'Het is aan de spelers of we met opgestroopte mouwen spelen of niet'
De Franse voetbalbond (FFF) en kledingsponsor Nike presenteerden afgelopen weekend het nieuwe tricot van de nationale ploeg van Frankrijk en waren daar zeer over te spreken, maar bondscoach Laurent Blanc heeft wel een kanttekening: het shirt lijkt in zijn ogen wel erg op dat van Italië.
“Ik vind het compleet blauwe shirt mooi, maar een beetje Italiaans”, liet de Franse keuzeheer weten na de presentatie in Parijs, waarbij Blanc zich afvroeg hoe de supporters op het vernieuwde tenue zouden reageren. “We weten dat de Fransen erg gehecht zijn aan het blauw-wit-rood. Ik heb dat ook aangegeven, maar er is een handigheidje bedacht”, wist de bondscoach echter.
“Als je de mouwen oprolt, zie je dat het shirt van de binnenkant rood is. Het is aan de spelers of we met opgestroopte mouwen gaan spelen of niet. We hebben in ieder geval nog de witte broek en rode sokken, dus het blauw-wit-rood is op die manier wel zichtbaar.” Na 38 jaar te hebben gevoetbald in Adidas-kleding ging de FFF dit keer in zee met concurrent Nike, dat tot en met het WK in 2018 jaarlijks 42,6 miljoen euro zal betalen.