Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax komt met noviteit: ‘Over tien jaar zal iedereen Ajax kopiëren’

Laatste update:
/

Landskampioen Ajax wil graag zicht houden op alle belangrijke facetten van de sport. De details kunnen soms het verschil maken in de top en dus houdt Ajax nu ook de stressfactor in de gaten. De club wil precies bijhouden hoeveel stress de spelers doormaken en stuurt de resultaten naar de inspanningsfysioloog. Die kan op basis van de cijfers weer conclusies trekken waar de technische staf mee verder kan.

Hoofdtrainer Frank de Boer is blij met de noviteit. “Over tien jaar zal iedereen Ajax weer nadoen en kopiëren”, voorspelt hij in gesprek met het Algemeen Dagblad. Jaren geleden, toen De Boer zelf nog op het veld stond, werd er veel en veel minder gemeten dan nu het geval is. De Boer zegt dat het vetpercentage gemeten werd, maar meer ook niet.

“In de gang van ons stadion hangen nog foto's uit die tijd. Had ik een plofkop, hoor. Ik was gewoon niet afgetraind. Nu krijgen spelers voedingspakketten mee, wordt alles gemeten”, zegt De Boer tevreden.

Denk jij dat het meten van de stressfactor belangrijk is?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als je hoort dat veel topclubs nog steeds over de jeugdopleiding van Ajax praten maakt dat je als supporter toch wel trots.
Eén van werelds bekenste jeugdopleidingen.

Qua club en de facetten waarover gesproken wordt in dit artikel denk ik toch dat Ajax enigszins Bayern Munchen wilt kopieren.

11 oktober 2013 om 08:38

Het gaat er niet om wie wie aan het kopieren is. Het gaat erom dat je streeft naar een zo hoog mogelijk niveau in alle facetten om zo garantie te hebben voor goede prestaties. Ik ben persoonlijk erg blij met de toename van professionaliteit binnen Ajax.
Je moet zorgen als club zijnde dat je blijft innoveren naar nieuwe oplossingen zodat de lat steeds hoger gelegd kan worden.

11 oktober 2013 om 09:01

Goed dat ze zich door blijven ontwikkelen. alleen de relatie tussen stress en prestatie lijkt me nou niet perse de prioriteit hebben in de inspanningsfysiologie?

Edit: Ben trouwens ook wel benieuwd hoe ze dit meten? Enquete voor en na de inspanning? Iemand meer info?

11 oktober 2013 om 09:06

Bij stress komt er een bepaalde stof vrij in je lichaam. Dit zal dus met een bloed/urine onderzoek of zo plaatsvinden

11 oktober 2013 om 09:09

Lijkt mij wel.
Als je gestresst bent kun je je moeilijker concentreren lijkt me.
Lichte stress is gezond maar met je erg gespannen is dat niet goed voor je concentratie vermogen.

Ik denk dat dit dmv hartslag oid gemeten wordt. Alleen door het inspannen zelf zul je ook al een verhoogde hartslag krijgen dus hoe ze het verschil tussen inspanning en stress kunnen zien nav hartslagen weet ik ook niet.

11 oktober 2013 om 09:13

Stress maakt het hormoon Cortisol aan. Iedereen heeft dit hormoon alleen zijn bij mensen die stress hebben de pieken en dalen groter dan het gemiddelde.

On; zoveel toegevoegde waarde heeft dit dus niet echt.

11 oktober 2013 om 09:16

Nee, daarom ze dit ook. Omdat het geen toegevoegde waarde heeft... Ik hecht toch persoonlijk meer waarde aan de mening van de kenners. En als die beweren dat het zinvol is zal het wel zo zijn.

11 oktober 2013 om 09:27

Beetje de wetenschappelijke variant van het Totale Mens-principe van Van Gaal.

11 oktober 2013 om 09:45

Ik zie mij zelf wel beetje als kenner aangezien ik fysiotherapeut ben en in de topsport heb gesport. Cortisol het hormoon wat vrij komt met stress zorgt voor een verhoogde glucose niveau in je bloed zodat je alerter bent. Deze glucose maakt het vrij door spierweefsel om te zetten in suikers. Voor (top)sporters is dit dus heel nadelig als je door stress je spieren eigenlijk opgegeten worden door je eigen lichaam. Dus het heeft een direct effect op je spiermassa en daarmee dus ook op je sportprestatie.

Daarnaast zijn er al onderzoeken geweest naar hoeveel uur je achter elkaar kan trainen omdat je bij langdurige en hevige inspanning je ook cortisol aan maakt. Daardoor word nu aangeraden om bijv nog maar max 1 tot anderhalf uur krachttraining te doen achter elkaar.

11 oktober 2013 om 11:37

Vind je van niet? Aangezien er nog best veel talenten onder de druk/stress bezwijken is het meten van stress wel van toegevoegde waarde.

11 oktober 2013 om 15:50

Dit is humor....mag ik wel ...lol

11 oktober 2013 om 08:56

Wat de jeugd opleiding betreft zal ook niemand meer over praten over 10 jaar deze is als je het vergelijk met vroeger heel heel zwak geworden. Maar je kan zeker trots zijn dat ze er nog steeds over praten.
In mijn ogen is het idd een van de bekendste van de wereld maar heeft de club uit Rotterdam een van de betere van de wereld. Dit zien we ook in nationale selecties en top clubs in europa deze vissen vooral in Nederland bij Feyenoord.
Verder is het meten van stress overgenomen van Bayern deze meten het al 4 jaar en dat doet iedere club nu in Duitsland. Maar ik denk zeker dat alles clubs in Nederland dit straks ook gaan doen ze kopiëren het allemaal van Bayern.

11 oktober 2013 om 09:15

Ja en toch blijft het vreemd dat er weinig spelers van Feyenoord die uit de jeugd komen in Europese topcompetities spelen.
Kan me alleen v Persie bedenken.
Van Ajax zijn dat toch Sneijder, vd Vaart, vd Wiel, Vertonghen, Vermaelen, Maduro, N. de Jong, Emanuelson, Stekelenburg.

Ondanks dat het niet allemaal veel speelt zijn dit toch meer spelers dan van Feyenoord.
Als je doelt op Aké, Rekik etc die vroeg zijn weggegaan denk ik dat Ajax en PSV niet meer toptalenten naar andere clubs zien gaan dan Feyenoord, correct me if i'm wrong. Daarbij is Feyenoord de afgelopen jaren veel met eigen jeugd bezig maar is Ajax toch de laatste jaren met veel eigen jeugd kampioen geworden.
Ondanks dat heeft Feyenoord idd al 2 of 3x de prijs voor beste jeugdopleiding gewonnen.

11 oktober 2013 om 09:27

Die prijs draait niet om kwaliteit maar de begeleiding

11 oktober 2013 om 09:56

Ajax werd kampioen met miljoenaankopen. Feyenoord heeft bijna een volledige A-selectie. De werkelijke doorstroom van eigen jeugd bij Ajax is de laatste jaren schrikbarend laag.

11 oktober 2013 om 10:33

Met welke eigen jeugd is Ajax kampioen geworden?
En ja Ake en Rekik zijn 2 namen. Feyenoord heeft het meeste ingeleverd van alle topclubs. Correct me if im wrong.
Maar allemaal hebben ze het eerste gehaald en net zoals deze spelers van Ajax een blauwe maandag meegedaan dus ja je ziet dat Feyenoord opleid voor de absolute top. Daarbij word bijna de gehele selectie gevolgd door Eurpopese top!

11 oktober 2013 om 11:07

Doel: Stekelenburg, Vermeer
Rb: van der Wiel, van Rhijn
Rcv: Aldeweireld
Lcv: Vertonghen, Moisander
Lb: Blind

Vm: Anita, Poulsen
Ram: de Jong, Janssen
Lam: Eriksen

Ra: Sulejmani, Boerrigter, Babel
Ca: De Jong, Sightorsson
La: Boerrigter, Aissati, Fischer

Zo, ik heb even grofweg alle namen genoemd die veel hebben gespeeld in de kampioensjaren van ajax. Zoals je ziet zijn van de 19 spelers, liefst 14 eigen jeugd. Denk dat ik mijn punt heb gemaakt.

11 oktober 2013 om 11:13

Nogmaals Eigen jeugd zelf opgeleid ! Minimaal vanaf hun 15de bij ajax en die niet via een andere club uiteindelijk bij Ajax terecht zijn gekomen.... Dan kom je niet echt ver...dan vallen, Alderweireld , Vertonghen, Moisander, Poulsen, Lam, Sulejemani, Boerrigter, Fisscher, Eriksen, de Jong mmmh dan heb je het maar 4 over die niet eens basis speler zijn. Dus met een gekocht elftal word je idd kampioen! Maak je punt nog eens en nu sterker!

11 oktober 2013 om 12:25

De club uit Rotterdam een van de betere jeugdopleiding van de wereld? Ja inderdaad als ik Champions League kijk dan struikel je haast over de ex feyenoorders die allemaal bij de europese topclubs spelen. Kom er op 1, van Persie. Of doel je misschien ook op Ake, de tribuneklant van Chelsea? Of op Ebicillio en Rekik die wekelijks in onze eigen topcompetite spelen. Feyenoord heeft door geldgebrek een team vol zelfopgeleide spelers, niet uit luxe. En dan nog afhankelijk zijn van een 27jarige Italiaan. Denk dat jij een beetje de jeugdspelers van Feyenoord overschat. Geen één van de europese topclubs zit te wachten op spelers van het huidige Feyenoord.

11 oktober 2013 om 12:25

Je kan de kwaliteit van een opleiding beter afmeten aan het aantal profvoetballers dat die opleiding aflevert dan aan een obscure prijs die er jaarlijks wordt uitgedeeld. Dat is namelijk waar het over gaat: profs afleveren. Ajax heeft ook nu, net als 10 jaar geleden, de meeste profs in het betaald voetbal rondlopen. Ter wereld, dus niet alleen van de Nederlandse clubs.

Ik vind het overigens niet erg, hoor, dat jij zo blij bent met die Rinus Michels award. Dan heb jij ook een prijsje.

11 oktober 2013 om 12:25

Je vergeet dat Alderweireld en Vertonghen er al op hun 15e zaten, misschien zelfs eerder (aangezien ze van Germinal Beerschot kwamen, wat toen een samenwerking met Ajax had, die te vergelijken was met Ajax Cape Town). Verder is Boerrigter gewoon een eigen jeugdspeler, maar is ie in eerste instantie niet goed genoeg bevonden en is daarop vertrokken. Eriksen was er pas toen hij net 16 was, en Fischer was ook 16. Je noemt een Lam, waarvan ik niet weet waar je die naam vandaan haalt, want Matthew Lam heeft nooit het eerste gehaald van Ajax? Verder zijn van de spelers die je noemt, alleen Sulejmani en Moisander (eerste periode was ie wel gratis) gekocht. De Jong is op zijn 17e of 18e transfervrij overgekomen en Poulsen en Janssen (die je vergeet te noemen) zijn ook transfervrij overgekomen. Het leuke is dat Sigthorsson en Aissati gewoon helemaal vergeet te noemen en dat je zelf je punt veel sterker kon maken. Maar van de kampioensteams van de afgelopen 3 jaar kun je een leuk team maken met maar 1 speler van buitenaf. Bij Feyenoord kun je dat niet zeggen de afgelopen 3 jaar.
Doelman: Mulder, Lamprou (pas op zijn 16e bij Feyenoord na weg te zijn gestuurd bij Ajax)
RB: Janmaat (van buitenaf),
CB: De Vrij
CB: Matthijsen (van buitenaf), Vlaar (van buitenaf)
LB: Martins Indi, Nelom
CM: Clasie, Vormer (van buitenaf), Leerdam, El Ahmadi (van buitenaf)
CM: Vilhena, Goossens (van buitenaf), Singh (van buitenaf), Mokotjo (van buitenaf)
AM: Immers (van buitenaf), Bakkal (van buitenaf)
RA: Schaken (van buitenaf), Achahbar
SP: Pelle (van buitenaf), Fernandez (van buitenaf), Guidetti (van buitenaf)
LA: Boetius, Armenteros (van buitenaf), Cisse (van buitenaf), Cabral
Je beweert het ene over Ajax, maar Feyenoord is nou niet echt het voorbeeld waarmee je dat kan beweren. Al moet ik wel zeggen dat Feyenoord noodgedwongen meer eigen jeugd in heeft moeten passen, Ajax hoefde dat niet perse en dat is maar goed ook, want Feyenoord is ook nog geen kampioen geworden met die eigen jeugd.

11 oktober 2013 om 13:30

Je begin over boerrigter en zeg je zelf janmaat van buiten af..

Janmaat heeft ook in de jeugd opleiding van feyenoord van gespeeld maar was er ook nog niet klaar voor...

Clasie kom ook uit eigen jeugd maar was verhuurd aan exelcior.

En mokotjo is ook als jeugd speler gehaald..

11 oktober 2013 om 13:55

@doncoxxx
In het verleden behaalde resultaten bieden voor de toekomst geen garantie! Als je nu kijkt heeft Ajax idd veel voetballers afgeleverd maar als je over 5 jaar kijkt dan zegt Ajax ook niemand iets meer! Want zo weinig spelers zijn er de afgelopen 3 jaar zelf opgeleid!

11 oktober 2013 om 14:54

@ Doncoxxx

Ik vind die Nederlandse prijzen voor beste jeugdopleiding ook niet zoveel zeggen. Aals je weer internationaal gaat kijken is Ajax vaak als beste opleiding verkozen bij verschillende gerenomeerde internationale media/instellingen. Volgens mij ook nog in de periode dat Feyenoord die titels nationaal aan elkaar reeg. Daarnaast heeft de Ajax opleiding een reputatie waar geen enkele club in Nederland aan kan tippen. Niet zolang geleden werd ook een lijst gepubliceerd waarin bleek dat Ajax de meeste spelers affleverd op de Europese velden.

Daarnaast vraag ik mij af hoe goed die opleiding van Feyenoord nu echt is. Dat die jongens talent hebben staat vast maar zonder Europees voetbal is de kans dat zij zich echt door ontwikkelen erg klein. Men zal toch tocht denk ik regelmatig Europees moeten spelen om te zien waar hun opleiding echt staat.

11 oktober 2013 om 15:38

@afca_leeds

Geef me eens die lijsten internationaal...... De reputatie en opleiding is zo goed dat nota bene mister Ajax ..johan Cruijff de schop erin heeft gezet omdat het zo slecht was.
Als je in top opleidingsland in Europa 5x achter elkaar de beste bent dan heeft dat wat te zeggen.
Ajax koopt daarnaast de grootste talenten al jaren en verkopen deze met winst. Dus wat leidt je nou op daarnaast heeft Feyenoord de laatste 5 jaar spelers naar de Europese top geleid! Daarnaast als je Europese scouts gaat vragen waar ze moeten zijn in Nederland dan wordt dat beantwoord met Feyenoord. Reputatie was er maar is er allang niet meer maar goed hier kan de reden in het verleden behaalde resultaten bieden voor jou een toekomst. Als het nou echt zo goed was dan was er nooit een fluwelen revolutie nodig geweest of wel soms.
Leg je er gewoon bij neer dat Ajax opleiding gewoon dramatisch is en laten we hopen dat de revolutie eieren gaat brengen en geen deceptie word. Anders kan je de aankomende tijd alleen maar spelers blijven kopen op jonge leeftijd en dat kost ook centjes!

Ik heb trouwens net even onderzoek gedaan naar die media instellingen maar Feyenoord opleiding stond in de laatste lijst Augustus 2013 in world of soccer (zeer gerespecteerd blad in voetballand Europees) 5de in de lijst met beste opleidingen Ajax kwam pas op de 14de plaats daarnaast. Daarnaast stond er in de laatste editie van het Franse tijdschrift France Football en heel artikel over Feyenoord dat zij de nieuwe marktleiders zijn in Nederland en Ajax de technieken van hen kopieert. Kan je nalezen in de editie van Juni 2013 weet niet hoe goed je Frans is. France Football is het blad voor Europees voetbal reiken ook elk jaar de prijs uit voor beste voetballer van Eurpopa. Owh en op hun lijst Juli 2013 staat Feyenoord 3de en Ajax 47 ste .... Het is slechts een kwestie van tijd of iedereen de opleiding weer is vergeten aangezien Ajax de laatste jaren geen enkel talent meer fatsoenlijk kan opleiden

11 oktober 2013 om 15:45

@jouses

Ik denk als Eriksen en Fischer zometeen echt doorbreken op internationaal topniveau, zal men zeggen dat ze uit de jeugd van Ajax komen. Zelfde geldt voor Vertonghen, en wellicht Aldeweireld mocht hij het redden.

Daarnaast lopen er nog genoeg mindere goden rond in het voetbal die dan uit de jeugd van Ajax komen, denk aan Vermeer, van rhijn, van der wiel, Blind, Anita e.d.
Ajax levert nog steeds de meeste spelers af die het topniveau halen, danwel de subtop van Europa.

Edit:

Ik ben het er absoluut mee eens dat de huidige opleiding niet best is en dat er daarom jonge spelers van buitenaf in de opleiding worden gedaan. Al komt er volgens velen wel een mooie lichting aan, in de B1. De toekomst zal het leren

11 oktober 2013 om 09:47

Ik moest meteen aan AC Milaan denken. Ik kan mij een interview herinneren met Seedorf die het meten van stress al benoemde. Ach, beter goed gejat dan slecht bedacht ;-)

11 oktober 2013 om 10:37

Precies, FK Partizan & FC Barcelona zijn op dit moment ook de grootste namen over de Jeugdopleiding op de wereld. De eerste naam klinkt mischien raar, maar het zij zo.

11 oktober 2013 om 12:32

Klopt, de jeugdopleiding van Partizan is achter Ajax uitgeroepen tot een na beste jeugdopleiding ter wereld.

Wie weet is dit iets voor de toekomst. Maar ik kan me ook voorstellen dat er veel zijn die dit pure onzin vinden. Ik hoop dat het ons verder helpt in ieder geval.

Stress heeft in ieder geval ook lichamelijke symptomen: Verhoogde hartslag, versnelde of onregelmatige ademhaling, gebrek aan energie, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, en bovenmatig zweten. Dat kan dan weer pijntjes, maagklachten en zelfs diarree veroorzaken. Lijkt me niet meer dan verstandig om dit soort zaken dan te gaan meten bij voetballers al willen de supporters nog wel eens het geloof hebben dat iedereen het moet doen op een bordje pasta en voor de rest niet zeuren. Als het meten van stress ook maar iets helpt, dan hoort de voetballerij dit gewoon te meten.

11 oktober 2013 om 09:23

bovenop de zaken die jij noemt kan stress ook een verhoogde spanning op de spieren zetten waardoor de kans op blessures sterk toeneemt. Ben het helemaal met je eens dat hier meer aandacht aan geschonken wordt.

Ik denk dat het lastig blijft om alles perfect uit te meten voor een ploeg. Zeker wanneer deze europees spelen. Gezien de verschillende stijlen van het voetbal, zullen er veel verschillende facetten zijn die getraind moeten worden. Als je bijvoorbeeld naar Ajax kijkt, dan kan je het tot in details uitmeten voor nederlandse competitie. Je speelt op balbezit, hebt de bal ongeveer 60%, je loopt zoveel meter, daarvan loop je er zoveel op je top snelheid etc etc.
maar speel je tegen een italiaanse ploeg, zal je balbezit geen 60 maar 70% zijn en wordt er niet gejaagd. Speel je tegen een spaanse ploeg, zal je balbezit 40% zijn misschien en moet je zelf achter de bal aan, speel je tegen een engelse ploeg, dan speel je 3 tot 4 keer zoveel lichamelijke duels en loop je veel meet meter op topsnelheid.

Natuurlijk kan je qua fysiek tot heel ver meten en uitkienen, maar sommige facetten van voetbal blijven onmeetbaar. Dat maakt het spelletje ook zo mooi vind ik.

11 oktober 2013 om 09:02

Ik denk ook niet dat het streven is om alles nauwkeurig uit te dokteren. Maar meer om een zo breed mogelijk overzicht te hebben van hoe een speler functioneert om uitschieters te kunnen waarnemen en veel handvatten te hebben om bij te sturen. Ze zullen zich beseffen dat je ermee geen uitslag direct beïnvloed maar het kan weleens helpen om een speler door een fase te helpen. In een ding hebben ze gelijk, in een sport die zo breed beoefend wordt en waar belangen zo groot zijn en dus zoveel geld in gestopt wordt, draait het in de top om details.

Mooi dat ze zo vernieuwend zijn en in staat zijn om verbeteringen te bedenken door er vanuit die professionaliteit naar te kijken. En voorbeeld doet volgen, je zal bijvoorbeeld zien dat elke Nederlandse topclub nu ook overweegt komende zomer twee oefenwedstrijden op een dag te spelen.

Topsport gaat tegenwoordig erg ver, maar als we de sporten bekijken op de Olympische spelen dan zien we dat het ook gebeurt. Wie weet handig, maar wie weet komt er in het begin ook meer "stress" aangezien ze nu constant in de gaten worden gehouden.

Ik weet nog wel dat ajacieden om Twente moesten lachen om die engelse motivator en dat de spelers gesprekken hadden.
Nu heeft Ajax natuurlijk weer het wiel uitgevonden en gaat iedereen hun kopieren ,hahaha ja hoor je blijft lachen.

11 oktober 2013 om 08:45

Volgens mij is een motivator en dit wel een ander verhaal.

Daarnaast ben ik met je eens dat het wiel niet opnieuw uitgevonden is in dit geval.
In NBA bijvoorbeeld is dit niks nieuws.

11 oktober 2013 om 10:06

In het geval van Twente ging het niet om het 'meten' van stress en handelen naar de stressniveaus. Heb je die gek bij VI wel eens gezien, die bij van der Brom liep? Aan zo'n motivator moet je toch niet denken? Ik zeg niet dat die Engelsman hetzelfde deed, maar een motivator is heel wat anders als data-analyse. Bovendien gaat dit structureel in het beleid van Ajax passen, terwijl die motivator maar een enkele keer voor een belangrijke wedstrijd overkwam. Maar dit zal voor jou wel weer een makkelijke gelegenheid zijn om Ajax af te vallen he?

Volgens mij heeft Gert Jan Verbeek dit systeem jaren geleden al bij Heerenveen en later ook bij AZ ingevoerd. Lijkt me sterk dat ze zoiets in Amsterdam zelf bedenken trouwens.

11 oktober 2013 om 09:56

Inderdaad, Verbeek heeft dit eigenlijk altijd ingevoerd, ook bij Feyenoord, maar Feyenoord gunde hem geen tijd om zijn visie te voortzetten. Nu blijkt Verbeek gelijk te hebben - al de oude zuurpieten weg.

Over kopieren gesproken. Gaat ie stoer praten alsof ze dit zelf hebben verzonnen.. dit komt rechtstreeks uit de NBA !

11 oktober 2013 om 08:38

Klopt ik weet zeker dat ik indertijd hele artikelen gelezen heb over het feit dat Heerenveen dit systeem uit Amerika importeerde. En als ik me niet vergis stond erbij dat wel meer clubs interesse hadden. Zou Ajax daar één van zijn?

11 oktober 2013 om 08:46

Als je het artikel goed gelezen zou hebben, zou je zien dat er nergens staat dat Ajax het verzint. Zij gebruiken het als eerst in het Nederlandse voetbal. En nee, het zal niet de eerste keer zijn de rest van Europa een voorbeeld volgt van Ajax.

11 oktober 2013 om 08:52

En als je mijn reactie had gelezen dan had je gelezen dat Ajax helemaal niet de eerste club in Nederland is die dit systeem gebruikt. Ik begrijp dat het als Ajacied moeilijk te geloven is, maar er zijn in Nederland meer clubs die nadenken over wat zij doen. Soms zijn zij daar zelfs succesvoller in als Ajax, echt waar.

11 oktober 2013 om 09:01

@RHajax1
Jij bent al helemaal niet lekker. Als een andere voetbalclub het nadoet, wie zegt dan dat zij niet gewoon de NBA nadoen ipv Ajax? Grootheidswaanzin ten top.

11 oktober 2013 om 09:10

Dus als Ajax dezelfde doelen (baskets) zou gaan gebruiken als bij de NBA en andere clubs doen dat ook, kopiëren de andere clubs dat uit de Nba? Zoals ik het zie kopiëren ze in dat geval Ajax, die iets uit het NBA voor het eerst in het voetbal gebruiken. Daar komt bij dat buitenlandse clubs vaak naar Ajax kijken (en niet naar Heerenveen).

11 oktober 2013 om 09:39

Als Ajax baskets zou gebruiken heb je gelijk. Maar dat is wel meteen het meest domme argument, omdat dat niets met voetbal te maken heeft. Een ander soort onderzoeksresultaten (wat Ajax wilt gaan invoeren) hebben pure raakvlakken met basketbal, omdat het allebei sport is. Natuurlijk wijkt het op een paar kleine puntjes af vanwege loopafstanden, ondergrond, etc. Maar nogmaals, Ajax wordt in dit geval niet gekopieerd, Ajax kopieert zelf en past het toe in eigen huis. Want als RKC Ajax' idee aanpast is het toch ook niet meteen RKC's idee geworden?

11 oktober 2013 om 09:58

Dan nog, dan ben je op zich nog wel "pionier" als je dezelfde techniek toepast in het voetbal. Ze zullen in de NBA vast wel meer dingen belangrijk vinden zoals lengte of gooikracht ofzo, hier zul je als voetbalclub niet heel veel aan hebben. Wanneer RKC het ook zou gaan gebruiken, kopiëren ze het idee om het ook in het voetbal te gaan gebruiken. Mocht punt01 gelijk hebben dat Heerenveen dit idee al eerder toepaste (dat weet ik namelijk niet) dan vind ik dat Ajax dit kopiëert van Heerenveen en niet van de Nba. Heerenveen is dan namelijk de eerste die bedenkt van goh, dat kunnen we in het voetbal ook wel doen.

11 oktober 2013 om 08:47

Alsof je het dan één op één kan overnemen. Te dom voor woorden. Daarnaast is één innovatie nooit zo radicaal dat je niks kopieert van andere prpgrammas er zijn altijd overeenkomsten. De NBA heeft het ook niet bedacht en plots daar was het.

11 oktober 2013 om 08:58

@ Frikx
Even voor jouw info; de NBA komt daar dus wel als eerste mee. Er gaat daar zoveel geld in om dat innovatie daar prioriteit heeft. Als je dat niet weet loop je echt zwaar achter in de tijd.

11 oktober 2013 om 08:49

Het is wat vreemd neergezet. Dit is op het jaarlijkse innovatie congres geweest. Daarin wordt onder trainers en sport-mensen aangegeven wat voor dingen een club op dit soort gebieden heeft vernieuwd de afgelopen jaren.

Het ging ook een stuk verder dan alleen de stressfactor waar hier over gepraat wordt.

Voor voetbal en vooral nederlands voetbal is dit innovatief.. voor NBA is dit gesneden koek.
Daarnaast had Verbeek een soortgelijk systeem gebruikt een paar jaar terug al. Echter minder uitgewerkt dan het nu allemaal is.

11 oktober 2013 om 09:03

@ Shorty

Maar waar het even om gaat is, wie wordt er nou gekopieerd? Ajax of de NBA?

Dus dan is het toch te belachelijk voor woorden dat iemand al credits gaat claimen voor iets wat allang bestaat? Copyright heet dat

11 oktober 2013 om 09:19

Mss is Ajax wel de eerste die het nu toepast in de voetballerij. En is het daarin wel een noviteit. Dan loop je toch voorop in je eigen branche??

11 oktober 2013 om 09:32

Laat ik je even uit de droom helpen.
Heerenveen, AZ en PSV hebben dit idee allang in de smiezen en zijn er al mee bezig. Helaas is De Boer daarvan niet op de hoogte en blaast hij weer veels te hoog van de toren waar de rest zich netjes op de achtergrond houdt en geen credits opeist waar het geen recht op heeft. Van PSV weet ik in ieder geval dat ze via Philips hier achter zijn gekomen, Heerenveen vanwege de NBA en AZ misschien via Verbeek door zijn link met Heerenveen.

11 oktober 2013 om 09:49

Aha. Wat stom. Straks gaan ze bij Ajax ook nog claimen dat ze 4x de Europacup 1 / CL hebben gewonnen terwijl iedereen weet dat dat Heerenveen is...
Denk toch na. Je gelooft toch niet dat De Boer zich belachelijk gaat maken door iets een noviteit te noemen terwijl de helft van de Eredivisie die methode dan blijkbaar al gebruikt?? Als je dat denkt zou ik me eens iets meer in de persoon Frank de Boer verdiepen.

11 oktober 2013 om 10:40

Het gaat toch totaal niet om wie wie kopieerd. En het doel van het jaarlijkste innovatie congres voor voetbalclubs is juist om dit soort dingen naar voren te brengen. Daarvoor hebben de clubs en sportmensen het in het leven geroepen zodat je als groep verder kan.

Als al die andere clubs het allemaal allang doen, waarom is dit nog niet in zoverre bekend gemaakt. Het gaat helemaal niet om wie wie kopieert en op welke wijze.

Schijnbaar heeft Ajax het op een dusdanige wijze toegepast op de spelers dat dit voor veel clubs nieuw is. Anders zou zoiets niet op dit congres ter sprake komen. Als ik iets verzin of overneem, en jij specificeert dit op een dusdanige wijze dat het op jou sport nog beter van toepassing is, dan ben jij toch ook innovatief bezig.

Ik zie zelf ook wel dat er net staat alsof Ajax de eerste in de wereld is die zoiets gebruikt, dat is redelijk verneukeratief neergezet. Maar je kan ook naar het uiteindelijke doel kijken ervan. Is toch mooi dat je als nederlandse verenigingen met elkaar je kennis en informatie deelt. Dat er staat "kopieert iedereen ajax weer" dat is idd niet geheel terecht, aangezien ajax ook gekopieerd heeft. maar dat is volgens mij niet het doel van het verhaal, al wordt daar wel het onderwerp van gemaakt op deze manier.

11 oktober 2013 om 11:02

AC Milan past dit al jaaaren toe. Dat voetbal lab van hen is dit al lichtjaren voorbij.

11 oktober 2013 om 12:22

@ Zlatan

Jij bedoelt die Frank de Boer die de helft van de selectie van AC Milan niet eens kent, een tegenstander van Ajax in de CL?

11 oktober 2013 om 14:03

Die ja. De Frank de Boer die uitgaat van eigen kracht. En dan zijn de namen van de tegenstanders niet zo van belang! Zeker niet als het door alle blessures bij je tegenstander zo'n beetje de 3e keus is die speelt.

Zelfde als met van Gaal dit soort onzin moet je niet doen. Een spelers een pakket met voedsel naar huis toe sturen waar gaat het over. En Ajax denkt echt dat die spelers dat thuis gaan staan koken enzo die onzin. De spelers zullen echt zelf wel weten hoe ze afgetraind en gezond moeten worden hoor ze hebben daar alleen geen zin in. Je word gewoon als gek neergezet als of je het zelf allemaal niet snapt en je net 5 jaar geworden bent. Maar ja net zoals als bij Van Gaal de spelers vinden dit waarschijnlijk ook een goed idee. Dus spelers bij Ajax met ballen zijn ook weer ver te zoeken. Verwacht groot gedeelte nu hele andere reacties door de zelfde Ajax supporters die dat belachelijk vonden toen met Huntelaar en het slapen bijhouden.

*lasse Schöne is net wakker. De Ajacied staat op, pakt zijn iphone en verbindt deze via twee elektroden met zijn hoofd en arm. Binnen enkele minuten wordt een bepaalde waarde via een app naar de inspannings- fysioloog gestuurd. Zo meet Ajax de stressfactor bij Schöne* Dit las ik ergens komt van het zelfde stukje. Dan ben je toch niet helemaal lekker als dit het eerste is wat je in de vroege ochtend gaat doen. Die clubs moeten eens kappen met van die spelers complete robotten. Het is al kansloos dat ze al helemaal niks meer te melden hebben want die interviews van die spelers kan je net zo goed al overslaan. Maar ja blijf maar in je droomwereldje leven als je denkt dat dit over 10 jaar bij iedereen zo is

11 oktober 2013 om 10:03

Ooit gehoord van het begrip topsport en weet je wat dat inhoudt. In vergelijking met veel andere sporten zijn profvoetballers lang niet altijd top met hun sport bezig. Dit is niet iets wat ik verzin, dit wordt al jaren gezegd. Marathon lopers zul je niet aan de sigaret zien, zwemmers liggen 'sochtends om 6 uur al in het zwembad. Om iets simpels te noemen: de training bij Ajax begint om half 11! half fuckin 11!. Andere sporters lachen om zoiets.
Dat Schone 's ochtends elektrodes op z'n kop plaatst hoort er gewoon bij. Al doet ie het 10 keer per dag,.. als mensen met verstand van zaken denken dat dat goed is, dan moet ie dat gewoon doen.

Tamelijk arrogant om te denken dat je de eerste bent en niet zelf aan het kopieren bent.
Kent De Boer alle programma's van alle clubs ter wereld?

Het voetbal is op meerdere gebieden een zeer amateuristische sport. Misschien kan Frank zich beter richten op het fatsoenlijk nemen van een hoekschop ipv de spierspanning in iemands onderarm.

11 oktober 2013 om 09:00

Frank en arrogant Jij krijgt het woord arrogant al in de mond zodra je ook maar iets van Ajax ziet of hoort; Dat is pas arrogant...

11 oktober 2013 om 09:03

Ik vind het toch vrij arrogant dat hij zegt dat de rest van de wereld 'weer' iets gaat kopieren. Wat is dat dan als ik vragen mag?

11 oktober 2013 om 10:03

Het jeugdbeleid chef. Met aankopen alleen je selectie aanvullen en niet een hele selectie bij elkaar kopen. Jeugd de kans geven om hun kunsten te laten zien. Zie o.a. Barcelona en Bayern Munchen met wie het op dit moment zeer goed gaat. Deze toekomst ligt ook voor Ajax in het verschiet, maar er blijft natuurlijk een verschil met het buitenland vanwege het bekende geldprobleem.

11 oktober 2013 om 10:15

Want Barcelona en Bayren Munchen hebben dit van Ajax gekopieerd?? hahahahahahahah jij bent echt niet goed bij je hoofd. Bayern doet dit als minstens zo lang als Ajax. Zo iets vind niet 1 club uit dat is ontstaat in de loop der jaren.

11 oktober 2013 om 10:39

Waarom begin je nou weer te roepen dat ik niet goed bij m'n hoofd ben? Wat heeft dat er mee te maken? Je kunt niet eens typen!
Verder zijn Cruijff en Beckenbauer degenen die achter dit beleid stonden en dit doorgevoerd hebben. Cruijff begon dit bij Ajax en deed dit later bij Barcelona. Beckenbauer deed dit bij Bayern in dezelfde tijd als Cruijff, dus ja wie er eerder was blijft een kip en het ei verhaal. Punt blijft dat deze 3 clubs pionieren hierin en andere clubs het proberen na te doen.

11 oktober 2013 om 11:07

Toch zijn we redelijk goed bij ons hoofd: Barcelona is sinds de komst van Cruijff daar, pas een grote club geworden... Met Cruijff werd de eerste Europacup 1 gewonnen (leuke trap van Koeman) terwijl Ajax er al 3 in haar kast had staan... 3 jaar later won Ajax haar 4e... Natuurlijk hebben niet alle ploegen dit van Ajax gekopieerd, er zijn ook clubs die het anders doen nl...

11 oktober 2013 om 13:01

Dan gaat er zeker nog 3x euh euh euh vooraf voordat hij het woord arrogant uitspreekt

11 oktober 2013 om 13:49

Jahoor. In 1953 kocht elke andere club ter wereld de bejaardentehuizen leeg om een team te formeren.

Bilbao kocht pas weinig, en alleen Basken mogen er spelen.

Ach, dit is al tientallen jaren zo... Ajax is grondlegger van het totaalvoetbal, jeugdopleidingen van dit niveau en kweekvijver voor extreem talent... Barcelona is het beste voorbeeld van een club dat dit in z'n geheel heeft gekopieerd (de hand van Cruijff) Het komt het voetbal alleen maar ten goede, dus ik vind het prima...

11 oktober 2013 om 09:02

Ach gelukkig ben je niet de realiteit uit het oog verloren of ook maar een klein beetje arrogant

11 oktober 2013 om 10:09

Hoewel het arrogant klinkt, voornamelijk omdat Ajax 1 kwalitatief niets in de melk te brokkelen heeft internationaal, staat er feitelijk geen onwaarheid in het verhaal van Bekkerz. Maar het schijnt nogal moeilijk te zijn voor bepaalde supporters om objectief te blijven zodra het over Ajax gaat.

11 oktober 2013 om 10:22

Waar slaat deze reactie nou weer op. Als er iemand objectief over Ajax is ben ik het wel. Ik zeg toch niks raars hier over Ajax of wel? Alleen dat het onnodig is om zo arrogant te doen. Het schijnt eerder moeilijk voor supporters zoals jij om een klein beetje kritiek te kunnen verdragen

11 oktober 2013 om 10:44

Als je objectief bent, moet je ook kunnen toegeven dat als dit over Utrecht zou gaan iedereen er gewoon over zou praten en niemand die voor Utrecht is arrogant noemen. Iedereen die niet voor Ajax is heeft gelijk een haat richting Amsterdam, maarja dat hoort erbij als je de beste bent

11 oktober 2013 om 11:49

Ik word er gewoon moe van dat ik nog niet 3 reacties kan lezen per Ajax topic zonder het woord arrogant of arrogantie tegen te komen. Laten we het gewoon inhoudelijk over voetbal gaan hebben met z'n allen en niet alleen maar met vingertjes gaan wijzen. En wat is er dan zo objectief aan jouw reactie? Is het niet zo dat er menig grote club op bezoek komt in Amsterdam om te kijken hoe de jeugdopleiding is opgezet? Is het niet zo dat Barcelona haar beleid grotendeels van Ajax heeft afgekeken? Is het niet zo dat overal over de wereld men zegt dat het totaalvoetbal van Cruijff en Michels afkomstig is? Bekijk dit dan eens objectief in plaats van het als arrogantie te bestempelen...

11 oktober 2013 om 13:21

Het is pas arrogant wanneer er zaken instaan die niet kloppen...

11 oktober 2013 om 09:08

Heeft jouw school de geschiedenisboeken besteld bij de Ajax fanshop of zo.

11 oktober 2013 om 10:08

Nee hoor, ik heb mijn HBO gehaald toen jij waarschijnlijk nog in de luiers zat. Ik heb de jaren Cruijff nog meegemaakt. Daar is het totaalvoetbal ontstaan: Bij Ajax. Bij het Nederlands elftal onder Michels is dit verder uitgebreid met links en rechts een paar 'niet Ajax spelers' (van Beveren, van Hanegem)

11 oktober 2013 om 12:50

Feyenoord speelde in de jaren 60 en 70 op het zelfde niveau als Ajax. Volgens kenners speelde Feyenoord destijds mooier voetbal dan Ajax met jongens als Hasil, Van Hanegem en Jansen.

Zeker tussen de jaren 1955 en 1965 speelde het Feyenoord van de jonge Coen Moulijn veel aanvallender en mooier voetbal dan Ajax. Lees het boek van Moulijn er maar eens op na. Het Ajax van Swart destijds werd met de billenbloot terug naar Amsterdam gestuurd. Iedereen had het over de prachtige technische aanval van Feyenoord destijds 'de drie Musketiers' (coen Moulijn, Cor van der Gijp en Henk Schouten).

11 oktober 2013 om 13:23

Ook Feijenoord werd in die tijd geprezen en heeft een prima jeugdopleiding. Toch is het altijd het 'legendarische' Ajax waarover gesproken wordt. Er stond afgelopen week nog een artikel ergens dat het Ajax van Cruijff het beste elftal ooit was (of dat zo is weet ik niet, er zijn meer teams die daar aanspraak op kunnen maken imo)

Kan iemand mij uitleggen wat de rest van de wereld 'weer' gaat kopieren van Ajax. Frank de Boer doet nu net alsof ze daar het wiel en de gloeilamp hebben uitgevonden maar ik vraag me oprecht af wat er dan allemaal van Ajax is gekopierd is in de afgelopen jaren.

11 oktober 2013 om 09:13

Volgens sommige mensen al het goede aan voetbal. Anderen zeggen dat sommige clubs alleen de arrogantie hebben gekopieert. Dan zijn er nog de mensen die zeggen dat ze niets hebben gekopieert maar dat ze bij Ajax dit graag zo doen voorkomen.

11 oktober 2013 om 09:21

En dan heb je nog mensen die alles na papegaaien en alle meningen in 1 onzin post verzamelen.

11 oktober 2013 om 09:22

Visvinkel

Twente gaat eraan volgende week je angst is nu al te lezen. Als Twente zo veel prijzen had gewonnen dan was enschede de arrogantste stad van nederland. Je kan alleen maar een argument verzinnen over Ajax, supporters, en arrogantie. Verzin eens iets nieuws

11 oktober 2013 om 10:22

Leuk die glazen bol van je. Ik heb verder geen angst aangezien Twente het nu al boven verwachting doet en ik geen overwinning eis van mijn club, maar een leuke wedstrijd.
Ik weet verder niet op welke 'argumenten' je doelt in jouw beknopte relaas, maar ik denk dat je op de verkeerde ageert aangezien ik niets te beargumenteren hoef.

@zlatan65
Klopt die mensen heb je inderdaad ook, maar die vermijd ik liever. Daar valt namelijk niet mee te discussiëren.

11 oktober 2013 om 14:06

Lijkt me ook lastig discussiëren met jezelf..

11 oktober 2013 om 14:41

Ik papegaai mijzelf regelmatig na inderdaad.

11 oktober 2013 om 19:57

Ja vooral omdat het vaak van die trieste 14-jarigen zijn die Kluivert niet eens hebben zien spelen maar wel steeds oprakelen hoe Ajax ergens in de jaren 70 toch wel heel goed was...

11 oktober 2013 om 09:24

Je wilt echt je punt maken he Panerai.
Heel triest dat je je zo laat kennen, blijkt wel dat je niet objectief kunt zijn.
Maar goed dat is algemeen bekend hier.

Kijk even naar het totaalvoetbal wat Rinus Michels bij Ajax heeft geintroduceerd. Dat is het beginsel geweest van het voetbal wat Johan Cruijff bij Barca erin heeft geslepen. Dat is de afgelopen 15 jaar tot een perfectie uitgevoerd.

De jeugdopleiding waarbij door bijna iedere club gekeken wordt naar Ajax.

Ja noem ons Ajacieden maar arrogant, maar dit zijn gewoon feiten.
Net zo'n feit als dat we al 3x achter elkaar kampioen zijn geworden, financieel 1 vd gezondste clubs van Nederland zijn en qua jeugdopleiding nog steeds 1 vd grootste voorbeelden zijn voor vele topclubs.
Snap je frustratie aangezien dit juist dingen zijn die jou club nou niet heeft.

11 oktober 2013 om 09:35

Ik wil mijn punt inderdaad maken want jou arogumenten en 'feiten' slaan grotendeels kant noch wal.

Totaal voetbal is iets wat is ontstaan, dit is niet uitgevonden door 1 club en geintroduceerd bij de rest van de wereld door 1 trainer je bent echt niet goed bij je hoofd als je dat denkt.

Dat Ajax met de jeugd werkt en een van de beste opleidingen ter wereld heeft is inderdaad een feit. Maar de rest wat jullie er omheen verzinnen is echt te lachwekkend voor woorden.

Ik weet niet of je ooit van Bayren Munchen hebt gehoord maar die doen al decenia lang wat Ajax met de jeugd doet. Dat hebben ze zeker ook van Ajax gekopieerd.

'uitvinden totaal voetbal' 'de jeugdopleiding' ga toch knikkeren man je bent echt niet goed bij je hoofd als je dat denkt.

11 oktober 2013 om 09:45

lees even http://en.wikipedia.org/wiki/total_football

Daar zie je (in het engels) dat het bij Ajax tussen 1969 en 1973 bij Ajax is begonnen dankzij Rinus Michels en het nu nog steeds wordt gebruikt door barca, spanje en bayern. Ook wel bekend als het tiki-taka voetbal.

En ja wat betreft de jeugd, lees dit even:
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=184703

Leuk om te zien hoe het je frustreert dat het allemaal zo goed gaat in Amsterdam. Zeg genoeg over hoe jij bezig bent met een andere club die in alles groter is dan je eigen club. Dat is ook een succes van Ajax. De jaloerse reacties van andere bewijst dat.

11 oktober 2013 om 10:13

Dus als iets op Wikipedia staat is het ook meteen niet discusierbaar meer? Volgens mij begrijp jij het concept van Wikipedia niet helemaal.

Verder ontken ik nergens dat Ajax deze speelstijl veelvuldig heeft toegepast en dat vanaf die tijd steeds meer bent gaan zien in het internationale voetbal.

Alleen het is onmogelijk om te bewijzen waar dit precies begonnen is. Ik weet niet of je weet hoe oud de sport voetbal is maar ik kan je garanderen dat er in het verleden wel vaker met die speelstijl is gespeeld.

Dat na die succesen van Ajax en Barcelona meer clubs dit zijn gaan doen klopt als een bus, maar door te stellen dat dit uit gevonden is door Ajax/rinus Michiels is kink klare onzin.

Verder is dit gewoon een van de vele speelstijlen en is het niet DE speelstijl en de sleutel tot succes of iets dergelijks.

Verder is dat artikel van Ajax en de aantallen van de jeugdspelers toch totaal niet relevant? Ik ontken toch nergens dat Ajax geen goede opleidng heeft. Het gaat mij om het feit dat jullie dneken dat jullie het begrip 'jeugdopleiding en de werkwijze van het inpassen daar van in het 1e elftal daar van hebben uitgevonden. Daar reageer ik op.

Dat Ajax een van de beste opleidingen ter wereld heeft is een feit en valt niet te ontkennen. Maar dat jullie net doen als of de halve wereld jullie principes denk en werkwijzes betreft het voetbal heeft gekopierd is echt te lachwekkend voor woorden.

Verder ben ik helemaal niet gefustreerd. Ik ben alleen geirriteerd door die arrogantie en voel me geroepen daar commentaar op te geven zodat jullie wellicht eens na gaan denken over die onzin die elke keer nagepraat en uitgekraamt wordt door jullie supporters.

Nogmaals, het feit dat je mijn reacties als jaloers ziet zegt genoeg. Top punt van arrogantie en je zelf geweldig vinden.

11 oktober 2013 om 10:29

Ik snap het concept wel van Wiki maar dat wilt niet zeggen dat er geen feiten op staan.
Daarbij hoor je mij (en volgens mij andere ook) nooit zeggen dat het door Ajax allemaal is 'ontdekt en uitgevonden'.
Het is alleen wel Ajax die door de naamsbekendheid er groot mee is geworden.
Want vertel jij mij dan eens wie voor Ajax het totaalvoetbal heeft gebruikt?
Ajax is er beroemd mee geworden omdat ze 3x de Europa Cup 1 daarmee hebben gewonnen, Barca in de jaren 90 waren daarmee heersend en afgelopen 10 jaar ook. En nu dreigt Bayern het te worden.
Dus het argument dat het niet DE speelstijl en en sleutel naar succes is klopt niet helemaal.

De opleiding van Ajax is net als het totaalvoetbal een onderwerp waar Ajax veel naamsbekendheid heeft gewonnen, mij hoor je niet zeggen dat ze als eerste daarmee waren, maar wel degene die daar nu om bekend staan. Er zijn niet voor niks genoeg talenten die voor Ajax kiezen ipv een Europese topclub vanwege de goede jeugdopleiding.
Doordat Ajax het goed 'gekopieerd' heeft (in jou ogen heeft Ajax volgens mij niks aan zichzelf te danken) is het nu zo dat andere clubs die werkwijze proberen te kopieren. Dat is het punt wat hier gemaakt wordt.
Als je namelijk gaat kijken naar wie wat heeft uitgevonden dan zul je dat nooit herleiden.

Je bent geirriteerd idd, maar waarom zijn altijd wij altijd arrogant? Als jullie kampioen worden zeg je toch ook 'wij zijn de beste'?
We hebben zo'n grote historie en zo'n grote/bekende naam in de wereld. Mag je daar dan niet naar herleiden? Tsja, dr zijn supporters die er anders mee omgaan dan andere, maar die heb je altijd.
Maar sommige reactie hebben meer weg van een grote haat dan een objectief punt.

11 oktober 2013 om 10:38

Totaalvoetbal is wel degelijk ontstaan bij Ajax onder Michels..
Denk dat 95% van de mensen op deze site dat ook wel weet..

11 oktober 2013 om 11:42

Tiki-taka is wel iets anders dan totaalvoetbal.
Als we dan toch wikipedia als bron nemen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tiki-taka

In Nederland wordt ook wel eens onderschat wat de Zuid Amerikaanse invloed is geweest. Voor Guardiola is niet alleen Cruijff een inspiratiebron geweest maar vooral ook Bielsa in zijn Argentinie tijd. Het korte Zuid Amerikaanse samenspel samen met de uitgangspunten van totaalvoetbal (balbezit, hoge linies, buitenspelval, etc) hebben het tiki-taka gevormd. Maar aspecten van het totaalvoetbal die onder Michels van belang waren (fysieke kracht, multidisciplinaire spelers) zijn in het tiki-taka van ondergeschikt belang. Dit dient allemaal met techniek opgelost te worden.

11 oktober 2013 om 17:19

@panerai

Wat gedraag je je toch weer als een kleuter. Gedraag je dan eens als een volwassen vent (of dame). Ajax is absoluut de grondlegger van een type voetbal wat later overgenomen is door het Nederlands elftal en bijvoorbeeld Barcelona. De grondlegger hiervan is niet Michels, maar Cruijff en dit is inderdaad ontstaan...maar vooral door iemand die zag dat het ander kon/moest.

Verder is het absoluut niet DE sleutel tot succes, want er zijn meerdere wegen naar Rome, maar dat Ajax is (ander artikel) uitgeroepen tot allerbeste team aller tijden. Nou til ik daar niet al te zwaar aan, want het is een mening van een mening van een blad. Er was een tijdje geleden ook iemand die alle grote teams virtueel tegen elkaar liet spelen. Toen kwam Ajax 1972 in de finale als winnaar uit de bus tegen Barca 2011. Ook dit is gewoon grappig en niet gebaseerd op werkelijkheid. Wat wel zo is, is dat Ajax uit die tijd iets heel bijzonders neer heeft gezet, wat nu nog bewonderd wordt. Niet meer, maar zeker ook niet minder.

Het zegt wat mij betreft genoeg over jou, als je dat niet gewoon toe kan geven. Erg triest. Ajax heeft gewoon een onuitwisbare indruk gemaakt in die periode...ipv dat je daar gewoon trots op bent, dat dit in Nederland ontstaan is loop je liever Ajax af te zeiken, nou klasse hoor.

ON: Ik weet niet of dit nou zo revolutionair is. Ik kan mij het bruikbare nut er niet heel erg van inzien. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar of dit nou voor een 'revolutie' zal zorgen betwijfel ik.

@stratumseind, je weet natuurlijk nooit wat spelers met dat voedselpakket doen, maar ik begrijp dat je als club het idee wil hebben dat je er alles aan hebt gedaan om met name vrijgezelle spelers (want daar gaat het meestal mis) gezond te laten eten. We hebben ooit ene Sulejmani voor 18 mio inclusief makelaarscourtage gekocht en die had een strippenkaart bij de Febo, na een half jaar was hij moddervet en niet vooruit te branden. Ik kan me voorstellen dat, als ze zo'n pakket kant en klaar hebben liggen, veel spelers besluiten om daar maar voor te gaan. Het zal niet altijd gebeuren maar alles is meegenomen.

Guus hiddink begon met dat soort metingen en leuk dat ajax het nu ook doet..., of het echt nuttig is, het zal een ieder geval niet slecht zijn....

Onzin natuurlijk. Zo gauw spelers weten dat ze naar zo,n stresstest moeten raken ze in de stress.

11 oktober 2013 om 10:16

Mocht jouw hypothese daadwerkelijk waar zijn, dan weet je gelijk dat een speler niet stressbestendig is en misschien niet geschikt is voor topsport. Alsof elke speler nu ook nachten wakker ligt voor een fitheidstest of een oefenwedstrijd.

Goed dat Ajax zich probeert te blijven ontwikkelen. Of deze methode daadwerkelijk bij zal dragen aan de topsport bij Ajax, dat moeten we nog maar zien. Maar mocht dit niet zo zijn, dan kun je dit altijd nog weer over boord gooien.

Off:
Toch opvallend dat dit topic amper over de daadwerkelijke inhoud gaat, maar dat de merendeel van de reactie afkomstig is van mensen die nu weer ruimte zien om de arrogantie van Ajax te bestempelen. Het niveau op deze site blijft in en in triest. Vooral omdat arrogantie vaak het enige argument is wat de Ajax-haters gebruiken en dan ben je snel uitgepraat.

Er is één ding wat/dat(?) ik niet begrijp. Men heeft het vaak over de geweldige jeugdopleiding van Ajax, maar hoe komt het dat Feyenoord altijd die prijs in Nederland voor beste jeugd wint? Waarop is dat dan gebaseerd?

11 oktober 2013 om 11:51

Het is algemeen bekend dat Ajax er de laatste jaren een beetje met de pet naar heeft gegooid. Of heb jij de hele fluwelenrevolutie van Cruijff gemist? Die was namelijk vooral daarop gebaseerd.

11 oktober 2013 om 15:05

Frtorres

In essentie heeft Ajax altijd een mooie jeugdopleiding gehad en dat is best iets waar men trots op mag zijn, ondanks dat er door onkunde van een aantal personen een aantal jaren niet optimaal is gepresteerd. Maar het is ook weer niet zo heel lang geleden dat er spelers als Sneijder, van der Vaart, Heitinga, Nigel de Jong etc. uit de jeugd kwamen. Prima als jij dan de jeugdopleiding van Ajax van geen kant vind kloppen, anderen zijn er trots op. Ieder zo zijn eigen mening.

11 oktober 2013 om 17:28

Leg mij dan eens uit wat er niet met elkaar strookt? Dat waar men trots op is, is juist dat zoals Cruijff dat graag ziet. Die paar jaren dat de jeugdopleiding wat minder functioneerden, daar zijn wij niet trots op nee, maar dat is ook geen reden om in eens alles maar negatief neer te gaan zetten. Ik vraag jou ook niet om er trots op te zijn, dat moet jij lekker zelf weten. Bk4life stelt een vraag, waarop ik een antwoord geef, that's all.

11 oktober 2013 om 17:45

@frtorres

Ben jij nou zo dom? Of is de rest nou zo slim? Het was niet zo dat de jeugdopleiding waardeloos was, kijk naar Eriksen. Echter was het meer middelmaat dan top en dat was vooral omdat er de nadruk werd gelegd op de verkeerde zaken...aldus Cruijff.

En met alle respect, maar top jeugdproducten van Ajax horen niet naar Newcastle, Tottenham of Atletico te gaan. Die behoren naar Real, AC Milan, Bayern en Barcelona te kunnen vertrekken. Zo simpel is het.

Triest dat je Neerlands beste voetballer aller tijden niet wat meer respect kan geven door hem gewoon bij zijn naam te noemen ipv hem neer te zetten als een karikatuur.

11 oktober 2013 om 15:14

@ Bk4life

Ja in Nederland ja, terwijl Ajax vaak genoeg internationaal door gerenomeerde (sport)media/instellingen is uitgeroepen tot beste van de wereld, ook in de periode dat Feyenoord die nationale titel ophaalde. Nu zeg ik niet dat hun opleiding niks voorstelt, maar volgens mij krijgen zij niet de internationaal erkenning die Ajax nog steeds krijgt. Daarnaast kan ik me niet veel Feyenoord spelers voor de geest halen die het gemaakt hebben in Europa. Alleen van Persie maar die werd toen volledig uitgekotst door de aanhang.

Ondanks, dat Cruijff vond dat de opleiding van Ajax verbeterd moest worden kwamen er toch elke keer weer spelers door die goed presteerden (sommigen nog steeds). Wat kan Feyenoord daar feitenlijk tegen over zetten ? Nu zeg ik niet dat ze niks voorstellen, maar qua naam en faam komen ze nog lang niet in de buurt van Ajax.

Jonge Nederlandse spelers krijgen ook stress van de media die geen mogelijkheid onbetuigd laat aan te geven hoe slecht onze spelers wel niet zijn ten opzichte van het bewierookte buitenland en hoe kansloos we in Europa zijn. Niet alleen nu, maar volgens Gijp volgens mij zelfs tot in lengte van een miljoen jaar of zo. Dan heb ik liever Cruijff en ook Van Gaal en Van Hanegem, die onze clubs juist een hart onder de riem willen steken.

Maar dit is niets nieuws. Een aantal clubs passen dit al toe laat staan de Athletiek wereld die lichtjaren vooruit loopt, die werken ook met dezelfde wetenschappen.
Dit is net z'n verhaal als een van die m*** Verheijen die andermans werk gebruikt en doet als of hij de wiel opnieuw heeft uitgevonden.
Het is wel zo dat Ajax op het goede spoor zit in tegenstelling tot die andere joker die ALS hij iets zelf doet is het verkeerd.

Sorry Frank maar AC Milan heeft het meest geavanceerde voetbal lab van Europa en meten alle facetten al meer dan 10 jaar. Niet de show stelen Frank.

Dat ze bij Ajax blij zijn dat zij met dit systeem gaan werken kan ik me best voorstellen. Maar dat er dan net gedaan wordt als of zij het bedacht hebben en dat daarom de hele wereld het over tien jaar gaat nadoen noem ik arrogant. Ten eerste heeft Ajax dit helemaal niet zelf bedacht (je vraagt je af of zij zich überhaupt wel realiseren dat er een wereld buiten de Arena is). Ten tweede dat anderen, omdat het systeem bij Ajax wordt toegepast, het dan wel even zullen na gaan doen.

Ik ben er niet bij geweest toen het interview met Frank de Boer werd afgenomen, ook heb ik niet het hele interview gelezen. Mocht hij de uitspraken gedaan hebben zoals ze hier in dit artikel staan dan is dat gewoon arrogant.

Tenslotte, als PSV supporter lees ik regelmatig opmerkingen over de "gemeente deal". Maar als ik dan lees dat Frank de Boer zegt "in on stadion". Dan denk i; het stadion dat gehuurd is en dus geen eigendom van Ajax is. Het stadion dat op grond staat en dat geen eigendom is van Ajax. Het stadion dat gehuurd wordt door Ajax, dat zelf geen volledig eigenaar is van Ajax (de aandelen).

11 oktober 2013 om 11:50

Als geboren en getogen Amsterdammer en Ajax support (overigens met een kant van de familie die ernstig PSV minded is....opa werkte bij Phillips en kende werkelijk iedereen bij Psv) snap ik niet zo heel goed waarom je eerst terecht aanhaalt dat je moe wordt over het feit dat de 'gemeente''deal de hele tijd wordt aangehaald,om vervolgens zelf over zaken te beginnen die totaal niets te maken hebben met wat Frank de Boer hier gezegd heeft.

Laat ik dus gewoon inhoudelijk op wat hij gezegd heeft en jouw reactie daarop.

Ten eerste is het zo dat Ajax degelijk de eerste hiermee is,althans in Nederland. Ze zijn nog steeds rijkelijk laat ( voetbal loopt wat dat betreft al schandalig achter op andere takken van Nederlandse topsport,waar veel minder geld is,laat staan op de buitenlandse takken van topsport waar vergelijkbare bedragen in omgaan) maar lijken wel de eerste in Nederland die eindelijk wat gaat professionaliseren wat dit betreft.

Ten tweede zullen andere het wel degelijk gaan doen,mits het succesvol is ( kans is vrij groot want het is al aangetoond dat dit werkelijk leidt tot betere resultaten,zowel in het buitenland als in Nederland zelf) en dan verdient Ajax inderdaad de credits aangezien zij toch een van de eerste zijn die de stap (en het financiële risico wat erbij hoort) nemen.

Zowel Ajax,als alle andere Nederlandse topclubs,hadden deze stap al heel lang geleden moeten nemen.gezien de opgelopen achterstand is er dus eigenlijk niet echt een reden tot trots. Maar gezien het klimaat wat er heerst in het Nederlandse topvoetbal ( en alles wat daar omheen hangt inclusief de kenners en de pers) is het wel degelijk iets wat op een dusdanige manier gepresenteerd mag worden naar buiten. Soms is de waarheid gewoon hard en voor de hand liggend. Een typisch Nederlandse reactie is dan om die dan weg proberen te honen met kreten van onbescheidenheid of arrogantie terwijl men eigenlijk bemoedigd zou moeten zijn dat er eindelijk een weg voorwaarts ingezet wordt.

11 oktober 2013 om 12:45

Jawel heel leuk allemaal, maar in ieder geval Heerenveen heeft dit systeem jaren geleden al ingevoerd. En dan komt daar Frank de Boer doen alsof Ajax het wiel heeft uitgevonden. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat supporters van Ajax daar heel anders tegen aankijken, maar geef mij in dit verband dan eens een term die de lading wel goed dekt in een dergelijk geval. Je bedenkt iets, wat al door anderen bedacht en ingevoerd is en gaat er dan van uit dat anderen dat wel zullen kopiëren?

11 oktober 2013 om 13:09

Echt waar....ik wist niet dat Heerenveen ook structureel,vanuit de club,deed. Er is,naar mijn kennis,nooit wat over in de pers geweest. Mocht dit het geval zijn dan verdienen zijn terecht eerder en meer credits als Ajax .het is alleen dan wel jammer dat ze het naar buiten hebben gebracht zodat ze daarmee een signaal afgaven naar andere clubs en ze direct aanspreekbaar waren door de media betreffende hun methodes (wat bij Ajax ook zeker zal moeten gebeuren vind ik).

Overigens is de origine van de methoden in deze niet echt belangrijk in deze aangezien de Boer er,naar mijn inziens,vanuit gaat dat Ajax de eerste Nederlandse topclub is die gebruik maakt van deze werkwijze. Dat dit vervolgens dan uit een andere sport komt en waarschijnlijk daarvoor ontwikkeld is door psychologen/psychiaters in casu die waarschijnlijk niets met sport te maken hebben gehad zijn dan van minder belang.

Maar als Heerenveen deze methoden al jaren toepast dan is het hele verhaal van de Boer inderdaad een beetje BS en verdienen zij ( te opzichte van alle andere falende Nederlandse topclubs) alle eer betreffende.

Is het daadwerkelijk een verbetering of een uitvloeisel van een hoop onzin bij ajax?

Het alternatieve circuit is het Ajax-fort in binnengedrongen, zo ontdekten redacteuren van Het Parool.


De afgelopen jaren, zo blijkt uit het artikel in de Amsterdamse krant, werd de medische staf bij Ajax gedwongen op te stappen. In plaats daarvan zijn gelovigen in alternatieve behandelingen zoals acupuncturisten, haptonomen en osteopaten de Arena binnengehaald. De regie van deze actie was in handen van Dennis Bergkamp en Wim Jonk. De hulptrainers zagen zich hierin gesteund door de meester zelf, erelid Johan Cruyff.

Ter illustratie wat info over de markantste van die ingehuurde alternatievelingen, fysiotherapeute Bianca van Dijk die sinds juli een elf jaar bij Ajax werkende diëtiste vervangt. Van Dijk komt uit de orthomoleculaire hoek en werkte eerder voor het schaatsteam van Liga, is te lezen op haar LinkedIn-pagina. Ze is PNI-therapeute. PNI staat voor Psycho-Neuro-Immuno-therapie die uitgaat van een wisselwerking tussen alle organen in het lichaam, van psyche tot immuun- en hormoonsysteem. Ook is er interactie tussen de mens en zijn omgeving.

Het zijn vage, nietszeggende kreten waarmee je zou kunnen leven ware het niet dat Van Dijk die wisselwerking meent te kunnen meten met haar Life-meetsysteem. Dat bestaat uit een band om het hoofd en contacten op handen en voeten die met draden zijn verbonden aan een ‘biochip’ in een apparaat met beeldscherm. Het Life-systeem – dat staat voor Living Information Forms Energy – kan zowel meten als behandelen. Het apparaat geeft na een paar minuten een ‘softwarematige analyse op non-lineaire basis i.c.m. de quantum fysica-techniek’. In de hoofdband zitten led-lampjes in verschillende kleuren die als genezingsactie ‘via bepaalde frequenties golven aan het lichaam geven.‘ Dit, zo belooft Bianca de Wit, is ‘niet voelbaar en ongevaarlijk’. De Wit heeft ook een apparaatje dat de heart rate variability kan meten om zo te kunnen zien ‘in hoeverre het hart (en dus het hele lichaam) in coherentie is’. De orthomoleculaire gelovige kan met weer een ander apparaatje de mineralenbalans meten om die vervolgens met voedingssupplementen en vitamines in balans te brengen.

11 oktober 2013 om 13:17

Heb een maatje die ook aan PNI doet (begeleid ook professionele sporters in een andere tak van sport.). Vindt het zelf ook je reinste onzin maar aan de andere kant kan zoiets misschien wel tot goede resultaten als atleten daar zelf behoefte aan hebben. De problemen rijzen echter inderdaad alleen als deze ''pseudo wetenschap'' (vind eigenlijk dat je het überhaupt niet in verband met brengen met het woord wetenschap) in conflict komt met werkelijke wetenschappelijke (waaronder medische) methodes . Dan moeten deze zaken,in mijn optiek,altijd wijken. Mocht dit niet het geval zijn bij Ajax is dat inderdaad heel zorgelijk te noemen.

Ik dacht persoonlijk dat ze ''stress'' gingen meten op een wetenschappelijk verantwoorden manier,aan de hand van advies van artsen,inspanningsfysiologen en psychologen ofwel werkelijk wetenschappers.

Nu ik van jouw hoor over al deze pseudo onzin begin ik me ook een beetje zorgen te maken.

Ajax en de voetbalsport in het algemeen moet mee met de vergaande ontwikkeling op wetenschappelijk gebied. Maar ze moeten niet opeens de sleutels tot het koninkrijk geven aan allerlei rare pseudowetenschappelijk.

Er is de laatste tijd veel te veel terughoudendheid geweest in de voetballerij. Maar ze moeten nu oppassen dat ze niet weer helemaal doorslaan naar de andere kant en de gekken het asylum laten runnen.

Anyways goede post!

11 oktober 2013 om 13:53

Ik was het volgende ook al eens tegengekomen over Goedhart die bij ajax opgestapt is.

Goedhart maakte mee dat men aankwam met een laptop die blessures genas door ze in te stralen vanuit de vierde dimensie. 'toen ik dat afraadde, was het: maar jij wilt ook niks!' Tot op zekere hoogte moet je de neuspleisters en de bio-impedantieweegschalen gedogen, zegt Goedhart. 'anders raak je die sporter kwijt.' Maar bij Ajax ging het volgens Goedhart te ver. Hij stapte daar begin dit jaar op nadat de acupuncturisten, haptonomen, osteopaten, orthomoleculair-genezers en zelfs een waarzegster hem te veel werden.

dus ik deel je zorgen

11 oktober 2013 om 13:55

Meen je dit nu werkelijk?



Vacature voor Jomanda staat wagenwijd open. Kunnen ze direct de roze tenuetjes inwisselen voor lichtblauwe, lekker ruimzittende Jomanda jurkjes.

Echt schattig die Frank de boer marrionetjes hier op voetbalzone

11 oktober 2013 om 14:09

Net zo schattig als deze inhoudelijke reactie...

11 oktober 2013 om 14:28

Oh, ik merkte gewoon iets op hoor, mag je gerust melding van maken als het je stoort.

hmm dit zal Cruijff wel niet nodig vinden. net zoals hij dat met de database heeft gedaan waarin de gegevens staan over de groei van jeugd in relatie tot blessures. maw , je kan dan vooraf bepalen als je weet dat iemand gaat groeien om spieren minder te belasten, geen krachttraing geven als ze nog net uitgegroeid zijn. Er was een bedrijf dit dit onderzoek deed maar dat vond Cruijf niets.
bedrijf doet nu zaken met ... Louis van Gaal

Ik wordt er zelfs als Ajacied zijnde inmiddels ontzettend moe van! Alles wordt gemeten, alles wordt financieel tot op de cent langdurig over nagedacht. Maar ondertussen is het voetbal niet om aan te gluren!

Leuk hoor 60-70 procent balbezit, maar wanneer een tegenstander weinig druk zet en de twee centrale verdedigers vervolgens de bal 5x overspelen voordat er actie ondernomen wordt loopt dat percentage al gauw op. En zeker als de bal onderweg Poulsen nog een keer passeert want die speelt steevast een centrale verdediger aan en dan begint het gelul weer van voor af aan!

Verder zit er geen enkele beweging in de ploeg. Duarte staat links, Fischer staat links, Sigthorson is ons standbeeld in de spits en er staat er 1 op rechts. En de enige speler met die het oude Ajax spel wel snapt, met beweging, snelheid, techniek etc. heeft gister te horen gekregen dat hij 2e keus is achter Duarte! Thulani Serero.

Daarnaast worden aankopen als van der Hoorn gedaan, terwijl van Dijk veel meer talent heeft en niet veel duurder was. Nu zit het geld op de bank! Had dan van der Vaart proberen binnen te halen, eventueel met premies bij het behalen van kampioenschap/champions league boven op het salaris van 1 miljoen. (of is kennelijk een middenmotor in Duitsland al interessanter dan Ajax) Want laten we eerlijk zijn, wat is Duarte nou in het rijtje van der Vaart, Sneijder, Eriksen?? Juist achteruitgang! Net zoals Moisander achteruitgang is in t rijtje Chivu, Vermaelen, Vertonghen. Verder had je Maduro en Emanuelson kunnen polsen met als lok-aas zijn laatste kans op het WK, want dat lijkt nu wel verspeeld nu die daar in Spanje en Italie zijn blijven hangen.

Verder is er geen buitenspeler die meer een 1 tegen 1 actie aankan. En ook Siem de Jong is geen speler die iemand passeert. Terwijl Twente bijvoorbeeld met Eghan, Promes, Gutierrez, Tadic Corona en Mokthar alleen maar spelers hebben die 1 tegen 1 kunnen voetballen.

En dat beleid volgen is ook niets mis mee begrijp me niet verkeerd. Op langer termijn zal het zijn vruchten wel afwerpen. Maar het is nogal een gat om van het niveau Moisander (wat ik ook geen ajax-niveau vind) - Duarte terug te komen naar het niveau Vertonghen - Eriksen. En als je dan dat beleid wil voeren wat moet staan voor lef en positiespel... Wat doet Poulsen dan in de basis van dit Ajax??

En het doet me zeer om te zeggen... maar ik volg echt veel eredivisie. Ik vind het eerlijk gezegd bijzonder saai om naar mijn club te kijken... en betrap mezelf er op dat ik sinds een week of 4 met al het plezier Twente aanzet. Ik ga niet overlopen... absoluut niet. maar daar wordt met lef gevoetbald, spelers die acties durven en ook kunnen maken! En dat mis ik momenteel wel heel erg bij Ajax... en dan walg ik van dat zinnetje: 'we hebben vandaag weer 60-65 procent balbezit gehad en dominant geweest'. Flikker toch op!

Dit was het Ajax wat ik graag had willen zien voordat het seizoen begon:

Cilles/Verme
v.Rhijn
van Dijk
Denswil
Boiles/Blind
De Jong
Blind/Maduro
Emanuelson
Andersen
Sigthorsson
Fischer

Ik heb lang nagedacht wat ik hier nu van moet vinden.
Is het pure humor of te triest voor woorden.
Een echte voorbeeld voor velen door heel europa??
Met voedselpakketten en spelers die zondagochtendpasta niet kunnen verteren?
Spelers hun stressniveau in de gaten houden??
Dat kan maar op 1 manier: hun bankrekening gevuld houden dan kennen ze weinig tot geen stress
"over tien jaar zal iedereen Ajax kopiëren’
..........
ik houd het toch maar op triest bij nader inzien.

Qua hoe de jeugdopleiding georganiseerd is komen ook grote Europese topclubs een tijdje nemen. Inzaghi zei daar laatst nog wat over toen hij met Milan A1 tegen Ajax A1 speelden. Ik kan me dan goed voorstellen dat het 'voor wat hoort wat' principe hier geldt, dus misschien heeft Ajax een kijkje op medisch gebied gehad bij Milan

Tuurlijk want als iemand het goed doet in nederland hebben ze waarschijnlijk het gekopieerd van ajax je maakt een grapje zeker? Netzoals het beleid van PSV nu gekopierd is van ajax zeker

ja ajax de enigste is die met inspanningsfysioloog en spelers in de gaten houden.

Het is duidelijk de media heeft een lange neus vooral deze site

En beste jeugdopleiding? je bedoelt 18 jarige kopen van andere clubs en het etiket ajax jeugd opplakken je kan de Nederlanders in eigen jeugd op je hand tellen bij ajax Sorry maar Feyenoord heeft toch een echte jeugd opleiding ,spelers als bruno martins indi , neon , boetius komen allemaal van de F jes

We weten het ajax is de beste allesreiniger je hoeft het niet te herhalen als je het zelf maar blijft geloven

11 oktober 2013 om 16:28

@ frtorres

idd ajax was geen godenzoon zoals veel slecht opgeleide journalisten menen. Ajax was een hheld in de trojaanse oorlog en zoon van Telamon Koning van Salamis.

Misschien de waarheid , maar ik zou niet zo over mezelf willen praten

Ach ja elke ajaxied weet dat zijn club gehaad is dus laat ze maar lullen met hun geld

Ik begrijp niet waarom de discussie hier zo hoog oploopt. Het is toch fantastisch nieuws voor het NL voetbal en Ajax dat ze flink investeren in de jeugdopleiding? Ajax stond inderdaad bekend om zijn "legendarische" jeugdopleiding, maar is nu voorbijgestreefd door Feyenoord. Zou mooi zijn als ze Feyenoord een beetje kunnen kopiëren om op een gelijkwaardig of zelfs hoger niveau te komen. 10-20 jaar geleden kwamen topclubs de jeugdopleiding van Ajax bekijken en nu lopen ze rond als warme broodjes op Varkenoord. Zou mooi zijn als ze wat meer naar Ajax gaan kijken, want dan blijft er meer goede jeugd over in Rotterdam.

Over 10 jaar is iedereen net zo arrogant als Ajax (__¤__)

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren