Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Feyenoord wint arbitragezaak inzake herenakkoord over jeugdtransfers en hoeft geen tonnen te betalen

Laatste update:

Feyenoord heeft een arbitragezaak tegen FC Utrecht over verschillende jeugdtransfers gewonnen. De arbitragecommissie heeft daarover bepaald, meldt journalist Tom Knipping van Voetbal International. De Rotterdammers hoeven toegestuurde rekeningen van bij elkaar in totaal 520 duizend euro voor het overnemen van jeugdspelers niet te betalen.

Feyenoord en Utrecht staan lijnrecht tegenover elkaar vanwege een conflict over jeugdtransfers. De clubs ruziën over het zogenoemde herenakkoord uit 2018 dat topclubs verbood elkaars talenten te benaderen.

Feyenoord nam in de zomer van 2023 een drietal jeugdspelers van de Domstedelingen over. Het ging om de inmiddels vijftienjarige Boaz Plantinga, Finn Baks (eveneens nu vijftien) en Zakaria Ouaissa (nu tien).

In een gentlemen’s agreement uit 2018 spraken clubs enerzijds af om elkaars talenten niet actief te benaderen, en anderzijds een vergoeding te betalen als dat toch gebeurde.

FC Utrecht stuurde een factuur van 520 duizend euro naar Feyenoord en verwees daarbij naar het gentlemen’s agreement. De Rotterdammers weigerden echter de knip te trekken en betaalden volgens de KNVB-reglementen slechts 244 duizend euro.

“FC Utrecht neemt een slachtofferrol aan”, zei Feyenoord vorige maand tijdens de zitting. “Intern kunnen we het verlies van talenten niet altijd opvangen, dus scouten we elders. FC Utrecht doet dat ook. Bijvoorbeeld door talenten te halen bij FC Dordrecht, Telstar en Vitesse. Het is eten en gegeten worden. FC Utrecht wil wel eten, maar niet gegeten worden.”

Thijs van Es, de algemeen directeur van FC Utrecht, noemde Feyenoord 'egocentrisch' en zei ook dat de club er 'de laatste jaren alles aan doet om de afspraken te ondermijnen’.

De arbitragecommissie publiceerde woensdag haar uitspraak en schreef onder meer dat het herenakkoord is bedoeld om een gedragsverandering teweeg te brengen en dat Feyenoord de afspraak heeft geschonden. De arbitragecommissie concludeerde echter ook dat het gentlemen’s agreement moet worden gezien als een morele afspraak die juridisch gezien niet bindend en niet afdwingbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste Feyenoord-nieuws? Word nu lid van het Feyenoord Zone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Ajax traint onder Farioli
Reacties

Ok, herenakkoord daarmee ook ter ziele

3 juli 2024 om 18:36
0

Ja, die kan nu in de prullenbak. Formeel mag het, maar moreel…? Waarom maak je dan zo’n afspraak?

3 juli 2024 om 18:51
0

Ja, Michael Jackson ook.

3 juli 2024 om 20:11
0

Dat heren akkoord was origineel alleen tussen de top 3 clubs toch? Niet dat zij zich er aan houden maar toch

3 juli 2024 om 21:07
0

Ik dacht dat de herenakkoord alleen maar gelden voor de topclubs,psv, feyenoord, ajax,.
Dat ze bij elkaar geen spelers zouden weg roven

3 juli 2024 om 22:56
0

Dat dacht ik ook Gunner1987. Volgens mij ging het tussen Feyenoord, Ajax, PSV en ook AZ. Clubs als Utrecht, Vitesse en Sparta vallen daar niet onder.

4 juli 2024 om 00:37
0

Het herenakkoord is destijds gesloten tussen Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, Vitesse en FC Utrecht, de toenmalige top zes.

Ik snap beide punten wel. Als je het af spreekt is het niet netjes, maar als Utrecht het een trede lager zelf ook doet, dan tja.

Maar onderaan de streept is het niet voor niets een herenakkoord.

3 juli 2024 om 18:17
0

Ze betalen toch 244k? Of staat dat los van het herenakkoord?

3 juli 2024 om 18:22
0

Een herenakkoord is niet de bodemprijs betalen? Dit gaat over je toptalenten verliezen voor een prikkie, terwijl er juist is afgesproken dat niet te doen.

Feyenoord geeft geen enkele 'grondige' reden waarom ze dit akkoord nu schenden. En dus hadden ze in Rotterdam dit akkoord nooit moeten sluiten, dan kun je ook nooit zure gezichten krijgen. Nu vind ik het normaal Utrecht dat zich wil verweren in een zaak, die ze nooit gingen winnen, wel een goed teken. Want het krijgt een beetje reuring, dit is altijd een heet hangijzer geweest. .

3 juli 2024 om 18:39
0

Maar wat is dan het verschil met dit en dat Feyenoord en PSV laatst een talent van Ajax overnamen? (oprechte vraag, heb geen idee).

3 juli 2024 om 18:43
0

Volgens mij ging dat over talenten die zelf weg wilden.

3 juli 2024 om 18:46
0

Helemaal niks. Utrecht speelt hier calimero en vindt het vervelend dat een grotere club spelers weghaalt. Dom om hierover een rechtzaak te beginnen. Uiteraard niet netjes van Feyenoord maar blijkbaar doet Utrecht het ook. En Ajax/psv/Feyenoord doen het ook bij elkaar maar accepteren het als grote jongens (omdat ze het uiteindelijk allemaal doen als ze de kans krijgen).

3 juli 2024 om 19:41
0

Marton, Feyenoord heeft zelf het herenakkoord ondertekend. En Dordtrecht valt daar niet onder, dus dat Utrecht daar spelers weghaalt mag gewoon volgens dat akkoord. Dus wat Feyenoord doet is het schenden van afspraken uit dat herenakkoord. Het is echter niet juridisch bindend, dus is het vooral een morele afspraak. Dat Feyenoord die schendt, is dus totaal niet netjes, maar juridisch niet aan te vechten. Oh, en Ajax wilde dat herenakkoord niet, dus dat is een slecht vb.En als ze spelers halen die wel een contract mogen hebben, maar nog niet hebben, valt t niet onder t herenakkoord.

3 juli 2024 om 19:54
0

Dit gaat over toptalenten? Het gaat over destijds een 8-jarige en twee 13-jarigen.

3 juli 2024 om 20:55
0

Formus, bedankt voor de info. Dit staat ook allemaal in de tekst. En ook wat ik zelf zeg, dat het niet netjes is. Daarmee is ook alles gezegd. Oke, Dordrecht maakt hier idd geen onderdeel van uit, daar heb je wel een punt. Verder is dit gewoon nauwelijks tegen te houden. Een speler gaat toch wel als die weg wil. Ajax is geen slecht voorbeeld, Ajax is juist een goed voorbeeld. Net als Feyenoord dat herenakkoord ondertekend en zich er niet of beperkt aan houden.

3 juli 2024 om 21:53
0

Geen verschil. De grote clubs hebben met het herenakkoord afgesproken om onderling een dubbele vergoeding te betalen.

3 juli 2024 om 22:58
0

Formus, volgens mij valt Utrecht niet onder het herenakkoord. Ik heb altijd begrepen dat het om de top 3 met AZ zou gaan. Clubs als Utrecht, Sparta, Vitesse of Twente (als voorbeeld) vallen daar volgens mij niet onder. Nu hoeven ze alleen de opleidingsvergoeding te betalen ipv dubbel geld.

4 juli 2024 om 00:39
0

Jazeker wel. Het herenakkoord is destijds gesloten tussen Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, Vitesse en FC Utrecht, in die tijd de top zes.

3 juli 2024 om 18:20
0

Volgens mij zijn alle clubs daar al een behoorlijke tijd vanaf gestapt. Valt me al een tijdje op dat ik ook veel berichten zie over jeugdspelers van de traditionele top 3 die naar elkaar overstappen.

Zou zo’n akkoord ook echt daadwerkelijk iets opleveren? Uiteindelijk vloeien spelers die het niet halen of het niet bevalt toch wel af naar andere clubs.

3 juli 2024 om 21:55
0

Welnee, dat herenakkoord was alleen maar omdat Ajax veel jeugdspelers overnam van AZ e.d.

Ajax heeft daarna een eigen deal met Sparta gesloten.

Nu nemen andere grote clubs ook veel keugdspelers over maar hebben geen trek dubbel te betalen.

Hiermee is het herenakkoord voorbij.

Tja zoals ik lees uit de tekst, gaat het hier om een mondeling akkoord. Welke nooit stand kon houden natuurlijk. Wel benieuwd hoe hoog de vergoeding is welke ze hebben afgesproken. Utrecht zal toch niet zomaar lukraak 520 duizend sturen.

Met deze uitspraak gaat het alleen maar erger worden denk ik.

3 juli 2024 om 20:31
0

Voor Utrecht is dit voor in de verre toekomst toch een win situatie. Utrecht is als club enorm aan het groeien, zullen mettertijd ook alleen maar zwarte cijfers gaan maken waardoor ze stelselmatig kunnen uitbreiden en dus aantrekkelijker worden voor (toekomstige) spelers. Nu profiteert Feyenoord ervan, later zal Utrecht dat weer doen.

Ik hoor volgens mij al minstens 20 jaar over herenakkoorden, maar ondertussen gaan er ook al 20 jaar spelers van de jeugd van de ene topclub naar de jeugd van de andere topclub (welke clubs het dan ook zijn). Kap gewoon met die bullshit en laat die jonge gasten lekker zelf beslissen waar ze willen spelen (zolang ze nog geen contract hebben zijn ze toch gewoon vrij om te doen wat ze willen lijkt me).

4 juli 2024 om 11:33
0

Als ze zelf beslissen is er ook helemaal geen probleem. Punt is dat de topclubs actief jonge spelers gaan benaderen om de overstap te maken tegenover een opleidingsvergoeding. Jonge spelers warm maken om over te stappen is makkelijker dan wanneer er al contracten liggen. Daarnaast als je een (mondelinge) overeenkomst sluit is het gewoon schandalig dat je dat breekt. En om dan Utrecht te betichten van het in een slachtoffer rol kruipen maakt het alleen maar erger. Jammer dat Feyenoord deze weg kiest. Verliezen zo stukje sympathie.

Voor drie kinderen een factuur sturen van 5 ton. Het is gewoon moderne slavernij. Echt vreselijk.

3 juli 2024 om 19:29
0

Slaven hadden geen keuze. Deze kinderen wel en hun ouders profiteren (vaak) lekker mee.

3 juli 2024 om 22:00
0

Onzin. Het gaat om een opleidingsvergoeding. Kinderen zitten gratis op de opleiding, betalen geen college geld.

De club betaald alles, trainers, trainingscomplex, reisgeld cq taxi vervoer, kleding, medische zorg, maaltijden, huiswerk begeleiding, noem maar op.

De overheid betaal ook niets.

Dat wordt dus allemaal betaald uit de latere transfers.

Gaat iemand over zonder contract, dan moet de KNVB opleidingsvergoeding betaald worden.

4 juli 2024 om 07:58
0

nuanceman en dat voor iemand met zo'n naam. Heeft trouwens letterlijk helemaal geen enkel raakvlak met slavernij. (nee ook de betaling niet, aangezien dit geen aankoopbedrag is, maar een compensatie voor gemaakte kosten tijdens de opleiding).

Het betreft een afspraak tussen de topclubs dus wat heeft Utrecht hiermee van doen? En Feyenoord heeft wel geld overgemaakt dus tja, beetje huilen van Utrecht, wat overigens een leuke club is.

3 juli 2024 om 20:44
0

Het herenakkoord is door meerdere clubs ondertekend: Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, Vitesse en FC Utrecht. Waarbij Ajax schoorvoetend heeft ingestemd. Ik meen in 2019 om deze clubs te ontmoedigen spelers van elkaar te pakken.

Niet actief benaderen en een hogere vergoeding dan alleen opleidingsvergoeding en solidariteitsvergoeding zijn speerpunten daarin om het actief shoppen tegen te gaan.

Feyenoord is in dit verhaal eigenlijk fout, maar heeft schijt. Utrecht baalt hier van en huilt in de media. Waarna Feyenoord een drogreden gebruikt door te zeggen dat Utrecht ook weg haalt bij kleinere clubs. Dat is niet de essentie van herenakkoord geweest en die clubs zitten niet in het herenakkoord.
Terecht overigens dat Feyenoord zaak wint, want betreft een formeel akkoord die het niet verbied, maar meer op de goede wil van clubs onder elkaar in moet spelen.

Dat herenakkoord was vanaf het begin af aan al een wassenneus omdat het gewoon niet te reguleren valt en er geen duidelijkeafspraken zwart op wit staan.
Elk jaar weer hetzelfde geneuzel.

Het is voor iedereen een beetje wennen, dat er verandering in het Nederlandse voetbal landschap plaatsvindt.
Je accepteert het of je gaat je stinkende best doen.

3 juli 2024 om 22:01
0

Het is prima zo, herenakkoord is nu definitief van tafel.

4 juli 2024 om 08:01
0

Speedyafc was toch al zo? De top 3 houdt zich er al jaren niet aan. Ik dacht hier eens gelezen te hebben dat ajax er voor het eerst afstapte, maar geen idee of dat klopt.

4 juli 2024 om 11:36
0

Het is in deze wel een wezenlijk verschil of spelers zelf willen vertrekken of dat clubs actief spelers van andere clubs benaderen. Als Ajax eerder spelers heeft benaderd slaat dat nergens op, net zoals dit van Feyenoord nergens op slaat.

4 juli 2024 om 12:32
0

@ironanund

Nee hoor, Ajax betaalde afgelopen jaren gewoon dubbel aan de betreffende clubs. Maar dat stopt nu dus ook.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren