Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Voor buitenlanders is Nederland niets meer dan een aardige opstap’

Laatste update:

Het is voor Nederlandse clubs niet makkelijk om goede spelers naar de Eredivisie te halen. Zo hoopte Feyenoord Bas Dost aan te trekken als opvolger van Graziano Pellè, maar Dost (VfL Wolfsburg) ziet de Eredivisie als een stap terug. Niet alleen Feyenoord, ook andere clubs kampen met problemen.

“Ik maak me wel zorgen over het niveau. Wat kan Feyenoord nou terughalen? Voor buitenlandse voetballers is Nederland niets meer dan een aardige opstap”, laat spelersmakelaar Kees Ploegsma optekenen in het Algemeen Dagblad. Voor veel Nederlandse clubs is het dus zaak om zelf spelers op te leiden.

Een speler die zich goed heeft ontwikkeld wordt al snel verkocht aan een club uit een buitenlandse competitie. Zo nam FC Groningen voor zes miljoen euro afscheid van Filip Kostic, die naar VfB Stuttgart verhuisde. “Maar als je het geld voor het investeringsfonds en de vergoeding voor de makelaars er afhaalt, blijft daar iets meer dan vier miljoen van over. Daar mogen we de helft van investeren. De andere helft gaat in ons vermogen en naar onze opleiding”, legt directeur Hans Nijland uit.

Het is juist goed dat Nederlandse clubs veel aandacht besteden aan de opleiding

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Liever een goede jeugdopleiding met goede doorstroom en uiteindelijk veel geld binnen krijgen en zo dus financieel gezond zijn en blijven. Dan ieder jaar 50 miljoen uitgeven en grote schulden hebben.

20 augustus 2014 om 15:19

Ja alleen wordt je zo nooit een topcompetitie

20 augustus 2014 om 15:27

Dat is ook geen reëele ambitie. Nederland is te klein en heeft te weinig inwoners om ooit een topcompetitie te kunnen worden. Nederland is een opleidingsland en een springplank voor spelers. Dat is ook de reden dat we het ieder jaar slecht doen in Europa. Een ploeg dat goed voetbal speelt en daarmee Europees voetbal haalt is het jaar daarna al zijn sterkhouders kwijtgeraakt. Jammer maar helaas. Wij hebben tenminste een gezonde competitie.

20 augustus 2014 om 15:27

Klopt idd. Ajax durft nu een risico te nemen door Eto'o een wat groter salaris te bieden omdat ze genoeg geld op de bank staan. Dat maakt het allemaal wat verantwoorder.

Topcompettie kan NL alleen nog maag stapsgewijs worden. Dan moeten we geen plaatsen meer verliezen op de ranglijst, onze talenten langer kunnen binden, salarisplafond stapsgewijs aanpassen, talenten voor hoge bedragen verkopen, de toptalenten blijven halen en af en toe een uitschieter te hebben door te durven investeren in een topper. Alleen dan kunnen we nog iets gaan uithalen want dan kun je steeds verder doorgroeien. Zo een proces gaat wel een 5-10 jaar overheen maar voor een kleine competitie met lage tv-inkomsten en prijzengelden is dat de enige manier om op verantwoorde wijze door te groeien

20 augustus 2014 om 15:29

wat moet je uberhaupt met een topcompetitie?
zoals Engeland waar kaarten amper nog te betalen zijn en een nationaal elftal wat al jaren niks is?

Nederland moet zorgen dat de clubs gezond zijn en je een leuke competitie hebt en constant nieuwe talenten ontwikkelen en daar zijn we aardig mee bezig. Enigste probleem wat we hebben is al het kunstgras, waar iets aan gedaan moet worden.

20 augustus 2014 om 15:29

Dat zullen wij nooit (meer) worden, omdat er in het buitenland geen sprake is van / anders omgegaan wordt met financial fairplay. Zolang er op Europees niveau geen eenduidig systeem voor komt, komen de buitenlandse clubs er altijd tussendoor.

20 augustus 2014 om 15:34

Is toch al jaren bekend?? Als er ook maar een soort ban topper opstaat in NL is die meteen weg

20 augustus 2014 om 15:38

Wat heb je aan een topcompetitie? Zie jij niet graag topspelers in onze competitie voetballen dan? De grote talenten tot hun 23e in Nederland blijven spelen? Dat we weer 2 avonden NLs CL-voetbal kunnen kijken en nog een samenvatting van de derde? En dat we weer eens wat bereiken in Europa zoals Feyenoord in de Uefa Cup of PSV en Ajax in de CL zoals we dat nog niet eens zolang geleden hadden? Nou ik wel!

20 augustus 2014 om 15:50

Ik denk dat iedereen dat wel wil. Maar dan moeten we in zee gaan met geldschieters of veel meer salaris bieden.

20 augustus 2014 om 15:51

Gewoon net als bij de vrouwen zo snel mogelijk doorstarten als bene-liga...

20 augustus 2014 om 16:00

Nederland heeft 1,5 keer zoveel inwoners als Portugal. Waarom kunnen clubs als Benfica en FC Porto dan wel topspelers kopen en verkopen? Die clubs sla ik veel hoger aan dan Ajax, PSV en Feyenoord. Het kan best dat hier een logische oorzaak voor is, maar ik weet dit even niet.

20 augustus 2014 om 16:03

Heeft totaal geen nut. Dan hebben we minder europese startsbewijzen en van de uefa mag dit niet. Ook krijg je dan dat je het tv geld over meer moet delen en dat sommige teams niet in de eredivisie zitten.

20 augustus 2014 om 16:06

@wouterke;

*de taal (portugees lijkt op spaans.. en ze kopen veelal spelers uit Zuid-Amerika)
*cultuur (portugese cultuur lijkt meer op Zuid-Amerikaanse cultuur)
*klimaat (middellandse zee klimaat ligt veelal Zuid-Amerikaanse spelers beter)

belangrijkste is dat de Portugese clubs vaak met investeringsfondsen werken. Daardoor kunnen ze grotere transfersommen betalen. Probleem is echter dat van die grotere bedragen die leest er uiteindelijk niet zoveel terug stroomt naar de club zelf.

Ik weet dus ook niet helemaal of je het Portugese systeem moet ambiëren.

20 augustus 2014 om 16:30

@filip: Tja Portugese clubs hebben wel wat Europese successen geboekt de afgelopen tien jaar. Dan zou ik met liefde een paar investeringsfondsen op de koop toenemen.

De andere argumenten die je noemt kloppen, maar laat ik er nog een aan toevoegen: Wouterke roept dat Nederland 1,5 keer zo groot is als Portugal en relateert dat aan het verzorgingsgebied van de competitie (het afzetten van tv-rechten, merchandise etc). Echter geldt dat in Brazilië de Portugese competitie behoorlijk populair is. Met name de topclubs varen daar wel bij. Ajax zou dus een nieuwe markt aan moeten boren om aansluiting te kunnen vinden bij Benfica en Porto. Dat probeert men nu dan ook in China. Maar ik zie niet hoe dat duurzaam wordt. Wat maakt de binding tussen China en Nederland groter tav andere Europese landen die eens een hengeltje uitgooien. Wellicht als er structureel Chinese voetballers doorbreken in de Nederlandse competitie. Maar ja.. Regel dat maar eens.

20 augustus 2014 om 19:18

Wat is daar precies het grote probleem van dan?

20 augustus 2014 om 21:08

Dat kan ik je niet vertellen, maar het is iig nog niet eerder gelukt.

20 augustus 2014 om 15:20

Dat is toch zo'n dooddoener. Waar doel je dan precies op? Volgens mij heb je geen idee waar het over gaat....

20 augustus 2014 om 15:27

alsof het een met het ander te maken heeft.

Ik zie Nederlandse clubs het liefst goed inkopen en met winst verkopen.

Met inkopen kan je veel gerichter je selectie versterken dan met een jeugdopleiding. Zie maar eens hoe lang ajax al geen fatsoenlijke spits opgeleid heeft en waar de buitenspelers vandaan komen. Kan je beter zoiets kopen. Jong inkopen, van genieten en verkopen.

Sowieso zie ik de clubs die om europees strijden (als globale scheiding) niet graag hele jonge jongetjes in de basis laten spelen om ze ervaring op te doen. Dat kan met exceptioneel talent, maar het gros moet je mooi ergens anders hun ervaring op laten doen. Het liefst zie ik het zoals bij spelers als Vertonghen, Blind, Promes, Ritzmaier (nog even afwachten), eerst verhuren aan grofweg het rechterrijtje en dan pas zelf gebruiken. Laat ze de beginnersfouten maar bij die club maken.

20 augustus 2014 om 15:31

Darbij genereren grote namen ook meer inkomsten. Aantrekkelijke competitie, aantrekkelijker voor meer mensen (ook buiten Nederland), meer bekijks = aantrekkelijker voor sponsoren, merchandise, tv-gelden, prijzen......

20 augustus 2014 om 15:48

jup, en is de kans om europees een ronde verder te komen ook groter.

Overigens hoeven het niet eens de grote namen te zijn, maar wil je mensen die al een stap verder zijn dan die jochies die nu voor de leeuwen worden gegooid.

20 augustus 2014 om 15:55

Wie moeten ze dan kopen? Noem jij me dan eens een paar namen op.

20 augustus 2014 om 16:13

lekker makkelijk, ik ben toch geen scout?

Maar de opzet zoals bij Tadic vond ik wel mooi. Een groningen haalt hem naar Nederland en pakt wat miljoenen, een Twente profiteert hiervan en heeft een Tadic die direct een meerwaarde is en wat toevoegt, en pakt vervolgens ook wat miljoenen. Eerder zoiets met Suarez. Suljemani was op papier ook een dergelijke speler (al heeft ajax daar teveel voor gelapt en kwam het niet uit de verf).

Kostic had ik liever ook bij ajax, feyenoord, psv, twente zien voetballen, net als Finbogasson. Overigens hetzelfde voor de Nederlandse jongens hoor, Narsing, Ziyech, Moisander, allemaal spelers die voor wat meer miljoenen aangekocht zijn en daardoor behouden bleven voor de eredivisie.

20 augustus 2014 om 20:00

Wat kan jou dat schelen? Real heeft miljoenen schuld maar een geweldig team. Voetbal is toch vermaak? En blij zijn als je europees wint? Daar gaat het volgens mij om niet om de financien bij te houden en je daar druk om te maken. Als ajax schulden had maar gewoon bleef bestaan en de cl won zo nu en dan zou ik blij zijn hoor.

Wat dramatisch zijn er toch weer mensen over de eredivisie. Het niveau is stukke hoger dan mensen zichzelf indenken. Het is jammer dat spelers steeds op jongere leeftijd weggeplukt worden, maar ik denk dat Nederland apentrots kan zijn wat ze al niet bereikt hebben in het voetbal voor zo een klein landje.
De talenten die vertrekken kunnen het vaak ook makkelijk aan in de grotere competities.. Ik vind het allemaal onzin, zo laag is het niet.

20 augustus 2014 om 15:24

Nee het probleem zit hem in de nederlandse ploegen die de europa league niet serieus nemen. Zo verliezen ze van teams die je makkelijk zou moeten winnen maar eigenlijk heb je veel meer kwaliteit en ook meer tactiek. Alleen je moet er wel vol voor gaan.

20 augustus 2014 om 15:29

De eredivisie is ook niks. Qua competitie moeten we 'gewoon' landen als Spanje, Engeland, Duitsland. Portugal, Italie, Frankrijk, Rusland en Oekraine voor ons dulden (op basis van coefficentielijst). Daarbij zie ik dat de financiele slagvaardigheid van Belgie, Turkije en Griekenland een stuk hoger is. Dan kijk ik naar een wedstrijd van PSV tegen een Oostenrijkse laagvlieger, en daar spat nou ook niet echt de kwaliteit vanaf.

We produceren wel aardige voetballers, maar zodra het echt wat gaat worden: dan vertrekken ze. Dus dat doet de eredivisie niet echt veel goeds. Dat zijn overigens allemaal individuele kwesties. Van al het talent dat via Nederland groot wordt, kan je eenzelfde lijstje maken van al die andere competities.

Dus wat hebben we dan wel bereikt in de tussentijd? We zijn een klein landje, hebben relatief weinig supporters (nederland telt 15 miljoen mensen: zoveel wonen er bijvoorbeeld ook al alleen in Istanbul), hebben daardoor weinig bekijks (hebben ook niet echt aansprekende namen rondlopen), weinig sponsorinkomsten....

Het is niks, het blijft niks. En je kijkt alleen omdat je toevallig Nederlander bent.

20 augustus 2014 om 15:59

Belgie noem jij alleen op omdat Anderlecht Defour haalt of niet? PSV koopt ook de Jong, Maher, Mertens en Strootman om er maar een paar op te noemen. In Belgie zit niet meer vermogen. Trouwens heeft Nederland 16,5 miljoen inwoners.

20 augustus 2014 om 16:28

Pff, zo flauw om op de details te gaan. Maar oa gaat dat natuurlijk ook over Defour (het is een levend, recent voorbeeld).

Kijk eens puur naar de coefficentienlijst. Op basis van die lijst worden competities gewaardeerd en worden Europese tickets uitgegeven. Punten krijg je op basis van de afgelopen 4 seizoenen. Onze beste seizoenen waren 2010/2011 en 2011/2012. Dus over 2 jaar tellen die niet meer mee. Haal je die twee alvast weg, dan zie je Nederland zakken van de 9de naar de 16de plek.

Plat gezegd houdt dat dus in dat de competities van Griekenland, Kroatie, Belgie, Roemenie, Zwitserland, Tsjechie, Turkije en Oekraine (overigens zitten Oostenrijk, Zweden en Israel dan ook al op je hielen) dan allemaal hoger worden aangeschreven dan onze Eredivisie. Moet je eens nagaan wat dat zou betekenen voor de aantrekkingskracht van de eredivisie...

20 augustus 2014 om 17:14

Dan vraag ik me toch af hoe al die landen zo hoog staan dan die je opnoemt. Die teams uit die landen presterne Europees gezien nog minder dan wij.

20 augustus 2014 om 15:37

Daarom dat ze Europees het al jaaaaaaren zo goed doen zeker?

Los daarvan, de elementaire basis ontbreekt bij veel spelers. Techniek en tactisch komen ze te kort. Zelfs fysiek, wat het makkelijkste trainbaar is, moeten ze het afleggen tov het buitenland.

Toen je nog maar 20 jaar geleden een cross pass zag van 60 meter dan klapte bijna niemand in zijn handen in de tribune, wegens normaal en gewoon. Vandaag wordt het stadion dan weer wild.

En als ze er al eens in slagen om een goede cross te geven, dan heeft de ontvanger te weinig techniek om hem op te vangen, laat staan in één tijd door te spelen.

De gemiddelde voetballer is ook dommer geworden. Hoeveel spelers zie je vandaag nog slim tussen de linies door lopen, zichzelf aanspeelbaar makend, klaar om een actie op gang te zetten?

Bitter weinig, terwijl vroeger elke club er wel zo'n paar had rondlopen.

Ook de kwaliteit van de buitenlanders is bedroevend. Hoeveel Romario's, Ronaldo's en Nilissen zie je vandaag in de Eredivisie spelen?

Vroeger was alles beter, zelfs de toekomst.

Meer ernstig, het heeft gewoon te maken met dat te veel spelers, de betere, zeer jong naar het buitenland trekken. Wat achterblijft is gewoon niet goed genoeg. Die liepen er vroeger ook rond, maar dat waren indertijd waterdragers voor de vedetten die wel konden voetballen. Nu die laatste er niet meer zijn, moeten de waterdragers de vedette gaan uithangen.

Het probleem zit hem in de buitenlandse competities waar ze belachelijke salarissen uitbetalen. De concurrentiepositie van Nederland is hierin gewoon zwak.

Wanneer een arts in Engeland, Spanje, Duitsland en Italië voor hetzelfde werk als in Nederland 20 keer zoveel betaald krijgt, zou Nederland binnen de kortste keren zonder goede artsen zitten.

Er zou door Uefa dan ook een salarisplafond voor de gehele voetbalwereld moeten worden ingesteld. Alleen gaan clubs dan weer met tekengeld e.d. spelers lokken.

20 augustus 2014 om 15:35

Maar dat hebben we zelf gewild, door voetbal zonodig als een bedrijfstak te gaan zien ipv een sport. Lekker meer geld binnenhalen etc.
Met als gevolg dat we het nooit meer terug kunnen draaien.

20 augustus 2014 om 15:43

Je kunt het ook niet meer terug draaien. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat Nederland inderdaad op deze manier verantwoord verder moet gaan. Geen gekke, financiële capriolen uithalen en de jeugd en het talent de kans geven.

De situatie in de buitenlandse competities is op deze manier namelijk niet jaren houdbaar. Binnen nu en tien jaar zal er iets gaan gebeuren op het gebied van fair play. De Spaanse en Engelse competitie richten zichzelf ten gronde.

De Nederlandse competitie zal daar vervolgens van kunnen profiteren.

20 augustus 2014 om 15:37

Een salarisplafond werkt toch helemaal niet. Dat heeft alles te maken met marktwerking. Je moet niet vergeten dat een Manchester United, Real Madrif of Chelsea ook verschrikkelijk veel geld (merchandise, dekbedden, bekers, prijzengeld, kaartjes en noem maar op) verdienen door komst van die goede spelers. Dus daar mogen die spelers ook best wel voor beloond worden.

Waar ik alleen niet goed tegen kan, is dat we (bijvoorbeeld) een Chelsea hebben met 100+ spelers op de loonlijst (waarvan de helft misschien een toegevoegde waarde voor een andere club kan zijn) die niet in actie komen. Ik zou daar een limiet op stellen. Dan heb je veel meer spelers voor minder clubs en wordt het automatisch allemaal een stuk eerlijker.

20 augustus 2014 om 15:51

Mee eens. Behalve met die +100 spelers op de loonlijst. De meeste van die spelers worden immers verhuurd en zijn dus wel beschikbaar en een toegevoegde waarde voor een ander.

Toch ben ik hard tegen dat verhuren. Men zou het gewoon moeten verbieden. En dan heeft een Chelsea plots geen behoefte niet meer aan die +100 spelers.

Ik verwijt ze wel niet dat ze het doen, want het mag. Ze doen het om te voldoen aan de financial fairplay regels. Ze kopen ze vrij jong in, verhuren ze voor meer geld dan ze kosten aan loon. Breken ze door, en dat moet niet doorbreken zijn op Chelsea niveau, dan verkopen ze deze met winst.

Op die manier verkrijgen ze eigenlijk een kunstmatige bron van inkomsten welke alleen de zeer rijke clubs kunnen toepassen.

20 augustus 2014 om 15:54

Het hele verhaal van marktwerking zou kloppen wanneer deze clubs niet voor honderden miljoenen schuld hebben bij banken die van Europees geld overeind worden gehouden.

Kijk, wanneer spelers een vet sponsorcontract afsluiten mogen ze van mij verdienen wat ze willen. Maar een voetbalorganisatie zou een speler nooit voor €100.000.000 mogen kopen en hem een jaar salaris van €12.000.000 mogen uitkeren. Dat heeft namelijk niets meer met marktwerking te maken! Daar moet hij namelijk heel wat shirtjes, mokken en dekbedden voor verkopen wil hij dat terugverdienen!

20 augustus 2014 om 16:08

Ik kan nu al zeggen dat we over een paar jaar bedragen van 150 miljoen krijgen.

20 augustus 2014 om 16:08

Wie zegt dat dat niet het geval is dan? Ik ben ook tegen grote schulden en suikeroompjes: maar als ze het kunnen betalen, waarom zou het dan niet mogen? Het gaat verder natuurlijk veel verder dan de shirtjes, mokken en dekbedden. Het zijn ook tv gelden (vergis je niet, alleen al reclames is echt heel erg veel), sponsoring (borden, stadions, shirts en zelfs individuele spelers), naamsbekendheid, skyboxen, seizoenskaarten.... Er komt echt een berg binnen bij die clubs hoor.

Zelfs de voetbalwereld kan namelijk geen onuitputtende schuldenlijst opbouwen, want dan gaan complete landen failliet. Banken gaan natuurlijk ook niet ongelimiteerd lang door met het verstrekken van krediet, dat kunnen ze zelf ook niet veroorloven.

@ iedereen komt
Dan de verhuur aan banden leggen. Grote clubs zijn als de dood dat 'een talent' ooit bij de concurrent komt te spelen. Dus halen ze hem maar van tevoren. Liever bij mij op de bank, dan bij hem in de basis. Ik zie liever een competitie met maximaal 30 spelers per team (ook spannend bij blessures), dan die enorme bulk aan 'potentiele basisklanten'

20 augustus 2014 om 16:31

Westend,

Dat is zo. Maar zelfs voor hen wordt het duur om 100+ jongens op de payroll te zetten.

Als je het verhuren aan banden legt, dan kost het hun alleen maar geld. En omdat ze niet spelen, maken ze geen progressie (of toch veel minder) en stijgt hun transferwaarde niet.

20 augustus 2014 om 17:10

Hoe zie je dat plafond voor je? Hoe hoog mag dat zijn dan? Stel je neemt het gemiddelde salarishuis van een eredivisie club. Dan krijg je gezeik van de grote clubs aangezien ze veel minder kunnen uitgeven en gezeik van scandinavische en oostblok landen omdat ze dat plafond nooit halen en het dus nog steeds niet eerlijk is, dus zou je naar een nog lager plafond moeten... Dat levert nog meer gezeik van clubs op, plus dat voetballers voor andere beroepen kiezen omdat je daar meer mee kunt verdienen, je gaat stakingen krijgen omdat sommige clubs meer dan 100 miljoen winst gaan maken maar de spelers er niets van terugkrijgen...

Vind het een prima competitie, hoe groter de competitie hoe merr het om groot geld gaat en dus onbetaalbaar wordt voor de normale man.

Belgie en Nederland samen in 1 competitie zou al een kleine beetje helpen.

20 augustus 2014 om 16:02

Voor enkele ploegen ja. Die 8 of 9 clubs uit Nederland die in de hoogste klasse zouden uitkomen.

Het betaald voetbal in Nederland bestaat echter niet alleen voor Ajax, PSV en Feyenoord en Twente.

Wat doe je met al die prachtige clubs die dan buiten de boot vallen? Die prop je ergens anoniem in een derde of vierde klasse? Zonder enige media aandacht waardoor ze sponsoren verliezen en op den duur zijn gedoemd tot amateurvoetbal?

Ik zie niet in hoe dat goed kan zijn voor de Nederlandse competitie.

20 augustus 2014 om 16:23

De Serie B, de Championship, Ligue 2, 2. Bundesliga en Segunda División A zijn geen onaantrekkelijke competities.

Die krijgen best veel media aandacht, er lopen tal van leuke spelers en clubs in rond (waarvan er veel een groter budget hebben dan menig Eredivisie club) en spelen ook nog eens voor best veel volk.

Waarom zou dat in een Beneliga 2 anders zijn? Ook die zou in kwaliteit verbeteren tov de huidige situatie.

Daarna laat je gewoon de markt en het spel werken. Er zullen Beneliga 2 clubs promoveren en blijvend een aanwinst zijn voor Beneliga 1. Omgekeerd zullen er zakken en daar blijven plakken.

Wat wel een probleem zou zijn, is wat je gaat doen met de huidige bewoners van de Eerste Divisie en Tweede Klasse (in België).

Die schuiven dan ook op en dat zal wel de fatale doodsteek zijn. Maar daar mag ook wel eens de kanttekening bij geplaatst worden dat die clubs vandaag ook amper overleven.

20 augustus 2014 om 16:30

@ Fachten

Klopt, maar je kunt andersom ook tot de conclusie komen dat de kleinere clubs vooruitgang ook tegen houden. Veel kleinere clubs hebben al de grootste moeite om hun begroting elk seizoen rond te krijgen, en komen altijd toch weer in de financiële problemen omdat er gewoon enkele commerciële groei potentie is.

20 augustus 2014 om 16:39

Ook hier een eredivisie en 1e divsie van maken .
Krijgen we natuurlijk wel zeer grote afstanden te verwerken en allerlei andere met zich meebrengende problemen , maar die zijn er om opgelost te kunnen worden.

20 augustus 2014 om 16:45

plaza,

Die afstanden zijn nog altijd niks vergeleken met Frankrijk, Engeland, Duitsland, Italië, Spanje of the horror Rusland.

Ik schat zo in dat Groningen - Charleroi één van de langste afstanden zou zijn. 4 uur en 30 minuten met de auto.

Dat valt nog mee. En er is nog de trein of het vliegtuig ook natuurlijk.

20 augustus 2014 om 16:47

@afca Sorry, maar volgens mij kruipen de kleine clubs nu gewoon dichter naar de grote clubs toe! Ajax verliest twee keer achter elkaar van FC Zwolle. Dat zijn geen incidenten.

@iedereen komt En dat er in de Championsship en tweede Bundesliga aardig wordt gevoetbald zal best. Daar verdienen spelers namelijk nog steeds meer dan in de eredivisie!

Voorbeeld. KFC Uerdingen, uitkomend in de Regionaal Liga West heeft een stadion waar wekelijks 35.000 toeschouwers inzitten. Dat kun en mag je niet vergelijken met Nederland of België. Ook niet als die samen zijn gevoegd!

20 augustus 2014 om 17:04

Fachten,

35000 man in 4de klasse. Zalig toch? lol

Je moet dat allemaal wat in perspectief zien.

Het gaat er om dat zo'n Beneliga 2 leefbaar kan zijn. Daar zal je dan clubs hebben die 5000 a 10000 mensen weten aantrekken. Da's vandaag een stuk minder. Sommige 2de klassers in België komen niet eens aan 1000 bezoekers per wedstrijd. Dat is niet gezond.

20 augustus 2014 om 17:28

@ plaza

Zijn die grotere afstanden echt een probleem, in de zin van dat de meeste clubs nu al amper uit supporters mee nemen. Zoals jij al aangaf kunnen die problemen opgelost worden, wanneer clubs een betaalbare combi pakket komt. Ik ben er heilig van overtuigd dat we het voetbal in de Benelux kunnen redden, alleen is het gewoon een kwestie van de echte bereidheid om drastische maatregelen te nemen.

20 augustus 2014 om 17:45

@ Fachten

Klopt, daar heb je ook helemaal gelijk in, maar dat is allemaal een logisch gevolg van een competitie opzet die eigenlijk niet meer geschikt is voor de hedendaagse voetbal wereld. Je kunt me veel vertellen maar het komt het algemene voetbal belang niet ten goede.

Dus het is leuk dat je daarop wijst, maar als je het gewoon zakelijk bekijkt richten de kleinere clubs meer schade aan het "algemene voetbal belang" toe dan dat ze iets toevoegen of in staat zijn om een serieuze bijdrage te kunnen leveren om het niveau omhoog te krikken. Want dat kunnen ze gewoon niet, alle onderzoeken wijzen dat ook uit, de opzet van de Nederlandse competitie is gewoon niet meer van deze tijd.

Net zoals in elke andere bedrijfstak geld; als je niet vernieuwd is het gewoon een kwestie van tijd voordat de zaak in elkaar dondert. In die zin kun je ook concluderen dat zij de grotere clubs ook dwars zitten om zich verder te kunnen ontwikkelen.

Het is gewoon heel simpel, als we in Nederland en België in de toekomst nog professioneel voetbal willen zien van enig niveau moeten we gewoon drastisch ingrijpen. Dat dit pijnlijke gevolgen heeft voor kleinere clubs is een feit, maar er moet gewoon nu eens een keuze gemaakt worden.

Het probleem is dat de Nederlandse clubs zijn doorgeslagen in verjongen. Elk jaar gaan de meest stabiele spelers weg, en daarvoor in de plaats komen weer jonge jongens die moeten wennen aan het niveau. Daarom zie je dat Nederlandse ploegen in de voorrondes altijd dramatisch presteren. Zet een gemiddelde Nederlandse ploeg in April/mei in diezelfde voorronde en ik denk dat we veel, veel beter presenteren.

Over de Nick Viergevers, Christian Poulsens en Lasse Schönes, die ik hier alleen als voorbeeld (!) gebruik, wordt vaak geroepen dat ze wel wegmogen omdat ze 'toch niet meer beter kunnen worden'. Maar dat zijn juíst de spelers die we in Nederlandse teams zo hard nodig hebben om een keer te kunnen presteren in Europa. Het valt me op dat veel bezoekers van Voetbalzone dit niet inzien. Je kan niet álles oplossen met jeugd!

ach het kan nog at jaren duren maar het stort vanzelf een x in mekaar,dit gaat een x verkeerd wat er in engeland,spanje en duitsland gebeurd, nederlandse clubs moeten gewoon blijven opleiden en over 10,15 jaar doet nederlandweer mee

Is helaas niet zomaar op te lossen.

Misschien als er een regel komt dat je maximaal 25 contract spelers mag hebben maar anders zijn we in principe kansloos.

20 augustus 2014 om 17:15

Dat omzeilen ze dan door zich in te kopen in andere clubs.

Dat doen er al een paar. Roland Duchâtelet heeft naast Standard ook nog eens Carl Zeiss Jena, Charlton Athletic FC en het Spaanse AD Alcorcón in zijn bezit.

Daarnaast is, op papier, zijn vrouw eigenaar van het stadion van Sint Truiden en zijn zoon voorzitter van het Hongaarse Újpest Fc.

En die schuift voortdurend zijn spelers van de ene ploeg naar de andere.

Het probleem is al jaren hetzelfde:

- Over algemeen weigeren Nederlanders nog steeds te betalen voor voetbal, met name door het zogenaamde "bord op schoot" traditie. Daardoor krijgen clubs ook minder uit de tv rechten, daar zit dus nog rek in maar dan moeten wel meer mensen bereid zijn om te betalen voor voetbal achter de decoder.

- De Nederlandse overheid helpt ook niet mee zoals de Portugese overheid doet, daar is het wettelijk vastgelegd dat die "grote afkoopsommen" moeten worden opgenomen in de contracten.

- Al jaren worden we fysiek afgetroefd in Europa, maar toch word er te weinig aandacht aan gegeven bij het opleiden van spelers.

- De ongelijke openingstijden van de transfermarkten is een probleem. Wanneer het onmogelijk is om de transfer markten gelijk af te stellen moet Nederland bij de Uefa erop aandringen voor een "custom made" transfer periode zoals men in Rusland kent. Daar is de markt langer open, maar niet om te verkopen maar alleen voor Russische clubs om te kopen. Als zij daar een op "maat gesneden" transfer window hebben moet dat hier toch ook kunnen, bijvoorbeeld dat de markt in Nederland eerder open gaat of ook later sluit maar dan alleen om te kopen.

- Afschaffen van die oneerlijke play-off wedstrijden. Op deze manier voorkom je dat een club zoals AZ die al jaren goed Europees presteert op einde van de competitie lucht tekort komt tegen een ploeg die lager eindige en die niet Europees actief was. De realiteit laat zien dat al die clubs ook niet de middelen hebben om zich ook maar een klein beetje te versterken voor het niveau van de Europa League, waardoor ze er in de voorrondes er meteen weer uitvliegen.

- De topsport mentaliteit ontbreekt bij veel spelers, ook in Nederland verdienen de meeste spelers een goed salaris. Wellicht niet in verhouding tot de top competities, maar het zijn veelal salarissen waarvan de meeste "normale" mensen alleen maar van kunnen dromen. Tot mijn verbazing en grote ergernis hoor ik te vaak dezelfde terugkerende excuses:

"op dit niveau mag dit niet"

"we waren niet scherp genoeg"

"we wilden het niet graag genoeg"

"als het voetballend niet loopt moet je vechten"

"niet iedereen deed mee"

"men niet weet waarom afspraken niet worden nagekomen bij standaard situaties"

Dit zijn allemaal zaken die verbeterd kunnen (moeten) worden wat naar mijn mening niets met geld te maken heeft. Clubs mogen best meer eisen van hun spelers, het moet eens afgelopen zijn met dat amateurisme. Wanneer clubs voorrondes voor Europees voetbal halen, moet men gewoon eerder voorbereidend werk doen, men beschouwd de eerste competitie wedstrijd als de start van het nieuwe seizoen.

Fout: het seizoen begint wanneer je de eerste voorronde moet spelen, ik word er moedeloos van dat je aan het einde van elk seizoen clubs weer blij van de daken hoort schreeuwen dat ze "op de trekker naar Madrid gaan", maar daarna meteen klagen dat het seizoen zo vroeg begint en de eerste competitie wedstrijd het belangrijkste vinden, waardoor je eigen het hele jaar voor "spek en bonen" speelt.

Boven genoemde zijn kleine maatregelen die zeker zullen helpen, alleen moeten we nu ook eens een drastische keuze durven te maken. Daarmee doel ik erop om de Nederlandse en Belgische competitie samen te voegen als we in de toekomst nog gegarandeerd willen zijn van een fatsoenlijk niveau. Uiteraard besef ik mij terdege dat dit een hard gelach is voor de clubs die dan buiten de boot zullen vallen. Alleen kun je nu zo langzamerhand ook wel stellen dat die clubs "vooruitgang" ook tegen houden.

Veel van die clubs hebben elk jaar de weer de grootste moeite om een sluitende begroting te presenteren.elke keer wanneer er een nieuw bestuur komt zegt men dat ze hun netwerk zullen aanspreken om nieuwe sponsors aan te trekken, elke keer falen ze stuk voor stuk: omdat bedrijven gewoon geen belangstelling hebben voor de kleinere clubs. Niet alleen bedrijven. maar ook het grote publiek boeit het geen meter wat er bij de kleinere clubs gebeurd. De kijkcijfers bevestigen dit ook. Onlangs onderzocht VI de kijkcijfers van de voetbal kanalen door de jaren heen, daar kwam naar voren dat er in principe geen hond kijkt naar de wedstrijden waar geen top vier clubs bij betrokken zijn.

Het hedendaagse voetbal is veranderd, het zijn harde conclusies maar veel clubs kunnen gewoon niet meer mee in de "bedrijfstak" die voetbal vandaag de dag nu eenmaal is. Het is wat dat betreft ook uitstel van executie voordat clubs echt gaan omvallen, gemeentes en provincies willen (terecht) niet meer bijspringen. Door de beste clubs uit Nederland en België samen te voegen ontstaat er ook meer weerstand, wat de ontwikkeling van spelers en het niveau zeker ten goede zal komen. Uiteraard moet men ook mijn eerste genoemde knelpunten aanpakken.

Commercieel ontstaat er dan ook een grotere markt, wat voor sponsors aantrekkelijker is, wat weer meer geld oplevert voor de clubs. Wellicht is het geld wat er dan binnenkomt genoeg om de onze sterktehouders langer in de Benelux te houden. We moeten dus gewoon een keus maken,houden we vast aan "emoties" en voetbal wat gewoon aanwijsbaar elk jaar met stappen achteruit gaan, of doen we nog een ultieme poging om het niveau van het professionele voetbal in de Benelux te redden ? Nu is een ander argument ook nog dat het voor uit supporters niet ideaal is, maar als je gewoon eerlijk bent nemen de meeste clubs nu al amper uit supporters mee.

Nogmaals, ik snap dat dit een hard gelach is voor de kleinere clubs uit beide landen, maar je kunt ook stellen dat zij vooruitgang tegen houden. De kleinere clubs zouden dan in een tweede divisie kunnen spelen, want ook de Jupilair League is een dood paard, daar is ook al van alles tevergeefs geprobeerd. Nederland kennende zal dit niet gebeuren, dus blijven we klagen dat het niveau steeds minder word, maar er tegelijkertijd ook niet echt bereid zijn om drastische maatregelen te nemen om het voetbal nog te redden.

20 augustus 2014 om 20:06

Grotendeels mee eens. We kunnen al 15 jaar niet meer mee met de hele grote competities, zoals Spanje, Duitsland Engeland. En dat is op zich ook niet zo erg, aangezien er zoveel geld in rondgaat, daar tegen valt niet te concureren.

Wel erg zorgelijk is dat de laatste 2-3 jaar er om de haverklap wordt verloren van onbekende clubs uit nietszeggende competities. Dat is een slecht teken aan de wand.

Een kleine aanvulling: ik denk dat de Nederlandse clubs ook eens bij buitenlandse clubs uit kleine competities moeten kijken die zich wel staande houden tegen de topclubs.
Als bijvoorbeeld Porto, Salzburg en Basel. Wat doen die clubs anders en beter? Zeker voor Basel en Salsburg, die uit landen komen waar jongens net zo lief op de lange latten gaan staan of in een bobslee gaan zitten, dan gaan voetballen.

21 augustus 2014 om 11:46

@ El Barto

Thanks voor de aanvulling die zeker hout snijd, al vind ik Porto niet echt in dat rijtje passen. Dat is alleen puur vanwege het feit dat men in Portugal wettelijk verplicht is om hoge "transfer sommen/clausules" op te nemen in de contracten.

Wat betreft Salzburg en Basel sla je de spijker volledig op de kop, die clubs scouten ook net onder de top of subtop van Europa. Nog belangrijker, zij slagen er wel in om een goed uitgebalanceerd team wat betreft techniek en fysiek samen te stellen. In Nederland word het fysieke alleen tijdelijk serieus genomen wanneer een club weer eens pijnlijk op dat punt is gewezen.

Nu weet ik niet of jij hetzelfde hierover denkt, maar als ik Nederlandse talenten zie zijn ht vaak iele mannetjes. Echt jochies, maar als ik dan naar buitenlandse leeftijd genoten kijk zien die er al uit als fysieke stevige kerels.

Als we naar de twee wedstrijden van Ajax tegen Salzburg kijken, zagen we hetzelfde probleem wat we ook al jaren in eigen land zien tegen clubs zoals Utrecht en Den-Haag. Natuurlijk zijn die niet van hetzelfde niveau als de twee eerder genoemde clubs uit de Alpenlanden. Alleen wat wel overeenkomt is die de "wil" om te vechten, de wil om erop te klappen en dat ontbreekt er zo vaak aan bij Nederlandse ploegen. Laten we hopen dat voetballend Nederland snel wakker word, want de tijden van goede intenties zijn we toch echt voorbij als we er nog wat van willen maken.

Buitenlanders? Ook nederlanders denken er zo over, wat dat betreft geen verschil.

Is ook niet een heel groot probleem, enige probleem is dat spelers tegenwoordig vroeger naar het buitenland verkassen wat jammer voor de club is maar in 9 van de 10 gevallen ook jammer voor die desbetreffende speler. Spelers kunnen voor de perfecte basis het best tot 23 - 24 jaar (uitzonderingen daargelaten) in Nederland blijven spelen, dan zijn de meeste spelers klaar voor een stap hogerop en kom je waarschijnlijk ook anders binnen.

Voor Nederlanders is het ook maar een opstapje hoor

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren