Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Cruijff waarschuwt Nederlands elftal: 'Dat mag nooit meer gebeuren'

Laatste update:

Johan Cruijff hoopt dat Guus Hiddink een andere koers gaat varen met het Nederlands elftal. Onder leiding van Louis van Gaal werd Oranje op het afgelopen WK derde, maar dat gebeurde met een defensief systeem, met vijf verdedigers en zonder vleugelaanvallers. Dat vond Cruijff maar niets.

/

De legendarische nummer veertien hoopt dat Hiddink teruggrijpt op de zogenaamde 'Hollandse School': "In Brazilië werd het Nederlands elftal gedwongen om af te wijken van onze voetbalcultuur, omdat veel spelers niet in staat waren om volgens onze eigen huisregels te voetballen. Dat mag nooit meer gebeuren", schrijft Cruijff in zijn wekelijkse column in De Telegraaf.

Volgens Cruijff zal voetballen zoals op het WK niet worden gepikt in de Eredivisie: "Om de stadions vol te houden moet er aanvallend en aantrekkelijk worden gespeeld", meent de Amsterdammer. "De Nederlandse fans willen nu eenmaal dat er veel voor het doel gebeurt, daarom moet er keihard gewerkt worden om dat op een goede en doordachte manier voor elkaar te krijgen." Cruijff merkt op dat er naast aantrekkelijk voetbal ook gepresteerd moet worden.

Ik ben het met Johan Cruijff eens

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als dat de manier is om het ek te winnen over 2 jaar moet hiddink lekker 532 spelen. Het doel heiligt de middelen.

11 augustus 2014 om 08:24

Idd. Ik erger me echt blind aan die mannetjes die steeds maar weer teruggrijpen naar de hollandse school.. Ze moeten eens beseffen dat 532 of een vergelijkbare taktiek gewoon beter werkt..We gaan idd zien in 2016 hoe het gaat. Ik ben benieuwd.

11 augustus 2014 om 08:34

Op basis waarvan werkt dat beter? Heb je dat op het WK terug gezien? Hebben ze tegen dezelfde tegenstander met 5-3-2 aanmerkelijk beter gepresteerd dan 4-3-3? Volgens mij was het tegenovergestelde juist het geval.

11 augustus 2014 om 09:15

Obv een leuke 2de helft vs Spanje concludeer jij dat?
Ga het WK terugkijken man. We begonnen te draaien toen we schakelden naar ouderwets 4-3-3.

11 augustus 2014 om 09:48

Toen wij overschakelde naar 4-3-3 waren de teenstanders moe doordat we eerst minimaal 60 minuten afwachtten. Als wij met 4-3-3 waren begonnen waren we van de mat geveegd.

11 augustus 2014 om 09:49

Dat zullen we nooit weten he. Ik vond ons ook drie keer beter spelen met 433

11 augustus 2014 om 10:16

@woel

Gast, als je een beetje Nederland hebt gevolgt, wat zou moeten door jouw profielfoto, zag je dat de tegenstanders zich eerst kapotbeten op het 5-3-2, en toen ze moe waren, rond de 60e minuut ongeveer, toen schakelden we pas over op 4-3-3, waarmee we de tegenstander kapotspeelden. Tegen Australie startten we met 4-3-3, was dat zo een denderend verlopen wedstrijd dan?

11 augustus 2014 om 13:13

Tegen Australie speelde Nederland 5-3-2 dus volg voortaan het Nederlands elftal als je iemand terecht wijst... Hoillandse school kan je alleen spelen als je de spelers voor hebt en die hebben we nog niet.

11 augustus 2014 om 15:35

Bale.

Man waar heb jet het over. Tegen Australië begonnen we met 5-3-2. Daarom liep het totaal niet. Wij moesten het spel maken en dat lukte amper. Toen Depay erin kwam en we gingen schakelen naar 4-3-3 begon het weer te lopen.

11 augustus 2014 om 08:42

Helemaal mee eens. Want na al die jarem hollandse school kun je niet zeggen dat het nou gewerkt heeft en Nederland zoveelll heeft gewonnen. Integendeel. Juist teams die GEEN 433 spelen hebben meer ek's en wk's gewonnen en dat is toch waar het om moet gaan?

11 augustus 2014 om 09:12

Nou, persoonlijk kijk ik liever naar aanvallend voetbal. Dat hoeft niet blind, of in 433. Het gaat erom dat je meer doelpunten wilt maken dan de tegenstander. Liever een aanvallende intentie dan de verschrikkelijke verdedigende instelling afgelopen wk. Sterven in schoonheid dan maar.

Wat jc aangeeft over de Nederlandse competitie klopt als een bus. Toeschouwersaantallen nemen Nog steeds toe, maar stel dat de helft vd clubs hetzelfde afbraak voetbal gaat spelen als van gaal, dan lopen de stadions leeg.

Erger nog, wanneer er defensief voetbal zelfs gaan verwerken in onze jeugdopleidingen, ontwikkelen we geen unieke voetballers meer en ie het definitief het einde van Nederland voetballand. ...

Daarom, 343 en vol op de aanval!

11 augustus 2014 om 12:10

Ik vond het een geweldig WK, die aanvallende intentie was de hele tijd aanwezig. Ik kan meer genieten van een messcherpe, vol overtuiging uitgevoerde counter, dan het saaie spel van Ajax dat dan wel officieel 433 is. 433 verzandt mij veel te vaak in balletjes rond tikken.

11 augustus 2014 om 13:27

En jij denkt dat al de tegenstanders van Oranje niet aanvallend willen spelen? Wat Cruijff weer beweerd is bullshit. Als je met minder aanvallend voetbal kampioen kan worden dan so be it! Meneertje is niet tevreden over het aanvallende voetbal van Oranje? Wanneer is de heer Cruijff wel tevreden geweest over Oranje? Als je de spelers er niet voor hebt dan houdt het op he. Van Gaal heeft daarop prima gereageerd door over te schakelen naar 5-3-2 en ipv hem te felliciteren gaat meneer weer kritiek uiten. Doe het een x dan zelf zou ik zeggen ipv interessant over te komen in de media altijd waar een schapenvolk naar luistert.

11 augustus 2014 om 13:35

@ Frankentime

" Dat hoeft niet blind, of in 433"

Precies, velen hier denken dat je dan automatisch maar alle risico´s moet nemen, Cruijff beseft heus wel dat dit het laatste is wat je moet doen. Alleen op een of andere reden moet je hier op voetbalzone echt alles letterlijk zeggen of gezegd worden, anders geven velen hun eigen negatieve draai eraan.

Het mocht en het kon ook wel allemaal iets avontuurlijker in Brazilië, de tegenstander werd ook terug gedrongen en had veel meer moeite overeind te blijven toen Oranje voorruit speelde. Oranje is nu een aantal keer heel dichtbij geweest, zowel met aanvallend als behoudend voetbal en met beiden "voetbal vormen" is het niet gelukt. Nederland moet gewoon leren om een betere balans te vinden tussen aanvallend en behoudender voetbal.

Dus weten wanneer je vooruit moet spelen en weten wanneer je de boel moet controleren. Als je jezelf als Oranje zijnde je blind staart op 1 manier zal het denk ik nooit gebeuren. Het slaat bij Nederland altijd teveel door, spelen we aanvallend zijn we verdedigend kwetsbaar. Wanneer we dan weer verdedigend spelen kunnen we aanvallend weinig tot niets brengen.

Ten slotte zeggen clubs en trainers wel dat "fysieke power" belangrijk is, alleen word daar nog steeds veel te weinig aandacht aan geschonken. Wellicht is het gezichts bedrog, maar als ik naar talenten kijk in Nederland en die dan optisch vergelijk met buitenlandse talenten zien die buitenlandse talenten er vaak al fysiek volwassen uit.

Daar waar onze talenten van dezelfde leeftijd vaak eruit zien als fragiele jochies, vaak is het zo dat ze pas aan "fysiek" winnen als ze een tijd hebben door gebracht in het buitenland. Daar moet toch ook een zwaarder accent op gelegd worden door de Nederlandse clubs, omdat het ook een terugkerende reden is waarom we in Europese wedstrijden overlopen worden. Zelfs op interland niveau is dit vaak genoeg een serieus probleem geweest wat Nederland de weg versperde tot succes.

11 augustus 2014 om 17:11

@bambino04

Prima gereageerd ? Volgens mij moest Nederland steeds omschakelen naar 4 3 3 om te winnen ( Australie, Chili, Mexico ).
Dus dat heeft Van Gaal zeker niet goed gedaan.

11 augustus 2014 om 22:45

@ Afca_leeds.

Prachtig, je haalt de woorden uit mijn mond.

11 augustus 2014 om 18:02

het doel heiligt de middelen nooit!

Dan moet je zorgen dat je zelf bondscosch wordt Johan, dan heb je het voor het zeggen....

11 augustus 2014 om 08:25

Dat inderdaad. En dat is hem meerdere malen gevraagd, maar Cruijff is altijd bang geweest dat hij zijn legende-status zou verliezen als hij niet zou presteren als bondscoach. Nee, het is veel makkelijker om wat te schreeuwen vanaf de zijlijn.

'de Hollandse School' bestaat ook helemaal niet. Cruijff doelt gewoon op het Ajax-systeem en dat is een systeem dat Oranje nog maar zelden heeft gespeeld en wat ze nog nooit iets heeft gebracht. Ja, 1 finaleplek op een WK heeeeeel lang geleden. In 1974 wel te verstaan, want zelfs in 1978 speelde Oranje al veel minder spectaculair en aanvallend.

Alle andere prestaties van Oranje (winst EK '88, finale WK 2010) zijn behaald met nuchter resultaatvoetbal. Cruijff vergeet dat er maar een handvol ploegen zijn die fris en aanvallend voetbal kunnen spelen en dat je daarin (als je prijzen wilt pakken) volledig afhankelijk bent van je materiaal.

Oranje heeft dat materiaal niet. Nu niet, over 2 jaar niet, over 4 jaar niet en waarschijnlijk over 20 jaar ook nog niet.

11 augustus 2014 om 08:39

Sjonge jonge, wat een waardeloos niveau weer. Nog geen maand geleden is de documentaire over het WK 1990 nog op tv geweest en nog durf je deze onzin te spuien. Ga je eerst eens schamen en daarna informeren: Michels heeft dit nadrukkelijk tegengehouden tegen de wens van vrijwel alle spelers in.

11 augustus 2014 om 08:43

Dan nog, Woel, toont hij zich tegenwoordig enkel en alleen als iemand die in 1974 is blijven hangen en van de zijlijn commentaar geeft.

Dus dat deel van het betoog van Hoppa klopt wel.

11 augustus 2014 om 08:46

Het gaat niet alleen om 1990. Cruijff is ook daarna nog meerdere malen genoemd en heeft dit altijd afgehouden. Niet alleen bij Oranje, ook op andere plaatsen is hij gevraagd om verantwoordelijkheid te nemen (barcelona, Ajax) en altijd wurmt hij zich er tussenuit. Hij wil een beetje roepen, beetje stoken en als mensen het niet met hem eens zijn dan roept hij zijn Godenstatus aan en laat hij mensen de mond snoeren.

Fantastische voetballer voor die tijd, maar het is gewoon een beetje een treurig figuur geworden, De van Hanegem van Ajax.

Ps. nog los van bovenstaande, jij neemt alles wat je in een documentaire ziet ook meteen voor 100 waarheid aan?

11 augustus 2014 om 09:02

Eh, als alle hoofdrolspelers aangeven dat het zo is gegaan, dan is dat de waarheid ja. Daar hoef je niet over te twijfelen.
Zelfs in die tijd was dit al uitgebreid gerapporteerd door betrouwbare journalistieke media.
En ach, je gaat verder met je leven en hoeft niet altijd beschikbaar te blijven nadat je geschoffeerd bent.

Daarnaast is het zo dat iedereen een mening heeft. Jij mag hier ook van alles verkondigen, dus is het helemaal niet gek dat hij dat ook doet. Hij is namelijk een grondlegger van Nederland als voetballand. Zonder hem zouden we waarschijnlijk van het niveau België tot een aantal jaar geleden zijn.

11 augustus 2014 om 09:15

Dat laatste is natuurlijk onzin. Als je die status al aan iemand kunt geven (want het blijft een teamsport....) dan is dat Rinus Michels. Die heeft met zijn realisme ons de enige toernooiwinst bezorgd en in '74 ons het beste voetbal ooit laten spelen (toen dat type voetbal nog mogelijk was).

Michels wordt niet voor niets één van de beste coaches genoemd sinds de tweede wereldoorlog. Hij wist als geen ander dat je je spel moest aanpassen op het beschikbare materiaal.

Cruijff was gewoon een goede voetballer in de tijd waarin hij groot was, die bovendien een hele vervelende invloed had op de spelersgroep en sowieso een hele vervelende rancuneuze man is. Zijn jaar bij Feyenoord en de hele gang van zaken rondom Ajax de laatste jaren maken dat meer dan duidelijk. Hij zeurt ook alleen zo over Oranje omdat hij een teringhekel aan van Gaal heeft. Terwijl Ajax misschien nog wel meer aan van Gaal te danken heeft dan aan Cruijff.

Dat mensen alles af willen doen met 'hij kon zo verschrikkelijk goed voetballen' vind ik prima, maar er is wel wat meer dan dat.

11 augustus 2014 om 09:30

Jij weet er echt maar heel weinig van he ?
Ook de spelers uit die tijd ( 74 ) geven juist aan dat Michels helemaal geen goede trainer was en dat Cruijff eigenlijk de trainer was.
Die heeft dat systeem bedacht daarom stond Jongbloed ook op goal ( mindere keeper maar betere voetballer )

Ajax heeft aan van Gaal niets te danken, dat je dat roept zegt eigenlijk alles.
Jij haat Cruijff en je wilt de feiten niet zien/horen.

Ontopic,

Cruijff heeft zoals gewoonlijk weer gelijk, want telkens moest het systeem om omdat nederland achterkwam en steeds kwam het weer goed als er 4 3 3 gespeeld werd.
Louis begon dus steeds verkeerd aan de wedstrijd.

11 augustus 2014 om 10:51

Ja, en het was Cruyff dan ook zelf die voor ons de titel verprutste, door stoippen met voetballen na 4 minuten.

11 augustus 2014 om 12:49

@hoppa, als je de tekst goed leest dan zie je dat Cruijff nu helemaal niet loopt te zeiken op van Gaal. Hij zegt duidelijk dat van Gaal gedwongen was om niet 4-3-3 te spelen. Wat hij daarmee bedoelt is dat de opleiding in Nederland niet goed genoeg is om spelers op wereldniveau af te leveren die dan 4-3-3 kunnen spelen.

Voor de rest kan ik aan je reacties zien dat je niet een beetje ergert aan de persoon Cruijff en daardoor argumenten zoekt waarom Cruijff nooit geen trainer is geweest van het NL elftal. Deze argumenten zijn gebaseerd op je eigen aannames en niet op feiten. Want de grootste reden waarom Cruijff nooit meer trainer is geworden na zijn trainerschap bij Barcelona is om gezondheidsredenen. Zoals je weet heeft hij in 1991 een hartaanval gehad, en dat heeft hem toen erg aan het denken gezet. Cruijff is echter niet een persoon die dit aan de grote klok hangt. De reden dat ik dit weet is omdat een familielid van mij de heer Cruijff persoonlijk zeer goed kent.

11 augustus 2014 om 12:49

Albertino

Als je een beetje voetbalverstand hebt weet je dat het totale zelfmoord is als je in Brazilië vol aan de bak gaat...

Het is een toernooi dat een maand duurt, dan wil Cruijff even beweren dat je maar de 'Hollandse school' moet spelen.. Vol aan de bak gaan en jezelf de pokke rennen in die hitte en hoge luchtvochtigheid...

Niemand gaf Nederland kans maar Louis en niet Cruijff heeft ervoor gezorgd dat we zover kwamen. Die man heeft niks anders te doen dan klagen nu het bij Barcelona ook niet lekker gaat

11 augustus 2014 om 13:31

Ooh ja? Volgens mij was Abe Lenstra veel eerder in de picture en is Clarence Seedorf de meest succesvolle Nederlandse voetballer aller tijden? Ieder zijn smaak natuurlijk maar snap wat je bedoeld.

11 augustus 2014 om 13:40

Bij Barca is hij buiten sinds de ruzie met de president.

jij laat jezelf dat aanpraten, maar het is gewoon onzin dat het zelfmoord zou zijn.
Enige waar van Gaal voor heeft gezorgd is dat hij steeds moest herstellen na verkeerde tactiek.

532 tegen Australie koste je bijna de wedstrijd, toen het omging naar 4 3 3 won je, zelfde met Mexico ook weer 532 weer verlies je um bijna en toen je "moest"433 ging het gelijk beter.

11 augustus 2014 om 09:31

@frmichael1908 hij zegt nergens dat de bondscoach iets verkeerd gedaan heeft. Hij zegt eigenlijk dat V Gaal geen keuze had. Dus t ligt niet aan de bondscoach, maar aan de opleiding in nederland.

Op een WK kan ik het nog begrijpen dat je verdedigend speelt, maar tijdens een kwalificatie niet je sws vol op de aanval spelen.

Ouwe seniele vent aan t worden die cruijf. Eeuwig klagen van hem. Reslultaat en aantrekkelijk voetbal. Joh. Welke coach wil dat nou niet? Maar soms kan dat niet. Dan is resultaat belangrijk. Logisch.

11 augustus 2014 om 08:23

Dat is precies wat hij in zijn column zegt...

Cruijf wil gewoon weer even aandacht. Die oude man moet zijn commentaar eens voor zich houden

11 augustus 2014 om 08:36

Je naam zegt al genoeg. Respectloze jeugd die geen idee heeft wat deze man voor het Nederlandse en mondiale voetbal heeft betekend.

11 augustus 2014 om 08:48

'heeft betekend'. Daarmee vat je het prima samen, inderdaad.

11 augustus 2014 om 09:32

Voor Ajax betekend hij nog steeds heel heel veel.

11 augustus 2014 om 10:03

Vanwege prestaties in het verleden.

11 augustus 2014 om 13:46

Ook maar ook van het doordrammen en de club weer terug te veroveren en de juiste mensen aan te stellen.
Waardoor er nu bijna 100 miljoen op de bank staat, 4 kampioenschappen zijn gehaald, er volop talent aankomt en alle neuzen (speciaal voor de niet ajacieden) de zelfde kant opstaan!

11 augustus 2014 om 19:32

Zijn die talenten niet onder Olde Riekerink tot ontwikkeling gekomen???

Steeds maar weer teruggrijpen naar de Hollandse school, onder het bedrieglijke mom dat dat van ons verwacht wordt, dát mag nooit meer gebeuren.

Prijzen pakken met de meest passende manier, of er in elk geval bij in de buurt komen, dát zou er eens moeten gebeuren.

Ik zit helemaal niet te wachten op aanvallende prachtige momenten, om vervolgens in de poule uitgeschakeld te worden.
We hebben nu twee Wk's vrij defensief gespeeld en bij het laatste WK ook nog eens heel veel goals gemaakt. Persoonlijk heb ik veel meer genoten dan in 2012, 2008, 2006, 2004, 1996,1994,1992 en 1990.
Uiteraard zijn 1988, 2000 en 2008 ook prachtige toernooien geweest.

Op een eindtoernooi gaat het om resultaat. Wat ze in de kwalificatie en in oefenwedstrijden doen boeit wat minder ook al is kwalificatie natuurlijk ook heilig.

Nee Johan ik denk niet dat het volk op "nederlands voetbal" zit te wachten met als gevolg uitschakeling.

11 augustus 2014 om 08:39

Ik snap je betoog maar 1 ding?

Je hebt genoten van wk 1990?
Waarbij er grote ruzies waren tussen Beenhakker en v Basten, Gullit, Koeman en Rijkaard?

Voetbal was niet om aan te zien en resultaten niet erg goed!!
Frustratie liep er af.....kijk de wedstrijd Duitsland Nederland toen maar met het spuug incident

11 augustus 2014 om 08:41

@predacon: hij zegt dat hij afgelopen toernooi veel meer heeft genoten dan in 2012, 2008, 2006, 2004, 1996,1994,1992 en 1990.

Groot gelijk. Voetbal draait om vermaak en aanvallend voetbal is veel vermakelijker dan verdedigend voetbal.

11 augustus 2014 om 08:27

Ik vermaak me veel harder met een WK-winst na een toernooi counteren, dan met 3 wedstrijden aanvallend voetbal en uitschakeling in de poulefase.

Maar goed, daar kun jij anders over denken.....

11 augustus 2014 om 08:31

Wanneer hebben wij een WK gewonnen dan?

11 augustus 2014 om 08:43

We hebben ook nog nooit een WK lang gecounterd. Dus het was bij wijze van spreken..... Maar dat begreep jij vast wel.

11 augustus 2014 om 09:01

Daar denk ik inderdaad anders over. EK 2008 is het mooiste toernooi dat ik me kan herinneren.

11 augustus 2014 om 09:07

Dan heb je '88 mogelijk niet bewust meegemaakt? Want dat blijft het mooiste toernooi ooit! Ook al speelde we toen ook grotendeels reactievoetbal.

11 augustus 2014 om 09:35

Nee dat was qua resultaat het mooiste niet qua voetbal.

In 2008 declasseerde Nederland met prachtig voetbal de wk finalisten van 2006 met 3-0 en 4-1.

11 augustus 2014 om 09:53

In 88 was ik nog net geen 1, dus nee. Toen volgde ik het voetbal niet.

Ik moet toegeven dat 98 en 2000 ook mooie toernooien waren. Maar 2008 was gewoon echt super. En dan doet het uiteindelijke resultaat er helemaal niet meer toe. Liever 2/3 wedstrijden geweldig spelen dan wereldkampioen zonder een wedstrijd die echt leuk was om naar te kijken.

11 augustus 2014 om 10:01

Dat klopt Albertino, en door dat resultaat heb ik van dat toernooi het meeste genoten.

11 augustus 2014 om 13:52

Dat kan.
Maar dat is juist de discusie hier, toen wilde je maar ging het heel moeizaam ( dank kieft ) en nu wilde Nederland niet voetballen.

In 2008 ging het crescendo en ik ben ervan overtuigd dat het verlies van het kindje van Boulahrouz wel degelijk van invloed was.
Geloof me zoiets komt heel hard binnen ook in zo'n groep.

11 augustus 2014 om 15:19

Dat zal een oorzaak zijn geweest. Maar ik denk ook dat Hiddink heel goed had gekeken naar hoe wij Italië en Frankrijk oprolde en zijn strijdplan daar uitstekend op aangepast had.

Hij wist perfect hoe hij Nederland moest bespelen en daar hadden wij geen enkel antwoord op in die wedstrijd. Jammer, want daardoor viel onze familiebarbecue in het water.

11 augustus 2014 om 15:33

Uiteraard Hiddink wist zat, neemt niet weg dat Nederland veel en veel meer kwaliteit had. Maar het was een futloze wedstrijd zelf Nistelrooij miste grote kansen.

11 augustus 2014 om 08:35

Dan zijn we 2 jaar verder en denk dan wel dat de jongens van 2014 het zogenaamde Hollandse school onder de knie hebben. Maar als er 532 gespeeld moet worden dan moeten ze dat ook gewoon kunnen doen . In tactische opzicht creëer je nog een wapen mits robben over 2jaar nog zo speelt. Hahha. Met andere woorden . Als de coach op dat momend denkt om het in of uit te schakelen gewoon doen!!! 433 en 532 rules.

11 augustus 2014 om 09:59

Voetbal draait om resultaat en eigen belangen, niet om de mens te vermaken... Voetballers voetballen voor henzelf, niet voor anderen. Ik had ook liever een WK-winst gezien met pokke voetbal, dan een 3de plek met aardig voetbal ... Zeker op een WK doet kwaliteit er echt niet toe... Geluk en mentaliteit. Moet Hiddink ook op gaan hameren! Dan heeft Nederland maar 10,000 nan minder aan kijkcijfers omdat die zo nodig 'leuk en vermakelijk' voetbal willen zien.

11 augustus 2014 om 10:05

Als voetbal niet meer vermakelijk is, kijkt er niemand meer en zijn er dus geen inkomsten meer. Voetbal draait 100% op het feit dat het vermakelijk is. Enig nut is er namelijk verder niet.

Als je tegenstander met 5 of 4 middenvelders speelt zul je het met 4-3-3 altijd erg lastig hebben. En de tijd van de vleugelspitsen die aan de lijn blijven en niet naar binnentrekken is voorbij. Voorzet van het schip en van basten kopt hem erin is niet meer.

11 augustus 2014 om 09:19

Niet perse, meestal spelen daar maar twee of drie van in het centrum dus dan heb je ofwel een voordeel ofwel het is gelijk.

Je wordt toch simpel van deze man die daar hebben wij de spelers niet voor en wat wil hij nu eigelijk mooi proberen te spelen en niets winnen ? en eigenlijk krijgt van gaal op deze manier ook nog even een sneer , laat hij nu AUB zijn mond is houden en de huidige generatie zijn werk gewoon laten doen .
Altijd dat eeuwige gezeur van die man die zelf toen hij de kans had om het Ned elftal te trainen niet thuis gaf en ondanks dat hij de beste ooit was in Nederland maar tot 48 interlands kwam door allerlei oorzaken en ruzies .

En wie zijn jullie dan om te denken dat je het beter weet. Deze man heeft meer voor het nl voetbal meer betekent dan jullie kortzichtige meningen. Nl is een draaikont land aan het worden. Tevreden zijn met een beetje strijd, tevreden zijn met alleen resultaat. Ik ben benieuwd of nl fans nu vooral fans van inter Chelsea en alle andere defensieve counterploegen word.

11 augustus 2014 om 08:54

Heeft niets met beter weten te maken maar met realisme. Je kunt wel 4-3-3 gaan spelen maar dat zal sowieso van je tegenstander en je spelersmateriaal afhangen.

Het is natuurlijk je reinste onzin wat hij roept. Prima dat je een bepaalde visie hebt en die na wilt streven. Maar je speelt voetbal altijd om te winnen, niet omdat het zo mooi lijkt. En wanneer je spelers niet uit kunnen voeren wat je in gedachten hebt, dan getuigt het alleen maar van kracht om je eigen visie te laten vallen en het systeem aan te passen aan je spelers. Bovendien wanneer ze meerdere systemen kunnen spelen, passen ze zich overal ter wereld moeiteloos aan en heb je er uiteindelijk in het nederlands elftal ook weer meer aan. Dit is gewoon (zijn vriend) van gaal een sneer nageven. Van Gaal een man die wel het lef heeft gehad het nederlands elftal te coachen en de verantwoording te nemen, terwijl Johan als grootste voetballer aller tijden deze nooit heeft willen nemen en alleen maar commentaar vanaf de zijkant geeft. Hij begint dus inderdaad een ode zeur te worden. Misschien kan hij samen met Van Hanegem eens gaan koffie drinken.

Hij heeft groot gelijk. De wedstrijden van het NL elftal deden pijn aan je ogen.

Ik hoop dan ook dat de Eredivisie clubs zich niet laten verleiden door de "geweldige prestaties" van het NL elftal.

Want het feit dat het NL elftal de halve finale, met reactie voetbal, is puur toeval.

De Hollandse School is het enige waarmee wij ons nog kunne onderscheiden op Internationaal gebied. Topclubs uit alle landen komen naar Nederland om een kijkje in de keuken te nemen. Talenten over de hele wereld komen naar Nederland omdat zij hier de kans krijgen en omdat hier over het algemeen wat aanvallender gedacht wordt.

Het Nederlands Elftal moet hier ten allertijden het paradepaardje van zijn.

Laat je onze manier van voetballen varen, dan zijn we niet veel beter dan gemiddeld doorsnee land en zal je zien dat zowel het Nederlands Elftal als de Eredivisie hun aanzien verliezen.

11 augustus 2014 om 08:39

"het Nederlands Elftal moet hier ten allertijden het paradepaardje van zijn."

Wat het dus afgelopen WK exact is geweest, door een elftal op te stellen met veel jonge spelers uit de eredivisie, dat door geloof in eigen kunnen en een enorme teamgeest liet zien dat je véél verder kunt komen dan iedereen vooraf zegt.
Een team dat hoge ogen gooide in de hele wereld en dat belachelijk genoeg alleen in Nederland bijna massaal afgezeken wordt.

Nee, de Hollandse school is een achterhaald begrip; op die manier spelen wij sinds 1974 al niet meer.

11 augustus 2014 om 08:50

Pardon?

Juist niet. Hoe is het op de counter spelen het paradepaardje van de eredivisie waar zelfs Dordrecht 4-3-3 speelt en altijd voetballend de oplossing probeert te zoeken?

En daar ligt het gevaar. Het moet geen gewoonte worden zodat clubs in de Eredivisie hier ook in gaan geloven. Want dan gaat het (snel) fout en zal het verschil tussen de grote landen alleen maar groter worden.

Dan komen ze niet meer voor de Vrij of een Depay.

De Hollandse School is alles behalve achterhaald, kijk maar naar Spanje,duitsland,engeland, Frankrijk, Costa Rica (kan nog wel even doorgaan).. Zelfs de Verenigde Staten wilden voetballen. En laat 'het willen voetballen' een belangrijk onderdeel van de Hollandse School zijn. Het is niet zozeer de buitenspelers met krijt op hun schoenen, maar het positiespel en alles ten aller tijden voetballend willen oplossen.

Nee, men heeft hard moeten werken om het Nederlandse voetbal op de kaart te zetten. Er wordt teveel naar het resultaat gekeken, terwijl voetbal toch echt een entertainment industrie is.

11 augustus 2014 om 09:01

Engeland... je noemt Engeland in een rijtje met Spanje, Duitsland, Frankrijk. Dat doe je om... welk punt te maken?

Dan noem je Costa Rica nog als land dat "wil voetballen". Sorry? Heb je het WK wel gekéken?

En jij wil zeggen dat Spanje, Duitsland en Frankrijk spelen volgens de Hollandse school?

"llaat 'het willen voetballen' een belangrijk onderdeel van de Hollandse School zijn. ", zeg je.

Nee, laat het "willen winnen" eens een onderdeel van de Hollandse school worden. Dát stukje missen wij namelijk. En als we ons aanpassen wanneer het moét, dan komen we daar dichter bij.

En als we het dan nog even over het stukje entertainment hebben: Oranje heeft mij, alleen al door onverzettelijkheid en teamgeest, en zélfs soms met het spel, veel meer vermaakt dan de door jou aangehaalde landen Engeland, Spanje en zeker meer dan Costa Rica, hét land op het WK dat op alle mogelijke manieren weigerde aantrekkelijk voetbal te spelen.

Er valt wel iets over te zeggen. België is ook vrij ver geraakt op het WK. Een kwartfinale is voor zo'n klein land niet niks.

Maar de manier waarop... Eén goede wedstrijd, die tegen Usa, heb ik gezien en toegeven die was dan wel zeer goed.

Maar eigenlijk had ik liever dat België 4 zo'n fantastische wedstrijden had gespeeld en de 2de ronde niet had overleefd. Daar heb ik als liefhebber van goed voetbal veel meer aan, dan aan het overroepen behaalde resultaat. Maar ik begrijp dat scorebord-supporters het hier niet mee eens zijn.

11 augustus 2014 om 08:46

Dus, als ik je conclusie even probeer uit te leggen: als je graag wilt dat jouw ploeg of land prijzen pakt, of dat je ook kunt genieten van voetbal dat wellicht minder sprankelend is maar er wel een team staat dat door het vuur gaat voor elkaar, ben je een "scorebord-supporter" ?

Sow. Gedurfd.

11 augustus 2014 om 09:09

Neen. Beide zou ideaal zijn. Leuk voetbal en een mooi resultaat.

Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat enorm veel Belgen en Nederlanders maar wat blij zijn met het resultaat van hun land.

Dat dit dan veelal met uienvoetbal gebeurde, dat nemen ze er maar bij. Het resultaat is voor hen heiliger dan de kwaliteit van het voetbal. Dat zijn voor mij de scorebord-supporters.

Van mij mocht het resultaat gerust minder zijn, als ik er maar meer entertainment voor in de plaats kreeg.

Da's een kwestie van des goûts et des couleurs.

11 augustus 2014 om 10:02

Die wedstrijd was zeer goed omdat het vermakelijk was. USA bleef rennen als een gek waardoor er gigantisch veel ruimte lag. Iedere topploeg op dat niveau had misbruik gemaakt van de situatie en die afgestraft. Als er een paar ballen de eerste 90 minuten er waren in gegaan dan was het makkelijk 5-0 geweest. Enkel krijg je zulke ideale scenario's niet vaak.

Ook gewoon het feit dat Nederland en België langs de makkelijke kant van de knockout fase zaten en tegen mindere teams uitkwamen. Ik ben er zeker van dat dit maar 1 keer in je hele leven gaat voorkomen dat alle toppers (duitsland, Frankrijk, Colombia en Brazilië) aan de overkant zitten.

Daardoor was het nu de kans geweest voor België om te stunten maar dan heb je wel een betere coach nodig, betere automatismen en spelers die misschien een jaartje ouder zijn en beter.

11 augustus 2014 om 10:51

Misschien, maar dat weet je nooit of met een betere trainer het beter was verlopen. Als-als-als analyse eh.

Ik merk fijntjes op dat een rits op papier betere trainers deze groep niet eens wist te kwalificeren voor een EK of Wk.

Howard had die dag ook een superdag. 39 doelpogingen waarvan 18 tussen de palen en het gros niet eens slecht getrapt. Hij pakte er 16. Gelukkig voor ons 2 niet.

Ook een land met betere spitsen had afgezien met de Howard van die dag. Die keepte wellicht de beste wedstrijd in zijn carrière.

Op een EK of WK moet je gewoon ook wat geluk heb. Toevallig net in een goede flow zitten en de andere niet. Ook al zijn die andere op papier beter.

Ook fitheid speelt een rol. Een land waarvan veel spelers in minder zware competities spelen, hebben een voordeel. Het gros van die pakweg Engelsen en Spanjaarden had 60 a 70 wedstrijden achter de rug voor het WK begon. Dat voel je in de benen én ook mentaal.

Op elk WK en EK zie je grotere en betere landen vroeg huiswaarts keren. Dit keer was het Spanje, Italië, Engeland, Rusland, Portugal. Toevallig waren het er op dit WK wel erg veel. Ik denk dat we dit in de toekomst nog meer gaan zien. Immers landen die het WK halen hebben allemaal wel een rits spelers die in top competities spelen én de landen zelf beginnen ook steeds meer hun spelers professioneler te begeleiden.

Er zijn bijna geen jannekes-en-miekes landen meer. Algerije speelde bijna Duitsland naar huis. Algerije. Dat zou 20 jaar geleden een walk-over voor Duitsland geweest zijn.

Bovendien was het voetbal dat we in 74 en 78 speelden ook innovatief en vernieuwend. Dus waarom zou deze huidige tijd niet eens toe zijn aan een vernieuwende tactiek wat wel succes oplevert. We zijn bekend geworden door onze nieuwe tactiek destijds omdat we er de spelers voor hadden en omdat het vernieuwend was. Iets wat een ander dus niet deed en daardoor waardering opleverde. Wanneer je met mindere spelers in een ander systeem ook succes boekt, dan levert dat ook waardering op zoals dit jaar.

11 augustus 2014 om 08:38

Op korte termijn wel ja. Daarom is één keer counteren niet erg. Maar ga je continu counteren, dan verlies je snel je waardering.

Vergeet niet, het had 1 minuut gescheeld of we hadden de tweede helft tegen Spanje gewoon weer 4-3-3 gespeeld. Omdat de eerste helft totaal niet liep.

11 augustus 2014 om 08:48

Booya:

Het had 1 cm gescheeld of we waren wereldkampioen geworden in 2010, en dan hadden we afgelopen WK wellicht helemaal anders ingegaan. We zullen het nooit weten.

Zo kan het lopen, en dat is juist zo mooi.

Deze man begint mij behoorlijk de strot uit te hangen.
Hij heeft zijn kans gehad om Nederlandse elftal op de kaart te zetten als trainer en als speler.
Alleen in 1974 heeft hij op een WK meegedaan en voor de rest heeft hij het als speler of trainer af laten weten.

11 augustus 2014 om 08:40

Hij heeft het Nederlandse voetbal op de kaart gezet. Dat is veel belangrijker.
Dat wilt hij graag 'beschermen'.

Deze man heeft meer betekent voor het voetbal dan jij of ik.

11 augustus 2014 om 08:50

Is dat zo? Wanneer je geen verantwoordelijk druft te nemen kun je ook niet op je bek vallen. Hij had Nederland voor pakweg 20 jaar geleden bij de hand moeten nemen en bondstrainer moeten worden. Dan heb je recht van spreken maar niet je collega afbranden .

11 augustus 2014 om 08:54

Ja dat is zo.

Kijk maar naar Barca, en Ajax van de jaren 70. Hij heeft zelfs Feyenoord een keertje kampioen gemaakt :D

11 augustus 2014 om 08:59

Daarom had hij ook trainer en speler van het Nederlandse elftal moeten worden. Maar niet via allerlei smoesjes de achterbroek aantrekken

11 augustus 2014 om 09:08

Klopt. Maar dat betekent niet dat hij er nu geen mening over mag hebben.
Net als iedereen heeft ook Cruijff recht op zijn mening he.

11 augustus 2014 om 14:31

@melkemmer
Je kraamt bijzonder veel onzin uit

Hij wilde ook maar werd tegengehouden door Michels, dat is door alle betrokken zoals Koeman, Van Basten en Gullit bevestigd.
En was pas nog te zien in de Documentaire over de WK 1990.

Daarna kreeg hij een hartaanval en heeft nooit meer op een veld gestaan.

Dus dat lag niet aan hem.

11 augustus 2014 om 19:22

Droom lekker verder . Vraag aan de oud voorzitter van de Knvb de Dhr Staatsen hoe het werkelijk zit. De oorzaak was bij Johan een streepje meer of toch een streepje minder dus een commerciele oorzaak.

Nl heeft trouwens niks gewonnen met deze stijl, met de oude stijl 2 x finale Wk' en winst ek,
Nieuw stijl 2e en 3e plek afgelopen Wk's. Ik kan me meer herinneren van WK 98 dan 2010

Cruijff wil dus dat je presteert EN aantrekkelijk voetbal speelt.
Deze selectie kan alleen maar 1 v/d 2 dus dan moet je keuzes maken, ga je voor een leuke wedstrijd die je verliest, of ga je voor een dode wedstrijd die je wint. Dit snapt Cruijff blijkbaar niet.

11 augustus 2014 om 08:53

Jawel hoor, hij kiest voor een leuk pot voetbal. Het resultaat zal hem aan zijn reet roesten.

En terecht. Ik heb meer genoten van het EK onder van Basten, waar we Italie en Frankrijk van het veld tikten, dan de afgelopen 2 Wk's.

Maar ieder zijn ding / mening he

11 augustus 2014 om 08:57

Dat waren dan ook de twee enige wedstrijden onder zijn leiding die het aanzien waard waren. De wedstrijd na die jij opnoemt werden we vervolgens zelf zoek getikt.

11 augustus 2014 om 09:05

Klopt is ook niet erg. Daar ging trouwens een vervelende gebeurtenis aan vooraf.

Maar ik weet nog precies de uitslagen van de wedstrijden tegen Frankrijk en Italie.

Als jij mij vraagt hoeveel Nederland - Japan is geworden op het WK 2010 weet ik het niet.

Ga toch weg met je 433 cetish Johan. Zelfs je barca protege Koeman is daarvan afgestapt. 433 in zijn allerbeste uitvoering, met de juiste spelers, is het idd aantrekkelijk. Zoals Peps 433 bij Barca. Of van Gaals 433 in 95. In een slap aftreksel van die uitvoering is er geen zak aan. Oeverloos rondtikken zonder mooie acties. Zoals tig oranje kwalificatie wedstrijden afgelopen decennia. Of het oersaaie ajax spel vd afgelopen jaren. Breivoetbal. In die uitvoering is het niet aantrekkelijk, en is een reactie counter tactiek veel leuker.

11 augustus 2014 om 08:55

Precies. Zelfs de wedstrijden van 'het grote Barca' waren de laatste jaren niet om aan te zien. Het voetbal is veranderd en het aanvallende 'hollandse School' daarmee niet meer mogelijk. Je kunt wel nog vanuit de controle en balbezit de bal rondtikken en hopen op een fout van de tegenstander of een uitspatting van een individualist in je ploeg. Maar is dat zo veel leuker dan het countervoetbal van Italië of het realistische spel van Oranje de laatste 4 jaar?

Kijk naar het afgelopen WK. Van de vier halve finalisten heeft alleen Duitsland een paar attractieve wedstrijden gespeeld en dat was tegen tegenstanders die veel ruimte lieten en waar attractief voetbal tegen mogelijk was.

Hollands School is alleen nog mogelijk tegen ploegen die zelf aanvallend spelen en hun eigen spel schromelijk overschatten en achterin slecht positiespel spelen. Zoals Brazilië dit WK. Die ploegen kun je zo nog kapot spelen, tegen elke andere ploeg ga je gewoon nat.

Cruijff moet is lekker met pensioen gaan. Deze man leeft in een waanwereld. Ik heb mij prima vermaakt afgelopen WK. Je moet spelen naar het materiaal waar je over beschikt

De wijze waarop tegenwoordig 4-3-3 wordt ingevuld is niet om aan te gluren. Kijk naar Ajax. Een breiende oma is spectaculairder om te zien.

11 augustus 2014 om 09:07

Klopt. Al ligt dat meer aan de trainer en de manier wat hij als dominant voetbal verstaat.
Daarnaast zijn de spelers kwalitatief een stuk minder dan een Sneijder (of zelfs van der Vaart).

Net als jullie heeft Cruijff ook recht op zijn mening.
Alleen schrijft Cruijff om de zoveel tijd een column waardoor het weer breed wordt uitgemeten in de pers.

Daar kan je het mee eens zijn of niet.

Ik kan me totaal in zijn woorden vinden. Ik zelf zie ook liever een leuk pot voetbal, resultaat of niet.
Uiteindelijk zal een goede pot voetbal vanzelf resulteren in een goed resultaat, omdat je altijd de oplossing weet te vinden en de kans dat de tegenstander een fout maakt groter wordt.

Daarom zie ik het 5-3-2 als korte termijn oplossing en had gehoopt dat Hiddink / Blind hier vanaf zouden zien en gewoon weer 4-3-3 (of een variant daarop) zouden spelen.

Helaas lijkt dat niet het geval.

11 augustus 2014 om 11:50

Mee eens.

Een halve finale halen, dat doe je door 5 wedstrijden te spelen. Vijf maar.

En met uienvoetbal kan je daar dus ook geraken. Als voetballiefhebber sta je dan wel in de kou.

5 wedstrijden. Als de nationale competitie start, dan staan er na 5 wedstrijden soms ook clubs bovenaan met uienvoetbal. Meestal houden die dat niet.

Nederland kan op het volgende EK er na de 1ste ronde ook uit liggen. Makkelijk zat zelfs.

Op langere termijn lijkt het me ook wijs dat je tracht goed en mooi te spelen. Vroeg of laat betaalt dit zich terug. En uiteraard zal je af en toe het beoogde resultaat dan niet halen. Maar dan heb je toch genoten. Da's mij meer waard dan een kwartfinale, halve finale of zelfs finale halen met saai voetbal.

Alles moet maar via de Hollandse school. Het systeem wat NL speelde op t WK was iets minder aantrekkelijk maar wel geniaal gevonden en als je wereldkampioen was geworden? Je moet een systeem wat t beste bij je past

Volgens mij bedoelt ie gewoon dat het niet meer mag gebeuren dat je het systeem moet aanpassen, omdat je te weinig kwaliteit heb.

Hij zegt eigelijk, dat de opleiding veel beter moet.

Daar heeft ie gewoon gelijk in. Wat we speelde niet zo verdedigend uit weelde. Maar aan een gebrek aan kwaliteit.

Wanneer gaat Druiff eens inzien dat hij gewoon een keer zijn kaken moet houden?! Ik krijg soms echt het apelazerus van die man die altijd 'goede' ideeeb prefereert , en dat heel voetballend Nederland deze man slaafs volgt. Als Druijffje echt zo veel verstand heeft van het systeem, moet hij zelf maar bondscoach worden... Maar ja, daar voelt no. 14 zich te goed voor he ...

11 augustus 2014 om 14:41

Weer zo'n kneuzen reactie, Cruijff heeft een hartaanval gehad in 91 de man maakt zich niet mer druk.
Daarvoor wilde hij maar werd hij gepasseerd door Michels ( koeman, Gullit en van Basten hebben dit alle bevestigd) .

Daarnaast is je zeker geen respect bijgebracht.........?

volgens mij is er nog nooit een wk ek gewonnen door team met buitenspelers.

Volgens de bondscoach op het WK speelde we toch geen 5-3-2?

Cruyff is alleen bang dat zijn 'uitvinding' de Hollandse school minder belangrijk wordt (en daarmee hij ook) in de dagelijkse discussie.

In het moderne voetbal moet je het spel systeem aanpassen, iedere top team doet dat.

Johan moet ook zn column bij elkaar zien te schrijven of hij nou gelijk heeft of niet, feit is wel dat een systeem of tactiek altijd afhankelijk is van het materiaal die een coach tot zn beschikking heeft. En gelukkig is Louis daar een meester in, gewoon de juiste systeem gekozen.

Cruijff moet gewoon zijn waffel houden en zich niet met het Nederlands elftal bemoeien. Het aanvallende voetbal wat hij benoemt is ook geen aanvallend voetbal. Dat zijn tikkies breed en tikkies terug. De goal is dan nergens te bekennen. Nee geef mij maar een tactiek waar de omschakeling optimaal benut wordt. Lekker veel actie in plaats van dat doelloze heen en weer getik tussen de backs, de cv's en de cvm.

Altijd dat gezeik van Cruijff over de Hollandse school daar worden we nal al die jaren doodziek van .
Tikkie - takkie heeft zijn tijd gehad en dat heeft het WK in Brazilie wel bewezen , Wij hebben genoten ,
en wat de alles beter wetende J.cruijff betreft , ga lekker van je pensioen genieten en laat de trainers Hun werk doen en hou jij je erbuiten , want van alles wat jij tegenwoordig uitkraamt begrijpt toch niemand iets van !!!!!!!!

Ik heb anders al jaren niet zo genoten van het Nederlands elftal, ook niet in 2010. Wat mij betreft lekker 5-3-2 spelen.

Laat die Cruijff lekker zijn bek houden en eens een keer niet met andere bemoeien

Eigenlijk vond ik 532 ook wel aantrekkelijk om naar te kijken. Ben het zeker niet eens met Cruijff, altijd maar weer dat gezeur over de 'Hollandse School'.

5-3-2, 4-3-3. Het maakt mij niets uit met Louis aan boord.
Helaas is deze laatste er niet meer bij en moeten we het doen met dat dikke propje die amper het veld over kan lopen, laat staan de jongens op het trainingsveld toe kan schreeuwen en aanwijzingen kan geven of het moet onder het genot van een kopje koffie zijn.
Helaas, nu mag Engeland van de Amsterdamse tulp profiteren en moeten wij het doen met dat oersaaie gelul van Hiddink.
Gelukig is er Foxsport zal ik maar zeggen en Cruijf moet zich lekker op zijn voetbalpleintjes richten.. dat doet ie goed.

Wat een bull sh...weer . Geen enkel land dat uitkomt op een wk maakt zich druk over de manier waarop ze winnen , als ze maar winnen.
Laat al die oudjes met hun "wijze raad" maar met pensioen gaan .die leven nog in een andere wereld.

Cruiff verkondigd overal het evangelie terwijl er niet eens bij zijn eigen club geluisterd wordt.

Ga lekker golfen daar in spanje , misschien dat je ze daar de hollandse school nog kan bijbrengen.

11 augustus 2014 om 13:43

Ik weet niet of het bij golf de bedoeling is om over de flanken te rennen en ballen voor te geven. Het zou een revolutie in het spelletje kunnen zijn, maar of de echte fans daar op zitten te wachten?

11 augustus 2014 om 13:44

de verlosser weet daar vast en zeker een draai aan te geven.

11 augustus 2014 om 14:45

Volgens mij word er bij Ajax zeker wel geluisterd

11 augustus 2014 om 14:55

Ja dat is te zien .
De Boer doet gewoon zijn eigen ding en gelijk heeft ie.
Bovendien staat er van de fylosofie nog maar weinig overeind .
Andere clubs worden vaak beticht als zijnde koopclubs maar kijk eens wat daar de laatste 4 jaar allemaal van buitenaf gekomen is .
Dat loopt richting de 20 contractspelers.

11 augustus 2014 om 14:55

dubbel kan weg

11 augustus 2014 om 15:29

Tuurlijk doet de Boer zijn ding.
Cruijff heeft slechts de mensen die hij capabel acht op de goede plaats gezet.
En heeft dus heel veel vertrouwen in die mensen.
Daar is Frank er 1 van maar ook Dennis en Wim en de rest wat eromheen loopt.

Ondanks je clubvoorkeur zou je toch moeten hebben meegekregen wat Cruijff wilde verander bij ajax namelijk de jeugdopleiding.

Daar is 2 jaar geleden eindelijk mee begonnen en die kinderen zijn nu 12 tot 15 dus die kunnen er niet morgen staan.
Om het tekort aan talent op te vullen zijn grote buitenlandse talenten gehaald.
Die zijn in de leeftijd van 16 tot 19 en kunnen wel gelijk meedoen.

En als je het nu een keer probeert te onthouden hoeft het niet straks weer uitgelegd te worden

Sorry Johan, maar met aantrekkelijk voetbal win je niks

11 augustus 2014 om 15:35

Met dit anti voetbal ook niet

11 augustus 2014 om 15:56

Duitsland en Italie hebben 8 Wk's gewonnen met anti-voetbal. Of mischien beter gezegd met sterk verdedigend voetbal.

Nederland moet meer aandacht aan verdedigen doen, and dan komt het aanvallend counter-voetbal vanzelf wel

11 augustus 2014 om 16:20

Spanje won een Ek een Wk en weer een Ek met aanvallend voetbal.

Nederland is toch geen Italie en Duitsland ?
Wat voor de 1 werkt hoeft niet voor de ander te werken.

11 augustus 2014 om 16:29

WK winnen met exclusief aanvallend voetbal is de uitzondering. Oranje moet eerst leren goed te verdedigen, dan komt het aanvallen daarna vanzelf wel

11 augustus 2014 om 16:45

Een Wk winnen is zowiezo een uitzondering.
532 wint je geen toernooi en 4 3 3 waarschijnlijk ook niet maar is wel leuk om naar te kijken.

11 augustus 2014 om 16:48

Het systeem maakt weinig uit. Maar hoe goed je eerst verdedigd maakt wel heel veel uit. En daarna pas denken aan aanvallen.

Hoeveel landen hebben een WK gewonnen met een middelmatige verdediging?! Geen een denk ik

11 augustus 2014 om 17:07

Nou de verdediging van Spanje was in 2010 ook geen fantastiche op Ramos na.
Ook Brazilie in 2002 niet.
Italie 2006 ook niet.

Kortom dat gebeurd dus wel vaker, maar als je verdediging niet goed is, ga je toch niet op de verdediging leunen door counter voetbal te spelen.

Dan moet je juist zorgen dat je verdediging niet word betrokken in het spel door aan te vallen,.

11 augustus 2014 om 17:44

Onzin, Spanje heeft heel weinig goals toegelaten op Wk2010. Brazilie 2002 mischien heb je gelijk.

Italie had een uitstekende defensie met Cannavaro en Materazzi in 2006

11 augustus 2014 om 17:52

Wordt een hele saaie boel als jouw redenatie gevolgd wordt.

11 augustus 2014 om 17:58

Ja dat weinig goals kan best maar op ramos na zijn het geen wereldtoppers toch ?

Zambrotta en Grosso waren bruikbare backs maar niet meer dan dat en ook materazzi was toen al op zn retour Canavaro is fantastisch ja.

4 jaar geleden werd de WK finale met afgrijselijk voetbal gehaald, ook geen 4-3-3, toen was er minder kritiek. Dit jaar vond ik het nog wel aardig om te zien.

Met alle respect voor de legendarische nr 14....Maar hij heeft ook altijd beklag over van alles...Met mooi voetbal een toernooi willen winnen is niet meer van deze tijd....Als je een wk wilt winnen met een systeem als V Gaal gebruikte kom je ook erg ver mee...Getuige de 3e plaats.

11 augustus 2014 om 17:42

uiteraard doet hij zijn beklag over wat hij ziet hij weet dat het anders kan, sterker nog, hij heeft het mooiste voetbal van de wereld gespeeld. Onnavolgbaar, tactisch en strategisch van het hoogste niveau en nu is het angstvoetbal met 5 man + een keeper op de doellijn. Natuurlijk is dat mijn mening maar ik hoop toch echt dat het 5-3-2 systeem direct de prullenbak in gaat, ook in Groningen. Niet om aan te gluren, als elke club 5-3-2 gaat spelen eindigt elke wedstrijd in 0-0. Ik moet er niet aan denken.

Cruijff is out !!!! By-By . Zijn tijd is voorbij .

11 augustus 2014 om 17:10

Hmm, niet echt respectvol voor iemand die in zijn eentje Nederland op de voetbal-kaart heeft gezet. Je hebt kennelijk te weinig Youtube filmpjes van hem bekeken. Wil je herinnerd worden door het grootste voetbal, de idiote karatetrap van de Jong of het 5-3-2 systeem van van Gaal?
Het voetbal van het NL-elftal was niet om aan te gluren (m.u.v. een aantal leuke minuten) het afgelopen WK. Angstvoetbal, van Gaal onwaardig. Hopelijk trapt Hiddink niet in diezelfde val.

---Cruijff merkt op dat er naast aantrekkelijk voetbal ook gepresteerd moet worden.---

Wat een onzin. Een man die even roept dat er aantrekkelijk voetbal moet worden gespeeld en dat er gepresteerd moet worden.

Lekker makkelijk praten zo...het moet perfect, imperfectie mag nooit meer gebeuren...

Cruijff moet niet zo zeuren. Als je het materiaal niet hebt om met mooi aanvallend voetbal te presteren, dan moet je wat anders verzinnen. Trainers als Van Gaal en De Boer (met Ajax) begrijpen dat.

Cruyff is weer eens compleet de weg kwijt. In plaats van zijn pijlen te richten op Oranje en de Eredivisie zou ik graag zien dat hij zich wat kritischer zou opstellen richting Ajax. De Hollandse School werd in het verleden altijd geassocieerd met Ajax en juist bij Ajax wordt er voetbal gespeeld dat niets te maken heeft met de Hollandse School. Cruyff was een geweldige voetballer maar zijn bijdrage in de krant van Wakker Nederland is van een aboninabel niveau.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren