voetbalzone

Chelsea in acute nood: gedumpt door topsponsor, andere grote deals op tocht

Jeroen van Poppel10 mrt 2022, 17:20
Laatst bijgewerkt: 10 mrt 2022, 17:20
Advertentie

Chelsea raakt shirtsponsor Three kwijt. Het telecommerk heeft de samenwerking, die de Londense club jaarlijks bijna 50 miljoen euro oplevert, opgeschort in navolging van de sancties die de Britse overheid neemt tegen Roman Abramovich, zo melden diverse Engelse media. Chelsea speelt om 20.45 uur bij Norwich City en moet in korte tijd alle reclame-uitingen van Three weghalen. Een grote klap voor Chelsea, zeker omdat de telecomgigant eigenlijk van plan was om de samenwerking met twee jaar te verlengen, zo meldt GOAL. Update: Ondanks eerdere berichtgeving is Chelsea donderdagavond aan de aftrap verschenen met de normale shirts, dus met de shirtsponsor erop.

Three, dat sinds 2020 op de shirts van Chelsea staat als '3', maakt zich grote zorgen en wenst voorlopig niet geassocieerd te worden met Chelsea. Het telecombedrijf, dat wereldwijd opereert en hoofdkantoor houdt in Hong Kong, heeft de Londenaren dan ook gesommeerd om zijn merknaam van het shirt te halen. Vanwege de uitwedstrijd in de Premier League tegen Norwich City van donderdagavond is daar haast bij geboden.

Donderdagochtend kondigde Boris Johnson aan sancties te nemen tegen Abramovich, de Russische clubeigenaar van Chelsea. De Britse premier zei dat de bezittingen van de multimiljardair worden bevroren en dat hem bovendien een reisverbod wordt opgelegd. Dat geldt overigens ook voor zes andere rijke Russen in het Verenigd Koninkrijk. Het brengt Chelsea in grote problemen. "Sancties die door de Britse regering zijn opgelegd aan Chelsea-eigenaar Roman Abramovich werpen een schaduw over de vele commerciële overeenkomsten van Chelsea", zegt Conrad Wiacek, hoofd Sportanalyse bij GlobalData, tegenover de Daily Mail.

Chelsea dreigt met Three een sponsor ter waarde van 47 miljoen euro per seizoen kwijt te raken. Analisten waarschuwen dat het daar waarschijnlijk niet bij zal blijven en dat de schade voor de Engelse topclub veel groter wordt. Ook kledingleverancier Nike, dat jaarlijks 65,5 miljoen euro overmaakt, dreigt de samenwerking op te zeggen. Ook de grote sponsordeal met autoleverancier Hyundai en horlogemaker Hublot, samen goed voor 18 miljoen euro per jaar, staat op de tocht.

Abramovich heeft aangekondigd Chelsea te zullen verkopen, maar dat is door de Britse overheid on-hold gezet. De verkoop kan alleen doorgaan als Abramovich in staat is om aan de Britse regering te bewijzen dat hij niet persoonlijk van de transactie zal profiteren. Chelsea ondervindt meer hinder van de sancties: er mogen geen losse wedstrijdtickets meer verkocht worden en de fanshop blijft gesloten. Alleen seizoenkaarthouders zijn dus voorlopig nog welkom bij thuiswedstrijden. De club is beperkt tot bestedingen van maximaal 24 duizend euro en mag geen transfers doen, ook geen verkopen. Daarnaast mag de club geen nieuwe contracten afsluiten, ook niet met de eigen spelers. Volgens The Telegraph zal Chelsea onder de huidige sancties slechts een paar maanden kunnen voortbestaan zonder in enorme financiële problemen te belanden.

Bezig met laden …