Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Noorse tiener vestigt nieuw record als jongste international aller tijden

Laatste update:

Martin Odegaard gaat definitief de Noorse recordboeken in. De pas vijftienjarige middenvelder start woensdagavond in de basis in de vriendschappelijke interland tegen de Verenigde Arabisch Emiraten in Stavanger. Odegaard werd een paar dagen geleden opgeroepen voor de nationale ploeg en verscheen om 18.30 uur aan de aftrap.

Odegaard werd in april dit jaar reeds de jongste voetballer ooit in de Noorse competitie, toen hij twintig minuten voor tijd inviel in de wedstrijd tussen zijn club Stromsgodset en Aalesund. Hij heeft inmiddels vijftien wedstrijden en drie doelpunten achter zijn naam staan in de Tippeligaen en werd vorige week dinsdag voor het eerst opgeroepen voor de nationale ploeg van Noorwegen.

Bondscoach Per-Mathias Hogmo riep Odegaard bij zijn selectie voor het duel met de Verenigde Arabische Emiraten en zette de jonge middenvelder direct in de basiself. Odegaard is nu de jongste debutant ooit van de Noren. Voor woensdag was dat Tormod Kjellsen: hij was in 1910 pas 15 jaar en 351 dagen oud toen hij meedeed tegen Zweden; Odegaard is nu 98 dagen jonger.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ben erg benieuwd waar deze jongen over 10 jaar is.

27 augustus 2014 om 18:39

Ik denk hopeloos mislukt en acterend in de derde divisie van Finland. Dit kan niet goed zijn voor zo'n jongen. Binnenkort een dikke transfer naar een Europese topclub en dan wegkwijnen in de academie.

27 augustus 2014 om 19:09

Je hebt je positieve pet opgezet vandaag?

27 augustus 2014 om 19:17

Tuurlijk wel. Kijk bijvoorbeeld naar een Raheem Sterling van Liverpool. Op zijn 18e vader van 2 kinderen en Engels international. Die zal de rest van carriere wel in de PL blijven ballen. Heb het idee dat ze er met de juiste kop (geen Balotelli's) alleen maar snel volwassen van worden.

27 augustus 2014 om 19:32

Hij is een prima talent maar niet van dusdanig niveau dat hij nu al echt bij de nationale ploeg hoort, en we hebben het nota bene over de nationale ploeg van Noorwegen. Ik verwacht dat hij zich zal blijven ontwikkelen in de Tippeligaen, alvorens over een jaar of 3 een stap naar het buitenland (nederland of Duitsland) te wagen. Neem van mij aan dat er geen topclub dusdanige interesse heeft in deze jongen om hem (nu al) over te nemen.

De Fin Pohjanpalo is een enigszins vergelijkbaar geval, jong en getalenteerd, maar acterend op een laag niveau en dus niet interessant genoeg voor de grote teams, hij zit nu overigens in Duitsland en zou best een goede carriere kunnen gaan krijgen, maar niet zoals mensen op VZ denken als ze horen over een dergelijk talent.

27 augustus 2014 om 19:32

Dit soort tienersterretjes floppen vaker dan dat het wat wordt, zeker als ze van een competitie komen met laag niveau. Maar goed, ik laat me graag verrassen, het zou mooi zijn voor het Noorse voetbal als hij een soort Robben kan zijn voor ze.

27 augustus 2014 om 19:55

Het probleem is hoe zoiets ontstaat. Mede door een artikel als dit is Ødegaard hier nu inderdaad al bijna een 'tienerster', terwijl men in Noorwegen zelf juist erg realistisch is over hem. Zo'n hype kan ertoe leiden dat deze jongen een (grote) transfer gaat maken, die dan ook hoogstwaarschijnlijk gedoemd is te mislukken... Deze jongen moet eerst maar eens stabiel worden en zich bij de allerbeste spelers uit de Tippeligaen voegen, daarna kan hij een stap gaan overwegen.

27 augustus 2014 om 19:57

Ik ben het totaal met je eens maar helaas is het zo dat zaakwaarnemers te gretig zijn en het grote geld / de grote club alleen maar zien. Het zou gezond zijn als deze gast via bijv. een Deense topclub en een NL topclub op zn 21/22e eens richting top zou gaan. Maar de kans is natuurlijk enorm dat hij voor weet ik hoeveel miljoen naar een Engelse topclub gaat.

27 augustus 2014 om 20:02

overigens is Pohjanpalo best een goede speler, alleen vrij beperkt. kan alleen als diepe spits functioneren. leek mij een uitstekende speler voor Heerenveen.

speelt nu bij Fortuna Dusseldorf, op huur basis van Leverkusen (die overigens hem hebben gehuurd tot 2016 van Hjk)

met Tim väyrynen en Eero Markkanen heb je een zelfde geval.

betreft deze Noorse jongen, leuk talentje maar heeft nog niet het niveau om een stap omhoog te maken. wellicht over 2 jaar naar Nederland. overigens het feit dat hij bij het Noorse elftal zit, zegt meer over het Noorse elftal.

27 augustus 2014 om 20:19

Precies zo bedoel ik het inderdaad Jeronsaik, toen Pohjanpalo op jonge leeftijd een snelle hattrick scoorde kon hij naar elke topclub van Europa, maar dat sloeg natuurlijk nergens op. Gelukkig plant hij zijn carriere en als hij zich kan blijven ontwikkelen zou hij op den duur best het eerste van Leverkusen kunnen gaan halen, maar dat is dus anders dan 'men' op bijvoorbeeld VZ dacht ten tijde van zijn hattrick succes.
En ook wat Ødegaard betreft heb je gelijk, hij zit nu bij een gelegenheidsselectie van de Noorse ploeg voor een oefenduel. Het zegt wel wat dat hij nu al zover is, maar de Noorse ploeg is dan ook ongekend zwak momenteel.

27 augustus 2014 om 20:24

En miljoenen op zijn bankrekening,hoor ik jaloezie?

27 augustus 2014 om 19:05

Wellicht werkend in een fabriek. Lopende band of zo, wegens te laag opgeleid.

Knietjes zullen over 3 jaar wel kapot getrapt zijn door zijn volwassen collega's.

Maar hij heeft wel VZ gehaald. Da's ook al iets.

27 augustus 2014 om 19:25

Die Magnus Eikrem is toch ook niet in een fabriek beland? Was ook 16 toen ie naar United ging. Speelde afgelopen seizoen nog in de Eredivisie, en naar mijn weten werken zijn knieen nog gewoon.

27 augustus 2014 om 19:38

Eikrem is wel terugggekeerd naar Noorwegen omdat hij zoals 9 van de 10 jeugdspelers geen kans had om door te breken in Engeland. Overigens zit hij nu weer kansloos op de bank bij Cardiff en is het wachten op de volgende terugkeer naar Noorwegen.
Wel een goede voor de Eredivisie overigens.

27 augustus 2014 om 19:38

Franck,

Ik begrijp wel dat je zo denkt. Dat is een cognitieve denkfout en heet survivorship bias.

Ik heb een nonkel die maar tot zijn 14 school heeft gelopen. Hij is nadien multimiljonair geworden.

Gaan we nu een pleidooi houden om iedereen maar tot zijn 14 school te laten lopen?

Zou toch mooi zijn als je deze speler over een jaar of 2 naar de eredivisie kan krijgen, en dan tot die tijd gewoon nog even lekker laten rijpen in noorwegen.

27 augustus 2014 om 18:42

Ik denk dat als de kranten allemaal gelijk hebben over het talent, en hij blijft spelen en scoren, hij over 2 jaar niet meer te betalen is voor een Nederlandse club.

En weer een paar heerlijke fouten van VZ. De journalistiek en de spellingfouten ook tegenwoordig hier...

27 augustus 2014 om 18:55

Spellingsfout*

27 augustus 2014 om 19:02

Spellingfout kan ook gewoon hoor.

27 augustus 2014 om 19:03

Wat bedoel je met spellingfout als ik vragen mag??? Waat zie jij een spellingfout?

27 augustus 2014 om 19:04

VZ heeft het inmiddels al verandert, maar er stond aftrapt in plaats van aftrap.

27 augustus 2014 om 19:06

oke..... Dan is er nou geen spellingfout meer

27 augustus 2014 om 19:11

Heeft verandert? Mag je best met een d schrijven hoor...

27 augustus 2014 om 23:59

Nee, dat mag niet.

28 augustus 2014 om 09:31

Ja toch wel

Zo'n fantastische speler dit natuurlijk. Qua speelstijl vind ik het wat weg hebben van de rushes van Robben, alleen is hij meer een teamplayer. Fantastisch!

27 augustus 2014 om 19:07

Dan moet je mij eens zien voetballen, ik ben met Romaldinho alleen heb ik iets meer skills😛

27 augustus 2014 om 19:07

net*

27 augustus 2014 om 19:08

Ronaldinho*

27 augustus 2014 om 21:01

Die skills zijn niet terug te zien op je keyboard.

Het is wel een goede speler hoor.... Ik heb hem al vaker zien voetballen, Niet slecht

Zag een paar weken terug een filmpje van z'n highlights in de noorse competitie. Erg sierlijke speler en echt een geboren spelmaker a la Laudrup. Ik weet niet hoe sterk de Noorse competitie is maar als je op 15 jarige leeftijd al zo kan bijbenen met volwassen spelers en nog belangrijk kan zijn ook, vind ik dat erg indrukwekkend. Ben benieuwd hoe ver deze jongen het gaat schoppen

Poeh wat zitten hier toch een hoop azijnpissers.

In plaats van onder de indruk te zijn van hoe ver die jongen wordt er door sommigen meer de noodzaak gezien om te voorspellen dat hij kapot wordt getrapt en enorm gaat mislukken.

27 augustus 2014 om 19:59

Nog opvallender dan de hoeveelheid azijnpissers hier vind ik de hoeveelheid mensen die deze jongen hebben 'zien spelen'... Het blijkt zelfs moeilijk te zijn voor velen hier om toe te geven dat ze een talent van Strømsgodset (!) nog nooit hebben zien spelen, ongelooflijk. Ik kan iedereen hier zeggen dat je weinig mist als je de Tippeligaen niet volgt!

27 augustus 2014 om 20:11

Kom op zeg Arnautovic, pak jij niet even op zaterdag en zondag een potje in de Tippeligaen mee? Valt me tegen van je, niet een echte voetballiefhebber.

27 augustus 2014 om 20:22

Het is juist de voetballiefhebber in mij die protesteert als ik weer naar een Noorse wedstrijd ga! Gelukkig zijn wedstrijden hier erg goedkoop, in tegenstelling tot al het andere...

27 augustus 2014 om 20:28

Heb je ooit naar de Tippeligaen gekeken?

27 augustus 2014 om 20:47

Waarom is dat zo moeilijk te geloven dan? Er zijn al eerdere berichten over de hype rond deze jongen geweest dus lijkt me niet zo raar dat sommige zijn skills ff hebben bekeken op youtube

27 augustus 2014 om 20:23

Heb je je al eens afgevraagd waarom we wetten hebben betreffende kinderarbeid?

Juist ja, om het kind te beschermen.

Maar wanneer het over voetbal gaat, dan schuiven we dat graag op zij, omdat jij zo graag een Disney ervaring wil meemaken.

27 augustus 2014 om 21:07

Precies. Voor de beste Disney ervaring wil ik dat hij ook zo snel als mogelijk naar onze Mickey Mouse competitie komt.

28 augustus 2014 om 06:16

Ik heb dan weer liever dat hij zich ontwikkelt in eigen land bij de jeugd, ver weg van de wereld van de volwassenen.

Zal wellicht een stuk beter zijn voor zijn mentale en fysieke ontwikkeling.

Als die jongen talent heeft, dan zal dat er later ook wel uitkomen. Tijd zat. Laat voetbal voor dat kind nog een spelletje zijn en geen werk om u te plezieren.

28 augustus 2014 om 09:21

Die jongen zit inderdaad vast elke avond geboeid thuis te huilen in een hoekje totdat hij weer moet voetballen, anders krijgt hij zweepslagen.

Een jongen die op jonge leeftijd zijn leeftijdsgenoten al ver vooruit is en daarom met de grote jongens mee mag doen vergelijken met kinderarbeid is echt te stupide voor woorden.

Het zou me verbazen als die jongen niet absoluut geniet van wat hij doet. Jij hebt verder totaal geen weet van zijn trainingsprogramma of begeleiding. In een land als Noorwegen zal dat echt wel in orde zijn.

Je hebt liever dat hij zich ontwikkelt bij de jeugd? Dat is dus alsof je een zwaar hoogbegaafd kind blijft verplichten om uit zijn neus te peuteren in een klas met zijn klasgenoten om sommetjes te maken die hij 3 jaar geleden al met gemak uitrekende.

Waarom zou je iemand die ver vooruit is op zijn leeftijdsgenoten remmen in zijn ontwikkeling? Zolang ze van deze voetballer de fysieke belasting en overige randzaken in de gaten houden (wat sowieso gebeurt gezien de media aandacht) lijkt mij niets aan de hand. Ik kan het ook gaan omdraaien en het kindermishandeling noemen als je het hem niet toestaat op een niveau te acteren die past bij zijn huidige vaardigheden. Dan ontneem je hem zijn recht op gepaste scholing en een betere toekomst.

28 augustus 2014 om 13:28

Er zijn aantal goede redenen om die jongen wel met volwassenen te laten spelen, maar er zijn er nog veel meer om het niet te doen.

Fysiek

Die jongen is niet volgroeid. Als je die laat trainen en spelen met volwassenen ga je dus een lichaam dat niet volgroeid is overbelasten. Volwassenen zijn nu eenmaal fysiek sterker en ze gaan echt hun voet niet terugtrekken. Je laat ook geen zwaargewicht vechten met een pluimgewicht.

Zelfs het pure fysieke trainen van kinderen op maat van volwassen is echt goed fout. Ze kunnen later significant meer allerlei problemen krijgen: gewrichtsproblemen, hartritme stoornissen, etc...

Daar zijn ook al wetenschappelijke studies over gedaan en die zijn niet positief over kinderen die te jong aan topsport doen.

Sport is goed en gezond. Topsport is niet gezond.

Ik citeer ook graag pedagoog en professor Richard Bailey: "‘want topsport is iets voor volwassenen. Maar velen zien kinderen blijkbaar als minivolwassenen.’"

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/sport/article/...

Mentaal en sociaal

Kinderen horen met kinderen bezig te zijn van hun eigen leeftijd. Je gaat die geforceerd te veel binnentrekken in de wereld van volwassenen, waardoor ze later een sociale en zelfs taalachterstand kunnen verkrijgen.

Psychisch en Media

Het is sowieso niet goed om kinderen te vroeg op te hemelen en voortdurend in het middelpunt van de belangstelling te zetten. Het is wel een goed recept om irritante narcisten te kweken.

Komt nog eens bij dat de media zeer genadeloos kan zijn. Een volwassenen kan dat relativeren en dan nog niet eens allemaal, voor een kind komt dat dubbel zo hard aan. Zet de Prozac voor kindjes maar klaar.

Wat ga je trouwens doen met scholing en educatie? Motiveer maar eens een kind van 15 dat buitengewoon veel talent heeft en altijd tussen volwassen zit en speelt.

Die gaat makkelijker de neiging hebben van "school is niet nodig voor mij". Kweek je een dom mens mee en wat gaan we doen wanneer dat kind later alsnog faalt in de sport? Ga jij het in huis nemen en onderhouden?

Hoogbegaafden stuur je best naar een gewone school, waar ook zijn 'gewone' vrienden zitten. Later op zijn werk zal hij ook immers te maken hebben met 'gewone' mensen. De overgrote meerderheid van de mensen is nu eenmaal 'gewoon'.

Die opsluiten in een cocoon van hoogbegaafden is echt niet goed. Een 13-jarige naar de universiteit sturen van jong-volwassenen is ook al niet verstandig. De leefwereld van een 13-jarige is nu eenmaal anders dan die van 18 en 19-jarigen.

Hoogbegaafd of niet, het blijven kinderen. Misschien heeft u ook een misvatting over het hoogbegaafd zijn: die zijn niet hoogbegaafd in alles. Het is ook niet echt een gave, er zijn immers ook een hoop nadelen aan. De wereld is niet gebouwd op maat van hoogbegaafden, wel op die van Jantje Middelmaat.

Wat je wel met hoogbegaafden doet, is naast hun reguliere lespakket, bijkomende dingen geven om hun te blijven prikkelen.

Dat kan je met getalenteerde jonge sporters ook doen: laat ze gewoon gezellig in hun clubje zitten, laat ze spelen met jongens van hun eigen leeftijd. En geef daarnaast gedoseerd nog bijkomende oefeningen.

Als ze wat ouder zijn, dan hebben ze nog tijd zat om hun kwaliteiten te verbeteren en u te entertainen.

Ik zou zeggen ajax haal hem die strikken altijd dit soort talentjes daar in de buurt van noorwegen

28 augustus 2014 om 06:18

Als Ajax dit doet, dan mogen ze misschien 2 jaar geen transfers meer doen.

Zie maar wat Barca is overkomen.

Ik gun hem het beste maar het zou zomaar eens de nieuwe Freddy Adu kunnen worden. Hopelijk kiest hij de juiste club en groeit hij uit tot een topspeler.

28 augustus 2014 om 06:22

Kans lijkt me onnoemelijk veel groter dat hij in de anonimiteit verdwijnt. Net zoals de duizenden anderen jongeren die te vroeg te veel gebracht werden.

Daar horen u en ik niks over, net omdat het geen succesvolle voetballers zijn geworden.

28 augustus 2014 om 09:41

Er zijn er honderdduizenden die later worden gebracht en het ook niet redden. Misschien heeft dat ook te maken met het feit dat velen op een gegeven moment stagneren in hun ontwikkeling, de stap van jeugd naar senioren niet weten te maken of bijvoorbeeld gewoon de mentaliteit of kwaliteit niet hebben om te slagen op het hogere niveau.

Dat heeft helemaal niet per definitie te maken met te vroeg of later gebracht worden.

Pak anders even wat namen uit enkele lijsten met jongste debutanten uit de Eredivisie. Vanenburg, Bruggink, Seedorf, van Bommel, Bouma, Wijnaldum. Die zijn inderdaad stuk voor stuk kapotgemaakt door hun vroege debuut. Nooit wat van deze mensen gehoord.

28 augustus 2014 om 17:03

Er zijn ook mensen die universiteit hebben gelopen en niks van hun leven maken of lang werkloos zijn.

Zullen we nu maar een propagandacampagne beginnen om iedereen tot maximum zijn 12 jaar naar 't school te laten gaan?

Neen, dat gaan we niet doen. En waarom niet?

Omdat je nu eenmaal meer kansen hebt om iets van je leven te maken als je wél wat langer school loopt. Ook al zijn er een paar laagopgeleide die verder geraken dan de meeste hoogopgeleiden.

En zo is dat met dit te jong professioneel voetballertje ook.

Lees dit stukje eens, dan ben je helemaal mee:

http://en.wikipedia.org/wiki/survivorship_bias

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren