voetbalzone

Barcelona wil naam stadion verkopen: 'De fans zijn akkoord'

Matthijs van Laar15 sep 2015, 16:37
Laatst bijgewerkt: 15 sep 2015, 16:37
Advertentie

Barcelona-voorzitter Josep Maria Bartomeu bereidt de fans beetje bij beetje voor op een naamswijziging van Camp Nou. De Champions League-houder kan grof geld binnenhalen als het besluit in zee te gaan met een commerciële partij die betaalt voor de naamgeving van het legendarische stadion. Mogelijk komt er al in oktober uitsluitsel, zo liet Bartomeu dinsdag weten.

voetbalzone

Volgens de preses is hij momenteel in gesprek met twee bedrijven die bereid zouden zijn geld in de club te pompen in ruil voor hun naam op de voorgevel van Camp Nou. “Het is nu aan de marketingafdeling van de club”, gaf hij te kennen. “We hebben nog tijd om een commerciële deal te sluiten.” Het idee om het onderkomen van een andere naam te voorzien dateert al van 2014. Het zou de club minimaal tweehonderd miljoen euro moeten opleveren.

William T. Mannarelli, een van de personen die zich bezighoudt met een toekomstige verbouwing van Camp Nou, stelt dat de fans van Barcelona openstaan voor het idee. “De club is erg transparant geweest. De eerste prioriteiten van de supporters liggen niet bij de naam van het stadion. Ze willen dat hun seizoenskaart betaalbaar blijft en dat hun stoeltje beschikbaar blijft. De hele kwestie rondom de naamgeving van het stadion bleek nauwelijks te spelen”, legt hij uit.

voetbalzone

Volgens Mannarelli komt dat doordat een prijs voor een jaarkaart in Camp Nou ‘waanzinnig laag’ is vergeleken met andere Europese topclubs. “De socios van Barça betalen 25 procent van wat de fans bij Real Madrid betalen, of bij Manchester City. De prijs-kwaliteit-verhouding is daarmee erg goed. Maar als ze in de toekomst spelers als Lionel Messi, Neymar en Luis Suárez aan het werk willen blijven zien, moet het geld toch ergens vandaan komen.”

Cruciaal is dat Barcelona een partner vindt die qua normen en waarden aansluit bij de club. “Als dat lukt, zullen er geen problemen komen”, voorspelt Mannarelli. “Maar als er een sponsor komt met andere bijbedoelingen, wordt het een ander verhaal. Maar het is uiteindelijk aan de club om een besluit te nemen.”