Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Boussaboun laakt houding VVCS: ‘Waar zijn ze? Geen ruggengraat en geen ballen!’

Laatste update:

De situatie rond Anwar El Ghazi houdt de gemoederen in Nederland en Duitsland behoorlijk bezig. De aanvaller zag onlangs zijn contract worden verscheurd door 1. FSV Mainz 05 nadat hij zich op sociale media had uitgesproken over het conflict tussen Hamas en Israël. Inmiddels is bekend geworden dat de aanvaller een rechtszaak gaat aanspannen. Voetbalzone ging in gesprek met oud-voetballer en analist Ali Boussaboun, die zich volledig achter El Ghazi schaart.

Toen Mainz zich voor het eerst uitsprak over de post van El Ghazi, gingen bij Boussaboun de haren overeind staan. "Wij hebben het in het westen altijd over de vrijheid van meningsuiting. Dat zou een groot goed zijn. Maar zodra een speler zich uitspreekt over genocide, want dat is het, en zegt tegen elke vorm van onrecht te zijn, gaat de club meteen op de achterste poten staan."

De situatie in Gaza grijpt Boussaboun aan. "Dit zijn oorlogsmisdaden die worden gepleegd. Er worden ziekenhuizen gebombardeerd, vluchtelingenkampen, ga zo maar door. Als de oprichter van Mainz, een man met een Joodse achtergrond, zou zien wat er nu gaande is bij zijn club, zou hij zich omdraaien in zijn graf."

Mainz werd ooit opgericht door een Duitse Jood die in Auschwitz om het leven kwam. Boussaboun is van mening dat de club El Ghazi juist zou moeten respecteren. "Hij spreekt zich uit tegen onrecht. Onrecht is onrecht. Maar blijkbaar is er een rode lijn waar je niet overheen mag. Zodra je je uitspreekt, is er sprake van antisemitisme. Dat vind ik schandalig."

VVCS
Ook wijst Boussaboun met een beschuldigende vinger naar de VVCS. De Vereniging voor Contractspelers is een belangenorganisatie voor profvoetballers, maar heeft volgens de oud-spits van Feyenoord openlijk gefaald. "Waarom heeft niemand een statement naar buiten gebracht? Waarom is niemand achter hem gaan staan?"

"Hij heeft niemand beledigd, maar ze zijn nergens te bekennen. Waar zijn ze? Dat neem ik de VVCS echt zeer kwalijk. Dat ze hem zo hebben laten vallen. Er loopt nu een onderzoek tegen die jongen. Voor wat? Wat heeft hij gezegd? Hij heeft niemand beledigd. De VVCS heeft zich van zijn slechtste kant laten zien. Ze hebben geen ruggengraat en geen ballen."

Volgens Boussaboun zou de VVCS contact moeten opnemen met de Duitse bond. "Ze zouden moeten zeggen: 'Waar zijn jullie mee bezig? Leven we in een democratie of is dit een verkapte dictatuur?’ Die club ook. Brengen ze een statement naar buiten alsof het zijn woorden zijn. Ik heb zoveel respect voor El Ghazi. Zóveel respect."

WK in Saudi-Arabië
Omdat Nederland ervoor koos om geen stem uit te brengen over een resolutie die opriep tot een onmiddellijk staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas, heeft een statement uitbrengen over het aanstaande WK in Saudi-Arabië (2034) volgens Boussaboun geen enkele zin. "Wij hebben niet het recht om daarover te praten."

"Stop met mensenrechten. Waarom staan we nu niet op door wat er gebeurt in Palestina? Waar zijn we? Waar zijn alle moraalridders die vooraan stonden om Qatar te veroordelen voor verboden vlaggen? Wij mogen niet meer praten over Saudi-Arabië of Qatar. Waarom? Wij hebben ons onthouden van een stem. Het WK? Lekker belangrijk."

Boussaboun stelt dat Nederland geen haar beter is dan Saudi-Arabië. "We doen zaken met Saudi-Arabië. Daar verdienen we heel veel geld aan. Dat is al een reden om onze mond niet open te doen. Nederland heeft een goede relatie met Saudi-Arabië en die zullen ze nooit verbreken. Daar is te veel geld mee gemoeid. We zijn minstens zo erg."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

From Sergiño, to you | PSV
20 hints ??#voetbal
Reacties

Het te verwachten genuanceerde verhaal van die kerel. En binnen een paar minuten zullen de comments wel weer dichtgegooid worden.

Ondanks dat hij zeker een aantal terechte punten aanhaalt snap ik nooit wat je hoopt te bereiken met “stop met mensenrechten”. Het slaat namelijk nergens op. Je bent hypocriet omdat je je uitspreekt voor het ene en het andere negeert. Dat levert dan (terechte) frustratie op. Maar de oplossing is dan niks doen? Volledig geschifte redenering.

15 november 2023 om 14:37

@lierse1997

Je neemt zijn uitspraak denk ik iets te serieus. Hij bedoelt:' Stop met mensenrechten' op de manier van:' Als je elke keer maar kiest wat in je straatje past, houd dan je mond voortaan over mensenrechten.'

15 november 2023 om 14:38

Zijn standpunt is denk ik toch wel echt dat Nederland moet stoppen met kritiek hebben op andere landen.

15 november 2023 om 15:32



Sorry, maar dit is geen whataboutism meer als je selectief kritiek gaat hebben op bepaalde landen. Da ben je gewoon hartstikke hypocriet bezig en zal dan niemand je ook serieus meer nemen.

15 november 2023 om 15:40

Waarom gaat hij dan zo los op de behandeling van de Palestijnen maar negeren types als hij het volledig als bijvoorbeeld Saudi Arabie hetzelfde met Yemen doet. Verschil is dat (in zijn ogen) witte mensen het dit keer doen en dan is het opeens wel de aandacht waard.

15 november 2023 om 15:54

Iedereen is hypocriet hoor. De vraag over Jemen toont het al meteen aan.

15 november 2023 om 16:21

Er is wel wezenlijk een verschil tussen één individu die dat doet en een overheid die dat doet. En ik weet niet van jou, maar ik heb de Nederlandse overheid hoog zitten in de wereld en ik verwacht meer van hun dan van een China of Saudi Arabie. Maar ja, als zelfs Nederland mensenrechten gaat schenden dan zijn we helemaal zoek!

15 november 2023 om 16:25

Dit hele conflict is te groot voor voetbal, veel mensen gooien maar alles op social media, dan heeft ook een club wie je vertegenwoordigd het recht je op straat te zetten. Is namelijk ook nog eens een beruchte uitspraak van Hamas, waarbij geïmplementeerd word dat je Joden moet uitroeien, ook al zeggen voorstanders dat ze dat er niet mee bedoelen.

Ik ben zelf tegen Hamas, ik verwonder mezelf er wel over dat weinig Islamitische personen zich hier niet tegen uitspreken. Ben ook vel tegen hoe Israël met dit conflict omgaat, dat is net zo misdadig als Hamas.

Het is te hopen dat ze daar ook nog eens in vrede kunnen leven. Dat gun ik namelijk alle inwoners van zowel Palestina als Israël of ze nou Joods, Islamitisch of welk ander geloof aanhangen.

Vind trouwens hetzelfde als mensen zeggen dat je alle islamitische mensen of Palestijnen moet uitroeien. Mag je net zo goed een voetballer voor ontslaan.

15 november 2023 om 16:30

Goed en terecht punt dat je maakt. Als zelfs ons ‘beschaafde’ Nederland de mensenrechten gaat schenden dan zijn we echt pas ver heen!! Met nota bene mijn Den Haag waar we straks na oorlogsmisdadigers als Milosevic en Mladic ook Rutte moeten gaan berechten in het Internationaal Gerechtshof! Waar gaat het allemaal heen met deze wereld..

15 november 2023 om 16:43

Welke rechten schend Nederland. Graag concrete voorbeelden@GS

15 november 2023 om 16:45

Rutte berechten in Den Haag voor wat? Graag concrete voorbeelden@ adodenhaag

15 november 2023 om 17:25

Dit soort uitspraken gaan over het algemeen over de toeslagenaffaire lijkt me. Inderdaad een schandalig stukje beleid en uitvoering hiervan en een gotspe dat Rutte er niet alleen niet voor is opgestapt, maar we blijkbaar massaal VVD blijven stemmen, maar dit staat wel in vrij schril contrast met wat er gebeurt in Jemen of Gaza.

15 november 2023 om 19:36

Rutte 3 daardoor gevallen, dus ze zijn wel degelijk opgestapt.

15 november 2023 om 19:44

Rutte is niet persoonlijk opgestapt natuurlijk. Denk eerder dat daar op gereageerd wordt.

15 november 2023 om 21:06

Ik bedoel opgestapt als leider van de VVD. Na een gepaste periode van tijdrekkem bij de formatie om de verontwaardiging te latem wegebben ging ie weer vrolijk verder met geen persoonlijke verantwoordelijkheid dragen.

16 november 2023 om 07:17

Zijn jullie covid vergeten? Uit wob-documenten is duidelijk geworden dat onze zgn goede leiders manipuleren, ophitsen, liegen, verdraaien en onderdrukken. Het is 1 grote ranzige toestand.
Ze maken er al jaren een puinhoop van. . Laat ik maar niet over het klimaat beginnen en oa. de boeren die daaronder gebukt gaan. Of de oorlog in Oekraïne en Gaza waar de overheid een bedenkelijke rol inneemt.
Je wil niet weten hoeveel onze leiders liegen en bedriegen voor een bepaalde agenda (geld!🤑🤑🤑)

Geen haar op mijn hoofd die denkt aan stemmen. Ik ga me aan niemand in de politiek verbinden. Een leider heb ik niet nodig! Zeker niet als die ook nog verteld hoe ik moet leven en wat goed voor me is, terwijl ze oorlog voeren en mensen van hun vrijheid beroven. Stelletje machtswellustigen, gewoon goed omgaan met je buren en medemens. Liefde en vrijheid.

Alles moet schijnbaar kapot en iedereen vind het goed. Enkel de toeslagenaffaire aanhalen? Zien mensen het niet zo of is er iets mis met het geheugen?

16 november 2023 om 08:52

Niet stemmen lijkt me inderdaad het beste in dit geval. Veel sterkte met de wereld; ik hoop dat je ondanks alle vijanden wel af en toe gelukkig bent.

16 november 2023 om 09:06

Welke rechten schend NL. Nou kijk maar eens voor de grap welke moties niet zijn aangenomen in de tweede kamer bij dit Israel - Palestina conflict. Je krijgt bijna het idee dat de nederlandse politiek geniet van de situatie in Gaza als je ziet hoe er gestemd wordt.

16 november 2023 om 23:07

@gs12 - Het is een illusie dat er een land ter wereld is die geen mensenrechten schendt. Direct of indirect doen ze het allemaal, ook omdat je heel erg veel verschillende mensenrechten hebt met nog veel meer gradaties. Zelfs daarin moet je soms concessies maken, waarin je je schuldig maakt aan het ene om de ergere te voorkomen. Daar mogen we discussieren, daar mag je ze verantwoordelijk voor houden, maar we moeten niet gaan doen alsof je alles op 1 stapel kunt gooien. Dergelijke vergelijkingen en discussies zijn wel wat gecompliceerder dan dat.

17 november 2023 om 23:43

Ik ben zeer gelukkig, heb ook geen vijanden. Heb het licht gezien en weet wat ik wil, wat ik hier op aarde kom doen. (Voetballen jonge!)
Verbaas me vooral over toestanden in de wereld en hoe de mens er op reageert. Dit spreek ik ook uit.
Ik raadt iedereen aan om jezelf niet meer te verbinden mer personen/ leiders waarvan je niet weet hoe zuiver ze zijn maar wel een rol innemen in dit mallifide systeem.
Laat je vooral niet leiden dpor dooddoeners zoals: dan mag je verder ook niks zeggen of dan gaat je stem naar een ander. Nee mijn stem gaat naar niemand van die idioten.
Als jij je verkiesbaar stelt migi dan wil ik het nog overdenken. Beetje humor zou goed zijn.

15 november 2023 om 14:41

Over de onderdrukking van christenen en het onrecht wat hen wordt aangedaan hoor ik hem ook niet.Dat staat los van hoe ik tegen de situatie aan kijk maar valt me op dat er vanuit iedere hoek alleen maar subjectieve verontwaardiging is.

15 november 2023 om 14:44

Ook zo logisch als iets natuurlijk. Je kan je niet inzetten voor alle leed in de wereld.

15 november 2023 om 15:16

Klopt maar het is wel erg eenzijdig. Ik snap dat ze met bepaalde groepen meer afiniteit hebben, maar dat hebben sommige dan maar met die ene groep. En als die groep dan zelf iets doet wordt dat dan vaak goed gepraat of gewezen wat andere hen weer aan doen.

15 november 2023 om 15:20

Ik snap zulke redeneringen ook nooit. Totaal niet constructief.

15 november 2023 om 16:49

Zoiets heb ik dus ook. Als IS weer eens een aanslag doet en iedereen vraagt een moslim om zich uit te spreken, vinden ze dat belachelijk. Nu valt Hamas Israël aan en reageert Israël en horen we ze wel. Ieder mag een standpunt hebben van mij in deze kwestie en je uitspreken en opkomen voor de onschuldige slachtoffers aan Palestijnse kant vind ik prima. Maar spreek
Je dan altijd uit

15 november 2023 om 16:18

Ga hier alvast maar aan wennen. Als je ergens kritisch over bent wat niet past in het straatje van de regering , kan je geblokkeerd worden. De Nederlandse geheime dienst krijgt al meer bevoegdheden om het emailverkeer te controleren. In China en Amerika gebeurd het al en snel zullen meer landen volgen.
Hopelijk zal de rechtszaak duidelijkheid verschaffen.

15 november 2023 om 16:54

Natuurlijk is het vreselijk wat er in Palestina aan de hand is. Zoiets mag natuurlijk nooit gebeuren. Maar wat mij wat bevreemdt is dat ik geen of weinig islamitische mensen of islamitische politieke partijen hoor die het geweld van Hamas veroordelen.

15 november 2023 om 18:46

Wat ook opvallend is: Hoeveel moslim landen verwelkomen Palestijnen die op de vlucht zijn? Antwoord: nul. Egypte hield tot voor kort de grens potdicht. Hoe zou dat komen? Hier in Europa gaan de moslims allemaal de straat op, maar hun moslim landen doen niets.

15 november 2023 om 18:52

@voetballer2

Dat komt omdat Hamas ondanks hun overduidelijk foute handelingen vergelijkbaar zijn met het verzet van Nederland tegen de Duitsers.

Die hadden ook overduidelijk foute handelingen. Daarentegen zou het verzet en Hamas nooit hebben bestaan als hun land niet ingenomen werd.

Het is dus niet dat mensen oké zijn met wat Hamas doet.

15 november 2023 om 18:53

@achterman

Dat heeft dus een goede reden. Zonder volk is er geen land en het moment dat zij alle Palestijnen als vluchtelingen toelaten, heeft Israel wat het hebben wilt.

Zij hopen dat de langer Israel dus genocide pleegt, hoe sneller de wereld uiteindelijk in opstand komt, zodat Palestina blijft bestaan.

Dan kunnen ook de Palestijnen die dus gevlucht zijn terugkeren.

Ze zien de Palestijnen die nu dood gaan, als opofferingen om Palestina en het Midden-Oosten te beschermen.

15 november 2023 om 19:42

Weet je wat de echte reden is? Al die landen zijn als de dood dat ze Hamas binnenhalen. Vraag Jordanië en Egypte maar wat er gebeurde toen ze de Palestijnen binnen lieten.

15 november 2023 om 19:46

Dat is ook een reden. De vrees dat Israël Palestina dan zomaar annexeert is een even grote reden.

En ook niet iedereen wil weg. Dat is alsof de vraag stellen waarom niet alle Oekraïners opgevangen worden door Europa.

15 november 2023 om 20:33

Herosenin44. Het verzet van Nederland tegen Duitsland had ook overduidelijk foute handelingen?

Ali heeft in mijn ogen grotendeels gelijk. El Ghazi zei echt niet zoveel geks en is een belezen jongen.

Oog voor de Palestijnse bevolking zou voorop moeten staan, het liefst zonder de inmenging van Hamas, maar ja dat is op korte termijn niet te scheiden en dat benutten Hamas en de Likud partij helaas ten volste... Ik hoop op een snelle oplossing zonder Netanyahu en co en ook zonder Hamas.

15 november 2023 om 14:43

Het oogpunt moet voor allebei de bevolkingingen staan. Alleen hamas is geen overheid en kan doen wat ie wil. Hamas geeft trouwens niets om hun eigen volk.
Ook israel geeft niets om het palastijnse volk. Dat bewijzen ze al jaren.

15 november 2023 om 19:00

Ja, maar de Palestijnen hebben Hamas gekozen hè? Nu wordt heel hard geroepen dat het niet hetzelfde is, maar de bevolking in Gaza koos ervoor en is nooit echt in opstand gekomen. Dit probleem is te groot. Israël loopt al jaren de Palestijnen te treiteren en landje pik te spelen. Dat heeft gezorgd voor de haat. Maar de actie van de Palestijnen/Hamas is onmenselijk bruut, dat waren echt beesten hoe zij jonge mensen hebben vermoord, gemarteld en verkrachter. Daar kun je geen partij in kiezen en zeker als westerse moslim moet je laten zien dat de ontwikkeling aan die kant wel is doorgezet, echter dit onvoorwaardelijk openbaar steunen geeft aan dat er nog geen enkele ontwikkeling is, helaas…

15 november 2023 om 19:38

Ze kozen daarvoor in 2006. Sindsdien zijn er geen verkiezingen meer geweest. Aangezien ongeveer 50% van de inwoners in Palestina kinderen zijn, kun je hen dat nooit kwalijk nemen.

Verder is het echt onzin mensen af te rekenen op hun regering. Of zijn ook alle Nederlanders racisten omdat hun verkozen regering de toeslagenaffaire liet bestaan?

15 november 2023 om 21:32

Liers1997. Dus als ik het goed begrijp zeg jij dat de Nederlandse regering racistisch is?

15 november 2023 om 22:10

Nee ik zeg dat de toeslagenaffaire racistisch was.

15 november 2023 om 22:55

Lierse1997. Dus in de toeslagenaffaire zijn geen " blanke" mensen benadeeld?

16 november 2023 om 09:14

Als we gaan redetwisten over het feit dat mensen van een bepaalde etniciteit de grootste dupe waren (terwijl ze procentueel een kleiner stuk van de Nederlandse bevolking uitmaken) dan wordt het moeilijk.

Het is simpelweg propaganda en 1 van de stappen daarvan is mensen monddood maken. El Ghazi heeft helemaal niets geks gezegd en het ging slechts om vrijheid voor Palestijnen. Er is propaganda gaande gedurende de huidige problemen waarin iedereen die pro-vrijheid voor Palestijnen is afgeschilderd wordt als terroristenvriend/hamas supporter. Het is simpelweg een manier om mensen monddood te maken. Mensen bezig houden om hierover te praten en de verschrikkingen in Israel/palestina te negeren. Mensen hebben ook altijd een mond vol over vrijheid van meningsuiting en zijn tegen censuur, totdat de censuur is tegen mensen die zij zo enorm haten en zien als dieren.

15 november 2023 om 14:43

Het werkt wel twee kanten op he? Als je de zijde van Israel kiest, dan krijg je ook onder uit de zak.
Het is van beide kanten slecht. Puur slecht.
Ik heb het idee dat Israel nu gewoon een einde aan Hamas wil maken en die verschuilen zich blijkbaar in en onder ziekenhuizen en andere plekken waar veel burgers zijn. Tactisch slim, maar de gevolgen zijn groot.

Ik ben wellicht naief, maar ik ben categorisch tegen geweld. Ook omdat vaak mensen de klos zijn die niet om dat geweld hebben gevraagd en natuurlijk denk ik dan eerst aan kinderen, maar ook heel veel volwassenen die het vaak al moeilijk genoeg hebben om hun leven te leven.
Kon je maar aan beide kanten de geweldadige mensen op het slagveld zetten om het uit te vechten zodat er geen burgerslachtoffers zouden zijn.

15 november 2023 om 16:03

Ik ben ook tegen alle vormen van geweld en ik begrijp ook heel goed hoe propaganda werkt. Net als deze ''beide kanten'' propaganda terwijl Palestijnen niet eens een leger hebben. Mensen schilderen het af alsof het een normale oorlog is. Hamas is natuurlijk geen vredelevend gezelschap en ik keur hun geweld ook af. Maar we moeten ook niet doen alsof de Palestijnse burgers een leger heeft. Het is geen gelijkwaardige oorlog met 2 legers. Dit is geen Oekraïne vs. Rusland. Het is een etnische zuivering van Palestijnen. Palestijnen die al decennia lang onder een Apartheidsbewind leven.

16 november 2023 om 01:04

Porque: gewoon onwaar wat je zegt.

'battalions of martyr Izz ad-Din al-Qassam'; often shortened to Al-Qassam Brigades, named after Izz ad-Din al-Qassam, is the military wing of the Palestinian organization Hamas.

Dit zijn die gasten die Israel zijn binnen getreden en dezelfde taferelen hebben uitgehaald als wat we hebben gezien van IS in Syrie of Irak. Burgers jong en oud, ongeacht hun geloof of afkomst werden allemaal op brute wijze afgeslacht. Zij hebben training gehad in landen zoals Syrië en Iran.

Dat het een oneerlijke strijdt betreft is zeker waar, maar welke oorlog is wel eerlijk? Burgers zijn in praktische alle oorlogen de grootse slachtoffers.

16 november 2023 om 09:18

Wat is er onwaar? Dat de Palestijnen geen leger hebben? Of dat het geen etnische zuivering is?

Israel krijgt jaarlijks miljarden voor defensie alleen van USA al, wat krijgen de Palestijnen? Israel heeft 1 vd meest geavanceerde defensieve systemen ter wereld en gooit nu bommen van Amerikaanse makelij op Palestina.

Als het geen oneerlijke strijd was zou je op zijn minst een paar duizend extra slachtoffers gezien hebben aan Israelische kant sinds 7 oktober...dat zijn er misschien 20.

16 november 2023 om 12:06



Sterker nog, gelijk al na het uitbreken van deze ongelijke strijd heeft uncle Biden Israã«l 100 miljard aan militaire steun toegezegd. Hoezo gelijke strijd?

Laat ik vooropstellen dat die gruwelijke daden door Hamas op 7 oktober met geen pen te beschrijven zijn maar aan de andere kant kunnen we duidelijk stellen dat "een kant in het nauw rare sprongen maakt". Ik ben zowel geen pro-Israël of pro-Palestina maar van een volk dat 75 jaar opgesloten zit moeten we niet gaan verwachten dat ze sympathie moeten gaan tonen t.o.v. de Joden teneinde dit conflict op te lossen. Dat gaat helaas ook de volgende 75 jaar niet gebeuren.

Deze situatie is exact te vergelijken met een gespierde en bewapende uitsmijter (israã«l) die een puppy (palestina) bij z'n strot beetpakt en in een hoek duwt. Letterlijk. Wat had u gedaan beste mensen als u de puppy was? Jezelf overgeven aan het lot of toch proberen jezelf los te wurmen?

Heel eerlijk graag.



15 november 2023 om 14:45

Ik vind dit wel eenzijdig. Begrijp me absoluut niet verkeerd; ik hou niet van oorlog en al helemaal niet van partijen die onschuldige mensen uitroeien, maar je kunt met betrekking tot de oorlog Hamas niet los zien van Palestina. Het probleem is alleen dat de onschuldige mensen ook automatisch in zo'n hokje worden gedrukt, terwijl zij gewoon hun leven willen leiden. Oorlog is sowieso enkel een wapen van mensen die er zelf ver vanaf staan, maar wel aan de knoppen draaien omdat ze er voordeel uit kunnen halen. Soldaten weten vaak niet eens waar ze het voor doen en ze worden gek gemaakt met termen als patriotisme. Beide partijen maken zich schuldig aan monsterlijke daden, zowel Hamas als het leger van Israel.

Overigens is vrijheid van meningsuiting wel wat meer dan enkel je mening kunnen geven. Alles wat je zegt, heeft consequenties. Het ene positief, het ander neutraal, weer het ander negatief. Als iemand bij wijze van spreken extreem-nationalistische leuzen op Facebook kalkt, kan hij ook de politie aan z'n deur verwachten, evenals een Facebook-verbod. Een mening kan ook consequenties hebben en je kunt volledige vrijheid van meningsuiting zonder consequenties nooit toelaten. Dan wordt het ook een chaos.

15 november 2023 om 16:04

Hele hoop woorden om propaganda goed te praten. El Ghazi heeft helemaal niets verkeerds gezegd. Hij wordt gewoon monddood gemaakt. El Ghazi heeft nooit support getoond aan Hamas en ineens wordt Hamas erbij gehaald. Raar gedoe.

15 november 2023 om 16:22

Ik ben helemaal niets aan het goedpraten. Ik heb het idee dat je mij in een bepaalde hoek probeert te duwen, wellicht omdat je m'n betoog niet goed gelezen hebt of verkeerd hebt geinterpreteerd. Ik zou zeggen: Lees het nog eens zonder vooroordelen en kijk dan of je nog steeds met dezelfde reactie zou komen...

15 november 2023 om 17:40

Zijn eerste post was iets anders dan "ik keur alle vormen van geweld af". De leus die hij gebruikte is nogal controversieel en in Duitsland ligt alles wat te maken heeft of in de hoek zit van antisemitisme nogal gevoelig (ik hoef neem ik aan niet uit te leggen waarom). Ik vind de reactie van Mainz niet de juiste, maar over het algemeen word je niet monddood gemaakt als je wil protesteren voor de rechten van Palesteinen hoor. Er zijn veel meer pro-Palestina demonstraties in Nederland dan Pro-Israel demonstraties en die mogen gelukkig gewoon doorgaan.

15 november 2023 om 21:47

Een rijmpje voor vrijheid van Palestijnen in het Engels is controversieel? Ja joh, geloof je het zelf? Alles pro vrijheid voor Palestijnen wordt ineens omgedoopt in ''je bent een terreur supporter.'' Totaal gestoord.

15 november 2023 om 22:14

Grappen maken over sommige profeten is ook controversieel, slaat wat mij betreft ook nergens op. Sommige "onschuldige" zaken krijgen een ander karakter door het gebruik ervan. Als ik morgen een hakenkruis op mn deur schilder kan ik heel hard roepen dat ik de originele betekenis bedoel en niet die van Hitler (sorry, extreem voorbeeld), maar dan heb ik echt een flink probleem. Het gaat erom dat het vrij logisch is dat mensen er aanstoot aan nemen. Dat Israel in deze een flinke lading boter op het hoofd heeft terzijden trouwens.

15 november 2023 om 16:57

Helemaal waar, wat ben ik blij dat men de hypocrisie begint in te zien en niet zomaar zich blind gaat scharen achter bepaalde instanties of zoals in deze kwestie die zielige club!

15 november 2023 om 18:48

Uh berichten van Hamas delen en vooral dat stukje over van the river to the sea heeft weinig met pro-vrijheid te maken, maar is gewoon het delen van terroristische leuzen die oproepen tot genocide.

15 november 2023 om 21:43



Dat heeft niets met Hamas te maken. Gefeliciteerd, je verspreidt propaganda. Als je denkt dat een rijmende zin in het Engels waarin geroepen wordt voor vrijheid van Palestijnen terroristisch is, dan ben je een hele makkelijke prooi voor propaganda. Denk eens na.

16 november 2023 om 00:23

Het heeft natuurlijk niks met propaganda te maken. Die leus is in Duitsland strafbaar omdat het extreem gevoelig ligt.

Je kan ook steun voor Palestina uitspreken en die leus achterwege laten, dan was er niks aan de hand. Ik snap ook niet waarom er dus bewust geprovoceerd wordt door dat steeds weer te gebruiken.

16 november 2023 om 01:13

Porque

The slogan's usage by Palestinian militant groups has led to claims by critics that the slogan is antisemitic, calling for the dismantling of Israel and denying Jewish self-determination, or that it advocates for their removal or extermination.

Het is nogal gek natuurlijk om een slogan te gebruiken als voetballer die refereert naar de stad Palestina waar geen Israël bestaat. Om vervolgens dan te zeggen dat je niet anti-Israel bent of wat dan ook.

En als hij het niet zo had bedoeld had hij dat stukje van die slogan kunnen terugnemen en verduidelijken wat zijn intentie was. Overigens oer dom als je het mij vraagt. Dat je als bekend persoon opkomt voor bijvoorbeeld de zwakkeren in de samenleving, prima. Maar dan denk je na over formulering en impact, zou je denken..

Hele terechte verontwaardiging van Boussaboun.

Het is schandalig wat er zich rondom El Ghazi afspeelt het enige wat hij heeft gedaan is openlijk zijn mening geven, met daar in mijn ogen zeer heldere en terechte argumenten voor. Toen enkelen die boodschap niet helemaal snapten heeft hij zichzelf vervolgens nogmaals in hele nette bewoordingen duidelijk gemaakt.

Welk deel van de vrijheid van meningsuiting vindt FC Mainz precies onwenselijk bij El Ghazi? Dat hij niet de zijde van de Israëlische zionisten kiest in zijn duiding van het conflict?

Het is namelijk niet zo dat hij ergens de terreur van Hamas goedkeurt. Hij zegt verzet van de palestijnen te begrijpen en achter hun argumenten te staan. Dat is iets anders dan terreur steunen. Ik sta ook achter de argumenten van de Palestijnse wereld maar veroordeel terreur ook.

En Boussaboun heeft ook groot gelijk in zijn kritiek op de VVCS en KNVB, die hadden veel openlijker steun moeten bieden en op moeten komen voor de VVMU van een Nederlandse voetballer. Nu moet hij zelf via een rechtzaak zijn naam zuiveren, dat is toch eigenlijk omgekeerde wereld. Maar ik heb er vertrouwen in dat hij deze zaak in rechtstaat Duitsland gewoon moeiteloos gaat winnen en dat het ontslag onterecht zal blijken.

Voor het geven van je mening, het is een schandaal dit. Maar in lijn met de tendens dat elke kritiek op het functioneren van Israël de laatste 70 jaar steevast de kop wordt ingedrukt onder de noemer antisemitisme.

15 november 2023 om 14:30

Had hij niet “from river to coast” of iets dergelijks in een post staan, zonder dat hij daar achteraf echt afstand van wilde nemen?

15 november 2023 om 16:58

Even los van die quote he! Kijk hoe blind men is en hypocriet! Weet je waarom? Stel we zeggen oke, okee dat is helemaal fout die quote! Mag niet, oke. Het zijn maar woorden, oke. Maar israel praktiseert letterlijk die quote door heel Palestina over te nemen in al die jaren. En nu is ook Gaza aan de beurt. Waar is die oprechte verontwaardiging daar over dan!? Really, tell me!?

15 november 2023 om 17:44

De beladen betekenis van de zin 'from the river to the sea, Palestine will be free' zit 'm in de ontvanger van die boodschap, niet in de zender.

Pleiten voor een vrij Palestina met zelfbeschikking is niet hetzelfde als alle Joden in dat gebied uit willen roeien. Tot 1947 bestond er op dat stukje aarde een land genaamd Palestina, dat hield op toen Israël eenzijdig haar eigen land uitriep.

El Ghazy is van mening dat dat land aan de Palestijnen toekomt en zeer veel historici staan aan zijn kant.

Dat is dus precies wat ik bedoel met dat gezochte antisemitisme wat ik hierbovem benoem. Mensen daar zijn van mening dat Israël zich bevindt in een gebied dat Palestina heet en willen dat dat land zijn vrijheid en zelfbeschikking weer terug wil, in plaats van Israëlische apartheid en gewapende overheersing.

Maar de pro-Israelische mensen die dat Palestijnse geluid niet willen horen verdraaien de zinsnede 'and Palestine will be free' richting hun eigen 'en Israël moet dood'-narratief. Terwijl dat uit die zin helemaal niet blijkt. Die onderdrukking van de VVMU waar FC Mainz zich schuldig aan maakt is echt weerzinwekkend. Ik hoop dat de Duitse rechter daar snel korte metten mee maakt.

Net zoals de Nederlandse rechter al heeft uitgesproken dat de zin 'from the river to the sea, Palestine will be free' absoluut geen antisemitisme is.

15 november 2023 om 18:38

Was voor mij ook een nieuwe leus. Ben er informatie over op gaan zoeken. Het zal ongetwijfeld ook gebruikt worden door terroristen en extremisten, maar de leus zelf is tamelijk onschuldig. Het afdoen als een extremistische leus is lulkoek van mensen met een agenda of gebrek aan kennis.

15 november 2023 om 18:56

Het zijn maar woorden? Hahahaha hoe naïve kun je zijn? Als ik nu een post van neo nazi groep deel waarin Sieg Heil staat, zijn dat ook maar woorden? Nee natuurlijk niet. Dan wordt ik er ook door mijn baas uitgegooid.

15 november 2023 om 19:28

Sieg Heil is een eerbetoon aan Hitler en het nazisme en is op geen enkele manier anders uit te leggen.

De zin 'From the river to the sea, Palestine will be free' is een pleidooi voor een onafhankelijk en vrij Palestina, zoals het tot de stichting van Israël altijd heeft bestaan.

Echt absurd dat u die 2 leuzen met elkaar vergelijkt en het zegt ALLES over de verkrampte manier waarop sommigen elk gesprek over Palestijnse vrijheid en zelfbeschikkig weg proberen te moffelen onder het mom van Jodenhaat.

Alle lading in de phrase bevindt zich in uw hoofd en nergens anders. Pleiten voor een vrij Palestina is op geen enkele manier een illegale mening. De rest haalt u er zelf bij.

15 november 2023 om 19:40

Het is natuurlijk wel nogal onzinnig te doen alsof de betekenis van die zin door de ontvanger bepaald wordt.

De verzender heeft een doelstelling. Die kunnen wij niet kennen. Als hem daarna gevraagd wordt daar expliciet afstand van te doen en hij doet dat niet dan snap ik zeker dat daar onvrede over is.

15 november 2023 om 19:46

Precies. Blijkt lastig voor El Ghazi (en het overgrote deel van de moslims) om afstand te nemen van Hamas. Is veelzeggend. En inderdaad, als iemand dan van the river tot the sea zegt, en geen afstand kan nemen van Hamas... 1+1= 2

15 november 2023 om 19:49

Doe alsof je neus bloed. Het is overduidelijk wat er bedoelt wordt met from the river to the sea. En Hamas en Neo Nazi's zijn voor mij precies hetzelfde: 2 groepen die ik liever niet heb in de wereld.

15 november 2023 om 19:51

Waarom zou El Ghazi die woorden, die hij heeft onderbouwd, moeten intrekken?

Hij heeft duidelijk gezegd dat hij in alle situaties tegen onrecht is. Hij vindt dat Israël de Palestijnen onderdrukt en begrijpt verzet daartegen. En die mening zet hij kracht bij door te stellen dat Palestina van oost tot west vrij moet zijn, zonder onderdrukking en apartheid.

Vertel mij nou eens waarom El Ghazi die woorden zou moeten terugnemen? Waar is de Vrijheid van Meningsuiting dan opeens gebleven? Mag je je mening alleen maar geven als je de staat Israël verdedigt en alle schuld bij de Palestijnen legt?

Als El Ghazi had getweet over dat hij de aanslagen van Hamas fantastisch had gevonden, dan had FC Mainz een punt gehad. Dan verdedig je terreur. Echter heeft El Ghazi dat in de verste verte niet gedaan. In tegendeel. Hij heeft ook in zijn 2e reactie duidelijk gemaakt dat hij tegen elke vorm van onrecht is. Wat moet hij nog meer zeggen dan?

Moet hij zijn pleidooi voor een vrij en onafhankelijk Palestina loslaten? Hoezo dan Lierse, ga daar nou eens op in!

Dank!

15 november 2023 om 19:53

Dus het is precies zoals ik hierboven zeg, Achterman: u als toehoorder bepaalt voor de zender wat hij bedoelt met de zin 'from the river to the sea, Palestine will be free'.

Niet El Ghazi bepaalt wat hij bedoelt maar u. Zoiets?

15 november 2023 om 19:53

Kun jij hier nu je afschuw uitspreken over Hamas en hun daden veroordelen? Als je dat doet dan geloof ik ook dat voor jou from the river to the sea geen genocide boodschap is. Zeg maar: Hamas is een terroristische organisatie en ik distantieer mijzwlf van hun terroristische daden.

15 november 2023 om 19:59

Daar gaat deze discussie helemaal niet over.

Natuurlijk keur ik de terreur van Hamas af, dat doet elk weldenkend mens.

Maar deze discussie gaat over het ontslag van El Ghazi bij Mainz op basis van een openlijk pleidooi voor vrijheid voor de Palestijnen. Dan hoef je niet in elke post je (vanzelfsprekende) afkeuring van terreur uit te spreken.

Of voegt u ook aan elke post toe dat u de terreur van het Israëlische leger al 70 jaar (met vele 10.000en dode kinderen tot gevolg) veroordeelt?

Dat is een vorm van whataboutism die elke discussie platslaat. Daar pas ik voor.

Ja ik veroordeel terreur. Kunt u nu eens ingaan op wat ik zeg?

15 november 2023 om 22:11

Waarom zou hij niet gewoon expliciet kunnen zeggen dat die zin niet zo bedoeld was? Nee hij zegt tegen elke vorm van racisme te zijn. Hij draait dus rond de hete brij.

16 november 2023 om 00:25

Omdat die zin WEL zo bedoeld was, Lierse.

Simpeler kan ik het niet maken. Hij vindt dat Palestina van oost tot west een vrij en zelfstandig land moet zijn. Wat het nu niet is.

Waarom zou hij dan zeggen dat hij die zin niet zo bedoelt? Hij bedoelt hem WEL zo en ik deel die mening volledig. Israël is gesticht in een gebied dat Palestina heette.

Waarom zou hij de interpretatie van een deel van de mensen moeten afkeuren om zijn eigen interpretatie te delen? Dat doet u toch ook niet als u uw mening ergens over geeft?

16 november 2023 om 00:34

Marcore Wat ik niet begrijp is dat die leus heel gevoelig ligt, vooral in Duitsland.

Je kunt ook steun uitspreken voor Palestina en die leus achterwege laten. Waarom bewust toch provoceren door dat te blijven roepen, dat dient toch geen doel?

Hij gebruikt een leus die controversieel is, maar gaat vervolgens verontwaardigd doen als men daar een punt van maakt, dat begrijp ik gewoon niet in dit hele verhaal.

16 november 2023 om 01:36

Marcore,

Gewoon onwaar wat je schrijft.

Palestina was lange tijd onderdeel van het Ottomaanse rijk. Daarna viel het onder Brits toezicht. Israël riep ook niet eenzijdig haar eigen land op dit liep via de verenigde Naties. De Arabische wereld was tegen de verdeling vanwege o.a. heilige plekken. Stukje beeldvorming qua populatie zou in het Joodse deel 900k mensen wonnen en in het Arabische 700k. De omliggende Arabische landen startte een oorlog tegen Israël, de afloop kennen we allemaal.

De leus die hij schreef staat in feite voor de verwijdering van de Israëlische staat. Iets wat in Duitsland heel gevoelig ligt en eigenlijk weinig meerwaarde in zijn bericht heeft. Want als hij enkel steun wil betuigen aan alle slachtoffers en tegen alle vormen van geweld is, dan is het gebruik van zo'n kreet licht gezegd gek te noemen.

Hamas was vrij duidelijk met hun verhaal, zij zijn bereidt alle burgers van Gaza op te offeren mocht dit leiden tot de vernietiging van Israël. Kortom met die mensen valt niet te praten en geeft Israël ruimte om te doen wat ze nu al jaren doen.

De enige oplossing die ik zie is een internationale troepenmacht om zo de situatie te normaliseren in de Gaza/palestina regio. Om zo de weg in te slaan om naar een politieke oplossing te werken met elkaar.

16 november 2023 om 09:15

Dus dan gebruikt hij wel een terroristische leus. Logisch dat je dat als club niet wil.

16 november 2023 om 15:00

Nee, hij gebruikt een hele heldere, onderbouwde en fatsoenlijke leus die u graag op een terroristische manier wenst te interpreteren.

Een cruciaal verschil, Lierse.

16 november 2023 om 19:09

Ik snap je niet helemaal. Ik vraag aan jou waarom hij geen afstand doet van een mogelijke terroristische interpretatie. En dan zeg jij dat hij het zo bedoelt. Nu zal je wel bedoeld hebben dat hij het niet zo bedoelde en dat ik het zo interpreteer, maar dat is niet zo.

Die kerel doet een uitspraak die op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden. Dan vraagt de club om expliciet afstand te nemen van de terroristische interpretatie. Ja als je dan dat niet wil doen, dan is het toch logisch dat ze daar niet blij mee zijn? Want waarom zou je dat niet doen als dat niet de bedoeling was?

17 november 2023 om 01:00

Stel jij bent een fan van Ajax.

Waarom zou je dan, voordat je dat uitdraagt, eerst nadrukkelijk moeten stellen dat je geen hekel aan Feynoord hebt, omdat dat voor sommige supporters logisch is?

Dat is toch helemaal niet nodig, die verantwoording?

El Ghazi steunt het standpunt van de Palestijnen en omdat sommigen dan zouden kunnen denken dat hij Hamas toejuicht moet hij zijn mening eerst op een andere ma ier verwoorden???

Wat een ontzettende onzin. Zolang El Ghazi geen extremistische denkbeelden verspreidt heeft u het recht helemaal niet om te eisen dat hij zijn woorden aanpast.

Wie denkt u, met alle respect natuurlijk, wel niet wie u bent?

15 november 2023 om 14:37

Het probleem is echter dat je terreur niet los kunt koppelen van de oorlog of van 1 van de partijen. Ze maken zich er beiden schuldig aan en ze antwoorden op elkaar met terreur zoals dat in elke oorlog gebeurt, helaas.

Verder vind ik het allemaal ook nogal overdreven rond El Ghazi, maar mensen strooien wel te pas en te onpas met termen als 'vrijheid van meningsuiting'. Dat je daar gebruik van kunt maken, betekent niet dat zo'n mening geen consequenties met zich meedraagt. Dat is wel een nuance die ik vaak mis bij die term.

Overigens kan de KNVB hier niet veel mee, aangezien El Ghazi niet in de Eredivisie actief was ten tijde van de posts. De VVCS had op kunnen treden, maar ik weet ook niet tot op welk punt zij zich mengen in dergelijke situaties. Dit heeft een politieke lading en ik weet niet of de VVCS hun vingers daaraan branden.

15 november 2023 om 15:01

Vrijheid van meningsuiting betekent niet vrijheid van consequenties. Je mag zeggen wat je wil, maar daar kunnen gevolgen tegenover staan (zoals Sirius ook al mooi verwoord).

Als jij weet dat het een gevoelig conflict is, en al helemaal precair voor jouw werkgever (gezien de link met de oprichter), het land waar je woont en de verbinding met anti-semitisme die snel gemaakt is, dan kan je je afvragen of het slim is om zomaar dit soort zaken de wereld in te gooien. Als je dit dan wel doet, dan dien je hier ook de gevolgen van te aanvaarden (of aan te vechten zoals hij doet, en dan komen we er vanzelf achter of de club in zijn recht stond of niet).

Anderzijds had Anwar natuurlijk zelf ook niet de meest slimme rol gespeeld hierin. Hij heeft in eerste instantie iets de wereld in gegooid, wat zijn goed recht is. De club vond de toon van het bericht onacceptabel, tikt hem op de vingers, komt er later tot op zekere hoogte op terug zodat hij wel bij de club mag blijven en plaatst daar een statement over. Wat doet Anwar zelf vervolgens, meteen weer iets eroverheen gooien. Zou het niet slimmer zijn geweest om daar even het gesprek over aan te gaan met jouw werkgever, om te kijken waar precies het probleem zit (waar jullie verschillen van mening in de boodschap die je graag wil uiten) en kijken hoe je dat dan het beste kan formuleren? Dan heb je altijd nog de mogelijkheid dat je hier niet uit komt en dus iets anders de wereld in wil gooien, maar in negen van de tien gevallen kom je echt wel tot een 'geschikt' bericht waar beide partijen zich in kunnen vinden.

Wat betreft het conflict zelf, wil ik hier niet al te diep op ingaan omdat het simpelweg erg complex is, maar het is moeilijk om de links van anti-semitisme, geloof, terrorisme, oorlogsmisdaden en gruwelheden, die allen een rol spelen binnen het conflict zomaar los van elkaar te zien. Je veronderstelt hierbij ook dat je achter de argumenten van de Palestijnen staat, maar wie is dan de persoon die de argumenten van de Palestijnen vertegenwoordigd, want ook hierbinnen heb je weer veel verschillende groeperingen met hele andere motivaties (en die ook tot heel andere consequenties willen voor de tegenstander).

15 november 2023 om 20:27

@Dajowee

<<"vrijheid van meningsuiting betekent niet vrijheid van consequenties">>

Dus voor mijn begrip, u vindt het ook terecht als iemand die in een tweet zegt achter de Israëlische bombardementen op Gaza te staan, het leefgebied van 2 miljoen burgers (waaronder 1 miljoen kinderen), ook wordt ontslagen omdat 'vrijheid van meningsuiting nu eenmaal consequenties heeft?

Het hele punt is volgens mij dat een beschaafde en onderbouwde mening over het recht op vrijheid van miljoenen, helemaal geen consequenties mag hebben voor je werk. En als u vindt van wel, dan vindt u toch zeker ook dat mensen die het standpunt van Israël verdedigen ook met de consequenties van die mening moeten dealen, toch?

Want even voor de duidelijkheid: door Israëlische terreur zijn de afgelopen decennia nog veel meer doden gevallen dan door terreur van Hamas.

Ik keur beide vormen van terreur af, en u?

16 november 2023 om 02:00

@marcore, welk conflict is wel eerlijk? Tot 2002 stond er geen muur tussen Gaza en Israël, die is er gekomen door de aanhoudende moordaanslagen. Egypte had een lange tijd, ik weet niet of dat nog steeds zo is een veel grotere muur. Omdat ze als de dood zijn voor de extremisten, Egypte heeft daar namelijk meermaals problemen mee gehad. Ook de reden waarom ze erg terughoudend zijn over vluchtelingen net als landen zoals Jordanië of Libanon.

Je hebt het over een recht van vrijheid, hoe zit dat met Hamas dan? Het leiderschap stelde onlangs dat ze de Gaza willen opofferen mocht dat tot de vernietiging van Israël leiden. Die dappere strijders die kinderen en ik weet niet wat allemaal vermoorden verstoppen zich tussen de normale bevolking die vervolgens de rekening moet betalen. En het leiderschap, die samen meerdere miljarden dollars waard zijn zitten veilig in Qatar. Binnen Israël was er de laatste jaren een groeiende tweedeling betreft Palestina, die aanval heeft dat allemaal teniet gedaan. Iets waar Hamas bij gebaat is, zij zijn niet gebaat bij een normalisering van het conflict.

15 november 2023 om 17:00

Preach. Mooi gezegd en helemaal waar! Ben blij dat men steeds meer de hypocrisie inziet! Dit is gewoon triest wat hier is gebeurd en nog zieliger dat men stil is! Maar owee als het andersom is idd, dan is de wereld te klein!

De zin "from the river to the sea" ligt nogal gevoelig. Zeker in Duitsland. Je kan het ermee eens of oneens zijn, maar het gebruik van die zin was op z'n minst niet verstandig te noemen.

Ik twijfel niet aan de intenties van El Ghazi overigens.

15 november 2023 om 14:32

Een rechter heeft al uitspraak gedaan inzake deze ‘gevoelige’ zin. En deze heeft een hele andere betekenis, namelijk de vrijheid van de Palestijnen en zo heeft de rechter dat ook bestempeld en dus toegestaan. Laten we aub de rechtspraak als leidraad nemen en niet allerlei gevoeligheden en interpretaties van diverse groepen!

15 november 2023 om 14:37

Dat was een Nederlandse rechter. Dit is Duitsland, waar het nog wat gevoeliger ligt.

15 november 2023 om 14:47

Aangezien El Ghazi een rechtszaak heeft aangespannen tegen Mainz inzake zijn ontslag zullen we binnenkort weten hoe een Duitse rechter hierover denkt, ben benieuwd! To be continued…

15 november 2023 om 14:49

De uitspraak van de rechter neemt de lading niet weg. Lees even terug wat Halsema daar terecht over heeft gezegd. In die zin is de uitspraak verwerpelijk.

15 november 2023 om 14:52

Aangezien de Minister van Buitenlandse Zaken deze leus een aantal dagen geleden heeft verboden denk ik niet dat hij veel kans maakt.

15 november 2023 om 14:53

Laten we zeggen dat deze uitspraak uiteindelijk bestempeld zou worden als ‘verwerpelijk’ maar wel toegestaan door de Duitse rechtbank.. Dan is dat natuurlijk geen grond om iemand te ontslaan! De 1e rechtszitting zou in december zijn Mainz VS El Ghazi. Wordt vervolgd.

15 november 2023 om 15:22

@azalkmaar2 voor veel mensen is het verwerpelijk. Aan de andere kant: wat bedoelde hij met deze zin? Is het voor hem alleen een steun betuiging voor palastina of wil hij dat israel wordt vernietigd?
Misschien dat in zijn kringen deze uitspraak een andere lading heeft dan wat veel mensen denken.

15 november 2023 om 15:41

@adodenhaag, ook al zou het toegestaan kunnen zijn in algemene zin kan er nog sprake zijn van tegengesteld belang van je broodheer en niet conform de normen en waarden die je broodheer erop na houd (wat je hier ook van vindt). In veel arbeidscontracten zie je ook artikelen dat men niet mag handelen in strijd met een bepaald gegeven. Als Mainz zich hierop beroept zie ik wel een terecht ontslag. Wat ik vooral jammer vind is dat je vaak ziet dat moslims zich scharen achter moslim landen en dan gelijk iets roepen dan wel online plaatsen. Of dit nou een steunbetuiging is of wat anders, dat houd ik in het midden. Maar waarom dan niet voor de conflicten waarbij moslimbroeders (om maar even af te korten) genocide plegen op andere volkeren? Of jihadstrijders aanslagen plegen uit naam van Allah maar geheel tegenstrijdig acteren dan wat de Koran predikt? Een regenboogband is teveel gevraagd vanuit geloofsovertuiging (anders dan conservatief man-vrouw mag blijkbaar niet), maar anders denkende accepteren vormt een probleem. Zoveel vragen waarom, waarom altijd in de slachtofferrol als het uitkomt maar nooit vooraan staan wanneer je broeders wat flikken. Wat te denken van de joodse kinderen, die hadden geen waarde? Als vader huilt mijn hart voor alle omgekomen onschuldige kinderen en kan ik mij het leed van de ouders niet inbeelden. Het gemis van je kind omdat een paar idioten wat doen. Elk slachtoffer is er 1 teveel en wat Anwar doet is 1 kant belichten, wat de historie ook is en dat vind ik verwerpelijk.

16 november 2023 om 19:26

El Ghazi had expliciet afstand kunnnen nemen van de terroristische lading van deze zin. Is een hele kleine moeite. Maar dat doet hij niet.

16 november 2023 om 10:17

Gewetensprobleem van Duitsland moet niet de probleem van de Palestijnen zijn.

Het waren niet de Moslims die 7 miljoen Joodse mensen hebben afgeslacht maar hun zelf.

From the river to the sea Palestine will be free !! Het einde nadert voor de Israelische regering die genocide pleegt.

Gek dat ze zijn vergeten hoe dat voelt na 70 jaar.

16 november 2023 om 19:28

Met alle respect (en ik kies geen enkele kant in dit conflict) maar als ik er op moest wedden dan is het einde van Gaza en een groot deel van Hamas dichterbij dan het einde van de Israelische regering.

17 november 2023 om 09:17

Er is nog nooit eerder zoveel weerstand geweest tegen de genocidale Israelische regering wereldwijd.

Landen erom heen zijn serieus aan het overwegen om Israel af te straffen.

Als Turkije en Iran er zich serieus mee gaat bemoeien heeft Israel natuurlijk geen kans, ook niet met de Amerikaanse schepen in de buurt.

Ik zie het nog wel escaleren en het Turkse leger is natuurlijk superieur in het Midden-Oosten in geval van een statelijk conflict.

Voor gerechtigheid en de acties die daaruit voortvloeien, moet je ook niet bij regeringen zijn. De ene z'n dood is de ander z'n brood en er worden pas kanten gekozen als je zelf de garantie hebt dat het je niet als enige nadelen oplevert die je helemaal zelf moet dragen. Ik weet ook de impact van dergelijke aspecten van een regering niet, dus daar kan ik verder ook niet veel over kwijt.

Wel heb ik moeite met mensen die in een oorlog slechts 1 kant van de medaille belichten omdat het ze dichter bij het hart ligt. Aan beide kanten sterven er onschuldige mensen en worden pubers al gemanipuleerd, gestuurd of gedwongen om mee te vechten in een oorlog waar ze misschien niet eens zoveel vanaf weten. Hier praat ik overigens ook vooral betreft oorlogen in het algemeen.

Overigens haalt Boussaboun wel veel zaken door elkaar. Mensen die een mening hebben over Qatar of Saoedi Arabie, zijn niet de mensen die invloed hebben op de oorlog. Het zijn gewoon mensen met een mening. Daarbij zijn mensen toch minder snel geneigd ergens iets van te vinden als het ver van hun bed is. Betreft El Ghazi vind ik alles wel behoorlijk overdreven. Het ontbinden van het contract gaat me wel wat bruggen te ver.

15 november 2023 om 14:38

''oorlog?'' Welke oorlog? Dit is een etnische zuivering. Normaal gesproken heb je 2 legers tegenover elkaar in een oorlog. Palestina heeft geen leger.

15 november 2023 om 14:46

Hoe noemde je de oorlogen tegen IS of Al Qaida dan? Je kunt toch oorlog voeren tegen een terroristische organisatie?

15 november 2023 om 14:48

Mwoah, je kan een partij die duizenden rakketten de lucht in kan schieten en massamoord pleegt niet een verzet noemen toch? Overigens is het geen etnische zuivering anders lag heel Gaza al de zee in gebulldozerd natuurlijk. Hamas is een laf kereltje die stenen gooit en dan tussen de kinderen in gaat staan.

15 november 2023 om 14:49

Ik heb het toch ook nergens over een Palestijns leger? Ik heb het over de partijen die tegen elkaar lopen te vechten en die duizenden en duizenden onschuldige mensen uitroeien, omdat wat gekken in een torentje veilig van het slachtveld vandaan er op de 1 of andere manier veel voordelen (voor hen) uit kunnen halen.

15 november 2023 om 14:50

Palestina heeft een terreurorganisatie die op 7 oktober op beestachtige wijze heeft gemoord en verkracht, dat is inderdaad geen leger, maar wel een organisatie die met de wortel dient uit te roeien.

15 november 2023 om 14:59

Die kan je niet met wortel en al uitroeien. Die zitten helemaal verweefd in de Palestijnse samenleving. Het is gewoon allemaal onnoemelijk complex en niet te reduceren tot een zin of 10.

15 november 2023 om 15:04

Inderdaad Lierse, al zou je ze uitroeien dan komt er 10 jaar later weer iets nieuws voor terug van alle zoons en broers en neven, die nu oud genoeg zijn om te vechten, van de gasten die je 10 jaar geleden hebt uitgeroeid.

Dit gaat nog heel lang duren.

15 november 2023 om 15:59

Dat waren militaire operaties, geen etnische zuivering van Irakezen. Dit is een compleet ander geval waar Palestijnse burgers al decennia lang in een openlucht gevangenis leven onder een Apartheid regime.

15 november 2023 om 16:10

Je kunt niet van Israel verwachten dat ze geen reactie geven op het moorden en verkrachten van hun onschuldige mensen en kinderen. Daarmee wakker je Israel haat in Palestina natuurlijk enorm aan, maar dat was er toch al.

15 november 2023 om 18:46

Ah, ik wist niet dat Israel de reagerende partij was.

15 november 2023 om 14:52

@sirius

Ik denk dat Boussabon gewoon de hypocrisie bedoelt. Komt het men uit, dan is het verschrikkelijk dat voetbaltoernooien worden gewezen aan bepaalde voetballanden. Vraag je diezelfde mensen of we die arme mensen die daar level hierheen als vluchtelingen halen, houdt het grootste deel opeens zijn mond.

Wordt Nederland bezet door Duitsland en we begrijpen wie er de agressor is en wie niet en wordt het Nederlandse verzet, door de Duitsers natuurlijk omschreven als een terroristische organisatie, tot bomaanslagen toe maar al te goed begrepen en begrijpen we dat het Nederlandse verzet vooral enkel bestond, door de Duitse overname.

Hebben we het over Palestina en dan wordt er spontaan gedaan of een gelijkwaardige oorlog terwijl het gewoon kolonisatie/genocide is, doen we alsof een Hamas van origine met hetzelfde verzetsidee ontstond en laten anderen soms zelfs die gehele geschiedenis expres achterwege, om een excuus te geven voor wat Israel al bijna een eeuw doet.

Een ontwikkeld land dat reageert op een terroristische verzetsgroep door het normale volk en dat gebrekkige stuk grond dat ze nog hebben op te blazen.

Nee al het onmenselijke wat er gebeurd is niet goed te praten, maar een is duidelijk de aggressor en de andere countert.

15 november 2023 om 15:19

@herosennin44 - Het probleem is dan wel: Wanneer ben je nou echt hypocriet? Je kunt je onmogelijk gaan verdiepen in alle zaken die spelen in de wereld en als je echt iets inhoudelijks over iets wilt verkondigen, is verdiepen een must. Dan moet je vervolgens ook nog zorgen dat je zo objectief mogelijk bent, iets wat veel mensen in dit soort discussies simpelweg niet zijn.

Ik heb me ook bewust niet te veel verdiept in deze oorlog, mede omdat enkel de onschuldige slachtoffers mijn medeleven krijgen, aan beide kanten. Onschuldige mensen worden uitgeroeid en dat vind ik sowieso onacceptabel. Dat heb ik tegenwoordig eigenlijk bij alle oorlogen. Onderaan de streep gaan oorlogen immers niet over datgene wat men je daar voor wil kauwen, maar eigenlijk altijd om vreselijk veel geld en grondstoffen. Dat zijn moderne oorlogen ten voeten uit.

Beide oorlogspartijen spelen hier een rol in en beiden zijn even kwalijk, aangezien het resultaat hetzelfde is. Mensen die gewoon hun leven willen leiden worden genadeloos uitgeroeid alsof het mieren zijn.

15 november 2023 om 19:06

@sirius

Je bent dus niet hypocriet als je dus wijselijk je mening voor je houdt als je weet dat je niet volledig ingelezen hebt.

Je hebt duidelijk het hart op de goede plek, want een dode aan welke kant ook is er een teveel, maar nogmaals als je je in zou lezen, dan is het dus vergelijkbaar als Nederland en het verzet tegen Duitsland waarbij de Duitsers in ieder geval geen genocide tactieken (nog) toepaste op de Nederlandse Westerse bevolking.

Het is vanaf het begin al zo geweest. Nadat Israel een gebied toegewezen kreeg in Palestina, zijn zij aanslagen gaan plegen op niet alleen Palestijnen maar zelfs de Britse troepen die deze verdeling in stand hielden, dezelfde Britten die samen met Amerika het mogelijk hebben gemaakt voor Joden om naar Palestina te kunnen.

Ik denk dat dit echt alles zegt. Hamas is ook opgericht als reactie op dat Israel de regeling schonden en grote stukken begon te koloniseren en de Britten(en andere Europese landen waaronder Nederland) en Amerikanen niet alleen Palestina aan hun lot over liet, maar zelfs begonnen te steunen in hun kolonisatie.

Ik vind dus niet dat 'beiden partijen' dezelfde rol spelen. In bijna elke oorlog is een duidelijke agressor.

Los van dat is elke mensenleven er een teveel.

15 november 2023 om 21:14

De 2e wereldoorlog en dan in het bijzonder de inval van Duitsland op Nederland is wel een wat minder gecompliceerd conflict dan dat in Gaza. Antisemitisme in het middenoosten is niet opgekomen na het ontstaan van Israel, maar in de 19 eeuw met de opkomst van het nationalisme in die regio. Het hoofdprobleem is dat er door een buitenlandse mogendheid destijds een beslissing is genomen die een niet hpudbare situatie heeft gecreëerd en een alsmaar escalerende ketting van steeds heftigere actie-reactie. Daarnaast is de hoeveelheid propaganda en nepnieuws van beide kanten van een dusdanige frequentie dat het bijna niet meer mogelijk is te zeggen wat wel en niet waar is. Echter, de historie achter dit conflict is een stuk ingewikkelder dan het plan van Hitler om lebensraum te creëren voor zijn rijk vol ubermenschen.

Aan de andere kant maakt een mafketel als Netamyahu dankbaar gebruik van de situatie om zijn extreme ideëen er door te krijgen em de boel te laten escaleren en doet Hamas dat aan de andere kant.

Een gebed zonder end.

El Ghazi mag gewon zijn menig uiten. Ik hoor juist veel extremere geluiden van witte 'linkse' Nederlanders online en op demonstraties met openlijk steun voor hamas en lekker ouderwets antisemitisme. De witte mensen maken van dit conflict weer een voetbal wedstrijd. Een issue waar ze helemaal niets mee te maken hebben.

15 november 2023 om 21:16

Wat hebben linkse mensen nouweer gedaan dat ze de schuld krijgen hiervan 🤣

Ben het niet met je eens. Het is geen etnische zuivering maar het uit willen roeien van een IS achtige organisatie Hamas. Dat deze de Palestijnen als menselijk schild gebruiken is natuurlijk verschrikkelijk.

Een oorlog als deze laat maar eens zien hoe ontzettend een maatschappij op spanning staat tot aan het extreme. De één haat moslims en krijgt geweld om te oren als je ook maar iets roept dat pro israel is, de ander staat met jihad vlaggen te protesteren onder het schuilnaampje van een vrij palestina. Het genuanceerde midden wordt zoals vaker volledig ondergesneeuwd door radicalen en het is schrikbarend om te zien hoe gepolariseerd de grote Europes steden al zijn.

15 november 2023 om 15:26

Precies dit. Dat in een maatschappij waarbij de aandacht ook tevens uitgaat naar de radicalen, eigenlijk omtrent ieder onderwerp. Mensen die zich gewoon genuanceerd en goed onderbouwd uit kunnen drukken, krijgen eigenlijk niet eens een groot(!) platform, want met rationaliteit krijg je mensen niet achter ideologische zaakjes, oorlogen en controleerbaar.

Het ergste is dat mensen erin trappen en daardoor het overzicht kwijtraken. Je moet van bepaalde zaken bepaalde dingen vinden en het liefst zet je daar geen vraagtekens bij. Maar wat als er geen goede kant is? Je bent bij voorbaat al af als je onschuldige mensen uitroeit en beide partijen doen dat. Waarom gaat de aandacht niet uit naar al die onschuldige slachtoffers maar beperken we ons tot het kiezen van een partij in een oorlog die er helemaal niet had mogen zijn? Laat mensen lekker leven waar ze leven als ze er een ander niet mee lastigvallen. Zo moeilijk hoort dat niet te zijn.

15 november 2023 om 15:44

Exact, ik ben er van overtuigd dat de ongehoorde absolute meerderheid een heel genuanceerd beeld heeft van de situatie waarin álle onschuldige mensen de dupe zijn van prehistorische handelingen aan beide kanten en dus helemaal niet perse een kant kiezen.

15 november 2023 om 16:18

Ik denk sowieso dat je als mens ook buiten de inhoudelijke discussie moet blijven als de werkelijke reden voor een oorlog bedekt wordt onder een lading "mooie" praatjes. Mensen zouden tegen oorlog in het algemeen moeten zijn en daar mag de discussie van mij over gaan. De gedachte dat mensen bereid zijn te moorden voor een stuk grond is weerzinwekkend, alsof het in essentie ook maar iets uit zou moeten maken wat voor naam je aan die grond verbindt.

16 november 2023 om 10:22

Als je je niet laat horen draag je ook niets bij, vind ik. Dat je te snel een bepaalde kant op gedrukt wordt ben ik het mee eens, dat is op elk niveau van discussie zo; hier op vz en ook zeker bij belangrijkere zaken.

Als die absolute meerderheid echt zo hard tegen oorlog in het algemeen is, moeten ze daar imo ook hard voor uitkomen ipv zichzelf tevreden te stellen met dat ene feit en dan maar niets te doen. Teveel mensen die het verschrikkelijk vinden wat er allemaal gebeurt maar zich tegelijk afvragen 'wat kan ik doen?' of -nog erger- alleen maar zeggen 'ik kan toch niets doen'.

Moslims kiezen direct de kant van Palestina en kijken niet naar de gruwelijke dingen die Hamas heeft gedaan en nog doet. Ali doet hier niet anders en dat is niet verrassend. Israel kan heel Palestina platbombarderen als ze willen. Als ze dat hadden gewild, hadden ze het al gedaan.

Tuurlijk treft Israel ook blaam, echter had je zo'n reactie wel kunnen verwachten na de laffe streek op 7 oktober. En dan onschuldige burgers als menselijk schild gebruiken, dan ben je nog laffer. De leiders van Hamas doen aan zelfverrijking terwijl de inwoners in armoede leven.

En wat betreft El Ghazi, als hij het neutraler had gehouden dan was er niets aan de hand geweest. Maar hij bleef bij zijn standpunt en de zin "from the river to the sea", wat door velen wordt geïnterpreteerd als de totale vernietiging van Israel.

Het is ook bizar om te zien dat de Islam - prediken toch een vredelievend geloof te zijn - zoveel aanhangers hebben die het leven zuur maken in andere landen, ondanks dat die groep een minderheid betreft.

15 november 2023 om 15:14

Zelfs Israël komt niet met een genocide weg. Het lijkt me dus nogal simplistisch om te stellen dat Israël Palestina niet wil platbombarderen omdat ze het anders wel gedaan hadden.

15 november 2023 om 16:12

Ja dat woord genocide ligt altijd snel in de mond tegenwoordig. Dat doet Israel volgens de meeste moslims al decennia, en ondertussen zijn er meer Palestijnen dan ooit. Ook wat Israel nu doet is helemaal niet gericht op het laten verdwijnen van een bevolkingsgroep, noch zal het daar maar enigszins bij in de buurt komen.

15 november 2023 om 17:30

Heel Palestina bombarderen is wel gewoon genocide natuurlijk.

16 november 2023 om 03:10

@lierse1997. Ze bombarderen niet heel Palestina. Hoe is dit feitelijk een genocide. Pak het woordenboek erbij. Als Israel een genocide moest plegen was alles over en klaar op 8 Oktober. Lees je even in over hoe mensen worden gebruikt als human shields en hoe ISF flyers laat vallen en uren aan de telefoon zit met mensen in Gaza om doden te verkomen. De statistieken zijn overduidelijk dat het geen genocide is, je bent propaganda aan het opvreten. De Palestijnse bevolking is 7x gegroeid. Kijk naar Rwanda, Armenië of de Nazis als je een voorbeeld wilt hebben van een genocide. Ook zijn de dodentaantallen nergens te verifiëren maar word er blindelings vertrouwd op het Hamas gerunde ministerie van gezondheid

16 november 2023 om 09:26

Even de reactie teruglezen. Ik reageer op iemand die zegt dat Israël dat niet wil doen omdat ze anders het wel al gedaan hadden. En ik zeg dat zelf Israël niet wegkomt met genocide, wat heel Palestina platgooien natuurlijk zou zijn.

15 november 2023 om 15:32

Ik denk dat je de plank misslaat als je de Islam zelf hier verantwoordelijk voor houdt. Geloof is maar net hoe je het wilt interpreteren en helaas gebruiken mensen religies om zich als beesten te kunnen gedragen met een soort van excuus.

En natuurlijk hebben religies zo hun gekken. Van katholieke priesters en hoog-dienaars die jongeren misbruiken tot aan jonge Moslims die beinvloed worden met extremistische gedachtegoed tot aan de mensen die mensen mee willen krijgen in het idee dat bepaalde geloven puur vergif zijn. Het is allemaal fout, maar dat betekent niet dat dat de standaard is. Het is het minuscule gedeelte die een smet over alles werpt waar ze mee in aanraking komen. Dat beperkt zich niet tot het geloof, maar tot de mensheid.

15 november 2023 om 15:58

@lierse - Uiteraard komen ze daar niet mee weg. Maar genocide wordt nu al als term gebruikt voor vele Palestina-aanhangers.

@sirius - Ik weet het. En mijn voorbeeld is breder dan alleen deze oorlog. Kijk eens dichter bij huis, de criminaliteit in Nederland bijvoorbeeld. Een hoog aantal van de jongeren zorgen voor criminaliteit zeggen moslim te zijn. En in deze oorlog gebeurt nu hetzelfde, het verschuilen achter een geloof. Deze oorlog is niet op basis van geloof. In Israel wonen genoeg moslims en in Palestina wonen genoeg joden. Toch schaart elke moslim zich achter Palestina, omdat zij zeggen dat het hun land is. De gruweldaden hiermee gepaard, daarvoor haalt men de schouders op.

Uiteindelijk leiden de goeden altijd onder de kwaden. Hopelijk komt er snel een oplossing, ook in de oorlog tussen Oekraine en Rusland.

15 november 2023 om 16:12

@riddle - Mensen zijn gewoon heel erg makkelijk beinvloedbaar en vooral jongeren. Kijk bijvoorbeeld eens naar sommige Amerikaanse soldaten. Die komen terug met niet alle ledematen, raken vervolgens alles kwijt in eigen land, maar ze hebben in ieder geval met grote trots hun land 'verdedigd' en blijven die mentaliteit volhouden. Dan hebben we het nog over een Westerse gemeenschap waar censuur maar in beperkte mate aanwezig is. Dergelijke mensen zijn dus vreselijk makkelijk beinvloedbaar. Hier gebruik ik het voorbeeld van een Amerikaanse soldaat, maar dat kan net zo goed een soldaat van ieder willekeurig land zijn. Ik kaart hier Amerikanen aan, omdat zij een ongelooflijke trots hebben voor dat soort zaken. Ik vind het persoonlijk schrijnend, want als niemand deel uit zou willen maken van een oorlog, was er geen oorlog geweest. Dan wordt een terroristische leider niet meer dan een volledige idioot die wat roept tegen een muur. Juist het meekrijgen van een grote aanhang maakt zo'n persoon machtig en zeer gevaarlijk voor heel erg veel mensen.

15 november 2023 om 15:48

Ik vind je eerste zin wel echt te strak hoor, er zijn inderdaad veel mensen op straat die een bepaalde kant kiezen maar volgens mij zie en hoor je de overgrote meerderheid helemaal niet. Wel zie ik dat bij een bepaalde groep mannen/jongeren er neigingen zijn naar vooral antisemitisch zijn en de problematiek verpakken als zijnde pro Palestina. Je laatste stuk kan je door de historie heen eigenlijk over alle religies zeggen, die staan nogal aan de grondslag van zo'n beetje de grootste misdaden in het menselijk bestaan waar je het nu mogelijk inderdaad meer in extremisme ziet van de islam zijn de andere religies ook niet roomser dan de paus geweest.

15 november 2023 om 16:06

@JK-Ajax - op social media is er ware spam van Palestina-vlaggen en anti-Israel leuzen. Als er een Israel-vlag wordt gepost, wordt die persoon direct bedreigd. Het zijn idd vooral jongeren die vocaler zijn dan de wat oudere generatie. En helaas in die cultuur weten ouders minder vaak wat hun kinderen uitspoken in het echt, laat staan op het internet.

15 november 2023 om 16:10

Het internet is soms ook echt een gezwel voor de samenleving. Lekker anoniem iedereen bedreigen en dan elkaar heel stoer vinden. Het is wel een nare tendens hoor die wij/zij groepjes onder specifieke groepen, ik mag hopen dat het nog met jeugdige domheid te maken heeft en bijtrekt.

15 november 2023 om 17:12

Wat een zwakke reactie. Zo vooringenomen en geen kennis van zaken hebben. Ik heb heel wat gezien en geloof me, velen (ook onder de Palestijnen) moeten niets van hamas. Zij veroorzaken enkel ellende (en onschuldige burgers aanvallen is gewoon laf en barbaars), laat dat duidelijk zijn! Maar je bent vast nog over veel meer niet geinformeerd. Bijv. dat Nethanyahu zelf in 2006 graag wilde dat Hamas aan de macht kwam in gaza zodat er een tweedeling plaats vond met 2 verschillende partijen in gaza en de west bank. Oftwel verdeel en heers politiek zou hun voordeel brengen voor de apartheidstaat israel (misschien moet je je eens gaan inlezen ipv alleen de main stream media te volgen). Want dat is het ook, tenzij je de grote mensenrechten organisaties nu opeens links laat! En dat zou precies Boussa's punt verstevigen want toen met het Wk, was iedereen wel 1 met al die mensenrechten organisaties! Sprak iedereen zich keihard uit, maar nu is men doodstil! Tja!

En dan doe je zo soft als het om israel gaat, alsof zij barbaarse dingen doen alleen nu na die 7e. Ik weet niet of je het weet, maar ze brengen al 75 jaar ellende en geweld tegen de palestijnen! En betreft elghazi, het is gewoon treurig. De hypocrisie komt zo keihard naar voren, het is niet eens meer te verstoppen. En over ellende gesproken, het zijn westerse landen die ellende hebben gebracht naar het midden oosten op allerlei sluwse wijzen! Vervolgens zijn vele mensen die een normale leven willen leiden gevlucht naar het westen en dan wil men nu op hun gaan zeuren en klagen, really?

15 november 2023 om 17:22

Ik ben het met je eens dat je je ogen niet kan sluiten voor de misstanden van Israel, maar ook in Israel wonen heel veel mensen die helemaal geen oorlog willen of apartheid. Je zegt terecht dat niet heel Palestina achter Hamas staat, maar dit geldt andersom natuurlijk ook. Aan beide kanten is de "gewone" bevolking de dupe van de machthebbers. Overigens denk ik dat aan beide kanten de animositeit ook wel diep in de bevolking zal zitten, want hoe kan dat ook anders na 75 jaar ellende. Overigens lijkt het me duidelijk dat het na de 1e wereld erg dom is aangepakt door het Westen, maar de schuld kan je niet alleen hier leggen, die ligt ook deels bij de omringende landen. Antisemitisme in het midden-oosten werd voor het eerst zeer prominent in de 19e eeuw onder Ottomaans bewind met de opkomst van het nationalisme. Dat het westen (en met name dat ene grote land onder Canada) er in de moderne geschiedenis een pleuriszooi van heeft gemaakt is absoluut zo, maar daar kan Mainz, of een random iemand op VZ vrij weinig aan doen.

15 november 2023 om 17:32

Dat is waar. Heb van beide kanten dingen gezien, palestijnen die het zat zijn met hamas. En Israelis die tegen hun eigen regering zijn en andere die zelfs mee demonstreren in pro palestina demonstraties. Het is wel duidelijk dat wat israel al 75 jaar aan het doen is, nergens meer over gaat! Dat is gewoon afschuwelijk.

En het is ook schijn steeds dat wijzen naar anti semitisme steeds, mensen zijn niet tegen joden. Ze hebben altijd samen geleefd met moslims e.d. maar mensen zijn tegen een zionistische apartheidstaat waar een regering warcrimes aan het uitvoeren is. Niet alleen nu! Overigens zijn de palestijnen daar ook semieten als je ver terug gaat, goh wat verrassend voor sommige natuurlijk. En het is idd een puinhoop. Een oneerlijk onrechtvaardige puinhoop!

En weet je, men snapt echt niet wat er gaande is, maar ze zullen het nog wel inzien. Israel gaat simpelweg noord gaza innemen, ze hebben het onbewoonbaar gemaakt, daarom bombarderen ze alles en iedereen daar. Vervolgens zul je zien dat er in de toekomst een nieuwe nijl rivier 2.0 daar door heen zal gaan! Onthou dit goed! Maar goed.

15 november 2023 om 17:55

Altijd zo'n makkelijk weerwoord: ga je verdiepen, je snapt het niet etc. Als men een andere mening heeft, is het direct omdat men ongeïnformeerd is. En dat is er precies wat er ook op social media aan de hand is. Oogkleppen op, onze kant is juist en mijn mening telt.

Ik kies geen kant. Er zijn alleen maar verliezers hier. Maar vertel me, wat denk je als Hamas zijnde te bereiken met die aanval? Het zijn lafaards die aangepakt moeten worden, echter had ik het liever op een andere manier gezien.

16 november 2023 om 02:11

Sociofan1, apartheidstaat Israel waar ondertussen gewoon Arabieren, moslims etc allemaal wonen, eigendom hebben en een leven leiden.

En dan heb je dingen zoals dit:

In April 2009, a Chief Islamic Judge of the Palestinian Authority reminded of an existing fatwa that bans Palestinians from selling property to Jews, which is considered high treason and punishable by death.

Nu zeg ik niet dat Israel zo braaf bezig is maar wat je momenteel ziet is extreem gedrag. Of alles van Israel wordt onder de microscoop gelegd of dat van Hamas. De enige echte oplossing is een internationale troepenmacht voor een langere periode. Dan kan je Hamas en het extreme gedachtengoed vanuit daar uitbannen en vanuit daaruit doorbouwen. Israël zal niet in staat zijn om iets geks te doen. Volgens mij een dikke win voor alle burgers daar, wat volgens mij voor nu het belangrijkste is.

16 november 2023 om 02:25

Sociofan1, de reden dat de joden een eigen staat kregen was niet enkel de tweede wereld oorlog maar ook de groeiende haat in de arabische wereld. Zoek maar eens op anti jood geweld voor 1930, zoveel harmonie was er niet hoor.

Feit is gewoon dat mensen blijkbaar uit naam van hun geloof de meest gruwelijke dingen doen.

Pre WW2 gingen de joden zich al meer concentreren in die regio vanwege het groeiende geweld/haat tegen joden in de wereld.

Between 1918 and 1928, the Jewish population in Palestine doubled, to about 150,000. Palestinian Arabs were concerned about this and their leaders, with Haj Amin al Husseini at the forefront, fanned the flames of hatred and suspicion. A virulent propaganda campaign calling for jihad against the Jews resulted in the frequent beating and stoning of Jews worshipping at the Wall and culminated in widespread, murderous riots across Palestine in August 1929.

16 november 2023 om 04:27

Eazy-e, vanaf 1917 was Palestina, Brits mandaatgebied. Dit leidde ertoe dat er tienduizenden joodse zionisten emigreerden naar die regio. En pas hierna groeide de haat naar zionistische joden enorm vanuit de Arabische moslims. Omdat zij daar waren om hun land in te pikken met de toestemming van de Britten. Tijdens de Ottomaanse rijk dus voor 1917 was de haat tussen lokale moslims en joden niet zo extreem. Sterker nog de lokale joden werden juist beschermt door de islamitische wetten, die werden toegepast door de Ottomanen:

"although the Ottomans did not treat Jews differently from other minorities in the country, the policies seemed to align well with Jewish traditions, which allowed communities to flourish. The Jewish people were allowed to establish their own autonomous communities, which included their own schools and courts. Those rights were extremely controversial in other regions in Muslim North Africa and absolutely unrealistic in Europe. The communities would prove to be centers of education and trade because of the large array of connections to other Jewish communities across the Mediterranean."

Omdat het o zo beschaafde Westen niets moest hebben van de zionistische joden in hun land werden de Arabische moslims en de lokale joden (ja ook de lokale joden zaten niet te wachten op hun zionistische mede joden) met hun opgescheept. Wist jij bijvoorbeeld dat de lokale joden een lange tijd werden gediscrimineerd door de uit het Westen geëmigreerde zionistische joden?

Mensen horen het niet graag. Maar de laatste keer dat de moslims en joden in die regio het goed met elkaar konden vinden, was onder toezicht van de Ottomanen en hun Islamitische wetten. Die Islamitische wetten verplichtten hun namelijk om minderheden goed te behandelen.

16 november 2023 om 08:59

Je snijdt de Ottomaanse geschiedenis nu wel een stukje te snel af met je citaat. De 19e eeuw zit vol met slachtingen van Joden en antisemitisme door de opkomst van het nationalisme in de regio. De laatste keer was inderdaad onder de Ottomanen, maar het einde ervan was nog steeds onder de Ottomanen. Al deden ze het in het totaal niet beschaafde westen ook al toen de Ottomanen die gelijkheid invoerde, dus dat wij historisch gezien niet moeten wijzen, klopt volledig. Jodenhaat is van alle tijden en zoals altijd met haat is er een extreme tegenbeweging die uiteindelijk verandert in hetgeen ze bestrijden.

15 november 2023 om 18:48

Wel beetje gek om dat van Israel een reactie te noemen en de walgelijke actie van Hamas niet.

Dit staat los van de hypocrisie die we dagelijks zien bij moslims wiens hart oh zo bij Palestina ligt.

Tot slot ligt de interpretatie bij de ander niet aan El Ghazi. Hem treft geen blaam.

De "from the river to the sea..."-slogan is een politieke slogan, en houdt niet alleen in dat dat gebied Palestijns zou moeten zijn maar ook indirect dat daar geen plaats is voor joden. Maw joden moeten er verdreven worden en/of vernietigd worden.
Het uiteindelijke doel van Hamas is ook dat de joodse staat en haar burgers vernietigd moeten worden. Helemaal niets dubbelzinnigs aan.
Het is niet zo'n onschuldig slogannetje als je zou kunnen vermoeden. El Ghazi kent de betekenis van deze slogan heel goed, gebruikt die, en speelt dan verstoppertje door zich te verschuilen achter boutades. En da's de reden waarom Mainz van hem afwilde.

16 november 2023 om 14:42

Uiteindelijk is het ook simpel. Als de Israëlische staat echt uit was op een genocide dan was dit gerealiseerd op 8 oktober. De militaire vermogens van Israel stelt hen daar meer dan toe in staat.

Daarentegen is het evident dat wanneer Israel niet over dit militair vermogen zou beschikken, de staat Israel morgen op zal houden met bestaan.

Lekker consequent VZ. We konden niet reageren op het artikel van El Ghazi maar op het artikel van deze meneer weer wel. Lok je dezelfde discussie uit, met dezelfde haat en nijd, voor en tegenstanders. Volgens mij kan je door die selectiviteit spreken van censuur door de media. Dat herken ik ergens van,... kom er niet helemaal op. Was een land met een groot event en we konden tv kijken toen het een lekker temperatuurtje was. Voor mijn gevoel was er toen ook veel gezeik in de wereld.

Hmm.. geen actieve herinnering meer aan.

15 november 2023 om 15:45

Volgens mij is hierboven iedereen genuanceerd en inhoudelijk met elkaar in discussie in tegenstelling tot deze verbolgenheid zonder enige echte toevoeging.

15 november 2023 om 16:02



Soms zijn de afwegingen ook lastig om te maken en in deze casus leek niveau 3 een verstandige zet om te kijken hoe het zou uitpakken.
De onderwerpen zijn dermate uiteenlopend, dat we alles apart bekijken en een risico inschatting maken.
Het is ook niet om de sensatie op te zoeken of zoveel mogelijk te kunnen verwijderen, het platform staat voor meepraten over voetbal en soms horen daar ook controversiã«le items bij.

Op dit moment zie ik overigens geen aanleiding om het topic te sluiten. Van de 50 reacties zijn er slechts een paar verwijderd, verder verloopt alles prima. (complimenten daarvoor aan de reageerders)


15 november 2023 om 17:03

Complimenten trouwens om het ook gewoon te proberen binnen een bepaald kader, het is soms ook wel eens verfrissend om met elkaar eens een gedegen discussie over de wereld problematiek te hebben op een fijne manier.

Op zichzelf vind ik dat Mainz de zaak rondom El Ghazi heel slecht heeft aangepakt. Dus dat hij daar bijval in krijgt van Boussabon vind ik terecht. Ook de afwezigheid van VVCS verrast me.

Maar hij schiet ook hopeloos uit de bocht. Zeggen dat Nederland geen haar beter is dan Saoedi-Arabië, hoe totaal wereldvreemd kun je zijn? Een land gelijk stellen wat op gebied van mensenrechten in alle onderzoeken rampzalig slecht scoort. Een dictatuur met doodstraffen, martelingen, het exporteren van ideologische interpretatie die als voedingsbodem dienen voor organisaties zoals Al Qaida. Die recent een kritische journalist in het buitenland gruwelijk liet vermoorden. Nederland is niet perfect, maar je moet toch wel iets van gradatie erkennen?

Al die voetballers die daar zichzelf financieel hebben verrijkt en nu helpen met een stukje sportwashing van dictaturen. Om Boussabon zijn eigen woorden aan te halen : stopt dan maar met spreken over mensenrechten. En dat geldt eigenlijk voor alle mensen die heel goed zijn onrecht en mensenleed eenzijdig te benoemen, maar die allemaal heel doelbewust de andere kant uit kijken als Hamas gezinnen of festivalgangers afslacht. Of wanneer een regering het afsluiten van water en voedsel voor een heel gebied een acceptabele maatregel vindt.

Gingen zijn haren overeind staan ja?

Dat Nederland zich niet uitsprak over een staakt het vuren (waar ik het overigens niet mee eens ben) betekent natuurlijk niet dat Nederland de doden die daar vallen wel best vindt en dit niet wil stoppen. Dit ligt iets gecompliceerder dan Boussabon het schetst. Ditzelfde geldt uiteraard voor dit hele conflict. Ja, wat Israel doet is fout, maar wat Hamas doet is ook fout. Het is een zeer gecompliceerde en lange geschiedenis van actie-reactie die door het internet neer is gezet als je bent voor kamp A of voor kamp B. De drang van de samenleving om dit soort zaken allemaal binair te zien is nogal een probleem en mede de oorzaak dat je dit nooit kan oplossen. Beiden kanten zijn niet bereid water bij de wijn te doen. En wie geeft ze ongelijk, stel je voor dat je opgroeit in Israel/ Gaza en je hele leven is verweven in dat conflict. Dan is het bijna onmogelijk om ergens nuance in te zien en iets anders te voelen dan pure haat voor de andere kant.

Zelfs hier, op VZ, zijn de reacties vaak furieus over en weer en zitten ze vol met beschuldigingen en vinger wijzen. Niet vreemd en vooral menselijk, maar het geeft aan hoe vreselijk en vrijwel onoplosbaar dit conflict is. En heel eerlijk, de retoriek van Ali Boussabon met z'n "stoppen met mensen rechten uitspraak" en schreeuwen van hypocrisie helpt hier totaal niet in. Ali is duidelijk een mens, en ik snap waarom hij dit zegt, maar je hebt er geen hol aan.

Oh en laten we vooral helemaal niet stoppen met vechten voor mensenrechten. Al vecht je maar voor de rechten van 1 enkel mens en negeer je alle anderen, daar heb je alsnog meer aan dan vechten van geen enkel mensenrecht. De een wil vechten voor de rechten van Palesteijnen de ander voor rechten van Israeliã«rs en nog iemand voor de rechten van postzegelverzamelaars. Als we allemaal een groep kiezen, lukt het misschien om uiteindelijk alles te fixen (vast niet).

Zo.

PS: wacht dit ging over Mainz. Ik vind dat Mainz dit niet handig heeft gedaan, maar alles omtrent antisemitisme ligt in Duitsland erg gevoelig dus ik denk dat deze, in mijn ogen, overtrokken reactie daar vandaan komt.

Ik ben het voor een groot deel eens met het relaas van Boussabon. Wat heeft El Ghazi nu eigenlijk verkeerd gedaan? Waar ik vind dat Boussabon over het randje gaat is door te zeggen dat er sprake is van genocide. Maar dat is mijn mening. Ik vind dat Mainz niet echt heel handig heeft gehandeld, maar misschien moest El Ghazi wel nog wat meer rekening houden met de geschiedenis van Mainz. Een hele lastige kwestie. Als Nederlander vind ik dat El Ghazi niets strafbaars heeft gedaan, maar zoals gezegd had hij iets meer kunnen nadenken over hoe zijn werkgever er in staat.

15 november 2023 om 19:42

Volgens mij wilde hij niet expliciet afstand nemen van de extremistische interpretatie van “from the river to the sea”.

15 november 2023 om 20:49

Een interpretatie die in uw hoofd plaatsvindt, nogmaals.

Waarom zou El Ghazi zich moeten verontschuldigen voor een zin die door sommigen ook extremistisch wordt geinterpreteerd?

U duwt El Ghazi steeds in dat hoekje, terwijl uit geen enkele van zijn woorden blijkt dat hij achter Hamas-terreur staat

Interpretatie. U zegt het precies goed. En niet die van El Ghazi maar die van anderen. Door te stellen dat hij afstand moet nemen van zijn mening dat Palestina vrij moet zijn ontneemt u hem vrijheid een eigen mening te hebben.

Zolang El Ghazi zich niet extremistisch uitlaat hoeft hij nergens afstand van te nemen.

15 november 2023 om 21:20

Als je een klein beetje onderzoek doet naar de betreffende leus kan je als reactie prima zeggen dat je je niet bewust was van de implicatie en de mogelijk zeer kwetsende aard van de spreuk (of je het er nou mee eens bent of niet). Iets is altijd beledigend door de intepretatie van de ontvanger. Ik maak bij streng gelovige mensen geen grappen over hun geloof, niet omdat ik dit niet vind kunnen, maar omdat er niets mis mee is rekening te houden met een ander. De leus from the river to the sea betekent vrij verteld niets boeiends, maar wordt in zeer gewaldadige kringen wel zo gebruikt. Afstand nemen van die connotatie van zo'n leus kan je prima doen.Los van dat alles vind ik het ontslag niet terecht, maar het afkeuren van die leus wel.Overigens ben ik het persoonlijk ook niet in z'n geheel eens met de interpretatie daar de leus ouder is dan Hamas en hebben ze in Israel de nodige boter op het hoofd omdat ze zelf net zo goed claimen datzelfde gebied volledig in bezit te willen hebben.Maar wat het ook is, Duitsland en antisemitisme is een nogal overspannend combi.

16 november 2023 om 08:20

@Lierse: ik vind het wel dubbel hoor. Want aan de ene kant spreekt El Ghazi zich uit tegen elke voor van geweld op welke manier dan ook. Aan de andere kant had El Ghazi zich wat meer kunnen verdiepen in de geschiedenis van de werkgever. Zeker nadat hij een gesprek heeft gehad met zijn werkgever.

Ik vind zelf dat je niet expliciet afstand hoeft te nemen van een extremistische interpretatie als je in gewone taal hebt uitgelegd dat je tegen elke vorm van geweld bent.

16 november 2023 om 10:04

De grootste racisten zeggen altijd “ik ben tegen elke vorm van discriminatie”. Zonder zich expliciet uit te spreken tegen zaken die dubbel geïnterpreteerd kunnen worden.

Als ik iets zeg dat dubbelzinnig opgevat kan worden zonder dat te weten dan zou ik niet weten waarom ik niet expliciet zou zeggen dat ik niet dat bedoelde.

16 november 2023 om 13:42

@Lierse: ik snap dat jij waarom jij niet expliciet zou zeggen als jij dat niet bedoelde. Ik denk dat ik zelf ook wel die verduidelijking zou willen geven. Maar ik vind niet dat het hoeft. Je ergens niet tegen uitspreken of geen afstand nemen betekent niet dat je het ermee eens bent. Ik probeer mij in de situatie van El Ghazi te verplaatsen en het niet direct in het licht te plaatsen van hoe ik het per se zou doen.

16 november 2023 om 14:09

Het ligt daar natuurlijk ook wel gevoelig door de voorgeschiedenis van Mainz (en Duitsland in het algemeen).

Ik vind de hele El-Ghazi casus heel moeilijk. Want we weten ook niet wat er intern allemaal gezegd is.

16 november 2023 om 16:15

@Lierse: dan kunnen we elkaar de hand schudden. Ik denk er hetzelfde over.

ik vind dar Ali een punt heeft, wanneer mensen die zich bijvoorbeeld uitspreken over Israël hetzelfde overkomt. Duitsland js wel een andere cultuur dan Nederland volgens mij wat dit betreft, daar word het uiten van politieke dingen niet gewaardeerd. verwacht dat er vast wat in het contract heeft gestaan wat dit betreft. Dan heeft El Ghazi geen poot om op te staan .

Het steunen van de totale vernietiging van Israël met de quote 'from the river to the sea......', zal vast geen rol hebben gespeeld bij zijn ontslag.

15 november 2023 om 20:46

U trekt zelf conclusies uit een zin die dat helemaal niet zegt.

Totale vernietiging van Israël? Kunt u mij precies vertellen met welke woorden El Ghazi dat dan deed?

Of kiest u zelf een betekenis van die woorden en projecteert u die op El Ghazi?

Dat laatste lijkt het geval. El Ghazi heeft duidelijk gesteld tegen onrecht in alle situaties te zijn. En nogmaals in een 2e reactie met uitleg over zijn eerste.

U trekt de intenties van El Ghazi in twijfel, kunt u mij een bewijs leveren dat hij Hamas steunt en Israël wil vernietigen? Volgens mij heeft hij daar namelijk helemaal niks over gezegd. Hij zei wat over de onderdrukking van Palestijnen door Israël en te begrijpen dat daar weerstand tegen is. En hij pleit voor een vrij Palestina, van oost tot west. Zoals het altijd is geweest totdat Israël daar eenzijdig een eigen staat heeft uitgeroepen.

15 november 2023 om 23:50

Aangezien het de slogan van de PLO was in de jaren 60 en 70 toen men de vernietiging van Israël predikte, kan ik die slogan daar niet los van zien. Wat zou je er anders mee bedoelen?

16 november 2023 om 00:15

@Nijogeth

Wat je er anders mee zou kunnen bedoelen?

Dat Palestina een vrij land met zelfbeschikking moet zijn en dat Israël een eenzijdig en illegaal gestichte staat is?

Overigens is de PLO na die tijd een volwaardig gesprekspartner van Israël geworden en was El Ghazi in de jaren '60 en '70 nog geeneens geboren.

Maar omdat sommigen Israël ten gronde willen richten betekent dat iemand anders niet meer mag pleiten voor een vrij Palestina met zelfbeschikking? In 1947 bestond Israël niet en heette het gehele gebied, from the river to the sea, Palestina. Hoezo mag je niet vinden dat dat het uitgangspunt moet zijn?

En hoezo mag Israël wél afdwingen dat Palestina stopt te bestaan?

Leg me dat dan eens uit?

Het zou u zowieso sieren als u de woorden van mensen niet verbuigt naar uw eigen narratief. Nergens pleit El Ghazi voor de vernietiging van Israël, dat maakt u er zelf van.

16 november 2023 om 02:28

Marcore, geen rocketscience toch. Als al het land Palestina moet worden zoals men zegt dan zal Israël moeten verdwijnen.

Verder zijn er vele historische kreten die ondanks de tijd nog steeds hun betekenis kennen. Dat is hier niet anders en dat weet je prima. Feit dat je al met argumenten als de leeftijd van El Ghazi aankomt zegt genoeg.

16 november 2023 om 11:33

@eazy_e

Het land is en was al eeuwen Palestina, totdat Israël dat 75 jaar geleden eigenhandig heeft ingepikt en omgedoopt tot Israel.

Dus u gaat daarmee akkoord maar vindt het erkennen van een vrij Palestina een bevestiging dat Israël moet verdwijnen.

U bekent daarbij toch gewoon duidelijk kleur. Kennelijk boeit het verdwijnen van Palestina u minder dan het verdwijnen van Israël.

16 november 2023 om 18:01

Als ik jou volg, Marcore, is de betekenis niet belangrijk, maar wat iemand er mee bedoelt?

Er zou dus niets mis zijn met het roepen van white power op straat, als ik daarmee iets anders bedoel dan wat men er origineel mee bedoelde?

Op die manier kan zwarte piet nooit racistisch zijn, want we moeten uitgaan van het doel van degene die zich verkleed. En vrijwel iedereen die zich verkleed doet dit om een feest voor kinderen op te vrolijken, niet om donkere mensen een slecht gevoel te geven.

Snap je welke kant ik op wil?

Overigens is het noemen van 1947 een zwaktebod, omdat Palestina toen nog niet eens bestond. Al 30 jaar eerder werd al door de Britten besloten dat dit gebied moest bestaan uit 1 staat waar Joden, Moslims en Christenen samen zouden leven. In 1947 werden dat uiteindelijk 2 staten, eentje waar Jordanië de macht had, waar de Palestijnen woonden, en Israël. Jeruzalem zou onder internationaal bestuur vallen.

Vervolgens besloten alle omliggende landen Israël aan te vallen, pikte Egypte de Gazastrook en de westelijke Jordaan in en in 1967 nam Israël dat van ze over en wilde de Palestijnen in Israël opnemen. Dat werd geweigerd en daar begon het huidige conflict. De PLO die de volledige vernietiging van Israël beoogde met hun bekende slogan, een doel dat Hamas nog actief uitdraagt. Je weet wel, dat Hamas dat nog steeds er populair is onder de Palestijnen en diezelfde slogan nog steeds gebruikt.

16 november 2023 om 19:22

Nogmaals, het is niet aan u om te bepalen wat El Ghazi ermee bedoelt.

Uw theorieën daarover zijn speculatie en de projectie van die speculatie.

Feit blijft dat de stichting van Israël de Palestijnen in dat gebied is overkomen zonder dat ze daar enige invloed op hadden. Dat er dan groepen zijn die Israël willen zien bloeden is niks meer dan logisch. Terreur is helaas het uiterste in dat spectrum. Afkeurenswaardig maar nog steeds een vorm van verzet.

Maar dat geldt niet voor El Ghazi zolang hij dat niet zelf stelt. U vult de interpretatie van El Ghazi zelf in en maakt daar een terroristische boodschap van. Volstrekt willekeurig en zonder enige grond.

El Ghazi vindt dat die grond in elk geval primair toekomt aan de Palestijnen en vele historici zijn het met hem eens.

U heeft mij nog steeds niet uitgelegd wat die mening zo terroristisch en afkeurenswaardig maakt. En zelfs reden voor ontslag?

Dat laat u steeds na namelijk.

Wat zijn wij weer schijnheilig en typerend dat Boussabon weer zijn verhaaltje komt vertellen. @voetbalzone Nodig misschien Daniel De Ridder uit voor een tegen reactie.
Er is gewoon nauwelijks enige form van kritiek naar Hamas toe van Moslims terwijl ze gewoon hun eigen bevolking kapot maken met het stelen van al het geld en hun gebruiken als schild en hun HQ bouwen onder ziekenhuizen.
En nogmaals kappen met liegen. From the river to the sea Palestine will be free komt van de Palestijnen zelf en betekent van de Jordaan rivier tot de oceaan. Het is letterlijk de zin zelf, maar wij moeten gewoon maar doen alsof het alleen betekent dat Palestijnen vrijheid hebben (waar ik voor ben en wat absoluut nodig is).
En als laatste moet Ali z’n grote mond houden over antisemitisme, dat gaat gigantisch omhoog. Synagogues die worden aangevallen, marechaussee nodig bij de Joodse scholen, mensen die Joden proberen te lynchen, protesten die vol zijn met anti-Joodse leuzen en vlaggen met Hamas, al Qaeada en ISIS erop.
Het is zulke selectieve verontwaardiging. Yemen, Sudan, Nigeria, Oeghoeren in China, Iran, de situatie in Libanon. Er zijn zoveel conflicten en dingen gaande in de wereld waar Moslims worden benadeeld en vermoord maar dit is altijd de focus van alles en iedereen. Er is geen tiende van de aandacht nu voor wat er in Syrië is gebeurt terwijl er 15x meer doden zijn gevallen dan in de laatste 75 jaar. Ik sta voor vrede en ik sta voor vrijheid voor Palestijnen een eigen land met een regering die het beste wilt maar zo lang Hamas de macht heeft en zo lang El Ghazi dit soort dingen aanmoedigt met zijn river to the sea, want dat betekent uitroeing van Joden, gewoon zegt zal dat nooi gebeuren . Net als wij de regels in Qatar moest accepten, moet El Ghazi dat ook in Duitsland.

16 november 2023 om 21:04

De leus komt ook van de Arabisch versie die oproept dat de regio Arabisch moet zijn. Dwz in feite dus zonder joden en christenen.

Oftewel het is een oproep tot ethnische zuivering en genocide.

Leuzen als 'from the river to the sea' worden gebruikt door terroristische organisaties. Organisaties als Hamas die uit zijn op de vernietiging van Israël. Als El Ghazi zich achter deze leuzen schaart, is duidelijk wat zijn intenties zijn. Dit is niet te tolereren in Duitslands en ook niet in Nederland.

Hamas heeft zijn ware aard laten zien. Babies zijn onthoofd, vrouwen verkracht, bejaarden en mannen afgeslacht. Waar waren de islamitische voetballers toen dit gebeurde? Wie liet zijn stem horen toen 1200 mensen werden afgeslacht als beesten? Het is allemaal heel erg wat er nu in Ghaza gebeurt. Alleen valt het op dat er bij de Joodse doden geen protesten of veroordelingen uit de moslim-hoek kwamen. Sterker nog Erdogan heeft al meerdere keren verklaard dat Hamas geen terroristische organisatie is. En in Ghaza dansten de mensen op straat en sleepten ze lijken door de straten.

Deze oorlog zal pas eindigen als Hamas is vernietigd. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het aantal burgerdoden beperkt kan blijven. Pas als Hamas weg is, kan Ghaza weer een toekomst opbouwen.

Ach ja, moslims die het goedpraten van terrorisme door andere moslims goedpraten. Wat een verrassing. Gooi die terrorisme-sympathisanten zoals Boussabon het land uit.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren