Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Oud-speler laat niets heel van ‘kapotte’ jeugdopdleiding Ajax en doet suggestie

Laatste update:

Pascal Heije is zeer bezorgd over de huidige staat van de jeugdopleiding van Ajax. Volgens hem schort het momenteel aan de echte wil om te winnen bij de jonkies. De 44-jarige oud-Ajacied pleit in een interview met ELFVoetbal daarom voor meer Ajax-dna in de bovenlaag van de jeugdorganisatie.

Heije kwam in zijn actieve spelersloopbaan uiteindelijk tot zeven minuten in de hoofdmacht van Ajax. De meeste profwedstrijden speelde de middenvelder voor het inmiddels failliet verklaarde RBC Roosendaal en NEC Nijmegen.

Als kind doorliep hij vele jeugdelftallen van Ajax. Daar was hij met zijn team elk jaar de beste van Nederland. "Van de E1 tot en met A1 heb ik al mijn kampioensvaantjes bewaard. Op een jaar na werd ik elk jaar kampioen."

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

Nu is dat anders. De volprezen jeugdopleiding van de Amsterdammers is helemaal niet zo dominant. "Ik krijg tranen in mijn ogen als ik wekelijks de uitslagen zie", vertelt Heije, "In de mindset van de spelers zie ik nauwelijks meer winnaarsmentaliteit terug."

"Het is en voelt als mijn club, maar de jeugdopleiding is kapot gegaan. De echte wil om te winnen, zie ik niet meer", aldus een betreurde Heije. Hij kraakt het functioneren van Casimir Westerveld, die afgelopen zomer als Hoofd Ontwikkeling aan de slag ging in Amsterdam.

"Tot en met de Onder 18 wordt dezelfde speelstijl gehanteerd, 1-3-4-3. Waarom met drie verdedigers achterin is me een raadsel. Maar blijkbaar bepaalt een nobody als Westerveld alles binnen de jeugdopleiding."

Na de aanstelling van jeugdvriend Alex Kroes werd Heije via Marijn Beuker benaderd om de Onder 11 te gaan coachen. Westerveld deelde hem na twee weken mee dat het hem toch niet ging worden.

"De keuze was gevallen op een externe trainer, omdat ze het zogenaamd breder wilde trekken. Weer iemand van buitenaf. Weer iemand zonder Ajax-DNA. Dat terwijl ik nooit met Westerveld heb gesproken. Nooit mijn visie kon toelichten, mijn verhaal kon doen. Hij heeft niet eens willen luisteren."

Volgens Heije lopen er te veel 'jaknikkers' rond op De Toekomst. "Naar buiten toe wordt gepredikt dat het echte Ajax-DNA weer terug moet keren. De uitspraak is een gotspe. Dat begrip kun je nu in de prullenbak gooien."

De voormalig speler vindt daarom dat er meer oud-Ajacieden in de bovenlaag van de jeugdorganisatie moeten komen, die affiniteit hebben met het Ajax-voetbal en weten wat er binnen Ajax gevraagd wordt.

"De club heeft behoefte aan een boegbeeld als hoofd opleidingen. In mijn tijd was dat Co Adriaanse. Zet iemand als Wim Jonk daar neer, iemand als Marciano Vink "Zij kennen de club door en door. Zij dwingen respect af. Als zij iets zeggen, luistert iedereen. Haal oud-Ajax spelers terug, Rafael van der Vaart, Wesley Sneijder", besluit Heije.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik ging op zich best wel met zijn verhaal mee totdat die het had over van der Vaart en Sneijder. Die twee vind ik nou bij uitstek geen oud-ajacieden die kunnen helpen. Van der Vaart ja ja privé is het moeilijk en Sneijder ik wil wel maar weet niet wat ik wil en ik wil me nergens aan vastbinden.

Klinkt vooral erg rancuneus dat ie niet is aangesteld. Om diegene dan ook nog een nobody te noemen terwijl ik nog nooit van deze vent heb gehoord, is helemaal ironisch. Dat er veel mis is dat is duidelijk, ook in de jeugd, maar die zogenaamde 'ajax dna' hebbers vind ik zoveel onzin. Er is meer dan puur 433, de voetbalwereld innoveert. Externe mensen is alleen maar goed gemixt met eigen dna.

Er is een probleem dus het antwoord op het probleem is Ajax dna.

Zó, die snapt er echt helemaal niks van, gelukkig keert hij niet terug.

'als ik de uitslagen zie'... Ziet dus niet eens wedstrijden maar gaat uit van uitslagen, en knoopt daar vanalles aan vast.

Feit is dat Ajax onder Jonk (en Cruijff), die hij zelf aanbeveelt, en terecht, de focus zijn gaan leggen op individuele ontwikkeling ipv kansloos te focussen op het team. Teams breken niet door, individuele spelers breken door. Spelers dienen individueel zo goed en breed mogelijk te ontwikkelen.

Dat wil niet zeggen dat die jongens niet meekrijgen dat ze alles moeten geven om te winnen (als team), maar dat trainers niet de fout maken middelmatige maar rijpe en fysiek sterke spelers op te gaan stellen, die Ajax 1 nooit gaan redden, maar waarmee potjes in de jeugd worden gewonnen. Waar ze dan mee kunnen pochen.

Ook is men versneld door gaan schuiven, wat resulteert in meestal jongere teams dan de tegenstanders. Ook wordt er aardig wat geschoven binnen een elftal, en dus minder vastigheid, en dus minder vloeiend en effectief teamspel.

Ajax kiest gelukkig ook bij het scouten voor puur voetbaltalent, en niet voor fysiek. In de jeugd worden ze soms dan nog weleens fysiek afgetroefd. Fysiek, waar die tegenstander straks niks meer aan heeft als ze betaald voetbal naderen, dan valt dat fysieke voordeel weg, en blijken het hele matige spelers. Maar je hebt er wel veel mee gewonnen in de jeugd... Gefeliciteerd.

De grootste fouten in de opleiding van Ajax liggen elders. Zo is er een gebrek aan een eenduidige visie; iedere trainer kan zijn eigen tactiek erop loslaten waardoor een gebrek aan een rode lijn, en creatieve 10-en worden vaak, net zoals in het kansloze KNVB voetbal, op de flank gezet, en op 10 dan een type loper. Zo leidt je te weinig creatieve 10-en op, en ook te weinig échte buitenspelers.

Verder, Adriaanse en de Van Gaal school hadden de opleiding volledig verpest. Kijk ook maar eens wat er tussen 1995 en 2015 (5 jaar na revolutie, nog na-effect) is doorgebroken bij Ajax in die 20 jaar. Goede talenten waren op éã©n hand te tellen; Van der Vaart, Sneijder, Nigel de Jong, en nog een paar. En die haalden, los van Sneijder, ook niet eens de echte top.

Men maakte de fout de Van Gaal-aanpak voor het eerste toe te passen op de opleiding, dus focus op het team en winnen, met als gevolg talenten die individueel basisskills en inzicht misten, en de keuze voor rijpe, fysiek sterke en veelal snelle spelers, om maar ander jeugdteams weg te blazen. Ook one-trick ponies want paar taken waar ze zich aan moesten houden, robots. Bij het wegvallen van dat fysiek voordeel en rijpheid, bleef er niks van over.

9 mei 2024 om 14:01

Als ik groene randjes mocht uitdelen had ik het hier gedaan. Toen ik het artikel las dacht ik, deze Westerveld heeft gelijk, winnen is belangrijk! Toen las ik jouw betoog en... nou je hebt helemaal gelijk.

9 mei 2024 om 14:53

Thanks Ruiz!

9 mei 2024 om 14:23

Jij vind dat Ajax het goed doet door alleen maar technische kleine spelers te selecteren. Ik vind dat het daar fout gaat. Elk team dat kampioen word bij de senioren heeft bijv 2 grote centrale verdedigers die spitsen kunnen uitschakelen. Bij Ajax denken ze nog steeds dat je met 11 balvaardige technische types als Hyllson, Unuvar Fitz jim en noem ze allemaal maar op ook kampioen kunt worden. New flash, die tijden zijn voorbij. Ik hoop dat ze in en op de toekomst eens gaan scouten op fysiek en pure snelheid. Dat is waar het al jaren aan schort.

9 mei 2024 om 15:05

De technische, vaak kleinere spelers haal je voor de posities buiten de CV en spitsposities om natuurlijk. Je gaat natuurlijk geen technische kleine speler als CV opstellen. Je verzint zelf iets, en gelooft er dan in. Brobbey is ook veelal fysiek.
Iemand als Syvano Vos is ook gescout voor op het middenveld, die koppelt wendbaarheid, vlotheid (ook voetenwerk) aan fysiek. Gaat er niet om dat ze klein zijn, maar het voetbaltalent hebben. Fysiek is dan natuurlijk een pré, maar vaak zijn de rasvoetballers kleiner van stuk, en wat ieler, maakt ook lichtvoetiger en vlotter vaak.

Spelers als De Ligt, Dies Janse, Milovanovic, etc. uit de jeugd zijn gewoon fysiek of lang. Maar wat kleinere spelers kunnen ook, zoals Timber en Hato. Fysiek is altijd een pré, maar moet bovenop dat technische komen, mag niet ten koste gaan van voetballend vermogen, en bij Cv's vooral in de vorm van opbouwend vermogen.

Heel apart verhaal maak je ervan dus. Nooit heeft Ajax 1 of de jeugd gespeeld met louter kleinere spelers, nooit, zou ook absurd zijn.

Puur scouten op fysiek en snelheid is scouten voor rugby.

Ajax speelt normaliter ook geen gegenpress of volgassvoetbal. Ajax wil het spel maken, op de helft van de tegenstander spelen vanuit balbezit en wat geduld, en niet op en neer. Dat vergt dus vooral klasse in de kleine ruimte, en dus techniek, handelingssnelheid, en het liefst wendbaarheid, wat explosiviteit en inzicht en creativiteit.

Twente speelt denk ik het beste voetbal dit seizoen, in ieder geval het meest des Ajax met veel combineren en weinig opportunisme. Dat doen ze met een middenveld van gemiddeld 1,70, en geen enkele lange of fysieke middenvelder.

Dat kan dus gewoon. En dan zijn die middenvelders ook nog eens van heel matige kwaliteit ten opzichte van de kwaliteit die Ajax kan regelen. En daarbih hoeft het ook niet zó klein en iel.

9 mei 2024 om 16:12

@tijger-wit, inderdaad. En fysiek valt niet weg als je echt op fysieke jongens scout. Brobbey is nog steeds sterker dan iedereen. Gravenberch was fysiek nog steeds sterker op zijn 16e dan vele in de KKd. Fysiek en techniek is wat mij betreft de gouden combo. Helaas is het niet eens zo dat het zozeer technische jongens zijn, maar vooral spelers van wie het belangrijkste aspect inzicht is en daar heb je in mijn ogen dus nog minder aan in het moderne voetbal als je het niet met fysiek of techniek combineert. Zo'n Hlynsson schaar ik namelijk wel daaronder want heel technisch vind ik hem niet. Net zoals types als Veltman, Klaassen, Siem de Jong, vd Beek. Veelal op de juiste plek staan in een team met weinig tegenstand.

9 mei 2024 om 17:24

Ik zou het oprecht mooi vinden dat Ajax wat allrounder gaat spelen. Dan krijgen de gasten voorin ook een keer ruimte om wat te laten zien. Die westrijden dat je tegen 10 verdedigers + een keeper speelt kunnen me gestolen worden. Zodra een tegenstander dat doet tegen Ajax zap ik weg. Ik verwacht van de ajax opleiding dat ze goede atleten scouten en daar toekomstige topspelers van maken door puur op techniek te trainen waar jij het over hebt. Die jongens die de techniek al hebben valt weinig aan te verbeteren in mijn ogen. Die pure voetbal talenten hebben hele andere dingen nodig in de opleiding als atleten zonder balgevoel. Daarom worden er ook zoveel talentvolle jochies kapot gemaakt zoals je zelf al eerder aangaf wat betreft de talrnten op de nr 10 positie. Dat die simpele dravers zoals de Wit en Klaassen uit de Ajax school komen vind ik oprecht een schande.

9 mei 2024 om 18:24

@tijger-wit, het hangt ervan af wat er fysiek verbetert moet worden. Zo'n Unuvar kan in mijn ogen zo goed voetballen dat je er gewoon een. paar sterke atletische jongens erachter moet zetten. Snelheid en puur atletisme echt verbeteren is behoorlijk beperkt maar hij komt bijvoorbeeld ook conditie tekort. Als een fysiek aspect echt goed te verbeteren valt, dan is dit conditie wel. Ook kracht is vrij goed te trainen. Kijk zo'n jongen als Simons. Jarenlang technisch, niet de breedste/grootste in de jeugd maar al wel vanaf 16 bij PSG in het krachthonk. Die was op zijn 19e al een heel complete speler

9 mei 2024 om 20:55

Klopt helemaal Primetime, al vind ik Simons erg vaak op de grond liggen vergeleken met een Wirts of Musiala. Als je als Nederlandse club iets wilt bereiken zal het altijd een mix van een goede jeugd generatie in combinatie met 3-4 goede aankopen die gewoon alles spelen. Zowel op het gebied van jeugd als opnhet gebied van aankopen is het bar slecht in Amsterdam de afgelopen 2-3 seizoenen.

9 mei 2024 om 21:28

Klopt, maar dat op de grond liggen is meer een dingetje uit Spanje om een vrije trap te versieren dan dat hij wel stevig op zijn benen wil blijven staan maar dit niet kan. Vaak op de grond liggen is niet erg als je er vrije trappen mee krijgt of de tegenstander een gele kaart krijgt, wat vaak gebeurt. Het is wel een probleem als je een duel er door niet wint of ze door je heen lopen alsof je er niet staat, zoals bij Hlynsson vaak gebeurt

9 mei 2024 om 15:07

Adriaanse focuste zich op Tips. Techniek, inzicht, persoonlijkheid, snelheid. Fysiek rijpe jongens waren doorgaans niet het type spelers waar op gericht werd.

9 mei 2024 om 16:08

@Daneman, geweldig betoog klopt grotendeels. Maar aanvullingen, er was hooguit een gebrek aan visie dat is er niet meer. Dat 343 door de gehele opleiding terug laten komen is juist voor de algehele ontwikkeling in teamverband. Je vraagt meer van je verdedigers. Zeker verdedigend en dat komt dan ook weer dichter bij ajax een voetbal waarbij je geregeld met 3 achterop staat on balbezit. Bij een snelle omschakeling tegenstander dan blijft dat meestal ook drie en veel verdedigers kunnen daar totaal niet mee omgaan (zie bv sutalo die op dat soort momenten 10 van de 10 keer fouten maakt.

Daarnaast is een hele belangrijke, het vlaggenschip van Ajax (de onder 18) wint gewoon. Future cup, winst. Voorhaarskampioen en komende zaterdag wordt alles gezet op het algehele kampioenschap zodat de jeugd weer de youth legeau kan instromen. Dat werd te veel gemist dit seizoen in het ontwikkelingstraject. Dus zodra het moet weten ze in de opleiding echt wel om te schakelen naar vol inzetten op winst inclusief bijbehorende resultaten.

9 mei 2024 om 19:05

Verhaal klopt van geen kant! Er zitten gewoon feitelijke onjuistheden in…

Doorschuiven is van alle tijden. En in geen enkel team van Ajax speelt met een meerderheid van jongere spelers dan de lichting (jong Ajax is een uitzondering maar dit heeft meer met de leeftijd van de andere clubs te maken).

Scouten op enkel kwaliteiten aan de bal is helemaal niet het geval! Er wordt wel degelijk gekeken naar de fysieke voorwaarden als lengte en kracht van een speler… Ajax is er juist van overtuigd dat de jeugdtrainer de kwaliteiten aan de bal kan verbeteren in de opleiding. Teams van Ajax (vooral) in de bovenbouw zijn vaak groter en sterker dan de tegenstanders.

Trainers bij Ajax hebben helemaal geen ruimte om hun eigen tactiek te hanteren. Over de gehele opleiding spelen de team bijna identiek. Verschillen zitten bijna alleen in bepaalde spelprincipes.

Adriaanse en van Gaal hebben de opleiding verpest??? Meest stomme uitspraak die ik heb gelezen de laatste tijd! Ga aub even naar de cijfers kijken! Winnen is niet het belangrijkste tijdens opleidingen. Maar als je alleen maar aan het verliezen bent dan ben je ook niet goed aan het opleiden!

Heije was de kapitein van het meest dominante A1-jeugdelftal van Ajax ooit. Ze werden de gouden lichting genoemd. Toppers uit dat team waren onder andere deze Heije, Sander Keller, Quido Lanzaat, Jeroen Verhoeven, Michael Lamey, Mitchell Piqué, Brutil Hosé en Andy van der Meijden.

Ze wonnen elke wedstrijd dik en volgens hoofd opleidingen Co Adriaanse waren het allemaal toppers. Hosé zou Kluivert wel even doen vergeten. De flankspelers Darl Douglas en Kevin Bobson zouden het wel even in het eerste laten zien. Lamey zou de Oranje rechtsback van de toekomst zijn.
Allemaal gebaseerd op het feit dat dat team z'n wedstrijden in de opleiding makkelijk won. Juist Pascal Heije zou moeten weten dat resultaten in de opleiding geen ene iota betekenen in het voorspellen van de kwaliteiten van de spelers voor het eerste elftal.

Nu heeft Heije sinds een paar jaar een voetbalschool, als spelers daar veel opsteken zou hij wat mij betreft een interessante optie zijn voor de Ajax opleiding. Maar wat mij betreft diskwalificeert hij zichzelf door zich sec op de resultaten te richten en zo de opleiding te diskwalificeren.

9 mei 2024 om 15:28

Juist! Dat voorbeeld van dat elftal geef ik ook vaak. Mensen zijn vaak extreem luie denkers, Heije kon als geen ander weten van dit voorbeeld, maar nee.

Maar ik vind jou nu ook een denkfout maken. Omdat hij een voetbalschool heeft en spelers wat opsteken zou het ook alweer een optie voor Ajax zijn? Ondanks zijn kansloze verhaal en visie?
Je corrigeert het erna wel, maar ik zou deze man dus als eerste weren bij Ajax.

9 mei 2024 om 15:46

Voor zijn uitspraken leek hij een goede optie, maar diskwalificeert zich door dit soort uitspraken. Een oud-Ajacied met een voetbalschool is altijd een interessante optie.

Heije heeft de duistere kant van de voetballerij leren kennen. Als voetballer viel hij vanwege slechte begeleiding tussen de opleiding en het eerste elftal kei hard in een gat. Dat is een interessante achtergrond wat hem een uniek perspectief geeft bij jeugdspelers en wat er in hen om gaat.
Maarja, dan moet hij dus niet alle wedstrijden willen winnen ten koste van alles. De persoonlijke ontwikkeling moet voor blijven staan. En hoewel een killer instinct en mentaliteit een onderdeel is van persoonlijke ontwikkeling is dat natuurlijk totaal niet af te meten aan resultaten van een jeugdteam.

Feit: de jeugd van Ajax speelt nergens een rol meer….

9 mei 2024 om 17:08

Het is niet normaal dat mijn club Goahead Eagels in de jeugd zo goed doet, ze waren samen met Twenthe, maar nu al een 7 tal jaren alleen weer, ze spelen nu al hoog. Waardoor dan, omdat de juiste mensen werken met de jeugd, wij hebben daar geen dik betaalde mensen, maar veel vrijwillegers, die veel de juiste dna hebben.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren