Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax heeft gelijk maar PSV wordt fluitend kampioen van Nederland

Laatste update:
/

Nog twee weken en Ajax-PSV opent het seizoen 2012/13. De traditie om de Johan Cruijff Schaal kan al meteen een aardig inzicht verschaffen in de krachtsverhoudingen tussen deze twee kanshebbers. Ajax gokt op de jeugd, PSV investeerde opnieuw in de ambities om eindelijk weer eens het kampioenschap te veroveren.

De regerend kampioen bezuinigt en houdt de portemonnee dicht. Dat nieuwe realisme past in de revolutie van Johan Cruijff. Mede op zijn advies werd Marc Overmars aangesteld als directeur voetbalzaken. Bij Go Ahead Eagles leerde hij op de kleintjes te letten. Hoewel zelf meervoudig miljonair geeft hij geen cent teveel uit. De tijd dat Ajax zelf met miljoenen smeet, is voorbij. Op verzoek van Marco van Basten spendeerde het in de zomer van 2008 liefst 16,25 miljoen voor Miralem Sulejmani. Zulke bedragen zijn al lang onverantwoord, maar zeker in de crisis van nu kan een Nederlandse club zich een dergelijke verspilling absoluut niet meer permitteren.

/

Ajax metselde tevens een plafond in de hoogte van de salarissen. Het kijkt terecht niet naar het buitenland, waar de waanzin nog immer regeert. Een Chinese club als Shanghai Shenhua garandeert Didier Drogba, al 34 jaar, een weeksalaris van 340.000 euro. Netto wel te verstaan. Ofwel bijna achttien miljoen per jaar. En dat dan nog eens voor 2,5 jaar. De rijkdom schuift langzaam op naar het oosten. Rusland, Oekraïne, Qatar, de Emiraten, straks India en nu al China lokken toppers aan met ongehoorde salarissen. Het geld vloeit uit de grond en een miljardair als eigenaar belooft de gekste bedragen. In Europa houden een paar Engelse en Spaanse clubs de concurrentie met deze doorgeslagen hebzucht nog wel even vol, dank zij de kapitalen van een paar sjeiks en oliebaronnen.

Maar zelfs in Italië dwingt de schaarste tot matiging. Het AC Milan van Silvio Berlusconi is gedwongen dure types als Zlatan Ibrahimovic en Thiago Silva te verkopen aan Paris Saint-Germain, overigens een jaar geleden overgenomen door de Qatar Sports Investments en in Frankrijk druk doende een sterren-ensemble samen te stellen. De Eredivisie mag zich al decennia niet meer spiegelen aan toplanden als Engeland, Spanje, Italië en zelfs Duitsland. De Premier League incasseert vanaf volgend jaar alleen al aan tv-rechten een miljard per seizoen. Een club als Manchester City heeft Robin van Persie een salaris te bieden van 250.000 euro per week.

/

Uitblinkers bij Ajax komen hooguit aan een miljoen bruto per jaar. Ook Feyenoord en AZ hebben de mega-salarissen inmiddels zo goed als uitgeroeid. Alleen PSV doorbreekt nog wel de trend van het moment. Het telde ook iets meer dan vier miljoen neer voor Luciano Narsingh, waar Ajax onder geen voorwaarde Heerenveen zijn zin wilde geven tijdens de onderhandelingen over deze talentvolle aanvaller. Ajax realiseert zich dat te dure huishouding omlaag moet. Ondanks de extra-inkomsten van 17,2 miljoen euro uit de deelneming aan de Champions League van vorig seizoen ontdekte het amper een plusje onderaan de streep van de begroting. Zoals gezegd keert het terug naar zijn roots en besteedt het liever geld aan de opleiding.

Het vertrek van Jan Vertonghen naar Tottenham Hotspur, voor zo’n twaalf miljoen, wil Ajax compenseren met waarschijnlijk de huur van Marc Muniesa, twintig jaar en eigendom van Barcelona. Daarna zou Stefano Denswil moeten doorstromen uit de eigen kweek. Andermaal een voorbeeld van de aangepaste politiek, waarin de opgeleide jeugd voorrang krijgt boven riskante aankopen. Dat voegt een extra dimensie toe aan de aanstaande competitie. Frank de Boer zal zich moeten behelpen met Davy Klaassen, Jody Lukoki, Viktor Fischer, Ruben Ligeon, enz. Nog wel allemaal vrij licht, beseft hij als geen ander. Maar indien daadwerkelijke versterkingen uitblijven, zal hij de uitdaging aanvaarden en de strijd aangaan met PSV als de meest vanzelfsprekende favoriet.

/

In tegenstelling tot Ajax stemt PSV de toekomst nog altijd niet af op de eigen aanwas. Weliswaar bepekte het deze keer het winkelen tot de nog wel redelijk betaalbare Narsingh, maar met het aantrekken van Dick Advocaat als trainer en de terugkeer van routinier Mark van Bommel etaleerde het open en bloot zijn onmiskenbare aspiraties en vurige eerzucht. Een jaar geleden temperde de directie nog de verwachtingen na de lawine aan nieuwelingen. Voor een slordige dertig miljoen werd er vertimmerd, maar volgens algemeen directeur Tiny Sanders behoefde PSV niet per se de titel binnen te hengelen. Nu valt er niets meer te relativeren en te verdoezelen. Zowel Advocaat als Van Bommel streek neer in Eindhoven, met de bindende opdracht een aloude traditie weer eens in ere te herstellen. Zelf leggen ze zich dat eveneens op: het kampioenschap na een leegte van vijf jaar en de 22e in de historie van de club. Zeker Advocaat is zich er volledig van bewust dat hij maar een doelstelling najaagt: de hoogste plaats in de Eredivisie. Zo niet, dan heeft hij gefaald en kan hij na een jaar terug naar Rusland of eindelijk met pensioen.

Gelet op het bij Ajax ingezette beleid zullen alle voorspellingen eentonig en saai uitvallen: PSV op één en de rest als slippendragers daarachter. Ook het rood en wit uit Amsterdam. En dat kan de editie van nu toch een apart smaakje geven. Het geloof dat Johan Cruijff in de hoofdstad predikt, heeft zeker de toekomst. Hij wil terug naar de top en legt de steile klim slechts af met zelf opgeleide talenten. Maar Ajax moet ook presteren, in eigen land en hopelijk lang in de Champions League. Het liefst ook na de winterstop. Allemaal korte termijn, maar het trouwe legioen heeft geen boodschap aan een mogelijk met goud versierd perspectief ergens in de verte. Het betaalt voor succes in het aanstaande seizoen. Wachten op betere tijden is, begrijpelijk, niet besteed aan de als altijd ongeduldige schare fans. Ajax geeft zonder meer het goede voorbeeld. Net als vorig jaar Feyenoord. Het gulzige graaien kan niet eeuwig doorgaan. Maar PSV doet nog niet echt mee met de zuinige filosofie van deze schrale tijd. Dat kan wel eens een onvoorspelbaar en ongewis effect hebben op het groepje achtervolgers. Wat te doen als PSV al met Kerst een marathon voorligt? De sportzomer verloopt tot nog toe bijkans even depressief voor Nederland als het weer. En de Olympische Spelen volgen pas over een week. Nogmaals, Ajax heeft gelijk maar dat kan ook faliekant verkeerd uitpakken. Met de eredivisie en het publiek als grote verliezers...

LEX MULLER

Sportjournalist sinds mensenheugenis. Schrijft al sinds 1966 over voetbal. Bezocht WK's vanaf 1974. Werkte tot 1994 voor kranten, waaronder twintig jaar bij het Algemeen Dagblad. Switchte daarna naar de televisie, maar legt zich sinds 1 januari 2011 volledig toe

Wordt Ajax of PSV kampioen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik denk dat PSV echt niet zo gemakkelijk kampioen gaat worden. Ik verwacht weer een erg spannende competitie tussen meerdere ploegen.
Het beleid dat Ajax voert lijkt mij wel een verstandiger beleid op de lange termijn. Na twee succesvolle jaren hoeft Ajax ook niet meer perse kampioen te worden, zoals dat in de afgelopen paar seizoen wel het geval was.

18 juli 2012 om 08:37

Ach jewel joh PSV speelt gewoon net zoals afgelopen halverwege het seizoen de kampioenswedstrijd al

18 juli 2012 om 09:32

Duimpje omhoog, voor de originaliteit!

18 juli 2012 om 10:24

valt nog mee dat de gemeente en de jeugd van Psv er niet bij betrokken wordt in zijn reactie, meestal wordt dat allemaal in een post verwerkt..

18 juli 2012 om 16:10

Ik heb het gevoel dat PSV onderschat, ook vorig seizoen dachten ze met de aankopen van Wijnaldum, Strootman en Mertens van, we worden kampioen.
Ik ben benieuwd wie het wordt, ik gun Feyenoord het wel, ik denk niet echt dat Twente een kandidaat is voor de kampioensschaal..

18 juli 2012 om 16:22

Ze inversteren 53 Miljoen in Spelers, dan ben ik ook geneigd om te zeggen dat zij kampioen worden.

Ze hebben een mooi elftal....maar zij moeten kampioen worden met zo een investering en met zo een Coach.

In Mei weten we meer

18 juli 2012 om 16:29

Vandaag is het 53 miljoen, morgen weer 68 miljoen en misschien volgend week wel 91 miljoen !

Sinds wanneer heeft PSV 53 Miljoen geïnvesteerd ?

18 juli 2012 om 16:34

Sinds vorig jaar zomer.

18 juli 2012 om 16:46

Geef mij dan eens een optelsom want ik kom toch echt niet op 53 mil uit is je rekenmachine stuk ofzo

18 juli 2012 om 19:09

@ Xavi94

Je kent de investeringen van je eigen club niet eens. Jullie moeten toch wel weten dat PSV zoveel geïnvesteerd heeft?

Ik wil best een lijstje maken alleen als je mij geloof

Zijn jullie nou behoorlijk aan het meelopen, zonder om in de gaten te hebben, waar jullie clubje mee bezig is.

Feijenoord maakte die fout en Ajax ook, beide clubs investeren dik in hun eigen jeugd op dit moment en hadden meer succes dan Psv.

Neem daar ook een voorbeeld aan...., maar volgens Opa van de Kerkhof, komt het met de tijd wel goed....

Uhu

18 juli 2012 om 19:35

Wat is jouw Optelsom? De mijne is exact 52,72 Miljoen en dan heb ik het over de huidige selectie...

18 juli 2012 om 20:35

Dit betaalde PSV voor de spelers uit de huidige selectie:

Przemyslaw Tyton: 2,7 mln

Marcelo: 2,5 mln

Erik Pieters: 2,5 mln

Ola Toivonen: 4,0 mln

Kevin Strootman: 8,0 mln

Tim Matavz: 5,5 mln

Georginio Wijnaldum: 5,0 mln

Jeremain Lens: 5,0 mln

Dries Mertens: 5,0 mln

Jetro Willems: 0,6 mln

Orlando Engelaar: 4,0 mln

Luciano Narsingh: 4,1 mln

Timothy Derijck: 0,75 mln

Stanislav Manolev: 3,0 mln

Marcel Ritzmaier: 0,07 mln

Totaal: 52,72 miljoen euro

18 juli 2012 om 20:55

Het is natuurlijk een immens bedrag maar denk ook eens aan de rendement die deze selectie kan opleveren. Ik verwacht dat binnen een periode van nu en 4 jaar flinke winst gehaald gaat worden op Narsingh, Willems, Mertenns, Wijnaldum, Matavz en Marcelo. En dan heb je nog de jeugdspelers waar ook wat talent bij zit, denk aan van Ooijen, Bourdouxhe, Verkoelen en Ritzmaier (die ze al op 16-jarige leeftijd hebben aangetrokken)

18 juli 2012 om 21:54

Ze moeten blij zijn als ze op spelers als Marcelo winst maken want hij maakt voor een verdediger van PSV nog veel te veel kinderlijke fouten die niet op dit niveau thuis horen en PSV moet dan maar blij zijn als ze het aankoopbedrag terug krijgen van 2,5 miljoen want hij is net zo goed een prutser tot nu toe als Bouma.

Op spelers als Mertens en Matavz zal de winst minimaal zijn als je al winst maakt op die spelers want ik heb van beide toch wel het idee dat dit wel hun plafond is , zeker van Mertens , begon furieus bij PSV maar zeker Europees was het zeer pover en kon je wel concluderen dat hij kan uitblinken in de Eredivisie maar daarbuiten waarschijnlijk minimaal.

18 juli 2012 om 23:04

De jeugd heeft zeker een aantal goede spelers heb ze meerdere keren zien spelen tegen Jong Ajax en die wonnen ze met gemak....toen ze kampioen werden.

Zij speelde eigenlijk als hoe PSV tot 2007 speelde. Niet veel kansen, maar een heel sterk dominante verdedigend middenveld met en scherpe aanval. De kansen werden dan ook afgemaakt op momenten dat je denkt die spelen voor een gelijk spel of het is zo wel genoeg.

Maar we zien het wel of ze het kunnen waarmaken, beter zijn zij favoriet dan mijn clubje. Des te harder het gelach als Ajax weer met de schaal omhoog staat volgend jaar.

18 juli 2012 om 23:35

Klinkt gek maar ben het helemaal met je eens, mocht Ajax het niet worden aankomend seizoen gun ik het Feyenoord ook het meest.
Aangezien waar ze vandaan komen en met wat voor beleid er nu gehandeld word.

18 juli 2012 om 08:51

PSV had afgelopen seizoen op papier een sterke selectie. Ajax ook, maar Ajax heeft te maken gehad met enorm veel blessureleed, ook van belangrijke schakels. Daardoor moest de jeugd gaten opvullen en het resultaat was toch een kampioenschap.

Dat het koopbeleid van PSV dus hoe dan ook vruchten zal afwerpen is nog maar de vraag. Ze zijn de favoriet, dat lijkt mij wel. Maar het blijft voetbal.....

18 juli 2012 om 09:32

Ja, maar er had maar 1 blessure een maandje langer moeten duren en het had ook de andere kant op kunnen vallen, want in de tijd dat de jeugd de echte gaten moest opvullen, stond Ajax 6e met een behoorlijke achterstand. Dat ze na de winterstop de bijna perfecte score halen is dan alleen maar een groot compliment waard.
Je roept wel PSV had afgelopen seizoen op papier een sterke selectie, maar ik denk dat voor 75% van de Nederlanders Ajax de favoriet was voor de titel.

Het is natuurlijk niet voor elke club weggelegd een beleid te voeren, zoals PSV doet. Er bij zeggende dat PSV natuurlijk vorig jaar met nieuwe sponsors en herindeling van de leningen een hele klap geld per maand bespaart.

18 juli 2012 om 11:41

@strandbal

Het koopbeleid van PSV zal hoe dan ook zijn vruchten afwerpen, is het niet met een kampioenschap dan is het wel financieel. Je kan moeilijk ontkennen dat ze groeibriljantjes binnen gehaald hebben. Ajax heeft het geluk gehad dat de vele blessures er voor zorgden dat elke speler meer en meer wou vechten ondanks de vele tegenslagen ondanks dat ze lang niet altijd het beste spel toonden, en zeker niet het mooiste, ze bleven wel vechten. Zelfde geldt eigenlijk voor Feyenoord.

18 juli 2012 om 11:50

@ harmjan

Uhmmzzz juist niet. De meeste blessures kwamen in oktober en duurden tot half maart (en zelfs toen waren enkele spelers nog niet terug).. En volgens mij zat je half maart al bijna ten einde van de competitie.

18 juli 2012 om 14:57

@kevink Ik hoor altijd alleen maar dat PSV het goed doet met geld uitgeven, omdat die speler voor zoveel miljoenen meer weg kan, en op die gaan ze ook veel winst maken en op die ook......
Dat is allemaal toekomstmuziek. Je moet maar afwachten of het echt allemaal op die manier gaat. Er zijn allerlei mogelijkheden die de winstgevende verkoop van een speler tegen kunnen gaan.

Het punt is dat ze op dit moment een speler hebben aangekocht die inderdaad goed is, maar die ze niet dringend nodig hebben. En dat na een seizoen waarin 30 miljoen is uitgegeven, zonder dat zelfs CL gehaald is. Is dat goeie business? Interessant perspectief.

18 juli 2012 om 09:05

Ik dacht exact hetzelfde, eerst zien dan geloven. Ook dit kampioenschap wordt PSV echt niet in de schoot geworpen. Overigens heeft PSV op dit moment nog niet bepaald veel geïnvesteerd, vorig jaar was het inderdaad een flinke vernieuwing. Dit seizoen is er tot op heden nog maar één speler gekocht en is er vier spelers transfervrij binnen gehaald en daarmee is de selectie eigenlijk al rond. Tenzij Manolev vertrekt, dan moet er nog een nieuwe rechtsback komen achter Huntchinson.

Overigen Totti_nr10, wat je zegt over Ajax is natuurlijk onzin. Ajax wil ook kosten wat het kost voor nummer 32 gaan.

Overigens vind ik dat Lex Muller, zoals iedere journalist trouwens, ontzettend kort door de bocht is over het aankoop/opleidingsbeleid van Psv. Een renderende jeudgopleiding is niet in een paar jaar gebouwd. Daarbij is de aanwas bij PSV zelden zo groot geweest uit de eigen jeugd. In iedere linie staan er jeudige talenten als Depay, Kocht, Ritzmaier en Locadia te trappelen om een fout van de gekochte spelers af te straffen en dit is nog nooit zo geweest bij Psv.

Al met al is de jeugdopleiding van PSV onderweg naar de top, maar het is de aankomende jaren nog niet op het niveau van die van Feyenoord of Ajax als zijn we goed op weg.

Edit: Op basis vand e opmerkingen van Rmandes

18 juli 2012 om 20:53

@entombed
PSV investeert al jarenlang veel geld aan de jeugdopleiding en het ontbreekt ze nooit aan talenten maar het lukt ze vrijwel nooit deze door te laten breken.

Ik volg het Nederlandse voetbal al heel wat jaartjes en 20 jaar terug had PSV ook talenten als Björn van der Doelen die het allemaal net niet werden.

@on topic; de druk ligt inderdaad in Eindhoven zowel sportief als financieel.

Kijk voor de grap maar eens de columns van nusport.nl maar eens na daar staat een hele goede bij over Gemeente Eindhoven/psv

18 juli 2012 om 09:20

Psv moet alleen wel kampioen worden.
Psv komt echt in hele zware problemen als ze volgend jaar de CL miljoenen weer mislopen.
IK hoop met heel mijn hart dat Psv weer gaat falen volgend jaar en dan gaan we zien hoe een beleid van alleen maar kopen en hoge salarissen je club kapot maakt.

18 juli 2012 om 11:13

PSV komt helemaal niet in de problemen als een kampioenschap uit blijft. PSV betaalt ook helemaal geen hoge salarissen, heeft een salarisplafond van een miljoen (alleen Engelaar en volgens mij Toivonen zitten daar nog boven, omdat toen zij aangetrokken werden dit salarisplafond nog niet bestond).

Als PSV kampioen wordt, is er geld om de selectie te versterken. Wordt PSV geen kampioen, dan draaien ze een bescheiden verlies van een zo'n 3-4 miljoen, is er weinig geld voor versterkingen (als er niet verkocht wordt), maar is er absoluut niks aan de hand.

Wel grappig, al die zogenaamde experts die in hun handjes zitten te wrijven omdat ze denken dat PSV 'kapot zal gaan'. Ik moet jullie teleurstellen, dat gaat niet gebeuren.

18 juli 2012 om 21:36

Wat ik lees is dat ze vorig jaar een verlies van 15.5 miljoen bekend hebben gemaakt. Tel hierbij alle aankopen van dit seizoen en vorig seizoen. (transfervrij betaal je nog steeds salaris) vind ik persoonlijk niet dat PSV erg slim bezig is.

Hebben tot nu toe niet veel verkocht en zijn het zover ik lees ook niet van plan. Alleen Engelaar en misschien Toivonen gaan de club verlaten, maar op dit moment zitten ze er nog.

PSV had de deal met de gemeente nodig om financieel wat lucht te krijgen en als je dan zie hoe ze met geld aan het smijten zijn, moet je in mijn ogen echt wel oppassen dat als je dit seizoen weer 3de wordt je niet in de problemen raakt. Ben benieuwd hoe de komende jaar cijfers eruit gaan zien ,aar denk dat ze nog steeds flink verlies draaien.

Voor jet het weet ga je Glasgow achterna.

18 juli 2012 om 16:18

Het lange termijn bestaat haast niet voor nederlandse clubs. Als je buitenlandse clubs zien dat er een beetje talent is. Gaan ze bieden op deze jongen. En weg is je beleid. Je kan niet verder kijken dan 2 jaar. Kijk maar de jaargidsen na. Dit Psv Ajax of feyenoord ziet er anders uit dan 4 jaar geleden. Wat is 4 jaar nou. En over 4 jaar ziet feyenoord, ajax en psv er weer anders uit. Psv koop nu succes in voor de eerste 2 jaar. Daarna is de helft van deze spelers al weer vertrokken. Of de crisis in Europa moet echt eens doordringen.

Nou, laten we hopen dat het toch maar een spannend seizoen word. Ajax kan best moeilijke tijden overleven. Misschien is het op korte termijn niet het beste plan, maar op lang termijn hebben ze er blijkbaar vertrouwen in dat dit de juiste richting is. De Nederlandse ploegen willen niet eindigen zoals in Spanje, waar de hele competitie meer dan 7 miljard schuld heeft.

We kunnen niet in de toekomst kijken, maar wat hij hier schrijft kan zomaar uitkomen.
Maar PSV had de afgelopen drie jaar ook al de sterkste selectie en ze zijn geen kampioen geworden...
Oranje was ook een kanshebber voor het EK, kijk wat er van geworden is...

Tja, ik geloof in de ingeslagen weg van Ajax. Zelfs als dat dit seizoen geen titel oplevert. Je kunt toch niet ieder jaar kampioen worden. Het gaat er mij om dat ze een gezond beleid voeren en voetbal spelen dat mij aanspreekt, met een coach die een goed verhaal naar de achterban heeft. Dat de Ajax supporters geen geduld zouden hebben is niet meer waar. Afgelopen 2 seizoenen is niemands hoofd geëist na een straatlengte achterstand.

18 juli 2012 om 09:03

Afgelopen 2 jaar? Misschien toch even je geheugen opfrissen of denk je dat die fluwelen revolutie al langer geleden is????

Verder is de ingeslagen weg ansich niet slecht, enig probleem is dat er in mijn ogen gewoon te weinig ervaring en te weinig capabele mensen op de managementposities zitten. Het technisch hart heeft gewoon te weinig ervaring en dat zie je dus nu ook bij het mislopen van Narsingh. Je laat gewoon de beste rechtsbuiten naar de concurrent gaan, dit terwijl jij toch echt meer te besteden hebt... Vraag ik me toch af wie hier de berekeningentjes maakt waar Overmars het over had. Blijkbaar gebruikte hij dezelfde calculator als bij Go Ahead... In ieder geval is het niet binnen halen van Narsingh al zijn eerste grote blunder en ik voorzie er nog vele. Net als dat Jonk in mijn ogen totaal ongeschikt is met 0,0 ervaring op niveau. Is zelfs weg geschopt bij Volendam... Komop zeg, deze mensen krijgen alle vrijheid zonder dat ze noemenswaardige ervaring hebben op vergelijkbare posities bij vergelijkbare organisaties. Maarja we gaan het zien.

18 juli 2012 om 09:50

O ja, Overmars is anders flink capabel hoor en ook Bergkamp. Dit zijn mensen die hun verdiende geld hebben geïnvesteerd en door goed te' managen' zijn ze daar alleen maar beter van geworden.

BTW het niet kiezen voor Narsingh is eigenlijk al gedaan voor Overmars binnen kwam. Dat hij uiteindelijk een week na zijn aantreden de uitspraak deed, doet daar niets aan af.

18 juli 2012 om 09:57

@hanzz #15
"dit terwijl jij toch echt meer te besteden hebt... Vraag ik me toch af wie hier de berekeningentjes maakt waar Overmars het over had. "

Hoe weet jij dat Ajax meer te besteden heeft dan Psv?
Heb jij echt inzicht in de financiën van zowel Ajax als PSV of is het allemaal giswerk?

Daarbij staat het beleid van Ajax los van hetgeen andere clubs doen. Ajax kijkt naar haarzelf en heeft voor haarzelf een bepaald beleid uitgestippeld en wil zich daar aan houden.

En leuk je hele relaas over onervaren mensen maar dat boeit ook niet.
Want ook met mensen met zogenaamde ervaring op niveau blijft het afwachten hoe die het gaan doen bij Ajax.
Misschien is een frisse wind juist wel goed en achteraf is pas te zeggen of Ajax er goed aan heeft gedaan.
Denk bijvoorbeeld aan het moment dat ene Louis van Gaal werd aangesteld als hoofdtrainer van Ajax.
Of anders het moment dat Leo Beenhakker als TD kwam bij Ajax.

18 juli 2012 om 11:54

@ Hanzz

Hij heeft het over het hoofd van de trainer. Wanneer het vroeger bij Ajax even slecht liep dan moest de trainer er gelijk uit. Nu was iedereen tegen de RVC ja....maar is dat zo vreemd tegen dat smerige groepje. 90procent stond achter Cruijff en was dus tegen de Rvc en als ik zie wat dat opgeleverd heeft dan ben ik daar blij om. De hele jeugdopleiding is op de schop genomen en binnen een jaar vernieuwd. Dat moet de komende jaren zijn vruchten af gaan werpen.

18 juli 2012 om 17:02

Volgens mij snap jij niets van het nieuwe beleid. Ajax vertikt het om met miljoenen te gaan smijten. Overmars bepaald waar de grenzen liggen en die moet je toch ergens trekken of niet? Het tijdperk zakken vullen bij Ajax is voorbij. Het sportieve aspect staat voorop. Cruijff weet heel goed waar hij mee bezig is. Hij zet de poppetjes neer zoals hij het voor ogen heeft. We zullen het inderdaad gaan zien ja. Misschien dat je het dan beter begrijpt...

18 juli 2012 om 21:57

Je hebt wel gelijk in het feit dat Overmars een kapitale fout heeft gemaakt met het niet aantrekken van Narsingh want dat is gewoon een speler waarvan je eigenlijk zeker weet dat je daar uiteindelijk winst op gaat maken en het is de enige positie die echt zwak bezet is ook als Suljemani wel fit is.

Hij heeft wel een hoop ervaring op management gebied , bij Go Ahead heeft hij toch een goed beleid op poten gezet en daarnaast heeft hij ook meegedacht bij een winkelcentrum in Apeldoorn de Oranjerie volgens mij , op management gebied heeft hij zich toch wel duidelijk bewezen.

18 juli 2012 om 11:08

Precies, we kunnen wel tegen een stootje met 7 jaren zonder titel(schaal)
2e worden is ook nog te doen maar dan heb je vCL en meer wddstrijden. Als het maar cl is want dat leverd het meeste geld op.

16 miljoen voor een sulejmani wat een gekken waren toen de baas zeg, en wat zal hij nu waard zijn? Nog geen 5? Echt belachelijk dit zijn bedragen wat in de grote competities voor echte goede spelers worden gegeven.

Het is altijd maar weer afwachten hoe het gaat lopen. Vorig jaar werd namelijk ook verwacht dat PSV op zijn sloffen kampioen zou worden na investeringen van om en nabij de 30 miljoen. Gelukkig blijkt het met beperkte middelen (ajax, AZ, Feijenoord) toch mogelijk om mee te doen om de eerste plek.

Daarnaast moeten we maar zien of van Bommel de kar echt kan gaan trekken bij PSV en dat zijn voorkeursrol niet tegen hem gaat werken binnen de selectie. PSV heeft onmiskenbaar veel goede spelers aangekocht de afgelopen twee jaar maar de achilleshiel blijft toch de verdediging.

18 juli 2012 om 11:45

@hardgras

Wat eigenlijk een hele vreemde verwachting is. PSV haalde een aantal nieuwe spelers voor de basis maar in plaats van een "tussenjaar" waarin je bouwt aan een nieuw team werd er gelijk een kampioenschap verwacht.

18 juli 2012 om 11:59

Hoezo? Deze verwachting was toch bij de Psv-supporters wel aanwezig neem ik aan. Anders kan ik de toenemende irritatie onder de supporters en het wegsturen van Fred Rutten niet verklaren. Dus dat "tussenjaar" wat je suggereert dat is echt niet geweest. En zeker door de directie van PSV niet zo uitgesproken.

18 juli 2012 om 13:36

Ik zelf had niet de verwachting dat we kampioen zouden worden door de vele verschuivingen. Maar in de loop van het seizoen stonden we wel bovenin en deden wij erg goed mee, dat verklaart de irritatie onder de supporters en het wegsturen van Fred Rutten: als het tegen je verwachtingen in beter gaat is het irritant en klote dat je het uit handen geeft door een gebrek aan motivatie en inzet. Je moet mij trouwens ook geen woorden in de mond leggen die ik nooit geuit heb, ik zeg nergens dat er daadwerkelijk een tussenjaar was, ik geef aan dat ik zoiets verwacht als er vele verschuivingen binnen een selectie plaats vinden.

18 juli 2012 om 16:38

Inderdaad beperkte middelen ..... Had Ajax vorige zomer geen 17 miljoen euro geïnvesteerd in spelers?

Prima stuk, alleen klopt het niet dat de topspelers max. 1 miljoen verdienen. Ajax wilt inderdaad terug naar de basis en het CL jasje compleet uit doen. Dat kost tijd en geld, het CL geld is daarvoor hard nodig dus. Geen gekke uitgaven, maar terug naar de basis. Iets wat we vanaf 2008 al wilde zien toen Cruijff tijdelijk terugkwam maar toen Van Basten het allemaal blokkeerde.

Ik ben zeer tevreden, liever de komende jaren eerst gezond worden, dan jaar op jaar met geld smijten en een jeugdopleiding die er bijna voor niets is.

18 juli 2012 om 10:21

Precies ik vind het ook een prima stuk, behalve de passage dat de Ajax-supporters elk jaar alleen maar succes willen. Ajax is nu twee keer kampioen geworden terwijl ze volop in ontwikkeling zijn allemaal. Het is helemaal niet erg als ze dit jaar een keer geen kampioen worden.

Ik zou als Psv-supporter niet rustig zitten als je ziet hoeveel geld daar uitgegeven wordt. Dat kan nooit lang goed gaan. Ajax en Feyenoord hebben die ellende nu achter de rug. Bij PSV gaat het nog een keer komen. Dan mogen ze van mij dit jaar kampioen worden, ze gaan vanzelf op hun gat.

18 juli 2012 om 11:51

Prima stuk inderdaad, alleen een paar kanttekeningen van mij:
- door oudere ervaren spelers gaat de jeugd waarschijnlijk beter spelen.
- de echte "toptalenten" zullen niet doorbreken omdat deze op jonge leeftijd worden weggekaapt.

De geschiedenis gaat zich herhalen:
Ajax leidt op, stel kosten voor 1 speler 1 miljoen gemiddeld. Verkopen voor 3 miljoen gemiddeld.
PSV koopt 1 speler voor 3 miljoen gemiddeld en gaat deze verkopen voor gemiddeld 7-8 miljoen.
Dan doet PSV het toch beter.

De meeste ploegen maken de fout door alleen maar jonge spelers aan te trekken om deze flink te verkopen. Echter je zal hierbij ook ervaren spelers moeten hebben. Deze kosten misschien wel geld (leveren ogenschijnlijk niets op) maar zij zorgen er wel voor dat de jeugd beter speelt en dus meer gaat opleveren.
Je zal zien dat figuren als Lens, Matavz, Wijnaldum, Mertens en of evt Toivonen het nieuwe seizoen anders zullen functioneren, mits van Bommel fit blijft.

18 juli 2012 om 11:59

@ Rolfh

Uhmmzz ik weet niet hoe je aan jou cijfers komt (waarschijnlijk verzonnen) maar iedereen die de transfermarkt een klein beetje volgt weet dat Ajax veel maar dan ook veel meer haalt uit zijn transfers. En PSv haalt 1 speler voor 3 miljoen gemiddeld??? Heb je gemist wat Strootman, Mertens, Matavz, Wijnaldum en Narsingh gekost hebben?? Allemaal nog niet in de buurt van de 3 miljoen hoor vooral de eerste 3 niet. Daar mag je blij zijn als je er uberhaupt winst op maakt. Als Narsingh dezelfde voorwaarden gesteld heeft als aan Ajax dan heeft hij een gelimiteerd transferbedrag en verdient PSV dus alleen aan hem als ze hem na het 1e seizoen verkopen. Daarna draaien ze alleen verlies omdat zijn gelimiteerde som in seizoen twee 7,5 miljoen is waarvan 10procent naar Narsingh, 10 naar zijn zaakwaarnemer en 15 naar Heerenveen gaat. In die 2 jaar heeft PSV zijn salaris moeten betalen + transfersom en dan zit je boven die 5 miljoen die je nog voor hem krijgt.

Maar het moet fijn leven zijn in dromenland of niet??

18 juli 2012 om 17:09

Ajacied:
Deze getallen dienen alleen als voorbeeld.
Het is inderdaad fijn leven in dromenland, zeker als je stelt dat Ajax veel meer uit zijn transfers haalt. Kijk dan ook even terug in de tijd en niet alleen naar de afgelopen 2/3 jaar.

Ik wil alleen maar aangeven dat als je een speler zelf opleidt en deze voor gemiddeld 3 miljoen verkoopt, je het minder goet doet dan een club die een speler voor 3 miljoen koopt en voor 7 of 8 miljoen verkoopt.
De laatse jaren heeft PSV in dit opzicht weinig geluk gehad.

Nergens op gebaseerd dit onsamenhangende betoog. Zijn we vergeten dat zowel Ajax als Feyenoord hey grootste deel van vorig seizoen met de eigen jeugd in de basis speelse? En waar stonden zij aan het eind van de rit en waar psv?

18 juli 2012 om 09:01

Fer en Wijnaldum riepen vorig seizoen: we spelen nu mee om het kampioenschap!
En toen werd Feyenoord 2e. Iedereen lachte Clasie uit in het begin. Bakkal kwam niet aan bod bij Psv. Deed het uitstekend bij Feyenoord. Zelfde geld voor El Ahmadi. Presteerde vorig seizoen groots.

En wat dacht je van AZ? Het zag er heel lang naar uit dat AZ kampioen zou worden...
AZ speelde het mooiste voetbal werd er gezegd.

De grootste fout is om alleen maar naar namen te kijken... zoals gezegd PSV heeft op papier een mooi elftal. Nu is het aan Dick Advocaat om er een mooi elftal van te maken.
Dat wordt behouden voetbal en de zege zo snel mogelijk veiligstellen en dan de wedstrijd gecontroleerd uitspelen.

18 juli 2012 om 10:23

Nou, nergens op gebaseerd... tuurlijk is Ajax kampioen geworden, maar die hebben dat twee keer bereikt met een geweldige eindsprint. Dat hou je niet eeuwig vol. Dat is ook niet erg, stabiliteit krijg je niet van de een op de andere dag. Maar het houdt (helaas) een keer op.

Bij PSV is het andersom nu. Die hebben vorig jaar nieuwe spelers ingebouwd en dat liep nog niet geweldig. Nu komt het tweede seizoen eraan voor Strootman en Mertens enzo, ik verwacht dat die nu veel stabieler zullen zijn.

Op de nog iets langere termijn houdt PSV dit alleen weer niet vol, want het kost zo teveel geld.

Ach ja, het is nog erg vroeg. Ik denk dat het tussen Ajax en PSV gaat, maar het blijft koffiedik kijken. Ik denk dat PSV lichtelijk favoriet is, maar dat dacht ik vorig jaar ook. En het ligt er ook aan wat er nog gaat gebeuren. Raakt Ajax nog spelers als Erikssen (onwaarschijnlijk) of Anita kwijt en wat doet PSV als ze wel af komen van Engelaar, Manolev en Nijland? Komt er dan nog een talentvolle verdediger bij?
Wie komt Vertonghen vervangen? Enzovoort.

Onder PSV en Ajax denk ik dat het gaat tussen Feyenoord, AZ, Vitesse en Twente, maar ook die zijn nog druk aan het sleutelen. Verder denk ik dat Groningen niet onder doet voor Heerenveen, maar als ik kijk naar objectieve supporters kan ik wel eens goed fout zitten. Misschien ben ik wel te optimistisch over mijn eigen clubje. Ik denk dat Heracles, Heerenveen, Groningen en Roda gaan uitmaken welke clubs de playoffs voltooien.

18 juli 2012 om 09:07

Bij PSV zal er weinig gebeuren. Elke positie is in ieder geval dubbel bezet. Als spelers als Engelaar en Nijland weggaan, wat PSV eigenlijk hoopt, wordt er geen nieuwe speler gehaald. Als Manolev weggaat, gaat PSV wel naar een vervanger zoeken. Dan is er nog buitenlandse interesse voor Toivonen, als hij weggaat, wordt er mogelijk een vervanger gehaald. Brands heeft ene Henriksen op het oog en volgens de media ook Maher, hoewel Brands dat zelf tegenspreekt. Volgens Brands is Maher veel te duur voor Psv. Maar ja, bij Narsingh gaf hij ook aan geen nieuw bod te doen, en we weten allemaal wat er is gebeurd.

Ach, het is altijd goed om de ploegen met elkaar te vergelijken in zo'n geval.

Vermeer-tyton wint Psv

Van Rhijn of VD Wiel lijken me beter dan wat PSV heeft op rechtsback
Alderweireld-marcelo lijkt me toch een plus voor Alderweireld.
Overige centrale positie is nog onbekend.
Linksback Boilesen versus Pieters kies ik voor Boilesen.

Van Bommel-anita; tsja, Bommel is natuurlijk veruit de meest getalenteerde van de twee, en is ook een leider, maar op zijn 35e nog steeds? Anita heeft de dynamiek, de toekomst, kan vooruit verdedigen en ballen afjagen, Bommel kan dat niet meer. Appels en peren, eigenlijk.

Strootman-eriksen, ook appels en peren, maar Eriksen is natuurlijk een veel betere voetballer.

Ola/wijnaldum-de Jong, ik ben geen fan van de Jong, dus die krijgt Psv.

Voorin op links heeft PSV een plusje met Mertens tov Boerrigter.

Maar liever Sigthorsson dan Matavz.

Dan rechtsbuiten. Netelige kwestie, Miki of Narsingh ? Sulejmani laat het al een aantal jaren in de nationale top zien, Narsingh moet dat nog maar doen. Laten we het houden op een gelijkspel.

Dus het ontloopt elkaar niet zoveel.


18 juli 2012 om 09:13

Je moet nooit de namen met elkaar willen vergelijken. Je moet kijken hoe een elftal als team staat. Neem een voorbeeld aan het AZ van vorig seizoen. Geen grote namen op zich.
Als team sterk opererend. Maar als je daar de namen met elkaar vergelijkt...
Wel hebben die teams de induviduele klasse om de topwedstrijden op details te beslissen.
Maar als team moet je er staan. Het NL elftal is een voorbeeld hoe het niet moet...

En daarnaast Siem de Jong is nu de aanvoerder dat zegt al genoeg. Op de momenten dat ie er moet staan staat ie er. In beide kampioenswedstrijden scoorde die 2 maal.
En voor Ajax is het hopen op een fitte Sigi en Boerrigter voor een heel seizoen. Een janssen die vanaf begin er staat. Een Anita die blijft. En dat Vertonghen goed wordt opgevuld.

18 juli 2012 om 09:28

Hmmm ik heb er toch een andere kijk op hoor maarja jij bent ajacied en ik psv-er maar laat ik is ook een lijstje samenstellen:

vermeertyton 0-1 is vrij duidelijk
v/d Wiel Hutchinson 1-2 V/d Wiel naturlijk meer potentie maar laat het 2 jaar al niet zien: gelijk
Alderweireld marcelo 2-2 Marcelo wordt steeds beter maar Alderweireld is gewoon beter.
***********zanka 2-3 Omdat Ajax hier nog niks heeft is Psv natuurlijk auto winnaar.
Anita Bommel 2-4 Alleen al de ervaring leiderschap en ga zo maar door natuurlijk Van Bommel
Eriksen Strootman 3-5 Koffiedik kijken maar ik denk toch gewoon gelijk spel allebei talentjes.
Jong Toivonen 4-6 Ik ben geen fan van beide allebei redelijk scored vermogen gelijk spel
Suli Narsingh 4-7 Ja sorry hoor maar de king van de assists is echt wel beter dan Sulijmani
Sigtorsson Matavz 5-7 In de wedstrijden die ik van Sigthorsson heb gezien is hij beter.
Mertens Boerrigter 5-8 Duidelijk Mertens kijk maar naar vorig seizoen aan Boerighter om te laten zien dat hij beter is

18 juli 2012 om 09:51

Het heeft totaal geen zin om dit te doen de namen met elkaar te vergelijken.
Kijk naar het NL elftal. Goede voetballers bij elkaar. Maar die konden het niet opbrengen om samen te spelen. Terwijl je dat juist als team moet doen. Voetbal is een teamsport.
Het heeft dan ook geen zin om de namen te vergelijken. Als dat het geval was dan kon je heel makkelijk alles winnen en dan staat ook de winnaar vooraf al vast. Dat is het mooie aan voetbal. Daarnaast Boerrigter is vorig seizoen lang geblesseerd geweest bijvoorbeeld. Daarom vergelijkingen lopen vaak spaak. Het gaat om de manier van spelen en hoe sta je als elftal.

18 juli 2012 om 10:04

Hahahaha, zo'n vergelijk werd ook al eens gemaakt voor Ajax-psv van afgelopen seizoen.
En we weten hoe dat afliep he?

Een bang psv, met een ruggegraat van een nylondraad, die achter Ajax aanliep als een kipperen zonder koppen.

Voorlopig is Ajax een aardig ingespeeld team, is psv dat ook? Dat moet nog maar blijken
Vorig seizoen in ieder geval niet, bij lange na niet welteverstaan.

18 juli 2012 om 10:05

@040vaart, ik begrijp al je beslissingen, maar je gaat bij Narsingh echt te kort door de bocht nmm. Hij mag wel koning van de assists zijn, maar op topnivo heeft hij nog niks laten zien. Kennedy was ook koning van de assists bij Twente en scoorde 16 goals, nou, 1 van de slechtste aankopen uit de Ajax historie.

Sueljmani liep gewoon 1 op 2 voor zijn blessure, in een slecht draaiend elftal.

Maar goed, iedereen zijn smaak.

18 juli 2012 om 10:09

Cyprioot daar ken je best gelijk in hebben ik ga alleen maar af van vorig seizoen hoe de spelers toen waren.
Maar ik weet niet precies hoe dat met kennedy was? Wat ik wel weet dat het een miskoop was .
We zullen zien hoe het loopt moge de beste kampioen worden

gegroet

18 juli 2012 om 10:26

@tektek, helemaal mee eens. Als je het Nederlands elftal op deze manier vergelijkt met Denemarken dan wint Oranje met 28-0. Alleen was de werkelijkheid even wat anders. Heeft dus niet zoveel zin.

18 juli 2012 om 11:30

Tyton – Vermeer, vrij duidelijk ja, vermeer dus. Ik ben totaal niet onder de indruk van tyton hij heeft een leuke reflex maar die heeft vermeer absoluut ook. Ik vind tyton voetballend velen malen slechter en dat is erg belangrijk als je in de top speelt, met voorzetten vind ik ze beide niet erg sterk.
V/d wiel en van rhijn – beide veel beter
Anita – Bommel – weet ik niet ervaring ja, loopvermogen nee, ik weet het niet anita is toch wel erg goed en is de vervanger van van bommel in mijn ogen in oranje.
Duidelijk mertens, niet mee eens, boerrighter heeft ook veel laten zien is evenal mertens ook een van de beste linksbuitens van nederland samen met tadic..

18 juli 2012 om 12:06

Vermeer naja iedereen zijn keuze.ik zie vermeer niet in de top 5 beste keepers van de Eredivisie.
Tyton heeft alles lengte goede reflexen penalty killer 1ste klas.

V/d Wiel is gewoon een waardeloze rechtsback die vooral maar 1 jaar heeft geschitterd daarna alleen nog maar geschutterd.

Anita leuk laatste half jaar gedraaid maar wat heeft hij nog meer laten zien?
Het is gewoon lachwekkend dat je "kabouter" Anita voor Van Bommel plaatst.

Mertens heeft meer dan 20 x gescoord iets van 10-13 assists wat moet hij nog meer bewijzen zodat hij beter word bevonden dan Boerrighter die 2/3 van het seizoen in de ziekenboeg zat?en nu nog steeds niet fit is.
Is gewoon lachwekkend.

18 juli 2012 om 16:43

En de wedstrijd in Eindhoven dan ?

Toen mocht Ajax blij zijn dat geen 2 of 3 doelpunten verschil werd, PSV was veel beter .

18 juli 2012 om 17:05

Xavi94: voetbal draait om doelpunten en beiden hadden er 2 gemaakt! Daarom terecht gelijkspel!

Je kunt beter stellen dat de onkunde van PSV er voor gezorgd heeft dat ze niet meer scoorden..

18 juli 2012 om 10:47

Boerrigter vs Mertens vind ik opvallend dat je Mertens kiest. Ik ben erg onder de indruk wat Boerrigter brengt voor een aankoop van 7 ton, en Mertens die 7 miljoen heeft gekost. Ik wil het wel eens zien als Boerrigter hele seizoen fit is.

18 juli 2012 om 12:02

Wyzyndebeste de kosten plaatje intreseert me niet het gaat toch over hoe hij het gedaan heeft?
Wat heeft Boerrighter gedaan vorig seizoen? 2/3 van de wedstrijden in de ziekenboeg gezeten hoe ken je zeggen dat hij het beter dan Mertens gedaan heeft lol.

18 juli 2012 om 16:27

Ben je wel eens een echte jood... De jong is het boegbeeld van Ajax met een uitstekende functionele basistechniek en wedstrijdmentaliteit hoe kun je daar geen fan van zijn?

18 juli 2012 om 22:59

Cyprioot

Kijk eerst naar PSV zou ik zeggen. En kies daarna voor een betere manier om te vergelijken. Oja, en kijk realistisch!

On: natuurlijk is PSV de favoriet, die hebben een veel sterkere selectie. Maar je weet het maar nooit natuurlijk.

als je afgaat op de kwaliteit van de selecties op papier maakt psv inderdaad verreweg het meeste kans. ze hebben weinig ingeleverd, te weinig om precies te zijn want ze zullen moeten verkopen om niet in de problemen te raken. ze hebben zich daarnaast versterkt. vorig jaar echter waren ze ook topfavoriet en bleek de verdediging toch verwaarloosd en konden ze niet omgaan met tegenslagen waardoor die elkaar altijd opvolgden. dit werd overigens vakkundig afgeschoven op de trainer. ik geef ze de beste kans maar fluitend zal het zeker niet gaan want ze krijgen genoeg tegenstand, misschien niet van ajax. maar dan moet nog eens blijken of de sterren de mouwen kunnen opstropen op een regenachtige zondag in - pak hem beet - tilburg.

ajax zie ik het verlies van vertonghen simpelweg niet opvangen. als anita ook nog verkast beschouw ik dit alvast als een overbruggingsjaar. moet kunnen want er is hard gewerkt aan een sportief buffertje en sanering van de financiele huishouding. ik ben er geen voorstander van dat ajax spelers gaat huren, hoe getalenteerd ook. ze kunnen zich beter richten op het aantrekken van wat ervaring, want dat ontbreekt gewoon. talent hebben we zelf genoeg en er is komend seizoen alle gelegenheid om die klaar te stomen. elke ajacied zal daarachter staan en inzien dat tegen het gedateerde, miljoenen verbrassende geweld uit eindhoven even niet op te boksen is maar dat we met dit beleid wel bij de tijd zijn en op de enige juiste weg zitten.

ondanks de uiterst noodzakelijke - en nu moet ik mijn woorden zorgvuldig kiezen want 'subsidie' werkt op sommige mensen als een rode lap op een stier - knap bedachte en uiterst kundig verhulde hulp van de gemeente eindhoven - heeft psv het randje van de afgrond gewoon nog niet van dichtbij genoeg gezien. maar dat komen ze vanzelf een keer tegen. zoals de hoofdredacteur van elf voetbal eerder deze week mooi beschreef, 'het casinovoetbal dat brands en sanders spelen, al het geld wordt al twee jaar op rood wordt ingezet terwijl het balletje toch steeds op zwart eindigt.'

overigens herinner ik me prognoses van begin vorig seizoen, die gedurende het seizoen nog wel eens bijgesteld moesten worden. in 34 wedstrijden kan een boel gebeuren en ik ben zeer benieuwd hoe de verhoudingen tijdens de winterstop liggen.

PSV heeft op dit moment een hele leuke voorhoede en een aardig middenveld... Echter op dat middenveld loopt ene Strootman en daar hebben we al heeeel lang niks van gehoord. Het probleem zit hem bij PSV achterin, met Bouma, Manolev en een geblesseerde Pieters... Zolang in die linie niets gebeurd zie ik ze geen (fluitend) kampioen worden... Overigens wordt niemand in Nederland meer fluitend kampioen, daarvoor is de suptop teveel opgeschoven... Ajax dus ook niet.

18 juli 2012 om 09:08

Achterin blijft het kwetsbaar en je houdt het nooit 90 minuten vol om de concentratie zowel achter en voorin vast te houden. Ajax had juist in de laatste fase van de competitie een echt team. Iedereen deed mee en zelfs de wissels voelde zich betrokken bij het team. Ik dat Frank gaat werken aan een goed team proces.

18 juli 2012 om 09:18

Bouma en Manolev zijn waarschijnlijk reservespelers, zou PSV dan echt geen kampioen worden vanwege de reservespelers? Waarschijnlijk komt de verdediging er zo uit te zien:
Hutchinson - Marcelo - Zanka - Willems/pieters.
Hutchinson heeft het goed gedaan bij PSV op rechtsback, de wedstrijden die hij daar stond. Marcelo was vorig seizoen al een stuk zekerder dan daarvoor, al is het natuurlijk nog geen Alex. Van Zanka valt weinig te zeggen, hij heeft alleen wat oefenwedstrijden gespeeld en bovendien komt hij net terug van een lange blessure, hij zal dus nog niet op zijn niveau zitten. Tot slot; het scheelt voor de verdediging natuurlijk ook dat PSV nu met Van Bommel, Strootman en Wijnaldum/toivonen op het midddenveld speelt in plaats van Wijnaldum én Toivonen, want Toivonen verdedigt weinig mee en Wijnaldum liet vorig seizoen ook telkens zijn man lopen.

18 juli 2012 om 10:32

PSV heeft wat mij betreft gewoon de beste voorhoede en het beste middenveld. En in elk geval een goeie keeper. Pieters missen ze niet met Willems in de selectie. Hoe goede die nieuwe gozert is weet ik niet.

Maar met dit middenveld en deze aanval mag PSV niet in de problemen komen tegen de meeste eredivisieclubs.

Daarbij is Ajax Vertonghen kwijt en misschien Anita. Dus die gaan ook punten laten liggen.

In de eredivisie is alles relatief, maar PSV steekt er toch echt wel duidelijk bovenuit dit seizoen.

18 juli 2012 om 11:15

Dan onderschat je het middenveld van ajax, de jong en anita worden ook vaak onderschat, maar theo janssen kan aardig ballen en eriksen ook.. dan heb je in de breedte nog enoh, schone en een handvol talenten.. enoh kan enorm goed verdedigen en heeft daarmee specificieke kwaliteiten.. daarnaast ze mogen jong zijn (23) maar anita en de jong hebben beide al meer dan 100 wedstrijden voor ajax gespeeld, eriksen gaat ook richting de 100 (staat op 70-80) en daarmee is het al aardig ingespeeld en toch ervaren.. we weten wat we aan theo hebben, niet veel op VM wel op Am..

18 juli 2012 om 14:42

Anita wil weg, dus daar heb ik al afscheid van genomen. Met Anita is het lang puzzelen geweest op het middenveld, zonder Anita wordt het alleen maar ingewikkelder.

Misschien is het een kwetsie van smaak, maar Strootman - Wijnaldum - Van Bommel is in mijn ogen gewoon stabieler dan Janssen - Eriksen - Enoh of Janssen - Enoh - De Jong of een van de andere 10 variaties die mogelijk zijn bij Ajax. Bij PSV is het gewoon duidelijk, Strootman en Bommel spelen sowieso. Dat bevordert de prestaties.

Waarom zal PSV met een straatlengte kampioen worden? Dat dachten we vorig jaar en dat jaar daarvoor ook, maar het is heel simpel. Er zijn meerdere ploegen die kampioen willen worden. Kijk is naar het afgelopen seizoen Lex en bekijk de stand is. AZ heeft het hartstikke goed gedaan en heeft naar mijn mening de titel ook kunnen pakken. Bovendien heb je altijd ploegen die boven hun zelf kunnen uitstijgen. We doen net of de competitie al is beslist en blessure hier of daar, ziet het er alweer heel anders uit. Ik moet het nog allemaal eerst even zien.

Ik vraag me bij Lexie altijd af hoe hij aan zijn feiten komt. Waar haalt hij bijvoorbeeld vandaan dat PSV nog 'mega-salarissen' betaalt? PSV betaalt, voor zover ik weet, echt niet meer salaris dan Ajax.

Overigens vind ik het ook vreemd dat hij denkt dat PSV ver boven Ajax zal eindigen, in Nederland gebeurt het al jarenlang niet meer dan een club ruim kampioen wordt. Bovendien vind ik de selecties van PSV en Ajax bijna gelijkwaardig, PSV heeft op papier misschien betere spelers maar vorig jaar is gebleken dat Ajax een beter team heeft. Het is nu aan Dickie om ook van PSV een team te maken. Lukt dat, dan denk ik dat PSV kampioen wordt.

Ik heb zon gevoel( als ajacied) dat vitesse nog wel eens kampioen kan worde en dat de twente aanval word onderschat elke spits die ze aan trekken gaat presteren met wesley verhoek en tadic al zelfs al zet je er heskey neer word hij topscorer

18 juli 2012 om 14:46

Vitesse kampioen? Een jaar terug speelden die op 1 doelpunt na nog nacompetitie, afgelopen jaar een stuk beter maar totaal nog niet in de buurt van de ploegen die om de prijzen streden. En dan nu ineens de sprong naar de titel?

Kampioen worden vraagt nogal wat van je ploeg. Eerst moet je spelersmateriaal goed genoeg zijn, dan moet je een trainer hebben die het aankan. Rutten is nieuw, dus dat is nadeel. Vervolgens moet je in de breedte een stootje kunnen hebben. En als je al meedoet om de titel moet je aan het eind van het seizoen stressbestendig zijn om de titel ook echt binnen te halen. Zover is Vitesse nog niet. Op alle fronten moeten ze nog minstens 1 stap maken voordat ze mee kunnen doen om de titel.

Ik heb alle vertrouwen in de weg die Ajax heeft ingeslagen nu, op de korte termijn zal dit misschien even vervelend zijn(geen kampioen) maar over een paar jaar plukken we hier de vruchten van.
Overigens duurt de transferperiode nog 1,5 maand en trekt Ajax echt nog wel wat spelers aa.

18 juli 2012 om 14:47

Ik heb er ook vertrouwen in. Dat Ajax geen megatransfers meer doet is prima. Ze moeten alleen niet te cheap gaan worden, want een jongen als Narsingh was natuurlijk wel een goede aankoop geweest. Maar goed, beter zo dan dat ze weer teveel geld uitgeven.

18 juli 2012 om 17:58

Inderdaad, Narsingh was geen extreem bedrag. Maar je hebt ook nog Sulejmani,lukoki,ebecilio,ozbilliz en daarna de sa voor die positie.
Dus had 1 van die spelers moeten vertrekken voordat ajax meer geld voor narsingh had willen betalem.

Ik hoop het van harte. Ik geloof sterk in een kampioenschap dit jaar. PSV heeft met Van Bommel en Advocaat geweldige zaken gedaan. Zoveel ervaring is er nu op en naast het veld dankzij hen. Daardoor heb ik er eindelijk vertrouwen in dat geen enkele wedstrijd meer licht opgevat wordt en dat PSV iedere keer puntten verspeeld na twee goede wedstrijden. Er lijkt veel meer controle te zijn en meer zekerheid. Strootman kan zo perfect de echte kneepjes van het vak leren zonder dat de druk 100% op hem ligt. De verdediging lijkt een stuk minder een probleem (mits Tyton dit jaar wél fit blijft). Willems is afgelopen half jaar zo sterk gegroeid, Zanka beloofd een zeer sterke verdediger te zijn en Marcelo bewees vorig jaar al zeer sterk te zijn. Al bij al is PSV de enige club die geen échte leider hoeft te verkopen, en ook al worden Toivonen en/of Lens verkocht, hun vallen niet in die categorie.

Ik hoop dat deze spirit, die Advocaat en Van Bommel nu laten zien, overgaat op de rest van het team en dat die behouden blijft, dan kan het een erg mooi jaar worden,

Er valt nog weinig van te zeggen. Er kan nog volop gehandeld worden. Bovendien kunnen 'grote' aankopen tegenvallen en onbekende spelers uitgroeien tot een sensatie. Vorig seizoen was PSV ook favoriet door de aankoop van Mertens, Matavs, Strootman en Wijnaldum. En Ajax was bij de winterstop al afgeschreven. We hebben gezien hoe dat gegaan is.
Talentvolle spelers verlaten de eredivisie op steeds jongere leeftijd. Het inpassen van jeugdspelers wordt steeds minder een risico maar juist een noodzaak.

Die zeggen dat het zelfde kant uitgaat wat psv betreft, moet eens nadenken, want ze hebben een totale andere trainer, een actieve en geen passieve, zoals rutte wel eens kon zijn.
Niks tegen rutte, want die heeft het niet verdient om zo aan het einde te komen bij psv, want ook zonder hem was het niks geworden'. Maar Advocaat is een totaal andere trainer met zeer veel succes en dat kan een verandering zijn, die ik niet wil, als ajaxfan

Met Van Bommel, Strootman, Mertens, Tyton, Toivonen en nu Narsingh heeft PSV al zes spelers die normaal gesproken bij de beste van de eredivisie op hun positie gerekend kunnen worden. Er van uitgaande dat niemand meer verkocht wordt natuurlijk. Als Advocaat deze jongens als een team kan gaan laten spelen dan hebben ze gewoon de beste ploeg. En misschien nog wel belangrijker, dat ook 34 wedstrijden kunnen volhouden. Afgelopen seizoen heeft PSV ook goede wedstrijden afgewisseld met dramatische vertoningen. Aan Van Bommel de loodzware taak om zijn ploeg scherp te houden als het even tegenzit. Ik zie Psv, net als vorig jaar als absolute favoriet voor de titel. Als dit elftal goed gaat draaien bezit het de meeste kwaliteit. Gelukkig is Ajax in dit proces al een paar stappen verder en kan het voortborduren op vorig seizoen, waar het een bak vertrouwen heeft getankt. Blijft iedereen fit, dat blijft het belangrijkst voor Ajax. Boerrigter, Sigi en Sulejmani kunnen er zomaar weer langdurig uit liggen. Was vorig jaar ook zo, maar toch.

Even dit artikel opslaan en bewaren voor volgend jaar

Haha het koopbeleid, 1 aankoop en 4 transfervrije spelers... Ik wordt een beetje moe van het gezeur over beleid, koopclub en jeugd.

Ik snap dat je als fan geniet van doorbrekende jeugdspelers, dat is prachtig. Maar ik persoonlijk vind het ook leuk om excellerende spelers in de subtop bij m'n clubbie te zien!

Ik denk dat PSV dit jaar een stukkie sterker is dan Ajax, maar zoals we afgelopen seizoenen gezien hebben moet je Ajax nooit afschrijven.

jammer dat er niet ingegaan wordt in de kracht van de selecties. Nu wordt er gewoon gezegt dat aankopen het winnen van jeugd wat natuurlijk veels te kort door de bocht is. Ajax heeft bewezen dat het met jeugd heel sterk is, zeker de tweede helft van het seizoen ondanks dat het halve basis elftal geblesseerd was.ja ajax zal vertonghen missen, maar een talent kan muniesa zal het voetballend goed kunnen opvangen. Het leiderschap van jan moet overgenomen worden door siem of theo denk ik. Aanvallend is het afwachten bij ajax of derk en sigtorson fit blijven, zo ja dan is voorste linie minstens zo sterk als psv.

Daarnaast heeft psv zich met narsingh een goede speler aangetrokken, maar wel voor een positie die al gevuld was en daardoor de selectie niet veel sterker maakt. PSV is verdedigend nog steeds dramatisch, dat was het vorig jaar, daarom zijn ze niet kampioen geworden en daarin is nog bijna niet geinvesteerd. Met van bommel wint men de oorlog niet. Zanka ken ik niet, maar manolev en bouma zijn natuurlijk dramatisch. Verder is de selectie te smal, naast een prima basis elftal heeft men weinig kwalitatieve wissels wat je nodig hebt, zeker in de 2de helft van het seizoen mits psv europees overwinterd.

Nu ajax al afschrijven is echt het domste wat men kan doen, uberhaupt voordat de competitie is begonnen, maar helemaal zolang de transfermarkt nog open is.

Ik vind het een hele goede zaak dat ajax het financieel op orde probeert te brengen, want ik denk dat een seizoen zonder verkoop en CL nog steeds financieel zwaar wordt. Goede stap gezet met het vertrek van lodeiro, silva, el hamdaoui, verthongen, bulykin, aissati.. schone is erbij gekomen maar netto-netto heeft ajax weer op salaris bespaard. Wat mij betreft mag van der wiel nog vertrekken, Muniesa komen en dan zijn we in principe alweer klaar voor de strijdt . Een extra spits is geen overbodige luxe maar zonder redt ajax het ook.

Het maakt mij trots dat we met jonge jongens op het veld staan, ajax lukoki en psv narsingh in de strijdt om de JC schaal (verwacht ik).. op voorhand zou je voor narsingh gaan, typeert eigenlijk ook wel het verschil tussen ajax en psv.. je kunt zeggen kwalitatief maar ook beleidsmatig.. narsingh gekocht en notabene door ajax opgeleid en lukoki volledig zelf opgeleid.. ik moet nog maar zien of er echt zoveel verschil tussen die twee zit…. Het maakt me hoe dan ook trots dat ajax het lef en de branie heeft om toch met een lukoki te gaan starten…

Ik vind dit wel weer heel makkelijk gezegd, er is nog geen bal getrapt of Psv wordt fluitend kampioen. Dat hebben we vorig jaar gezien... Als we Ajax en Psv tegenover elkaar zetten denk ik toch dat Ajax wat verder is dan Psv. Puur omdat Ajax nu al 2 seizoenen onder Frank de Boer speelt, zij weten wat ze moeten doen en van elkaar kunnen verwachten. Dat hebben ze met name de laatste seizoenshelft laten zien (en dat met zoveel blessures)! Bij Psv beginnen ze in weze weer helemaal op 0 met een nieuwe trainer. Vaak heeft het tijd nodig om een nieuwe tactiek in te spelen, en dan is het nog maar de vraag of ze het samen kunnen opbrengen.

Ook vraag ik me af of van Bommel het kan bijbenen. Als aanvoerder van Psv heeft hij toch heel wat meer taken dan hij in Italie had. Hier zal hij de spelers moeten coachen en ook nog is de gaten moeten dicht lopen. Het eerste zal hij vast prima kunnen maar het 2e betwijfel ik ten zeerste. Zeker als totaal pakket gezien. van Bommel is toch iemand die er ook van houdt zijn eigen spelletje te spelen, zeker wanneer het niet loopt...

Narsignh moet zich nog steeds bewijzen, daar valt geen zinnig woord over te zeggen. Van Lens zien we ook geen schim meer van wie hij bij Az was. Net zoals Mertens ineens flink in kakte in het verloop van het seizoen.

Het gemis van Verthongen wordt denk ik wel als groep opgevangen, puur omdat zij nu al zolang samen spelen. Zolang Anita maar niet vertrekt!

@stanafca, Ajax heeft voledig gelijk met dit nieuwe beleid. Sterker, het had geen keuze. Het is schokkend, zoals het artikel ook aangeeft, en ik was er ook echt door geschokt, dat Ajax vorig jaar ondanks de CL inkomsten maar een winst behaalde van 5 mio. Je moet er niet aan denken dat ze weer geen CL inkomsten hadden gehad. Dan krijg je dus een verlies van bijna 20 mio, zoals PSV dat leed. Die VD Boog klopte zichzelf op de borst met zijn cijfers, maar structureel financieel klopt het nog steeds niet.. Immers, 1 jaar geen Cl betekent meteen een groot verlies.

18 juli 2012 om 11:48

Daarom geloof ik ook nooit dat dit lang goed kan gaan bij Psv (dat werd 2 jaar geleden al duidelijk). Nu hebben ze even iets meer buffer en gokken ze het op de aankopen, maar als Psv de komende jaren niet een paar keer kampioen wordt denk ik dat het nog wel eens fout kan aflopen. Ik denk dat Psv toch boven haar stand aan het leven is, en ja, als je dit soort doelstellingen wilt waarmaken dan is dat nu misschien nodig. Maar ik vraag me af of ze daar niet uit eindelijk de ultieme prijs voor gaan betalen (ultiem in een negatief uitzicht).

Ajax verkoopt bijna altijd nog spelers voor vele miljoenen en heeft nu al 3 jaar op rij CL gespeeld, en toch moet Ajax op de centen letten, ook al zijn ze gezond! Met die nieuwe wetswijziging van het kabinet verliezen clubs als Psv en Ajax ook nog eens vele miljoenen aan extra kosten..

Iedereen kan wel mooi zeggen dat er nu begroot wordt op EL, ook bij Ajax. Maar willen clubs als Ajax en Psv het hoofd boven water houden, dan is CL van essentieel belang! En nee, dat hoeft zeker niet ieder jaar opnieuw te gebeuren maar ik denk dat gaten als 4/5 jaar toch wel heel erg gaan drukken op de begroting...

18 juli 2012 om 14:56

Bij PSV heb je op termijn bovendien het probleem dat spelers die aangekocht zijn, niet echt veel meer opleveren. Dzudzak hebben ze nog mooi verkocht, maar de vraag is of ze nu spelers hebben die veel waard zijn. Strootman in elk geval, maar een Toivonen is nog niet zomaar verkocht. Echte klappers zie ik er nog niet zomaar komen.

Feyenoord heeft het van de topploegen in de basis het beste voor elkaar. Goede jeugdopleiding, lage salarishuishouding. Waar Feyenoord alleen nog niet in slaagt is om de jeugdspelers dusdanig aan zich te binden dat ze er ook mooie transferbedragen aan verdienen. Tel daar bij op dat Feyenoord er Europees al jaren niet bij is, waardoor deze spelers ook geen 'europese transferwaarde' opbouwen (geen europese ervaring, geen internationals). Dat moet echt veranderen als Feyenoord weer aansluiting wil vinden met de top.

18 juli 2012 om 11:35

Serieus, goede basis bij feyenoord, ik weet niet of je het weet maar ze zijn nog niet schuldenvrij..? Financieel is het nog steeds instabiel.. ajax heeft een evengoede jeugdopleiding, betere jeugdscouting en een veel sterkere financiele basis en bovendien een grotere supporterschare en naam.. inmiddels is het eigen vermogen weer opgekrikt naar de 60 miljoen..

Ik vind dat Feyenoord op de goede weg is maar beste voor elkaar, nee dat absoluut niet.

18 juli 2012 om 11:43

Feyenoord heeft inderdaad een goede jeugdopleiding, maar Ajax ook. Het zal echt niet veel schelen tussen die 2. Feyenoord heeft recent weliswaar vaker de prijs beste jeugdopleiding van Nederland gewonnen, maar Ajax beste jeugdopleiding van Europa.

Verder is de A1 van Ajax ook al weer 2 jaar achtereen kampioen van Nederland geworden.

D salarishuishouding van Feyenoord is weliswaar lager dan die van Ajax. Dit is echter uit nood geboren. De begroting van Ajax is bijvoorbeeld meer dan 1,5 keer zo groot. Dan kun je ook meer salaris uitgeven. Dan kun je ook stellen dat Feyenoord het juist het slechtst op orde hebben.

Feyenoord werd bijvoorbeeld 2 seizoenen geleden nog 13de ofzo met de 3de begroting van Nederland. Dan heeft Feyenoord kennelijk helemaal niet zo'n goede salaris kwaliteit verhouding.

Inmiddels zijn ze door Twente ingehaald qua begroting en presteerden ze vorig seizoen iets beter, maar hebben ze het dan ineens goed op orde?

Als je daar inderdaad bij optelt dat Feyenoord totaal niet in staat is om spelers succesvol te verkopen, denk ik dat Feyenoord er nog lang niet is.

18 juli 2012 om 16:56

De a1 van ajax is ook maar kampioen geworden omdat de beste spelers van feyenoord a1 bij feyenoord 1 en excelsior 1 zit. En dan nog was er een klein verschil in punten. Je zag het al in de miniklassieker. Toen deden de doorgeschoven jongens wel mee. En werd ajax a1 een partij overklast.

18 juli 2012 om 22:45

@brutal,

Die wedstrijd werd het 5-3 met 2 treffers in blessure tijd van Feyenoord? Het stond 1-3 voor Ajax, Feyenoord kwam knap terug door 3-3 omdat Ajax dacht dat het al gewonnen had. Daarna kreeg Feyenoord een onterechte strafschop. Ajax werd niet zo zeer overklast, maar achte te vroeg de buit al binnen.

En met iedereen bedoel je Vilhena?

De rest van de spelers zijn nagenoeg allemaal ouder, welliswaar nog steeds jong.

Misschien Achabar en Kongolo nog die een enkele keer op de bank zaten.

Dit terwijl bij Ajax bijv Klaassen ook gewoon meermaals bij het eerste zat. Net zoals de Sa een aantal keer en Dijks.

18 juli 2012 om 14:59

Feyenoord is weer gezond aan het worden, tot zover heb je gelijk.

Maar je bent pas een topploeg als je sportief succes haalt, en dat is er al heel erg lang niet meer. In 40 jaar heeft Feyenoord 4 titels gehaald en de laatste is van 13 jaar geleden. Plus dan nog de Uefa-cup van 10 jaar terug. Feyenoord is pas weer "terug" als een financiele gezondheid gekoppeld kan worden aan sportieve resultaten.

Ze zouden overigens een mooie stap kunnen zetten door nu de CL te bereiken, maar dat wordt helaas een lastig verhaal ben ik bang.

PSV zou vorig seizoen ook fluitened kampioen worden en hoe dat is afgelopen weten ze zowel in Amsterdam als in Eindhoven nog heel er goed. Daarbij weet Nederland nu ook wel dat ook als Ajax veel punten achterstaat in de winter, dat dit team de koning van de eindsprindt is. Dus nee, zullen we het er maar op houden dat er niemand fluitend kampioen wordt en dat het hopelijk weer een spannend seizoen wordt waarbij de kampioen in deze comeptitie nooit te voorspellen is?

Ik zie Ajax gewoon weer kampioen worden, met Cruijff achter hun winnen ze altijd prijzen.

PSV leek vorig jaar op papier al de sterkste en dat geldt ook dit jaar.
Vorig jaar ging PSV als een wervelwind van start, maar liet het na de winterstop liggen.

Op volle sterkte en in vorm zouden zij ook kampioen moeten worden, dat moesten zij eigenlijk vorig jaar al. Wat wel opvalt, is dat zij versterkingen halen voor toch al sterk bezette posities.

Ajax maakt de keuze om niet te veel te investeren, en voor een vleugelspeler kan ik dat begrijpen, hoewel ik 4 mln niet zo veel vind voor een 21 jarige met het talent als Narsingh.
Ik adviseer ze wel om wat meer ervaring in de as bij te kopen na het vertrek van Vertonghen. Centrale verdedigers haal je niet zomaar uit de eigen jeugd en staan er meteen, die moeten de tijd krijgen om te rijpen. En daarvoor is deze positie te belangrijk om geen ervaren krachten neer te zetten

Volgens Lex Muller is het dus zeker dat psv niet alleen kampioen gaat worden, maar ook nog fluitend...zo, en dat weet hij al in Juli. Proficiat Lex, heb je een glazenbol of zo?

Waarom neem ik dit niet serieus?
Wat gebeurt er als morgen ineens Ajax met nog een paar aankopen komt? Zou psv nog 'fluitend kampioen worden' als Assaidi bij Ajax tekent? In principe geloof ik daar niet in, maar in juli wordt niemand kampioen. De transfermarkt is nog tot en met 31 augustus open. Trouwens laten we Twente ook niet onderschatten.

Als laatste vergeet de beste Lex Muller nog een ding: blessures!
Zou psv ook zo makkelijk kampioen worden als ze bijvoorbeeld volgend seizoen net zoveel zware blessures gaan krijgen als Ajax in het vorige seizoen?

Van mij part mag iedereen psv tippen als volgende kampioen, maar om te zeggen dat ze met twee vingers in de neus de titel veroveren is nog erger dan die algemene bekende 'amsterdamse bluf'. Tja, gelukkig leven we in juli 2012, nog niet in mei 2013...

18 juli 2012 om 16:09

Ik moet zeggen: Ook ik zie PSV als duidelijke favoriet.

Of ze makkelijk kampioen worden weet ik niet (wat is makkelijk?), maar dat ze de favoriet zijn, lijkt me duidelijk.

Muller probeert gewoon wat scherper over te komen zodat zijn stukje kan scoren. Als hij het bescheiden zou brengen, zou er wss minder reuring ontstaan

Leuke samenvatting, maar met al die weetjes voor de mensen die voetbal goed volgen niet erg interessant. Dit zou meer passen in een krant die bedoeld is voor algemener publiek en niet voor de voetbalkenners op voetbalzone. Bovendien is dit onderwerp vrij uitgemolken en niet erg interessant. Zou graag wat meer eigen mening willen zien in plaats van feiten en dan over onderwerpen waarover wij minder weten. Al lokt dat natuurlijk wel minder bezoekers dan dit artikel (ajax+licht prikkelende titel)

Off:

" Weliswaar bepekte het deze keer het winkelen tot de nog wel redelijk betaalbare Narsingh," ??

Deze zin mag nog een keer doorgenomen worden.

Is dit dezelfde Lex Muller die vorig seizoen om de week van mening veranderde betreft titelfavoriet?

Vele mensen riepen begin vorig seizoen al dat PSV kampioen moest worden vanwege de vele aankopen. Onzin natuurlijk, want 6 nieuwe spelers inpassen heeft ook tijd nodig. Daarbij had ongeveer iedereen wel weer de mening: met Rutten wordt je geen kampioen.

Dit seizoen zie ik PSV echter wel als de grote favoriet. Ervaren trainer. Ervaren aanvoerder. Verdediging, middenveld en aanval zijn op tenminste 1 positie al versterkt.
Of PSV die favorietenrol ook kan waarmaken is afwachten. Zoals 007 hierboven al aanhaalde, er kan nog veel gebeuren.

We zullen het gaan zien. Theo Janssen is ook alweer een jaar bij Ajax en dat is meestal het aanpassingsjaartje wat nieuwkomers nodig hebben. Vertonghen weg is een groot gemis dat is waar. Maar ik mag aannemen dat Sigthorsson en Boerrigter allebei fit aan de competitie beginnen. Eriksen is weer een jaartje ervarener. Anita heeft zijn plek gevonden. Van Rhijn is doorgestoten.

Enige waar ik me aan stoor is dat ze zich bij Ajax wel moeten beseffen dat er elke wedstrijd 50.000 man publiek op de tribunes zitten die graag naar leuke aanvallers kijken en dat is met Ebecilio, Lukoki, Ozbiliz en Sulejmani zeer matig.

PSV is sterker geworden met van Bommel en Narsing. Zanka ken ik niet. Mits F de Boer geen beginnersfouten meer maakt (anita linksback, Janssen VM etc) dan kan het denk ik aardig spannend worden tussen PSV en Ajax.

Ik hoop natuurlijk dat Ajax gewoon weer kampioen raakt en PSV geeneens europees voetbal haalt want dat betekent dat ook PSV meer eigen jeugd op moet gaan stellen en dat vind ik toch het leukst van topclubs als ze veel eigen jeugd doorvoeren. Alleen moet PSV daar wel toe gedwongen worden met een dikke crisis voordat ze dat doen.

Ik zie een parallel met de Belgische competitie, waar Anderlecht de tering naar de nering zet en als titelverdediger ook weer meer op de jeugd inzet (praet, Lukaku en co), terwijl Club Brugge vorig jaar al zwaar investeerde en ook nu weer het meest uitgaf en bovendien ook een oude rot (en oude bekende) binnenhaalde als trainer. Het zal mij benieuwen hoe het er in beide competities aan toe zal gaan dit seizoen!

Waarmee ik trouwens niks wil zeggen over de verhoudingen tussen België en Nederland, voor we die zinloze discussie weer krijgen.

PSV word met 2 vingers in de neus kampioen? Zoiets doms heb ik nog nooit gehoord. Vorig seizoen waren ze ook na mijn inzien torenhoge favoriet maar ze hebben keihard gefaald. De competitie is nog niet begonnen, Ajax, FC Twente, AZ, Feyenoord en in mindere mate Heerenveen en Vitesse kunnen zich ook nog vesterken met aankopen en zelfs als ze dit niet doen dan schat ik Ajax en AZ nog steeds beter in qua voetbal. Voetbal draait niet alleen om het beste elftal op papier maar ook om; voetballen ze goed met elkaar, kunnen ze de gebleseerde spelers opvangen en vooral het probleem bij Psv, kunnen ze hun ego aan de kant zetten en er voor de volle 200 procent voor gaan? Voor de rest neem ik deze man vooral niet te sirieus aangezien hij alleen zegt dat ze op het papier het beste zijn maar misschien niet op het veld. Hoop dat het weer net zo competitie word als 2 jaar geleden, een spannende competitie tot het einde!

Ik denk niet dat PSV met 2 vingers in de neus kampioen van Nederland gaat worden. Ajax blijft ook altijd meedoen en ook FC Twente vind ik erg goed. Ik verwacht verder een stabiel AZ en ben nieuwsgierig hoe Feyenoord en Heerenveen het gaan doen. Ik verwacht dat Vitesse nu ook meer gaat meedoen dan voorgaande seizoenen.

Ik vind dat Ajax en PSV beiden gezien hun beleid gelijk hebben. Ajax leunt heel erg op zijn jeugdopleiding en PSV haalt spelers op om direct te presteren. Hierbij moet wel gezegd worden dat het geen nutteloze aankopen zijn geweest. Het betreft hier jong getalenteerde jongens die PSV met veel geld weer kan doorverkopen. Ook breken er een aantal talenten uit de jeugdopleiding door waardoor PSV erg sterk geworden is. De salarissen liggen op Engelaar na allemaal onder de 1 miljoen euro. PSV is daar niet anders in dan Ajax Muller.
Ik vind de 4.1 miljoen euro voor Narsingh ook niet te veel voor een jonge international die assistkoning is met een 1-jarig contract. Vertonghen was met een 1 jaar contract 12 miljoen euro waard dus Narsingh is wat dat betreft toch echt een koopje.

Ik verbaas me over de grote ophef in Nederland over de versterkingen van Psv. Ik vind dat mensen zich echt beter moeten gaan verdiepen in het reddingsplan voor PSV van vorig seizoen. Alle inkomende transfers komen voort uit uitkomende transfers, vrijgekomen salarissen en bonussen en meevallers uit het verleden. Daarnaast staat PSV keurig in Categorie 3.

PSV was als het reddingsplan niet door was gegaan echt niet failliet gegaan. PSV had echter wel een stapje terug moeten doen. Keihard bezuinigen en ook alle transferinkomsten moeten gebruiken om vaste lasten te kunnen betalen. Door grond aan de gemeente te verkopen en deze te huren en steun van sponsoren heeft Tiny Sanders juist een knap staaltje werk verricht om PSV financieel gezond te maken. PSV is er nog niet maar is wel hard op weg om tot een gezonde balans te komen. Dat gaat met Tiny Sanders wel goed komen. PSV bezuinigd maar investeert ook verstandig en dat zorgt voor groei. Alleen maar bezuinigen maakt je echt niet sterker. Je moet beiden doen want anders blijf je bezuinigen.

Dank je Richardoko...mn éérste reactie hier, maar meestal zijn de discussies te infantiel om op te reageren. Hier kan ik tenminste wat mee. Ik denk zelfs dat je gelijk hebt!

Wat n onzin een goed elftal betekent nog geen goed team!

Aardig stuk. Ben het alleen totaal niet eens met de lezing dat Psv op zn sloffen of uberhaupt kampioen wordt. Ajax heeft een sterke selectie met hier en daar debutanten met heel veel talent. Twente en Az hebben weer zeer degelijke selectie en gaan gewoon weer meedoen om de titel. Tecens hoop ik dat Feyenoord een beetje aan kan haken, wat ook Vitesse langzaam aan gaat doen. Daarbij heeft Psv nou niet bewezen ver boven de rest uit te steken met deze selectie. If Advocaat en Van Bommel daar nu echt verandering in gaan brengen betwijfel ik. Ik denk dat het nog wel eens een heel naar seizoen voor Psv kan worden. Ik denk toch dat Ajax weer aan het langste eind gaat trekken. Maar ja, dat is natuurlijk ook wishful thinking.

18 juli 2012 om 23:46

Ach ja, zo"n columnist wil altijd even een statement maken he, maar deze titel kunnen we natuurlijk niet serieus nemen, daar heeft Ajax een te goede selectie voor en heeft PSV nog niks bewezen. En daarnaast is de tranferwindow ook nog geopend dus kan er nog van alles gebeuren wat grote invloed heeft op de selecties.

Ben erg beniewd met dick advocaat en van bommel, narsingh zijn ze er wel weer op vooruit gegaan. En met die verdediger. Maar je weet het nooit. Ik denk dat het gemis van Vertonghen bij Ajax wel veel groter is dan dat men nu denkt. Zolang de tranfsermarkt nog niet dicht is valt er weinig zinnigs over te zeggen.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren