Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Cruijff kritisch: 'De voordelen van het vertrouwde systeem ben je nu kwijt'

Laatste update:
/

De overschakeling naar een 5-3-2-systeem moet Oranje op het WK door de groepsfase gaan helpen, maar dat valt niet bij iedereen in goede aarde. Zo beschouwt Johan Cruijff het als een groot risico om een paar weken voor de start van het WK alle zekerheden overboord te gooien in het belang van het resultaat.

"Nederlandse spelers zijn gewend aan het 4-3-3-systeem", vertelt de superster van weleer in Voetbal International. Volgens Cruijff biedt het juist meerwaarde om op de oude vertrouwde manier te spelen, omdat tegenstanders daar in de regel moeite mee hebben. "De voordelen van het vertrouwde systeem ben je nu kwijt", zegt hij.

Of de keuze van Louis van Gaal om af te stappen van het systeem met twee buitenspelers in de praktijk een goede keuze zal zijn, moet de komende weken blijken. "De veldbezetting is in dit nieuwe systeem heel anders. Spelers kunnen op posities in balbezit komen waarvan je moet afwachten of dat de goede plek is", waarschuwt Cruijff.

Johan Cruijff heeft gelijk

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De overduidelijke nadelen ook, + het is niet zo dat we het 4-3-3 systeem nou ineens zijn vergeten toch.

Van Gaal is geen amateur hé, hoe zeer ik de mening van Cruijff respecteer!

8 juni 2014 om 22:35

Klopt, maar toch heeft Cruijff gelijk, je ziet het ook aan de irritaties bij Robben, ook wat hij voor de camera zegt. Ze denken allemaal nog vanuit balbezit, terwijl we met dit systeem een veel meer een counter team zijn, dus denken in balbezit moet Veel sneller.. Tel daarbij op dat we heel veel slome eredivisie spelers hebben.

Zelden zulke zinnige teksten van hem gehoord.maar laten we inderdaad maar afwachten.louis denkt dat het zo moet .We be-(ver?)oordelen hem wel achteraf.

8 juni 2014 om 18:37

Deze man zegt altijd zinnige dingen. Hij heet geen Van Raaij of Van der Kerckhof..

8 juni 2014 om 18:49

Of van Hanegem

8 juni 2014 om 19:07

noem ook nog ff oud corrifeeen van twente vitesse heerenveen az en groningen want die zijn ook niet van dat clubje van jouw en praten ook allemaal onzin.

8 juni 2014 om 19:41

Maar die komen niet zo vaak in het nieuws

8 juni 2014 om 20:08

Deze man roept al jaren alleen maar langs de zijlijn! Louis is realistisch en constateert dat we ins systeem moeten kunnen aanpassen afhankelijk van de tegenstander. Maar uiteraard geen commentaar op de al machtige die niet zoals Louis al jaren laat zien resultaten te boeken. Waarschijnlijk is hij dus nog niet zo gek en houdt hij niet krampachtig vast aan de geschiedenis

9 juni 2014 om 11:36

Van raaj en de van der kerkhofsjes moeten inderdaad in een tehuis gestopt worden. Maar die cruijf werkt ook alleen maar op mijn lach spieren. Ik geniet iedere week van zijn collum. Hij leest lekker weg en maakt mijn maandag ochtend ook wat voorlijker. PSV is een container en Ajax is een speed boot. Zlatan is er goede voetballer met een slechte techniek en een slechte voetballer meet een goede techniek. Bij zulke quotes begin ik al te lachen als ik er aan denk.

8 juni 2014 om 19:04

Ik denk dat veel mensen het nog niet begrijpen. Cruijff heeft het over balbezit. Dat is iets wat wij niet veel zullen hebben. Van Gaal heeft geconstateerd dat een groot deel van de selectie (nog?) te kort komt om zijn filosofie uit te voeren.

Hij heeft ervoor gekozen (ook kijkend naar de tegenstanders, vooral Spanje) om countervoetbal te spelen. Het achterin dicht te timmeren en voorin de drie wereldtoppers het te laten uitzoeken. Bij een counterploeg maken dingen als vastigheden veel minder uit, omdat het spel veel directer zal zijn en dus een reactie op de tegenstander.

Als wij achterstaan kunnen we altijd nog terugvallen op 433. Dat heeft Louis zelf ook aangegeven.

Het zijn geen onwaarheden die Cruijff verkondigd, maar het is in mijn optiek niet van toepassing op dit elftal. Aangezien wij subtop zijn dienen wij ook zo te spelen. Als wij kans willen maken op een prijs in ieder geval.

8 juni 2014 om 22:38

En toch klaagde Robben voornamelijk over dingen die niet goed gingen in Balbezit.. Waarom ? Omdat wij Nederlanders altijd denken in balbezit, we zijn aanvallend ingesteld dat zit er met de paplepel ingegoten en dat is wat Cruijff zegt.

+ het feit dat je met deze onervaren spelers, die voornamelijk uit de eredivisie komen, nooit het tempo hebben om meteen de juiste keuze te maken terwijl een counter juist op snelheid moet.

Dus in mijn optiek is juist WEL van toepassing wat Cruijff zegt en ook wat ik zelf al een paar x heb gezegd hier op voetbalzone.

9 juni 2014 om 12:58

De 'Hollandse School' in een 433 levert geen verassing op en is kapot geanalyseerd door alle tegenstanders. Ik heb er daarom wel vertrouwen in dat dit iets op kan leveren. Wil niet zeggen dat je niet aanvallend kan spelen in dit systeem wanneer de backs diep staan om vroeg druk te zetten en ballen voor de goal te slingeren. Dat dit systeem alleen tegen Spanje gespeeld wordt geloof ik niet, alleen Australie zal een uitzondering kunnen zijn. De tegenstanders zullen alleen maar sterker worden naar mate het toernooi vordert. Dit systeem zorgt voor extra zekerheid achterin, geen kansen weggeven achterin, en voorin de Hollandse School toepassen met aanvallend voetbal en de zijkanten bezet.

9 juni 2014 om 14:28

Cruijff heeft zijn sporen allang verdiend, en -een uitzondering daar gelaten- zijn er maar weinigen i.d voetbalwereld die zijn mening niet op die juiste waarde weten in te schatten.
Persoonlijk vind ik 5 verdedigers er ook 1 teveel, indien je dan toch wat meer zekerheid had willen inbrengen had een 4-4-2 ook niet misstaan.
Tegen Wales begon het eigenlijk pas te lopen toen Huntelaar er in kwam!!

Ja maar Johan, elk voordeel heb zijn nadeel.

8 juni 2014 om 20:43

De beste stuurlui staan aan wal

8 juni 2014 om 18:15

Wie niet slim is moet wel dom zijn.

8 juni 2014 om 18:26

Het kaf van het koren scheiden

8 juni 2014 om 18:43

Jongens, dit heeft toch geen zin? Uiteindelijk blijft de bal rond. Daarnaast, op papier zal 5-3-2 wellicht beter werken, maar de wedstrijd wordt toch niet op papier gespeeld.

8 juni 2014 om 18:50

Nu komt de aap uit de mouw

8 juni 2014 om 18:54

De slimheid van de een bestaat uit de domheid van de ander.

8 juni 2014 om 19:39

Jullie spreken als Brugman

Maar het was dwijlen met de kraan open, dan moet je toch iets doen en LvG denkt dat het helpt om van systeem te veranderen.

8 juni 2014 om 20:07

We laten ons de kaas niet van het brood eten!

8 juni 2014 om 19:11

De appel valt niet ver van boom

9 juni 2014 om 00:02

Nou geen oude koeien uit de sloot halen hé

Cruijff denkt teveel nostalgisch. In het hedendaagse voetbal met je meerdere varianten kunnen spelen.
De tijd dat je met 1 systeem jouw visie de tegenstander kan domineren is voorbij. Real Madrid is de voorbeeld van meerdere type tactisch voetbal en Barca is het voorbeeld van slechts 1 type spelsysteem kunnen spelen.
Spanje kan je niet verslaan met slechts 3 middenvelders. Je moet erkennen dat zij een veel betere middenveld hebben en daarom is 4-3-3 te riskant.

8 juni 2014 om 18:46

@sab80... je hebt de tekst niet goed gelezen... Cruijff geeft aan dat het erg riskant is om een paar weken voor een eindtoernooi het systeem om te gooien, omdat je dan de automatismen mist en omdat je dan een andere veldbezetting krijgt. Je weet dan minder goed of een speler wel juist gepositioneerd is.
Met andere woorden: het had minder riskant geweest als Van Gaal al tijdens de kwalificatiereeks met dit systeem was begonnen...

8 juni 2014 om 20:15

Hoeveel prijzen heeft Barcelona gewonnen in de laatste 5 jaar? En hoeveel prijzen heeft Real gewonnen in de laatste 5 jaar? als er 1 team is dat heeft bewezen gewoon jaren te kunnen domineren met 1 speelstijl is het Barcelona wel, Lachwekkende uitspraak dus van jou.

Net alsof ze alleen maar 4-3-3 kunnen spelen. Ik denk dat we met 5-3-2 meer kans maken dan met 4-3-3, ook al hebben tegenstanders het daar vaak moeilijk tegen.

8 juni 2014 om 21:26

Ik denk dat het 5-3-2 systeem alleen tegen Spanje gebruikt gaat worden en dat Van Gaal de overige 2 groepswedstrijden gewoon 4-3-3 speelt.

8 juni 2014 om 18:12

Je hebt sws geen kans

8 juni 2014 om 18:14

De bal is rond.

8 juni 2014 om 18:13

Robben kennende zal hij wel gaan zwerven, en niet alleen in de spits staan tegenover Ramos en Pique, maar ook af en toe tegenover Alba staan.

8 juni 2014 om 18:23

Waarom zou spanje een gaatje vinden? Als je goed verdedigd komt spanje er niet door.

9 juni 2014 om 00:18

Het is toch duidelijk dat onze 3 middenvelders gaan verliezen van de 3 middenvelders van Spanje. Dan kun je beter een extra speler hebben op het middenveld of in de verdediging anders loopt Spanje er zo doorheen. Dan krijgen we deja vu's naar PSV-Feyenoord.

Heb geen respect voor Cruijff, heb respect voor Michels, de grootste trainer van zijn tijdperk. En toen we het EK wonnen, speelden we toen 4-3-3 met flankspelers?

8 juni 2014 om 18:23

Waarom zou je geen respect hebben voor de beste Nederlandse speler ooit? Wat heeft hij gedaan dat hij geen respect zou verdienen? Michels de man weliswaar het EK won, maar daarnaast er ook direct voor zorgde dat we nooit meer een EK of een WK wonnen.

8 juni 2014 om 18:37

Mijn reactie ietwat overdreven, maar we kunnen onmogelijk hollands gaan aanvallen op 4-3-3. Het idee is mooi maar uiteindelijk gaat het om de prijzen. Geef dit systeem gewoon een kans. In mijn ogen heeft michels meer toegevoegd, ook zijn rol bij ajax/ned elftal van eerdere periodes.

8 juni 2014 om 18:37

Hoe heeft hij daar dan voor gezorgd??

8 juni 2014 om 22:45

Michels...

Euh die presteerde het om een 442 opstelling op te geven in de kleedkamer, echter veranderde Cruijff dat zelf voor de wedstrijd in de kleedkamer door zelf anders te gaan spelen zodat het weer 433 werd. Cruijff bepaalde alles bij Ajax.. Zeker in zijn 2e periode, jonge spelers als Kieft en Rijkaard etc luisterden altijd naar Cruijff niet naar Michels..

Ik zou je willen aanraden om wat boeken te gaan lezen over oud voetballers, dan kom je er wat beter achter wie nou de echte bazen waren en geloof me, Rinus was tactisch echt geen baas..

9 juni 2014 om 11:17

Hertha, Cruijff had de bondscoach kunnen worden op het moment dat iedere speler daar behoefte aan had van Oranje. Echter werd dat door het ego van Michels tegengehouden uit angst dat zijn prestaties geëvenaard / overtroffen werden. Het gevolg daarvan weten we allemaal.

Natuurlijk zijn er nadelen maar wat ik een voordeel vind is dat wij nu 2 speelsystemen kunnen spelen. Mocht een formatie een keer niet lopen dan kunnen wij automatisch omschakelen. Ben benieuwd hoe de tegenstander daar dan mee omgaat.

Cruijff zou beter moeten weten.. Want elk nadeel hebt zijn voordeel en andersom..

het maakt niet uit welk systeem we ook spelen.
we hebben gewoon geen goede verdedigende spelers.
we worden overlopen, maken cruciale fouten,
en liggen er al snel weer uit.

8 juni 2014 om 18:48

Hadden we gelukkig in 2010 ook niet... Toen kraakten de voetbalzoneleden alhier iedere verdediger van het NL-elftal af... en nu ineens was Gio erg goed, Heitinga top en Mathijssen super...

8 juni 2014 om 20:18

Je hebt een punt maar dat waren wel spelers die veel meer ervaring hadden en op hoger niveau speelden. Mathijssen en Boula speelden bij HSV, Johnny bij Everton en heeft in de primera gespeeld, Gio heeft bij Barca gespeeld en ze hadden ook nog eens allemaal ervaring met eerdere toernooien. Dat was dus wel anders vergeleken met onze miezerige onervaren Eredivisie verdediging die we nu hebben

9 juni 2014 om 00:25

Ervaring word altijd zwaar overschat. De vorm van de dag bepaalt alles. Alles alle puzzlestukjes precoes in elkaar vallen heeft oeder land een kans. Dat is ook de reden dat wij de finale haalden. Maar die finale is ook meteen weervde reden dat we allemaal teveel wilen.

Ik denk dat Van Gaal er wel voor zorgt dat het nieuwe systeem zo veel mogelijk aansluit bij het oude. Tegen Australie gaan we sowieso weer 4-3-3 spelen, dus het is ook niet zeker of we dit aan gaan houden als het tegenvalt.

Domme poll: johan heeft altijd gelijk. Ook hier.

9 juni 2014 om 00:21

Onzin. Johan heefy als speler en trainer hele mooie dingen neergezet maar als trainer heeft Louis onmogelijke opgaves waar gemaakt. Als trainer schat ik Louis echt hoger in. Cruijf blijft een beetje hangen in het verleden en zijn successen.

Lachwekkende vertoning . Cruijff kamp met de Telegraaf en o.a. zijn meelopers als Sjaak Swart zullen niets positiefs zeggen over Van Gaal. Zielig!

Toch opmerkelijke uitslag van de poll.

Vorige week was er een poll of Louis voor het juiste systeem heeft gekozen. Daar gaf toen ruim 75 procent aan dat dat inderdaad zo was..

Nu roept Cruijf ineens dat het geen goed systeem is en nu is ineens meer dan 65 procent het met Cruijf eens...

Hoe tegenstrijdig wil je het hebben?

8 juni 2014 om 21:30

Dat komt omdat er een grote groep voetbalzoners het gewoon altijd met Cruijff eens is.
Of het nu onzin is of niet dat maakt ze niet uit want als de grote Johan het zegt dan zal het wel zo zijn. Oftewel geen eigen mening.

9 juni 2014 om 00:05

En waarschijnlijk omdat Oranje 2x nietbovertuigend gespeeld heeft en Nederlanders altijd klagen.

Johan heeft helemaal gelijk! Het ligt 'm in de Aanval en meer in de verdediging, ik bedoel Robben is meer een back en-vleugel spits/aanvaller in plaats van centraal. En dan nog 5 verdedigers, het kan mischien wel helpen, maar dan niet zoveel Spelers van de Eredivisie, want die spelen door en door het seizoen tegen clubs zoals: Roda, Nac, Nijemegen, Rkc, Venlo en dat soort clubs.

8 juni 2014 om 19:55

En waar spelen die van Chili dan tegen? Die spelen tegen teams als Real of Barca?

Spelers als Eriksen en Strottman vallen ook compleet door de man in de sterke competities? Owww wacht nee, doen het juist geweldig!

8 juni 2014 om 20:55

Op dit moment spelen er minder spelers in de ED van dat niveau. Nu moeten we het een tijdje doen met Finnbogason, Pellè, Ruiz en Schöne. Hopelijk komen er weer spelers van het niveau Eriksen. Tadic en Blind zouden het niveau van een subtopper wel aan kunnen denk ik, maar of het uitblinkers zouden zijn betwijfel ik ook. (Tadic blinkt misschien wel sneller uit door assists e.d.) Verder kan ik niet zo 1, 2, 3 iemand noemen die de stap naar een club van niveau kan maken in een topcompetitie. Misschien dat Gudelj het niveau van bijv. Swansea aankan.

9 juni 2014 om 09:56

Janmaat en Cillesen bijv die kunnen echt wel hogerop.

Na de finale zal Crijff naar vanGaal moeten stappen en zegfen Louis je bent de beste bedankt dat je ons Wereld Kampioen hebt gemaakt.

Dan zal Cruijff groter zijn dan Cruijff.

Wat heb je aan 4-3-3 als je nog geen lantaarnpaal voorbij komt. Tegen een tegenstander die beter is - en dat zijn er op dit WK nog al wat - kan je veel beter zekerheden inbouwen. Alleen Robben is van wereldklasse. Wellicht Sneijder, de rest is redelijk tot goed. Maar daar ga je van zijn levensdagen geen wereldkampioen mee worden. Gelukkig maar voor Cruijff en zijn paladijnen zoals de stiekeme miljonair Derksen.

Van Gaal is topper die zijn verantwoordelijkheden pakt. Cruijff is daarvoor altijd weggelopen. Had meerdere malen de kans om geschiedenis te schrijven als bondscoach maar had altijd wel weer een smoes om niet af te gaan.

8 juni 2014 om 22:50

Vergeten wie de revolutie in gang heeft gezet bij Ajax? Een pak en beet een 5 jaar geleden? Wie was toen ook alweer zo laf om ook naar ajax te gaan? Van gaal...

Cruijff heeft ajax geholpen met de rechtzaak etc..

Ik snap niet dat mensen zo anti cruijff kunnen zijn, dan ben je in mijn ogen echt geen voetballiefhebber.. Cruijff heeft de wereld zo veel goeds meegebracht met zijn voetbal visie..

Maar ja, je hebt altijd mensen die tegen de stroom in willen en daarom standaard maar anti Cruijff zijn..

Cruijff wou bondcoach worden, maar hij werd tegen gehouden.. Door wie? Door Michiels.. de stumpert

Zei de man die al 20 jaar geen prijs heeft gepakt als coach!

say no more.

8 juni 2014 om 21:32

En bovendien oranje zowel als speler en als coach al eens in de steek gelaten heeft.
Na Nederland tegen Spanje weet we of dit een goede keus was of niet.

8 juni 2014 om 23:07

gait1701,

Vind het jammer dat jij je zo uitlaat over Cruijff, als je niet weet wat er toen gebeurd is kan je beter niet op zo'n manier reageren.

Als speler niet mee gegaan omdat een Nederlander tijdens zijn afwezigheid, zijn woning wist te betreden om zijn vrouw en kinderen te bedreigen.

Man is opgepakt en het is op verzoek van Cruijff uit de publiciteit gebleven.( om niet nog meer gekken op dit idee te laten komen)

Op verzoek van Gullit, van Basten en Koeman zou Cruijff trainer moeten worden van Oranje, hij vertelde hun dat hij dat wel zag zitten.

Deze spelers zouden de volgende dag met Michels praten om het definitief te maken, Michels was niet akkoord en stelde toen namens de Knvb Beenhakker aan als bondscoach.( de spelers dorsten niet in te gaan tegen de beslissing van Michels, welke dus een bedenkelijke rol speelde)

Resultaat boze spelers en een in Michels teleurgestelde Johan Cruijff, Beenhakker lag al snel uit het toernooi.

Cruijff zei nu stukje copy / paste uit VI:
'het nieuwe 5-3-2 spelsysteem is totaal anders', zegt Cruijff tegen Voetbal International.

'dat brengt risico met zich mee.

Nederlandse spelers zijn gewend aan het 4-3-3-systeem.

Het was altijd onze kracht, ook omdat vrijwel niemand anders op deze manier durft te voetballen.
Tegenstanders hebben daar dus moeite mee.

De voordelen van het vertrouwde systeem ben je nu kwijt.'

'in mijn optiek gaat voetbal om het creëren van ruimtes op het veld', vervolgt het voetbalicoon.

'dat is altijd een leuke puzzel. En in dit geval geen gemakkelijke.

De veldbezetting is in dit nieuwe systeem heel anders.

Spelers kunnen op posities in balbezit komen waarvan je moet afwachten of dat de goede plek is.'

Ook Cruijff hoopt dat we ver zullen komen, maar verwacht het niet.

9 juni 2014 om 00:35

Leeuw, jij gelooft duidelijk nog in sprookjes en mythevorming. In 1993 brak Jos Staatsen nog een lans voor Cruyff. Staatsen vond de eisen van Cruyff niet onredelijk en keerde vol optimisme terug uit Barcelona na onderhandelingen met Cruyff.. In de aanloop naar het wereldkampioenschap van 1994 ontstond er geharrewar met advocaten, telefoontjes die niet werden opgenomen en faxen die niet arriveerden. Staatsen deed zelf nog een poging om Cruijff aan de lijn te krijgen maar kwam niet verder dan het dienstmeisje. Bij Cruyff ging het weer om een apart contract voor het gebruik van zijn naam, roem en afbeelding. Cruyff wilde 10 procent van de nettowinst, een garantiebedrag aan premies en een netto salaris van 300.000 gulden. gait1701 heeft wel degelijk een punt, de speler en trainer Cruyff heeft Oranje meerdere malen in de steek gelaten wanneer het ging over ordinaire geldkwesties.

9 juni 2014 om 01:30

Petterson. Cruiff heeft een keer heel zijn vermogen kwijt geraakt door een oplichter. Daarom is hij altijd voorzichtig gebleven met geld.

9 juni 2014 om 01:51

poilut, toen Cruyff een Catalaanse varkensfokkerij kocht in de jaren 70 ging het ook alleen maar om geld. Toen Staatsen in de jaren 90 een poging deed om Cruyff binnen te halen was Cruyff al 20 jaar financieel onafhankelijk.

8 juni 2014 om 22:51

Jij hebt helemaal niks gepresteerd, hou jij voortaan je mond hier dan ook maar.

say no more..

8 juni 2014 om 23:41

Toob, je kraamt onzin uit. Cruyff wilde inderdaad bondscoach worden, maar wel op zijn eigen voorwaarden. In 1974 droeg Cruyff als enige speler zijn eigen shirt, broek en kousen en niet het officiële Oranje tenue van Adidas. Puma was toen de sponsor van Cruijff. Puma wilde niet dat Cruijff in het Adidas tenue speelde en Cruyff koos eieren voor zijn geld. Cruyff en Oranje is altijd gelazer geweest, Cruyff was ook verantwoordelijk voor al het gelazer rondom Jan van Beveren en zorgde er persoonlijk voor dat 1 van de beste keepers op internationaal niveau niet meeging naar het wereldkampioenschap van 1974. Cruyff trapt zoals gewoonlijk weer open deuren in en doet net of alle spelers in het huidige Oranje groot geworden zijn met het 4-3-3 systeem. Grappig, dat je in jouw commentaar van 22.50 begint over de revolutie en Van Gaal een lafaard durft te noemen. Cruyff is al jaren de weg kwijt en zal/kan het niet nalaten om negatief te reageren op de keuzes van Van Gaal. Cruyff is en blijft Wereldkampioen open deuren in trappen en heeft nog steeds een persoonlijk probleem met de status van Van Gaal als trainer! Wanneer Van Gaal 4-3-3 zou gaan spelen tegen Spanje is Cruyff de eerste die Van Gaal met de grond gelijk maakt na een negatief resultaat.

V gaal had gewoon eerder over moeten stappen op een defensiever systeem. We kunnen wel eigenwijs vast blijven houden aan het 433 maar iedereen weet dat we met onze middenvelders de slag verliezen op het middenveld overlopen worden. Barca speelde ook nog steeds een 433 en was daar succesvol mee maar dat is inmiddels ook verleden tijd. Met name de Duitsers (bayern) hebben een eenvoudige manier gevonden om dit oude systeem kapot te spelen. We hebben gewoon geen andere keus dan een Oranje muur te bouwen andets worden we kapot gespeeld doir de moderne boxtobox spelers.

Robben, van Persie, Sneijder, Vlaar, de Guzman, de Jong, en nog een aantal spelers van Oranje spelen allemaal in een systeem de afwijkt van de Hollandse School, sterker zelf, Martins Indi, Clasie, Janmaat, de Vrij en Kongolo spelen vaker in het 1:5:3:2 systeem dan in 1:4:3:3. 1:4:3:3 is vooral een systeem die kan werken bij balbezit, maar bij balverlies ben je kwetsbaar als je niet dominant bent. Je speelt namelijk altijd tegen 4 middenvelders!! En laat vooral Spanje over uitstekende middenvelders beschikken. Wil je dan in een mes lopen, of kies je voor realisme. Cruijff gaat met al zijn kennis voorbij aan dit soort details. Onbegrijpelijk dat hij denkt met 1:4:3:3 iets te kunnen uitrichten tegen de Spanjaarden. Gelukkig is Louis bondscoach...pff

Johan Cruijff doet alsof hij weet wat de spelers gewend zijn. Maar voor bijvoorbeeld verdedigers is er geen verschil in 4-3-3 of 4-4-2. Die spelen vanuit achteruit en hebben de taak om te verdedigen. T middenveld en aanval zouden dan nog wel last kunnen hebben. Maar volgens mij heeft V.persie jarenlang in een 4-4-2 systeem gespeeld bij arsenal. Robben daarentegen lijkt t mij niet uit te maken of hij op rechts, links of centraal wordt gezet. Sneijder speelt zowel bij Galatasaray als bij Inter jarenlang in een compact middenveld. Zelden in 4-3-3. Dus waar heeft Cruijff t nou over met ze 'gewend' ??

De 4-3-3 is allang ontcijferd door de andere landen. Elke tegenstander van Oranje weet van te voren dat Nederland altijd maar de bal rond wil spelen. Dus zet de Nederlandse defensie onder druk en Nederland raakt in paniek en speelt dan de hoge ballen. Enige keren dat ik Oranje goed zag spelen was een paar wedstrijden tijdens het EK van 2008. Maar daarvoor en later zag je dat met het 4-3-3 systeem onze spitsen nooit goed konden bereiken. Van Nistelrooy, Van Persie staan altijd maar op een eilandje.

Desalniettemin hoop ik dat Oranje natuurlijk ver komt en voor hoeft dat niet met mooi voetbal. De beker moet maar eens gewonnen worden. Oranje is het Arsenal onder de voetballanden. Mooie voetbal spelen maar geen prijzen pakken.

Cruijff is de grootmeester onder de meesters. En staat altijd voor mooi en attractief voetbal. Wie dan het Nederlands elftal van de laatste weken ziet mag hopen dat we met deze speelstijl snel weer thuis zijn. Overigens, ook met aanvallend voetbal overleven we niet deze poule. Maar liever strijdend en met herkenbaar, aanvallend voetbal ten onder dan met het anti voetbal van het laatste WK toernooi. Voor de tegenstanders: er wordt in het buitenland nog altijd met geweldig respect gesproken over het Nederlands elftal van 1974 en in iets mindere mate, maar ook met veel eerbetoon over de 1988 en 1998 lichtingen. Ook wordt er over het Oranje van 2010 gesproken, maar dan met dieprode wangen van schaamte......ik sluit me bij al deze meningen aan. Dus liever niet weer zo'n afgang....

We vergeten dat we maar 3 spelers hebben die internationale (sub)top zijn. De andere spelers zijn echt pure middelmaat, laat staan wat op de bank zit.
Als een van de "gouden driehoek" uitvalt, blijft er echt een matig elftal over. Is het dan zo gek om te spelen vanuit balherovering ipv vanuit balbezit? Ik sta volkomen achter Van Gaal, waarbij we vooral tegen Spanje en Chili moeten tegenhouden en proberen om vanuit een counter te scoren. Tegen Australië zijn we het wel aan onze stand verplicht dwingender te spelen en (dus) vanuit een 4-3-3.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren