Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Licentiecommissie KNVB plaatst Ajax in veiligste categorie 3

Laatste update:

De kans is groot dat Ajax vanaf januari weer deel uitmaakt van de veiligste categorie van de licentiecommissie van de KNVB, categorie 3. De Amsterdamse club won in 2011 de landstitel, verdiende goed in de Champions League en verkocht bovendien enkele spelers. Financieel directeur Jeroen Slop sprak maandag de verwachting uit dat Ajax in de veiligste categorie terugkeert.

/

Ajax bevindt zich momenteel al geruime tijd in categorie 2 van de licentiecommissie van de KNVB. Half augustus maakte de Nederlandse bond voor het laatst de indeling van de clubs bekend. Ajax werd toen in categorie 2 geschaard. In voorgaande jaren behoorde het wel tot de groep veilige clubs. Sinds enkele jaren hanteert de bond het systeem om aan te geven, welke clubs financieel gezond en ongezond zijn.

In augustus plaatste het vijf clubs in de allerveiligste categorie 3: Go Ahead Eagles, MVV, Telstar, FC Twente en FC Volendam. Daar lijkt landskampioen Ajax nu echter snel bij te komen. “Grote kans dat Ajax dit jaar in categorie 3 eindigt. In januari maakt KNVB het bekend”, aldus Slop volgens het ANP. In de Champions League streek Ajax meer dan twintig miljoen euro op.

Update 15 december 21:27 uur - Licentiecommissie KNVB plaatst Ajax in veiligste categorie 3
De licentiecommissie van de KNVB heeft bevestigd dat Ajax terugkeert in de veiligste categorie van de KNVB, categorie 3. Dat maakt de club uit Amsterdam kenbaar via de officiële kanalen. “Een aantal financiële kengetallen zoals de solvabiliteit, de liquiditeit en de gezonde verhouding tussen de personeelskosten en de omzet heeft hiertoe geleid”, geeft de club te kennen. In augustus plaatste de KNVB vijf clubs in de veiligste categorie 3: Go Ahead Eagles, MVV, Telstar, FC Twente en FC Volendam.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goed om te horen, moeten wij echter wel CL zeker stellen voor volgend seizoen!

12 december 2011 om 18:45

Ajax is daar inderdaad financieel afhankelijk van.

12 december 2011 om 18:52

Als je door de Knvb ingedeeld wordt in de hoogste categorie dan hangen je financiën echt niet af van wat jaartjes Champions League hoor. De Knvb is heel streng en je moet je zaakjes uitermate goed op orde hebben om in categorie 3 te worden ingedeeld. Afhankelijkheid is een veel te groot woord, het geeft wel meer armslag om betere spelers te halen/houden.

12 december 2011 om 19:30

Betere als in duurdere?
Om volgend seizoen weer terug naar categorie 2 te jojoën?
Men moet bij Ajax een salaris totaal vaststellen en daaraan vasthouden, zodat je een stabiel kkostenplaatje hebt.
Pas als je inkomsten structureel verhoogd zijn , pas aan dit lonenplafond tornen.

Weet iemand ook of Ajax naast de inkomsten uit de CL ook nog een sluitende begroting heeft/ en maken ze ook nog operationele winst? Het klinkt een beetje of ajax afhankelijk wordt van meevallers, maar aangezien ze naar categorie 3 mogen lijkt het goed te gaan.

12 december 2011 om 17:56

Nee. Totaal afhankelijk van Cl voetbal op dit moment. Het is een schande, werkelijk een schande. Salariskosten blijven/bleven maar stijgen tot op dit moment, het moet echt afgelopen zijn. Over dit seizoen zal wel een winst worden gehaald door de transfers van De Zeeuw en Stekenlenburg (na 1 juli gedaan dus op volgende jaarrekening), plus Cl voetbal 2011/2012.

Die categorie 3 is helemaal niet een categorie waar Ajax hoort op dit moment als je zo afhankelijk bent van Cl voetbal. Onacceptabel.

Als je echt bezuinigd laat je topspelers pas veel verdienen bij een kampioenschap, want dat is een hoger salaris geen probleem.

Terug naar de basis in alle opzichten. Technisch, bestuurlijk en ook financieel.

12 december 2011 om 18:03

Salariskosten blijven helemaal niet stijgen.
Het afgelopen jaar heeft Ajax juist veel spelers laten gaan met een te hoog salaris.
Denk hierbij aan Sno, Wielaert, Oleguer en Atouba. Nu heb je alleen nog El ham die teveel verdient die gaat waarschijnlijk in de winter weg.

12 december 2011 om 18:14

De salaris posten zijn WEL gestegen maar ik wordt wel een beetje onpasselijk van dat gebrul met schande enz. Ajax is sinds jaar en dag afhankelijk van transferinkomsten, Dat is al jaren zo en zal zo blijven. De begroting is terug gebracht naar EL niveau alleen nu zitten we nog in de overgangsfase. CL begroten is niet slim en daar zijn ze bij Ajax gewoon achter. Dat de salariskosten stijgen komt mede omdat een supportersgroep steeds weer de hoofden eist van bestuurders, Bijvoorbeeld die van van den Boog die toch heel goed werk heeft verricht. Bij een beursgenoteerde onderneming horen hoge salarissen van de top mensen, of je dat nu leuk vindt of niet en daar horen ruime bonusregelingen bij en vertrek premies. Zo werkt dat in de zakenwereld. Geef mensen eens de tijd om een club te besturen. Dat scheelt aan het eind van de rit heel veel werk.

12 december 2011 om 18:14

Hoe weet je zo goed dat de Salariskosten blijven stijgen? Heb je een overzicht met salarissen? Ik mag toch hopen dat elhamdaoui volgend jaar weg is. Daarnaast mag van mij ook Aissati gaan. Verder kan je er rekening mee houden dat waarschijnlijk vertonghen en van der Wiel weggaan... Volgens mij wordt het dus minder...

12 december 2011 om 18:30

waarom horen bij een beursgenoteerde bedrijven hoge salarissen, bonusregelingen en vertrekpremies?
Wat heeft de beursnotering daarmee te maken?

12 december 2011 om 18:33

klopt ajaxvalencia, maar daarentegen zal het salaris van een groot deel van de selectie 'gewoon' stijgen. Spelers van a1 en jong ajax krijgen dikkere contracten wanneer ze doorbreken en voor alle spelers die jij noemt moeten ook vervangers gehaald worden die geld willen vangen.

Al met al is het inderdaad niet te zeggen of het zal stijgen of dalen, maar of het uiteindelijk veel zal schelen...

12 december 2011 om 18:41

Je bent wel heel anti aan het doen naar mijn mening!
Ajax is niet perse afhankelijk van de CL, en overigens is jou argument over de salaris nonsense! Ajax is al jaren bezig met het bezuinigen op salarissen!
Ik heb ook een beetje het idee dat je anti Ajax ben...maar dat is mijn mening, en we leven in een vrij land(vz!)

12 december 2011 om 18:47

@ Zijndebeste

Lees het jaarverslag en leer het te snappen. De salariskosten zijn helemaal niet gestegen. Ze zullen aan het eind van het boekjaar juist flink verminderd zijn.
Bijna alle grootverdieners zijn bij Ajax vertrokken. Jol 2 miljoen, Suarez 2,2 miljoen, Steek 1,6 miljoen, Sno 1 miljoen, Pantelic, 1,1 miljoen, Gabri 1,9 miljoen, Oleguer 2,1 miljoen, Rommedahl 900.000, Ogeragu 800.00, Wielaert 650.000. Daarvoor zijn enkele spelers teruggekomen: Ooijer (prestatiecontract), F de Boer 700.000, Mounier 1,8 miljoen, Boerrigter 600.000, Serrero 450.000, Janssen 1,5 miljoen en enkele jeugdcontracten die opgewaardeerd zijn. Mounier en Janssen zijn nu samen met Sulliej 1,6 miljoen, Vertonghen 1 miljoen en Van de Wiel 900.000 de grootverdieners.

Ook is de nieuwe begroting van Ajax gebaseerd op groepsfasen EL en dus niks CL. Ajax haalde het afgelopen seizoen een omzet van 100 miljoen. Ook dit seizoen zal de omzet rond de 95 miljoen zijn (bij verkopen spelers nog hoger).

12 december 2011 om 18:47

Bezuinigen op salarissen, wat een onzin. Hoe kun je nou jaren lang bezuinigen op salarissen als alle spelers automatisch meer gaan verdienen en El Hamdoei wordt gecontracteerd voor 1,8 miljoen, dat was 1 jaar geleden.

Als je echt bezuinigd laat je topspelers pas veel verdienen bij een kampioenschap, want dat is een hoger salaris geen probleem.

Terug naar de basis in alle opzichten. Technisch, bestuurlijk en ook financieel.

12 december 2011 om 18:59

@ Ajacied777

Volgens mij zijn bij de omzet alle inkomsten (dus ook transfers en Europees voetbal) inbegrepen, de begroting is niet voor niets ca. 65 miljoen Euro.

Waar ik erg benieuwd naar ben (ik heb geen zin om de jaarrekeningen op te zoeken) zijn de uitgaven, ik heb begrepen (correct me if I'm wrong) dat Ajax alleen dankzij de transfer van Suarez afgelopen jaar zwarte cijfers heeft kunnen draaien.

Bij categorie 3 hoort een sluitende begroting, die heeft Ajax volgens mij al jaren niet meer kunnen overleggen, waar Slop de promotie naar categorie 3 vandaan haalt is mij dan ook niet duidelijk.

12 december 2011 om 19:44

Voor iedereen die zeker wil weten of salariskosten zijn gestegen of niet in de afgelopen jaren, download de Jaarrekening van Ajax, zijn gewoon te vinden op de website.
Kijk bij de resultatenrekening en zie daar Salariskosten.

Lonen, salarissen en sociale lasten: 2010/2011 = 51 323 000
2009/2010 = 48 476 000

Dat is dus een stijging van zo'n 3 miljoen op jaarbasis. Salarissen zijn dus lichtelijk gestegen. Cijfers voor het seizoen 2011/2012 zijn uiteraard nog niet bekend.

Nog wat andere officiele cijfers voor liefhebber:
• Ajax heeft over het boekjaar 2010/2011 een netto winst van € 5,5 miljoen gerealiseerd.
• De netto omzet is met € 28,0 miljoen ofwel met 40,5% gestegen van € 69,1 miljoen naar € 97,1 miljoen.
• De totale bedrijfskosten zijn met € 13,0 miljoen gestegen van € 82,3 miljoen naar € 95,3 miljoen.
• Het operationele resultaat bedraagt € 1,8 miljoen positief ten opzichte van € 13,2 miljoen negatief in 2009/2010.
• Ajax realiseerde een saldo vergoedingssommen van € 4,5 miljoen positief. Dit saldo bestaat uit de afschrijvingen vergoedingssommen van € 20,7 miljoen en uit het resultaat vergoedingssommen van € 25,2 miljoen.
• De directie stelt voor het positieve resultaat van € 5,5 miljoen aan de reserves toe te voegen.
• Het eigen vermogen bedraagt € 44,7 miljoen (na verwerking resultaat) en komt op 44,7% van het balanstotaal.
• Ajax Cape Town heeft een positief resultaat van € 0,7 miljoen voor belasting behaald.

12 december 2011 om 20:04

de salaris kosten zijn in zijn geheel gestegen, niet bij ajax. ik zou ook niet moeten weten hoe. er gingen miljoenen uit de deur hoor.

12 december 2011 om 22:17

Als je totaal afhankelijk bent van de CL wordt je niet in categorie ingedeeld, aangezien dat ook bekeken wordt, dus niet van die onzin lullen.

15 december 2011 om 22:14

@ajacied777
Volgens mij snap jij er ook helemaal niks van ! Sorry maar jij bent een beetje natte vinger werk aan het doen!
95 miljoen hoe kom je daarop??? Onzin ....ja!

En daarnaast 450.000 voor Serrero dat blijkt dat je de boel aan het bedriegen bent! En dan zeg jij leer jaarverslaggen snappen? Wtf?
Iedereen weet dat een speler van buiten de EU een verplicht jaarsalaris van 500.000 minimaal moet ontvangen! Daarnaast heeft hij gewoon gelijk de salaris kosten zijn gestegen.
Want er zijn grote kosten weg gevallen maar Ajax heeft meer contract spelers als vorig jaar! Leer jaarverslagen snappen en reageer dan even!

15 december 2011 om 22:18

Klopt aan de aandelen Ajax heeft daar veel voor moeten inleggen om uit te betalen en vergoedingssommen

15 december 2011 om 23:13

@jouses

De salariskosten bij Ajax zijn inderdaad met 3 miljoen gestegen. Let wel , dit zal in de volgende cijfers al helemaal anders zijn. Ajax heeft in de zomer meer dan 20 spelers laten vertrekken waaronder een groot aantal spelers dat fors verdiende. Die salariskosten zullen hard dalen nu dure overbodige spelers vertrokken zijn.

16 december 2011 om 01:53

@ jouses wat ajacied777 zegt is helemaal geen onzin.
Hoe kun je noeu kritiek geven op iemand als je zelf de feiten niet kent, Ajax heeft een omzet van ruim 97 miljoen behaald over 2010 2011. Lees gewoon het jaarverslag of snap jij niet wat het begrip omzet inhoud. Omzet is niet hetzelfde als winst. Maar voordat je roept dat iets onzin is zal ik eerst eens even checken of het klopt.

Daarnaast zijn de speler salarissen gedaalt volgens het jaarverslag... Dus leer jaarverslagen snappen voor jij reageert en niet mensen aanvallen die wel weten wat de omzet is en wat er in het jaarverslag staat

12 december 2011 om 17:56

Vandaag nog iets opgezocht hierover, maar geen duidelijk antwoord, bron was AvA notulen van 2010.

Er werd eerst gesteld dat ajax de komende 5 jaar dus t'm 2015 3x champions league moest halen.
Toen werd er aan van de boog gevraagd of CL voetbal noodzakelijk was, hier antwoordde hij voorzichtig op: We hebben begroot op overwintering europa league, maar als ajax zijnde willen we CL spelen.

Dus niet echt duidelijk, misschien is er een expert die het precies weet naast dit??

12 december 2011 om 18:14

Volgens mij wordt er nog steeds begroot op 2e ronde EL en wordt het CL geld nu gebruikt om het afgeslankte eigen vermogen weer een buffer te geven. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dit altijd doen, het verschil in inkomsten tussen de EL en CL is zo groot dat wanneer CL gehaald wordt er niks met het geld gedaan wordt. Ik zie liever vermogen op het veld staan dan op de bank.

Denk dus dat ze nu inderdaad begroten op een aantal keer CL in een aantal jaar, bijvoorbeeld 2 of 3 keer in de 5 jaar. Vind ik geen slechte zaak, zeker met de buffers die Ajax heeft.

15 december 2011 om 21:58

Was 3x in 5 jaar. Verschil tussen EL en CL is dusdanig dat als je het niet haalt (niet onwaarschijnlijk) je snel van die reserves af bent. Ajax houdt dus zo'n 20mjn over uit de CL dus dan kan het hard gaan. Erg rooskleurig ziet het er niet uit de komende tijd.

Heel goed bezig dus! Naast de moeizame sportieve prestaties en de drama soap rond de top van de club toch nog positief nieuws. Tegenwoordig moeten we deze financiele balansen van clubs toch erg serieus nemen, want het is vrij streng en daarnaast leven we niet in de financieel meest rooskleurig tijd! Ga zo door, alleen voor volgend jaar moet ajax eigenlijk gewoon weer de CL bereiken. Dan moet het sportief gezien toch nog een stuk beter gaan. Dat blijft toch het belangrijkste, zo kom je vanzelf weer enigszins op de theorie van Cruijff terug ;

Kijk. Dat is in ieder geval goed nieuws uit het Ajax-kamp!

Als ze al die mensen een oprot premie moeten betalen dan zullen ze wel weer naar categorie 2 gaan. Wat een ellende!

Toch wel netjes van Ajax. Ziet er goed uit hoor. Ondanks die nare berichten van het Ajax-kamp over Cruijff en consorten is dit toch wel goed om te horen.

Dan zou het helemaal goed voor Ajax zijn als ze dit jaar ook CL kunnen afdwingen. Maar dat zie ik zelf dit jaar niet gebeuren. Maar ga zo door Ajax!

mvv ja?? die zijn toch ook al vele jaren in stand gehouden door staats steun van de gemeente maastricht?? hoe kunnen die nou weer in categorie 3 zitten???

12 december 2011 om 18:35

Precies wat ik dacht!

12 december 2011 om 18:51

ja, maar ze hebben al vele schulden afbetaald, en hoeven alleen nog maar Hans vergeer, en Rob Delahaye te betalen. blijkbaar hebben ze de vorige keer dusdanig veel punten behaald dat ze in catogarie 3 zitten, persoonlijk dacht ik dat ze tegen catogorie 3 aanzaten en nu in januari als alles goed zo gaan naar catogorie 3 zou promoveren. maar blijkbaar had ik dat dus fout.

met name aan die CL. als ze door waren gegaan hadden ze meer dan 25 miljoen gehad. en dan was het helemaal een gezonde club geworden.
er is veel gezeur rond Ajax maar dit is toch goed nieuws wat weinig clubs in de Eredivisie bereiken.
ik hoop dat nog veel meer clubs gezond worden. want dat is goed voor het Nederlands voetbal. als een clubs failliet gaan gaat het betaalde voetbal kapot in NL.

Tot er weer een paar jaar geen CL wordt gehaald, want die kans is zeker groot. Ajax is te afhankelijk van CL, dat zagen we vorig jaar een verlies van 27 miljoen als ik het me goed herriner.

12 december 2011 om 18:07

CL wordt niet meer begroot, dus jou theorie gaat niet op.

Goed zo Ajax eindelijk wat positief nieuws!

12 december 2011 om 18:24

Majoros, CL wordt niet meer begroot zeg je, maar zonder CL is er op dit moment een heel, heel groot verlies bij Ajax. Gaan jaren overheen om CL eruit te krijgen.

12 december 2011 om 18:57

@ Wyzijndebeste

Zucht lees alsjeblieft het jaarverslag. Je loopt hier keer op keer nonsens naar buiten te brengen. Ajax begroot al 2 jaar niet op CL. Maar toch hebben ze de afg flink geboerd in de CL. Ajax heeft een eigen vermogen van bijna 80 miljoen op dit moment. Dat zijn bedragen waar vrijwel elke europese topclub jaloers op is. Alleen Bayern en Arsenal zitten hoger. Veel europese topclubs hebben schulden van tientallen tot zelfs honderden miljoenen.
De bedragen waar vooral op bespaard is zijn salarissen en aankopen. De verliezen die Ajax 2 seizoenen achter elkaar had kwamen vooral door dure aankopen met overdreven salarissen (1e jaar van Van Basten ruim 30 miljoen aan spelers gekocht). Al die dure buitenlandse spelers met hoge salarissen zoals Luque, Gabri, Oleguer, Pantelic etc zijn inmiddels al weg.

13 december 2011 om 10:30

Ik stel voor dat je zelf het jaarverslag is gaat lezen.

Lonen, salarissen en sociale lasten: 2010/2011 = 51 323 000
2009/2010 = 48 476 000

Oftewel de salarissen zijn met een kleine 3miljoen gestegen.

VZ: Kunnen jullie niet wat tegen dit soort mensen doen die stelselmatig foutieve 'feiten' vertellen? Dit is meer een propaganda machine dan een normaal bezoekers account.

15 december 2011 om 21:53

Houd je er wel rekening mee dat dit vooral komt door winstpremies (CL en kampioenschap). Ik heb de cijfers niet scherp maar volgens mij zou zonder winstpremies de salarispost gedaald zijn.

12 december 2011 om 18:15

Je kan ook niet in één jaar tijd gelijk onafhankelijk zijn van CL, tenzij de club beschikt over een suikeroom. Daarnaast begroot Ajax de CL allang niet meer. Een ander voorbeeld is Psv, zij zijn ook afhankelijk van CL. Wanneer PSV dat dit seizoen niet weet te halen, vrees ik dat ze finaal op hun bek gaan. FC Twente en AZ zijn wel meer onafhankelijk van CL inkomen, aangezien daar de salarissen wat lager liggen.

12 december 2011 om 18:21

Oke maar nog steeds, je zegt het zelf, ze blijven afhankelijk van de CL. En PSV ook hoor. Maar dat ze dan anders op hun bek gaan gaat iets te ver. Sanders heeft dit al geregeld met zijn financiële plan. Wat ik wou zeggen bij mijn reactie is dat het schandalig is dat Ajax naar categorie 3 gaat, want 2 of 3 jaar geen CL betekent weer financiële problemen, dat is gewoon een feit!

12 december 2011 om 18:25

Op dit moment nog afhankelijk van CL inderdaad. Maar als het goed (mijn twijfels zijn groot) gaat dat vanaf nu anders.

16 december 2011 om 00:14

Ajax begroot sinds 2 jaar de CL niet meer maar overwintering EL. PSV daarentegen heeft dit jaar pas de begroting aangepast en nu begroten ze geen CL meer want dat mag niet meer van de Gemeente want dat is als voorwaarde gesteld toen de Gemeente de grond kocht.
PSV had eigenlijk gewoon in categorie ! moeten belanden deze zomer want ze stonden er heel slecht voor en nog is het niet rooskleurig bij jullie want de spelers die jullie verkocht hebben daar hebben ze niet echt veel transfer geld voor gekregen.
Ajax heeft op zich vorig jaar een heel slecht jaar gedraaid maar afgelopen jaar mbh van de transfer van Suarez winst gedraaid. Dit jaar gaat het ook de goede kant op vanwege de CL en dat er heel veel dure spelers zijn vertrokken. Daarnaast zullen er spelers tegen behoorlijke bedragen vertrekken.
@brcapsver het lijkt wel of je een tikkeltje jaloers bent.

12 december 2011 om 18:45

Pardon? vorig jaar was er een winst van 7 miljoen!
En Ajax speelde 5 a 6 jaar geen CL via een kampioenschap, en bleef Ajax makkelijk overeind!
Jou club(sorry dat ik die er bij haal) speelt 2 - 3 jaar geen CL en gelijk hebben jullie geld nodig dat jullie vergaren via de gemeente Eindhoven.
---
Nederlandse clubs moeten verkopen omdat buitenlandse clubs al het talent wegkapen,
En om een beetje betekenis in de CL en/of EL te hebben moet je spelers kopen/opleiding en die hebben soms een idioot salaris van 1,5 miljoen.
Tja het is een beetje een dubio

12 december 2011 om 19:01

Die 7 miljoen (mocht dat bedrag kloppen) was inclusief de transfer van Suarez én de CL premies, you can do the math...

12 december 2011 om 19:41

Vorig jaar heeft men geen CL gespeeld dus niet zo raar praten.
Maar die 7 miljoen klopt niet , men had zonder de transfers van Suarez en Emmanuelson (niet opgenomen in dat boekjaar maar in dit boekjaar) een verlies van meen ik iets van 23 miljoen.
Bij de afsluiting van het lopende jaar kan je pas een oordeel geven hoe gezond Ajax echt is want dat zou je een nul-saldo moeten kunnen tonen zonder het transferbedrag van bovengenoemden twee.

12 december 2011 om 20:30

Ik heb geen idee over welk boekjaar jij het hebt maar bij mijn weten speelde Ajax in 2010/11 CL én verkocht het Suarez.

13 december 2011 om 22:32

suarez bracht 23 miljoen op + evt. bonussen

14 december 2011 om 11:57

Vorig seizoen speelde Ajax Champions league vriendelijke vriend!
Ajax - Real - Milan - Auxerre
dit jaar
Ajax - Real - Lyon - Dinamo

eindelijk weer een beetje goed nieuws

15 december 2011 om 23:02

Inderdaad. Mag ook wel eens.

Vreemd, Afgelopen boekjaar had Ajax een bedrijfsresultaat van 1,8 miljoen positief waarin ongeveer 20 miljoen aan CL inkomsten waren opgenomen. Zonder CL zouden ze dus dik verlies draaien.

Met daarnaast nog een schuldenlast van bijna 54 miljoen.

Langlopend:
bij kredietinstellingen: 259.000
overige schulden: 3.526.000
totaal: 3.824.000

kortlopend:
crediteuren 12.594.000
kredietinstellingen 179.000
belastingen 2.673.000
overige 8.304.000
overlopende passiva 27.253.000
Totaal: 51.003.000

Bij elkaar 54.827.000 aan schulden.

je zou dus eerder aan categorie 1 denken dan aan categorie 3.

(bron jaarverslag 2011)

12 december 2011 om 18:48

Je moet het hele verslag lezen!
De NV ja, de club zelf heeft een eigenvermogen van 70.000.000
overigens had Ajax vorig jaar 27 miljoen schuld, maar door CL inkomsten e.a een positief jaarsaldo van + 7 miljoen.
Ik heb het jaarverslag ook gelezen, puur omdat ik financiën wel in tegenstelling tot andere een leuk onderwerp vind

12 december 2011 om 19:08

Als ik het jaarverslag pak van Ajax zie ik een geconsolideerde balans en een enkelvoudige balans. Beide met ongeveer 50-60 miljoen schuld. Beide met een eigen vermogen van rond de 44 miljoen. Wat voornamelijk komt door een agioreserve door de beursgang. +- 100 miljoen

Welk verslag bedoel jij? Ik ben niet helemaal op de hoogte van de 30 verschillende bedrijfjes binnen Ajax maar dit is het enige jaarverslag 2010-2011 wat ik via google krijg.

12 december 2011 om 22:01

@patrick90 het klopt niet echt wat je hier boven zegt, ten eerste zijn kortlopende schulden, schulden die in een jaar af betaald moeten worden. Dit zijn vaak voorschotjes die binnen het jaar weer terugbetaald worden, denk hierbij aan een aankoop van een speler aan het begin van het seizoen. Deze speler kan alleen gekocht worden door een kleine lening omdat veel clubs geen eigen vermogen hebben die de aankoop van zo speler kan bekostigen. Echter zullen ze die lening datzelfde jaar nog afbetalen door de inkomsten die ze het hele jaar binnen krijgen.

De langlopende lening zijn een groter probleem zo waren die bij Feyenoord enorm groot, echter moet je voordat je roept dat de club naar categorie 1 moet ook kijken naar de omzet. Om een voorbeeld te geven een club als Barcelona kan een schuld van 40 miljoen makkelijk hebben want ze hebben een omzet van ruim 400 miljoen. En de waarde van het elftal ligt ook wel ruim boven de 200 miljoen dus hun eigen vermogen is vele malen groter dan die 40 miljoen schuld. Bij Ajax is het een zelfde verhaal ze hebben een schuld van 4 miljoen maar een omzet van bijna 100miljoen en daarbij nog kapitaal op het veld staan wat die 4 miljoen euro aan schulden makkelijk overstijgt.

Stel je voor dat ze bij de Knvb plots andere boekhoudregels gaan hanteren en dat je ze hierdoor plots 54 miljoen schuld hebben doordat ze de KVV ineens mee gaan tellen. Dan zou Ajax nog steeds geen categorie 1 club zijn, aangezien ze genoeg eigen vermogen lees 40 miljoen hebben. En iedereen met een beetje boekhoud verstand weet dat de meeste grote internationals 40% eigen vermogen hebben en 60% vreemd vermogen (schuld) hebben als je dan hierna kijkt zit Ajax zelfs daaronder. Dus in principe is Ajax een gezond bedrijf, das logisch.

12 december 2011 om 22:30

Kortlopende schulden zijn juist problemen, omdat je ze binnen een jaar moet betalen. Om ze af te betalen heb je namelijk liquide middelen nodig. Langlopende leningen kan je meerdere jaren overdoen. Die zijn dus geen enkel probleem elk jaar bijvoorbeeld een miljoen eraf en het is klaar hier heb je niet veel liquide middelen voor nodig. Die kortlopende schulden moet je echter snel afbetalen en vormen dus wel een probleem.

De langlopende leningen waren bij Feyenoord trouwens niet zo heel hoog en vormde amper een probleem, omdat deze al tegen lage rentes met voordelige aflossing methodes bij investeerders waren. De problemen waren ook voornamelijk kortlopende leningen die met nieuwe kortlopende leningen werden betaald. Iets wat Ajax momenteel ook doet.

Overigens zijn de schulden bij Feyenoord in dezelfde verhouding als bij Ajax. Ajax een omzet van bijna 100 mil met 50 mil schuld en bij Feyenoord 40 mil omzet met 20 mil schuld. (beide op het moment van het jaarverslag)

Overigens vind ik de vergelijk op zich niet zo belangrijk. Het gaat mij hier puur om de situatie bij Ajax die er lang niet zo goed uitziet als veel mensen willen doen voorkomen. Dat wilde ik enkel zeggen en daarbij kan ik ook andere categorie 1 clubs als voorbeeld noemen. (daar weet ik de cijfers alleen niet van en zou ik moeten opzoeken)

Het laatste stukje wat je schrijft klopt overigens niet. Bijna alle bedrijven die op hun balans de post "verliezen uit voorgaande jaren" heeft staan wordt in het algemeen als ongezond beschouwd. Op puur het agio-reserve worden de meeste bedrijven niet beoordeeld.

13 december 2011 om 22:34

Vorig jaar was het nog 60 miljoen... dus het eigen budget was dit seizoen weer wat omhoog gegaan.

15 december 2011 om 22:50

Het enige verschil tussen Ajax en Feyenoord is dat Ajax geld krijgt uit de CL en goede transfers maakt. Bovendien heeft Ajax momenteel een redelijk stabiel EV om eventuele klappen op te vangen. Clubs als Ajax en Feyenoord hebben natuurlijk wel een voordeel op de andere clubs. Omdat zij vooral zelf spelers opleiden hebben ze minder kosten. Ik hoop ook dat dit in de toekomst een keer wordt uitgebuit en dat allebei de clubs schuldenvrij en met eigen jeugd weer om de titel kunnen strijden. Met respect voor alle andere clubs, maar Ajax-feyenoord op de laatste speeldag voor het kampioenschap. Dat is een gedachte waar mijn supportershart sneller van gaat kloppen.

15 december 2011 om 21:47

Waar haal jij het vandaan dat Ajax schulden heeft? Als dat zo was zoals jij het hier neer zet dan was heel Ajax allang in rep en roer of zie ik dat nou verkeerd? Je post er alleen maar onzin neer en ik geloof dat je er zelf ook geen snars van begrijpt. Overigens goed nieuws dat Ajax is terug gezet naar categorie 3. Daar hoort Ajax ook thuis en met al die Cl-miljoenen van dit seizoen gaat het alleen maar beter!

15 december 2011 om 22:54

Hij haalt het rechtstreeks uit het jaarverslag !! Dus wat is daar onzin aan?

15 december 2011 om 23:28

Het is onzin omdat hij alleen de cijfers van de credit zijde van de balans haalt. Leuk en aardig dus , maar geen rekening gehouden met je bezittingen. Hij schetst een verkeerd beeld zo van de situatie , iedere club heeft kort en lang lopende schulden.

15 december 2011 om 21:50

Patrick90 het enige waar jij mee bezig bent is het krom praten van wat recht is.

15 december 2011 om 22:51

Patrick90, dat dacht ik dus ook. Ik was aardig verrast toen ik dit bericht hier las. Het kan raar gaan in de voetballerij

15 december 2011 om 23:51

@patrick90

Wat ben jij een grapjas zeg , een onvolledig beeld weergeven van de werkelijkheid. Je pakt namelijk alleen de credit zijde van de balans en je vergeet per ongeluk de debet zijde van de balans. Zo mis je cijfers als :

Voorraden: 1.654.000
Debiteuren 23.465.000
Liquide middelen: 6.013.000
Overige voorderingen: 3.542.000
Overlopende activa: 1.709.000
ect , ect,

Hoewel ik nog niet echt goed bekend men met de exact constructie van een NV balans is zelfs basiskennis genoeg om te zien dat jij een boel cijfers weglaat. Je denkt toch niet dat de de mensen van de licentie commisie geen boekhouden hebben gehad ?

Geld geld geld
leren we niks van de economische crisis?
niet boven je stand leven!

Daarbij hoort een club als Ajax niet eens in categorie 2 te zitten, maar altijd in 3..

12 december 2011 om 19:27

Juist, ja..??? En daarom geeft de Knvb aan dat het juist goed gaat met Ajax..

De Knvb is onafhankelijk dus betrouwbaar, dus er is niks om aan te twijfelen. Daarbij kunnen de kosten wel gestegen zijn maar als de inkomsten mee gestegen zijn of zelfs meer gestegen zijn dan de kosten is er nog geen probleem.

12 december 2011 om 19:58

Tsja, je hebt wel gelijk. Maar het is natuurlijk wel altijd een momentopname. Anders kan je ook zeggen: stel dat Ajax degradeert..

Het gaat in ieder geval nu weer goed met Ajax (financieel).

14 december 2011 om 11:58

Leuk maar ik heb de VI ook en heb er niks van gezien....
Welke VI heb jij dan?

15 december 2011 om 23:29

VI geeft uiteraard wel juiste cijfers , maar vergeet toelichting.

De stijgende salariskosten zijn met het vetrek van meer dan 20 spelers (waaronder grootverdieners) deze zomer terug gedrongen. Dit procces was reeds 2010 al ingezet , maar omdat het niet ten koste van de kwaliteit mocht gaan zien we pas het volgende verslag de vruchten.

16 december 2011 om 07:17

Klopt inderdaad, oleguer verdiende aardig wat.
Maar die was ik liever kwijt dan rijk. met alle respect maar zo iemand is toch zelfs niet geschikt voor barca B.
Ook zijn steek en luis verkocht, en ga zo maar door

Goed nieuws. Ajax hoort thuis in dat rijtje.
Jammer dat ze door corruptie heel veel mislopen, anders zou het nog mooier zijn geweest. Je kan nu wel zeggen ''er is niks bewezen'', maar dit moet je gewoon zien.
Gelukkig weer iets positiefs.

Of het allemaal klopt horen we wel in Januari dan.

@riche die 7 miljoen was exclusief de verkopen van Suarez e.d. althans dat is wat ik mij er van kan herinneren. Was toen zelfs op het nieuws.

Was trouwens geen 7 miljoen maar 5.5 miljoen gezien het jaarverslag wat ik nu net doorlees.

Toch kloppen er een paar dingen niet...ff verder lezen :D

ow en Patrick90

lees nog es goed wat er bij overlopende passiva staat aub :

Overlopende passiva 27 253 25 958
––––––– –––––––
27 253 25 958
––––––– –––––––
Deze post bevat met name vooruitontvangen baten uit hoofde van seizoenkaarten, business-seats, skybox-plaatsen en sponsoring.

12 december 2011 om 20:04

Dat betekend dus dat ze al geld hebben gekregen wat ze nog niet gerealiseerd hebben. Dus dat blijft negatief. Kort gezegd dan zou hun banksaldo lager zijn waardoor ze alsnog een deel moeten lenen.

Deze opbrengsten zijn pas opbrengsten op het moment dat ze gerealiseerd zijn tot die tijd zijn het ook schulden.

Daarnaast blijft er dan nog steeds een gigantische schuld over evenveel als bij bijvoorbeeld Feyenoord waar iedereen over klaagt.

12 december 2011 om 20:17

Ze worden als schulden op de balans gezet omdat ze nog niet ontvangen zijn, net als crediteuren(nog niet betaald zijn) maar in werkelijkheid gaan deze bedragen dus wel ontvangen worden net als dat je aan mag nemen dat de crediteuren ook betaald gaan worden.

Vind wel dat het in het juiste perspectief gezet mag worden.

Vind wel raar dat de salaris post met 3 miljoen gestegen is, zal wel te maken hebben met premies e.d.

12 december 2011 om 20:26

Het zijn juist vooruit ontvangen bedragen die nog niet gerealiseerd zijn.

Bijvoorbeeld, jij koopt een seizoenskaart en betaalt die in 1x. Dan stijgt deze post met 300? euro en het bank saldo ook. Pas nadat er een paar wedstrijden zijn gespeeld daalt die 300 euro op deze rekening en wordt het omzet.

Als je ooit boekhouden heb gehad moet je denken over de journaalpost:
1... bank 300
aan 1... vooruit ontvangen baten 300

Na elke wedstrijd of maand:
1.... vooruit ontvangen baten Xxxx
aan 8.... omzet Xxxx

Het zijn dus pas geen schulden meer nadat de prestatie is geleverd.

Jij hebt het over overlopende activa. Dat is precies de andere kant op.

12 december 2011 om 20:31

hmmz ok dan heb ik dat verkeerd begrepen. is ook alweer 12 jaar geleden

Zal het zo nog eens op zoeken op internet.

14 december 2011 om 12:03

Ajax heeft veel meer zekerheden qua sponsoring dan Feyenoord,
En over het Algemeen plaatst Ajax zich altijd voor europees voetbal dat ook weer geld binnenhaalt.
Iets wat Feyenoord niet heeft.
Ook het aantal supporters van Ajax ligt hoger waardoor de Merchendise veel meer opbrengt!
Aegon betaalt 11 miljoen
Adidas betaalt 10 miljoen las ik net.
(via ajax_news op twitter)

15 december 2011 om 21:43

De schuld is dan wel.. de zitplaats vergeven. Het is dus geen daadwerkelijke schuld, zoals jij zelf ook al aangeeft met je journaalposten.
De tegenprestatie van die 27mln is nog niet geleverd en daarom mag deze nog niet gerealiseerd worden. Dat is boekhoudkundig geneuzel, maar het zijn absoluut geen schulden aangezien Ajax alle wedstrijden zal spelen en dus de tegenprestatie zal leveren en die 27mln zal realiseren

Een boekjaar is het jaar waarover een financieel verslag loopt. Het jaarverslag en de jaarrekening wordt opgemaakt over een boekjaar.
In Europa loopt een boekjaar over het algemeen gelijk met het kalenderjaar, van 1 januari tot 1 januari. In de Verenigde Staten wordt meestal verslag gelegd van 1 juni tot 1 juni en loopt het boekjaar dus over de kalender-jaargrens heen. Dit noemt men ook wel een gebroken boekjaar.

Op 28 januari 2011 bereikten Ajax en de Engelse topclub Liverpool een akkoord over een transfer van de Uruguayaan naar de Premier League. De Amsterdammers ontvangen een bedrag van 25 miljoen euro, dat kan oplopen tot 26,5 miljoen euro. Suarez speelde zijn laatste wedstrijd voor Ajax tegen Galatasaray (0-0). Suarez won met Ajax één prijs: De Knvb beker 2010. Het liefst wilde hij kampioen worden met Ajax, maar deze kans kon hij niet laten schieten. Op 30 januari werd de overstap van Suárez afgerond en werd bekendgemaakt dat hij een contract had getekend voor 5,5 jaar en in die 5,5 jaar tijd een slordige 23 miljoen euro zou gaan verdienen.

Oftewel :

Het bedrag van Suarez is niet opgenomen in de Jaarrekening van 2010-2011, maar word opgenomen in de de komende Jaarrekening. Waarschijnlijk een van de hoofdredenen dat ze naar 3 gaan.

12 december 2011 om 20:11

''het statutaire boekjaar loopt van 1 juli tot en
met 30 juni.''

Bladzijde 40 onder activiteiten.

Na balansdatum zijn de spelers Demy de Zeeuw, Maarten Stekelenburg en Sergio Padt getransfereerd. Met deze transfers is een positief
resultaat vergoedingssommen gerealiseerd van EUR 7,3 miljoen. Hierin zijn bedragen gedisconteerd verband houdende met de afgesproken
betalingstermijnen.

Bladzijde 84 onder activiteiten na balansdatum.

Dus onder andere suarez zit hier wel in.

12 december 2011 om 20:29

Ja klopt nu lees ik het ook, alleen raar dat ik dat geld nergens terug kan vinden, vermoeidheid begint toe te slaan denk ik.

12 december 2011 om 20:40

Bladzijde 36.

Winst & verlies rekening

Afschrijving vergoedingsommen 20.722.000
Resultaat vergoedingsommen 25.160.000

Toelichting 26 en 27 op blz 67. Al krijg je daar niet veel duidelijkheid door. Het heeft in ieder geval te maken met emanuelson en suarez (blz 28)

14 december 2011 om 12:06

Nee!, Suarez ging toch in de winterstop weg!
Daarnaast bracht demy 5 miljoen op steek ook 5, en padt voor een z.g.a niets
Suarez zat hier nogmaals niet bij!

Ja dat had ik ook gezien, vind het alleen niet erg duidelijk. Maar ja kan ook niet verwachten dat ze een aparte boeking maken transfer suarez en transfer emanuelson. Waarschijnlijk met opzet zo vaag gedaan, oftewel duidelijk genoeg zoals het verplicht is, maar vaag genoeg dat je niet precies weet wat.

Ik krijg een beetje hoofdpijn als ik al die bedragen zie. Al die berekeningen en bedragen zijn niets voor mij.

Wat ik wel jammer vind is dat er dit jaar door Ajax aankopen werden gedaan die niet echt noodzakelijk waren. Jeugdspelers hadden het best kunnen opvullen. Serero is prima via Cape Town al vond ik Jansen, Cillesen en Boerrigter niet echt noodzakelijk. Ebecilio doet het welleswaar niet zo heel goed maar met hem en Lukoki nu ook Klaasen dan heb je gewoon jeugd dat prima is voor in de breedte. Boelykin kwam gratis dacht ik dus dat kan nog passeren.

El Hamdaoui, Aisatti en enkele andere spelers in de beloften kunnen volgens mij een paar miljoenen opleveren. Verder doet Castillion (rkc) vrij goed. Weet dus niet of Sigthorson ook voor miljoenen gekocht dus ook zo nodig was. Met wat meer vertrouwen in de jeugd en een paar goeie transfers van Ajax naar een andere club dan moet het helemaal goed komen in Amsterdam.

Je hebt gelijk dat lang niet alle aankopen noodzakelijk waren, vooral op het moment dat ze gedaan werden. Nu het aantal blessures in ogenschouw genomen denk ik toch wel dat ze redelijk blij zijn dat ze behoorlijk was spelers hebben(lang niet allemaal van een goed niveau)

Maar Boerrigter is erg goed bezig, veel beter dan Ebecillio en tot nog toe Lukoki(heeft wel bijna geen kansen gekregen) Sightorsson scoort toch aardig vaak, maar hijs vooral gehaald als aanspeelpunt.

Hoewel ik het met het eerste gedeelte van je post eens bent, vind ik toch dat je bij bepaalde spelers er naast zit.

Echt lief dat alle tweedejaars bedrijfseconomie stufs tjes hier de gaten in de jaarrekening van Ajax denken te ontdekken.

Volgend seizpoen CL halen en o.a Vertonghen, Vd wiel n Elham verkopen en we gaan weer serieus er heeel heel goed voor staan. Nog een keer 20 miljoen + 10 miljoen cashen en we zijn financieel geizen weer terug in de top

Het wordt eens tijd dat er duidelijkheid komt in het Arveladze/laudrup verhaal, als hof Arnhem Ajax alsnog gelijk geeft levert dit wel ff cash op , al gauw 9 Miljoen en dan te bedenken dat dit al loopt vanaf 1997.....

Mooi bericht voor ajax, zeker na al die ellende.
Nu hopen dat er meer clubs in die categorie stromen.
Weet iemand hoe het met feyenoord staat?

15 december 2011 om 21:35

Feyenoord gaat naar Categorie 2.

Bron: feyenoord.nl

En even reageren op het topic. Ik vind het goed dat Ajax naar categorie 1 gaat. Het is belangrijk dat Nederlandse clubs financieel gezond zijn. Mooi nieuws dus!

15 december 2011 om 21:44

ik snap wat je bedoelt, maar het is categorie 3 waar ze nu in zitten en niet categorie 1, want dat is de categorie voor de minst gezonde clubs.

on: goed om te horen, nu maar hopen dat het zo heel wat jaren blijft en dat ze weer CL halen volgend seizoen!

15 december 2011 om 21:49

Oke, gaat dus ook al vele malen beter.
Gaat de goede kant op zo!
Thanks voor de info trouwens;

15 december 2011 om 23:03

Mooi zo! Feyenoord ook goed bezig.

Goed financieel nieuws....nu het wachten op goed nieuws op organisatorisch en sportief vlak.

De huidige organisatie werpt nu al zijn vruchten af haha (sarcastisch)

Nee maar goed nieuws!
Clubs als Ajax,psv en Twente horen daar ook gewoon in thuis..

Na al die negatieve berichten over Ajax ( corruptie en al die ruzie'ende hoge pieten daar ), eindelijk is positief nieuws voor Ajax. Zeker goed om te horen dat het aantal gezonde clubs in de Eredivisie al is verdubbeld.

Nu hopen dat er meer clubs een voorbeeld aan Ajax kunnen nemen.

goede zaak! nu dit volhouden en niet kansloze spelers kopen..

Dit is wel leuk hoor, maar dit is volledig dankzij Suarez en tweemaal het bereiken van de Champions League. Er moet nog heel veel gebeuren wil Ajax structureel zwarte cijfers schrijven.

15 december 2011 om 23:23

Zo is het al jaren. Ajax is al jaren een opleidingsclub en zo blijven nagenoeg alle clubs in Nederland in leven. Welkom in het Nederlandse voetbal

16 december 2011 om 01:35

Zucht nu loop je alweer onzin te verkondigen.
In categorie 3 kom je wanneer je een sluitende begroting en geen schulden hebt. Als je even de moeite doet om het jaarverslag en de beleidsplannen te lezen dan zie je dat in een sluitende begroting je geen eventueel transferinkomsten kunt begroten en Ajax in de begroting begroot op de groepsfasen EL en dus geen Cl.

Zoals ik al eerder tegen je zei; zeg gewoon niks wanneer je niet weet waar je over praat want je laat weer blijken dat je daar totaal niet van op de hoogte bent.

psv moet zich wat dat betreft schamen. 1 van de clubs die mede verantwoordelijk is voor 75 van het verlies van 58,6 miljoen euro die de eredivisie heeft geleden. Een schande voor het Nederlandse voetbal.

Ajax is nu op de goede weg. Nu nog de RvC eruit schoppen!

Heerlijk ajax is de beste en dit is natuurlijk dik terecht.

Goed voor Ajax. Hier kunnen teams als Feyenoord en Psv nog wat van leren.

15 december 2011 om 22:26

Dus een speler voor veel geld verkopen en de CL halen? Denk je dat ze dat bij Feyenoord en PSV nog niet weten dat dat financieel leuk is?

15 december 2011 om 22:33

Weten is 1 ding, het ook daadwerkelijk bewerkstelligen is een ander.

15 december 2011 om 22:47

Dus jij denkt dat clubs dit niet altijd proberen?

16 december 2011 om 01:32

IN categorie 3 kom je grotendeels wanneer je een sluitende begroting hebt en geen schuld. Transferinkomsten en CL zijn niet structureel en hebben dus niks met een sluitende begroting te maken. Vooral niet omdat Ajax in zijn begroting begroot op groepsfasen EL en geen deelname CL.

16 december 2011 om 14:20

Maar de financiële impulsen van de transfer van Suarez en de CL hebben de gang naar de 3e categorie wel degelijk een stuk sneller laten verlopen. Voor de rest is er structureel weinig anders gedaan als bij andere clubs (bezuinigen).

Goed dat dit ook weer is gebeurd. Natuurlijk wel voornamelijk door Champions League en transfer opbrengsten, maar een club als Ajax hoort in Categorie 3. Nu zorgen dat we daar blijven en dat houd in: niet meer uitgeven dan er binnenkomt, tenzij ze echt een speler van de buitencategorie kunnen halen. Dan mag je nog wel even investeren, maar geen hoge salarissen meer voor spelers als Atouba, Luque, Sno en Oleguer. Daar hebben we er de laatste jaren wel genoeg van gehad.

Ajax van harte gefeliciteerd. Als de Knvb als onafhankelijke instantie tot deze conclusie komt mogen we aannemen dat dat op terechte gronden is. Een groot compliment waard.
Nu mijn cluppie zo snel mogelijk naar II en het Nederlandse voetbal begint, althans financieel, weer gezond te worden.

15 december 2011 om 23:08

Hierboven zei iemand dat hij op feyenoord.nl gelezen heeft dat Feyenoord naar categorie 2 is gegaan.

15 december 2011 om 23:21

Ja, dat zag ik ook. Uiteraard snel naar die site van Feyenoord gegaan en zie mijn reactie een beetje verder naar onder.

Opvallend dat Twente er als enige eredivisie club in categorie 3 zat. Had een club als heerenveen, utrecht en groningen er ook in verwacht.

15 december 2011 om 22:24

Heerenveen zat daar ook lange tijd in, maar die hadden de laatste tijd rare aankopen ( trainers/spelers) en minder transfergelden binnen.

Twente heeft al een lange tijd een gezonde situatie.

Trouwens snap ik niet dat je Utecht noemt, want die komt daar voorlopig nog niet voor in aanmerking.

Groningen doet het ook wel aardig.

Maar de meeste clubs, rekenen al dat ze het geld binnenkrijgen, en daar zijn ze nu voor bezig om dat te verhelpen.

Hopelijk kan PSV ook naar Categorie 3 kan, maar dan moet er eerst CL voetbal gehaalt worden en dan verder bouwen.

15 december 2011 om 22:48

Groningen en Heereveen hebben niet zo veel schuld volgens mijn maar Utrecht? Die heeft volgens mijn nog pas bekend gemaakt dat ze en verlies hebben geleden van dik €17 mil.

Goed eindelijk goed nieuws voor Ajax!

Lees net op de officiële Feyenoordsite dat Feyenoord nu voor de eerste keer een meting heeft gehad die voldoet aan de normen voor caterogie II. Er zijn twee opeenvolgende metingen nodig om definitief in II te komen. De volgende meting zal in april plaatsvinden. Dat is goed nieuws, maar Gudde heeft gezegd, mijns inziens volledig terecht, dat er aan de begrotingsdiscipline niets gaat veranderen. Dus absoluut geen rare bokkesprongen, eerst de schulden ombuigen naar vermogen en financieel helemaal gezond worden.
Wat straalt er toch rust en visie uit het Maasgebouw momenteel. Met zo'n wijs bestuur en de huidige technische staf o.l.v. Martin van Geel gaan we snel weer naar de Nederlandse top.

Ajax is niet volledig afhankelijk van CL inkomsten. Het heeft momenteel alleen een keer in de drie jaar Cl-geld nodig of een hele goeie transfer om de salariskosten van de nu nog bij Ajax spelende spelers te dekken. Daarin heb ik het vertrouwen dat ze salariskosten nog meer gaan dalen. Komende zomer vertrekt wss Verthongen, Van Der Wiel, El H, Assaiti. Dat is toch een slordige 5 miljoen met aftrekkosten van jeugdspelers die deze gaten opvangen. Ligeon voor VDW en Denswill/van Rijn voor Verthongen. Dat het vertrek van VDW intern wordt opgevangen is bevestigd door FdB en ik verwacht dat of Denswill of Van Rijn een kans krijgt om zich te laten bewijzen op Verthongen zijn positie. Als de transferopbrengsten dan verstandig gebruikt worden, zoals gedaan wordt bij Portugese clubs dan gaat het nog is wat worden.

Mooi om te horen was ook te verwachten dat ze naar catogrie 3 gingen. Komt ook door verkoop van Suarez waar met alle respect Rik van den Boog heeft geregeld niemand had die prijs verwacht. Las ook dat Feyenoord naar catogrie 2 ging waarschijnlijk ook goed om te horen van dikke 50 mil schuld naar ...? Vertel me het effen komt door de fans daar die dik rond de 20 of 30 miljoen bij elkaar heeft gebracht.

Off: weer iemand wie de grootste schuld heeft van die verlies van 56,6mil? En misschien een top 5
Alvast bedankt

Jammer dat het nieuws dat Feyenoord in cat 2 is ingedeeld niet gemeld wordt. Toch ook een hele prestatie na jaren van financiele problemen.

Overigens dacht ik dat Ajax er helemaal niet goed voorstond. Dat las ik nog een paar maanden geleden. Het kan snel vergaan in de voetballerij

15 december 2011 om 23:07

Volgens mij is Feyenoord pas in April in Cat2.
Ik had ook niet verwacht dat Ajax er zo goed voor stond. netjes hoor!

15 december 2011 om 23:08

Blijft het toch goed nieuws voor Feyenoord.

15 december 2011 om 23:13

Nee, Feyenoord is nu cat 2, in april wordt het permanent.

Edit: Ze blijven inderdaad in cat 3 maar hebben genoeg punten voor cat 2. Mochten ze in april nog steeds genoeg punten hebben gaan ze definitief naar cat 2

Eigenlijk best apart, overal waar de papieren mannetjes weg zijn of vertrekkende zijn schieten de eredivisieclubs omhoog.
Papieren mannetjes vertrekken bij Feyenoord en Feyenoord vliegt in elk opzicht omhoog, Ajax idem dito, Heerenveen binnenkort vast ook wel weer, AZ idem dito.
Tegelijkertijd komen de papieren mannetjes naar:
Utrecht, Utrecht flopt, Vitesse, ze hebben een uitstekende trainer, maar daar is dan ook alles mee gezegd, zelfs andere clubs hebben een hekel aan hun manier van handelen, Psv? Ik heb nog zo mijn twijfels, al ligt dit absoluut niet aan de selectie denk ik zo, toeval?
Ik betwijfel dat.

Zwaar onterecht vind ik dit en dat zeg ik als ajacied. Dat we de afgelopen 2 jaar positieve cijfers hebben geschreven komt alleen maar uit transferinkomsten en Cl-inkomsten. Dit jaar zullen we waarschijnlijk ook net zwarte cijfers schrijven vanwege transfers (De Zeeuw en Steek) en Cl-deelname. Als dit wegvalt schrijft Ajax echter weer rode cijfers. De begroting kan volgens mij niet kloppend zijn. Ookal is de Knvb best streng bij dit soort zaken.

16 december 2011 om 01:26

@ Wouterrr1

Misschien moet je eens een keer het jaarverslag en het financieel plan van Ajax doorlezen voordat je hier onzin uit komt kramen. Ajax heeft een sluitende begroting zonder CL voetbal. Ze hebben groepsfasen EL begroot en dat hebben ze in 50 jaar een aantal keren niet gehaald maar dat is op 1 hand te tellen. Ajax had het vorige jaar een omzet van 100 miljoen. Men maakte 2 jaar een verlies omdat we veel dure contractspelers hadden. Vrijwel al die dure jongens zijn vertrokken. Jol 2 miljoen, Suarez 2,2 miljoen, Steek 1,6 miljoen, Sno 1 miljoen, Pantelic, 1,1 miljoen, Gabri 1,9 miljoen, Oleguer 2,1 miljoen, Rommedahl 900.000, Ogeragu 800.00, Wielaert 650.000. Daarvoor zijn enkele spelers teruggekomen: Ooijer (prestatiecontract), F de Boer 700.000, Mounier 1,8 miljoen, Boerrigter 600.000, Serrero 450.000, Janssen 1,5 miljoen en enkele jeugdcontracten die opgewaardeerd zijn. Mounier en Janssen zijn nu samen met Sulliej 1,6 miljoen, Vertonghen 1 miljoen en Van de Wiel 900.000 de grootverdieners.

De begroting kan volgens jou niet kloppend zijn? Haha schitterend. De Knvb is 1 van de strengte nationale bonden van Europa en wanneer je nog niet in de buurt komt van een sluitende begroting dan kun je categorie 3 wel vergeten.

16 december 2011 om 10:50

Ajacied777, ik wil je niet corrigeren hoor, ik dacht alleen dat Ajax per 5 jaar 2 keer CL begrootte, is dat niet zo dan? Dat kan namelijk nooit evenveel geld opbrengen als 5 keer EL groepsfase (maar meer).

16 december 2011 om 20:56

Nee Ajax begroot helemaal geen CL meer. Ajax heeft het doel 2x per 5 jaar CL te halen en 1x per 5 jaar de kwart finale van de CL. Maar er word niet op begroot. De begroting komt tot deels tot stand op basis van groepsfasen EL.

Ajax in Categorie 2 is niet zorgwekkend, beetje onzin. Ajax in categorie 3 krijgen ze net als categorie 2 ook controle...

Ik ben blij dat de grootste club van Nederland weer terug gaat naar Categorie 1, zo hoort het ook te zijn!

Nu moet het op bestuurlijk niveau nog goed komen.

Eindelijk weer goed nieuws voor de Ajacieden!

Wederom een applaus voor van de boog.
Deze man heeft Ajax dus sportief en financieel teruggebracht aan de nederlandse top.
Nu mag Cruijff het waarmaken.

Eindelijk weer wat goed nieuws. Hopelijk kan Ajax dit nu vasthouden. Maar goed, er heerst nog veel meer ellende binnen de club. Denk pas dat volgend seizoen alles een beetje opgelost zal zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren