Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Ik vind wel dat de Nederlandse voetbalcultuur te grabbel wordt gegooid'

Laatste update:

Marc Degryse verbaast zich over de manier waarop het Nederlands elftal speelt in Brazilië. Louis van Gaal staat normaal gesproken voor de 'Hollandse school' en aanvallend voetbal, maar laat zijn ploeg op het WK in een defensief 5-3-2-systeem opereren. "Eigenlijk speelt Oranje hier op zijn Belgisch. Althans, op de manier waarop België vroeger speelde", stelt Degryse.

Nederlanders hadden in het verleden vaak kritiek op de Belgische speelwijze, maar spelen nu volgens Degryse precies hetzelfde: reactievoetbal. "Het is knap dat Van Gaal het maximale uit de groep haalt", stelt de ex-PSV'er in De Telegraaf. "Daarvoor verdient hij een pluim, maar ik vind wel dat op dit WK de Nederlandse voetbalcultuur te grabbel wordt gegooid. Het is in feite de Nederlandse voetbalwereld op zijn kop."

Georginio Wijnaldum begrijpt weinig van de negativiteit over het spel van Oranje op het WK. "Met mooi voetbal alleen word je geen wereldkampioen", zegt hij tegen het ANP. "Op het WK is resultaat het belangrijkste. Natuurlijk willen wij ook graag mooi voetbal spelen, maar als dat niet kan, gaan we niet forceren. Of dit tegen onze natuur in gaat? Nee hoor, we willen allemaal winnen. Al gaan we wel proberen mooier voetbal te spelen."

De Nederlandse voetbalcultuur wordt te grabbel gegooid

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Van Gaal haalt eruit wat er in zit, je elke wedstrijd dat een paar keer overpassen al te lastig is dus dan maar leunen op de counter en die bal naar voren janken op robben en Rvp. We hebben geen keus en halen de halve finale ook nog!

26 juni 2014 om 09:37

Ja precies. Altijd maar dat morele gelul over onze voetbalcultuur. De kranten staan ook vol met columns. Wordt er echt schijtziek van.

26 juni 2014 om 09:43

Thja laat we eerlijk zijn. Ik vind dat wij echt hypocriet ten toppe zijn.

Want nu van gaal de tweede ronde heeft gehaald zegt iedereen prima.
Maar in het begin had iedereen nog commentaar over het systeem.

Ik vraag me af wat men daarna gaat zeggen als we tegen mexico naar huis komen.

Ja ik weet het al. ' de hitte '

26 juni 2014 om 09:50

Op een WK telt voor mij maar 1 ding en dat is resultaalt. Bij clubvoetbal wil ik mooi voetbal zien.

26 juni 2014 om 10:24

Heb nooit commentaar gehad op het systeem, pas toen dit systeem werd geprobeerd ging ik er in geloven. Van Gaal is een baas en dit is een nieuwe era voor het Nederlandse voetbal. Nooit meer gelul over balbezit!

26 juni 2014 om 10:39

Valt reuze mee hoor, waren in 2010 ook genoeg voorstanders van resultaatvoetbal.
Is vooral de media die terug verlangen naar oude glorie.

26 juni 2014 om 14:05

in 2010 speelden we ook aanvallend voetbal en hadden we altijd meer balbezit dan de tegenstander! Nu doen we niks.. we peren die bal naar voren en hopen op een bevlieging van Robben en/of van Persie..

Ik walg van Mourinho zijn spel en zeg dat altijd en nu doe ik dat ook bij Van Gaal, want het ziet er niet uit!

26 juni 2014 om 15:20

Het verschil tussen Mourinho en van Gaal is dat Mourinho 15 wereldspelers tot zijn beschikking heeft en alsnog verdedigend speelt. Van Gaal heeft 2/3 wereldspelers en 8 regelrechte dwazen. Vergelijk aub de grote 'gouden pik' van Gaal niet met Mourinho.

Iedereen die ik zie zeuren over het systeem heeft 0,0 verstand van voetbal. Je ziet toch zelf ook wel dat je met dit spelersmateriaal niet aanvallend kan voetballen. De achterhoede kan de bal niet 3x naar elkaar overspelen zonder een 100 kans weg te geven.

Van Gaal is het beste wat dit Nederlands elftal kon overkomen en iedereen die dat niet inziet is een gigantische hyprociet én/of meningloze schaap die alles wat de media zegt meteen voor lief neemt..

26 juni 2014 om 15:29

@luisimo Ik ben het werkelijk waar volledig met je eens, al vind ik de overige 8 geen regelrechte dwazen. Ik vind het meer redelijk spelers, geen top. Maar over chelsea/mourinho en de vergelijking met dit oranje en van gaal ben ik het met je eens.

26 juni 2014 om 09:52

Achteraf zaten we voor ons huidige afbraakvoetbal in de ideale poule. Spanje en Chili willen altijd voetballen, en Australië moest aanvallen want die hadden punten nodig. Het wachten is dan ook op een ploeg/ coach die ons het spel gaan laten maken , dan komen alle ( voetballende) tekortkomingen heel helder aan het licht , en kan het zomaar tegen een mindere ploeg over zijn. In de 1e helft tegen Chili komen we als ploeg tot 58 passes die aankomen in 45 minuten dat is echt schaamteloos slecht hoor , maar vooralsnog vergoed het resultaat nog veel.

26 juni 2014 om 10:15

Vind het opzich wel meevallen.
Er wordt in ieder geval geprobeerd naar voren te voetballen.
Dat je dan vaker de bal kwijtraakt vind ik totaal geen probleem.

Erger me veel meer aan het "rondspelen op eigen helft" wat Nederlandse ploegen vaak doen. Dan kan je inderdaad wel 3x zoveel "goede passes" geven maar het heeft 0,0 rendement.

Als je dan toch de statistieken als uitgangspunt neemt dan zie dat NL ook in de wedstrijd tegen Chili meer doelpogingen heeft gedaan dan het "aanvallender en meer rondspelender Chili"

26 juni 2014 om 11:04

@ Copr helemaal gelijk! het gaat er niet om dat je meer balbezit hebt maar wat je met al die balbezit doet.. zij hadden wel meer balbezit maar Oranje had wel gewoon 2x zoveel doelpogingen en ook nog eens 2 doelpunten. Chili had leuk balbezit maar tot echte kansen zijn ze niet echt gekomen...

26 juni 2014 om 17:14

Volgens mij vergeten veel mensen dat spanje in 2010 ook niet zo denderend speelde.
Die scoorde over het hele toernooi minder doelpunten dan nederland nu heeft gemaakt,
Wonnen bijna elke wedstrijd met 1-0 ,
En het zag er toen met al die topspelers en 'tiki-taka' ook niet al te best uit.

Ik kan wel van dit systeem genieten, veel mensen zeuren erover maar de statistieken spreken voor zich.
Aan balbezit heb je vrij weinig, als je maar kansen creëert :D!

26 juni 2014 om 11:40

Inderdaad. Op de Belgische tv wordt bijna meer over Oranje gesproken dan over de Rode Duivels. Ze hebben vaak ook alleen maar Nederlands analisten aan tafel. Overigens is het meest belachelijk wat Marc de Grijze zegt is dat de Belgische ploeg verder is dan Oranje. 2x 1 - 0 tegen respectievelijk Algerije en Rusland zijn van grotere waarde dan de 5 - 1 tegen Spanje, de 3 - 2 tegen Australie en de 2-0 tegen Chili.

26 juni 2014 om 09:47

Degryse vindt dat het Nederlands elftal ''op zijn Belgisch'' speelt?

Haha wat een grap. 'op zijn Belgisch'' spelen betekend niet deelnemen aan een groot toernooi waarschijnlijk want als Belgen iets niet hebben is het wel een eigen speelstijl.

Jaloezie meneer Degryse. Niets meer en niets minder...

26 juni 2014 om 10:29

Gebrek aan kennis van de voetbalgeschiedenis neem ik aan?

26 juni 2014 om 12:41

stakkevdb..

Vertel. Welke speelstijl is nou écht Belgisch? Waar zijn ze (wereld)beroemd mee geworden zonder dat deze gekopieerd is vanuit andere landen? En nog belangrijker, welke succes hebben ze er in jouw optiek dan mee behaald?

Twijfelen aan mijn kennis m.b.t. de voetbalgeschiedenis mag. Maar door middel van een simpele one-liner wordt niemand wijzer. Deel je eigen, ongetwijfeld, grote kennis van de voetbalgeschiedenis met ons!

26 juni 2014 om 10:26

Laat de belgen eerst zelf eens fatsoenlijk gaan voetballen. ze hebben 2 wedstrijden met heel veel geluk gewonnen tegen ontzettend matige tegenstanders. het is niet om aan te zien wat de belgen doen. maar gelukkig doen ze het wel met een 4-3-3 opstelling.

Snap nog steeds niet waarom hij 5-3-2 speelt in het begin? 4-3-3 is beter en alsnog verdedigd

26 juni 2014 om 17:18

Waarom is 4-3-3 na deze resultaten dan beter?
Omdat je dan meer zou scoren? lijkt me niet
Minder doelpunten tegen? lijkt me ook niet'
Kansen creëren ? Zelfs dat ook niet

Dus ik ben benieuwd

Ach, wij hebben tenminste nog een duidelijke voetbalcultuur, Marc...

26 juni 2014 om 09:00

Die zie ik niet meer terug. Weet je wat het is? Van Gaal heeft volkomen gelijk dat hij op deze manier speelt want hij haalt er alles uit. Dan ben je een topcoach.
Maar de poll hierboven is lachwekkend want de Hollandse voetbalschool wordt verwaarloosd en daar heeft Degryse gelijk in. Verkeerd is het niet, maar toegeven is hier blijkbaar moeilijk. Is toch niks aan?

26 juni 2014 om 09:03

Ja en? Belgie heeft nooit een eigen voetbalcultuur gehad, daar ging het mij om...

26 juni 2014 om 09:06

Ok met jou stopt de discussie. Probeer je het hier gwn uit te leggen seg....

26 juni 2014 om 09:43

Alle nederlandse jeugdelftallen en bijna alle nederlandse topclubs spelen in de hollandse school. Dit is een filosofie, noem het een geloof. Momenteel hebben we het spelersmateriaal er gewoon niet voor. Maar stel dat van Gaal had vastgehouden aan 433 en alles verloren had. Dan was de wereld te klein en had hij het hollandse school voetbal definitief verpest. Links of rechts maakt niet uit er zal altijd kritiek zijn. Maar de zin " beter gezegd zoals Belgie vroeger speelde" schiet mij in het verkeerde keelgat. Hij moet niet doen alsof België ineens hoogstaand voetbal speelt.

26 juni 2014 om 09:48

Ik ben het helemaal met je eens dat we on nederlands voetbal spelen. En ja ik kan me voorstellen dat het voor een buitenstaander niet om aan te zien is. Maar de definitie van iets te grabbel gooien past niet in deze context. En is te overdreven zoals ik hierboven heb uitgelegd.

26 juni 2014 om 09:51

Nerazzurri..

Als je één toernooi, en wel een belangrijk toernooi om de wereldbeker, afwijkt van een bepaald spelpatroon of systeem, wil dat natuurlijk niet zeggen dat je die verwaarloosd of iets dergelijks.

Van Gaal haalt het maximale uit een elftal die meer goede aanvallers dan verdedigers telt.

26 juni 2014 om 10:41

@dutchfavourite

Het gaat er niet over dat België hoogstaand speelt. Het gaat over de manier van voetballen. Wie nu beter of slechter is maakt niet uit. Je moet mij niet proberen te overtuigen want ik geef Van Gaal geen ongelijk zoals ik hier nog zeg. Maar de poll hierboven is een grap. Als je zegt dat het Nederlands elftal de Hollandse school niet verwaarloosd, ja sry dan neem ik het even niet serieus. Dus nogmaals ik geef Van Gaal geen ongelijk, maar het systeem wordt verwaarloosd (terecht), maar met dat te ontkennen ja sry daar doel ik op. Ook niks verkeerd mee om te zeggen dat je het verwaarloosd...

26 juni 2014 om 10:42

@ kebm

Absoluut vandaar dat ik de poll lachwekkend vindt

26 juni 2014 om 10:52

Never argue with stupid people they will drag you down to their level and win on experience, zei een wijs man ooit. Je hebt volkomen gelijk de discussie te staken.

On
Ergens heeft deze man gekijk. Wjj waren van aanvallend en frivool. Maar het voetbal evolueert en als je niet meegaat, verlies je. Zo simpel is het, eten of gegeten worden. Ik kan me prima vinden in dit voetbal. Het haalt het beste in deze ploeg naar boven en in toernooi voetbal tellen de prijzen. Niemand herinnert zich over 10 jaar het balletje achter het standbeen van Villa, maar wel wie de beker optilde. En inprincipe ontketend dit een soort van 'nieuwe revolutie' voor het Nederlands voetbal. Waar wij altijd mentaal de zwakste waren, lijken we nu eindelijk de mouwen op te kunnen stropen en tot het eind te knokken - dat valt alleen maar te prijzen.

26 juni 2014 om 11:22

Ik herhaal, te grabbel gooien is een veel te zwaar woord in deze context. ze hadden voor een andere woord formulering moeten kiezen.

26 juni 2014 om 11:52

De woordkeuze kan je subjectief interpreteren het gaat gwn over de vraag wordt de stijl verwaarloosd. Anders kan je over alles discussiëren

26 juni 2014 om 12:12

ja lachwekkend is het

26 juni 2014 om 13:02

Ik reageer op de poll. Dus behoorlijk on topic. Verder valt er weinig subjectiefs te interpreteren de woorden spreken voor zich. Als jii het anders opvat ligt dat aan je kennis van de taal.

26 juni 2014 om 13:10

Plus het feit dat je er gisteren voor uitkwam anti Holland te zijn maakt jou net zo min objectief als ik.

26 juni 2014 om 13:11

Mss heeft het net te maken met wat jij wil zien of horen

Wat een gejank van iedereen. Ze doen het gewoon goed. En ze winnen. Als ze 4-3-3 hadden gespeeld hadden ze zeker uit het Wk gelegen. Daarvoor is de verdediging te zwak. Nu gaat he gewoon goed. Laten we is genieten inplaats van azijn pissen

26 juni 2014 om 09:10

helemaal niet, 4 achter 3 ervoor en dan weer 3 dan is de verdedigingecht niet zwak hoor.

26 juni 2014 om 09:23

@football_:

Dat zag je toch tegen Frankrijk. Je bent nu gewoon te zwak om leuk vol op de aanval te spelen. Zoals van Gaal zei dan is 1 fout gelijk gevaarlijk. Nu heb je meer zekerheid. En haal je het meeste uit onze 3 beste spelers.

Het is gewoon super om zo te spelen en vooral Nodig!

Liever een siets winnen met verdedigen dan eerste ronde er uit met aanvallen.

26 juni 2014 om 09:48

Van Persie, Robben en De Jong.

26 juni 2014 om 12:14

dat had er alles mee te maken dat strootman uitviel,want voor
dat hij eruit ging waren wij beter.

26 juni 2014 om 10:57

De verdediging te zwak?
Ik lees hier iedere x dat Janmaat makkelijk met Juventus mee kan, Blind en Indi kunnen moeiteloos bij Man U mee, de Vrij wordt de topper van Lazio, en Vlaar is zo'n beetje de superman van Aston Villa, hoezo de verdediging te zwak?

26 juni 2014 om 11:13

Nog nooit de wedstrijd tegen Frankrijk gezien? Tegen sterke landen is 4-3-3 nu niet de beste optie. Vlaar kan niet opbouwen. En de rest die zijn goed, maar onervaren. Dan had je zeker in grote problen gekomen tegen Spanje en Chili. Met het huidige systeem tackel je dat. En komen de kwaliteiten van onze jonge verdediging goed tot recht.

26 juni 2014 om 11:30

Je leest dan erg selectief. Je vergeet voor het gemak hoeveel kritiek Blind over zich heen kreeg, hoe Bruno Martins Indi zijn vorm niet meer heeft en hoe goed het zal zijn voor de Vrij om het vak verdedigen in Italië te leren. Wat betreft Vlaar is het wel volkomen terecht dat hij de kudos krijgt en dat zou je weten als je Aston Villa een beetje zou volgen.
Keep hating, knul.

26 juni 2014 om 11:40

Wat een rare reactie, wat heeft dit in vredesnaam met haten te maken, ik heb geen oordeel over het wel of niet presteren van de voetballers. Maar ik reageer op de beoordeling die de spelers krijgen, iedere x krijg ik te lezen dat de verdediging van Nederland zo slecht zou zijn, maar ook lees ik iedere x hoe goed zij (afzonderlijk) wel niet presteren, ook gezien de cijfers die ze hier krijgen na een wedstrijd.
Dat jij de discrepantie hier tussen niet kunt zien, dat kan en mag, maar om iemand die dit wel ziet te betichten van een haatreactie is heel vreemd.

Edit; Heb trouwens zover ik weet niet bij je in de klas gezeten, en geloof ook niet dat jij tot mijn kennissen of vriendenkring behoort, dus dat knul hou je maar lekker bij je.

Ik vind 5-3-2 best wel mooi. Counteren snel eruit, 11 spelers die alles geven. Of je speelt op die manier van conte. Die speelt met backs die zowel kunnen aanvallen en verdedigen. Bv: isla perfect voor die positie lijkt mij valencia. Kortom geweldige opstelling.

26 juni 2014 om 10:38

Ik vind het ook mooi. Kan van het het verdedigen ook echt genieten van met name de discipline en uitstekende druk die wordt gezet door met name de jong, Janmaat en blind

26 juni 2014 om 11:09

Sterker nog, ondanks het weinige balbezit speelt Nederland wel degelijk attractief voetbal. In drie passen staan we voor de goal. Voorheen hadden we elke pot 65 procent balbezit en creëerde we nauwelijks kansen. 2008 vonden we ook allemaal schitterend, maar toen speelde we exact hetzelfde. Toen kwamen we ook tegen Italië en Frankrijk er steeds razendsnel uit met de counter. Je drijft je tegenstanders tot wanhoop en er komen de mooiste doelpunten uit. Ik word nu moe van alle mensen die ineens kritiek op het spel van Oranje vanwege balbezit hebben. Nederland speelt op het WK in de groep des doods en is overduidelijk het sterkste team, krijgt elke wedstrijd de beste kansen en geeft niks weg. Genieten vind ik het. Speelt Real Madrid zo dan is het fantastisch en superieur. Behalve de wedstrijd tegen Chili waren de wedstrijden tegen Spanje en Australië voor de neutrale toeschouwer prachtig om naar te kijken. Tien doelpunten en drie tegen, mooie cijfers van helemaal geen ploeg die afbraakvoetbal zou ambiëren.

Die Degryse slaat ook volledig de plank mis door het 'op zijn Belgisch' te noemen. De Belgen hebben nooit dit voetbal geperfectioneerd en op hetzelfde niveau als het huidige Oranje uitgevoerd. Daarbij spelen de Belgen momenteel helemaal geen ander voetbal dan ze altijd gedaan hebben. Sterker, de wedstrijd tegen Rusland was WK-onwaardig en mijn inziens de allerslechtste wedstrijd op het huidige WK. Pijn aan je ogen deed het! Ze spelen met vier centrale verdedigers en twee verdedigende middenvelders. Helemaal geen aanvallende speelwijze en vanwege de zwakte van de tegenstanders is het matige spel nog niet afgestraft. Nee, zodra de Belgen het eerste topland tegenkomen zijn ze naar huis.

26 juni 2014 om 11:52

Als ze niet denigrerend bedoeld is, dan staat ze gewoon op de verkeerde plaats en had ze niet op voetbalzone maar op google moeten getypt worden.

Ik ben het met hem eens.

Met het argument "dan wordt je geen wereldkampioen" kan ik niks. Ik denk dat mensen het Nederland van 1974 zullen herinneren en dit voetbal zal niet herinnert worden.

Vond het altijd prettig dat wij altijd iets positiefs lieten zien ongeacht wat de prijs was wat hiervoor betaald moest worden. Wij zochten niet de erkenning in de vorm van een prijs maar in de vorm van waardering voor ons voetbal. Ik heb moeite om dit te kunnen verdragen.

Er is nu een grote stroming die vooral resultaat wil. Dat mag. Ik vind het ook knap wat van Gaal doet en hoe hij de resultaten behaald. Het gaat alleen tegen elk gevoel in wat ik bezit.

26 juni 2014 om 09:04

Wedden dat een wedstrijd net als die tegen Spanje herinnerd wordt? Wat weten mensen nog van de finale van '88 behalve dan die geniale goal van van Basten (en die prachtige koppert van Gullit)? Het NL voetbal heeft héél lang geteerd op het wervelende spel in de jaren '70. In mijn ogen heeft dit vrij snel daarna al plaats gemaakt voor de herinnering aan mooie momenten: van Basten, Bergkamp tegen Argentinie en vast nog wel een paar (EK en WK heb ik het dan over). Ik vind de discussie écht een beetje sneu worden: we spelen al heel lang geen 'totaalvoetbal' meer. Systemen ontwikkelen zich en ook hierin zullen we vast niet blijven hangen. Momenteel is het nu eenmaal zo dat het lastig anders kan met het materiaal dat we hebben. Ik heb er van genoten (behalve tegen Chilli, dat was een beetje saai, eerlijk is eerlijk).

26 juni 2014 om 09:08

@sbridge;

misschien heb je gelijk. Misschien ook niet. Dat kan alleen de toekomst uitwijzen.

Ik blijf er bij dat ik vind dat onze cultuur is dat we aanvallend voetbal laten zien op basis van goed positiespel. Wat we nu doen doet gewoon zeer aan mijn ogen.

Het kan aan mij liggen maar van het vorige WK is mij niets positiefs bijgebleven. Terwijl van het WK in 98 zijn vrij veel herinneringen bij gebleven. Dit gaat in tegen hoe wij spelers opleiden. Maar goed. Sommige mensen zijn het niet met mij eens en kunnen wel genieten van countervoetbal. Sommige mensen willen vooral resultaat zien. Dat mag allemaal. Ik heb er niks mee.

26 juni 2014 om 09:25

Ik kan me zeker wel vinden in wat je zegt hoor. Ik denk alleen dat het ook veel te maken heeft met het materiaal dat je ter beschikking hebt. Je kunt nu wel dwangmatig aanvallen gaan voetballen en overlopen worden maar ik kan je bijna garanderen dat je dan ook geen leuke herinneringen aan dit WK overhoudt

Maar eerlijk? ga je die wedstrijd tegen Spanje vergeten? Ongeacht het systeem: dat was toch gewoon mooi?

26 juni 2014 om 09:44

Haha ja Spanje was een knotsgekke wedstrijd. Het was mooi (wellicht ook omdat we een trauma van onszelf aan het counteren waren). Maar het voetbal de eerste helft vond ik ook echt niet om aan te zien. Het was tenenkrommend slecht. En in de eerste helft hadden we hier en daar ook geluk. En natuurlijk was ik blij. Echter ik merk nu aan mijzelf na alle drie wedstrijden dat een negatief gevoel achter blijft. Amper twee geslaagde passes achter elkaar aan kunnen geven. Het positiespel wat om te huilen is. Elke bal wegrossen.

En ja ik kan wel genieten van naïviteit en proberen aan te vallen. Soms moet je jezelf en je eigen identiteit opnieuw uitvinden. Ik had alleen liever dat we dit hadden gedaan met als uitgangspunt aanvallend voetballen. Ook dit systeem had je op een hele andere manier kunnen uitvoeren. (meer op balbezit, hoger druk zetten en beter positiespel.

Maar goed. Hierin ben ik ook een hopeloze romanticus en een ongelooflijke zweefkees. In alle eerlijkheid.

26 juni 2014 om 10:28

Laten we hopen dat het beter wordt! Dat is ook de insteek van van Gaal glaub ich

26 juni 2014 om 09:04

Weet je wát men herinnert?

Dat Nederland in 1988 Europees kampioen is geworden. Met allesbehalve mooi voetbal, overigens.

Dat we met geweldig voetbal in 1998 in de halve finale weer lullig verloren weet niemand meer, behalve wij Nederlanders zelf.

26 juni 2014 om 09:13

@michiel;

ik denk dat veel taxichauffeurs in het buitenland beginnen over Cruijff en het totaalvoetbal. Niet over dit vreselijk afbraakvoetbal wat men nu speelt. En misschien hebben jullie gelijk en wordt geschiedenis geschreven door de overwinnaars. Ik ben iemand die de weg naar het doel belangrijk, zo niet belangrijker, vinden dan het doel. Het gaat niet alleen wat je doet maar ook met welke intentie en gedachte je dingen doet. Ik vind de houding van de Nederlanders (die vooral gericht zijn op resultaat) een beetje angstig. "straks winnen we nooit wat, laten we het dan maar doen zoals de andere teams altijd wonnen". Dan gooi je eigen normen en waarden ten grabbel om wille van angst (in mijn ogen).

Ik vind het belangrijk wat blijft haken. Bij mij blijft vooral een negatief gevoel haken na een wedstrijd van het Nederlands elftal. Jullie worden er allemaal blij van. Ik gun jullie dat allemaal. Alleen mag ik er ook gewoon niks mee hebben?

26 juni 2014 om 09:21

Tuurlijk mag dat, ieder zijn ding.

Persoonlijk herinner ik me nog het meest het enorme feest als we eens wat wonnen. 1 keer dus, om precies te zijn. En verder de teleurstelling als we er met mooi voetbal weer eens uitvlogen. Veel vaker dan 1 keer.

Taxichauffeurs kennen ook van Basten en Gullit, die in '88 zonder mooi voetbal ( op de goals na) kampioen van Europa werden. Mij zal het juist een zorg zijn wat taxichauffeurs in het buitenland van ons spel zouden moeten vinden. Het feit dat ze nog steeds over Cruyff beginnen zegt het eigenlijk al. Vanaf dit toernooi zullen die taxichauffeurs het hebben over Arjen Robben.

De jaren 70/80 zijn al een tijdje voorbij, totaalvoetbal ook.

26 juni 2014 om 09:30

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vond het Nederland van 1998 een prachtige ploeg, en dat zeg ik als Belg. Als je mij vraagt wat ik de laatste 20 jaar de mooiste prestatie van NL vond, dan is het die halve finale in 98, veel meer dan die finale in 2010 die er meer door toeval dan wat anders leek te zijn gekomen.

26 juni 2014 om 09:35

Oh, maar ik vond dat team ook een prachtige ploeg, qua spelers.

Daar kon je inderdaad mooi voetbal mee spelen ja.

En als we het dan over toeval/geluk hebben: zonder dat wordt niemand kampioen. In '88 hadden we er een nauwelijks verdiende toevalsgoal voor nodig, waarbij de maker nota bene nog een meter buitenspel stond ook. Anders waren we de poule nieteens doorgekomen.

In het door jou gememoreerde toernooi mazzelden we in de achtste finale tegen Yoegoslavie ook enorm. Die mazzel hebben we in 2010 volgens mij alleen in de eerste helft tegen brazilie gehad, verder zou ik niet weten waar je op doelt.

26 juni 2014 om 09:36

Ik ben het bijna helemaal met je eens. Ik walg ook van de manier van voetballen op dit moment. Alle ballen als Stevie Wonder naar voren peren en Robben het maar uit laten zoeken. Hou totaal niet van dit type spel. Ik snap echter wel dat Louis niet met 433 speelt dit toernooi. Achterin staat gewoon te weinig kwaliteit om mooi positioneel te voetballen. Tuurlijk ben ik ook blij als er wordt gewonnen maar om nou te zeggen dat ik er van geniet NEE!!!!

26 juni 2014 om 09:40

@michiel2424;
Dat mag hoor dat het je niet veel kan schelen wat de taxichauffeurs in het buitenland vinden. Het gaat er om dat ik vind dat je niet je eigen identiteit op zij moet zetten omdat jij denkt dat de omgeving en omstandigheden hier om vraagt. Ik vind het meer schoonheid bezitten wanneer je trouw blijft aan jezelf. Dit is misschien ook lastig uit te leggen. Het is wellicht ook gewoon een gevoel. Wat we nu doen gaat gewoon in tegen alles wat ik voel.

26 juni 2014 om 09:43

Ik snap het ook wel, en gevoel is lastig uit te leggen.

Ik heb zelf wat moeite met het als feit gebrachte "eigen identiteit" waar men het nu over heeft. Wie heeft precies bepaald dat onze identiteit is dat we maar vooral moeten vermaken, en niet winnen? Dat het al die tijd zo gegaan is wil toch niet zeggen dat dat een identiteit is die we moeten dragen voor altijd?

Ik zie ze nu inderdaad vechten als leeuwen, laat dát onze eigen identiteit eens zijn.

26 juni 2014 om 09:47

@michiel;

laten we eerlijk zijn. We trainen in Nederland op positiespel. In de jeugd proberen we vooral goed aan te vallen. Dat is onze identiteit. Dat is iets waar we trots op zijn.

Ik zeg niet dat we onszelf niet opnieuw kunnen uitvinden. De vraag is alleen wel wat de basis is van de nieuwe identiteit. Strijd. Prima. Alleen ik vind dat de basis van elke identiteit is die we aannemen is dat we op basis van goed positiespel proberen aan te vallen.

Elke bal wegrossen en hopen op een bevlieging van de aanval. Daar kan ik gewoon weinig mee. Je kan ook strijd combineren met aanvallen.

26 juni 2014 om 09:53

Die hoor ik vaker. En toch is dat te kort door de bocht.

Met "elke bal wegrossen en hopen op een bevlieging van de aanval" maak je geen 10(!) goals in een poule die op voorhand als een van de zwaarste werd omschreven.

Ik snap de frustratie, maar het wordt wel erg zwaar overtrokken.

Dat het spel nog beter kan is ook een feit. Mooi toch. Dan kan het écht alleen nog maar beter. Ik vind het prachtig dat we eens strijden voor elke meter en geen stelletje bij elkaar geraapte ego's zijn, maar een echt team. Dat mag in de jeugd best ook eens meegenomen worden.

26 juni 2014 om 09:59

@michiel;

strijd, fysiek en passie mag zeker meegenomen worden in de jeugd. Prima. Als de basis maar altijd goed positiespel is met aanvallende intenties.

Maar misschien hebben we straks inderdaad een stijgende lijn en wordt het spel alleen maar beter. Ik hoop met je mee. Alles behalve zo'n marteling, zoals ik het ervaren heb, als tegen Chili. Wat een horror vond ik dat.

26 juni 2014 om 10:01

Dat was dan ook niet de beste wedstrijd, om het zacht uit te drukken.

Minder dan dat wordt het ook niet, denk ik

26 juni 2014 om 10:05

Die halve finale in 98 heeft wel wat mytische proporties gekregen in Nederland. Kijk eens een samenvatting en op de strafschopclaim van van Hooijdonck na zie je voornamelijk Ronaldo een aantal x vrij voor de keeper komen en heel veel schoppen op Ronaldo.

26 juni 2014 om 10:09

@wisconsin;

maar toen probeerden we in ieder geval aan te vallen en konden we drie succesvolle opeenvolgende passes aan mannetjes met hetzelfde kleur shirt geven........................

26 juni 2014 om 10:46

@ stakkevdb

Absoluut en reken euro 2000 er ook maar bij. Ja als je het voetballend bekijkt een klasse beter dan de generatie van 2010.

26 juni 2014 om 09:39

Mooi voetbal is ook mogelijk met 5-3-2. Ik denk dat we allemaal hebben genoten van de wedstrijd tegen Spanje. Wat er nu vooral aan schort is dat het in balbezit gewoon niet best is. Dat ligt voor mij ook wel voor een niet te verwaarlozen deel aan Sneijder. Ik lees steeds dat wel hem allemaal maar schouderklopjes moeten geven omdat hij veel kilometers aflegt en hard werkt en dat dat tegen zijn natuur is, maar met Sneijder in die rol haal je er denk ik niet het optimale rendement uit. Hij wordt, hoe hard hij ook knokt, vaak alsnog overlopen waarna De Jong en De Guzman/wijnaldum moeten bijspringen. Dan ben je een speler als De Guzman/wijnaldum die in balbezit veel kunnen doen ook al kwijt aan het ondersteunen aan Sneijder. Het systeem omgooien puur voor Sneijder vind ik ook van de gekken. Een middenveld met naast De Jong twee spelers die én wat minder moeite dan Sneijder hebben met lopen en knokken én gewoon nog steeds goed zijn in balbezit lijkt mij dan beter. Dus De Guzman, De Jong, Wijnaldum.

26 juni 2014 om 09:50

@23vdv23;

hoe kan je in vredesnaam Sneijder hier de schuld van geven. Dat er structureel hoge ballen naar de kleinste man van het veld werden gespeeld. Hij werd 0,0 betrokken in het spel. De enige kans die Sneijder had op balbezit was de bal ophalen bij de verdediging. Die hadden namelijk nogal moeite om op basis van passing en positiespel de bal bij Sneijder te krijgen.

En ik ben het volledig met je eens dat je ook met 532 heel aanvallend kan voetballen. Dat doen we nu alleen niet. We laten betonvoetbal zien. Gaan we het daarna nog mooier maken dan het was ook omdat we resultaat hebben gehaald. Ik heb me de ogen uit de kop zitten te schamen dat we geen twee fatsoenlijke passes op een rij konden geven. Of dat we niet langer dan 20 seconden de bal konden vasthouden.

Passie is altijd goed. Alleen passie en strijd wil niet zeggen dat je dan per definitie heel verdedigend moet voetballen.

26 juni 2014 om 09:58

Omdat dit systeem vraagt om spelers die kunnen knokken en loopvermogen hebben. Sneijder past op papier prima in dit systeem, ware het niet dat tegenstanders inmiddels ook wel doorhebben dat je al veel kunt bereiken door hem onder druk te zetten/onschadelijk te maken. Dat deed Australie heel goed, ongetwijfeld ingefluisterd door 'cooky' Voorn, die Oranje bestudeerde voor Australie. Sneijder kan 'zichzelf' moeilijk redden als hij wordt belaagd en heeft meer dan een Wijnaldum of De Guzman extra steun nodig. Als je daar echt een bijtertje op zet liggen er kansen tegen Nederland. Ik zie iemand als Wijnaldum of De Guzman gewoon meer in staat om zichzelf ook in fysieke duels te redden. Nou is het systeem er op gemaakt dat als je die strijd op het middenveld verliest je tegenstander alsnog tegen een muur van de verdediging aanloopt, maar het wordt er in dát geval niet mooier op. Ik denk dat we de bal langer vasthouden als Sneijder wordt vervangen. En bal langer vasthouden is meer mogelijkheid tot het opzetten van een normale aanval.

26 juni 2014 om 10:05

Dit systeem vraagt daar niet om. De invulling die van Gaal aan dit systeem geeft vraagt daar om. De ruimte tussen de verdediging en de verdedigende middenvelder klein houden. Een blok vormen. De tegenstander frustreren en dan gaan counteren.

Met dit systeem kan je ook aanvallender voetballen (zie bijvoorbeeld Chili) en veel meer hebben aan een speler als Sneijder. Zijn kwaliteiten worden nu gewoon niet gebruikt. En dat vind ik doodzonde. Aangezien ik het één van de beste spelers vindt die we hebben. Ik ga liever uit van onze krachten en niet van onze zwakheden.

26 juni 2014 om 10:40

Nou goed,of het de invulling van Van Gaal is die daar om vraagt of het systeem... ik denk dat die invulling nog succesvoller kan worden als Sneijder eruit wordt gehaald, om de redenen die ik eerder noemde.

26 juni 2014 om 11:45

En mijn punt is dus dat het schandelijk is dat we op deze manier voetballen. Ik wil een manier van voetballen zien dat Sneijder en goede passing wel tot zijn recht komt.

27 juni 2014 om 09:17

Om de passing van Sneijder tot zijn recht te laten komen moet je je hele team om hem heen bouwen. Dat is zijn ego pas genoeg gestreeld en kan hij tactisch blijkbaar ook pas functioneren. Dat hebben zijn beste periodes bij Ajax, Inter en vier jaar geleden bij Oranje ook bewezen. Daar is hij nu gewoon niet goed genoeg voor en het uiteindelijk rendement is lager. Vier jaar geleden was ook niet om aan te zien. Dat Van Persie 2 toernooien niet heeft gefunctioneerd lag ook aan het feit dat hij zich volledig moest aanpassen aan Sneijder en Sneijder niet bereid leek om ook mee te denken in het spel van Van Persie. Sneijder moet zich nu wat meer wegcijferen en dat gaat ten koste van zijn passing, ja. Maar een aantal spelers om hem heen functioneert aan de andere kant beter en die krijg je er voor terug. En als je dan nagaat dat door Sneijder te vervangen het team misschien nog beter gaat spelen, dan hoeft hij van mij niet zo nodig te blijven staan.

26 juni 2014 om 09:53

Wat een slap gelul, we hebben Spanje in de tweede helft helemaal overklast in een sensationele wedstrijd. Ook de pot tegen Australië was spannend en het aanzien meer dan waard. Als je daar nog twee goals bijprikt op het einde... Chili heeft gewoon getoond niet slim te kunnen spelen. Wij daarentegen hebben ons optimaal bewapend tegen hun sterktes. Op het einde loop je dan ook daar overheen. Iedereen gefrustreerd en op de pik getrapt. Laat ze maar lullen; voorlopig zijn wij met 9 uit 3 door met de veelzeggende doelcijfers 10 (!!!) voor en 3 tegen.

26 juni 2014 om 10:03

Ik vind (mijn mening en niet de waarheid dus) dat de meeste Nederlanders zich doodstaren op statistieken.

Spanje hebben we de tweede helft kapot kunnen counteren omdat ze fysiek allemaal niet goed genoeg waren (niet fit meer na een lang seizoen). Maar hier en daar hebben we ook geluk gehad. De eerste helft was vreselijk slecht.

Jij hebt kunnen genieten tegen Australië omdat het spannend was. Ik vond het vooral slecht omdat we niet eens fatsoenlijk 3 passes op een rij konden geven.

Jij vond tegen Chili het effectief en mooi. Ik vond het negatief en lelijk voetbal en schaamde me bijna dat we nog wonnen ook.

Jij wordt blij van het resultaat. Dat mag absoluut. Maar zoals vaker gezegd. Ik vind de weg naar het doel even belangrijk dan het doel zelf. En ik vind dat we ons voetbal ter grabbel hebben gegooid. Dat is mijn mening. Jij hebt een andere mening. Mag allemaal.

26 juni 2014 om 10:51

Oh ja nu waren de Spanjaarden opeens niet meer fit. Wat een onzin man. Altijd maar vanuit een negatief oogpunt die wedstrijd bekijken.

En wie heeft ooit bepaald dat wij mooi voetbal moeten spelen. Ik vind het belangrijker dat we een keer een prijs pakken in plaats van dat landje wat altijd leuk speelt maar nooit wint.

26 juni 2014 om 10:58

Filip,
dat je romanticus ben , mag. Dat je het jammer vindt dat Nederland niet speelt als in 74 mag. Maar dat je niet ziet dat dit spel wat we nu spelen niet een keus is vind ik raar van je. Dat wij geen 3 passes achter elkaar kunnen versturen klopt maar dat komt door een gebrek aan talent en gogme. Ook als we een nederlandse schoolopstelling hadden gehad zou dit niet lukken. Geen talent is geen talent. Dus dat we er maar moeilijk uitkomen is geen gevolg van het systeem. Of denk jij dat v Gaal in de kleedkamer zegt. Nou mannuh lever snel in die ballen want dan kunnen wij gaan counteren. Wij ontberen gewoonweg het talent op het middenveld om dwingend te kunnen spelen. en een Johan Cruijff komt maar 1 keer in de honderd jaar langs.
Wat wel een talent is van deze ploeg en trainer is dat ze hun zwakheden onder ogen zien en dat ze daar goed op anticiperen. En ik weet zeker dat als er weer kleine JC geboren worden dat we dan weer spelen zoals we dat het liefst doen.
Misschien is ons grootste talent in Nederland wel dat we ons heel goed bewust zijn van wat we kunnen en niet kunnen. En als een kip zonder kop iets doen slaat nergens op want dat brengt je nooit ergens.

26 juni 2014 om 11:09

Nee precies wat je nu zegt over van Gaal klopt wel degelijk.
Hij zal niet letterlijk zeggen lever die bal maar in, maar hij zegt wel wij counteren dus zij moeten de bal hebben en het spel maken.
Getuige ook het balbezit

Tegen Spanje 42
Tegen Australie 51
Tegen Chili 37

Schandelijk

26 juni 2014 om 11:14

@jellert18

Ook voor jou geld : wie vertelt jou nou dat we een prijs gaan pakken dan ?
We gaan ook nu geen WK winnen hoor en dan zie ik liever mooi voetbal zonder winst dan schandelijk bussen parkeren zonder winst!

26 juni 2014 om 11:40

@feyenoord1k2;
Joh je kan minder talent hebben dan de tegenstander (is te betwisten als je vergelijkt met Australië en Chili maar oké). Het gaat alleen om hoe je hier mee omgaat.

De bekerfinale Zwolle-Ajax was een mooi voorbeeld. Ze hadden misschien minder talent Zwolle. Maar gingen van hun eigen kwaliteiten uit. Hoog druk zetten als team. Aanvallen. Dus bewust zijn van je eigen beperkingen alleen binnen die beperkingen wel gaan aanvallen. Dan kan je dus ook gewoon bewust zijn wat je wel of niet kan.

26 juni 2014 om 10:34

@filip,

dat 1974 herinnerd werd heeft natuurlijk ook hele andere oorzaken.
Zo was dit het eerste WK dat in kleur werd uitgezonden in een periode dat meer mensen wereldwijd en TV hadden en het WK dus live konden volgen.

Ook was het voor het eerst sinds 1938 dat NL op een WK aanwezig was en gelijk de finale haalde tegen "het grote Duitsland"

Dat heeft allemaal meegeholpen aan de "mythe vorming" rondom dit elftal.
Als je de beelden van die wedstrijden terugkijkt snap je echt niet wat er zo bijzonder is hoor aan het NL elftal.

26 juni 2014 om 11:43

@copr;

in die tijd waren ze, in mijn ogen, wel revolutionair qua voetbal. Het totaalvoetbal. Een ander idee en een andere manier van voetballen. En de intentie was wel degelijk goed positiespel en aanvallen.

Wat we nu doen is afzichtelijk (in mijn ogen) betonvoetbal en gokken op individuele kwaliteiten. Als je niet eens fatsoenlijke passes kan geven en goed positiespel op de mat kan brengen en er nog trots op bent ook... Dan doen we, in mijn ogen, iets fout.

Iedereen doet maar alsof dit de enigste oplossing is om je gebrek aan kwaliteit/talent te compenseren. Daar geloof ik niet in. Er had ook met het gebrek aan kwaliteit omgegaan kunnen worden en toch aanvallend spelen.

26 juni 2014 om 12:24

Heb jij de wedstrijden wel gezien uit 1974. Gewoon hetzelfde type voetbal hoor. Het wordt allemaal over geromantiseerd maar zo'n spektakel was het ook niet. Hiernaast trok elke ploeg zich terug op eigen helft dus totaal niet vergelijkbaar.

Nou.. voor deze ene keer winnen we dit toernooi liever lelijk dan niet met mooi spel

De kritiek uit de andere landen is deels jaloezie en deels hoop dat van Gaal de kritiek zich teveel aantrekt.

Gelukkig voor ons Nederlanders dat Louis iemand is die bij zijn standpunten blijft. Ik geniet van de discipline, de vechtlust en de heerlijke counters!

Dat we nog maar vier keer zo de overwinning pakken, de rest kan dan staan zeiken terwijl ik dagenlang in Amsterdam feestvier.

26 juni 2014 om 09:04

Jullie zien het steeds als kritiek. Maar voor de buitenwereld is het gwn raar om Nederland zo te zien spelen. Omdat Nederland bekend staat om aanvallend spel. Daar is toch niks mis mee? Integendeel want resultaatgericht kiezen jullie voor de beste oplossing. Van Gaal laat zien dat hij een topcoach is

26 juni 2014 om 10:53

Tja alsof wij mooi voetbal moeten spelen van het buitenland. Gelukkig mogen we nog zelf de tactiek bepalen.

Eerder speelden oranje en ajax heel Nederlands met 75% balbezit en een tegenstander die 2x over de middenlijn kwam en dan stond het opeens 0-2. Langzaam zijn de meeste er wel doordrongen dat je voor mooi voetbal geen punten krijgt. En ja ik ben blij dat Ajax ook tegen barca of iets zijn eigen spel wil spelen en zich niet in gaat graven. Maar als oranje op de oude manier gespeeld had waren ze nu klaar denk ik. Resultaat telt nou eenmaal in voetbal, alleen in nederland (ik ook) vinden we dat het mooi moet. Gaat helaas vaak niet samen

je leest toch veel van dit soort berichten. Die Willem Visser ook de hele tijd te jammeren. Maar men gaat er aan voorbij dat dit een eenmalige actie is van van Gaal, simpelweg omdat het materiaal niet volstaat om ver te komen met een dominant 4-3-3. Het is jammer dat alle schippers op de wal dit niet inzien en maar blijven blaten dat we Hollandse stijl 4-3-3 aanvallend moeten spelen. Aan deze mensen volstaat één boodschap: als we dat hadden gespeeld waren we nu weer naar huis gevlogen, simpel zat. Van Gaal zal de eerste zijn om dit systeem te spelen als de spelers er zijn waarmee dit kan.

Hij heeft helemaal gelijk, de oude Nederlandse voetbalcultuur van leuk voetballen en nooit meedoen om de prijzen is inderdaad te grabbel gegooid.

En dat werd hoog tijd. hadden we al jaren eerder moeten doen.

26 juni 2014 om 11:54

@jellert189: Dus Gary Lineker mag ook niks meer zeggen over andere wedstrijden? Als je eigen land niet presteert mag je geen commentaar geven op andere landen?

26 juni 2014 om 11:58

@jellert18; oh die is nog leuker. En wie gaat bepalen dat iemand recht van spreken heeft dan?

En wat is je criteria? Dat je iets gepresteerd moet hebben? In dat geval heeft deze meneer meer recht van spreken dan jij.. Aangezien hij topvoetballer geweest is...............

Wat een stuitende arrogantie dat iemand vanuit een ander land geen mening mag hebben over ons voetbal. Dus alleen Nederlanders mogen er iets aan vinden. Bij deze.. Deze Nederlander vind ons voetbal beschamend en ruk en een schande voor onze voetbaltraditie.

tja..ik ben een groot fan van het voetbal zoals spanje dat speelde.
Maar nederland heeft nu in 3 wedstrijden al bijna meer gescoord dan spanje op het gewonnen wk2010 en ek2012 samen.
Dus wat is aanvallend

En België, levert dat voetbal van jullie meer kansen op? Meer goals? Leukere wedstrijden? Nee hoor, het Belgisch elftal bulkt van het talent maar die wedstrijden zijn tot nu toe een anderhalf uur durende martelgang. Doe mij het Nederlands voetbal maar, mogen de Belgen naar dat zaaddodend gepiel kijken.

Ik snap die negativitei van anderen echt niet. Het enige wat we niet doen is de bal zo dodelijk saai rondspelen zoals in het verleden. Toen kregen we elke keer een counter tegen en lagen we eruit. Ik zit niet naar dodelijk saaie wedstrijden te kijken dus waar klagen ze over. Ik ben prima vermaakt doot het spel, het is alleen een ander spel dan dat we gewend zijn.

Nu gaat er naar mijn mening een enorme dreiging uit wanneer we de bal hebben. We proberen zo snel mogelijk naar voren te komen en dat kunnen we met de twee spitsen die we hebben.

Laten die Belgen nu maar eerst eens naar zichzelf kijken want zij voetballen wel echt dramatisch. Wij voetballen volgens de meneer hier naar het oude systeem van Belgie.. Volgens mij heeft Belgie nog nooit deze scores behaald dus laat hem lekker zijn mond houden.

Wat is dat toch met die Nederlandse voetbal school???

1. Wat hebben we u aan fysieke prijzen gewonnen met deze NL voetbalshool?
2. Omdat wij in de jaren 80 naam hebben gemaakt met ons spel moeten wij dit dus tot in den treuren spelen?
3. Zodra we de juiste voetballers er voor hebben spelen we volgend toernooi gewoon 4-3-3
4. Marc Degryse, Wij spelen zoals België speelde? Volgens mij niet hoor, wij zijn nu op een WK, wij maken doelpunten, pakken punten en zijn gemakkelijk door naar de volgende ronde. En als we al hetzelfde soort voetbal spelen als wat Belgie vroeger deed; voeren we het toch een stuk beter uit!!

Hij kan zich beter druk maken om de Rode Duivels want ondanks dat ze individueel goede spelers hebben is het een verre van goed team. Die liggen er in de 8e finale dan ook keurig uit en als wij ver komen zullen we nog eens aan zijn opmerkingen denken...

Oranje 88, PSV en Feyenoord, die speelden in hun beste jaren gewoon verdedigend voetbal....

26 juni 2014 om 09:12

Nou, met de eerste twee ben ik het wel eens.

Dat Feyenoord in 1969-1970 verdedigend speelde, waag ik te betwijfelen. Al was ik toen nog niet geboren, maar toch

In een van de zwaarste poules hebben we alle punten en hebben we het meest gescoord van alle landen op het wk. Wat wil je nog meer? 70 balbezit hebben alles met minimaal 4-0 winnen? We worden verwend met fantastisch resultaat.

Bravo Louis, je bezorgt mij een lekker gevoel. We willen toch winnen? Mij maakt het niet uit hoe dat gaat, als er maar gewonnen wordt. Al dat gezeur over mooi voetbal, Hollandse school etc kan mij gestolen worden. 1 keer slechts iets bereikt in 1988. En verder? Veel goedkeuring vanuit het buitenland voor onze speelwijze, maar we worden uitgelachen om het resultaat.

We willen winnen, wie boeit het wat met welk systeem.. Als we zomaar de finale winnen gaat niemand lopen nuilen dat het met een 532 of een 811 opstelling was

Ach niet serieus nemen die gozer. Een goed voetballer geweest maar als analist en sportdirecteur één grote flop.

Gisteren in de krant somde hij de sterke en zwakke punten op van Nederland.
Als zwakke punten gaf hij aan dat ze te afhankelijk zijn van Robben en Van Persie, wat deels waar is. Maar hij sprak zichzelf tegen want als sterk punt gaf hij aan dat de invallers iets bijdragen en beslissend zijn.

Als tweede en derde zwakke punt zei hij: "ze spelen niet attractief" en "ze vertonen irritant gedrag".
Als je niets anders hebt te vermelden dan dat kan je beter je mond houden. Ik neem die man al jaren niet meer serieus.

volgens mij hebben we gewoon 9 punten behaald? Alsof die Belgen lekker spelen haha

Ik heb het artikel op de Telegraaf gelezen. Hierin stelt hij ook dat Belgie aanvallender/dominanter speelt, nou daar heb ik weinig van gezien. Die spelen echt dramatisch. Daarnaast ben ik misschien de enige maar ik kan wel genieten van die snelle counters. We hebben al 10 doelpunten gescoord, 10!!! Wel grappig dat de telegraaf zoveel artikels plaatst waarin Oranje wordt afgemaakt om hoe ze voetballen. Mooi voetbal levert niet altijd resultaat. In 88 scheen het ook niet zo geweldig te zijn, maar pakten we wel de beker. Als ze dat nu weer doen, is heel Nederland blij en gaan ze de boeken in.

26 juni 2014 om 09:20

Ik zie die Belgen ook steeds afwachten tot de tegenstander een fout maakt en dan de bal op Mertens dus ik zie het verschil ook niet.

26 juni 2014 om 13:15

België speelt dominant voetbal en dat blijkt ook uit de statistieken.ze spelen vooralsnog lelijk en traag voetbal maar ze willen wel vooruit. Echter hebben Algerije & Rusland niet veel ruimte gegeven om België te laten voetballen. Dit zou nog wel eens kunnen veranderen in de volgende matchen. Nederland speelt wel mooi voetbal maar absoluut niet dominant.

Please............ Laat die oude wijsneuzen een keer hun kop dicht houden over hoe we spelen!

Nederland moet het nu eens een keer op een andere manier proberen, alsof die Duitsers en Italianen met oogstrelend voetbal hun prijzenkast gevuld hebben.

Cruyff, Van Hanegem, en nu weer Degryse.... Degryse moet trouwens helemaal niets zeggen want zijn België is ook eindelijk weer eens aanwezig na 10 jaar op en een groot toernooi.

Het gaat erom dat we winnen, hoe dat gaat maakt me geen donder uit. Zolang we maar altijd minimaal 1 doelpunt meer maken als de tegenstander.

Geweldig hoe sommigen hier praten over het verliezen van onze normen en waarden in het voetbal. er komt, dacht ik, een aardige generatie aan waarvan sommigen nu al in braziliã« actief zijn. Laat nederland nou toch eens expirimenteren met systemen en zoeken naar wat werkt. met 4-2-3-1 waren we er bijna, en wie weet pakt 5-3-2 wel nog beter uit. Deze jongens verderdigers gaan straks allemaal naar het buitenland en een hele line-up van strootman, blind, promes, clasie, klaassen, boã«tius, vilhena, van ginkel etc.. staan klaar om het over te nemen van de grote 4 in potentie hebben we alweer genoeg spelers om een zeer overtuigende 4-3-3 te spelen. Maar nu nog niet. dus probeer eens een keer wat anders. Elk land doet het hoor, aanpassen aan je mogelijkheden. Maar als wij het doen dan zijn onze normen en waarden vervlogen met de wind? In onze jeugd is het nog steeds oh zo belangrijk hoor, voetbal volgens de hollandse school leren. Stel nu dat we de wereldtitel pakken met dit team. dan gaan we echt niet te boeken als het land dat niet kan voetballen, maar met een systeem wat iedereen hekelt toch de beker pakt. We zullen bekend staan als die geweldige voetbalnatie, die gewoon naast de wereld top hoort te staan, maar veel te lang heeft moeten wachten op zijn eerste wereld beker.

We moeten met z'n allen lekker achter Van Gaal gaan staan en niet meer luisteren naar dat eindeloze gezwam van die zogenaamde analisten. Die leveren alleen maar commentaar om het commentaar en moeten wel negatief zijn anders kunnen ze hun zakken niet vullen. Laat die ex spelers aub weg van de tv. Volgens mij zijn ze jaloers op de spelers die nu in Oranje lopen.

Ik vind ook dat onze voetbalcultuur te grabbel wordt gegooid. En ik hoop van harte dat ze hier mee door gaan tot en met de finale. Om vervolgens de meest lelijke verdedigende finale ooit te spelen waar we geen seconde in het spel voorkomen. En dan in de allerlaatste minuut met een slecht uitgevoerde counter een houdbaar schot op het doel te lossen en de keeper een enorme blunder maakt en de bal er in vliegt. En vervolgens eindelijk na zoveel jaren eens een keer wereldkampioen te worden!

26 juni 2014 om 09:44

ja, precies. Als het zo moet, dan moet het zo.

Kunnen we daarna wellicht alsnog weer proberen te gaan vermaken, maar dan wel als regerend wereldkampioen.

Deze man mag natuurlijk ook weer niets zeggen van de blind achter aartsbischop van Gaal aanlopers, want er word gewonnen ?
Volkomen gelijk Marc het is een gedrocht...

26 juni 2014 om 09:56

Mooi spel kun je ook nog in een vriendschappelijk duel proberen te spelen, een wereldbeker winnen daarentegen....

26 juni 2014 om 11:06

Ja en de vorige WK speelde spanje toen ook laf countervoetbal?
Onzin het kan altijd.
Maar als straks de CL weer begint en Chelsea speelt gaan we met ze alle weer zeggen dat ze bussen parkeren.

Hypocriet land.....

26 juni 2014 om 13:48

Gast praat geen onzin. Spanje heeft tot aan de finale gedrochten van wedstrijden gespeeld. Veel mazzel gehad tegen Chili en Paraquay.
Zoals al tig keer aangehaald is Chelsea totaal niet te vergelijken met het Nederlands elftal met die miljarden die ze tot hun beschikking hebben.
Je laatste zin zegt meteen wat over je intelligentie...
On: het voetbal is soms niet om aan te gluren, maar het maximale rendement wordt behaald en dat nemen die jonkies toch maar mee als ervaring.

26 juni 2014 om 14:49

Mijn inteligentie ?
Jij kent me niet snotneus, en kan dus niet over me oordelen.
Ik ga er dan maar vanuit dat je opgegeven leeftijd klopt ?

Gaat niet om of ze het wel of niet moeilijk hadden gaat om dat ze met hun eigen spel ( spel dst nederland uitvond) een finale haalden en wonnen
.
Wie heeft er meer kwaliteit Zwolle of Ajax ?
Hoe eindigde de bekerfinale ?
Gaat om dicipline en niet om namen, maar dat zal jij niet begrijpen als je zo bekrompen denkt.

Die fantastische voetbalcultuur met als enige prijs het EK 88? Nooit zijn wij wereldkampioen geworden, maar altijd werd ons spel geprezen. Vaak gingen landen door, zoals Italië, die net zo verdedigend spelen als Nederland nu. Nederland bewijst nu dat het ook prestatievoetbal kan spelen.

Al speelt Robben alleen voorin, en hebben we 10 verdedigers in het veld. Als we daarmee het WK winnen, Vind ik het allemaal wel prima.
Ik heb liever dat Nederland de beker wint, dan een team die word herinderd dat ze goed waren. Maar ook moet horen dat Nederland de beste team had die nooit wat heeft gewonnen.

Het zijn de keiharde feiten.
We spelen dit toernooi niet op de bekende verzorgde Nederlandse manier.
Dat mensen uit het buitenland daar een mening over hebben lijkt me niet meer dan logisch.

Van Gaal heeft gewikt en gewogen en de selectie na het uitvallen van Strootman te licht bevonden..
Vanuit die filosofie is het huidige systeem geboren, omdat v Gaal resultaat op dit moment belangrijker vindt dan waardering voor mooi voetbal en weinig wedstrijden winnen.

Laten we dit toernooi nou maar is een keer puur op resultaat spelen dan is het aan Hiddink om de boel weer op de rails te krijgen met een wat aangenamer kijkspel.

Verdedigend voetbal etc etc. Als je 9 goals maakt waarvan 5 tegen de regerend wereld en europees kampioen. Nou jo wij verdedigen alleen maar...

Als Nederland mooi speelt met 4-3-3 maar geen winst boekt, dan krijg je ook gezeur te horen. Win je alleen en boek je mooie resultaten dmv met 5-3-2 te spelen en minder mooi, dan is het ook niet genoeg. Wat een gezeur man.. Laat ze maar lekker zo spelen. Zolang we de wereldbeker hopelijk maar in ontvangst mogen/kunnen nemen!

Ook als we de cup niet winnen en die kans is zeker aanwezig dan is het goed, de wedstrijd tegen Spanje zal altijd herinnerd worden. Met 433 hadden we al thuisgezeten, niet alleen omdat de verdediging niet goed is maar simpelweg ook omdat het hele team niet dominant kan voetballen (kwaliteit). Daarbij heeft iedereen gezien dat Chili wat Duitsland Engeland en Spanje wegtikte geen kans heeft gecreëerd. Kijk eens wat er allemaal al thuis zit. Dat de belgjes hier het nodig vinden om op de speelstijl te mopperen is toch wel erg mooi hahaha die zitten in de zwakste poule van het toernooi, makkelijk lullen.

Ik wil als Belg graag de vele Nederlanders hier bedanken voor hun blijkbaar grote verwachtingen voor België op dit WK aangezien jullie nu blijkbaar toch wat teleurgesteld zijn.
Helaas ... Wij beschikken over goede spelers, maar er is slechts één die een spelbepalende speler is bij zijn club en dat is Hazard.
Deze ploeg is vooral sterk in de omschakeling tegen goede, zelf voetballende ploegen. Dus echt wel hopen dat we niet tegen Nederland uitkomen! :-)
Onze tweede sterkte is dat wij inzake kracht, lengte en fysieke paraatheid top zijn.
Dat zag je al tegen Rusland en Algerije. Op het moment dat die krampen kregen, konden wij het tempo nog verhogen en erover gaan.
We zitten dus op schema.

Ik kan begrijpen dat 4-3-3 mooier spelen is, aanvallender en Oranje is meer aan de bal om te creëren. Maar wie is nou echt een speler die kansen creëert die in de basis staat? Robben, RVP en Sneijder. Precies of ze nou in 4-3-3 staan of 5-3-2 maakt niet uit. Ik speel liever 5-3-2 en ver komen op het WK dan 4-3-3 en inspelen op de tegenstander.

Misschien is dat wel de reden van onze val in Europa (natuurlijk ook door het geld). Dat we gaan voor het mooie voetbal maar ondertussen clubs die het niks kan schelen ons met gemak naar huis spelen. Koeman paste het toe bij Feyenoord aan het einde van het seizoen en het ging gewoon erg goed. Misschien moeten we wel eens gaan afstappen van de 4-3-3, zeker in Europa, en er heen gaan voor het resultaat om weer mee te doen.

Het mooie aan dit elftal is dat ze moeiteloos om kunnen schakelen naar een 433 systeem. Met spelers voorin als Robben, van Persie en nu ook Depay kan je altijd meedoen met de grote jongens. Itt veel andere op deze site kan ik echt genieten van het countervoetbal dat Nederland nu speelt. Grootste tekortkoming aan dit elftal is het middenveld, komende toernooien met jongens als Strootman en van Ginkel voorzie ik weer een mooie toekomst met goed en dominant voetbal.

26 juni 2014 om 10:27

Oh en hoe verder ze komen hoe meer ervaring die gassies opdoen op het allerhoogste niveau.

Flikker toch op met je voetbalcultuur resultaatcultuur daar kom je ver mee. Mourinho is daar groot mee geworden! Het is nu aan Nederland om weer prijzen te pakken we houden hier in Holland veelste lang vast aan bepaalde dingen!!

Wil bijna zeggen: Marc de who?
Hij mag vinden wat hij wil, maar dit team heeft zijn beperkingen. Ik denk dat iedereen wel beseft dat voor Louis het 'nieuwe Oranje' geboren is uit een soort noodsituatie. De meeste van ons zijn bereid dit te accepteren. Ons 'mooie voetbal' heeft tot nu toe meer verdriet dan voor vreugde gebracht hoor beste meneer Degryse. Wanneer we weer wat beter zijn dan zullen we heus weer 4-3-3 gaan spelen.

Trouwens, is Degryse misschien een beetje bang om mogelijk ons tegen te komen...? De rode duivels zijn nou ook niet zo goed hoor...op dit moment zie ik hun niet van Argentinië winnen...

27 juni 2014 om 01:05

Jouw woord noodsituatie brengt twee spreekwoorden bij mij naar boven.
1 Nood breekt wet.
2. Van de Nood een deugt maken.
Beiden zijn wel van toepassing vind ik.

Men was altijd blij met onze speelstijl, omdat we dan in schoonheid ten onder gingen. Nu we meer op resultaat spelen zijn we veel gevaarlijker voor tegenstanders en dat wordt niet gewaardeerd. Vol op de aanval spelen is met dit team en zeker zondag met die hitte niet realistisch.

Nederland heeft op dit moment niet de spelers en de kwaliteit om tegenstanders te overheersen weg te tikken en 70 % balbezit te hebben. Dan is dit dus een goed systeem.vorig EK werden we na 0 gewonnen wedstrijden naar huis gestuurt.

26 juni 2014 om 11:35

geen enkele ploeg ter wereld kan dat nog,hoeveel kwaliteit je ook heb.

Heb 'eens' gekozen maar wil ook wel s wereldkampioen worden....dus who cares

Het is niet om aan te zien, er zit geen voetbal in, maar ze winnen. Nou kies u kant, liefhebber of succes.

27 juni 2014 om 01:07

Ik kies voor Winnen!

Ik ben blij dat er onwijs veel mensen op oneens hebben gedrukt. Dit geeft toch een verandering in mentaliteit aan. Het stukje mentaliteit dat nog ontbrak bij ons. De absolute wil om te winnen.

Als we dit in de toekomst kunnen koppelen aan mooi spel dan kan er iets heel moois ontstaan.
Met het huidige materiaal is dit gewoon onmogelijk. Daar is vooral vanuit de verdediging te weinig rust en klasse voor.

26 juni 2014 om 11:31

dat laatste is onzin,onze verdedigers kunnen uitstekend opbouwen alleen
in dit systeem heb je voor je minder afspeel mogelijkheden en is het vrij
eenvoudig vast te zetten.

v gaal is niet zo gaan spelen om zijn verdediging te ontlasten maar juist om
zijn spitsen wat meer ruimte te bieden,in het huidige voetbal is het bijna
onmogelijk om een tegenstander te domineren,wie doet dat tegen woordig,
juist bijna geen enkele ploeg,zelfs madrid niet,zelfs zij spelen uit de omschakeling,
het succesvolle bayern speelde ook beter vanuit de omschakeling.

ik blijf het maar herhalen 10 doelpunten en 3 tegen goals is het hoogst
aantal doelpunten dit wk en dat in een van de sterkste poules,
met iedere wedstrijd zo gem 14 schoten op doel dat kan je toch niet
verdedigent noemen ofwel.

Het moet in balbezit beter. Er wordt nog te veel balverlies geleden waardoor counters nog niet optimaal worden uitgevoerd. En verder is de mening van Marc de Grijze totaal onbelangrijk. Was een leuke voetballer maar heeft voor het voetbal niks betekend. Een Van Gaal onze huidige bondscoach daarentegen heeft het voetbal al voldoende gebracht. Technisch verfijnd en dominant voetbal met verschillende clubs. En zijn 2e termijn met Oranje verloopt tot op heden meer dan voortreffelijk. Nu wordt ook heel snel vergeten dat de kwalificatie overtuigend werd afgedwongen. Geen enkele nederlaag en grote uitslagen met prachtige goals. Over de kwalificatie wordt laagdunkend gedaan omdat het tegen zwakke voetballanden was maar het WK toont aan dat er geen zwakke voetballanden meer zijn.

Dit is de Nederlandse voetbalcultuur. Als klein land moet je slim zijn. In de '70 jaren kwamen we met buitenspelers, daarna met opkomende backs en meevoetballende keepers en nu met reactie voetbal optima forma. 10 uit 3, zeg het maar. Als supporter van de winnende ploeg geniet je toch (bijna) altijd. Alleen als je veel beter bent moet je overstappen op actie voetbal. Punt!

Blijf het gezanik over het systeem hilarisch vinden! 3 wedstijden, 9 punten. 10(!!) goals voor en 3 tegen... Zie weinig ploegen die

Landen als Duitsland, Italië, België, Spanje, en nu ook Engeland zijn aanvallender gaan spelen in de afgelopen jaren. Het is juist een nieuwe trend om te domineren en daarbij resultaat te halen. Als Nederland succes haalt met loopgravenvoetbal dan heeft dat wel een impact (door de waan van de dag) op onze competitie en daarmee de jeugd. Het allerbelangrijkste is balbezit, dominantie, en kleine ruimtes. Daar worden verdedigers als aanvallers beter van. Met dit voetbal hoeft een verdediger minder goed te zijn (van daar ook waarschijnlijk dit systeem) en een aanvaller krijgt veel meer grote ruimtes. Als dit doorzet naar onze ''voetbalcultuur'' dan zijn de gevolgen op de lange termijn niet positief.

En als we 4-3-3 spelen en met 3-0 van de mat werden gespeeld tegen chili dan was het weer te aanvallend

27 juni 2014 om 01:09

En vooral met te veel mensen voor de bal en in het mes lopen bij een counter.
Nu spelen we slimmer. En Robben is levens gevaarlijk als hij vanuit de ruimte komt opstormen.

Inderdaad wat een gezeur. het is een luxe dat we nu als nederland meerdere systemen kunnen spelen.
heeft iemand het nog over het zakelijke voetbal van Brazilie? in de jaren 70 en 80 speelden ze leuk maar na 1970 niets gewonnn totdat ze in 94 zakelijk gingen spelen

engeland stat bekend als kick and rush, heb ik niet gezien
duitsland stond altijd bekend als geluk en veel fysiek, sinds 2006 spelen ze aanvallend.
speelt italie nog catanaccio? nee
zo kan ik wel doorgaan maar volgens mij is het systeem niet heilig, spelen naar je mogelijkheden, en zet daarbij een coach die ook nog een team kan smeden en je hebt het huidige Oranje.

Marc Degryse heeft ook weer een meninkje. Best vermoeiend al die mensen die denken het beter te weten dan van Gaal. Derksen van der Gijp en nu weer Degryse. Het is ozo makkelijk om overal maar commentaar op te leveren als je zelf geen enkele verantwoordelijkheid hoeft te nemen. Persoonlijk vind ik het een meesterzet van van Gaal. Nederland heeft 3 ervaren topspelers en voor de rest talenten met erg weinig ervaring. Nederland heeft simpelweg de kwaliteit niet om op dit moment 90 minuten 4-3-3 te spelen.

van gaal heeft goed kijk op het voetbal!!
kijk, van gaal heeft en durft het aan om met deze spelers groep het systeem te veranderen.
dat heeft niets met nl traditie te maken punt.
het heeft tot nu toe goed uit gepakt voor nl .
je kan wel vast houden aan het 433 systeem maar ik weet het zeker dat je donder op kan zegen dat nl de volgende ronde eruit vliegt ,
alleen met mooi spel kom je er echt niet door hoor.
ik hou ook van mooi aanvallend voetbalspel maar als het niet kan dan moet je daar op aanpassen.
de mooiste hier van is dat je weinig of geen kansen weg geeft .
3x het wk finale verloren dan wordt het tijd ook om iets anders uit te proberen toch lijkt mij .
je speelt het wk om wereldkampioen te worden!!!
en van gaal kijkt naar het kunnen en ook het niet kunnen presteren van deze spellers groep.
en het heeft ook wel met je tegenstander te maken hoe je gaat spelen.
welkom in brazil !!!!
als je wereld kampioen wil worden, dan moet men alles eruit te halen uit zijn vermogen
.
van gaal is/ grande el maestro !!!!!!!!!

voor de groep fase heeft niemand durven te dromen 9 uit 9 man

Van Gaal gooit het handelsmerk van het Nederlandse voetbal, aanvallen via de vleugels ,opbouwen van achteruit direct naar middenveld of spitsen en iedereen speelt offensief in balbezit en verdedigend bij balverlies, totaalvoetbal dus , totaal te grabbel. Iedereen die het daar niet mee eens is een opportunist.

Dit elftal wordt geen wereldkampioen, ook niet op de wijze waarop het speelt. Daarvoor is de verdediging en met name de wisselwerking tussen verdediging en middenveld te zwak.

We winnen , dat is prachtig voor de opportunisten, maar niet met goed voetbal. Maar waar zijn de realisten, ook met catenaccio wat we nu spelen wordt Nederland geen wereldkampioen. Een handelsmerk laat je niet los, dat doet Shell niet , dat doet Philips niet, dat hou je vast want daarin schuilt juist de kracht van een organisatie of het nu een olie-producent , een exploitant van de golftheorie (licht en geluid) betreft of een voetbalorganisatie . Herkenbaar aanvallend voetbal , daarom werden we alom geprezen en behaalden daarmee 2 wk-finales (1974+1978) en een europese titel (1988) .

Indien Cruyff coach was geweest zouden we ons ook voor de 8ste finales hebben gekwalificeerd , maar wel met aanvallend voetbal in de Hollandse stijl. het elftal zou er wel anders uit hebben gezien, met name in de verdediging en op jhet middenveld.

Laten we wel realistisisch blijven: als we de kwartfinale halen hebben we het met het beschikbare materiaal heel goed gedaan.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren