Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Er staan nieuwe sterren op, dat is altijd zo geweest’

Laatste update:

Ajax verkocht een paar dagen geleden Daley Blind voor 17,5 miljoen euro aan Manchester United. De 24-jarige verdedigende middenvelder werd vorig seizoen uitgeroepen tot Speler van het Jaar, maar bleek niet meer te behouden na zijn sterke WK 2014. Ter vervanging werd Niki Zimling op huurbasis aangetrokken van FSV Mainz 05. De supporters morren en ook Daniël Dekker, voorzitter van de supportersvereniging, maakt zich zorgen.

/

Hij vindt het logisch dat er op dit moment emoties leven bij de achterban van Ajax. Eerst werd er verloren van PSV, daarna werd Blind verkocht, vervolgens bleek FC Groningen in Euroborg ook te sterk en als klap op de vuurpijl vertrok reservekeeper Kenneth Vermeer naar aartsvijand Feyenoord. Dekker zegt dat hij niet weet of Ajax een zuinig beleid voert: de verantwoordelijke mensen zullen het volgens hem wel weten.

Dekker benadrukt ook dat enkele spelers bij Ajax nog moeten groeien, voordat ze belangrijke rollen kunnen vervullen. “Aan de andere kant scheelde het maar een haar, of we waren vorig seizoen doorgegaan in de Champions League. Dat wordt nu een moeilijk verhaal. Maar we zijn in de Eredivisie nog maar vier wedstrijden onderweg en ik ben ervan overtuigd dat er nieuwe sterren opstaan”, zegt de voorman van de fans. “Dat is bij Ajax, zeker onder Frank de Boer, altijd zo geweest.”

Ik zie Ajax momenteel als...

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Op het moment zie ik Ajax als Club voor de top drie. Dit puur omdat ik ze niet goed vind spelen, er wel krachten weg zijn gegaan, maar er niet veel voor is teruggehaald. Maar ach, zoals Dekker al aangeeft, het seizoen is pas net begonnen. Er kunnen andere spelers opstaan. Wie weet wat er allemaal nog gaat gebeuren..

3 september 2014 om 08:34

Tja, de voorgaande vier seizoenen heeft ajax ook grote delen van het seizoen matig voetbal laten zien, en zie waar dat uiteindelijk toe heeft geleid.....
Ik reken ze gewoon weer tot de titelkandidaten hoor

3 september 2014 om 10:08

@zwollywood

Ajax heeft al 2 keer verloren op korte tijd. Vorig seizoen werd er maar 3 keer in totaal verloren. Dit zijn de cijfers van de afgelopen 4 jaar toen ze kampioen werden:

Verloren wedstrijden
10/11: 5 wedstrijden
11/12: 4 wedstrijden
12/13: 2 wedstrijden
13/14: 3 wedstrijden

Ik ben er zeker van dat als Ajax meer dan 5 keer weet te verliezen dat ze geen kampioen worden. En dat komt nu wel heel dicht bij als er niet snel iets verandert. Dit zijn de andere kampioenen van de afgelopen 10 jaar. Je ziet hoe weinig marge er is. Ajax speelde vorig jaar matig maar speelde wel gelijk of wonnen de wedstrijd.

03/04: Ajax verloor 4 keer
04/05: PSV verloor 1 keer
05/06: PSV verloor 2 keer
06/07: PSV verloor 5 keer
07/08: PSV verloor 4 keer
08/09: AZ verloor 4 keer
09/10 Twente verloor 2 keer

3 september 2014 om 10:25

Dat heb je idd goed gezien! Dat ze nu al bijna net zoveel hebben verloren als het hele vorige seizoen is wel opvallend ja. Belooft niet veel goeds denk ik

3 september 2014 om 12:04

Vergeet niet dat we vorig seizoen ook verloren van PSV en verloren van Vitesse. Die 2 heb je nu al gehad en met de 2 andere duels erbij dus 2x verloren. Ajax heeft gewoon nu al 4 hele lastige duels gehad en dat terwijl ze nog met al die transferperikelen zaten straks zal het wel weer goedkomen. Net zoals je nu al hoort van het is vreemd dat een Zwollen en Excelsior zo hoog staan. Als je na 10 duels gaat kijken zullen de teams al meer op de plek staan waar ze horen. Ajax heeft gewoon prima gespeeld nog alleen hebben even de pech dat ze de kansen niet afmaken iets wat PSV tegen Ajax wel weer deed. Het gaat allemaal wel goedkomen uit eidelijk

3 september 2014 om 12:32

Vorig jaar wonnen jullie thuis van PSV en ook uit bij Groningen... die hebben jullie nu verloren, zo kan je het ook zien

3 september 2014 om 08:37

Volkomen met je eens FR12Jules! Tuurlijk gaan er straks andere spelers op staan. Wie had gedacht dat na het vetrek van Alderweireld en Eriksen ineens Veltman en Klaassen opstonden? Zaak is wel dat die spelers nu de kar moeten gaan trekken. Maar zoals jij al aangaf...er is nog geen enkele club na 4 speelronden kampioen geworden

3 september 2014 om 08:43

Heel mooi allemaal, maar in dit elftal zitten wellicht potentiele sterretjes, maar die hebben jongens nodig om zich aan op te trekken. En laten die er nu net niet zijn, o jawel, zimling.

3 september 2014 om 08:44

@Vakkie-L

Eens ! Ik denk dat Veltman en Klaassen nog net niet ver genoeg zijn om de kar te trekken. Het kan zijn dat Zimling hierin een belangrijke rol kan gaan spelen, maar we zullen zien.

3 september 2014 om 09:52

Veltman en Klaasen noem je maar je vergeet gemakshalve ondermeer Schone, van Rijn en de aanvoerder???

Tja als je met oogkleppen kijkt kun je alles negatief zien! Let wel, ik zeg niet dat Ajax weer kampioen wordt. Maar er lopen bij Ajax mensen rond die de spelers veel beter kennen dan wij. En de mensen die er bij Ajax over gaan hebben aantoonbaar meer (succesvolle) ervaring dan eenieder hier!

3 september 2014 om 08:46

Dat is dus het hele eiereten wat mij betreft. Vorig jaar en het jaar ervoor wisten we wel welke spelers er op konden staan. Nu gokken we gewoon te veel. Ik denk dat ik namens alle supporters praat als ik zeg dat we snakten naar een toptransfer (zeker na het noemen van namen als Eto'o) en nu Zimling op deadlineday mogen verwelkomen. Nee voor aantrekkelijk voetbal kijk ik dit jaar wel naar Twente en PSV.

3 september 2014 om 09:06

Nou jij spreekt duidelijk niet voor alle supporters. Ik kijk wel gewoon naar mijn eigen cluppie.

3 september 2014 om 09:24

Probleem is gewoon dat de jonge spelers te vroeg weggaan Blind gaat nu weg niets mis mee maar hij is 24 en dat is een goede zaak sportief niet maar voor de ontwikkeling van Blind wel , maar Eriksen bv was pas 21 als je die nu ook had kunnen houden tot pak weg 23/24 jaar dan kun je wel wat doorgroeien en dan pas je volgens mij jongere spelers makkelijker in , alleen nu moeten jongeren er te snel staan .

3 september 2014 om 09:26

Speelde Ajax geen aantrekkelijk voetbal dan in de eerste drie wedstrijden? Tegen Grunn was het matig, maar mensen doen net alsof Ajax op de punt staat om te degraderen. Ze zijn volgrns mij te verwend geraakt door de vier kampioenschappen. Laten we gewoon afwachten wat er zal gebeuren.

3 september 2014 om 09:33

De afgelopen jaren begon Ajax ook niet briljant, maar aan het einde van de rit waren ze wel kampioen. Nu lijkt Ajax misschien geen favoriet voor de titel, maar zoveel is er toch eerlijk gezegd niet veranderd. Ajax heeft met zivkovic een geweldig talent in de aanval lopen, iets wat ze vorig jaar niet hadden, en verder is het grootste deel van de selectie in tact gebleven.

Nu dat Blind weg is is jammer, maar hij is zeker niet onmisbaar. Als dit Ajax even op elkaar is ingespeeld, na een aantal wedstrijden, gaat het vanzelf wel weer lopen hoor. Gezien het verleden reken ik ze momenteel tot titelfavoriet. Kijkende naar de situatie zijn ze op z'n minst titelkandidaat. Van Twente, Vitesse en Feyenoord verwacht ik dit seizoen niets, dus zijn er twee titelkandidaten over. Ajax en Psv.

3 september 2014 om 09:40

Van de andere kant, speelden ze tegen az een van de beste wedstrijden van de laatste jaren. En tegen PSV was ajax ook gewoon de betere ploeg. Ajax gaat gewoon concurreren met PSV om het kampioenschap. Ik zie Feyenoord en twente niet als serieuze kandidaten om de titel te winnen.

3 september 2014 om 10:08

Had ook met de wedstrijd instelling van PSV te maken hè. PSV maakte heel duidelijk dat ze uit speelde, zeker na de openingstreffer. Je kon zelfs zeggen dat PSV tot dat doelpunt wat nagenoeg uit het niets kwam de sterkere ploeg was. Daarna ging het in 'uit' stand en gingen ze op de counter spelen wat super effectief bleek en eigenlijk ook best mooi was (tja ik kan genieten van vlijmscherpe counters, so shoot me).

3 september 2014 om 11:04

Speelde PSV afgelopen zondag ook uit dan?

3 september 2014 om 12:58

Leek t wel op he Maar goed... goed counteren blijkt ook een kwaliteit!

3 september 2014 om 18:28

Ik vondt het gewoon een mooie wedstrijd van beide ploegen hoor. Countervoetbal in de tweede helft op een mooie manier. Ajax die circuleren afwisselde met snelle aanvallen.
Beide verdedigingen zagen er niet ech lekker uit, maar het spel aan beide kanten was gewoon leuk om naar te kijken.

Dat Ajax 2x achter elkaar verliest zegt niet zoveel denk ik, Ajax laat tijdens de competitiestart meestal een aantal punten liggen en na de winsterstop is Ajax meestal onverslaanbaar. Ik denk dat als El Ghazi en Kishna hun echte talent laten zien en als Fischer weer fit is dat Ajax de grootste titelkandidaat is.

3 september 2014 om 08:37

Alleen denk ik dat psv ook een stapje verder is dan vorig jaar.

3 september 2014 om 08:38

Fischer is overgewaardeerd. Hij heeft het Boilesen trekje. Zijn concentratie kunnen verliezen en daarom dom balverlies lijden. Verder mist Fischer wat mij betreft het overzicht en inzicht.

Kishna en Ghazi zie ik als grotere talenten. Probleem is echter dat wanneer onze opbouw zo stokt (door het gebrek aan een goede verd. middenvelder die kan opbouwen) zullen onze vleugels minder ballen krijgen en heb je er gewoon minder aan.

PSV had vorig jaar een heel nieuw team. Deze spelers zijn nu meer gewend. Kwalitatief heeft PSV op veel posities (niet allemaal) betere spelers. Wij waren vorig jaar een beter team. Je ziet alleen nu dat PSV als team ook gegroeid is. Nee ik denk dat PSV kampioen gaat worden.

3 september 2014 om 09:17

@filip

Doordat je Moisander en Vetlman achterin hebt ( beide voetballende verdedigers) heb je helemaal geen opbouwer nodig op "6".
Dit is namelijk 1 van de redenen dat Theo Janssen niet uit de verf kwam op '6" omdat vertonghen erachter ook al een voetballer was.

Dus die heb je niet nodig, en mooier is doordat je die nu ook niet hebt is de makkelijkste keus, namelijk inspelen op "6" niet mogelijk en moet er dieper worden gezocht.
Wat weer betekend dat het tempo omhoog gaat omdat de bal eerder op de helf van de tegenstander is.

3 september 2014 om 09:39

Moisander is absoluut geen goede opbouwer. Je zou denken dat door zijn tweebeningheid en zijn passing dat hij goed op kan bouwen. Kan hij niet. Het enige wat hij doet (net zoals Veltman) is de bal inleveren bij de verdedigende middenvelder of bij de backs. Verder komen die kwaliteiten niet. Voor een tegenstander is dit niet moeilijk te verdedigen (een mannetje op de verdedigende middenvelders en de backs zetten en de verdediging opjagen). Soms heeft Moisander het idee dat doordat hij geen aanspeelmogelijkheden heeft (omdat onze huidige verdedigende middenvelder Fourgiver absoluut niet de goede positionele kwaliteiten heeft om vrij te kunnen lopen en hij nogal traag is on het open draaien van het spel) heeft Moisander soms het idee dat hij aan de wandel moet. Beetje à la Verthongen. Verschil is alleen dat Moisander altijd de bal te ver voor hem uitspeelt en het resulteert in dom balverlies. Dan krijg je of een domme kaart van Moisander of een snelle counter om de oren.

Zonder een goede verdedigende middenvelder wordt ons spel voorspelbaar en makkelijk te bestrijden.. Dan heb je niks aan je aanvallende middenvelders en nog minder aan je aanvallers. Aangezien die bijna geen bal meer krijgen (of ze moeten continu de bal op komen halen bij de verdedigers).

3 september 2014 om 09:51

Nee dat zeg ik net, Moisander kiest voor de makkelijkste weg door constant Blind aan te spelen.
als Zimling daar staat heeft hij geen keus en moet hij het dieper zoeken, ik denk dat dat heel goed gaat uitpakken.

3 september 2014 om 10:21

Jij gaat er alleen vanuit dat indien die "makkelijke weg" is Moisander wel een weg kan vinden. Dat valt dus ontzettend tegen.

De wedstrijden dat Ajax overlopen werd was er altijd een standaard recept. Tegenstander die vol pressie ging spelen en de verdedigende middenvelders, backs gingen dekken en druk zetten op de verdedigers. Moet je dan eens kijken hoe goed Moisander kan opbouwen. Hij kan geen aanvallende middenvelder vinden. Het resulteert binnen 15 minuten in lange ballen (op Sigi die verbazingwekkend veel duels verliest dan).

Moisander heeft die makkelijke weg nodig omdat hij anders in de problemen komt. Zonder die makkelijke weg hebben wij 0,0 opbouw en heb je niks aan je gehele aanvallende linie. Het resulteert juist in backs die meer avontuur zoeken en daardoor totaal (maar dan ook echt totaal) hun verdedigende taken uit het oog verliezen.

De verdedigende middenvelder is in het systeem van Ajax cruciaal. Die positie maakt of breekt je opbouw. Daarom was het ook een verademing om Blind op die positie te zien. Hij begreep wat voor de positie nodig was (altijd aanspeelbaar zijn, de ruimtes lezen, strakke passing, snel open draaien en zorgen voor een goede balciculatie). Mensen zagen iemand die "balletjes breed deed". Ik zag iemand die juist snel combinaties zocht, weer aanspeelbaar was en weer een combinatie zocht. Dit zorgt automatisch voor betere balcirculatie en het tempo gaat omhoog. De verdedigende middenvelder bepaald toch vaak het tempo omdat hij zo vaak aan de bal is.

3 september 2014 om 15:56

Ik snap wel wat jij bedoeld, maar Janssen kwam niet uit de verf door Vertonghen.
Dus nu moeten de CV dieper gaan zoeken als Zimling of Viergever niet de bouwer is.
Ik denk dat ze dat wel kunnen, maar we gaan het zien.

3 september 2014 om 18:34

Wat een onzin Filip
Veltman wisselt juist vaak af. De ene keer speet hij door naar een back omdat hij ziet dat iedereen voor hem geen ruimte heeft gecreeêrd waar hij de bal naar ze kan spelen, de andere keer naar de cvm, maar ook vaak direct naar de aanvallende middenvelders. En als hij ziet dat het een optie is, dan stoomt hij zelf ook gerust op met de bal aan zijn voet.
Nee, aan het aanvallende gedeelte zit het bij Joêl wel snugger.

3 september 2014 om 08:38

Dat vind ik wel heel erg positief maar als supporter mooi dat vertrouwen in de club. Ik zelf denk dat het vertek van Blind een probleem is dat niet goed opgevangen is en ik zie PSV met de breedte en kwaliteit van hun selectie als topfavoriet. Ik zelf zal enorm teleurgesteld zijn als PSVfan als het dit jaar niet lukt als je kijkt hoe zeer de concurrentie is verzwakt.

3 september 2014 om 09:35

@ Dirk19

Dat Ajax een aantal seizoenen pas na de winterstop presteert, betekend niet dat dat nu weer gebeurd.
Je zag vorig seizoen dat aan het eind het spel dramatisch was.

3 september 2014 om 10:06

Vorig seizoen gooiden ze nog bijna de titel weg. Deden ze toen heel laconiek over, maar wat speelde Ajax toen al matig zeg.

3 september 2014 om 10:21

Juist en dat laconieke zie ik nu weer.

Waar ik me dood aan erger zijn de reacties van ach het komt wel weer en als we een jaartje geen kampioen worden so be it.

Hebben we als supporters geen ambities meer ??
Willen we niet overwinteren of ver komen in de europa leage ?
Ik koop toch geen seizoenskaart om maar even een jaartje geen kampioen te worden en weer uigeschakeld te worden door een club als RBS of nog erger Steau Boekarest.

Nee ik wil voor de 5e keer kampioen worden.
Ik wil leuk voetball zien.
Ik wil dat ajax zover mogelijk komt in europa.

3 september 2014 om 10:12

Niet om vervelend te zijn. Maar over 2014 is PSV de sterkste ploeg tot op heden (check het AD van gisteren maar). PSV kon de afstand in de tweede helft van het vorige seizoen niet meer overbruggen en toen viel Cocu ook nog eens weg. Maar de tweede seizoenshelft was eigenlijk van PSV niet van Ajax!

Als PSV stabiel blijft worden ze fluitend kampioen, mocht er instabiliteit in het team komen dan heeft Ajax nog een hele goede kans om de vijfde op rij te pakken. Maar eerlijk gezegd heeft PSV best een fatsoenlijk ingespeeld team dit seizoen, wat bol staat van de snelheid en creativiteit in de aanval en een fatsoenlijke verdediging heeft.

3 september 2014 om 11:16

PSV wordt ook fluitend kampioen, Ajax heeft een dramatische selectie en een extreem zwakke seizoensstart. Ajax supporters zien het nog niet, maar dit jaar wordt echt helemaal niks. Normaal gesproken heb ik aan het begin van elk seizoen een grote mond. Nu is daar nul reden voor. Ook denk ik dat Frank de Boer volgend jaar opstapt, tenzij er na dit seizoen eindelijk eens goed wordt ingekocht. Hij moet het doen met een steeds slechter wordende selectie.

Ik maak me zorgen omdat de posities waar we vorige jaren spelers kwijt raakten er ook talentvolle spelers klaar stonden.

Dit seizoen verliezen we onze belangrijkste speler (blind) op de, in mijn ogen, meest cruciale positie in ons systeem. De verdedigende middenvelder. Ik heb nog niet iemand gezien die in de buurt komt van de kwaliteiten die in het systeem van Ajax nodig zijn op verdedigende middenveld,

Dan moet je positioneel sterk zijn (aanspeelbaar), overzicht hebben en goede passing (voor de opbouw) en zo nu en dan niet schuwen om duels aan te gaan (vooral in de omschakeling wanneer onze backs vinden dat hun kerntaak aanvallen is en niet verdedigen). Ik vind PSV verder en sterker dan vorig jaar. Frank kan niet zulke grote wonderen verrichten.

3 september 2014 om 08:39

Ik ben het met je eens. De gedachte dat er wel weer iemand op zal staan is sympathiek en het ademt vertrouwen uit, maar zelfs de meest verstokte Ajacied moet toch zien dat het de afgelopen jaren steeds minder indrukwekkend is geworden wat er opstond.

Ja, Ajax is nog een paar keer op rij kampioen geworden. Maar niet omdat de selectie steeds sterker werd, maar omdat de concurrentie gewoon nog harder verzwakte dan Ajax. Natuurlijk is dat een verdienste van Ajax, maar er komt een moment waarop de grote talenten zijn doorgestroomd. Als je ziet wat er nu in Jong Ajax rondloopt en wat er in de A hobbelt, dan word je daar echt niet vrolijk van.

3 september 2014 om 09:40

Jullie moeten je niet zo aanstellen. Er werd wel verwacht dat er spelers zouden opstaan en dat is ook gebeurt. Daarbij is de Boer een coach die zijn spelers vertrouwen geeft. Dat is zijn tactiek en werkt uitstekend.

Er waren periodes dat niemand ooit dacht dat Blind zou 'opstaan' voor Klaassen, serrero, boilesen, van Rhijn, Fisher en Veltman is dit al meer aannemelijk als je naar hun hoogste niveau kijkt.

Bij al deze spelers is scherpte de grootste vijand maar dat was ook de tegenstander van Vermaelen, Verthongen, Eriksen, Aldeirwereld etc. Mensen doen alsof die zo fantastisch waren bij Ajax maar de meeste waren dat maar 1 seizoen.

Dan heb je nog het vertrouwen geven, dat heeft Frank gedaan aan jongens zoals Ozbiliz en Ebicilio en Blind. Waarvan iedereen schreeuwde dat ze moesten opritten. Uiteindelijke schieten die spelers je naar het kampioenschap. Sigthorson is zo eentje die nu vertrouwen krijgt.

Daarbij is het voetbal zo slecht nog niet. Tegen PSV en AZ was het zelfs goed en één helft tegen Groningen uit ook. Itt voorgaande jaren was het zelfs leuk om naar te kijken vaak. Daarbij vind ik Groningen dit jaar een van de sterkste teams hebben. Ik denk wel dat die niet onderdoen voor Twente en Feyenoord.

3 september 2014 om 09:53

Idd de meeste zijn veel te kortzichtig in reactie's.

Ajax speelde prima tegen Psv en die wedstrijd hadden ze zo kunnen winnen als ze even doordrukte na die 1-0. dan had je gewoon gedeeld bovenaan geztaan en was er niets aan de hand.

3 september 2014 om 10:29

@frix;

ja Frank geeft de jeugd de kans. Ja hij past de spelers in die hij heeft, maakt er een team van en laat ze boven zichzelf uitstijgen. Ontzettend goed.

Ja er waren momenten dat het voetbal goed was (groningen eerste 30 minuten was goed). Echter als je vooruit wilt als ploeg vooruit wilt zal je ook stappen moeten gaan maken.

Het beleid is jeugd eerst (beste lange termijninvestering die je kan doen) aanvullen met spelers die het niveau omhoog krikken en op lange termijn talenten langer aan je gaan binden. Nu hebben we de stappen doorlopen naar financieel gezond worden. Nu was het ideale moment van Ajax geweest om te zeggen. Financieel zijn we gezond. Nu moeten we ambitie tonen en belangrijke spelers langer aan ons binden. Blind was cruciaal voor dit Ajax. Hem behouden en de rest van je talenten naar een hoger niveau laten gaan had je stappen kunnen maken.

Indien je weer belangrijke spelers 2 dagen voor einde transferperiode laat gaan en deze keer geen opvolging hebt dan kom je geen stap vooruit en ben je weer (net zoals de vorige jaren) terug bij 0. En het idee achter beleid is dat je op een gegeven moment wel vooruit komt.

3 september 2014 om 11:22

@frikx: kom op zeg. Jij hebt wel heel erg veel blind vertrouwen in Ajax. Wie zou er moeten opstaan dan? Serero? Zelfs als die opstaat is hij nog 1.30. Wie is volgens jou de speler op het middenveld van Ajax die de lijnen gaat uitzetten? Die de bal gaat vragen aan Moisander en Veltman en die dan een goede pass in de benen heeft? Wie? En stel dat je me weet te verrassen en de nieuwe spelverdeler van Ajax kunt noemen, zeg dan ook meteen even wie de kansen gaat afmaken. Want dat soort spelers heeft Ajax nu niet: iemand die de bal wil hebben en het spel verdeelt, en iemand die een goal kan maken. Dat zijn toch essentiële posities op het veld. Ik heb er nul, maar dan ook echt nul vertrouwen in dat we dit jaar kampioen worden.

Ik snap dat Ajaxsupporters niet staan te juichen over deze transferperiode waarin je echte clubjongens als daley en siem verliest en je vervangers aantrekt als zimling. Wil je Europees wat betekenen als Ajaxzijnde moet die hand een keer van de knip. Ik snap best dat Ajax nog wel zal presteren in de eredivisie maar ik zie ze dit jaar meer als de enige ploeg die het PSV lastig kan gaan maken dan als favoriet voor de titel.

3 september 2014 om 08:43

Die hand gaat pas van de knip als Overmars genoeg geld heeft gespaard om de club terug te kopen van de aandeelhouders. Dat moet het achterliggende motief zijn, anders is het onbegrijpelijk waarom je als club zo'n enorme positieve balans nodig denkt te hebben.

Het positieve is dat het openen van die spaarrekening nog niet heeft geleid tot sportieve wanprestaties, ze hebben zelfs knappe kampioenschappen gehaald. Maar 3 jaar gelden werd er wel hard van de toren geblazen dat er, met name Europees, progressie te zien moest zijn. Daar merken we tot op heden niets van.

En dan kunnen de 'supporters' wel weer beginnen over bel-Tsjechen, niet gegeven strafschoppen of een goede wedstrijd tegen het 2e van Barca, feit blijkt dat Ajax er elk jaar na de groepsfase uit ligt en vaak blij moet zijn met plek 3. Geen progressie op dat vlak.

3 september 2014 om 09:25

Dat is toch niet eerlijk wat jer zegt over die europese progessie.
Dan mag er van jou niet gewezen worden op de bizarre omstandigheden bij zowel Ajax-Real als Zagreb- Lyon.
Maar dat is toch gebeurd ?

Want na de revolutie en die uitspraak heb je 3 jaar CL gespeeld 2 x op een haar na de 2 ronde gehaald ten koste van Lyon en Ac milan en heb je 1 x in een poule gezeten met de 3 landskampioen van de sterkst competitie's in europa.

Maar mooier was eigenlijk dat bij ajax ( cruijff en TH) gevonden werd dat Ajax nooit zo kansloos mocht zijn. (real)
En er werd sinds die tijd, 4 pnt gepakt van City, 3 van Barcelona, United verslagen, Milan.

Dus progessie is er wel degelijk.

3 september 2014 om 09:43

Geen verval is trouwens ook progressie als je kijkt naar de investeringen van deze clubs.

Ben blij dat Ajax zich vast houd aan zijn beleid

elftal is er nu op achteruit gegaan , maar we moeten maar zien waar we in de winterstop eindigen.

spelers zoals blind de jong vermeerpoulsen had je kwaliteit maar echt niet voor cl ja we hebben van barcelona gewonnen maar niet door naar de volgende ronde , missen doorzettings vermoge.

misschien hebben we nu met zimling een leider maar kan het niet alleen, ik zie in schone geen leider.
moisander misschien twijfel geval.

vorig jaar had je dat met de jong poulsen zo nodig met blind.

er moet spelers bij elftal is niet in balance.

klaassen staat op denk ik en moisander , maar alleen moisander kan team op sleeptouw nemen.

voor zimling is het nog te vroeg denk ik , komt net bij de club en heeft niet echt veel cl of el ervaring.

als je iets in cl of el wil betekenen moet je grote schoonmaak houden

Misschien dat Klaassen opstaat dit jaar, maar verder zie ik niemand nu bij Ajax echt 'de' stap maken.

3 september 2014 om 08:54

Veltman kan de stap maken en bepalend worden.. Klaassen kan beter en bepalender worden.

Er zijn meer talenten die beter en bepalender kunnen worden. El Ghazi en Kishna bijvoorbeeld. Probleem is echter met talenten dat alhoewel ze beter kunnen worden ze ook hun dipjes kunnen krijgen...

(ik noem trouwens Boilesen bewust niet.... die hoop heb ik opgegeven.. die jongen lijkt het gewoon allemaal niet te snappen... en dat heeft niks met talent te maken maar meer met mentaliteit.. of het ontbreken daar van..)

3 september 2014 om 10:05

El Ghazi en Kishna zijn mijns inzien nog te jong om dit seizoen al bepalend te worden, maar ik zie dat nog wel gebeuren inderdaad. Hoewel ik het idee heb dat Kishna het idee heeft dat hij er al is, maar dit terzijde.

Bij Veltman weet ik het gewoon nog niet. Afgelopen seizoen heeft hij toch een (flinke) mindere periode gekend. Voor het NL voetbal zou het mooi zijn als het hem lukt, maar ik twijfel er over.

3 september 2014 om 10:37

Ik begrijp je twijfels... Absoluut... Kishna komt nu op een moment in zijn carrière wat gaat bepalen waar hij heen gaat. Hij komt nu op een punt dat op basis van talent alleen je het niet meer gaat redden. Dan moet je hard werken gaan combineren met je talent. En hard werken betekend dat je kritisch naar jezelf moet kunnen zijn en bezig moet kunnen zijn met verbeteren.

Ik zie nog te weinig mentaliteit en verbetering bij Kishna. Maar dit kwartje zou dit seizoen kunnen vallen en dan kan hij echt grote stappen gaan maken.

Veltman is inderdaad ook een vraagteken. Hij maakte vorig seizoen te vaak slordige fouten doordat zijn concentratie minder werd. Ik hoop/denk dat hij hierin dit seizoen stappen kan gaan maken. Aangezien hij veel van wat hij doet op basis van hard werken is gekomen en niet alleen op basis van talent.

El Ghazi komt pas dit seizoen kijken. Dus die gaat dit seizoen ook een terugval krijgen (inherent met talent). De vraag is hoe hij hierop gaat reageren (maakt het je sterker of wordt je er zwakker door).

Klaassen heb ik de hoogste verwachtingen van dit seizoen. Vorig seizoen kwam hij terug na een lange blessure. Hij begon goed en kreeg daarna een grote terugval (wat in mijn ogen vooral met fysiek en vermoeidheid uit te staan had.. wat niet gek is nadat je terug bent gekomen van een zware blessure). Ik ben benieuwd wat hij laat zien nu hij een langere tijd fit is geweest en, waarschijnlijk, fysiek sterker is geworden.

Maar als je kijkt naar de cyclus van talent (debuut maken, goed begin, in de hemel geprezen worden, zware terugval krijgen, terug komen, stabieler worden door meer ervaring en uiteindelijk als het goed is stabieler op een hoger niveau komen) dan kunnen we van Klaassen en Veltman verwachten dat ze dit seizoen een stap gaan maken naar stabiliteit.. El Ghazi gaat nog een terugval krijgen en Kishna zit in zijn terugval op dit moment.

3 september 2014 om 13:38

Enrique, ik zie het niet zitten in Veltman. Te klein en te zwak, vond het jammer dat Van der Hoorn voor hem werd gepasseerd.

3 september 2014 om 14:09

Ik vind Veltman het best voetballend talent qua nieuwe verdedigers, echter is er een groot probleem.

Hij maakt zoveel fouten dat het zijn kwaliteiten ondermijnt, domme terugspeel ballen, inkomen op het middenveld en de bal verliezen(wat counters inluid).

Domme tackles in de 16.

Hij snapt het spelletje zeker, maar zijn verdedigende kwaliteiten zijn momenteel echt nog dramatisch.

Zimling... is dat het niveau waar Ajax naartoe wilt?

3 september 2014 om 11:26

Blijkbaar. Niveautje Jupiler league dus. Niveautje bankzitter Mainz en Poolse spits die al jaren geen goal meer maakt. Haha het is zo triest dat ik erom moet lachen.

3 september 2014 om 13:23

tsja, 125miljoen op de bank. beurs afgaan houdt je nog 20-30miljoen over.. moet wat van te halen toch?

Als Ajax fan zou ik simpel verwijzen naar de afgelopen jaren en de resultaten due behaald zijn met deze trainer en toch ook het beleid. Als niet Ajax fan zou ik zeggen weer niet verder Europees. Maar wat mij als voetbal liefhebber het meeste pijn doet waar zijn de Nederlandse Talenten van vroeger. Ajax kon altijd blikken ooen trekken met grote talenten en was altijd hofleverancier. Nu zie ik steeds meer zogenaamde talenten van buitenaf. Die na een periode van leren toch maar al te graag naar het buitenland gaan met een dollarteken in de ogen.

3 september 2014 om 09:08

Ik denk dat Ajax met Cillesen, Denswil, Veltman, van Rhijn, Ligeon, Klaassen, Zivkovic, El Ghazi en Kishna nog genoeg 'Nederlands' talent beschikt.

3 september 2014 om 09:28

Wat Strikersun al zegt, en dat is ook de reden van de Revolutie geweest.
Er moest ander worden opgeleid, en dat is nu zo'n 2 jaar gaande.
Daar moeten de komende jaren talenten uit komen, en volgens vele lopen er in de B ( 16jr) een aantal hele grote.

3 september 2014 om 09:40

nou Albertino.... we hebben deze zomer de grootste talenten (16jr) al verkocht aan de beide Manchesters. Beleid werkt dus maar ten dele

3 september 2014 om 09:41

Ja maar er gaat er nu een van 16 jaar naar MU dus het is maar voor wat het waard is .
Hier is gewoon niet tegen op te boksen als er al een echt diamantje loopt hebben de grote buitenlandse clubs hem al in het vizier .

3 september 2014 om 09:47

@gabstra
@sloep01

Welnee, de grootste talenten zijn Nouri, Dekker en Cerny.
En ook de aangetrokken Leyder, Bay enz
En die hebben allemaal al een contract.

Waarom hadden die jongens nog geen contract ?
Omdat Ajax er nog niet van overtuigd was.
Jongens die zoals die nu naar Man U gaat heb je niks aan want die missen mentaliteit.
Anders kies je op je 16de niet voor geld.

3 september 2014 om 10:22

Nee dat klopt ook deels wel want als je 16 bent moet je zeker nog niet aan geld denken maar volgens mij denken deze jongens ook niet aan geld maar zijn het de ouders of zakenwaarnemers die weer dollar tekens hebben maar je hebt er wel mee te maken .

3 september 2014 om 10:30

Uiteraard hebben die invloed, maar pak bijvoorbeeld Kishna.
Die kon ook weg maar zie gewoon ik wil hier bij ajax blijven en me ontwikkelen, terwijl zn omgeving ook ander geluiden lieten horen.

Ligt ook een beetje aan jezelf natuurlijk.
Weet je vaak lees ik dan dat dit soort jongens zichzelf overschatten, maar ik denk wel eens dat ze zichzelf juist niet zo goed vinden.

Want als je namelijk overtuigd bent van jezelf kan je beter je kans afwachten, terwijl als je denk ik kan het weleens niet gaan halen kun je beter deze kans pakken en naar Engeland gaan waar je ouder een goeie baan krijgen en jij lekker verdiend.

3 september 2014 om 10:42

Ajax was wel degelijk overtuigd van die jongens, maar Ajax kiest er bewust voor om ze een jaar later onder contract te nemen. Die jongens kunnen blijkbaar niet wachten, wat in sommige gevallen te billijken is gezien hun thuissituatie.. En daarbij bieden die clubs 2 tot 4x zoveel als Ajax..

3 september 2014 om 10:48

Waarom hebben al ene leeftijdsgenoten wel een contract dan ?

3 september 2014 om 14:06

Er wordt door de Ajax fans al wel erg veel druk gelegd op die jongens.

Het is belangrijk om een goede opleiding te hebben (voor alle Nederlandse clubs geldt dit), maar het is net zo belangrijk om goede gerichte aankopen ernaast te doen.

Ik wacht al een tijdje op Bazoer, had verwacht dat die nu wel zijn kans zou krijgen. Weet iemand hoe het met hem gaat? Is hij nog niet goed genoeg of verwachten ajacieden hem nog dit jaar in de basis?

3 september 2014 om 13:41

Baardgrasmus, die is nog erg jong he. Maar ik denk dat hij dit seizoen zijn invalbeurten zal krijgen, hij maakt prima stappen in de jeugd.

3 september 2014 om 14:44

Hij is 17 is nu, maar over een ruime maand al 18, Ajax heeft natuurlijk de luxe om spelers niet al heel vroeg voor de leeuwen te hoeven gooien (vilhena speelde op zijn leeftijd al een seizoen in Feyenoord 1) en misschien is dat ook wel goed voor zijn ontwikkeling. Ik ben erg benieuwd naar hem, had het idee dat dit het grootste talent was in de ajaxopleiding, al kan dat ook de hype om zijn transfer zijn geweest.

3 september 2014 om 15:02

Baardgrasmus

Mwoah het allergootste talent kan ik moeilijk zeggen, ik vind Nouri ook een supergroot talent. Maar dat hij er gaat komen heb ik al het geloof in, hij had een stroeve start maar zijn talent spat eraf. Kan ook niet wachten om die jongen te zien spelen.

Dat is inderdaad altijd zo geweest en zal nu ook wel gebeuren, alleen is de vraag waarom dit toch steeds moet gebeuren. We verkopen onze beste spelers aan het eind van de transferperiode en hopen dat er een ander op zal staan. Komen we zo verder? Dit is geen stap vooruit en dat waren we juist van plan. Europees succes..ik hoor het Marc nog zo zeggen. Dat betekent een andere aanpak en niet jaar in jaar uit je beste speler verkopen met nog 2 transfer dagen te gaan. Dat betekent ook een lijstje klaar hebben liggen en de spelers op dat lijstje al benaderd hebben of ze open staan voor een overgang naar Ajax. Dat voorkomt paniekaankopen zoals Zimling. Ik dacht dat ze dat nu toch wel wisten. Waarom weten alle supporters hoe het moet, maar weten de mannen in de Arena het steeds te verknallen? Op dit moment is mijn vertrouwen in Marc Overmars en zijn staf (dus niet Frank, Dennis etc.) erg laag. Het feit dat Frank niet eens op de hoogte werd gehouden en om zijn mening werd gevraagd bij de verkoop van Vermeer geeft al aan dat er iets goed mis is in de communicatie. Frank werd wel gebeld dat Kenneth naar Rotterdam zou gaan, maar had er verder niks meer op in te brengen. Er zijn teveel fouten gemaakt en de supporters krijgen nu weer (!) te horen dat we het er maar mee moeten doen. Hopen dat er weer iemand op staat...wat een ontwikkeling...

3 september 2014 om 09:51

Precies! Goed verwoord, zo denk ik er ook over.
Je verkoopt elk jaar je beste speler(s) maar je kan toch niet elk jaar verwachten dat er iemand uit de jeugd gelijk opstaat met het zelfde of vergelijkbaar niveau? Helemaal voor Ajax op de zo cruciale positie als de CVM moet er gewoon echt iemand van niveau staan. Als je zoals jij al aangaf letterlijk uitspreekt dat je Europees succes wilt boeken en stappen wilt maken zul je af en toe, wanneer een jeugdspeler het niet gelijk kan oppakken, de knip moeten trekken voor een speler van niveau! Zo kan je verder en Europees succes hebben. Het beleid is verder fantastisch, de jeugd opleiding zit goed in mekaar en de jeugd krijgt voorrang maar de jeugd kan het niet alleen! Dus moet je af en toe een speler halen waar de jeugd zich aan kan optrekken en niet met van die breedte halve aankopen komen en dan uitspreken dat je Europees succes wilt. Ik vind dat iemand Overmars dit gewoon keihard moet vertellen ofzo want iedere Ajacied ziet het probleem.

3 september 2014 om 10:48

Nou, dan zou ik zeggen, spring op je fiets, fiets naar de Toekomst en spreek hem er op aan! Zo moeilijk is dat niet hoor!

3 september 2014 om 16:14

Haha denk niet dat Marc naar mij gaat luisteren, wie ben ik om dat hem te vertellen.

Het zou mooi zijn als de voorzitter van de supportersvereniging van Ajax dit hem kon vertellen.

3 september 2014 om 10:09

@ Arie Vink

Precies, volgens mij zei het huidige bestuur ook voor en tijdens de revolutie dat het eens afgelopen moest zijn met het verkopen van sterktehouders een paar dagen voor het sluiten van de markt. Dit omdat Ajax nooit in staat is om op zo'n korte termijn iets gelijkwaardig te halen.

Nieuwe sterren staan inderdaad altijd op dat veranderd niet nee, maar wat ook niet veranderd is dat Ajacieden zelden zin hebben of in staat zijn om fysieke duels aan te gaan. Je vraagt je toch echt af na meer dan tien jaar hoelang het nog moet duren voordat Ajax dit echt eens onderschrijft ? Qua mijn gevoel zien onze talenten er ook altijd uit als jochies, maar als ik dan naar leeftijd genoten in het buitenland kijk zien die er vaak toch al meer indrukwekkender uit. Net als het vaak niet werkt om zoveel verantwoording te leggen op spelers die net sterktehouder zijn geworden, je hoorde later ook niet voor niets van kwalitatief goede spelers zoals Sneijder en van der Vaart dat zij daar grote moeite mee hadden.

Daarnaast begin ik mij nu echt af te vragen of het realistisch is om met de jeugd eerder te pieken, elk jaar zie je debutanten regelmatig dezelfde fouten maken, maar ook de spelers die iets ouders zijn. Dus ik vraag mij af in hoeverre er binnen Ajax hier aandacht aan besteed word. Bijvoorbeeld tien jaar geleden werd een bepaalde fout gemaakt, dan zou je denken dat dit binnen de organisatie opvalt en men daarmee aan de slag gaat. Nu zijn we tien jaar verder en je ziet nog steeds wekelijks dezelfde fouten gemaakt worden, als dat echt alleen puur jeugdigheid is dan zal dat nooit veranderen.

Alleen kan ik het niet uit mijn hoofd krijgen dat het ook gewoon (deels) een mentale kwestie is of een stukje bewust wording is. Hoe vaak word er wel niet op gehamerd dat je nooit je man mag laten lopen of doodsimpele afspraken bij standaard situaties keer op keer niet worden nagekomen ? Of het nou om talenten of wat oudere spelers gaat in het eerste elftal vind ik dat clubs in Nederland meer mogen of zelfs moeten eisen. Iedereen kan gerust eens zijn dag niet hebben, maar bepaalde fouten lijken maar niet te worden uitgebannen. Qua mijn gevoel vallen atleten in andere sporten veel minder vaak in foute herhalingen.

Wat betreft Overmars ben ik ook al mijn vertrouwen in hem kwijt, de meeste van zijn aankopen/huurlingen hebben geen bijdrage geleverd. Tel je alles bij elkaar op begint dat bedrag toch ook wel op te lopen wat gewoon geld verspilling is. Ook bekruipt mij het gevoel dat er nog steeds niet naar de scouting word geluisterd, dat gebeurde al niet onder het juk van Coronel en nu heb ik ook zo mijn twijfels. Daarnaast zegt Ajax wel dat wij als supporters te hoog mikken qua versterkingen maar het is eerder andersom. Op een enkeling na verwacht geen een supporter dat er een speler voor 30 miljoen gehaald word. Alleen voor tussen de 5, 10 en 15 miljoen moet je echt nog wel wat kunnen vinden, er zijn ook genoeg namen genoemde de laatste dagen voor het sluiten van de markt die aan dat prijskaartje voldeden. Ook vind ik het onbegrijpelijk dat hij ook weer zoveel tijd verknoeid heeft aan van Ginkel terwijl het op voorhand al duidelijk was (volgens Swartkruis) dat hij niet naar Nederland zou terug keren.

Het beleid slaat in mijn ogen door, het lijkt nu wel een doel op zich te zijn om geen geld uit te geven. Het lijkt dat er totaal geen urgentie is om op "key positions" te versterken, men neemt rustig seizoenen de tijd om een vervanger te zoeken (of het nu om ervaring, kwaliteit of fysieke kracht gaat) met alle gevolgen van dien. Daardoor verloopt het spel stroever, worden spelers structureel positioneel misbruikt (wat gewoon niet goed kan zijn voor de ontwikkeling lijkt mij). Als hij nu al amper in staat is om hier aan te voldoen hoe moet dat dan gaan wanneer de lichting doorbreekt waar de club zoveel van verwacht ?

Wat betreft Dekker, mijn voorzitter is hij niet met zijn altijd politiek correcte uitspraken omdat hij zijn baantje niet kwijt wilt en in mijn ogen niet goed genoeg opkomt voor de supporters. Op momenten wanneer hij fel moet zijn is hij dat niet, wanneer er weinig eer te behalen is heeft hij een iets hardere toon.

3 september 2014 om 10:53

In je tweede alinea noem je precies de reden van het aantrekken van Zimling.
Iemand die wel zin heeft de duels aan te gaan, en iemand die en de duels aan wil gaan en heel goed kan voetballen is alleen te betalen door de Sjeiks.

3 september 2014 om 11:24

Iemand die ballen af kan pakken en kan voetballen hoeft niet per se een heel dure speler te zijn. Vurnon Anita kan dit bijvoorbeeld, Nigel de Jong terugpolsen zou je altijd kunnen proberen of die Sandro die van de Spurs naar QPR is vertrokken kan dit ook.

3 september 2014 om 13:47

Afca_leeds, mooi betoog! Zie dit allemaal ook met lede ogen aan, als klap op de vuurpijl word dan geroepen we moeten de 2e ronde CL bereiken. Met dit armoedig elftal? Lachwekkend.

3 september 2014 om 13:49

Yessai, je de serieus dat die twee nu al terugkomen naar de eredivisie? Anita verdiend bakken met geld in de mooiste competitie ter wereld, en speelt ook best veel. En Nigel is in de kracht van zijn leven, nog niet versleten en verdiend ook bakken met geld in Milaan.

3 september 2014 om 14:13

Nigel is nog veel te goed voor Ajax.

Ze hebben gewoon een paar brekers nodig(type Davids/clasie, die zijn tanden erinzet en iedereen kapot irriteert)

Ik vraag mij zeer openlijk af of Turuc niks voor ajax is.

3 september 2014 om 15:11

@ albertino

Zo´n type hebben we absoluut nodig, maar als ik naar zijn cv kijk en dat vergelijk met die van Poulsen vind ik het wel tegenvallen. Als hij echt zo´n grote leider zou zijn vind ik het opvallend dat Mainz hem zo makkelijk heeft laten gaan, uiteraard geef ik het voordeel van de twijfel.

3 september 2014 om 15:16

@ Sulejmanii

Dank voor het compliment, weet je wat ik echt het meest trieste vind ? Dat bepaalde fouten die voorgaande besturen maakte nog steeds gemaakt worden. En dat men (de club maar ook veel Ajacieden) net alsof doet het plan van Cruijff alleen maar ging om het (deels) opleiden van talent, alleen op een of andere manier worden al die andere onderdelen die zouden moeten bijdragen aan zijn eind filosofie totaal genegeerd. Op opmerkingen zoals " moeten we dan onverantwoorde uitgaven doen" of "kom maar met namen" ga ik niet eens meer in. Dat is al door zovelen haar fijn uitgelegd maar toch menen velen te denken dat supporters zoals wij het "oude beleid" weer voor staan.

3 september 2014 om 16:01

@afca_leeds
Klopt hij heeft een minder CV, maar dat wil niet zeggen dat hij niet een aanwinst kan zijn.
Ik bedoel Poulsen had meer CV maar was ook al 3 jaar ouder, niet dat dat het cv beter maakt maar bedoel meer dat Zimling iets krachtiger en beweegelijker is.

@yesai
Noem nou is niet van die rare namen, die komen niet.
Anita vind ik wel een goede, niet dat hij terug wil maar daarom probeert Ajax ook "anita's" op te leiden.

3 september 2014 om 16:19

Nee Albertino zegt dat zulke spelers alleen te betalen zijn door de sjeiks waarop ik reageer dat dit niet perse zo is. Nigel de Jong hoef je geen sjeik voor te zijn om hem te contracteren, zo duur is hij niet. Of hij zin heeft is een tweede maar je kan het proberen. Anita kan ook een bal afpakken/voetballen en is ook niet te duur.

3 september 2014 om 13:44

Arie, uistekend betoog ben het overal mee eens. Al vind ik wel dat we Zimling de kans moeten geven, achteraf bleek Poulsen goud waard in vooral de grote wedstrijden.

Waar maken we ons aan de ene kant druk om? In de selectie is niet veel veranderd. En er staan inderdaad weer andere spelers op.

Los van dat ik van mening ben dat er de afgelopen jaren wel heel mager is aangekocht bij Ajax- zodanig dat ik toch serieus vermoed dat die bak met geld bedoeld is om de club bijvoorbeeld van de beurs af te halen- en een Van Ginkel of Propper toch echt wel iets eerder gepolst hadden kunnen worden, word ik wel moe van die verwende supporters die meteen paniek beginnen te zaaien en te zeuren. De afgelopen jaren was de competitiestart steevast matig, maar we zijn vier jaar achter elkaar kampioen geworden, terwijl we daarvoor Zeven jaar hebben moeten wachten. Dat is al geweldig als je bedenkt dat waar toen is begonnen een lange termijn plan is. Daar mag best wel eens een minder jaar tussen zitten, want niet alleen de speler, maar ook de technische staf is redelijk jong en onervaren. Die leren er ook van als ze een keer keihard worden geconfronteerd met het feit dat ze dingen verkeerd hebben gezien. Dat hebben ze Fergusons, Del Bosques en Ancelotti's van deze wereld ook meegemaakt. Daarnaast is het gewoon elk jaar hetzelfde liedje: piepen dat jongens als Anita, Vertonghen, Alderweireld of Eriksen vertrekken en dat iemand als Daley Blind toch niet de kar kan gaan trekken, terwijl diezelfde Blind dan het daaropvolgende WK gewoon één van de sterren wordt en naar een grotere club kan trekken dan de eerder genoemde jongens. Doe eens rustig, heb eens wat geduld en geef andere jongens een de kans. Een Klaassen is nu gedwongen nog meer stappen te maken en een jongen als Bazoer zal nu nog dichter tegen het eerste komen aan te zitten, zodat we over een aantal jaar met z'n allen kunnen piepen dat het vertrek van dragende speler Bazoer niet is opgevangen als die naar een buitenlandse topclub is vertrokken. Ondertussen ben ik gewoon trots op de kwaliteit aan spelers die Ajax blijkt voort te brengen. Ook dat is iets om trots op te zijn en waar Ajax voor staat.

3 september 2014 om 09:58

@ 23vdv23

Het heeft te maken met het voetbal dat Ajax speelt. Dat was vorig seizoen al onvoldoende, maar daar werd door Ajax zelf geen aandacht aan besteed omdat de concurrentie al helemaal zwaar onvoldoende presteerde. Ajax had vorig seizoen al een ernstig gebrek aan creativiteit op het middenveld en een goede spits hebben we ook al tijden niet meer gezien. Nu is daar opnieuw niets aan gedaan, is een van onze beste spelers verkocht die vervangen wordt door een hele middelmatige voetballer, is een uitstekende keeper voor een peuleschil verkocht aan de directe concurrent, en hebben we als nieuwe spits Milik die al na 1,5 wedstrijd door De Boer is afgeserveerd....het is lachwekkend. Ik wil weer Ajax-voetbal zien, aanvallen, dominant, frivoliteit....

Allemaal geweldig maar we hebben nu al niet veel ruimte meer voor verder puntverlies en ik vrees dat we nog heel wat punten gaan verspelen. Het moge duidelijk zijn dat er een minder Ajax staat waar de supporters gewoon flink voor moeten betalen. In mijn ogen is de seizoenskaartenhouders een worst voorgehouden die een saucijsje blijkt te zijn geworden. De niet-Ajacieden verheugen zich nu al op de afgang die we tegemoet gaan in de CL. De echte supproters zitten voor 125 euro 3 wedstrijden te kijken naar minimaal twee afslachtingen. Barca heeft immers iets goed te maken tegen Ajax.

3 september 2014 om 09:46

Ajax gaat zich niet laten afslachten. Pure speculatie, daarbij is een 1-6 misschien wel mooier om te zien dan een 0-1 als je er voor betaald hebt en je van verlies uitgaat.

Dit Ajax is beter dan het Ajax van vorig jaar.

4 september 2014 om 09:29

Tuurlijk niet ik ga liever strijdend nipt ten onder met 0-1 dan met 1-6 een pak slaag krijgen in eigen huis en de joke van de CL zijn.

Ajax heeft gefaald met het inkoopbeleid.

Opnieuw. Frank is nu wéér degene die het allemaal maar in elkaar moet zien te breien. Ajax had gericht moeten investeren in een goede spits en creativiteit op het middenveld. Dan hadden we een stap vooruit kunnen maken. Nu hebben ze een Poolse spits gekocht, die door De Boer nog op de bank blijft voor Vd Hoorn (!), is Overmars als een dwaas achter Eto'o aan gaan hollen, waar niemand in geloofde en wat ook zo bleek te zijn, is Vermeer verkocht voor een appel en ei aan de directe concurrent en wordt Blind uiteindelijk vervangen door Zimling...

Het gaat mij namelijk vooral om wat voor een voetbal Ajax speelt, en dat was vorig seizoen al vaak onvoldoende. Dat gaat er met deze selectie niet beter op worden... Zucht..

3 september 2014 om 11:14

Jij snapt het tenminste

3 september 2014 om 14:07

Helemaal met je eens. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Frank de Boer nog wil blijven, als dit zo doorgaat. Hij kan hier toch he-le-maal niks mee? Een stelletje middelmatige voetballers, met een paar talenten ertussen. We hopen allemaal op die talenten, en natuurlijk zal er wel iemand opstaan (bijvoorbeeld Klaassen), maar dat is niet genoeg. Er moet ook kwaliteit worden ingekocht zo nu en dan, en met Milik, Zimling en Boer is dat niet gedaan, terwijl er met Blind, De Jong en Vermeer wel kwaliteit weg is gegaan.

Het opstaan van spelers gebeurd meestal in een selectie waarin al enkele spelers staan. Een top elftal wordt gedragen door, enkele sterkhouders. Spelers met veel ervaring die duidelijk beter zijn dan de rest.

Andere spelers kunnen zich naast zullen klasbakken ontwikkelen en sommige spelers "staan dan op" maar velen ook niet. Het tempo waarin Ajax de spelers die "opstaan" verkoopt is zo hoog dat er geen tijd meer is om te zien welke spelers aan hun top zitten en die laatste stap nooit zullen maken. Er wordt gewoon vanuit gegaan dat als er maar genoeg druk is de Serero's, Duartes en vanrhijns automatisch die stap zetten.

Dat is een utopie. Dan zouden bij Ajax alleen toppers in het eerste eindigen. Dat is in 100 jaar nooit zo geweest en is ook nu niet het geval. Tijdens de opleiding valt 90 al af maar de historie leert dat ook in het eerste nog een groot deel van de spelers min of meer mislukt. Maar met de huidige uitstroom aan de bovenkant houdt je geen elf spelers over als je de spelers die het duidelijk niet gered hebben ook verkoopt.

Er staan altijd nieuwe sterren op, ze praten de laatste jaren wel allemaal Deens. Waar blijven de eigen sterren?

3 september 2014 om 14:11

Dat Deens dat De Jong, Blind, El Ghazi, Kishna, Veltman en Van Rhijn praten is dan verdomd goed te verstaan, Bones58. De enige Deense talenten zijn Eriksen, Fischer, Boilesen en Andersen, en die voeg(d)en allemaal wat toe, dus snap het probleem niet zo. Sterker nog: het Nederlands van zo iemand als Schone is beter dan dat van de gemiddelde Voetbalzone bezoeker.

De grote sterren uit het Ajax-verleden naar de lichting 96 waren vooral aangekocht, denk aan Ibra, Suarez, Huntelaar, Maxwell enz. (Sneijder is de uitzondering) sinsdien zijn er bij Ajax geen echte sterren meer opgestaan.

Er staan altijd nieuwe sterren op? Dat klopt wel. Alleen je bent zo sterk als je zwakste schakel. Het aantal zwakke schakels zijn er nu teveel. Van sommige hadden we al afscheid moeten nemen en sommige horen gewoon te banken.

Helemaal eens met het beleid van Ajax, kopen om het kopen heeft geen zin..

Iets wat mij vresselijk irriteert is dat Ajax, Blind verkoopt voor een dik bedrag en een potentieel top keeper laat gaan voor (1 milj) en een groot talent naar Man utd ziet vertrekken voor alleen de opleidingsvergoeding.

3 potentiele top spelers weg voor 19 miljoen.

Had dan Cillessen verkocht voor 10 miljoen en Vermeer eerste keeper laten worden.
Straks vertrekt Cillessen en moet Ajax een top keeper kopen want die hebben we niet klaar staan..

Nieuwe sterren? Hoe bedoel je nieuw. Wou je zeggen dat daley blind een ster was hahaha

3 september 2014 om 14:46

Net uitgeroepen tot beste speler van het vorige seizoen. Ik weet niet wat je onder 'ster' verstaat, maar wat mij betreft kan hij als beste speler van de eredivisie zeker doorgaan voor een ster. Auto van de zaak: een zwarte Corvette. Ik weet niet waar jouw baas je in laat rijden, maar als je met een Corvette voor mag komen, vind ik dat aardig in de categorie 'ster'.

3 september 2014 om 15:26

Eigen baas ouwe! 750l uit 2009 . Ik vind Blind zwaar overschat. Deze jongen is voor 17,5 miljoen getransfereerd aan de hand van 1 gelukkige pass op van persie op t ek. De rest van het WK speelde hij als een natte krant.

3 september 2014 om 15:26

Overigens een superdeal voor Ajax, ik had m voor 5 miljoen ook verkocht

Louis zal wel Blind zijn geweest en dacht dat de komma na de 1 stond ipv na de 7

3 september 2014 om 14:09

jezus christus kan iemand deze 'grap' verwijderen

3 september 2014 om 18:54

Ik vond hem leuk

Het zijn meerdere dingen.

Ajax claimt voor eigen jeugd te gaan, maar ik zie nu op rij Vertoghen Eriksen en Blind vertrekken terwijl ze opzich nog wel eventjes konden blijven. Als je zegt voor de jeugd te gaan moet je daar dan ook in investeren.

Daarnaast is het aankoopbeleid van Ajax raar. Huren Bojan Cuenca Millik enz. Bojan en Cuenca 0,0 toegevoegde waarde. Duarte V D Hoorn Sana enz kopen we, maar die hadden toen ze aangetrokken werden al geen toegevoegde waarde en het was maar de vraag of dat er ooit van zou komen.

Tot nu toe is schone een goede (transfervrij) aankoop geweest. En Poulsen was ook zeer nuttig.

En ten derde vind ik Frank tactisch niet zo sterk. Al een jaar lang staat onze creatiefste middenvelder rechtsvoor. Vaak als we tegen ploegen spelen die zich inbouwen moet je Van Rhijn toepassen om die rechterflank te bestrijken, want ik heb schone nog nooit op snelheid ff een mannetje uit zien spelen en de achterlijn zien halen. Dit gebeurd ook vaak aan de andere kant waardoor onze rechts en links achter te veel naar voren staan en logischer wijs die counter waar Ajax altijd zo slecht tegen presteert ons de das om doet.

Zo zijn er nog wel meer tactische zetten waar je grote vraagtekens kan bij zetten. Frank wil alleen maar het eigen systeem spelen tegen elke ploeg en daarom zie je in de eredivisie ook een paar ''angstgegners'' waar Ajax sinds de komst van Frank moeite mee heeft.

Tactisch kan het dus beter. Er moet een keuze worden gemaakt, of nuttige aankopen doen en voor de rest de jeugd. Dus niet meer rare snuiters huren of van die vage nog niet bewezen aankopen. Of Ajax moet gewoon alleen kijken naar oude rotten op de transfermarkt zoals Poulsen die het team kunnen leiden.

Maar deze tussenweg met de befaamde eigen jeugd en dat rare aankoopbeleid daar word je simpwelweg niet sterker van, niet vol voor eigen jeugd gaan en ook niet vol gaan voor echt goede versterkingen. Het is allemaal een beetje half half.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren