Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FC Twente in financiële gevarenzone: club onder curatele van KNVB

Laatste update:

FC Twente staat onder curatele van de KNVB. De Nederlandse voetbalbond heeft de club uit Enschede ingedeeld in categorie 1 van het licentiesysteem, waarmee de Tukkers in de financiële gevarenzone terecht zijn gekomen. Dit meldt Twente woensdag op de officiële website.

/

Een van de consequenties van deze ‘degradatie’ is dat Twente voor uitgaven van 50.000 euro of meer toestemming moet vragen aan de KNVB. Manager Finance & Control Gert-Jan Nijweide van de Enschedeërs geeft aan dat de maatregel van de voetbalbond niet als een verrassing komt voor de clubleiding.

“Met dit scenario, mede een gevolg van het doorschuiven van de verwerking van de transactie waarbij we een deel van de extra tv-gelden hebben verkocht aan een externe partij, hielden we rekening. We hebben in overleg met de KNVB een plan van aanpak gemaakt om op korte termijn weer naar categorie 2/3 te gaan. De KNVB houdt daarbij toezicht op de gemaakte afspraken”, vertelt Nijweide.

Denk je dat FC Twente categorie 1 snel weer verlaat?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik denk dat Twente wel redelijk vlot uit deze categorie komt. Alleen is het wel jammer dat het nu erg lastig wordt om een sterke selectie voor volgend seizoen neer te zetten om Europa mee in te gaan. Dit gaat Nederland weer flink punten kosten vrees ik.

7 mei 2014 om 10:01

Valt mee, zolang ze de uitgaven kunnen verantwoorden en zich houden aan de afspraken met de KNVB is er niks aan de hand. Wel ontzettend stom trouwens dat Twente zich in deze situatie heeft laten drukken. Had dan de inkomsten gespreid over een aantal periodes.

7 mei 2014 om 11:11

Had nog niks uitgemaakt aangezien ze alleen vanaf komend jaar die inkomsten mogen bijschrijven.

7 mei 2014 om 10:24

valt wel mee, we hebben een goede selectie en kunnen tadic bijv. wel intern opvangen (mokthar, corona hoop ik dat hij er staat volgend seizoen). tadic is veel verder als hun, maar ik heb liever een goede spits erbij en beide mag denk ik niet en kan sws niet uit. Is alleen even afwachten of we dan een nieuwe spits mogen halen, maar komt denk ik wel goed.

7 mei 2014 om 10:33

@ Twente6

Tadic kan makkelijk intern opgevangen worden door Mohkthar/corona? Meen je dat nou serieus? De man is misschien wel de beste speler van de eredivisie en ongelofelijk beslissend voor Twente in de afgelopen 2 seizoenen. Is vrijwel elk seizoen bij vrijwel de helft van alle doelpunten betrokken. Een Corona en een Mohktar moeten dat even opvangen?

Al met al zat dit natuurlijk wel in de verwachting. Twente was te laat met het inleveren van alle gegevens en daarna waren ze gekomen met incorrecte informatie. Wel apart dat een club waarover altijd gesproken word als financieel volledig gezond in categorie 1 geplaatst word. Misschien zien mensen nu in dat Twente helemaal niet dusdanig gezond is.

7 mei 2014 om 10:58

tadic is idd erg goed en zeker stukken verder als corona en mokthar. Maar ik heb liever dat we tadic met mokthar of corona gaan vervangen en dat we een goede vervanger voor castagnios halen.

7 mei 2014 om 11:22

Blijkbaar is Tadic niet de beste van de EDL geweest getuige de verkiezing van daley Blind.

On: tuurlijk is Tadic niet op te vangen door de genoemde spelers, anders hadden zij wel in het veld gestaan ipv Tadic. Zonder Tadic staat er echter imo nog steeds wel een sterke selectie.

Ben benieuwd wat men bij FCt uit een eventuele hoge hoed toveren voor komend seizoen.

7 mei 2014 om 13:19

Misschien moet je eerst verdiepen

7 mei 2014 om 21:28

Jerome010,

Afgelopen seizoen was het al dramatisch qua punten voor Twente 1.1832, Az heeft bijvoorbeeld 17.1832 punten gehaald, Ajax 11.1832 punten en PSV 6.1832 punten.

Heerenveen heeft hetzelfde punten aantal als Twente gehaald.

Dus hebben ze niet geweldig gepresteerd in de El.

Dat wordt Tadic verkopen!

7 mei 2014 om 09:45

Jammer dat je spelers moet gaan verkopen om het financieel allemaal rond te kunnen krijgen. Ben je dus weer puur afhankelijk van deze variabele. Blijft er straks weer een stuk minder over om te herinvesteren in nieuwe spelers. Komend seizoen zal dat wel te merken zijn aan de kwaliteit van de selectie.

7 mei 2014 om 09:50

Er is geen enkele noodzaak om spelers te verkopen. Door toekomstige inkomsten te verkopen is er cash flow gegenereerd waarmee ze een lening hebben afgelost. Nu blijkt dat die verkoop niet wordt toegestaan blijf je dus over met minder inkomsten NU, maar wel een forse aflossing (uitgave). Hierdoor is het resultaat éénmalig erg verslechterd, maar zal de komende twee jaar geflatteerd hoog zijn en ruim positief.

Het aankomende seizoen heeft Twente voor het eerst een positief resultaat uit hun kasstromen zonder spelersverkopen. Er is dus geen enkele afhankelijkheid meer van transferinkomsten.

7 mei 2014 om 09:58

Ja hoor, blijf het maar bagatelliseren, feit is dat je door de Knvb niet zomaar in categorie 1. wordt geplaatst. Vanwege één tegenvallend resultaat word je echt niet in de laagste categorie gezet, zeker niet als je kan aantonen dat het om een eenmalige tegenvaller gaat.

7 mei 2014 om 10:00

Een cursusje boekhouden zou geen overbodige luxe zijn. Je verhaal klopt voor geen meter. Twente heeft toekomstige opbrengsten alvast ontvangen. Dit impliceert dat deze ontvangsten de komende jaren niet meer binnenkomen en het resultaat dus structureel verslechtert i.p.v. eenmalig.

7 mei 2014 om 10:02

Ik wil het niet bagatelliseren. Het is super schadelijk voor het imago van Twente en ik vind het ook slecht van Twente dat ze deze 'move' niet gechecked hebben.

Ook is dit al weer het tweede incident in korte tijd. 2 jaar terug werden ze in categorie 2 geplaats ipv 3 omdat ze de spelerswaarde anders op de balans hadden gezet. Twente moet ophouden met deze geintjes en zich gewoon conformeren aan de regels die worden gesteld.

Doordat ze nu in categorie 1 zijn geplaatst stijgen de cost of capital ook weer, wat ook slecht is voor de club.

Al met al niet handig, en het roept de schijn op van 'goochelarij' met cijfers. Dit moet je als club ten alle tijde proberen te voorkomen.

7 mei 2014 om 10:11

@wondersloff, voor zover ik kan inschatten mogen ze de inkomsten van die deal boekhoudkundig niet verwerken van de Knvb en dus niet als inkomsten meenemen in het resultaat en pas de komende 2 jaar. Dus we hebben beide gelijk, maar het gaat om de verwerking daarvan in de boekhouding. Het geld is ontvangen maar mag niet actief worden opgenomen in het resultaat.

7 mei 2014 om 10:27

het komt door het plan van twente om die inkomsten van fox in de boekhouding voor dit jaar te stoppen, dat mag niet en daarom gebeurt dit.

7 mei 2014 om 10:37

@ Lawless

Als ik het goed heb begrepen heeft Twente de televisie inkomsten die de komende paar jaar binnen komen in 1x allemaal op de balans geschreven waardoor ze een positief resultaat draaiden. Dat is boekhoudkundig natuurlijk onmogelijk. Aangezien je dat echt per jaar moet noteren in de begroting en balanswaardes.

Doordat Twente dit gedaan heeft om hun begroting kloppend te maken en dit niet is toegestaan door de Knvb komt het er op neer dat Twente dit jaar dus een flink te kort heeft. Ze hebben uitgaven gedaan op basis van geld dat nog moet binnen komen. Dit kan natuurlijk als het om een echte debiteur gaat, maar dt is een debiteur met een bedrag op jaarbasis. En dus kan je ook maar dat jaarbasis bedrag in de begroting op nemen.

Feitelijk komt het er op neer dat Twente de komende paar jaar dus een structureel te kort heeft. En daaruit zullen toch enkele maatregelen voort moeten komen om weer gezond te worden. En dat kan saneren zijn, spelers verkopen en nog een aantal opties. Maar laten we vooral stellen dat het niet positief is voor zowel het sportieve als het economische belang dat Twente heeft in voetballend Nederland.

7 mei 2014 om 10:57

@lawless

Kortom, een situatie als destijds met Sport7. Stel dat Fox nederland morgen failliet gaat, staat Twente dan garant voor de vorderingen die ze hebben verkocht? En zo ja, hoe betalen ze die vorderingen dan?

7 mei 2014 om 11:21

@ d-bergkamp

dat heb je volgens mij niet helemaal goed begrepen.

wat ik er van begrijp is dat twente de tv gelden die ze in de komende jaren zouden ontvangen hebben verkocht aan een externe partij (staat ook in de tekst!). hierdoor ontvangen ze dit geld dus niet verdeelt over een aantal jaren, maar het volledige bedrag ( min een deel winst dat de externe partij aan winst wil maken) in een keer. dit bedrag heeft twente vervolgens gebruikt om de hypotheek van het stadion versnelt af te lossen.

nu heeft de knvb de verkoop van de tv gelden aan de externe partij echter afgekeurd. hierdoor ontvangt twente het geld (i.i.g. boekhoudkundig) dus niet meer in één keer maar weer verdeelt over een aantal jaren. maar omdat de versnelde aflossing wel is/wordt gedaan kom je dit jaar dus ontzettend negatief uit.

maar goed, versnelt aflossen is natuurlijk niet iets structureels. dus voor de komende jaren zou er geen probleem hoeven zijn.

al met al vind ik het wel ontzettend dom van twente dat ze deze constructie niet beter gecheckt hebben. deze situatie is natuurlijk niet goed voor het aanzien van de club.

@ speedyafc

dat ligt aan wat er in het contract staat met de externe partij. het kan ook zijn dat dit risico bij de externe partij ligt.

7 mei 2014 om 11:22

@wondersloff

Twente heeft een vordering (op een deel van de TV gelden) verkocht en daarmee een deel van de hypotheek versneld afgelost. Dit betekent inderdaad de komende jaren minder inkomsten maar ook (nog meer) minder uitgaven.

Structureel gaat Twente er dus op vooruit en niet op achteruit zoals jij impliceert, de besparing op rente en aflossing is groter dan het deel van de vordering dat verkocht is.

7 mei 2014 om 11:32

FC Twente heeft de extra inkomsten van FOX verkocht aan een externe partij om daarmee een groot deel van de schuld af te lossen. Er is onenigheid tussen FC Twente en de Knvb over het feit dat het in de begroting van afgelopen jaar is meegenomen. Iets met officieus en officieel rondkomen van de deal. Daardoor staat de aflossing van de schulden er al wel op, maar mogen de extra inkomsten van Fox pas dit jaar worden bijgeschreven, waardoor er volgend jaar dus weer een plus is van +- 10 miljoen. Het is dus wel mogelijk om deze inkomsten in een keer te verwerken.

Het heeft dus helemaal niets te maken met het kloppend maken van de begroting, maar met het reduceren en herfinancieren van een schuld om rente lasten te drukken. Men heeft dat in een klap gedaan, zodat dit geld in de toekomst niet ineens aan andere dingen kon worden uitgegeven en omdat er zo rente bespaard werd. Er is dan ook helemaal geen sprake van een structureel tekort. Over 2 jaar gezien hebben beiden elkaar weer opgeheven. Zoals Lawless ook al aangeeft is er volgend jaar een positief resultaat, zonder dat er speler verkocht hoeven te worden.

7 mei 2014 om 11:42

@speedyafc

Twente heeft de vordering verkocht, het risico ligt nu dus bij de partij (dezelfde sponsoren die de lening hebben verstrekt).

7 mei 2014 om 09:50

@panerai

Daar gaat zijn marktwaarde, als FCT Moet verkopen gaan clubs minder bieden..

7 mei 2014 om 10:12

@fr12jules
FC Twente moet niets verkopen, dat wordt zo vaak gezegd.

7 mei 2014 om 10:39

@ nolimit

Er werd ook altijd gezegd dat Twente financieel top gezond was en 1 van de meest gezonde clubs van Nederland was. We kunnen vandaag zien dat dit al jarenlang een leugen is.

Dit is de 2e keer in 2 jaar tijd dat Twente met boekhoudkundige trucs komt om hun begroting op te fleuren. En dat doen alleen mensen die ook daadwerkelijk wat op te fleuren hebben.

Je onbegrensde vertrouwen is leuk, maar niet reëel.

7 mei 2014 om 10:55

Ja kon toch ook wel degelijk zien dat Twente in categorie 3 stond?
En nu pas naar categorie 1 is gegaan?
Beetje te voorbarig om dit een leugen te noemen

7 mei 2014 om 13:19

Ik had van iemand met een vol groen balkje toch wel een iets zinnerige reactie verwacht.

Twente is financieel gewoon gezond. Ze komen nu in categorie 1 van de Knvb omdat boekhoudkundig er iets mis is gegaan.

Het volgende is er gebeurd (data zullen niet exact kloppen)
De deadline voor de boekhouding lag op 1 Januari 2014. Twente heeft ergens in December vervroegd een groot deel van de Hypotheek op het stadion afgelost waardoor ze in de toekomst veel minder rente betalen en dus minder kosten hebben.

Dit is gefinancierd door (een deel) van de TV-rechten van de komende jaren te verkopen aan een externe partij. Dit is afgesproken in 2013 maar het officiele contract is getekend in 2014.

Daardoor staan de uitgaven wel op de jaarrekening van 2013 maar de inkomsten dus niet. Volgend jaar (boekjaar 2014) zal het dus andersom zijn en heeft twente als het goed is een plus van ±10 mil.

Valt mee. Categorie 1 betekent niet dat je per definitie niks mag, er is alleen versterkt toezicht op de transacties.

7 mei 2014 om 09:50

Toen Feyenoord in categorie 1 zat kon het alleen spelers huren of met gekke condities naar de Kuip halen (zoals Immers die voor 2 jaar is gehuurd van Ado). Dus ik denk niet dat jij nog miljoenentransfers kan maken. Sterker nog, je zou ze niet eens willen maken, want je ziet niet voor niks in categorie 1.

7 mei 2014 om 10:07

Het verschil met Feyenoord toen en Twente nu is dat Twente niet echt financiele problemen heeft maar doordat ze een truuk hebben toegepast die niet goedgekeurd is door de Knvb zijn ze terechtgekomen in categorie 1.

7 mei 2014 om 10:27

Dat puntensysteem is niet waterdicht. Feyenoord heeft nog een negatief EV van zo'n zes miljoen, maar zit in de hoogste categorie. Dat is op zich al merkwaardig te noemen. Ik ben het met je eens dat je het waarschijnlijk niet moet willen, maar Munsterman lijkt me verstandig genoeg om dat ook niet te doen. Wel liggen er transfermiljoenen in het verschiet, want Leverkusen zou interesse hebben in Castaignos voor plusminus tien miljoen.

7 mei 2014 om 10:29

kun je niet vergelijken, feyenoord had schulden en twente niet.

7 mei 2014 om 10:36

Ooh twente heeft wel degelijk veel schulden. Zo'n 30 miljoen of nog meer. Hier staat het stadion wel tegenover.

7 mei 2014 om 11:00

ja oke, klopt wel dat het stadion afgelost moet worden maar dat moeten er wel meer clubs. Dat is ook niet erg, feyenoord had veel meer en grotere schulden en kon ze niet aflossen oid.

7 mei 2014 om 09:54

Nu ja, als Twente alleen maar winst kan draaien doordat het de tv gelden voor de komende seizoenen op de balans heeft gezet komen ze volgend seizoen uiteraard in de problemen als ze dezelfde kosten draaien en een gelijke omzet realiseren. Verkopen zou wel eens noodzakelijk moeten zjn om niet teveel verlies te draaien.

7 mei 2014 om 11:04

Volgens mij ga je dan te snel voorbij aan de aflossing van de hypotheek. Deze is in korte tijd gehalveerd doordat Twente ontzettend heeft kunnen aflossen. Ook deze voorgeschoten televisiegelden hebben hieraan bijgedragen. Geeft dat een blijk van structurele tekorten?
Ik ben bang dat we nu iets doorgeschoten zijn in het aflossen, waardoor liquiditeit in het gedrang is geraakt. Niet bepaald slim...

Dit zat er natuurlijk al aan te komen. Maar goed, Tadic verkopen en dan blijft er nog een leuk elftal over. Misschien (noodgedwongen) wat meer jeugd inpassen ipv aankopen.

7 mei 2014 om 11:07

Als je tadic verkoopt en geen vervanger voor hem haalt(wat dus eigenlijk ook bijna niet mogelijk is) moet Twente met zoals jij dat 'een leuk team' noemt wel hun doelstelling aanpassen t.o.v. afgelopen seizoen. Je levert toch veel kwaliteit in als je Tadic verkoopt.

7 mei 2014 om 11:30

Dat is niet anders, Ik zie bij Ajax ook geen Eriksen meer lopen, maar ze worden toch kampioen. Psv heeft bakken geld uitgegeven en wordt geen kampioen, fey blijft al paar jaar zelfde, prestaties ook.

Tijdelijke situatie, is zo weer van de baan. Joop regelt t wel. (overigens komen er nog transfer termijnbedragen binnen, tranfers dit jaar, en Europees voetbal, dat twente niet begroot)

7 mei 2014 om 09:59

Joop heeft je in deze ellende gebracht, dus het is hem geraden ook dat hij het oplost. Het wordt tjd dat Ome Joop eens een stap opzij maakt. Hij heeft ontegenzeggelijk veel betekend voor de club, maar bevindt zich nu op een hellend vlak. Sportief gaat het nog, maar organisatorisch lijkt hij de grip te verliezen.

7 mei 2014 om 10:10

? Toen Twente aan de rand van de afgrond stond heeft Joop ons in 7 jaar het kampioenschap gebracht, dit tijdelijk kleine dipje haalt hij ons zo uit, dus welke ellende?

7 mei 2014 om 10:07

Europees voetbal in de EL kost alleen maar geld. Vanaf overwinteren (grofweg) levert het geld op.

7 mei 2014 om 11:48

Dit is gewoon kul en populistisch gezwam van sommige heren in/van de media, niet 1 wedstrijd kost geld, zelfs de voorrondes niet, voor iedere voorronde krijgt de club een premie van 100.000 euro, daarbovenop bij winst 200.000 euro, bij gelijkspel 100.000 euro.
Voor het bereiken van de groepsfase wordt 1,3 miljoen betaald en weer, bij winst 200.000 euro, bij gelijkspel 100.000 euro.

7 mei 2014 om 12:00

Tel daarbij de extra inkomsten uit extra kaartverkoop en eigen stadion bij deze wedstrijden en dan is het stiekem toch best lucratief!

Twente is financieel helemaal niet ongezond. Ze hebben alleen toekomstige inkomsten verkocht aan een derde partij voor cash flow nu. Er is geen enkele noodzaak om een speler te verkopen. Het betekent alleen dat het resultaat nu zwaar negatief is en de komende twee jaar geflatteerd hoog.

7 mei 2014 om 09:53

Ze hebben toekomstige inkomsten verkocht om nu geld te hebben en dan zijn de resultaten nu laag en de komende jaren hoog?

7 mei 2014 om 09:58

Ja omdat deze transactie is afgekeurd waardoor de tv inkomsten nu dus niet in 1 keer ontvangen worden maar verspreidt over 3 jaar. Hierdoor dalen de inkomsten nu, maar zijn de inkomsten volgend jaar en het jaar daarop hoger.

Ondertussen is het "te ontvangen geld" al wel gebruikt om NU een deel van de hypothecaire lening af te lossen. Die transactie mag wel, waardoor er nu een scheefgroei is, tijdelijk, tussen inkomsten en uitgaven. Vandaar categorie 1.

Beetje overtrokken allemaal, maar wel slecht voor imago Twente.

7 mei 2014 om 11:45

@lawless

Het gaat niet om TV inkomsten maar om de verkoop van een vordering op TV inkomsten. Dit bedrag komt dus wel in 1 x binnen en niet verspreidt over 3 jaar.

De discussie met de Knvb ging over de boekingsdatum, nu wordt de hele transactie opgenomen in dit boekjaar waarmee er dus al een winst van 12 miljoen is gegarandeerd.

7 mei 2014 om 10:01

Volgens mij klopt dit verhaal ook niet helemaal. Nu zijn volgens jou de inkomsten laag doordat ze met de cashflow lening(en) hebben afgelost. Hoe wil je volgend jaar hoge inkomsten hebben dan? Door nog eens een keer toekomstige inkomsten te verkopen ?? Gaat dus niet op....

7 mei 2014 om 11:51

Doordat ze leningen vroegtijdig hebben afgelost dalen de uitgaven substantieel, dus niet hogere inkomsten, maar veel lagere uitgaven vergroten de kans op winst.

7 mei 2014 om 10:01

Andersom lijkt me. Het bedrijfsresultaat is nu 'overdreven' positief en de volgende seizoenen zal dat waarschijnlijk alleen maar minder zijn aangezien dan de tvgelden niet meer op de balans mogen.

Als je 12 miljoen bij je inkomsten optelt en 1 miljoen winst maakt draai je eigenlijk 9 miljoen verlies (2 miljoen tv geld mag je natuurlijk wel tellen).. Of dat zo gezond is? Ajax wist dat jaren geleden te 'verbergen' door de verkopen van Sneijder en Huntelaar. Als Twente niet verkoopt zal het uit het eigen vermogen moeten gaan betalen (dat ze net hebben opgehoogd door die transactie) en dat lijkt me niet zo slim.

7 mei 2014 om 12:01

Er is 11 miljoen aan lening afgelost, door het extra geld van Fox te verkopen aan een externe partij (dezelfde partij eigenlijk als waar de lening bij afgesloten is). Dat extra geld mocht echter dit jaar nog niet meegerekend worden, waardoor de aflossing blijft staan en je dus een enorm verlies hebt. Volgend jaar is die aflossing verdwenen en mag dat extra geld van Fox wel worden meegenomen. Dan heb je op eens een groot positief resultaat. Per saldo over 2 jaar is het resultaat 0. Al is er wel een miljoen meer betaald dan dat er geleend was, maar daar tegenover staat dat er niet 10 jaar lang 7 rente betaald hoeft te worden. Bijkomend voordeel voor de verstrekkers is dat het een achtergestelde lening was en dat dat nu niet meer het geval was.

Van die mensen die denken te weten dat het wel meevalt, feit is dat het gewoon niet goed is op dit moment verder is er weinig over te zeggen voor vele van ons maar doe niet alsof het geen reet uitmaakt en Twente gezond is.. Twente zal er niet sterker op worden iig aankomend seizoen en eerder achteruit of gelijk maar stilstand dat is ook achteruitgang

7 mei 2014 om 10:11

Het maakt ook niks uit, Twente is gewoon gezond. Bij de volgende meting zitten we gewoon weer in categorie 2 of 3. Je zegt zelf dat er weinig over te zeggen is voor vele van ons, maar dan vervolg je het wel door te zeggen dat Twente niet gezond is, beetje tegenstrijdig vindt je niet? De enige reden waarom Twente in categorie 1 is gekomen is omdat de boekhoudige truuk die gedaan is niet goedgekeurd is.

7 mei 2014 om 10:34

Dus dan is het een verkeerde truc, misschien had ik geen gezond moeten zeggen maar je gaat niet voor niks naar categorie 1 was mijn punt. Of het nou echt erg is of niet kan ik niet zeggen maar dat kan niemand hier was mijn andere punt, enige feit wat overblijft dat het wel consequenties heeft voor Twente en wat ze kunnen en dus stilstaan wat nogmaals ook achteruitgang is, dit is hoe ik het bekijk en dat boekhoud trucje is dus ge- backfired.. Constructies en trucjes worden niet uitgehaald als het niet nodig is ook..

7 mei 2014 om 11:10

Dat ligt er maar aan hoe ze de truc hebben uitgevoerd. Hebben ze de vordering verkocht met het risico voor de aankopende partij of zijn ze zelf verantwoordelijk voor het risico?

Destijds met Sport7 hebben we gezien wat de gevolgen zijn als clubs toekomstige gelden alsvast gebruiken.

Volgens mij is extern niet bekend welke spelers voor hoeveel eigendom van derden zijn.
Dus is het maar afwachten hoeveel transfers gaan opbrengen.

twente zit in categorie 1 omdat ze de kosten door hebben berekend.
Ze hebben voorbeeld de tv inkomsten in het budget zitten maar ze hebben het geld nog niet in de kas en daardoor krijg je een verschil.
Principe is het geld uitgeven dat je nog niet hebt maar er later aankomt.

7 mei 2014 om 11:54

Dat is niet waar. Twente heeft de vordering die het heeft op de tv gelden verkocht aan derden.
Dus het geld is al wel uitbetaald door die derden, alleen het mag nog niet meegerekend worden.

Tja, is wel eens goed voor mijn cluppie. Even kappen met al die rare, dure aankopen. Gewoon weer creatief scouten, hebben we altijd gedaan. Ik denk trouwens niet, dat Twente er zo slecht voorstaat als de Knvb beweert. Stadion in eigen beheer, kost je nu veel geld maar de hypotheek wordt alleen maar lager. Even door de zure appel heen bijten de komende jaren. In Joop we trust.........denk ik....

7 mei 2014 om 10:49

Dat is afgelopen seizoen toch al gebeurt? Afgelopen jaar is er voor 3.5 miljoen aan spelers gehaald. Niet heel erg hoog toch?
Dit gaat dan ook over de cijfers van seizoen 2012/2013 en nog niet over 2013/2014. Het beleid is dus reeds aangepast op deze situatie.

7 mei 2014 om 10:57

Ja,maar dat duurt nog wel een paar seizoenen. Gaat ook om de belachelijke salarissen. Ook die moeten worden verlaagd. Corona krijgt gewoon 1 miljoen per jaar......luc ook. Twente moet gewoon zorgen dat de omzet rond de 45/50 miljoen blijft, dan komt het allemaal best goed.

7 mei 2014 om 12:00

Dat bedrag klopt niet helemaal natuurlijk, alleen Corona was al 3,5 miljoen, maar ook voor Koppers, Mokthar, Martina en Børven is betaald, zover bekend is voor Koppers en Martina rond de 4 ton en voor Mokthar en Børven rond de 6 ton.
Dan zit je op een bedrag van rond de 5,5 miljoen, niet veel in vergelijking met de kosten van Ruiz, Tadic en Castaignos, maar wel aanzienlijk meer als die 3,5 miljoen die jij noemt.

7 mei 2014 om 12:11

Ik beroep mij op deze cijfers:
Corona 3.5 miljoen
B0rven 550.000
Mokthar 1 miljoen
Martina 350.000
Koppers 800.000
Totaal: 6.2 miljoen

Cornoa is niet betaald (of niet volledig) door Twente, maar een externe (voor mij onbekende) financier.

Dit slaat natuurlijk weer helemaal nergens op. Een aantal jaren had PSV een aantal jaren achtereen grotere verliezen per jaar als Fc Twente over afgelopen seizoen. Die gingen ook niet naar categorie 1. Ik denk dat dit puur te maken heeft met de overeenkomst tussen Doyan en Fc Twente. Dat zit de Knvb gewoon niet lekker. Het is niet voor niets dat Fc Twente ook al niet ingedeeld werd een paar maanden geleden. Waar het om gaat is dat Fc Twente een goed plan heeft voor de toekomst. Over een paar jaar heeft Fc Twente een stadion in eigen beheer, waarbij de hypothecaire kosten minder zullen zijn als dat menig club zal moeten betalen voor huur aan de eigenaren van hun stadions. Bovendien zullen ook alle inkomsten uit het stadion naar Fc Twente vloeien. Zoals van drank en food, verhuur van zalen en organiseren van evenementen. Er is al behoorlijk bespaard op salarissen en vooral als er 1 of 2 spelers verkocht zullen gaan worden is het verlies van afgelopen seizoen weer helemaal gedekt. Ook voor komend seizoen is nu al bekend dat de inkomsten de kosten zullen gaan dekken. Dus ik denk dat Fc Twente zo weer in categorie 2 of 3 zal zitten.

7 mei 2014 om 10:21

// Ik denk dat dit puur te maken heeft met de overeenkomst tussen Doyan en Fc Twente. Dat zit de Knvb gewoon niet lekker. \\

Alsof de K N V B even FC Twente wil pesten. Onzin natuurlijk. De indeling van clubs in categorieën gebeurd op basis van vastgelegde criteria. Het heeft dus niets te maken dat ze het bij de bond niet lekker zit.

7 mei 2014 om 11:14

En vastgestelde criteria hebben tal van keren een tunnelvisie tot gevolg. Als het even anders gaat dan anders (aflossing hypotheek ipv huur, samenwerking Doyen, investeerders die een speler aantrekken), dan kun je al die vastgestelde criteria regelrecht in de prullenbak gooien.

7 mei 2014 om 11:23

Waarom is in het verleden Ajax of PSV na een miljoenenverles dan niet in categorie 1 geplaatst ?? De afgelopen jaren heeft Fc Twente elk jaar geld overgehouden op de begroting. Ook de komende jaren zal dat waarschijnlijk zo zijn. Komend seizoen sowieso. Er is nu alleen een verschil van mening over hoe Fc Twente een en ander geboekt heeft. ( een manier die in het gewone bedrijfsleven ook toe wordt gepast en geaccepteerd). En ja het hele Doyan verhaal zit de Knvb niet lekker en dat willen ze nu gewoon Fc Twente even laten voelen. Dat is in elk geval wel mijn gevoel en mening. Want het plan van Fc Twente voor de komende jaren is gewoon goed en dat weet de Knvb ook.

7 mei 2014 om 12:04

Natuurlijk is het geen Twente pesten, maar af en toe krijg ik wel de indruk.

Spandoek Twente krijgt Twente boete, spandoek Ajax geen boete
Vuurwerk Twente dit weekend, 7500 euro boete, vuurwerk Ajax bekerfinale ?????

Nog altijd zijn er mensen die denken dat het best meevalt met de financiële situatie van FC Twente. Maar dat de club in zee ging met de Doyen Group en de boekhoudkundige truc waren natuurlijk geen daden gedaan uit luxe. Het heeft er alle schijn van de club op te grote voet heeft geleefd. Men wilde graag mee doen met de grote jongens, maar de club moet nu even een stapje terug doen.

7 mei 2014 om 10:35

Twente heeft ook toegegeven dat ze door de crisis eigenlijk op te grote voet hebben geleefd. Dat wordt nu versneld aangepast.

De deal met Doyen was om snel cash in kas te hebben. Twente heeft wel alle uitstaande transferverplichtingen versneld betaald en de hypotheekschuld verlaagd.

Structureel gaat het wel goed. Vergelijk de rentekosten van het stadion. Als je 6 procent rekent over 30 miljoen, dan is dat 1,8 miljoen per jaar voor het stadion. De huur van een stadion is stukken duurder. Ajax betaalt volgens mij rond de 10 miljoen voor de huur van de Arena en hebben dan nog niet eens de volle inkomsten uit catering en drank.

Als je het zo bekijkt valt het wel mee.

7 mei 2014 om 11:09

Kun je verklaren hoe Twente het voor elkaar kreeg dat ze versneld (ontzettend snel!!) een heel groot deel van de hypotheek hebben kunnen oplossen?
Vast omdat we zo slecht financieel presteren omdat we met de grote jongens mee willen doen..

Ik ben bang dat we in het versneld aflossen zijn doorgeschoten, waardoor we nu (terecht) gestraft wordt. Volgens mij had dit nooit gehoeven..

7 mei 2014 om 11:13

Dat kregen ze voor elkaar door de inkomsten van Fox voor de komende jaren alsvast te verkopen aan een derde partij. Als Fox echter hetzelfde lot beschoren is als Sport7 is het de vraag of Twente dan het risico op de verkochtte vorderingen draagt. Als dat zo zal zijn, dan moet Twente ineens heel veel geld ophoesten die ze niet hebben en zullen ze ergens een grote lening moeten zien te sluiten. Waarschijnlijk zal dat dan wederom de gemeente zijn.

Sanp je nu waarom de Knvb dergelijke constructies niet goedkeurt?

7 mei 2014 om 11:19

Dat is inderdaad een plausibele uitleg waar ik aan voorbij ben gegaan. Maar dat hoeft echter niet te betekenen dat Twente bij voorbaat per definitie financieel zwak staat. Als van de fox-miljoenen de versnelde aflossing is gedaan, dan is het alleen dom dat ze dit hebben gedaan. Maar zegt niets over financiele gezondheid (oftwel: hadden ze niet versneld afgelost, dan waren ze gezond)

Daarnaast kennen we uiteraard de contracten met Fox niet. En ik zou ook niet weten of het grote Fox garant staat.

7 mei 2014 om 12:38

@SpeedyAFC: voor zover ik het heb begrepen is het risico over de 12 miljoen volledi voor de partij die de vordering heeft overgenomen.

Tevens heeft de knvb de transactie helemaal niet afgekeurd. Twente mag de opbrengst alleen pas opnemen in de jaarrekening 2013/2014 in plaats van eerder in de jaarrekening 2012/2013, die als basis dient voor de indeling in categorie 1 op dit moment. In 3013/2014 wordt die volledige bate met goedkeuring van de knvb opgenomen.

Een eenmalige indeling in categorie 1. Komt op de langere termijn de positie ten goede.

Door versneld af te lossen wordt de solvabiliteit beter en kan Twente vanaf nu weer makkelijker geld aantrekken. Geldverstrekkers kijken namelijk meer naar de solvabiliteit dan naar de jaarrekening.

Voor de komende jaren ligt er een sluitende begroting zonder allerlei extra inkomsten.

Zelf schuld overall bij heel veel clubs is wanbeleid

Wat is dit voor pesterij? Dit heeft puur te maken met het niet na leven van de regels. Wat ik ook super dom vind, maar dat ter zijde.

Een Vitesse bv. 24.5 miljoen verlies, en wat gebeurt daar mee? Daar is het heel wat minder goed geregeld.

Nou meneer Nijweide, chapeau voor je toelichting! Jullie hebben een pva gemaakt en de KNVB houdt toezicht op de uitvoering .. Ja dat zijn de regels, verder nog nuttige info?

De Knvb zit zelf ook in zwaar weer en heeft afgelopen seizoen een mega verlies geleden. En dan mogen zij gaan beoordelen welke club in welke categorie clubs horen te zitten. Hoezo, boter op je hoofd hebben. Hopelijk heeft de Knvb ook een goed plan voor de komende jaren net als Fc Twente dat heeft. Hopelijk worden nu alle uitgaven van de Knvb ook eerst even goed nagekeken. Dus niet de bestuurders die verantwoordelijk zijn voor de financiële Maleise als beloning na het WK in Brazilië laten gaan. Laat ze maar mooi thuis voor de buis gaan kijken dat bespaard mega vlieg, hotel en andere verblijfkosten. Of gelden regels die ze een ander op willen leggen niet voor hunzelf?

Komt bij mij een beetje als onverwachts.. Ik dacht altijd dat FC Twente een club was die altijd kerngezond is geweest en een goed beleid voerde met Munsterman..

Ook halen ze altijd veel geld binnen met de verkoop van spelers.. Apart!

Vorig jaar een verlies van 10,7 miljoen en dit is weggewerkt met Fox geld wat ze denken te ontvangen.
Hoe gaat het met seizoen 2013-2014 ? Het zal mij niet verbazen dat er dit jaar ook een groot tekort is.
Gaan ze dit wegwerken met de opbrengsten van de jaarkaarten die ze in 2015-2016 hopen te ontvangen?

Speciaal voor mensen die helemaal in paniek zijn heeft het NRC een tijdje geleden een uitleg gegeven over de situatie:

Toveren met miljoenen bij FC Twente
Door onze redacteur Jan Meeus

Joop Munsterman heeft een droom. De voorzitter van FC Twente wordt in de voetbalwereld altijd geprezen voor zijn bescheidenheid. Geen praatjes, geen opsmuk, geen theater. Joop is gewoon, al is dat wel veranderd na het behalen van het kampioenschap in 2010.
Wat is gebleven is de ambitie van Joop Munsterman, zo valt te lezen in het verslag over het seizoen 2009-2010. Dat seizoen wordt in Enschede en omgeving met hoofdletters geschreven - het was het jaar dat Twente voor het eerst in de geschiedenis Kampioen werd. Maar als Joop Munsterman verslag doet van dat historische jaar, we schrijven januari 2011, heeft hij al weer nieuwe, nog grotere plannen.
Kampioen worden en Champions League, dat zal niet elk jaar lukken. Maar Twente wil wel een stabiele positie in ,,de absolute top van de eredivisie met elk jaar Europees voetbal". Een van de manieren om dat te bereiken, is het uitbouwen van het stadion naar een minimale capaciteit van 30.000. Dat is het uitgangspunt van het nieuwe strategisch plan Working on a dream. De droom van Munsterman.
In het jaar na het kampioenschap geloofde iedereen in de ambities van Joop Munsterman, de man die FC Twente redde van een zeker faillissement en naar de top leidde. Maar wat is daarvoor nodig? Wat moet een altijd bescheiden voetbalclub als FC Twente organiseren om structureel mee te doen in de top?
Als het om die vragen gaat, wordt Munsterman van clubman een zakenman. Dan begint hij over het ,,bestendigen van de huidige situatie", het ontwikkelen van ,,nieuwe verdienmodellen en activiteiten", het verhogen van ,,de klantwaarde van de seizoenkaarthouders" en ,,het creëren van nieuwe omzetstromen". Dan spreekt hij het idioom van bankiers.
Voetbal is emotie. Maar op weg naar de absolute top in Nederland draait het vooral om geld. Veel geld, in het geval van Twente. Voor de uitbreiding van het stadion en het vernieuwen van het trainingscomplex is een bedrag van maar liefst 75 miljoen euro nodig. Veel geld voor een club met een omzet van 35 miljoen en een gemiddelde winst van een paar miljoen.
Dat vinden financiers ook. FC Twente vindt wel een bank bereid om een lening te verstrekken, maar niet zo veel als Twente nodig heeft. Vijftien miljoen, dat is het maximum dat de club kan lenen. En dan moet wel zo'n beetje alles wat FC Twente bezit in onderpand worden gegeven, blijkt uit de jaarstukken van de club. Het trainingscomplex aan de Kuipersdijk, een garantie van de gemeente Hengelo en de inkomsten en de skyboxen: als het misgaat, is alles van de bank. Aan rente en aflossing is de club zo'n 2,5 miljoen euro kwijt. En o ja, omdat de rente variabel is, wordt er een verzekering afgesloten, in jargon een renteswap. Voetballen is bankieren.
Maar die vijftien miljoen is bij lange na niet genoeg om de droom van Munsterman te verwezenlijken. FC Twente heeft ook nog een lening lopen bij de gemeente Enschede: twintig miljoen euro, tegen 6,4 procent rente. Geen swaps deze keer, maar FC Twente moet het stadion in onderpand geven. Aan rente en aflossingskosten op jaarbasis moet de club wel een kleine twee miljoen euro ophoesten.
Deze twee leningen, van samen 35 miljoen euro, zijn nog niet genoeg om de uitbreiding van de faciliteiten te financieren. Er is nog veel meer nodig. Na de bank en de gemeente rest FC Twente nog maar één ding om financiering te vinden: fans met een gevulde bankrekening. In het jaarverslag worden ze : een elftal investeerders genoemd. Het schaduwteam van FC Twente stelt een kredietlijn ter beschikking stelt van 16,5 miljoen euro. Het gaat om wat in jargon een achtergestelde lening wordt genoemd. Als er ooit problemen komen, dan hebben de gemeente en de bank voorrang bij het terugbetalen van de schulden. Het mooie van de lening is: er hoeft tot eind 2013 niet te worden afgelost. Wel wordt er een rente van 7 procent betaald. Wie deze groep investeerders zijn, vermelden de stukken van FC Twente niet, maar aan rente vangt het schaduwteam dik een miljoen per jaar.
Munsterman onthulde deze week in een interview met televisieprogramma Nieuwsuur dat hij lid is van het schaduwelftal van FC Twente. Munsterman gelooft in zijn droom en heeft daar geld voor over. Maar wie zijn de andere tien? Een voor de hand liggende naam is Aldo van der Laan, sinds 2004 bestuurder bij FC Twente. Miljonair Van der Laan heeft zijn fortuin gemaakt in de vleeshandel. Hij is mede-eigenaar van de Zwanenberg Food Group, een vleeswarenfabrikant die bekend is van de Kips Leverworst. Een andere voor de hand liggende financier is Dick Wessels, wiens broer Herman tussen 1998 en 2004 voorzitter was.
Met de lening van het schaduwelftal komt de langlopende schuld van FC Twente uit op ruim 60 miljoen. Daarnaast heeft de club ook nog kortlopende schulden, inclusief pensioenverplichtingen. In het jaar 2011-2012 telt dat op tot bijna 92 miljoen euro. Voetballen met een droom is een miljoenenaangelegenheid.
De snel gegroeide schuldenlast wordt door de Knvb met argusogen bekeken. Tot 2012 behoorde FC Twente tot de groep financieel gezonde voetbalclubs - de zogeheten categorie 3-clubs. In de zomer van 2013 zakt Twente af naar categorie 2, nog steeds voldoende, maar het blijkt een vingerwijzing te zijn. In het najaar van 2013 krijgt FC Twente het aan de stok met de licentiecommissie van de Knvb. Reden? De schuldenlast en de oplossing die FC Twente heeft gevonden.
In het najaar van 2013 komt de bodem van de kas van FC Twente in zicht. De hoge rente en aflossingsverplichten die de grote investeringen met zich meebrengen, beginnen zich te wreken. Tegenover de investeringen van 75 miljoen in stadion en faciliteiten stond een bedrag van 60 miljoen aan leningen. Het verschil van 15 miljoen, legt Arjan Hoop uit, moest komen uit de gewone inkomsten. ,,dat is niet makkelijk", vertelt Hoop - bankier, onbezoldigd adviseur van de raad van commissarissen en voormalig commercieel directeur van FC Twente. Bijkomend probleem Twente moet in 2014 de lening van het schaduwelftal van investeerders gaan aflossen: 1,6 miljoen op jaarbasis, en dat tien jaar lang.
Dat geld had Twente op dat moment niet meer. De schuld aan het schaduwelftal moet op een andere manier worden afgelost. De oplossing werd gevonden in de geldstroom uit de televisierechten, die dankzij betaalzender FOX in de toekomst veel groter wordt. De techniek die FC Twente gebruikt, noemen bankiers structured finance. Voor de gemiddelde supporter lijkt het op toveren met miljoenen.
Hoe dat werkt? Twente verkoopt een deel van de toekomstige inkomsten uit de televisierechten - 6,5 miljoen per jaar - aan een speciale vennootschap: FCI BV. Als Twente ieder jaar 2,2 miljoen uit de tv-rechten overdraagt, is FCI bereid om in een keer 12 miljoen schuld van FC Twente over te nemen. Saillant detail: de financiers van de vennootschap FCI zijn dezelfde weldoeners onder leiding van Joop Munsterman. Hun schuld wordt afgelost met nieuwe schuld. Voordeel voor de club: de schuld rust nu niet meer op FC Twente. Voordeel voor het schaduwteam: hun achtergestelde lening aan FC Twente wordt nu gedekt door het geld dat de club krijgt voor televisierechten.
Schuld afgelost met geld dat nog binnen moet komen: dat is winst voor iedereen. Punt is wel dat de andere schuldeisers - de bank en de gemeente Enschede - akkoord moeten gaan. Dat lukt, alleen duurt het langer dan gedacht. In januari 2014 waren nog steeds niet alle contracten getekend. De inkomsten had FC Twente echter al wel ingeboekt in de goedgekeurde jaarrekening over competitiejaar 2012-2013.
Om die reden had de licentiecommissie van de Knvb bezwaar tegen de timing van de transactie. De deal komt daarom terecht in de cijfers over het lopende jaar 2013-2014. Deze vertraging is echter niet het grootste probleem. Begin 2014 dreigt de kas echt leeg te raken. En dat dwingt Twente tot nog een greep in de toekomstige opbrengsten. Investeringsmaatschappij Doyen Sports koopt een deel van de inkomsten uit toekomstige transfers van een groep van 5 spelers. Wie dat zijn is niet bekend, wat het opbrengt wel: vijf miljoen euro contant. Probleem opgelost.
Althans, voor nu. Want dromen hebben dus wel een prijs. FC Twente houdt de boel nu draaiende met geld uit de toekomst - afkomstig uit transfers en televisierechten. Dat betekent dat er in de toekomst minder geld is. Topspelers als Dusan Tadic en Luc Castagnos kunnen niet meer worden gekocht. Zij zullen moeten worden opgevolgd door talenten die de club zelf heeft opgeleid. De grote vraag is of FC Twente daarmee structureel in de top kan meespelen. Dat was immers het andere deel van Munstermans droom.
Reacties: onderzoek@nrc.nl

Dit maakt natuurlijk niet dat alles opeens weer helemaal goed is, maar hieruit blijkt wel dat sommige overspannen reacties wellicht wat overdreven zijn. Zoals ik het begrijp komt die 12 miljoen aan inkomsten dit seizoen alsnog op de balans, wat dan weer een ruim winst moet opleveren. Daarnaast heeft Munsterman aangegeven vanaf dit seizoen een sluitende begroting te kunnen aanleveren waarbij de club niet meer afhankelijk is van transfers, iets wat in het verleden wel het geval was. Vandaar ook dat het financieel niet noodzakelijk is om bijvoorbeeld Tadic te verkopen.

7 mei 2014 om 11:51

Duidelijk verhaal waarbij ik een kantekening wil plaatsen: niet Joop Munsterman heeft Fc Twente van een failisement gered maar dat was Dhr Plagemans

7 mei 2014 om 12:38

Het NRC verhaal maakt alles duidelijk. Jammer dat je daar de verkeerde conclusie uittrekt. Uit de jaarrekening valt te halen dat de vaste lasten van Twente ruim 50 miljoen bedragen bij opbrengsten van 45 miljoen. Er zal dus al voor 5 miljoen omgebogen moeten worden om in evenwicht te komen. Tel daarbij op dat de inkomsten teruglopen door de al verkochte televisierechten en je weet hoeveel er bezuinigd moet gaan worden.

7 mei 2014 om 13:01

Boschker, Wisgerhof, Rosales stonden samen voor 2,5 miljoen bruto op de loonlijst, die 3 vallen weg, heb je de helft van die 5 miljoen al.
Verder vervallen er nog wat huur en salarissen van spelers uit de b categorie zoals Leugers en Đorđević voor in totaal meer bijna 7 ton. Dan ben je al een heel eind op streek.

Als dan Castaignos en Tadic verkocht worden, samen goed voor 2 miljoen per jaar, ja echt ook Castaignos beurt 1 miljoen per jaar. Net zoveel als Tadic, kun je het je eigen voorstellen?
Maar dan heb je al voor ruim 5 miljoen in de salariskosten gesneden.
Nu hoop ik dat ze Tadic kunnen behouden en Spelers als Schilder, Cabral en Breukers kunnen verkopen, ook dat is samen 1 miljoen aan salariskosten, dus de besparing is hetzelfde, maar je houdt wel je sterspeler.

Edit; heb je natuurlijk wel (veel) minder aan transferopbrengsten, maar ik vind dat een club ook zonder deze inkomsten moet kunnen draaien.
Dus transfer opbrengst gebruiken voor transfer kosten, daar geen geld uit de begroting voor gebruiken.

7 mei 2014 om 13:18

Van modelclub naar zorgenkindje. Was ergens in rotterdam-zuid ook niet een club die hetzelfde probleem had. Met kampioenschap zijn alle remmen los gegaan en kon alles.

7 mei 2014 om 13:29

Juist. Johan plageman was de man maar werd door Joop voor eigen eer en glorie snel op een zijspoor gezet.

7 mei 2014 om 13:51

Johan Plageman is vertrokken omdat hij zich niet kon vinden in de plannen van Munsterman (en Van Halst)... De plannen zouden doorgaan zonder Plageman, of Plageman zou blijven zitten en er zouden nu nog steeds 13.250 toeschouwers in de Grolsch Veste zitten elke wedstrijd....

7 mei 2014 om 12:13

Schrijnend dat er maar 1 journalist is die het verhaal op een objectieve manier kan brengen, door het van beide kanten te belichten, daar waar andere media alleen maar uit zijn op sensatie.

Het geld van Doyen wordt inderdaad gemist in de toekomst, echter gaat het bij Fox om de extra TV gelden, die inkomsten had je zonder Fox ook niet gehad en de schuld had ook gewoon afgelost moeten worden als deze niet in een keer was afgelost. Er is met die deal juist geld bespaard, door nu 1 miljoen meer te betalen en daarmee 10 jaar lang 7% rente te besparen, waarbij de rente over het eerste jaar al iets boven de 1 miljoen bedroeg. Dat scheelt dus ruim 4 miljoen aan rente.

Het voelt alsof er met 2 maten gemeten wordt, waarbij FCt een het kortste eind trekt,maar goed....next!

Een helder en zeer aannemelijk verhaal van trabretlaw. Hoogmoed kost geld. Geld dat er niet is. In principe gebeurt hier hetzelfde waar bankiers om veroordeeld worden, nl het ene gat met het andere vullen. Het zijn de beurskoersen van de jaren negentig, waarin de toekomstige winsten (die nooit kwamen), al waren verwerkt.

Bekijk de opmars van Twente en vraag je terecht af hoe een club in 10 jaar tijd de begroting bijna kan verdrievoudigen.

7 mei 2014 om 12:11

Ik denk dat dat prima zonder problemen had gekund als Twente niet zo was meegegaan in de salarissen van Ajax en Psv, en al helemaal niet met spelers als Plet en Verhoek/cabral. Niet voor niets heeft de club flink gesneden in de salarispost de afgelopen tijd, dat plus het feit dat de rentelasten nu dusdanig verlaagd zijn door het aflossen zorgt ervoor dat er geen transfers noodzakelijk zijn om de begroting sluitend te krijgen.

Trouwens, als ik het goed begrepen heb ligt dat risico van het gebruik van die toekomstig FOX-gelden nu bij die investeringsmaatschappij, maar dat weet ik niet zeker.

7 mei 2014 om 13:27

Piramidespel.

Aan het merendeel van de reactie's te zien wordt het gebagataliseerd. Alles en iedereen krijgt de schuld,maar de hand wordt niet in eigen boezem gestoken. De Knvb zet niet zomaar een club in categorie 1. Waarom niet toegeven,dat er fouten gemaakt zijn.en ervoor zorgen,dat dit niet meer voorkom.

Een van de consequenties van deze ‘degradatie’ is dat Twente voor uitgaven van 50.000 euro of meer toestemming moet vragen aan de Knvb.

Wat is dat nou weer? 50.000 euro is helemaal niets in het voetbal...

7 mei 2014 om 13:20

Ach, als twente voor Tadic 12 miljoen euro ontvangt en ze willen een speler kopen van 4 miljoen. Mogen ze dat.

Ach, Joop komt wel weer met een glad praatje waar de goegemeente in gelooft of wil geloven. Alles wat negatief is wordt gerelativeerd en het eigendom van het nieuwe stadion totaal geïdealiseerd. Als je volstrekt eigenaar bent ben je ook concurrerend naar andere marktpartijen in de regio, met name horecabedrijven. Dan kan de gemeente het ook niet meer maken je allerlei financiële privileges te geven. Dan kom je op het terrein van staatsteun.

Als ik het zo lees in de reacties, dan is dit dus een gigantische mispeer van de Knvb en moeten ze dit dus zo snel mogelijk terugdraaien om Twente Europees meer punten te laten halen voor Nederland. Hoe halen ze het in hun hoofd om een financieel gezonde club onder curatele te stellen. Het moet niet gekker worden in Nederland. Die boekhouders van de Knvb hebben dus geen verstand van zaken en moeten snel vervangen worden. Curatele is alleen als men er vanuit kan gaan dat het structureel mis blijft gaan en niet over een seizoen waarin een verlies wordt genoteerd. De Knvb zit dus gigantisch fout als ik het zo lees en moet dit terugdraaien.

Was dit niet de club waar de Knvb van aangaf dat het financieel een voorbeeld was voor alle anderen? Dit was tot een jaar of 3 geleden in elk geval zo. Nu hebben dezelfde club ingedeeld in de slechtste categorie. Het geeft ook de incompetentie van de Knvb aan, men doet maar wat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren