voetbalzone

Facebook zendt eerste duel in FA Cup uit voor 700 miljoen kijkers

Peter Nusselder17 aug 2011, 11:32
Laatst bijgewerkt: 17 aug 2011, 11:32
Advertentie

Ascot United en Wembley FC kunnen vrijdagavond bekeken worden door liefst zevenhonderd miljoen potentiële kijkers. Het FA Cup-duel tussen de beide Engelse clubs wordt door de sociale netwerksite Facebook namelijk rechtstreeks uitgezonden. Dit melden Engelse media woensdag.

Ascot United en Wembley hebben daarmee een wereldprimeur te pakken, want nog nooit eerder werd een wedstrijd via Facebook uitgezonden of had een duel of andere wijze een dergelijk kijkerspotentieel. Dat de zevenhonderd miljoen geïnteresseerden waarschijnlijk bij lange na niet gehaald zullen worden, doet daar niets aan af.

De uitzending wordt mede mogelijk gemaakt door biermerk Budweiser, de nieuwe sponsor van het Engelse bekertoernooi. “Als supporter van voetbal wereldwijd willen we ’s werelds meest prestigieuze bekertoernooi dichter bij de fans brengen”, verklaart marketingdirecteur Ian Newell de opmerkelijke actie. “Hoe kunnen we dat beter doen dan door de beelden via Facebook te tonen?”, stelt Newell. “Dit is geweldig nieuws voor zowel supporters als clubs.”