Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘De Marokkanen komen eraan, het zijn de Surinamers van toen’

Laatste update:

In het verleden speelden er veel spelers met een Surinaamse afkomst bij Ajax, maar de laatste jaren wordt dat wat minder. Er zijn de laatste jaren niet veel Surinamers meer doorgebroken bij Ajax en volgens oud-speler Bryan Roy nemen de Marokkanen zo langzamerhand de rol van de Surinamers over bij Ajax. Dat laat Roy weten aan Het Parool.

/

“Die periodes heb je erbij zitten. Het komt misschien ook doordat de Surinamers welvarender zijn geworden. De jeugd voetbalt daardoor minder op straat. De Marokkanen hebben dat nu overgenomen”, aldus Roy. Met spelers als Anwar El Ghazi en Abdelhak Nouri kloppen er Marokkaanse talenten op de deur bij de club uit de hoofdstad.

Volgens Roy heeft het met de cultuur van de Surinamers te maken dat er meer Surinamers dan Marokkanen zijn doorgebroken bij Ajax. “Wij Surinamers spreken van huis uit Nederlands en we kunnen ons makkelijker aanpassen. Daarbij is ons lichaam gemaakt om te sporten. Maar geloof me: de Marokkanen komen eraan. De Marokkanen van nu zijn de Surinamers van toen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

als die marokkanen ook een goede mentaliteit hebben dan komt het goed.
jammer genoeg is dat nog maar een hele enkele keer gebleken... laten we hopen dat deze jongens gewoon normaal blijven doen

1 augustus 2014 om 17:44

Vind, ondanks de slechte voorbeelden zoals Labyad en El Hamdaoui toch niet dat je slechte mentaliteit aan een heel ras voetballers kan koppelen. Romario was ook lui maar er zijn ook ijverige Brazilianen. Als je een doorsnede wil maken, in vergelijking met Surinamers, kun je wel zeggen dat Marrkokanen doorgaans minder athletisch gebouwd zijn. Benatia is de uitzondering die de regel bevestigd, ze zijn vaak relatief klein en tenger. Om dat te compenseren moet je heel behendig zijn, en dat zijn Marrokanen dan ook vaak. Of er een eens een wereldtopper doorbreekt valt of staat natuurlijk met de mix talent en mentaliteit, maar dat is een algemeen geldende regel en gaat niet alleen voor Marrokanen.

Wat we toe nu gezien hebben van El Ghazi, zowel op het veld als daarbuiten ziet er heel erg goed uit. Scoort veel natuurlijk maar vooral uit de interviewtjes blijkt hoe nederig en realistisch die jongen is, hoop dat hij @a la Bryan Roy gewoon op jonge leeftijd een basisplek afdwingt en dat hij fit blijft en we veel van hem gaan zien.

1 augustus 2014 om 17:53

@ manodedios,

Romario was een extreem talent, daar kan je geen enkel Nederlandse-Marokkaanse voetbal mee vergelijken. Ik heb het met je eens met Oreely, er loopt erg veel talent rond bij de Marokkaanse jeugd maar zelden kunnen ze het laatste mentale stapje wat nodig is niet zetten.

Niet alleen Labyad of el Hamdaoui, maar een een Maher liet vorig jaar erg vreemd gedrag zien of wat denk je van Bakkali of Afellay. Assaidi die naar Liverpool gaat en Bouy naar Juventus, die niet het geduld hebben om rustig op te bouwen bij Ajax. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Neem ook het Marokkaanse elftal, individueel allemaal erg goed maar zijn nooit een team, dat is een stukje mentaliteit wat er niet in lijkt te zitten.

1 augustus 2014 om 17:59

En de juiste stappen maken in hun carriére..
Zie afellay (barca), assaidi (liverpool), labyad (sporting), etc deze hadden allemaal betere stappen moeten maken en hadden ze nu op hun niveau gespeeld.

1 augustus 2014 om 18:29

@ Oreely,

Ikzelf ben ook Surinaams en ik ben in 2008 voor het laatst in Suriname geweest, maar in Suriname is er echt totaal niemand die zich inzet voor voetbal in Suriname.

Het hoogste voetbalniveau dat je in Suriname kan halen, is nog slechter dan het amateurvoetbal hier in Nederland. Als je een amateurclub uit Nederland vergelijkt, met een van de sterkste voetbalteams van Suriname, dan hebben de Surinaamse clubs echt een behoorlijke achterstand.

Ik las laatst hier op Voetbalzone dat Suriname de wet wou veranderen en dan wou bekijken of er een mogelijkheid was om Kelvin Leerdam Surinaams-international te maken.

Stel dat Leerdam Surinaams-international wordt, dan wordt dat in Suriname beschouwd als een topspeler. Voor Suriname is een speler als Leerdam, net zoiets als het binnenhalen van Cristiano Ronaldo of Lionel Messi en dat heeft een aantal redenen:

- Kelvin Leerdam speelt in Nederland. Suriname heeft dan een speler die bij een Nederlandse club speelt en in Suriname wordt er sowieso best wel veel opgekeken tegen de Nederlandse clubs. Als je Surinamer-zijnde bij bijvoorbeeld Ajax speelt en dan international van Suriname bent, dan wordt je onthaald alsof je bij FC Barcelona speelt en Lionel Messi bent.

- Het nadeel is wel: in Suriname zijn ze behoorlijk corrupt. Het grootste gedeelte van de Surinamers die willen wel een goed nationaal elftal hebben, maar willen er zelf niets voor doen en als ze er wat voor moeten doen, dan willen ze het liefst zoveel mogelijk geld in hun zakken steken. Want in Suriname heb je de geldeenheid SRD (oftewel, Surinaamse dollar) en als je dan bijvoorbeeld vijftig duizend euro aan een iemand geeft, dan is diegene daar vrijwel miljonair en heel z'n leven financieel onafhankelijk.

- Maar doordat er in Suriname ook best wel veel armoede heerst, is er ook wel weer veel kritiek op bijvoorbeeld het investeren in voetbal. Er zijn genoeg mensen die er alles aan doen om geen voetbalclubs in Suriname te krijgen, want die zijn óf met zichzelf bezig óf ze hebben niet genoeg geld.

- Stel dat Kelvin Leerdam dan international van Suriname wordt, dan voorzie ikzelf dan ook wel problemen. Het maakt niet uit wat voor baan je hebt, als je vanuit Nederland naar Suriname gaat, dan zijn er genoeg mensen die verwachtten dat je geld meeneemt en het uitdeelt. Zo ook de Surinaamse voetballers die er op dit moment rondlopen.

De Surinaamse voetbalbond heeft een aantal jaren terug een aanbod van Clarence Seedorf gehad. Hij wou de volledige macht hebben in de Surinaamse voetbalbond en bood de Surinaamse voetbalbond 3,5 miljoen euro, maar doordat er daar een hoop mensen zitten die denken dat hun het meeste verstand van voetbal van heel de wereld hebben, is dat afgewezen.

Deze situatie bij Suriname is te vergelijken met Ajax en Johan Cruijff, van drie jaar geleden. Cruijff was ontevreden over alles wat er bij Ajax gebeurde, er ontstonden ruzies, rechtszaken, er werden veel medewerkers ontslagen, Ajax presteerde slecht en het voetbal was niet om aan te zien.

Seedorf is ook ontevreden over alles wat er bij Suriname gebeurd, er is al wat ruzie ontstaan (er waren mensen die wouden dat Seedorf het overnam, maar het grootste gedeelte had vertrouwen in de mensen die er nu zitten).

Gelukkig zijn/waren er geen rechtszaken ontstaan tussen Seedorf en Suriname, er zijn er ook niet bijster veel mensen ontslagen (volgens mij zelfs niemand) en Suriname presteerde sowieso al nooit goed.

Maar ondanks dat Seedorf, de grote Seedorf in Suriname, zonder pardon werd afgewezen destijds, wordt hij in Suriname toch als een icoon gezien. Hij is in de hoofdstad Paramaribo geboren en toen Seedorf trainer van AC Milan werd, toen kon je echt zien hoeveel respect het Surinaamse volk voor Seedorf had.

Ikzelf vind dat mensen als Bryan Roy, Clarence Seedorf, Edgar Davids, Ruud Gullit, Frank Rijkaard, Michael Reiziger, Patrick Kluivert, Jimmy Floyd Hasselbaink en zelfs (oud)spelers als Nigel de Jong, Winston Bogarde en Henk ten Cate zich moeten inzetten om het nationale elftal van Suriname onder handen te nemen.

Desnoods met een aantal rechtszaken om het te winnen, want een ding is zeker: qua voetbal gaat er niets kapot bij Suriname, want voetbal is daar toch nooit iets geweest en ze gaan er alleen maar op vooruit met de namen die ik hierboven heb opgenoemd, aangezien ze dan beter beleid en waarschijnlijk veel betere spelers zullen krijgen.

Ikzelf als Suriname-zijnde zou dan meteen proberen om spelers als Kelvin Leerdam, Diego Biseswar, Royston Drenthe (ondanks dat hij zijn carrière heeft verpest de laatste jaren, is hij toch wel een topspeler voor Suriname), Evander Sno en misschien Ricardo Kishna (is van Hindoestaanse afkomt, zijn ouders komen uit Suriname en het is het proberen waard) international van Suriname te maken.

Het zijn niet allemaal topspelers waarmee je hoge ogen gaat gooien, maar voor Suriname-zijnde zijn dit (tot nu toe) dan al topspelers en wie weet wat er dan allemaal in de toekomst zal volgen.

1 augustus 2014 om 18:59

Je overdrijft nu enorm qua Surinaamse koers. Ik ben deze zomer nog in Suriname geweest en met de huidige koers is 50000 euro ongeveer 219000 Surinaamse Dollar waard. Daar zou Leerdam niet eens een groot huis mee kunnen bouwen, of een groot huis kopen. Die speelt zich met zo'n bedrag echt niet financieel onafhankelijk in Suriname, al helemaal niet gezien het feit dat alles in Suriname met het jaar duurder wordt

1 augustus 2014 om 19:39

@ Joshuak_

Oké, het zal zelf misschien geen een miljoen ofzo zijn, maar stel je geeft iemand in Suriname 50000 euro, dan doet diegene alsof hij/zij miljonair is.

En mijn ouders zijn zelf ook Surinaams, ik heb familie in Suriname wonen waar we dagelijks contact mee hebben en mijn oom die bouwt er sinds twee jaar een huis.

Omgerekend in euro's heeft hij ongeveer 60000 euro betaald om 'n heel groot stuk grond te kopen en vervolgens alles te laten bouwen. Ik heb foto's en filmpjes en alles van m'n oom z'n huis gezien en het huis dat hij daar in Suriname heeft, is net zo groot als een villa hier in Nederland en daar heeft hij dan 60000 euro voor betaald.

Hier in Nederland betaal je minimaal vijf keer zoveel om een villa te kopen. In Suriname betaal je vijf keer zo weinig om een stuk grond te kopen en een huis te laten bouwen en dan heb je al een villa.

Leerdam zelf zal waarschijnlijk wel rond de miljoen euro op z'n bankrekening hebben staan. Leerdam is al zes jaar profvoetballer. Bij Feyenoord zal hij, denk ik, zo'n drie of vier ton per jaar hebben verdiend en bij Vitesse verdiend hij, denk ik, zo'n zes per jaar.

Daarmee heeft hij, als hij dat omwisselt in Suriname, zeker wel meer dan een miljoen in Surinaamse geld. Daarmee kan hij echt wel een grote huis bouwen.

En over het huis van m'n oom, ik kan je foto's laten zien, maar niet zo op Voetbalzone.

Vaak schieten ze echter op het fysieke vlak nog tekort. En je ziet bij El Ghazi dat dat wel in orde is en gelijk een grote kans hebt om door te breken. De nationale ploeg kwakkelt al jaren en blijft een beetje een wespennest en funest voor de carriere van Marokkaanse voetballers. Die dan terecht kiezen om voor de Franse, Nederlandse of Belgische jeugdelftallen uit te komen.

Benieuwd naar deze nieuwe generatie Marokkaanse Nederlanders en hoop dat hun vooruitgang een weerspiegeling kan zijn voor de integratie van de rest van de Marokkaanse gemeenschap in het dagelijks leven. Zelf woon ik in De Baarsjes (leuke wijk in A'dam) en zie ik toch een mooie mix van Yuppen, Turken, Marokkanen en Surinamers. Alhoewel de autochtonen nu toch meer de overhand krijgen.

Jammer dat je op andere plekken in de stad dan weer achteruitgang ziet.

Is altijd een beetje wisselend geweest . Zo ook bij oranje bijvoorbeeld . Op dit moment zijn vooral blanke jongens sterkhouders bij oranje , maar er komen ook weer veel donkere en noord Afrikaanse talenten aan . Over een paar jaar kunnen de haters daar dan weer over klagen net als vroeger . Dat is wel jammer.

1 augustus 2014 om 17:47

Jouw laatste twee zinnen zijn een beetje jammer, aangezien je het direct in het negatieve wil trekken. Bij Oranje is er altijd een gezonde mix geweest van culturele achtergronden. En ze brengen allemaal weer een eigen elan. Ik kan mij niet herinneren dat de donkere spelers in het verleden werden bekritiseerd vanwege hun huidskleur of afkomst, op dat ene incidentje in '96 na. Voor de rest doe je die jongens tekort, want de waardering voor hun voortrekkersrol hebben ze echt wel gekregen. Davids, Kluivert, Seedorf, Gullit en Van Bronckhorst zijn absoluut een toonaangevende factor geweest.

1 augustus 2014 om 17:51

Helemaal mee eens. Op termijn zal een Nederlands elftal nog meer mixen. Kijk maar naar Duitsland en Belgie. Zoals Merkel zei: Een prachtige weerspiegeling van de (duitse) maatschappij. En zo moet het ook zijn.

1 augustus 2014 om 21:26

duitsland speelde al op het wk 2006 op mike hanke na met geen enkele 'duitse' spits..

2 augustus 2014 om 00:00

Exclusief zo bedoel ik het niet . Ik vind het mooi en ben er blij mee . Maar dan krijg je weer van die haters die dingen gaan roepen terwijl je ze nu niet hoort , dat vind ik jammer . Als straks jongens als Promes , Kongolo , Ake en Rekik in oranje grote spelers zijn komen die klagers weer zeiken dat oranje het moet hebben van ' buitenlanders ' terwijl het gewoon NL se jongens zijn

Marokkanen en Ajax...

Het valt me op dat er helemaal geen Turken doorbreken in Nederland in tegenstelling tot Duitsland. Je hebt daar dan wel veel meer Turken, maar dan verwacht je toch dat er op zijn minst één Turk doorbreekt in Nederland.

1 augustus 2014 om 17:45

idd opvallend, kan me eerlijkgezegt helemaal niemand herinneren, ja die jongen die toen na Arsenal is vertrokken weet even niet hoe je z'n naam spelt, verder kom ik niet echt, yildrim was ook een turk toch? van Heerenveen.

1 augustus 2014 om 17:48

Ja Ozyakup speelt nu bij Besiktas en was dus ook aanwezig tijdens de wedstrijd in de Kuip afgelopen woensdag. En inderdaad Yildrim heeft ooit een interland gespeeld voor Oranje en daarna niks van gehoord.

Het zal misschien wel aan die Duitse mentaliteit liggen dat ze daar wel doorbreken.

1 augustus 2014 om 19:36

Bilal Basikcioglu is toch ook deels Turks. We kunnen hem wellicht mee tellen?!

1 augustus 2014 om 17:48

Een beetje een goeie Turkse Nederlander maakt meteen vanuit de jeugd al een stap naar Turkije om daar in de jeugd de spelen, en vanaf dat moment hoor je eigenlijk niks meer van ze. Wat Duitsland betreft, geen idee waarom er daar meer zijn. Feit is dat Duitse Turken tegenwoordig meer Duits zijn dan Turks, misschien omdat ze hierdoor ook meer de Duitse mentaliteit hebben, ik verwacht dat dit over een jaartje of 20 ook hier zo zal zijn.

1 augustus 2014 om 18:01

Je laatste zin klopt helemaal. Duitse Turken zijn meer Duits dan dat Nederlandse Turken Nederlands zijn.

1 augustus 2014 om 19:58

Maar zijn er ook niet relatief meer duitse turken dan nederlandse turken?

1 augustus 2014 om 17:50

Die jongen van Besiktas, met een verleden bij Ajax/arsenal heeft nu toch wel redelijk bevestigd? Verder zie je er toch ook wel een paar lopen in de Eredivisie.

1 augustus 2014 om 17:58

Klopt, maar het zijn (nog) geen Özils of Gundogans.

1 augustus 2014 om 17:51

Basacikoglu misschien? Wel een halve Turk dan
Maar er zijn wel Nederlandse Turken die elders zijn doorgebroken. Bijv. Ozkayup en Arica

1 augustus 2014 om 20:30

Nee het antwoord is al gegeven. Turken zijn er vooral in Deventer en omstreken, maar vergeleken met Marokkanen en Surinamers zijn ze echt in de minderheid in de Randstad waar je makkelijker wordt gescout. In Duitsland zijn daarentegen weer veel meer Turken dan Marokkanen.

Mustafa Saymak die zo nu en dan met Jong Oranje meedoet komt ook uit Deventer (wel frappant dat hij juist voor PEC speelt lol).

1 augustus 2014 om 20:41

Deniz Turuc (ook een aardige talent) komt uit Enschede, die speelt geheel toevallig(?) wel voor Gae.

Dat zijn de enige volbloed Turken in de Eredivisie voor zover ik weet. Dat is echt extreem weinig.

1 augustus 2014 om 21:08

Nee er zijn er wel meer, maar het klopt inderdaad dat ze vaak al jong richting Turkije gaan. Ik weet niet hoe het bij andere clubs is gesteld, maar Serhat Cakmak en Samet Bulut van Ajax bijvoorbeeld worden gevolgd door alle grote Turkse clubs vanwege de buitenlandersregel.

Ze moeten uit de stront komen waar de meesten nu in zitten. Achterstandswijken vormen een sociaal obstakel voor deze talenten waar ze later veel problemen mee gaan krijgen omdat ze niet alle normen en waarden hebben meegekregen. Ze gaan last krijgen van hun gebrek aan discipline en sterke mentaliteit wat ze hun profcarrière kan kosten. Ik heb ze zelf meegemaakt en ik vind het doodzonde om verspild talent op straat te zien zweven. Het talent is er maar dat alleen brengt je niet naar je absolute doel.

1 augustus 2014 om 17:51

Niet eens met je. Dat ze wonen in achterstandswijken (velen), dat klopt. Maar ik vind het veel meer een cultuurkwestie. Het gedrag van de groep Marokkanen waar we het over hebben is gewoon totaal anders dan andere volkeren. Ze zijn helaas agressiever en hebben een belabberde mentaliteit en dit kun je niet afschuiven op het feit dat ze wonen in achterstandswijken.

1 augustus 2014 om 18:39

Uh wat? Dit is generaliseren in de puurste vorm. Aan de handvol Marokkanen die je op TV en op straat ziet mag je niet de hele bevolkingsgroep als agressief bestempelen.

Ten tweede ligt het wel degelijk aan de omgeving. Met de juiste voorbeelden, leefomgeving, begeleiding en opvoeding wat de autochtonen in vergelijking met Marokkanen stukken meer hebben ga je veel beter gedrag van de Marokkanen zien dan in de achterstandswijken. Wie zegt bijvoorbeeld dat die achterlijke Jihadisten in de Schilderswijk geen Marokkaans toptalent tussen hen hebben lopen? Verwijder die jongen uit dat zwart gat en plaats ze in een omgeving met autochtone normen en waarden en je zal geheid beter resultaat krijgen omdat een door autochtone opgevoed talent zich stukken beter in de Nederlandse samenleving kan mengen dan iemand die in een omgeving als de Schilderswijk opgroeit. Verbeterd gedrag komt allemaal vanzelf met de juiste leefomgeving.

1 augustus 2014 om 20:17

Voor mij is het allang geen 'handvol' meer, daarvoor heb ik teveel gezien en ervaren. Ik geloof daar niet in.

Ten tweede bevestig je wat ik zeg. Je benoemt de invloed van de omgeving. Waarom worden die Marokkaanse jongens slecht beïnvloed door hun omgeving? Ik vind dat het door de cultuur komt. Ik zeg niet dat die jongens vanwege een genetische reden zulk gedrag vertonen maar door de cultuur die ze zien om zich heen. Er is een gebrek aan adequate opvoeding in mijn ogen en ik denk dat het aan de ouders ligt.

1 augustus 2014 om 17:56

De verbetering moet komen vanuit de Marokkaanse gemeenschap zelf. Toezicht van ouders (waar hangt mijn kind 10u. 's avonds uit op straat?) en daarbij 'ondersteuning' van instanties. Nu moeten die instanties te vaak zelf de kar trekken, terwijl het initiatief vanuit Marokkanen zelf moet komen. Zodra dat kwartje gevallen is, doen ze weer mee.

Om het te maken als voetballer is bijzonder veel discipline nodig, zelfs zonder alle randzaken eromheen.

1 augustus 2014 om 18:19

Het is ook een kwestie van cultuurverschil in verband met generaties. In Marokko is het heel gewoon om je kind naar buiten te sturen als het vervelend is. Als je daar iets flikt op straat wordt het door de gemeenschap aangesproken. Kinderen worden daar dus als het ware op straat opgevoed door de gemeenschap.

Veel Marokkaanse ouders doen dat dankzij gewenning in Nederland ook. Immers, zo zijn zij vroeger ook groot gebracht. Echter, in Nederland heerst er een hele andere cultuur. Wij spreken niet zo maar iemand aan, sterker nog we durven andere mensen niet eens in de ogen aan te kijken als we langs ze lopen.

Grote delen van de Marokkaanse gemeenschap (zeker de traditionele ouderen) zijn nog steeds aan het wennen aan onze cultuur. Dat ze elkaar opzoeken en bij elkaar in de wijk gaan wonen is begrijpelijk, maar helpt hier niet aan mee. Als er meer onderlinge inmenging komt en de Nederlandse cultuur 'multicultureler' wordt, zal deze verhouding recht gaan trekken. Ik ben het er dus mee eens dat je zegt dat er verbetering moet komen vanuit de Marokkaanse gemeenschap, maar die moeten naar mijn mening niet alleen geholpen worden door instanties, maar ook door ons, de 'autochtone burgers'.

Echter om met zijn allen één cultuur te vormen is lastig. Daar is in ieder geval tijd en moeite voor nodig en heel veel geduld. Helaas geldt er voor een grote groep Nederlanders en Marokkanen dat ze elkaar liever beschimpen dan dat ze beseffen dat we met zijn allen in één land leven, met dank aan media, politiek en religie. Destructie is jammer genoeg altijd makkelijker dan constructie.

1 augustus 2014 om 20:17

En als je er wel wat van zegt, wordt je mooi tegen je flikker getrapt.

Nee, het moet absoluut vanuit hun eigen gemeenschap komen.

Dat wordt toch elk jaar gedacht? Net als de Japanners en Zuid-Koreanen die opeens een ganse generatie sterk gedisciplineerde en technisch sterke voetballers zouden voorleggen. Er waren er genoeg in het verleden, El Hamdaoui, Aissatti, Labyad etc., waar is het misgegaan bij hun..? Op technisch vlak was er niets verkeerd.

Er kan best wel eens een ommekeer komen, want een jongen als Al Ghazi wordt net bejubeld om z'n voorbeeldige mentaliteit, hij werkt keihard.

Mentaliteit, houding en gedrag was en is ook bij jonge Surinamers het probleem, net zo goed als dat voor Marokkanen geldt. Je hebt ervaren gasten in de selectie nodig die iets gepresteerd hebben waar die gasten tegenop kijken. Of ze moeten door schade en schande zelf wijs worden, dat kan natuurlijk ook.

Aan het talent ligt het bij Marokkanen doorgaans niet. Het is de mentaliteit die ze vaak nekt. Hoe kan het anders dat zo'n getalenteerd nationaal elftal nooit presteert? In de Afrika-zone zouden ze de beste moeten zijn qua talent, maar het is een wonder als ze de groepsfase op de Afrika Cup overleven en zich al plaatsen.

El-Hamdaoui, Aissati, Maher, Assaidi, Bakkali, Labyad, Taarabt. Boussoufa, Chamakh, etc. hadden allemaal meer kunnen bereiken met een betere mentaliteit. Het talent was en is nog steeds aanwezig.

tarik oulida is de laatste marokkaan geweest die bij ajax wel presteerde wat ik mij zo kan herinneren, al heeft hij het niet echt verder weten te schoppen zegt ook wel iets..

Hun grootste minpunt is dat ze zich vaak aan de Ramadan willen houden, zoiets sloopt een topsporter en ook vaak juist op de zwaarste momenten van het jaar.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren