Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Het nieuwe systeem van Oranje lijkt op dat van Ajax uit 1995'

Laatste update:

Lange tijd leek het ondenkbaar dat Louis van Gaal van zijn geliefde 4-3-3-systeem zou afstappen, maar de bondscoach vond het door het wegvallen van Kevin Strootman toch nodig om zijn formatie te wijzigen. Van Gaal heeft gekozen voor een 5-3-2-opstelling: althans, zo staat het op papier. Gerard van der Lem ziet overeenkomsten met het Ajax-elftal dat in 1995 de Champions League won.

/

Ajax speelde op papier 4-3-3, met een centrumverdediger die vaak doorschoof naar het middenveld. Van der Lem (in 1995 assistent-trainer van Ajax) legt aan Voetbal International uit dat Michael Reiziger en Winston Bogarde bij balverlies naar binnen trokken en Ronald de Boer en Edgar Davids dan de buitenste verdedigers werden. Frank de Boer of Danny Blind schoof dan door.

"Dus in de praktijk had je drie man achterin en vier op het middenveld. En bij balbezit zakten de backs uit en kwamen De Boer en Davids weer naar binnen… Dat is dus wel vergelijkbaar met het 3-5-2, en niet 5-3-2, waar Louis het over heeft", doceert Van der Lem. "Net als het Ajax van toen is het Nederlands elftal van nu een harmonica zodra het omschakelt. Met als verschil dat die ploeg consequent drie aanvallers voorin had; nu zijn het Robben en Van Persie met Sneijder daarachter."

Gerard van der Lem heeft gelijk

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja leuk, alleen had Ajax toen Rijkaard, Blind, Reiziger en Bogarde. Wij moeten het doen met De Vrij (wordt erg overschat), Vlaar (kan wel verdedigen, maar niet voetballen), BMI (kan niets) Blind (die middenvelder is, maar nog geen topper) en Janmaat (kan wel voetballen maar niet verdedigen)....

4 juni 2014 om 18:15

Dat waren toen ook nog broekies met uitzondering van rijkaard

4 juni 2014 om 18:16

Blind, de boer? BMI is wel vergelijkbaar met Bogarde die later kwam.

4 juni 2014 om 18:19

En Blind natuurlijk, die liep toen ook al richting de 30 als hij t al niet was.

4 juni 2014 om 18:24

De Gebroeders de Boer waren gewoon 25 toen Ajax in '95 de CL won. Zo jong waren de meeste niet. Seedorf en Kluivert waren de echte jonkies.

4 juni 2014 om 18:44

En Kanu, was ook pas 18/19 in die tijd..

4 juni 2014 om 18:46

Nee man. De boer had toen al een ek en wk achter de rug en blind een half voetballeven. Beide Europacup finales gespeeld. Totaal andere situatie.

4 juni 2014 om 18:16

Reiziger em bogarde waren ook geen toppers hoor, ik durf met gemak te ze zeggen dat de vrij veel beter word/is.
Al die spelers die steeds worden afgekraakt zijn nog verschrikkelijk jong en staan pas aan het begin.
Vroeger waren we met zijn allen voor Nederland en nu alleen maar de spelers afkraken die niet voor je eigen team spelen.

4 juni 2014 om 18:26

Reiziger en Bogarde geen toppers noemen en daarna zeggen dat De Vrij veel beter is/word .
Zowel Reiziger en Bogarde hebben al laten zien dat het toppers waren , De Vrij moet nog maar laten zien dat het ooit een topper wordt.

4 juni 2014 om 18:39

Ik weet het niet hoor, maar Bogarde heeft 6 jaar op de bank gexeten om zakken te vullen, die man bakte er maar weinig van. Reiziger was een leuke speler, maar ook geen topper.

4 juni 2014 om 18:52

Bogarde was na Stam de beste verdediger die we de afgelopen 20 jaar hebben gehad. Helaas alleen in zijn Ajax-tijd, want daarna vond hij het wel best en koos voor de centen. De Vrij heeft nog helemaal niets laten zien, leuk meedoen in de eredivisie (nog niet eens gewonnen) of meehobbelen bij het Nederlands Elftal in simpele wedstrijdjes kan iedereen. Iedereen roept maar dat hij een topper wordt, maar ik heb nog niets gezien wat daar echt op wijst. een middelmatige voetballer, meer is het niet.

4 juni 2014 om 19:04

Bogarde had wel een bepaalde attitude maar was geen topspeler en speelde net op het randje en kon soms domme acties en overtredingen maken. Hij had wel een over mijn lijk mentaliteit die hem vormde.

4 juni 2014 om 19:05

Barcelona van toen was zeker niet van het niveau van het Barcelona van nu! reizer zou in dit Barca geen basisplaats hebben

4 juni 2014 om 19:31

Ja en Jan van Beveren had in deze tijd geen bal tegen gehouden.

Bogarde was een echte verdediger ipv halve aanvaller. Elke buitenspeler van nu zou het super lastig hebben tegen een verdediger als Bogarde. Fysiek super sterk, goede sliding en was redelijk snel.

4 juni 2014 om 19:36

@afcamokumwest Nee Blind ook niet

4 juni 2014 om 18:28

Als je het systeem goed uitvoert dan kan je gewoon van iedereen winnen.
Alsof reiziger en bogarde zulke toppers waren.

4 juni 2014 om 18:32

Ja, dat waren toppers, beide!

4 juni 2014 om 18:39

Frank de Boer speelde toen linksback, niet Bogarde.

Ajax speelde 4-3-3 met de punt naar voren waarbij de 4 bij balbezit inschoof om een ruit op het middenveld te maken. De twee buitenste centrale verdedigers kwamen toen op waardoor ze in de counter met 2 man achterin stonden.

Ik weet niet wie Gerard van der Lem is maar hij moet eens wat wedstrijden terug gaan kijken.

4 juni 2014 om 18:17

Haha pardon? Je weet niet wie het is? Lees de tekst nog is goed en trek dan heel verstandig je woorden terug! Gerard van der Lem was onderdeel van de staf in die tijd bij Ajax en weet dus heel goed waar hij over praat.

4 juni 2014 om 18:21

Als dat het geval was (dat was het wel, ik weet wel dat hij toen Louis z'n rechterhand was) had hij moeten weten dat Ajax met FdB op links speelde en niet met Bogarde.. Bogarde kwam een jaar later pas in de picture toen Frankie stopte en FdB centraal ging spelen. Vd Lem haalt 94/95 en 95/96 door elkaar..

4 juni 2014 om 18:25

Klopt. De Boer was toen de vaste back maar Bogarde heeft toch wel zn wedstrijden gespeelt hoor in 95. Oa de wedstrijd thuis tegen Bayern.

4 juni 2014 om 18:21

Ik denk dat jij hem ff moet googlen en dan die banden van je gaat bestuderen. En dan vooral letten op de man naast Louis.

4 juni 2014 om 18:22

Ajaxia, je hebt 47 punten, je praat dus nog meer onzin als ik, maar je weet het wel beter als de voormalig assistent trainer van Ajax in 95?
Lijkt me niet echt juist.

Kijk jij je wedstrijdjes nog eens terug.

4 juni 2014 om 18:23

Hij was de assistent van van Gaal in dat succes jaar
En jij als Ajax fan weet dat niet?

4 juni 2014 om 18:34

Hahaha, weet niet wie van der Lem is en jij bent Ajacied?
Dan ben je heeeel jong en kent je klassiekers niet, anders had je dit geweten.

Wat een rare poll: Van der Lem heeft gelijk...

Tuurlijk heeft hij gelijk, hij was toch assistent trainer, hij weet toch hoe het in elkaar zat in 95. Lijkt mij niet dat die man totaal achterlijk is geworden.

In balbezit ja, niet in balbezit-tegenstander.

Die vergelijkingen altijd.

Tijdens het vorige EK 2012, verloor Nederland van Bulgarije in de oefenwedstrijd en toen trok men hier de vergelijking met Ek88....

Hoe dichter we bij het begin van een EK of WK zijn, hoe positiever men word.
Nu zegt men hier dat Oranje met dit systeem van idereen kan winnen.

Ik kom hier terug na de uitschakeling, om weer de zelfde jammerklachten op VZ te lezen hoe slecht Nederland speelde en dat het aan hunzelf lag dat ze wedstrijden verloren i.p.v. het feit dat ze tegen sterkere ploegen hebben gespeeld en verdiend hebben verloren.

Altijd hetzelfde liedje.

Ajax had toen veel betere verdedigers, veel betere middenvelders en zelfs veel betere aanvallers. En ook nog een veel betere keeper. ( v.d.sar, Reiziger, Rijkaard, Blind, F. de Boer, R. de Boer, Davids, Litmanen, Finidi George, Overmars). Met zulke spelers maakt het niet uit welk systeem je speelt. Kluivert was trouwens geen basisspeler!

4 juni 2014 om 19:43

Toch wel mooi hoe iedereen hier de zaken door elkaar haalt. Van der Sar was toen nog niet eerste keus bij Oranje en was volgens velen ook niet goed genoeg. In het begin keepte hij ook niet zo heel goed, maar zoals bij veel spelers gaat het om gewenning en aanpassingsvermogen. Zelfs op het WK van 2014 kreeg het Konijn (Ed de Goey) de voorkeur.

Litmanen speelde fantastisch, maar eerst zagen ze het bij Ajax niet eens in m zitten (werd ook gehuurd). Pas na het vertrek van Bergkamp en wat geluk met blessures van anderen kwam hij op de 10 positie terecht en werd hij de grote speler die we nu allemaal nog kennen.

Frank en Ronald de Boer waren toen een jaar of 24. Als spelers nu 24 zijn en in Nederland spelen zijn ze niet goed genoeg voor de top. Bogarde, ook die leeftijd, was een beresterke verdediger, maar was voetbaltechnisch magertjes hoor.

Michael Reiziger en Edgar Davids waren toen 21 jaar. Net als Veltman toen hij bij Ajax debuteerde. Ook zij maakten toen nog wel eens foutjes hoor. Elke jonge speler maakt fouten.

Marc Overmars speelde voordat hij bij Ajax ging spelen bij Go Ahead en Willem II. Als Ajax nu een speler haalt van deze clubs worden ze gelijk met de grond gelijk gemaakt.

Finidi George was bij Ajax een sierlijke buitenspeler, maar heeft nooit zijn niveau gehaald bij Real Betis. Was hij dan echt zo goed of pastte hij gewoon perfect in het team van Ajax en het systeem?

Er is gewoon heel veel veranderd, maar zeggen dat het team uit 94/95 en 95/96 louter uit topspelers bestond is grote onzin. Alles klopte aan dat team en naast talent was er genoeg ervaring. Het gros van die spelers heeft de absolute top gehaald. Ik ben er ook van overtuigd dat de spelers die er nu bijzitten een grote toekomst tegemoet gaan.

Het gaat er dus om dat de juiste speler op de juiste plek staat en zijn taak perfect uitvoert. Dan is er veel mogelijk. Van Gaal heeft alleen nooit genoeg tijd om het systeem er goed in te brengen bij de jongens. Als iedereen zijn taak voor 80% invult is er al best iets mogelijk. Wereldkampioen worden we niet, maar we hoeven niet bang te zijn voor Spanje en Chili.

Er zitten bepaalde overeenkomsten in het systeem, maar vd lem vergeet dat er nu 3 cv's en 2 back's staan en er maar met 2 aanvallers gespeeld wordt, dus het systeem is zeker niet hetzelfde

Zowieso is het mi onzinnig om systemen te vergelijken, want iedere speler zal zijn rol anders invullen

als bv op de ''bacposities'' middenvelders met loopvermogen komen te staan gaat nederland richting 352, maar je kan er ook voor kiezen om met 2 cv's te spelen en bv een clasie daar tussen te zetten voor de opbouw, ondanks dat het ssyteem hetzelfde is speel je dan wel anders...

Nou, dan is de wereldtitel al binnen. Yeahhhhhhhhh...pffff wat een vergelijking. Totaal andere spelers, totaal andere tijd. Word een beetje moe van dit soort vergelijkingen.

Wat een gezwets. Zo kun je alles wel omdraaien. Een 4-4-2 met een controleur die terugzakt en 2 backs die opkomen is ook een 3-5-2 dan. Je kunt iedere opstelling op 1 of 2 plekken wijzigen om met 3 verdedigers en 5 middenvelders te spelen.

4 juni 2014 om 19:46

@ Pedro1908
Dat heb je heel goed gezien en heel duidelijk verwoord.
Ik kan jammer maar 1 duimpje geven.

Ik snap zijn gedachtegang, alleen het NL elftal heeft te weinig goed voetballende verdedigers, Veltman is wat dat betreft het best maar ik mis vooral een Heitinga die heel goed vanuit CV het middenveld in kan schuiven.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren