voetbalzone

Bayern breekt magische financiële grens: ‘Club staat er fantastisch voor’

Thijs Post02 jun 2013, 14:20
Laatst bijgewerkt: 02 jun 2013, 14:20
Advertentie

Bayern München is het meest waardevolle merk van alle voetbalverenigingen, zo becijferde het Londense bureau Brand Finance enkele dagen geleden. Mede door het sportieve succes, Bayern won na de landstitel en de Champions League ook de DFB Pokal, zal de omzet van der Rekordmeister voor het eerst meer dan 400 miljoen euro in een seizoen bedragen.

/

Dat verklapte directeur Karl-Heinz Rummenigge in de Duitse media. “Geen Duitse club is ooit in de buurt gekomen van dat bedrag. Door ons succes op het veld breken we ieder record. De club staat er met het oog op de toekomst fantastisch voor”, aldus Rummenigge. Om een voorbeeld te geven waar het geld onder meer vandaan komt: de verwachting is dat de club in 2013 in totaal een miljoen replicashirts zal verkopen. In 2012 waren dat er 600.000.

Overigens levert het sportieve succes ook gewoon veel prijzengeld op. Door het winnen van de Champions League kwam er een bedrag van 65 miljoen euro op de Zuid-Duitse bankrekening te staan, terwijl het winnen van de DFB Pokal toch ook nog bijna zeven miljoen euro opleverde.