Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Groningen straft fouten AZ af en gaat Europa in

Laatste update:

FC Groningen mag volgend seizoen voor het eerst sinds het voetbaljaar 2007/08 weer Europees voetbal spelen. De ploeg van Erwin van de Looi hield AZ afgelopen donderdag in Alkmaar op 0-0 en zette de tegenstander zondagmiddag in eigen huis aan de kant: 3-0. AZ had de nederlaag aan zichzelf te wijten, want de manschappen van Dick Advocaat gaven de doelpunten wel heel erg gemakkelijk weg. Met het duel in Euroborg is het seizoen op de Nederlandse velden nu definitief afgesloten.

/

De spelers van Groningen gaan met een beter gevoel op vakantie dan die van AZ, dat mag duidelijk zijn. Met topscorer Aron Jóhannsson terug in de basis begonnen de Noord-Hollanders nog wel goed en kreeg het de eerste mogelijkheden, via Markus Henriksen (schot gekeerd door Marco Bizot) en Steven Berghuis (schot net naast). Groningen keek in de openingsfase de kat uit de boom, maar was bij de eerste kans die het kreeg wel direct trefzeker. Mattias Johansson verdedigde slecht uit, waarna Tjaronn Chery na een knappe dribbel de score opende: 1-0.

AZ reageerde aangeslagen op de treffer, die uit het niets was gevallen. Filip Kostic verdubbelde al snel bijna de marge, maar na een counter schoot hij de bal net voorlangs, voordat het even later alsnog 2-0 werd. Hans Hateboer zette een aanval op, kreeg de bal uit de kluts terug en schoot vervolgens doeltreffend binnen. Het schot leek toch houdbaar voor Esteban, maar de doelman van AZ blunderde en zo maakte Hateboer zijn eerste officiële doelpunt in het eerste van Groningen. Kort voor rust had Richairo Zivkovic het duel op slot moeten gooien, maar hij miste een enorme kans.

/

AZ mocht voor de tweede helft dus blijven hopen op een comeback, maar de aansluitingstreffer zat er geen moment in. De Alkmaarders zetten weliswaar druk, maar Bizot werd niet getest voor het moment dat Chery er een kwartier na rust 3-0 van maakte. Ook dit schot leek houdbaar voor Esteban, maar de keeper toucheerde de bal maar licht en wist het leder niet uit zijn doel te houden. Dat was de definitieve beslissing in de wedstrijd, al deed invaller Donny Gorter met een knap schot nog bijna wat terug namens AZ. Bizot tikte zijn inzet echter uit de kruising en stond na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Björn Kuipers met twee handen in de lucht.

FC Groningen is de terechte winnaar van de play-offs

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gefeliciteerd Groningen.

En Kuipers tja dat die de cl finale mag fluiten is voor mij een raadsel.
Dat wordt weer een paar plaatsen zakken op de uefa lijst.

18 mei 2014 om 18:24

Oh het ligt aan de scheids. Misschien een andere keeper kopen. Niets in Europa te zoeken, maar heel blij.

18 mei 2014 om 19:00

Niets in Europa te zoeken? Laatste 10 jaar na PSV de meeste punten gepakt Europees. En ja, Esteban was slecht maar de scheids had 2x een pingel moeten geven. Dan zag de wedstrijd er meteen heel anders uit. Als er verder een ploeg is die wat in Europa te zoeken heeft dan is t AZ wel.

18 mei 2014 om 19:07

Volgens mij had hij het over zijn eigen ploeg....

18 mei 2014 om 19:07

Groningen niets in Europa te zoeken bedoel ik. Zeg ik als Groningenfan.

18 mei 2014 om 19:10

Precies. En 1 strafschop hooguit.

18 mei 2014 om 19:12

Azalkmaar2

Doe niet zo kinderachtig en voel je niet zo aangevallen man.
Hij heeft het over zijn eigen club.

18 mei 2014 om 20:03

AZAlkmaar2; meen je dit? 3-0 zegt genoeg. AZ heeft dit helemaal aan zivhzelf te danken. Simpel verliezersgedrag is dit, wat je nu laat zien.

18 mei 2014 om 20:06

Onzin. Als je Vitesse en AZ zo duidelijk weet te verslaan als het om de tickets gaat dan mag je terecht Europa in. Qua individuele. Kwaliteiten zal de selectie van Vitesse beter zijn dan die van Groningen maar dat kwam er niet uit. AZ en Heerenveen zijn gelijkwaardig te noemen. Als zij wat over de grenzen te zoeken hebben dan heeft Groningen dat ook.

18 mei 2014 om 20:19

Hahaha begrijpend lezen is blijkbaar erg moeilijk voor je en daarnaast ook nog een slechte verliezer. Triest. Fc was vandaag gewoon effectiever en gelukkiger.

18 mei 2014 om 21:39

Met 2 penals was het nog 3-2 geen stress gewoon volgas door europa!!!

18 mei 2014 om 21:52

@fcgrunn: met twee pingels was het geen 3-2 geweest harry. De wedstrijd had heel anders gelopen als wij met 0-0 of 1-0 een penalty hadden gekregen. Maar de overwinning was terecht. Wij waren vandaag ontzettend zwak, hebben geen uitgespeelde kans gehad en maakten teveel fouten. Neemt niet weg dat we gewoon recht hadden op een strafschop bij een cruciale stand.

18 mei 2014 om 22:08

Was te verwachten, Groningen verkeerd in bloedvorm, uit gelijkspelen was redelijk knap ondanks het gecounter toen.
Thuis in Groningen had ik ook een overwinning verwacht voor de groene.
Vind het wel mooi voor groningen, denk dat de supporters het leuk zullen vinden(mits ze de 2 voorrondes doorkomen) jaja captain obvious ik weet het.

18 mei 2014 om 23:20

Azalkmaar2,

Je bent ook goed in het verzamelen van cijfers, echter jij weet net als ik dat de Uefaranking altijd gaat over de laatste 5 seizoenen.

In deze officiële Uefa ranking staat PSV op 1, Ajax op 2 en AZ op 3.

Derde plaats is best iets om trots op te zijn.

Ga je buiten het officiële om, dan ligt het er maar net aan tot hoe ver je terug wil gaan.

Doe je het alleen op dit seizoen dan is AZ nummer 1, doe je het over twee seizoenen dan is Ajax nummer 1.

Maar AZ heeft het dit seizoen goed gedaan, maar doet helaas volgend seizoen niet mee.

18 mei 2014 om 18:26

Dus je bent niet blij dat hij de CL finale fluit?

18 mei 2014 om 18:33

asjeblieft zeg... 3-0 is een duidelijke uitslag. met 3-0 mag je alleen AZ aankijken.

18 mei 2014 om 23:22

@-NEC-

Na die blamage van Kuipers wordt de wedstrijd natuurlijk heel anders, Neemt niet weg dat het wat mij betreft Grnonigen gegund is. Ik bedoel, de zo overladen tactische Advocaat maakte natuurljk nu ook de grootste blunder door nu weer 433 te gaan spelen.hij had alleen Elm moeten vervangen door Gorter en dan had je het zelfde systeem kunnen spelen, en had er niet zoveel aan de hand geweest. Maar goed..

Voor de rest was Kuipers gewoon drama, dat moeten zelfs de Groningen fans toegeven lijkt me. Nogmaals, doet niets af aan de overwinning van Groningen, want dat mogen vooral de AZ spelers zelf en Advocaat zich aanrekenen.

Als ze deze flow vasthouden in Europa, vind ik het niet erg.

19 mei 2014 om 07:39

Als ze deze flow vasthouden worden ze volgend jaar kampioen.

Gefeliciteerd FC Grun !

Van alle clubs moest FC Groningen de play-offs winnen, ik heb de wedstrijd niet gezien en waarschijnlijk hebben ze verdiend gewonnen maar FC Groningen Europa in? Ik zie toch veel liever AZ die veel meer ervaring heeft in Europa en die ik schat veel verder te komen. Dit is erg leuk voor Groningen, maar erg jammer voor het Nederlandse voetbal.

18 mei 2014 om 18:25

ze hebben goed en stabiel gespeeld en als ze zo blijven doen is het ook voor hun een leer proces in europa, voor nederlands voetbal is het toch goed, mij maakt het niet uit en er kan een verrassing in zitten, dat zag je wel aan pec dit jaar.

18 mei 2014 om 18:26

Ach zeikerd, Groningen had bijna Fiorentina uitgeschakeld en door die stomme penalty van Cornelisse net Partizan niet verslagen. Alsof AZ heeft ook een beetje mazzel gehad met de lotingen. Groningen heeft kwaliteit genoeg om te stunten zoals AZ dat heeft gedaan, vandaag gewoon een statement gemaakt.

18 mei 2014 om 18:31

Maar we moeten wel realistische blijven, resultaten in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst. Dus we moeten eerst zien, dan beoordelen.

Als Groningen even de portemonnee opentrekt, dan kunnen we ver komen. Onze eerste elf hebben kwaliteiten, maar voor Europa moet je wel nog 11 sterke wisselspelers hebben om het te overleven. Dus als ik Groningen was zou ik even de portemonnee opentrekken, om ervoor te zorgen dat we niet een eendagsvlieg club zijn in Europa.

18 mei 2014 om 18:34

Maar bij groningen gaan zivkovic en ik neem aan ook kostic weg. En misschien een chery ook nog wel. Dan valt het nog maar te bezien of ze dat terug kunnen kopen. Ik denk dat de spelersverliezen bij az wat makkelijker op te vangen zijn al zou het vertrek van Johansson natuurlijk wel een aderlating zijn. Daarom denk ik dat az beter door had kunnen gaan, maar groningen en zeker dat publiek gun je het gewoon dat ze gaan stunten in europa. Dus chapeau groningen!

18 mei 2014 om 18:34

Groningen moet sowieso Hupperts oppikken en 1/2 middenvelders. Misschien die Veldwijk wat voor in de spits? Wel een beest. Hoop wel dat ze weer blijven door scouten in Servië.

18 mei 2014 om 18:39

Misschien moet jij je eens verdiepen in de financiën van je club. Want die zijn al jaren dramatisch. Dus hoezo de portemonnee trekken.

18 mei 2014 om 18:48

Helaas valt er voor Groningen niet veel te besteden. Ze hebben niet bepaald een budget van bijv een Ajax.

18 mei 2014 om 19:33

Dat is toch onzin dat Kostic weggaat. Kostic wilt sowieso meemaken als Groningen Europa League ingaat. Daarnaast is Chery gehuurd van Ado, met optie tot koop. Dus die gaat sowieso al naar Groningen. Alleen Zivkovic gaat weg, maar die kunnen we hopelijk makkelijk opvangen.

18 mei 2014 om 19:37

Ahhahahahahhahaha, @afsten2, wat een onzin praat jij nou weer man. Wij zijn financieel tiptop in orde, we hebben altijd een goede beleid gevoerd. We hebben spelers goedkoop ingekocht en weer verkocht met dikke winst. Dus hoe kom jij nou in godsnaam, dat we financieel niet goed zijn. Volgende keer als jij een reactie schrijft, moet je even je feiten kennen jongen. Dit seizoen hebben we Zivkovic met dikke winst verkocht, 2,5 miljoen. Dus ja...

18 mei 2014 om 19:43

@fedilio,

Daar heb je inderdaad gelijk in, maar als je slim inkoopt, bijvoorbeeld bij de uitverkoop van de gedegradeerde clubs, dan kan je toch een aardige selectie krijgen. De club heeft volgens mij een begroting van ongeveer 4 miljoen, dus daarvan kan je toch aardig wat spelers halen. Dus Hupperts eventueel kan gewoon gekocht worden. Daarnaast dacht ik toch aan Jordy Buijs, in vorige reacties zij ik dat we hem niet moeten kopen, maar hij is toch een van de sterkhouders van Nac, en met statistieken van 6 doelpunten en 5 assists, heb je toch wel goed gedaan voor een verdedigende middenvelder. Dus hem zou ik wel halen ja. Dus wel beter dan Lindgren.

18 mei 2014 om 20:08

Je kan lachen, maar misschien moet je eens naar de jaarverslagen en de jaarcijfers kijken. Groningen heeft een spelersfonds, dus alle verkopen zijn geen winst. Er wordt geschoven met geld. Je kan zeggen dat het tiptop met Groningen gaan financieel gezien, maar dan ben je een oppervlakkige supporter die alleen de woorden van Hans Nijland geloofd. Kijk eens verder dan je neus lang is.

18 mei 2014 om 20:10

Ik zou niet zo optimistisch zijn. Groningen heeft net zoals vele andere clubs de miljoenen niet meer op de bank staan. Het zou mij verbazen als iemand van het niveau Hupperts gehaald kon worden.

18 mei 2014 om 20:15

Ik heb inderdaad de jaarverslag gelezen ja. En vorig seizoen hebben we inderdaad een verlies geboekt, dus in seizoen 2012/2013, maar dat jaar daarvoor, dus 2011/2012 hebben we gewoon een winst geboekt. En je ken de leus, eerdere resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst. Dus het verschilt echt per jaar, dus je kan wel zo lopen te schrijven, maar ik weet echt wel mij feiten voordat ik een reactie schrijft. Daarentegen zaten we eerst in categorie 3, dus dat we financieel helemaal tiptop zijn, maar zijn we sinds vorig jaar in categorie 2 geplaatst. Dus je kan wel zeggen dat we jarenlang financieel dramatische zijn, als we jou woorden moeten geloven, zaten we in categorie 1 of waren we misschien zelfs failliet gegaan.

18 mei 2014 om 20:22

Dramatisch was overdreven van mij kant maar slecht zijn ze wel. En dat categorie systeem slaat ook nergens op. Het gaat als jaren kut met mijn cluppie Heerenveen en we zitten al jaren in categorie 3. Maar ik gun t jullie van harten, maar verwacht niet dat Groningen even de portemonnee gaat trekken voor een aantal nieuwe spelers.

18 mei 2014 om 20:25

Je moet ook kijken naar Roda JC zelf. Ze zijn nu gedegradeerd, dus ze gaan echt niet de hoofdprijs vragen voor Hupperts. En Hupperts zelf wilt denk ik ook niet in de Jupiller League spelen, als er zoveel clubs interesse in je hebt. En volgens mij staat Roda JC er financieel ook niet zo lekker meer voor. Ze staan nu nog wel in categorie 2, maar ik denk dat ze nu door degradatie naar categorie 3 gaan. Maar we gaan het zien wat er gebeurd.

18 mei 2014 om 20:29

Ja dank je wel, maar Heerenveen staat volgens mij helemaal niet zo slecht voor. Stadion is altijd goed gevuld, seizoen 2012/2013 hebben jullie een dikke nettowinst geboekt van 5 miljoen. En als Finnbogason verkocht wordt, hebben jullie weer dikke winst. Dus jullie doen het financieel gewoon goed.

18 mei 2014 om 20:57

Fiorentina met een B team die Europees voetbal niet serieus neemt of AZ die gewonnen heeft van teams uit Frankrijk, Spanje, Italie, Engeland enz enz.
Wel met beide voetjes op de grond blijven staan, gefeliciteerd Groningen fans.

18 mei 2014 om 21:06

Hoe graag ik het anders zou willen zien, er wordt al 2? jaar verlies gedraaid, en flink ingeteerd op ons eigen vermogen. De verliezen kunnen dus nog afgedekt worden met eigen vermogen maar daar moeten we niet al te blij mee zijn.
En 2,5 miljoen voor Zivkovic daar moeten ook investeerders van betaald worden, ook zal een gedeelte gaan naar ''bedrijfskosten''. Dus dan blijft er weinig van over om te investeren...

18 mei 2014 om 21:10

Haha jij denkt dat Groningen ineens dé club is om voor te voetballen? Hupperts die staat hoog op het lijstje bij ajax en az (die al sinds de winter bezig zijn om hem naar Alkmaar te krijgen). Je denkt dat Groningen als lachende derde met hem ervandoor gaat? Droom nog ff lekker verder. Goed gespeeld en verdiend gewonnen hoor! Daar niet van. Maar het zou me niks verbazen als ze begin volgend seizoen gewoon weer lekker verliezen van een club als (!) petrolul

18 mei 2014 om 21:22

edit: mag weg

18 mei 2014 om 21:55

@djordjevic: mazzel denk? De laatste 10 jaar de meeste Europese punten gepakt na PSV.. Een beetje meer respect graag met je "mazzel met de loting". Zelfs een "makkelijke loting biedt geen garanties. Of vond jij Odessa en Ludogorets zware tegenstanders?

18 mei 2014 om 22:09

Zivkovic levert volgens mij rond de 3 miljoen op, daar kan heus wel een redelijke speler voor gehaald worden.
Nou is de vraag, haal je versterking met de hoop dat je de voorrondes door komt maar loop je dus een financieel risico, of koop je niemand en hoop je dat je door komt.

Overigens acht ik Groningen goed genoeg om de vEL wel door te komen.

edit; het leuke aan de verkoop van een jeugdspeler is dat je hem voor relatief weinig geld heb voortgebracht en dus het meeste geld weer kan herinvesteren, ik weet natuurlijk niet wat de financiele situatie is voor Grunn dus zeker weten doe ik het niet.

18 mei 2014 om 23:00

Dat zei meer over PSV dan over Ludogorets en Odessa, wij hebben PSV dit jaar toch ook twee keer verslagen? Je doet alsof ik zeg dat AZ puur zover is gekomen door de loting, tuurlijk niet, maar het was zeker een meespelende factor, beetje triest als je dat zou gaan ontkennen. Tegen Benfica bijvoorbeeld gewoon volkomen kansloos. Anzhi is daarentegen terug te vinden onderin de competitie.

Ik vind het bullshit dat AZ het meer verdiend heeft omdat ze dit jaar zo goed hebben gepresteert in de EL. Waarom zou Groningen niet de groepsfase kunnen halen? Er word wel vaker denigrerend gedaan jegens de noordelijke clubs, terwijl AZ vandaag gewoon plat op de neus is gegaan tegen een Groningen dat strijd voor elkaar. Waarom zouden we dat niet ook in de voorrondes van de EL gaan doen? Oja omdat wij dit jaar niet hebben gepresteert wat AZ heeft gedaan.

En voor de rest, je kan lachen om mijn Hupperts opmerking, maar die jongen kost nu veel minder nu Roda is gedegradeerd en Ajax heeft al aardig wat wingers. Denk dat Europees voetbal ook aantrekkelijk is voor die jongen. Ik weet dat de club financieel er niet geweldig voorstaat, maar er staat ook weer een goede jeugd klaar die spelers op kan vangen, dan zou je best in een Hupperts kunnen investeren. Niet lopen doen alsof die man rondloopt met een Messi contract en 10 miljoen kost. Je zal zien dat die jongen ontzettend veel minder op zal levern dan dat Roda en de rest van Nederland denken, let maar op.

18 mei 2014 om 23:29

@djordjevic

De populaire jongen uithangen hier? Natuurlijk is Anzhi minder dan voorheen, maar hun budget is nog altijd vele malen hoger dan dat van AZ. Alsof Groningen een wlakover zou hebben tegenover dit Anzhi. Nee dus.

Doe niet zo populair door Derksen na te praten vent. En dit doet niets af wat mij betreft aan de winst van Groningen van vandaag, voordat je het over die boeg gaat gooien, Groningen heeft nl gewoon verdiend gewonnen.

Maar zo'n popie jopie als jij die alleen maar Derksen en andere coke snuifende analisten na praat kan ik zo slecht tegen...

19 mei 2014 om 12:57

1. Ik kijk geen VI 2. Ik praat niet over een walkover 3. Ben je tegenwoordig popi jopi als je je mening verkondigd? Heerlijk om te zien dat je zo gefrustreerd bent, hoop dat je er nog een week verdrietig om zal zijn.

18 mei 2014 om 18:26

Het maakt niet uit welke Nederlandse club Europa in gaat. Alle clubs die voor Europees spelen zijn aan elkaar gewaagd, je kunt niet zeggen dat de 1 veel beter is dan de andere.

18 mei 2014 om 18:27

Tja, dan moet AZ winnen over twee wedstrijden, toch? Ik zie ook liever Feyenoord kampioen worden in plaats van Ajax 4x op rij. Is ook beter voor het Nederlandse voetbal. Beetje een flauw argument.

18 mei 2014 om 20:59

Idd Feyenoord heeft ongeloofelijk goed gepresteerd in Europa afgelopen jaren. Teams als Ajax, Psv, Twente en AZ halen de punten binnen voor ons landje.

18 mei 2014 om 22:12

Hoezo is het beter voor het Nederlands voetbal als Feyenoord kampioen word?
Dat vraag ik me toch echt af.

18 mei 2014 om 18:28

is dat zo? als je vitesse met 1-4 verslaat en AZ thuis met 3-0 verslaat verdien je het dan niet?
Wij waren de beste in de nacompertitie, dus helemaal terecht.

18 mei 2014 om 22:19

Want AZ had natuurlijk wel even gewonnen van Pec, PEC heeft het heel goed gedaan tegen de grotere clubs in NL hoor.

18 mei 2014 om 18:30

Ervaring krijg je alleen door dat soort wedstrijden te spelen. Ik vind het ook een kulargument. De ploegen die bereiken wat ze bereiken verdienen het. Of ze nou wel of geen ervaring hebben doet niet ter zake. Ook niet of je iets liever hebt. Zo werkt het niet in sport. Sterker nog ook niet in het leven. Groningen was op het juiste moment in vorm en verdienen het dan ook. Groningen gefeliciteerd. Moge de tijden van weleer herleven!!

18 mei 2014 om 18:34

Laatste maande speelt Groningen gewoon goed voetbal. Dus niks niet verdiend. Beschikken over veel jeugdige talenten. Ajax heeft ook niks te zoeken in de Champions League, maar dat is voor jou weer niet te begrijpen zeker?

18 mei 2014 om 22:14

Jolle.... beetje dubbel he, niks te zoeken in de Cl?
De kampioen heeft altijd wat te zoeken in de CL, en sowieso snap ik je nonsense niet...
Ajax heeft prima gepresteerd, ieder jaar hoor je mensen hier weer zaniken over dat Ajax 0 punten in de poule gaat halen, elke keer zit men fout... dus jij nu ook.
Groningen heeft het verdiend en heeft wel wat te zoeken in de EL, net als dat Ajax dat in de CL heeft.

Omdat we niet op kunnen boksen tegen de miljoenenploegen moeten we maar niet meedoen? lekker al het miljoenen geld uit de CL naar de rijkere laten gaan?
Wat een kul zeg.
Doe je oogkleppen af.

18 mei 2014 om 18:43

Ben het helemaal met je eens. Leuk voor Groningen, maar niet goed voor het Nederlands voetbal.

18 mei 2014 om 22:16

Dat moet je maar afwachten, wie weet halen ze de EL wel, en verassen ze daar.
Als ze tegen de tegenstanders moeten tegen wie de Nederlandse ploegen de laatste jaren gespeeld hebben geef ik ze zeker wel een kans, voor Groningen is de EL wat de CL voor Ajax, Feyenoord en PSV is.

Voor Groningen is de CL ook zeker financieel wel lekkerder dan dat die voor de bovengenoemde clubs is.

Proficiat groningen, geweldig gedaan, leuk dat de supporters zo feesten, hopelijk blijft het bij vreugde.

Tja, als je video's met 5_1 verslaat en AZ met 3_0.. Dan kan niemand meer zeggen dat Groningen onverdiend Europa ingaat

18 mei 2014 om 18:35

Jawel, ze zijn 8e geworden. Daarnaast hebben ze 2 wedstrijden goed gevoetbald en hierdoor spelen ze in Europa. Vind het mooi voor Groningen, maar minder voor jet Nederlands voetbal.

18 mei 2014 om 18:43

AZ is 9e geworden...

18 mei 2014 om 18:44

2 wedstrijden goed gevoetbald??
laatste 10 wedstrijden 9 winst en 1 gelijk..
dan kan jij me nog meer vertellen maar dan speel je echt wel wat vaker dan 2 wedstrijden goed voetbal.

18 mei 2014 om 18:46

Nee, officieel is Groningen nu 5e geworden
De Po is al jaren een officiële aanvullende selectie op de reguliere competitie. Dat mag geen verassing meer zijn. Uiteindelijk blijkt Groningen (veruit) de beste te zijn en mag het. terecht de Europese tickets bestellen. Als je met zulke uitslagen je directe concurrenten verslaat is er geen enkele reden tot twijfel meer.

18 mei 2014 om 18:49

Ze hebben inderdaad een knappe reeks neergezet en ik vind het ook super voor Grunn. Ik denk echter dat Az meer punten kan pakken dan Grunn. Zelfde dat Twente toen vCL haalde, mooi voor mij als supporter, minder voor het Nl's voetbal. Ik zie dat ik me idd vergist heb, ze zijn 7e geworden.

Met de twee wedstrijden doelde ik op de play offs.

18 mei 2014 om 19:28

Zit niet zo te janken, ga je druk maken over je eigen club die verzaakt in Europa. Als Twente en andere clubs gewoon punten pakken in Europa maakt het weinig uit dat Groningen misschien niks pakt. Al hoop ik dat we ons kunnen plaatsen voor de poule fase!

Super voor de Fc Groningen,super verdiend.

Boeren gaan europa in.....

18 mei 2014 om 20:43

Klopt, PSV gaat inderdaad Europa in.

overtuigend Europa in, zeker terecht.

Mooi dat publiek ook zo na afloop

18 mei 2014 om 19:36

Mooi? Vond het eerder een beetje triest. Ik gun het ze van harte hoor, maar het leek wel of ze de champions league hadden gewonnen. Ze spelen voorronde europa league, kom op zeg waar gaat het over hahaha

18 mei 2014 om 19:41

Beetje kinderachtig vind je niet? 3 maanden geleden gaf niemand nog iets voor groningen. Daarna win je 10 wedstrijden op rij, knikker je Vitesee en AZ uit de PO en ga je terecht Europa in. Dan heb je volgens mij wel een reden voor een feestje! Kampioen worden we niet, net als AZ trouwens en ja, dan mag je dat zo vieren.

18 mei 2014 om 20:37

nee het publiek in Alkmaar is lekker met jullie reketeketkektet AZ en die stomme boekjes !
die gasten zijn gewoon super blij laat ze lekker

18 mei 2014 om 23:31

@azalkmaar_19

Dat snap je toch zelf ook wel slechte verliezer. Gronigen haalt voor het eerst in zoveel tijd Europees voetbal, logisch toch dat iedereen daar blij is of wat?

19 mei 2014 om 00:08

Jij wil ook even punten scoren bij de Groningen fans? Slechte verliezer? Het klinkt misschien raar, maar ik ben hier juist wel blij mee. AZ verliest veel punten door de vele wedstrijden die ze moeten spelen. Nu kunnen ze zich een jaar lang vol op de competitie richten. Het enige nadeel van geen Europees voetbal is dat je een paar miljoen misloopt. Ik gun het Groningen van harte, echt waar, maar ik moest gewoon een beetje lachen op het in mijn ogen wat overdreven volksfeest daar in het stadion. Dat mag ik toch vinden, of niet? Dat maakt mij nog geen slechte verliezer. Voorronde Europa league vind ik voor Groningen een prima prestatie. Maar ik zie mensen nu doen alsof het een godsgeschenk is. Dat vind ik overdreven, that's all. Groetjes

19 mei 2014 om 00:12

Eens, het AZ publiek is nog kanslozer. Maar dat maakt de gemiddelde Groningen fan niet minder simpel.

19 mei 2014 om 00:14

Dat mogen ze ook zeker. Ik vind het alleen overdreven, mag het?

Dick, Viergever, Gudmundsson, Esteban en Beerens bedankt en tot ziens.
Vleugelspeler, keeper, aanvallende middenvelder en een rechtsback halen en minimaal top 5 halen, die excuses van: We zijn vermoeid, dat zie je op de ranglijst, kun je volgend jaar niet meer gebruiken.

Ik vraag me serieus af hoever Groningen gaat komen in Europa. Ze gaan het in ieder geval wel serieuzer nemen dan Twente en PSV (die naar mijn mening Europa niet waardig zijn). Succes Grunn!

18 mei 2014 om 18:34

Onzin altijd dat PSV en Twente Europa niet serieus nemen. Papegaaiengedrag.
Zolang PSV het hoogst staat van alle Nederlandse clubs in de Uefa ranking en Twente als vierde, nemen ze Europees voetbal serieus genoeg. En zijn ze Europa meer dan waardig. Vooral Psv, want als die al niet Europa waardig zijn, welke Nederlandse club dan wel?

18 mei 2014 om 18:35

AZ?

18 mei 2014 om 18:52

AZ staat zes plaatsen onder PSV en vijf onder Ajax. Dat verschil zal volgend seizoen waarschijnlijk nog groter worden.
Knap hoor dat ze afgelopen seizoen de meeste punten hebben behaald, maar het zat ze ook niet tegen met de loting. Tegen de eerste tegenstander van een hoog niveau gingen ze kansloos ten onder.
AZ is dus niet Europees waardiger dan Ajax of Psv.

18 mei 2014 om 21:01

Onzin als de tegenstanders die AZ afgelopen jaren hebt verslagen heeft dat meer indruk op mij gemaakt als Psv.
Als je gemiddelde van afgelopen 10 jaar neemt staat AZ straatlengte voor op Ajax PSV en Twente.

18 mei 2014 om 22:36

@ popopos

PSV is al tien jaar de hoogst genoteerde Nederlandse club in Europa.
Knap als AZ daar dan gemiddeld een straatlengte op voorstaat...

Gezien de vorm van de laatste 10 wedstrijden meer dan verdiend.
Vandaag weer een effectief Groningen gezien die voor elke meter wilde vechten..

Wij Gaan Europa In!!!!!

Netjes van Groningen, al betwijfel ik of dit goed is voor het Nederlands voetbal. AZ was de enige ploeg die nog redelijk presteerde in Europa de laatste jaren.
Maar goed, veel succes volgend seizoen!

18 mei 2014 om 18:39

ja dit is goed voor hwt Nederlandse voetbal, ben ik van overtuigd. 6 jaar geleden pakte NEC europees, niemand gaf NEC ook maar een schijn van kans toen een jaar later de poule bekend werd gemaakt met Tottenam, Udinese, Dinamo Zagreb en Spartak Moskou. maar NEC overwinterde in de toenmalige UEFA cup in 2009 en in de ronde erna vloog NEC er uit door twee maal te verliezen van HSV. maar punten voor Nederland hebben ze gepakt en een prachtige herrinering in Europa!

18 mei 2014 om 22:47

@ S_d_k.
Je bedoelt dat Ajax, Feyenoord, Psv, FC Twente en PEC Zwolle dus ook niks in Europa hebben te zoeken?

19 mei 2014 om 19:44

Nee, al presteerde AZ door gunstige omstandigheden de laatste jaren wel goed. Degene die het halen hebben het verdiend en hebben dus "iets te zoeken" in Europa.

Zalig Europa in juichen janken schreeuwen lachen zingen Forza Grunn geen superteam maar wel een team dat voor elkaar door het vuur wil gaan (doet me een beetje denken aan het Seizoen 2005/2006) maar ik ben ontzettend trots op Mien club en hartstikke blij dat de FC eindelijk weer eens een kans gaat krijgen in Europa en nu ga ik feesten (bier drinken) met mijn maten en vriendin een fijne avond nog verder Vz'ers .

Groningen in europa

Vraag me af of ze alle gaten kunnen dichten die vallen. Chery terug naar Ado, Zivi naar Ajax, kostic waarschijnlijk ook weg. En wat te denken bij Michael de Leeuw? die doet het nu al 2 seizoenen voorbeeldig.

18 mei 2014 om 18:33

Cherry is gehuurd met verplichte koop. Is gewoon een constructie bedacht omdat Groningen krap bij kas zit.

18 mei 2014 om 18:36

Gehuurd met verplichte koop? Dat is in de praktijk gewoon uitstel van betaling

18 mei 2014 om 19:43

Meer omdat Den Haag onder de transfervergoeding richting Emmen uit wilde komen.

18 mei 2014 om 18:33

Pff Chery gaat helemaal niet terug naar ADO dream On.

18 mei 2014 om 18:50

De enige die zeker weggaat van die 4 is Zivkovic.
Chery is gewoon van Groningen.
Kostic en De Leeuw zullen waarschijnlijk nog wel 1 jaar willen blijven nu ze de kans hebben om europa in te gaan.
Wat wel posititef is dat Groningen nu makkelijker nwe spelers/vervangers kan aantrekken omdat ze europees gaan spelen.

Groningen, van harte gefeliciteerd! Wat hebben jullie een fantastische opmars gemaakt. Een half seizoen geleden had niemand dit verwacht. Wat gun ik het dit Groningen om in Europa te spelen. Topprestatie!

Gefelciteerd Grunn! Zeer verdiend in deze 4 wedstrijden

Haha genieten. Mooi die vreugde

Groningenfans allemaal gefeliciteerd met het behalen van Europees voetbal.
Geniet ervan want het is dik verdiend !

Helemaal terecht ,, iedereen lijkt verbaast maar groningen heeft toch altijd al meer laten zien 10 jaar geleden begon az aan waar ze nu staan daarvoor was t toch ook altijd drama en overleven in de hoogste divisie

Liever clubs als Zwolle europa in, dan teams die het niet serieua nemen en met een b elftal spelen(voelen zich er te goed voor)?

Terecht. Wat een slechte wedstrijd voor az. Heerlijk gedaan grun. Alle supporters en fans gefeliciteerd met dit mooie resultaat

Het is wel terecht maar ik weet niet of FC Groningen het net zo goed gaat doet als AZ in de Europa League maar ik denk dat ze wel kans hebben om er iets van te maken

Uiteindelijk terechte winnaar, Groningen veel effectiever als AZ en wonnen hun duels gewoon meer.
Als je uiteindelijk 3x wint en 1 keer gelijk speelt in playoffs tegen Vitesse en AZ verdien je het ook gewoon.

Mischien toch maar ff zien of ik tijd kan vrijmaken om naar het Noorden te rijden van de week

WIJ Gaaan Europa In!

Nu nog een nieuwe fatsoenlijke spits aantrekken en een cvm om die kwaliteitsloze Lindgren te vervangen, en kunnen we het nog best ver schoppen!

Nou leuk, zoals elk jaar gaat er weer een club Europa in die volgende jaar leeggekocht is en dus geen punten haalt voor Nederland. Had liever AZ gehad.

18 mei 2014 om 18:52

Hoeze worden we leeggekocht als ik vragen mag??
Zivkovic is tot nu toe de enige speler die weggaat van de sterkhouders.
De rest zullen nog wel 1 seizoen blijven vanwege europees voetbal.

18 mei 2014 om 19:05

Denk het niet hoor, Botteghin, Chery en de Leeuw zie ik wel weggaan. Zijn op een leeftijd dat als ze naar het buitenland nog een keer willen dat dat nu moet gebeuren.

18 mei 2014 om 19:47

Denk ik juist niet. Dit zijn stuk voor stuk spelers die niet bij toplonen terecht gaan koen. Juist doordat Groningen Europa in gaat is dat een reden om te blijven. Als de FC distel bij Alkmaar kan ouden, dan kunnen we mogelijke wedstrijden zien. Als Groningen zo speelt als tegen Viresse en AZ heeft het alle kans. Tactisch zeer goed gespeeld: de heenwedstrijd niet te veel laten zien, maar ook niets weggegeven. In de return er over heen denderen. Zo bespeel je je Euopese opponenten ook het beste.c

Dat is balen voor Van Basten.

Groningen gefeliciteerd, terechte zege. Jammer dat er met geen woord gerept wordt over die strafschop, toch een cruciale misser van Kuipers. Maar goed, Esteban en Johansson mochten van Advocaat weer hun 100e fout van het seizoen maken en zelf heeft AZ geen scorend vermogen. Dick heeft op alle fronten gefaald door niet te rouleren, geen jeugd te brengen en vertrouwen te houden in dezelfde kneuzen die ook vandaag weer gefaald hebben. Met pek en veren de stad uit die man.

18 mei 2014 om 23:37

@david Loggie

De fout vanavond zat inderdaad bij Dick. Waarom nu weer 433 spelen?? Tactisch een misser van de bovenste plank van Advocaat, maar dat zijn we wel gewend

Vooraf weet iedereen wat de regels zijn, zowel de play offs als de beker. Als je dan een het eind wint, verdien je het. Forza fc.

Leuk voor Groningen en de Groningen fans dat ze Europa in gaan. Had het niet verwacht, was ook op de hand van AZ aangezien die door de jaren heen als subtopper het goed tot uitstekend hebben gedaan in Europa door de jaren heen. Maar wie de PO wint verdient het uiteindelijk, dus gefeliciteerd aan alle. Groningen fans.

Wat nu interessant is, wat zijn de mogelijkheden van Groningen voor volgend jaar? Misschien dat een Groningen fan daarover uitsluitsel kan geven. Chery wordt nu definitief overgenomen van Ado, dat vind ik wel een goede speler. Hopelijk blijft Kostic, want dat is toch een speler die je wel nodig hebt in Europa. Bizot en Botteghin lijken mij nuttige speler. Wijnaldum, Magnasco, Hateboer en van der Velden is aardig maar niet meer dan dat. Maar verder zal er toch wat bij moeten komen. Een Zeefuik, dat is toch geen Groningen waardige spits en van spelers als Burnet en Lindgren wordt je neem ik aan ook niet vrolijk. Zijn er mogelijkheden tot investeren in Groningen. Ik las ergens dat Simon Thern, een Zweedse jongen, naar Groningen zou komen. Klopt dat? Buijs van NAC werd genoemd. Komt er nog een spits bij? En een ervaren verdediger? Of op het middenveld nog iets?

Ze zongen ''we gaan Europa in''. Kunnen ze beter niet zingen ''we gaan Europa weer snel uit''? Twente en PSV heb ik wel vertrouwen in, hopelijk trekken ze recht wat Zwolle,groningen en Ajax(op CL-niveau) verpesten

18 mei 2014 om 19:23

Goh. Laat de fans lekker zingen. Ze hebben toch gelijk. Altijd zo denigrerend over anderen doen.

18 mei 2014 om 19:24

Mooie is dat van Groningen niks verwacht wordt! Wij kunnen vrij voetballen en elke wedstrijd die weer er langer in zitten is meegenomen.
En al dat gezeik ga je maar druk maken over clubs die zich zonder play offs Europees halen en geen punten pakken!!

18 mei 2014 om 19:56

Jij bent typisch zon mannetje dat allen maar gelooft in zgn topploegen. Alsof PSV de sterren van de hemel speelde in Europa. Welkom in de Eredivisie waar iedereen van iedereen kan winnen. Wel eens naar Duitsland gekeken? HSV een beetje gevolgd dit seizoen? Dat is voetbal.

Het is een illusie te denken dat welke ploeg dan ook iets prsteert in Europa. Noch Ajax, noch Psv, noch Twente hebben iets laten zien. Alleen AZ presteerde boven eigen kunnen. kan ook niet, daar hebben we het geld niet voor.

FC Griningen heeft het op eigen kracht gedaan. Zonder suikeroompjes. Als je de laatste 3 maanden ongeslagen bent heb je wel degelijk recht op Europees voetbal en als je daar van houd dan gun je elke ploeg het beste!

18 mei 2014 om 21:06

Komt iemand aan met HSV die geen enkel idee wat dit seizoen is gebeurt in Hamburg. Heel jammer dat Groningen Europa ingaat met Zwolle beide ploegen hebben niets in Europa te zoeken. Volgend jaar hebben ze geen budget om spelers te halen die Europees waardig zijn. Eredivisie glijdt steeds meer weg met dit soort clubjes.

Ik zit nu naar de samenvatting van Groningen tegen AZ te kijken en naar die fase waarbij AZ een penalty wilde krijgen voor die duw van Botteghin. Kuipers gaan nu geen penalty terwijl hij in de CL wedstrijd Manchester-Olympiakos wel heel snel een penalty gaf voor Van Persie. Exact dezelfde overtreding exact dezelfde scheidsrechter en twee verschillende beslissingen. Hoezo consequent? Scheidsrechters doen dus maar wat.

Gefeliciteerd Groningen fans, echt verdiend.
Volgend seizoen kan er nog wat moois gebeuren als spelers als bijvoorbeeld Veldwijk en Hupperts kunnen worden aangetrokken.

Had liever Az in Europa league gezien. Die pakken tenminste punten. Vraag me af wat Groningen te zoeken heeft met alle respect in de EL.

18 mei 2014 om 20:01

AZ heeft er net een druk seizoen op zitten, 57 wedstrijden in een seizoen. Dan wil ik nog wel eens zien of AZ dit nog een seizoen redt. Ook AZ heeft niet de onbeperkte middelen om dit seizoen na seizoen te doen. Het effect van de suikeroom zal ook afnemen. Al vind ik het knap wat AZ nog doet.

18 mei 2014 om 21:08

AZ volgend jaar minimaal budget van 6 miljoen voor transfers(met of zonder EL) en Groningen 2 ton? Leuk voor Groningen zeer slecht voor de eredivisie.
Afgelopen twee seizoen is er dik 20 miljoen aan transfers binnengehaald. Voor AZ misschien beter kunnen ze meedoen om de titel.

18 mei 2014 om 21:17

Het effect van de suikeroom was dat AZ aardig diep in de schulden kwam te staan. Dit hebben sinds vorig jaar? helemaal weer recht getrokken door een heel goed beleid te voeren.
Dus wat dat betreft missen ze het suikeroom effect als kiespijn...

18 mei 2014 om 21:25

@poppos

Wat je wat slecht is voor de eredivisie? De ploegen die rechtstreeks geplaatst zijn en niet eens kunnen overwinteren in Europa en zodoende Nederland punten kosten. En alsof het moet afhangen van een deelnemer die begint in 2e? voorronde El?
Groningen gewoon de terecht winnaar door Vitesse en AZ te verslaan.
Ik hoop ook op een hele mooie grote tegenstander van naam, en liever geen nietszeggend team..

18 mei 2014 om 23:08

Dan zou ik snel een nieuwe keeper halen.

18 mei 2014 om 22:57

@ roybh
Welke garantie heb jij dat AZ punten zou gaan pakken in de EL? Waarom zou Groningen dat niet kunnen? In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Als dat wél zo zou zijn, heb ik nog een beetje info voor je: FC Groningen heeft 2 x tegen de finalist van de CL gespeeld, nl. Atletico Madrid, en even zo vaak uitgeschakeld!

Dit had een club als fc Groningen net even nodig ! Seizoenkaarten verkoop zal nu weer omhoog gaan en van de sponsor krijgen ze nu een bonus van 500.000 euro. Mooie sfeer ook in de euroborg vandaag, ik persoonlijk vind het na de kuip toch echt het stadion met de meeste sfeer in de eredivisie.

Knappe prestatie van Groningen. Nu hopen dat ze het elftal een beetje bij elkaar kunnen houden, misschien 1 of 2 versterkingen en hopen op een gunstige loting. Fingers crossed!!!!

kan iemand me aub vertellen ho kostic speelde vandaag ? ik zie aan z'n cijfer dat hij hier een 9 scoort ?
maar waarom precies ?

dankje !

tw ... ik hoop nu dat mijn ploeg Partizan net zoals in 2006 tegen Groningen komt te staan in de Europa League

Voor de liefhebbers: op europsport is zojuist de halve finale van het EK u-17 begonnen. Nederland en Schotland strijden voor een plaats in de finale tegen Engeland! (Waar Nederland eerder al met 2-0 van won!)

18 mei 2014 om 20:52

Misschien kan voetbalzone hier even een topic van maken zodat meer mensen ervan op de hoogte zijn. Is toch leuk om naar onze toekomstige toppers te kijken!

18 mei 2014 om 21:43

Zit het ook te kijken. Leuk team wel, eerste keer dat ik deze jongens zie maar speelt leuk voetbal. Soms wat snel de langer bal maar zit leuk spul tussen.

18 mei 2014 om 21:54

Vind het mooi om te zien dat ze nog echt volgens de Nederlandse school spelen. Heel dominant voetbal. Het systeem werkt dus nog wel als je maar genoeg kwaliteit hebt om het te spelen. Maar daar ontbreekt het bij het grote Oranje aan op het moment.

18 mei 2014 om 22:09

Ze zijn ook wel echt een klasse beter als die Schotten, dan werkt elk systeem wel

Trouwens die Schuurman.... leuke speler zeg

Het is een trieste zaak voor AZ dat ze na zo'n lang seizoen met zoveel en zware inspanning in binnen- en buitenland met lege handen komen te staan. Hierbij moet ik Dickie Advocaat ook een verwijt maken. uit deze spelersgroep kan veel meer gehaald worden, het materiaal is goed voor een plaats voor Europese plaatsing. Er spelen veel meer potentiële toppers bij AZ dan bij Groningen FC is mijn mening.

De kans is groot dat we dus nog verder zakken op de Europese ranglijst. Niet dat het niet verdiend is, maar de kans dat Groningen de voorrondes doorkomt is praktisch nihil. Als ongeplaatste ploeg loot je vrijwel zeker een sterke tegenstander. Alleen daarom al zou het beter zijn dat de AZ weer Europees zou hebben gespeeld. Die hebben immers de hoogste Europese ranking. Maar ja, dan moet je het vandaag wel op het veld laten zien....

19 mei 2014 om 09:40

Dat is wel een puntje ja, maar Groningen heeft in het verleden bewezen zich goed te kunnen opladen in zulke duels, met name tegen die juist sterkere tegenstanders. Nou bieden die resultaten geen garantie voor de nabije toekomst, maar met dit elftal ben ik ervan overtuigd dat er wel wat gepresteerd kan gaan worden. Als je hebt gekeken hoe er in de tweede helft bij vlagen werd gevoetbald, dat was echt fantastisch. Daarnaast moeten wij het toch hebben van onze sterke verdediging de laatste weken en de snelle uitbraak. Prima bestrijdingsmiddelen tegen sterke tegenstanders lijkt mij.

wat hou ik toch van Chery ben benieuwd of wij volgend jaar wat kunnen doen in europa. Met een beetje vechtlust en een gunstige loting kunnen we voor een AZ jaar gaan!

19 mei 2014 om 05:44

Het is jullie gegund, veruit de betere ploeg in de playoffs.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren