Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Voor een écht eerlijke competitie, moet iedereen op kunstgras spelen'

Laatste update:

Nog even en dan spelen vier van de achttien ploegen uit de Eredivisie op kunstgras. Heracles Almelo, PEC Zwolle en SC Cambuur doen dat al en ADO Den Haag volgt. De grasmat in het Kyocera Stadion was van zo'n slechte kwaliteit, dat is besloten om nog tijdens het seizoen over te stappen.

/

Volgens veel tegenstanders staan teams die in eigen huis op kunstgras spelen tijdens thuiswedstrijden op een mentale voorsprong, maar dat is volgens Peter Bosz een probleem van de spelers en niet van de clubs. "Voor een écht eerlijke competitie, moet iedereen op kunstgras spelen", zegt de coach van Vitesse in De Telegraaf. "Dat zou het meest eerlijke zijn."

"Ieder grasveld is anders", vervolgt Bosz. "Zelfs tussen de ArenA en De Kuip zit een groot verschil en dan ook echt, écht groot. Een kunstgrasveld is in de zomer en winter altijd hetzelfde. Regen? In de zomer wordt het altijd gesproeid. Een grasveld groeit niet tussen november en maart, die velden veranderen. Een wereld van verschil." Vitesse was de laatste ploeg die ADO in Den Haag trof op echt gras; FC Twente zal over zestien dagen worden ontvangen op kunstgras.

Binnen nu en tien jaar spelen alle ploegen in de Eredivisie op kunstgras

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik zou als topploeg zijnde toch echt liever op een goed kunstgrasveld spelen dan op een slecht grasveld. Dan wint het goede voetbal het toch eerder van het oppertunisme. Maar dan moet het geen Excelsior kunstgras zijn, maar een kuntgrasveld waar de bal niet smoort en gewoon goed stuitert.

10 oktober 2013 om 10:08

Ik ben het helemaal met je eens.

10 oktober 2013 om 11:09

Die goeie kunstgrasvelden bestaan al, zelfs de meeste amateurclubs hebben er al minstens twee. Veel fijner dan sommige knollentuinen, waar ik vaak niet eens op durf te spelen uit angst voor blessures.

10 oktober 2013 om 11:21

Stel je niet aan man. Wordt al 100 jaar op knollenvelden gevoetbalt.

Voetbal moet op gras, modder aan het broekje en onder de schoenen!

10 oktober 2013 om 12:36

Dat dus, terwijl het doorgaans niet eens zo cliché is.

Ook al is het gras niet perfect, het oogt altijd beter dan kunstgras vind ik zelf. En we hebben een goed klimaat voor gras, we moeten niet zo zeuren en wat mensen aanstellen voor het onderhoud die er verstand van hebben. Via de Knvb ook. Dan heb je niet meer het gezeik over de kosten van het onderhoud, wat het hoeft niet veel te kosten om tijdens de seizoenstop iedereen te voorzien van een stukje gras, gras !!! Geen polijste diamanten of puur goud dat er ligt, gewoon fucking gras, dat gras dat elke week te hoog staat voor de grasmaaier in mijn eigen tuin, dat kan overal!

10 oktober 2013 om 12:47

Voetbal hoort op echt gras. En als je bang bent voor blessures op echt gras, stop dan maar met voetbal en ga hockeyen of zaalvoetballen.
Ik heb een aantal teamgenoten die niet op kunstgras spelen omdat die daar altijd blessures op lopen. En die zelfde spelers nooit iets oplopen op welk grasveld dan ook.

10 oktober 2013 om 12:58

Kunstgras is voor watjes.. Echte voetballers spellen op echt gras.. Als je zo nodig op kunstgras wil spelen kun je net zo goed zaalvoetballer worden

10 oktober 2013 om 14:18

@timvssn. Dat zeiden ze bij het Hockey 30 jaar geleden ook. Hockey hoort op gras. Nu lachen ze erom. Precies wat we over 30 jaar bij het voetbal ook zullen doen als we dvd's of videobanden terug kijken van het voetbal op echt gras. Ik heb juist precies het omgekeerde. Veel teamgenoten die problemen met de knieën of rug hebben hebben nooit ergens last van als we op kunstgras trainen of gespeeld hebben maar altijd als we op een grasveld spelen. Komt doordat die grond ongelijk is is een stuk zwaarder voor je gewrichten. Bij een goed kunstgras heb je ook een betere demping. Er zijn wel echte velden net zo goed als kunstgras, Sommige zelfs beter. Maar die moet je met een vergrootglas zoeken. En die zijn er ook maar een aantal weken in het jaar. Het is slechts een kwestie van tijd voordat iedereen op kunstgras voetbalt.

en de prijs voor dom l*llen gaat vandaag naar....: Peter Bosz!
misschien dat elk stadion ook maar 100% hetzelfde moet zijn, iedereen weer op precies hetzelfde tijdstip moet spelen om elke keer dezelfde weersinvloeden te hebben, en zo zijn er ongetwijfeld genoeg overige externe invloeden aan te wijzen die iets kunnen bepalen.
wat een dropveter!!!

10 oktober 2013 om 10:18

Helemaal mee eens, want dan moet bij alle 18 eredivisie clubs exact hetzelfde kunstgras worden neergelegd door dezelfde leverancier in de aankomende zomerstop. Want ook kunstgras ontwikkeld zich nog steeds. Velden van 3 jaar gelden zijn nu alweer lelijk en oud.
Maar ik blijf toch nog steeds voorstander van gewoon gras, als het 25 graden en zonnig is normaal buiten is het op een kunstgras veld al gauw zo'n 5 graden warmer. Verder zie je er nog regelmatig rare blessures op ontstaan omdat het bij vallen zoveel grip heeft dat knieen worden overstrekt etc.

10 oktober 2013 om 10:18

Tweede dag op rij voor hem dat hij deze prijs pakt.. Talentje is het wel.
Zo denk ik er ook over.
Ook in kunstgras zit verschil, maar dat is Bosz vast vergeten.

De kwestie wordt wel enorm uitgemolken zeg.
Daar is dan wel echt gras voor nodig.

Wat een onzin man!

Wat een zeurpiet dit zeg!
Als de Nederlandse comp kunstgras wordt zou dat enorm zonde zijn!
Kunstgras vind ik een verschrikking voor de voetballerij!

Alleen in Nederland hebben we die achterlijke velden ongeveer!

10 oktober 2013 om 11:27

Volgens mij is je toetsenbord stuk, je eindigt alleen maar met uitroeptekens...

Maar dat terzijde, jij denkt dat ze in België niet op kunstgras spelen of Denemarken of heel Scandinavië? Ook in Duitsland en Engeland en Spanje zul je steeds meer kunstgras zien bij de amateurclubs wat op termijn zich zal vertalen naar de profcompetities. Begrijp me niet verkeerd ik heb ook liever echt gras maar ik snap de achterliggende gedachte van kunstgras donders goed. Vooral voor promovendi is het aantrekkelijk om kunstgras te nemen gezien de kosten van veldverwarming.

Nee, voor een echt eerlijke competitie moet iedereen op Echt gras spelen..

10 oktober 2013 om 13:03

Precies, zoals voetbal ook bedoeld is.. Het heeft wel wat als er polletjes zijn en de bal net iets van richting wordt veranderd. Dit heb je op kunstgras niet

10 oktober 2013 om 17:38

Precies, een polletje kan hilarische momenten opleveren.
Denk maar aan het polletje van van Breukelen in de Kuip
Tijdens zijn laatste seizoen was één van zijn laatste wedstrijden ook in de Kuip en werd hem dat nog eens toegezongen, hij wees de plek nog maar eens aan en ging daar schitterend mee om.

Ja, maar er zijn ook nog honderd verschillende soorten kunstgras, weet je. Voetbal is nooit echt eerlijk en daarom is het zo bizar hoeveel miljarden erin omgaan.

10 oktober 2013 om 12:07

Misschien maken juist die externe, onberekenbare omstandigheden het leuk...
Of jij wilt liever een perfect wetenschappelijk model zien?

10 oktober 2013 om 19:08

Tuurlijk is dat het juist. Als de rijkste gewoon altijd won had Chelsea intussen zeven Cl's gewonnen ofzo. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor eigenlijk niets.

Voor een echte eerlijke competitie moet iedereen zelfde begroting hebben. Bedoelde Bosz.

10 oktober 2013 om 11:33

zou wel mooi zijn krijg je echt een spannende competitie gaat helaas nooit gebeuren

"volgens veel tegenstanders staan teams die in eigen huis op kunstgras spelen tijdens thuiswedstrijden op een mentale voorsprong, "

vind ik behoorlijk raar, omdat kunstgras al lang niet meer nieuw is. Het is 2013, iedere club en speler heeft de mogelijkheid om op kunstgras te trainen. Iedereen weet wanneer de wedstrijden op kunstgras gespeeld worden en kan in de voorbereiding daar rekening mee houden.

10 oktober 2013 om 11:21

Hij heeft het dan ook over mentale voorsprong en niet fysieke. Als iedereen om je heen gaat lullen dat kunstgras een voordeel is dan ga je er vanzelf in geloven.

Zoals het er nu naar uitziet krijgen steeds meer amateurclubs kunstgras en ik ben dan ook benieuwd wanneer het punt komt dat spelers voorkeur hebben aan kunstgras boven echt gras en of dat moment überhaupt komt.

10 oktober 2013 om 11:47

dan zijn die spelers mentaal zwak. Als jij getraind hebt op kunstgras en na een x aantal trainingen wel weet hoe het veld reageert, laat jij je toch niet mentaal op een achterstand lullen omdat externen zeggen dat het lastig is?

Die x aantal trainingen zit je al snel op, aangezien kunstgras niet nieuw is.

Iedereen moet weer gewoon lekker op echt gras gaan spelen en zorgen dat je veld goed blijft.
In kunstgras velden heb je ook verschillen in type en hardheid van velden. Het enigste voordeel is dat het altijd vlak is.

10 oktober 2013 om 11:23

lul aub niet zo dom. Als jij denkt dat dat het enige voordeel is van kunstgras dan raad ik je aan om je er eens in te verdiepen. Ik geef je vast een hint: geld.

10 oktober 2013 om 13:01

Mijn punt is puur spel-technisch, en dit artikel gaat verder niet over kunstgras en geld. Dat maakt je eigen reactie nogal kortzichtig en dom.

10 oktober 2013 om 14:00

Speltechnisch zijn er ook meer voordelen dan alleen een vlak veld, waarbij ik dan vooral denk aan voetballen in de wintermaanden. Zoals in het artikel staat, blijven kunstgrasvelden dan prima bespeelbaar itt natuurgrasvelden

10 oktober 2013 om 14:28

Goed, even het geld buiten beschouwing gelaten,hoe is dit kortzichtig? Een kunstgrasveld veranderd niet in de loop van het seizoen dus naast dat het vlak is, is het ook een consistent veld. Er zijn bovendien geen plaatselijke waterpartijen of droge plekken te vinden.

Ik denk dat men bij ADO stiekem baalt dat ze op kunstgras moeten gaan voetballen.

Tegen voetballende ploegen was het gras in Den Haag altijd niet gemaaid en het gras niet gesproeid.

Deze man is een ontzettende zeurpiet ik heb hem toen hij bij Heracles nooit over kunst of echt gras gehoord .voetbal hoort op gras als het zo is dat BV Ajax op kunstgras gaat spelen stop ik met mijn seizoenkaart want dan is voetbal niet echt meer .moet je maar eens kijken naar de clubs die naar Zwolle of Heracles moeten ze durven amper een sliding te nemen nee dan haak ik af .

10 oktober 2013 om 10:31

gelukkig dat jij afhaakt en de clubs niet. Jou kunnen we wel missen denk ik

10 oktober 2013 om 12:17

Je hebt zeker nooit gevoetbald , gezien je reactie .

10 oktober 2013 om 12:21

niet op eredivisieniveau inderdaad, wel op amateurniveau. Daarnaast wel gevoetbald op kunstveld van heracles.

Maar wat wil je verder zeggen met je aanname?

10 oktober 2013 om 12:43

Nou omdat ikzelf ook op amateur niveau heb gespeeld maar wel altijd op gras ik heb het uitgehouden tot mijn 38 ste en daarna nog een tijdje bij de veteranen en in de zaal. Maar wij speelden wel eens in de winter oefenwedstrijden op het hockey veld van kampong nou ik moet je zeggen ik vond het een ramp want je maakt heel onnatuurlijke bewegingen dus ik vind het niks.
Ik vind dat de clubs moeten investeren in een goede grasmat .
Ik Engeland heeft ooit Queens park rangers kunstgras gehad die hebben nu ook weer gewoon gras . rest my case

10 oktober 2013 om 12:46

een hockeyveld is wat anders dan een kunstgrasvoetbalveld.
Hockeyveld is harder, kortere en strakker. Voetbalveld heeft meer sprieten, zoals echt gras.

10 oktober 2013 om 13:01

Ga er maar eens een sliding op nemen , en buiten dat voetbal is een contactsport wat denk je hoeveel blessures dat gaat opleveren nee ik geloof never nooit dat de traditionele topclubs op kunstgras gaan spelen.

10 oktober 2013 om 16:18

Wat een jankbal die sloep01.
Op amateurvelden speel je de ene week op echt gras, de andere week op kunstgras en de andere keer op een knollenveld, bij ons gaat het er wekelijks hard aan toe ongeacht het type veld.
Dus die miljoenenmakers moeten al helemaal niet klagen om het veld.
En wat voor gigantische nep-supporter ben jij? seizoenskaart inleveren om het veld, sjonge jonge...

Ik denk dat over 10 jaar bijna iedereen op kunstgras speelt. Verwacht dat het dan goed doorontwikkeld is dat het zelfs beter en goedkoper is dan echt gras.

Echt onzin wat Bosz zegt. Ik hockey, maar echt ieder kunstgrasveld (tegenwoordig waterveld) is anders en dan ook een echt groot verschil. Ook van alle topclubs. Dus helemaal gelijk zal het nooit worden, en dat heeft ook zijn charme!!

10 oktober 2013 om 12:15

Bij hockey is vooral het verschil in zandvelden en watervelden inderdaad, er zit ook wel binnen die categorieën verschil, maar dat vind ik verwaarloosbaar.
Waterveld zijn uiteraard veel fijner. Veel technischer spel en lekker slidings maken

laat iedereen weer op echt Gras spelen en we zijn van dit gezeur af.
of dacht je als je internationaal speelt dat de engelsen enz hier op kunstgras gaan voetballen.
waarom kunnen ze in andere landen in Europa wel een goede grasmat neerleggen en hier niet.
Kwaliteit??????

10 oktober 2013 om 10:36

Nederland heeft een van de beste graskwekers van de wereld. Ze gingen toch ook velden neerleggen in qatar of Brazilië?

10 oktober 2013 om 13:08

Ja klopt, die hebben geloof ik op bijna elk WK en EK het gras geleverd

10 oktober 2013 om 14:04

Dat heeft niet met kwaliteit te maken, maar met geld. Waarschijnlijk zijn die mensen die het gras op Wk's en Ek's aanleggen ook extreem duur. Bovendien liggen de onderhoudskosten bij kunstgras een stuk lager dan bij natuurgras

Buiten dat het meer blessure gevoelig is heb ik toch liever de geur van echt gras in mijn neus.

Juist Ongelijkheid binnen de beschikbare regels maakt het leuk! In het ene stadion regent het en in het andere is het op hetzelfde moment droog. Dat geeft kans op twee verschillende wedstrijden. Als je echt gelijkheid wilt, dan kun je de competitie misschien beter houden op een PS of Wii.

Bosz is een enorme zeikerd nu is gebleken dat hij nooit zijn ploeg had moeten laten spelen.
Natuurlijk is het voor een speler fijner om thuis op zijn eigen grasmat te spelen, daar waar hij gewent is.
Maar daarom speel je ook ut en thuis.
Als je het echt gelijk wil stellen moet je in afgesloten ruimte zonder wind en andere weersinvloeden spelen met allemaal de zelfde ondergrond.
Maar dat is nu eenmaal niet haal baar.
Waar is de tijd gebleven dat we in het begin van het seizoen een biljart laken hadden en vier maanden verder geen grassprietje meer in het doelgebied.
Niemand hoorde je toe zeiken.
Bosz heeft door zijn foute beslissing zichzelf en Vitesse tekort gedaan, hij kan beter zn mond nu houden en zn les geleerd te hebben.

Zou hij dit punt ook in gebracht hebben als hij nog een jaar trainer was geweest van Heracles?
Beetje makkelijk dit...

t is gewoon te triest voor woorden dat een proff. voetbal club niet in staat is een fatsoenlijke grasmat waar eens in de 2-3 op wordt gespeeld aan te leggen/ te onderhouden. Andere clubs in NL kunnen het toch ook....? Kijk in engeland....zelfs aan t eind van de competitie ligt er nog een biljartlaken en zijn de omstandigheden ook (minder zon) nog es minder als hier. Lekker makkelijk om dan maar een kunstgrasmat aan te leggen. Huur gewoon een specialist in zou ik zeggen! Voetbal hoort op gras te worden gespeeld!

10 oktober 2013 om 11:04

wat denk je dat zoiets kost, een specialist huren? laat staan alles wat je nodig hebt om het gras te onderhouden. In Engeland, waar er 10x zoveel geld binnenkomt, is het een veel minder grote aanslag op de financien.

10 oktober 2013 om 11:52

Ik weet uiteraad niet wat een specialist kost...klinkt ook wat zwaar 'specialist'. Zo veel hoeft dat toch niet te kosten... Andere (kleine) Nl clubs hebben toch oook een fatsoenlijke grasmat? Die kunnen het blijkbaar wel ...(betalen..?) Ik begrijp het gewoon echt niet....als je ook ziet hoe taai gras is...bijna niet weg te krijgen...

10 oktober 2013 om 12:04

als ik zie wat van lichtinstallaties Twente regelmatig het veld op rijdt als onderdeel van het verzorgen van het gras, kan ik mij voorstellen dat kleinere clubs zoiets niet kunnen betalen.

Daarnaast hangt er natuurlijk ook veel af van de ondergrond, het aantal wedstrijden dat erop gespeeld wordt en de ligging het stadion. Ik kan me voorstellen dat een zilte zeelucht, een klei- of veengrond, zonlicht, wind etc veel invloed hebben op de groei van het gras.

Bij Twente zat er bijvoorbeeld een hele tijd een algje in de grond die het veld aantastte. In februari van dat jaar (2011?) had twente een reeks thuiswedstrijden in een korte periode (oa marseille, competitie, de graafschap voor de beker en later psv thuis competitie) Door de vrieskou en het slechte weer van februari en de vele wedstrijden was het hele veld naar de kloten gelopen. De wedstrijd tegen psv werd toen 1 dag verplaatst ivm plaatsing nieuwe grasmat. Dit lijken mij omstandigheden die voor kleine clubs niet in de hand te houden zijn zonder grote bedragen te betalen voor apparatuur.

moet wel zeggen dat de kleine clubs over het algemeen een rustiger programma hebben ivm mislopen europees voetbal.

edit: was trouwens niet eens de groundsman van Arsenal gekocht door Real Madrid? geeft al aan dat het onderhouden van een grasmat serieuze business is.

Het voetbal wordt al steeds minder en dan ook nog overal dat ellendige kunstgras. Op deze manier gaat het voetbal helemaal naar de mallemoer.
Er is, volgens mij, nog steeds geen enkele topclub die op kunstgras speelt en in Engeland, waar het weer toch zeker niet beter is dan hier en de stadions ook niet kleiner, lukt het nagenoeg iedere club om een behoorlijk veld aan te leggen.

Voetbal speel je gewoon op gras. En als er een keer een pol uit de grond komt, pak je hem op, legt hem terug en stampt hem aan. Voor mij was het toenemende aantal kunstgrasvelden een van de redenen om te stoppen met voetbal. Als ik op zondag gespeeld had bij een club met kunstgras, kwam ik op maandag mijn bed niet uit van de pijn in mijn rug, knieen en enkels. Leuk man, dat kunstgras.

10 oktober 2013 om 11:21

In Engeland geven ze dan ook net zo veel geld uit voor onderhoud aan de grasmat, als de hele begroting van Psv. Onmogelijk dus voor Nederlandse clubs.

10 oktober 2013 om 13:57

En daarom speelt PSV nog op gewoon natuurlijk gras.

Er komen trouwens ook steeds meer verenigingen erachter dat kunstgras helemaal niet zoveel goedkoper is dan natuurlijk gras. Waar men dacht te kunnen besparen op de maaikosten, blijkt dat het kunstgras ook gewoon wekelijks geborsteld moet worden en je hoeft het dan wel niet in te zaaien, maar er moeten wel regelmatig nieuwe korrels op.

Het is allemaal heel leuk verzonnen, maar de charme van het voetbal wordt gewoon steeds minder.

Het is natuurlijk ook niet meer van deze tijd om zand ipv een grasveld in je stadion te hebben liggen. Ik snap niet goed waar dat conservatieve in de voetballerij vandaan komt?
Je zult nooit een wielrenner horen zeggen dat hij toch liever op een fiets zit met een slag in het wiel.
Of een hardloper die beweert lekkerder op Crocs te rennen dan op Asics.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je als sporter de ideale omstandigheden moet willen hebben om te sporten. Daar hoort een knollenveld absoluut niet bij.

Wanneer het om de authenticiteit en nostalgie gaat, dan stel ik voor om allemaal maar weer de snor te laten staan en korte, katoenen broekjes te gaan dragen!

10 oktober 2013 om 11:30

Wat een vergelijk trek jij zeg. Heeft er ooit een wielrenner met een slag in het wiel de tour moeten ririjden? Heeft een hardlopen ooit op crocs moeten rennen. Nee. Dus jou vergelijk slaat helemaal nergens op. De ideale omstandig heden is een goed echt grasveld. Geen knollentuin en geen kunstgrasveld. Een strakke mat. Je mag van een club in de eredivisie toch verwachten dat ze een goed veld hebben. 1 wedstrijd in de 2 weken. Kom op zeg. Er zijn amateurclubs die geweldige velden hebben liggen en op die velden wordt meer gespeeld dan 1 keer per week.

10 oktober 2013 om 12:53

Als het zo makkelijk was zou elke club wel een goede grasmat hebben, niet?
Je bent in Nederland te zeer afhankelijk van het weer. Bij -10 is het veld hard en glad. Dan kun je wel de veldverwarming aanzetten, maar dan krijg je dat het veld gaten en hobbels gaat vertonen. Bij een week lang regen heb je modder. Hoe je het ook wend of keert.

Waarom denk je dat hockey door profs op kunstgras wordt gespeeld?

En ja, vroeger reden de wielrenners met de reserve binnenband om de schouders de tour de France en er waren er genoeg bij met een slag in t wiel!

10 oktober 2013 om 14:03

Je kunt ook gewoon beton storten, of houten vloeren aanleggen en er dan een dak overheen doen. Of beter nog, we maken het veld ook gewoon een stuk kleiner en dan spelen beide partijen gewoon met wat minder spelers.

Ach, is er niet al een spelletje waar ze dat doen?!

In de grote competities gaan ze er niet aan omdat het daar nog gewoon om het voetbal gaat.

Dat er gaten en hobbels in het veld komen door de veldverwarming is onzin. In dat geval is het systeem gewoon bar slecht aangelegd. Je weet je standpunt mooi te verdedigen, maar de argumenten kunnen mij niet overtuigen. Kunstgras maakt de sport nog verder kapot dan dat hij al is.

10 oktober 2013 om 15:37

Nee, nogmaals in grotere competities hebben ze het geld om een fulltime grasmeester in dienst te nemen, die 24/7 bezig is met die mat. Dat is in Nederland financieel niet mogelijk zoals ik in mijn vorige reactie ook al zei, maar waar je me duidelijk niet begreep.

En wanneer een veld bevroren is en je vervolgens de veldverwarming aanzet, ontdooit het veld onregelmatig. Als hier op gespeeld wordt (zachte onderlaag, hardere bovenlaag) krijg je wel degelijk dat de plaggen loslaten en dus kuilen in het veld.

Mensen die tegen kunstgras zijn komen nooit met argumenten waarom gras beter zou zijn. Het enige 'argument' is dat voetbal op gras gespeeld dient te worden. Wat natuurlijk geen argument is, maar een mening.

Op kunstgras kun je echt geen sliding maken, zonder dat je hele been wegbrandt. Ik vind het niks, of misschien zijn er tegenwoordig wel betere matten beschikbaar, die wat dat betreft meer op echt gras lijken?

10 oktober 2013 om 13:24

De mat moet nat zijn, als het maar iets droog word ben je je been kwijt. Ik speel regelmatig op velden die voldoen aan alle eisen maar die gortdroog zijn. Dan is het meer kunstrijden dan voetballen op die velden.

10 oktober 2013 om 15:39

Dat heb je 's zomers op echt gras dat niet gesproeid is ook. Minder, maar evengoed ligt je dijbeen open na een sliding.

Verschil zal er altijd blijven. Bij ons (graafschap) is het veld de 2e helft van het seizoen meestal niet best, maar wij supporters moeten er niet aan denken dat er een kunstveld geplaatst wordt. Past absoluut niet bij onze club. En in de eredivisie hebben we er denk ook vaak voordeel mee gehad omdat de technische teams er moeite mee hadden. Maar als je de mindere bent en het van fysiek gebikkel moet hebben, waarom moet je de andere club dan in de kaart spelen door er een perfect biljartlaken neer te leggen? Laat staan een kunstveld? En dit zal denk ik voor meer clubs gelden. Ik zie bv een NAC of Utrecht geen kunstveld leggen.

En allemaal dezelfde schoenen, en hetzelfde stadion, allemaal een dak boven het hoofd en de temperatuur moet in elk stadion ook gelijk zijn. Ook scheidsrechters moeten vervangen worden door robots die altijd hetzelfde fluiten.

Kunstgras wordt alleen uit kosten besparende oogpunten geplaatst. Alle voetbal argumenten ten spijt, het is een beslissing die alleen uit financieel gewin genomen word. Ik ken geen enkele zelf respecterende club in Europa die deze onzin ook heeft. Het is een Nederlandse ziekte, en die ziekte zorgt er voor dat wij onszelf nog verder buiten spel zetten in Europa. Het is gewoon competitievervalsing, en daarom doen alleen kleine clubjes dit.

10 oktober 2013 om 15:41

Je kunt ook overdrijven natuurlijk.

Welke voordelen heeft echt gras boven kunstgras dan volgens jou?

10 oktober 2013 om 15:49

Tuurlijk overdrijf ik een beetje maargoed he gaat er wel om dat de keuze voor kunstgras altijd gebaseerd is op geld, en volgens mij gaat het om het voetbal. Clubs met geld kiezen altijd voor echt gras, dat zegt gewoon heel veel. Een bal tipt anders, een sliding is gewoon gevaarlijker qua brandwonden. Even ter verduidelijking; als een combinerende voetballende club expres voor de wedstrijd niet sproeit dan heeft de tegenpartij geen enkele kans, want een sliding kun je dan niet maken, het echte voetbal schakelje daarmee uit. Het is en blijft niet minder vervalsing dan met echt gras. Maargoed, het gata er mij om dat de keuze van clubs met geld altijd op echt gras valt, het zegt eigenlijk alles.

11 oktober 2013 om 12:01

Je hebt natuurlijk wel gelijk wanneer je zegt dat als er niet gesproeid is je gek bent als je een sliding maakt. Maar volgens mij is het dan ook de bedoeling om voor de wedstrijd en in de rust kunstgras goed te sproeien.

Dat clubs alleen vanuit financieel oogpunt voor kunstgras kiezen ben ik dan ook niet met je eens. Natuurlijk, het speelt een rol, maar wanneer je niet in staat bent een grasveld perfect te houden, dan is het speltechnisch toch ook een keuze om te kiezen voor een kunstgrasveld? Dit is vlak, heeft de perfecte lengte, egaal en mits gesproeid levert het geen problemen op met een sliding. Wanneer echt gras 's zomers niet goed gesproeid wordt, krijg je ook schaaf en brandwonden.

En eerlijk is eerlijk, nog steeds heeft niemand het voordeel van van echt gras boven kunstgras weten te benoemen.

En voor een nog eerlijkere competitie moeten de velden even groot zijn. We moeten weer allemaal op dezelfde dag en tijdstip spelen. Misschien moet de helft van de plekken in het stadion gereserveerd worden voor de uit-supporters, zodat het thuis voordeel ook maar eens komt te vervallen. Of misschien elke dag een andere wedstrijd op neutraal terrein met iedere dag steeds dezelfde kluns van een scheidsrechter. (ik heb er nog meer hoor...) Gezeik allemaal!

Bosz gaat er ook even aan voorbij dat er grote verschillen zitten in kunstgras.
Het gras van Heracles (paradepaardje Ten Cate) is bijvoorbeeld niet te vergelijken met dat van Cambuur of de zandbak van Excelsior.

Clubs moeten hun speelveld als heilig beschouwen. Ze moeten het veld als bezit beschouwen waar ze in moeten blijven investeren. Vooral nederlandse clubs hebben er een handje van om een speelveld als kostenpost te zien waar ze op kunnen bezuiningen.
Een goed speelveld hoeft niet zoveel te kosten, elke club in de eredivisie zou dat moeten kunnen betalen. Maar men geeft liever teveel geld uit aan matige splers en treurige trainers zoals Peter Bosz.

10 oktober 2013 om 14:29

Pssst... er zijn niet meer zoveel clubs die een eigen stadion hebben. Beheer ligt in handen van een gemeente of andere organisatie.

10 oktober 2013 om 14:43

He psst:-) Daar heb je helemaal gelijk in. Dat is ook het probleem van het Nederlandse voetbal, het holt zich van binnen uit. Alles om zogenaamd efficienter te werken, maar het gaat alleen maar slechter. Het Nederlandse gras en tevens de expertise vind in het buitenland gretig aftrek, maar hier doen we er niets mee.
De situatie van het Haagse veld is exemplarisch voor de stand van zaken in het Nederlandse voetbal. Men ziet het gebeuren maar niemand grijpt in, iedereen wijst naar elkaar en houdt de ander verantwoordelijk.
Proffesioneel voetbal hoort gewoon op gras gespeeld te worden, kunstgras is echt overbodig. Old Trafford, Emirates, Stanford Brigde, Anfield,met kunstgras??!!
Gaat echt niet gebeuren hoor.

10 oktober 2013 om 15:23

Ben het helemaal met je eens!

Alle kunstgras liefhebbers moeten lekker naar zaalvoetbal gaan. Het is veld voetbal en daar behoort een echte grasmat bij. Gewoon verbieden om bij veldvoetbal gebruik te maken van kunst gras

Ik heb vroeger meegemaakt dat er bij hockey werd over gegaan op kunstgras. In het begin was het erg wennen en weigerden veteranen te spelen op kunstgras. De jeugd bekeek het positiever en plukte er het voordeel van. Met als gevolg een veel aantrekklijker spel om naar te kijken en te spelen.

Ik denk dat de publieke opinie qua kunstgras de komende jaren zal veranderen. Het voetbal wordt er beter van en hoe mooi echt gras ook is, het is duur in onderhoud en gevoelig voor weersomstandigheden. Voetbal is conservatief, maar ooit spelen we allemaal op kunstgras...alhoewel ik niet denk dat dit over 10 jaar al zo zou zijn. Wellicht dat dan 7 of 8 clubs op kunstgras spelen. Het tij is eigenlijk al niet meer te keren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren