voetbalzone

Ajax gaat niet door met De Telegraaf als officiële mediapartner

Mart van Mourik23 jul 2023, 22:20
Laatst bijgewerkt: 23 jul 2023, 22:20
Advertentie

De Telegraaf is niet langer de officiële mediapartner van Ajax, zo meldt Ajax Life zondagavond. Het contract met de krant liep af op 30 juni en de partijen hebben besloten om de verbintenis niet te verlengen. De Telegraaf blijft nog wel indirect verbonden met de club, daar Mediahuis, het moederbedrijf van het dagblad, de nieuwe Official Media Partner van Ajax wordt.

Er liggen slechts commerciële redenen ten grondslag aan de ‘breuk’ tussen De Telegraaf en Ajax. De club maakte de afgelopen jaren al veelvuldig gebruik van andere titels van Mediahuis en het was voor beide partijen een ‘logisch vervolg’ om niet alleen een exclusieve samenwerking met De Telegraaf te hebben. Ajax wil de commerciële mogelijkheden namelijk uitbuiten en ziet kansen in een uitgebreidere samenwerking met Mediahuis.

“De Telegraaf had bij Ajax een aantal promotionele rechten en ook hospitality-rechten”, benadrukt Ajax Life. “In ruil daarvoor kreeg Ajax onder andere toegang tot het (commerciële) bereik van De Telegraaf. Dat bereik werd bijvoorbeeld gebruikt rondom kaartverkoop en shirtintroducties. De samenwerking stond dus sowieso los van wat er redactioneel op de sportpagina's van de krant werd geschreven.”

Mediahuis is immers een van de grootste mediabedrijven in Nederland. Het concern overkoepelt meerdere merken, waaronder De Telegraaf, VROUW, Privé, Autovisie en regionale Dagbladen als het Noordhollands Dagblad, het Haarlems Dagblad, het Leidsch Dagblad, de IJmuider Courant en De Gooi- en Eemlander. Ook maken meerdere digitale merken deel uit van Mediahuis, zoals Dumpert, Culy, Jaap, Metro, Groupdeal, Culy, NSMBL en J/M Ouders.