay, Huntelaar, Klaassen

Krul
de Vrij
Vlaar
Martins Indi
Janmaat
N. de Jong
Emanuelson
Kongolo
Sneijder
Robben
van Persie
6 mei 2014 om 00:26

@gompie070 : Als je Kongolo en Emanuelson van positie laat wisselen en Vlaar en De Vrij ook, dan heb je een vrij aardige opstelling denk ik. Al zou ik zelf Cillessen laten spelen i.p.v. Krul en Van der Wiel i.p.v. Janmaat. (hoewel ze qua niveau weinig voor elkaar onderdoen)

6 mei 2014 om 13:57

Kongolo speelt ook op die plek bij Feyenoord, of centraal achterin. Maar zeker niet op de plek die jij voor ogen hebt. Ik vind Krul toch wel van een iets hoger niveau als Cillessen.

Vlaar zou ik ook niet ruilen met de Vrij, dit omdat de Vrij gewoon sneller is dan Vlaar en dus een linksbuiten sneller kan oppakken als een Vlaar.

6 mei 2014 om 19:49

Emanuelson is m.i. ook geen centrale (verdedigende) middenvelder, vandaar dat het mij beter leek om Kongolo daar neer te zetten (uitgaande van jouw opstelling) en Emanuelson kan uitstekend uit de voeten als speler op de linkerflank. Krul is puur als doelman misschien net iets verder als Cillessen, maar Cillessen heeft meer uitstraling en is in voetballend opzicht beter, als was zijn laatste wedstrijd in Oranje niet erg sterk te noemen.

V.w.b. De Vrij en Vlaar valt er wat voor jouw betoog te zeggen, maar ik had ingeschat dat Van der Wiel de eventuele linksbuiten zou oppakken. Vlaar kan dan rugdekking geven indien nodig. Ik vind Vlaar meer een pure mandekker, terwijl De Vrij juist goed is in de opbouw. Daarom zou ik hem als vrije verdediger tussen 2 mandekkers in opstellen.

5 mei 2014 om 12:09

Iets harder schreeuwen, dan hoort Louis je misschien wel!

Lijkt mij een prima idee om deze variant te proberen tegen goede landen als Spanje en Chili. Achterin moet je de pot dichthouden met sterke jongens als Vlaar, Bmi, van Dijk/ eventueel de Vrij of Rekik. op de vleugels snelle jongens met een goede voorzet ala vd Wiel/ Janmaat en aan de andere kant Emanuelson. Met de Jong als zekere controleur voor de verdediging met daarnaast iemand met meer creativiteit en diepgang als Blind of Fer. Daarvoor de gevestigde orde met Sneijder, Robben en Van Persie. Eventueel kan je nog een variant proberen om iets extra's te forceren met Huntelaar als diepe spits en van persie en Robben om hem heen met een nummer 10 achter hem, dan wel spelen met 1 controleur.

Cillissen
Van Dijk
Vlaar
BMI
De Jong
Blind/ Fer
Van der Wiel
Sneijder
Emanuelson
Robben
Van Persie
6 mei 2014 om 00:29

@fcmonkey : Goede opstelling, ik mis alleen een verdediger met voetballende kwaliteiten.
De Vrij, Veltman of Van der Vaart (als libero) in plaats van Van Dijk en ik ben het met je eens ... ;-)

Wat zal dan de opstelling zijn? Cillessen - Janmaat - de Vrij - Vlaar - BMI - Blind - de Jong - Clasie - vd Vaart - Robben en v Persie?

5 mei 2014 om 12:26

Martins Indi heeft een teleurstellend seizoen gespeeld. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat hij een basisplek krijgt. De Guzman zou ik erin zetten voor Clasie. Als Van Gaal met een 5-3-2/3-5-2 formatie gaat spelen dan zou hij Emanuelson of eventueel Pieters moeten selecteren. Blind komt denk ik loopvermogen daarvoor tekort.

5 mei 2014 om 12:35

Ja idd. Maar v Gaal heeft hem toch altijd wel blijven opstellen? Ik zou persoonlijk voor Kongolo kiezen ipv Bmi. Zal de Guzman bij de selectie zitten? V Gaal heeft hem maar 2 x opgeroepen laatste tijd?

6 mei 2014 om 00:33

@fcda : Geen Clasie s.v.p. Die jongen heeft bewezen tekort te komen voor de absolute top. Hij is best sympathiek en het is een aardige speler voor eredivisiebegrippen (al komt hij tegen clubs als Psv, Twente en Ajax ook vaak in de problemen), maar hij is voetballend niet goed genoeg en voor zijn fysiek hoeven we hem ook niet mee te nemen. Met Nigel de Jong, Anita, Blind, Fer, Klaassen, Wijnaaldum en Van Ginkel hebben we betere spelers die op zijn positie uit de voeten kunnen.

6 mei 2014 om 16:44

Praat aub niet over Feyenoord spelers als je niet kijkt. Hij komt in de probemen tegen de grotere clubs in Nederland. PSV - Feyenoord niet gekeken zeker?
Hou toch op man. Fysiek is hij juist sterk.

6 mei 2014 om 20:03

In De Kuip zul je mij niet zo snel aantreffen, behalve bij wedstrijden van het Nederlands Elftal, maar ik kijk vrijwel alle samenvattingen en ik baseer daar dan ook mijn mening op. Dus ik heb (ook volgens jouw ''regeltjes'' gewoon recht van spreken.

Clasie is fel en heeft een goede wedstrijdinstelling, maar fysiek is hij absoluut niet sterk. Bovendien mist hij handelingssnelheid. Tegen de meeste clubs in de eredivisie houdt hij zich prima staande hoor en misschien ook nog wel in die ene wedstrijd uit bij PSV (zo te lezen kun jij het je nog prima herinneren), maar tegen Ajax kwam hij dit seizoen in 3 wedstrijden toch echt tekort. Vilhena vond ik dan wél weer sterk spelen tegen Ajax. (vooral in de bekerwedstrijd in de Arena, toen speelde Feyenoord sowieso best goed moet ik eerlijk zeggen)

Voor spelers als Clasie, Mulder en Immers is Feyenoord het plafond. Spelers als Vilhena, Kongolo en Martins Indi (hoewel hij dit seizoen niet geweldig was) hebben veel meer potentie en kunnen uitgroeien tot topspelers. De Vrij en Boëtius hebben ook zeker talent, hoewel ik denk dat De Vrij niet mans genoeg is om op een hoger niveau (lees : het buitenland) te slagen en Boëtius is een echte buitenspeler en die slagen (op de echte toppers na) niet vaak buiten Nederland. Ik voorspel voor hem een Taument-scenario : Doet het erg goed in Nederland, maar zal in het buitenland al snel op een dood spoor belanden.

wat zal de opstelling dan zijn? cillessen - de vrij - vlaar - bmi - janmaat - blind - n. de jong - de guzman - sneijder - robben en rvp?

Maar dan ga je juist met spelers spelen die je niet hebt. Er zijn geen goede centrale verdedigers. 2 opstellen is al moeilijk, laat staan 3.

5 mei 2014 om 12:19

Juist niet, als je 3 echte verdedigers neerzet kunnen onze vleugelverdedigers meer risico's nemen en meer deelnemen in de aanvallen en tevens verdedigen waar het nodig is. Je bouwt veel meer zekerheden in zo. We hebben echt wel jongens die een bal weg kunnen rossen achterin en een aanvaller weg kunnen zetten en sterk zijn in de kopduels Vlaar, Bmi, Van Dijk, Rekik, we moeten niet alles super opbouwend willen proberen.

krul

janmaat vlaar van dijk indi van aanholt

robben de jong sneijder

van persie lens

4-4-2 met Huntelaar en van Persie samen voorin zie ik goed werken, daarbij met Lens en Robben aan de zijkant met hun snelheid.

Krul
van der Wiel
van Dijk
Vlaar
Blind
Robben
de Guzman
de Jong
Lens
Huntelaar
Van Persie
6 mei 2014 om 00:38

Deze opstelling gaat absoluut niet werken. Er is zo totaal geen opbouw van de verdediging naar het middenveld en Lens heeft de laatste maanden nauwelijks nog gespeeld bij Dynamo Kyiv.
Bovendien trekken beide buitenspelers in jouw opstelling (robben en Lens) steeds naar binnen toe, waardoor Huntelaar en Van Persie geen goede voorzetten zullen krijgen. Bovendien wordt het zo wel erg druk in het centrum, zeker als je ook nog De Guzman centraal neerzet. De enige middenvelder die de verdediging kan ondersteunen is De Jong. Blind wordt als linksback overlopen.

Haha wat een onzin. Koeman introduceerde dit systeem al uit bij Groningen i.p.v. uit bij PSV. En ook in de wedstrijden hierna bleef hij volhouden aan dit systeem. Met succes overigens!

Haha is dit de mening van van Gaal of de mening van Driessen?

Ik heb het idee dat hij gewoon z'n eigen ideeën verkondigt en daar de naam van van Gaal aan koppelt..

Overigens ben ik het wel met zijn opvattingen eens.

Cillessen
De Vrij
Vlaar
Martins Indi
Janmaat
De Jong
Blind
VD Wiel
Sneijder
Robben
Van Persie

Als er dan 5-3-2 gespeeld gaat worden zie ik het het liefste op deze manier gebeuren

Cillissen
De Vrij
Vlaar
BMI
Janmaat
Blind
N. De Jong
Sneijder
Fer
Robben
RVP
6 mei 2014 om 00:40

Blind is een prima voetballer, maar Blind als loper op links gaat denk ik niet werken. Stel hem dan op als centrale middenvelder of -nog beter- als inschuivende verdediger !

Hoe laat zou van Gaal naar buiten komen met zijn voor selectie? Ik dacht, zal wel om 12 h zijn, maar toch niet.

Als je 5-3-2 speelt wat gebeurt er dan met rob en depay enz want je speelt dan met 2 spitsen geloof me het gaat echt niet werken...

6 mei 2014 om 00:42

@mikethebest : Robben kun je een vrije rol geven als 2e aanvaller naast Van Persie.
Depay kun je dan vanaf de bank gebruiken als invaller. (is m.i. nog niet toe aan een basisplaats)
Ik vraag me ook af of 5-3-2 een goed idee is, aangezien er slechts weinig teams zo spelen, maar de kwaliteiten van onze beste spelers zouden in dit systeem prima tot uiting kunnen komen denk ik.

Ik zou zo spelen: Michel Vorm; Gregory van der Wiel, Van Dijk, Ron Vlaar / John Heitinga, Douglas, Alexander Büttner / Terence Kongolo; Nigel de Jong, Leroy Fer, Ibrahim Afellay; Robben (vrije rol); Huntelaar / Lens.

Je zou achterin ook voor wat meer voetbal kunnen kiezen door Veltman of De Vrij op te stellen, maar door de aanvallende backs heb je meer zekerheid nodig. Ik vind Van Persie meestal matig in Oranje. Ik zou Emanuelson ook meenemen, kan op veel plekken uit de voeten en heeft veel (internationale) ervaring.

6 mei 2014 om 00:48

@world : Van Dijk en Douglas missen opbouwende kwaliteiten. Heitinga heeft al 2 seizoen dramatisch gespeeld. (was eerst bankzitter bij Everton en degradeerde vervolgens met Fulham)

Büttner zou in de toekomst een goede optie kunnen zijn, zeker in een 4-4-2 of 5-3-2 formatie, maar hij heeft dit seizoen veel te weinig gespeeld. Afellay heeft dit seizoen ook niet of nauwelijks gespeeld en hetzelfde geldt voor Lens. Wat betreft Emanuelson, Kongolo en De Vrij of Veltman ben ik het volledig met je eens. Vorm, Cillessen en Krul ontlopen elkaar niet veel qua niveau, denk dat dit ook de 3 keepers zijn die het meeste recht hebben om naar Brazilië te gaan, hoewel Vermeer als 3e keeper een uitstekende penaltykiller zou kunnen zijn in de knockout-fase.

Dat betekend automatisch dat Lens zijn potentiële basisplek gedag kan zeggen, is geen 5-3-2 speler.

Ik denk dat het maar als bijgevoegd eruit gaat zien waarbij Blind echt tegen de verdediging zal gaan aanspelen als Nederland in balbezit is. Dan geeft de backs ruimte om mee op te komen omdat De Guzman en de Jong hun verdedigende taken voorrang geven.

Krul
Janmaat
Vlaar
BMI
BMI
De Jong
Blind
De Guzman
Robben
Sneijder
Van Persie
6 mei 2014 om 00:52

@sverige4u : Je hebt Martins Indi 2 x opgenomen in jouw opstelling ... Vind je hem zo goed ?!? ;-)
Prima opstelling verder, al zou ik Cillessen de voorkeur geven boven Krul en Emanuelson in deze formatie laten spelen i.p.v. De Guzman. (De Guzman is m.i. geen verdedigende middenvelder)

Deze 5-3-2 opstelling lijkt wellicht wat defensief, maar ik ben er van overtuigd dat het ook vele voordelen heeft. Ten eerste staan er met Vlaar en Douglas sterke verdedigers die in de zone kunnen blijven en sterk zijn in de duels. Op de flanken heb je spelers als Janmaat en Kongolo die de hele kant kunnen bestrijken. Met de Jong heb je iemand in de ploeg heb altijd iemand die verdedigend denkt. Verder zijn het spelers die bal altijd vooruit willen spelen. Fer is een sterke lopende speler, net als Janmaat en Kongolo. Voorin heb je de snelheid van Robben en de scorende van Persie.
Met dit elftal heb je kracht, snelheid en ook veel gevaar bij dode spelmomenten.

Krul
De Vrij
Douglas
Vlaar
Janmaat
de Jong
blind
Kongolo
Fer
Robben
Van Persie
6 mei 2014 om 00:55

Jouw opstelling is wel erg gebaseerd op defensive kwaliteiten, kracht en loopvermogen. Behalve Robben en Van Persie staat er geen enkele creatieve speler in dit elftal. Denk niet dat dit zal werken. De voorhoede heeft ook aanvoer nodig. (denk aan Sneijder, Emanuelson, Van der Vaart)

Huntelaar Van persie


Wesley snijeder Robben

N. De jong


Emanuelson Mathijssen Heitinga van der wiel

Stekelenburg

6 mei 2014 om 01:01

Heb jij de afgelopen 4 jaar in een grot geleefd ?!? Prima opstelling hoor ... in 2010 welteverstaan.
Stekelenburg en Heitinga zijn gedegradeerd met Fulham. Stekelenburg is daar reservedoelman, Heitinga komt voetballend én verdedigend tekort voor de top. (moest daarom ook weg bij Everton)

Mathijsen is inmiddels halverwege de 30 en dat is op zich niet erg, het is namelijk geen slechte speler, maar hij komt tegenwoordig snelheid tekort. Kan bovendien niet goed opbouwen. Bovendien is het tijd om spelers als Veltman, Martins Indi en Kongolo de kans te geven.

Zou in dit systeem wel met de punt naar achteren spelen, zoals juventus dat doet. Speler verdeler op de plaats achter de middenlinie. Bij de spitsen is het belangrijk dat er een een combinatie aan durft gaan met de vleugel spelers, en een hele snelle spits voor de counters.

In deze opstelling is het belangrijk dat je je in beeldt dat Clasie achter de middenlinie komt te staan. Of je wisselt hem met sneijder die daar voor staat. Met daarachter twee box to box spelers zoals Fer en de jong.
Van der wiel zou op de plek van Janmaat kunnen staan.
Bmi ipv van dijk.

cillesen
de vrij
Vlaar
Van dijk
Janmaat
Blind
De jong
Kongolo
Clasie
Robben
Van persie
6 mei 2014 om 01:07

@michiel1604 : Je geeft aan dat je dit team zoals Juventus wilt laat spelen, met Clasie als een soort van Pirlo met de punt naar achteren neem ik aan. Denk niet dat dit zo gaat werken. Los van het feit dat Clasie niet te vergelijken is met Pirlo en het vereiste niveau mist voor Oranje, zijn De Jong en Blind geen dynamische middenvelders. Ze zijn wel goed, maar geen box-to-box spelers zoals Marchisio, Vidal en Pogba dat zijn. Dit elftal mist dynamiek / loopvermogen. Dat kun je oplossen door Kongolo op de plek van Van Dijk te zetten en Van Dijk, Clasie en Blind te vervangen door Emanuelson / Sneijder / Fer / Van Ginkel / Klaassen / Wijnaldum.

Deze 3-5-2 (5-3-2D) (d=defensief) vind ik zeker geen gekke gedachte. Verdedigend is Nederland gewoon hartstikke kwetsbaar, dus het kan naar mijn mening geen kwaad om daar een extra poppetje neer te zetten.

Verder snap ik niet dat mensen Janmaat boven van der Wiel kiezen, met alle respect. Janmaat speelt dit seizoen geweldig en ik vind het een hartstikke goede speler, maar van der Wiel krijgt in mijn optiek toch echt wel de voorkeur. Van der Wiel staat op de training dagelijks tegenover Zlatan, Lavezzi, Lucas, Cavani terwijl Janmaat het moet doen tegen Pelle, Schaken, Boetius (met alle respect). Verder staat van der Wiel in het veld naast Alex of Thiago Silva. Wat ik wil zeggen? Van der Wiel heeft internationaal gezien veel meer ervaring en hij draait mee met de top. Overigens vind ik dat hij het ook heel erg goed doet bij Psg. Daarom zou van der Wiel bij mij de 1e rechtsback zijn.

U snapt er allen niets van. Wat een opstellingen zeg. Ik zou zeggen begin met van Breukelen in de goal. Verder zou ik kiezen voor Jaap Stam ipv Janmaat. Jaap is altijd een zekerheidje. Van Hanegem is naar mijn idee sterker dan Fer of De Guzman, dus opstellen. Laat Sneijder ook thuis, Bergkamp kan voor creativiteit achter de spitsen zorgen. Verder maakt het me niet zo veel uit.

Ik kan me herinneren dat Robben vorig jaar ook een aantal keer op de 10 heeft gestaan. Die wedstrijden speelde hij goed, maar dat was wel bij zijn eigen club en teamgenoten zijn beter dan het huidige NL-elftal.

Maar misschien is deze opstelling wel te optimistisch.

Krul
vd Wiel
Vlaar
Kongolo
Lens
N. de Jong
De Guzman
depay
Robben
Huntelaar
v. Persie
5 mei 2014 om 12:50

We worden dan wel redelijk hard overlopen vrees ik. Als van Gaal inderdaad met een vijfmansverdediging wil kunnen spelen lijkt het me niet handig om Depay en Lens daar te zetten. Aanvallend moet je zo wél potten kunnen breken

6 mei 2014 om 01:11

@ajax072 : Deze opstelling zou voor Oranje zelfmoord betekenen. De flanken zijn enkel in aanvallend opzicht bezet. Lens en Depay kunnen niet verdedigen en zeker Depay is geen loper.
Robben op 10 zou kunnen, maar hij gaat te vaak voor eigen succes en dat zal voor veel ergernis zorgen bij Huntelaar en Van Persie. De Guzman is geen verdedigende middenvelder en ook snap ik niet waarom je Van der Wiel als centrale verdediger zou moeten opstellen.

Ik snap niet waarom iedereen Van Dijk in de opstelling zet. Deze jongen gaat niet eens mee naar Brazilië! Als Van Gaal naar 5-3-2 gaar switchen, verwacht ik dat dit de opstelling zal worden:

Cillessen
De Vrij
Vlaar
Martin Indi
Van der Wiel
N. De Jong
Fer
Blind
Sneijder
Robben
Van Persie

Lijkt me een interessante ontwikkeling. Ik vraag me alleen af waarom zoveel mensen Cillesen boven Krul of Vorm kiezen. Krul en Vorm hebben meer ervaring en keepen al enkele seizoenen in een van de beste, zoniet de beste competitie ter wereld, terwijl Cillesen nog niet eens een heel seizoen basis heeft gespeeld in de Eredivisie.verder hoop ik dan ook niet op Blind, Kongolo of Veltman in de verdediging. Als je spelers als Büttner, Emanuelson, Pieters en misschien nog van Aanholt hebt moet je Blind gewoon geen linksback zetten. Kongolo en Veltman zijn nog veel te onervaren, hebben net een paar wedstrijden gespeeld in de Eredivisie.

Krul
Van der Wiel
Vlaar
Bütt/Emanuel
De Vrij
De Jong
Robben
Sneijder

Ik zou zoiets wel eens willen zien. 2 aanvallende backs met ervaring. Fer op het middenveld vanwege zijn loopvermogen en kracht. De Guzman op #10 omdat alle nr 10's het eigenlijk laaf afweten (sneijder, vd Vaart, Maher, Siem de Jong, etc) en dan 2 wereldtoppers met ruimte en vrijheid in de aanval.

Cillessen
De Vrij
Vlaar
Kongolo
vd Wiel
De Jong
Fer
Emanuelson
De Guzman
Robben
v Persie
6 mei 2014 om 20:07

Eindelijk iemand die het snapt ! (al vind ik wel dat Sneijder sowieso mee moet naar Brazilië)

Daar hebben we wel goede spelers voor, met vd Wiel en Emanuelson hebben we backs die dat fantastisch in kunnen vullen en je kan Huntelaar en Van Persie samen opstellen met Sneijder erachter. Wordt alleen lastig om Robben dan op te stellen

5 mei 2014 om 13:13

Robben is je beste speler man! Dat wordt helemaal niet lastig om hem op te stellen, maar juist heel simpel; Geen Huntelaar! Als je reactievoetbal speelt heb je geen donder aan houten-Klaas.

Deze selectie is inderdaad meer geschikt voor een dergelijke tactiek. Hoewel ik om de een of andere reden nog enkele verrassingen verwacht in de selectie van Van Gaal, sluit ik dit elftal niet uit. Cillessen lijkt de eerste keuze van de bondscoach te zijn en Vlaar, BMI en De Vrij zijn de meest gebruikte verdedigers. Janmaat lijkt een zekerheidje te zijn, maar er bestaat nog onduidelijkheid te zijn over de linksbackpositie. In deze tactiek is Blind ongeschikt vanwege zijn gebrek aan snelheid. Emanuelson en eventueel Van Aanholt hebben een groot loopvermogen. Als slot op de deur zou Nigel de Jong een goede keuze zijn. Afhankelijk van zijn vorm is een 'powerhouse', en box-to-box-speler, als Fer uitermate geschikt. Als aanvallende middenvelder gaat de keuze hoogstwaarschijnlijk tussen Van der Vaart en Sneijder, hoewel ik hier een verrassing niet uitsluit. Mijn keuze valt op de HSV-speler vanwege zijn ogenschijnlijke klik met Van Perse.

Cillessen
De Vrij
Vlaar
Martins Indi
Janmaat
Fer
N. De Jong
Emanuelson
V/d Vaart
Robben
Van Persie

naar mijn mening kan Nederland het best spelen in een 4-3-3 opstelling met 2 grote centrale verdedigers, 3 middenvelders 2 defensieve middenvelders, en sneijder als centrale middenvelder, ze moeten top fit zijn en verdedigend werk leveren, een fitte sneijder die bij omschakelingen in de counter meteen de spitsen in werking kan brengen. Verder denk ik dat depay erg sterk is en een van de betere spelers van Nederland zou kunnen worden.het Nederland van afgelopen jaar was echt te voorspelbaar, en aangezien we technisch niet bij de top horen moeten we het met kracht enig sinds goed maken.

krul
janm/vd wiel
van dijk
vlaar
blind
de jong
snijeder
fer
robben
Robin v P
depay
6 mei 2014 om 20:12

@machano 12 : Je hebt wellicht de beste spelers opgesteld, maar is dit ook het beste team ? Wie gaat de opbouw van achteruit verzorgen ?!? Vlaar en Van Dijk zijn hier naar mijn mening allebei niet geschikt voor. En zowel Robben als Depay trekken vaak naar binnen toe en gaan dan voor eigen succes. De een (robben) kan dat wat beter als de ander (depay) ...

Depay heeft talent, maar ook erg weinig rendement dit seizoen. Boëtius daarentegen heeft veel assists afgeleverd. (komt natuurlijk ook doordat Pelle in de spits een goed aanspeelpunt is)

dit zou wel eens goed uitpakken want je hebt de spelers die nodig zijn voor zo een formatie...

Krul
Van Dijk
Douglas
Vlaar
Gregory
Guzman
N. De Jong
Urby
Sneijder
Robben
Van Persie
6 mei 2014 om 20:15

Ook hier geldt : Wie gaat de opbouw van achteruit verzorgen ? Er staan nu 3 statische mandekkers achterin. Wie gaan ze verdedigen ? Welk land speelt met 3 centrale aanvallers ?
Denk dat Douglas of Van Dijk vervangen zou moeten worden door Veltman / De Vrij / Blind.
Ook is De Guzman (hoeveel veel mensen het kennelijk met jou eens zijn gezien alle opstellingen) in mijn ogen geen box-to-box speler, maar een aanvallende middenvelder. (of rechtshalf bij 4-3-3)

6 mei 2014 om 20:42

Veltman? De vrij? van dijk kan heel goed opbouwen en vlaar is ook redelijk tot goed... Guzman is echt een box-to-box player, hij is completer dan fer, heeft meer ervaring,meer kracht,techniek en snelheid en kan ook een bal afpakken, nigel de jong is de breker op het middenveld, dat zijn jouw ogen maar jij ziet het verkeerd, je moet het zo zien, hij moet voor die connectie gaan zorgen, van de verdediging naar de aanval en dat kan de guzman heel goed... guzman en sneijder moeten dat doen,,, verdediging staat stabiel met 3 monsters, de vleugels zullen goed bedekt worden, liever kongolo dan veltman of blind

6 mei 2014 om 21:02

Verder kan ik me prima vinden in jouw opstelling hoor, je hebt in principe de juiste poppetjes op de juiste plaatsen neergezet. Alleen vind ik het jammer dat er niet één speler met opbouwende kwaliteiten achterin staat. 2 mandekkers is denk ik genoeg.

Ik zie Blind dan ook niet als ''monster'', maar als libero. 2 ''monsters'' naast hem (bijvoorbeeld Vlaar en Van Dijk of -liever nog- Kongolo) zou prima werken.
De Guzman is inderdaad een mooiere voetballer dan Fer, maar qua snelheid en kracht legt hij het echt wel af tegen Fer hoor ... Maar die keuze kan ik op zich nog wel begrijpen. Het zou allebei prima kunnen. Kwestie van smaak.

De Jong is in mijn ogen de beste keuze op het middenveld. Ook met jouw keuze voor de spelers op de vleugels ben ik het volledig eens. Het verschil zit in kleine details. Ik zou Krul en Douglas daarom vervangen door Cillessen en Blind (of misschien zelfs wel Van der Vaart als libero), verder is jouw opstelling exact gelijk aan de mijne.

Wat ziet iedereen toch in die fer? Die speelt bij een degradatie kandidaat als een natte krant! Dan kan je daar beter clasie/guzman neerzetten

5 mei 2014 om 13:24

Heb jij Fer tegen Columbia zien voetballen? Dat type voetbal kan je ook verwachten van Chili, dan is Fer best nuttig. De Guzman zou ook kunnen.

6 mei 2014 om 20:22

Fer is misschien geen wereldvoetballer in technisch opzicht, maar hij heeft wel een groot loopvermogen (hij kan het hele veld bestrijken), is fysiek sterk en kan koppen. Bovendien is hij op meerdere posities inzetbaar. (al is hij als box-to-box speler het sterkst denk ik)

Clasie komt tekort en De Guzman is genaturaliseerd en ik ben persoonlijk geen voorstander van genaturaliseerde spelers in een nationaal elftal. Vind hem wel een prima voetballer overigens ...

Ruben Schaken en Stefan de Vrij scoorde.. Dat waren Janmaat en Mathijsen! SLECHT VOETBALZONE

Serieus, al die mensen die Vlaar centraal achterin posteren?
De centrale man achterin moet een type Libero zijn, een voetballende verdediger die in balbezit doorschuift naar het middelveld zodat de nummer 10 op zijn beurt kan doorschuiven naar de aanval.

6 mei 2014 om 20:24

Kijk, eindelijk een kenner onder ons ! Ben het volledig met je eens. Er zijn mensen die opteren voor 3 mandekkers achterin, maar dat is echt overdreven. Gewoon De Vrij, Veltman, Blind of -mijn persoonlijke voorkeur- Van der Vaart als libero opstellen !!!

Dit zou ik doen, Kongolo Midden centraal, door zijn snelheid kan hij n de backs compenseren.

Cillesen
De vrij
Kongolo
Dijk/Vlaar
Janmaat/wiel
Clasie/blind
De jong
Emanuelson
Sneijder
Robben
Van Persie

Hoezo zou je opeens in een andere opstelling spelen? Nederland heeft heel zijn kwalificatie gespeeld in 4-3-3 en er wordt al te veel gewisseld terwijl vastigheid de oplossing is om te kunnen stunten.

Ik hoop dat het gewoon 4-3-3 wordt.

correctie: ik was Erik Pieters vergeten die moet erin ipv Emanuelson.

Krul/Vorm
vd Wiel
van Dijk
Vlaar
Emanuelson
De Guzman
N. de Jong
Fer
Robben
van Persie
Depay

Met deze opstelling wordt Robben levensgevaarlijk en door Depay in de spits te zetten houden we diepte in het spel. Daarbt me ij zie ik liever Huntelaar in de spits dan van Persie en samen spelen lijkt me geen goeie combinatie.

Cillessen
van Dijk
Vlaar
Martins Indi
van der Wiel
van Ginkel
de Jong
Büttner
Robben
Huntelaar
Depay
5 mei 2014 om 13:39

Leuke opstelling. Qua systeem ben ik het helemaal met je eens. Allen Van Ginkel niet, die heeft gewoonweg het hele seizoen niet gespeeld, dan zou ik daar liever Fer (of eventueel De Guzman) neerzetten. Zelfde voor Buttner, ik zou daar dan Depay nerzetten en Van Persie naast Huntelaar in de spits. Of eventueel Sneijder hangend achter de spits.

Krul
Van Dijk
Vlaar
BMI
vd Wiel
Fer
N. de Jong
Depay
Robben
Sneijder
Van Peris
5 mei 2014 om 14:22

Maar om Robben op die plek gevaarlijk te maken moet er wel diepte in de spits zijn. Anders is het allemaal weer veel te makkelijk te verdedigen. Dat Büttner en van Ginkel te weinig hebben gespeeld ben ik het helemaal mee eens. Maar de wens is soms de vader van de gedachte.

Als Van Gaal dit echt wil gaan doen dan zou Willems een fantastische optie zijn voor linksback, helaas is hij ook geblesseerd. Het is sterk systeem, als Feyenoord dit vanaf het begin van het seizoen had gebruikt zag ik ze kampioen worden. Maar als we zo spelen zal hoogstwaarschijnlijk Robben de enige creatieve speler zijn. Ik zie heel graag Depay spelen maar dat gaat niet werken in deze formatie, is een verkapte 3-4-3 niet iets?

Cillesen
De Vrij
Vlaar
Indi
Janm/VDW
De Jong
Fer
Kongolo?
Robben
RVP
Depay
5 mei 2014 om 13:34

Willems?????? Nee joh! Verdedigend uitermate zwak en hij wil wel aanvallend spelen maar doet dat als een blind paard. Heeft geen voorzet en totaal geen overzicht.

5 mei 2014 om 13:51

Willems is aanvallend een fantastische speler, kan zelf scoren en geeft ook nog wel is een assist. Dat hij er dit seizoen niet zoveel heeft ligt aan Locadia die veel kansen nodig heeft.

Goed nieuws! 4-3-3- is natuurlijk een hopeloos ouderwets systeem. Leuk in de jaren 70 maar nu wordt je er internationaal absoluut mee uitgelachen. Je wordt sowieso op het middenveld overlopen (3 middenvelders kunnen het nu eenmaal nooit winnen van 5) en het is ook nog eens zo voorspelbaar als de wat. Het is het meest eenvoudig te verdedigen systeem, het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je de back die tegen Robben speelt rugdekking te geven.

5-3-2 is een optie. Maar ik vraag me af of Nederland daar de spelers voor heeft. Op rechts wel (vd Wiel, Janmaat) maar op links eigenlijk niet. Daarnaast moet je dan een centraal duo hebben waarvan constant 1 man voor de verdediging kan spelen.

Maar in ieder geval beter dan 4-3-3. Zelf zou ik liever 3-5-2 spelen.

5 mei 2014 om 15:52

Maar zoals elk systeem wanneer goed uitgevoerd is het niet zo makkelijk te verdedigen.
Jij zegt met 433 moet je de back rugdekking geven die op Robben staat maar dat kan toch ook nog steeds met een 532 formatie?

En zolang je met 433 maar bewegenlijke mensen voorin hebt staan zullen ze minder snel uit het centrum durven te komen omdat de centrale verdediger dan 1op1 zou staan met een bv. van Persie.

Je kan als van Gaal beter eerst kijken naar je spelers die je meeneemt naar het Wk en daarop een juiste formatie kiezen.

Eigenlijk iets te laat, maar goed. Hij heeft eigenlijk ook nog niet echt een vaste basis, dus hij zou het kunnen proberen. Heb je toch wat meer zekerheid achterin.

Ik zal 4-3-2-1 spelen Waarbij de drie achterste in eerste instantie niet veel creativiteit hebben wel sneijder mee en ook Anita. Heb Nigel de Jong een linie na achteren gezet vind hem te traag daarnaast een snellere krachtige speler die zijn man uitschakeld en kopkracht en kracht toevoegd. Nederland is helaas niet instaat te voetballend ver te komen mede door de kwetsbare spelers in de omschakeling. Daardoor een defensiever middenveld en voorin snelheid en creativiteit. Ik zou verder weinig eredivisie spelers meenemen Depay voor snelheid en kracht voorin en een goed zondagsschot en dan eventueel BMI Janmaat verder niet. Kongolo kies ik vanwege zijn vorm erg indrukwekkend verder hebben we geen linksback zou emanuelson als vervanger meenemen. je kunt als verdedigers ook nog Veltman of de Vrij meenemen maar zal gaan voor gasten uit het buitenland (heitinga, van dijk) vind de meeste in Nederland spelende Nederlandse middenvelders te licht en nog niet goed genoeg zou ook eerder van der vaart meenemen als Clasie. ALs we op zijn Nederlands gaan spelen met veel ruimte achter de verdediging dan worden we geslacht en niet alleen vanwege de matige verdediging maar vanwege de matige pressie die ons middenveld kan leveren. Kijk na Bayern als je ziet hoeveel druk die op de bal hebben als ze hem voorin verliezen is ongekend (mits ze in vorm zijn) je zag in de 2de wedstrijd tegen madrid dat dit er niet was en dan blijkt ook bayern kwetsbaar. Zegt wel iets over de kwetsbare manier van spelen. Maar van Gaal kennende gaat die het systeem amper aanpassen omdat hij net als Frank gelooft in het systeem dus ben bang voor een zware afstraffing denk dat als we op de Van Marwijk manier spelen we wel ver kunnen komen al doet het pijn aan de ogen. Dat vind ik omdat we wel individuele klasse voorin voldoende hebben met Robben van Persie Lens en depay en natuurlijk Huntelaar

Cillissen
van de wiel
N. De Jong
Douglas/BMI
Kongolo
De Guzman
Fer
Blind
Robben
Van Persie
Huntelaar

Goed idee deze formatie, verfrissend voor de groep en onvoorspelbaar voor de tegenstander!

Krul: beste (lijn)keeper en in vorm

Pieters ,vlaar, van Dijk: Ervaren, sterke, lange jongens uit,afgezien van van Dijk, competities met tegenstand, v Dijk verdient kans vanwege topjaar dus zelfvertrouwen.

Wiel & Blind: Kunnen hele kant bestrijken, hebben beide goede/beste voorzet.

Guzman en de Jong: Blok met loopvermogen, eventueel Fer ipv Guzman als die nog in vorm komt. Guz kan af en toe met blind van positie wisselen in de omschakeling.

Sneijder: Ook met een 6je nog steeds de beste nr 10, vooral goed voor robben in dit systeem met diepe balletjes

Persie en Robben: Spreekt voor zich..

Krul
van Dijk
Vlaar
Pieters
vd Wiel
de Jong
de Guzman
Blind
Sneijder
Robben
Persie

Zou wel is goed kunnen uitpakken..

Krul.
V.dijk vlaar kongolo
Van der wiel
Van aanholt/blind
N.de jong fer wijnaldum/sneijder
Robben van persie..

Lijkt me een mooie stabiele verdedigende maar toch aanvallend ingestelde opstelling

Ter aanvulling:

Martins Indi en Janmaat als roulatiespelers, omdat ik Janmaat perfect in de buurt van van der Wiel vind komen. Martins Indi Kan inschuiven als Emanuelson verdedigend overlopen wordt, Kongolo schuift naar linksback en Indi naar de positie links centraal achterin.

Douglas voornamelijk voor de positie van van Dijk als backup (fysiek), Vlaar als backup van de Vrij (fysiek verder, maar trager en minder in staat opbouw te verzorgen dan de Vrij).

Fer als lopende middenvelder op basis van atletisch vermogen en talent. Blind omwille van multi-inzetbaarheid. Propper als talent zijnde belonen voor een met name goede eerste seizoenshelft, ik ben voor Feyenoord, maar Clasie is naar mijn mening nog te veel een jochie en speelt nogal behoudend (tikkie breed). (emanuelson kan tevens als backup voor de positie van Sneijder dienen, dus dit moeten voldoende middenvelders zijn)

Nog vijf plaatsen over: van Persie en Robben zijn zoals aangegeven onbetwiste basisspelers. Boetius en Depay als snelle en handige vleugelspitsen voor op de bank, Depay in noodgeval op 10 positie. (denk aan blessure Sneijder). Promes extra, maar dicht ik minder speelkans toe. Tot slot Lens (speelt in Oranje keurig, is snel, sterk en heeft scorend vermogen) en Huntelaar (ervaring en goede prestaties de laatste tijd, enige pure spits in de selectie).

*geen Veltman, want wisselvalliger en veel minder ervaren dan Stefan de Vrij die eigenlijk goed uit zijn eerdere dip is gekomen.

**geen Heitinga, want die is te statisch, wel hard, maar minder sterk dan Vlaar, Douglas en van Dijk.

***van der Vaart speelt goed in interlands tegen mindere tegenstanders, maar zijn jaar bij HSV is teleurstellend en een extra blessuregevoelige veteraan, naast Sneijder, lijkt mij dom. Sneijder speelt makkelijker een wedstrijd uit, speelt bij een betere club en is meer afgetraind.

Krul
De vrij
van Dijk
Kongolo
van der Wiel
De Guzman
Vilhena
Emanuelson
Sneijder
Van Persie
Robben

Ik heb er alle vertrouwen in dat van Gaal dit Nederlands elftal boven zichzelf zal laten uitstijgen, van Gaal is net als de Boer in staat een matig elftal zeer goed te laten voetballen en ze zo neer te zetten dat dit resultaat gaat opleveren.
Of het voldoende zal zijn om een ronde verder te komen weet ik niet, maar ik ben niet zo pessimistisch als een groot deel van Nederland.

Iemand hier op of aanmerkingen over hoor het graag

Keeper - krul cillessen maakt niet zo gek veel uit
2 verdedigers die er puur staan om te verdedigen, veltman omhet voetballend op te lossen
vd wiel en urby als opkomende backs, aanvallend zeer sterk en spelen in een goede competitie op internationaal niveau

de jong is een zekerheidje, met deguzman/blind/fer kan je doorwisselen naar mijn mening

van persie,robben kun je ook wisselen.
maar ik wil huntelaar een basisplaats geven omdat die in top vorm verkeerd

Cillessen
Douglas
veltman
vlaar
Vd wiel
De jong
De guzman
Urby
Van persie
Robben
Huntelaar

Wel mooi als hij toch eindelijk gaat veranderen van systeem en zal gaan kijken naar de spelers die hij nog tot zijn beschikking heeft.

Kan je ook meteen met Huntelaar in de spits en van Persie eromheen heb je de 2 topspitsen tenminste spelen.

Denk dat je met zo'n opstelling nog wel redelijk voor de dag kan komen dan.

Cillessen
Veltman
Vlaar
BMI
van der Wiel
Kongolo
Robben
N. de Jong
Sneijder
van Persie
Huntelaar

dit zou een goeie opstelling zijn

Krul
Van dijk
Martins indi
de vrij
van der wiel
Kongolo
Lens
Van der vaar
Sneijder
Robben
Van Persie

en je moet niet 3-5-2 spelen omdat de verdediging is bij nederland het zwakst

deze opstelling kan ook

Vorm
Van der wiel
Van dijk
Martins indi
Kongolo
lens
Van de vaart
Depay
Sneijder
Robben
Van Persie
6 mei 2014 om 20:37

Grapje mag ik hopen ?!? Je hebt geen middenvelders met verdedigende kwaliteiten en/of loopvermogen opgesteld ...

Spelen met 5 verdedigers lijkt me zo slecht nog niet. Probleem komt dan alleen wel in de linies ervoor te liggen, want welke keuzes maak je dan? Van Persie en Huntrlaar voorin met 1 middenvelder en 2 buitenspelers ernaast of gewoon 3 pure middenvelders met Robben naast Van Persie voorin?

5 mei 2014 om 16:41

Altijd Robben en Van Persie. Ik denk zelfs dat je Huntelaar niet meer mee moet nemen als je voor Van Persie kiest. Natuurlijk is Huntelaar een goede spits en altijd goed voor goals in oranje en bla bla bla. Maar als hij niet speelt dan gaat hij zich weer zo uitlaten in de pers net als afgelopen EK. Dat moet je er niet bij hebben. Bovendien hebben ze al vaak genoeg bewezen dat ze niet samen in 1 elftal kunnen spelen dus dat zou ik ook niet nog een keer proberen. Gewoon Van Persie in oranje houden staan en dan Huyntelaar op de bank of thuis op de bank.

Dit zou een hele logische keuze zijn van Louis. Het 4-3-3 systeem is zo achterhaald, we worden aan alle kanten overlopen als we zo spelen. 5-3-2 zou een goede uitkomst zijn. Eerst alles dicht gooien achterin en dan gokken op de oplevingen van Robben, Sneijder of v Persie. We moeten maar eens leren om op resultaat te voetballen en niet altijd het mooiste voetbal willen spelen want daar win je niets mee.

Met deze opstelling kun je in mijn ogen ver komen! Zou eventueel ook voor Fer kunnen kiezen ipv de Guzman voor wat meer loopvermogen. Ook zou je Pieters ipv Rekik kunnen kiezen omdat hij al wat meer ervaring heeft.

Krul
De Vrij
Vlaar
Rekik
VD Wiel
De Jong
Guzman
Kongolo
Sneijder
Van Persie
Robben

ik zou het zo doen

Cillessen
veltman
de vrij
bruma
janmaat
wijnaldum
fer
blind
sneider
robben
van persie
5 mei 2014 om 16:42

Bruma is niet geselecteerd he... Dat weet je?

Het zou volgens mij wel ideaal zijn. Ons huidige systeem is inderdaad een beetje achterhaald en ik denk ook dat we daarvoor niet sterk genoeg zijn. Als we het omzetten naar het 5-3-2 dan denk ik dat we daar wel de juiste spelers voor hebben. We hebben allemaal backs die een hele zijlijn kunnen bestrijden en ook aanvallend veel kunnen brengen. Zet een goed verdedigend blok ervoor met een De Jong en een De Guzman of iets dergelijks en dan daarvoor nog een Sneijder. Sneijder kan met zijn weergaloze passes dan een goed doorgeefluik zijn en de aanvallers (van Persi en Robben) in stelling brengen. Ik hoop dat van Gaal dan zoiets neemt. Het mooie hieraan is dat je niet al je goede spelers opgesteld hebt en ook nog een extra op de bank heb zitten die erin kan komen als het nodig is. Denk hierbij aan een Lens, Depay, Boëtius en eventueel Vd Vaart ofzo die dan extra creativiteit erin kunnen brengen als het niet loopt.

Krul
de Vrij
Vlaar
Van Dijk
Vd Wiel
De Guzman
De Jong
Kongolo
Sneijder
Robben
Van Persie

Waarom Janmaat niet rechtsback en van der Wiel linksback? Blind moet niet in de achterhoede. Die kan maar 1 plaats aan en dat is middenvelder, maar is gewoon niet goed genoeg voor Oranje. Daarnaast heb je met van der Wiel ook veel meer snelheid en beter verdedigend vermogen, al is onze defensie, afgezet tegen de andere toplanden, natuurlijk letterlijk en figuurlijk onze achilleshiel. Maar goed, we kunnen in ieder geval 3 wedstrijden meedoen en daarna vroeg naar huis....

Ik ben het compleet met van gaal eens een 5-3-2 opstelling werkt perfect!! zo zou mijn opstelling eruit zien :

v.persie Huntelaar

Depay robben
Sneijder

Blind v.d.wiel
N.de jong
V.dijk r. Vlaar

T.krul


De jong vormt samen met v.dijk en vlaar het centrale trio maar speelt iets voor de verdediging om de boel te controlleren en eventueel het vuile werk van sneijder op te knappen.

Dit systeem kan werken met de drive van Janmaat en Kongolo aan de zijkanten ( Back up vd Wiel en Emanuelson ) met van persie en Robben voorin en 3 middenvelders met loopvermogen erachter ( denk aan de Guzman , Klaassen en Fer ) en 3 fysieke verdedigers achterin met veel lengte waardoor je bij corners en vrije trappen aanvallend een extra wapen hebt en je achter Robben en van persie spelers met loopvermogen die de spitspositie invullen als van Persie zich laat inzakken

Lijkt me een goed plan. Mannetje in de zwakste linie erbij. We hebben altijd van Persie en Robben die het verschil kunnen maken.

5-3-2 zou misschien wel een oplossing kunnen zijn voor onze lachwekkende verdediging. Echter lijkt het mij moeilijk een creatieve speler als lens in te voegen, die naar mijn mening altijd moet spelen. Ik hoor vele van jullie Depay noemen, zeker een geweldige speler, maar lens beslist wedstrijden met zijn efficiëntie(scoort veel meer). Daarnaast zal er op het middenveld naast de Guzman de keuze gemaakt moeten worden tussen Fer(een beest met scorend vermogen) of een blind die het spel geweldig leest en een aanwinst is voor een team die de bal in de ploeg willen houden. eventueel is De Jong nog een optie, maar die voldoet niet aan mijn profielschets. Achterin zou ik altijd kiezen voor Douglas, want geloof mij nou, niemand speelt graag tegen Douglas. Vandaag de dag moeten de verdedigers snel, sterk en koppend sterk zijn. Douglas voldoet hier perfect aan. Aangezien van Gaal van opbouwende spelers houdt, zou je verder nog kunnen kiezen voor een de vrij(geweldig seizoen) of Veltman(ondanks zijn dipje voetballend ijzersterk) en als derde man een sterke jongen als van Dijk of Vlaar. aan de buitenkanten jongen met enorm veel snelheid-- Janmaat en Kongolo, mocht Kongolo niet geschikt blijken dan pak je een jongen als Emanuelson met ervaring op een behoorlijk niveau.

Cillese/vorm
Van Dijk
De vrij
Douglas
Janmaat
Kongolo/Eman
De Guzman
Robben
Fer/Blind
Lens/RVP
RVP/Lens
5 mei 2014 om 21:57

Ik was Wijnaldum vergeten, zou eventueel ook nog op de plek van Blind/fer kunnen spelen.

Het is opzich geen slecht idee. Probleem is alleen dat we nog niet eens 2 WK-waardige Cv's kunnen opstellen, laat staan 3. Als het dan toch zou moeten, zou ik zo spelen. Robben zou prima achter de spitsen kunnen spelen.

Krul
Van Dijk
Vlaar
Douglas
Van der Wiel
N. De Jong
Sneijder
Emanuelson
Robben
Van Persie
Huntelaar

Met een 5-3-2 opstelling speel je dus zonder buitenspelers. Dus waar moet Robben en/of Depay/Lens staan als ze eventueel meegaan naar het WK?

6 mei 2014 om 20:44

Robben kan prima als 2e (valse) spits naast Van Persie of in een vrije rol om hem heen.
Depay en Lens kunnen dan als invallers vanaf de bank worden gebruikt.

Ik zou dit niet eens zo gek vinden.

Krul/Cillise
Janmaat
Vlaar
De Vrij
Kongolo/eman
De Jong
De Guzman
Sneijder
Robben
Van Persie
Huntelaar
6 mei 2014 om 20:50

Dit zijn zonder twijfel de beste spelers (als zou ik zelf Van der Wiel laten spelen i.p.v. Janmaat), maar ik vraag me af of dit ook het beste team is. Robben zou ik sowieso niet centraal laten spelen. Hij gaat redelijk vaak voor eigen succes, terwijl een spelers als Huntelaar juist afhankelijk is van goede aanvoer. Bovendien zou Robben op die positie zowel Sneijder als De Guzman voor de voeten lopen. De backs moeten in dit systeem erg veel meters maken. Denk dat ze dat op zich prima kunnen (zowel Janmaat als Kongolo zijn sterk en hebben een goed loopvermogen), maar dan laten ze achterin gaten vallen. Denk dat een speler als Fer of Klaassen i.p.v. De Guzman een beter idee is. Robben kan dan óf op de linker- óf op de rechterflank spelen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren