Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

BVB deels te koop gezet ‘om gat met Bayern te kunnen dichten’

Laatste update:

Borussia Dortmund werd in 2011 en 2012 nog kampioen van Duitsland, maar heeft het sindsdien moeten afleggen tegen concurrent Bayern München. De vrees bij BVB is dat het verloren gegane terrein niet goedgemaakt zal worden als de club verder gaat met de huidige werkwijze.

/

Borussia kan in financieel opzicht niet mee met der Rekordmeister en daar moet verandering in komen: de clubleiding is van plan om minstens vijf procent van de aandelen te verkopen, om op die manier ‘hogere salarissen te kunnen betalen en het gat met Bayern München te kunnen dichten’. Algemeen directeur Hans-Joachim Watzke gaat op zoek naar een partij die in de club uit Dortmund geïnteresseerd is.

“Het hoeft wat ons betreft niet per se een Duits bedrijf of een van onze huidige sponsoren te zijn”, laat de beleidsbepaler weten aan Bloomberg. “We hopen op een strategische partner, een investeerder die het voornemen heeft om een langdurige sponsorovereenkomst aan te gaan.” Borussia moest de laatste twee jaar niet alleen de landstitel aan Bayern laten, maar zag ook Mario Götze en Robert Lewandowski naar München vertrekken.

Denk je dat Borussia Dortmund snel een geïnteresseerde investeerder vindt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Word tijd dat Bayern weer echte tegenstand krijgt. Beetje net zoals Barca en Real dat de afgelopen decennia waren, word het dan in Duitsland. 50/50 kans in plaats van 90/10 voor de gokkers haha.

Spanje is nu gelukkig iets verder met een Atletico die mondjes maat meer tegenstand bied.

28 juli 2014 om 15:22

Mondjes maat meer? Europa leaque winnen, finale CL, landstitel winnen. Dan ben je een serieuze tegenstander.

28 juli 2014 om 16:10

Zoals velen haal je een paar woordjes uit het verhaal en gebruik je dat als tegenargument. Het complete verhaal duid op langdurige tegenstand zoals de eeuwige concurrentie tussen Man utd en Liverpool - Barcalona en Real Madrid.

Europa league winnen doet Madrid en Barca niet omdat ze altijd CL voetballen CL finale en landstitel is nog geen jaar geleden en ze zijn nu hun beste spelers verloren.

Dortmund kan ook niet elk jaar tegenstand genoeg bieden om het spannend te maken en dat zou met nieuwe eigenaren misschien wel mogelijk zijn.

Van zulke dingen krijg ik nou tranen in mn ogem van... Wat geld allemaal kan doen

28 juli 2014 om 13:05

Tja dat is nou eenmaal hoe de wereld werkt helaas.

Nou dat gaat dan de Bundesliga wel ten goede komen! Natuurlijk kan je in deze Bayern ook niks verwijten want die hebben gewoon jaren en jaren gebouwd aan het huidige succes.

Het verschil zit hem uiteindelijk gewoon in de eigen jeugd die bij Bayern veelvuldig doorstroomt.

28 juli 2014 om 13:07

@ aoltshoo

Het verschil zit hem in het feit dat Bayern Munchen deze stappen een jaar of 7 geleden al heeft genomen en daarom een straatlengte voor ligt. Wat Borussia dus doet is helemaal niet zo vreemd en een logisch gevolg.

28 juli 2014 om 15:57

@D-Bergkamp
Nee, ik neem aan dat je verwijst naar de aandelen die Bayern enkele jaren geleden verkocht heeft.

Die aandelen heeft Bayern niet verkocht omdat ze het geld nodig hadden en dat geld is ook niet gebruikt voor salarissen of transfers.
Het grote geld verschil tussen Bayern en de rest bestaan al meer dan 20 jaar en heeft 3 simpele redenen.

Bayern krijgt al tientalen jaren een onredelijk groot deel van de TV gelden en van andere bedragen.
Toen de clubs in onderhandeling gingen over hogere TV gelden nam Hoeness de leiding en het resultaat was dat Bayern een absurd groot deel kreeg en de andere clubs hebben het nagelaten om hier wat van te zeggen.

Daar komt nog bij dat Bayern veel beter omgaat met hun geld dan de andere clubs.
Duitsland heeft een paar clubs met een zeer grote aanhang (in principe zelfs groter dan die van Bayern) maar deze clubs gaan zo absurd slecht om met hun geld waardoor ze vroeg of laat gigantische financiele problemen gekregen hebben (dortmund, Schalke, Koln).

De derde reden is dat Bayern dankzij hun vrienden in de lokale politiek hun huidige stadion vrij goedkoop voor de volle 100% in handen heeft gekregen.

28 juli 2014 om 17:24

Deadsr

Dat van die tv rechten klopt niet, momenteel krijgt bayern nog geen 10 miljoen per jaar meer, bayern ontvangt rond de 50 miljoen per jaar en dortmund rond 42 miljoen per jaar. Dus ben benieuwd hoe je aan je verhaal komt.

De voorsprong heeft inderdaad te maken met o.a de deelstaat Bayern, echter is de potentie van dortmund groter, zij zitten in het ruhrgebied, wat in principe het kloppende hart van de duitse economie zit.

Verder speelt bayern al decennia lang CL en pakt daar de inkomsten, dat kan al gauw oplopen tot 50 miljoen per jaar, afhankelijk van de prestaties. Terwijl dortmund sinds 2011 na lange tijd weer mee doet in de Cl.

En verder uiteraard het fenomenale beleid van Bayern, terwijl de vorige bestuurders van dortmund er een financiele puinhoop van hebben gemaakt.

28 juli 2014 om 13:11

De eigen jeugd die doorstroomd? de halen alles bij andere clubs weg met name bij Dortmund .

28 juli 2014 om 13:18

Volgens mij zijn zowel Lahm, schweini, Muller, Kroos, Badstuber etc... Allemaal afkomstig uit eigen jeugd. Bayern doet wel degelijk iets positiefs met hun jeugd. Ze hebben een geweldige jeugd en dat vullen ze aan met gerichte aankopen.

28 juli 2014 om 13:27

En vergeet Alaba niet!

28 juli 2014 om 15:14

@kwandak

Volgens mij is Lahm inmiddels 30 en loopt Schweinsteiger daar ook tegen aan dus de tijd dat die 2 jeugdspelers waren is al lang en breed vervlogen. Muller en Kroos zitten ook al bijna 5 jaar bij de selectie, dus ik ben het absoluut met je eens dat Bayern positief bezig is met hun jeugd, maar dat er veelvuldig spelers doorstromen zoals aoisthoo claimed, is natuurlijk onzin.

28 juli 2014 om 13:11

Als BM zulke goede jeugd heeft waarom kopen ze elk jaar dan weer spelers weg bij de concurrenten

28 juli 2014 om 14:02

heb je ooit een club gezien die 25 spelers op kan leiden, die goed genoeg zijn om de CL te winnen?
Das toch t zelfde als met Ajax. Ajax heeft prima eigen jeugd, maar alleen met eigen jeugd red je het niet.

28 juli 2014 om 13:12

Uhhh deels natuurlijk, maar Bayern koopt natuurlijk ook gewoon altijd de beste en grootste spelers uit binnen - buitenland.

28 juli 2014 om 13:21

Alaba (en in mindere mate Contento) vergeten?

28 juli 2014 om 14:25

Contento is niet goed genoeg. En Alaba is ook gewoon gekocht.

Zoals al aangegeven de laatste tijd breekt er niks meer door maar wordt er vooral gekocht omdat het niveau inmiddels zo hoog is bij Bayern dat het uitermate lastig is voor jeugdspelers om op dat niveau mee te gaan.

28 juli 2014 om 13:22

Het zit 'm toch vooral in het verschil in de begroting van meer dan 200 miljoen per jaar. Bovendien had meneer Hoeness erg korte lijntjes met Audi, Adidas, Allianz, T-Mobile en alle andere Duitse multinationals en de club uit Munchen heeft hierdoor de hooste sponsorinkomsten van heel Europa.

Overigens verkoopt Bayern zijn aandelen al een paar jaar aan deze bedrijven om extra geld te genereren. Kwa transferinkomsten en uitgaven doet BVB het veel beter de afgelopen 5 jaar om maar eens wat te noemen. Bayern gaf zo'n 340 miljoen uit aan en kreeg daar zo'n 130 miljoen voor terug. Dortmund gaf die 130 miljoen uit en kreeg zo'n dikke 100 miljoen aan transferinkomsten.

Dus Bayern geeft zo'n 200 miljoen meer uit aan transfers in 5 jaar, dan zal het niet alleen aan eigen jeugd liggen.

28 juli 2014 om 14:28

Gedeeltelijk inderdaad, Bayern heeft zeker een goede opleiding waar veel spelers uit voortkomen. Maar een groot verschil met Dortmund wordt toch ook gemaakt doordat spelers als Gotze, Reus en Lewandoski daar worden weggekocht door Bayern.

28 juli 2014 om 14:33

Reus speelt gewoon nog bij BVB en Lewandowski is niet gekocht.

28 juli 2014 om 14:37

Reus...inderdaad, mijn fout
Lwandowski....ok, niet gekocht, maar transfervrij overgenomen (erger nog eigenlijk)....bayern kan hem verleiden tot deze stap door een hoger salaris.

28 juli 2014 om 19:01

Bayern wilde vorig jaar nog 25 miljoen betalen voor Lewandowski. Dat Dortmund dat niet accepteert, is niet het probleem van Bayern. Tevens heeft Dortmund Reus ook gewoon weggekaapt bij BMG. Maar daar hoor je niemand over.

En het is ze gegund, prachtige club, kan geen genoeg respect krijgen

Zoiets hadden ze al gedaan toch?

Al met al betwijfel ik of het een goede beslissing is. Sinds de beursgang van Ajax heb je altijd 'zeurende' aandeelhouders die rendement willen zien, ook al komt dat sportief gezien niet uit. Je kapitaal volledig op het veld zetten is er dan niet bij omdat elke periode zwarte cijfers geschreven moeten worden om de aandeelhouders tevreden te houden.

Aan de andere kant heeft ook concurrent Bayern Munchen laatst nog zo'n 10% van de aandelen verkocht aan Adidas en Audi. De 4 grootste sponsoren samen met Allianz en T-mobile bezitten nu samen zo'n 20% van Bayern Munchen (percentages niet exact). Op deze manier zijn zij in alle opzichten nauw verbonden met de club en kan ook samen een lange termijn relatie opgebouwd worden.

28 juli 2014 om 13:09

@ Ypuh

Wat je inderdaad beschrijft. Bayern Munchen heeft deze stappen jaren geleden al genomen en heeft daardoor gewoon een flinke voorsprong. Het is voor Borussia ook gewoon het juiste moment om proberen aandelen te verkopen aan een langdurige partner. Ze staan gewoon een langere periode vrij hoog genoteerd. Presteren goed in de champions league en zijn eigenlijk de enige club die het Bayern nog moeilijk kan maken.

Als BVB ook 5% kan verkopen aan één grote sponsor heb je ook veel minder "gezeur"

28 juli 2014 om 13:21

Jawel, maar 5% is wel heel erg weinig he. Wat zou Dortmund waard zijn (sowieso heel lastig te bepalen voor een voetbalcub)? Manchester United is beursgenoteerd en wordt daar gewaardeerd op 3 miljard dollar wat ongeveer 2,2 miljard euro is. United is wel ontzettend veel groter dan Dortmund dus later we zeggen dat Dortmund's equity 4 x minder waard is dan dat van United, dan zou Dortmund ruim 500 miljoen euro waard zijn. Dan is 5% dus maar 25 miljoen euro waard, daar ga je het gat met Bayern geen centimeter mee dichten.

28 juli 2014 om 13:25

Volgens Forbes is Dortmund 461 miljoen euro waard. Dus je schatting van 500 miljoen is niet onaardig

28 juli 2014 om 13:35

@ Tristan

500 miljoen zal wel een aardige schatting zijn ja, dat geloof ik ook wel. Maar je vergeet dat er daarbij nog andere opbrengsten (normaliter) bij komen. Je gaat natuurlijk een betrouwbare partner voor de lange termijn zoeken die ook jaarlijks wat wilt sponsoren. Met een aandelen pakket kan je ook proberen om grotere sponsors over de brug te krijgen.

Al met al zal 5% op zichzelf misschien niet veel uit maken. Maar als je door die 25 miljoen + extra sponsor 3 miljoen per jaar extra uit kon trekken om Lewandowski + Gotze te behouden scheelt het een slok op een borrel.

28 juli 2014 om 14:01

@wisconsin
Haha toevallig.

@D-Bergkamp
Maar Bayern ligt financieel mijlenver voor op Dortmund. Dortmund zou de begroting structureel moeten verhogen met een paar tiental miljoen per jaar om uberhaupt enigszins het gat te dichten, dat ga je niet bereiken met deze deal. Als je wellicht 49 van de club verkoopt en ineens 250 miljoen binnenkrijgt, dat zou wel een impact hebben, maar ik zou daar als club niet zomaar aan willen beginnen.

Ik ben zo wie zo geen Bayern fan maar ik ben eens een wedstrijd wezen kijken bij Dortmund nou je weet niet wat je meemaakt echt geweldig elke thuiswedstrijd bijna 80.000 mensen dat is me een herrie.
Alleen jammer dat ze op zoek moeten naar waarschijnlijk buitenlands kapitaal maar het kan denk ik niet anders , de salarissen moeten omhoog om te blijven concurreren met Bayern.

28 juli 2014 om 13:51

Niet bijna, het waren 80.361 fans doorsnee in 2013/14. (sorry, ben alleen een beetje trots op onze club, heb al 20 jaren een seizoenkaart voor de Süd).

28 juli 2014 om 14:00

Geweldig ik ben jaloers op jou ik vind dit zo'n mooie club jammer dat een club als Bayern de grote talenten heeft weggehaald zoals Götze en straks misschien Reus maar ik hoop dat daar verandering in komt .

28 juli 2014 om 14:25

Reus kunnen ze vergeten , die kon in zijn gladbach tijd al kiezen tussen BvB en BM en koos toen voor BvB omdat hij van die club houdt met heel z'n hart . Dus die zal niet naar munchen gaan gelukkig

OT:
Dit bericht zal er aan te komen , in de Duitse media werd al veel gesuggereerd over aandelen verkopen en dat dit de enige mogelijkheid is voor BvB om weer te kunnen concurreren . Nu is het te hopen dat clubs als Schalke Stuttgart Wolfsburg en leverkussen ook iets kunnen bedenken om aan te sluiten bij die 2 zodat de Bundesliga weer de spannendste competitie wordt

Ben benieuwd wat dit allemaal inhoudt. Zal dan ook het transferbeleid op de schop gaan? Of zullen spelers van hetzelfde niveau gehaald gaan worden, maar kunnen ze hierdoor beter behouden blijven door hogere salarissen? Hoop niet dat Dortmund dadelijk van hun strategie af gaat wijken waarmee ze de halve wereld verbaasd en voor zich gewonnen hebben.

28 juli 2014 om 13:12

@ Cfcrotterdam

Het zal er waarschijnlijk voornamelijk om gaan dat de betere spelers gewoonb ehouden kunnen blivjen voor de club waardoor je op den duur gewoon stappen maakt. Als Lewandowski en Gotze allebei nog 1 a 2 miljoen extra boven op de huidige aanbieding hadden gehad. Dan hadden ze misschien wel gewoon gebleven.

Een aanval met Gotze - Mhiktaryan - Reus en Lewandowski als diepe spits is gewoon pure wereld klasse.

28 juli 2014 om 13:15

Een aanval met Reus - Mkhitaryan - Aubameyang - Immobile is het dan weer net niet. Daarom ben ik benieuwd of Dortmund dadelijk daar ook stappen gaat maken en spelers als Griezmann, Oscar, Lukaku, Isco voor zich kan gaan winnen en ook die bedragen op tafel gaat leggen.

28 juli 2014 om 13:44

Nee, dat doen we zeker niet.

We zijn met een no name team 2x Duitse kampioen geworden. In 2011 en 2012 was het budgetverschil met Bayern zelfs dubbel zo groot als nu.

Wij zijn een club die talenten vind en groot maakt. Wij proberen die geld clubs zoals Bayern, Real, Manu enzv. toekomstig buiten de deur te houden, door meer geld te verzamelen om vergelijkbare salarissen te betalen. Nou, In de verblijvende transfer periode worden wij niemand meer kwijt. dat is tenminste een start in de juiste richting.

Geld regeert het top voetbal. Geen twijfel over mogelijk. Voetbal fans die altijd verzekerd zijn willen van titels en successen, kunnen beter Bayern of Real fans worden.

Ik gun het Dortmund, ze waren 2-3 jaar geleden echt beest, mooi voetbal en leuke spelers hopelijk komen ze terug op dat niveau en vegen ze de vloer aan met Bayern!!!

Ze moesten echt dzeko halen als vervanging voor lewa, hij heeft t bewezen met grafite wat een top duo was dat ze hadden bayern helemaal kapot gemaakt !!!

Waarom haalt dortmund lukaku niet?

28 juli 2014 om 13:32

Ze hebben al Immobil en ramos gehaald voor de spits positie. Dus lukaku zou overbodig zijn.

28 juli 2014 om 14:58

Goeie spitsen hoor, vooral Immobile. Maar niet echt van het niveau om Lewa te vervangen. Ik denk dat Jovetic of misschien Dzeko een betere keuze geweest was

Eigenlijk heel oud nieuws! Heeft zeker met het zogenaamde "zomer gat" te maken dat deze bericht hier verschijnt.

Ook dat een mogelijke investeerder (sponsor) niet uit Duitsland hoeft te komen is geen nieuws. Nog even ter herinnering. De Duitse voetbal clubs zijn e. V. (eingetragene Vereine) en zijn een eigen wetgeving onderworpen. E. V.'s mogen nooit meer dan 49 van hun aandelen verkopen of laten beleggen. Dus, de gezaghebbende meerderheid blijft altijd in de handen van de club.

Natuurlijk kan op andere manier, bijvoorbeeld sponsorship, door ondernemingen of organisaties sterker invloed genomen worden. Dat is terug te zien bij Wolfsburg (volkswagen), Leverkusen (bayer) en Hoffenheim (sap). Vertegenwoordigers van deze bedrijven staan dan ook aan het roer bij deze clubs.

BVB probeert het Bayern model te imiteren. 49 van de aandelen worden te koop gezet. Ik schat dat een omzet van 400 m € mogelijk is. Veel belangrijker is dan wel die zich per seizoen herhalende steun in form van sponsorbedragen.

Voor mij is eigenlijk alleen belangrijk dat a) de warme sfeer rond onze club bewaard wordt,. b) de sfeer op de Südtrbüne in het leukste stadion ter wereld onveranderd blijft, en onze slogan "wir sind Fussball" verder leeft.

28 juli 2014 om 13:35

Dortmund zet al 250 miljoen om, dus die 200 gaan ze wel halen

Verder heb je gelijk dat een eenmalige verkoop geen zoden aan de dijk zal zetten. Het sponsorgatverschil met Bayern is enorm en gezien de innige banden van de Bayern top met dat soort bedrijven zie ik dat alleen maar groter worden in de toekomst.

28 juli 2014 om 14:17

@ wisconsin

Naast de verkoop van de aandelen is een doorlopende sponsoring gekoppeld. Anders maakt die verkoop weinig zin, daarin heb je wel gelijk.

BVB heeft deze zomer al 9 aandelen verkocht aan de Sponsoring partner ter hoogte van 28 m €, daarmee gepaard gaat een sponsor contract van 250 m € tussen 2014 en 2025. Nog 2 van deze deals (dromen mag), en wij zijn behoorlijk goed op weg in richting...

28 juli 2014 om 13:38

Als de kaartjes maar rond deze prijs blijven en niet zoals Arsenal etc worden, maar dat gebeurd eigenlijk nergens in de Bundesliga.

28 juli 2014 om 13:46

Zoals aangegeven, het is wettelijk niet mogelijk in Duitsland.

28 juli 2014 om 14:27

Je weet dat de prijzen bij Arsenal zo fors zijn gestegen toen ze maar het Emirates gingen om zodoende sneller af te kunnen betalen wat momenteel zo goed als gedaan is. Het is alleen spijtig dat de prijs alweer omhoog is gegaan. Dat kun je niet maken als je nauwelijks prijzen wint.

28 juli 2014 om 21:44

Ik heb is gekeken naar de seizoenskaart prijzen, bij Arsenal is de goedkoopste ruim 1200. euro en bij United ruim 600 euro kan iemand mij uitleggen hoe dat komt Arsenal wint al jaren niets en United werd de laatste 20 jaar 13 maal kampioen en won 6 maal de FA cup en 2 maal de CL . beetje raar vind je niet ?

Goed nieuws. Het wordt ook wel eens tijd, anders wordt de Bundesliga een type 'schotse' competitie en dat moet natuurlijk ook niet. Dat extra geld kan net dat verschil gaan maken is mijn hoop. Hopelijk kan BVB hiermee hogere salarissen betalen en zijn ze niet verplicht clausules in contracten te zetten. Op deze manier kun je het Bayern een stuk moeilijker maken dan we al deden, want als er iemand tegenstand kan bieden aan Bayern is het Dortmund wel.

Hopelijk blijven spelers als Reus, Hummels en Gundogan nog een tijdje, want dat zijn belangrijke pionnen in het elftal van Jurgen Klopp. Ik ben benieuwd hoe deze beslissing uit pakt, maar uiteraard hoop ik voor deze prachtige club dat het goed uit pakt.

Ik hoop dat ze snel een investeerder zullen vinden na ajax is dit toch me tweede club

Tijd voor een salary cap in het voetbal.
In sport mogen verschillen zijn, maar een monopoly is niet gewenst.

28 juli 2014 om 14:29

Ach dan krijgen ze wel prestatiebonussen. Want dat is een extra wat niet bij het salaris telt. Dan kun je bijvoorbeeld bij 5 goals bij een spits als een bonus aanbieden om zodoende toch het normale salaris te behouden.

28 juli 2014 om 15:01

Ook een bonus cap dan maar?

28 juli 2014 om 16:05

Da krijgen ze via externe factoren vast een bonus vergoeding. Geld vindt zijn weg altijd.

Ter vergeefs.
Ik acht ze nu ook al niet kansloos.
Als ze dit seizoen een fit elftal houden hebben ze gewoon een hele goede kans om kampioen te worden. Verwacht eigenlijk wel veel van reus dit seizoen!!

Het pijnlijkste lijkt me nog dat de beste spelers vertrekken naar andere clubs in dezelfde competitie. Ik weet nog van een paar jaar terug hoe vervelend het was dat Fer en Wijnaldum weggingen naar Twente en Psv.

Lijkt me een ontzettend domme zet. Als Klopp het voor gezien houdt bij Dortmund, zakt Dortmund weer een flink eind weg. Zou vervelend zijn als je dan een deel van de club niet in eigen hand hebt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren